Advies Wifi versterker of

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-10 23:21
Hallo Tweakers!

Wel heb ik een vraag over de soort gelijke topic dat geopend werd twee weken geleden.

Ik heb de volgende situatie in huis:

- Kabel doorgetrokken naar zolder en aangesloten op mijn werkplek.
- Geen Wifi op zolder omdat het bereik van de Router in de meterkast op de BG de eerste verdieping niet eens haalt laat staan de zolder.

- Van plan deze: TP-Link Archer AX55 aan te schaffen. Alleen weet ik niet of het handig is om deze op zolder te plaatsen voor Wifi op zolder en de eerste verdieping.

Oftewel het probleem waar ik tegenaan loop:

- Wifi alleen op de BG
- Op zolder wel bekabeld verbinding naar mijn werkplek.

- Vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat ik op de eerste verdieping Wifi heb en op zolder.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Dank bijvoorbaat!

Beste antwoord (via Billieach op 09-07-2025 21:49)

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Je heb maar één router per netwerk nodig, en deze heb je al beneden staan.

Blijf zolang mogelijk weg van mesh/repeaters/versterkers, zijn lapmiddelen voor als een kabel echt niet kan. Jij heb een kabeltje naar boven en daar kan je alles mee.

Boven kan je een accesspoint en een switch plaatsen kan je bedraad en draadloos verbindingen maken.

Bijvoorbeeld deze switch

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

en dit access point

https://www.bol.com/nl/nl...aadloos/9200000064413691/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E08H-mn_fnqsYVEWg4bWfQlDTQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWzOXwQzxfthXsGP83zc5IMa.webp?f=fotoalbum_large

Ben je voor 75 euro op orde.

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 06-07-2025 08:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16
Je werkplek is dus ook op zolder begrijp ik?
Het meest handigste/flexibel is dan een AP met extra LAN poorten.
Dan kom je inderdaad meestal uit op een router in AP mode.

Zie deze topics met vergelijkbare situatie
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken (op zolder)
Goede wifi op zolder

Zelf heb hier nog een oude KPN Arcadyan AP/WiFi versterker welke nog steeds handig van pas komt voor dat soort situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Of een mesh-netwerk maken van TP-link producten?
Die beschikken over een backhaul functie waarmee je de kabel naar zolder kunt gebruiken.

https://tweakers.net/pric...x10-2-pack/specificaties/

Twee zou genoeg kunnen zijn, of nog een derde op de 1e verdieping, maar die is dan via wireless mesh en niet bekabeld. Er bestaat ook nog een Wifi5 variant die Ziggo een tijdje heeft verkocht voor €99, doen het ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Als je een acces point in de buurt van het trapgat op zolder plaatst heb je waarschijnlijk wel voldoende dekking op de eerste verdieping.
Als dat niet voldoende is kun je alsnog een extra repeater plaatsen.

En laat je niet gek maken door de mesh marketing, mesh is niets anders dan Access Points met een wireless backhaul ofwel een repeater.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

lier

MikroTik nerd

Vaak bieden providers extra "wifi punten" (of hoe ze genoemd worden) aan. Zou er zeker naar kijken, deze zijn zeer geschikt voor mensen met minder affiniteit met (draadloze) netwerken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
The_Doman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:57:
Je werkplek is dus ook op zolder begrijp ik?
Het meest handigste/flexibel is dan een AP met extra LAN poorten.
Dan kom je inderdaad meestal uit op een router in AP mode.

Zie deze topics met vergelijkbare situatie
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken (op zolder)
Goede wifi op zolder

Zelf heb hier nog een oude KPN Arcadyan AP/WiFi versterker welke nog steeds handig van pas komt voor dat soort situaties.
Jaa inderdaad, mijn werkplek is op zolder.

Daar heb ik een pc staan, welke LAN verbonden is. Ik heb de kabel naar boven getrokken en in de muur een ethernet aansluiting gemaakt met 1 utp en vandaar een LAN kabel naar mijn PC.

De volgende uitdaging is, kan ik in de wand aansluiting een Accespoint plaatsen en mijn PC connecten met de Accespoint.

Dan is wel mijn probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
lier schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:37:
Vaak bieden providers extra "wifi punten" (of hoe ze genoemd worden) aan. Zou er zeker naar kijken, deze zijn zeer geschikt voor mensen met minder affiniteit met (draadloze) netwerken.
Ik zit bij kpn. Zij hebben inderdaad wifi versterkers, maar voor bijna 3 eu per maand. Ik heb liever denk ik een accespoint waarmee ik meerdere, bijv een laptop naast mijn pc, bekabeld kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
Ben(V) schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:57:
Als je een acces point in de buurt van het trapgat op zolder plaatst heb je waarschijnlijk wel voldoende dekking op de eerste verdieping.
Als dat niet voldoende is kun je alsnog een extra repeater plaatsen.

En laat je niet gek maken door de mesh marketing, mesh is niets anders dan Access Points met een wireless backhaul ofwel een repeater.
Ik denk dat ik voor deze optie ga.

Ik heb de vraag ook gesteld aan een Tweaker, zou ik de accespoint kunnen verbinden met mijn PC? Want de accespoint zou dan mijn rnige utp verbinding moeten krijgen, ik heb 1 LAN ingang in de wand gemaakt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Je heb maar één router per netwerk nodig, en deze heb je al beneden staan.

Blijf zolang mogelijk weg van mesh/repeaters/versterkers, zijn lapmiddelen voor als een kabel echt niet kan. Jij heb een kabeltje naar boven en daar kan je alles mee.

Boven kan je een accesspoint en een switch plaatsen kan je bedraad en draadloos verbindingen maken.

Bijvoorbeeld deze switch

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

en dit access point

https://www.bol.com/nl/nl...aadloos/9200000064413691/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E08H-mn_fnqsYVEWg4bWfQlDTQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWzOXwQzxfthXsGP83zc5IMa.webp?f=fotoalbum_large

Ben je voor 75 euro op orde.

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 06-07-2025 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16
Prisma16 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:02:
Maar waarom dan niet meteen een router/AP zoals bijvoorbeeld de genoemde Archer AX55 die ook een AP mode heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
The_Doman schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Maar waarom dan niet meteen een router/AP zoals bijvoorbeeld de genoemde Archer AX55 die ook een AP mode heeft.
Ook ik ben dan benieuwd wat eventueel de nadelen zouden zijn van zo een AP. Deze heeft zelf ook poorten en vervangt dan een switch in mijn ogen.

Als ik deze op zolder zou plaatsen, in de buurt van het trappengat, ben ik dan niet gelijk klaar. Dus ook een utp naar mijn pc en zelfs Voor mijn laptop.

Wat zou de switch icm de tp link een betere optie maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
The_Doman schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Omdat je dan allemaal functionaliteit gaat dubbelen, zoals NAT en DHCP, die je maar enkelvoudig nodig hebt en al in de router in je meterkast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:09

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Billieach schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:36:
Wat zou de switch icm de tp link een betere optie maken?
De vrijheid van plaatsing is beter als je een losse switch en losse AP hebt.
- De switch kan je plaatsen waar hij het beste past (doorgaans ergens tussen de LAN aansluiting in de muur en je PC).
- De AP kan je plaatsen op de perfecte plek voor een AP voor zolder en verdieping eronder. B.v. in het trappengat.

Koop je die Archer, dan kies je één plek voor dat ding. Meestal is dat niet de meest perfecte voor een Wifi AP.

Ik zou zeggen kies voor de situatie waar je de vrijheid van plaatsing hebt. Dat geeft je de meeste...uhm.... Vrijheid. 😁

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 06-07-2025 14:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Prisma16 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Omdat je dan allemaal functionaliteit gaat dubbelen, zoals NAT en DHCP, die je maar enkelvoudig nodig hebt en al in de router in je meterkast zit.
Dat kan (en moet) je natuurlijk allemaal uitzetten, ik ken dit apparaat niet, maar als je hem in AP mode zet, dan doet ie dat misschien al gewoon zelf.
Kwestie van config goed zetten. Maar dat geldt voor elke AP die je toevoegd, aangezien ze bijna allemaal ook nog wel iets van een router functie kennen, maar dus uit moet staan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
remco_k schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Dat kan (en moet) je natuurlijk allemaal uitzetten, ik ken dit apparaat niet, maar als je hem in AP mode zet, dan doet ie dat misschien al gewoon zelf.
Kwestie van config goed zetten. Maar dat geldt voor elke AP die je toevoegd, aangezien ze bijna allemaal ook nog wel iets van een router functie kunnen, maar dus uit moet staan.
Misschien wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je bekabeld een AP (+switch) kan aansluiten vind ik het onbegrijpelijk dat mensen een mesh oplossing aanraden. Gezien je het over je trapgat hebt, neem een goed AP dat er ook nog eens netjes uitziet voor jouw situatie wat je daar optimaal kan ophangen, als die ook nog eens PoE is hoef je maar 1 kabel te trekken (vanaf een PoE switch of injector).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 17:14
TS, heb je al eens geprobeerd om je modem te verplaatsen buiten de meterkast?
Naar mijn bescheiden mening is de meterkast geen goede plek voor een modem.

Sinds ik dat gedaan heb in mijn woning, verbeterde mijn wifi-signaal gigantisch. Ik ging van 1 streepje- naar 4 streepjes wifi-signaal.
Ik heb toen besloten om mijn modem in de woonkamer te plaatsen en had in de hele huurwoning een (zeer) goed wifi-signaal.
Met deze oplossing hoefde ik geen extra kabels te leggen, gaten te boren of extra accespoints op te hangen.
Ik heb de bestaande coaxkabel gebruikt naar de woonkamer en daar mijn modem aangehangen.

Wat je ook nog kan doen is het programma inSSIDer gebruiken en kijken hoe druk het is op de wifi-kanalen bij jou in de buurt.
Kies dan het meest rustige kanaal. Dit kan ook al de nodige verbetering geven. Zet dat kanaal vast in jou router.

In sommige gevallen verstoord een "gasten netwerk" jou wifi netwerk in huis. Schakel een "gasten netwerk" altijd uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06
Welke experiabox heb je?
Ik zou in jouw geval een superwifi2 op marktplaats scoren. Zitten 2 poortjes op, kun je je pc doorlussen.
Gaat de configuratie iig direct goed met je netwerk namen etc waardoor roaming ook goed werkt.

Een los accesspoints kopen en deze als 1 netwerk configureren met de experiabox kan vaak ook maar adviseer ik niet voor een leek.

Alternatief is een Mesh setje neerzetten en bedraad aansluiten zoals de Deco X50. Dan zou ik wel de kpn wifi uitzetten en daar een extra node neerzetten. Voor 130 euro heb je al 3 nodes.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
Ik heb het allemaal doorgenomen en ik ben super dankbaar!

Wel zit ik met het volgende:

- Ik heb op zolder dus een werkplek staan welke bekabeld verbonden is naar de muur. Hier tussen wil ik dan liever een switch plaatsen, welke ook PoE geeft naar een AP die ik dan plaats in het trappengat. De reden hiervan is omdat ik ook een werklaptop wil verbinden eb ik deze eventueel bekabeld kan verbinden in de switch.

Dus de situatie wordt dan naar mijn mening, maar chatgpt heeft ook altijd deze oplossing geboden:

Muur UTP
|
AP < switch > PC
|
werklaptop

Zou dit een mooie oplossing zijn zonder Mesh gebeuren en al te duur? Want een switch en een AP samen hoeft geen 100 euro te kosten.

Ik vind namelijk tweedehands, maar ook nieuwe, Switches en AP's samen voor nog geen 50 euro.

Ik hoor het echt heel graag als ik onzin uitkraam en dit toch geen goede optie is.

[ Voor 9% gewijzigd door Billieach op 08-07-2025 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Prima plan. Zolang die switch 1Gbps kan (als je een oudere koopt, gaan ze soms maar tot 100Mbps).
De AP is een keuze. Als je een nieuwe koopt, zitten daar ook de hedendaagse nieuwe Wifi standaarden in.
Maar aan de andere kant; if it works, it works!
Je kan bij gebruik van een gebruikte AP altijd later nog een keer een nieuwe/betere kopen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06
Een superwifi2 scoor je voor 45 euro op marktplaats. Dan heb je ap, 2 poort switch en 1 netwerk met je experiabox(mits je de juiste experiabox hebt)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
remco_k schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:53:
Prima plan. Zolang die switch 1Gbps kan (als je een oudere koopt, gaan ze soms maar tot 100Mbps).
De AP is een keuze. Als je een nieuwe koopt, zitten daar ook de hedendaagse nieuwe Wifi standaarden in.
Maar aan de andere kant; if it works, it works!
Je kan bij gebruik van een gebruikte AP altijd later nog een keer een nieuwe/betere kopen.
Welke AP adviseer je? Mag best een nieuwe zijn want inderdaad met de nieuwe Wifi standaarden lijkt het mij veiliger om daar gebruik van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik denk dat @Prisma16 al een prima startpunt daarvoor had. :)
Prisma16 in "Advies Wifi versterker of"

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:47
Billieach schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:19:
[...]
Welke AP adviseer je? Mag best een nieuwe zijn want inderdaad met de nieuwe Wifi standaarden lijkt het mij veiliger om daar gebruik van te maken.
Maakt voor huis en tuin gebruik niet echt veel uit. De meeste WiFi-standaarden gaan over de snelheden die bereikt kunnen worden. Dus WiFi-6 en WiFi-7. De veiligheid is vaak op de protocollen WPA-2 of de WPA-3. Dat moet dan wel door beide apparaten ondersteund worden. WPA2 is veelal meer dan zat voor een thuisomgeving.

Maar kijk ook eens naar wat je provider voor een oplossingen heeft. Die werken meestal naadloos samen met de huidige router van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billieach
Allen heel erg bedankt voor jullie ideeen en uitleg.

Ik ben van plan een switch te halen met poe ondersteuning. Daarnaast een tp link AP die ik ook op AP mode zal zetten.

Mijn laatste uitdaging is dat ik de AP in het trappen gat moet zien te krijgen en de bekabeling netjes wil wegwerken. Hoe ik dat ga doen, ga ik jullie natuurlijk niet mee lastig vallen.

Dus het wordt een switch en ap welke beiden verbonden zijn met mijn router.

Nogmaals toppers dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Prisma16 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:00:
[...]

klok, klepel.

nagenoeg alle routers kun je van fabriek af al in AP-modus zetten dan gaan functies als DHCP en NAT gewoon uit en is het het in velerlij opzichten gewoon een vlan-enabled switch met een ingeboude wifi-AP

je verhaal is voor zover het al op waarheid berust echt minimaal al 10 jaar achterhaald.

redenen om wel voor een echte AP te kiezen en niet voor een omgetoverde router is dat de meeste ap's iets zwakkere hardware (en dus zuiniger) zijn - maar let wel: dat gaat om enkel watts (enkele kwh per jaar). verschil. OF omdat de antennes van ap's zo geplaatst zijn dat ze optimaal geschikt zijn voor plaatsing op een plafond of aan een muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
i-chat schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:35:
[...]

klok, klepel.

nagenoeg alle routers kun je van fabriek af al in AP-modus zetten dan gaan functies als DHCP en NAT gewoon uit en is het het in velerlij opzichten gewoon een vlan-enabled switch met een ingeboude wifi-AP

je verhaal is voor zover het al op waarheid berust echt minimaal al 10 jaar achterhaald.

redenen om wel voor een echte AP te kiezen en niet voor een omgetoverde router is dat de meeste ap's iets zwakkere hardware (en dus zuiniger) zijn - maar let wel: dat gaat om enkel watts (enkele kwh per jaar). verschil. OF omdat de antennes van ap's zo geplaatst zijn dat ze optimaal geschikt zijn voor plaatsing op een plafond of aan een muur.
Ja kan inderdaad met een pickup-truck en kratje bier gaan halen. Is je eigen keus.

Blijft dat "echte" APs betere antennepatronen hebben, minder energie gebruiken en makkelijker te configureren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
betere antenne configs gaf ik al aan dus hoe je dat nog als argument wilt gebruiken is me niet helemaal duidelijk, het kan (in bepaalde situaties) wel een beetje schelen en in edge-cases dus het verschil maken tussen goed bereik of niet. maar dat zijn wel echt edge-cases.

minder energie verbruiken, het gaat om letterlijke verschillen van <10watt en in veel gevallen zelfs <5watt

een verschil van 10watt gedurende maximaal 15uur per dag = 150watt per dag, of 1kw per week of 50kw per jaar. (rekening houdend met vakanties etc) dus 17,50 per jaar extra aan energie van een AP vs een router in app mode (gebaseerd op full load)

de ENIGE 'valide' reden waarom een 'echte' app soms beter is is wanneer je een wifi punt wilt op een plek waar stroom ook niet aanwezig is en je iets als power-over-ethernet wilt maar let dan wel dat de overhead van PoE switches wel wat meer is dan de overhead van een consumenten routertje over een accesspoint.
Pagina: 1