Voor mij wel.awhatever schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:45:
[...]
Werkt de "metered" versie goed samen met Home Assistant? en kun je de zonnepanelen dan slim aansturen vanuit Home Assistant. Ik heb een Zendure-batterij en in de toekomst vrijwel zeker geen Enphase-laadpaal… dus ik moet alles zelf aan elkaar knopen en slim maken.
Ik kan met HA via de integratie van Vincent Wolsink Enphase aansturen, zodat PV op l1 wordt beperkt ten opzichte van de totale verbruik zoals de P1 meter dat registreert.
Daarbij kan ik de integratie van gielz de Zendure batterij op l3 gebruiken om NOM te benaderen.
En ondertussen gebruik ik dezelfde HA om mijn easee lite laadstroom op l2 te beperken indien nodig.
( in werkelijkheid is het een 1 fase aansluiting met een 4polige hoofdschakelaar die is doorgelust om later als dat nodig wordt over te stappen op 3 fasen.
Hierbij loop ik natuurlijk aan tegen verschillende snelheden van meters:
P1 staat op 1s, maar de verversing van Enphase lijkt eerder op minuten.
En de reactie snelheid loopt ook flink uit elkaar, dus zitten er overal marges in waarden enzo, maar met genoeg tijd en aandacht lukt het steeds beter.
Sterker nog: Enphase limiteert export en doet dat per fase, dus liep dat bij mij helemaal scheef.
Edit: kleine tekstuele verbetering en gelinkt aan het bericht van awhatever.
[ Voor 7% gewijzigd door sir_knudde op 02-09-2026 14:06 ]