• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41
Webbie426 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:57:
Heeft iemand ervaringen met communicatie problemen tussen de omvormers en de (metered) gateway? Ik heb momenteel een issue waarbij 12 van de 14 omvormers niet communiceren met de gateway sinds 4 dagen. Wel kan ik zien via de P1 meter (Homewizard) dat ze moeten produceren. Handmatige scanactie of harde reset van de gateway (zekering omhalen) geven geen oplossing.

Nu komt er via google de suggestie voor een Fasekoppelaar / PLC-filter installeren. Maar deze lijkt onlogisch gezien het systeem al meer dan 2 jaar stabiel draait dan wel de laatste wijziging was 5 maanden geleden (toevoeging enphase laadpaal). Iemand enig idee van de oorzaak?
Als het goed is heb je een q-relay in je systeem zitten dat is ook meteen je fase koppelaar. Enphase heeft ook PLC-filters maar die zijn niet te betalen en inderdaad als het altijd goed gewerkt heeft en nu 4 dagen niet dan heb je niet opeens een fasekoppelaar of een PLC-filter nodig :>

Is er de laatste dagen iets in je huis vernieuwd of verplaatst? Nieuwe magnetron of iets anders wat kan storen?
Is er in de straat of bij de buren iets met elektra gedaan? In dat geval zou je ferriet ringen kunnen (laten) plaatsen. Als dat niet het geval is zou ik ze ook niet plaatsen.

Systeem al een keer stroomloos gehad/herstart? Zo nee zou ik dat vanavond als de zon er af is een keer proberen en dan morgen als de zon er weer is opnieuw scannen. Ja dus, overheen gelezen :o

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:02
@Webbie426 Heb je een installateursaccount? Zo ja dan zou ik de niet communicerende micro omvormers even opnieuw inrichten. Installateursdashboard -> Apparaten. Dan onder je micro omvormers heb je de optie om een omvormer toe te voegen en/of opnieuw in te richten.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Webbie426
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Eddie_ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:46:
@Webbie426 Heb je een installateursaccount? Zo ja dan zou ik de niet communicerende micro omvormers even opnieuw inrichten. Installateursdashboard -> Apparaten. Dan onder je micro omvormers heb je de optie om een omvormer toe te voegen en/of opnieuw in te richten.
Nee geen installateursaccount hier.
Acidrain schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:55:
[...]

Als het goed is heb je een q-relay in je systeem zitten dat is ook meteen je fase koppelaar. Enphase heeft ook PLC-filters maar die zijn niet te betalen en inderdaad als het altijd goed gewerkt heeft en nu 4 dagen niet dan heb je niet opeens een fasekoppelaar of een PLC-filter nodig :>

Is er de laatste dagen iets in je huis vernieuwd of verplaatst? Nieuwe magnetron of iets anders wat kan storen?
Is er in de straat of bij de buren iets met elektra gedaan? In dat geval zou je ferriet ringen kunnen (laten) plaatsen. Als dat niet het geval is zou ik ze ook niet plaatsen.

Systeem al een keer stroomloos gehad/herstart? Zo nee zou ik dat vanavond als de zon er af is een keer proberen en dan morgen als de zon er weer is opnieuw scannen. Ja dus, overheen gelezen :o
Nee geen enkel apparaat is hier vernieuwd of verplaatst. Afgelopen mei is de laatste wijziging doorgevoerd (enphase laadpaal). Verder zijn hier geen duidelijke veranderingen bij anderen in de straat zichtbaar.

Inmiddels is er wel contact geweest met de Enphase helpdesk. De storing is nu verholpen via een geforceerde reset van de interne plc modem (van de gateway) met de gedachte dat hiermee de communicatiepoorten weer op te starten. Deze truc heeft geholpen maar ik ben nog steeds benieuwd naar een mogelijke oorzaak. Het valt mij wel op dat de IQ EV lader vaak aangeeft dat deze niet rapporteert aan de cloud en dat deze storingen snel worden opgelost. Daarnaast zie ik dat er geprobeerd wordt een nieuwe firmware voor de IQ EV te installeren. Wat ik mij afvraag, zal een ferriet kern het communicatieprobleem van de laadpaal oplossen?

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:02
Ferrietringen zal het communicatieprobleem van je laadpaal niet oplossen. Maar ferrietringen kunnen mogelijk wel voorkomen dat er problemen zijn met communicatie met je micro omvormers. Die laadpaal van jou is die via UTP of Wifi verbonden? Hebben die meldingen ook invloed op het laden van je voertuig?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41
Webbie426 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:54:
Wat ik mij afvraag, zal een ferriet kern het communicatieprobleem van de laadpaal oplossen?
Je gateway praat via de stroomkabels met je omvormers (zie het als Powerline adapters).
Ferriet ringen blokkeren signalen. Dat betekent dat je ze kan plaatsen bij je hoofdschakelaar om ruis van buiten je woning te blokkeren of je kan ze plaatsen bij de invoer van je aardlek naar de q-relay en je gateway. Dit om ruis van apparaten uit de rest van je huis te blokkeren.

Ferriet ringen hebben ook een nadeel, ze kunnen gaan brommen. Dus alleen plaatsen als het echt nodig is.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste