Als het goed is heb je een q-relay in je systeem zitten dat is ook meteen je fase koppelaar. Enphase heeft ook PLC-filters maar die zijn niet te betalen en inderdaad als het altijd goed gewerkt heeft en nu 4 dagen niet dan heb je niet opeens een fasekoppelaar of een PLC-filter nodigWebbie426 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:57:
Heeft iemand ervaringen met communicatie problemen tussen de omvormers en de (metered) gateway? Ik heb momenteel een issue waarbij 12 van de 14 omvormers niet communiceren met de gateway sinds 4 dagen. Wel kan ik zien via de P1 meter (Homewizard) dat ze moeten produceren. Handmatige scanactie of harde reset van de gateway (zekering omhalen) geven geen oplossing.
Nu komt er via google de suggestie voor een Fasekoppelaar / PLC-filter installeren. Maar deze lijkt onlogisch gezien het systeem al meer dan 2 jaar stabiel draait dan wel de laatste wijziging was 5 maanden geleden (toevoeging enphase laadpaal). Iemand enig idee van de oorzaak?
Is er de laatste dagen iets in je huis vernieuwd of verplaatst? Nieuwe magnetron of iets anders wat kan storen?
Is er in de straat of bij de buren iets met elektra gedaan? In dat geval zou je ferriet ringen kunnen (laten) plaatsen. Als dat niet het geval is zou ik ze ook niet plaatsen.
Systeem al een keer stroomloos gehad/herstart? Zo nee zou ik dat vanavond als de zon er af is een keer proberen en dan morgen als de zon er weer is opnieuw scannen. Ja dus, overheen gelezen
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant