via IBKR 3,681% voor de eerste 90k, daarboven 3,181%. Voor mij in BV dus geen box3. Maar ook al was dat zo, schuld streep je weg, dus per saldo heb je niet meer vermogen.de Peer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:41:
[...]
Ik heb nog een boxspread lopen waardoor de rente rond de 0% zit. Ja dan vind ik margin wel aantrekkelijk. Maar tegen de huidige tarieven is margin behoorlijk 'duur' toch? Dan weet ik niet of ik het er voor over heb. qua VRH ook niet erg aantrekkelijk (meer).
@The Third Man : helder verhaal over off-topic.
M.b.t. de lening heb je een punt met het margin call-risico. Vandaar ook mijn doel van 15%. Overigens sloeg ik vroeger ook aan op het idee van lenen. Maar hoe meer ervaring ik krijg in finance, hoe ‘normaler’ het wordt.
Maar je hebt wel gelijk: een gewone lening zou beter zijn. Alleen is er in de B.V. daarvoor niet genoeg onderpand.
M.b.t. de lening heb je een punt met het margin call-risico. Vandaar ook mijn doel van 15%. Overigens sloeg ik vroeger ook aan op het idee van lenen. Maar hoe meer ervaring ik krijg in finance, hoe ‘normaler’ het wordt.
Maar je hebt wel gelijk: een gewone lening zou beter zijn. Alleen is er in de B.V. daarvoor niet genoeg onderpand.
Ja dat bedoel ik, dat is nogal fors...The_Woesh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:47:
[...]
via IBKR 3,681% voor de eerste 90k, daarboven 3,181%
Nee, dat was vroeger zo. Dat kun je al jaren niet meer wegstrepen, helaas. Daardoor is het ook minder aantrekkelijk geworden en ga ik stoppen met margin.Maar ook al was dat zo, schuld streep je weg, dus per saldo heb je niet meer vermogen.
Ik heb er jaren geleden voor gekozen om mijn ieniemienie hypoteekje niet af te lossen omdat de rente 1.4% was. bij 2.5% zou ik het wel afgelost hebben. Ofwel het hangt ervan af wat de kosten zijn. Maar ik zou zeker met de huidige rente van rond de 4% geen lening aangaan om te beleggen.The_Woesh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:48:
Hoe staan jullie tegenover het gebruik van margin bij passief beleggen in brede ETF's?
Ik gebruik momenteel ongeveer 16% margin t.o.v. mijn eigen vermogen (dus circa 1,16x leverage). Als uitgangspunt wil ik bij nieuwe aankopen rond de 15% blijven.
Mijn idee is om dit niet actief te herbalanceren als de markt daalt. De margin loopt dan procentueel vanzelf op, maar ik verkoop niet en los ook niet geforceerd af. Bij nieuwe inleg of herstel van de beurzen kan de verhouding daarna weer langzaam terug richting 15%.
De gedachte erachter is dat de verwachte langetermijnopbrengst van een brede wereld-ETF hoger ligt dan de marginrente, terwijl 15% leverage nog voldoende buffer zou moeten geven bij een forse beursdaling.
Zijn er hier mensen die op een vergelijkbare manier structureel een kleine hoeveelheid margin gebruiken? En welke maximale verhouding houden jullie daarbij aan?
En omdat ik toch al niet aan het werk ben nog een tweede vraag:
Ik zit met de volgende beleggingsvraag en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Stel: ik heb fictief €1.000 vermogen dat volledig in een brede ETF zit. Ik ben ondertussen op zoek naar een interessante investering in een startup. Als ik een goede kans tegenkom, wil ik eventueel €400 uit mijn ETF halen om daarin te investeren.
Ik heb geen harde deadline: als ik geen goede startup vind, laat ik het geld gewoon in de ETF zitten. En als het moment ongunstig voelt, kan ik ook besluiten de startup-investering niet te doen.
Nu twee scenario's:Het tweede scenario voelt gevoelsmatig veel ongunstiger, omdat je na een daling verkoopt. Maar rationeel vraag ik me af of dat wel de juiste manier is om ernaar te kijken.
- De beurs stijgt eerst 20%. Mijn ETF is dan €1.200 waard. Ik verkoop €400 om in de startup te investeren.
- De beurs daalt eerst 20%. Mijn ETF is dan €800 waard. Ik verkoop alsnog €400 om in dezelfde startup te investeren.
Op het moment dat de startup-investering zich aandient, is de waardedaling immers al gebeurd. ik moet dan kiezen: houd ik die €400 in de ETF, of investeer ik die €400 in de startup?
Maakt het voor die beslissing rationeel gezien uit of de ETF daarvoor +20% of -20% heeft gedaan? Of zou de historische koersbeweging eigenlijk irrelevant moeten zijn en moet je alleen kijken naar welk van de twee je vanaf dát moment de beste investering vindt?
Een verschil dat ik zelf wel zie: bij -20% is €400 natuurlijk een veel groter percentage van mijn totale vermogen dan bij +20%. Dus wellicht dat ook de doorslag kan geven om het niet te doen.
Benieuwd hoe jullie dit zouden benaderen.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Wat meer details over VGLD/VALL. YouTube: NEW: Vanguard's FTSE Global All Cap ETF Is Stupidly Cheap!
Hij verwacht Q1 2027 beschikbaar. Ook wat info over tracking error (iets hoger door aanwezigheid small caps). De video is niet direct een aanrader imo maar als je er meer van wil weten wel oké.
Hij verwacht Q1 2027 beschikbaar. Ook wat info over tracking error (iets hoger door aanwezigheid small caps). De video is niet direct een aanrader imo maar als je er meer van wil weten wel oké.
[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 17-08-2026 15:39 ]
Enkelen op reddit melden dat hij al live is: https://www.reddit.com/r/ETFs_Europe/comments/1vt8ugy/vanguard_ftse_global_allcap_ucits_etf_available/Pistachenootje schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:07:
Wat meer details over VGLD/VALL. YouTube: NEW: Vanguard's FTSE Global All Cap ETF Is Stupidly Cheap!
En via die post lijkt hij nu ook op xetra te staan: https://live.deutsche-boerse.com/en/etf/vanguard-ftse-global-all-cap-ucits-etf-usd-accumulating?currency=EUR
Ik zie zelf op IBKR best wat versies staan, maar kopen lijkt nog niet te kunnen.
Of dit betekent dat hij live is of heel binnenkort gaat voor retail investeerders weet ik niet.
Yep alleen op VGLA alleen vindt IBKR hem nog niet, zoek op ISIN IE000VAHT5T0Pistachenootje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:08:
Op IBKR kan ik hem wel op LSE kopen.
@CASNS : Ik kan gewoon een buy preview doen. Hij lijkt dus wel te koop, maar kan nu niet bevestigen.
Ook beschikbaar op de BVME borsa Italiana.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART
Het is al wel vaker besproken maar kom er nog niet helemaal uit (omdat de titels van de 'kosten' net weer anders zijn). Is Meesman of BND nu het goedkoopst qua tarieven als je uitgaat van het openen van een beleggingsrekening met 1 'directe' storting van bijvoorbeeld 20.000 en daarna maandelijks 1.000? De een heeft het over fondskosten en servicekosten, de ander over fondskosten en transactiekosten. Die werken natuurlijk net anders, maar ik kan het daardoor wat lastiger vergelijken. Het zal uiteindelijk geen groot verschil maken, maar toch...
@cs-tweak de TS linkt naar de kostenvergelijker van Mr FOB voor precies dit doeleinde: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/indexfondsen-vergelijken/
Helder. Deze heb ik bekeken, ik moet mijn vraag misschien iets nuanceren/aanscherpen. De totale kosten zijn inderdaad daar goed te vergelijken. Het gaat meer om de verhouding: bij de een zijn er transactiekosten+fondskosten. En bij de ander fondskosten en service- en aansluitkosten. Was benieuwd of daar nog echt een 'betere' variant in te kiezen is, dus de wijze van kosten in hun model.The Third Man schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:22:
@cs-tweak de TS linkt naar de kostenvergelijker van Mr FOB voor precies dit doeleinde: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/indexfondsen-vergelijken/
@cs-tweak als je de totale kosten voor precies dezelfde inleg en hetzelfde beleggingsbedrag al goed kunt berekenen, dan is de onderliggende benaming van die kosten op zichzelf niet zo belangrijk. Het wordt pas relevant als de verschillende kostenstructuren anders reageren op bijvoorbeeld de hoogte/frequentie van je inleg, het opgebouwde vermogen of toekomstige wijzigingen. Alleen kunnen wij niet ruiken in welke richting dat mogelijk gaat veranderen, dus kan je dan wellicht meer toelichten waar je vooral rekening mee wil houden?
Hier nog een post van BoW over de huidige situatie rondom VALL. Note dus dat er alleen accumulating versies nu live (lijken te) zijn gegaan. https://www.bankeronwheels.com/vanguard-launches-ftse-global-all-cap-ucits-etf-at-0-07/
Op SAXO kan ik hem vinden maar er volgt nog een foutmelding i.v.m. KID, daar lopen ze nog achter de feiten aan dus.
Op SAXO kan ik hem vinden maar er volgt nog een foutmelding i.v.m. KID, daar lopen ze nog achter de feiten aan dus.
Zelfde op IBKR.CASNS schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:19:
Hier nog een post van BoW over de huidige situatie rondom VALL. Note dus dat er alleen accumulating versies nu live (lijken te) zijn gegaan. https://www.bankeronwheels.com/vanguard-launches-ftse-global-all-cap-ucits-etf-at-0-07/
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik ben eerlijk gezegd nergens van overtuigd, maar wil domweg de markt volgen. Die zoekt het verder maar uit. Ik wil juist geen tilt of selectie en niet meer screening dan noodzakelijk.
Enkel in het scenario van een factorstrategie is SCV een vooraanstaande keuze, maar dat is een wezenlijk andere context. En een wezenlijk andere benadering van hoe je een selectie op de wereldmarkt maakt.
Enkel in het scenario van een factorstrategie is SCV een vooraanstaande keuze, maar dat is een wezenlijk andere context. En een wezenlijk andere benadering van hoe je een selectie op de wereldmarkt maakt.
Als ik zoek bij IBKR op VALL, dan vind ik ook VALLD, de distribuerende variant.
Een (heel klein) beetje zoeken levert het volgende op: https://www.tradingview.com/symbols/EURONEXT-VALLD/
Met (vandaag) minder dan 9 miljoen Assets Under Management (AUM), is het nog niet heel groot. Maar het is er al wel.
Wat ik me afvraag, vanwege de belastingregels in Nederland: Is er een voordeel om als inwoner van Nederland de distribuerende variant aan te houden, in plaats van de accumulerende?
Bijvoorbeeld de NT fondsen hebben, naar ik begrijp, een voordeel qua dividendlekkage. Maar omdat ik niet precies begrijp wat dat inhoudt, begrijp ik dat niet goed. Ik raak altijd een beetje verward door de FGR, de FBI en de VBI (zelf na het volgende te hebben gelezen word ik er iets, maar niet veel wijzer uit: https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-publicaties/belastingnieuws/inkomen/stevige-wijziging-van-fiscale-behandeling-van-vastgoed.html).
Een (heel klein) beetje zoeken levert het volgende op: https://www.tradingview.com/symbols/EURONEXT-VALLD/
Met (vandaag) minder dan 9 miljoen Assets Under Management (AUM), is het nog niet heel groot. Maar het is er al wel.
Wat ik me afvraag, vanwege de belastingregels in Nederland: Is er een voordeel om als inwoner van Nederland de distribuerende variant aan te houden, in plaats van de accumulerende?
Bijvoorbeeld de NT fondsen hebben, naar ik begrijp, een voordeel qua dividendlekkage. Maar omdat ik niet precies begrijp wat dat inhoudt, begrijp ik dat niet goed. Ik raak altijd een beetje verward door de FGR, de FBI en de VBI (zelf na het volgende te hebben gelezen word ik er iets, maar niet veel wijzer uit: https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-publicaties/belastingnieuws/inkomen/stevige-wijziging-van-fiscale-behandeling-van-vastgoed.html).
@Thomas M FGR is een fondsstructuur voor gezamenlijk beleggen waarbij de beleggingen als bezit per participant worden geadministreerd. FBI en VBI zijn fiscale regimes die onder voorwaarden op een beleggingsinstelling en de FGR fondsen kunnen worden toegepast. FBI is hierbij de relevante status omdat het direct voordeel voor de particuliere belegger geeft, primair de mogelijkheid voor fondsen om de belastingverdragen tegen dubbele belasting toe te passen, waardoor het dividendlek gedicht wordt. Dit staat ook in de TS beschreven.
VBI staat voor vrijgestelde beleggingsinstelling en is een ander fiscaal regime dan de FBI. Een VBI is onder voorwaarden vrijgesteld van vennootschapsbelasting. Sinds 2025 zijn de voorwaarden aangescherpt en is de VBI-regeling niet meer bedoeld voor het beleggen van privévermogen. Voor een particuliere belegger, ook die via een eigen beleggings-BV belegt (box 2), is VBI daarom doorgaans niet relevant.
Voor Nederlanders is er geen voordeel, enkel nadelen, om de distribuerende versie aan te houden. Dit staat ook zo beschreven in de TS. Voor Belgen is het wel anders.
VBI staat voor vrijgestelde beleggingsinstelling en is een ander fiscaal regime dan de FBI. Een VBI is onder voorwaarden vrijgesteld van vennootschapsbelasting. Sinds 2025 zijn de voorwaarden aangescherpt en is de VBI-regeling niet meer bedoeld voor het beleggen van privévermogen. Voor een particuliere belegger, ook die via een eigen beleggings-BV belegt (box 2), is VBI daarom doorgaans niet relevant.
Voor Nederlanders is er geen voordeel, enkel nadelen, om de distribuerende versie aan te houden. Dit staat ook zo beschreven in de TS. Voor Belgen is het wel anders.
[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 21-08-2026 19:42 ]
@Thomas M Als je belegt vanuit je eigen BV is de distribuerende variant nodig om de aandelen tegen kostprijs ipv marktwaarde in de boeken te kunnen zetten. Daarmee kan je de omzetvennootschapsbelasting uitstellen totdat je de stukken weer verkoopt.
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 22-08-2026 15:49 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik ben benieuwd hoe het nieuwe Vanguard global all-cap fonds zich gaat verhouden tot de drie NT fondsen voor wat betreft kosten en lek. Het niet meer hoeven (her)balanceren met een alles-in-1 fonds zou wel een fijn voordeel zijn. Vraag is ook of het fonds verkrijgbaar zal zijn bij ING waar ik nu zit met NT. Nog niet de zin gehad om me aan een overstap naar andere broker te wagen.
[ Voor 25% gewijzigd door Bas... op 22-08-2026 10:42 ]
Dat moet zijn vennootschapsbelasting in plaats van omzetbelasting denk ik?RichieB schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:18:
@Thomas M Als je belegt vanuit je eigen BV is de distribuerende variant nodig om de aandelen tegen kostprijs ipv marktwaarde in de boeken te kunnen zetten. Daarmee kan je de omzetbelasting uitstellen totdat je de stukken weer verkoopt.
Ik zie niet direct wat in dit het nadeel voor een NL persoon is om de uitkerende versie te nemen. Ook geen enorm voordeel overigens. Eerder: het maakt in basis niet echt wat uit. Mocht je niks met het dividend gaan doen, dan kan je beter de acc. versie nemen. Mocht je het fijn vinden om ieder jaar 1,5%-2% van de waarde cash op je rekening te krijgen, dan is de uitkerende variant handig. Dividend lekkage is gelijk tussen beide fondsen en dividend belasting kan je terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting.The Third Man schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:41:
Geld buiten de markt hebben is altijd een nadeel. Dat kan wel degelijk wat uitmaken omdat de grote rendementen vaak op zeer beperkte handelsdagen bereikt worden. Helaas weten we niet op voorhand welke dagen dat zijn. Ik heb op pagina 1 ook al een discussie hierover gevoerd.helloitsme schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:53:
[...]
Ik zie niet direct wat in dit het nadeel voor een NL persoon is om de uitkerende versie te nemen. Ook geen enorm voordeel overigens. Eerder: het maakt in basis niet echt wat uit. Mocht je niks met het dividend gaan doen, dan kan je beter de acc. versie nemen.
Ik vind het wat apart om iets volslagen arbitrairs, door een ander bepaald, opeens te noemen als "als je dat fijn vindt".Mocht je het fijn vinden om ieder jaar 1,5%-2% van de waarde cash op je rekening te krijgen, dan is de uitkerende variant handig. Dividend lekkage is gelijk tussen beide fondsen en dividend belasting kan je terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting.
Stel dat uitkering helemaal niet bestond, ofwel omdat dividend niet bestond ofwel omdat er alleen accumulerende fondsen zouden bestaan. Wie zou er dan voorbij komen met "goh leuk dat passief beleggen, maar ik had het wel fijn gevonden als ik 2% van m'n belegging als cash uitgekeerd had gekregen". Ik vind dat wel erg vergezocht.
Ik heb in de TS ook wel de vergelijking gemaakt: stel dat je bank of broker je opbelt met het bericht dat ze uit hun eigen beweging 2% van je beleggingen hebben verkocht en dat ze je dat als cash gaan uitkeren, veel plezier ermee! Wie zou dan beweren dat ze dat fijn vinden?
En zelfs diegenen die een deel willen "opeten" oftewel periodiek als cash onttrekken, die zouden dan een algemene periodieke verkooporder inplannen voor X%, een percentage van hun keuze en niet uit toevallig die specifieke fondsen waarbij de directie besluit dividend uit te keren.
[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 22-08-2026 16:09 ]
"dividend belasting kan je terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting"
Dit geldt niet voor Ierse ETF's zoals VGLD/VALL...
Wel als je Box 3 belasting betaald?Pistachenootje schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:25:
Niet voor Ierse ETF's voor zover ik weet. Misschien kan iemand anders bevestigen/ontkennen.
Als particulier mag je in Nederland betaalde dividendbelasting terugvragen. Buitenlandse belasting niet. Dat is ook logish omdat als er in NL niks betaald is dan kan het ook niet terugbetaald worden. (Tenzij er een belastingverdrag is)Pistachenootje schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 05:30:
[...]
Niet voor Ierse ETF's voor zover ik weet. Misschien kan iemand anders bevestigen/ontkennen.
edit:
@rvk legt het beter uit. Ook al zou er een verdrag zijn, de amerikaanse dividend belasting is niet bij jou ingehouden maar bij de ETF.
@rvk legt het beter uit. Ook al zou er een verdrag zijn, de amerikaanse dividend belasting is niet bij jou ingehouden maar bij de ETF.
[ Voor 20% gewijzigd door The_Woesh op 23-08-2026 07:31 ]
Het probleem is dat de Ierse ETF de betaalde/ingehouden dividendbelasting uit Amerika niet volledig kan verrekenen. En bij een uitkering aan buitenlandse beleggers wordt zelf geen extra Ierse dividendbelasting ingehouden. Omdat die belasting dus één niveau verderop wordt geheven, ontstaat er een dividendlek.
we hebben het hier weer over 2 verschillende zaken volgens mij.
stap 1: bedrijven betalen dividend aan het fonds. het fonds betaald hier belasting over. Het dividendlek. Dat is door sommige NL fondsen (zoals de NT fondsen) te reduceren, door Ierse fondsen idd niet.
Stap 2: Dividend belasting die jij betaald als je dividend van het fonds ontvangt. Dit kan je terugkrijgen tijdens je aangifte inkomsten belasting.
De oorspronkelijke discussie ging of er een voordeel/nadeel is tussen de uitkerende variant en de niet uitkerende variant van het nieuwe vanguard fonds.
Mijn stelling is dat het niet uitmaakt aangezien voor beide fondsen stap 1 gelijk is (ook voor het acc. fonds is er een dividendlek) en je bij stap 2 voor het uitkerende fonds eventuele (eventueel) betaalde belasting terug kan krijgen.
stap 1: bedrijven betalen dividend aan het fonds. het fonds betaald hier belasting over. Het dividendlek. Dat is door sommige NL fondsen (zoals de NT fondsen) te reduceren, door Ierse fondsen idd niet.
Stap 2: Dividend belasting die jij betaald als je dividend van het fonds ontvangt. Dit kan je terugkrijgen tijdens je aangifte inkomsten belasting.
De oorspronkelijke discussie ging of er een voordeel/nadeel is tussen de uitkerende variant en de niet uitkerende variant van het nieuwe vanguard fonds.
Mijn stelling is dat het niet uitmaakt aangezien voor beide fondsen stap 1 gelijk is (ook voor het acc. fonds is er een dividendlek) en je bij stap 2 voor het uitkerende fonds eventuele (eventueel) betaalde belasting terug kan krijgen.
Een uitkerende ETF kan toch nog steeds te maken hebben met het dividendlek. Bijvoorbeeld het dividend dat een Ierse ETF krijgt geven ze (na aftrek div.bel.) door aan jou. Daar betaal jij dan geen belasting meer over (omdat dat bij Ierland 0% is). De betaalde belasting door de ETF is dan niet van belang. De Ierse ETF is juridische ontvanger van het Amerikaanse dividend en dat kunnen wij hier niet opgeven.helloitsme schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:49:
Als je het hebt over een ETF in een land die bij uitkeren naar jou wel div.bel. inhoudt, dan kun je die belasting wel verrekenen (bv bij een Amerikaanse ETF).
Ik zou even terug moeten zoeken naar die discussie hoe dit voorkomen zou worden.
[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 23-08-2026 10:16 ]
Dat is juist het hele punt rond FGR en FBI en waarom fondsbeheerders als NT uberhaupt zijn opgericht.rvk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Ik zou even terug moeten zoeken naar die discussie hoe dit voorkomen zou worden.
Dat zeg ik toch ook in mijn verhaal? Stap 1 (belasting over het dividend wat bedrijven aan het fonds betalen) hebben beide fondsen even veel last van. En dat kan je inderdaad niet terugvragen.rvk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Een uitkerende ETF kan toch nog steeds te maken hebben met het dividendlek.
De belasting die je betaald als het fonds dividend naar jou uitbetaald kan je wel terugvragen. Indien het fonds hierover geen belasting hoeft in te houden (Ierland en UK fondsen) dan is dit niet natuurlijk helemaal niet van toepassing.
Ja, maar dan zit je dus bij die uitkerende ETF wel met dividend lekkage, want de (bv Amerikaanse) dividend wordt niet aan jou uitbetaald. Die wordt uitbetaald aan de juridische persoon die de ETF is. Die betaald de dividend belasting. Daarna wordt het totaal van de dividend door de Ierse juridische instantie uitbetaald aan jou, zonder inhouding van dividendbelasting want die geldt niet in Ierland voor ETF's.helloitsme schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
De belasting die je betaald als het fonds dividend naar jou uitbetaald kan je wel terugvragen. Indien het fonds hierover geen belasting hoeft in te houden (Ierland en UK fondsen) dan is dit niet natuurlijk helemaal niet van toepassing.
Maar dan is er dus wel dividendbelasting door de Ierse ETF betaald die dus weg lekt. Of mis ik nu iets?
In mijn beleving heb ik al 2x aangegeven dat zowel de uitkerende als accumulerende ETF last heeft van het dividend lek. Maar wellicht ben ik niet duidelijk geweest / praten we langs elkaar heen.rvk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:09:
[...]
Ja, maar dan zit je dus bij die uitkerende ETF wel met dividend lekkage, want de (bv Amerikaanse) dividend wordt niet aan jou uitbetaald. Die wordt uitbetaald aan de juridische persoon die de ETF is. Die betaald de dividend belasting. Daarna wordt het totaal van de dividend door de Ierse juridische instantie uitbetaald aan jou, zonder inhouding van dividendbelasting want die geldt niet in Ierland voor ETF's.
Maar dan is er dus wel dividendbelasting door de Ierse ETF betaald die dus weg lekt. Of mis ik nu iets?
O, ok.helloitsme schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:34:
[...]
In mijn beleving heb ik al 2x aangegeven dat zowel de uitkerende als accumulerende ETF last heeft van het dividend lek. Maar wellicht ben ik niet duidelijk geweest / praten we langs elkaar heen.
Mijn reactie was op dit bericht...
Maar goed... misschien bedoelde je dat anders of misschien las ik dat verkeerd omdat er een vraagteken achter staat (wat mij dan niet helemaal duidelijk was of het een vraag was of 'halve' statement).helloitsme schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:47:
[...]
<quote>]Pistachenootje schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:25:
Dit geldt niet voor Ierse ETF's zoals VGLD/VALL...</quote>
Wel als je Box 3 belasting betaald?
[ Voor 24% gewijzigd door rvk op 23-08-2026 14:21 ]
Er lopen volgens mij een paar gerelateerde discussies door elkaar heen.
Waar het mij om ging: bij een uitkerende variant van een Ierse ETF zoals VGLD (of bijv. VWRL) is er bij mijn weten geen sprake van een dividend belasting die je kan verrekenen in box 3. Klopt toch lijkt me?
(Ook bij accumulerende versies valt er niets te verrekenen maar dat was niet het onderwerp)
Waar het mij om ging: bij een uitkerende variant van een Ierse ETF zoals VGLD (of bijv. VWRL) is er bij mijn weten geen sprake van een dividend belasting die je kan verrekenen in box 3. Klopt toch lijkt me?
(Ook bij accumulerende versies valt er niets te verrekenen maar dat was niet het onderwerp)
[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 23-08-2026 14:23 ]
Dat bericht was niet van mij...rvk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
O, ok.
Mijn reactie was op dit bericht...
[...]
Maar goed... misschien bedoelde je dat anders of misschien las ik dat verkeerd omdat er een vraagteken achter staat (wat mij dan niet helemaal duidelijk was of het een vraag was of 'halve' statement).
KloptPistachenootje schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:22:
Er lopen volgens mij een paar gerelateerde discussies door elkaar heen.
Dan is mijn browser helemaal van slag:
:strip_exif()/f/image/0lDa04Q6tjJtHkc8tDQBK6X3.jpg?f=fotoalbum_large)
Jij reageert op iemand die dus zegt dat in beide gevallen een lek is met die vraag (om dus later te zeggen dat ie gelijk heeft). Maar goed... Misverstand dus.
[ Voor 12% gewijzigd door rvk op 23-08-2026 18:04 ]
Mijn kind (18-) wil net als papa gaan beleggen. Het zal om kleine bedragen gaan, dus een hele vwrl kopen zal niet zo vaak gebeuren.
Deze rekening mag ook op naam van het kind staan van mij. Ik weet dat het belastingtechnisch gewoon onder ons vermogen valt, en dat het kind vanaf 18 zelf beschikt over het "vermogen". De rekening mag ook op mijn naam komen als dat beter is, maar ik heb al bij aardig wat brokers een account, en wil dan wel een 2e account aanmaken om het gescheiden te houden.
Vast andere mensen die in de zelfde situatie hebben gezeten, tips?
Deze rekening mag ook op naam van het kind staan van mij. Ik weet dat het belastingtechnisch gewoon onder ons vermogen valt, en dat het kind vanaf 18 zelf beschikt over het "vermogen". De rekening mag ook op mijn naam komen als dat beter is, maar ik heb al bij aardig wat brokers een account, en wil dan wel een 2e account aanmaken om het gescheiden te houden.
@Dacuuu aangenomen dat het per se ETF's moet zijn, kan je WEBN (ca. 12,80) of de nieuwe VALL/VGLA (ca. 4,40) gebruiken om zo alsnog "granulaire" aankopen te doen. Of je kan alsnog voor beleggingsfondsen gaan die dat probleem sowieso niet hebben. VWRL is sowieso niet aan te raden ivm dividenduitkering.
Wat betreft je vraag qua kinderaccount, zie bijvoorbeeld de eerdere vraag Santee in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 3" en reacties daarop.
Wat betreft je vraag qua kinderaccount, zie bijvoorbeeld de eerdere vraag Santee in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 3" en reacties daarop.
Ik heb bij de ing een beleggingsaccount voor hem geopend. Hij had al een ing rekening.Dacuuu schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:10:
Mijn kind (18-) wil net als papa gaan beleggen. Het zal om kleine bedragen gaan, dus een hele vwrl kopen zal niet zo vaak gebeuren.
Webn is ook maar rond de 13 euro of eventueel VALL of je kunt fractioneel nt fondsen kopen. Na zijn 18 de kon ik er niet meer bij. Hij belegd zelf nu verder.
Wanneer komt deze in de handel? Want ik lees overal 20 augustus maar bij Degiro kan ik hem nog niet vinden?Pistachenootje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:05:
De tickers voor de nieuwe Vanguard all world all cap ETF zijn bekend:
VGLD op Xetra, VALL op Amsterdam
De ter is 0.07%, gelijk aan WEBN. Maar WEBN heeft geen small caps.
You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Hij wordt al verhandeld. Heb je gezocht op ISIN? Als je hem dan niet kan vinden zou ik zeggen neem contact op met DeGiro.Maximus schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
Wanneer komt deze in de handel? Want ik lees overal 20 augustus maar bij Degiro kan ik hem nog niet vinden?
Een nieuw fonds druppelt over het algemeen langzaam binnen bij de brokers. Dus dat kan enkele dagen duren tot enkele weken (want ze moeten bijvoorbeeld controleren of de KID etc op zijn plek is etc. etc.). Het fonds wordt inderdaad sinds de 20ste verhandeld op de Amsterdamse beurs: https://live.euronext.com/nl/product/etfs/IE000VAHT5T0-XAMS
Verder is het de vraag of je direct moet instappen, in de begin periode zal het fonds nog onvoldoende vermogen hebben om volledige (of geoptimaliseerde) replicatie toe te passen. En zal de tracking error wat groter zijn dan wanneer het fonds al voldoende vermogen bevat (dat kan zowel positief als negatief zijn). Ook het eventuele ontvangen dividend bij grote wisselingen in het fondsvermogen is wat lastiger te verdelen.
Verder is het de vraag of je direct moet instappen, in de begin periode zal het fonds nog onvoldoende vermogen hebben om volledige (of geoptimaliseerde) replicatie toe te passen. En zal de tracking error wat groter zijn dan wanneer het fonds al voldoende vermogen bevat (dat kan zowel positief als negatief zijn). Ook het eventuele ontvangen dividend bij grote wisselingen in het fondsvermogen is wat lastiger te verdelen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Op RR forum zag ik wel een Nederlander die hem al gekocht had, dat zou volgens mij moeten betekenen dat de KID in het Nederlands beschikbaar is.
Ik heb hem al via IBKR en T212.Pistachenootje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:03:
Op RR forum zag ik wel een Nederlander die hem al gekocht had, dat zou volgens mij moeten betekenen dat de KID in het Nederlands beschikbaar is.
Heb deGiro een bericht gezonden want hij kan hem niet vinden, niet op naam en niet op ISIN.Pistachenootje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:55:
[...]
Hij wordt al verhandeld. Heb je gezocht op ISIN? Als je hem dan niet kan vinden zou ik zeggen neem contact op met DeGiro.
Update, 26/8/26 13:35:
Inmiddels contact gehad; het product wordt ter beoordeling voorgelegd of hierin gehandeld kan worden (ik zou niet inzien waarom niet, maar goed). Word op de hoogte gehouden van de voortgang.
[ Voor 25% gewijzigd door Maximus op 26-08-2026 13:37 ]
Ik wil mijn beleggingsstrategie wat eenvoudiger gaan maken. Tot nu toe belegde ik vooral actief, maar ik wil juist af van losse aandelen en er niet meer dagelijks/actief mee bezig hoeven zijn.
Ik wil nu ongeveer €15k inleggen en daarna €2k per maand. Horizon is ruim >10 jaar. Het idee is om één brede wereldwijde aandelen-ETF te kiezen en daar vervolgens consequent in te blijven investeren.
Ik kijk momenteel vooral naar VALL, WEBN en eventueel VWRL/VWCE. VALL spreekt me aan omdat deze naast developed/emerging ook small caps meeneemt en maar 0,07% kosten heeft. Nadeel is natuurlijk dat VALL pas net gelanceerd is. Daarnaast kan ik VALL via IBKR momenteel niet op Euronext Amsterdam kopen, maar alleen via Borsa Italiana. De Amsterdamse VALL-notering lijkt bij IBKR nog niet beschikbaar; de distribuerende VALLD is wel beschikbaar.
Mijn twijfel: is het verstandig om nu al die €12k volledig in VALL te stoppen en daarna maandelijks €2k in dezelfde ETF te blijven stoppen, of zou je voor zo'n core-positie toch liever een meer gevestigde ETF zoals WEBN/VWRL/VWCE nemen?
Ik ben vooral benieuwd naar argumenten/ervaringen die ik mogelijk over het hoofd zie. Met name of de extra small-cap spreiding van VALL volgens jullie echt iets toevoegt ten opzichte van bijvoorbeeld WEBN, of het feit dat VALL nog zo nieuw is een reden zou zijn om voorlopig voor een gevestigde ETF te kiezen.
En zouden jullie die €12k ineens inleggen of eventueel over een paar maanden spreiden?
Ik wil nu ongeveer €15k inleggen en daarna €2k per maand. Horizon is ruim >10 jaar. Het idee is om één brede wereldwijde aandelen-ETF te kiezen en daar vervolgens consequent in te blijven investeren.
Ik kijk momenteel vooral naar VALL, WEBN en eventueel VWRL/VWCE. VALL spreekt me aan omdat deze naast developed/emerging ook small caps meeneemt en maar 0,07% kosten heeft. Nadeel is natuurlijk dat VALL pas net gelanceerd is. Daarnaast kan ik VALL via IBKR momenteel niet op Euronext Amsterdam kopen, maar alleen via Borsa Italiana. De Amsterdamse VALL-notering lijkt bij IBKR nog niet beschikbaar; de distribuerende VALLD is wel beschikbaar.
Mijn twijfel: is het verstandig om nu al die €12k volledig in VALL te stoppen en daarna maandelijks €2k in dezelfde ETF te blijven stoppen, of zou je voor zo'n core-positie toch liever een meer gevestigde ETF zoals WEBN/VWRL/VWCE nemen?
Ik ben vooral benieuwd naar argumenten/ervaringen die ik mogelijk over het hoofd zie. Met name of de extra small-cap spreiding van VALL volgens jullie echt iets toevoegt ten opzichte van bijvoorbeeld WEBN, of het feit dat VALL nog zo nieuw is een reden zou zijn om voorlopig voor een gevestigde ETF te kiezen.
En zouden jullie die €12k ineens inleggen of eventueel over een paar maanden spreiden?
Wat ik zou doen is niet relevant toch? Jij moet lekker kunnen slapen.grubby schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:41:
Ik wil mijn beleggingsstrategie wat eenvoudiger gaan maken. Tot nu toe belegde ik vooral actief, maar ik wil juist af van losse aandelen en er niet meer dagelijks/actief mee bezig hoeven zijn.
Ik zou het in 1x inleggen. Dit geeft historisch gezien het meeste rendement. Maar geen garantie.
Als jij beter slaapt met spreiden kun je wellicht dat beter doen.
@grubby blijkbaar is het wel mogelijk om VGLD op Xetra te kopen. Qua liquiditeit is dat waarschijnlijk de beste keuze.
Zou hier ook voor het in 1x inleggen gaan. Historisch gezien geeft in 1x inleggen veelal beter resultaat, maar daarnaast is het startbedrag in verhouding tot de maandelijkse inleg van 2000 ook laag.
Die maandelijkse inleg consequent blijven doen maakt hier veel meer verschil dan de keuze om die eerste 15000 wel/niet in 1x in te leggen. In dit geval zou het voor mijn nachtrust weinig uitmaken.
Die maandelijkse inleg consequent blijven doen maakt hier veel meer verschil dan de keuze om die eerste 15000 wel/niet in 1x in te leggen. In dit geval zou het voor mijn nachtrust weinig uitmaken.
Geen antwoord op je vraag, maar waarom geef je er om waar je VALL kan kopen? Bij IBKR heb je geen kosten om je ETF stukken bij verschillende beurzen te hebben staan vziw? De ene beurs is meer liquide dan de andere, wat waarschijnlijk gevolgen heeft voor de prijzen maar je kunt je stukken daarna vrolijk op iedere andere beurs verkopen waar de etf geregistreerd staat...grubby schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:41:
Nog niet via IBKR volgens mij. VGLD is de distributing variant en mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar automatisch herbeleggen van het dividend. VALLD is inderdaad wel via Euronext Amsterdam beschikbaar zie ik.Pistachenootje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:25:
@grubby blijkbaar is het wel mogelijk om VGLD op Xetra te kopen. Qua liquiditeit is dat waarschijnlijk de beste keuze.
Ik denk dat ik gewoon voor VALL op Borsa Italiana ga. Het is uiteindelijk dezelfde ETF en afgezien van een mogelijk liquiditeitsvoordeel van Xetra zie ik niet echt een reden om daar moeilijk over te doen.
Middels TWS/Desktop kun je gewoon de order richting XETRA routeren, kun je 'm opslaan als favoriet zodat je 'm via de app ook zo kunt routerengrubby schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:45:
[...]
Nog niet via IBKR volgens mij. VGLD is de distributing variant en mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar automatisch herbeleggen van het dividend. VALLD is inderdaad wel via Euronext Amsterdam beschikbaar zie ik.
Ik denk dat ik gewoon voor VALL op Borsa Italiana ga. Het is uiteindelijk dezelfde ETF en afgezien van een mogelijk liquiditeitsvoordeel van Xetra zie ik niet echt een reden om daar moeilijk over te doen.
@grubby ook de accumulating versie is op Xetra te koop via IBKR.
Toen ik keek naar VALL, dat was vorige week, had Xetra al het hoogste volume. En IBKR routeerd automatisch als je niks aangeeft. Dan kom je automatisch bij Xetra denk ik. Althans dat gebeurde ook met mijn vorige ETF aankopen.
ik wacht op Trade Republic dat VALL beschikbaar wordt. Dan ga ik mijn WEBN verkopen. Hier zit geen smallcap in.
[ Voor 5% gewijzigd door kx22 op 27-08-2026 09:53 ]
Is valld.as de distributing variant op ibkr?
VALL is reeds beschikbaar via Trade Republic (ISIN: IE000VAHT5T0)kx22 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:51:
ik wacht op Trade Republic dat VALL beschikbaar wordt. Dan ga ik mijn WEBN verkopen. Hier zit geen smallcap in.
@XWB tipte in het algemene beleggingstopic dat DeGiro VGLA/VALL sinds vanochtend alsnog toegevoegd heeft.Maximus schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
Heb deGiro een bericht gezonden want hij kan hem niet vinden, niet op naam en niet op ISIN.
Inmiddels contact gehad; het product wordt ter beoordeling voorgelegd of hierin gehandeld kan worden (ik zou niet inzien waarom niet, maar goed). Word op de hoogte gehouden van de voortgang.
Niks opzienbarends, maar ik heb zojuist alles ingeleverd voor de Aangifte IB.
Ik heb tijdenlang dit topic gevolgd, al enige tijd terug.
Toen op een gegeven moment de stap genomen om passief te gaan beleggen en dan via het hier veelgenoemde systeem verdeeld over 3 fondsen.
Volgens mij jaaroverzicht had ik een rendement van 3.31%
Niet de wereld, maar ik ben er vet blij mee.
Toen op een gegeven moment de stap genomen om passief te gaan beleggen en dan via het hier veelgenoemde systeem verdeeld over 3 fondsen.
Klinkt als ongelukkig instapmoment? Want volgens mij hebben de fondsen wel meer gedaan het afgelopen jaar.Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:24:
Geen idee of het moment ongelukkig was.
Het instapmoment was eind februari 2025, dus nog een dikke 10 maanden in 2025
Het instapmoment was eind februari 2025, dus nog een dikke 10 maanden in 2025
Dat is in. of ex. het inflatie spook? Want bij exclusief heb je de inflatie maar net aan voor kunnen blijven.Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:24:
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dit staat op mijn Jaaroverzicht, zoals ik al zei.
Sorry hoor maar deze vat ik even niet. Het woord inflatie zie ik je niet gebruiken en je jaaroverzicht kan ik niet inkijken.Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:56:
Dit staat op mijn Jaaroverzicht, zoals ik al zei.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik geef aan dat op mijn jaaropgave staat dat het rendement 3.31% is.Seafarer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Sorry hoor maar deze vat ik even niet. Het woord inflatie zie ik je niet gebruiken en je jaaroverzicht kan ik niet inkijken.
De jaaropgave vermeldt nergens de inflatie, maar dat is puur cijfermatig voor deze enige rekening.
Met al zijn trump zijn strapatsen vorig jaar kan het rendement flink afwijken icm instap moment inderdaad.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het is ook totaal niet relevant. Hij is in feb '25 ingestapt, net voor Trumps trade war. Ongelukkig, maar zou zich inmiddels al recovered moeten hebben, vooral als hij verder periodiek ingelegd heeft.Seafarer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Sorry hoor maar deze vat ik even niet. Het woord inflatie zie ik je niet gebruiken en je jaaroverzicht kan ik niet inkijken.
De drang om overal altijd inflatie bij de haren bij te trekken snap ik nooit, alsof iemand op tiende procenten kan becijferen welke impact zijn persoonlijke inflatie heeft gehad. Maar sowieso, wat heeft de inflatie voor een impact op de beste passieve beleggingsstrategie? Kies jij een andere ETF als de inflatie hoog of laag is? Of is het doel sowieso een zo hoog mogelijk rendement? Onafhankelijk van wat de inflatie doet, of welk wasmiddel bij de AH in de aanbieding is?
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2026 13:22 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik heb dus volgens de ING - want daar heb ik mijn beleggingsrekening lopen - een rendement gehaald van 3,31%.fsfikke schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:20:
[...]
Het is ook totaal niet relevant. Hij is in feb '25 ingestapt, net voor Trumps trade war. Ongelukkig, maar zou zich inmiddels al recovered moeten hebben, vooral als hij verder periodiek ingelegd heeft.
Ik was er blij mee, want de dollar stond niet heel sterk, en Trump helpt ook niet mee.
Fijn ook dat ik inflatie wel of niet voor ben gebleven, maar daar ben ik niet zo mee bezig.
Waarom ik destijds juist naar dit topic kwam en wat ik hier leerde, was dat je naar de lange termijn moet kijken. En dan zit je altijd (99%) goed.
Dus ikke blij. Vrouw blij. Happy wife, happy life.
Ik leg niet periodiek in. Dat komt omdat ik geen geregelde inkomsten heb. Ik heb in 1x een groot bedrag (voor mij dan) ingelegd.
Als ik weer eens een flinke meevaller krijg, zal ik zeker bijstorten. Maar dan ook weer meteen een substantieel bedrag.
@Rzaan een snelle check bij Yahoo Stocks laat een significant grotere stijging zien, zelfs praktisch op de piek voordat de Irancrisis begon:

De datum en fonds heb ik moeten gokken, dus zou zou je er bezwaar tegen hebben om het hele plaatje weer te geven? Dus exact fonds(en), exacte handelsdatum enzovoort?
Of je kan zelf met https://finance.yahoo.com/chart/VWCE.DE gaan terugzoeken. Maar zonder een duidelijker beeld kunnen we weinig meer zeggen wat er mis kan zijn gegaan.

De datum en fonds heb ik moeten gokken, dus zou zou je er bezwaar tegen hebben om het hele plaatje weer te geven? Dus exact fonds(en), exacte handelsdatum enzovoort?
Of je kan zelf met https://finance.yahoo.com/chart/VWCE.DE gaan terugzoeken. Maar zonder een duidelijker beeld kunnen we weinig meer zeggen wat er mis kan zijn gegaan.
[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 27-08-2026 14:17 ]
Ik zeg nergens dat er iets mis is gegaan...The Third Man schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:15:
@Rzaan een snelle check bij Yahoo Stocks laat een significant grotere stijging zien, zelfs praktisch op de piek voordat de Irancrisis begon:
~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Gekocht omstreeks 20 februari 2025
[ Voor 55% gewijzigd door Rzaan op 27-08-2026 14:48 ]
ISINs erbij zou meer zeggen maar ik vind die 4k rendement op 172k erg laag.. Vraag me af welke ISIN dat is, maar waarschijnlijk niet NL0013654742 of NL0011225305, de gebruikeijke NT world optiesRzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:26:
[...]
Ik zeg nergens dat er iets mis is gegaan...
[Afbeelding]
Gekocht omstreeks 20 februari 2025
Al zijn die gebruikelijke opties ook niet erg hoog in 2025 qua rendement.
[ Voor 11% gewijzigd door SanookH op 27-08-2026 14:36 ]
Ik dacht dat ik alles zo had overgenomen als me hier ooit geadviseerd was (in de zin van zoals het gebruikelijk is. Geen beleggingsadvies)SanookH schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:31:
[...]
ISINs erbij zou meer zeggen maar ik vind die 4k rendement op 172k erg laag.. Vraag me af welke ISIN dat is, maar waarschijnlijk niet NL0013654742 of NL0011225305, de gebruikeijke NT world opties
Als ik de naam invoer bij ChatGPT en vraag naar de ISIN, dan vraagt deze bij welke bank.
Bij ING is het dan volgens mij AI-vriend NL0011225305.
Mamma mia.fsfikke schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:20:
[...]
Het is ook totaal niet relevant. Hij is in feb '25 ingestapt, net voor Trumps trade war. Ongelukkig, maar zou zich inmiddels al recovered moeten hebben, vooral als hij verder periodiek ingelegd heeft.
De drang om overal altijd inflatie bij de haren bij te trekken snap ik nooit, alsof iemand op tiende procenten kan becijferen welke impact zijn persoonlijke inflatie heeft gehad. Maar sowieso, wat heeft de inflatie voor een impact op de beste passieve beleggingsstrategie? Kies jij een andere ETF als de inflatie hoog of laag is? Of is het doel sowieso een zo hoog mogelijk rendement? Onafhankelijk van wat de inflatie doet, of welk wasmiddel bij de AH in de aanbieding is?
Als iemand een getal neerpletterd vind ik het wel leuk om even te weten wat dat dan inhoud. Dus mijn vraag was alleen maar met of zonder gemiddelde inflatie. Al helemaal geen persoonlijke inflatie.
Daarbij ga je sparen tegen de hoogst mogenlijke rente en/of de beurs op, om minimaal die inflatie voor te blijven. Liever meer natuurlijk. Anders teer je in.
En als je graag struisvogel politiek bedrijft door te doen alsof het niet bestaat. Even goede vrienden hoor.
Ja dat klopt wel dan, dat is de ISIN met de hogere TER. Eind 2025 stond die inderdaad hoog in de 27, staat nu al tegen de 31 aan dus wel flink hoger nu.Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:40:
[...]
Ik dacht dat ik alles zo had overgenomen als me hier ooit geadviseerd was (in de zin van zoals het gebruikelijk is. Geen beleggingsadvies)
Als ik de naam invoer bij ChatGPT en vraag naar de ISIN, dan vraagt deze bij welke bank.
Bij ING is het dan volgens mij AI-vriend NL0011225305.
2025 was een raar jaar dankzij vriend Donald
Ik weet niet of het slim/nuttig is dat je de complete bedragen hier noemt.
[ Voor 9% gewijzigd door SanookH op 27-08-2026 14:46 ]
Ik ga het ook zo weghalen. maar was even benieuwd naar het antwoord.SanookH schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:44:
[...]
Ja dat klopt wel dan. Eind 2025 stond die inderdaad hoog in de 27, staat nu al tegen de 31 aan dus wel flink hoger nu.
2025 was een raar jaar dankzij vriend Donald
Ik weet niet of het slim/nuttig is dat je de complete bedragen hier noemt.
NL0011225305 haalde een brutorendement van 6,61% in 2025. Beetje gematigd in vergelijking met 2024, toen het fonds bijna 27% rendement haalde. Dat je slechts drie procent rendement maakte is dus te wijten aan het instapmoment.
Zie https://global.morningstar.com/nl/beleggingen/fondsen/0P000160R2/quote
ik begrijp niet waarom je telkens blijft zeggen dat je er blij mee bent. Ik zou dat absoluut niet zijn als ik niet wist waarom ik 'maar' 3.3% heb terwijl mijn omgeving eerder 10-20% behaalde.Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Ik heb dus volgens de ING - want daar heb ik mijn beleggingsrekening lopen - een rendement gehaald van 3,31%.
Ik was er blij mee, want de dollar stond niet heel sterk, en Trump helpt ook niet mee.
Fijn ook dat ik inflatie wel of niet voor ben gebleven, maar daar ben ik niet zo mee bezig.
Waarom ik destijds juist naar dit topic kwam en wat ik hier leerde, was dat je naar de lange termijn moet kijken. En dan zit je altijd (99%) goed.
Dus ikke blij. Vrouw blij. Happy wife, happy life.
Ik leg niet periodiek in. Dat komt omdat ik geen geregelde inkomsten heb. Ik heb in 1x een groot bedrag (voor mij dan) ingelegd.
Als ik weer eens een flinke meevaller krijg, zal ik zeker bijstorten. Maar dan ook weer meteen een substantieel bedrag.
beroerd instapmoment zou goede verklaring kunnen zijn, dan zou ik er iets meer gerust op zijn, dan is het verklaarbaar.
Wat als er volgend jaar -8% op je jaarverslag staat, ben je dan ook blij?
Volgens mij kun je niet 'blij' zijn zonder het in de juiste context te kunne plaatsen. 3.3 is niet 'goed' omdat hoger dan nul is of hoger dan de rente van je spaarrekenig is. Je hebt daar fors risico voor genomen, dan zou je meer rendement kunnen of mogen verwachten.
Kan natuurlijk. Maar gezien de bid-ask spread die je moet betalen en het waarschijnlijk zeer geringe effect van small caps op het totaal resultaat zou je ook prima WEBN erbij kunnen aanhouden. Voor beide keuzes valt wel wat te zeggen.kx22 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:51:
Het lijkt me weinig zinvol (of wenselijk) om voor iemand anders te gaan bepalen welke emoties die moet voelen.de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:28:
[...]
ik begrijp niet waarom je telkens blijft zeggen dat je er blij mee bent. Ik zou dat absoluut niet zijn als ik niet wist waarom ik 'maar' 3.3% heb terwijl mijn omgeving eerder 10-20% behaalde.
beroerd instapmoment zou goede verklaring kunnen zijn, dan zou ik er iets meer gerust op zijn, dan is het verklaarbaar.
Wat als er volgend jaar -8% op je jaarverslag staat, ben je dan ook blij?
Volgens mij kun je niet 'blij' zijn zonder het in de juiste context te kunne plaatsen. 3.3 is niet 'goed' omdat hoger dan nul is of hoger dan de rente van je spaarrekenig is. Je hebt daar fors risico voor genomen, dan zou je meer rendement kunnen of mogen verwachten.
Gaan die NT fondsen niet in februari ex-dividend? Misschien speelt dat nog mee bij het verminderde totaalrendement. Of misschien moest hij nog flinke transactiekosten betalen voor inleg bij ING? Ik bankier daar niet, maar het kan zijn dat dat er nog extra inhakt t.o.v. het instapmoment. In zijn totaliteit zal het wel kloppen inderdaad. Ik vind het geen gek getal.XWB schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:49:
NL0011225305 haalde een brutorendement van 6,61% in 2025. Beetje gematigd in vergelijking met 2024, toen het fonds bijna 27% rendement haalde. Dat je slechts drie procent rendement maakte is dus te wijten aan het instapmoment.
dat is ook niet helemaal de strekking, het gaat niet om de emotie. Zie het meer als een heads-up. Leuk dat hij er 'vet blij' mee is, maar zonder context (zoals slecht instapmoment) klopt er mogelijk iets niet en lijkt me toch goed om dat uit te zoeken.Qoine schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Het lijkt me weinig zinvol (of wenselijk) om voor iemand anders te gaan bepalen welke emoties die moet voelen.Voor iedereen is hun beleggingsstrategie een afweging van hun doelen en de risico's die ze willen lopen. Als deze user gewoon tevreden is met hoe het gaat, is dat alleen maar goed zou ik zeggen.
dat begrijp ik niet. Als jij elk jaar een 5 x hogere energierekening krijgt dan je buren. Dan kun je zeggen 'ach ja, het zal wel. fijn dat het geen 10.000 euro is' of 'euh hey dat is wel gek, hoe zou dat komen en is daar iets aan te doen'?Qoine schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Als deze user gewoon tevreden is met hoe het gaat, is dat alleen maar goed zou ik zeggen.
DeGiro heeft ze toegevoegd; ook daar kunnen ze gekocht worden op alle beurzen die het ETF aanbieden.Maximus schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
Heb deGiro een bericht gezonden want hij kan hem niet vinden, niet op naam en niet op ISIN.
Ik snap niet dat iedereen helemaal wild gaat over de 3%, als je eind februari instapte in NT world, had je in 2025 gewoon een rendement van ca 3%.
https://global.morningsta...ondsen/0P000160R2/grafiek
https://global.morningsta...ondsen/0P000160R2/grafiek
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is dan misschien het verschil tussen jou en mij. Ik zie het glas halfvol, en jij halfleeg.de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:28:
[...]
ik begrijp niet waarom je telkens blijft zeggen dat je er blij mee bent. Ik zou dat absoluut niet zijn als ik niet wist waarom ik 'maar' 3.3% heb terwijl mijn omgeving eerder 10-20% behaalde.
Ik zie de ellende van Trump en de lage dollar. Dan valt het me alleszins mee.
De 'omgeving' met hetzelfde mandje haalde niet 10-20%.
Zie de post van @YakuzA
Als ik 3.3% haal en iemand met exact dezelfde samenstelling 10%, dan ben ik inderdaad niet blij, want dan is er ergens iets mis gegaan. Maar dat is dus niet geval.
Met de juiste verklaring is 3.3 een prima resultaat. Dat heeft verder niets met glas vol of niet te maken, maar met feiten op tafel.Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:22:
[...]
Dat is dan misschien het verschil tussen jou en mij. Ik zie het glas halfvol, en jij halfleeg.
Ik zie de ellende van Trump en de lage dollar. Dan valt het me alleszins mee.
De 'omgeving' met hetzelfde mandje haalde niet 10-20%.
Zie de post van @YakuzA
Als ik 3.3% haal en iemand met exact dezelfde samenstelling 10%, dan ben ik inderdaad niet blij, want dan is er ergens iets mis gegaan. Maar dat is dus niet geval.
Het is het tikken niet waard, maar dat het meer had moeten zijn, bleek nergens uit.de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:25:
[...]
Met de juiste verklaring is 3.3 een prima resultaat. Dat heeft verder niets met glas vol of niet te maken, maar met feiten op tafel.
Dus ja, ik was blij, gezien de mondiale omstandigheden.
Dat was de uitkomst, na doorvragen over instapmoment.Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:50:
[...]
Het is het tikken niet waard, maar dat het meer had moeten zijn, bleek nergens uit.
Dus ja, ik was blij, gezien de mondiale omstandigheden.
Dat het meer had moeten zijn was geen gekke gedachten met alleen de input 'staat op mijn jaarverslag'.
Wat hou je dan eigenlijk nog over van 3% als de belastingdienst het ziet als beleggen en er (36% van 6%) = 2,16% van afneemt. Dan hou je 0,84% over. Even gerekend zonder vrijstelling drempels 😱
Hij kan de werkelijk rendement regeling gebruiken toch?rvk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:17:
Wat hou je dan eigenlijk nog over van 3% als de belastingdienst het ziet als beleggen en er (36% van 6%) = 2,16% van afneemt. Dan hou je 0,84% over. Even gerekend zonder vrijstelling drempels 😱
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 27-08-2026 19:21 ]
Als dat zijn enige box3 investering is wel. Heeft hij nog een 2e pand ernaast (die wel een prima rendement haalt) dan kan de 3,3% wel heel weinig voorstellen.de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:20:
[...]
Hij kan de werkelijk rendement regeling gebruiken toch?
Maargoed je kan niet alles hebben.
Door de huidige regeling is het soms slimmer om niet eind van het jaar te gaan investeren. Dan maar even op de bank laten tot begin volgend jaar.
Daar zit ik op dit moment ook even mee. Ik heb nét een behoorlijk bedrag vrij en had even berekend dat ik in de laatste 4 maanden minimaal 1,8% moet halen (6,37-1,37)*36% voor 2027. Op zich zou dat met een redelijke etf wel te halen moeten zijn volgens mij. Maar het blijft toch een spannende 'gok'.kx22 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:42:
[...]
Door de huidige regeling is het soms slimmer om niet eind van het jaar te gaan investeren. Dan maar even op de bank laten tot begin volgend jaar.
Er wordt zoveel geschreven over de nieuwe vall etf maar gaat 5% small caps nou zoveel veel meer mogelijk rendement opleveren?Pistachenootje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:53:
[...]
Kan natuurlijk. Maar gezien de bid-ask spread die je moet betalen en het waarschijnlijk zeer geringe effect van small caps op het totaal resultaat zou je ook prima WEBN erbij kunnen aanhouden. Voor beide keuzes valt wel wat te zeggen.
Als nieuwe investeerder zou het natuurlijk interessant zijn om daarin te stappen als je nog niks hebt. Wellicht dat ik op termijn ook nog ga overstappen maar de eerst komende weken/maanden nog niet. Ik zou mijn huidige webn en vwce ook niet verkopen ervoor.