via IBKR 3,681% voor de eerste 90k, daarboven 3,181%. Voor mij in BV dus geen box3. Maar ook al was dat zo, schuld streep je weg, dus per saldo heb je niet meer vermogen.de Peer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:41:
[...]
Ik heb nog een boxspread lopen waardoor de rente rond de 0% zit. Ja dan vind ik margin wel aantrekkelijk. Maar tegen de huidige tarieven is margin behoorlijk 'duur' toch? Dan weet ik niet of ik het er voor over heb. qua VRH ook niet erg aantrekkelijk (meer).
@The Third Man : helder verhaal over off-topic.
M.b.t. de lening heb je een punt met het margin call-risico. Vandaar ook mijn doel van 15%. Overigens sloeg ik vroeger ook aan op het idee van lenen. Maar hoe meer ervaring ik krijg in finance, hoe ‘normaler’ het wordt.
Maar je hebt wel gelijk: een gewone lening zou beter zijn. Alleen is er in de B.V. daarvoor niet genoeg onderpand.
M.b.t. de lening heb je een punt met het margin call-risico. Vandaar ook mijn doel van 15%. Overigens sloeg ik vroeger ook aan op het idee van lenen. Maar hoe meer ervaring ik krijg in finance, hoe ‘normaler’ het wordt.
Maar je hebt wel gelijk: een gewone lening zou beter zijn. Alleen is er in de B.V. daarvoor niet genoeg onderpand.
Ja dat bedoel ik, dat is nogal fors...The_Woesh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:47:
[...]
via IBKR 3,681% voor de eerste 90k, daarboven 3,181%
Nee, dat was vroeger zo. Dat kun je al jaren niet meer wegstrepen, helaas. Daardoor is het ook minder aantrekkelijk geworden en ga ik stoppen met margin.Maar ook al was dat zo, schuld streep je weg, dus per saldo heb je niet meer vermogen.
Ik heb er jaren geleden voor gekozen om mijn ieniemienie hypoteekje niet af te lossen omdat de rente 1.4% was. bij 2.5% zou ik het wel afgelost hebben. Ofwel het hangt ervan af wat de kosten zijn. Maar ik zou zeker met de huidige rente van rond de 4% geen lening aangaan om te beleggen.The_Woesh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:48:
Hoe staan jullie tegenover het gebruik van margin bij passief beleggen in brede ETF's?
Ik gebruik momenteel ongeveer 16% margin t.o.v. mijn eigen vermogen (dus circa 1,16x leverage). Als uitgangspunt wil ik bij nieuwe aankopen rond de 15% blijven.
Mijn idee is om dit niet actief te herbalanceren als de markt daalt. De margin loopt dan procentueel vanzelf op, maar ik verkoop niet en los ook niet geforceerd af. Bij nieuwe inleg of herstel van de beurzen kan de verhouding daarna weer langzaam terug richting 15%.
De gedachte erachter is dat de verwachte langetermijnopbrengst van een brede wereld-ETF hoger ligt dan de marginrente, terwijl 15% leverage nog voldoende buffer zou moeten geven bij een forse beursdaling.
Zijn er hier mensen die op een vergelijkbare manier structureel een kleine hoeveelheid margin gebruiken? En welke maximale verhouding houden jullie daarbij aan?
En omdat ik toch al niet aan het werk ben nog een tweede vraag:
Ik zit met de volgende beleggingsvraag en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Stel: ik heb fictief €1.000 vermogen dat volledig in een brede ETF zit. Ik ben ondertussen op zoek naar een interessante investering in een startup. Als ik een goede kans tegenkom, wil ik eventueel €400 uit mijn ETF halen om daarin te investeren.
Ik heb geen harde deadline: als ik geen goede startup vind, laat ik het geld gewoon in de ETF zitten. En als het moment ongunstig voelt, kan ik ook besluiten de startup-investering niet te doen.
Nu twee scenario's:Het tweede scenario voelt gevoelsmatig veel ongunstiger, omdat je na een daling verkoopt. Maar rationeel vraag ik me af of dat wel de juiste manier is om ernaar te kijken.
- De beurs stijgt eerst 20%. Mijn ETF is dan €1.200 waard. Ik verkoop €400 om in de startup te investeren.
- De beurs daalt eerst 20%. Mijn ETF is dan €800 waard. Ik verkoop alsnog €400 om in dezelfde startup te investeren.
Op het moment dat de startup-investering zich aandient, is de waardedaling immers al gebeurd. ik moet dan kiezen: houd ik die €400 in de ETF, of investeer ik die €400 in de startup?
Maakt het voor die beslissing rationeel gezien uit of de ETF daarvoor +20% of -20% heeft gedaan? Of zou de historische koersbeweging eigenlijk irrelevant moeten zijn en moet je alleen kijken naar welk van de twee je vanaf dát moment de beste investering vindt?
Een verschil dat ik zelf wel zie: bij -20% is €400 natuurlijk een veel groter percentage van mijn totale vermogen dan bij +20%. Dus wellicht dat ook de doorslag kan geven om het niet te doen.
Benieuwd hoe jullie dit zouden benaderen.
Aiaiai... zeker met AI gedaan