Pistachenootje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 02:58:
0.1% TER verschil bij gelijke overige zaken is een gegarandeerd voordeel voor je rendement. Door het effect van compounding wordt het naar verloop van tijd groter. Imo logisch dat mensen dat belangrijk vinden. Wel of geen small caps kan zowel een voordeel als een nadeel opleveren. Niemand die het weet.
Maar dat gegarandeerd/potentieel is niet het punt, de marge is het punt. De potentiele drag van 10% van de markt (vandaag) weglaten is groter dan de compounded 0,1% TER besparing op je hele belegging. Die 10% kan ook nog eens verder verschuiven, en heeft dus een leverage risico ook nog eens.
In de VS hebben ze nu een 35 jarige periode erop zitten waarin het weglaten van small caps iets beter was voor je rendement (~0.1% per jaar). Zou me niks verbazen als dat komt doordat het tracken van small caps iets duurder is door hogere transactiekosten.
En als het omgekeerde was geweest, hoe had je het dan gebracht? Juist wel SC doen? Dat is een beetje de essentie, een historisch gegeven vertelt je alleen wat het achteraf heeft geholpen/tegengewerkt. Niet of het hierna helpt of niet. Gebruik je het wel, dan ga je actief beleggen.
De vergelijking met EM gaat niet goed op omdat EM veel minder gecorreleerd is met developed markets dan developed small caps dat zijn. EM is een betere diversifier.
Dat neemt toch niet weg dat de groei op de totale wereldmarkt, die je wil benaderen (lijkt me) ook in dat segment van de SC kan zitten? Of iets "beter" is onderling is toch irrelevant als je doel is om de markt als geheel te tracken? De essentie van een passieve wereldindex belegging is toch dat je niet meer in 'hokjes' denkt juist omdat rangschikkingen die je op hokjes kan maken helemaal niet kloppend hoeven te zijn voor de risico-vs-rendement? Anders zouden we allemaal in dat specifieke hokje kunnen blijven investeren.
Ik verwacht voor de toekomst zeer geringe verschillen tussen VGLA, VWCE, SPYY en WEBN.
En als het niet zo blijkt te zijn? Waarom zou je je beleggingskeuze laten rusten op zo'n soort aanname? Dat maakt het toch juist een vorm van koersinschatting? Voor mij niet anders dan dat je zegt "ik verwacht dat dit het beter gaat doen", de beurs-verslaan-valkuil, omdat het beide rust op inschattingen voor de toekomst cq beursanalyst spelen.
Mijn nichtje begint nu met beleggen. Ik raad haar VGLA aan. Maar dat komt dus niet door dat ik small caps belangrijk vind.
Voor de goede orde: ik vind small caps an sich niet belangrijker dan de rest, juist vanwege het 'markt als geheel' principe. Ik vind het belangrijk om niet nodeloos een deel van de markt uit te sluiten en om geen picking te doen vanwege historisch rendement, dan wel vanwege verwachtingen voor de toekomst. Dan wordt het actief.