• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54
@Wimploo het probleem is dat er niks over te zeggen valt. Small caps kan naar 20% van de wereldmarkt groeien en een enorme boom meemaken. Misschien ook niet. Maar door weg te laten loop je risico om daar groei te missen, die alles bij elkaar (dus ook weer tegenslagen in andere delen van de markt) effectief de beste verwachtingen geeft.

Anders gezegd, als er geld binnen de markt verschuift op zo’n manier naar een deel wat je niet trackt), gaat het effectief uit jouw investering.

Het is dus vanwege een better safe than sorry principe, niet omdat je op rendement jaagt. Samen met het feit dat het je niks extra kost (of zelfs goedkoper dan VWCE).

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:55
The Third Man schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:44:
@Wimploo het probleem is dat er niks over te zeggen valt. Small caps kan naar 20% van de wereldmarkt groeien en een enorme boom meemaken. Misschien ook niet. Maar door weg te laten loop je risico om daar groei te missen, die alles bij elkaar (dus ook weer tegenslagen in andere delen van de markt) effectief de beste verwachtingen geeft.

Anders gezegd, als er geld binnen de markt verschuift op zo’n manier naar een deel wat je niet trackt), gaat het effectief uit jouw investering.

Het is dus vanwege een better safe than sorry principe, niet omdat je op rendement jaagt. Samen met het feit dat het je niks extra kost (of zelfs goedkoper dan VWCE).
Dat zijn goede beweegredenen, ik ben benieuwd of Amundi nog met een nieuwe concurrerende Etf gaat komen. Die hebben natuurlijk een hoop investeerders getrokken van Vanguard met de webn vanwege de lagere ter en zijn Europees.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

rvk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:24:
Ja, waarschijnlijk wel. Zeker met dit rendement 😁
waarschijnlijk niet.
Met OWR verlies je de vrijgestelde voet.

Maargoed dit fact free redeneren is niet voor dit topic bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2026 23:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:30
Wimploo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

Er wordt zoveel geschreven over de nieuwe vall etf maar gaat 5% small caps nou zoveel veel meer mogelijk rendement opleveren?
Geen garanties voor de toekomst natuurlijk maar we hebben >100 jaar aan data die laten zien dat een MCW portfolio met of zonder small caps vrijwel identiek presteert.

Verder kan het toevoegen van small caps zowel positief als negatief uitpakken gedurende jouw beleggingshorizon. Je weet het niet.

Het is mooi dat de TER van VGLA zo laag is maar er zijn ook nadelen: de tracking error gaat zeer waarschijnlijk hoger zijn dan voor VWCE, SPYY en ook WEBN nu.

Verder kun je ook een goede case maken tegen het opnemen van 'small cap junk' in je portfolio. Zie bijvoorbeeld YouTube: The Problem With Small Cap Stocks en 'Size matters if you control your junk'

Niet dat ik nou negatief ben over VGLA, prima ETF waarschijnlijk, maar laten we niet doorslaan.

En het is ook aannemelijk dat de tracking error in het begin wat groter gaat zijn dan over zeg 6 maanden dus even wachten op data kan ook verstandig zijn.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:46
rvk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

Daar zit ik op dit moment ook even mee. Ik heb nét een behoorlijk bedrag vrij en had even berekend dat ik in de laatste 4 maanden minimaal 1,8% moet halen (6,37-1,37)*36% voor 2027. Op zich zou dat met een redelijke etf wel te halen moeten zijn volgens mij. Maar het blijft toch een spannende 'gok'.
Als je het geld bij Trade republic spaart krijg je 3% over de eerste 50k en daarna 2,25%.
Dan begin volgend jaar in een index?
Gemiddeld zitten we nu op 15% YTD in een index. Je zou dan zeggen dat 2% in de laatste 4 maanden moet kunnen. Maar de laatste 2 maanden is alles toch heel volatiel gebleken.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:46
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 03:25:
[...]

Geen garanties voor de toekomst natuurlijk maar we hebben >100 jaar aan data die laten zien dat een MCW portfolio met of zonder small caps vrijwel identiek presteert.
Dat komt ook door de laatste 20-30 jaar waar alle grote jongens de small cap bedrijven opzuigen. Dus voor nu maakt het inderdaad weinig uit allemaal.

Maar ik vind het een mooie ontwikkeling dat een 99% dekking index ook voor 0,07TER kan. Dit opent deuren dat de volgende ETF van Amundi met nog lagere TER kan aankomen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste