• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
@Wimploo het probleem is dat er niks over te zeggen valt. Small caps kan naar 20% van de wereldmarkt groeien en een enorme boom meemaken. Misschien ook niet. Maar door weg te laten loop je risico om daar groei te missen, die alles bij elkaar (dus ook weer tegenslagen in andere delen van de markt) effectief de beste verwachtingen geeft.

Anders gezegd, als er geld binnen de markt verschuift op zo’n manier naar een deel wat je niet trackt), gaat het effectief uit jouw investering.

Het is dus vanwege een better safe than sorry principe, niet omdat je op rendement jaagt. Samen met het feit dat het je niks extra kost (of zelfs goedkoper dan VWCE).

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 17:25
The Third Man schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:44:
@Wimploo het probleem is dat er niks over te zeggen valt. Small caps kan naar 20% van de wereldmarkt groeien en een enorme boom meemaken. Misschien ook niet. Maar door weg te laten loop je risico om daar groei te missen, die alles bij elkaar (dus ook weer tegenslagen in andere delen van de markt) effectief de beste verwachtingen geeft.

Anders gezegd, als er geld binnen de markt verschuift op zo’n manier naar een deel wat je niet trackt), gaat het effectief uit jouw investering.

Het is dus vanwege een better safe than sorry principe, niet omdat je op rendement jaagt. Samen met het feit dat het je niks extra kost (of zelfs goedkoper dan VWCE).
Dat zijn goede beweegredenen, ik ben benieuwd of Amundi nog met een nieuwe concurrerende Etf gaat komen. Die hebben natuurlijk een hoop investeerders getrokken van Vanguard met de webn vanwege de lagere ter en zijn Europees.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

rvk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:24:
Ja, waarschijnlijk wel. Zeker met dit rendement 😁
waarschijnlijk niet.
Met OWR verlies je de vrijgestelde voet.

Maargoed dit fact free redeneren is niet voor dit topic bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2026 23:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:52
Wimploo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

Er wordt zoveel geschreven over de nieuwe vall etf maar gaat 5% small caps nou zoveel veel meer mogelijk rendement opleveren?
Geen garanties voor de toekomst natuurlijk maar we hebben >100 jaar aan data die laten zien dat een MCW portfolio met of zonder small caps vrijwel identiek presteert.

Verder kan het toevoegen van small caps zowel positief als negatief uitpakken gedurende jouw beleggingshorizon. Je weet het niet.

Het is mooi dat de TER van VGLA zo laag is maar er zijn ook nadelen: de tracking error gaat zeer waarschijnlijk hoger zijn dan voor VWCE, SPYY en ook WEBN nu.

Verder kun je ook een goede case maken tegen het opnemen van 'small cap junk' in je portfolio. Zie bijvoorbeeld YouTube: The Problem With Small Cap Stocks en 'Size matters if you control your junk'

Niet dat ik nou negatief ben over VGLA, prima ETF waarschijnlijk, maar laten we niet doorslaan.

En het is ook aannemelijk dat de tracking error in het begin wat groter gaat zijn dan over zeg 6 maanden dus even wachten op data kan ook verstandig zijn.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13
rvk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

Daar zit ik op dit moment ook even mee. Ik heb nét een behoorlijk bedrag vrij en had even berekend dat ik in de laatste 4 maanden minimaal 1,8% moet halen (6,37-1,37)*36% voor 2027. Op zich zou dat met een redelijke etf wel te halen moeten zijn volgens mij. Maar het blijft toch een spannende 'gok'.
Als je het geld bij Trade republic spaart krijg je 3% over de eerste 50k en daarna 2,25%.
Dan begin volgend jaar in een index?
Gemiddeld zitten we nu op 15% YTD in een index. Je zou dan zeggen dat 2% in de laatste 4 maanden moet kunnen. Maar de laatste 2 maanden is alles toch heel volatiel gebleken.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 03:25:
[...]

Geen garanties voor de toekomst natuurlijk maar we hebben >100 jaar aan data die laten zien dat een MCW portfolio met of zonder small caps vrijwel identiek presteert.
Dat komt ook door de laatste 20-30 jaar waar alle grote jongens de small cap bedrijven opzuigen. Dus voor nu maakt het inderdaad weinig uit allemaal.

Maar ik vind het een mooie ontwikkeling dat een 99% dekking index ook voor 0,07TER kan. Dit opent deuren dat de volgende ETF van Amundi met nog lagere TER kan aankomen.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:17
Wellicht een domme vraag maar iets wat ik niet direct kan achterhalen door deze thread door te nemen: wat is nu de afweging tussen bv NT fondsen en een ETF. Anders gezegd: is er bij beleggen voor de lange termijn nog een voordeel welke fonds/etf je gebruikt als je passief de wereld wil volgen?

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 16:35
Er zijn heel veel verschillen die op lange termijn meer of minder voor/nadeel kunnen opleveren.
Sowieso is wat mij betreft belangrijk om te beseffen dat als je hier beland bent dat je niet meer echt in slechte keuzes zit, alleen in schaven naar de beste keuze. (En een van de opties die hier en bij FOB etc worden genoemd kiezen is over het algemeen de betere keuze dan heel lang twijfelen of het wel de optimale keuze is.)

Er zitten verschillen in kosten (TER + dividendlek+beurskosten+etc), potentiële tracking errors, handelsmogelijkheden (fractioneel of niet, continue of niet), gemak, dekking, etc. Die allemaal op lange termijn verschil kunnen opleveren en waarvan sommige heel persoonlijk zijn.

Als je de informatie in dit topic tot je hebt genomen zullen een aantal daarvan je al duidelijk zijn verwacht ik en sommige nog niet. Dus misschien is het goed om te proberen je vraag nog wat specifieker te stellen. Is er iets specifieks waar je bang voor bent dat je niet goed snapt?

[ Voor 9% gewijzigd door Coocoocachoo op 28-08-2026 11:38 ]

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:16
giantgiantus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:21:
Wellicht een domme vraag maar iets wat ik niet direct kan achterhalen door deze thread door te nemen: wat is nu de afweging tussen bv NT fondsen en een ETF. Anders gezegd: is er bij beleggen voor de lange termijn nog een voordeel welke fonds/etf je gebruikt als je passief de wereld wil volgen?
Een belangrijk verschil tussen een fonds en een ETF is dat een ETF de hele dag door op de beurs verhandelbaar is en een NT-fonds 1 handelsmoment per dag heeft. NT-fondsen dichten het dividendlek tevens.

Zo goed/compleet mogelijk de wereldmarkt volgen tegen zo laag mogelijke kosten is waar het advies hier in dit topic vooral op neerkomt, en die info staat in de topicstart. Welk platform je gebruikt kan nog uitkomen op voorkeur, fijnste interface, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door SvV_Ying op 28-08-2026 12:11 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:20
kx22 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 05:46:
Maar ik vind het een mooie ontwikkeling dat een 99% dekking index ook voor 0,07TER kan. Dit opent deuren dat de volgende ETF van Amundi met nog lagere TER kan aankomen.
Ik hoop eigenlijk vooral dat VanEck komt met accumulerende brede World ETF met lage TER. In theorie is dat dan volgens mij de aantrekkelijkste keuze, want geen dividendlekkage.

• Pistachenootje
giantgiantus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:21:
Waar je belegt is een belangrijke factor. Wil je bij een grootbank beleggen dan kom je al gauw bij de NT fondsen uit. Bij brokers kom je vaak bij ETFs uit. Maar lees de topic start eens goed door daar wordt meer uitgelegd.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:50
J0kerNL schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:18:
[...]

Middels TWS/Desktop kun je gewoon de order richting XETRA routeren, kun je 'm opslaan als favoriet zodat je 'm via de app ook zo kunt routeren
Hmm, in de nieuwste (macOS) desktop versie overruled de smart routing dit ook al. Je kunt hier wel via de [geavanceerd] tekst in het menu de “smart routing” aanpassen naar de beschikbare beurzen van keuze. Dat “smart routing” is beetje doorgeschoten. Begrijp dat het er is, maar het overrulen van specifieke, weloverwogen keuzes van de gebruiker is irritant.

Als ik ergens een setting gemist heb hoor ik t graag 😉

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:21

Maximus

PhD i.o.

Ben nu zelf prive aan 't beleggen in de VWCE. Voor de nieuwe gemeenschappelijke beleggingen met mijn partner in VGLA gestapt. Kijken of dat wat verschil gaat maken (of niet).

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:50
Gezien de hoge rentes en de geringe kans dat deze om korte termijn zakken, blijf ik momenteel wat weg bij de small caps, die zijn erg gevoelig voor de hogere rentes. Koop alleen de vwce bij,

waar ik eerder de VGLA erg interessant vond, vermoed ik dat de small caps erin voorlopig een remmende factor hebben op de groei.

• The Third Man
  • Nu online
@Jeweetje Dat is in wezen speculeren op rendementen, dat is normaal gesproken niet waarom je SC wel of juist niet zou kiezen. Je doet het op basis van de afweging tussen het missen van een deel van de markt, en de nadelen qua kosten en volatiliteit e.d. van het ook volgen van SC.

En het gaat sowieso verschil maken @Maximus, maar niemand weet welke kant op. Omdat de markt zelf ook niet te voorspellen valt.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:21

Maximus

PhD i.o.

The Third Man schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:20:
@Jeweetje Dat is in wezen speculeren op rendementen, dat is normaal gesproken niet waarom je SC wel of juist niet zou kiezen. Je doet het op basis van de afweging tussen het missen van een deel van de markt, en de nadelen qua kosten en volatiliteit e.d. van het ook volgen van SC.

En het gaat sowieso verschil maken @Maximus, maar niemand weet welke kant op. Omdat de markt zelf ook niet te voorspellen valt.
Klopt. Waarbij mijn analyse was, om nu persoonlijk en gezamenlijk in 't zelfde fonds te stappen vond ik ook wat van. Heb de keuze nog steeds. Omzetten kost twee euro.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Pistachenootje
Banker on Wheels heeft imo vaak sterke content. Hier wat quotes uit hun artikel over VGLA.
ONE ETF, UNLESS YOU FILTER OUT SMALL GROWTH STOCKS
For anyone building a one-fund portfolio, VGLA is now the simplest answer: the entire investable world, small caps included, in a single ETF at 0.07%.

Unless explicitely investing in small cap value stocks and filtering out small growth equities, investors who have used a two-fund combination of a global equity ETF plus a blend small-cap satellite can collapse that into one holding – at a lower blended cost.

Should you switch? Existing VWCE holders shouldn’t rush to sell. Switching can trigger taxes and trading costs that dwarf a few basis points of fees, and the new fund still has to demonstrate tight tracking and build liquidity. But for new money, the default choice for global equity exposure just got cheaper and broader at the same time.

https://www.bankeronwheels.com/vanguard-launches-ftse-global-all-cap-ucits-etf-at-0-07/

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 02:11
Pistachenootje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 01:15:
Banker on Wheels heeft imo vaak sterke content. Hier wat quotes uit hun artikel over VGLA.
For anyone building a one-fund portfolio, VGLA is now the simplest answer: the entire investable world, small caps included, in a single ETF at 0.07%.

Unless explicitely investing in small cap value stocks and filtering out small growth equities, investors who have used a two-fund combination of a global equity ETF plus a blend small-cap satellite can collapse that into one holding – at a lower blended cost.

Should you switch? Existing VWCE holders shouldn’t rush to sell. Switching can trigger taxes and trading costs that dwarf a few basis points of fees, and the new fund still has to demonstrate tight tracking and build liquidity. But for new money, the default choice for global equity exposure just got cheaper and broader at the same time.

https://www.bankeronwheels.com/vanguard-launches-ftse-global-all-cap-ucits-etf-at-0-07/
De concurrentie zal wel meegaan met verlagen van kosten. Wat dat betreft eerst maar even lekker blijven zitten waar je zit.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 18:24
The Third Man schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:06:
[...]
Geld buiten de markt hebben is altijd een nadeel. Dat kan wel degelijk wat uitmaken omdat de grote rendementen vaak op zeer beperkte handelsdagen bereikt worden. Helaas weten we niet op voorhand welke dagen dat zijn. Ik heb op pagina 1 ook al een discussie hierover gevoerd.
Zo is het. En nog maar weer een keer, en het gaat om zeer aanzienlijke rendementen (en omdat je sowieso actief bezig bent is het nog veel erger op termijn).
Timing the Market is impossible

[ Voor 4% gewijzigd door poehee op 30-08-2026 08:40 . Reden: Plaatje werkt niet - blijft gedoe... ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:55
Pistachenootje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 01:15:

Goeie. Dank voor het delen. Hoe verhoudt zich deze ETF vs de VTI / VXUS combo? Of weten we dat nog niet omdat de tracking error nog niet bekend is?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31

oscar82

De ondertitel

VTI / VXUS is met resp. 0,03 en 0,05% TER iets goedkoper. Daarnaast geloof ik dat aanhouden van VTI gunstig is qua box 3 belastingaangifte in NL.

Ik heb oa bovenstaande combo en overweeg in ieder geval niet om over te stappen.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:21
Yep dividendlekkage is veel groter bij Ierse ETF's, zo'n 0,24%, totale kosten zullen rond de 0,31% zijn tegenover 0,12% voor de VTI/VXUS combo.

[ Voor 10% gewijzigd door Janpietertje89 op 30-08-2026 22:23 ]

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:49
Dit weekend begonnen met orders in te stellen voor NT fondsen via de Rabobank. Orders aangemaakt die periodiek moeten worden uitgevoerd. Alleen de orders zijn veelal niet zichtbaar (zie ze in het overzicht maar als ik de details aanklik dan krijg ik continue de melding “Probeer het nog eens”). Eerste orders werden ook al geweigerd ondanks saldo op de rekening en datum in de toekomst. Zie ik iets over het hoofd of is dit echt de kwaliteit die een grootbank biedt? Ben Degiro gewent en daar werkt de app en website foutloos.

[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 31-08-2026 20:19 ]

• Greldinard
  • Laatst online: 18-09 10:31
SL65 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:18:
Dit weekend begonnen met orders in te stellen voor NT fondsen via de Rabobank. Orders aangemaakt die periodiek moeten worden uitgevoerd. Alleen de orders zijn veelal niet zichtbaar (zie ze in het overzicht maar als ik de details aanklik dan krijg ik continue de melding “Probeer het nog eens”). Eerste orders werden ook al geweigerd ondanks saldo op de rekening en datum in de toekomst. Zie ik iets over het hoofd of is dit echt de kwaliteit die een grootbank biedt? Ben Degiro gewent en daar werkt de app en website foutloos.
Misschien tijdelijke storing wegens onderhoud dit weekend? Ze sleutelen wel vaker in het weekend aan het beleggingsgedeelte van de app. Bij mij werkt de periodieke aankoop van NT fondsen bij de Rabobank verder vlekkeloos.

• RobinNL
  • Laatst online: 22:07
Deze fouten lijken te zijn ontstaan zo'n 1-3 maanden geleden tijdens werkzaamheden. Recente orders kan ik ook niet meer inzien. Idem met de e-mailbevestiging, waar het aantal stuks en de prijs niet kloppen. Bijvoorbeeld het onderstaande (1 stuk is zo'n €14,81 op dit moment):
Uw opdracht:
Koop 55,0000 stuks NT UCITS FGR
Bestens
Opgegeven op 03-08-2026

De uitvoering:
54,9400 stuks voor een bedrag van EUR 54,94
Transactiekosten EUR 0,06
Afgeschreven van uw bankrekening EUR 55,00
Ik heb eerder al geprobeerd contact op te nemen met de Rabobank, maar zonder succes. Gisteren een klacht ingediend. Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar het blijven vervelende bugs.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 16:43

Qwerty-273

Meukposter

Ik neem aan dat je geen 55 stuks NT koopt, maar een bedrag van 55 euro in wilt leggen in het NT fonds. Het lijkt mij een template die hier niet past. Dat lijkt mij uiterst knullig als grootbank in NL dat dit niet op orde is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• RobinNL
Qwerty-273 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:14:
Ik neem aan dat je geen 55 stuks NT koopt, maar een bedrag van 55 euro in wilt leggen in het NT fonds. Het lijkt mij een template die hier niet past. Dat lijkt mij uiterst knullig als grootbank in NL dat dit niet op orde is.
Klopt idd, het gaat om een bedrag van €54,94. Daarmee kan je 3,7x stuks kopen en uiteraard geen 54,9400 stuks.

Je zou denken dat ze het testen voordat ze iets live zetten.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:08
@RobinNL Mijn ervaring bij de Rabobank is dat de aanhouder wint. Ik kon een tijd lang in mijn aankoopgeschiedenis de waarde en het aantal stuks niet meer zien. In de dev tools zag ik dat de API errors gaf. Dit netjes doorgegeven bij de klantenservice en een paar keer gerappelleerd, uiteindelijk kreeg ik contact met de ontwikkelaars en daarna duurde het nog 3 pogingen voordat het weer werkte.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Voor de mensen met een IBKR account, ze bieden nu een MCP server aan: https://api.ibkr.com/v1/api/mcp-public

Mocht je je portfolio willen checken via je AI chat van voorkeur of in een 3rd party app.

• Pistachenootje
VGLA heeft nu meer dan 1 miljard USD AUM. Dat gaat hard.

https://www.londonstockexchange.com/stock/VALU/vanguard/company-page

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 08:44
kazuka schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:11:
Voor de mensen met een IBKR account, ze bieden nu een MCP server aan: https://api.ibkr.com/v1/api/mcp-public

Mocht je je portfolio willen checken via je AI chat van voorkeur of in een 3rd party app.
Is hoevere is dat anders dan de chatGPT plugin die er al was? Of is dit vooral als je zelf met eigen AI aan de slag gaat?

• The Third Man
  • Nu online
@The_Woesh een ChatGPT plugin is een component binnen hun eigen ecosysteem, dus alleen nuttig voor de ChatGPT/Codex gebruiker. Een beetje als een Word of Outlook plugin. Een MCP is een algemeen en open source plugin systeem, waardoor het dus met elke dienst te gebruiken is dat MCP's ondersteunt (=zowat alles tegenwoordig). Ook met Codex/ChatGPT dus, maar ook met Claude, Gemini, Cursor, eigen LLM's enzovoort.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:02
Bij ING "Zelf op de Beurs" kan ik nu het nieuwe Vanguard FTSE Global All-Cap (IE000VAHT5T0) fonds terugvinden en zo te zien ook aankopen (niet geprobeerd). Helaas (nog?) geen onderdeel van "ING's Topselectie" en daarom zijn er transactiekosten van toepassing.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28

Seafarer

XXX

Ik had even ingekocht. :)

Ik ben benieuwd hoe het gaat. Maar iedereen is er positief over dus ook maar 1000 stuks gehaald.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• RichieB
Weet iemand waarom op IBKR Vanguard FTSE Global All-Cap (IE000VAHT5T0) alleen nog in de UK (LSE) en Italië (BVME) gekocht kunnen worden terwijl deze ook gewoon op Euronext wordt verhandeld?

• The Third Man
  • Nu online
@RichieB ik zie hem gewoon erbij staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dalVE5XyS2CLwKiv7RKB6EVMjOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/riIzozOzzYOFL8nHDRrOegPP.png?f=fotoalbum_large

Of bedoel je dat er geen orders ingeschoten kunnen worden of iets dergelijks?

• RichieB
@The Third Man Nou ja, nu zie ik hem ook maar vanochtend nog niet. 8)7

• Pistachenootje
RichieB schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:44:
Weet iemand waarom op IBKR Vanguard FTSE Global All-Cap (IE000VAHT5T0) alleen nog in de UK (LSE) en Italië (BVME) gekocht kunnen worden terwijl deze ook gewoon op Euronext wordt verhandeld?
Kun je die niet beter op Xetra kopen? Hogere liquiditeit, kleinere spread verwacht ik.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:18

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Even misschien een klein stukje naast het hoofdonderwerp van dit topic maar, Heeft het nut om naast WEBN ook nog VGLA aan te houden ? Enkel WEBN voor zover ik weet is prima maar je mist daarmee Small Caps, maar als je VGLA gaan aanhouden daarnaast zit je vrijwel met een flinke overlap op alles behalve Small Caps.

Zou het niet meer nut hebben om een specifiek small caps erbij te pakken dan ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ShadowBumble schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:59:
[...]

De overlap is inderdaad groot. Denk dat het logischer is om bij WEBN te blijven en een small caps zoals IUSN erbij te nemen. Of WEBN verkopen en uitsluitend VGLA aankopen.

March of the Eagles

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

XWB schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:15:
[...]

De overlap is inderdaad groot. Denk dat het logischer is om bij WEBN te blijven en een small caps zoals IUSN erbij te nemen. Of WEBN verkopen en uitsluitend VGLA aankopen.
Tja, keuzes en dan blijf ik bij mijn eerdere keuze om iedere maand automatisch WEBN te kopen en holden, eventueel misschien een small caps only erbij te nemen (ooit). Maar nu bijna een jaar verder dan gestart en gaat meer dan prima.

• The Third Man
  • Nu online
ShadowBumble schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:59:
[...]

Even misschien een klein stukje naast het hoofdonderwerp van dit topic maar, Heeft het nut om naast WEBN ook nog VGLA aan te houden ? Enkel WEBN voor zover ik weet is prima maar je mist daarmee Small Caps, maar als je VGLA gaan aanhouden daarnaast zit je vrijwel met een flinke overlap op alles behalve Small Caps.

WEBN+IUSN of iets dergelijks kan, maar ideaal gezien heb je alles in 1 fonds, wat intern herbalanceert. Dat is het voordeel aan VGLA. Dan ben je in 1 keer klaar en je betaalt geen extra TER ook nog eens.

Valt trouwens volledig in het hoofdonderwerp van het topic :)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

The Third Man schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:06:
[...]

WEBN+IUSN of iets dergelijks kan, maar ideaal gezien heb je alles in 1 fonds, wat intern herbalanceert. Dat is het voordeel aan VGLA. Dan ben je in 1 keer klaar en je betaalt geen extra TER ook nog eens.

Valt trouwens volledig in het hoofdonderwerp van het topic :)
Het is natuurlijk een overweging om dat te gaan doen maar om nou alles van WEBN om te gaan zetten naar VGLA. Geen idee hoe dat gaat uitpakken op de langere termijn.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31

oscar82

De ondertitel

Je hoeft natuurlijk niks te verkopen. Maar het is ook niet erg als je nieuwe aankopen overlappen met wat je al hebt.

Het voordeel van een nieuw fonds kan te klein zijn om je van een gekozen strategie af te bewegen. Maar als je wel een voordeel hebt geïdentificeerd in dat nieuwe fonds: waarom zou je het dan niet kopen op het moment dat je toch al van plan was om een aankoop te doen?

• PurifieR1980
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
RichieB schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:38:
@The Third Man Nou ja, nu zie ik hem ook maar vanochtend nog niet. 8)7
Ik zie hem nog steeds niet :-(

• The Third Man
  • Nu online
ShadowBumble schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:34:
[...]

Het is natuurlijk een overweging om dat te gaan doen maar om nou alles van WEBN om te gaan zetten naar VGLA. Geen idee hoe dat gaat uitpakken op de langere termijn.
Dat is een beetje het punt juist, omdat je niet kan weten of SC een significante rol gaat spelen, is weglaten een extra risico. Daarom nemen de fondsbeheerders als Meesman, BND, pensioenfondsen e.d. het wel mee.

Als we nou wisten dat SC geen nut had, dan was het doodsimpel idd, nooit erbij nemen en je zit gebeiteld. Door die onzekerheid hebben we die luxe niet, en dus neem je die erbij tenzij je een harde reden hebt om het niet te doen (kosten, overhead etc). Maar bij VALL vallen (ha) die zowat allemaal weg en wordt het een snel een “waarom wel” om bij WEBN te blijven.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

The Third Man schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:56:
[...]

Dat is een beetje het punt juist, omdat je niet kan weten of SC een significante rol gaat spelen, is weglaten een extra risico. Daarom nemen de fondsbeheerders als Meesman, BND, pensioenfondsen e.d. het wel mee.

Als we nou wisten dat SC geen nut had, dan was het doodsimpel idd, nooit erbij nemen en je zit gebeiteld. Door die onzekerheid hebben we die luxe niet, en dus neem je die erbij tenzij je een harde reden hebt om het niet te doen (kosten, overhead etc). Maar bij VALL vallen (ha) die zowat allemaal weg en wordt het een snel een “waarom wel” om bij WEBN te blijven.
Ik denk dat er 2 redenen zijn;
- Amundi is Frans/Europees, wat voor sommige mensen een mooie plus is. Vanguard is Amerikaans
- Amundi stemt over het algemeen groener dan Vanguard (aldus FOB)

• Pistachenootje
@ShadowBumble wel of geen small caps maakt historisch gezien erg weinig uit. De prestaties van WEBN en VGLA zullen elkaar waarschijnlijk erg weinig ontlopen. Ik zie geen significant risico als je geen small caps in je portfolio hebt. Je kan dus in principe naar vrijheid kiezen tussen jouw genoemde keuzes. Ik zou in jouw positie nu beginnen met VGLA kopen en je WEBN gewoon aanhouden. Los IUSN erbij kopen zie ik helemaal niks in.

Overigens zijn er grote beheerders als AQR, Dimensional, Avantis etc. die actief small cap growth uitsluiten omdat er overtuigend bewijs is dat het de prestaties gemiddeld genomen naar beneden haalt, en VGLA doet dit niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 07-09-2026 03:01 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Pistachenootje schreef op maandag 7 september 2026 @ 02:08:
Ik zou in jouw positie nu beginnen met VGLA kopen en je WEBN gewoon aanhouden. Los IUSN erbij kopen zie ik helemaal niks in.
Thanks, ik zal het vandaag eens wat tijd geven, ik heb nog wat restje oude ETF's die al een jaar passief zijn (zeg maar semi valse start gemaakt destijds, maar wel allemaal + gedraait), waar ik in feite niks meer in stop misschien dat ik die wel consolideer naar VGLA.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@ShadowBumble Bij twijfel kan je nog naar de prestaties van SPDR IMI kijken, ook dat is een complete ETF met World + EM + SC en volgt daarmee ruim 9.000 bedrijven. Wat Banker on Wheels vorig jaar liet zien is dat de small caps het rendement naar beneden trekken.
SPDR IMI shows the most volatility and persistent underperformance — possibly due to broader coverage (includes small caps), which is much more difficult to track.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPeXnWCKmG0Molk0mpOJf0-4yDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DAnhvpdiFvftSp6fG7Ti2kwB.png?f=user_large

March of the Eagles

• The Third Man
  • Nu online
"possibly" is hier het kernwoord. En het is natuurlijk niet zo dat je aan historische grafieken kan afleiden wat 2027 en al die jaren erna gaan brengen.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:27
Dat geld natuurlijk voor alles. Maar het is geen positieve factor als resultaten uit het verleden veelal negatief zijn. Dan zul je toch echt een motivatie moeten hebben waarom je nu ineens een trendbreuk voor zo’n segment verwacht…..

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

XWB schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:53:
@ShadowBumble Bij twijfel kan je nog naar de prestaties van SPDR IMI kijken, ook dat is een complete ETF met World + EM + SC en volgt daarmee ruim 9.000 bedrijven. Wat Banker on Wheels vorig jaar liet zien is dat de small caps het rendement naar beneden trekken.
Thanks voor de info, ik blijf er gewoon even op broeden, mijn positie in WEBN gaat sowieso niet weg en blijft ook lekker, waarschijnlijk komt het erop neer dat mijn passieve selectie ETF's geconsolideerd gaat worden richting VALL/VGLA ( IE000VAHT5T0 ), en daarna zien we het wel misschien dat er een split komt van de maandelijkse inleg tussen de twee.

Ik verwacht, naja eigenlijk weet ik het wel zeker, dat WEBN mijn main ETF blijft, misschien een 80/20 split tussen WEBN en VGLA aangezien dat niet al te veel afwijkt van mijn intentie en invest horizon.

• The Third Man
  • Nu online
@Minimalist1 als het zo zou werken, dan was het doodeenvoudig om een actief fonds te beheren. Steeds met de historische waardes werken en alleen als er "een motivatie is waarom je nu ineens een trendbreuk voor zo'n segment verwacht" een aanpassing maken. Dat is letterlijk actief beleggen.

Bij passief beleggen doe je dat juist niet. Je hebt geen verwachting meer. Enkel het niet nodeloos uitsluiten van een marktsegment. Omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. En omdat als er iets anders gebeurt, niemand mij of jou geld gaat terugbetalen omdat er, geheel onverwacht, een trendbreuk was. Of niet. Het zou niet uit moeten maken of er honderden trendbreuken moeten optreden of helemaal 0, want trends zijn slechts reflecties uit het verleden.

Dat is een beetje de crux. Om het "voor alles geldt", wat jij zelf zegt, ga je er simpelweg vanuit dat de markt als geheel verkiesbaar is boven een selectie. En selecteer je dus niet onnodig. Dat is exact wat ik al noemde wat de fondsbeheerders als Meesman, BND, pensioenfondsen dus ook doen. Denk je dat die naar een grafiekje keken en dan gingen denken "oh die SC, die waren meestal niet zo renderend, die laten we maar weg".

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 07-09-2026 11:19 ]

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 19:12
Even een sanity-check voor mezelf omdat het de laatste tig pagina's over wat nieuwe ETF's gaat: dit is echt alleen een super-optimalisatie toch? Ik stam nog uit de tijd dat WEBN niet bestond en heb mijn VWRL (€ 100+k waarde) nooit omgezet naar deze ETF omdat het 'rommelen in de marge' is. Leuk voor nieuwe inleggers, maar het is de moeite (en kosten) van het wisselen niet voor bestaande beleggers? Dat blijft met deze nieuwe ETF's ook toch?

[ Voor 3% gewijzigd door _Teq_ op 07-09-2026 11:21 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

_Teq_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:19:
Even een sanity-check voor mezelf omdat het de laatste tig pagina's over wat nieuwe fondsen gaat: dit is echt alleen een super-optimalisatie toch? Ik stam nog uit de tijd dat WEBN niet bestond en heb mijn VWRL (€ 100+k waarde) nooit omgezet naar deze ETF omdat het 'rommelen in de marge' is. Leuk voor nieuwe inleggers, maar het is de moeite (en kosten) van het wisselen niet voor bestaande beleggers? Dat blijft met deze nieuwe fondsen ook toch?
Of het helemaal "rommelen in de marge" is durf ik niet te zeggen, ik ben dan wel ingestapt op het WEBN tijdperk, maar waarom zou je je oude positie opgeven. Ik zou dat sowieso niet doen, je bent daarop ingestapt met een bepaalde tijdspanne en die zou ik lekker aanhouden.

De enige reden dat ik een split van nieuwe inleg overweeg is vanwege de Small Caps, en dan het niet zozeer groen/duurzaam oogpunt heeft waardoor VGLA net een wat andere spreiding zou geven ten opzichte van WEBN.

De combinatie van de twee zou ondanks een flink stuk overlap dus genoeg kunnen zijn om dat te rechtvaardigen.

In jouw geval zou de enige reden de TER kunnen zijn maar op 100k zou een TER van 0.14 (VWRL) en een TER van 0.07 (WEBN) 70 euro per jaar verschil zijn. Ik zou het daarvoor niet omzetten.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 19:12
ShadowBumble schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:27:
[...]

In jouw geval zou de enige reden de TER kunnen zijn maar op 100k zou een TER van 0.14 (VWRL) en een TER van 0.07 (WEBN) 70 euro per jaar verschil zijn. Ik zou het daarvoor niet omzetten.
Danku :)

• Pistachenootje
@_Teq_ 70 euro per jaar verschil met WEBN mits de tracking error gelijk is. Maar dat is ie niet. VWRL doet het wat beter tot nu toe. Uitstekende ETF dus.

Wat ik zelf wel een nadeel vindt zijn de dividend uitkeringen, maar goed... wellicht heb je er een bestemming voor.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:27
The Third Man schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:17:
@Minimalist1 als het zo zou werken, dan was het doodeenvoudig om een actief fonds te beheren.
Ik snap niet zo waar je hele verhaal vandaan komt….. we hebben het hier tussen een keuze van 2 passieve etf’s waarbij het alleen gaat of het small-cap deel een verschil gaat maken. De historie geeft aan dat het verschil, klein welliswaar, vooral negatief is voor het rendement.

Daarom zou iemand een goede motivatie moeten hebben waarom je hierin zou willen stappen. En in de praktijk is die er gewoon niet. Ook voor passief is het niet zo dat als je er nog duizend bedrijven ingooit het dan ineens zoveel beter gespreid is of dat er dan meer rendement te verwachten is. Er zijn veel goede redenen om small-caps te negeren, en veel minder om ze op te nemen in een fonds.

Keuze is altijd prima, maar een beetje motivatie voor de keuze is wel zo handig. Vanuit Vanguard snap ik de keuze, vanuit beleggers een stuk minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Minimalist1 op 07-09-2026 12:12 ]

• The Third Man
  • Nu online
Minimalist1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:09:
[...]

Ik snap niet zo waar je hele verhaal vandaan komt….. we hebben het hier tussen een keuze van 2 passieve etf’s waarbij het alleen gaat of het small-cap deel een verschil gaat maken. De historie geeft aan dat het verschil, klein welliswaar, vooral negatief is voor het rendement.
Het historie is een illusie voor het nut in de toekomst. Dat is mijn punt waar ik vandaan kom. Een passief belegger geeft niet om de historie anders dan dat het een illustratie van mogelijkheden is, niet meer dan dat. Enkel voor een actief belegger is het essentieel omdat die het nodig heeft om actieve beleggingskeuzes te maken.
Daarom zou iemand een goede motivatie moeten hebben waarom je hierin zou willen stappen. En in de praktijk is die er gewoon niet. Ook voor passief is het niet zo dat als je er nog duizend bedrijven ingooit het dan ineens zoveel beter gespreid is of dat er dan meer rendement te verwachten is. Er zijn veel goede redenen om small-caps te negeren, en veel minder om ze op te nemen in een fonds.

Keuze is altijd prima, maar een beetje motivatie voor de keuze is wel zo handig. Vanuit Vanguard snap ik de keuze, vanuit beleggers een stuk minder.
Maar als we hier wel tot op de 0,1% TER aan het vergelijken en afwegen zijn, samen met zaken als dividendlek (ook 0,2-0,3%), dan is het toch hypocriet om niet het risico van een veel grotere rendementsafwijking van de wereldmarkt te benoemen en daarmee af te wegen? Dat is wel even de praktijk. Kortgeleden werd nog even gemeld dat EM eventjes marktleider was. Dat kan morgen SC zijn, of niet, dat weten we dus niet. Maar we hebben het hier even over 10% van de wereldmarkt vandaag de dag, waarbij we niet eens weten welke kant dat op gaat.

Eerlijk gezegd vindt ik dat een sterkere reden om het niet te negeren dan wel. Dat is nog niet hetzelfde als doen alsof het kip en klaar is, maar het is wel een significant grotere reden dan voor Vanguard zelfs (die kan het denk ik geen fluit schelen omdat ze linksom of rechtsom toch wel hun fondskosten opstrijken).

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 07-09-2026 12:20 ]

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:32
Weet iemand of je in de ABN Anti app en gebruik van NT fondsen waarbij het dividend gebruikt wordt om nieuwe fracties te kopen, het resultaat vanaf start mag optellen bij dividend uitkering om zo tot het totale resultaat te komen (welliswaar ongerealiseerd)?

• Janpietertje89
XWB schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:53:

[...]

[Afbeelding]
Zo kan je alles wel vergelijken en kom je tot de conclusie dat een "All tech" ETF het beste historisch rendement oplevert en je dus de rest van de markt niet hoeft te includeren in je passieve strategie.

Ik vind dit soort historische plaatjes dan ook echt geen argument om geen SC te nemen. De onderliggende reden zou eventueel wel interessant kunnen zijn, kortom, wat zijn de redenen waardoor SC structureel minder groeit dan LC? Dan kan je vervolgens beoordelen of deze redenen als "technisch feit van de markt" vaststaan of dat dit in de toekomst zomaar kan veranderen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
The Third Man schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:45:
"possibly" is hier het kernwoord. En het is natuurlijk niet zo dat je aan historische grafieken kan afleiden wat 2027 en al die jaren erna gaan brengen.
Minimalist1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:53:
Dat geld natuurlijk voor alles. Maar het is geen positieve factor als resultaten uit het verleden veelal negatief zijn. Dan zul je toch echt een motivatie moeten hebben waarom je nu ineens een trendbreuk voor zo’n segment verwacht…..
Die motivaties zijn wel te vinden. Een reden om toch Small Caps erbij te nemen is dat ze misschien ooit een keer herontdekt worden, wat kan leiden tot koersherstel:
Er wordt steeds minder belegd in smallcaps en daardoor is de waardering de voorbije jaren gezakt. Zelfs als die (meestal ook kleinere) bedrijven behoorlijke resultaten boeken, vieren de aandeelhouders nog zelden feest. Maar daardoor worden die aandelen almaar meer ondergewaardeerd. Als die ‘koopjes’ vroeg of laat herontdekt worden, kan dat leiden tot een stevig koersherstel. Het lijkt nu onmogelijk, maar ooit kunnen de rendementen van smallcaps die van de large caps weer overtreffen.

Het kan ook een defensieve zet zijn om te kiezen voor smallcaps, want als de beurzen in moeilijker water terechtkomen, zijn vooral de grote aandelen het meest kwetsbaar voor indexbeleggers die dan mogelijk gaan verkopen.

March of the Eagles

• TheBrut3
Hier ook maar besloten dat ik Rabo Beheerd Beleggen heb opgezegd en daar ga ik VALL voor kopen. Volgens mij AI vriend scheelt mij dat op 20 jaar zo'n halve ton, gerekend met gemiddeld 5% en huidige Nederlandse box 3. Wel de moeite waard om dat nu nog om te zetten. Ben benieuwd hoelang dat allemaal gaat duren. Je zou zeggen dat vandaag alles verkocht kan worden en dat ik het bedrag dan morgen heb... Maar zo zal het vast niet werken.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:27

rvk

TheBrut3 schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:05:
Ben benieuwd hoelang dat allemaal gaat duren. Je zou zeggen dat vandaag alles verkocht kan worden en dat ik het bedrag dan morgen heb... Maar zo zal het vast niet werken.
Gaat wel een paar dagen overheen volgens mij. Ook bij aankoop is het niet instant.
Reken op 3 tot 4 beursdagen.

Edit: Yep. https://www.rabobank.nl/p...gen/rabo-beheerd-beleggen
Ja, je kunt altijd een deel van je beleggingstegoed van je Rabo Beheerd Beleggen portefeuille opnemen. Houd er wel rekening mee dat het geld niet direct op je rekening staat. De verwerking duurt meestal 3 of 4 beursdagen. Bekijk hieronder aan de hand van een stappenplan hoe geld opnemen werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door rvk op 07-09-2026 14:39 ]

• The Third Man
  • Nu online
XWB schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:39:
Die motivaties zijn wel te vinden. Een reden om toch Small Caps erbij te nemen is dat ze misschien ooit een keer herontdekt worden, wat kan leiden tot koersherstel:
Maar dan ga je weer speculeren op koersen, dat is actief beleggen. Het zou niet uit moeten maken of er 0 of 100 indicaties zijn wat de koersen 'misschien wel gaan doen'. Het is toch allemaal koffiedik-kijkerij. Door de markt correct te volgen, ontwijk je die complete afhankelijkheid van aannames.

• TheBrut3
De keuze tussen een passief pakket met of zonder small caps blijft passief beleggen.

• The Third Man
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:04:
De keuze tussen een passief pakket met of zonder small caps blijft passief beleggen.
Niet als je dat

- juist niet doet omdat een grafiekje zegt dat ze vaker te weinig rendement geven
- juist wel doet omdat een bepaalde analyse zegt dat er aanzienlijke kans is op 'herstel' door 'herontdekking'

Dat zijn actieve beleggingskeuzes, ik/men verwacht dit over deze koers, dus ik kies er wel/niet voor.

Als je het doet omdat je kosten wil besparen (wat WEBN interessant maakte, dat is met VALL's even lage TER weggevallen) of omdat je bijvoorbeeld vindt dat SC om beurstechnische redenen te volatiel is enzovoort, dan is het een passieve keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 07-09-2026 15:12 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hier ook maar besloten dat ik Rabo Beheerd Beleggen heb opgezegd
Dat staat idd ook als 1e afrader in de TS :P
3.3 ❌ Afraders

Beheerd beleggen, vooral bekend bij banken. Zelfs als ze beweren min of meer een index te volgen, gaat er sowieso een laag kosten bovenop om hun schoorsteen te laten roken en je loopt het risico dat je slechter dan de markt presteert.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Pistachenootje
Maar als we hier wel tot op de 0,1% TER aan het vergelijken en afwegen zijn, samen met zaken als dividendlek (ook 0,2-0,3%), dan is het toch hypocriet om niet het risico van een veel grotere rendementsafwijking van de wereldmarkt te benoemen en daarmee af te wegen? Dat is wel even de praktijk. Kortgeleden werd nog even gemeld dat EM eventjes marktleider was. Dat kan morgen SC zijn, of niet, dat weten we dus niet. Maar we hebben het hier even over 10% van de wereldmarkt vandaag de dag, waarbij we niet eens weten welke kant dat op gaat.
0.1% TER verschil bij gelijke overige zaken is een gegarandeerd voordeel voor je rendement. Door het effect van compounding wordt het naar verloop van tijd groter. Imo logisch dat mensen dat belangrijk vinden. Wel of geen small caps kan zowel een voordeel als een nadeel opleveren. Niemand die het weet.

In de VS hebben ze nu een 35 jarige periode erop zitten waarin het weglaten van small caps iets beter was voor je rendement (~0.1% per jaar). Zou me niks verbazen als dat komt doordat het tracken van small caps iets duurder is door hogere transactiekosten.

De vergelijking met EM gaat niet goed op omdat EM veel minder gecorreleerd is met developed markets dan developed small caps dat zijn. EM is een betere diversifier.

Ik verwacht voor de toekomst zeer geringe verschillen tussen VGLA, VWCE, SPYY en WEBN.

Mijn nichtje begint nu met beleggen. Ik raad haar VGLA aan. Maar dat komt dus niet door dat ik small caps belangrijk vind.

Vraagje: mijn nichtje belegt bij DeGiro. Is het goedkoper om op AEX te kopen dan XETRA of maakt dat niet uit?

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 08-09-2026 05:29 ]

• TheBrut3
Bij DeGiro is Tradegate het goedkoopste (€1) vs Xetra of EAM (€3).

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

TheBrut3 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:43:
Bij DeGiro is Tradegate het goedkoopste (€1) vs Xetra of EAM (€3).
Kleine toevoeging hierop want dit is wel de essentie @Pistachenootje maar dat komt omdat de giro afspraken heeft gemaakt met TradeGate inderdaad, @Mr FOB heeft daar eens een mooie toelichting op geschreven toen dit wijzigde van enkel kernselectie naar alle ETF.

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-tradegate/

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 14:42
_Teq_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:19:
Even een sanity-check voor mezelf omdat het de laatste tig pagina's over wat nieuwe ETF's gaat: dit is echt alleen een super-optimalisatie toch? Ik stam nog uit de tijd dat WEBN niet bestond en heb mijn VWRL (€ 100+k waarde) nooit omgezet naar deze ETF omdat het 'rommelen in de marge' is. Leuk voor nieuwe inleggers, maar het is de moeite (en kosten) van het wisselen niet voor bestaande beleggers? Dat blijft met deze nieuwe ETF's ook toch?
Enige 'nadeel' is dat VWRL dividend uitbetaalt. VWCE doet aan herinvesteren. Zo staat er nooit geld niks te doen op je account.

• The Third Man
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 02:58:

0.1% TER verschil bij gelijke overige zaken is een gegarandeerd voordeel voor je rendement. Door het effect van compounding wordt het naar verloop van tijd groter. Imo logisch dat mensen dat belangrijk vinden. Wel of geen small caps kan zowel een voordeel als een nadeel opleveren. Niemand die het weet.
Maar dat gegarandeerd/potentieel is niet het punt, de marge is het punt. De potentiele drag van 10% van de markt (vandaag) weglaten is groter dan de compounded 0,1% TER besparing op je hele belegging. Die 10% kan ook nog eens verder verschuiven, en heeft dus een leverage risico ook nog eens.
In de VS hebben ze nu een 35 jarige periode erop zitten waarin het weglaten van small caps iets beter was voor je rendement (~0.1% per jaar). Zou me niks verbazen als dat komt doordat het tracken van small caps iets duurder is door hogere transactiekosten.
En als het omgekeerde was geweest, hoe had je het dan gebracht? Juist wel SC doen? Dat is een beetje de essentie, een historisch gegeven vertelt je alleen wat het achteraf heeft geholpen/tegengewerkt. Niet of het hierna helpt of niet. Gebruik je het wel, dan ga je actief beleggen.
De vergelijking met EM gaat niet goed op omdat EM veel minder gecorreleerd is met developed markets dan developed small caps dat zijn. EM is een betere diversifier.
Dat neemt toch niet weg dat de groei op de totale wereldmarkt, die je wil benaderen (lijkt me) ook in dat segment van de SC kan zitten? Of iets "beter" is onderling is toch irrelevant als je doel is om de markt als geheel te tracken? De essentie van een passieve wereldindex belegging is toch dat je niet meer in 'hokjes' denkt juist omdat rangschikkingen die je op hokjes kan maken helemaal niet kloppend hoeven te zijn voor de risico-vs-rendement? Anders zouden we allemaal in dat specifieke hokje kunnen blijven investeren.
Ik verwacht voor de toekomst zeer geringe verschillen tussen VGLA, VWCE, SPYY en WEBN.
En als het niet zo blijkt te zijn? Waarom zou je je beleggingskeuze laten rusten op zo'n soort aanname? Dat maakt het toch juist een vorm van koersinschatting? Voor mij niet anders dan dat je zegt "ik verwacht dat dit het beter gaat doen", de beurs-verslaan-valkuil, omdat het beide rust op inschattingen voor de toekomst cq beursanalyst spelen.
Mijn nichtje begint nu met beleggen. Ik raad haar VGLA aan. Maar dat komt dus niet door dat ik small caps belangrijk vind.
Voor de goede orde: ik vind small caps an sich niet belangrijker dan de rest, juist vanwege het 'markt als geheel' principe. Ik vind het belangrijk om niet nodeloos een deel van de markt uit te sluiten en om geen picking te doen vanwege historisch rendement, dan wel vanwege verwachtingen voor de toekomst. Dan wordt het actief.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Maar is het hele idee van small-caps ook niet dat het "small" is; dus mocht er opeens een smallcap fonds exploderen, dan ga je het op een gegeven moment terugzien in mid- en largecap indices. Persoonlijk ben ik meer van de Dimensional/Avantis aanpak met screening van smallcap.

• The Third Man
  • Nu online
@ErnstH Small caps slaat enkel op de marktwaarde van de bedrijven zelf, het is dus een categoriaal marktsegment. Zolang het maar over genoeg bedrijven verdeeld is, kan meer geld dat naar dat segment gaat, in het segment bijven. Enkel wanneer het richting specifieke bedrijven gaat, groeien die "eruit" naar midcap. Er bestaat dus niet een soort communicerende vaten effect dat als SC groeit naar zeg 15% van de wereldmarkt, DM en EM iets anders gaan doen. Dat kan net zo goed vlak blijven, of niet. En er is ook niets dat een segment "small" of juist "big" houdt of wat dan ook.

Dat hele "dan ga je het op een gegeven moment terugzien" is een correlatieve verwachting die niet wezenlijk bestaat; net als dat je ook niet er vanuit kan gaan dat bij een algemene onttrekking van geld uit de aandelenmarkt, de obligiatiemarkt navenant zal groeien. En omgekeerd bij bepaalde rentewijzigingen of iets dergelijks.

• ErnstH
  • Niet online
Goed punt. Maar ik heb zelf ook smallcap in mijn portfolio ongeveer in de verhouding volgens marketcaps.site. Alleen dan dus wel gescreened.

• Janpietertje89
ErnstH schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:05:
Goed punt. Maar ik heb zelf ook smallcap in mijn portfolio ongeveer in de verhouding volgens marketcaps.site. Alleen dan dus wel gescreened.
En waarom screen je mid en large cap niet?

• Pistachenootje
The Third Man schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:11:
[...]

Maar dat gegarandeerd/potentieel is niet het punt, de marge is het punt. De potentiele drag van 10% van de markt (vandaag) weglaten is groter dan de compounded 0,1% TER besparing op je hele belegging.
Gemiddeld genomen is het verschil zo'n 0.2% per jaar en kan beide kanten opvallen. Ik heb zelf toch liever 0.1% per jaar die altijd mijn kant opvalt. YMMV.

Overigens, small caps die echt outperformen worden mid caps. En het percentage small cap in FTSE kan maar weinig verschuiven door de manier waarop FTSE small cap definieert en hoe ze herbalanceren.
En als het omgekeerde was geweest, hoe had je het dan gebracht? Juist wel SC doen?
Dan heb je mijn post niet goed begrepen. Ik zeg juist niet dat je wel of geen small caps zou moeten nemen. Ik zeg dat de verschillen historisch gering zijn geweest en dat het verschil beide kanten kan opvallen.

De markt beter volgen is leuk maar er zitten ook nadelen aan all cap zoals hogere verwachte tracking error en hogere interne transactiekosten.

Ik raad iedereen aan om de voor- en nadelen zelf af te wegen. Even afwachten op bemoedigende tracking resultaten lijkt me verstandig.

• Pistachenootje
ErnstH schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:43:
Maar is het hele idee van small-caps ook niet dat het "small" is; dus mocht er opeens een smallcap fonds exploderen, dan ga je het op een gegeven moment terugzien in mid- en largecap indices.
Inderdaad.
Persoonlijk ben ik meer van de Dimensional/Avantis aanpak met screening van smallcap.
Ik ook.

• TheBrut3
Hier inmiddels de passive rekening bij de Rabobank opgezegd, die had 1% kosten per jaar. Dat is omgezet naar VALL op de EAM met een TER van 0,07% en natuurlijk wat dividendlekkage.

• RichieB
@TheBrut3 Wat is AEM? Ik kom uit op de ticker voor Agnico Eagle Mines Limited (een Canadese goudmijnenonderneming). Is dat wat je bedoelt?

• TheBrut3
RichieB schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:30:
@TheBrut3 Wat is AEM? Ik kom uit op de ticker voor Agnico Eagle Mines Limited (een Canadese goudmijnenonderneming). Is dat wat je bedoelt?
AEM is een typfoutje :p Moest natuurlijk EAM zijn, de beurs in Amsterdam.

[ Voor 200% gewijzigd door TheBrut3 op 10-09-2026 10:02 ]

• RichieB
@TheBrut3 Ook EAM is geen algemene afkorting van de Amsterdamse effecten beurs. Het staat voor Enterprise Asset Management. Alleen DeGiro noemt het geloof ik EAM maar daar ben ik geen klant.

• TheBrut3
RichieB schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:35:
@TheBrut3 Ook EAM is geen algemene afkorting van de Amsterdamse effecten beurs. Het staat voor Enterprise Asset Management. Alleen DeGiro noemt het geloof ik EAM maar daar ben ik geen klant.
Je hebt gelijk, had XAMS of AMS moeten zijn.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:11:
Hier inmiddels de passive rekening bij de Rabobank opgezegd, die had 1% kosten per jaar. Dat is omgezet naar VALL op de EAM met een TER van 0,07% en natuurlijk wat dividendlekkage.
Je bedoelt Rabo Zelf Beleggen?
Dan snap ik het niet. Want in de huidige tarieven kun je zien dat die 0.06% per kwartaal zijn tot 100.000 euro. Daarboven maar de helft. Dat is dus maximaal 0.32% per jaar.
Kun je uitleggen hoe jij bij 1% komt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• R.van.M
  • Laatst online: 20:56
Andrehj schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:36:
[...]

Je bedoelt Rabo Zelf Beleggen?
Dan snap ik het niet. Want in de huidige tarieven kun je zien dat die 0.06% per kwartaal zijn tot 100.000 euro. Daarboven maar de helft. Dat is dus maximaal 0.32% per jaar.
Kun je uitleggen hoe jij bij 1% komt?
Hier ook maar besloten dat ik Rabo Beheerd Beleggen heb opgezegd [..]
Beheerd beleggen

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ShadowBumble schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:27:
[...]

De enige reden dat ik een split van nieuwe inleg overweeg is vanwege de Small Caps, en dan het niet zozeer groen/duurzaam oogpunt heeft waardoor VGLA net een wat andere spreiding zou geven ten opzichte van WEBN.
Maar de overlap tussen VGLA en WEBN is nog steeds groot, je tapt dan tweemaal uit de MAG7, om maar een voorbeeld te noemen. Hoewel VGLA ruim drie keer zoveel individuele bedrijven bevat als WEBN, bepalen de grootste bedrijven veruit het grootste deel van het rendement en het risico.

Vrijwel elk bedrijf dat in WEBN zit (de ~3.500 Large & Mid Caps), zit ook in VGLA met een nagenoeg identieke onderlinge verhouding. Omdat VGLA extra Small Caps toevoegt, schalen de Large & Mid Caps in VGLA procentueel iets omlaag, maar ze vormen daar nog steeds zo'n 88% à 90% van het totale gewicht. Aangezien alle aandelen uit WEBN ook in VGLA zitten, is de overlap direct gelijk aan het gewicht dat die Large & Mid Caps binnen VGLA innemen - en dat ligt rond de 90%.

Als het je vooral om de Small Caps te doen is kan je IMO beter overwegen om IUSN naast WEBN te nemen. Of je stopt met inleggen bij WEBN en gaat voor VGLA. Maar gesplitst inleggen tussen WEBN en VGLA is redundant.

March of the Eagles

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 16:43

Qwerty-273

Meukposter

Het kan wel een overweging zijn als je een aanbieder diversificatie wilt toepassen. Waarbij je een deel van je vermogen laat beheren door Vanguard en een ander deel door Amundi. Om problemen bij een fondsaanbieder niet direct je volledige portfolio onderuit te laten trekken. Al zie ik daar eigenlijk weinig nut in met de zekerheden die ze verplicht in deze producten moeten stoppen, zodat bij een problemen bij de aanbieder het beheerde vermogen binnen de fondsen buitenschot blijft. Het zal wellicht alleen iets bieden met grote politieke veranderingen en onteigenen van vermogen (maar dat is zo onzeker dat je je daar zelf eigenlijk niet voor kan indekken).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-09 20:35
Ik wil de ETF van Amundi Euro STOXX 600 (in euro) beleggen. Via Saxo zie ik echter meer dan 20 varianten. Welke is nu de ''normale''? Als ik via justetf een mooie heb gevonden met een lage ter (0.07%) zie ik die niet terug in het zoekveld.

• The Third Man
  • Nu online
@empowerfreedom hoe zoek je precies? Met de ISIN? Het zou helpen als je een screenshot zou delen van wat je precies ziet.

• empowerfreedom
Als tekst: Amundi Stoxx 600, maar zijn teveel resultaten voor een screenshot.

Maar heb ook isin geprobeerd: DE000ETF9603 of LU0908500837 (dit is die van 0.07% ter)

Misschien zoek ik gewoon de verkeerde hoor. Maar ik wil de Stoxx 600 etf met de laagste TER in euro.

• The Third Man
  • Nu online
@empowerfreedom hoe zoek je precies? De LU0908500837 is de distribuerende van Amundi met alleen een notering op xetra (te zien op justetf helemaal onderaan). Maar als je op justetf op hun Stoxx 600 pagina kijkt https://www.justetf.com/nl/how-to/stoxx-europe-600-etfs.html dan hebben ze bij de rangschikking “Cheapest” als tweede de Amundi accumulerend staan. Is dat niet juist de logische keuze ipv distribuerend? En ik kan die ook gewoon bij Saxo vinden.

• empowerfreedom
The Third Man schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:11:
@empowerfreedom hoe zoek je precies? De LU0908500837 is de distribuerende van Amundi met alleen een notering op xetra (te zien op justetf helemaal onderaan). Maar als je op justetf op hun Stoxx 600 pagina kijkt https://www.justetf.com/nl/how-to/stoxx-europe-600-etfs.html dan hebben ze bij de rangschikking “Cheapest” als tweede de Amundi accumulerend staan. Is dat niet juist de logische keuze ipv distribuerend? En ik kan die ook gewoon bij Saxo vinden.
ACC is inderdaad beter en die kan ik ook vinden op de code. Alleen staan er alsnog een aantal. Welke van deze moet ik dan hebben?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoFYJcMGaYP04ygD0O2FwIrArR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SU3YMyM5H0icb4HG69PxeGG.jpg?f=fotoalbum_large

• ErnstH
  • Niet online
Het lijken de listings op de verschillende beurzen te zijn.

• The Third Man
  • Nu online
@empowerfreedom : de Britse zijn sowieso niet handig vanwege de andere valuta. De Duitse is Xetra, daar kan je beter eerst https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/fob-kennisbank/wat-is-xetra/ van lezen. De Franse en Italiaanse zijn normale beurzen.

Sowieso, als dit compleet nieuw voor je is zou ik me eerst een beetje verdiepen in hoe beurshandel werkt en wat er bij beurzen precies komt kijken qua aandachtspunten en zo.

• Pistachenootje
empowerfreedom schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:35:
[...]

ACC is inderdaad beter en die kan ik ook vinden op de code. Alleen staan er alsnog een aantal. Welke van deze moet ik dan hebben?[Afbeelding]
Duitse beurs (Xetra) omdat deze meestal het hoogste volume en laagste spread heeft.

Via de website van Xetra kun je overigens real time koersen gratis krijgen. Dat kan handig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 15-09-2026 01:56 ]

• RobinNL
Als het goed is zijn de orders weer zichtbaar. Ik kan op dit moment m'n portefeuille niet inzien. 8)7 |:( Goed gedaan Rabo

• SL65
  • Laatst online: 22:49
RobinNL schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:14:
[...]

Als het goed is zijn de orders weer zichtbaar. Ik kan op dit moment m'n portefeuille niet inzien. 8)7 |:( Goed gedaan Rabo
Ze hebben nu een storing lijkt het, of althans krijg een melding dat ik mijn portefeuille ook niet kan inzien. Ten tijden van mijn problemen gaven ze aan dat het mogelijk met de banking holiday toen niet helemaal goed was gegaan.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28

Seafarer

XXX

Jullie hebben toch zeker 2 portefeuilles, bij verschillende banken en /of brokers?

Diversificatie. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste