En dus ook uren besteden in dit passief beleggen topic om die laatste 0.05% aan kosten of spreiding te min-maxenKevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:55:
[...]
Waarbij het daarom voor praktisch iedereen veel interessanter is om te proberen meer te beleggen ipv uren per week te besteden aan hoe de markt te verslaan. Dit wordt ook mooi toegelicht in 'The Psychology of Money'.
Ik heb het boek de afgelopen vakantie een tweede keer gelezen. Ik vond het dus zeker de moeite waard. Overigens netjes gekocht maar in dit geval ook zeker een boek wat in de kast blijft staan.Kluifjes schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Dank, dat boek kende ik niet maar ziet er interessant uit. Ik weet niet of het illegaal is - lijkt me eigenlijk wel - maar het boek staat gratis volledig te downloaden bijna bovenaan in google dus ga ik eens lezen.
[...]
Top! Wel vaag iets over gehoord. Ik zal me er eens in verdiepen of dat toegevoegde waarde heeft om dan bv automatisch in te beleggen naast of ipv wat ik nu doe.
Is Raisin beleggen hier wel eens voorbij gekomen?
Het lijkt mij redelijk laag kwa kosten of zijn er mensen die andere beperkingen zien?
Het lijkt mij redelijk laag kwa kosten of zijn er mensen die andere beperkingen zien?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Je geeft 0,45-0,59% uit aan kosten. Ik zou zeggen ga het vergelijken met Meesman BND etc. want met de geboden opties zitten die denk ik in die buurt.Seafarer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:55:
Is Raisin beleggen hier wel eens voorbij gekomen?
Zero compensation
@Seafarer in deel 1 is een eerdere bespreking ervan terug te vinden. Je kan kijken of er tegenwoordig andere fondsen gebruikt worden, maar als het nog klopt, dan is het zelfs een stuk duurder dan @Internet Janny voorrekent door het dividendlek. Reken minstens 0,25-0,30 procentpunt er bovenop.
Ook had het dacht ik geen pure wereldindex belegging, maar juist altijd met obligaties erbij, dus loopt het verschil nog verder op.
Ook had het dacht ik geen pure wereldindex belegging, maar juist altijd met obligaties erbij, dus loopt het verschil nog verder op.
Ja.....maar ook zo'n minieme besparing kan bij een grote portefeuille toch wel aanzienlijk zijn. Absoluut gezien dan, procentueel blijft dat natuurlijk hetzelfde.Janpietertje89 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:07:
[...]
En dus ook uren besteden in dit passief beleggen topic om die laatste 0.05% aan kosten of spreiding te min-maxen
Dacht dat dat laatste stukje niet klopte. Doordat de kosten compounden gaan ze op de lange termijn een grotere rol spelen, ook procentueel gezien.rube schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:49:
[...]
Ja.....maar ook zo'n minieme besparing kan bij een grote portefeuille toch wel aanzienlijk zijn. Absoluut gezien dan, procentueel blijft dat natuurlijk hetzelfde.
Was meer bedoeld om een beetje in perspectief te zetten dat de tijd die sommigen hier besteden aan min-maxen van onze passieve portefuille waarschijnlijk niet in verhouding staat ten opzichte van Henk die gewoon lekker 30 jaar lang maandelijks inlegt en 1x per jaar bij de belastingaangifte even een kwartiertje kijkt naar de topicstart van deze post of zijn broker/fondsen nog enigsinds in lijn zijn met de populaire keuzes. Henk is pas echt passief in de letterlijke zin van het woord, en waarschijnlijk zeer succesvolrube schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:49:
[...]
Ja.....maar ook zo'n minieme besparing kan bij een grote portefeuille toch wel aanzienlijk zijn. Absoluut gezien dan, procentueel blijft dat natuurlijk hetzelfde.
Kortom, jezelf inlezen om te proberen de markt te verslaan is (wat ons passieve beleggers betreft) verspilde moeite, maar heel actief je passieve portefuille micro-managen is dat wat mij betreft ook. Kan je beter een paar uur extra werken per week en dat weer in je fonds stoppen
Uiteraard moet het in balans zijn. Vandaar ook mijn opmerking (over de grotere portefeuilles).Janpietertje89 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
Was meer bedoeld om een beetje in perspectief te zetten.....
[ Voor 64% gewijzigd door rube op 05-08-2026 14:24 ]
Dat van deel 1 had ik gemist.The Third Man schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:39:
@Seafarer in deel 1 is een eerdere bespreking ervan terug te vinden. Je kan kijken of er tegenwoordig andere fondsen gebruikt worden, maar als het nog klopt, dan is het zelfs een stuk duurder dan @Internet Janny voorrekent door het dividendlek. Reken minstens 0,25-0,30 procentpunt er bovenop.
Ik had wat met AI zitten sparren en na jullie opmerkingen nog wat verder verdiept met onderstaand als eind uitkomst.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A7LTGIFuTCJxQyq5th1UDhUb.jpg?f=user_large)
Benieuwd naar de reacties. Want hier doet Raisin het nog niet zo slecht. De giro blijft natuurlijk de winnaar maar dan moet je alles zelf doen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.