• iceblack24
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:33
helloitsme schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:14:
[...]

Je opmerking is naar mijn mening te zwart wit omdat het de indruk geeft dat sparen per definitie slecht is. Wat er in mist is hoeveel koopkracht verlies/winst je kan maken:

Er zijn veel situaties denkbaar waarin je liever gegarandeerd 0,5% koopkracht verlies hebt, dan een kans op 20% winst, maar ook een kans op 20% verlies.

Of waar je voor een deel van je vermogen kiest voor stabilisatie en voor een ander deel voor groei.
Eens. Maar mijn reactie was in de context van een huis kopen over 10 jaar. Dan ga ik er vanuit dat je ergens tussen de 18 en 40 jaar bent. Als je zo jong bent bent (ja ook in de 30) vind ik dit geen zwart wit statement. Zeker als je je koopkracht meet in hoeveel huis je kan kopen met je euro’s (wat je moet doen als je voor een huis spaart) is sparen gewoon gegarandeerd een enorm koopkracht verlies.

Maar je hebt gelijk. Zit je 5 jaar voor je pensioen verandert heel het verhaal.

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-08 03:33
Squ1zZy schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:51:
Bedankt iedereen die bijdraagt aan deze goudmijn aan informatie. Samen met Mr Fobs’ website is deze informatie al genoeg om me dagen zoet te houden. Persoonlijk mis ik wat meer uitleg omtrent het beleggen vanuit een BV. Is het mogelijk om de startpost iets uit te breiden met informatie over het beleggen vanuit een BV?

Na heel veel lezen ben ik uitgekomen op “Northern Trust World Screened Equity Index FGR Fund NL0011225305” via de Rabobank, omdat ik daar al zit via mijn BV. Voordelen: geen dividendlekkage, lage TER, en ik doe mijn eigen boekhouding. Geen idee of dit het juiste is, maar vanuit mijn BV wil ik geen risico’s nemen en is mijn doel over enkele jaren al bereikt.
Het onderwerp over beleggen in BV komt op veel meer plekken te voorschijn. Ook in de topics over vermogensbelasting en het FO-topic. Ik weet niet of het een beetje een 'hype' is, maar kan me ook voorstellen dat hier op termijn een eigen topic over komt.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07
Wow, gaat de goede kant op met de concurrentie! Met VCWE, SPYY en WEBN zijn er wel erg goede producten voor heel weinig kosten beschikbaar.

Het beleggen spelletje is toch wel uitgespeeld nu. Nu nog de BOX3 belasting…

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 19:49
RichieB schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:04:
[...]

NL0011225305 heeft een TER van 0,15%. Ik gebruik NL0011309349 ACTIAM/CARIW Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld met een TER van 0,08%. Beide fondsen hebben een vergelijkbare performance de afgelopen jaren.
NL0013654742 heeft een nog iets lagere TER (0,10%) en is praktisch hetzelfde. Ik zou die nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door MOmax op 23-07-2026 10:33 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:28
MOmax schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:32:
[...]

NL0013654742 heeft een nog iets lagere TER (0,10%) en is praktisch hetzelfde. Ik zou die nemen.
Sterker nog, ze zijn hetzelfde. NL0011225305 is het oude fonds wat uitgefaseerd wordt.

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:00
Voor mezelf recent een overzicht gemaakt in verband met de nieuwe NT fondsen.
Oude isin
Nieuwe isin
NT world
NL0011225305
NL0013654742
NT EM
NL0011515424
NL0014040289
NT SC
NL0013552078
NL0013474307

[ Voor 60% gewijzigd door Jer0en op 23-07-2026 11:34 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jer0en schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:32:
Oude isin
Nieuwe isin
NT world
NL0011225305
NL0013654742
NT EM
NL0011515424
NL0014040289
NT SC
NL0013552078
NL0013474307
Handig lijstje inderdaad, zie dat die nu ook al direct in de TS is opgenomen d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 23-07-2026 12:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:11

SanookH

_/-\o_

Oude isin
Nieuwe isin
NT world
NL0011225305
NL0013654742
NT EM
NL0011515424
NL0014040289
NT SC
NL0013552078
NL0013474307
Weet iemand misschien al meer of NT SC NL0013474307 bekend zal worden bij ABN-AMRO?

[ Voor 63% gewijzigd door SanookH op 23-07-2026 12:06 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55

Maximus

PhD i.o.

Vandaag na veel gelezen te hebben, en de TS minimaal drie keer te hebben doorgenomen, heb ik mijzelf een kleinere positie aandelen verkocht en geld bijgestort in DeGiro. Daarmee nu de volgende verdeling in stevige portefeuille qua inleg:
  • SemiCon ETF - 6% Portefeuille
  • VWCE - 88% Portefeuille
  • Cash - 6% portefeuille (weggezet 3% rendement)
Bewust alles ineens gekocht, gelet op de opmerking in de TS. Nu achteroverleunen en doorgaan met 't leven. Zie over een tijd wel waar de koers naar toe gaat.

Veel dank voor alle nuttige tips, adviezen en aandachtspunten. Zeer waardevol.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:09
Vanwaar de VWCE keuze boven WEBN?

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

TheBrut3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Vanwaar de VWCE keuze boven WEBN?
Ik had al wat VWCE en daar bijgekocht. De TER is wel sterk lager bij WEBN. Verder best wat overlap tussen beide. Kwam vooral omdat ik al VWCE had.

• The Third Man
Mwoah “sterk”, die 0,07 procentpunt verschil die nu nog overblijft gaat voor mij meer richting “marginaal”. Tegenover al het andere wat uiteindelijk kostenfactoren zijn in het totale plaatje. Met name de mogelijk grotere tracking error, VWCE heeft wat dat betreft de netste resultaten over de lange termijn van alle World+EM fondsen. WEBN heeft door het korte bestaan die cijfers nog niet, maar ik acht de kans niet groot dat ze het jaar na jaar beter gaan doen.

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
Allereerst bedankt voor dit geweldige topic. Ik denk al veel geleerd te hebben maar ben toch benieuwd of ik niet wat over het hoofd zie.

Ik heb jaren geleden een beheerd beleggen account bij de Rabo geopend en heb daar maandelijks geld in gestopt en er verder niet zo naar omgekeken. Nu ik wat ouder en wijzer ben dankzij de startpost :) heb ik een account geopend bij DEGIRO en omdat ik het allemaal nog erg spannend vind ben ik van plan om de komende maanden is aan te voelen hoe het is om zelf te kopen. Ik heb nu IE00BK5BQT80 gekocht, lage kosten VWCE.

Dit wil ik nog 1 of 2 maanden doen om het aan te voelen alvorens de hele portefeuille van de Rabo naar DEGIRO over te zetten.

Om het eenvoudig te houden wil ik maandelijks dezelfde ETF kopen met de tips uit de startpost. Heb ik nog iets gemist? En is IE00BK5BQT80 inderdaad een goede om aan te kopen en verder niet te veel over na te denken? Alvast dank!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-08 14:03

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Is er ergens te zien hoeveel dividend er wordt herbelegd in een accumulerend fonds? Of is dit over het algemeen hetzelfde dividend wat een niet accumulerend fonds uitbetaald?

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
BroWohsEdis schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:21:
Is er ergens te zien hoeveel dividend er wordt herbelegd in een accumulerend fonds? Of is dit over het algemeen hetzelfde dividend wat een niet accumulerend fonds uitbetaald?
Het jaarverslag van het fonds. Voorbeeld: https://fund-docs.vanguard.com/etf-annual-report.pdf

Vanaf pagina 195 komen de relevante gegevens voor FTSE All-World UCITS ETF

Over het algemeen zal het gelijk zijn aan het uitbetalende fonds

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53
The Third Man schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:35:
Mwoah “sterk”, die 0,07 procentpunt verschil die nu nog overblijft gaat voor mij meer richting “marginaal”. Tegenover al het andere wat uiteindelijk kostenfactoren zijn in het totale plaatje. Met name de mogelijk grotere tracking error, VWCE heeft wat dat betreft de netste resultaten over de lange termijn van alle World+EM fondsen. WEBN heeft door het korte bestaan die cijfers nog niet, maar ik acht de kans niet groot dat ze het jaar na jaar beter gaan doen.
Het is een statement wat ik al vaker voorbij heb zien komen, maar eigenlijk is dat niet logisch voor een fonds wat volledige fysieke replicatie nastreeft. Een tracking error ontstaat doordat een fonds niet alle aandelen heeft aangekocht (in de juiste verhoudingen) t.o.v de index.

Het is te verwachten dat je in het begin wat tijd nodig hebt om tot een volledige fysieke replicatie te komen maar naarmate het fonds groeit zal de trackingerror alleen maar afnemen.

• R.van.M
BroWohsEdis schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:21:
Ja, want het enige verschil is of het fonds het direct voor je terug in de ETF stort of het aan je uitkeert. Het dividend komt uit de onderliggende aandelen, dus als die hetzelfde zijn zal er geen verschil zijn.

• The Third Man
@hantheman lijkt me een strak plan, niks op aan te merken.

@R.van.M : dat zou je verwachten, maar met de lagere TER is het wel de vraag hoe ze met name strakke EM-tracking kunnen veroorloven. Daarom zou ik nog nergens vanuit gaan.

• R.van.M
The Third Man schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:45:
@hantheman lijkt me een strak plan, niks op aan te merken.

@R.van.M : dat zou je verwachten, maar met de lagere TER is het wel de vraag hoe ze met name strakke EM-tracking kunnen veroorloven. Daarom zou ik nog nergens vanuit gaan.
Lagere TER is een feit. Langdurige (negatieve) afwijking van tracking is speculatie

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:29

Seafarer

XXX

hantheman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:43:
Allereerst bedankt voor dit geweldige topic. Ik denk al veel geleerd te hebben maar ben toch benieuwd of ik niet wat over het hoofd zie.

Ik heb jaren geleden een beheerd beleggen account bij de Rabo geopend en heb daar maandelijks geld in gestopt en er verder niet zo naar omgekeken. Nu ik wat ouder en wijzer ben dankzij de startpost :) heb ik een account geopend bij DEGIRO en omdat ik het allemaal nog erg spannend vind ben ik van plan om de komende maanden is aan te voelen hoe het is om zelf te kopen. Ik heb nu IE00BK5BQT80 gekocht, lage kosten VWCE.

Dit wil ik nog 1 of 2 maanden doen om het aan te voelen alvorens de hele portefeuille van de Rabo naar DEGIRO over te zetten.

Om het eenvoudig te houden wil ik maandelijks dezelfde ETF kopen met de tips uit de startpost. Heb ik nog iets gemist? En is IE00BK5BQT80 inderdaad een goede om aan te kopen en verder niet te veel over na te denken? Alvast dank!
Deze actie ga je doen om lagere kosten te hebben?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• The Third Man
R.van.M schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Lagere TER is een feit. Langdurige (negatieve) afwijking van tracking is speculatie
Was de TER van 0,22% en later 0,19% van VWCE ook een feit :?

• R.van.M
The Third Man schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Was de TER van 0,22% en later 0,19% van VWCE ook een feit :?
Ja, dat zijn feiten waar je mee kan rekenen inderdaad

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
Seafarer schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Deze actie ga je doen om lagere kosten te hebben?
Ja dat klopt, dat gaat natuurlijk helemaal niet op wanneer ik beheerd beleggen nog laat lopen maar ik wil eerst wat ervaring/gevoel er bij krijgen voor ik de sprong volledig maak.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Oude isin
Nieuwe isin
NT world
NL0011225305
NL0013654742
NT EM
NL0011515424
NL0014040289
NT SC
NL0013552078
NL0013474307
Is er een tegenhanger voor deze fondsen, maar dan accumulatief?

• The Third Man
Squ1zZy schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:24:
[...]

Is er een tegenhanger voor deze fondsen, maar dan accumulatief?
Accumulerende versies bestaan tot op heden niet, omdat ze met een FBI-status dat wettelijk niet mogen.

[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 24-07-2026 22:43 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:30
R.van.M schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Het is een statement wat ik al vaker voorbij heb zien komen, maar eigenlijk is dat niet logisch voor een fonds wat volledige fysieke replicatie nastreeft. Een tracking error ontstaat doordat een fonds niet alle aandelen heeft aangekocht (in de juiste verhoudingen) t.o.v de index.

Het is te verwachten dat je in het begin wat tijd nodig hebt om tot een volledige fysieke replicatie te komen maar naarmate het fonds groeit zal de trackingerror alleen maar afnemen.
Klopt, dat is de theorie. In de praktijk worden er echter wel verschillen waargenomen, en dan blijkt Vanguard zijn zaken meestal goed voor elkaar te hebben.

Maar er zijn natuurlijk meer verschillen tussen WEBN en VWCE dan TER en tracking error. Er worden verschillende indexen gevolgd en er zijn ook verschillen in leeninkomsten.

Al met al denk ik niet dat er een goede reden bestaat om te zeggen dat SPYY, WEBN of VWCE beter zal presteren dan de anderen.

• helloitsme
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 02:05:
[...]

Klopt, dat is de theorie. In de praktijk worden er echter wel verschillen waargenomen, en dan blijkt Vanguard zijn zaken meestal goed voor elkaar te hebben.

Maar er zijn natuurlijk meer verschillen tussen WEBN en VWCE dan TER en tracking error. Er worden verschillende indexen gevolgd en er zijn ook verschillen in leeninkomsten.

Al met al denk ik niet dat er een goede reden bestaat om te zeggen dat SPYY, WEBN of VWCE beter zal presteren dan de anderen.
Ik heb uit nieuwsgierigheid even op morningstar.nl gekeken.

Over de periode dat VWCE bestaat (vanaf juli 2019)

VWCE: + 130.133%

SPYY: + 130.007%

Dus dat kan je i.d.d. wel gelijk noemen :) . Dat er een verschil is in lopende kosten tussen beide (momenteel 0,19% / 0,12%), komt dus niet tot uiting in de prestatie de afgelopen 7 jaar.

WEBN niet meegenomen aangezien die pas kort op de markt is.

Omdat ik toch bezig ben. Over dezelfde 7 jaar: VWRL (dis): 130.146% . Uitgaande van herinvesteren van het dividend natuurlijk.

En een langere vergelijking is mogelijk tussen VWRL en SPYY, vanaf mei 2012

VWRL: +420,971%

SPYY: + 419.704%

Good old VWRL! :*)

[ Voor 12% gewijzigd door helloitsme op 25-07-2026 08:16 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
SanookH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:05:
[...]

Weet iemand misschien al meer of NT SC NL0013474307 bekend zal worden bij ABN-AMRO?
En ik heb dezelfde vraag maar dan voor de Rabobank

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

helloitsme schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:06:
[...]

Ik heb uit nieuwsgierigheid even op morningstar.nl gekeken.

Over de periode dat VWCE bestaat (vanaf juli 2019)

VWCE: + 130.133%

SPYY: + 130.007%

Dus dat kan je i.d.d. wel gelijk noemen :) . Dat er een verschil is in lopende kosten tussen beide (momenteel 0,19% / 0,12%), komt dus niet tot uiting in de prestatie de afgelopen 7 jaar.

WEBN niet meegenomen aangezien die pas kort op de markt is.

Omdat ik toch bezig ben. Over dezelfde 7 jaar: VWRL (dis): 130.146% . Uitgaande van herinvesteren van het dividend natuurlijk.

En een langere vergelijking is mogelijk tussen VWRL en SPYY, vanaf mei 2012

VWRL: +420,971%

SPYY: + 419.704%

Good old VWRL! :*)
Dat ondersteunt voor mij de opmerking van @The Third Man dat de TER kosten niet veel uit maken in het grote geheel. En dat mijn aankopen van VWCE prima zijn. Aangekocht, en nu vergeten.

• R.van.M
Maximus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Dat ondersteunt voor mij de opmerking van @The Third Man dat de TER kosten niet veel uit maken in het grote geheel. En dat mijn aankopen van VWCE prima zijn. Aangekocht, en nu vergeten.
Het verschil is ook niet wereldschokkend, zeker niet als het gaat om relatief kleine bedragen, maar de hoofdreden dat VWCE zijn TER nu verlaagt is door de concurentie van o.a. WEBN met een TER van 0,07% . Ze begonnen met 0,22% en hebben dat nu in stappen verlaagt naar 0,14%.

Uiteindelijk is de TER iets waar je duidelijk mee kan rekenen en het verschil tussen 0,07% en 0,14% voor elke 100k belegd is 70eur per jaar (plus rendement op rendement effect)

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

R.van.M schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Het verschil is ook niet wereldschokkend, zeker niet als het gaat om relatief kleine bedragen, maar de hoofdreden dat VWCE zijn TER nu verlaagt is door de concurentie van o.a. WEBN met een TER van 0,07% . Ze begonnen met 0,22% en hebben dat nu in stappen verlaagt naar 0,14%.

Uiteindelijk is de TER iets waar je duidelijk mee kan rekenen en het verschil tussen 0,07% en 0,14% voor elke 100k belegd is 70eur per jaar (plus rendement op rendement effect)
Helemaal correct, voor mij ziet het dan toe op zo'n 125 tot 140 euro per jaar. Eerlijk, het compound door. Ik geloof dat wel op het grote geheel, en dat het niet mijn enige investering is.

• The Third Man
En wat ik er indirect bij aanmerkte, de TER staat niet in steen gebeiteld. Je weet niet wat Amundi, Vanguard etc. in de toekomst gaan doen. Dus er vast mee rekenen voor die toekomst vind ik persoonlijk dus niet correct, je kan hooguit aannemen dat dit verschil wezenlijk hetzelfde blijft.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02
The Third Man schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:41:
En wat ik er indirect bij aanmerkte, de TER staat niet in steen gebeiteld. Je weet niet wat Amundi, Vanguard etc. in de toekomst gaan doen. Dus er vast mee rekenen voor die toekomst vind ik persoonlijk dus niet correct, je kan hooguit aannemen dat dit verschil wezenlijk hetzelfde blijft.
Dat is natuurlijk ook een beetje een dooddoener. Niets is zeker in het leven, maar je kan niets anders doen dan zo geïnformeerd mogelijk beslissingen te nemen gebaseerd op de kennis die je nu hebt. Welk alternatief is er volgens jou om je beslissing op te baseren als je het doorrekenen over langere tijd niet correct vind? Want volgensmij zijn we hier elke dat bezig met een lange termijn plan, en dan ontkom je niet aan doorrekenen over langere tijd.

• Pistachenootje
In een simpele wereld zou je alleen op basis van de TER verschillen kunnen inschatten. Maar dat blijkt in de praktijk meestal niet uit te komen. Tracking errors, leeninkomsten, dividendbelasting verwerking, verschillende indexen, kleine verschillen in uitsluitingen kunnen allemaal voor afwijkingen zorgen.

Zo heb ik wel eens gelezen dat WEBN Lockheed Martin uitsluit op basis van controversiële wapens terwijl SPYY dat niet doet. Ik heb dit niet gecontroleerd maar geloof dat het vorig jaar wel klopte.

Edit: overigens is er nog een factor die verschillen kan veroorzaken, bij een broker als IBKR kunnen er verschillen optreden in uitleen inkomsten. Maar ook dit is van tevoren niet in te schatten.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 25-07-2026 11:00 ]

• The Third Man
@Janpietertje89 nee, het is een dooddoener om, zoals jij nu doet, een onzekerheid te interpreteren (cq te stromannen) als een volledige, oneindige onzekerheid. "niets is zeker in het leven". Als dat zo zou werken, zouden er geen verzekeraars bestaan. Of leningen verstrekt worden. Of je pensioen belegd worden ipv gespaard. "Onzeker", dus je weet dan niets :?

Nee, in werkelijkheid gebruikt men statistiek en kansrekening, dus je stelt daarmee een bepaalde risicoverwachting op. Dat is waar je verzekeraar mee rekent voor je risicopremie, de bank met beslissen tot hoeveel je mag lenen, en je pensioenbeheerder rekent het voor met versimpelingen, zoals met 'regen' en 'zonneschijn'-scenario's.

Dus effectief kan je voor deze afweging met de praktische scenario's gaan rekenen. Je weet dat de TER niet naar 0% zal gaan, en dat 0,07% voor World+EM eigenlijk al redelijk onder de logische verwachting zit. Veel kleinere fondsen zoals S&P500 zitten daar nauwelijks onder, en veel world fondsen zelfs iets boven. Goed, er wordt meer en meer geautomatiseerd enzovoort, dus stel je prikt toch 0,05% als 'zonneschijn' scenario. Omgekeerd zijn TER's van boven de 0,15% ook weer niet voor de hand liggend, maar ook niet uit te sluiten (stel het beursland wordt voor EM problematischer). Dus prik 0,20% als 'regen' scenario. En met de aanname dat VWCE grofweg zo'n 0,05-0,10% boven de goedkoopste zal blijven zitten, kan je dan redelijk doorrekenen wat het kan worden.

Vervolgens tel je daar nog andere zaken bij op die Pistachenootje al noemt, en Mr FOB toepast in diens Kostenberekening Beste ETF en dan kan je een redelijk bereik vaststellen, met gemiddelde en standaardafwijking. Dat kan je ook nog combineren met de langjarige statistieken die hierboven gegeven werden. Dat geeft je een zinnig idee voor je lange termijnplan. Niet door te zeggen "het is nu X% en daar reken ik dus mee" en als dat weersproken wordt, te zeggen "dat is dan een dooddoener want op die manier is niets zeker".

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 25-07-2026 11:00 ]

• Pistachenootje
Overigens hebben ook o.a. Invesco, BNP, UBS, Xtrackers en iShares all world ETFs.

IE000L6ZMMC4 van Xtrackers heeft een TER van 0.07%.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-08 10:11
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:10:
Overigens hebben ook o.a. Invesco, BNP, UBS, Xtrackers en iShares all world ETFs.

IE000L6ZMMC4 van Xtrackers heeft een TER van 0.07%.
Maar wel pas gestart in april dit jaar. Superklein fondsje nog dus, en geen track record van betekenis. Wel ietsje beter over de laatste drie maanden t.o.v. VWCE (7,13% t.o. 6,94%, TER 0,19%), maar slechter t.o.v. VEVE (7,38%, TER van 0,12%).

Nog goedkoper:BNP Paribas Easy MSCI World UCITS ETF EUR Acc https://www.justetf.com/nl/etf-profile.html?isin=IE000A0GH076#overzicht

You're either part of the solution or you're part of the problem

• The Third Man
@poehee appel vs peer: de BNP Paribas is alleen developed world.

• Pistachenootje
@poehee VEVE is alleen developed world.

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

Kon het niet vinden bij DeGiro; onder één e-mailadres kan ik volgens mij niet twee beleggingsrekeningen hebben? Voor een eigen en een en/of beleggingsrekening dien je twee mailadressen te hebben?

Burp. LMGTFY: https://www.degiro.nl/helpdesk/een-degiro-account-openen/kan-ik-een-sub-account-toevoegen-aan-mijn-rekening

Kan dus niet, ook geen en/of. Kan alleen op een naam worden geopend.

[ Voor 46% gewijzigd door Maximus op 26-07-2026 08:26 ]

• Janpietertje89
The Third Man schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:58:
@Janpietertje89 nee, het is een dooddoener om, zoals jij nu doet, een onzekerheid te interpreteren (cq te stromannen) als een volledige, oneindige onzekerheid. "niets is zeker in het leven". Als dat zo zou werken, zouden er geen verzekeraars bestaan. Of leningen verstrekt worden. Of je pensioen belegd worden ipv gespaard. "Onzeker", dus je weet dan niets :?

Nee, in werkelijkheid gebruikt men statistiek en kansrekening, dus je stelt daarmee een bepaalde risicoverwachting op. Dat is waar je verzekeraar mee rekent voor je risicopremie, de bank met beslissen tot hoeveel je mag lenen, en je pensioenbeheerder rekent het voor met versimpelingen, zoals met 'regen' en 'zonneschijn'-scenario's.

Dus effectief kan je voor deze afweging met de praktische scenario's gaan rekenen. Je weet dat de TER niet naar 0% zal gaan, en dat 0,07% voor World+EM eigenlijk al redelijk onder de logische verwachting zit. Veel kleinere fondsen zoals S&P500 zitten daar nauwelijks onder, en veel world fondsen zelfs iets boven. Goed, er wordt meer en meer geautomatiseerd enzovoort, dus stel je prikt toch 0,05% als 'zonneschijn' scenario. Omgekeerd zijn TER's van boven de 0,15% ook weer niet voor de hand liggend, maar ook niet uit te sluiten (stel het beursland wordt voor EM problematischer). Dus prik 0,20% als 'regen' scenario. En met de aanname dat VWCE grofweg zo'n 0,05-0,10% boven de goedkoopste zal blijven zitten, kan je dan redelijk doorrekenen wat het kan worden.

Vervolgens tel je daar nog andere zaken bij op die Pistachenootje al noemt, en Mr FOB toepast in diens Kostenberekening Beste ETF en dan kan je een redelijk bereik vaststellen, met gemiddelde en standaardafwijking. Dat kan je ook nog combineren met de langjarige statistieken die hierboven gegeven werden. Dat geeft je een zinnig idee voor je lange termijnplan. Niet door te zeggen "het is nu X% en daar reken ik dus mee" en als dat weersproken wordt, te zeggen "dat is dan een dooddoener want op die manier is niets zeker".
Ik ageerde voornamelijk op je zin "je weet niet wat Amundi, Vanguard etc. in de toekomst gaan doen". Je geeft dus zelf aan het niet te weten en zaken die je niet weet kunnen in mijn ogen nogal logisch nooit een factor zijn in de keuze voor fonds A of B. TER A is lager, die van B hoger, "maar je weet niet wat ze in de toekomst gaan doen". De zaken die je vervolgens hierboven allemaal noemt zijn zaken die je wél kunt weten.

Maargoed misschien proberen we gewoon hetzelfde te zeggen, het enige wat je kan doen is trachten zo geïnformeerd mogelijk je keuze te maken met de kennis die op dit moment beschikbaar is, maar "dat je niet weet wat x of y in de toekomst gaat doen" kan simpelweg nooit een argument vóór of tegen zijn als deze onzekerheid voor beide opties gelijk is.

• The Third Man
@Janpietertje89 het argument is niet "dat je niet weet wat x of y in de toekomst gaat doen" , het is argument is "omdat je niet weet wat x of y in de toekomst gaat doen, moet je incalculeren dmv statistiek in welke richtingen het positief en negatief kan uitpakken". Dan kan je beter inschatten hoe erg het zinvol is om voor datgene de kiezen wat vandaag goedkoper is.

Eigenlijk zeg ik ermee: benader het niet alsof je nu moet kiezen bij welke winkel je boodschappen gaat doen, dan is het logisch naar de prijzen vandaag of komende week te kijken (aanbiedingen meewegend). Benader het in plaats daarvan als een onzekerheidsmodel waarbij je dus met marges gaat rekenen.

Dat lijkt me zeerzeker wel een logische factor, en zoals ik al aangaf, is dit iets wat in de financiele wereld een doodnormale zaak is om mee te wegen in keuzes die je vandaag de dag maakt en over de lange termijn effecten kunnen hebben.

• Janpietertje89
The Third Man schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:38:
@Janpietertje89 het argument is niet "dat je niet weet wat x of y in de toekomst gaat doen" , het is argument is "omdat je niet weet wat x of y in de toekomst gaat doen, moet je incalculeren dmv statistiek in welke richtingen het positief en negatief kan uitpakken". Dan kan je beter inschatten hoe erg het zinvol is om voor datgene de kiezen wat vandaag goedkoper is.

Eigenlijk zeg ik ermee: benader het niet alsof je nu moet kiezen bij welke winkel je boodschappen gaat doen, dan is het logisch naar de prijzen vandaag of komende week te kijken (aanbiedingen meewegend). Benader het in plaats daarvan als een onzekerheidsmodel waarbij je dus met marges gaat rekenen.

Dat lijkt me zeerzeker wel een logische factor, en zoals ik al aangaf, is dit iets wat in de financiele wereld een doodnormale zaak is om mee te wegen in keuzes die je vandaag de dag maakt en over de lange termijn effecten kunnen hebben.
Je geeft aan dat je statistiek (een risico inschatting) zou moeten uitvoeren op de kans dat fonds A of B zijn TER in de toekomst gaat verhogen of verlagen. En daarmee geef je dus aan dat je denkt dat dit "toekomstige TER" vooruitzicht gunstig of ongunstig uit kan pakken op basis van bepaalde parameters die wél bekend zijn. Kan je me eens meenemen in de parameters waar je dan naar kijkt? Ik begrijp namelijk echt wel dat grootte van het fonds of van de fonds aanbieder een parameter zou kunnen zijn, maar aan de andere kant kan een gevestigde naam het zich makkelijker veroorloven een kleine premium te vragen zonder marktaandeel te verliezen. Maar ik zie niet in hoe ik al dit soort parameters als huis tuin en keuken belegger tegen elkaar af zou kunnen wegen en zou kunnen vangen in een getal. Of waar deze toekomstige TER prognoses te vinden zijn, want ik ken ze niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Janpietertje89 op 26-07-2026 23:00 ]

• The Third Man
Janpietertje89 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:55:
[...]

Je geeft aan dat je statistiek (een risico inschatting) zou moeten uitvoeren op de kans dat fonds A of B zijn TER in de toekomst gaat verhogen of verlagen. En daarmee geef je dus aan dat je denkt dat dit "toekomstige TER" vooruitzicht gunstig of ongunstig uit kan pakken op basis van bepaalde parameters die wél bekend zijn.
Een inschatting op die kans, en op basis van alle andere kansen die de totale kostenfactor bepalen. Juist niet alleen de TER.
Kan je me eens meenemen in de parameters waar je dan naar kijkt? Ik begrijp namelijk echt wel dat grootte van het fonds of van de fonds aanbieder een parameter zou kunnen zijn, maar aan de andere kant kan een gevestigde naam het zich makkelijker veroorloven een kleine premium te vragen zonder marktaandeel te verliezen. Maar ik zie niet in hoe ik al dit soort parameters als huis tuin en keuken belegger tegen elkaar af zou kunnen wegen en zou kunnen vangen in een getal. Of waar deze toekomstige TER prognoses te vinden zijn, want ik ken ze niet.
Ik vermeld toch echt in de 3e en 4e alinea in The Third Man in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 3" hoe ik dat praktisch aan zou pakken en ik vermeld daar expliciet bij
Vervolgens tel je daar nog andere zaken bij op die Pistachenootje al noemt, en Mr FOB toepast in diens Kostenberekening Beste ETF en dan kan je een redelijk bereik vaststellen, met gemiddelde en standaardafwijking.
Dus schiet mij maar lek hoe het nu A onduidelijk is hoe je dat kan doen B waarom je toch steeds lijkt te lezen dat het enkel en alleen om TER zou gaan.

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:43
Ik heb onlangs (op basis van de info hier) al mijn aandelen in IWDA verkocht en in SPYI gezet. WEBN en FWRA heb ik ook nog maar die laat ik met rust. Ik ga voor SPYI simpelweg omdat dit bij Saxo makkelijk in de accumulerende versie aan te kopen is.

De eerste 100K is nu in zicht, ik heb mijn gewoontes van maandelijks overschrijvingen redelijk vast kunnen leggen (en al spaarpot voor renovatie van dit jaar).

SPYI is voor mij de long term strategie vanwege inclusie van small cap. De kosten/baten interesseren me minder, de beurs is/zal voor mij een roll of the dice blijven. En ik zal altijd blijven vasthouden aan me 6 maanden noodpotje zelfs als ik hierdoor kapitaalkracht verlies. :)

De mensen die VWCE, WEBN of zelfs je IWDA kiezen ik denk dat het allemaal redelijk zal gelijklopen. Ja je moet weten wat je kiest maar worst case zet je ze om en betaal je (eenmalig) de transactiekosten of mis je wat rendement. De enige reden dat ik IWDA gewisseld heb is omdat ik besloten had meteen ook weg te gaan van De Giro en verkopen/kopen kwam me beter uit.

• The Third Man
@FrenzyFire die kans is wel significant groter bij VWCE/WEBN dan bij IWDA. Het scheelt namelijk wel even 20% market cap tussen die laatste en SPYI. En dat getal is slechts een weergave van vandaag de dag; als er een redelijk grote verschuiving op de wereldmarkt plaats gaat vinden kan dat zomaar veranderen. Daarom wordt bij all-world beleggen wel aangeraden om tenminste EM erbij te nemen.

Ik probeer ook zoveel mogelijk weg te laten wat je "denkt" dat er gaat gebeuren, want de geschiedenis leert dat de toekomst niet voor te stellen noch te voorspellen is :)

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 27-07-2026 13:26 ]

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47
Hey allen, ik kijk voor een beleggingsrekening voor ons kind en kwam al snel bij BND uit. Toch vind ik de kosten vrij hoog?

https://new.brandnewday.nl/kinderrekening-beleggen/

Bij een modelportefuille is fonds+servicekosten rond de 0,5% per jaar. Ik zit zelf bij IBKR met WEBN en volgens mij zijn de totale kosten daar 0,09% per jaar + transactiekosten. Heeft iemand toevallig een betere optie?

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• The Third Man
@Santee zie https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ , WEBN bij IBKR is wel even wat duurder alles bij elkaar (op dit moment 0,31%). Netto-verschil ca. 0,26 %. met BND en kan fluctueren. Meesman zit ruwweg in het midden tussen beide tarieven, dus ook een serieus alternatief.

Verder biedt bijvoorbeeld Saxo ook een kinderrekening, dus dat kan je ook nog overwegen.

Maar verlies ook niet andere verschillen uit het oog, bij BND kan je bijvoorbeeld openlijk laten storten, dus ook andere familieleden kunnen dan inleggen, zonder dat het via jou hoeft te gaan. Net als met de discussie hierboven zet ik er altijd grote vraagtekens bij of naar 0,2, 0,3 procentpunt kostenverschil jagen, zinvol is als je daarmee ook een hoop andere zaken ermee opgeeft. Dat het bij een Nederlandse instelling staat kan ook een serieuze zaak zijn om te heroverwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 28-07-2026 16:31 ]

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-08 08:24
Hoe kan je nou echt goed de fondskosten en het dividentlek opzoeken, om te vergelijken hoeveel duurder of goedkoper het nou is?

Ik twijfel tussen de volgende 5:

AVWC

DEGC

ROMF

3DGL

NT World

Uiteraard zijn er in de onderliggende holdings nog verschillen, maar ik heb het puur over de kosten per jaar/aanschaf.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02:13
@Drag0nizer kijk eens op de website van Mr Fob en lees je daar wat in. Op zijn website is ook een kostenvergelijker te vinden. Op je lijstje staan namelijk een aantal exoten, en ik mis juist een aantal bekende goede opties zoals VWCE of WEBN.

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-08 17:11

orvintax

www.fab1an.dev

The Third Man schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:41:
Hier op in hakend, ik ben benieuwd of jullie geopolitiek meenemen in jullie keuze voor welk fonds jullie gebruiken. Ik wil hier echt geen politieke discussie ontketenen. Maar ik vind het persoonlijk een fijn gevoel dat ik gebruik maak van een Europese provider (WEBN/Amundi) in plaats van bijvoorbeeld een Amerikaanse.

https://dontasktoask.com/

• Pr088
  • Laatst online: 12-08 16:48
Drag0nizer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:05:
Hoe kan je nou echt goed de fondskosten en het dividentlek opzoeken, om te vergelijken hoeveel duurder of goedkoper het nou is?

Ik twijfel tussen de volgende 5:

AVWC

DEGC

ROMF

3DGL

NT World

Uiteraard zijn er in de onderliggende holdings nog verschillen, maar ik heb het puur over de kosten per jaar/aanschaf.
NT World is een prima keuze.
Het is ook afhankelijk van welke broker of bank je gebruikt en wat zij (goedkoop) aanbieden.
Ik gebruik via de Rabobank AVIAW, maar kan ook naar NT World.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-08 08:24
Misschien heb ik mezelf niet goed geformuleert maar ik ben niet op zoek naar welke van die 5 beter is, maar puur hoe ik de kosten kan berekenen qua dividentlek en andere kosten

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Drag0nizer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:05:
MrFob geeft hier wel wat pointers hoe je het dividendlek kan berekenen. Ook Gerben geeft in deze reddit nog wat pointers en overwegingen. Zelf heb ik met al die pointers het dividendlek van "Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF" (V3AA - IE00BNG8L278) hier proberen te berekenen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Santee
The Third Man schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:30:
@Santee zie https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ , WEBN bij IBKR is wel even wat duurder alles bij elkaar (op dit moment 0,31%). Netto-verschil ca. 0,26 %. met BND en kan fluctueren. Meesman zit ruwweg in het midden tussen beide tarieven, dus ook een serieus alternatief.

Verder biedt bijvoorbeeld Saxo ook een kinderrekening, dus dat kan je ook nog overwegen.

Maar verlies ook niet andere verschillen uit het oog, bij BND kan je bijvoorbeeld openlijk laten storten, dus ook andere familieleden kunnen dan inleggen, zonder dat het via jou hoeft te gaan. Net als met de discussie hierboven zet ik er altijd grote vraagtekens bij of naar 0,2, 0,3 procentpunt kostenverschil jagen, zinvol is als je daarmee ook een hoop andere zaken ermee opgeeft. Dat het bij een Nederlandse instelling staat kan ook een serieuze zaak zijn om te heroverwegen.
Dankjewel, ibkr is dus een stuk goedkoper dan BND maar kan je dat ook maken als rekening voor je kind? Ik zoek eigenlijk een constructie van een beleggingsrekening waar de grootouders ook op kunnen storten en waar ik gewoon een ETF koop voor 18 jaar en het dan naar ons kind gaat. Of schenken onder bewind of eventueel een rekening op eigen naam alleen dan betaal je mogelijk schenkbelasting.

Kan ik theoretisch ook gewoon een Degiro account voor mijn kind openen? Ik dacht dat het echt een specifieke kindrekening moesr zijn.

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

Santee schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Dankjewel, ibkr is dus een stuk goedkoper dan BND maar kan je dat ook maken als rekening voor je kind? Ik zoek eigenlijk een constructie van een beleggingsrekening waar de grootouders ook op kunnen storten en waar ik gewoon een ETF koop voor 18 jaar en het dan naar ons kind gaat. Of schenken onder bewind of eventueel een rekening op eigen naam alleen dan betaal je mogelijk schenkbelasting.

Kan ik theoretisch ook gewoon een Degiro account voor mijn kind openen? Ik dacht dat het echt een specifieke kindrekening moesr zijn.
Heb zelf twee BNDs aangemaakt. Voor elk kind een. Daar kan ik op storten. Dan doen de grootouders dat met omschrijving naar mij. Dan stort ik dat door. Werkt prima.

• Halldor
  • Laatst online: 21:10
Halldor schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:13:
Iemand hier al ervaring met Amundi World Equity Index Screened FGR A Fund (NL0015002O06)?

Dit fonds heeft een iets lagere TER (0,08%) in vergelijking met NT World (0,10%). Volgens de prospectus is de FBI status aangevraagd, dus momenteel is er dan nog wel sprake van dividendlekkage.

In de Factsheet staan maximale toetredingskosten (2%) en uittredingskosten (1%). Terwijl in EID de instapvergoeding en uitstapvergoeding 0% zijn. Ik heb ABN-AMRO hierover gebeld maar zij weten niet wat het verschil is en wat de daadwerkelijke kosten zijn, zij geven aan dat ik contact op moet nemen met de fondsbeheerder. Vorige week heb ik ABN Amro Investment Solutions gemaild maar tot op heden geen reactie.

Inmiddels heb ik voor 250 euro ingelegd en de afgerekende koers is ook de koers die online te vinden is, er worden dus volgens mij geen toetredingskosten gerekend. Weet iemand hier hoe de info in de Factsheet/EID geïnterpreteerd moet worden?
Tot op heden nog geen antwoord ontvangen van ABN Amro Investment solutions.

Inmiddels heb ik zelf nog wat verder gezocht, volgens het Jaarverslag (pagina 37) heeft het umbrella fund wel de FBI/FII status: "The Fund is domiciled in The Netherlands and is a taxable entity for Dutch corporate tax purposes (open fonds voor gemene rekening, or fgr). The Fund has the FII status.".

Ook in het jaarverslag staat er wat uitleg over de in- en uitstapkosten: "These fees can be charged at the discretion of the distributor and ABN AMRO as a the currently sole distributor has chosen not to charge any subscription or redemption fees.".

Dus volgens mij is dit een zeer interessant alternatief (iets lagere TER en geen uitstapkosten) voor NT World. De performance lijkt nog wel iets achter te blijven op NT World. Dus de komende tijd dit eens in de gaten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpWFNTXplqBuEqAc2Nuk_Bnk0E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLfPmgYtz5B4l6t1PjHz7B73.jpg?f=fotoalbum_large

• Santee
Maximus schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:36:
[...]

Heb zelf twee BNDs aangemaakt. Voor elk kind een. Daar kan ik op storten. Dan doen de grootouders dat met omschrijving naar mij. Dan stort ik dat door. Werkt prima.
Specifieke kindrekeningen dus? Ik vind alleen de kosten iets te hoog van BND.

Saxo komt er hier trouwens ook goed uit:

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/beleggen-voor-kind/

[ Voor 20% gewijzigd door Santee op 29-07-2026 15:47 ]

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

Santee schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Specifieke kindrekeningen dus? Ik vind alleen de kosten iets te hoog van BND.

Saxo komt er hier trouwens ook goed uit:

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/beleggen-voor-kind/
Klopt, heb voor beide kinderen een aangemaakt. En herken jouw opmerking dat het wat duurder is. De keerzijde, omdat ik ook voor een aanvullend pensioen daar zit die ik zelf opbouw heb ik er voor gekozen om het daar te doen. Anders krijg je 1.000-en-1 aanbieders waar je zit. Dan vind ik het gemak van zaken bundelen opwegen tegen iets hogere kosten.

• The Third Man
Santee schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Dankjewel, ibkr is dus een stuk goedkoper dan BND maar kan je dat ook maken als rekening voor je kind?
Ik noemde IBKR slechts als reactie op jouw claim dat je daar slechts 0,09% aan kosten zou hebben, dat is dus wel wat meer. De rest wat ik noemde, dus BND, Meesman en Saxo zijn zover mij bekend de enige kandidaten die een kinderrekening bieden zoals wat jij zoekt.

• Janpietertje89
The Third Man schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:20:
[...]
Ik noemde IBKR slechts als reactie op jouw claim dat je daar slechts 0,09% aan kosten zou hebben, dat is dus wel wat meer. De rest wat ik noemde, dus BND, Meesman en Saxo zijn zover mij bekend de enige kandidaten die een kinderrekening bieden zoals wat jij zoekt.
Bij de grootbanken kan dit natuurlijk ook. Het stukje schenken onder bewind kan bij sommige grootbanken zelfs zonder tussenkomst van een notaris, dat scheelt natuurlijk ook weer in de kosten. In mijn hoofd zit dat ABN hier vooral erg gunstig uit komt maar is een tijdje geleden dat ik hier naar gekeken heb.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
Beleggen onder bewind wordt door de Rabobank niet ondersteund. Het geld moet op een spaarrekening staan. 7(8)7
Gelukkig kwam ik daar op tijd achter. Bij ING kan het wel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:27
RichieB schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:33:
Beleggen onder bewind wordt door de Rabobank niet ondersteund. Het geld moet op een spaarrekening staan. 7(8)7
Accountmanager gaf tijdje geleden aan dat ze er wel mee bezig zijn, want ze hebben gemerkt dat dit een gat in hun aanbod was. FWIW.

• Janpietertje89
RichieB schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:33:
Het wordt wel ondersteund maar niet als kant en klaar pakket aangeboden. Je kan bij de Rabobank wel een beleggingsrekening gekoppeld aan de kinderspaarrekening openen. Alleen het stukje schenking onder bewind (zodat je kind niet op de 18e verjaardag volledig toegang krijgt tot de tegoeden) zul je dan zelf juridisch moeten vastleggen bij openen van de rekening, net zoals bij Saxo, BND en Meesman overigens. Die schenkingsakte deel je vervolgens met de Rabobank (of Saxo, BND, Meesman) vlak voor de 18e verjaardag en dan zorgen zij ervoor dat dit in de systemen verwerkt wordt zodat je kind geen toegang krijgt tot x leeftijd.

• RichieB
@Janpietertje89 Ik heb dit 1,5 jaar geleden vrij hoog opgespeeld bij de Rabobank en op geen enkel moment kwamen ze met deze work-around. Het was gewoon niet mogelijk. De acte voor schenking onder bewind had de Rabobank al bij het begin van de aanvraag ontvangen.

[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 30-07-2026 13:00 ]

• Janpietertje89
RichieB schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:59:
@Janpietertje89 Ik heb dit 1,5 jaar geleden vrij hoog opgespeeld bij de Rabobank en op geen enkel moment kwamen ze met deze work-around. Het was gewoon niet mogelijk. De acte voor schenking onder bewind had de Rabobank al bij het begin van de aanvraag ontvangen.
Het is ook niet alsof het nodig is hier al bij afsluiten van de rekening contact over te hebben met je bank, je kan dit gewoon vlak voor de 18e verjaardag mededelen met het benodigde bewijs (acte). Rabobank stuurt een bericht rondom de 18e verjaardag dat het geld vrij gaat komen voor kind, jij stuurt bericht terug "nee, ik ben voorlopig nog bewindvoerder, zie bijgevoegde kopie acte". Als ze dit soort juridisch bindende constructies negeren en dat geld toch vrijgeven voor je kind hebben ze natuurlijk een vet probleem. Net zoals ze weinig keuze hebben als ik volgens zijn levenstestament bewindvoerder van mijn vaders rekening wordt. Of als mijn kind gehandicapt is en ik de rest van zijn leven bewindvoerder blijf.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:19

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

FrenzyFire schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:11:
Ik heb onlangs (op basis van de info hier) al mijn aandelen in IWDA verkocht en in SPYI gezet. WEBN en FWRA heb ik ook nog maar die laat ik met rust. Ik ga voor SPYI simpelweg omdat dit bij Saxo makkelijk in de accumulerende versie aan te kopen is.

De eerste 100K is nu in zicht, ik heb mijn gewoontes van maandelijks overschrijvingen redelijk vast kunnen leggen (en al spaarpot voor renovatie van dit jaar).

SPYI is voor mij de long term strategie vanwege inclusie van small cap. De kosten/baten interesseren me minder, de beurs is/zal voor mij een roll of the dice blijven. En ik zal altijd blijven vasthouden aan me 6 maanden noodpotje zelfs als ik hierdoor kapitaalkracht verlies. :)

De mensen die VWCE, WEBN of zelfs je IWDA kiezen ik denk dat het allemaal redelijk zal gelijklopen. Ja je moet weten wat je kiest maar worst case zet je ze om en betaal je (eenmalig) de transactiekosten of mis je wat rendement. De enige reden dat ik IWDA gewisseld heb is omdat ik besloten had meteen ook weg te gaan van De Giro en verkopen/kopen kwam me beter uit.
Waarom ben je weggegaan bij degiro, ik zit zelf verdeeld over bnd en degiro.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• Santee
FrenzyFire schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:11:

Volgens https://fob.nl zou WEBN onder aan de streep wel iets meer opbrengen als SPYI maar dat is omdat small caps underperformed hebben in de afgelopen jaren. In de toekomst kan er vanalles gebeuren natuurlijk. Zelf vind ik WEBN fijn door de lage kosten. Als er grote winsten zijn maakt die 0,3% niet zoveel uit maar als er magere jaren zijn dan zijn alle beetjes meegenomen.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:27
RichieB schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:59:
Een besloten fonds gemene rekening oprichten, een losse beleggersrekening van de bank daar aan dedicaten , en je kinderen participaties van dit fonds geven, en je bent volledig vrij om te schenken/bewinden wat je wil.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
.

[ Voor 98% gewijzigd door michaelvo op 30-07-2026 19:26 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• RichieB
JPDeckers schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Een besloten fonds gemene rekening oprichten, een losse beleggersrekening van de bank daar aan dedicaten , en je kinderen participaties van dit fonds geven, en je bent volledig vrij om te schenken/bewinden wat je wil.
Dat is niet een heel laagdrempelige en goedkope oplossing. Het gaat hier niet om miljoenen euro’s.. dan is een simpele beleggingsrekening onder bewind veel eenvoudiger.

• The Third Man
@RichieB zou zoiets eigenlijk geen optie zijn als men toch al een beleggings-BV wil gaan toepassen ivm de fiscale voordelen? Dat is toch al wat sneller interessant dan pas bij miljoenen aan investeringen?

• Pistachenootje
Santee schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Volgens https://fob.nl zou WEBN onder aan de streep wel iets meer opbrengen als SPYI maar dat is omdat small caps underperformed hebben in de afgelopen jaren.
Zegt ie dat echt zo? Dat zou een wat vreemde opmerking zijn. Small caps hebben inderdaad lange tijd underperformed, waardoor ze relatief goedkoper zijn geworden. In de toekomst is het aannemelijker dat dat weer recht getrokken wordt.

Maar SPYI heeft een wat grotere tracking error. Zie het bankeronwheels artikel. Overigens heeft Vanguard nu ook een all cap all world fonds.

• helloitsme
Santee schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Volgens https://fob.nl zou WEBN onder aan de streep wel iets meer opbrengen als SPYI maar dat is omdat small caps underperformed hebben in de afgelopen jaren. In de toekomst kan er vanalles gebeuren natuurlijk. Zelf vind ik WEBN fijn door de lage kosten. Als er grote winsten zijn maakt die 0,3% niet zoveel uit maar als er magere jaren zijn dan zijn alle beetjes meegenomen.
In de rendement berekening op fob.nl wordt voor alle fondsen het zelfde rendement aangehouden (prijs ontwikkeling en dividend). Het enige waardoor verschillen ontstaan tussen fondsen / brokers zijn de kosten die het aanhouden van de fondsen bij de betreffende brokers met zich meebrengen.

• Santee
helloitsme schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 04:13:
[...]

In de rendement berekening op fob.nl wordt voor alle fondsen het zelfde rendement aangehouden (prijs ontwikkeling en dividend). Het enige waardoor verschillen ontstaan tussen fondsen / brokers zijn de kosten die het aanhouden van de fondsen bij de betreffende brokers met zich meebrengen.
Bedankt voor de correctie, dan heb ik niks gezegd. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat mensen small caps soms bewust niet mee willen nemen wegens underperformance maar dat was jaren terug.

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
Ik krijg zojuist een mail dat UpToMore er mee stopt. Ik vind dit persoonlijk wel jammer, was een fijne partij om erbij te hebben.

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:43
corsat schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Waarom ben je weggegaan bij degiro, ik zit zelf verdeeld over bnd en degiro.
Ik heb besloten meer in te zetten op Saxo voor 3 simpele reden.

Reden 1:
Als Belg betaal je 3€ transactiekosten voor de grote beurzen (Xetra bvb.) of 0,08% bij grotere bedragen. Bij de Giro betaal je alleen 1€ als je de kernselectie koopt én via Tradegate.
Ik ben geen fan van dit soort schaduwbeurzen gezien mogelijke spread die niet helemaal gelijkloopt met de grotere beurzen. Als je dit niet doet betaal je ook 3€ + aansluitkosten per jaar dus komt ongeveer gelijk met Saxo. Dus kosten lopen (voor mij) gelijk.

Reden 2:
Als Belg heb je ToB en nu ook effectieve belasting op meerwaarde (winst).
Saxo is hier zeer communicatief en geeft aan wat ze kunnen bieden om deze belastingen aan te geven (opt in/out). En ze hebben een Belgisch filiaal dus moet ik dit niet aangeven als buitenlandse rekening op het centraal meldpunt of mijn belastingsbrief. Scheelt toch wat checken.

Reden 3:
Saxo geeft ook gemeenschappelijke rekeningen uit die ik samen met mijn vriendin opgesteld heb voor onze dochter, ideaal voor mij om apart 'samen' te beleggen, via De Giro ging dit niet.
Leek me wel zo handig deze rekeningen bij dezelfde broker te hebben.

@The Third Man correct IWDA vs WEBN (of SPYI) is wel een groter verschil vanwege geen EM.
Ik had wel al IWDA + EM gekocht (en verkocht voor SPYI) maar zag dat die ratio niet meer klopte. Had ik niet vermeld in mijn vorige post.

De reden om toch voor SPYI te gaan is omdat ik merk dat de grootste 'mentale' blok voor mezelf is de gewoonte vasthouden om elke maand een vlug check te doen wat ik kan beleggen.
Al mijn loon, een deel van of niets. Dit omdat mijn kosten niet vast zijn (reizen, renoveren, aankopen). Na die oefening wil ik niet nog eens zitten puzzelen met small cap of niet, belastingen aangeven, meerdere aankopen, welke beurs etc.. Dus simpel 1 ETF, 1 broker, minimale admin, maximaal focus op wat ik redelijk kan beleggen zonder op te geven wat ik wil. Zo zit ik nu rond de 100K en zal op die manier verder wel lukken tot 500K ofzo.

• Tehh
  • Niet online
Ik heb een Zilvervloot rekening (van voor 2021, dus met de 1% bonus per jaar tot max 10%). Maar eigenlijk valt de variabele rente mij tegen. Ook wil ik onze kinderen leren waar ik zelf op mijn 30e nog niet achter was: beleggen werkt beter op de lange termijn. We doen het zelf sinds 2017 maar voor onze kinderen dus nog niet.

Tldr: ik wil berekenen wat het huidige rendement was geweest als ik was gaan beleggen ipv stortingen in de Zilvervloot rekening. Dus jaarlijks op datum X een storting van 600€ (de max bij Zilvervloot). Hier was een site voor dacht ik, wie weet de site om te kijken wat het huidige rendement was wanneer je op een datum in het verleden een inleg had gedaan?

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:10

rvk

Daar zijn heel veel sites voor.
Google even op de termen
compound interest calculator

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:49
Edit* voor zuiverheid maak ik apart topic

[ Voor 89% gewijzigd door pentaw1nz op 31-07-2026 22:55 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:29

Seafarer

XXX

pentaw1nz schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:52:
Edit* voor zuiverheid maak ik apart topic
Spaar bv? Hoe werkt dat?

Edit: je was net aan het editen. :-(

[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 31-07-2026 23:09 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Pistachenootje

• Tehh
  • Niet online
Ja, super die zocht ik!
Zojuist even voor de oudste het verschil uitgerekend. Op de Zilvervloot rekening staat nu € 4.994, daar zou uiteindelijk nog 10% bovenop komen onder de oude Zilvervloot voorwaarden. Dan zit je op € 5.493.
Als ik op dezelfde momenten in een wereldwijd beleggingsfonds een storting had gedaan dan was het portfolio uitgegroeid tot € 8.863!
Oke, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar met een lange looptijd durf ik het wel aan. Dus wij gaan switchen naar een beleggingsfonds.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:49
Seafarer schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Spaar bv? Hoe werkt dat?

Edit: je was net aan het editen. :-(
Ik heb een apart topic gemaakt om hier over te discussiëren, omdat het verder gaat dan passief beleggen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pentaw1nz schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Ik heb een apart topic gemaakt om hier over te discussiëren, omdat het verder gaat dan passief beleggen
Geef dan een linkje ;) Oriëntatie] Beleggen & Sparen via een B.V.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Pistachenootje
Copy-paste van RR forum: Vanguard has updated its UCITS ETF umbrella prospectus (29 july). In this update the TER of the yet to launch FTSE Global All-Cap UCITS ETF is just 0,07%.

Ben benieuwd naar het (eventuele) effect op de concurrentie.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 02-08-2026 09:15 ]

• Maximus

Maximus

PhD i.o.

Pistachenootje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:12:
Copy-paste van RR forum: Vanguard has updated its UCITS ETF umbrella prospectus (29 july). In this update the TER of the yet to launch FTSE Global All-Cap UCITS ETF is just 0,07%.

Ben benieuwd naar het (eventuele) effect op de concurrentie.
Kunnen we weer een ander doen dan VWCE. Je blijft bezig 😉. Maar eens in verdiepen om te kijken wat t is.

• Pistachenootje
Maximus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Kunnen we weer een ander doen dan VWCE. Je blijft bezig 😉. Maar eens in verdiepen om te kijken wat t is.
't is zeg maar VWCE plus small caps.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08 08:38
Ik ben aan het kijken of ik niet wat minder in de grote tech/AI-bedrijven wil beleggen. Kom hier vanuit het FO-topic, ook om te kijken of er andere wel brede etf's of fondsen zijn.

Belegde eerder bij degiro, maar al een paar jaar mee gestopt. Heb daar zo'n 135k IWDA en 35k EMIM. Ik moest inloggen wat het nu ook alweer precies was, ik kom daar ook bijna nooit meer.

Ik ben overgestapt voor gemak en omdat ik geen grotere portefeuille wilde bij degiro. Leg nu automatisch in via mijn eigen Rabo in de hier ook veel genoemde NT fondsen. NT World 150k en NT EM 30k.

Heb 1x een aankoop van 5k in NT Eur gedaan, maar verder gaat het maandelijks nu zo door bij de Rabo. Zijn er mensen die tips hebben, of zelf ook wat meer gespreid zitten dan de grote focus op de Amerikaans giganten? Of is dit overbodig? Ik slaap er niet minder om en ik ga uiteraard zelf geen bubbel voorkomen, maar twijfel of ik soms wat meer spreiding of defensievere beleggingen wil (heb geen interesse in bv obligaties, goud/zilver, vastgoed).

• The Third Man
@Kluifjes welkom, ik zou aanraden de TS te lezen, want die gaat al vrij breed en diep in op zaken als voors- en tegens rond puur passief de wereldmarkt volgen en nog zaken als "meer gespreid zitten dan de grote focus op de Amerikaans giganten".

Met name de nuance wordt vaak gemist dat wat vandaag veel weging in een bepaald deel van de markt heeft (zoals VS, zoals de tech daarbinnen), niet een vaste verhouding kent. Wat een zelfgekozen portfolio per definitie wel heeft. Een index zal daarentegen simpelweg schalen met waar het geld naartoe gaat, of dat nou tech is of healthcare of iets heel anders waar wij niet eens op zouden komen. Dus ja, op het oog lijkt het even scheef als iemand die zegt "ik heb een portfolio samengesteld en ik ga denk ik 60% VS en daarbinnen 30% tech doen", maar dat is het juist niet. Net zo goed als de wereldverdeling ook 60% Europa en daarbinnen weer 40% defensie had kunnen zijn. Dan was dit ook niet een specifiek Europese-defensie gerichte strategie natuurlijk.

Echter met een losse World en EM portfolio loop je, weliswaar in mindere mate, ook een risico anders te gaan wegen dan hoe de wereldmarkt in werkelijkheid verdeeld zit. Je NT portfolio is ong. 16% EM, je ETF portfolio zelfs 20%. Dat is ook een significante en risicovolle tilt, marketcaps.site geeft nu zo'n 12% aan.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 03-08-2026 09:34 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 08:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

The Third Man schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:29:
@Kluifjes welkom, ik zou aanraden de TS te lezen, want die gaat al vrij breed en diep in op zaken als voors- en tegens rond puur passief de wereldmarkt volgen en nog zaken als "meer gespreid zitten dan de grote focus op de Amerikaans giganten".

Met name de nuance wordt vaak gemist dat wat vandaag veel weging in een bepaald deel van de markt heeft (zoals VS, zoals de tech daarbinnen), niet een vaste verhouding kent. Wat een zelfgekozen portfolio per definitie wel heeft. Een index zal daarentegen simpelweg schalen met waar het geld naartoe gaat, of dat nou tech is of healthcare of iets heel anders waar wij niet eens op zouden komen. Dus ja, op het oog lijkt het even scheef als iemand die zegt "ik heb een portfolio samengesteld en ik ga denk ik 60% VS en daarbinnen 30% tech doen", maar dat is het juist niet. Net zo goed als de wereldverdeling ook 60% Europa en daarbinnen weer 40% defensie had kunnen zijn. Dan was dit ook niet een specifiek Europese-defensie gerichte strategie natuurlijk.
Additionele nuance hierin (vooral voor de pasieve meelezers), dit is natuurlijk wel persoons gebonden. Als ik naar @Kluifjes post kijk is het nu niet een "beginner". Waarbij je als beginner zou zeggen ik kies 1 ETF met wereld spreiding, en ik zie mijzelf nog steeds als beginner dus ik heb nu alles nog in 1 ETF zitten (WEBN) kan je later pas naar segmenten gaan kijken.

Pas later kun je gaan denken over spreiding tussen verschillende "markets" maar dat verslaat natuurlijk wel enigzins het "Passief Beleggen" idee aangezien je nu actief gaat sturen ( ook al is het minimaal en indirect ) in je portfolio.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:29:

Echter met een losse World en EM portfolio loop je, weliswaar in mindere mate, ook een risico anders te gaan wegen dan hoe de wereldmarkt in werkelijkheid verdeeld zit. Je NT portfolio is ong. 16% EM, je ETF portfolio zelfs 20%. Dat is ook een significante en risicovolle tilt, marketcaps.site geeft nu zo'n 12% aan.
Aanvullend: vergeet ook niet dat veel Amerikaanse bedrijven wereldwijd opereren. Als je er zo naar kijkt wordt de verhouding ook al wat minder scheef.

• The Third Man
ShadowBumble schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:36:

Pas later kun je gaan denken over spreiding tussen verschillende "markets" maar dat verslaat natuurlijk wel enigzins het "Passief Beleggen" idee aangezien je nu actief gaat sturen ( ook al is het minimaal en indirect ) in je portfolio.
Ik zou het later ook niet doen... Juist dat concept dat "gevorderde" of "ervaren" beleggers een streepje voor zouden hebben om alsnog te gaan sturen is een fata morgana. Immers dan zouden de knapste koppen een actief fonds kunnen oprichten wat over de lange termijn de markt verslaat, dat lukt tot op heden nog steeds niet. Dus ook een enkel persoon zoals wij hier, zelfs met decennia ervaring, gaat dat afgezien van een portie mazzel niet betrouwbaar voor elkaar krijgen.

Eigenlijk is de kern van de strategie, dat het net zo goed passend is voor of je nou net komt kijken, of dit al je hele leven doet.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 08:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

The Third Man schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Ik zou het later ook niet doen... Juist dat concept dat "gevorderde" of "ervaren" beleggers een streepje voor zouden hebben om alsnog te gaan sturen is een fata morgana. Immers dan zouden de knapste koppen een actief fonds kunnen oprichten wat over de lange termijn de markt verslaat, dat lukt tot op heden nog steeds niet. Dus ook een enkel persoon zoals wij hier, zelfs met decennia ervaring, gaat dat afgezien van een portie mazzel niet betrouwbaar voor elkaar krijgen.

Eigenlijk is de kern van de strategie, dat het net zo goed passend is voor of je nou net komt kijken, of dit al je hele leven doet.
Valide punt inderdaad, alhoewel er natuurlijk wel een aspect van "hoeveel wil je waar hebben staan" maar dat heeft meer met andere zaken te maken dan inhoudelijk het indexfonds.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Kluifjes
[...]

Mijn eerste baan was bij een beleggingsmaatschappij, tot zeker 5% ging alleen naar management fees toen. Ik heb in elk geval ook geleerd toen dat de markt verslaan meer geluk dan wijsheid is. Ik heb die illusie ook niet. De antwoorden hier geven me in elk geval al wel wat meer inzicht. Mogelijk dat ik nog wat extra NT Eur koop, hoewel dat dan meer voor gevoel is dan ratio.

NB: ik had een foutje gemaakt in eerdere verdeling, dat was niet 35/135 EM/Wrld maar 25/135, dus wat minder scheef qua market caps.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:00
ShadowBumble schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Valide punt inderdaad, alhoewel er natuurlijk wel een aspect van "hoeveel wil je waar hebben staan" maar dat heeft meer met andere zaken te maken dan inhoudelijk het indexfonds.
Ja, dat heeft meer (ook) te maken met type investering (asset class) dan welk aandelen fonds.
Overigens is dat niet alleen van belang voor hogere vermogens, maar ook hoe je persoonlijk om kunt gaan met langdurige dalingen en wat je doel is om met je vermogen te bereiken.

• Pistachenootje
Kluifjes schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:22:
Ik ben aan het kijken of ik niet wat minder in de grote tech/AI-bedrijven wil beleggen.
Wellicht is factor beleggen interessant voor je. Is al vaker in dit topic besproken.

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:58
[...]

Waarbij het daarom voor praktisch iedereen veel interessanter is om te proberen meer te beleggen ipv uren per week te besteden aan hoe de markt te verslaan. Dit wordt ook mooi toegelicht in 'The Psychology of Money'.

• Kluifjes
Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Waarbij het daarom voor praktisch iedereen veel interessanter is om te proberen meer te beleggen ipv uren per week te besteden aan hoe de markt te verslaan. Dit wordt ook mooi toegelicht in 'The Psychology of Money'.
Dank, dat boek kende ik niet maar ziet er interessant uit. Ik weet niet of het illegaal is - lijkt me eigenlijk wel - maar het boek staat gratis volledig te downloaden bijna bovenaan in google dus ga ik eens lezen.
Pistachenootje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Wellicht is factor beleggen interessant voor je. Is al vaker in dit topic besproken.
Top! Wel vaag iets over gehoord. Ik zal me er eens in verdiepen of dat toegevoegde waarde heeft om dan bv automatisch in te beleggen naast of ipv wat ik nu doe.

[ Voor 25% gewijzigd door Kluifjes op 03-08-2026 14:22 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste