• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:45

[Oriëntatie] Beleggen via een B.V. vs. Privé (Post-2028 Box 3)

Beste Tweakers,

Met de naderende stelselwijziging in Box 3 (Wet werkelijk rendement, verwachte inwerkingtreding 2028) en de afschaffing van het huidige forfaitaire stelsel, ben ik me op dit moment serieus aan het oriënteren op het opzetten van een Spaar-/beleggings B.V. om vermogen in op te bouwen.

Mijn eigen doelstelling is maximale vermogensgroei op de langere termijn middels breedgespreide indexfondsen, al dan niet in de toekomst aangevuld met andere type (zakelijke) investeringen. Hoewel de B.V. in de toekomst ook de flexibiliteit biedt om bijv. aan jezelf uit te lenen voor vastgoed of een eigen woning (Artikel 3.119a Wet IB 2001), is de hoofdvraag simpel: Levert de B.V.-structuur onder het nieuwe fiscale regime meer netto vermogen op dan beleggen in privé?

Omdat de stap naar een B.V. administratieve verplichtingen met zich meebrengt, open ik dit topic graag als sparring- en oriëntatietopic. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, kritische kanttekeningen, fiscale scherptes en praktijkinzichten.
1. De Aanleiding: Privé (Box 3) vs. Zakelijk (B.V.) vanaf 2028
In de toekomstige fiscale setting ontstaan er verschillende speelvelden voor beleggingsvermogen:
  1. Privé (Box 3 post-2028):
    • Tarief: 36% belasting over het werkelijke rendement (koerswinst + dividend + rente).
    • Vrijstelling: Een heffingsvrij resultaat van slechts ca. € 1.800 p.p. (€ 3.600 voor partners).
    • Mechanisme: Jaarlijkse directe afrekening over ongerealiseerde én gerealiseerde winsten (vermogensaanwasbelasting).
  2. B.V. (Zakelijk - Box 2 / VPB):
    • Tarief VPB: 19% Vennootschapsbelasting over de fiscale winst (Artikel 16 Wet VPB 1969).
    • Tarief Box 2: 24,5% in schijf 1 tot € 67.000 p.p. (€ 134.000 met partner) bij uitkering naar privé (Artikel 2.12 Wet IB 2001).
    • Het Geheime Wapen: Tax Deferral (Belastinguitstel) via Goed Koopmansgebruik (Artikel 3.25 Wet IB 2001). Ongerealiseerde koerswinsten op breedgespreide indexfondsen hoef je tussentijds niet te belasten. Het brutovermogen rendeert ongestoord door. *let op: dividend is wel belast

2. Wat Kost een Micro-B.V.? (Uitbesteden vs. DIY)
Een veelgehoord tegenargument voor de B.V. is dat de accountantskosten het fiscale voordeel verdampen. Dat klopt als je alles uitbesteed, maar voor een passieve beleggings-B.V. liggen daar voor de gemiddelde Tweaker misschien andere opties:
  • Optie A: Volledig Uitbesteden (Traditioneel): € 1.000 – € 1.800 per jaar
    Een administratiekantoor of accountant regelt de boekhouding, VPB-aangifte en jaarrekening. Voor een klein beleggingsvermogen is dit een zware wissel op je rendement.
  • Optie B: DIY-Aanpak (Micro-entiteit): € 200 – € 300 per jaar
    Omdat een passieve B.V. slechts enkele transacties per jaar kent (maandelijkse/jaarlijkse inleg in een ETF/ indexfonds), valt de administratieve druk enorm mee. De vaste jaarlijkse overhead bestaat dan uit:
    • Zakelijke bankrekening / brokerkosten: ca. € 100 / jaar
    • LEI-code (verplicht voor zakelijk beleggen via MiFID II): ca. € 60 / jaar
    • KvK-bijdrage & deponering (Zelf indienen via het KvK-portal voor Micro-entiteiten): ca 80 euro/jaar * is tegenwoordig 0 euro!
    • VPB-aangifte: Zelf invullen via Mijn Belastingdienst Zakelijk (vrijwel identiek aan de IB-aangifte voor de B.V.).
In het onderstaande rekenmodel gaan we uit van een voordelige DIY-aanpak met € 250 aan jaarlijkse overheadkosten. * In dit voorbeeld kunnen die kosten echter nog verder worden gedrukt tot circa 150 euro/jaar, wat de B.V. nog eerder interessant maakt.
3. Harde Cijfers: 5 jaar (2028–2033) en 10 jaar (2028–2038)
Laten we een rekenmodel pakken met een startvermogen van € 100.000 aan indexfondsen (bijv. NT World) en een gemiddeld bruto rendement van 7,0% per jaar.
De Vermogensontwikkeling in Cijfers (€ 100k Start + € 1.000/mnd Inleg)
Aannames in het rekenmodel:
  • Inleg & Agio (Art. 4.13 Wet IB 2001): € 100.000 startkapitaal + € 12.000/jaar aanvullend agio. Totaal ingelegd agio: € 160.000 na 5 jaar en € 220.000 na 10 jaar (100% belastingvrij op te nemen uit Box 2).
  • Privé (Box 3 post-2028): 36% belasting over het werkelijke rendement (7,0% bruto x 0,64 = 4,48% netto per jaar compounding).
  • B.V. (DIY Overhead € 250/jaar): 0% tussentijdse VPB-heffing op koerswinsten (Goed Koopmansgebruik, Art. 3.25 Wet IB 2001). Bruto rendement 7,0% minus € 250 jaarkosten.
  • Eenmalige Notariskosten B.V.: € 350 verwerkt in de netto privé-uitkomst.
ScenarioTotaal Ingelegd Agio/KapitaalBruto Vermogen in B.V. (na €250/jr kosten)Privé Vermogen Box 3 (4,48% netto)Netto Privé na VPB (19%) + Box 2 (24,5%)*Herinvesteringskracht IN de B.V.**
Na 5 Jaar (2033)€ 160.000€ 210.513€ 191.609€ 190.542€ 200.916
Na 10 Jaar (2038)€ 220.000€ 365.512€ 306.035€ 308.638€ 337.865
* Berekend bij volledige liquidatie/uitkering naar privé. De totale inleg (€ 160k / € 220k) komt onbelast via agioteruggave naar privé. De Box 2-heffing (24,5%) geldt uitsluitend over de nettowinst ná 19% VPB en € 350 notariskosten.
** Kapitaal dat ná 19% VPB direct IN de B.V. beschikbaar blijft om door te herinvesteren of uit te lenen (bijv. voor een B.V.-hypotheek) zonder dat Box 2 getriggerd wordt.
Belangrijkste Fiscale & Strategische Inzichten uit deze Berekening:
  1. De Kracht van Doorlopend Agio Storten (Art. 4.13 Wet IB 2001):
    Door maandelijks € 1.000 als agio in de B.V. te storten, groeit je belastingvrije claim in Box 2 elk jaar met € 12.000. Hierdoor valt bij een eventuele uitkering een steeds groter deel van het B.V.-vermogen onder de **onbelaste agioteruggave**, wat de effectieve Box 2-druk drastisch verlaagt.
  2. Volledige Liquidatie na 10 Jaar ontloopt elkaar nauwelijks (€ 308k vs € 306k):
    Als je na 10 jaar al het geld ineens naar privé zou halen (het meest ongunstige fiscale scenario), ontlopen B.V. en Box 3 elkaar bij dit inlegpatroon nauwelijks. De eenmalige oprichtingskosten en jaarlijkse B.V.-overhead remmen de relatief korte 10-jaars compounding op de maandelijkse inleg nog enigszins af.
  3. Het Echte Verschil zit in de Herinvesteringskracht IN de B.V. (€ 337,8k vs € 306,0k):
    Zolang je het geld niet liquideert maar in het zakelijke domein houdt (bijv. voor doorgroei richting FIRE of voor een B.V.-hypotheek via Art. 3.119a Wet IB 2001), heb je na 10 jaar **€ 31.830 meer werkend kapitaal** in de B.V. staan dan in privé. Na 15 jaar groeit deze voorsprong naar € 73.814. ​Na 20 jaar staat er maar liefst € 148.657 méér werkkapitaal in de B.V. dan op een privé-beleggingsrekening (€ 768k vs. € 620k).

4. Belangrijke Fiscale Kansen & Mazen
Naast het belastinguitstel biedt de B.V. een paar unieke voordelen die de moeite waard zijn:
  1. Nihilstelling Gebruikelijk Loon (Art. 12a Wet LB 1964):
    Als DGA ben je in beginsel verplicht jezelf een 'gebruikelijk loon' uit te keren (ca. € 56.000 in Box 1). Omdat een passieve B.V. echter geen actieve onderneming drieft en slechts een paar uur werk per jaar kost, kun je bij de Belastingdienst schriftelijk een verzoek tot nihilstelling van het DGA-loon indienen. Zo blijft de heffing in Box 1 uiteraard € 0.
  2. Verrekening Buitenlandse Bronbelasting (Art. 25 Wet VPB 1969):
    In privé zweren we bij Northern Trust (NT) fondsen om het dividendlek te dichten. In een B.V. vervalt die strikte noodzaak gedeeltelijk: de B.V. kan ingehouden buitenlandse bronbelasting op brede ETFs (zoals VWCE) 1-op-1 verrekenen met de te betalen VPB.
  3. Asymmetrische Verliesverrekening (Art. 20 Wet VPB 1969):
    Bij een forse beurscrash incasseert de B.V. een formeel fiscaal verlies. Dit verlies mag onbeperkt in de tijd worden voorwaarts verrekend met toekomstige B.V.-winsten. Je herstelt dus 100% belastingvrij van een crash.
  4. Familiebank / Eigenwoningschuld (Art. 3.119a Wet IB 2001):
    Het vermogen in de B.V. kan dienen als financiering voor je eigen woning (of die van je kinderen). De B.V. ontvangt een marktconforme rente en de rente is in privé (onder voorwaarden) aftrekbaar in Box 1.

5. De Keerzijde: Waar Lever Je Op In?
  • Geen Heffingsvrij Vermogen: De B.V. kent geen vrijstellingen. Elke euro winst is vanaf € 1 belast (vanaf realisatie, dus na verkoop aandelen! Dividend wel bekast vanaf moment uitkeren)
  • Slecht voor Puur Spaargeld: Met een lage spaarrente (bijv. 2,5%) weegt de VPB-heffing + B.V.-overhead niet op tegen de privé-vrijstellingen in Box 3.
  • Verlies van Directe Liquide Flexibiliteit: Geld in de B.V. is zakelijk vermogen. Om het privé uit te geven aan consumptie (vakantie, auto) moet je dividend uitkeren (Box 2) of zakelijk lenen van je eigen B.V. Geld dat je hebt ingebracht als agio storting mag je wel vrij terughalen naar privé. In mijn voorbeeld mag je dus 2 ton terug halen zonder dat het je iets kost.

6. Waar Ik Met Name Benieuwd Naar Ben (Vragen aan de Community)
  1. Ervaringen met Nihilstelling Gebruikelijk Loon: Zijn er hier Tweakers met een passieve Beleggings-B.V. die succesvol een verzoek tot nihilstelling (Art. 12a Wet LB 1964) hebben doorgevoerd bij de fiscus? Hoe makkelijk of moeilijk deed de inspecteur daarover?
  2. DIY-Administratie: Wie van jullie doet de jaarrekening (Micro-entiteit) en VPB-aangifte volledig zelf? Welke software of hulpmiddelen gebruiken jullie daarvoor?
  3. De Breakeven-Grens: Waar ligt volgens jullie de omslagdatum/het omslagvermogen waarop de B.V. de administratieve rompslomp definitief waard wordt? Uitgaande van DIY aanpak zou dat volgens mij al vanaf 40k zijn als je het vermogen in de BV laat staan. Rond de 90k als je na 10 jaar alles naar privé zou halen.
    StartvermogenPrivé (Box 3 netto)B.V. DIY Netto Privé*B.V. DIY Kapitaal IN B.V.**B.V. Uitbesteden Netto Privé*
    € 50.000€ 77.506€ 76.390€ 85.424€ 60.120
    € 100.000€ 155.012€ 155.821€ 174.399€ 139.550
    € 200.000€ 310.024€ 314.672€ 352.347€ 298.410
    Kantelgrens DIY (€ 250/jr): Ligt op exact € 90.000 tot € 100.000. In scenario dat je alles na 10 jaar nasr prive haalt. Daaronder drukken de minimale B.V.-kosten te zwaar op het rendement.
    Kantelgrens Uitbesteden (€ 1.200/jr): Verschuift naar € 350.000 – € 400.000.
    De B.V.-Hefboom: Bij € 200k startkapitaal heb je na 10 jaar in de B.V. maar liefst € 42.300+ meer herinvesteringskracht dan in privé, zolang je het geld niet naar privé overhevelt.
    [/list]
Ik hoor heel graag jullie visie, berekeningen en praktijkervaringen!

Ben ook erg benieuwd of je dit hebt overwogen/overweegt en waarom wel/niet doorpakt.

[ Voor 37% gewijzigd door pentaw1nz op 01-08-2026 10:24 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
Reserve

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 23:52
Paar aandaxhtspunten:

- om onder de grenzen van dga salaris uit te komen wil Je zo min mogelijk formele werkzaamheden doen. Juist zelf (micro)administratie voeren kan je daarbij dus in de weg zitten. Ligt er ook aan of je nog een fulltime job ernaar heb e.d. om het aannemelijk te maken

- qua beleggingen goed opletten op fiscale status, je mag niet alles zomaar tegen “goed koopmanschap” waarderen, ligt eraan of het ene VBI of FBi is. Vziw mogen iig alle accumulerende fondsen niet, bij buitenlandse fondsen is het soms onduidelijk (NT fondsen hebben een duidelijk status in NL)

- dividenden van ETFs/aandelen of evt hypotheekrente opbrengsten worden als winst gezien, dus 19%vbp.

[ Voor 8% gewijzigd door brokenp op 31-07-2026 23:52 ]

• pentaw1nz
Dankje @brokenp , ik heb het toegevoegd w.b. dividend. En goed aandachtspunt t.a.v. bijv VWCE:
Fondsselectie in de B.V.: Waarom Distributing vaak beter is dan Accumulating~
  • Bronbelasting (Art. 25 Wet VPB 1969): In privé maakt de keuze tussen accumulerend (VWCE) of uitkerend (VWRL/NT) weinig uit voor het dividendlek. In de B.V. is dat anders. Omdat een accumulerend fonds geen dividend uitkeert aan de B.V., valt er op B.V.-niveau niets te verrekenen.
  • Verrekening VPB: Bij uitkerende fondsen (zoals Northern Trust of VWRL) kan de B.V. de ingehouden bronbelasting wél 1-op-1 verrekenen met de te betalen Vennootschapsbelasting. Uitkerende fondsen hebben in de B.V. dus vaak een beter netto rendement dan accumulerende varianten.
  • Waardering Goed Koopmansgebruik (Art. 3.25 Wet IB 2001): Niet alle beleggingscategorieën mogen onbeperkt op kostprijs blijven staan. Let op bij specifieke buitenlandse entiteiten of VBI/FBI-constructies; normale passieve UCITS-ETFs (< 5% belang) vallen in de regel gewoon onder kostprijs/lagere marktwaarde.
Winst vanuit bijv een hypotheek die je vanuit BV aan jezelf verstrekt is idd wel directe winst en wordt dus ook direct belast.

Heb jij ervaring met micro entiteit en zelf je administratie doen? In geval van mijn casus (1x agio storting van een ton en vervolgens 1x per maand 1000 euro) is de administratie zeer simpel en daarom ook goed zelf te doen.

Om in aanmerking te komen voor een nihilstelling of verlaging van het DGA-gebruikelijk loon (Artikel 12a Wet op de loonbelasting 1964), moet je aannemelijk maken dat de werkzaamheden voor de B.V. van "verwaarloosbare omvang" zijn (minder dan een paar uur per jaar). Als je een fulltime baan hebt lijkt het me zeer aannemelijk te maken dat de B.V.-activiteiten puur passief normaal vermogensbeheer betreffen. Maar ik heb hier geen ervaring mee en hoor het graag van iemand die dat wel heeft.

Als de fiscus daar niet in mee gaat vallen de jaarlijkse kosten van de BV een stuk hoger uit, en moet je het andere scenario als vergelijk nemen.

[ Voor 65% gewijzigd door pentaw1nz op 01-08-2026 00:13 ]

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:49
BTW-ondernemerschap lijkt me hier niet van toepassing (beheren van vermogen), wat je administratie al veel eenvoudiger maakt. Keerzijde is dat je BTW op eventuele externe kosten (die boekhouder of accountant) ook niet kunt terugvragen. Omdat je niet met BTW te maken hebt zou je de administratie bv in Excel kunnen doen. En je kunt de fiscale grondslagen volgen, wat de aangifte vennootschapsbelasting ook eenvoudig maakt.

• pentaw1nz
Relesi schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:32:
BTW-ondernemerschap lijkt me hier niet van toepassing (beheren van vermogen), wat je administratie al veel eenvoudiger maakt. Keerzijde is dat je BTW op eventuele externe kosten (die boekhouder of accountant) ook niet kunt terugvragen. Omdat je niet met BTW te maken hebt zou je de administratie bv in Excel kunnen doen. En je kunt de fiscale grondslagen volgen, wat de aangifte vennootschapsbelasting ook eenvoudig maakt.
Dat lijkt mij inderdaad ook; Het enkel passief houden en beheren van effecten/aandelen voor eigen rekening kwalificeert volgens vaste Europese en Nederlandse jurisprudentie (Polysar-arrest / Artikel 7 Wet op de omzetbelasting 1968) niet als een 'economische activiteit'. Een passieve B.V. is dus géén ondernemer voor de BTW.

​Het voordeel: je hoeft geen kwartaalaangiftes omzetbelasting (BTW-aangiften) te doen. Geen gedoe met BTW-nummers, geen ICP-opgaven en geen strakke kwartaaldeadlines bij de Belastingdienst.

Nadeel is idd wat jij benoemt, het dus niet kunnen terugvragen van de btw op bepaalde kosten.

Het streven is om die kosten überhaupt zo laag mogelijk te houden. Als je het inderdaad met een administratie in excel zelf kunt doen en zelf je VPB aangifte doen, dan lijkt me het geen probleem dat je die paar tientjes niet kunt terugvragen. Die kosten neem ik nu dus ook mee in het voorbeeld.

Jaarlijks enkel fiscale grondslagen volgen (aankoopwaarde 100k + maandelijkse agiostortingen in mijn voorbeeld) zorgt idd voor een hele simpele administratie.

Misschien day mijn 250 euro jaarlijkse kosten daarmee nog wel wat omlaag kunnen tot corca 150 euro en de BV daarmee nog sneller interessant wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door pentaw1nz op 01-08-2026 10:19 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:40

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 01-08-2026 10:39 . Reden: Nvm niet goed gelezen ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• pentaw1nz
Een websitepagina van ABN amro hierover. Zoals er vast nog een heleboel meer over dit onderwerp online staat. Heb het topic geopend om te discussiëren, ervaringen uit te wisselen, kanttekeningen te plaatsen, etc. Zoals ook staat in de openingspost.

Dus weet niet helemaal wat je met je post wilt duidelijkmaken. Een statische pagina van ABN amro voorziet niet in bovengenoemde behoefte. Maar ik wens jou ook succes.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

PhD i.o.

Voor TL;DR:
Conclusie
Bij invoering van de wet werkelijk rendement box 3 kan het lonen om te kiezen voor beleggen binnen de bv, maar alleen voor onbeclaimd vermogen en alleen als het verwacht rendement en de beleggingshorizon groot genoeg zijn. Dan weegt het voordeel van belastinguitstel in de bv zwaarder dan het voordeel van een lager tarief in box 3. Maar: hoe hoger het gecombineerde belastingtarief in de bv, hoe eerder box 3 toch de voordeligste optie blijft.

Deze analyse bevat algemene conclusies op basis van veronderstellingen en nog niet aangenomen wetsvoorstellen. Ze kunnen u helpen om uw gedachten te vormen over de keuze tussen bv en box 3 in de toekomst, maar zijn geen vervanging van fiscaal advies. Laat u altijd goed adviseren door een deskundig fiscaal adviseur voordat u ingrijpende fiscale keuzes maakt.

Aldus de website van ABN. Heb er zelf ook naar gekeken en besloten de beleggingen in Box3 te houden. Als RA kan ik de administratie wel zelf voeren, en ook de jaarrekening opmaken. Dan nog is het mij het gedoe niet waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Maximus op 01-08-2026 11:38 ]

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Pagina: 1