• thsk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:23
Beste Tweakers,

Ik wil vanuit mijn holding BV gaan beleggen via een zakelijke rekening bij IBKR, vooral in VWCE.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met uitstel van vennootschapsbelasting (VPB). Ik lees termen als FBI, VBI en NT-fondsen, maar kan nergens goed vinden bij welke ETF’s dit van toepassing is. In de factsheets zie ik hierover weinig terug.
  • Wanneer heb je in een BV “uitstel” van VPB bij ETF’s?
  • Geldt dat ook voor VWCE?
  • Hoe kan ik zien of een ETF een FBI-status of vergelijkbare structuur heeft?
Alvast bedankt!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lees het KIID van het fonds, je wil dat het de status heeft van Fiscale Beleggingsinstelling (FBI).
VWCE heeft dat niet.
Northern Trust meestal wel (maar check dit zelf).

[ Voor 16% gewijzigd door Juup op 24-02-2026 21:48 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Accumulerende ETFs zullen sowieso geen FBI zijn, omdat één van de eisen is dat een FBI winsten uitkeert :)

• thsk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:23
Weten jullie welke wereld index ETF wel voldoet aan FBI en via welke broker zou ik dit kunnen aanschaffen. Ik heb dit gevonden bij Meesman:
Vennootschapsbelasting
De Meesman Beleggingsfondsen worden aangemerkt als een open fonds voor gemene rekening. Dit houdt in dat zij
in beginsel, op gezamenlijke basis, belastingplichtig zijn voor de vennootschapsbelasting en de dividendbelasting. De
Meesman Beleggingsfondsen opteren echter voor de status van fiscale beleggingsinstelling als bedoeld in artikel 28
Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit houdt in dat zij voor de vennootschapsbelasting zijn onderworpen aan
een tarief van 0%, indien aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Eén van die voorwaarden is de zogeheten
doorstootverplichting die inhoudt dat de voor uitdeling beschikbare winst binnen acht maanden na afloop van het
boekjaar aan de Participanten moet worden uitgekeerd.
Kan ik op basis hiervan uitgaan dat Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal wel voldoet aan FBI?