• thsk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-03 10:59
Beste Tweakers,

Ik wil vanuit mijn holding BV gaan beleggen via een zakelijke rekening bij IBKR, vooral in VWCE.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met uitstel van vennootschapsbelasting (VPB). Ik lees termen als FBI, VBI en NT-fondsen, maar kan nergens goed vinden bij welke ETF’s dit van toepassing is. In de factsheets zie ik hierover weinig terug.
  • Wanneer heb je in een BV “uitstel” van VPB bij ETF’s?
  • Geldt dat ook voor VWCE?
  • Hoe kan ik zien of een ETF een FBI-status of vergelijkbare structuur heeft?
Alvast bedankt!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lees het KIID van het fonds, je wil dat het de status heeft van Fiscale Beleggingsinstelling (FBI).
VWCE heeft dat niet.
Northern Trust meestal wel (maar check dit zelf).

[ Voor 16% gewijzigd door Juup op 24-02-2026 21:48 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Accumulerende ETFs zullen sowieso geen FBI zijn, omdat één van de eisen is dat een FBI winsten uitkeert :)

• thsk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-03 10:59
Weten jullie welke wereld index ETF wel voldoet aan FBI en via welke broker zou ik dit kunnen aanschaffen. Ik heb dit gevonden bij Meesman:
Vennootschapsbelasting
De Meesman Beleggingsfondsen worden aangemerkt als een open fonds voor gemene rekening. Dit houdt in dat zij
in beginsel, op gezamenlijke basis, belastingplichtig zijn voor de vennootschapsbelasting en de dividendbelasting. De
Meesman Beleggingsfondsen opteren echter voor de status van fiscale beleggingsinstelling als bedoeld in artikel 28
Wet op de vennootschapsbelasting 1969. Dit houdt in dat zij voor de vennootschapsbelasting zijn onderworpen aan
een tarief van 0%, indien aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Eén van die voorwaarden is de zogeheten
doorstootverplichting die inhoudt dat de voor uitdeling beschikbare winst binnen acht maanden na afloop van het
boekjaar aan de Participanten moet worden uitgekeerd.
Kan ik op basis hiervan uitgaan dat Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal wel voldoet aan FBI?

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
thsk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:28:
Weten jullie welke wereld index ETF wel voldoet aan FBI en via welke broker zou ik dit kunnen aanschaffen. Ik heb dit gevonden bij Meesman:
[...]

Kan ik op basis hiervan uitgaan dat Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal wel voldoet aan FBI?
Op Reddit zag ik ook een draadje hierover en daar waren meerdere mensen die het wel tegen historische aankoopprijs waarderen in een holding. Ik ben ook net begonnen in mijn holding met Meesman en had op voorhand met mijn accountant overlegd (Flynth) en die gaf aan dat hij bij Meesman geen problemen zag om zo te waarderen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:48
Ik loop tegen hetzelfde aan en heb Meesman ook gevraagd wat zij er van vinden. Dit was de reactie:
Hartelijk dank voor uw bericht. Uw vraag betreft belastingen. Meesman Indexbeleggen is geen belastingadviseur en kan hierover alleen algemene informatie verstrekken.

Voor zover ons bekend geldt het volgende: Het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal belegt in een aantal onderliggende indexfondsen die door Northern Trust (NT) worden beheerd. Eén van deze NT-fondsen is een in Ierland gevestigd ‘fiscaal transparant’ fonds. Voor zover wij begrijpen kwalificeert dit fonds niet als een buitenlands fonds dat vergelijkbaar is met een VBI. Dit betekent dat u in uw BV uw belegging in het Meesman fonds kunt waarderen tegen de historische kostprijs (of lagere bedrijfswaarde) en dat u uw belegging niet jaarlijks tegen de waarde in het economische verkeer hoeft te waarderen.

Wij wijzen u er nadrukkelijk op dat bovenstaande geen fiscaal advies is en dat hieraan geen rechten kunnen worden ontleend. Voor een volledige beoordeling adviseren wij u een belastingadviseur te raadplegen.
Op Reddit loopt een draadje waar iemand het via een vooroverleg met de fiscus heeft gevraagd - daar is volgens mij nog geen antwoord op. Het probleem hierbij is dat de accountant/fiscalist geen verantwoordelijkheid neemt als de Belastingdienst er een probleem van gaat maken. Het is vrij complexe materie.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Op volgende URLs staan wat relevante artikelen:
https://www.vanlanschotke...hoe-zit-dat-met-belasting
https://www.vermogensbehe...eleggen-in-de-bv-of-prive

Wat ik hier uit op maak is dat je het zelf mag kiezen zolang je maar altijd dezelfde waarderingsmethode kiest. Later verkopen via de FIFO methode (dus de eerst gekochte aandelen verkopen en op basis daarvan VPB) bepalen. Vereist dus wel dat je een goede administratie bijhoudt.

Ben dit zelf ook van plan en dan inderdaad voornamelijk iets als VWCE te kopen.

• ColeJ
Ik vind het voordeel van beleggen in de BV wel tegenvallen.

https://box3exit.nl/

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ascension schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:42:
Op volgende URLs staan wat relevante artikelen:
https://www.vanlanschotke...hoe-zit-dat-met-belasting
https://www.vermogensbehe...eleggen-in-de-bv-of-prive

Wat ik hier uit op maak is dat je het zelf mag kiezen zolang je maar altijd dezelfde waarderingsmethode kiest. Later verkopen via de FIFO methode (dus de eerst gekochte aandelen verkopen en op basis daarvan VPB) bepalen. Vereist dus wel dat je een goede administratie bijhoudt.

Ben dit zelf ook van plan en dan inderdaad voornamelijk iets als VWCE te kopen.
VWCE is toch juist een ACC fonds dat geen dividend uitkeert waarvoor je verplicht de huidige waarde moet rekenen ipv de aankoopwaarde?
ColeJ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:47:

Met de kosten die er bij komen van de BV zul je idd flink rijk moeten zijn voordat dit voordeliger gaat worden.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2026 10:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-03 17:23

Daar kan je tot 2k maandelijkse inleg een berekening doen. Ik ga er vanuit datje vanuit je bv veel meer kan beleggen?

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-03 14:40

Interessant tooltje, ik vind de break-evenpunten wel ver in de toekomst liggen, zoals je zegt. Zelfs met de maximale bedragen, BV kosten op zijn laagst en een rendement van 10% ligt het snijpunt op 13 jaar. Wie weet of je voor die tijd niet bij je kapitaal moet om de een of andere reden, of überhaupt hoe de toekomst er wat fiscale wetgeving betreft uitziet.

Waarschijnlijk voor ondernemers (die hebben de accountantskosten toch al én de inkomsten vallen in de BV) wel degelijk de beste optie. Voor wie in loondienst zit lijkt het me nog maar de vraag of de BV de moeite waard is. Je hebt ook nog je jaarruimte, kunt straks kosten voor marge aftrekken én je hoofdverblijf blijft een tax-shelter.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04

Maakt ook uit of je ondernemer bent of niet, als particulier eerst IB aftikken in box 1 en daarna de centen naar de BV brengen lijkt me inderdaad niet heel interessant. Maar als je nu IB-ondernemer bent (bijv. eenmanszaak) kan het interessant zijn om de boel om te zetten naar een BV. Dan hoef je over je winst alleen maar 19% VPB te betalen ipv 49% IB. Uiteraard betaal je dan wel weer op het moment dat je het naar prive haalt.
YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:09:
[...]

VWCE is toch juist een ACC fonds dat geen dividend uitkeert waarvoor je verplicht de huidige waarde moet rekenen ipv de aankoopwaarde?
Wat ik begrijp is dat dit niet uitmaakt en kan je VWCE gewoon waarderen tegen kostprijs en pas de VPB afrekenen bij verkoop. Als ik dit artikel lees mogen alleen VBI's niet gewaardeerd worden tegen kostprijs.

Maar het artikel rept ook over buitenlandse beleggingsfondsen die wel weer behandeld moeten worden als VBI. ChatGPT vindt overigens dat je VWCE mag waarderen tegen kostprijs maar hoeveel waarde je daar aan kan hechten... ;)

Heb binnenkort een afspraak met een fiscalist en ga dit ook aan hem voorleggen.

• ColeJ
CASNS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Interessant tooltje, ik vind de break-evenpunten wel ver in de toekomst liggen, zoals je zegt. Zelfs met de maximale bedragen, BV kosten op zijn laagst en een rendement van 10% ligt het snijpunt op 13 jaar. Wie weet of je voor die tijd niet bij je kapitaal moet om de een of andere reden, of überhaupt hoe de toekomst er wat fiscale wetgeving betreft uitziet.

Waarschijnlijk voor ondernemers (die hebben de accountantskosten toch al én de inkomsten vallen in de BV) wel degelijk de beste optie. Voor wie in loondienst zit lijkt het me nog maar de vraag of de BV de moeite waard is. Je hebt ook nog je jaarruimte, kunt straks kosten voor marge aftrekken én je hoofdverblijf blijft een tax-shelter.
Ik vind de break-evenpunten ook ver in de toekomst liggen. Gezien de huidige onrust kan het beleid in 13 jaar ook 13 keer veranderen, daar kan ik geen plan op trekken. De jaarruimte vind ik ook een zeer gevaarlijk iets. Aan alle kanten wordt er gepromoot om die jaarruimte maar te vullen. Alleen als de AOW leeftijd zo blijft stijgen duurt het nog langer voordat ik erbij kan - ik blijf liever flexibel. Flexibiliteit is mij heel veel waard in een wereld met een hoge dosis politieke onbetrouwbaarheid.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 09-03-2026 11:54 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Maakt ook uit of je ondernemer bent of niet, als particulier eerst IB aftikken in box 1 en daarna de centen naar de BV brengen lijkt me inderdaad niet heel interessant. Maar als je nu IB-ondernemer bent (bijv. eenmanszaak) kan het interessant zijn om de boel om te zetten naar een BV. Dan hoef je over je winst alleen maar 19% VPB te betalen ipv 49% IB. Uiteraard betaal je dan wel weer op het moment dat je het naar prive haalt.
En moet je natuurlijk een DGA salaris uitkeren en daar LH over betalen én mis je de aftrekposten als ondernemer (hoewel die ook afgebouwd worden).

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:40
mannowlahn schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Daar kan je tot 2k maandelijkse inleg een berekening doen. Ik ga er vanuit datje vanuit je bv veel meer kan beleggen?
Startkapitaal en inleg hebben nagenoeg geen invloed in die calculator.
Rendement op aandelen wel. Hoe meer rendement je verwacht te krijgen des te 'lucratiever' de BV wordt.
En dat is ook waar de kneep ligt. Tot een 8% heeft een bv echt alleen op lange termijn een klein plusje.
Dus verwacht je dat je op lange termijn 10%+ rendementen pakt moet je een bv oprichten volgens die site.
Pagina: 1