• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Apache4u schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:50:
mooi hoor. Ik ben geen brandgevaar-expert en vraag me dus af of UA de drones uitrust met speciale lading (om brand te bevorderen) want het brandt allemaal wel heel erg goed.
De dichtheid van alle artikelen die er liggen is huge! Heel veel karton met plastic zooi erin (wat dat is wat 'we', als consument, kopen). Pallet naast pallet (en vaak nog met plastic eromheen), een rij of 7 hoog. Na een meter of 3 staat er weer zo'n stelling. Als er 1 in de hens gaat, gaat dat karton heel snel. Komt gigantisch veel warmte vanaf, dus de volgende rij is ook zo in de hens (en naders valt er wel een half afgebrande pallet om).
De hallen zijn vaak wel opgedeeld in subhallen met brandwerende muren ertussen. Maar dat lijkt hier niet geval (zag je wel bij andere vestigingen, daar zijn dan maar een paar 'compartimenten' afgebrand).

Hier lag geen ammo. Wel veel meuk die door vrijwilligers gekocht werd en naar het front werd gestuurd. Denk aan nachtbrillen, helmen, body armor, etc. Naast natuurlijk alle andere meuk die bij zo'n winkel te koop is.

[ Voor 10% gewijzigd door IJsbeer op 16-08-2026 11:32 ]

• IJsbeer
  • Niet online
gustaveau schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat er in Rusland heel andere brandveiligheids eisen en normen zijn dan binnen NL. Of dat het geld voor werkende sprinklers in de zakken van Yuri is achtergebleven...a
Sprinklers werken als ze nog heel zijn. Als er 'iets' door het dak naar beneden komt en ontploft zullen alle waterleidingen ook niet heel meer zijn. Kans is groot dus dat het niet geblust kan worden omdat het water ergens anders uit een leiding spuit.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
gustaveau schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat er in Rusland heel andere brandveiligheids eisen en normen zijn dan binnen NL. Of dat het geld voor werkende sprinklers in de zakken van Yuri is achtergebleven...
En het blijft Rusland, dus voor 100$ schrijft de inspecteur elk gewenst rapport onafhankelijk van de eisen of het voldoet aan eisen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mooi hoor. Ik ben geen brandgevaar-expert en vraag me dus af of UA de drones uitrust met speciale lading (om brand te bevorderen) want het brandt allemaal wel heel erg goed.
De zooi die in warenhuizen staat (en woningen doorgaans ook) is zeer brandbaar. Zo ook in Nederland hoor. Tel ook maar eens hoeveel batterijen en accu's je in huis hebt, en waar je zoal zou bewaren.

Afgelopen dagen 2x batterij vervangen van oude 2x MBPs. Die eerste ging nog, maar die tweede toen ik die openmaakte sprong de backplate eraf. Dat was Opgezwolle van bol.com

Wat je er tegen kunt doen is branddeuren. Dan gaat een ruimte gecontroleerd afbranden, en heb je in ieder geval tijd om fatsoenlijk weg te komen. Het is logisch dat je in volledige paniek raakt; maar je moet juist rustig en rationeel blijven. Dat gezegd hebbende: als medewerker in Rusland zou ik zo snel stoppen stoppen waar ik mee bezig ben, en wegwezen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:34
Oekraïne is wel extreem efficiënt bezig om het asymmetrische oorlogsvoering uit te melken.
Nu Rusland lastig hun luchtverdediging overal kan plaatsen. En die broodnodig zijn voor binnenlandse belangrijke zaken die verdedigd moeten worden blijkt dat Rusland te weinig heeft om alles te dekken.

Wat ik ook echt knap vind van Oekraine is hoe ze zelf hun materieel productie doen. Echt absurd dat ze een gigantische hoge percentage van hun drones gewoon compleet zelf maken. Volgens mij maken ze al drones die nagenoeg geen Chinese onderdelen bevatten. (Accu's komen van Zuid koreaanse leveranciers.)

Wat echt de grootste troef is, is de EU/USA combo met Oekraïne als soort van gevechtsgebied. EU/USA kan van alles leveren en komt echt op stoom. Waarbij Rusland dat amper kan tegen houden. Terwijl de EU/USA en Oekraïne echt bezig zijn om de toevoer aderen dicht te knijpen overal ter wereld.

Het kan nog heel lang duren, maar je zie wel een trend. Denk dat het geen goed einde gaat worden voor Rusland. Echter, wanneer stopt Rusland? En gaat het land als het in een klein hoekje zit gedrukt rare sprongen maken? (nucleaire bom?)

Waar ik op hoop is dat Rusland in een hoekje gedrukt zal worden, waardoor ze gewoon tot een deal komen. Maar goed. Dat is allemaal extreem onvoorspelbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Immutable op 16-08-2026 14:31 ]

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:20

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Om op het brandbaar idioom door te gaan. Gisteren al een Soyuz fabriek in Samara getroffen (YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q3") vandaag ook een fabriek voor de bijbehorende raket brandstof, Kamensky Combine in de Rostov Oblast het resultaat van de aanval afgezet tegen eerdere beelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFK_YN9-wpz45erqtnHX4rS1veY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MC2qmntAcDNEL7cVmb5Txj4N.png?f=user_large
Zoals is te zien blijf er nog genoeg over voor een volgend bezoek. Hopelijk ondergraaft de aanval wel de productie daar.

Ten opzichte van de hele Wildberries campagne blijf ik dit eigenlijk toch meer een no-brainer vinden om aan te vallen.

Ukraine reports strike on Russian rocket fuel plant
Ukrainska Pavda
Ukraine's defence forces struck the Kamensky Combine, a solid rocket fuel plant in Russia's Rostov Oblast, located near the Ukrainian border, on the night of 15-16 August.
The General Staff said the plant produces solid rocket fuel for the Uragan, Smerch, and Tornado-S multiple-launch rocket systems and other missile systems and airborne weapons.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:11

Fiber

Beaches are for storming.

Immutable schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:29:
Oekraïne is wel extreem efficiënt bezig om het asymmetrische oorlogsvoering uit te melken.
Nu Rusland lastig hun luchtverdediging overal kan plaatsen. En die broodnodig zijn voor binnenlandse belangrijke zaken die verdedigd moeten worden blijkt dat Rusland te weinig heeft om alles te dekken.

Wat ik ook echt knap vind van Oekraine is hoe ze zelf hun materieel productie doen. Echt absurd dat ze een gigantische hoge percentage van hun drones gewoon compleet zelf maken. Volgens mij maken ze al drones die nagenoeg geen Chinese onderdelen bevatten. (Accu's komen van Zuid koreaanse leveranciers.)

Wat echt de grootste troef is, is de EU/USA combo met Oekraïne als soort van gevechtsgebied. EU/USA kan van alles leveren en komt echt op stoom. Waarbij Rusland dat amper kan tegen houden. Terwijl de EU/USA en Oekraïne echt bezig zijn om de toevoer aderen dicht te knijpen overal ter wereld.

Het kan nog heel lang duren, maar je zie wel een trend. Denk dat het geen goed einde gaat worden voor Rusland. Echter, wanneer stopt Rusland? [...]
Nooit, denk ik.

De vraag is: Wanneer stopt Oekraïne? Ik denk wellicht niet meer totdat ze alles terug hebben en misschien gaan ze zelfs dan nog wel even door...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dat Rusland niet stil zit weten we. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat haar acties zich meer in het reactieve spectrum bevinden.

Twee Ukrainska Pravda artikelen:
15:01 uur vanmiddag: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/16/8048887/
16:56 uur vanmiddag: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/16/8048887/

Een merge uit beide artikelen:

Russia attacks post office in shopping centre near Odesa
The Russians have attacked a post office in a shopping centre on the outskirts of Odesa with a jet-powered drone, injuring two people.

The attack injured two people, one of whom was taken to hospital.

Meanwhile, social media reports indicate that Russian forces attacked an Epicentr shopping centre in Odesa. Epicentr is a Ukrainian chain of home improvement superstores.
Mijn impressie is dat onderstaande foto vooral op het laatste terugslaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc46Kyw9taBPNqDyQOdmAwYnHI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIHh2wsEWHX05PP4UWTLs4N5.webp?f=fotoalbum_large
Het latere bericht corrigeert het aantal gewonden:
On 16 August, Russian forces attacked a post office in a shopping centre on the outskirts of Odesa with a jet-powered drone, injuring four people.
In dit latere bericht is ook toegevoegd dat nog twee gebouwen met een woonbestemming zijn geraakt, met wat ik begrijp nog drie extra gewonden:
Two residential buildings have been destroyed by a jet-powered drone strike. Early reports indicate that, sadly, three people have been injured".
Iets om even op te merken is, dat deze aanvallen tegenwoordig overdag gebeuren. Zou je alleen maar bedrijfsmiddelen onklaar willen maken, dan doe je dat 's nachts.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
teacup schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:22:
...[...]

Iets om even op te merken is, dat deze aanvallen tegenwoordig overdag gebeuren. Zou je alleen maar bedrijfsmiddelen onklaar willen maken, dan doe je dat 's nachts.
Kan ook te maken hebben met de gebruikte drones. Misschien hebben deze videobeeld nodig om hun doel te raken en is dat beeld ‘s nachts onvoldoende bruikbaar.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:29:

Het kan nog heel lang duren, maar je zie wel een trend. Denk dat het geen goed einde gaat worden voor Rusland. Echter, wanneer stopt Rusland? En gaat het land als het in een klein hoekje zit gedrukt rare sprongen maken? (nucleaire bom?)

Waar ik op hoop is dat Rusland in een hoekje gedrukt zal worden, waardoor ze gewoon tot een deal komen. Maar goed. Dat is allemaal extreem onvoorspelbaar.
Er gaat geen deal komen, de Russen zijn daar niet toe in staat zolang er genoeg hardliners levend zijn.
Na de annexatie van de Krim was er ook een deal... en ta-da in 2021 gaan de Russen doodleuk verder. Europa en Oekraïne zijn gelukkig niet meer zo naïef dat het overgeven van de Donbas als deal de oorlog (op lange termijn) doet beëindigen want een paar jaar later gaan de Russen gewoon weer verder.

Maar goed dit is voor een ander topic.

Deze video is net online gezet:
Erg interessant... wist trouwens ook niet dat er 20.000! buitenlanders voor Oekraïne vechten.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 16-08-2026 17:41 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Jerie
  • Niet online
Naast Koledino (Podolsk) op 250k / 450 km van grens, zou ook ook Domodedovo op 50k / 420 km van grens getroffen zijn met een 20-50% loss. Die krijgt minder aandacht, terwijl die Koledino (Podolsk) al eerder was getroffen, meerdere keren zelfs. Als je de brand ziet, lijkt dit dan de genadeklap te zijn.

Als Oekraïne doorgaat met hun campagne, gaan we meer aanvallen zien op doelen die al eerder met succes zijn geraakt, of op kleinere distributiecentra die nog niet met succes zijn geraakt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Fiber

Fiber

Bijgewerkte bingo kaart...:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HP1FW-YW0AABGxK.jpg

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber

Fiber

ArcticWolf schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:25:
[...]

Ze zijn er 1 in Moscow vergeten I know, flauw en AI
[Afbeelding]
Gaat misschien ooit nog wel eens gebeuren, maar lijkt me voorlopig nog niet gewenst.

• beany
  • Laatst online: 08:50

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8kLDthbqrD4_c76kFhG5PzXPg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEyaNdZz9OlQz2gOX7UlnCYw.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Deze drones waren me nog niet eerder opgevallen:

The Times says Ukraine has been using UK-made Nyan jet drones for deep strikes inside Russia over the past six months, including hits on refineries in Volgograd and Yaroslavl. www.thetimes.com/world/russia...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 16 augustus 2026

PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18
YakuzA schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:34:
[Embed]
Het was wel een beetje te verwachten. Er is een trend gaande waarbij de defensie industrie als een idioot aan het ontwikkelen is om hun output op de trein naar Oekraïne te sturen. Je kan zo'n wapen testen tot je een ons weegt, maar dat weegt niet op tegen een test in het veld tegen een echte vijand. Dat ga je uiteraard niet vantevoren aankondigen. Je wacht gewoon op de resultaten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Om in verhouding te plaatsen

Totaal oppervlakte alle Wildberries: 2.885.000 m2
Oppervlakte van aangevallen Wildberries: 2.177.000
In totaal is potentieel 76% van all Wildberries opslag vernietigd/weg/stuk/kapotstuk

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:21
PASware schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Om in verhouding te plaatsen

Totaal oppervlakte alle Wildberries: 2.885.000 m2
Oppervlakte van aangevallen Wildberries: 2.177.000
In totaal is potentieel 76% van all Wildberries opslag vernietigd/weg/stuk/kapotstuk
Er zal misschien nog wat onzekerheid zitten in hoe bruikbaar een aangevallen opslag nog is. Die van afgelopen weekend bij Moskou leek flink groot in de brand te staan - maar hoe geisoleerd is de opslag inwendig? Is de helft nog bruikbaar, of is de hele opslag verloren?

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:22

pro_6or

amateur_60r

vanaalten schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Er zal misschien nog wat onzekerheid zitten in hoe bruikbaar een aangevallen opslag nog is. Die van afgelopen weekend bij Moskou leek flink groot in de brand te staan - maar hoe geisoleerd is de opslag inwendig? Is de helft nog bruikbaar, of is de hele opslag verloren?
Koledino lijkt me een total loss, maar, bij de eerdere branden stonden er toch nog wel grote delen van de hallen overeind. Water en rookschade, structurele schade. Moeilijk te zeggen of ze nog iets kunnen met wat nog wel staat. Als Ukraine klaar is met de lijst nog een 2e keer terug komen bij hallen die nog half staan lijkt me een goed idee. Of gewoon verder met ozon.

een treffende spreuk

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 20:08

Nox

Noxiuz

pro_6or schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Koledino lijkt me een total loss, maar, bij de eerdere branden stonden er toch nog wel grote delen van de hallen overeind. Water en rookschade, structurele schade. Moeilijk te zeggen of ze nog iets kunnen met wat nog wel staat. Als Ukraine klaar is met de lijst nog een 2e keer terug komen bij hallen die nog half staan lijkt me een goed idee. Of gewoon verder met ozon.
Of verder met raffinaderijen, want dat ging wel lekker maar daar lijken ze mee gestopt te zijn?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:34:
[Embed]
En hier met 2 militairen voor size:

🇬🇧🇺🇦 The Times: Ukraine has used British-made drones for the first time in deep strikes inside Russia, targeting oil refineries near Moscow, Yaroslavl, Volgograd, Belgorod. Use of British weapons marks a new phase in UK-Ukraine military cooperation.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 16 augustus 2026
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:6y3honhec2jch2ryrbuyx5a5/bafkreibafkz2u2x47wvmx6s7gw7il5tztszqepwhc32xapwtdnvnnntd3i

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 17-08-2026 14:11 ]

PSN

• IJsbeer
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Check, total loss

Van sommige andere zijn idd luchtfotos te zien dat bijv. maar 1/3 is afgebrand. Anyway, wordt wel heel lastig voor WildBerries lijkt me. Deze 'hunt' is nu ongeveer een maand aan de gang en dan de helft (of meer?) van je opslag verliezen... (inclusief 1 die nog in aanbouw was) It's going down... En WildBerries groeide zo hard doordat ze veel geld leenden van banken... Dus ook voor die banken kan dit ook een zwaar veriles zijn, en die zitten al aardig in zwaar weer.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:4aqzua5vsewimmusg66fyajl/bafkreibjb7sp5v7yv76nosdv3ywgw22jt4ttgxan43q4pycgyadv6qf6gm

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

De VtB bank. Staat ook al jaren op de Russische propaganda kamaz trucks die aan de Parijs Dakar mee doen. Met unlimited staatsbudget. Mijn theorie, vtb viltberries. Dat w…mevrouw uit de Putin kliek die hier (wildberries) aan de leiding staat heeft getracht er een flashy marketing naam aan te geven. Het is in ieder geval overduidelijk dat Oekraïne zich op dit bedrijf richt. Waarschijnlijk met inderdaad juist deze reden.

een treffende spreuk

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:23
De eerste plaatjes van natte, doorrookte en beschadigde bestellingen zijn ook al hier getoond. Je krijgt je bestelling uiteindelijk gewoon geleverd. Wel ietsje anders dan verwacht.

• ArcticWolf
  • Niet online
Oekraïne heeft drones met thermiet ladingen, maar die gebruiken ze voornamelijk op tanks. Wie weet gebruiken ze beide (misschien zelfs napalm).

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:53
Rusland bouwt zeker 10 geheime dronebasissen, "mogelijk voor toekomstige aanvallen op NAVO", schrijft The Telegraph.

Bron: VRT nieuws

• ArcticWolf
  • Niet online
ratzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:08:
Rusland bouwt zeker 10 geheime dronebasissen, "mogelijk voor toekomstige aanvallen op NAVO", schrijft The Telegraph.

Bron: VRT nieuws
Tot nu toe waren ze geheim... mooi target voor een paar flamingo's :Y)

• asing
Ze zijn goed geraakt:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ArcticWolf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:59:
[...]

Oekraïne heeft drones met thermiet ladingen, maar die gebruiken ze voornamelijk op tanks. Wie weet gebruiken ze beide (misschien zelfs napalm).
Ik vraag mij zelfs af, zou dat niet beter zijn, voor die aanvallen op brandstof opslag tanks, geen exploderende drone maar thermiet regenen op het dak van zon ding. dan maken netten ook niks uit (die zijn nu ook al te slap). Maar stel je zou zon grote helicopter drone naar een brandstof tank park weten te vliegen (bv in zon omgebouwd vliegtuigje) daar loslaten en dan een voor een wat thermiet laten regenen op elke tank. Dan vernietig je het hele park ipv een paar tanks.

een treffende spreuk

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:55:
[...]

Ik vraag mij zelfs af, zou dat niet beter zijn, voor die aanvallen op brandstof opslag tanks, geen exploderende drone maar thermiet regenen op het dak van zon ding. dan maken netten ook niks uit (die zijn nu ook al te slap). Maar stel je zou zon grote helicopter drone naar een brandstof tank park weten te vliegen (bv in zon omgebouwd vliegtuigje) daar loslaten en dan een voor een wat thermiet laten regenen op elke tank. Dan vernietig je het hele park ipv een paar tanks.
Op het slagveld wordt het wel al een tijd gebruikt:

YouTube: Drone rains down molten thermite on Ukrainian battlefield

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:04

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

melvinnie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Op het slagveld wordt het wel al een tijd gebruikt:
Of; Het is ooit eens gebruikt op het slagveld.

Dit is de enige instantie die ik herken in ieder geval.
Mocht het zo effectief zijn hadden we er wel meer van gezien gok ik.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Hippocampus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Of; Het is ooit eens gebruikt op het slagveld.

Dit is de enige instantie die ik herken in ieder geval.
Mocht het zo effectief zijn hadden we er wel meer van gezien gok ik.
Dat hoeft niet, misschien heeft niemand het ooit bedacht. Het moeilijke zou het daar krijgen van een grote vampire drone zijn. Maar, ik denk dat het op opslagtanks heel goed zou kunnen werken. Dat kun je ook goed testen.

een treffende spreuk

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:02

Rzaan

Altijd zoekende

pro_6or schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Dat hoeft niet, misschien heeft niemand het ooit bedacht. Het moeilijke zou het daar krijgen van een grote vampire drone zijn. Maar, ik denk dat het op opslagtanks heel goed zou kunnen werken. Dat kun je ook goed testen.
Dat is echt wel bedacht. Daar zitten mensen die 24/7 aan niets anders denken dan aan hoe effectief je iets kunt vernietigen.
Misschien is het wel zoiets simpels dat die tanks een stuk steviger zijn als sommigen hier denken. Je zult ze eerst moeten doorboren met iets.
Ik zeg niet dat dat de reden is, maar laten we nu niet net doen of ze daar in Oekraine dat ook al niet hebben bedacht, en hier op Tweakers wel.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Impressive, FPV drone vs FPV drone workshop 1-0:

A single Ukrainian FPV unit "Luftwaffe" destroyed an entire Russian drone workshop in the Zaporizhzhia direction.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 19 augustus 2026

PSN

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jip_86 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Dat is niet zo dubieus, die term gebruikt de Duitse luchtmacht zelf ook gewoon: https://www.bundeswehr.de/de/organisation/luftwaffe
Het klinkt gewoon niet lekker voor je Europese bondgenoten. Het gaat om de associatie.
Zeker nu de situatie met Polen al enigszins gespannen is. En het gaat er me niet om wie gelijk heeft. Maar doe het gewoon niet; krijg je ook geen discussie. Er zijn 40 soorten roofvogels in Oekraine. Zouden al die namen al gebruikt zijn?
Ik zou Legioen Condor overigens ook geen toffe naam vinden :)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:27
Het is maar een naam, eentje die idd in Dld ook gewoon gebruikt wordt. En Russen hoeven we ons niks van aan te trekken. Wat die vinden is volstrekt irrelevant. Wellicht dat ze de volgende serie met een sirene kunnen uitrusten voor extra effect. 😈 Noemen we 'm Stuka.

Ik had dit filmpje al eerder gezien overigens, was al weer paar dagen oud.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:17
SkiFan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:08:
Het is maar een naam, eentje die idd in Dld ook gewoon gebruikt wordt. En Russen hoeven we ons niks van aan te trekken. Wat die vinden is volstrekt irrelevant. Wellicht dat ze de volgende serie met een sirene kunnen uitrusten voor extra effect. 😈 Noemen we 'm Stuka.

Ik had dit filmpje al eerder gezien overigens, was al weer paar dagen oud.
Ze blijven daar natuurlijk afhankelijk van support van buitenaf. En dan is het niet slim om controversiële namen te gebruiken waarvan je weet dat de rest van de wereld niet blij wordt. Ze hebben al een paar keer goed last gehad van slecht gekozen namen, dus dan kun je eigenwijs door blijven gaan, maar soms is het slimmer om je wat aan te passen.

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een SU34 die niet op tijd gescrambled was?

✈️💥 The aftermath of the Su-34 front-line bomber being hit tonight at the Akhtubinsk airfield, - Exilenova Fuel spillage followed by fire. The bomber itself was significantly damaged.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 20 augustus 2026

PSN

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAflMvE2RNDVLPsnChrbBcgKzlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPVyMDQDowvR9R0ptmMSAwQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:09

martijn v o

Certified by Enphase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7ZgC9lhJQ2odlwjI36o3uEcy_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YgskvZ5Gl1xvCgCDOSyBgDXU.webp?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-09 18:47
- Edit -

@martijn v o was me voor :)

[ Voor 96% gewijzigd door Gwindorian op 22-08-2026 07:19 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ozon geraakt:

Ozon’s Samara_RFC warehouse in Chapaevsk, Samara region, was hit today and it’s among the chain’s biggest at about 135,000 m². Ozon runs 50 fulfilment centers and 150+ hubs, over 5 million m² total, and the Moscow region cluster tops 900,000 m².

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 augustus 2026

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:09
Ik heb bijna medelijden met de bestuurders van Ozon.. Wekenlang wordt je grootste concurrent stap voor stap vernietigd en al die tijd moet je je met samengeknepen billetjes afvragen of jouw bedrijf de volgende op de lijst is. (Bijna..)

• asing
onkl schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Ik heb bijna medelijden met de bestuurders van Ozon.. Wekenlang wordt je grootste concurrent stap voor stap vernietigd en al die tijd moet je je met samengeknepen billetjes afvragen of jouw bedrijf de volgende op de lijst is. (Bijna..)
Was er niet dat interview van Caolan Robertson met Madjar waarin werd gezegd dat Ozon "next" is?

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Dit is niet de eerste keer dat Ozon werd geraakt. Denk dat ze de bui wel zagen hangen. Ik denk ook dat deel van WB-klanten nu via Ozon ging. Als ik de Russen was, zou ik wat meer decentraliseren. Overigens is Ozon al meer gedecentraliseerd dan WB. WB was nooit op deze (of hybride) oorlog voorbereid. Laat dat een les voor ons zijn (yeah right ...)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jerie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Dit is niet de eerste keer dat Ozon werd geraakt. Denk dat ze de bui wel zagen hangen. Ik denk ook dat deel van WB-klanten nu via Ozon ging. Als ik de Russen was, zou ik wat meer decentraliseren. Overigens is Ozon al meer gedecentraliseerd dan WB. WB was nooit op deze (of hybride) oorlog voorbereid. Laat dat een les voor ons zijn (yeah right ...)
Ik las overal dat dit de eerste hit op Ozon was, wanneer was die dan eerder? Niet lullig bedoelt, serieuze vraag :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ArcticWolf
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

Ik las overal dat dit de eerste hit op Ozon was, wanneer was die dan eerder? Niet lullig bedoelt, serieuze vraag :)
Volgens mij was het enkel een suggestie/dreigement destijds, die nu werkelijkheid is geworden :+

• Jerie
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

Een prima vraag.

Zie o.a. https://united24media.com...rries-hub-burns-too-21238

31 juli, Zelenodolsk, Tatarstan.

Dat was tijdens de WB campagne.

Ook was er in augustus 2022 een flink grote brand in een Ozon distributiecentrum nabij Moskou, te Istra. Die is nooit gelinkt aan Oekraïne. Zie o.a. https://ukranews.com/en/n...-moscow-there-are-victims

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDGjDpv40Q0TzvdbYBzTTFzh1u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PUZJSM80kpjKyAeobQSAemn.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Meer ozon in de lucht:

Ozon warehouse in Orenburg was attacked this morning.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 augustus 2026
Mogelijk een iskander launcher gevonden:

1/ Zelensky says Ukraine destroyed an Iskander launcher near the border today, part of a hunt for ballistic launchers. He says Russia has about 600 to 630 ballistic missiles left and can make up to 1300 a year, aiming for 100 a month.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 augustus 2026

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 23-08-2026 11:35 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De nood aan de patriot raketten is ernstig hoog geworden.
https://nos.nl/l/2627969
Cruciale luchtafweer schaars, 'Rusland en China ruiken de zwakte van het Westen'
Op 5 augustus onderschepte Oekraïne nul van de 28 door Rusland afgevuurde ballistische raketten. Bij de aanval op Kyiv en de omliggende regio vielen die dag zeker 17 doden.

PSN

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:34:
Mogelijk een iskander launcher gevonden:
Goed zo.
Dat zou veel vaker kunnen als ene heer Musk het gebruik van Starlink door Oekraine in Rusland zou toestaan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Russian Drone Strikes Passenger Train in Odesa Region
Kyiv post

Een passagierstrein raakte vandaag belaagd door een met straalmotor aangedreven Shahed drone. Nu zijn er eens een keer geen slachtoffers te betreuren omdat de trein op tijd werd stilgezet en passagiers en bemanning de trein op tijd konden verlaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OABsY2FQY1lENB5L6tajjVHtZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOrBCLAqYdxa5dvOlIeqZNoV.webp?f=fotoalbum_large
Ukrzaliznytsia (Ukrainian Railways) Chairman Oleksandr Pertsovskyi confirmed that the drone hit train No. 147, traveling from Zhytomyr to Odesa.
“The Ukrzaliznytsia monitoring team announced an evacuation in advance, and the train was urgently stopped on the track, so everyone is safe: the passengers, the train crew, and the locomotive crew,” Pertsovskyi said.
The train was carrying 593 passengers, including 15 children, at the time of the attack. Ukrzaliznytsia is currently organizing alternative transportation to bring the passengers to Odesa.
Later, Oleg Kipper, head of the Odesa Regional State Administration, reported that Russian forces struck the Zhytomyr-Odesa passenger train for the second time. There were no casualties, and all passengers were transported to Odesa.
Helaas is dit meer een uitzondering op de regel. De met straalmotor aangedreven drones zetten meer druk op de luchtafweer. In tegenstelling tot ballistische raketten zijn ze nog wel neer te halen, maar dit neerhalen kost meer moeite en er is minder garantie voor succes. Twee andere gebeurtenissen vandaag als illustratie:
Sofiivka, Kramatorsk, Donetsk regio - 2 doden, 1 gewonde, 141 woningen vernield:
Kyiv Post
During search-and-rescue operations in Sofiivka, emergency workers recovered the body of one victim from under the rubble. Firefighters extinguished a blaze in an outbuilding and localized fires at a private home, two civilian vehicles, and the damaged structural elements of another house.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl0SkA7_vL3H2fG4_yHK9yfSKqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSDZREb7Z9rxQDXEQQ5czUsH.webp?f=fotoalbum_large
A Russian attack on the settlement of Sofiivka in the Kramatorsk community of the Donetsk region killed two people, injured two others, and damaged 141 homes. However, the SES reported that firefighting efforts had to be suspended due to the threat of repeated Russian shelling.
Osnovyanskyi district, Kharkiv, 8 doden, huizen en bijgebouw vernield
Kyiv Post
Early Sunday morning, a Russian jet-powered “Shahed” drone struck a residential area in the Osnovyanskyi district of Kharkiv. The strike injured eight people, including a 15-year-old boy who suffered an acute stress reaction, and sparked fires in private homes and an outbuilding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HAo-wIRyGDgreaG74wRnO0sVps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9P5u0KUOJpi2TxZZRh3OLlI.webp?f=fotoalbum_large~
Hoe de ballistische raketten neer te halen is natuurlijk het dominante issue voor Oekraïne. Deze door straalmotoren aangedreven drones zijn wel lastig erbij. Meer moeite, minder slagingskans. Wel heb ik gelezen dat Oekraïne al druk doende is om de slagingskans te vergroten. Als stoplap oplossing was wat we inmiddels de EU way kunnen noemen: jaag op de drone met een straaljager: Aerotime weet ons te vertellen dat inmiddels 2/3 van de Russische drones uit deze met straalmotor uitgevoerde drones bestaat. De huidige Geran-4 drone is al weer een doorontwikkeling van de eerste met straalmotor aangedreven versie, de Geran-3. Met een maximum snelheid van 500 km/u is ze moeilijker te onderscheppen. De trade off is dat de actieradius minder is, maar 450 km. Om toch even op te merken, de straalmotor is van chinese makelij. Dit zegt dus iets over China, hoe het Rusland helpt. Het zegt ook iets over Rusland, die deze motoren blijkaar nog niet zelf kan ontwikkelen/produceren.

Verscheidene Oekraïense fabrikanten zijn parallel bezig om Geran-4 achtigen te pareren. De bekende Wild Hornets Sting quadcopter blijkt in staat om Geran-4 drones neer te halen. Hoe hoog de succesgraad is blijft onduidelijk. Tot het illustere groepje Geran-4 killers behoort ook de Noctis Zirka Deze drone lijkt (naar mijn inzicht) een quadcopter concept met een raketaandrijving te combineren. Correct me if I am wrong. Raketaandrijving is een ideale en kosteneffectieve manier om in een korte vlucht heel snel te zijn en toch schandalig goedkoop te blijven. De kostprijs ligt op 2000 dollar per unit. De drone heeft een maximum snelheid van 340 km/h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j99MZ-rkBeNpSvSWKCVce08_EyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy1t8jpQcLc9DBsrFIvu4Kty.jpg?f=fotoalbum_large
Een derde type, de Britse Octopus-100 moet het doen met een snelheid van 305 km/u.

Al deze drones hebben de mogelijkheid om op eigen sensoren zelfstandig het laatste stukje naar de vijandelijke drone af te leggen. Met de verstoringen in het signaal van de piloot en de huidige snelheden geen overbodige luxe.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jerie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

Een prima vraag.

Zie o.a. https://united24media.com...rries-hub-burns-too-21238

31 juli, Zelenodolsk, Tatarstan.

Dat was tijdens de WB campagne.

Ook was er in augustus 2022 een flink grote brand in een Ozon distributiecentrum nabij Moskou, te Istra. Die is nooit gelinkt aan Oekraïne. Zie o.a. https://ukranews.com/en/n...-moscow-there-are-victims
Top! Mooi opgehelderd, thanks _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
3x ozon vannacht:

🔥 Three Ozon logistics hubs are on fire: • In Dagestan, a large complex in the industrial park "Tyube" (130 thousand m²) is burning. • A warehouse in Nevinnomyssk, Stavropol Territory has also been hit. • A center with an area of ​​​​91,200 m² is burning near the village of Enem in Adygea.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 24 augustus 2026

PSN

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nog wat video's van de brand in Tyube:

Smoke from the burning Ozon logistics hub in Tyube has blanketed Makhachkala, covering much of the city skyline.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 24 augustus 2026

Ozon logistics hub in the Tyube industrial park, Dagestan, Russia, was attacked by drones early this morning, triggering a large fire. The complex covers around 130,000 m². Ozon is one of Russia’s largest online marketplaces, similar to Wildberries.

Video of the morning drone attack on the Ozon logistics hub in the Tyube industrial park, Dagestan.

[edit]

Op Instagram wordt het volgende gemeld:
Four warehouse hubs ceased operations in Russia overnight, three of them belonging to the OZON network.

The affected regions are the Republic of Adygea, Dagestan, and Stavropol Krai.

[ Voor 53% gewijzigd door XWB op 24-08-2026 10:56 ]

March of the Eagles

• Fiber

Fiber

Bijgewerkte Ozon Bingo kaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHBFMHbKZIPFLdibP-dDn9YkdsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvRLCRLdsoYGlscUssTi5ujl.jpg?f=fotoalbum_large

:7

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Rusland gericht de bouwmarkten in Odesa getarget:

‼️ Two of the three "Epicenters" in Odesa burned down this morning as a result of a hostile attack. Both hypermarkets were engulfed in large-scale fires, the company's press service said.

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:09
YakuzA schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:15:
Rusland gericht de bouwmarkten in Odesa getarget:
[Bluesky]
Met zo'n naam vraag je er ook wel een beetje om.

Wel intrigerend wat de gedachte hierachter is. Een soort "Sims3" achtige invulling van "neem wraak omdat zijn onze distributiecentra platbombarderen"?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een nieuwe bevestiging dat gewerkt wordt aan Storm Shadow productie door Oekraine:

🇬🇧🇺🇦🚀 We are sharing technologies with Ukraine that will allow them to manufacture Storm Shadow missiles on their own territory, - British Defense Minister told SkyNews.

PSN

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:36

DropjesLover

Dit dus ->

YakuzA schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:38:
Weer een nieuwe bevestiging dat gewerkt wordt aan Storm Shadow productie door Oekraine:
[Bluesky]
Staat ook goed in het NOS bericht, om 12:24 vandaag https://nos.nl/artikel/26...extra-militairen-oproepen

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:08
YakuzA schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:38:
[Bluesky]
Mooi nu nog meer hulp graag. Wat gaat het allemaal al jaren stroperig. (en dan druk ik mij voorzichtig uit)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

onkl schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Met zo'n naam vraag je er ook wel een beetje om.

Wel intrigerend wat de gedachte hierachter is. Een soort "Sims3" achtige invulling van "neem wraak omdat zijn onze distributiecentra platbombarderen"?
Perun had the grim math aangehaald.

Oekraïne heeft niet genoeg Patriot PAC-3 raketten om de inkomende ballistische raketten af te weren, dan is er geen andere strategie dan absorptie (ook wel bekend als "damage tanken"). Als je sowieso x aantal inkomende ballistische raketten per maand moet incasseren, dan ga je de schade door inkomende ballistische raketten reduceren met het manipuleren van de vijandelijke targeting.

De schade kan je rangschikken op basis van hersteltijd of vervangbaarheid zoals hoe gemakkelijk een plan B, C,... geregeld kan worden. Een elektriciteitscentrale vervang je niet zomaar. Een postsorteercentrum, magazijn, bouwmarkt,... is gemakkelijker te vervangen door ergens anders leegstaande panden activeren en decentraliseren.

De vijand overtuigen om wraak te nemen met raketten op de vervangbare Oekraïense gebouwen zorgt ervoor dat de vijand minder op de moeilijk vervangbare infrastructuur gaat mikken.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een aantal posts verplaatst naar De situatie binnen Rusland

• Pedri88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 19:23
Eerst Wildberries nu Ozon, en ik zie dat deze in recordtempo worden afgebrand. Ben benieuwd wie ze hierna in het vizier gaan houden, dit moet ontzettend pijn doen voor Putin en zijn imago, de bevolking heeft al te leiden onder benzine tekort, en nu ook nog eens met bevoorrading van dagelijksegoederen, de oorlog komt steeds dichterbij, ook staatspropoganda kan niet alles dekken.

[ Voor 27% gewijzigd door Pedri88 op 24-08-2026 19:23 ]

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2KGMXVE8jrQCQa0iyq-2YRCXLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3VPXEy3JnX2YnSQmItF8H6J.jpg?f=fotoalbum_large

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pedri88 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:21:
Eerst Wildberries nu Ozon, en ik zie dat deze in recordtempo worden afgebrand. Ben benieuwd wie ze hierna in het vizier gaan houden, dit moet ontzettend pijn doen voor Putin en zijn imago, de bevolking heeft al te leiden onder benzine tekort, en nu ook nog eens met bevoorrading van dagelijksegoederen, de oorlog komt steeds dichterbij, ook staatspropoganda kan niet alles dekken.
Van uit mijn luie stoel en netwerk-achtergrond zou ik denken, zouden internet-exchanges en datacenters misschien een doel kunnen zijn? En dan iets specifieker, de faciliteiten waar de ru banken hun infrastructuur hebben staan en/of connecten met de buitenwereld. Maar goed, misschien dat die beter beschermd zijn?

Dat betekent, stam + t .

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:32
Apache4u schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Van uit mijn luie stoel en netwerk-achtergrond zou ik denken, zouden internet-exchanges en datacenters misschien een doel kunnen zijn? En dan iets specifieker, de faciliteiten waar de ru banken hun infrastructuur hebben staan en/of connecten met de buitenwereld. Maar goed, misschien dat die beter beschermd zijn?
Ik denk zeker dat dit een interessant doel is. Je zou ook kunnen denken aan vliegvelden (al vallen bij aanvallen op terminals wel veel burgerslachtoffers), als je de Russische bovenlaag wil raken. En natuurlijk elektriciteitscentrales en/of transport van elektra is ook interessant omdat een aanval hierop ook de economie ernstige schade toebrengt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

fonsoy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Ik denk zeker dat dit een interessant doel is. Je zou ook kunnen denken aan vliegvelden (al vallen bij aanvallen op terminals wel veel burgerslachtoffers), als je de Russische bovenlaag wil raken. En natuurlijk elektriciteitscentrales en/of transport van elektra is ook interessant omdat een aanval hierop ook de economie ernstige schade toebrengt.
Wat als je de controletorens van een vliegveld beschadigd / vernietigd? Weinig slachtoffers, maar zonder die toren is er nauwelijks vliegverkeer mogelijk. Het raakt ook de burger, en is een flinke financiële strop.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• FreezeXJ
  • Laatst online: 11:17

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Daar zitten wel burgers in, dus dat gaat hele negatieve pers opleveren, en Ukraine heeft daar last van. Dat de Russen alle regels van Geneve als bingo-kaart gebruiken is niet relevant, als Ukraine er ook maar 1 raakt valt er alweer potentiele steun weg.
Desnogwelteplus zitten ze ook in een oorlogssituatie, dus ik zou het prima snappen als ze het doen, mits het voldoende voordeel meebrengt.

Voorlopig is de warenhuizen en wapenfabrikanten afschieten belangrijker, dat raakt het front direct (want er komt teveel militair spul via WB/Ozon) en 's nachts valt het aantal burgerslachtoffers mee.
Wellicht valt er nog wat te winnen met spoorwegen opblazen, maar als ik zo kijk hoeveel moeite er voor bruggen etc gedaan moet worden weegt dat minder op tegen de investering in grote drones.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:29
The Amur Gas Chemical Complex (one of the world's largest polyethylene and polypropylene production facilities under construction), nog niet eens operationeel dus. 'A fire broke out', zonder Oekraïense bijdrage waarschijnlijk.
A Chinese contractor was killed and more than 100 other workers were injured after a fire broke out at the Amur Gas Chemical Complex (AGCC) in Russia’s Far East, the company said Tuesday.

Located near the Amur region town of Svobodny, AGCC is a $10 billion joint venture between Russian petrochemical giant Sibur and China’s state-owned oil and gas company Sinopec. Designed to become one of the world's largest polymer manufacturing facilities, the complex was undergoing final testing ahead of its planned launch in early 2027.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02GDZXRiPkaILgAfH3Zn4qO8hu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCGUx7hlz80w4Gz6vxnNvHpT.jpg?f=fotoalbum_large
In a statement, AGCC said the fire broke out in a support section of a pyrolysis unit. The company said primary equipment was not damaged.
Minimale schade zoals uit de beelden blijkt. https://www.themoscowtime...r-injures-over-100-a93573

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 25-08-2026 19:58 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fonsoy schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Nog los van ethische bezwaren: UA heeft ongelofelijk veel drones ter beschikking, maar de meeste zijn betrekkelijk klein met een beperkte hoeveelheid explosief. Ze hebben niet de enorme hoeveelheden 3-ton glide bombs en honderden Iskanders van de vijand. Daarom kiezen ze voor het grootste deel doelwitten die behoorlijk brandbaar zijn waarmee de schade van een aanval vele malen groter kan zijn dan enkel wat de eerste bavovna doet. Denk aan raffinaderijen en andere olie/gasinfra, of recenter ook warenhuizen vol brandbaar verpakkingsmateriaal.

Voor grotere doelen die niet vanzelf verder branden moet schaarse zwaarder materieel zoals Scalp, Stormshadow of Flamingo ingezet worden. Die zouden ook gebruikt moeten worden voor de doelen die je hier voorstelt en dat zou ten koste gaan van de erg gerichte keuzes die nu gemaakt worden (commandoposten, grote groepen troepen, fabrieken met kritieke rol in toeleveringsketens). Pas als UA tientallen zo niet honderden raketten in deze categorie per dag beschikbaar heeft kan het zich permitteren bredere types doelwitten ermee te bedienen.

En dan nog verwacht/ hoop ik dat ze selectief zouden zijn om onnodige burgerslachtoffers te vermijden.

Oslik, blyat! Oslik!

• ArcticWolf
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Nog los van ethische bezwaren: UA heeft ongelofelijk veel drones ter beschikking, maar de meeste zijn betrekkelijk klein met een beperkte hoeveelheid explosief. Ze hebben niet de enorme hoeveelheden 3-ton glide bombs en honderden Iskanders van de vijand. Daarom kiezen ze voor het grootste deel doelwitten die behoorlijk brandbaar zijn waarmee de schade van een aanval vele malen groter kan zijn dan enkel wat de eerste bavovna doet. Denk aan raffinaderijen en andere olie/gasinfra, of recenter ook warenhuizen vol brandbaar verpakkingsmateriaal.

Voor grotere doelen die niet vanzelf verder branden moet schaarse zwaarder materieel zoals Scalp, Stormshadow of Flamingo ingezet worden. Die zouden ook gebruikt moeten worden voor de doelen die je hier voorstelt en dat zou ten koste gaan van de erg gerichte keuzes die nu gemaakt worden (commandoposten, grote groepen troepen, fabrieken met kritieke rol in toeleveringsketens). Pas als UA tientallen zo niet honderden raketten in deze categorie per dag beschikbaar heeft kan het zich permitteren bredere types doelwitten ermee te bedienen.

En dan nog verwacht/ hoop ik dat ze selectief zouden zijn om onnodige burgerslachtoffers te vermijden.
Ik verwacht wel dat dit een serieuze optie gaat zijn aankomende winter... Rusland deed afgelopen winter hetzelfde en toen zaten de Oekraïners met -20C zonder stroom/verwarming.

Het is sowieso curieus waarom er niet meer Flamingo's worden ingezet terwijl de productie capaciteit rond de 3 per dag zou liggen (FP-5). Maar goed, het blijft sowieso lastig voor Oekraïne om targets te kiezen... Putin is mentaal incapabel om over te geven zonder dat iemand hem uit het raam duwt en dan zijn er nog genoeg hardliners die ook zo denken.

Zowel Oekraine en Rusland zijn op dit moment incapabel om over te geven, dus de eerste die escaleert die verliest... (is mijn mening).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Alle lukoil 'major' raffinaderijen gesloten momenteel:

Reuters reported today that all of Lukoil's major oil refineries in Russia have shut down operations due to damage. In particular, the country's fourth-largest refinery, "Lukoil-Nizhegorodnefteorgsintez", ceased operations today. www.reuters.com/business/ene...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 26 augustus 2026
https://www.reuters.com/b...k-sources-say-2026-08-26/

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2026 10:56 ]

PSN

• Temraakle
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Temraakle

Dat is altijd leuk

Offtopic in dit topic, meer iets voor De situatie binnen Rusland.
En geef dan iets meer context, en ook wat je persoonlijke ervaring voor de discussie betekent.

[ Voor 51% gewijzigd door teacup op 27-08-2026 17:04 ]

Treinreizen China: www.treinkaartjesChina.nl

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:16
https://nos.nl/artikel/26...utobom-in-sint-petersburg
De kop zegt het al. Autobom zorgt voor een (waarschijnlijk luchtmacht officier) minder

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:40

Fanta

FordPerformance™️

Snowhite0901 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 06:52:
https://nos.nl/artikel/26...utobom-in-sint-petersburg
De kop zegt het al. Autobom zorgt voor een (waarschijnlijk luchtmacht officier) minder
Tip voor de volgende keer: deel ook even een stukje van het bericht, zodat mensen niet verder hoeven te klikken.

Bijvoorbeeld zo:
Russische militair gedood door autobom in Sint-Petersburg

Een Russische militair is gedood door een bom die onder zijn auto was geplaatst. Dat melden Russische functionarissen. De auto explodeerde in een wijk in Sint-Petersburg waar militairen wonen.

De militair was niet de enige die in de auto zat. Zijn vrouw raakte zwaargewond en is in het ziekenhuis opgenomen.

Over de identiteit van de militair is verder niets bekendgemaakt door de Russische autoriteiten. De Russische nieuwssite Fontanka meldt dat het gaat om een luitenant-kolonel die bij de luchtmacht zat. Het Russische Openbaar Ministerie zegt een strafzaak te hebben geopend.
Bron: NOS

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bear hunting season is weer geopend:

SBU forces struck a Tu-95MS bomber at Engels, Zelensky says. These are the exact aircraft Russia uses to launch missile strikes against Ukraine.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 28 augustus 2026

PSN

• SPee
  • Laatst online: 10:19
Oef. Rusland heeft blijkbaar weer ergens een verzameling troepen gevonden die ze kwijt willen. Je ziet niet zo vaak dat het boven de 1500 komt.

let the past be the past.

• Tens
YakuzA schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:29:
Bear hunting season is weer geopend:
[Bluesky]
De eerste beelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc99tRxTsywZdO3o6WdbDrNf9Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsYscPp42c3lAr9AzZqaeUEm.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook heeft een Russische jet drone blijkbaar bijna 1000km afgelegd, iets dat nog niet eerder is gezien. Dan is bijna heel Oekraïne binnen bereik van deze units:

1

Oko Gora reports a record 960-km flight by a Russian jet-powered drone today. Flying at 5–7 km altitude can reportedly double the Geran-4's stated 550-km range, putting 96% of Ukraine within reach.

[ Voor 201% gewijzigd door Nyarlathotep op 28-08-2026 16:57 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:47:
Ook heeft een Russische jet drone blijkbaar bijna 1000km afgelegd, iets dat nog niet eerder is gezien. Dan is bijna heel Oekraïne binnen bereik van deze units:

https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mu56zjbg622b

(Het lukt mij niet om het bericht te embedden; geen account daar)
embed werkt ook gewoon zonder account :)

Oko Gora reports a record 960-km flight by a Russian jet-powered drone today. Flying at 5–7 km altitude can reportedly double the Geran-4's stated 550-km range, putting 96% of Ukraine within reach.

(alleen de GoT visual editor vergupt het vaak.

PSN

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Knap dat ze gekozen hebben voor een vliegtuig met missende motoren.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 15:28
Yakolev schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:19:
Knap dat ze gekozen hebben voor een vliegtuig met missende motoren.
Alles wat kon vliegen is waarschijnlijk wel opgestegen. Dan moet het of een donor vliegtuig zijn of eentje in onderhoud.

• Tens
SiErRa schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Alles wat kon vliegen is waarschijnlijk wel opgestegen. Dan moet het of een donor vliegtuig zijn of eentje in onderhoud.
Blijkbaar parkeren ze decoys op de startbaan; lijkt deze te vinden op google maps.
https://maps.app.goo.gl/qFJDTtbEwzdmkgX39~[/url]
en deze geschilderde op de parking:
https://maps.app.goo.gl/C95wBb9WHevV8XA77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg5cFxoq_BeXobmNGjeyc9Ktd-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8kYcc94z7eDkJq0HhcHVwiY.jpg?f=fotoalbum_large

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzsq8iorHhzjCCQ0heO-2nVSYXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60jx0lbR5RA60i1dM9QGtA3Z.jpg?f=fotoalbum_large

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De anderhalf miljoen komt wel ernstig dichtbij.

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 07:51
Rzaan schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:18:
De anderhalf miljoen komt wel ernstig dichtbij.
Nog 10-15 dagenn, net voor de russische "verkiezingen".

Al zal het voor de uitslag weinig uitmaken...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
FP2 op jacht:

A Russian Pantsir fired at a Ukrainian FP-2 drone, but the drone turned around and destroyed the system instead.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 29 augustus 2026

PSN

• ArcticWolf
  • Niet online
De 27 doden in Oekraïne is wel weer triest... las dat Frankrijk en Italië echt proberen de SAMP-T/NG en Aster 30B1/B1NT productie probeert op te schroeven, maar linksom of rechtsom blijft een dergelijke interceptor lastig te fabriceren. Het is niet voor niks dat er relatief weinig PAC-3 raketten worden gefabriceerd.
Enige positieve noot is dat Oekraïne onder licentie de Aster 30B1/B1NT mag gaan produceren, maar op dit moment ligt de volledige productie capaciteit binnen Europa op 300 missiles per jaar... :s veel te weinig

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zoveel doden :( en weer een munitie opslag vlakbij de bewoonde wereld. Ik heb familie wonen in de buurt, en ondanks dat ze 10km ofzo van de explosie zaten, was het zo'n harde dreun dat het voelde alsof het naast de deur was.

• beany

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8yBa1SWs3hosTil3K7P9Eg4edA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsEyVrz3zbhTiT2Otqq7hJ82.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Raffinaderij op de korrel:

🔥🛢️ The oil refinery in Kirishi, Leningrad Oblast, was attacked by Ukrainian drones overnight, with a fire breaking out at the facility. KINEF is one of Russia’s largest refineries. The refinery has a processing capacity of around 20.1 million tonnes of crude oil per year.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 30 augustus 2026

A Russian shows the aftermath of last night's strike on the Kirishi refinery in Leningrad region. Over 60 drones were reportedly active over the region overnight.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 30 augustus 2026

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 30-08-2026 10:58 ]

PSN

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid