• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:39
Apache4u schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:50:
mooi hoor. Ik ben geen brandgevaar-expert en vraag me dus af of UA de drones uitrust met speciale lading (om brand te bevorderen) want het brandt allemaal wel heel erg goed.
Ik kan me ook voorstellen dat er in Rusland heel andere brandveiligheids eisen en normen zijn dan binnen NL. Of dat het geld voor werkende sprinklers in de zakken van Yuri is achtergebleven...

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mooi hoor. Ik ben geen brandgevaar-expert en vraag me dus af of UA de drones uitrust met speciale lading (om brand te bevorderen) want het brandt allemaal wel heel erg goed.
De dichtheid van alle artikelen die er liggen is huge! Heel veel karton met plastic zooi erin (wat dat is wat 'we', als consument, kopen). Pallet naast pallet (en vaak nog met plastic eromheen), een rij of 7 hoog. Na een meter of 3 staat er weer zo'n stelling. Als er 1 in de hens gaat, gaat dat karton heel snel. Komt gigantisch veel warmte vanaf, dus de volgende rij is ook zo in de hens (en naders valt er wel een half afgebrande pallet om).
De hallen zijn vaak wel opgedeeld in subhallen met brandwerende muren ertussen. Maar dat lijkt hier niet geval (zag je wel bij andere vestigingen, daar zijn dan maar een paar 'compartimenten' afgebrand).

Hier lag geen ammo. Wel veel meuk die door vrijwilligers gekocht werd en naar het front werd gestuurd. Denk aan nachtbrillen, helmen, body armor, etc. Naast natuurlijk alle andere meuk die bij zo'n winkel te koop is.

[ Voor 10% gewijzigd door IJsbeer op 16-08-2026 11:32 ]

• IJsbeer
  • Niet online
gustaveau schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat er in Rusland heel andere brandveiligheids eisen en normen zijn dan binnen NL. Of dat het geld voor werkende sprinklers in de zakken van Yuri is achtergebleven...a
Sprinklers werken als ze nog heel zijn. Als er 'iets' door het dak naar beneden komt en ontploft zullen alle waterleidingen ook niet heel meer zijn. Kans is groot dus dat het niet geblust kan worden omdat het water ergens anders uit een leiding spuit.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
gustaveau schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat er in Rusland heel andere brandveiligheids eisen en normen zijn dan binnen NL. Of dat het geld voor werkende sprinklers in de zakken van Yuri is achtergebleven...
En het blijft Rusland, dus voor 100$ schrijft de inspecteur elk gewenst rapport onafhankelijk van de eisen of het voldoet aan eisen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De zooi die in warenhuizen staat (en woningen doorgaans ook) is zeer brandbaar. Zo ook in Nederland hoor. Tel ook maar eens hoeveel batterijen en accu's je in huis hebt, en waar je zoal zou bewaren.

Afgelopen dagen 2x batterij vervangen van oude 2x MBPs. Die eerste ging nog, maar die tweede toen ik die openmaakte sprong de backplate eraf. Dat was Opgezwolle van bol.com

Wat je er tegen kunt doen is branddeuren. Dan gaat een ruimte gecontroleerd afbranden, en heb je in ieder geval tijd om fatsoenlijk weg te komen. Het is logisch dat je in volledige paniek raakt; maar je moet juist rustig en rationeel blijven. Dat gezegd hebbende: als medewerker in Rusland zou ik zo snel stoppen stoppen waar ik mee bezig ben, en wegwezen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-08 14:32
Oekraïne is wel extreem efficiënt bezig om het asymmetrische oorlogsvoering uit te melken.
Nu Rusland lastig hun luchtverdediging overal kan plaatsen. En die broodnodig zijn voor binnenlandse belangrijke zaken die verdedigd moeten worden blijkt dat Rusland te weinig heeft om alles te dekken.

Wat ik ook echt knap vind van Oekraine is hoe ze zelf hun materieel productie doen. Echt absurd dat ze een gigantische hoge percentage van hun drones gewoon compleet zelf maken. Volgens mij maken ze al drones die nagenoeg geen Chinese onderdelen bevatten. (Accu's komen van Zuid koreaanse leveranciers.)

Wat echt de grootste troef is, is de EU/USA combo met Oekraïne als soort van gevechtsgebied. EU/USA kan van alles leveren en komt echt op stoom. Waarbij Rusland dat amper kan tegen houden. Terwijl de EU/USA en Oekraïne echt bezig zijn om de toevoer aderen dicht te knijpen overal ter wereld.

Het kan nog heel lang duren, maar je zie wel een trend. Denk dat het geen goed einde gaat worden voor Rusland. Echter, wanneer stopt Rusland? En gaat het land als het in een klein hoekje zit gedrukt rare sprongen maken? (nucleaire bom?)

Waar ik op hoop is dat Rusland in een hoekje gedrukt zal worden, waardoor ze gewoon tot een deal komen. Maar goed. Dat is allemaal extreem onvoorspelbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Immutable op 16-08-2026 14:31 ]

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Om op het brandbaar idioom door te gaan. Gisteren al een Soyuz fabriek in Samara getroffen (YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q3") vandaag ook een fabriek voor de bijbehorende raket brandstof, Kamensky Combine in de Rostov Oblast het resultaat van de aanval afgezet tegen eerdere beelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFK_YN9-wpz45erqtnHX4rS1veY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MC2qmntAcDNEL7cVmb5Txj4N.png?f=user_large
Zoals is te zien blijf er nog genoeg over voor een volgend bezoek. Hopelijk ondergraaft de aanval wel de productie daar.

Ten opzichte van de hele Wildberries campagne blijf ik dit eigenlijk toch meer een no-brainer vinden om aan te vallen.

Ukraine reports strike on Russian rocket fuel plant
Ukrainska Pavda
Ukraine's defence forces struck the Kamensky Combine, a solid rocket fuel plant in Russia's Rostov Oblast, located near the Ukrainian border, on the night of 15-16 August.
The General Staff said the plant produces solid rocket fuel for the Uragan, Smerch, and Tornado-S multiple-launch rocket systems and other missile systems and airborne weapons.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:08

Fiber

Beaches are for storming.

Immutable schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:29:
Oekraïne is wel extreem efficiënt bezig om het asymmetrische oorlogsvoering uit te melken.
Nu Rusland lastig hun luchtverdediging overal kan plaatsen. En die broodnodig zijn voor binnenlandse belangrijke zaken die verdedigd moeten worden blijkt dat Rusland te weinig heeft om alles te dekken.

Wat ik ook echt knap vind van Oekraine is hoe ze zelf hun materieel productie doen. Echt absurd dat ze een gigantische hoge percentage van hun drones gewoon compleet zelf maken. Volgens mij maken ze al drones die nagenoeg geen Chinese onderdelen bevatten. (Accu's komen van Zuid koreaanse leveranciers.)

Wat echt de grootste troef is, is de EU/USA combo met Oekraïne als soort van gevechtsgebied. EU/USA kan van alles leveren en komt echt op stoom. Waarbij Rusland dat amper kan tegen houden. Terwijl de EU/USA en Oekraïne echt bezig zijn om de toevoer aderen dicht te knijpen overal ter wereld.

Het kan nog heel lang duren, maar je zie wel een trend. Denk dat het geen goed einde gaat worden voor Rusland. Echter, wanneer stopt Rusland? [...]
Nooit, denk ik.

De vraag is: Wanneer stopt Oekraïne? Ik denk wellicht niet meer totdat ze alles terug hebben en misschien gaan ze zelfs dan nog wel even door...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dat Rusland niet stil zit weten we. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat haar acties zich meer in het reactieve spectrum bevinden.

Twee Ukrainska Pravda artikelen:
15:01 uur vanmiddag: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/16/8048887/
16:56 uur vanmiddag: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/16/8048887/

Een merge uit beide artikelen:

Russia attacks post office in shopping centre near Odesa
The Russians have attacked a post office in a shopping centre on the outskirts of Odesa with a jet-powered drone, injuring two people.

The attack injured two people, one of whom was taken to hospital.

Meanwhile, social media reports indicate that Russian forces attacked an Epicentr shopping centre in Odesa. Epicentr is a Ukrainian chain of home improvement superstores.
Mijn impressie is dat onderstaande foto vooral op het laatste terugslaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc46Kyw9taBPNqDyQOdmAwYnHI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIHh2wsEWHX05PP4UWTLs4N5.webp?f=fotoalbum_large
Het latere bericht corrigeert het aantal gewonden:
On 16 August, Russian forces attacked a post office in a shopping centre on the outskirts of Odesa with a jet-powered drone, injuring four people.
In dit latere bericht is ook toegevoegd dat nog twee gebouwen met een woonbestemming zijn geraakt, met wat ik begrijp nog drie extra gewonden:
Two residential buildings have been destroyed by a jet-powered drone strike. Early reports indicate that, sadly, three people have been injured".
Iets om even op te merken is, dat deze aanvallen tegenwoordig overdag gebeuren. Zou je alleen maar bedrijfsmiddelen onklaar willen maken, dan doe je dat 's nachts.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:47
teacup schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:22:
...[...]

Iets om even op te merken is, dat deze aanvallen tegenwoordig overdag gebeuren. Zou je alleen maar bedrijfsmiddelen onklaar willen maken, dan doe je dat 's nachts.
Kan ook te maken hebben met de gebruikte drones. Misschien hebben deze videobeeld nodig om hun doel te raken en is dat beeld ‘s nachts onvoldoende bruikbaar.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:29:

Het kan nog heel lang duren, maar je zie wel een trend. Denk dat het geen goed einde gaat worden voor Rusland. Echter, wanneer stopt Rusland? En gaat het land als het in een klein hoekje zit gedrukt rare sprongen maken? (nucleaire bom?)

Waar ik op hoop is dat Rusland in een hoekje gedrukt zal worden, waardoor ze gewoon tot een deal komen. Maar goed. Dat is allemaal extreem onvoorspelbaar.
Er gaat geen deal komen, de Russen zijn daar niet toe in staat zolang er genoeg hardliners levend zijn.
Na de annexatie van de Krim was er ook een deal... en ta-da in 2021 gaan de Russen doodleuk verder. Europa en Oekraïne zijn gelukkig niet meer zo naïef dat het overgeven van de Donbas als deal de oorlog (op lange termijn) doet beëindigen want een paar jaar later gaan de Russen gewoon weer verder.

Maar goed dit is voor een ander topic.

Deze video is net online gezet:
Erg interessant... wist trouwens ook niet dat er 20.000! buitenlanders voor Oekraïne vechten.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 16-08-2026 17:41 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naast Koledino (Podolsk) op 250k / 450 km van grens, zou ook ook Domodedovo op 50k / 420 km van grens getroffen zijn met een 20-50% loss. Die krijgt minder aandacht, terwijl die Koledino (Podolsk) al eerder was getroffen, meerdere keren zelfs. Als je de brand ziet, lijkt dit dan de genadeklap te zijn.

Als Oekraïne doorgaat met hun campagne, gaan we meer aanvallen zien op doelen die al eerder met succes zijn geraakt, of op kleinere distributiecentra die nog niet met succes zijn geraakt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Fiber

Fiber

Bijgewerkte bingo kaart...:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HP1FW-YW0AABGxK.jpg

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber

Fiber

ArcticWolf schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:25:
[...]

Ze zijn er 1 in Moscow vergeten I know, flauw en AI
[Afbeelding]
Gaat misschien ooit nog wel eens gebeuren, maar lijkt me voorlopig nog niet gewenst.

• beany
  • Laatst online: 11:22

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8kLDthbqrD4_c76kFhG5PzXPg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEyaNdZz9OlQz2gOX7UlnCYw.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Deze drones waren me nog niet eerder opgevallen:

The Times says Ukraine has been using UK-made Nyan jet drones for deep strikes inside Russia over the past six months, including hits on refineries in Volgograd and Yaroslavl. www.thetimes.com/world/russia...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 16 augustus 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:16
YakuzA schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:34:
Deze drones waren me nog niet eerder opgevallen:
[Embed]
Het was wel een beetje te verwachten. Er is een trend gaande waarbij de defensie industrie als een idioot aan het ontwikkelen is om hun output op de trein naar Oekraïne te sturen. Je kan zo'n wapen testen tot je een ons weegt, maar dat weegt niet op tegen een test in het veld tegen een echte vijand. Dat ga je uiteraard niet vantevoren aankondigen. Je wacht gewoon op de resultaten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:44
Om in verhouding te plaatsen

Totaal oppervlakte alle Wildberries: 2.885.000 m2
Oppervlakte van aangevallen Wildberries: 2.177.000
In totaal is potentieel 76% van all Wildberries opslag vernietigd/weg/stuk/kapotstuk

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:15
PASware schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Om in verhouding te plaatsen

Totaal oppervlakte alle Wildberries: 2.885.000 m2
Oppervlakte van aangevallen Wildberries: 2.177.000
In totaal is potentieel 76% van all Wildberries opslag vernietigd/weg/stuk/kapotstuk
Er zal misschien nog wat onzekerheid zitten in hoe bruikbaar een aangevallen opslag nog is. Die van afgelopen weekend bij Moskou leek flink groot in de brand te staan - maar hoe geisoleerd is de opslag inwendig? Is de helft nog bruikbaar, of is de hele opslag verloren?

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:48

pro_6or

amateur_60r

vanaalten schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Er zal misschien nog wat onzekerheid zitten in hoe bruikbaar een aangevallen opslag nog is. Die van afgelopen weekend bij Moskou leek flink groot in de brand te staan - maar hoe geisoleerd is de opslag inwendig? Is de helft nog bruikbaar, of is de hele opslag verloren?
Koledino lijkt me een total loss, maar, bij de eerdere branden stonden er toch nog wel grote delen van de hallen overeind. Water en rookschade, structurele schade. Moeilijk te zeggen of ze nog iets kunnen met wat nog wel staat. Als Ukraine klaar is met de lijst nog een 2e keer terug komen bij hallen die nog half staan lijkt me een goed idee. Of gewoon verder met ozon.

een treffende spreuk

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

pro_6or schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Koledino lijkt me een total loss, maar, bij de eerdere branden stonden er toch nog wel grote delen van de hallen overeind. Water en rookschade, structurele schade. Moeilijk te zeggen of ze nog iets kunnen met wat nog wel staat. Als Ukraine klaar is met de lijst nog een 2e keer terug komen bij hallen die nog half staan lijkt me een goed idee. Of gewoon verder met ozon.
Of verder met raffinaderijen, want dat ging wel lekker maar daar lijken ze mee gestopt te zijn?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid