• nbosch
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:48
Met interesse de discussie van de afgelopen dgn over huisbezitters v niet-huisbezitters en de HRA gelezen. Is HRA subsidie ? Veel semantische discussie, even een heel andere insteek.

HRA kost de staat 9-11 miljard per jaar.

Huurwaardeforfait levert 3 miljard per jaar op.

OZB 6.3 miljard per jaar

Overdrachtsbelasting 4 miljard per jaar

Alles bij elkaar is dit dus vrij neutraal voor huizenbezitters. Ik snap ook wel dat bij overdrachtsbel ook bedrijfspanden zullen zitten en OZB naar de gemeente gaat. Maar ik heb de successiebelasting hier nog niet eens meegenomen.

Huurtoeslag is >5 miljard. En dan te bedenken dat 60 % van de huishoudens inmiddels eigenhuisbezitter is.

De (linkse) politiek framet natuurlijk graag dat de hardwerkende Nederlander de HRA van de allerrijkste subsidieert. Maar ik denk dat de feiten andersom uitwijzen.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
nbosch schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:12:
Met interesse de discussie van de afgelopen dgn over huisbezitters v niet-huisbezitters en de HRA gelezen. Is HRA subsidie ? Veel semantische discussie, even een heel andere insteek.

OZB 6.3 miljard per jaar

Alles bij elkaar is dit dus vrij neutraal voor huizenbezitters. Ik snap ook wel dat bij overdrachtsbel ook bedrijfspanden zullen zitten en OZB naar de gemeente gaat. Maar ik heb de successiebelasting hier nog niet eens meegenomen.

Huurtoeslag is >5 miljard. En dan te bedenken dat 60 % van de huishoudens inmiddels eigenhuisbezitter is.

De (linkse) politiek framet natuurlijk graag dat de hardwerkende Nederlander de HRA van de allerrijkste subsidieert. Maar ik denk dat de feiten andersom uitwijzen.
“Alles bij elkaar vrij neutraal voor huizenbezitters” is wel een creatieve manier om belastingen met totaal verschillende grondslagen bij elkaar op te tellen om vervolgens te concluderen dat de HRA geen subsidie is.

OZB, overdrachtsbelasting en inkomstenbelasting zijn niet ineens ‘tegenposten’ van de HRA omdat ze door huiseigenaren worden betaald. Dan kun je iedere belastinguitgave wel wegstrepen tegen alle belastingen die dezelfde groep betaalt.

De relevante vraag is veel eenvoudiger: geeft de overheid iemand door de hypotheekrenteaftrek een fiscaal voordeel ten opzichte van de situatie waarin die aftrek niet bestaat? Ja. Of je dat vervolgens “subsidie”, “fiscale uitgave” of anders wilt noemen, is inderdaad vooral semantiek.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:01

OZB 6.3 miljard per jaar

je sommetje klopt niet. Huurders en verhuurders betalen ook OZB, ieder de helft.

• Wispe
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:20:
[...]

je sommetje klopt niet. Huurders en verhuurders betalen ook OZB, ieder de helft.
Volgens mij moet je je eigen sommetje nog even nakijken. Huurders betalen bij woningen helemaal geen OZB. De gebruikers-OZB voor woningen is in 2006 afgeschaft; alleen de eigenaar/verhuurder krijgt de OZB-aanslag. “Ieder de helft” klopt dus niet.

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-09 19:52
Wispe schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:17:
[...]

“Alles bij elkaar vrij neutraal voor huizenbezitters” is wel een creatieve manier om belastingen met totaal verschillende grondslagen bij elkaar op te tellen om vervolgens te concluderen dat de HRA geen subsidie is.

OZB, overdrachtsbelasting en inkomstenbelasting zijn niet ineens ‘tegenposten’ van de HRA omdat ze door huiseigenaren worden betaald. Dan kun je iedere belastinguitgave wel wegstrepen tegen alle belastingen die dezelfde groep betaalt.

De relevante vraag is veel eenvoudiger: geeft de overheid iemand door de hypotheekrenteaftrek een fiscaal voordeel ten opzichte van de situatie waarin die aftrek niet bestaat? Ja. Of je dat vervolgens “subsidie”, “fiscale uitgave” of anders wilt noemen, is inderdaad vooral semantiek.
Ik snap hier niet wat je zegt. In de categorie 'een woning bezitten ' is dit toch prima bij elkaar te zetten?

• nbosch
Huizenbezitters (sommigen met HRA en andere met afbetaalde woning) betalen allerlei belastingen en krijgen een korting. (sommige) Huurders krijgen toeslagen. Je bent ip óf huurder óf huizenbezitter. De (groep) huizenbezitter(s) betalen samen ongeveer evenveel als dat de HRA kost (voor de gemeenschap als totaal. Een deel van de 40% huur- huishoudens ontvangt huurtoeslag. Dat zijn mi de feiten.

Het frame van de politiek dat de "gewone hardwerkende Nl - er de HRA voor de rijken betaald, klopt mij niet. Het is eerder andersom. Wat mij betreft is daar ook niets mee. Huizenbezitters zijn meestal de sterkste schouders en dat die wat meer betalen is niets mis mee.

Net zoals Jesse die nu weer overal roept dat "we de allerrijkste miljonairs miljarden gaan teruggeven", wat natuurlijk complete kul is. De ingeplande absurde verhoging wordt iets minder, dat is alles.

Dat is hetzelfde als een werknemer die aan zijn werkgever €200 loonsverhoging vraagt, er 100 krijgt en dan zegt dat hij er 100 op achteruit gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door nbosch op 03-09-2026 20:11 ]

• nbosch
Wispe schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:17:
[...]

Ik heb nergens geconcludeerd dat HRA geen subsidie is. Persoonlijk vind ik het een korting op de belastingen. Maar je mag het van mij ook een subsidie noemen. Ik vind dat alleen maar semantiek. Ik ben het helemaal eens met je laatste alinea. Maar dan is het goed om bij de vraag: geeft de overheid iemand door de hypotheekrenteaftrek een fiscaal voordeel ten opzichte van de situatie waarin die aftrek niet bestaat? , ook alle andere belastingen / heffingen van diezelfde bron mee te wegen. Dat is eigenlijk de kern van wat ik bedoel te zeggen

[ Voor 5% gewijzigd door nbosch op 03-09-2026 20:19 ]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:13

Lordy79

Fundamentalist

Ik lees in het FD dat de 16.6 miljard die is gereserveerd voor het herstel van box3 veel te hoog lijkt te zijn.

Het kost maar een miljard tot nu toe en dat kan nog wel oplopen maar 16.6M lijkt veel te veel.

PRO wil uiteraard niet dat deze "meevaller" wordt gebruikt om de box3 tarieven of forfaitaire rendementen te verlagen. Daar ben ik het wel mee eens want eigenlijk werkt de huidige box3 methodiek best goed: als mensen niet tevreden zijn met t forfaitaire rendement (waarbij wél een heffingsvrij vermogen is en géén rekening gehouden wordt met bijv waardestijgingen van onroerend goed) dan kunnen ze conform hoge raad klagen.
Maar blijkbaar zijn er zat mensen voor wie dit niet loont. Ik vermoed dat het heffingsvrij vermogen, dat samen met fiscaal partner flink aantikt, daar een grote oorzaak van is.

Dus misschien moet box3 gewoon blijven zoals het is?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:27

Thompson

Beeromaniac

Lordy79 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:26:
Ik lees in het FD dat de 16.6 miljard die is gereserveerd voor het herstel van box3 veel te hoog lijkt te zijn.

Het kost maar een miljard tot nu toe en dat kan nog wel oplopen maar 16.6M lijkt veel te veel.

PRO wil uiteraard niet dat deze "meevaller" wordt gebruikt om de box3 tarieven of forfaitaire rendementen te verlagen. Daar ben ik het wel mee eens want eigenlijk werkt de huidige box3 methodiek best goed: als mensen niet tevreden zijn met t forfaitaire rendement (waarbij wél een heffingsvrij vermogen is en géén rekening gehouden wordt met bijv waardestijgingen van onroerend goed) dan kunnen ze conform hoge raad klagen.
Maar blijkbaar zijn er zat mensen voor wie dit niet loont. Ik vermoed dat het heffingsvrij vermogen, dat samen met fiscaal partner flink aantikt, daar een grote oorzaak van is.

Dus misschien moet box3 gewoon blijven zoals het is?
Ja mij prima. Het probleem zat 'm er toch voornamelijk in dat spaarders mogelijk teveel belast worden? Maar die kunnen dus bezwaar maken. Doen ze dat niet, eigen schuld. In een negatief beleggings jaar kan het natuurlijk wel ineens hard gaan. Ik weet niet hoe de jaren waren die tot nu toe in aanmerking kwamen voor bezwaar. Ik zit zelf pas sinds 2024 boven de grens, die jaren zijn ook nog niet aan de beurt voor bezwaar toch?

Ik denk dat er maar zat 70+ers zijn met een paar ton spaargeld die het allemaal niks boeit zolang ze op hun spaarrekening maar 300.000 zien staan "voor het geval dat" en dat er dan van de lopende rekening een paar duizend belasting moet worden betaald so be it.

[ Voor 9% gewijzigd door Thompson op 03-09-2026 23:04 ]

Beeromaniac

• Lordy79
  • Laatst online: 18:13

Lordy79

Fundamentalist

Thompson schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:48:
[...]

Ja mij prima. Het probleem zat 'm er toch voornamelijk in dat spaarders mogelijk teveel belast worden?
Precies. Maar dat zijn dan wel grote spaarders die inderdaad een tonnetje of 3 op de bank hebben staan en verder niks.
Ff rekensom:
stel je vangt 2% rente = 6000 euro. Bij werkelijk rendement betaal je dan 36% x 6000 = 2160

Maar als je het forfaitare stelsel aanhoudt en STEL dat de fiscus 3% veronderstelt voor spaargeld dan heb je eerst ruim 100K heffingsvrij vermogen dus de fiscus gaat uit van 190K x 3% = 5700 en gaat daar op heffen.

Conclusie: zelfs bij een ton of drie is een spaarder beter uit met het forfaitaire bedrag.

De reden dat er 'haast' wordt/werd gemaakt om het per 01-01-2028 te veranderen is dat het de fiscus veel geld gaat schelen als ze de huidige systematiek aanhoudt in 2028.
Maar als er nu weinig herstelgeld betaald hoeft te worden dan is de veronderstelling dat het huidige systeem miljarden per jaar kost misschien óók wel onzin.

Zelf maak ik meer dan het forfaitaire rendement dus ik ga inderdaad geen bezwaar indienen. En zelfs als ik maar 1000 euro belasting terug denk te krijgen als ik op een gegeven moment een jaar heb met wat minder rendement, dan denk ik dat ik echt niet alle moeite ga doen om dat te bewijzen want als je een hoop aandelenboel hebt of onroerend goed of crypto dan denk ik dat het erg veel tijd kost om met sluitend bewijs te komen.

Een boomer met een miljoen op de bank kan natuurlijk wel makkelijk bezwaar maken en zal dat dus ook wel doen en heel eerlijk: dat is dan ook wel terecht.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:02
Stel dat de vermogenswinstbelasting de norm wordt. Hoe zit het dan met de vrijstelling?
Ik neem aan ook 1800 euro (wel geïndexeerd) per jaar. Dus als je in een VWB stelsel je aandelen 20 jaar vasthoudt heb je maar 1x recht op de vrijstelling. Even afgezien van evt. andere vermogensinkomsten.
In het VAB stelsel heb je gedurende de rit 20x een vrijstelling genoten. In het VWB stelsel heb je weliswaar het voordeel van compounding maar betaal je ook meer belasting. Het ligt helemaal aan je beginvermogen en je gemiddelde jaarlijkse rendement en hoelang je iets aanhoudt of je compoundings-winst opweegt tegen het vrijstellingen-gemis. Zo kom ik bij een beginbedrag van 65.000 euro en 20 jaar 6,37% rendement na 20 jaar nog net aan een voordeeltje voor de VAB. VWB levert ca 23.000 meer rendement op maar ook 23.000 meer belasting (gerekend met jaarlijks 2% hogere vrijstelling).
En als ze VWB willen invoeren met een jaarlijks voorschot gebaseerd op wat de VAB zou zijn heb je het slechtste van 2 werelden: Je compoundeffect is weg maar je betaalt op het eind wel de hoofdprijs met slechts één vrijstelling. Je gaat dan voor ca 15.000 euro de boot in.

[ Voor 13% gewijzigd door TanteBeth op 03-09-2026 22:35 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
TanteBeth schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:24:
Stel dat de vermogenswinstbelasting de norm wordt. Hoe zit het dan met de vrijstelling?
Ik neem aan ook 1800 euro (wel geïndexeerd) per jaar. Dus als je in een VWB stelsel je aandelen 20 jaar vasthoudt heb je maar 1x recht op de vrijstelling. Even afgezien van evt. andere vermogensinkomsten.
In het VAB stelsel heb je gedurende de rit 20x een vrijstelling genoten. In het VWB stelsel heb je weliswaar het voordeel van compounding maar betaal je ook meer belasting. Het ligt helemaal aan je beginvermogen en je gemiddelde jaarlijkse rendement en hoelang je iets aanhoudt of je compoundings-winst opweegt tegen het vrijstellingen-gemis. Zo kom ik bij een beginbedrag van 65.000 euro en 20 jaar 6,37% rendement na 20 jaar nog net aan een voordeeltje voor de VAB. VWB levert ca 23.000 meer rendement op maar ook 23.000 meer belasting (gerekend met jaarlijks 2% hogere vrijstelling).
En als ze VWB willen invoeren met een jaarlijks voorschot gebaseerd op wat de VAB zou zijn heb je het slechtste van 2 werelden: Je compoundeffect is weg maar je betaalt op het eind wel de hoofdprijs met slechts één vrijstelling. Je gaat dan voor ca 15.000 euro de boot in.
Dan moet je dus ieder jaar op 31 december net zoveel verkopen dat je net onder de vrijstelling blijft en datzelfde op 1 januari ook weer terugkopen.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:31
Ik denk dat de meeste beleggers ook wel een deel spaargeld/deposito's aanhouden en de jaarlijkse renteopbrengsten daarvan zou je VWB op moeten gaan betalen. Die belasting wordt verminderd met de vrijstelling. Of je gebruikt de vrijstelling om je schuiven met je investeringen. Als je aandeel A verkoopt en dat geld in aandeel B stopt zou je VWB gaan betalen over het rendement op A.

Maar nu het er op lijkt dat het plan weer terug naar de tekentafel gaat is het waarschijnlijk beter om dat af te wachten.

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:14

...
Het volgende is wat mij het meest logisch lijkt op basis van wat er ligt. Maar de Nederlands politiek kennende, komen daar nog wat rare uitzonderingen op die alles heel anders kunnen maken.

Stel je wil Box 3 gebruiken als een flexibeler (pre-)pensioen, en je legt elke maand in volgens de DCA (Dollar Cost Averaging), misschien eerder ECA, oftewel Euro Cost Averaging, voor 20 jaar. Tijdens de inlegperiode betaal je alleen belasting over reguliere voordelen (rente, dividend, etc.). En dan ga je met dat geld leven tot je gewone pensioen en AOW ingaan. Dan zou ik niet in een keer de hele boel verkopen, maar ook weer ECA geld eruit halen. Laten we zeggen over een termijn van 20 jaren (tot bijvoorbeeld je AOW leeftijd). Op de dan gerealiseerde winst heb je vervreemdingsvoordelen die met vermogenswinstbelasting worden belast. Maar alvorens de belasting wordt berekend, wordt op het resultaat een reductie toegepast, het heffingsvrij resultaat. En dat voor 20 jaar.

Je hebt dus nog steeds, elk jaar dat je volgens ECA verkoopt, voordeel van het heffingsvrij resultaat. Als je zoals jij voorstelt alles in 1 keer verkoopt, heb je dat voordeel in 1 jaar. Het voordeel van ECA is in het voorbeeld dat ik geef, 20 jaar ECA verkopen, 20 maal zo groot als alles in 1 keer verkopen.

Het voordeel van de vermogenswinstbelasting is dat je ook in de uitkeringsfase niet belast wordt, behalve op het deel dat je verkoopt. Als je dus over 20 jaar zou verkopen, en je zit in jaar 2 van de verkoopperiode, dan heb je nog geen belasting betaald over de overige 18 jaar aan verkopen die je gepland hebt, en dat kan dan mooi blijven compounden/rendement op rendement geven. Als we teruggaan naar het voorbeeld, heb je dus mogelijk een beleggingsperiode van meer dan de 20 jaar die je in de opbouwfase hebt waarop rendement op rendement blijft werken, als je niet alles in 1 keer verkoopt. Daar komt, althans een deel van, de ECA verkoopperiode bovenop de ECA aankoopperiode.

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 23:17

Uit deze cijfers blijkt weer eens duidelijk uit dat de HRA niet de subsidie is maar vooral dat het veel te lage huurwaardeforfait de echt subsidie is. In een ideale wereld zou het huurwaardeforfait 10x zo hoog zijn en daar trek je dan de hypotheekrente (en andere kosten voor de woning) vanaf.

Het is onbegrijpelijk dat de politieke discussie altijd alleen maar over de aftrekpost gaat terwijl het gebrek aan een echte bijtelling de werkelijke subsidie is. Om nog maar te zwijgen over de Wet Hillen die nu gelukkig afgebouwd wordt.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
Lordy79 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:58:
[...]

Precies. Maar dat zijn dan wel grote spaarders die inderdaad een tonnetje of 3 op de bank hebben staan en verder niks.
Ff rekensom:
stel je vangt 2% rente = 6000 euro. Bij werkelijk rendement betaal je dan 36% x 6000 = 2160

Maar als je het forfaitare stelsel aanhoudt en STEL dat de fiscus 3% veronderstelt voor spaargeld dan heb je eerst ruim 100K heffingsvrij vermogen dus de fiscus gaat uit van 190K x 3% = 5700 en gaat daar op heffen.

Conclusie: zelfs bij een ton of drie is een spaarder beter uit met het forfaitaire bedrag.

De reden dat er 'haast' wordt/werd gemaakt om het per 01-01-2028 te veranderen is dat het de fiscus veel geld gaat schelen als ze de huidige systematiek aanhoudt in 2028.
Maar als er nu weinig herstelgeld betaald hoeft te worden dan is de veronderstelling dat het huidige systeem miljarden per jaar kost misschien óók wel onzin.

Zelf maak ik meer dan het forfaitaire rendement dus ik ga inderdaad geen bezwaar indienen. En zelfs als ik maar 1000 euro belasting terug denk te krijgen als ik op een gegeven moment een jaar heb met wat minder rendement, dan denk ik dat ik echt niet alle moeite ga doen om dat te bewijzen want als je een hoop aandelenboel hebt of onroerend goed of crypto dan denk ik dat het erg veel tijd kost om met sluitend bewijs te komen.

Een boomer met een miljoen op de bank kan natuurlijk wel makkelijk bezwaar maken en zal dat dus ook wel doen en heel eerlijk: dat is dan ook wel terecht.
Ja, de "kosten" van de tegenbewijsregeling vallen enorm mee. Dat viel te lezen in de "stand van zaken" van de staatssecretaris.

FD, met die brief als bron,zegt:
Hersteloperatie box 3 tot nu toe veel goedkoper voor de staat dan verwacht

Nu een derde van de verwachte aanvragen verwerkt is, heeft de Belastingdienst bijna €1 mrd terugbetaald aan spaarders en beleggers. Voor het herstel is door vorige kabinetten ruim €16 mrd gereserveerd.
Dus moet dat fabeltje dat uitstel van de Wet Werkelijk Rendemet 2,5 miljard per jaar zou kosten ook eens een keer van tafel! - er wordt gewoon niet zoveel teruggevraagd, en bovendien, hoe kunnen ze van te voren weten wat de rendementen op vermogen zijn in 2027 en verder?

• Coffeeroam
Die 1800 euro rendementsvrijstelling, dat was in de VAB. Bij een volledige VWB zal dat zeker anders gaan. De wetsvoorstellen daarvoor moeten we nog zien. Misschien wel helemaal geen vrijstellingen. Misschien wel vrijstellingen bij tussentijdse afrekening, om te stimuleren dat belastinginkomsten eerder binnenkomen.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:22
tajigox schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:48:
[...]

Uit deze cijfers blijkt weer eens duidelijk uit dat de HRA niet de subsidie is maar vooral dat het veel te lage huurwaardeforfait de echt subsidie is. In een ideale wereld zou het huurwaardeforfait 10x zo hoog zijn en daar trek je dan de hypotheekrente (en andere kosten voor de woning) vanaf.

Het is onbegrijpelijk dat de politieke discussie altijd alleen maar over de aftrekpost gaat terwijl het gebrek aan een echte bijtelling de werkelijke subsidie is. Om nog maar te zwijgen over de Wet Hillen die nu gelukkig afgebouwd wordt.
Inderdaad. Ook steeds meer economen zijn van mening dat niet de hypotheekrenteaftrek omlaag, maar het huurwaardeforfait omhoog moet.

• tajigox
Lordy79 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:26:

Dat de inschatting zo hoog is, is helemaal niet zo gek. Er is pas een zeer recente uitspraak dat alleen mensen die bezwaar gemaakt hebben gecompenseerd worden.

Daar ligt ook direct het probleem voor de nieuwe box-3 plannen, want mensen willen geen tweede keer buiten de boot vallen. Je kunt op je vingers natellen dat er grote groepen elk jaar bezwaar gaan maken tegen de voorgestelde box-3 heffing. Dat wordt een decennium procederen en daarna een decennium compenseren.

• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:46
Coffeeroam schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:41:
[...]

...

Dus moet dat fabeltje dat uitstel van de Wet Werkelijk Rendemet 2,5 miljard per jaar zou kosten ook eens een keer van tafel! - er wordt gewoon niet zoveel teruggevraagd, en bovendien, hoe kunnen ze van te voren weten wat de rendementen op vermogen zijn in 2027 en verder?
Ik schreef het al eerder, met bronverwijzing naar de uitleg. Die had je gelezen.

Zo werkt het dus niet. De hersteloperatie staat los van de WWR.

M.b.t. de (invoering van de) WWR gaat het om een LT-inschatting en verschillen (pos./neg.) lopen daarbij in het saldo. Die verwachting is al ingeboekt. Dus vandaar de verwachte derving bij latere invoering.

En voor alle duidelijkheid: ik constateer. Ik vind er op deze plaats niets van, anders dan dat ik wel denk te weten dat een wel-ingevoerde WWR allicht meer op zal brengen dan een niet-ingevoerde WWR.

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:02
Coffeeroam schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:49:
[...]

Misschien wel helemaal geen vrijstellingen. Misschien wel vrijstellingen bij tussentijdse afrekening, om te stimuleren dat belastinginkomsten eerder binnenkomen.
Geen vrijstelling maakt het nog erger dan met één vrijstelling. En met vrijstelling bij tussentijdse afrekening had ik al rekening gehouden doe ik schreef "wat de VAB zou zijn". Het laat het compounding effect verdwijnen. Of denk je soms dat niet alleen de betaalde voorschotten verrekend worden maar dat na 20 jaar rekening gehouden wordt met 36.000 (of 44.000 geïndexeerd) aan gemiste vrijstellingen, Ik zou daar niet op rekenen. Veel te moeilijk en dat gebeurt nu ook niet met verliesjaren of onroerend goed.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Grappig genoeg lijkt dit maatschappijbreed zo te gaan, ik kijk nu Sander en de Kloof S02E01, waarbij politicologe Catherine de Vries vertelt over hoe haar vader door economische tegenslag en lastenverzwaring naar extreem rechts radicaliseerde.
En een term die dan vaak opduikt is zero-sum denken. En dat betekent eigenlijk zoiets als: als een ander iets krijgt, moet dat wel ten koste gaan van mij. Er zijn heel veel mensen die, je kan het ook nul-som-denken noemen in het Nederlands. Het idee dat je alles als het ware als een uitruil ziet, transactioneel ziet tussen groepen in de samenleving. Dus als ik iets verlies, dan moet het zijn dat een ander iets krijgt. En dat is natuurlijk ook de manier waarop radicaal rechts heel vaak haar toon inzet. Dat zijn vaak de verhalen die zij ontwikkelen om uiteen te zetten waarom dingen niet goed gaan in hun land.
Eigenlijk dezelfde drogreden als "de huurders betalen de HRA van de huizenbezitters" en elke soortgelijke zero-sum hen-tegen-ons polarisatiethee er van welke belastingmaatregel dan ook getrokken wordt.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

OZB 6.3 miljard per jaar

Zijn dit wat jou betreft de feiten dan? Zo selectief geshopt heb ik het nog niet gezien

- OZB: wordt betaald door huizenbezitters. Dat zijn mensen die er zelf in wonen of mensen/bedrijven/corporaties die het huis verhuren. Die laatste categorie verwerkt dat simpelweg in de verhuurprijzen. Huurders betalen met het feit dat ze huur betalen, indirect via de eigenaar van het pand, dus ook gewoon OZB.

- HRA vergelijken met huursubsidie. Besef je wel wie er eigenlijk huursubsidie krijgt? Hoe weinig inkomen je moet/mag hebben om daarvoor in aanmerking te komen? Deze twee subsidies zijn in geen velden of wegen elkaars tegenhanger. Je moet het vergelijk eens maken tussen 2 huishoudens met gelijk gezinsinkomen, zeg 100K, maar waarvan het verschil is dat een van de twee een koophuis heeft. Daar zit echt geen post "huursubsidie".

- Huurwaarde forfait & overdrachtsbelasting: Vergelijk dat nou eens met het feit dat de eigen woning niet in box 3 zit en dat de waardestijgingen van eigen woningen totaal onbelast zijn. En vergelijk dat dan weer eens met hoeveel belasting er moet worden betaald op looninkomsten in box 1.

• Coffeeroam
marcelbx schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:46:
[...]

Ik schreef het al eerder, met bronverwijzing naar de uitleg. Die had je gelezen.

Zo werkt het dus niet. De hersteloperatie staat los van de WWR.

M.b.t. de (invoering van de) WWR gaat het om een LT-inschatting en verschillen (pos./neg.) lopen daarbij in het saldo. Die verwachting is al ingeboekt. Dus vandaar de verwachte derving bij latere invoering.

En voor alle duidelijkheid: ik constateer. Ik vind er op deze plaats niets van, anders dan dat ik wel denk te weten dat een wel-ingevoerde WWR allicht meer op zal brengen dan een niet-ingevoerde WWR.
Dat snap ik wel hoor. De 2.5 M€ per jaar "derving" is ten opzichte van verwachte belastingopbrengsten volgens het wetsvoorstel Werkelijk Rendement. Maar dat gaat feitelijk over het weer terughalen van (of zelfs wat meer dan) de opbrengsten die er waren voordat de Hoge Raad de forfaitaire tarieven aan flarden schoot. Daarmee kun je ook zeggen dat de huidige opbrengst de juiste is, volgens de huidige box 3 wet. Het niet in vervulling gaan van wens-opbrengsten, dat noemt met "derving". Die "derving" zou kunnen worden gecompenseerd door de meevaller in de tegenbewijsregeling.

• nbosch
Biggg schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:29:
[...]

Zijn dit wat jou betreft de feiten dan? Zo selectief geshopt heb ik het nog niet gezien

- OZB: wordt betaald door huizenbezitters. Dat zijn mensen die er zelf in wonen of mensen/bedrijven/corporaties die het huis verhuren. Die laatste categorie verwerkt dat simpelweg in de verhuurprijzen. Huurders betalen met het feit dat ze huur betalen, indirect via de eigenaar van het pand, dus ook gewoon OZB.

- HRA vergelijken met huursubsidie. Besef je wel wie er eigenlijk huursubsidie krijgt? Hoe weinig inkomen je moet/mag hebben om daarvoor in aanmerking te komen? Deze twee subsidies zijn in geen velden of wegen elkaars tegenhanger. Je moet het vergelijk eens maken tussen 2 huishoudens met gelijk gezinsinkomen, zeg 100K, maar waarvan het verschil is dat een van de twee een koophuis heeft. Daar zit echt geen post "huursubsidie".

- Huurwaarde forfait & overdrachtsbelasting: Vergelijk dat nou eens met het feit dat de eigen woning niet in box 3 zit en dat de waardestijgingen van eigen woningen totaal onbelast zijn. En vergelijk dat dan weer eens met hoeveel belasting er moet worden betaald op looninkomsten in box 1.
Ik ben bang dat je niet helemaal begrepen hebt wat ik heb willen zeggen, of ik was niet duidelijk genoeg. Het ging mij erom dat de huurders niet de HRA "subsidie" betalen. De groep huurders vormt een kostenpost voor de BV Nederland , de huizenbezitters zullen een opbrengst vormen voor de NL-BV, hetgeen zoals ik eerder stelde ook helemaal niet erg is (sterkste schouders etc etc.) Ik wilde aantonen dat huizenbezitters ook genoeg belasting (vanuit die bron) betalen. En de toename in huizen prijzen wordt jaarlijks wel gevoeld, door hogere OZB en huurwaardeforfait. En tenslotte in de succesierechten.

De toename van de huizenprijzen wordt ook met name gegenereerd doordat NL al 10 jaar op slot zit door stikstofwaanzin en inflatie. Aan beide hebben huizenbezitters geen schuld. Als huizenbezitter heb je er ook helemaal niets aan dat je huis meer waard wordt, kost alleen maar meer belasting, dus waarom zou je daarover moeten betalen? Je kunt er itt Box 3 vermogen, geen consumptieve bestedingen van doen.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
nbosch schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:12:
Je kunt er itt Box 3 vermogen, geen consumptieve bestedingen van doen.
Consumptieve bestedingen met de overwaarde van je huis financieren gebeurt juist heel vaak. Dit doe je door de hypotheek te verhogen of een extra aflossingsvrije hypotheek af te sluiten. Zie b.v. de pagina van ING hierover. Als de besteding geen betrekking op het huis heeft heb je geen recht hypotheek rente aftrek.

Veel mensen kopen op deze manier een nieuwe keuken, nieuwe auto of financieren een grote vakantie.

• Biggg
  • Nu online
nbosch schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:12:
[...]

Ik ben bang dat je niet helemaal begrepen hebt wat ik heb willen zeggen, of ik was niet duidelijk genoeg. Het ging mij erom dat de huurders niet de HRA "subsidie" betalen. De groep huurders vormt een kostenpost voor de BV Nederland , de huizenbezitters zullen een opbrengst vormen voor de NL-BV, hetgeen zoals ik eerder stelde ook helemaal niet erg is (sterkste schouders etc etc.) Ik wilde aantonen dat huizenbezitters ook genoeg belasting (vanuit die bron) betalen. En de toename in huizen prijzen wordt jaarlijks wel gevoeld, door hogere OZB en huurwaardeforfait. En tenslotte in de succesierechten.

De toename van de huizenprijzen wordt ook met name gegenereerd doordat NL al 10 jaar op slot zit door stikstofwaanzin en inflatie. Aan beide hebben huizenbezitters geen schuld. Als huizenbezitter heb je er ook helemaal niets aan dat je huis meer waard wordt, kost alleen maar meer belasting, dus waarom zou je daarover moeten betalen? Je kunt er itt Box 3 vermogen, geen consumptieve bestedingen van doen.
HRA leidt tot minder belasting inkomsten, waardoor andere belastingcategorien omhoog moeten om de rijksuitgaves te dekken. In de praktijk betekent dat dus oa de inkomstenbelasting. Huurders in dezelfde inkomenscategorie als iemand met HRA (en die dus geen huursubsidie krijgt), betalen hierdoor dus wel degelijk meer belasting. En die betalen natuurlijk op exact dezelfde manier mee aan de huursubsidie van de minderbedeelde huurders. Je vergelijking om de groep huurders als 1 uniform geheel te zien, die gezamelijk een kostenpost vormen, is gewoon een beetje selectief shoppen in de cijfers.

Hetzelfde als OZB in de vergelijking opnemen, alsof voor huurwoningen geen OZB wordt afgedragen. Hetzelfde als het wegstrepen van de onbelaste waardestijging / box 3 vrijstelling tegen huurwaardeforfait (en een hogere OZB, wat op zichzelf al onzin is, want dat is een verdeelsleutel binnen gemeentes; als woz waardes stijgen, dan kunnen gemeentes zelf kiezen of ze de ozb percentages verlagen, of dat ze meer uitgaves gaan doen met de hogere inkomsten), alsof dat ook maar enigszins in dezelfde orde van grootte zou zitten.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Biggg schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:43:
[...]

HRA leidt tot minder belasting inkomsten, waardoor andere belastingcategorien omhoog moeten om de rijksuitgaves te dekken. In de praktijk betekent dat dus oa de inkomstenbelasting.
Dit is een volslagen aanname. Niemand die de beleidsmakers dwingt om hier niet een ander resultaat aan te verbinden. Men kan en de HRA sneller afbouwen en belastingen verlagen, komt er nog minder binnen. Men kan ook HRA afschaffen en de belastingen alsnog verhogen, alles kan. Het is niet 1 soort weefgetouw, communicerende vaten of waterbed waarbij alles aan elkaar hangt en exact doorschuift.

Laat staan dat je het kan voorstellen dat als een selectieve groep er een voordeel bij krijgt of afgenomen wordt, een andere groep dat vervolgens omgekeerd afgenomen wordt of krijgt.
is gewoon een beetje selectief shoppen in de cijfers.
Beetje hypocriet dan om daar de ander van te verwijten, en zelf selectief het zo voor te stellen (zie mijn citaat eerder) als een zero-sum game.

[ Voor 13% gewijzigd door The Third Man op 04-09-2026 17:03 ]

• Biggg
  • Nu online
The Third Man schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:02:
[...]
Dit is een volslagen aanname. Niemand die de beleidsmakers dwingt om hier niet een ander resultaat aan te verbinden. Men kan en de HRA sneller afbouwen en belastingen verlagen, komt er nog minder binnen. Men kan ook HRA afschaffen en de belastingen alsnog verhogen, alles kan. Het is niet 1 soort weefgetouw, communicerende vaten of waterbed waarbij alles aan elkaar hangt en exact doorschuift.

Laat staan dat je het kan voorstellen dat als een selectieve groep er een voordeel bij krijgt of afgenomen wordt, een andere groep dat vervolgens omgekeerd afgenomen wordt of krijgt.

[...]
Beetje hypocriet dan om daar de ander van te verwijten, en zelf selectief het zo voor te stellen (zie mijn citaat eerder) als een zero-sum game.
Verdeling van belastingdruk over de maatschappij is in mijn ogen wel degelijk een zerosum game. Je mag daar best over filosoferen wat "eerlijk" is en ook verschillen van mening. Maar als je dat vermengt met het vraagstuk "hoeveel geven we als land uit", dan krijg je al snel een heel troebele discussie. Laten we dat vooral hier niet doen. Helaas doet de politiek continu niet anders.

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:00
https://nos.nl/artikel/2629672-box-3-splijt-coalitie-vvd-wil-snelle-invoering-winstbelasting-op-vermogen

Volgens Financiën kan er toch wel op korte termijn vermogenswinstbelasting worden ingevoerd.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Biggg het gaat mij ook niet om de filosifering rond eerlijkheid of de vermenging ervan, maar met de feitelijke redenering dat het "wel degelijk een zerosum game is". Om de simpele reden dat de belastingen niet vast staan. Alleen de tarieven staan vast. Wat er daadwerkelijk binnenkomt fluctueert jaar na jaar, doordat het allemaal chaotische (in de wiskundige betekenis) systemen zijn en er veel kans en toeval bij speelt. Samen met allerlei trends in effecten, specifieker ook met de huizenmarkt, investeringen erbuiten, inkomstenniveau's enzvoort. Hoe kan je dan stellen dat als je aan de HRA gaat sleutelen er linea recta iets anders mee verschuift?

Komt nog bij dat de staat de belastingen niet als buffer gebruikt, dat doen ze met de staatsleningen. En de uitgaven worden ook steeds anders bepaald. Dus zelfs als de belastingen krap zijn, betekent het niet automatisch dat er in die belastingen iets verandert of hoeft te veranderen. Hoe zie jij dat dan?

• Biggg
  • Nu online
The Third Man schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:54:
@Biggg het gaat mij ook niet om de filosifering rond eerlijkheid of de vermenging ervan, maar met de feitelijke redenering dat het "wel degelijk een zerosum game is". Om de simpele reden dat de belastingen niet vast staan. Alleen de tarieven staan vast. Wat er daadwerkelijk binnenkomt fluctueert jaar na jaar, doordat het allemaal chaotische (in de wiskundige betekenis) systemen zijn en er veel kans en toeval bij speelt. Samen met allerlei trends in effecten, specifieker ook met de huizenmarkt, investeringen erbuiten, inkomstenniveau's enzvoort. Hoe kan je dan stellen dat als je aan de HRA gaat sleutelen er linea recta iets anders mee verschuift?

Komt nog bij dat de staat de belastingen niet als buffer gebruikt, dat doen ze met de staatsleningen. En de uitgaven worden ook steeds anders bepaald. Dus zelfs als de belastingen krap zijn, betekent het niet automatisch dat er in die belastingen iets verandert of hoeft te veranderen. Hoe zie jij dat dan?
Ik geef je een hint: iets met een dinsdag en een koffertje ;)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Biggg schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:16:
[...]

Ik geef je een hint: iets met een dinsdag en een koffertje ;)
Maar dat is toch ook letterlijk wat ik omschrijf in de tweede alinea :? dat ze bij het begroten ook naar de uitgaven en leningen kijken en op allerlei manieren met inkomsten en uitgaven werken? Dus geen zero sum tussen belastingen onderling?

Misschien voor de duidelijkheid: ik heb het er over de bewering dat het een zero sum game zou zijn dat als je 1 belastingtarief aanpast, je automatisch een andere groep harder treft. Dat als je een deel van je salaris niet ontvangt, het automatisch betekent dat je ergens anders meer moet gaan verdienen (en dus harder werken). Dat is wat de zero sum bewering namelijk op slaat bij HRA. Alsof je verder geen opties hebt in je persoonlijk budget om iets aan je uitgaven en/of iets met je spaar- of beleggingstegoeden te doen...

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 04-09-2026 18:25 ]

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:12
"De coalitie stevent af op een groot conflict over de belasting op vermogen (box 3). Uit stukken van het ministerie van Financiën, die in handen van de NOS zijn, blijkt dat snelle invoering van de vermogenswinstbelasting toch nog een optie is. De VVD is vastbesloten om zo'n belasting nog voor het einde van het jaar voor aandelen in te voeren, maar coalitiegenoten CDA en D66 zien dit niet zitten."

En was eerder toch een motie aangenomen om zo snel mogelijk naar VWB te gaan? En nu krabbelen CDA en D66 terug???!

• Biggg
  • Nu online
The Third Man schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:23:
[...]
Maar dat is toch ook letterlijk wat ik omschrijf in de tweede alinea :? dat ze bij het begroten ook naar de uitgaven en leningen kijken en op allerlei manieren met inkomsten en uitgaven werken? Dus geen zero sum tussen belastingen onderling?

Misschien voor de duidelijkheid: ik heb het er over de bewering dat het een zero sum game zou zijn dat als je 1 belastingtarief aanpast, je automatisch een andere groep harder treft. Dat als je een deel van je salaris niet ontvangt, het automatisch betekent dat je ergens anders meer moet gaan verdienen (en dus harder werken). Dat is wat de zero sum bewering namelijk op slaat bij HRA. Alsof je verder geen opties hebt in je persoonlijk budget om iets aan je uitgaven en/of iets met je spaar- of beleggingstegoeden te doen...
Ik bedoel, je vermengt begroting met realisatie. Maar daarmee creeer je - onbedoeld misschien - een rookwolk. De uitgangsprincipes van je begroting: hoeveel halen we in totaal op, wie betaalt wat en waar geven het aan uit, daar gaat uiteindelijk de politiek om. Daarom is er ook zoveel debat over.

Zo gaat het ook als je een weekendje weg gaat met vrienden en een gedeelte heeft bijvoorbeeld kinderen. Er wordt 1 groot huis gehuurd en gezamelijk boodschappen besteld. Dan moet je ook bedenken wat eerlijk is in de "wie betaalt wat", hoeveel moeten de ouders met kinderen meer betalen tov van die zonder kinderen. En hoeveel voor een kind van 16 tov eentje van 3. Het maakt in dat vraagstuk niet uit of je nou een heel duur huis huurt en luxe boodschappen doet. Het is een verdeelvraagstuk van de inkomenskant.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:27

Thompson

Beeromaniac

Licko schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:46:
[...]

"De coalitie stevent af op een groot conflict over de belasting op vermogen (box 3). Uit stukken van het ministerie van Financiën, die in handen van de NOS zijn, blijkt dat snelle invoering van de vermogenswinstbelasting toch nog een optie is. De VVD is vastbesloten om zo'n belasting nog voor het einde van het jaar voor aandelen in te voeren, maar coalitiegenoten CDA en D66 zien dit niet zitten."

En was eerder toch een motie aangenomen om zo snel mogelijk naar VWB te gaan? En nu krabbelen CDA en D66 terug???!
Dat dacht ik ook, alleen het zou niet mogelijk zijn in de verouderde systemen van de Belastingdienst?

Dat was toch überhaupt waarom er een tussenoplossing kwam?

Beeromaniac

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Biggg schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:55:
[...]

Ik bedoel, je vermengt begroting met realisatie. Maar daarmee creeer je - onbedoeld misschien - een rookwolk. De uitgangsprincipes van je begroting: hoeveel halen we in totaal op, wie betaalt wat en waar geven het aan uit, daar gaat uiteindelijk de politiek om. Daarom is er ook zoveel debat over.

Zo gaat het ook als je een weekendje weg gaat met vrienden en een gedeelte heeft bijvoorbeeld kinderen. Er wordt 1 groot huis gehuurd en gezamelijk boodschappen besteld. Dan moet je ook bedenken wat eerlijk is in de "wie betaalt wat", hoeveel moeten de ouders met kinderen meer betalen tov van die zonder kinderen. En hoeveel voor een kind van 16 tov eentje van 3. Het maakt in dat vraagstuk niet uit of je nou een heel duur huis huurt en luxe boodschappen doet. Het is een verdeelvraagstuk van de inkomenskant.
Je analogie klopt alleen omdat je het antwoord er al in hebt gestopt. Je huurt eerst dat huis, de rekening ligt er, en pas daarna ga je verdelen. Natuurlijk is dat zero sum, je hebt het totaal vastgezet voordat je begon met verdelen. Precies dat is nou net wat bij de rijksbegroting niet gebeurt. Daar wordt over de hoogte van het totaal, over de verdeling en over de leningen tegelijk besloten, en die drie beïnvloeden elkaar. Als de HRA morgen sneller wordt afgebouwd kan dat net zo goed in de staatsschuld, in lastenverlichting elders of in extra uitgaven landen. Dat is geen filosofie, dat is gewoon hoe het de afgelopen decennia telkens is gegaan.

En je weekendje gaat op nog een punt mank: dat huis kost hetzelfde ongeacht hoe jullie de rekening splitsen. Bij de HRA is dat niet zo. De aftrek zit ingebakken in wat mensen kunnen en willen bieden, dus in de WOZ-waardes, in de schuldopbouw, in het eigen woningforfait en in de overdrachtsbelasting. Sleutel je aan de aftrek, dan verandert de grondslag zelf mee. Je verdeelt dan niet dezelfde boodschappen anders, je doet andere boodschappen. Een euro minder HRA is dus geen euro die ergens anders keurig weer opduikt (was het maar zo'n feest).

Over dat vermengen van begroting en realisatie: die vermenging begon bij jou. Je oorspronkelijke bewering was niet "in de begroting is het totaal een verdeelvraagstuk", dat zou ik niet eens zo interessant vinden. Je stelde dat huurders in dezelfde inkomenscategorie hierdoor wel degelijk meer belasting betalen.
HRA leidt tot minder belasting inkomsten, waardoor andere belastingcategorien omhoog moeten om de rijksuitgaves te dekken. HRA leidt tot minder belasting inkomsten, waardoor andere belastingcategorien omhoog moeten om de rijksuitgaves te dekken. In de praktijk betekent dat dus oa de inkomstenbelasting. Huurders in dezelfde inkomenscategorie als iemand met HRA (en die dus geen huursubsidie krijgt), betalen hierdoor dus wel degelijk meer belasting.
Met de nadruk op "moeten" hier. Dat is een uitspraak over wat er feitelijk uit iemands portemonnee komt, niet over een begrotingsprincipe. Zodra ik daarop inga verschuil je je achter Prinsjesdag en hoe de politiek erover debatteert. Maar dat debat bewijst hooguit dat politici het als verdeelvraagstuk framen, niet dat die huurder daadwerkelijk meer heeft afgedragen dan zonder HRA het geval was geweest.

En welk historisch voorbeeld is er daadwerkelijk dat er steeds sprake was van zero sum? Er is wel eens tit-for-tat gedaan, iets erbij daar wat eraf, maar dat is eerder de uitzondering, niet de gewone gang van zaken, laat staan dat dit vanwege een zero sum vereiste gebeurde. Eerder het gemak van een snelle oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 04-09-2026 19:22 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
Interessant standpunt, want voorheen kon het niet omwille van de ondergelegen systemen bij de belastingdienst. Ik ben dus benieuwd hoe dit zo ineens is komen te veranderen.

Ben er verder niet op tegen. Is de meest eerlijke vorm van belasting heffen op termijn naar mijn mening.

Maar opmerkelijk is het natuurlijk wel. Nog geen jaar geleden wordt geopperd dat aanwasbelasting als overbrugging een noodzakelijk iets is, want het zou nog jaren duren voor winstbelasting ingeregeld kon worden. En nu plots mogelijk, op wel zeer korte termijn.

Eerst zien, dan geloven zou ik zeggen.

• Hielko
  • Laatst online: 22:38
psychodude schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:23:
[...]

Interessant standpunt, want voorheen kon het niet omwille van de ondergelegen systemen bij de belastingdienst. Ik ben dus benieuwd hoe dit zo ineens is komen te veranderen.

Ben er verder niet op tegen. Is de meest eerlijke vorm van belasting heffen op termijn naar mijn mening.

Maar opmerkelijk is het natuurlijk wel. Nog geen jaar geleden wordt geopperd dat aanwasbelasting als overbrugging een noodzakelijk iets is, want het zou nog jaren duren voor winstbelasting ingeregeld kon worden. En nu plots mogelijk, op wel zeer korte termijn.

Eerst zien, dan geloven zou ik zeggen.
Ik zie het ook niet gebeuren, maar je kan natuurlijk prima op relatief korte termijn een wet invoeren. Dat de BD vervolgens geen enkele aangifte automatisch kan controleren of dat geen enkele partij correcte gegevens kan aanleveren is iets anders...

• Biggg
  • Nu online
The Third Man schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:14:
[...]
Je analogie klopt alleen omdat je het antwoord er al in hebt gestopt. Je huurt eerst dat huis, de rekening ligt er, en pas daarna ga je verdelen. Natuurlijk is dat zero sum, je hebt het totaal vastgezet voordat je begon met verdelen. Precies dat is nou net wat bij de rijksbegroting niet gebeurt. Daar wordt over de hoogte van het totaal, over de verdeling en over de leningen tegelijk besloten, en die drie beïnvloeden elkaar. Als de HRA morgen sneller wordt afgebouwd kan dat net zo goed in de staatsschuld, in lastenverlichting elders of in extra uitgaven landen. Dat is geen filosofie, dat is gewoon hoe het de afgelopen decennia telkens is gegaan.

En je weekendje gaat op nog een punt mank: dat huis kost hetzelfde ongeacht hoe jullie de rekening splitsen. Bij de HRA is dat niet zo. De aftrek zit ingebakken in wat mensen kunnen en willen bieden, dus in de WOZ-waardes, in de schuldopbouw, in het eigen woningforfait en in de overdrachtsbelasting. Sleutel je aan de aftrek, dan verandert de grondslag zelf mee. Je verdeelt dan niet dezelfde boodschappen anders, je doet andere boodschappen. Een euro minder HRA is dus geen euro die ergens anders keurig weer opduikt (was het maar zo'n feest).

Over dat vermengen van begroting en realisatie: die vermenging begon bij jou. Je oorspronkelijke bewering was niet "in de begroting is het totaal een verdeelvraagstuk", dat zou ik niet eens zo interessant vinden. Je stelde dat huurders in dezelfde inkomenscategorie hierdoor wel degelijk meer belasting betalen.

[...]
Met de nadruk op "moeten" hier. Dat is een uitspraak over wat er feitelijk uit iemands portemonnee komt, niet over een begrotingsprincipe. Zodra ik daarop inga verschuil je je achter Prinsjesdag en hoe de politiek erover debatteert. Maar dat debat bewijst hooguit dat politici het als verdeelvraagstuk framen, niet dat die huurder daadwerkelijk meer heeft afgedragen dan zonder HRA het geval was geweest.

En welk historisch voorbeeld is er daadwerkelijk dat er steeds sprake was van zero sum? Er is wel eens tit-for-tat gedaan, iets erbij daar wat eraf, maar dat is eerder de uitzondering, niet de gewone gang van zaken, laat staan dat dit vanwege een zero sum vereiste gebeurde. Eerder het gemak van een snelle oplossing.
Je reageert op het verkeerde deel van de analogie. Het gaat om de discussie wat "eerlijk" is en waarom.

Als je de anologie complexer maakt, ieder jaar een weekend weg, grote familie, lopende rekening met werkkapitaal, ieder jaar een beetje winst of verlies. Ieder jaar zijn de kosten net anders, onvoorziene uitgaves, inflatie etc. Het maakt allemaal niet uit voor de logica hoe je de kosten verdeelt in je begroting en welke principes je daarbij hanteert. Dat is het punt.

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Wat zou vermogenswinstbelasting precies betekenen voor spaarders?

Kareem Abdul-Jabbar

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57
Thompson schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:58:
[...]

Dat dacht ik ook, alleen het zou niet mogelijk zijn in de verouderde systemen van de Belastingdienst?

Dat was toch überhaupt waarom er een tussenoplossing kwam?
Vind het inmiddels wel helemaal prima met die problemen bij de Belastingdienst.

Dat argument wordt nu al 2 decennia (!!) misbruikt om wijzigingen tegen te houden. Dit is geen incident meer, maar een keuze.

Daarnaast is er ook geen enkele oplossing op dit dossier in zicht en zal het dus ook over 1 of 2 jaar niet opgelost zijn. De burger mag niet blijvend de dupe worden van het onvermogen van de overheid om haar systemen op orde te krijgen. Wellicht tijd dat een rechter zich een keer buigt over dat argument.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:43
Kareem schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:49:
Geen verschil tov vermogens aanwas.

[ Voor 4% gewijzigd door Fredericm op 04-09-2026 20:26 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Fredericm schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:26:
[...]

Geen verschil tov vermogens aanwas.
Incorrect want belastinguitstel in box 3 heeft invloed op verzamelinkomen in een bepaald fiscaal jaar wat weer tot peildatum-arbitrage kan leiden m.b.t. inkomensafhankelijke regelingen.

Daarnaast is het uitstellen van betaalverplichtingen een verdienmodel waar verzekeraars hun brood mee verdienen.

[ Voor 15% gewijzigd door rr7r op 04-09-2026 20:33 ]

• Wispe
  • Niet online
Kareem schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:49:
Voor spaarders verandert het karakter eigenlijk niet zoveel. Spaargeld kent immers geen vermogenswinst in de zin van een koersstijging die je bij verkoop realiseert. De rente is direct gerealiseerd inkomen en kan dus jaarlijks worden belast. Het onderscheid tussen vermogensaanwas- en vermogenswinstbelasting speelt vooral bij bezittingen waarvan de waarde fluctueert, zoals aandelen en vastgoed.

• rr7r
  • Nu online
Wispe schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:33:
[...]

Voor spaarders verandert het karakter eigenlijk niet zoveel. Spaargeld kent immers geen vermogenswinst in de zin van een koersstijging die je bij verkoop realiseert. De rente is direct gerealiseerd inkomen en kan dus jaarlijks worden belast. Het onderscheid tussen vermogensaanwas- en vermogenswinstbelasting speelt vooral bij bezittingen waarvan de waarde fluctueert, zoals aandelen en vastgoed.
In beginsel correct, maar spaarders zouden wel hun spaargeld voor zero-coupon NL staatsobligaties kunnen inwisselen waardoor belastinguitstel in box 3 mogelijk is wat van invloed is op je verzamelinkomen in bepaalde fiscale jaren, wat peildatum-arbitrage mogelijk maakt m.b.t. inkomensafhankelijke regelingen.

• rr7r
  • Nu online
ShadowBumble schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:06:
[...]

Volgens mij trekt (bijna) niemand hier een twijfel bij of de HRA subsidie is of niet, enkel wat er aangegeven wordt is dat bezit ook veel meer kosten met zich meebrengt, die niet HRA ontvangers niet hebben.

Denk hierbij aan OZB, WOZ etc etc, Ik snap je hele punt niet zo anders dat je heel graag een punt wil maken over dat HRA ook gewoon subsidie is. Dat is correct,

"Subsidie is een tijdelijke bijdrage van de overheid of een niet-commerciële organisatie ten behoeve van het starten of het in stand houden van een activiteit waarvan het economische belang niet direct voor de hand ligt."

Bron

Het grote probleem met Subsidie in welke vorm dan ook, is dat het nooit in het belang is van de grote groep die eraan mee betaald en enkel van belang is voor de personen die het ontvangen want die halen er voordeel uit. ( Terecht of onterecht is niet van toepassing, want als je in aanmerking komt voor subsidie heb je er dus RECHT op, dat mensen daar een mening over hebben is irrelevant, dat mensen dat oneerlijk vinden is ook irrelevant, immers waar je recht op heb heb je recht op of mensen dat nu leuk vinden of niet.)

Daarom is de enige oplossing als je het werkelijk eerlijk zou willen verdelen een basisinkomen voor iedereen, of volledige afschaffing van alle subsidies. Alle andere oplossingen zou ten alle tijden nadelig voor de mensen die een bepaalde subsidie niet ontvangen.
Jawel, genoeg mensen die bestreden dat het een subsidie is. Zelfs bestreden dat het een benadeling van niet HRA-genietende natuurlijke personen was. Begrijpen doe ik dat niet. Maar dat was duidelijk.

• rr7r
  • Nu online
The Third Man schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:13:
@ShadowBumble ik trek het wel degelijk in twijfel, omdat er geen feitelijke bron erin meegaat. Enkel die opiniemakers en politici die er wat aan pogen te doen via stigmatiserende trukendozen.
Jij noemt ze opiniemakers, maar het zijn hoogleraren waarbij dit hun vakgebied is. Diezelfde hoogleraren worden ook geraadpleegd bij adviezen over overheidsbeleid. Arnoud Boot is zelfs lid van de SER geweest.
@rr7r De drogreden die je daar maakt is dat je opinie, waar bij iedereen vrij met termen en invullingen mag schuiven en buigen zover die dat prettig vindt om diens opiniestuk en soortgelijke werken te illustreren, aandikken, etc, interpreteert als een geldige definitie. Vervolgens citeer je daar nog het algemene wet bestuursrecht bij, wat slechts omschrijft dat het dat niet is: "middelen ... door een bestuursorgaan verstrekt". HRA is geen verstrekking. Er komen geen middelen jouw kant op zoals bij de duurzaamheidssubsidies wel gebeurt.

Om daarentegen wel met de feitelijke bron te komen wat die terminologie betreft, de wetgever zelf. Een kamerstuk uit 2004 alweer: https://zoek.officielebek....nl/kst-29800-IXB-10.html

Hier spreekt een Groen Links kamerlid van dezelfde stelling
Om dan jouw manier van beargumenteren toe te passen op je verwijzing naar het kamerstuk van het GroenLinks kamerlid: Uit jouw bericht blijkt niet dat GroenLinks een wetgevende partij is geweest inzake het kamerstuk waaraan je refereert. Ook blijkt hieruit niet dat waaraan jij refereert niet uitsluitend de inbreng GroenLinks is in het plenaire debat dat in 2004 plaatsvond, evenmin dat diens inbreng in het plenaire debat destijds daarmee relevant is voor enige feitelijke onderbouwing voor het kunnen bieden van uitsluitsel of HRA wel of geen subsidie is.

Daarnaast dateert hetgeen waaraan je refereert van een tijdsmoment die na de invoering van de HRA plaatsvond, waardoor hieruit niet kan blijken of dat op het moment van invoering de HRA wel of niet als subsidie was bedoeld door de wetgevende partij en derhalve mogelijk als zodanig kan worden aangemerkt.

Het lijkt erop dat je refereert aan een willekeurig kamerstuk die slechts jouw opinie resoneert.

[ Voor 23% gewijzigd door rr7r op 04-09-2026 21:02 ]

• Delay
  • Nu online
Biggg schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:29:
Je moet het vergelijk eens maken tussen 2 huishoudens met gelijk gezinsinkomen, zeg 100K, maar waarvan het verschil is dat een van de twee een koophuis heeft. Daar zit echt geen post "huursubsidie".
Dit is ook een goed frame om het te bekijken. Het deel van je inkomen dat opgaat aan wonen noem je de "woonquote". Bij eigenaren is dit 25,7 procent en bij huurders 33,2 procent.

Die 33,2% vind ik trouwens laag, want waar ik woon is de goedkoopste huurwoning 1.200 euro per maand. Om dat met 33.2% te doen heb je een bruto inkomen van 5.000 euro per maand nodig. Dat is ruim boven een modaal inkomen van 3.875 per maand.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09
Delay schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:03:
[...]

Dit is ook een goed frame om het te bekijken. Het deel van je inkomen dat opgaat aan wonen noem je de "woonquote". Bij eigenaren is dit 25,7 procent en bij huurders 33,2 procent.

Die 33,2% vind ik trouwens laag, want waar ik woon is de goedkoopste huurwoning 1.200 euro per maand. Om dat met 33.2% te doen heb je een bruto inkomen van 5.000 euro per maand nodig. Dat is ruim boven een modaal inkomen van 3.875 per maand.
huursubsidie?

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:59
Wat mij al een tijd puzzelt is de gedachte waarom een platte vermogensbelasting nooit op tafel ligt. Een winst- of aanwasbelasting voelt nodeloos ingewikkeld en daarbij lijkt een platte vermogensbelasting ook het meest adaptief aan de politieke wind. Je hoeft enkel het percentage aan te passen naar gelang de wensen van een links danwel rechts kabinet. Gezien de eenvoud van deze oplossing en het feit dat deze niet op tafel ligt mis ik ongetwijfeld iets. Iemand die weet wat ik mis?

• nbosch
Ik dacht deze week ergens gelezen te hebben dat de banken aangegeven hebben dat ze de benodigde gegevens pas in/na 2031 aan zouden kunnen leveren.

Vreemd want in de andere Europese landen kunnen ze dat blijkbaar wel.

Als dat waar is zou dat in ieder geval flinke vertraging opleveren voor de VWB

• tajigox
OosterF schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:28:
Wat mij al een tijd puzzelt is de gedachte waarom een platte vermogensbelasting nooit op tafel ligt. Een winst- of aanwasbelasting voelt nodeloos ingewikkeld en daarbij lijkt een platte vermogensbelasting ook het meest adaptief aan de politieke wind. Je hoeft enkel het percentage aan te passen naar gelang de wensen van een links danwel rechts kabinet. Gezien de eenvoud van deze oplossing en het feit dat deze niet op tafel ligt mis ik ongetwijfeld iets. Iemand die weet wat ik mis?
Dat was feitelijk jarenlang het geval. Echter met 0% rente en een virtueel rendement van 4% liep dit scheef. Daarna werd het een draak van een regeling. Tegen de tijd dat ze klaar zijn met soebatten zijn de rentes weer rond de 4%…

• Delay
  • Nu online
Huursubsidie is er alleen voor woningen tot 900,07. Die bestaan hier niet buiten de sociale woningbouw, die met een wachttijd van 12 jaar eigenlijk ook niet bestaat.

Wow, ik lees nu dat de maximum huur vervalt in 2026. Dat maakt wel een groot verschil. Vermogen mag maximaal 38.479 zijn. Hoe de huurtoeslag afhangt van inkomen is niet begrijpelijk omschreven in het handboek toeslagen. Als ik voorbeelden invoer in de proefberekening lijkt het geen vetpot voor de modale Nederlander.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Dit topic staat in PFSL. Dat betekent dat er gediscussieerd kan worden over technische achtergrond, persoonlijke situaties, etc. Er is geen ruimte voor politieke achtergronden of discussies, daarvoor hebben we Het Nederlandse belastingstelsel in AWM. Hier is die discussie dus niet toegestaan.