ErnstH schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Bij dit soort zaken is het vaak juist heel waardevol om zelf even met Excel aan de slag te gaan. Als je dan een aantal variabelen opneemt waaraan je kunt draaien, krijg je vaak een veel beter inzicht hoe het daadwerkelijk uitpakt. En dan zul je waarschijnlijk inderdaad bevestigd zien worden dat, zoals hierboven ook al uitgewerkt, het oude of nieuwe stelsel in de praktijk voor zo'n situatie eigenlijk vrij weinig uitmaakt, i.t.t. wat vaak op Reddit wordt geroepen.
Het probleem zit niet in de lineaire plaatjes met 2-3% voor sparen, en 7% voor ETF-achtige zaken die in feite wel wat op sparen lijken. Want ja, met lineair wordt alles keurig 'voorspelbaar' en kun je keurig aan knopjes draaien. Alles binnen relatief beperkte bandbreedte. En blijft je rendement doorgaans (ook) beperkt.
Fundamenteel kon je in het oude systeem goed vooruitkijken hoe de IB zou gaan worden i.r.t. je eigen portefeuilleresultaten,
ook als die vergaand niet-lineair zijn. Geholpen door het lage tarief, zeker, maar ik bedoel ten principale. Nu gaat de willekeur van de peildatum veel overheersender uitpakken. En al helemaal zonder terugwaardste verliesverrekening.
Praktisch, in mijn geval: inschatting of er voldoende dividenden blijven komen om IB te dekken. Want ik heb geen reserves. Dat had/heb ik door het jaar en over de jaren heen in eigen hand (gehad). Daarop kon ik anticiperen. Niet op een enkele dag, maar continu, als (onder)deel van beslissingen.
Dat is in het nieuwe systeem zoals het voorligt echt over. En dan ook nog tegen (veel) hoger tarief, ja. De LT-fluctuaties, over de jaren dus, kan ik in het nieuwe IB-systeem niet voorzien en kan ik in goede jaren ook geheel en al niet aan - gegeven dus hoe ik LT beleg.
Ik voor mij zal daarom ten minste significant anders moeten gaan beleggen, met een flink deel in deposito's of iets dergelijks. Het rendement (LT!) zal zeer dalen. Gezien het niveau ik nu bereikt heb overweeg ik zelfs te stoppen, omdat de risico's me dan te groot worden op ontijdige, maar gedwongen, liquidaties. Dit des te sterker als zelfs de pleister van de terugwaardste verliesverreking niet doorgaat, wat ik ook principieel een godspe vind.
En dan heb ik mazzel & makkelijk praten. Want waar ik al lang bezig ben, staan mensen als @
NicoHF nog maar aan het begin.