Ik begrijp je punt dat je het niet als korting ziet, maar je zal dat moeten verfijnen omdat anders niet volledig bent. En dat bedoel ik niet flauw.alexbl69 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:41:
[...]
De invoering was vooral enorm dom. De HRA heeft er enkel voor gezorgd dat er aan de vraagkant meer te besteden was en daardoor de huizenprijzen zijn gestegen.
Voor de betaalbaarheid van woningen heeft het niets gedaan. Als de HRA nooit was ingevoerd zou de woningmarkt er exact hetzelfde uitzien als nu, met als enig verschil dat de prijzen lager zouden zijn geweest.
Ik zie het dan ook niet als 'korting', maar als een weeffout in ons systeem. Een weeffout waar niemand wat aan heeft, maar door haar destructieve eigenschap op de prijzen en de gecreëerde afhankelijkheid maar moeilijk is af te schaffen.
Jij concurreert als koper met andere kopers, die ook die korting krijgen en daardoor meer kunnen lenen want meer aftrek, etc. Dus onderling tussen kopers kan je gelijk hebben. Maar je hebt natuurlijk ook huurders (zij die wel huursubsidie krijgen en zij die dat niet krijgen). En voor huurders heeft dat prijsopdrijvende effect ook effect op betaalbaarheid wonen: https://www.mejudice.nl/artikelen/detail/kloof-armrijk-en-huurderhuiseigenaar-valt-steeds-meer-samen En mijn punt was ook dat dat hele prijsopdrijvende spelletje voor rekening komt voor niet-HRA ontvangers. Maar onderling tussen HRA-ontvangers is er natuurlijk ook dat effect. Iemand die maar beetje aftrek krijgt wordt benadeeld tov iemand die veel aftrek krijgt. Al moet je ook kijken naar wat iemand al heeft gekregen, als je het over een heel mensenleven wilt bezien.
Eens. Overigens heeft hogere prijzen ook uiteindelijk een voordeel voor kopers: daardoor betalen zij meer rente en kunnen zij dus nog meer aftrekken. En als waardestijging 5% is, dan is 5% op 100k meer dan 5% op 200k, absoluut gezien. Maar dat laatste kan je pas kapitaliseren als je je overwaarde liquideert, behoudens de hogere aftrek.Wispe schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:50:
[...]
Dat de HRA in de huizenprijzen is gekapitaliseerd, lijkt me moeilijk te ontkennen. Maar „zonder HRA zou alles exact hetzelfde zijn, alleen de prijzen lager” lijkt me juist een veel te simpele conclusie.
Als woningen structureel goedkoper waren geweest, waren hypotheekschulden waarschijnlijk ook lager geweest, waren kopers minder rente kwijt geweest en was er minder vreemd vermogen nodig geweest om dezelfde woning te kopen. Bovendien beïnvloedt zo’n fiscale regeling niet alleen de prijs, maar ook de verhouding tussen kopen en huren, financieringskeuzes en uiteindelijk het gedrag van huishoudens en marktpartijen.
Je kunt dus prima betogen dat de HRA de prijzen heeft opgedreven en een slechte regeling is, maar daaruit volgt niet dat zij niets voor betaalbaarheid heeft gedaan. Een subsidie kan tegelijkertijd de individuele financieringslast verlagen én voor een deel in hogere prijzen terechtkomen. Dat is juist het probleem van zo’n vraagstimulerende maatregel.