• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:31
Mek-Quake schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

De eerste keer dat iemand dat tegen me zei, zei ik: "Are you Lego police? WTF" =D

Maar zonder gekheid, de spanning bij die rail curve valt mee. Er bestaan trouwens ook 'illegale' bouwtechnieken die in de originele Legoboekjes staan. Jaren 70 en 80 natuurlijk.
Ja, en in de 11376 T-Ford die zit jaar is uitgebracht zit er ook een.
Of LEGO in de jaren 70 en 80 het concept "illegale" technieken al had gedefinieerd weet ik niet zeker maar er glipt inderdaad wel eens iets door de kwaliteitscontrole.
himlims_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Precies dat, voor mij zijn er geen illegale technieken; als het klikt, blijft zitten en is voor jou werkbaar. Prima toch!

Kijk maar eens op de vele LEGO tentoonstellingen van Lego fan clubs; vol met discutabele verbindingen
Ik weet dat uiteraard dat "illegale" technieken niet daadwerkelijk verboden zijn ;) vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens zette en er een ;)-emoticon bijzette.

scintillating

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:54
Tc99m schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Ja, en in de 11376 T-Ford die zit jaar is uitgebracht zit er ook een.
Of LEGO in de jaren 70 en 80 het concept "illegale" technieken al had gedefinieerd weet ik niet zeker maar er glipt inderdaad wel eens iets door de kwaliteitscontrole.

[...]

Ik weet dat uiteraard dat "illegale" technieken niet daadwerkelijk verboden zijn ;) vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens zette en er een ;)-emoticon bijzette.
Volgens die gast zijn er wel meer Illegale technieken (wie is hij om dat te bepalen) waar de users het niet over eens zijn. Kijk maar eens naar de X-wing, kan prima wat mij betreft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_bAV8SjEzJ_3x8-b3J_OrsrC80=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aeeLCl56I5FGksYca0Ddnaxo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz5mYiYKbJ0nsKISPe3-olaKagQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S6TnFdshpfMOEg2zbExUsKqs.png?f=fotoalbum_tile

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
gielie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Volgens die gast zijn er wel meer Illegale technieken (wie is hij om dat te bepalen) waar de users het niet over eens zijn. Kijk maar eens naar de X-wing, kan prima wat mij betreft.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Tiles tussen twee studs klemmen is toegestaan, tiles (plaatjes zonder noppen) zijn iets dunner dan plates (plaatjes met noppen), zodat er geen druk op de studs komt te staan. Hoe die tiles in de motor van de X-wing zijn geplaatst is dus geen illegale techniek.

Het klemmen van een tile tussen een "haakje" (ik ben even de officiele term van LEGO kwijt, is dat clamp? tile with clip), is dacht ik afhankelijk van welke versie je hebt, dat element bestaat in meerdere varianten meen ik.
Het is een beetje onhandig dat hij in de presentatie alleen de achterkant laat zien, maar ik vermoed dat hij hier een plate i.p.v. tile in een clip heeft gezet.

Nogmaals de disclaimer dat alles mag als je het zelf bouwt. ;) Het gaat er om of het toegestaan is in officiële builds volgens de eigen regel van LEGO dat je geen permanente druk op onderdelen mag zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Tc99m op 06-08-2026 10:51 ]

scintillating

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb de nieuwe Jaguar/Land Rover Speedchampions set in elkaar gezet. Toch nog een uur of 4 mee bezig geweest. De LaRo is echt een beest, niet normaal zo groot. Net als de G-wagon in the Mercedes dubbel pack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGCIdPaEf7hZVkDSIFTJqpecRPg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QldicibddMyJw6p2VcP9KpM9.jpg?f=user_large
De Jag is niet veel bijzonders, ik heb de witte sticker op de neus weggelaten. Deze was zoveel witter dan de print op de koplampen dat het lelijk werd. De gaten onder de koplampen zijn ook veel te groot en het onderdeel wat het gat aan de zijkant afsluit is wiebelig en niet gelijk met de zijkant. Jammer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThzvF9oJnjv6bM2_D45WZVMLKlQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ogxk4HG0XzhlFu7DrfnVT6p.jpg?f=user_large
Ook de LaRo was qua bouwen niet echt verrassend. Maar ik vind hem er heel erg druk uitzien. Ik denk dat ik een MOC ga verzinnen om er een civiele versie van te maken. Ik vind het ook jammer dat de oranje streep van het dak niet doorloopt in de motorkap.

Wat ik niet begrijp is:
- De ene handleiding heeft een nietje (107 bladzijden), de andere is gelijmd (150 bladzijden).
- De ene minifig heeft een vleeskleurig hoofd, de andere geel. Ze hebben wel beide gele handen ???
- Ik had een LBG 6L bar over, dat is normaal geen spare volgens mij. In de inventaris staan ook maar 2 van deze bars, ik had er 3, dus ik heb er ook geen over het hoofd gezien bij het bouwen geloof ik.
- Kleurenkots is minimaal, maar ik snap nog steeds niet waarom er een medium blue, pink en dark pink 2x2 plate in zitten. Dat had best gewoon allen dezelfde kleur kunnen zijn. Zeker vanwege inventaris optimalisatie.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 06-08-2026 10:46 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Mek-Quake
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14:20
zonoskar schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:45:
Ik heb de nieuwe Jaguar/Land Rover Speedchampions set in elkaar gezet. Toch nog een uur of 4 mee bezig geweest. De LaRo is echt een beest, niet normaal zo groot. Net als de G-wagon in the Mercedes dubbel pack.

[Afbeelding]
De Jag is niet veel bijzonders, ik heb de witte sticker op de neus weggelaten. Deze was zoveel witter dan de print op de koplampen dat het lelijk werd. De gaten onder de koplampen zijn ook veel te groot en het onderdeel wat het gat aan de zijkant afsluit is wiebelig en niet gelijk met de zijkant. Jammer.

[Afbeelding]
Ook de LaRo was qua bouwen niet echt verrassend. Maar ik vind hem er heel erg druk uitzien. Ik denk dat ik een MOC ga verzinnen om er een civiele versie van te maken. Ik vind het ook jammer dat de oranje streep van het dak niet doorloopt in de motorkap.

Wat ik niet begrijp is:
- De ene handleiding heeft een nietje (107 bladzijden), de andere is gelijmd (150 bladzijden).
- De ene minifig heeft een vleeskleurig hoofd, de andere geel. Ze hebben wel beide gele handen ???
- Ik had een LBG 6L bar over, dat is normaal geen spare volgens mij. In de inventaris staan ook maar 2 van deze bars, ik had er 3, dus ik heb er ook geen over het hoofd gezien bij het bouwen geloof ik.
- Kleurenkots is minimaal, maar ik snap nog steeds niet waarom er een medium blue, pink en dark pink 2x2 plate in zitten. Dat had best gewoon allen dezelfde kleur kunnen zijn. Zeker vanwege inventaris optimalisatie.
Ik wil nog 'ns een Philipino Jeepney gaan bouwen. Zijn ook leuke voorbeelden van.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:04
gielie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:46:
[...]

Ziet er erg gaaf uit alleen jammer dat hij niet bij de Diagon alley/Gringots past, ik dacht dat de geruchten daar wel naar waren.

Ik had enige tijd geleden een MOC van de Ministry gemaakt die wel bij Diagon Alley past, niet geheel volgens het verhaal maar het staat wel leuk.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoop dat ze nog meer nog meer gebouwtjes toevoegen aan Diagon Alley tbh..

• Tijll
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik niet begrijp is:
Als je 2 verschillende kleuren minifig hoofd hebt gekregen, is dat een foutje geweest.
Als ik beide foto's bekijk, zijn ze beide geel..

https://rebrickable.com/users/Tijll/

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Tudor Corner. Blz 172. De klok. De klepel valt er steeds uit. Wat doe ik verkeerd? Zie het ff niet 🙈Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sSlhVFam0Fma4SM5HuQ1YahSYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYHclQr3mBSpzjTFt7klbAK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueS1nkp6pPMRIpDxiMF9PFhqOCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eutKkpSO0nEzhCMyOQf2R513.jpg?f=fotoalbum_large

Edit : zie het al. 🤣🙈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:19
Devke schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:22:
Tudor Corner. Blz 172. De klok. De klepel valt er steeds uit. Wat doe ik verkeerd? Zie het ff niet 🙈[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het dakje moet op de voorkant in plaats van op de bovenkant van de snot-brick, en het steeltje moet in de achterkant. De wijzerplaat moet op de bovenkant. En dan zet je hem met de onderkant vast op de muur :)

Een leuke set, veel plezier met bouwen!

[ Voor 8% gewijzigd door Jakkus op 06-08-2026 18:25 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Jakkus schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:24:
[...]

Het dakje moet op de voorkant in plaats van op de bovenkant van de snot-brick, en het steeltje moet in de achterkant. De wijzerplaat moet op de bovenkant. En dan zet je hem met de onderkant vast op de muur :)

Een leuke set, veel plezier met bouwen!
Dankje. Met dat ik hem plaats hier valt het kwartje. Klokje zat idd al verkeerd. Iets teveel autopilot haha. Dank. Komt goed. Leuk project.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009

Inventaris optimalisatie is leuk, maar onderdelen opmaken waarvan er teveel gemaakt zijn die in de opslag staan van het Lego magazijn is nog leuker ;) Ontwerpers krijgen ook een bonus geloof ik als ze onderdeel X, Y en/of Z in een set doen dat "op moet".

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
Ik ben gisteren teruggekomen van vakantie in het heerlijke Denemarken. Uiteraard ook Legoland bezocht, maar men... het viel mij eerlijk gezegd erg tegen. Attracties waren mwah, het was onmetelijk druk (30 minuten wachten voor een kop koffie), maar de grootste tegenvaller was het ontbreken van Lego. Mini land vond ik fantastisch, maar voor de rest vond ik het zwaar tegenvallen qua Lego.
Tijdens de 1,5 uur wachten voor de flying Eagle kom je bijna niks tegen aan Lego. Bouw daar een mooie Lego achtbaan ofzo. Wachten is niet erg, maar geef ons iets leuks om naar te kijken. Nu was mijn entertainment een kerel die op zijn kauwgom zat te kauwen (al smakkend) alsof zijn leven er vanaf hing.
Wat vinden jullie? Voor een park wat 120 miljoen omzet moeten er toch wat meer blokjes gekocht kunnen worden. Ze krijgen vast nog korting ook ;)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tijll schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Als je 2 verschillende kleuren minifig hoofd hebt gekregen, is dat een foutje geweest.
Als ik beide foto's bekijk, zijn ze beide geel..
Ik moet een brain fade gehad hebben, want bij het nakijken van de set hebben de minifigs inderdaad allebei een geel hoofd. Zal wel aan slecht licht liggen bij het bouwen. Overigens heb ik alle stellages eens van de Laro afgehaald, ziet er ineens een stuk beter uit IMHO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE4bM-J8P2xGHwiuINFH_Fk_Y94=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/saxHw7i9xMxB0a6gUmoHYqdV.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics: :)Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .