Lennnn schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:19:
Ik ben hier flink bezig met LEGO opruimen (sets verkopen, deels part-outen). Gisteren zag ik dat een paar sets enorme verkleuring hadden. Vooral de tan-bricks, maar ook sand-green en zelfs dark-bluish gray zijn flink aangetast.
Er komt 0 zonlicht hier. Reguliere led-lampen.
Jullie enig idee hoe dit kan? En vooral hoe ik dit kan voorkomen?
In algemene zin: plastics zijn niet tot in de eeuwigheid chemisch stabiel en kunnen dus een verandering doorgaan, soms ook gewoon door de factor tijd. Externe factoren (zoals UV-licht) kunnen dat proces in gang zetten of versnellen, maar ook zonder externe factoren kan dat proces van kleur/structuurverschil plaatsvinden (zo heb ik bijvoorbeeld een deurbel in de gang hangen waar onmogelijk zonlicht op kan vallen, maar die door de jaren heen van helder wit naar knalgeel is veranderd). Het verschilt per type plastic (en kleur) hoe snel en hoe opvallend dat proces plaatsvindt.
LEGO heeft door de jaren heen verschillende soorten plastic gebruikt, dus het is soms een beetje geluk of pech hebben met hoe kleurvast de LEGO blijft, maar lichtere kleuren hebben er meer last van (dus helaas ook tan, sand green en dark blueish gray).
Zorgen dat je LEGO niet wordt blootgesteld aan intensief UV-licht, vieze lucht (rook/vet) en grote warmteverschillen kan helpen om het verkleuringsproces (lang) uit te stellen, maar helemaal voorkomen is bijna onmogelijk, tenzij je ook echt extreme maatregelen gaat nemen zoals vacuüm bewaren (om oxidatie te voorkomen) en je blokjes met stoffen handschoenen in elkaar zetten, en zelfs dan is het niet 100% te voorkomen. Als het echter om sets gaat die je nog niet zo heel lang geleden hebt gekocht (10 jaar ofzo), zou ik wel eens contact opnemen met LEGO om naar hun kijk op de zaak te vragen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Tc99m op 18-08-2026 09:23
]