Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
En ook dan hoort het 'papier' niet tegen de muur aan te zitten...zonoskar schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:35:
Wordt soms gebruikt als toiletrol:
[Afbeelding]
Wel (draai) fout in instructie van betreffende onderdeelzonoskar schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:35:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
//edit: nvm zie nu @Pat911 zijn post
[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 14-09-2026 11:59 ]
zelfs in LEGO instructies zit tegenwoordig ragebaitzonoskar schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:35:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
scintillating
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Waar heeft een tovenaar toiletpapier voor nodig?
scintillating
iig geen stof in de hangar bay_Tygernoot schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:24:
[...]
Daar is ie dan... de Death Star is af
[Afbeelding]
over the burrow gesproken, deze en een serie andere sets gaan binnenkort uit de handel:
https://www.bricktastic.nl/lego/deze-bekende-lego-sets-verdwijnen-eind-2026-uit-de-handel/
Officiële aankondiging zal wel niet lang meer op zich laten wachten. Voor mij wel echt een instant buy!
[ Voor 3% gewijzigd door Tc99m op 14-09-2026 18:54 ]
scintillating
gmta?jordy89 schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:53:
Eerste beelden van de nieuwe winter Village set.
scintillating
Vanuit mij, nu ik er voor het eerst over nadenken:
- Amsterdam: Mooiste aankleding. Meest uigebreid qua diensten ed. Ook de drukste en meest toeristische?
- Utrecht: Simpel en strak. Erg fijn dat ze PaB-minifigs premade hebben.
- Den Haag: Wat meer karakter in het pand. Niet heel groot. Toen ik er was een flinke schep blokjes extra gekregen bij m'n "doosje". Zeker niet vervelend!
- Leidschendam: Soortgelijke winkel als Utrecht qua indeling/formaat volgens mij. Helaas geen premade figuren, wel een schepje extra.
Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.
Hebben de andere winkels de 'speciale' PaB-minifiguren niet ook premade?Karp schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:50:
Na vandaag heb ik 4/5 van de Lego winkels hier in Nederland bezocht. Nu ben ik benieuwd, als tijd/afstand geen bezwaar is, hebben jullie dan een favoriet?
Vanuit mij, nu ik er voor het eerst over nadenken:
- Amsterdam: Mooiste aankleding. Meest uigebreid qua diensten ed. Ook de drukste en meest toeristische?
- Utrecht: Simpel en strak. Erg fijn dat ze PaB-minifigs premade hebben.
- Den Haag: Wat meer karakter in het pand. Niet heel groot. Toen ik er was een flinke schep blokjes extra gekregen bij m'n "doosje". Zeker niet vervelend!
- Leidschendam: Soortgelijke winkel als Utrecht qua indeling/formaat volgens mij. Helaas geen premade figuren, wel een schepje extra.
Die in Utrecht is van mij van deur tot deur met de trein minder dan 40 minuten reizen (ik woon naast een station). Het is wel eens voorgekomen dat ik me in het weekend een beetje verveelde en gewoon even naar Utrecht ging en ik dan anderhalf uur later met een nieuwe set aan de keukentafel zat, haha.
Ik vind die in Utrecht ook wel het fijnst, niet te druk, wel altijd alles op voorraad, en niet té overdreven vriendelijk personeel (al is het me al lang wel duidelijk dat ze hele strakke instructies krijgen vanuit het hoofdkantoor dat je áltijd gegroet moet worden bij binnenkomst, er áltijd een praatje moet worden gemaakt bij het afrekenen, "oh wat fijn, je hebt de insiders-kaart al klaar op je telefoon, wat handig", etc.). Ja ja, jullie krijgen die 10 op de beoordeling, geen zorgen.
Ik kom de laatste tijd ook nog wel eens wat vaker in die van Amsterdam omdat mijn partner daar zowat om de hoek woont, maar ik vind dat toch wat minder met al die drukte, ook al is het omdat het een flagship store is wat leuker gedecoreerd. Maar uiteindelijk is het aanbod gewoon gelijk (m.u.v. de Mosaic Maker en Minifig Factory) aan de andere stores.
De meest depressieve store waar ik in de afgelopen jaren ben geweest vond ik trouwens die in Parijs (in het Forum Les Halles winkelcentrum). Echt heel matig gedecoreerd, in een niet echt bijster aansprekend winkelcentrum, en dat is dan dé store van zo'n wereldstad als Parijs.
[ Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 14-09-2026 21:58 ]
scintillating
Daar ben ik geweest toevallig. Stond er niet een Notre Dame en/of Eiffeltoren?Tc99m schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:42:
[...]
De meest depressieve store waar ik in de afgelopen jaren ben geweest vond ik trouwens die in Parijs (in het Forum Les Halles winkelcentrum). Echt heel matig gedecoreerd, in een niet echt bijster aansprekend winkelcentrum, en dat is dan dé store van zo'n wereldstad als Parijs.
Zeker. En in de etalages levensgrote modellen van een patisserie, Jules Verne en volgens mij een musical zangeres (of wellicht Edith Piaf?). Dus zeker niet matig gedecoreerd. Ik wil wel toegeven dat het niet echt een flagship-store uitstraling heeft verder. Maar is zeker leuk om te bezoeken.Karp schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:03:
[...]
Daar ben ik geweest toevallig. Stond er niet een Notre Dame en/of Eiffeltoren?
Om @Karp's rijtje nog verder af te maken in Nederland. Rotterdam heeft ook een leuke store. Redelijk ruim. Niet heel veel exclusieve modellen (wel een wandlego over de stad). En bij de PaB Wall kreeg ik ook een 'extra schep LEGO' mee (afgelopen juli).
(En verder is Leicester Square in London groot! Blijkbaar de grootste LEGO flagship store in de wereld. Twee etages, volop modellen (o.a. James Bond Aston Martin, Shakespeare, Harry Potter sectie, etc.) en een super grote PaB Wall.
Ik vond Londen niet veel aan, heeel erg druk. wat wel leuk is daar dat je blokjes kan laten bedrukken.Popmartijn schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:55:
[...]
(En verder is Leicester Square in London groot! Blijkbaar de grootste LEGO flagship store in de wereld. Twee etages, volop modellen (o.a. James Bond Aston Martin, Shakespeare, Harry Potter sectie, etc.) en een super grote PaB Wall.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ja, de etalages staat van alles in. Maar de winkel zelf voelt binnen erg kil aan (vond ik in ieder geval), daar doelde ik op.Popmartijn schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:55:
[...]
Zeker. En in de etalages levensgrote modellen van een patisserie, Jules Verne en volgens mij een musical zangeres (of wellicht Edith Piaf?). Dus zeker niet matig gedecoreerd. Ik wil wel toegeven dat het niet echt een flagship-store uitstraling heeft verder. Maar is zeker leuk om te bezoeken.
scintillating
Ik twijfel nog, alle elfen/kerstman dingen sla ik over, ik ga alleen voor de normale/klassieke winterhuisjes. Deze ziet er op zich wel uit als een leuke build maar de kleurstelling (met name dat goud) neigt wel erg naar die elfjes sets.Tc99m schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:53:
Eerste gelekte beelden van de nieuwe Winter Village set (11387 Holiday House).spoiler:1354 onderdelen, prijs waarschijnlijk €120.
Officiële aankondiging zal wel niet lang meer op zich laten wachten. Voor mij wel echt een instant buy!
Misschien moet ik hem gewoon een beetje aanpassen zonder die gouden frutsels en de raampjes zwart ofzo
Dit zijn foto's van de doos, een dezer dagen zal de officiële aankondiging met de productfoto's nog volgen. Misschien valt het qua goud dan wel mee (bruin zit qua kleur dicht tegen goud aan en ziet er in het echt toch vaak wat anders uit dan op een foto van een foto).Cheezus schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:39:
[...]
Ik twijfel nog, alle elfen/kerstman dingen sla ik over, ik ga alleen voor de normale/klassieke winterhuisjes. Deze ziet er op zich wel uit als een leuke build maar de kleurstelling (met name dat goud) neigt wel erg naar die elfjes sets.
Misschien moet ik hem gewoon een beetje aanpassen zonder die gouden frutsels en de raampjes zwart ofzo
scintillating
Ik vind hem wel grappig, ik twijfel nog. Die besneeuwde boom voor het huis, dat zijn nieuwe onderdelen, of niet?jordy89 schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:53:
Eerste beelden van de nieuwe winter Village set. Ziet er leuk uit, maar verder niet bijzonder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
lijkt op bestaand onderdeel voor bloemen, maar in witalmightyarjen schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:45:
[...]
Ik vind hem wel grappig, ik twijfel nog. Die besneeuwde boom voor het huis, dat zijn nieuwe onderdelen, of niet?
En daar is de officiële aankondiging ook: https://brickset.com/arti...87-holiday-house-revealedTc99m schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:58:
[...]
Dit zijn foto's van de doos, een dezer dagen zal de officiële aankondiging met de productfoto's nog volgen. Misschien valt het qua goud dan wel mee (bruin zit qua kleur dicht tegen goud aan en ziet er in het echt toch vaak wat anders uit dan op een foto van een foto).

11387 Holiday House / Oma's kersthuis
1354 onderdelen, €109.99
[ Voor 6% gewijzigd door Tc99m op 15-09-2026 15:26 ]
scintillating
Nu overweeg ik de aankomende PSX-set te kopen (leuk voor op mijn kantoor 😅), maar ik wacht het liefst even op een aanbieding.
Kondigt LEGO van tevoren aan wanneer een set uit productie gaat? Of kan ik hem het beste meteen bij de release bestellen?
Ja, LEGO kondigt dat aan, verschillende nieuws/fansites houden dat bij, zoals hier: https://www.bricktastic.n...-eind-2026-uit-de-handel/DLSS schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:38:
Noobvraagje: ik zag dat de LEGO NES-set helaas een stuk duurder is geworden omdat hij uit productie is.
Nu overweeg ik de aankomende PSX-set te kopen (leuk voor op mijn kantoor 😅), maar ik wacht het liefst even op een aanbieding.
Kondigt LEGO van tevoren aan wanneer een set uit productie gaat? Of kan ik hem het beste meteen bij de release bestellen?
De meeste sets blijven 1 tot 3 jaar in productie (ligt aan het thema en natuurlijk ook hoe goed deze verkoopt). Dus je kunt gerust even wachten op een goede aanbieding bij deze set. Via Brickwatch kun je de prijs in de gaten houden. Dit is wel een 'LEGO Exclusive' dus het kan even duren voordat hij bij andere winkels/webshops te koop is.
[ Voor 9% gewijzigd door Tc99m op 15-09-2026 15:50 ]
scintillating
Oh wauw dat brickwatch ziet er handig uit zeg, thanks!Tc99m schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:48:
[...]
Ja, LEGO kondigt dat aan, verschillende nieuws/fansites houden dat bij, zoals hier: https://www.bricktastic.n...-eind-2026-uit-de-handel/
De meeste sets blijven 1 tot 3 jaar in productie (ligt aan het thema en natuurlijk ook hoe goed deze verkoopt). Dus je kunt gerust even wachten op een goede aanbieding bij deze set. Via Brickwatch kun je de prijs in de gaten houden.
Gaan LEGO sets vaak in de sale? En wat is een goed moment? Black Friday?
Verschilt per set, bij LEGO zelf niet vaak, maar verwacht ook bij andere verkopers geen prijzen dan hooguit een paar tientjes onder de adviesprijs. Beste tip is gewoon Brickwatch in de gaten houden.DLSS schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:51:
[...]
Oh wauw dat brickwatch ziet er handig uit zeg, thanks!
Gaan LEGO sets vaak in de sale? En wat is een goed moment? Black Friday?
Bij LEGO kun je wel punten sparen via het Insiders programma (mocht je van plan zijn meer LEGO te gaan kopen
scintillating
:strip_exif()/f/image/oatpJ2dbRf6BqAJYDQOzrqD0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3NEEZ6Vam59qyfie4RQadab.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NwcJyNrL5GYRlTDFxDQOcPAS.jpg?f=fotoalbum_large)
We vonden het een leuk idee om wat te doen met boten voor Lego World (en we mogen weer meedoen
Ik heb gekozen voor een mechaniek met uitvouwbare wieken op mijn molen, maar mijn collega bouwer heeft een systeem met een klauw kraan en wieken die hij vast zet met (90's Lego) magneetjes.
:strip_exif()/f/image/Xmoq0IJXhTadguCcZdXFSQRm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier rechts op de voorgrond.
Ik heb van zijn kraan in actie ook wel een filmpje, maar zal die niet op mijn kanaal zetten en volgens mij heeft hij hem zelf nog niet op zijn kanaal gezet, maar wel alvast een filmpje van de mijne:Sinds deze video heb ik de kraan wat aangepast. Het filmpje is dus 3x versneld, de hele molen bouwen duurt 8 minuten. En hoewel kinderen het wel kan vermaken zolang er beweging is, duurde de beweging wel heel lang (vooral de haak), dus dat werkt inmiddels vlotter, waarschijnlijk is het nu 5-6 minuten.
Ik heb ook de sleepboot vanaf nul weer opgebouwd (maar het uiterlijk voor 98% behouden, want daar was ik wel content mee), want zijn primaire functie vond die wat moeilijk, vooral op deze ondergrond van Lowlug XL was slepen lastig. De nieuwe sleepboot is nu achterwiel aangedreven (ja, de eerste versie was voorwiel aangedreven
:strip_exif()/f/image/G18TkH1RjI9LSWzbCY184HfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dYLrsDi8CLotV2tlyLuWreJt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xUNsN9efEUQGPufeT2y6XlWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een beetje interieur kunnen frutten.
:strip_exif()/f/image/sBeYHhzcVQRUbKAiqDXsQu4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4txgWJmmcCet5EUVscpXYTwS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RTuZ5QDE6Jh5A2ByOPR9vnUb.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kraan platform heb ik ook onder handen genomen om de rolweerstand te verlagen door grotere wielen te gebruiken (maar dan alsnog had versie 1 van de sleepboot er maar ietsje minder moeite mee). Algemeen plaatje van de kraan:
:strip_exif()/f/image/Wz89bueD0b2HUGzjUfYV1LOU.jpg?f=fotoalbum_large)
De dingen op de hoeken zijn de poten om het platform "uit het water te tillen". Dit is ook functioneel met een XL-motor (alle motors zitten in de kraan).
Nog wel wat dingen om te bouwen voor Lego World, maar de basis is er iig. Vooral nog een kade bouwen die de molen onderdelen op de 'vracht barge' kan laden.
De vuurtoren in de foto's is ook functioneel. Hij was vooral (snel) gebouwd om te gebruiken voor als het licht 5 min uit ging om het half uur op Lowlug XL.
Ps; ik zou wel bij @almightyarjen in de leer gaan als gaat om filmpjes. Holy crap wat een “bagger” muziek (pun intended)
Het nummer heet "Sea of thieves", vond het wel toepasselijk, maar het is idd bagger
En mijn filmpje maken skills zijn idd zeer beperkt. Ik kon de setting niet vinden dat het gewoon een 16:9 filmpje werd in de editor zodat Youtube er geen short van maakt, heb het nu "opgelost" door de audio voorbij 3 minuten te tillen, want dat schijnt de grens te zijn voor een short.
Ik ben zelf weer een stap verder met de container terminal. De rode kraan kan inmiddels communiceren met de overall control. Vanwege de storingsgevoeligheid van een seriële verbinding, de lange kabels en de treinmotoren die veel stoorsignalen afgeven gebruik ik aparte hardwired signalen om te communiceren. Via een zelfgemaakt PCB met LED's kan ik de status van elk signaal in de gaten houden. Werkt als een trein (pun intended).
Meer info in de Work In Progress video:[YouTube: WIP episode 62]
@AppieNL Ik krijg ook wel eens commentaar op de muziekkeuze in mijn video's, je kan het nooit goed doen

Flink ding, kost je een hoop gele blokjes, maar zeker weten blikvanger
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In Den Haag heb je rondom het Centraal Station wijken waar je tot 2 uur maar hoeft te betalen, en die zijn dan op loopafstand van het centrum, of met een tram te bereiken.zonoskar schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:33:
Bijna alle Lego stores zijn voor mij 1-1.5 uur rijden en probeer dan je auto maar eens te parkeren voor een schappelijk bedrag. Dus ik ben pas 1 keer in Leidschendam geweest.
Mooi ding. Nadeel van zo'n groot ding is, dan lijkt me kraan platform te klein tov de sleepboot en het platform upscalen zie ik niet zitten. Lego motortjes kunnen nooit snel in grote bouwwerken (en het kraan platform liften vindt de XL-motor nu nog prima). Die blauwe auto die dus niet van mij is in de foto uit mijn eerdere post is een technisch hoogstandje, maar hij haalt nog geen 1km/uThe Eagle schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:51:
@AppieNL als je echt een iconische sleepboot wilt maken, pak de gele versie van de Happy Hunter:
[Afbeelding]
Flink ding, kost je een hoop gele blokjes, maar zeker weten blikvanger
Ik heb voor de sleepboot niet echt een model genomen om na te maken. Het was meer gewoon wat ik leuk vond ogen als sleepbootje. Ik heb wel bewust gekozen voor een wat ouderwetse stijl aangezien ik geen schroeven heb die 360 graden kunnen draaien, maar gewoon basic schroeven met roertjes. Een bouwer die ik ken, had dat heel kundig gedaan met 360 draaien van de 2 schroeven (aangedreven) en bewegen van het vaartuig, als het me al zou lukken zoiets na te maken vraag ik me echt af of ik het passend krijg op deze (ongeveer) minifig schaal (met de andere functies die mijn sleepboot moet hebben). De kraan achterop de sleepboot is ook niet heel realistisch natuurlijk, maar dat was gewoon praktisch om de aanhangwagen het kraan platform te koppelen
Ja, maar voor die 10 euro heb je een paar uur plezier van! Voor die honderden euro's per maand heb je je leven lang plezier
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het ziet er weer leuk uit, niet super bijzonder, maar wel gewoon leuk en ik denk ook wel passend bij voorgaande setsTc99m schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:53:
Eerste gelekte beelden van de nieuwe Winter Village set (11387 Holiday House).spoiler:1354 onderdelen, prijs waarschijnlijk €120.
In ieder geval blij dat het geen station is (was misschien anders geweest als de laatste trein wel een doorslaand succes was geweest) en dat er niet gekozen is voor een fantasy (elven) set; ik heb niks tegen de fantasy sets, krijgt ook een plek in m'n lay-out, maar het "gewone mensen" dorp mocht ook nog wel wat aandacht krijgen.
Ik hoop ergens wel dat er weer een geniale B-model voor bedacht wordt op Rebrickable. Altijd lachen wanneer je een ander model met een set bouwt en het mensen opvalt van "hey, die 'set' in je dorpje ken ik nog niet"
Instant buy hooguit een overweging als het in combinatie is met een daadwerkelijk gewenste, bruikbare kerst GWP. Ik vrees alleen dat de set dan al lang en breed in een verre nalevering zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Gim op 16-09-2026 09:43 ]
Ik had een tramhalte wel leuk gevonden, voor bij de tram van de wintervillage een paar jaar geleden. Want dat kleine plateautje wat daar bij zat vond ik niet echt een halte.Gim schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:42:
[...]
In ieder geval blij dat het geen station is (was misschien anders geweest als de laatste trein wel een doorslaand succes was geweest) en dat er niet gekozen is voor een fantasy (elven) set;
Nu stellen tramhaltes doorgaans ook niet veel voor (althans in mijn beleving)Pat911 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:05:
Ik had een tramhalte wel leuk gevonden, voor bij de tram van de wintervillage een paar jaar geleden. Want dat kleine plateautje wat daar bij zat vond ik niet echt een halte.
Ik zag dat er op Rebrickable wel een alternative build was van de 10308, waarbij een iets groter halte hokje wordt gemaakt. Wellicht dat je dat als inspiratie kunt gebruiken om er zelf eentje te maken?
Dank je voor die alternative build. Had zelf al eens wat gefabriceerd, maar door gebrek aan extra stukjes (en te weinig tijd) is dat ook niet geworden wat ik eigenlijk wilde. Een tramhalte is inderdaad niet veel soeps, maar ik had er een soort eindstation van gemaakt. Was best leuk, maar inmiddels ook weer afgebroken, dus voor kerst aanbreekt, kan ik weer eens aan de slag.Gim schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:23:
[...]
Nu stellen tramhaltes doorgaans ook niet veel voor (althans in mijn beleving)Om daar dan de hoofd winter village set aan te wijden? Toch een verschil met een treinstation. Meer iets voor een GWP of zo, maar dat hadden ze dan al moeten doen toen die Holiday Main Street set uitkwam.
Ik zag dat er op Rebrickable wel een alternative build was van de , waarbij een iets groter halte hokje wordt gemaakt. Wellicht dat je dat als inspiratie kunt gebruiken om er zelf eentje te maken?
Wat betreft je container plaatsing probleempje: ik denk dat die afwijking gewoon altijd wel een beetje zal blijven. Ik weet nog wel een layout van iemand anders op een vorige LW met een trein die vracht kon laden en die moest dan stoppen op een kleurensensor. Gedurende de dag was die hem constant aan het bijstellen in het programma, want hij gleed toch elke keer weer iets verder door. Aangezien waar de vracht heen gaat op gewoon rails is (monorail zal minder speling hebben door de tandjes?) kan het denk ik al iets schuiven door een stofje op de rails.almightyarjen schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:41:
Meer info in de Work In Progress video:
[YouTube: WIP episode 62]
~[offtopic]
Ik zou ook niet die 1x2 cheese slopes doen zoals in je youtube comments als suggestie wordt gegeven, maar juist een soort curved brick
Mijn collega bouwer gebruikt dit ook bij zijn molen en het geeft je gewoon een grotere foutmarge waarbij het te plaatsen object alsnog in de goede plek 'glijdt'. Ik heb iets soortgelijks ook bij mij molens, maar dan op de ronding van liftarms. Vergt iets meer precisie, maar werkt op dezelfde manier. Hij gebruikt van die 3x3 curved hoek slopes van 2 bricks hoog oid, het hogere broertje van deze die ik nu even niet gevonden krijg op bricklink. Aangezien het bij jouw al heel strak staat afgesteld, kan je waarschijnlijk wel uit de voeten met 1 van de 1 dik curved bricks. Alternatief is wellicht nog een as met pin connectors erop die vrij kunnen rollen, dat maakt het erin glijden ook soepel (gebruik ik bij mijn molenkop).
Het boeit me echt helemaal nietsKarp schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:27:
Maar ehh, wat vinden jullie nou van de verschillende winkels? Voorkeuren, of verschillen die je merkt?
Ik zou het doen!
Dat een trein niet op precies dezelfde plek stopt heeft bij mij de volgende oorzaken:AppieNL schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:20:
[...]
Wat betreft je container plaatsing probleempje: ik denk dat die afwijking gewoon altijd wel een beetje zal blijven. Ik weet nog wel een layout van iemand anders op een vorige LW met een trein die vracht kon laden en die moest dan stoppen op een kleurensensor. Gedurende de dag was die hem constant aan het bijstellen in het programma, want hij gleed toch elke keer weer iets verder door. Aangezien waar de vracht heen gaat op gewoon rails is (monorail zal minder speling hebben door de tandjes?) kan het denk ik al iets schuiven door een stofje op de rails.
Ik zou ook niet die 1x2 cheese slopes doen zoals in je youtube comments als suggestie wordt gegeven, maar juist een soort curved brick
Mijn collega bouwer gebruikt dit ook bij zijn molen en het geeft je gewoon een grotere foutmarge waarbij het te plaatsen object alsnog in de goede plek 'glijdt'. Ik heb iets soortgelijks ook bij mij molens, maar dan op de ronding van liftarms. Vergt iets meer precisie, maar werkt op dezelfde manier. Hij gebruikt van die 3x3 curved hoek slopes van 2 bricks hoog oid, het hogere broertje van deze die ik nu even niet gevonden krijg op bricklink. Aangezien het bij jouw al heel strak staat afgesteld, kan je waarschijnlijk wel uit de voeten met 1 van de 1 dik curved bricks. Alternatief is wellicht nog een as met pin connectors erop die vrij kunnen rollen, dat maakt het erin glijden ook soepel (gebruik ik bij mijn molenkop).
- Locomotief is zwaarder
- Treinmotor is wat versleten waardoor de aanrijdsnelheid varieert per locomotief
Omdat ik ook te maken heb met verschillende lengtes van locomotieven, kijk ik naar waar de achterzijde van de trein (laatste wagon stopt). Ik maak gebruik van een beweegbare reed switch. Zodra deze de laatste wagon detecteert door een magneetje eronder, wordt de trein gestopt. De magneet schiet daardoor altijd iets voorbij de reed switch. Vervolgens wordt de offset bepaald door de reed switch richting de magneet te bewegen totdat deze gevonden wordt. Dit heeft altijd erg goed gewerkt. Waarom er nu een kleine foutmarge in zit weet ik niet, maar deze is wel erg consequent en dus op te lossen door de coördinaten in de software aan te passen.
Ik vind je suggesties wel interessant om uit te proberen, bedankt daarvoor, hier ga ik op terugkomen!
Hij probeert al sinda afgelopen maandag de meest dichtstbijzijnde Lego Store te vinden zónder extra parkeerkosten (althans, daar lijkt het inmiddels wel op).
De Lego Store Centro Oberhausen (Dld.) lijkt me dan wel iets voor 'm
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Vind de kruidvat vaak wel praktischKarp schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:27:
Maar ehh, wat vinden jullie nou van de verschillende winkels? Voorkeuren, of verschillen die je merkt?
Alle andere plekken zijn er losse bakken voor hoofden, benen, lichamen, hoofdddeksels en accessoires.
Die discussie mag je hier voeren.Karp schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:27:
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Van dat vlaggetje is 1 klipje afgebroken, nu zou hij wel op de andere vast blijven zitten, maar deze is wat verbogen oid, waardoor het te ruim zit en niet vast klikt. Zijn hier trucjes voor om weer terug te buigen? Wat warm maken bijvoorbeeld en dan terug naar binnen buigen? Of zit er niets anders op dan hem in de kliko te gooien?
Iets dergelijks heb ik al meermaals gehad. Èèn of beide klemmetjes afgebroken of te ruim, waarbij ik het vermoeden heb dat het verzwakt is, geen klemkracht meer heeft en een voorbode is van afbreken. Ik heb ze stuk voor stuk vervangen, maar geen idee of het een zeldzaam vlaggetjes is want dan is weggooien natuurlijk lastiger.sparow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:10:
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik ben in het bezit gekomen van de Guarded Inn (6067) (Foto niet van mijzelf).:
[Afbeelding]
Van dat vlaggetje is 1 klipje afgebroken, nu zou hij wel op de andere vast blijven zitten, maar deze is wat verbogen oid, waardoor het te ruim zit en niet vast klikt. Zijn hier trucjes voor om weer terug te buigen? Wat warm maken bijvoorbeeld en dan terug naar binnen buigen? Of zit er niets anders op dan hem in de kliko te gooien?
Wellicht kun je er eentje ruilen tegen bijbetaling?
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Kun je hem er niet op lijmen? Voelt zonde om dit te moeten vervangen voor een onderdeel van 20 Euro.sparow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:10:
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik ben in het bezit gekomen van de Guarded Inn (6067) (Foto niet van mijzelf).:
[Afbeelding]
Lijm en Lego zijn eigenlijk 2 woorden die niet in 1 zin mogen voorkomen, maar misschien toch maar een uitzondering maken. Ik hoopte dat er een mogelijk is om de niet gebruiken klip wat te kunnen buigen, maar dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. Maar een vervangend intact exemplaar gaat het ook niet worden.Lennnn schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:36:
[...]
Kun je hem er niet op lijmen? Voelt zonde om dit te moeten vervangen voor een onderdeel van 20 Euro.
Wordt denk ik ook wel wat prijzig, is dat sowieso een optie op Bricklink?Tarin schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:19:
@sparow Helaas kost het vlaggetje zelfs met een gebroken clipje minstens 6 euro; vanaf 20 euro krijg je er eentje met 'both clips intact,' een met goeie print vanaf 35 euro volgens Bricklink.
Wellicht kun je er eentje ruilen tegen bijbetaling?
Zoiets zou je sowieso met een handelaar moeten bespreken, als je heel veel geluk hebt zit er een aanbieder bij jou in de buurt? Maar misschien is het makkelijker/kosteneffectiever dan een goeie kopen en de kapotte verkopen.sparow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:44:
[...]
Wordt denk ik ook wel wat prijzig, is dat sowieso een optie op Bricklink?
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
hoi
Ik heb een goedkoop setje gekocht bij Temu maar dat was geen succes, geen gracht, train loop niet lekker of pakt de rails niet. Ik ben dus weer terug gegaan naar 9v lekker stabiel en geen gekut met batterijen.ReVision. schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:10:
Ik wil voor de kerst de Lego 10361 Holiday express trein motoriseren maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn met goede ervaringen met alternatieve motoren/powerup sets die niet van Lego zelf zijn (bijvoorbeeld Zene Bricks of iets anders)
Ik zou het doen!
Dit is een vlag die je altijd op deze manier gaat gebruiken: netjes vastlijmen aan het stokje dus!sparow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:10:
[Afbeelding]
Op die manier heb je er geen last van, en de 'waarde' (als het al ooit verkocht wordt voor zoveel geld) is toch al verlaagd tot een defecte.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Een goed idee, maar dat wordt me dan helaas weer te duur als ik alle benodigheden daarvoor tweedehands moet kopen.rammes schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:23:
[...]
Ik heb een goedkoop setje gekocht bij Temu maar dat was geen succes, geen gracht, train loop niet lekker of pakt de rails niet. Ik ben dus weer terug gegaan naar 9v lekker stabiel en geen gekut met batterijen.
hoi
Hier enkele links met meer informatie:
Rebrickable instructies
Eurobricks forum
Brickshelf gallery
:strip_exif()/f/image/oH6bvpjknZHgevz3I0Tb344I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UgjyO97tHCHftrcDvHbFlzYC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5BDtsLibGn4dwyl4SrrBqtJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1UBYI1jIki0ENk8b0JcYTCDF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yw85HN4jJAJzM662k3PpReCV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZCugqnUKiNXRhIdyYCg4iUIe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/er9icpau5jIP9jm6ny3j4B3v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JG4lRoBDqWgKLkXPxWSEPbBm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p8VLT1q1SmO2TLwLbvWB8Pfu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LeLZFZDAUlY5IkFvB7QxCB0w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bk7PRIUS3QpcG5q0t8gLBgQe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bvjsB6cbJtpxu0K2xFX3cYJK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wyCjwa1kG5wgV9hLAKYfmYkr.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn ervaring krijg je die nooit meer 100%sparow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:10:
[Afbeelding]
Verwarmen is een optie om terug te buigen; dikke kans dat knak zegt.
Persoonlijk zou ik m afbreken en met superglue opnieuw lijmen; maar bij eerste keer “klikken” breekt dat af. Je kunt me wel horizontaal op de stok schuiven, maar “klikken” zal nooit meer goed werken.
(Gaat om vlag op stok aan voorkant toch?)
Zit je nou een beetje mijn tip af te kraken?AppieNL schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:20:
[...]
Curves slopes zijn idd ook een goede poging…
Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ
De print maakt ‘m duur, een lege vlag kost bijna niks. Je zou er een sticker op kunnen plakken.sparow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:10:
[Afbeelding]
Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ
Uh... blijkbaarGeeBee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:31:
[...]
Zit je nou een beetje mijn tip af te kraken?
ik zie toevallig er net 1 te koop staan op MP. NIet goedkoop, maar allicht kun je er uit komen met de aanbieder*sparow schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:10:
[Afbeelding]
https://www.marktplaats.n...5px7-uit-guarded-inn-6067
*ik heb geen connectie met deze advertentie.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@sparowGeeBee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:39:
[...]
De print maakt ‘m duur, een lege vlag kost bijna niks. Je zou er een sticker op kunnen plakken.
als je een lege vlag kunt kopen nav de tip van GeeBee dan plak je zo dit stickertje erop
https://www.brickstickers...?Product=160015341&Lng=nl
ff snel google hierboven
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2026 11:30 ]
Helaas, geen ervaring.ReVision. schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:10:
Ik wil voor de kerst de Lego 10361 Holiday express trein motoriseren maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn met goede ervaringen met alternatieve motoren/powerup sets die niet van Lego zelf zijn (bijvoorbeeld Zene Bricks of iets anders)
Ik wil dit jaar juist iets gaan doen met Powered up, kleur sensor en tram voor kerst met het winterdorp. Een tram die pendelt is ook net wat makkelijker qua layout en ruimte vergeleken met een trein die een rondje moet rijden.
Voorheen wel iets geprobeerd met PF, Arduino en een proximity sensor maar dat bleek toch meer experimenteren om t goed te krijgen dan ik tijd had. Maar ook dat was dus met LEGO motoren.
Waarom een alternatief? Kosten drukken? In ieder geval succes.
Wat een dik ding johJBW schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:59:
Vorig jaar heb ik deze MOC gebouwd (5571 Tow truck MOC van Andrea Grazi). Het is een mooie combinatie van Model team uitstraling en Technic functionaliteit.
Heeft iemand jouw foto’s gejat of heb je hem zelf te koop staan op marktplaats? Gezien de nickname daar het laatste, maar voor de zekerheid maar ff de vraag.
Dit was de shitload:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ7cK75SDxXUPRe3l0GErPsp.jpg?f=user_large)
Ik ben t/m stap 4 gebouwd, dan krijg je dit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UoLPCrJR3qyxTeqUf9lAH4du.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vGyYcW6crTv85fFl2qgbqd2P.jpg?f=user_large)
Vergelijk met de instructies:
Vooral alternatief omdat ik alleen maar slechte verhalen hoor en lees over de powered up hub en motor van lego zelf en hoopte op goede alternatieven. Als de prijs dan ook beter is, is dat mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.Gim schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:12:
[...]
Helaas, geen ervaring.
Ik wil dit jaar juist iets gaan doen met Powered up, kleur sensor en tram voor kerst met het winterdorp. Een tram die pendelt is ook net wat makkelijker qua layout en ruimte vergeleken met een trein die een rondje moet rijden.
Voorheen wel iets geprobeerd met PF, Arduino en een proximity sensor maar dat bleek toch meer experimenteren om t goed te krijgen dan ik tijd had. Maar ook dat was dus met LEGO motoren.
hoi
Ik ben ook maar eens aan het knutselen geslagen. Ik wil nog oprijkleppen maken voor mijn trailer. En natuurlijk zo eigenwijs dat ik dat perse werkend wil hebben. Heb 2 prachtige cilinders, alleen het aandrijven daarvan is een uitdaging, omdat de assen verschuiven als de cilinder in of uit draait. Al de hele avond lekker aan het prutsen, al 5 verschillende versies gemaakt. En dan moet het straks ook nog onder/aan de trailer waar ik waarschijnlijk in de knoop ga komen met de laatste gestuurde as....
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GWxZOn98If7J48s0enTTRQz9.jpg?f=user_large)
Enphase topic • Jeroen.nl • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
:strip_exif()/f/image/TyfwOUClMtvlakbxoy2eCU0H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rmP0H9LJaCaDPdMAIQJ94RN3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MqlD1M1Iz67XJssTP4UGWpY2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ip0HAVMFLwvDOfxbIm85d6VU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O2ddMRpPo2FNl4Gj7i3GAevx.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een paar foto's van het Brick Festival in Milton Keynes vandaag.
Deze moest ik eerst nog even in elkaar zetten, maar dit is de 'Make and Take' van vandaag en morgen, voor Batman Day: een Batman buste. Was vandaag tussen 10.00 en 12.00 maar hier in de Lego store hadden ze er zoveel over dat ze weggegeven werden. Voor de liefhebber ook de instructies hieronder.
:strip_exif()/f/image/h5iqGYr07gQ43GqnleOJrQVH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/57yuh0HzkoEsAd3OFaxFaV5L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Swsg2i6MlXPjSrofJgORP0Qh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jOjCATRaTJcCz9rIPlBMjfPH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Archer_VC10 op 19-09-2026 21:41 ]
Dit onderdeel om onderop de LA's te zetten niet handig?Pazo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:22:
Wat een gaaf ding @JBW !
Ik ben ook maar eens aan het knutselen geslagen. Ik wil nog oprijkleppen maken voor mijn trailer. En natuurlijk zo eigenwijs dat ik dat perse werkend wil hebben. Heb 2 prachtige cilinders, alleen het aandrijven daarvan is een uitdaging, omdat de assen verschuiven als de cilinder in of uit draait. Al de hele avond lekker aan het prutsen, al 5 verschillende versies gemaakt. En dan moet het straks ook nog onder/aan de trailer waar ik waarschijnlijk in de knoop ga komen met de laatste gestuurde as....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5HD2xie6bjGlkAa0lpqs1VmW.png?f=user_large)
Ik vermoed dat de u-joints hoeken gaan maken die ze aangedreven niet leuk vinden. Twee zo vrij achter elkaar maakt dat nog minder waarschijnlijk denk ik.
Ik heb dit afgelopen kerst gedaan. Kerst tram voorzien van powered up motor, hub en sensor. Kerstdorp op een dressoir en tram heen en weer laten pendelen tussen begin en eindpunt, met daartussen nog twee extra haltes. Was niet echt een succes. De sensor is niet echt betrouwbaar, een paar keer per avond miste hij een gekleurde tegel tussen de rails, waardoor de tram bij het eindpunt door ging. Ook werd ik gek van het batterijen wisselen. Oplaadbare batterijen houden het helemaal maar kort vol (max 1 avondje) en gewone alkaline batterijen ietsje langer. Kan je om de dag de Hub uit je tram pulken, open schroeven en van nieuwe batterijen voorzien.Gim schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:12:
[...]
Helaas, geen ervaring.
Ik ga hem er dit jaar weer zonder motor tussen zetten, te veel gedoe, net niet goed genoeg. Zelfs als ik een accu versie van de hub zou kopen (aftermarket en duur), dan is de lichtsensor me niet betrouwbaar genoeg, helaas.
We gaan het zien. Beetje verwachtingsmanagement is niet verkeerd waarvoor dankvanenkelen schreef op zondag 20 september 2026 @ 03:38:
[...]
Ik heb dit afgelopen kerst gedaan. Kerst tram voorzien van powered up motor, hub en sensor. Kerstdorp op een dressoir en tram heen en weer laten pendelen tussen begin en eindpunt, met daartussen nog twee extra haltes. Was niet echt een succes. De sensor is niet echt betrouwbaar, een paar keer per avond miste hij een gekleurde tegel tussen de rails, waardoor de tram bij het eindpunt door ging. Ook werd ik gek van het batterijen wisselen. Oplaadbare batterijen houden het helemaal maar kort vol (max 1 avondje) en gewone alkaline batterijen ietsje langer. Kan je om de dag de Hub uit je tram pulken, open schroeven en van nieuwe batterijen voorzien.
Ik ga hem er dit jaar weer zonder motor tussen zetten, te veel gedoe, net niet goed genoeg. Zelfs als ik een accu versie van de hub zou kopen (aftermarket en duur), dan is de lichtsensor me niet betrouwbaar genoeg, helaas.
Ik neem aan dat je het ook gedaan hebt, maar ik ga in elk geval kijken of het helpt om de tram langzamer te laten rijden, meer kleur plates achter elkaar, het spoor op die plekken wat meer te verlichten met lantaarns of om de sensor anders in de tram te positioneren. En kijken of het uitmaakt op welke kleur hij moet reageren.
Hoe dan ook een leuk experimentje en minder gedoe dan met een Arduino bordje en sensoren destijds. De motor eruit halen kan altijd nog
Mijn bedoeling is niet om hem de hele tijd te laten rijden. Gewoon op wat momenten, zoals met kerst of even voor de leuk als er visite is. Het hoeft geen Efteling diorama te worden waar je uren naar de tram of treinen kunt kijken
Zo had ik de slee met rendieren ook gemotoriseerd. Ook daarmee, leuk voor even.
[ Voor 5% gewijzigd door Gim op 20-09-2026 09:58 ]
De Will it Falcon Challenge :
The “Will It Falcon?” challenge asks LEGO builders to ignore the instructions and transform an ordinary set into the Millennium Falcon using only the pieces inside that box. The stranger the original set, the better.
This 288 piece pink flamingo set became a surprisingly recognizable Falcon, complete with floral details, curved wings, and a color scheme no one in the Rebel Alliance saw coming.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qzGzCTHtLvgIOTG2QRu3RrYf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OYnnrABu7iBCFRBHKFi348fr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0fsz4sy6VTvLYvgJPtO392Ef.jpg?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door harley op 20-09-2026 10:00 ]
.
@AppieNL Ik heb hier even onderzoek naar gedaan. De rolling bars was geen succes: die lopen tegen bricks ernaast aan waardoor ze niet makkelijk draaien. Ik heb geen extra ruimte om dat te fixen behalve de wagons te verlengen en dat wil ik niet, ze zijn nu al vrij lang voor de standaard treinrails bochten. Curved bricks werkten wel, maar de absolute winner zijn toch wel de 1x2 slopes verticaal geplaatst. Ik heb er een short van gemaakt incl het testen:AppieNL schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:20:
[...]
Wat betreft je container plaatsing probleempje: ik denk dat die afwijking gewoon altijd wel een beetje zal blijven. Ik weet nog wel een layout van iemand anders op een vorige LW met een trein die vracht kon laden en die moest dan stoppen op een kleurensensor. Gedurende de dag was die hem constant aan het bijstellen in het programma, want hij gleed toch elke keer weer iets verder door. Aangezien waar de vracht heen gaat op gewoon rails is (monorail zal minder speling hebben door de tandjes?) kan het denk ik al iets schuiven door een stofje op de rails.
Daar heb ik aan gedacht, maar het de probleem / de uitdaging is dat de cilinder niet alleen uitdraait of dichtdraait, maar doordat de klep naar beneden/omhoog gaat het hart van de as dus ook verplaatst. Je kunt er dus geen tandwiel op aansluiten omdat de positie verplaatst gedurende het draaien.AppieNL schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:59:
[...]
Dit onderdeel om onderop de LA's te zetten niet handig?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat de u-joints hoeken gaan maken die ze aangedreven niet leuk vinden. Twee zo vrij achter elkaar maakt dat nog minder waarschijnlijk denk ik.
Edit:
Momenteel dit concept gebouwd. Het ophalen en neerlaten van de kleppen werkt, maar de uitdaging zit hem in de aandrijving van de 2 zwarte assen terwijl deze assen horizontaal verschuiven tijdens het draaien (ze worden dus korter of langer).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vgaYYxHDu6dM2Jg5JQePDCQ9.jpg?f=user_large)
Het verschil is ongeveer een asje van 2 bij volledig omhoog of naar beneden.
[ Voor 26% gewijzigd door Pazo op 20-09-2026 12:15 ]
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Het is sowieso een leuk experiment, dus laat je inderdaad niet tegenhouden en deel vooral jouw ervaringen en foto’s 👍🏻.Gim schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:54:
[...]
We gaan het zien. Beetje verwachtingsmanagement is niet verkeerd waarvoor dank![]()
Ik neem aan dat je het ook gedaan hebt, maar ik ga in elk geval kijken of het helpt om de tram langzamer te laten rijden, meer kleur plates achter elkaar, het spoor op die plekken wat meer te verlichten met lantaarns of om de sensor anders in de tram te positioneren. En kijken of het uitmaakt op welke kleur hij moet reageren.
Hoe dan ook een leuk experimentje en minder gedoe dan met een Arduino bordje en sensoren destijds. De motor eruit halen kan altijd nog
Ik heb geëxperimenteerd met verschillende kleuren plates, grotere plates, meer contrast door de rest van de rails met witte plates te vullen, zodat de rode, blauwe of gele plate extra opviel. Langzamer rijden werkt wel een beetje qua nauwkeurigheid, maar dan merk je sneller dat de leeglopende batterijen een probleem worden. Ik had wat kleine slingerende bochtjes in het traject zitten en dan bleef hij in de bochten stil staan. Dan moest ik de snelheid weer wat verhogen.
Mijn ideale verbetering zou een zwaardere accu zijn of toch voeding via de rails, maar het eerste is duur (Keybrick One 80 euro excl verzendkosten) en het tweede vraagt nog meer technische aanpassingen.
Zijn er kleine tandwieltjes die je naast elkaar op een as kan schuiven zodat ze een aaneengesloten, breed tandwiel vormen? Dan kan je daar een klein tandwieltje op een andere as naast plaatsen en daarvandaan aandrijven. Één tandwiel op vaste positie en een tweede die breder is zodat het fixed tandwiel hierlangs kan schuiven (of andersom).Pazo schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:44:
[...]
Momenteel dit concept gebouwd. Het ophalen en neerlaten van de kleppen werkt, maar de uitdaging zit hem in de aandrijving van de 2 zwarte assen terwijl deze assen horizontaal verschuiven tijdens het draaien (ze worden dus korter of langer).
Dan lijkt me dat t toch een gebrek aan licht of zo moet zijn waardoor hij in de schemer niet de juiste kleur ziet. Bij daglicht en de sensor los in de hand geprobeerd en dan reageert hij feilloos en direct.vanenkelen schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:10:
[...]
Het is sowieso een leuk experiment, dus laat je inderdaad niet tegenhouden en deel vooral jouw ervaringen en foto’s 👍🏻.
Ik heb geëxperimenteerd met verschillende kleuren plates, grotere plates, meer contrast door de rest van de rails met witte plates te vullen, zodat de rode, blauwe of gele plate extra opviel. Langzamer rijden werkt wel een beetje qua nauwkeurigheid, maar dan merk je sneller dat de leeglopende batterijen een probleem worden. Ik had wat kleine slingerende bochtjes in het traject zitten en dan bleef hij in de bochten stil staan. Dan moest ik de snelheid weer wat verhogen.
Mijn ideale verbetering zou een zwaardere accu zijn of toch voeding via de rails, maar het eerste is duur (Keybrick One 80 euro excl verzendkosten) en het tweede vraagt nog meer technische aanpassingen.
Goed om jouw bevindingen al te weten. Net zoals jou zat ik ook al te denken aan wat slinger bochtjes en de rest wit houden.
Heb er nu al zin in
Een duurdere oplossing gaat het niet worden. Het is of met hetgeen ik heb en anders niet
[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 20-09-2026 12:45 ]
Niet dat het uitmaakt, want de 1x2 slopes vertikaal werkt dus beter (had @GeeBee toch de betere oplossingalmightyarjen schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:42:
[...]
@AppieNL Ik heb hier even onderzoek naar gedaan. De rolling bars was geen succes: die lopen tegen bricks ernaast aan waardoor ze niet makkelijk draaien. Ik heb geen extra ruimte om dat te fixen behalve de wagons te verlengen en dat wil ik niet, ze zijn nu al vrij lang voor de standaard treinrails bochten. Curved bricks werkten wel, maar de absolute winner zijn toch wel de 1x2 slopes verticaal geplaatst. Ik heb er een short van gemaakt incl het testen:
[YouTube: Short]
Zoiets heb je ook van Lego: https://www.bricklink.com...item.page?P=5443#T=P&C=11Reinier schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:41:
@Pazo misschien zoiets laten printen? https://www.thingiverse.com/thing:2756921/files
Of de moderne cv-joint: https://www.bricklink.com...alogitem.page?P=77590#T=P
Beide kunnen zo'n 3 studs schuiven in de behuizing.
Vandaag de hele dag lekker aan het prutsen geweest. Eerst maar eens kijken of ik de kleppen aan het chassis kreeg. Dat lukt opzich vrij makkelijk, maar ik zag wel dat ik in de knel kwam met de laatste as, wat ik al verwachtte.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NasJZyVMllsAz7HarNPmIKXA.jpg?f=user_large)
Dus toen de hele middag aan het klooien geweest om op een of andere manier de assen op een goede plek te laten uitkomen en dat nog steeds werkte. De volgende constructie was veel belovend maar werd het toch niet, de boel zat te dicht bij de grond en en was teveel weerstand door alle scharnieren
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7Pu7wRWIhPbyLKYheQFr8iCa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3m9iprshFW5btBSSgwm8wAcj.jpg?f=user_large)
Uiteindelijk op een eenvoudigere versie uitgekomen. Vrij dicht bij de cilinders met minder scharnieren en hoger van de grond. Als ik de kleppen wil bedienen even een as met koppelstuk erin steken en ik kan het draaien. Werkt nu heel soepel dus blij mee
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HwXjxv95MfmGIbSssr13CaJe.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uN3sb0c9FUiMQQxmrVOMJxzo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ucgif3WHjXnilXkoVSq2gKDg.jpg?f=user_large)
Nu nog de achterbumper weer gaan opbouwen inclusief de verlichting en zwaailampen. Daarnaast de oprijkleppen zelf wat mooier maken.
Met dit onderdeel komt het draaipunt in het verlengde van het asgat in de LA. Wat het dus doet is de LA zelf zo'n 3 studs langer maken. Of dat past in jouw build? Geen idee, geometrie in beperkte ruimte probleempje. Hoe dan ook, met dat DBG frame kan je er dan een idler gear tussen zetten die aangedreven wordt door een tandwiel van achteren zoals bij de basis van de arm in de 8043 set:Pazo schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:44:
[...]
Daar heb ik aan gedacht, maar het de probleem / de uitdaging is dat de cilinder niet alleen uitdraait of dichtdraait, maar doordat de klep naar beneden/omhoog gaat het hart van de as dus ook verplaatst. Je kunt er dus geen tandwiel op aansluiten omdat de positie verplaatst gedurende het draaien.
:strip_exif()/f/image/eHNGrLKQBAMDBaK8dpl8DxCB.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar boeit niet, je hebt al een oplossing die werkt
[ Voor 27% gewijzigd door AppieNL op 20-09-2026 18:20 ]
Ziet er wel nifty uit zo - in loop der jaren veel veranderd van pneumatisch naar electronica.Pazo schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:37:
Bedankt voor de tips @Archer_VC10 en @Reinier , maar uiteindelijk anders gedaan.
Vandaag de hele dag lekker aan het prutsen geweest. Eerst maar eens kijken of ik de kleppen aan het chassis kreeg. Dat lukt opzich vrij makkelijk, maar ik zag wel dat ik in de knel kwam met de laatste as, wat ik al verwachtte.
[Afbeelding]
Dus toen de hele middag aan het klooien geweest om op een of andere manier de assen op een goede plek te laten uitkomen en dat nog steeds werkte. De volgende constructie was veel belovend maar werd het toch niet, de boel zat te dicht bij de grond en en was teveel weerstand door alle scharnieren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk op een eenvoudigere versie uitgekomen. Vrij dicht bij de cilinders met minder scharnieren en hoger van de grond. Als ik de kleppen wil bedienen even een as met koppelstuk erin steken en ik kan het draaien. Werkt nu heel soepel dus blij mee
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu nog de achterbumper weer gaan opbouwen inclusief de verlichting en zwaailampen. Daarnaast de oprijkleppen zelf wat mooier maken.
Dat gezegd hebben, blijf ik het gebruik van perslucht toch wel mooiste (interactieve) oplossing voor aansturen van objecten/functies
Volgens mij ongeveer one piece s1/s2, samengevat in 2 lego afleveringen.HOLD ONTO YOUR STRAW HATS! THE MOST SPECTACULAR, LEGENDARY, EPIC, EARTH SHATTERING, MONUMENTAL ADVENTURE BEGINS! Usopp, Luffy, Zoro, Nami, Sanji & Chopper are back in this new 2-part Lego special event, only on Netflix September 29th.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1iW4mM2H21q99BoOvYtDIzwH.jpg?f=user_large)
Zwaailampen en verlichting zitten er ook weer, alleen zijn de draadjes voor de knipperlichten net een cm te kort.... Dus nog maar een keer kijken of ik ergens in de hele trailer nog een cm kan vinden in de draadjes. Maar had ik nu geen zin meer in
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mVrCKl9wQBr0UZ0gfKrnpcar.jpg?f=user_large)
Daarna de kleppen zelf wat mooier gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SzOleMq5OjIbR7N0PzfirBkv.jpg?f=user_large)
Nog wat kleine aanpassingen doen, hier en daarna nog wat steentjes vervangen door rood die ik nu niet heb. Maar verder is het aardig geslaagd
Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit
Perslucht is wel leuk maar niet erg gecontroleerd, die linear actuators zijn wat mij betreft de top. Toegegeven: betrouwbaar en gecontrolleerd is natuurlijk wel saaier.himlims_ schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:45:
[...]
Ziet er wel nifty uit zo - in loop der jaren veel veranderd van pneumatisch naar electronica.
Dat gezegd hebben, blijf ik het gebruik van perslucht toch wel mooiste (interactieve) oplossing voor aansturen van objecten/functies
Ook een kwestie van smaak natuurlijk
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Hier is de achteras net af.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4eGAVNHDn7uEZBbU9D0KIBqg.jpg?f=user_large)
Aangezien de bovenste draagarmen van de wielophanging grijs zijn en deze ook niet in een andere kleur beschikbaar zijn, heb ik de bovenkant van de as grijs gehouden en de onderkant zwart. Dat grijs moet dan maar zilver aluminium representeren.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rhczsAOHq7ElAvBEQCUuVEcu.jpg?f=user_large)
De speciale anti roll bar die Lego verzonnen heeft is niet echt een anti roll bar, aangezien deze scharniert in het midden. Ik heb er dit van gemaakt. Ik snap waarom Lego doet wat ze gedaan hebben, maar dit is IMHO meer waarheidsgetrouw.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eoDxwCMfjNLtUtOvjbr0xmuI.jpg?f=user_large)
In het interieur nog wat extra kleur toegevoegd (huh?). De 2 lange liftarmen hadden eigenlijk zwart moeten zijn, maar ik vond het mooier dat de middenconsole wat extra kleur kreeg.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qjJmwdNcSZUqgyUKZ9FmwfeY.jpg?f=user_large)
De stappen hierna maken de (erg flimsy) stoelen en het dashboard met de schakel-flippers. Ik moet zeggen, deze versnellingsbak en flippers zijn de beste die Lego tot nu toe ontworpen heeft. Alles schakelt soepel en zonder hakelingen. Bij de McLaren en voorgangers had je altijd een moeilijk moment als de 2de bak erbij geschakelt werd. Dat euvel is dus verleden tijd.
Die stoelen kunnen trouwens echt niet...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HsWMwISgh8VScQOkNEqlOIEe.jpg?f=user_large)
Bij het schakelmechanisme ook nog war roods laten zitten om de functie aan te duiden. Vond ik mooier dan helemaal zwart, al heb ik de onderdelen in zwart ervoor wel liggen. Wel weer een beetje teleurgesteld dat Lego het nog steeds flikt om het stuur horizontaal te monteren. In welke auto zit dit zo?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bEikel7KJf9FzRZhr0qcv5zE.jpg?f=user_large)
Daarna was de vooras aan de beurt. Ook hier weer de bovenkant van de as in grijs, de onderkant in zwart.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TgWDHC5iiuo1sf4JBAHCkuA3.jpg?f=user_large)
En in het chassis gezet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H8KPYmkOwlS4MeSmvw6gFxVP.jpg?f=user_large)
En zo ziet het er dan uit.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nZxuybtBlElQ1peUgY9ImMai.jpg?f=user_large)
Ik vind dat de motor en details er veel beter uitkomen als alles er omheen zwart is. Bij het origineel heb je zoveel kleuren dat het allemaal niet meer opvalt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/io3vr1uDcbZ2GZ6neKdCNZLI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xg2vHe29DmWMVyIfOSPk9LaW.jpg?f=user_large)
En zo ziet het er van onderen uit. Als mentale noot voor volgende keer: De grijze 11L assen waar de gear selectors overheen lopen moeten volgende keer echt in het zwart, die had ik over het hoofd gezien. Jammer. En hopelijk komen de oranje en gele onderdelen gauw in zwart of rood beschikbaar, ik denk dat rood op zich wel leuk is om de functies te duiden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4dLE6RmilAaS3HBRdcCaf6P5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0aVBTaAN26EWxsN39l0zQqV2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RHz6d9jmFvLsakQHJWidU6HP.jpg?f=user_large)
Nu dus de carosserie nog.
50090 LEGOLAND Park Adventure

In de VS verkrijgbaar voor $109,99, EU prijs nog niet bekend.
https://brickset.com/arti...nd-exclusive-set-revealed
scintillating
Er staat hier een database van 'geteste' sets: https://www.willitfalcon.com/harley schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:59:
Voor de Millenium Falcon Fans :
De Will it Falcon Challenge :
[...]
Archer_VC10 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:15:
[...]
Er staat hier een database van 'geteste' sets: https://www.willitfalcon.com/
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"

/f/image/0i5sam1z3YkAQtD5NSQ09wkX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/O9to9gKzpvXPviwTAZrGcP0y.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/YRzQB2TJbbe2JgHtao2wRA6n.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EHil9O6PH6HIsRCvlMJQmuaY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YYYQcvIT0qCFH6lKgLkwcKUi.jpg?f=fotoalbum_large)
mir4dor's relativiteitstheorie
:strip_exif()/f/image/TuEO0iju75bVyrWy9le0t9XJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AOErD7leSRtCpANLRpfmQ1CT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hqNRMf7K0GLm5HE3ivhdqN3w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H3ukhsHXKtvfePNkfNowxKue.jpg?f=fotoalbum_large)