Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
/f/image/UdprYUda1KwbFLsPYp0d6IY5.png?f=fotoalbum_large)
Whoop whoop
Net beter dan de beste dag daarvoor, 6 april. Ook wel geinig dat het toen afnemen was, en nu terugleveren:
[ Voor 40% gewijzigd door The Legend op 10-09-2026 07:29 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Wie biedt er meer? (Of minder)
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 10-09-2026 07:37 ]
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗
paQ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:33:
60-70 al gezien (kaal incl BTW)
76 🥳paQ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:33:
60-70 al gezien (kaal incl BTW)
Ik heb de originele kabels gebruikt. Omdat je een busbar gaat gebruiken gaat er nu ook minder stroom doorheen.jacovn schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:17:
[...]
Ok, net gemeten, en ik heb 2 setjes van 50 cm en 1 setje van 30 cm. Dan zou ik 2 setjes van 50 cm moeten bestellen of gelijk 4 met betere ogen.
Wel benieuwd of de ontlaad bescherming overruled wordt vanaf een bepaald bedrag, zou wel moeten vanaf bijv 1€/kwh in mijn optiekJerra schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:36:
[Afbeelding] Pfoeee ik ben de dans net ontsprongen zeg, ik wist dat het een duur spielerij momentje zou worden maar damn dit ha dik niet willen missen
Staat aangegeven dat je hoge verkoopprijzen kan missen, dus ga er maar van uit dat het niet overruled wordtYaay schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:54:
[...]
Wel benieuwd of de ontlaad bescherming overruled wordt vanaf een bepaald bedrag, zou wel moeten vanaf bijv 1€/kwh in mijn optiek
neeYaay schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:54:
[...]
Wel benieuwd of de ontlaad bescherming overruled wordt vanaf een bepaald bedrag, zou wel moeten vanaf bijv 1€/kwh in mijn optiek
Je kunt hem wel als hij actief is, handmatig afbreken. (credit lost)
sterker nog: ik denk dat je juist goed vol zat net voor aanvang vanwege de instellingJerra schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:36:
[Afbeelding] Pfoeee ik ben de dans net ontsprongen zeg, ik wist dat het een duur spielerij momentje zou worden maar damn dit ha dik niet willen missen
Het is een knop op een website met bijster weinig blokkades. Zoiets kun je prima automatiseren als de feature er niet in zit.Yaay schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:54:
[...]
en toch... een endpoint....scoobs schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:01:
[...]
Het is een knop op een website met bijster weinig blokkades. Zoiets kun je prima automatiseren als de feature er niet in zit.
[terminate active latemoment] (da's laadmoment op z'n Engels)
In mijn eigen boekhouding zat ik rond de 45 euro, maar ook wat euro's aan import. De hogere 70 euro heb ik niet
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Nagenoeg alles is tegen die 5,07 inc BTW gegaan.blue eyes schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:05:
Hier nog geen resultaten voor de 7e en verder.
In mijn eigen boekhouding zat ik rond de 45 euro, maar ook wat euro's aan import. De hogere 70 euro heb ik niet
Mijn HA telling all-in kwam op 40 euro. (eb en btw)
BE all-in op 65,10 (eb en btw)
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-09-2026 09:19 ]
Ik heb ook een offerte binnen om mijn garagedak op NNO vol te leggen met 20x470Wp panelen. 5500 euro. 1500 euro aan panelen, en dan 4000 voor de rest?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
schuin dak of plat dak? Ik had hier offertes voor 8 panelen op plat dak, in 4 verschillende clusters. voor €3400. Wat ik vrij veel vind, helemaal aangezien er niet eens een omvormer benodigd is. Besloten om het zelf maar te gaan doen. Bij stralendgroen ben ik €1400 kwijt voor panelen en steunen en kabels/connectoren e.d.Moby schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:22:
Hier is het resultaat bijna 60 euro. Mooie uitschieter.
Ik heb ook een offerte binnen om mijn garagedak op NNO vol te leggen met 20x470Wp panelen. 5500 euro. 1500 euro aan panelen, en dan 4000 voor de rest?
legsysteem is ws het duurste componentMoby schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:22:
Hier is het resultaat bijna 60 euro. Mooie uitschieter.
Het is geen plat dak, maar een 55% dakhelling pannendak. Maakt wel iets verschil. Maar ik ben al 2 dagen een vriend aan het helpen met zijn verbouwing, en er komen nog wel wat dagen bij. Uiteraard doe ik dat voor een patatje en een biertje, maar hij had al aangegeven dat we dat samen gingen doen. Het is geen rocket science. Hoogwerker kan ik lenen van een andere vriend voor een zacht prijsje, het is makkelijk bereikbaar.Ronald schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:25:
Je weet dat een plat dak PV-installatie weinig lastiger is dan een bouwpakket van de blauw-gele-blokkendoos, @Moby
Die 2500 aan manuren is waar ik over val inderdaad. Iedereen moet geld verdienen, maar dit kost niet meer dan een paar uur met 2 ervaren mannenscoobs schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:28:
Van die 4k is dan volgens mij tot 1500 aan aux materiaal (eerste google hit zegt 1100 voor puur een frame, maar dingen als dakdoorvoer etc moet ook nog), en 2500 aan manuren.
Maar goed, redelijk offtopic
[ Voor 23% gewijzigd door Moby op 10-09-2026 09:35 ]
Welke acties bedoel je precies?JackOat schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:28:
Die rare acties vorig weekend zijn bij deze dan gecompenseerd:
[Afbeelding]
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
6 stuks werkt alleen op de Deye als je hoge spanning panelen gebruikt: https://www.stralendgroen...ass-whitebacksheet-465wp/JeVe schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:31:
Ik heb nu 14 panelen van 400Wp op de Deye en wil er eigenlijk een stuk of 6 bij (op NNO). Kan ik die zomaar extra op de Deye aansluiten of moet er dan iemand van BE bijkomen? Wat denken jullie?
En dan nog met minimaal schaduwbeheerruimte.
MC4 stekkers inpluggen heb je geen monteur voor nodig... het gevoelige is het krimpen van de connectoren.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Lekker met je maat doen dan. Let wel op de string spanning, 20 als 1 is mogelijk teveel... en voor 2x10 zou ik als het even kan die hoge spanning panelen kiezen.Moby schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:32:
[...]
Het is geen plat dak, maar een 55% dakhelling pannendak. Maakt wel iets verschil. Maar ik ben al 2 dagen een vriend aan het helpen met zijn verbouwing, en er komen nog wel wat dagen bij. Uiteraard doe ik dat voor een patatje en een biertje, maar hij had al aangegeven dat we dat samen gingen doen. Het is geen rocket science. Hoogwerker kan ik lenen van een andere vriend voor een zacht prijsje, het is makkelijk bereikbaar.
[...]
Die 2500 aan manuren is waar ik over val inderdaad. Iedereen moet geld verdienen, maar dit kost niet meer dan een paar uur met 2 ervaren mannen
Maar goed, redelijk offtopic
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 10-09-2026 09:38 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Maarja we zullen deze dagn nog wel meer krijgen toch?
en winst is winst.. tel ik er voorzichting 10euro laden bij en dan reken we ons maar voorzichtig naar een goed gevoel
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Ja, ik weet van de spanning af. Ik ga een 20 Trina's scoren en dan 2x10 doen inderdaad. Tegen die tijd open ik wel een topic met wat we precies gaan doen met welk aansluitmateriaal enzo.Ronald schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:37:
[...]
Lekker met je maat doen dan. Let wel op de string spanning, 20 als 1 is mogelijk teveel... en voor 2x10 zou ik als het even kan die hoge spanning panelen kiezen.
Want nu heb ik AI kennis, en dat is de gevaarlijkste kennis...
[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 10-09-2026 09:59 ]
Gewoon jezelf voorhouden dat je anders bij Fastned had moeten ladenepicfailguy23 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:38:
kijk zo kan het ook... voornamelijk door mijn eigen actie en automatiseren van laadpaal naar voren te hebben geduwd.. want ik heb gewoon lekker de EV ingeplugd toen ik thuis kwam en zag savonds pas dat de prijzen extreem waren![]()
[Afbeelding]
Maarja we zullen deze dagn nog wel meer krijgen toch?![]()
en winst is winst.. tel ik er voorzichting 10euro laden bij en dan reken we ons maar voorzichtig naar een goed gevoel
Of aan een S.......0xygen500 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:42:
[...]
Gewoon jezelf voorhouden dat je anders bij Fastned had moeten laden
alleen mij valt weer eens wat op (tja je bent mierenn**ker of niet hahaha)
In het BE dashboard zie ik voor 8 september twee verschillende hoeveelheden aan import en export in kWh ???? beetje vreemd toch? (zie afbeeldingen).
en ohja het resultaat was wel erg lekker
Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.
Ik snap je inderdaad. Er zijn zo veel verschillende situaties. Meer of minder panelen, zon en verbruik. In mijn geval kon ik de imports goed kwijt in de accu.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
In beide plaatjes toch hetzelfde? (-)18.0/18.8kWh of wat bedoel je precies? Edit: ik zie inderdaad andere gegevens in je eerste plaatje. Raar…Dirkga schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:49:
Lekker resultaat zo in het begin van de tweede week met het EOS van BE![]()
![]()
In het BE dashboard zie ik voor 8 september twee verschillende hoeveelheden aan import en export in kWh ???? beetje vreemd toch? (zie afbeeldingen).
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
en ohja het resultaat was wel erg lekker![]()
![]()
[Afbeelding]
Pff!Speedy-Andre schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:06:
ik vermoed dat een andere oxygen nu een melding krijgt dat ie genoemd is
\o/
Je hebt dan wel de out of the box instellingen van de omvormer.Ronald schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:36:
[...]
6 stuks werkt alleen op de Deye als je hoge spanning panelen gebruikt: https://www.stralendgroen...ass-whitebacksheet-465wp/
MC4 stekkers inpluggen heb je geen monteur voor nodig... het gevoelige is het krimpen van de connectoren.
Zijn die afdoende?
Je hebt uiteraard nu niet een dienst waarbij ook de omvormer wordt ingesteld, ingericht, etc etc.
Met name bij de SMA installatie, 2019, zijn de monteurs ook daar wel even mee aan de gang geweest, en remote door de backoffice.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Zou me niet verbazen als tabblad “actueel” obv de modbus meter is, en tabblad resultaten obv telwerk netbeheerder /p1.Dirkga schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:49:
![]()
![]()
[Afbeelding]
Ik heb nog niets voor de 8e, maar voor de 7e september loopt ‘t hier tussen tabblad historie en tabblad resultaten gewoon gelijk , op wat afronding na.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 10-09-2026 10:16 ]
Die dingen wil ik ook op m’n dak.. niet plat helaas, noord en oost.. wie legt ze erop😅. Zelf hoef ik hier echt niet aan beginnen, maar een installateur vinden die dat doet valt ook niet mee, iemand tips??Ronald schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:36:
[...]
6 stuks werkt alleen op de Deye als je hoge spanning panelen gebruikt: https://www.stralendgroen...ass-whitebacksheet-465wp/
Ik heb de panelen ook zelf op mijn 35graden pannendak gelegd. Het is allemaal niet zo moeilijk. Helemaal niet als je een goede (rol)steiger kan plaatsen en een valbeveiliging gebruikt.MarinoC schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:18:
[...]
Die dingen wil ik ook op m’n dak.. niet plat helaas, noord en oost.. wie legt ze erop😅. Zelf hoef ik hier echt niet aan beginnen, maar een installateur vinden die dat doet valt ook niet mee, iemand tips??
Voor het plat dak van de aanbouw en garage heb ik zelf een constructie gemaakt.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Vergelijk voor de lol eens alle andere cijfers. Uit BalansStroom, en op de verschillende pagina's in het BE dashboard (resultaat en historie), als je daar tabellen handmatig in excel bij elkaar optelt, dan kom je ook op allerlei andere cijfers.Dirkga schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:49:
![]()
![]()
[Afbeelding]
Zie onder andere deze post van mij: markieboy in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
En deze: markieboy in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
of belangrijker,... 3 kratten bier!!!dof schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:33:
Wow, mooi record!
Om in de lopende discussie te blijven; in een paar uurtjes een pv paneel 😁 !
[Afbeelding]
LG-HM163MR-U34
Hopelijk gaat het BE systeem gedurende de dag flink inkopen tegen laag tarief, zodat het vanavond tegen een goede prijs kan worden verkocht. We gaan het zien.
[edit] Helaas lijkt BE nog niet helemaal wakker te zijn, want bij een negatieve prijs (kaal) en een afregel stand van 320.0 MWh wordt er bij mij niet geïmporteerd.
[edit 2] Voor de goede orde: De voorspelling van BE geeft aan dat mijn accu zonder handelen op SOC van max 42% zal uitkomen.
[ Voor 31% gewijzigd door tweakurk op 10-09-2026 11:03 ]
Enphase 7kWp / 48,2kWh
Tsja, is het nodig om te benoemen dat het niet nodig is om mooie resultaten te laten zien. Kan je wat van vinden, maar je kan ook door scrollen. Dit soort dingen komt niet veel voor ofzo.deejeebv schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:52:
Is het nu echt nodig dat iedereen zijn resultaten hier noemt. Het topic vervuild op die manier behoorlijk.
[ Voor 37% gewijzigd door Moby op 10-09-2026 11:00 ]
Wat is er instelbaar op een omvormer wat betreft PV dan?blue eyes schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:08:
[...]
Je hebt dan wel de out of the box instellingen van de omvormer.
Zijn die afdoende?
Je hebt uiteraard nu niet een dienst waarbij ook de omvormer wordt ingesteld, ingericht, etc etc.
Met name bij de SMA installatie, 2019, zijn de monteurs ook daar wel even mee aan de gang geweest, en remote door de backoffice.
Ik ben gecertificeert op het meest complexe systeem wat er is (SolarEdge)... en daar hoeft amper iets aan te gebeuren...
Je kan MPPT multi-point scanning aan of uit zetten, that's it als ik Solarman mag geloven.Ronald schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:21:
[...]
Wat is er instelbaar op een omvormer wat betreft PV dan?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik heb geen idee, ik weet alleen wat ik zag bij de SMA die ik thuis heb, honderden instellingen KAN je maken, maar geen idee welke instelling je MOET aanpassen (los van wat standaard invoer)Ronald schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:21:
[...]
Wat is er instelbaar op een omvormer wat betreft PV dan?
Ik ben gecertificeert op het meest complexe systeem wat er is (SolarEdge)... en daar hoeft amper iets aan te gebeuren...
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 10-09-2026 12:44 ]
Ik zou verwachten dat het systeem met relatief lage prijzen en geringe input van de zonnepanelen juist gaat importeren.
Overweeg nu om toch maar een SAP aan te vragen om in ieder geval de flexibiliteit te hebben om de EV te laden met beheersbare prijzen.
[edit] BE systeem is inmiddels wakker en import loopt met 14,5kW
[edit 2] Ik zou graag zien dat het systeem een soort van 'turbo' knop heeft om maximale import te realiseren.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakurk op 10-09-2026 13:00 ]
Enphase 7kWp / 48,2kWh
Ik begrijp je gedachtegang maar door aFRR zijn we afhankelijk van TenneT om een afroep te doen. Als we niet geactiveerd worden dan zal ondanks een negatieve prijs niet geladen of ontladen worden.tweakurk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:48:
Het laden van de EV icm de BE accu en het EMS beheer, verloopt naar mijn mening niet echt soepel.... Om een voorbeeld te geven: Ik heb vandaag de EV aan de lader gezet op het moment dat de prijzen negatief zijn voor afnemen. Toch besluit het BE systeem om alle stroom vanuit de accu te leveren. Na verloop van tijd springt afname van het bij, maar slechts op 'halve' kracht (6 kW). Voor de duidelijkheid: De prijs is negatief (kaal), de behoefte aan stroom is groot en toch wordt er maar met halve kracht van het net stroom afgenomen. Na verloop van tijd verspringt de prijs naar net boven nul en het systeem begint met volle kracht te importeren.. Waarom? Welke logica schuilt hierachter?
Ik zou verwachten dat het systeem met relatief lage prijzen en geringe input van de zonnepanelen juist gaat importeren.
Overweeg nu om toch maar een SAP aan te vragen om in ieder geval de flexibiliteit te hebben om de EV te laden met beheersbare prijzen.
[edit 2] Ik zou graag zien dat het systeem een soort van 'turbo' knop heeft om maximale import te realiseren.
Op onbalans heb je meer flexibiliteit om het laden of ontladen te starten maar wel met veel meer risico (door kans op regelstand 2).
Op sommige momenten komt onbalans gunstiger uit, andere momenten aFRR. Al met al lijkt aFRR onderaan de streep wel gunstiger uit te pakken, juist door de zekerheid.
Ik begrijp wat je zegt, maar op die manier is aFRR eerder een beperking dan een toevoeging. Ik heb altijd begrepen dat BE op meerdere 'markten' zou handelen (EPEX, onbalans, aFRR).Yaay schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:00:
[...]
Ik begrijp je gedachtegang maar door aFRR zijn we afhankelijk van TenneT om een afroep te doen. Als we niet geactiveerd worden dan zal ondanks een negatieve prijs niet geladen of ontladen worden.
Op onbalans heb je meer flexibiliteit om het laden of ontladen te starten maar wel met veel meer risico (door kans op regelstand 2).
Op sommige momenten komt onbalans gunstiger uit, andere momenten aFRR. Al met al lijkt aFRR onderaan de streep wel gunstiger uit te pakken, juist door de zekerheid.
Bovendien zou de aFRR handel een 'extra' optie zijn. Op momenten dat het nodig is im- en export realiseren en bij aFRR capaciteit (nog niet actief) een bepaalde hoeveelheid capaciteit (op en af) garanderen.
EPEX handel is er uberhaupt niet. En - zo lijkt het nu - onbalans is ook maar beschikbaar afhankelijk van de aFRR handel.
Enphase 7kWp / 48,2kWh
Precies dit heb ik ook aangekaart bij BalansEnergie. Ik had voorheen een dynamisch contract (kwartierprijzen EPEX). Mijn laadpaal laadt slim op de goedkope uren of ik kan hem instellen om overproductie van de zonnepanelen te laden. Dat was gemiddeld genomen een zeer goedkoop gebeuren (de auto staat praktisch altijd voor de deur overdag). Maar nu met de BE accu er tussen wordt het juist duurder. De verliezen zijn best aanzienlijk als je eerst de BE accu vollaadt om vervolgens dan weer daarmee de EV te laden. En BE blijkt helemaal niet te kijken wat de EPEX doet (totaal niet conform het energiecontract van BalansStroom). Op hun eigen website lees je wel 100x 'dynamisch energie contract' en over de 'voorspelbaarheid'. In de praktijk blijken ze op de onbalansmarkt te zitten of wat voor markt het dan ook precies is. Totaal niet voorspelbaar en ik kan mijn laadpaal sturen wat ik wil, de BE accu doet toch wel waar hij zelf zin in heeft (en dat is tot op heden bij mij alles behalve voordelig, zeker vergeleken met de EPEX day-ahead).tweakurk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:48:
Het laden van de EV icm de BE accu en het EMS beheer, verloopt naar mijn mening niet echt soepel.... Om een voorbeeld te geven: Ik heb vandaag de EV aan de lader gezet op het moment dat de prijzen negatief zijn voor afnemen. Toch besluit het BE systeem om alle stroom vanuit de accu te leveren. Na verloop van tijd springt afname via het net bij, maar slechts op 'halve' kracht (6 kW). Voor de duidelijkheid: De prijs is negatief (kaal), de behoefte aan stroom is groot en toch wordt er maar met halve kracht van het net stroom afgenomen. Na verloop van tijd verspringt de prijs naar net boven nul en het systeem begint met volle kracht te importeren.. Waarom? Welke logica schuilt hierachter?
tweakurk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:10:
[...]
Ik begrijp wat je zegt, maar op die manier is aFRR eerder een beperking dan een toevoeging. Ik heb altijd begrepen dat BE op meerdere 'markten' zou handelen (EPEX, onbalans, aFRR).
Bovendien zou de aFRR handel een 'extra' optie zijn. Op momenten dat het nodig is im- en export realiseren en bij aFRR capaciteit (nog niet actief) een bepaalde hoeveelheid capaciteit (op en af) garanderen.
EPEX handel is er uberhaupt niet. En - zo lijkt het nu - onbalans is ook maar beschikbaar afhankelijk van de aFRR handel.
Precies dat dus!
Maar in dit geval heb je dan toch nog steeds nauwelijks gebruik over de meter naar buiten? of wel, koop je het dan goedkoop in terwijl je het duur verkoopt over de andere meter?
Normaalgesproken hier ook de resultaten na twee dagen, precies voor deze dag houden ze het nog even spannend. Hier tot de 7de zichtbare resultaten.blue eyes schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:05:
Hier nog geen resultaten voor de 7e en verder.
Als je overdag laadt dan heb je juist voordeel, ook met onbalans. Bij mij laad de auto op solar (steeds minder) en aanvulling met de laadplanner day-ahead/EPEX. Als de auto hier thuis staat en ik laad automatisch obv EPEX dan is er vaak ook een import activatie. In de middag laadt de thuisaccu en de EV tegelijkertijd dus. En het EV-vermogen wordt meegenomen door Balans Energie en je krijgt meer import vermogen beschikbaar. Zo doet mijn EV mee met onbalans en aFRR handel en omdat het direct uit het net komt is het efficiënt. Dus laadplanner via EPEX is nog steeds de makkelijkste manier om te laden en zelfs goedkoper dan day-ahead.markieboy schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:12:
[...]
Precies dit heb ik ook aangekaart bij BalansEnergie. Ik had voorheen een dynamisch contract (kwartierprijzen EPEX). Mijn laadpaal laadt slim op de goedkope uren of ik kan hem instellen om overproductie van de zonnepanelen te laden. Dat was gemiddeld genomen een zeer goedkoop gebeuren (de auto staat praktisch altijd voor de deur overdag). Maar nu met de BE accu er tussen wordt het juist duurder. De verliezen zijn best aanzienlijk als je eerst de BE accu vollaadt om vervolgens dan weer daarmee de EV te laden. En BE blijkt helemaal niet te kijken wat de EPEX doet (totaal niet conform het energiecontract van BalansStroom). Op hun eigen website lees je wel 100x 'dynamisch energie contract' en over de 'voorspelbaarheid'. In de praktijk blijken ze op de onbalansmarkt te zitten of wat voor markt het dan ook precies is. Totaal niet voorspelbaar en ik kan mijn laadpaal sturen wat ik wil, de BE accu doet toch wel waar hij zelf zin in heeft (en dat is tot op heden bij mij alles behalve voordelig, zeker vergeleken met de EPEX day-ahead).
Voor de situatie 's nachts heb je gelijk, dat komt op dit moment nog uit de accu met de energie die in de middag is geladen. Terwijl mijn EV-lader ingesteld staat op de goedkoopste EPEX uren. Maar als je even de kosten/kWh van de middag deelt door 0.8 dan is dat nog steeds wel vaak goedkoper dan het nacht tarief.
De eis is dat Balans wel goed de accu vol laadt zodat er voldoende SoC is in de nacht.
Daarom hier een Peblar Business gekocht, die kan ik gewoon dynamisch aansturen. Als er geen netafname op een laag pitje. Wordt aFFR geactiveerd, kan deze hoger. Zijn de onbalansprijzen ook laag, dan kan je hem wel op max zetten. Een 5 tal minuten later zal hij dan weer naar 14,5 kW schieten. Sinds half 1 hier de auto eraan gezet, rond 12:45 werd ik geactiveerd. Sindsdien vrij continue op een afname van 14,5 kW uit het net, waarbij er 10kW naar de auto gaat. Dat is al een uur lang de auto opladen zonder tussenkomst van de accu.tweakurk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:48:
Het laden van de EV icm de BE accu en het EMS beheer, verloopt naar mijn mening niet echt soepel.... Om een voorbeeld te geven: Ik heb vandaag de EV aan de lader gezet op het moment dat de prijzen negatief zijn voor afnemen. Toch besluit het BE systeem om alle stroom vanuit de accu te leveren. Na verloop van tijd springt afname via het net bij, maar slechts op 'halve' kracht (6 kW). Voor de duidelijkheid: De prijs is negatief (kaal), de behoefte aan stroom is groot en toch wordt er maar met halve kracht van het net stroom afgenomen. Na verloop van tijd verspringt de prijs naar net boven nul en het systeem begint met volle kracht te importeren.. Waarom? Welke logica schuilt hierachter?
Nu even terug naar 4 kW laden. De SoC van de accu is nog maar 55% en die mag wel wat hoger... De warmtepomp a 2 kW staat ook aan, dus er is al een fors basis verbruik.
Owh ja, de resultaten waren fijn voor de 8e... Hier 56 euro, kunnen we weer even een maandje op teren...
Welke automation heb je hiervoor geschreven?jeeedeee schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:46:
[...]
Daarom hier een Peblar Business gekocht, die kan ik gewoon dynamisch aansturen. Als er geen netafname op een laag pitje. Wordt aFFR geactiveerd, kan deze hoger. Zijn de onbalansprijzen ook laag, dan kan je hem wel op max zetten. Een 5 tal minuten later zal hij dan weer naar 14,5 kW schieten. Sinds half 1 hier de auto eraan gezet, rond 12:45 werd ik geactiveerd. Sindsdien vrij continue op een afname van 14,5 kW uit het net, waarbij er 10kW naar de auto gaat. Dat is al een uur lang de auto opladen zonder tussenkomst van de accu.
Nu even terug naar 4 kW laden. De SoC van de accu is nog maar 55% en die mag wel wat hoger... De warmtepomp a 2 kW staat ook aan, dus er is al een fors basis verbruik.
Owh ja, de resultaten waren fijn voor de 8e... Hier 56 euro, kunnen we weer even een maandje op teren...
De Peblar ligt hier nog in de doos... de Zappi hangt nog.... nu nog even handmatig tussen fast en Eco0xygen500 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:48:
[...]
Welke automation heb je hiervoor geschreven?
Maak is een lijstje met 2 bus-bars van 5 aansluitingen per busbar, 4 zekeringhouders en een afdekkap.
En zat dat is tegenover de €125,- van de Victron, welke dat allemaal al in 1 heeft zitten.
Dan zal je zien dat het prijsverschil minimaal is.
Over het aansluiten van de Victron.
De aanvoer moet gebeuren aan de 2 lippen/stroken aan de linkerkant.
Daar gaat dus een M10 bout doorheen (Of de Victron werkschakelaar), waarop je de aanvoerkabels monteer.
Even een andere vraag.
Waar halen jullie de actuele prijzen vandaan om in HA te laten zien? (en de berekeningen van kosten/opbrengsten per dag meet te kunnen doen).
En hoe achterhalen jullie, in HA, of de levering, of teruglevering, via tarief X of Y gaat?
[ Voor 7% gewijzigd door HellStorm666 op 10-09-2026 14:04 ]
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Zelf nog aan het dubben welke route ik ga belopen qua busbar, maar ik was van plan de aanvoerkabel op de laatste M8 aan te sluiten, indien ik voor deze route ga.HellStorm666 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:57:
Om even in te haken op de "Victron is overdreven en duur".
Maak is een lijstje met 2 bus-bars van 5 aansluitingen per busbar, 4 zekeringhouders en een afdekkap.
En zat dat is tegenover de €125,- van de Victron, welke dat allemaal al in 1 heeft zitten.
Daar gaat dus een M10 bout doorheen (Of de Victron werkschakelaar), waarop je de aanvoerkabels monteer.
Even een andere vraag.
Waar halen jullie de actuele prijzen vandaan om in HA te laten zien? (en de berekeningen van kosten/opbrengsten per dag meet te kunnen doen).
En hoe achterhalen jullie, in HA, of de levering, of teruglevering, via tarief X of Y gaat?
Ik denk dat je dat handelen op meerdere markten helaas niet zo gemakkelijk is als hoe het op de website wordt gepresenteerd.tweakurk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:10:
[...]
Ik begrijp wat je zegt, maar op die manier is aFRR eerder een beperking dan een toevoeging. Ik heb altijd begrepen dat BE op meerdere 'markten' zou handelen (EPEX, onbalans, aFRR).
Als er een aFRR bod gedaan wordt, kan er denk ik niet zomaar worden overschakelen naar onbalans handel, laat staan EPEX wat je een dag van te voren moet inkopen.
Dus eens dat aFRR zo zeker ook een nadeel heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Yaay op 10-09-2026 14:19 ]
In het Noorden (Groningen) weet ik er wel 1 die alleen de panelen + constructie wil leggen.MarinoC schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:18:
Die dingen wil ik ook op m’n dak.. niet plat helaas, noord en oost.. wie legt ze erop😅. Zelf hoef ik hier echt niet aan beginnen, maar een installateur vinden die dat doet valt ook niet mee, iemand tips??
Iemand die dit even kan checken/bevestigen?HellStorm666 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:57:
Om even in te haken op de "Victron is overdreven en duur".
Even een andere vraag.
Om 15:20 kom ik, all-in, op de volgende prijzen:
import: 0,2295 €/kWh
export: 0,0325 €/kWh
Hoe ik op die waardes kom:
TennetAPI
Variabele "input_number.opslag_balansenergie" met waarde 0.01997
Variabele "input_number.energiebelasting" met waarde 0.12286
Variabele "input_number.btw" met waarde 1.21
Template: Actuele Onbalansprijs Verbruik
{% set state = states('sensor.balance_delta_high_resolution_regeltoestand_huidig_kwartier_prognose') %}
{% set down = states('sensor.balance_delta_high_resolution_min_downward_regulation_price') | float('none') %}
{% set up = states('sensor.balance_delta_high_resolution_max_upward_regulation_price') | float('none') %}
{% set mid = states('sensor.balance_delta_high_resolution_balance_mid_price') | float(0) %}
{# Bepaal de ruwe MWh prijs afhankelijk van de regeltoestand (tekst) #}
{% if state == 'down' and down != 'none' %}
{% set mwh_prijs = down %}
{% elif state == 'up' and up != 'none' %}
{% set mwh_prijs = up %}
{% elif state == 'both' %}
{# Bij both betaal je voor verbruik de hoge Upward prijs #}
{% set mwh_prijs = up if up != 'none' else mid %}
{% else %}
{% set mwh_prijs = mid %}
{% endif %}
{# Reken om naar kWh en voeg opslag, EB en BTW toe #}
{% set kwh_prijs = mwh_prijs / 1000 %}
{% set opslag = states('input_number.opslag_balansenergie') | float(0) %}
{% set eb = states('input_number.energiebelasting') | float(0) %}
{% set btw = states('input_number.btw') | float(0) %}
{% set totaal_ex_btw = kwh_prijs + opslag + eb %}
{{ (totaal_ex_btw * btw) | round(4) }}{% set state = states('sensor.balance_delta_high_resolution_regeltoestand_huidig_kwartier_prognose') %}
{% set down = states('sensor.balance_delta_high_resolution_min_downward_regulation_price') | float('none') %}
{% set up = states('sensor.balance_delta_high_resolution_max_upward_regulation_price') | float('none') %}
{% set mid = states('sensor.balance_delta_high_resolution_balance_mid_price') | float(0) %}
{# Bepaal de ruwe MWh prijs afhankelijk van de regeltoestand (tekst) #}
{% if state == 'down' and down != 'none' %}
{% set mwh_prijs = down %}
{% elif state == 'up' and up != 'none' %}
{% set mwh_prijs = up %}
{% elif state == 'both' %}
{# Bij both ontvang je voor terugleveren de lage Downward prijs #}
{% set mwh_prijs = down if down != 'none' else mid %}
{% else %}
{% set mwh_prijs = mid %}
{% endif %}
{# Reken om naar kWh, haal opslag eraf en voeg BTW toe #}
{% set kwh_prijs = mwh_prijs / 1000 %}
{% set opslag = states('input_number.opslag_balansenergie') | float(0) %}
{% set btw = states('input_number.btw') | float(0) %}
{% set totaal_ex_btw = kwh_prijs - opslag %}
{{ (totaal_ex_btw * btw) | round(4) }}[ Voor 56% gewijzigd door HellStorm666 op 10-09-2026 15:29 ]
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Wiskundig:
(P / 1000 * 1.21) + 0.02 + 0.11085 (inkoop netto)
(P / 1000 * 1.21) - 0.02 + 0.11085 (verkoop netto)
HA Code: (de onderste code betreft de template sensoren, de eerste regel is mogelijk niet goed ingesprongen, ik moest 2 losse delen knippen en plakken
Voor het eerste deel, credits voor PaQ.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| command_line: # --- PAQ sensor inkoop TENNET --- - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[dh][^>]*>(.*?)</t~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" # --- PAQ sensor verkoop TENNET --- - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[dh][^>]*>(.*?)</t~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| template: - sensor: # Inkoop Totaal: Alles inclusief (Markt + BTW + Opslag + Heffing) - name: "Onbalans Inkoop Totaal" unique_id: onbalans_inkoop_totaal unit_of_measurement: "EUR/kWh" state_class: measurement state: > {% set bruto = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') %} {% if is_number(bruto) %} {{ ((bruto | float / 1000 * 1.21) + 0.02 + 0.11085) | round(5) }} {% else %} unavailable {% endif %} # Inkoop Kaal: Markt + Opslag (zonder BTW/Heffing) - name: "Onbalans Inkoop Kaal" unique_id: onbalans_inkoop_kaal unit_of_measurement: "EUR/kWh" state_class: measurement state: > {% set bruto = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') %} {% if is_number(bruto) %} {{ (bruto | float / 1000 + 0.02) | round(5) }} {% else %} unavailable {% endif %} # Verkoop Totaal: Wat je netto ontvangt (Saldering incl. alle belastingen) - name: "Onbalans Verkoop Totaal" unique_id: onbalans_verkoop_totaal unit_of_measurement: "EUR/kWh" state_class: measurement state: > {% set bruto = states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') %} {% if is_number(bruto) %} {{ ((bruto | float / 1000 * 1.21) - 0.02 + 0.11085) | round(5) }} {% else %} unavailable {% endif %} # Verkoop Kaal: Markt + Opslag (zonder BTW/Heffing) - name: "Onbalans Verkoop Kaal" unique_id: onbalans_verkoop_kaal unit_of_measurement: "EUR/kWh" state_class: measurement state: > {% set bruto = states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') %} {% if is_number(bruto) %} {{ (bruto | float / 1000 - 0.02) | round(5) }} {% else %} unavailable {% endif %} |
[ Voor 105% gewijzigd door blue eyes op 10-09-2026 17:34 ]
Jij hebt zo te zien ook een andere weergave van het verbruik met blokken van 15 minuten. Deze heb ik in mijn dashboard niet kunnen terugvinden.blue eyes schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:32:
Prijzen nu toegevoegd in de grafiek van BE?
[Afbeelding]
Zit jij in de test-groep voor het laden van een EV? Wellicht dat er nog een aantal andere features worden getest.
Enphase 7kWp / 48,2kWh
Wij zitten in hetzelfde schuitje, hier ook de prijzen er al bijblue eyes schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:48:
Maar ik heb de resultaten van een paar dagen geleden nog nietlol
Zit ik intweakurk schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:03:
[...]
Jij hebt zo te zien ook een andere weergave van het verbruik met blokken van 15 minuten. Deze heb ik in mijn dashboard niet kunnen terugvinden.
Zit jij in de test-groep voor het laden van een EV? Wellicht dat er nog een aantal andere features worden getest.
Wat grappig, geprojecteerd op de live data, maar bij de resultaten nog geen duiding of de resultaten verkregen zijn door aFRR of door andere mechanismes.blue eyes schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:32:
[Afbeelding]
Wel leuk om weer een periode door te maken van zoveel veranderingen op het dashboard!
Ook bij actueelblue eyes schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:32:
~[Afbeelding]
Eindelijk inzichtelijk waarvoor het gekocht of gedumpt wordt.
![]() | ![]() |
[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 10-09-2026 18:17 ]
Die prijs wordt ook pas 2e helft kwartier vastgelegd dacht ikSource90 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:13:
[...]
Ook bij actueel![]()
Eindelijk inzichtelijk waarvoor het gekocht of gedumpt wordt.Al is het niet gelijk zichtbaar bij begin van het kwartier.
[Afbeelding] [Afbeelding]
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
/f/image/51uvY15Esa4Gop87WuR8t3vl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d8GVqlZrYpxFjTa6rTyS2Hs2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GyEY1UGE7iiMEyl4GQswk7Ez.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/013ArC8zzmnulVRtKiy2MUJV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nWow1qfJRFbCl15yu9qdxgQJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Tsbu6JD8Cy7xjgzdSukEoDP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Dg0XBZao4gbQRJ1sMzijDhjV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7P0JlVoFtu6aqLfnCnj67Yjf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/T3YaQbPXE4PUFYv8Rup517F6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3Qia0UqsqJjEmLfTxV1TE3lR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mkwKIRKtXMwkNJGVxLqqn8GV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LH8H4x38p8IjsToRjeuOHKkf.jpg?f=fotoalbum_tile)