Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
hence "op dit moment"

Als je na 3x 300 cycles ziet dat je verschil 1005 / 890 / 721 is, zou ik het minder kies vinden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:08:
[...]

Hier ook weer eens gekeken in mijn installatie sinds 27 november afgelopen jaar. Loopt ook wat uit elkaar, maar of het uiteindelijk nou echt erg gaat zijn...
  • 282
  • 234
  • 213
Met een cycle count van 6000 per accu denk ik dat je bot gaat vangen... heb het ook al eens geprobeerd, reactie van Don hieronder. Wellicht dat ik na 5 jaar de onderste en bovenste een keer omwissel, of toch een keer kruislings of met een busbar aansluiten.
[Afbeelding]
Dat is een mooi verhaal, maar dit gaat toch enorm uit de pas lopen? De bovenste blijft veel meer werk leveren dan de onderste. Wat wil Don dan? Dat je nog eens een mail stuurt als het 600 280 200 is? Als zij het zo goed vonden werken, waarom zijn ze dan geswitched naar kruislings aansluiten?

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:36

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

0xygen500 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is een mooi verhaal, maar dit gaat toch enorm uit de pas lopen? De bovenste blijft veel meer werk leveren dan de onderste. Wat wil Don dan? Dat je nog eens een mail stuurt als het 600 280 200 is? Als zij het zo goed vonden werken, waarom zijn ze dan geswitched naar kruislings aansluiten?
Klopt, dit haalt hun standpunt onderuit. Dat kruislinks prima is, of iig beter geloof ik wel. Als ik zelf een paar tientjes bij moet leggen voor een busbar vind ik dat best.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• 0xygen500
  • Nu online
Schuurman92 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:19:
[...]

Klopt, dit haalt hun standpunt onderuit. Dat kruislinks prima is, of iig beter geloof ik wel. Als ik zelf een paar tientjes bij moet leggen voor een busbar vind ik dat best.
Zo kijk ik er precies hetzelfde naar. Ik heb ook foto's van de CC count en de temperaturen meegezonden. Deze waren bij mij 94c bij een laadactie. Dat ik een twee busbars moet kopen is prima, maar ik wil wel dat zij de aansluiting regelen en dat ik daar met twee linkerhanden niet zelf aan hoef te rotzooien.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:21
@jeeedeee @Schuurman92 Je kunt natuurlijk een punt ervan maken dat een accu die elke keer stopt met laden omdat hij in een beveiligingsmodus schiet (OVP) ergens een configuratiefout heeft. Dat Balans dat betwist, dat mag, en aangezien de trend lijkt te zijn dat er pas gehandeld wordt als iets (zowat letterlijk) in de fik staat, verwacht ik dat je daar dezelfde reactie op krijgt.

Het probleem is dat zodra de fout bij een persoon erkend is, het bij iedereen moet worden opgelost. Dat zijn een hoop service bezoeken.

je hebt pas kans op je gelijk op het moment dat je dit voor gaat leggen aan een kantonrechter onder het mom van non-conformiteit. Dat is veel werk voor iets waarvan mensen hier (en balans ook) weten dat het veel sneller is "om het dan maar zelf te doen".

• paQ
  • Nu online
Schuurman92 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:19:
[...]

Ik heb het destijds getest en bijgehouden.

Er zit een significant verschil tussen daisy naar kruislings.
Het verschil van kruislings naar busbars is aanwezig, maar veel minder groot, dan bovenstaande regel.

Daisy is op zijn best sub-optimaal.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:14:
[...]

Maar de vraag is of dat erg is? Het loopt inderdaad wel uit de pas, maar ik vraag me wel af of BE hier wat aan gaat doen. Ik verwacht dat mijn cycles dit jaar vrij aan de hoge kant zijn door veel PV (25 kWp) en een auto. De handel zou wel kunnen toenemen, maar stel ik neem de huidige cycle count als startpunt, en een maximale cycle count van 6.000, dan kom ik op onderstaande levensduur.

Accu 1: 282*12/10 = 338 cycles per jaar, na 17,7 jaar 6.000 cycles bereikt
Accu 2: 234*12/10 = 280 cycles per jaar, na 21,4 jaar 6.000 cycles bereikt
Accu 3: 213*12/10 = 255 cycles per jaar, na 23,5 jaar 6.000 cycles bereikt

Wissel ik na 10 jaar accu 1 en accu 3 om, dan kan ik 21 jaar met de accu doen voordat de max cycle count is bereikt is van alle modules. Dus nee, voor de cycle count zou ik verwachten dat dit niet perse noodzakelijk is. De temperaturen op de aansluitingen vind ik een ander punt, daar zou ik dan eerder wel voor een busbar gaan. Maar het kruislings aansluiten, laat ik persoonlijk zelf in elk geval nog even zitten, tenzij dit soort scheve verhoudingen andere negatieve gevolgen heeft.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:21:
[...]

Zo kijk ik er precies hetzelfde naar. Ik heb ook foto's van de CC count en de temperaturen meegezonden. Deze waren bij mij 94c bij een laadactie. Dat ik een twee busbars moet kopen is prima, maar ik wil wel dat zij de aansluiting regelen en dat ik daar met twee linkerhanden niet zelf aan hoef te rotzooien.
Dat is een valide punt! Dus ik zou dan inderdaad eerder tegelijk naar busbar gaan. Hopelijk krijg je dat voor elkaar, dan wil ik ook >:)

• 0xygen500
  • Nu online
scoobs schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:26:
@jeeedeee @Schuurman92 Je kunt natuurlijk een punt ervan maken dat een accu die elke keer stopt met laden omdat hij in een beveiligingsmodus schiet (OVP) ergens een configuratiefout heeft. Dat Balans dat betwist, dat mag, en aangezien de trend lijkt te zijn dat er pas gehandeld wordt als iets (zowat letterlijk) in de fik staat, verwacht ik dat je daar dezelfde reactie op krijgt. Het probleem is dat zodra de fout bij een persoon erkend is, het bij iedereen moet worden opgelost. Dat zijn een hoop service bezoeken.

je hebt pas kans op je gelijk op het moment dat je dit voor gaat leggen aan een kantonrechter onder het mom van non-conformiteit. Dat is veel werk voor iets waarvan mensen hier (en balans ook) weten dat het veel sneller is "om het dan maar zelf te doen".
Dat kan best zijn dat ze servicebezoeken moeten doen, maar dat hoort gewoon bij een pilot waar fouten gemaakt worden. Al denkt balans energie daar soms anders over en zeggen zij dat een pilot juist is dat je fouten kan maken. Dat het fixen ervan er niet perse bij hoort en dat je dus een suboptimal systeem kan hebben.

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:28:
[...]

Maar de vraag is of dat erg is? Het loopt inderdaad wel uit de pas, maar ik vraag me wel af of BE hier wat aan gaat doen. Ik verwacht dat mijn cycles dit jaar vrij aan de hoge kant zijn door veel PV (25 kWp) en een auto. De handel zou wel kunnen toenemen, maar stel ik neem de huidige cycle count als startpunt, en een maximale cycle count van 6.000, dan kom ik op onderstaande levensduur.

Accu 1: 282*12/10 = 338 cycles per jaar, na 17,7 jaar 6.000 cycles bereikt
Accu 2: 234*12/10 = 280 cycles per jaar, na 21,4 jaar 6.000 cycles bereikt
Accu 3: 213*12/10 = 255 cycles per jaar, na 23,5 jaar 6.000 cycles bereikt

Wissel ik na 10 jaar accu 1 en accu 3 om, dan kan ik 21 jaar met de accu doen voordat de max cycle count is bereikt is van alle modules. Dus nee, voor de cycle count zou ik verwachten dat dit niet perse noodzakelijk is. De temperaturen op de aansluitingen vind ik een ander punt, daar zou ik dan eerder wel voor een busbar gaan. Maar het kruislings aansluiten, laat ik persoonlijk zelf in elk geval nog even zitten, tenzij dit soort scheve verhoudingen andere negatieve gevolgen heeft.
Je kijkt nu alleen naar de cycle count. Maar er gaat ook chemisch onbalans ontstaan op den duur.

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ze zouden toch ook een handleiding kunnen maken zodat lokale elektriciens dit kunnen oppakken voor een vast bedrag? Kost ze dan per installatie misschien een keer 100 euro x 100 systemen. Lijkt me een snelle correcte manier op het op te lossen.

Wat @0xygen500 ook zegt, een pilot is niet een pilot zodat je fouten kan maken en gewoon kan laten liggen. We zitten tijdelijk met een suboptimaal systeem, dat is een "risico" van de pilot, maar dit moet wel opgelost worden.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ik vermoed dat een andere oxygen nu een melding krijgt dat ie genoemd is :+

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-09-2026 12:08 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Speedy-Andre schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:06:
whoops. gefixed

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:09
De vooruitzicht voor vanmiddag, 17C buiten dus weinig warmte en koel vraag. Fijnmazige wisselbewolking en lokaal kans op regen. Hier heb ik solarvermogen dat sterk wisselt tussen 2 en 6 kW elke 10 minuten.

Ondertussen doet mijn thuisaccu export pulsjes van 5.5 kW voor ~28 cent/kWh all-in met een SoC van 43%. De prijzen kunnen nog dalen voor een mooie import maar vanwege de wissel-bewolking verwacht ik heel veel volatiliteit op de onbalansmarkt. Dus heel de midddag regeltoestand 2 en veel opregel behoefte en dus minder kans op imports.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUagrhFH4jr-DNSg1v-ZExlvChs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JA8PJyl6K1lfEVbWPnoaJo8S.png?f=fotoalbum_large

Dus mijn advies aan de stagiaire, laat de accu niet leeg exporteren voor slechts 28 cent/kWh. Vanavond weer kans op mogelijk dure energieprijzen. Mijn auto moet ook nog worden geladen komende nacht.

Groetjes de solar/onbalans-weerman 👑🐌

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5

• 0xygen500
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:06:
Nu wel de notificatie ontvangen 😁

• 0xygen500
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:31:
[...]

Dat is een valide punt! Dus ik zou dan inderdaad eerder tegelijk naar busbar gaan. Hopelijk krijg je dat voor elkaar, dan wil ik ook >:)
Gisteravond mail gestuurd naar installatie@balansenergie.nl.

Nu net teruggebeld door Jelco, servicebezoek wordt ingepland en ze gaan aansluitingen binnen en buiten controleren en installatie op mijn aangeschafte busbar is geen probleem en wordt gewoon gedaan onder garantie.

Kan niet anders zeggen dat ik dit een topreactie vind van Balans Energie!

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Dat is zeker netjes. fijn dat het opgepakt wordt. Ik ga ze ook schrijven. Hoop wel dat ze dan niet van de klanten verwachten dat ze zelf een hele analyse maken met warmtebeeldcamera en lilygo grafieken. :X

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:15
Jelco reageert vaak snel en goed.

Ik denk dat veel mensen goede ervaringen met hem hebben. Ik iig wel ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:50:
Jelco reageert vaak snel en goed.

Ik denk dat veel mensen goede ervaringen met hem hebben. Ik iig wel ;)
Jelco is super nice :>

• jacovn
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:37:
[...]

Nu net teruggebeld door Jelco, servicebezoek wordt ingepland en ze gaan aansluitingen binnen en buiten controleren en installatie op busbar is geen probleem en wordt gewoon gedaan onder garantie.

Dat van de busbar is een ander antwoord dan wat ik kreeg

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:21
Ah, interesting! Fijn om te horen dat dat nu wordt opgepakt. Toen ik wat vermeende issues aangaf werd alleen een ticket aangemaakt. (Was wel naar een ander adres.)

[ Voor 46% gewijzigd door scoobs op 09-09-2026 14:09 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

[...]

Nu net teruggebeld door Jelco, servicebezoek wordt ingepland en ze gaan aansluitingen binnen en buiten controleren en installatie op busbar is geen probleem en wordt gewoon gedaan onder garantie.

Begrijp ik goed dat de aanschaf van de busbar nu ook door BE gedaan wordt? En de eventuele kabels ook? Maar alleen als de boel te heet wordt?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• 0xygen500
  • Nu online
jacovn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:06:
[...]

Dat van de busbar is een ander antwoord dan wat ik kreeg
Ik lever zelf de busbar en de kabel daarvoor aan, geen idee wat jij toen hebt gevraagd. Kan mij voorstellen dat als kruislings aansluiten voldoende is, dat ze dat doen ipv bij iedereen een busbar installeren.

• 0xygen500
  • Nu online
Moby schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:12:
[...]

Begrijp ik goed dat de aanschaf van de busbar nu ook door BE gedaan wordt? En de eventuele kabels ook? Maar alleen als de boel te heet wordt?
Eerste post aangepast, busbar ga ik zelf aanschaffen, net zoals de extra kabel trouwens.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

[...]

Nu net teruggebeld door Jelco, servicebezoek wordt ingepland en ze gaan aansluitingen binnen en buiten controleren en installatie op mijn aangeschafte busbar is geen probleem en wordt gewoon gedaan onder garantie.

Dat is toch wel bijzonder.

Ivm de hoge temperatuur op accu1 ook per mail contact gelegd.

Daarin aangegeven dat 50mm² niet voldoende is met 4 accu's en 12kW. En dat daisychain aansluiten niet verstandig is.

Er daar probeerden ze onderuit te komen met "onze Deye handleiding zegt 35mm², wij doen 50mm², dus niets aan de hand".

Kon wel voor €150,- ze langs laten komen om kruislings aan te laten sluiten.

Daar maar op gereageerd dat die 96gr op accu 1 echt non-conform is. En nu willen ze wel langs komen om te checken en anders aan te sluiten.

Vraag ligt nog uit of we een overeenkomst kunnen bereiken dat ik de busbar koop en zij de installatie verder doen. Al met al een week aan het mailen....

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• 0xygen500
  • Nu online
HellStorm666 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:21:
[...]

Dat is toch wel bijzonder.

Ivm de hoge temperatuur op accu1 ook per mail contact gelegd.

Daarin aangegeven dat 50mm² niet voldoende is met 4 accu's en 12kW. En dat daisychain aansluiten niet verstandig is.

Er daar probeerden ze onderuit te komen met "onze Deye handleiding zegt 35mm², wij doen 50mm², dus niets aan de hand".

Kon wel voor €150,- ze langs laten komen om kruislings aan te laten sluiten.

Daar maar op gereageerd dat die 96gr op accu 1 echt non-conform is. En nu willen ze wel langs komen om te checken en anders aan te sluiten.

Vraag ligt nog uit of we een overeenkomst kunnen bereiken dat ik de busbar koop en zij de installatie verder doen. Al met al een week aan het mailen....
Wie had je gemaild?

In mijn mail wel wat dringende toon gezet en dat ik snel contact wilde hebben en warmtebeeldcamera erbij. Ik heb het verder niet gehad over de 50mm2 aansluiting.

• jacovn
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:13:
[...]

Ik lever zelf de busbar en de kabel daarvoor aan, geen idee wat jij toen hebt gevraagd. Kan mij voorstellen dat als kruislings aansluiten voldoende is, dat ze dat doen ipv bij iedereen een busbar installeren.
Dat heb ik ook gevraagd. Ik wil er best een kopen ook wel met kabels. Maar ik kreeg toen te horen niet standaard.

Het was telefonisch met Jelco denk ik.
De monteur vertelde me dat ze voorzichtig zijn met uitspraken omdat op tweakers veeleisende mensen zitten. En dan hebben ze precedent werking.

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 09-09-2026 14:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

0xygen500 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:27:
[...]

Wie had je gemaild?

In mijn mail wel wat dringende toon gezet en dat ik snel contact wilde hebben en warmtebeeldcamera erbij. Ik heb het verder niet gehad over de 50mm2 aansluiting.
Info met een cc naar installatie.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• 0xygen500
  • Nu online
HellStorm666 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:44:
[...]

Info met een cc naar installatie.
Oh, ik heb info geen eens meegenomen in de mailwisseling. Gewoon uit een gezet wat er speelde (temperatuur en CC drift) daarna gevraagd of ze binnen een paar dagen contact op willen nemen wanneer ze langskomen.

• paQ
  • Nu online
Zeker als het gaat smeulen zoals al eens eerder hier gepost is.
Stel het ding staat in een garage, en gezinsleden hebben wat bigshoppers op de stack geparkeerd.... Of een pallet met pellets ernaast ofzo. Je weet het niet he.
Te heet is te heet, en potentieel gevaarlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 09-09-2026 15:06 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
LuPo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:25:
Ze komen hier binnenkort ook voor de 13% idle bug.

Nou lees ik veel over de busbars hier, maar ik ben niet heel technisch. Zou iemand kunnen sturen wat ik moet bestellen om klaar te leggen zodat Balans gelijk kan aansluiten? Ik zag accu Nord langs komen, kan ik daar alles bestellen?

Super thanks voor degene die me op weg kan helpen! :)
Ben ik er als ik een meter rood koop en een meter zwart van deze kabel: https://accunoord.nl/accu-accessoires/kabel/accukabel/klasse-6-accukabel-70mm-rood-per-meter/

En dan twee keer zo'n busbar? https://accunoord.nl/accu-accessoires/aansluitmateriaal/aansluitstrips-en-studs/m8-dc-modular-3-stud-busbar-50v-600a/

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• jacovn
  • Nu online
Goed aandraaien met juiste moment is een wereld van verschil. Zelf gezien, wel jammer dat het nooit standaard zo opgeleverd is.

• jacovn
  • Nu online
Busbar moet 4 aansluitingen hebben voor 3 accus..

Een kabel oog bij accunoord is iets van 3 euro. Persen is €2 dus komt €10 bij voor elke kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 09-09-2026 15:31 ]

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:05
hier komen ze morgen langs voor de firmware, busbars in huis maar de kabels zijn nog niet zover helaas, morgen zou hydraulische krimptang en extra zware ogen binnen komen, maar je zal zien pas eind van de dag of het gaat wederom fout bij postnl............... :-(

ander vraagje ben ik de enige die van 7 september nog geen resultaten ziet of is die twee dagen niet standaard ? ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• jacovn
  • Nu online
Dirkga schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:44:
hier komen ze morgen langs voor de firmware, busbars in huis maar de kabels zijn nog niet zover helaas, morgen zou hydraulische krimptang en extra zware ogen binnen komen, maar je zal zien pas eind van de dag of het gaat wederom fout bij postnl............... :-(

ander vraagje ben ik de enige die van 7 september nog geen resultaten ziet of is die twee dagen niet standaard ? ;)
Kun je niet verzoeken het een week uit te stellen ?

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:05
jacovn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:48:
[...]

Kun je niet verzoeken het een week uit te stellen ?
Alles kan maar gisteren best wel even met Jelco aan de telefoon gehangen en als ze dan de moeite nemen om zo snel al te reageren dan vindt ik dat heel netjes. Die busbars en de nieuwe kabels komen dan wel. die zou ik zelf ook kunnen doen desnoods. Maar ik baal gewoon enorm omdat de kabels ruim op tijd besteld waren maar de vervoerder het laat afweten. zo zit ik ook al te wachten op het deurbeslag en de onderdelen voor de ventilatie en dat hele pakket is om welke reden dan ook door de vervoerder retour verzonden naar afzender en nu maar weer afwachten hoe dat gaat aflopen. Het is de laatste tijd een absolute ramp, en niet dat het één vervoerder is nee het ene komt via postnl en de rest via DHL en beide hebben ze steeds meer sch*t aan hun klanten en diens pakketten......................... ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• jacovn
  • Nu online
Dat is spijtig om te horen. Hier hebben ze de dc schakelaar omgezet en alle kabels eraf gehaald.
Ik dacht dat je nog voorzichtig moest zijn met de plus pool en de accu behuizing maar dat was blijkbaar geen probleem. Alle boutjes aan de binnenkant vaster gezet (letterlijk allemaal)
En buiten met moment sleutel en daarna nog een beetje met de hand extra. Zou je ook een iets hoger moment kunnen kiezen lijkt me..
Maar goed niet mij vakgebied.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:28

Jerra

Beunhaas in wording

jacovn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:12:
En buiten met moment sleutel en daarna nog een beetje met de hand extra. Zou je ook een iets hoger moment kunnen kiezen lijkt me..
Maar goed niet mij vakgebied.
Daar heb je helemaal gelijk in, alleen rekbouten (die je nooit meer hergebruikt) zet je vast op een moment x en geef je daarna nog een verdraaiing van x.

Iemand die een moer of bout aanhaalt met een momentsleutel, en daarna nog even met de hand natrekt, weet niet waar die eigenlijk mee bezig is...

(edit: laat ik vooral niet doen alsof het mijn vakgebied is; ik ben ook maar een leek)

[ Voor 7% gewijzigd door Jerra op 09-09-2026 16:27 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Blijf dit behoorlijk dicht tegen het maximale wat de Deye kan (240A) aan zitten (doelend op de busbar<>Deye kabel).
Zal vast wel werken, anderzijds betaal je circa 7-9k voor dit systeem, om het daarna allemaal achter een Chinees blokje van 5€/stuk te hangen..
Je ziet het verschil natuurlijk al in de dikte van de distributieplaat.

@LuPo , vergeet ook niet de DIN kabelschoenen en krimpkous, als je het zelf gaat persen. (En bij laten persen, ook aangeven dat je DIN wilt)

@LuPo 2de edit: je hebt nu de 3xM8 gekozen, daar kan je geen 3 batterijen en 1 Deye op aansluiten, je hebt de 5x nodig. Of je moet gaan stapelen.. alternatief is deze met 4xM8

Ik ga zelf voor een Victron Lynx Power In. Met 3 accu’s kan je alles aansluiten op 1 Victron. (Hij heet M10, echter is dat de extern bout. Binnenin is alles M8).
Onderaan de streep ook nog goedkoper dan 2x 5 busbar met afdekkingen voor kabelschoenen.

[ Voor 55% gewijzigd door Source90 op 09-09-2026 16:44 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ideaal om de auto te laden als hij overdag thuis is in deze periode.

Maar ik zit al even vooruit te denken over Laadmoment plannen. Stel je wil dit tactisch gebruiken, wat is dan handig? In je voorspelling kijken en de accu volgooien op dagen dat er weinig PV wordt voorspeld (in deze periode). Wind meenemen? En is er al iets te bedenken voor de winter?

Ik heb zelf deze website gevonden, misschien kan daar iets mee worden gedaan? https://transparency.entsoe.eu/ (Transparency platform Electricity generation, transportation and consumption for the European market.)

Of gewoon het BMS zijn werk laten doen en geen tactisch gebruik maken van laadmomenten inplannen.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 09-09-2026 16:42 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".