• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:11
zunrob schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:12:
Huh, wat is er aan de hand? Heb continu exports. Ik probeer de auto te laden op de zon (die hard schijnt), maar de accu zit op 25 procent...
Oke, ik heb vanochtend zoals het lijkt een paar aFRR exports gehad, nu al uren niks meer soc 75%

Maar had vannacht ook imports bij soc>25% dat had ik ook niet direct verwacht zeker niet met de verwachte opwek..

[ Voor 14% gewijzigd door ecn1985 op 26-06-2026 13:45 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 17:54

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Hier juist al meerdere imports gehad vandaag. Heb geen aFRR actief op mijn account.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:42
Hier vandaag al een dikke 12 kWh export, en een dikke 7 kWh aan import. SoC op 67% , opwek door de hiite lager dan de omvormer kan verwerken en direct wordt gebruikt voor het huis, dus puur exports getriggerd door BE.

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 26-06-2026 13:57 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:42
blue eyes schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:21:
Ik worstel nog steeds met de verliezen, diverse mensen hier hebben verschillende formules daarvoor.

Zou niet de meest simpele versie, niet de meest correcte versie zijn?

Accu verlies kWh = battery_charge_kwh - battery_discharge_kwh - SOC verschil kWh
Heel strikt moet de SoC dan ook nog verdisconteerd worden met de SOH, die is hier nu 99,5% .

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:58
@paQ Ik heb de laatste versie van de plugin gedownload (wederom dank). Maar ik krijg geen maanden/verrekening data te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwU29PA9C6ElX4A5lYJhBI0L4PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vahOkcCqX5Y23Ees1nchG5uF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al de eerdere data gewist, tabbladen gesloten en plugin opnieuw toegevoegd. Wat doe ik fout?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
Maartinho schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:24:
@paQ Ik heb de laatste versie van de plugin gedownload (wederom dank). Maar ik krijg geen maanden/verrekening data te zien.[Afbeelding]

Ik heb al de eerdere data gewist, tabbladen gesloten en plugin opnieuw toegevoegd. Wat doe ik fout?
misschien browser cache?

En anders elke maand opnieuw inladen he.
Dus eerste maand, toggle aan, tweed emaand toggle aan, enz

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 14:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Bierd0pje
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:24
Zou het mogelijk zijn om een vakantie modus in te stellen? Ik ben nu een maand op vakantie en wat mij betreft mag de batterij vol ingezet worden.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:12:
Huh, wat is er aan de hand? Heb continu exports. Ik probeer de auto te laden op de zon (die hard schijnt), maar de accu zit op 25 procent...
Hier begint het nu te importeren, 14:25 - 14:30 (aFRR?) en 14:36-14:45

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:35

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdXHIfFqNj3512Cq5obJ7WEjvEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIPfUG2EfRmuElXIA9f2IZZc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMQ6OuCjYLXoNTlXGDxFwQbNH9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dZqCDFL12DMcmcIG06LI9L2g.png?f=fotoalbum_large

Gisteravond nog even een kleine modificatie uitgevoerd zoals hier al eerder is vertoond, een wel heel erg quick-and-dirty oplossing al zeg ik het zelf.
Even een matje gevouwen om de luchtstroom van de Deye wat directer beschikbaar te maken voor de afzuiging links.

Nu met (max 43,1! graden celsius) deze hoge temperaturen in de tuinkast nog steeds onder de 65 graden AC Inverter temperatuur.
Ik zag meteen gisteravond de temperaturen van de Deye een stuk consistenter bij low loads, het is duidelijk dat een directere afzuiging van de warme lucht bijdraagt aan een consistentere temperatuur die over de linie iets lager ligt.

Bij flink pompen wordt de Deye nog bijna net zo warm als hiervoor schat ik in, maar hij heeft niet eerder zulke warme lucht aangezogen als vandaag. Dus met dat gegeven ben ik erg tevreden met deze temperaturen en deze hoeveelheid imports.

Binnenkort deze oplossing maar eens wat definitiever maken.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
yep. verkijk je niet op de hitte die de Deye uitstoot aan de voorkant. De hete lucht in de kast zelf moet eveneens ook afdoende worden afgevoerd natuurlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:35

Jerra

Beunhaas in wording

Ja die ventilator is sinds 18 juni non-stop aan :) Wel op verschillende snelheden

De temperatuursensor ligt ook bewust bovenop de Deye, zo meet die vrij snel de warmte door d luchtverplaatsing in de kast, maar ook uit de uitstraling van de voorkant.

  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Hier zit ik met een soort luxe probleem. We zijn op zoek naar een nieuwe auto. Nu is ons ook gevallen op een renault 4 of 5. Deze ondersteund V2G. De enige manier om hier gebruik van te maken is om een eigen energiecontract af te sluiten, dus een SAP aansluiting. Echter een SAP zorgt niet voor dat ik meer door mijn kWh door mijn aansluiting kan duwen. Nu vraag ik mij af of ik niet een tweede kapitein op het schip haal door een auto met V2G te kopen (Auto wilt wat en balans energie ook)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
0xygen500 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:15:
Hier zit ik met een soort luxe probleem. We zijn op zoek naar een nieuwe auto. Nu is ons ook gevallen op een renault 4 of 5. Deze ondersteund V2G. De enige manier om hier gebruik van te maken is om een eigen energiecontract af te sluiten, dus een SAP aansluiting. Echter een SAP zorgt niet voor dat ik meer door mijn kWh door mijn aansluiting kan duwen. Nu vraag ik mij af of ik niet een tweede kapitein op het schip haal door een auto met V2G te kopen (Auto wilt wat en balans energie ook)
Ik vind dat een oprecht mooi initiatief.
Maar het is niet alleen een SAP, ook een speciaal daarvoor bedoelde EV lader. Wordt best een dure grap vrees ik. En je hebt loadbalancing nodig, welke die laders hoogstwaarschijnlijk middels meethardware wil meten op je hoofdaders waar je niet zelf bij kunt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 17:54

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Hm, ik zie nu een ~10kW export (nja, 9930W wordt aangehouden) maar heb geen aFRR actief op mijn account. Misschien nu toch al aFRR actief zonder dat de account info is geupdated? Heb nog niet eerder een import/export met minder dan 12kW gezien.

Inverter is 67 graden, misschien dat het de temperatuur is, schuur is 42.

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:06
India Sierra schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:31:
Hm, ik zie nu een ~10kW export (nja, 9930W wordt aangehouden) maar heb geen aFRR actief op mijn account. Misschien nu toch al aFRR actief zonder dat de account info is geupdated? Heb nog niet eerder een import/export met minder dan 12kW gezien.

Inverter is 67 graden, misschien dat het de temperatuur is, schuur is 42.
Hier ook 16 het net op, waarvan ik denk.. Doe maar effe bewaren ;w
Batterij is nog lang niet vol en de huidige tarieven zijn zo te zien niet om de vlag voor uit te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJHlKtfmmiC34YY9MXma0xx8Jqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8biL7EnO2UJoj3iPYs80uD6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 26-06-2026 15:44 ]


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@0xygen500 Aan de andere kant, 2x11kw is wat te krap voor sustained belasting, maar als je die renault in software reactief kunt laten begrenzen op basis van wat je PAP doet (HA), dan kan een minuutje geen kwaad.
QuarkuS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Het probleem is niet de tool, het probleem is de strategie.

Heb jij een goede strategie, gegeven dat we feitelijk geen flauw idee hebben van wat het systeem aan het doen is tegen welke prijs, op enig gegeven moment?
Ik kan je ter plekke wel eentje bedenken: Werk standaard met 9kw vermogen*, en maak een planwindow elke dag rond 14u 's middags, waarbij je wat marge houdt door de daadwerkelijk benodigde laadtijd met zeg 25% te overschatten, en terwijl je laadt let je op wat de balansprijzen doen. Wijken die significant af, dan kun je zeggen dat je auto of eerder moet laden, of evt een defer doen bij significante prijzen welke gewoon een hard cut zijn (>50ct bijv) Eventueel plan je weer een override daarvoor in, dus je laadt naar minimaal 10% SoC tegen elke prijs, 20% voor alles behalve absurde prijzen, en daarboven is optimistisch gepland.

Verder kun je nog een stukje modelling alvast gaan inbouwen waarbij je een penalty maakt voor uit het grid trekken - da's van belang voor volgend jaar - in combinatie met een stukje Solar en SoC prediction van zowel je thuisbatterij als auto. Als je een week doet met een lading, dan kun je bijvoorbeeld al de epexpredictor meenemen, en je historische SoC daling van de auto per dag van de week + maand van het jaar meenemen, evt met een P10/50/90 predictie, en adhv die waarden wat langer vooruit plannen.

*Die 9kw zijn zodat indien er aFRR activaties zijn, je die voorrang kunt geven, mochten de activaties nog veranderen in de hoeveelheid vermogen ze maximaal afnemen, als de aansluiting niet meer beperkt is.

In de drie dagen dat Fable online was heeft ie oa zo een algo geschreven voor mijn Airco's op basis van een stukje thermal modelling van de woning + acceptabele humidex waardes tegen bepaalde waarden/tijden/prognoses. Werkt best prima, ik heb de woning nu altijd goedkoop koel. Gewoon even een maandje of 2 geduld hebben, en AI kan weer dit soort zaken voor je bouwen met grote betrouwbaarheid. Eventueel zelfs icm backtesting tooling.


Of je laadt de auto tussen 00 en 06 's nachts op in de winter, en 10 en 16 in de zomer. Dan zit je eigenlijk altijd wel redelijk oke.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

_/-\o_ *O* oOo :)F
Wat was het eigenlijk simpel, de RS485 module kreeg geen read/write signaal dus hij las alleen maar!
In de code zag ik IO18 flow control pin en die heb ik nu aangesloten op de EN ingang van mijn RS485 module. Hij leest elke batterij uit via een rj45 van 20m lang :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-nfrq7UI0XUCuj9a_aue7I3g4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggNez6wVTShlh6t6ikvxh8XA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM2n8St67dsV9Fgg0vmvAfxMNGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOO6OCY5IAJ3LhNNBDiJIbeI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-06-2026 16:10 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 17:54

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Speedy-Andre schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:00:
_/-\o_ *O* oOo :)F
Wat was het eigenlijk simpel, de RS485 module kreeg geen read/write signaal dus hij las alleen maar!
In de code zag ik IO18 flow control pin en die heb ik nu aangesloten op de EN ingang van mijn RS485 module. Hij leest elke batterij uit via een rj45 van 20m lang :)

[Afbeelding]
RS485 kan tot 1200M dus je hebt nog wel wat speling :P

  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
scoobs schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:47:
@0xygen500 Aan de andere kant, 2x11kw is wat te krap voor sustained belasting, maar als je die renault in software reactief kunt laten begrenzen op basis van wat je PAP doet (HA), dan kan een minuutje geen kwaad.


[...]

Ik kan je ter plekke wel eentje bedenken: Werk standaard met 9kw vermogen*, en maak een planwindow elke dag rond 14u 's middags, waarbij je wat marge houdt door de daadwerkelijk benodigde laadtijd met zeg 25% te overschatten, en terwijl je laadt let je op wat de balansprijzen doen. Wijken die significant af, dan kun je zeggen dat je auto of eerder moet laden, of evt een defer doen bij significante prijzen welke gewoon een hard cut zijn (>50ct bijv) Eventueel plan je weer een override daarvoor in, dus je laadt naar minimaal 10% SoC tegen elke prijs, 20% voor alles behalve absurde prijzen, en daarboven is optimistisch gepland.

Verder kun je nog een stukje modelling alvast gaan inbouwen waarbij je een penalty maakt voor uit het grid trekken - da's van belang voor volgend jaar - in combinatie met een stukje Solar en SoC prediction van zowel je thuisbatterij als auto. Als je een week doet met een lading, dan kun je bijvoorbeeld al de epexpredictor meenemen, en je historische SoC daling van de auto per dag van de week + maand van het jaar meenemen, evt met een P10/50/90 predictie, en adhv die waarden wat langer vooruit plannen.

*Die 9kw zijn zodat indien er aFRR activaties zijn, je die voorrang kunt geven, mochten de activaties nog veranderen in de hoeveelheid vermogen ze maximaal afnemen, als de aansluiting niet meer beperkt is.

In de drie dagen dat Fable online was heeft ie oa zo een algo geschreven voor mijn Airco's op basis van een stukje thermal modelling van de woning + acceptabele humidex waardes tegen bepaalde waarden/tijden/prognoses. Werkt best prima, ik heb de woning nu altijd goedkoop koel. Gewoon even een maandje of 2 geduld hebben, en AI kan weer dit soort zaken voor je bouwen met grote betrouwbaarheid. Eventueel zelfs icm backtesting tooling.


Of je laadt de auto tussen 00 en 06 's nachts op in de winter, en 10 en 16 in de zomer. Dan zit je eigenlijk altijd wel redelijk oke.
Thanks, ja ik kan natuurlijk die v2g ook gewoon op 9 kWh instellen en dan blijf ik onder mijn limiet.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:42
De gatenboorder is hier net geweest, 2 gaten van 150mm geboord in de garage (afvoer hoog, aanvoer laag). Ik ben komend weekend in Assen, dus voor nu even een soort el cheapo deksel gehaald om ongedierte te weren.
Aan de binnenkant een 140mm Noctua quick and dirty opgehangen. De behuizing bovenop de omvormer en de flens voor de fan naar de 150mm buis zijn nu in ontwerp bij een vriend met een 3D printer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVLN_EiNx80ENVKMw74aUF0g5nY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXCyIOVTlxx9GfQtWgUioVb9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXpbQLYyQdBma58WFw0gDdCJ-CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwnH4eTGik9JUre1IhAjwcQc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUPPomRLYfvjpIIJ59TwM7a_8Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKUzxZJPjVAhwoLm3zyD6Hrd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 26-06-2026 16:48 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:17
Hier is de temperatuur in de berging waar de Deye hangt op dit moment 32.6° C, dat is toch 5° lager dan de buitentemperatuur, dus extra ventilatie toevoegen lijkt hier niet zinvol.

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:14
Was een beetje een rare dag vandaag. Veel zon, maar ook veel exports. Auto niet vol, en batterij max 42 soc volgens mij. Nu nog maar 35. De exports hadden achterwege mogen blijven wat mij betreft.

  • qua111
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:42
zunrob schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:34:
Was een beetje een rare dag vandaag. Veel zon, maar ook veel exports. Auto niet vol, en batterij max 42 soc volgens mij. Nu nog maar 35. De exports hadden achterwege mogen blijven wat mij betreft.
Hier hetzelfde. Snap niet helemaal waarom er niet gewoon imports worden gedaan gedurende de dag net als hiervoor, moet toch gewoon rendabel zijn?

Zelfs de voorspelde import is nul..

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:17
qua111 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Hier hetzelfde. Snap niet helemaal waarom er niet gewoon imports worden gedaan gedurende de dag net als hiervoor, moet toch gewoon rendabel zijn?

Zelfs de voorspelde import is nul..
Hier is vandaag ruim 6 kWh geïmporteerd, vanmorgen bij onbalans tarieven van rond de 9ctper kWh. Dit had van mij niet gehoeven.

  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Accu + omvormer staan hier in de berging, die ook de hoofdlooproute is in en uit het huis. 30 graden of meer is daar dus niet wenselijk. Makkelijkste oplossing is denk een buisventilator, stukje flexbuis en dan een 100mm gat in de (net geschilderde) garagedeur. De rest van het huis is doorgaans lekker koel, dus als die koele lucht een beetje de garage in wordt gezogen is dat prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylj9zaGpNidydA_u65O-64NKvO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhyGHDfD1FGTMbh8HSGQIHrq.jpg?f=fotoalbum_large

Goed idee? :P Zou ik zo’n ding met een shelly oid tempgestuurd kunnen laten draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 26-06-2026 22:36 ]

Ik ben toch malle pietje niet!


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

The Legend schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:34:
Accu + omvormer staan hier in de berging, die ook de hoofdlooproute is in en uit het huis. 30 graden of meer is daar dus niet wenselijk. Makkelijkste oplossing is denk een buisventilator, stukje flexbuis en dan een 100mm gat in de (net geschilderde) garagedeur. De rest van het huis is doorgaans lekker koel, dus als die koele lucht een beetje de garage in wordt gezogen is dat prima.

[Afbeelding]

Goed idee? :P Zou ik zo’n ding met een shelly oid tempgestuurd kunnen laten draaien?
Ik zou een maatje groter doen dan 100 mm en een vaste buis gebruiken ipv een ribbelslang. Je wilt het liefst iets met zo min mogelijk weerstand. Ik heb 3 Artec P14 fans in gebruik om warme lucht eruit te blazen, die doen elk al evenveel als buisventilator die jij in je mandje hebt.

Van klussen krijg je grijze haren


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat koele huis blijft het natuurlijk niet als je die lucht 24/7 gaat afzuigen :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
fenrir schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:48:
[...]

Ik zou een maatje groter doen dan 100 mm en een vaste buis gebruiken ipv een ribbelslang. Je wilt het liefst iets met zo min mogelijk weerstand. Ik heb 3 Artec P14 fans in gebruik om warme lucht eruit te blazen, die doen elk al evenveel als buisventilator die jij in je mandje hebt.
Een 12 V fan zal wellicht te weinig druk kunnen opbouwen als je het ook nog door een slang moet drukken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

fenrir schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:48:
[...]

Ik zou een maatje groter doen dan 100 mm en een vaste buis gebruiken ipv een ribbelslang. Je wilt het liefst iets met zo min mogelijk weerstand. Ik heb 3 Artec P14 fans in gebruik om warme lucht eruit te blazen, die doen elk al evenveel als buisventilator die jij in je mandje hebt.
Mjah, die is direct dubbel zo duur :/ Berging is max ca. 30m3. Heb ik dan meer nodig denk je?

Ik ben toch malle pietje niet!


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

paQ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:58:
[...]

Een 12 V fan zal wellicht te weinig druk kunnen opbouwen als je het ook nog door een slang moet drukken.
Helemaal met je eens. Ik probeer alleen aan te geven dat 178 m3/h aan de magere kant is om de warmte kwijt te kunnen, ik heb 3 keer zoveel in gebruik.
Zonder slang, lucht gaat alleen door een muggengaas heen en is direct buiten.

Van klussen krijg je grijze haren


  • Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:01
blue eyes schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:21:
Ik worstel nog steeds met de verliezen, diverse mensen hier hebben verschillende formules daarvoor.

Zou niet de meest simpele versie, niet de meest correcte versie zijn?

Accu verlies kWh = battery_charge_kwh - battery_discharge_kwh - SOC verschil kWh
Je kan natuurlijk gaan kijken wat je verliest aan energie door je accusysteem, zoals werking omvormer incl diens ventilatie, omzetting DC=> AC bij discharge en voor diegene die niet de Mppt van de Deye omvormer gebruiken voor hun PV installatie ook nog eens het omzettingsverlies van AC=>DC met het opslaan van hun opgewekte stroom enzovoorts.

Maar als ik puur kijk naar mijn huidige situatie dan mag ik jaarlijks mijn gehele opwek (tussen de 6,8 en 7,8 MWh de afgelopen jaren) volledig gebruiken voor mijn eigen gebruik deels wat ik direct zelf verbruik en deels omdat ik geen terug lever "kosten" betaal en dus nog tot eind dit jaar 1 op 1 mijn terug geleverde opwek mag weg strepen tegen mijn afname. Voor mij ligt zo tussen de 4MWh en 4,8MWh op jaarbasis. als ik niks doe verlies ik dus volgend jaar zo`n 55 tot 70% van mijn opgewekte energie. Met een thuisaccu en een dynamisch contract verlies ik daarvan een heel stuk minder, en op de wijze dat BE het nu opgezet heeft verlies ik eigenlijk nauwelijks iets (mede door de geboden korting) en zijn mijn maandelijkse kosten ruim lager dan ik anders zou gaan betalen vanaf 2027. daarnaast maakt natuurlijk de handel waar we via BE aan mee doen een hoop van de verliezen in mijn eerste alinea goed.

just the way i look at it ;)

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:42
Mijn vraag was sec bedoelt om exact te weten WAT de verliezen zijn in kWh.
Uiteraard zit achter alles geld, maar daar doelde ik niet op.

Ik wil gewoon weten hoe de stromen lopen en wat het verlies is aan kWh door de accu.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:17
The Legend schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:34:
Accu + omvormer staan hier in de berging, die ook de hoofdlooproute is in en uit het huis. 30 graden of meer is daar dus niet wenselijk. Makkelijkste oplossing is denk een buisventilator, stukje flexbuis en dan een 100mm gat in de (net geschilderde) garagedeur. De rest van het huis is doorgaans lekker koel, dus als die koele lucht een beetje de garage in wordt gezogen is dat prima.

[Afbeelding]

Goed idee? :P Zou ik zo’n ding met een shelly oid tempgestuurd kunnen laten draaien?
En vervolgens wordt die lucht in huis aangevuld met de lucht van 37° van buiten, dan toch liever alleen de berging warm.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

0xygen500 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:34:
Artikel 4 – Vergoeding en verrekening

4.1 Klant ontvangt maandelijks 30 % van de door Flex‑operator gerealiseerde inkomsten met haar Systeem. De specificatie volgt per Settlement periode.
...
Ps. volgens mij heb ik nog geen euro terug gestort zien worden 30 dagen na de maandfactuur
Dat je nog geen euro terug gestort hebt gezien qua maandfactuur van flex-operator, dat klopt toch ook.

Die flex-operator is vast een week actief, dus kan op zijn vroegst 1 juli de (flex-operator) maandfacturen versturen.

Of zie ik dit verkeerd?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:17
blue eyes schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:42:
Mijn vraag was sec bedoelt om exact te weten WAT de verliezen zijn in kWh.
Uiteraard zit achter alles geld, maar daar doelde ik niet op.

Ik wil gewoon weten hoe de stromen lopen en wat het verlies is aan kWh door de accu.
Ik heb een Eastron die meet zowel wat in als uit de batterij gaat. Het verschil daartussen zit of in de batterij, of is verlies. Op de langere termijn is dat dus het verlies.

Sinds 13 januari is 5371 kWh de omvormer in gegaan en 4772 4272 kWh er uit, dus 1099 kWh verlies. PV hangt hier aan grid. 20% is dus een redelijke schatting.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ik heb een Eastron die meet zowel wat in als uit de batterij gaat. Het verschil daartussen zit of in de batterij, of is verlies. Op de langere termijn is dat dus het verlies.

Sinds 13 januari is 5371 kWh de omvormer in gegaan en 4772 kWh er uit, dus 1099 kWh verlies. PV hangt hier aan grid. 20% is dus een redelijke schatting.
Mooie manier om de non-offgrid installatie te meten ja.

  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

deejeebv schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:01:
[...]

En vervolgens wordt die lucht in huis aangevuld met de lucht van 37° van buiten, dan toch liever alleen de berging warm.
De twee verdiepingen van het huis heeft airco dus daar is het 22 graden. Als die lucht wat meer naar beneden wordt gezogen is dat niet erg :)

Ik ben toch malle pietje niet!


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Ik moet bekennen dat dit nog best een onduidelijke zaak is. Er is me verteld dat het om gekoppelde ontlaad- en laadacties gaat. Ik zie niet in hoe je een ontlaadactie zou willen koppelen aan energie die uit de lucht komt vallen.
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Dus je bedoelt dat het koppelen van laden en ontladen puur een keuze is van Balans en dat Balans dat zelf bijhoudt dmv de P1 meter en de Eastron?

Balans bepaalt op die manier dus of een aFRR actie "succesvol " is, immers zij kiezen ervoor om een tegengestelde actie op de dag op je eigen installatie wel of niet te koppelen?
De TS heb ik nog eens gelezen, met name paragraaf "— Netto-opbrengst en verdeling —" (@zunrob de heading opmaak ontbreekt bij deze kop in de TS)

Denk eens andersom: vanuit BE die een opbrengstberekening maakt.

Er is bij het berekenen van het nettoresultaat van aFRR een verschil of de stroom
  1. uit eigen PV, of
  2. van het net komt.
Namelijk de inkoopvergoeding die in het TS "Onbalanskosten" wordt genoemd. Onbalanskosten zijn er niet voor zelf opgewekte stroom, dus die wil BE ook niet in mindering gaan brengen (als kosten voor een aFRR-actie).

Het koppelen van aFFR acties aan een inkoop is er vermoedelijk voor bedoeld, dat die inkoopvergoeding:
  • wel wordt afgetrokken van geïmporteerde stroom om de aFRR actie te ondersteunen
  • niet wordt afgetrokken voor huisverbruik
PS Hopelijk is BE royaal en ruimhartig bij het koppelen zodat de inkoop voor 22% standby/round-trip-verliezen ook worden afgetrokken. Verdeling 30/70 is al niet gunstig, net zo min als inleveren op de hoogste EPEX-kwartieren, slechts 5 jaar fabrieksgarantie op de batterij is nog minder gunstig.

[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 27-06-2026 09:49 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nu ik de BMS kan uitlezen vraag ik me af waarom BE dat niet probeert ...
De boel loopt aardig scheef, batterij 3 is begin mei vervangen (display knopjes vast) en het spul kwam 7 april.
Nummer 1 staat te laden (pv levert op AC vanaf 7u meer dan ik verbruik) terwijl 2 en 3 ontladern |:(
2 en 3 gaan redelijk gelijk met elkaar en nummer 1 loopt sterk uit de pas.
Het is vanaf de levering kruislings aangesloten met de + naar de Deye op de middelste en de - op de bovenste.
Dat verklaart het op idle gaan bij 13% SOC wel denk ik.
Het BMS uitlezen hapert aardig, met name batterij 3 lijkt minder vaak of later data te leveren, wat mogelijk met de timing van de Esp software te maken heeft (read/write signaal is niet optimaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-R9yTJDhMK1kR2BWAY5k6hqhN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mi8ENnoNmYwWAYCAS4CJMkFy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqhMTVOOOf6L7fbymZfdhHgmYkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h9DbzU9seXaE7qtKGwbXc7y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-06-2026 10:05 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:14
Hmm, vandaag zelfde beeld als gister. Zodra de onbalansprijs ergens in de 20 cent regionen ligt wordt meteen geëxporteerd. Nu SOC 22. Best onhandig, want vannacht was de accu leeg en moest er geïmporteerd worden. De auto moet ook nog steeds geladen worden.

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:50:
Nu ik de BMS kan uitlezen vraag ik me af waarom BE dat niet probeert ...
De boel loopt aardig scheef, batterij 3 is begin mei vervangen (display knopjes vast) en het spul kwam 7 april.
Nummer 1 staat te laden (pv levert op AC vanaf 7u meer dan ik verbruik) terwijl 2 en 3 ontladern |:(
2 en 3 gaan redelijk gelijk met elkaar en nummer 1 loopt sterk uit de pas.
Het is vanaf de levering kruislings aangesloten met de + naar de Deye op de middelste en de - op de bovenste.
Dat verklaart het op idle gaan bij 13% SOC wel denk ik.
Het BMS uitlezen hapert aardig, met name batterij 3 lijkt minder vaak of later data te leveren, wat mogelijk met de timing van de Esp software te maken heeft (read/write signaal is niet optimaal).

[Afbeelding][Afbeelding]
Bij mij loopt een accu scheef sinds het systeem op 13% een hele nacht op idle is gegaan. Voordat dit gebeurde hadden ze alle drie maximaal 2% verschil.
Hier komen ze over een tijdje langs.

Van klussen krijg je grijze haren


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cj1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:44:
[...]


Dat je nog geen euro terug gestort hebt gezien qua maandfactuur van flex-operator, dat klopt toch ook.

Die flex-operator is vast een week actief, dus kan op zijn vroegst 1 juli de (flex-operator) maandfacturen versturen.

Of zie ik dit verkeerd?
Flex operator handelt al vanaf dag 1, alleen was dat tot vorige week alleen op onbalansprijzen.

Er is ook wel eens gezegd door Don, via via in dit topic dus kan niet kloppen, dat ze pas de settlements gingen doen als aFRR actief zou worden. De opbrengsten in het dashboard tot nu toe zouden dan meegenomen worden dus ik verwacht een leuk bedrag binnenkort O-)

  • xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:33
@fenrir komen ze langs omdat je systeem bij 13% in idle ging en van het net ging gebruiken? Zelf heb ik een SOC verschil van 4% tussen de accu’s en ook hier ging bij 14% alles van het net. Als ze BE dat op kan lossen mogen ze hier ook langskomen.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ik heb een Eastron die meet zowel wat in als uit de batterij gaat. Het verschil daartussen zit of in de batterij, of is verlies. Op de langere termijn is dat dus het verlies.

Sinds 13 januari is 5371 kWh de omvormer in gegaan en 4772 kWh er uit, dus 1099 kWh verlies. PV hangt hier aan grid. 20% is dus een redelijke schatting.
Lijkt mij de meest zuivere methode en ook nog eens onafhankelijk gemeten. Bedankt voor de bevestiging.

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

xxander968 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:27:
@fenrir komen ze langs omdat je systeem bij 13% in idle ging en van het net ging gebruiken? Zelf heb ik een SOC verschil van 4% tussen de accu’s en ook hier ging bij 14% alles van het net. Als ze BE dat op kan lossen mogen ze hier ook langskomen.
Omdat het systeem bij 13% in idle mode ging en een hele nacht van het net ging gebruiken.
Dat de SOC op dit moment zo scheef zit zijn ze zich niet bewust (want dit wist ik op moment van bellen niet).

Ze komen de BMS flashen van de accu’s, schijnt soms nodig te zijn voor de eerste tweede serie accu. Dit is de serie met de 4 knopjes aan de voorkant, zonder de aan/uit knop aan de achterkant.

[ Voor 0% gewijzigd door fenrir op 27-06-2026 10:47 . Reden: Update nav post hieronder @zunrob ]

Van klussen krijg je grijze haren


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:14
fenrir schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Omdat het systeem bij 13% in idle mode ging en een hele nacht van het net ging gebruiken.
Dat de SOC op dit moment zo scheef zit zijn ze zich niet bewust (want dit wist ik op moment van bellen niet).

Ze komen de BMS flashen van de accu’s, schijnt soms nodig te zijn voor de eerste serie accu. Dit is de serie met de 4 knopjes aan de voorkant, zonder de aan/uit knop aan de achterkant.
Dat is de tweede generatie.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De verdienmodellen pagina is gewijzigd, er staat nu meer uitgelegd over de prijs.

Voorheen was het ´Allerlaagste prijs voor stroom´, dit is nu geworden ´Onze prijs is ook jouw prijs´.

Voorheen
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cJpzY3WS/screenshot-628.png

Nu
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1typLRc6/screenshot-629.png
Andere uitleg dus waarbij de markten nu benoemd worden.
Bij Balans Energie rekenen we af op de prijs die wij daadwerkelijk ontvangen via aFRR, EPEX day-ahead / Intraday of onbalans.

Kopen wij stroom in voor jouw batterij via aFRR, dan betaal jij de prijs die wij betalen. Verkopen wij stroom of leveren we flexibiliteit aan het net, dan ontvang jij dezelfde prijs als wij.

Daar zit geen verborgen verschil tussen. Wij verdienen niet aan een marge tussen jouw prijs en de echte marktprijs.

Wij doen dit bewust anders. De waarde die jouw batterij op de markt realiseert, maken wij inzichtelijk en rekenen we 1-op-1 met jou af.
Er zijn ook andere vragen en antwoorden bijgekomen
Doen andere partijen dit anders?
Veel partijen kopen en verkopen ook op meerdere markten, maar laten de werkelijke prijs niet transparant zien. De klant krijgt dan bijvoorbeeld de EPEX prijs, terwijl de aanbieder achter de schermen een betere prijs heeft gerealiseerd op een andere markt.
Betaal ik dezelfde prijs als Balans Energie?
Ja. De prijs die wij realiseren, is ook de prijs die met jou wordt verrekend. Als wij stroom inkopen, betaal jij wat wij betalen. Als wij stroom verkopen of flexibiliteit leveren, krijg jij de waarde die wij realiseren.
Waarom doet Balans Energie dit transparant?
Omdat de waarde via jouw batterij komt. Wij vinden dat je dan ook moet kunnen zien welke waarde er wordt gerealiseerd en hoe die met jou wordt verrekend.
De oplettende lezer ziet dat deze vraag is verwijderd:
Hoe wordt deze stroomprijs bepaald?
Alle stroom die je afneemt of teruglevert, wordt altijd afgerekend via je dynamische energiecontract tegen de geldende uurprijs. Dit is wettelijk verplicht en werkt hetzelfde als bij iedere andere dynamische leverancier.

Daarbovenop verrekenen wij wat het Balans Systeem daadwerkelijk heeft betaald of ontvangen op de energiemarkt. Dit gebeurt los van je energierekening en zie je terug als een aparte correctie op je factuur.
Verderop op de pagina is een nieuw stuk gekomen "Waarom flexibiliteit meer waard is dan zekerheid vooraf".

  • kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:00
Ok. Die 2 ct marge is verdwenen?

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kawarider schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:16:
Ok. Die 2 ct marge is verdwenen?
Nee, zie https://balansenergie.nl/dynamisch/
e betaalt bij Balans Stroom alleen wat we zelf ook betalen + een kleine opslag:
Alles kort op een rijtje
Uurprijs stroom – de geldende EPEX Spot prijs
€ 0,02 per kWh vaste vergoeding– Onze marge
€ 6,65 per maand – vaste contractkosten
+ standaard belastingen en systeembeheerskosten
Elke maand betaal je een voorschot, deze wordt verrekend met de kosten voor jouw daadwerkelijke verbruik. Op deze factuur verwerken wij ook jouw vergoeding voor de geleverde balanceringsdiensten.
Dikgedrukt voor @cj1 nav cj1 in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11
The Legend schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:00:
[...]
Mjah, die is direct dubbel zo duur :/ Berging is max ca. 30m3. Heb ik dan meer nodig denk je?
Ik heb in mn tuinhokje een 250x250mm ventilator (979 m3/h) gemonteerd en diagonaal aan de andere kant onder een vergelijkbaar gat met schoepenrooster.
De ventilator wordt bestuurd door een Inkbird, zie plaatjes. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XckGN--3dkVilrAzJxRmC3ZToEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YEBgnWcLkFUOytxw7mKWIkg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6doLhqFr7dfi6JWeHy7KSmxb45g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWE7XBHRV49i93ixGFXFKKee.jpg?f=fotoalbum_large

Temp valt me mee, ondanks dat hij de hele ochtend in de zon heeft gestaan nog “maar” net geen 40 grC. Het scheelt natuurlijk ook dat m’n accu’s enzo pas maandag geplaatst worden. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:36

Metalrick

tcpdump ninja

The Legend schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:34:
Accu + omvormer staan hier in de berging, die ook de hoofdlooproute is in en uit het huis. 30 graden of meer is daar dus niet wenselijk. Makkelijkste oplossing is denk een buisventilator, stukje flexbuis en dan een 100mm gat in de (net geschilderde) garagedeur. De rest van het huis is doorgaans lekker koel, dus als die koele lucht een beetje de garage in wordt gezogen is dat prima.

[Afbeelding]

Goed idee? :P Zou ik zo’n ding met een shelly oid tempgestuurd kunnen laten draaien?
Check even mijn post uit het andere topic :) Metalrick in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

De laatste paar dagen is het wat warmer buiten, temperatuur in de berging blijft prima :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE46HtYHu9gNRrf7dtETNSKsP6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yI2IiEZrzDD1Yi2MeK26oV9O.png?f=fotoalbum_large De Deye zelf gaat ook prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG1eVpAgbxIL8uHPIj7Sf_WKN40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbgEOGF2yL5hn3S1LcJGE1aJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Metalrick op 27-06-2026 13:31 ]


  • Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:55
Dirkga schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:25:
[...]

Je kan natuurlijk gaan kijken wat je verliest aan energie door je accusysteem, zoals werking omvormer incl diens ventilatie, omzetting DC=> AC bij discharge en voor diegene die niet de Mppt van de Deye omvormer gebruiken voor hun PV installatie ook nog eens het omzettingsverlies van AC=>DC met het opslaan van hun opgewekte stroom enzovoorts.

Maar als ik puur kijk naar mijn huidige situatie dan mag ik jaarlijks mijn gehele opwek (tussen de 6,8 en 7,8 MWh de afgelopen jaren) volledig gebruiken voor mijn eigen gebruik deels wat ik direct zelf verbruik en deels omdat ik geen terug lever "kosten" betaal en dus nog tot eind dit jaar 1 op 1 mijn terug geleverde opwek mag weg strepen tegen mijn afname. Voor mij ligt zo tussen de 4MWh en 4,8MWh op jaarbasis. als ik niks doe verlies ik dus volgend jaar zo`n 55 tot 70% van mijn opgewekte energie. Met een thuisaccu en een dynamisch contract verlies ik daarvan een heel stuk minder, en op de wijze dat BE het nu opgezet heeft verlies ik eigenlijk nauwelijks iets (mede door de geboden korting) en zijn mijn maandelijkse kosten ruim lager dan ik anders zou gaan betalen vanaf 2027. daarnaast maakt natuurlijk de handel waar we via BE aan mee doen een hoop van de verliezen in mijn eerste alinea goed.

just the way i look at it ;)
Zo zie ik het ook. 100% mee eens👍

  • tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:33
deejeebv schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ik heb een Eastron die meet zowel wat in als uit de batterij gaat. Het verschil daartussen zit of in de batterij, of is verlies. Op de langere termijn is dat dus het verlies.

Sinds 13 januari is 5371 kWh de omvormer in gegaan en 4772 kWh er uit, dus 1099 kWh verlies. PV hangt hier aan grid. 20% is dus een redelijke schatting.
Tenzij ik er helemaal naast zit, lijkt mij deze berekening niet helemaal correct… Het verschil tussen in en uit is op basis van deze cijfers toch 599 kWh? Daarnaast zou je nog moeten corrigeren voor het verschil in de SoC. Als de accu in het begin leeg is en momenteel 50% vol, zit daar ook nog een gedeelte van de ontbrekende kWh.

SR+ / Blauw / Zwart / Aero / VIN: 8-11 / G-xxx-RN


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:17
tweakurk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Tenzij ik er helemaal naast zit, lijkt mij deze berekening niet helemaal correct… Het verschil tussen in en uit is op basis van deze cijfers toch 599 kWh? Daarnaast zou je nog moeten corrigeren voor het verschil in de SoC. Als de accu in het begin leeg is en momenteel 50% vol, zit daar ook nog een gedeelte van de ontbrekende kWh.
Je hebt gelijk, ik heb een typefout gemaakt, batterij uit was 4272 kWh.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tweakurk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Tenzij ik er helemaal naast zit, lijkt mij deze berekening niet helemaal correct… Het verschil tussen in en uit is op basis van deze cijfers toch 599 kWh? Daarnaast zou je nog moeten corrigeren voor het verschil in de SoC. Als de accu in het begin leeg is en momenteel 50% vol, zit daar ook nog een gedeelte van de ontbrekende kWh.
Hoe langer de meting, hoe kleiner het verschil in SOC een verschil zal maken.
In het uiterste geval, gestart met 48kWh en nu 0kWh, is dat alsnog bijna niets op een verlies van 1099kWh.

  • tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:33
Wolly schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:49:
[...]


Hoe langer de meting, hoe kleiner het verschil in SOC een verschil zal maken.
In het uiterste geval, gestart met 48kWh en nu 0kWh, is dat alsnog bijna niets op een verlies van 1099kWh.
Eens! Op de lange termijn valt dat inderdaad in het niets, maar bij deze cijfers is het ruim 4% (of uitgaande van 599 kWh zo’n 8%).

SR+ / Blauw / Zwart / Aero / VIN: 8-11 / G-xxx-RN


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tweakurk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Eens! Op de lange termijn valt dat inderdaad in het niets, maar bij deze cijfers is het ruim 4% (of uitgaande van 599 kWh zo’n 8%).
Uhm nee.

1099/5371 = 20,5%
1051/5371 = 19.6%

In beide gevallen dus 20% verlies.

  • tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:33
Komende week is het dan zover en zal de BE batterij ook bij mij worden geïnstalleerd 😎

Ik heb met veel plezier en interesse beide fora van a-z gelezen. Wat mij betreft zeer waardevolle informatie! Lang getwijfeld of ik er een 4e module bij zou plaatsen, maar toch besloten om het bij 3 te houden.

HomeAssistant alvast ingericht en de Lilygo module aangeschaft en geïnstalleerd.

Veel dank aan alle toppers binnen dit forum, die alle informatie beschikbaar hebben gemaakt en daarmee voor mij de weg een heel stuk eenvoudiger hebben gemaakt.

Ik ben heel benieuwd of BE alle hooggespannen verwachtingen van iedereen t.a.v. aFRR (en de daaraan verbonden resultaten) zal kunnen waar maken.

Maak me wel enigszins zorgen over het laden van mijn EV. Dat doe ik nu heel eenvoudig op basis van de EPEX prijzen, maar het is (mij) in de nieuwe setup niet helemaal duidelijk tegen welk tarief de EV wordt geladen. Hopelijk kan ik dit via HA en EVCC onder controle houden.

SR+ / Blauw / Zwart / Aero / VIN: 8-11 / G-xxx-RN


  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
cj1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:44:
[...]


Dat je nog geen euro terug gestort hebt gezien qua maandfactuur van flex-operator, dat klopt toch ook.

Die flex-operator is vast een week actief, dus kan op zijn vroegst 1 juli de (flex-operator) maandfacturen versturen.

Of zie ik dit verkeerd?
He? Onbalans is toch ook gewoon opbrengsten?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste