• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Na mijn mailtje over de 3 idle toestanden vraagt BE om plaatjes van de displays zonder aan te geven wat ze willen zien :+

Mijn mail ging over de UVP meldingen tijdens de idle toestand, maar ik zie veel meer OVP meldingen staan. Echt sh#t dat ik de RS485 nog niet aan de praat heb, dan had ik meer kunnen zien. Het Analog menu laat de huidige waarden zien, dat vertelt denk ik minder nu ze weer normaal functioneren. De handleiding vertelt nog iets over de leds op de achterkant die een live status laten zien, echter kom ik daar niet makkelijk bij en dat zou je met een camera moeten opnemen. Deze plaatjes komen uit het BMS/RECORDS menu:

Batterij bovenste Batterij bovenste Batterij middenBatterij midden Batterij onder (vervangen) Batterij onder (vervangen)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:41:
Lekkere activatie in termen van tijdsduur nu.

Vanaf 11:15 bijna onafgebroken aan het invoeden.

Prijs is wel een verrassing. Misschien over twee dagen duidelijk?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@Dbm12
SOC is bij mij van 27% naar 11% en dalende!
Dit staat er achter het (i) icoontje bij Verkoop opbrengsten.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxFcqC5q/screenshot-626.png
Als ik nu terugkijk naar de resultaten tijdens de aFRR run van de 23e valt het volgende op.
De export wordt zoals bekend tegen de verkoopprijs werd berekend, bij aFRR wordt de export echter tegen de inkoopprijs berekend?

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 25-06-2026 11:33 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wat misschien nog wel interessant is, ik heb gewoon de 48 kWh grootte en verder geen automations in bijvoorbeeld Home Assistant geprogrammeerd. Ik heb 14.7 KW aan PV liggen en de EV wordt relatief weinig gebruikt.

Verschil met @blue eyes is dus kleinere accu maar minder km met de EV. En evengoed zijn wij hetzelfde.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Het heeft ook met de grootte van je accu te maken, maar ook met je verbruik over de dag, met name als je een EV hebt, en deze geladen hebt....... Ik zie echt evidenten verschillen, even los van de dikke dag zoals eergisteren in mijn opbrengsten. Om de dag de auto laden, geeft lage en hoge inkomsten op die respectievelijke dagen.

Generiek - lijkt mooi, groot stysteem, hoge opbrengsten, zie eergisteren. 20 euro meer, maar de investering was ook 3000 hoger..
Een kleinere accu geeft wiskundig domweg andere effecten.
De fpr uit de paq plug-in doet een poging dat uit te drukken in getal.

Je ziet dan dat grotere accu en/of pv een hogere absolute opbrengst geeft, maar een lagere fpr zoals berekend door paq.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Idd een poging :+

Beetje als de COP van een warmtepomp.
Een prestatie indicatie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:15:
Hier gewoon netjes 50 euro winst met de aFRR export in de middag.
Bedoel je dankzij de aFRR export of ondanks de aFRR export?

De grote winstpakker was toch het hoge onbalanstarief in de avond? De lange aFRR runs van 11:15 - 12:15 (bijna 10kWh) brachten bij mij € 1,20 op.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-08 20:14
Idd, de PaQ factor :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 13:27
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]

De grote winstpakker was toch het hoge onbalanstarief in de avond? De lange aFRR runs van 11:15 - 12:15 (bijna 10kWh) brachten bij mij € 1,20 op.
Hoe weet je wat die aFRR opbrengst was? Gegeven dat erbij staat dat er geen deals waren die dag? Ik vind het wat tricky om dan maar aan te nemen dat de standaard prijs die bij dat kwartier staat (wat vermoedelijk de onbalansprijs is), de prijs is die voor de aFRR gerekend is.

• Wolly
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Hoe weet je wat die aFRR opbrengst was? Gegeven dat erbij staat dat er geen deals waren die dag? Ik vind het wat tricky om dan maar aan te nemen dat de standaard prijs die bij dat kwartier staat (wat vermoedelijk de onbalansprijs is), de prijs is die voor de aFRR gerekend is.
Er was geen gekoppelde actie die dag dus de aFRR opbrengst is de marktprijs.

Zie scoobs in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

• paQ
  • Nu online
Ik zie idd aFRR verkopen (met negatief verkooptarief onbalans) die alsnog positief uitpakken, idd grofweg tegen het inkooptarief onbalans.

my head hurts

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 11:48 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:47:
Ik zie idd aFRR verkopen (met negatief verkooptarief onbalans) die alsnog positief uitpakken, idd grofweg tegen het inkooptarief onbalans.

my head hurts
Klopt met de uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/LGSqpfffZ0ggxsOarqfZAmSvUr0/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FHxFcqC5q%2Fscreenshot-626.png

Bij mij is het niet eens grofweg maar exact kloppend. Aantal aFRR * inkoopprijs = Netto opbrengst.

Wat ook raar is, soms is de Export bijvoorbeeld 2,520 kWh maar de hoeveelheid in de grijze aFRR tekst eronder een tikkeltje hoger :?

• QuarkuS
Maar dan levert aFRR dus niks extra op, als dat per definitie dus (tot nog toe altijd) tegen onbalansprijs gaat?

• Wolly
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
Maar dan levert aFRR dus niks extra op, als dat per definitie dus (tot nog toe altijd) tegen onbalansprijs gaat?
Tot nu toe zie ik geen extra opbrengst. Waarschijnlijk omdat er nog niet gekoppeld kon worden met een tegengestelde actie.

We importeren nu natuurlijk ook maar bar weinig tot niets :P, alles bestaat uit export.

• paQ
  • Nu online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
Maar je kan exporteren tegen de inkoopprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a55lYOroLsy1WAlHbg12GeH7HiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXxawhvSTdnjv2JsVsfIgDvE.png?f=fotoalbum_large

(incl alles, dus kaal idd negatief voor invoeden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTAmYPDyeJOF2MbEbReQg3Ns9_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMhdocGAaqMfUUYAtN6kjaAL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 12:20 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Maar je kan exporteren tegen de inkoopprijs.
Er was op die momenten geen of zelfs negatief aan inkoopprijs

[Afbeelding]

(incl alles, dus kaal idd negatief voor invoeden)
[Afbeelding]
Ik zit scheel te kijken of die tijden en tarieven zijn niet van de 23e?

Of iedereen heeft nu individuele tarieven?

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Ik zit scheel te kijken of die tijden en tarieven zijn niet van de 23e?

Of iedereen heeft nu individuele tarieven?
jawel

my bad. aangepast :P

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 12:20 ]

• Wolly
  • Niet online
Ik wens de mensen die realtime hun opbrengst berekenen veel succes.

Export tijdens aFRR : Tegen inkoopprijs
Export niet tijdens aFRR: Tegen verkoopprijs
Export / import gekoppeld: Deal, 70/30 (waarschijnlijk).

Straks met de integratie van de EPEX markt wordt het nog leuker.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:58
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.

[Afbeelding]
Zijn "ze" niet nog uren aan het berekenen? 23ste staat bij mij nog niet in de grafiek.
Eerst stond ik op 19€ in de plus, inmiddels 26€ ?

Bij mij is nu nog 23:00 tot 24:00 leeg. Daarvoor was ook 22:00 leeg?

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 25-06-2026 12:29 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:38
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Het maakt hier gewoon niet echt iets uit. Op dagen als deze kan de accu maar een paar uur zon bufferen. Of ik nu een uur lang 10 of 12kw de deur uit stuur. ;)

• QuarkuS
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:24:

.. en daaraan gerelateerd dus de optimale strategie voor EV laden. Ik snap er niks meer van :)
Plus, ik ben nog niet helemaal overtuigd dat we al precies begrijpen hoe die opbrengst-berekening precies werkt. In mijn beleving zijn het aannames gebaseerd op flarden van zinnen die ooit eens door BE gezegd zijn. Het is me niet duidelijk of dat allemaal nog steeds klopt, en of het compleet is. Het zou mooi zijn als BE eens met een sluitend verhaal komt over hoe de berekening nou precies werkt.

• Wolly
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:44:
[...]

.. en daaraan gerelateerd dus de optimale strategie voor EV laden. Ik snap er niks meer van :)
Plus, ik ben nog niet helemaal overtuigd dat we al precies begrijpen hoe die opbrengst-berekening precies werkt. In mijn beleving zijn het aannames gebaseerd op flarden van zinnen die ooit eens door BE gezegd zijn. Het is me niet duidelijk of dat allemaal nog steeds klopt, en of het compleet is. Het zou mooi zijn als BE eens met een sluitend verhaal komt over hoe de berekening nou precies werkt.
Klopt helemaal, bij gebrek aan duidelijke informatie van Balans (en soms informatie die 1 op 1 wordt gegeven aan klanten) proberen we een beeld te schetsen wat de financiele opbrengsten nu precies zijn/worden.

Helaas houdt Balans zich niet aan de afspraak dat er per maand een specificatie en afrekening zou volgen (overeenkomst betekent immers niet alleen dat een klant zich daaraan heeft te houden). Dat zou al een stuk helpen met de boel te begrijpen.

Edit 13:29 Er wordt trouwen weer lekkeer ge-aFRR-ed momenteel *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 25-06-2026 13:29 ]

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:47
Krijgen wij daarnaast niet dan nog 30% van de capaciteitsvergoeding? Dit staat los van de activaties.

Het is alleen (nu nog) onbekend wanneer we gegund zijn of niet.

• QuarkuS
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:24:

Je zegt trouwens "export tijdens aFRR", maar als ik in het overzicht kijk, zie ik eigenlijk altijd dat het aFRR volume kleiner is dan het kwartier-volume. Geldt dan de aFRR prijs (dwz inkoopprijs tijdens een aFRR export) voor het volledige volume van dat kwartier? Of alleen voor het "aFRR-deel" en dus niet voor het overige deel? Betaal je dan voor dat overige deel alsnog gewone exportprijs?

Dat is met name relevant als je hem omdraait, en de EV laat boosten op een aFRR import. De aFRR import gaat dan kennelijk tegen onbalans verkoopprijs. Maar gaat het "boost-stukje" dan ook tegen de verkoopprijs, of is dat tegen de inkoopprijs (en dus mogelijk helemaal niet zo gunstig)?

Volgende vraag is natuurlijk hoe je realtime kunt zien of een activatie voor aFRR is of voor onbalans. Mogelijk kan je dat zien omdat het niet op maximaal vermogen gaat, maar dat is ook een soort onbetrouwbare afgeleide.

En dan nog daarbij: kan je er uberhaupt pas de volgende dag achter komen of iets "aFRR deal" is aangemerkt, omdat dan pas duidelijk wordt of de deal gebalanceerd is, en verandert dan (een dag later dus) alsnog de prijs die je voor die energie betaald hebt? Hoe weet BE nou op moment X als ze activeren, of er later dat etmaal (of nog later??) nog een omgekeerde activatie komt, en dat de prijs voor die activatie dus "deal" wordt? Of: wat gebeurt er als BE geactiveerd wordt voor aFRR, en daar dus de aFRR prijs voor opstrijkt, maar er geen omgekeerde activatie komt, en BE dat dus als "onbalans" verrekent met ons ipv als aFRR deal? BE strijkt daar dan wel de aFRR vergoeding voor op, maar betaalt ons dan slechts voor de onbalans uit?

Zoveel onduidelijkheid...

• Wolly
  • Niet online
vinxion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:15:
Krijgen wij daarnaast niet dan nog 30% van de capaciteitsvergoeding? Dit staat los van de activaties.
Dat verwachten we wel.

Opbrengst lijkt vooralsnog wel beperkt, zie Wolly in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Hopelijk snel (in Tennet termen).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wordt er weer iets gedaan? Ik krijg om de 10 seconden dat de batterij niks doet en er 6kW het net op wordt geduwd.

Bij jullie ook?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MIwU2Dpkal_MPdhn9QHiIQ-RHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fICHWOeNFlTLatnXrKNLnoOf.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
vinxion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:15:

Dat is er nog niet.
Dat komt nog (hopelijk snel)

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:32:
Wordt er weer iets gedaan? Ik krijg om de 10 seconden dat de batterij niks doet en er 6kW het net op wordt geduwd.

Bij jullie ook?[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-i7XxOzmJQvWCvX_ksCMcHQG44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c0GX2kGapC6mON93HzZMc6lt.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-08 13:14
Hier niks tot op heden soc 68%

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Je zegt trouwens "export tijdens aFRR", maar als ik in het overzicht kijk, zie ik eigenlijk altijd dat het aFRR volume kleiner is dan het kwartier-volume. Geldt dan de aFRR prijs (dwz inkoopprijs tijdens een aFRR export) voor het volledige volume van dat kwartier? Of alleen voor het "aFRR-deel" en dus niet voor het overige deel? Betaal je dan voor dat overige deel alsnog gewone exportprijs?

Dat is met name relevant als je hem omdraait, en de EV laat boosten op een aFRR import. De aFRR import gaat dan kennelijk tegen onbalans verkoopprijs. Maar gaat het "boost-stukje" dan ook tegen de verkoopprijs, of is dat tegen de inkoopprijs (en dus mogelijk helemaal niet zo gunstig)?

Volgende vraag is natuurlijk hoe je realtime kunt zien of een activatie voor aFRR is of voor onbalans. Mogelijk kan je dat zien omdat het niet op maximaal vermogen gaat, maar dat is ook een soort onbetrouwbare afgeleide.
Goede vragen :+
En dan nog daarbij: kan je er uberhaupt pas de volgende dag achter komen of iets "aFRR deal" is aangemerkt, omdat dan pas duidelijk wordt of de deal gebalanceerd is, en verandert dan (een dag later dus) alsnog de prijs die je voor die energie betaald hebt? Hoe weet BE nou op moment X als ze activeren, of er later dat etmaal (of nog later??) nog een omgekeerde activatie komt, en dat de prijs voor die activatie dus "deal" wordt? Of: wat gebeurt er als BE geactiveerd wordt voor aFRR, en daar dus de aFRR prijs voor opstrijkt, maar er geen omgekeerde activatie komt, en BE dat dus als "onbalans" verrekent met ons ipv als aFRR deal? BE strijkt daar dan wel de aFRR vergoeding voor op, maar betaalt ons dan slechts voor de onbalans uit?
Je zegt eigenlijk hetzelfde als wat ik eerder zei.
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Balans bepaalt op die manier dus of een aFRR actie "succesvol " is, immers zij kiezen ervoor om een tegengestelde actie op de dag op je eigen installatie wel of niet te koppelen?
Zoveel onduidelijkheid...
Voor de mens die het wil begrijpen.

Er zullen ook klanten zijn die het allemaal prima vinden.

• QuarkuS
In ander nieuws ben ik wel blij met m'n off-grid opstelling. Liander heeft vandaag onderhoud gepland, en we hebben net bijna 5 uur off-grid geleefd. Geen centje pijn :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR2k89kYV2Ey-1JbHFALHkqRbOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHB2SmN6rLJUi5J9gqoi2xvs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door QuarkuS op 25-06-2026 14:54 ]

• Tsuranim
  • Laatst online: 00:08

Tsuranim

There is only one

Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?

• scoobs
Het dagelijks verlies in de DC kabels alleen al heb ik gemeten op ca 1kwh/dag nu..

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tsuranim schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:47:
Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?
Je hebt er een huishouden bij qua stroomverbruik bedoel je, yup dat klopt. Beredenerend snappen we allemaal waar de verliezen zitten en hoe dit tot stand komt, maar ik heb mij ook over verbaasd, het is echt veel wat verloren gaat in warmte...ik stook letterlijk 3000kwh op in de garage met verwarmen.

Hier de derde accu pack vandaag gerepareerd door Jelco en het draait weer op volle stoom. Wilde graag met PV de accus naar 100% vullen zodat ze weer kunnen calibreren/balanceren, dus had wp vloer koeling uitgezet e.d., maar het wijze systeem ging vanmiddag dan maar verkopen bij 90% voor 10c kaal omdat hij dreigde vol te gaan :p...logisch maar net niet wat ik wilde :).

Dus vloer koeling maar weer aan en de EV aan de lader.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je hebt er een huishouden bij qua stroomverbruik bedoel je, yup dat klopt. Beredenerend snappen we allemaal waar de verliezen zitten en hoe dit tot stand komt, maar ik heb mij ook over verbaasd, het is echt veel wat verloren gaat in warmte...ik stook letterlijk 3000kwh op in de garage met verwarmen.

Hier de derde accu pack vandaag gerepareerd door Jelco en het draait weer op volle stoom. Wilde graag met PV de accus naar 100% vullen zodat ze weer kunnen calibreren/balanceren, dus had wp vloer koeling uitgezet e.d., maar het wijze systeem ging vanmiddag dan maar verkopen bij 90% voor 10c kaal omdat hij dreigde vol te gaan :p...logisch maar net niet wat ik wilde :).

Dus vloer koeling maar weer aan en de EV aan de lader.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maand mei, berekend over de in en outputs en batterij kom ik op 150kWh + 30kWh + 40kWh =220 kWh

• blue eyes
Cijfers zonder de EV.

MtD juni '24: 500
MtD juni '25: 550
MtD juni '26: 800

Dus fors meer. Ik zie vergelijkbare cijfers voor andere maanden; dus 3-4000 kWh meer zoals het nu lijkt.

Maar ook de export is met 600 gedaald, de import met 200 kWh.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
@Nomad - hier nog nooit de 100% gezien.... Ik denk veel meer mensen ook nog niet .

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 25-06-2026 20:35 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Speedy-Andre schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:20:
Na mijn mailtje over de 3 idle toestanden vraagt BE om plaatjes van de displays zonder aan te geven wat ze willen zien :+

Mijn mail ging over de UVP meldingen tijdens de idle toestand, maar ik zie veel meer OVP meldingen staan. Echt sh#t dat ik de RS485 nog niet aan de praat heb, dan had ik meer kunnen zien. Het Analog menu laat de huidige waarden zien, dat vertelt denk ik minder nu ze weer normaal functioneren. De handleiding vertelt nog iets over de leds op de achterkant die een live status laten zien, echter kom ik daar niet makkelijk bij en dat zou je met een camera moeten opnemen. Deze plaatjes komen uit het BMS/RECORDS menu:

[Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij midden][Afbeelding: Batterij midden] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)]
Ik kreeg ook de vraag om foto’s aan te leveren. Het waarom is mij niet helemaal duidelijk aangezien het niet uitmaakte wat er op het scherm zichtbaar zou zijn zolang het scherm maar uit de slaapstand was. Misschien dat er voor een bepaalde serie accu’s iets aan de hand is en ze aan de hand van een foto kunnen zien welke serie iemand heeft staan? Bijv aan het aantal knopjes, plek van de knopjes, oid?

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Ik kreeg ook de vraag om foto’s aan te leveren. Het waarom is mij niet helemaal duidelijk aangezien het niet uitmaakte wat er op het scherm zichtbaar zou zijn zolang het scherm maar uit de slaapstand was. Misschien dat er voor een bepaalde serie accu’s iets aan de hand is en ze aan de hand van een foto kunnen zien welke serie iemand heeft staan? Bijv aan het aantal knopjes, plek van de knopjes, oid?
Ik denk aan de BMS/Record lijst, daar zie ik OVP (gebeurt vaak) en UVP (1x op elke batterij) staan.

Het lukte om een fake Lilygo te flashen, die bestaat uit een gewone ESP32 en een los RS485 printje.
Prik ik hem in een 'verkeerde' poort (voor batterijen onderling) dan zeurt ie dat hij '37' leest en '32' verwachtte ofwel er komt leesbare data binnen. In de juiste poort krijg ik time-outs alsof er geen data komt.
code:
1
bms Response has wrong protocol version number, got 37, expected 32
Alles staat uiteraard goed, 2x Pylon op elke batterij en de nummering in de yaml is overal 1 hoger dan een dipswitch aangeeft. Heeft iemand al eens gecheckt of er überhaupt data komt wanneer je hem in een 'slave' batterij stopt? Hier maakt het geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPS3OKbTIJc9RO53W2nAvRDTIKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tkqSRWBHjDCgbiRc9Fd1AAs.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je het Rs485 protocol op PACEBMS zet, dan is er een andere library voor esphome welke de aangesloten batterij dan kan uitlezen. Dat heb ik hier werkend gehad voordat ik de code van @paQ kon gebruiken. Nadeel, als je meerdere batterijen wilt uitlezen moet je een custom kabel maken tussen je esp en de 3 batterijen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:20:

[Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij midden][Afbeelding: Batterij midden] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)]
Ik zie met de ESP geen foutmeldingen trouwens. Mogelijk een foutje in de code? De sensor is er wel, maar die heeft nooit een waarde.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik bedenk net dat ik een RS485 pcb heb met 3,3V voeding ivm de Esp32, ze zijn er ook met 5V wat mogelijk beter werkt met de BMS poort. Maar waarom stuurt de 'verkeerde' poort dan wel data? Het lijkt of de data op afroep is en dat de afroep niet (door) komt vanuit de ESP.
SlinkingAnt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:04:
Als je het Rs485 protocol op PACEBMS zet, dan is er een andere library voor esphome welke de aangesloten batterij dan kan uitlezen. Dat heb ik hier werkend gehad voordat ik de code van @paQ kon gebruiken. Nadeel, als je meerdere batterijen wilt uitlezen moet je een custom kabel maken tussen je esp en de 3 batterijen.
Daar kan ik naar kijken als ik weet hoe ik die library vind en kan toevoegen. Ik gebruik een RJ45 die ik geschikt kan maken voor elke BMS apart.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:24
Ik heb iets raars met de be resultaten portal. Als ik bij resultaten kijk, zie ik “totaal” al een paar dagen stil staan (gelijk blijven) terwijl de dag opbrengsten per dag wel bijgewerkt worden. Zeker de 23e was een goede dag maar heeft niets gedaan met het totaal. Iemand een idee?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:12
PisPix schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:39:
Ik heb iets raars met de be resultaten portal. Als ik bij resultaten kijk, zie ik “totaal” al een paar dagen stil staan (gelijk blijven) terwijl de dag opbrengsten per dag wel bijgewerkt worden. Zeker de 23e was een goede dag maar heeft niets gedaan met het totaal. Iemand een idee?
Het gaat niet helemaal goed inderdaad, het mooie resultaat van dinsdag staat bij mij ook niet in de maand grafiek.

• paQ
  • Nu online
Meten is weten. Je kunt 250kWh meer verbruik hebben maar dat betekent niet dat je dat volledig kunt toeschrijven aan je accusysteem, laat staan kunt extrapoleren naar een heel jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf_PBdMZCXtkk82JvlFtsN3iIlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6WP4gpOBhnotiKtlINYETqn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is gemeten met een gekalibreerde 3f meter na de Deye. Dat is iets meer dan solarman aangeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5v7jfeSuFpM7lCrZHtDBSgjdec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53JGFneGQBcICDIyirXaRtOr.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Ik worstel nog steeds met de verliezen, diverse mensen hier hebben verschillende formules daarvoor.

Zou niet de meest simpele versie, niet de meest correcte versie zijn?

Accu verlies kWh = battery_charge_kwh - battery_discharge_kwh - SOC verschil kWh

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:21:
Ik worstel nog steeds met de verliezen, diverse mensen hier hebben verschillende formules daarvoor.

Accu verlies kWh = battery_charge_kwh - battery_discharge_kwh - SOC verschil kWh
Klopt, dat is batterij verlies.

Maar dan mis je AC-dc en DC-AC omvormer verlies van de Deye.

Waar het complex is, is dat de Deye ook passthrough doet en ook fase omzetting (overschot productie op load fase 1 wordt getransporteerd naar fase 2 tekort/verbruikers). En je elk moment een import of export actie kan hebben.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:24
jeeedeee schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:57:
[...]

Het gaat niet helemaal goed inderdaad, het mooie resultaat van dinsdag staat bij mij ook niet in de maand grafiek.
Zojuist update het bij mij, liep even een paar dagen achter, nu lijkt het weer te kloppen

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:21:

Ik zal zo even kijken hoe ik het exact meet. Maar iig niet “ik heb x meer dan vorig jaar”

• FoxS
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01-08 08:00
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Dat is alleen bij aFRR, niet bij verkoop tegen onbalanstarieven zonder dat er een (latere of eerdere) aFRR laadactivatie aan gekoppeld is. Dat is tenminste de gedachte momenteel.
Per email heeft BE mij geantwoord dat de 70/30 ook toegepast wordt op de onbelans tarieven:

"Vallen besparingen door slim inkopen, slim verkopen/terugleveren en dynamische tariefoptimalisatie volledig toe aan de klant?

Nee, hier zit de 70/30 regeling aan vast."

En ik zie ook nergens terug dat dit niet van toepassing is op de eigen opgewekte zonne energie...

• Wolly
  • Niet online
Met de natte vinger zie ik per maand wel 250kWh meer verbruik, maar dat is alleen nog maar in het laatste halfjaar. We gaan binnenkort beginnen met aFRR (en nog wat markten) waarbij uiteindelijk immense hoeveelheden door de accu gaan, het energieverlies zal dus ook toenemen.

Zolang de opbrengsten mee stijgen prima. Het is wel zo dat deze verliezen niet zichtbaar zijn meegenomen in het plaatje wat op de website onder verdienmodellen staat dus ik begrijp de verrassing.

• Wolly
  • Niet online
FoxS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Per email heeft BE mij geantwoord dat de 70/30 ook toegepast wordt op de onbelans tarieven:

"Vallen besparingen door slim inkopen, slim verkopen/terugleveren en dynamische tariefoptimalisatie volledig toe aan de klant?

Nee, hier zit de 70/30 regeling aan vast."

En ik zie ook nergens terug dat dit niet van toepassing is op de eigen opgewekte zonne energie...
:X 8)7

Dat is dan gewijzigd, voorheen is in dit topic gecommuniceerd dat 70-30 niet bij onbalans zou gelden.

• scoobs
Wolly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:21:
[...]

:X 8)7

Dat is dan gewijzigd, voorheen is in dit topic gecommuniceerd dat 70-30 niet bij onbalans zou gelden.
Bij onduidelijkheden worden verschillen uitgelegd in het voordele van de consument toch.

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Bij onduidelijkheden worden verschillen uitgelegd in het voordele van de consument toch.
Het contract is "vrij" duidelijk, alle markten 30/70.

Alleen hebben klanten in dit topic ook gemeld dat Don het anders heeft verteld. Dat is natuurlijk geen juridische houvast behalve misschien als het zwart op wit staat.

• scoobs
Ik heb even gekeken en het is redelijk vaag verwoord indertijd, maar het komt erop neer dat de 100% voor ons was tot ze bsp waren. Niks gezegd. :+

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 26-06-2026 09:49 ]

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:49:
Ik heb even gekeken en het is redelijk vaag verwoord indertijd, maar het komt erop neer dat de 100% voor ons was tot ze bsp waren. Niks gezegd. :+
Je doelt waarschijnlijk op dit stukje van Balans:
Wij vinden het uiteraard vervelend dat dit traject langer duurt dan wij zelf hadden verwacht.

Om dit te compenseren hebben wij besloten dat 100% van alle inkomsten en voordelen die in deze periode worden behaald volledig naar onze klanten gaan. Dit betekent dat alle momenten waarop wij tegen hoge prijzen hebben kunnen ontladen en voor lage prijzen hebben kunnen opladen, volledig voor onze klanten zijn. Zoals ook al te zien was in ons dashboard.

Dit blijven we doen totdat we starten met actieve en structurele handel.
Nouja, fijn dat we dan de afgelopen maanden de opbrengst niet voor 70% hoefden af te staan aan Balans O-)

• paQ
  • Nu online
@blue eyes

Zo meet ik de verliezen.
P1 is de P1 dongle aan je EAN.
De Refoss is de 3 fase meting aan de LOAD van de Deye, waarna alles naar mijn huis gaat. (in off grid) Ik heb die Refoss klemmen zo goed als mogelijk gekalibreerd op basis van verbruikers met een bekend opgenomen vermogen. Bijv een COP1 kachel met diverse standen.
Zo weet je exact wat er in gaat, en ook wat er weer geleverd wordt - samen met inverter_battery_power- aan vermogen en energie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
########### Refoss gemeten power losses #########

- sensor:
      - name: "Gemeten Power Losses"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
          {% set p1 = states('sensor.p1_meter_3c39e72c7ddc_active_power') | float(0) %}
          {% set pv = states('sensor.actuele_opwek') | float(0) %}
          {% set battery = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}
          {% set refoss = states('sensor.refoss_vermogen_a1_b1_c1') | float(0) %}
          {{ (p1 + pv + battery - refoss) | round(0) }}
Die log ik vervolgens over de telkens 240 voorliggende uren, samen met de SOC wijzigingen in dezelfde periode:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
sensor:
###### 10 dagen meting Deye #######
  - platform: statistics
    name: "charge 240u"
    entity_id: sensor.inverter_total_battery_charge
    unique_id: inverter_total_battery_charge_RTE_240u
    state_characteristic: change
    max_age:
      hours: 240

name: "discharge 240u"
    entity_id: sensor.inverter_total_battery_discharge
    unique_id: inverter_total_battery_discharge_RTE_240u
    max_age:

name: "deye verliezen 240u"
    entity_id: sensor.deye_gemeten_verliezen_energy
    unique_id: deye_gemeten_verliezen_energy_240u
    max_age:

name: "SOC verandering 240h"
    entity_id: sensor.inverter_battery
    max_age:
################
RTE over de afgelopen 10 dagen (240 uren)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
      - name: "RTE rolling 240h"
        unique_id: rte_rolling_240h
        unit_of_measurement: "%"
        device_class: battery
        state_class: measurement
        availability: >
          {{ states('sensor.charge_240u') not in ['unknown', 'unavailable']
             and states('sensor.discharge_240u') not in ['unknown', 'unavailable']
             and states('sensor.deye_verliezen_240u') not in ['unknown', 'unavailable']
             and states('sensor.soc_240_uur_geleden') not in ['unknown', 'unavailable']
             and states('sensor.inverter_battery') not in ['unknown', 'unavailable'] }}
        state: >
          {% set cap = 48.5 %}
          {% set soc_now = states('sensor.inverter_battery') | float(0) %}
          {% set soc_start = states('sensor.soc_240_uur_geleden') | float(soc_now) %}
          {% set charge = states('sensor.charge_240u') | float(0) %}
          {% set discharge = states('sensor.discharge_240u') | float(0) %}
          {% set losses = states('sensor.deye_verliezen_240u') | float(0) + states('input_number.losses_correctie_waarde') | float(0) %}
          {% set delta_soc_kwh = (soc_start - soc_now) / 100 * cap %}
          {% set d_eff = discharge - delta_soc_kwh %}
          {% set c_eff = charge + losses %}
          {{ ((d_eff / c_eff * 100) if c_eff > 0.1 else 0) | round(1) }}
        attributes:
          periode: "240 uur / 10 dagen rolling"
          soc_start: "{{ states('sensor.soc_240_uur_geleden') | float | round(1) }} %"
          soc_now: "{{ states('sensor.inverter_battery') | float | round(1) }} %"
          delta_soc_kwh: >
            {{ ((states('sensor.soc_240_uur_geleden') | float - states('sensor.inverter_battery') | float)
               / 100 * 48.5) | round(3) }} kWh
          charge: "{{ states('sensor.charge_240u') | float | round(2) }} kWh"
          discharge: "{{ states('sensor.discharge_240u') | float | round(2) }} kWh"
          losses_deye: "{{ states('sensor.deye_verliezen_240u') | float | round(2) }} kWh"
          losses_correctie: "{{ states('input_number.losses_correctie_waarde') | float(0) | round(2) }} kWh"
          losses_totaal: >
            {{ (states('sensor.deye_verliezen_240u') | float
               + states('input_number.losses_correctie_waarde') | float(0)) | round(2) }} kWh
          effective_discharge: >
            {{ (states('sensor.discharge_240u') | float
               - ((states('sensor.soc_240_uur_geleden') | float - states('sensor.inverter_battery') | float)
               / 100 * 48.5)) | round(3) }} kWh
          effective_charge: >
            {{ (states('sensor.charge_240u') | float
               + states('sensor.deye_verliezen_240u') | float
               + states('input_number.losses_correctie_waarde') | float(0)) | round(3) }} kWh
          last_update: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M') }}"
Daarbij kun je in wezen de correctie helper negeren. Die had ik er eens ingezet om fouten mee af te vangen.

Ik kan hem eventueel in de startpost zetten.

Momenteel heul erg veel direct PV verbruik de afgelopen week, dus de Deye hoeft weinig te doen, derhalve lekker RTE :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9OecxHiXEHmtUOnDDyYd7vXk3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M7cujKb4WtsjHjdVkLdsSzc6.png?f=fotoalbum_large

Het komt er dus op neer dat je iets in de accu stopt, en er weer uit haalt, Dat is puur het conversieverlies, maar je waarschijnlijk ook nog een ander SOC hebt. Hoe groter je accu, hoe groter dat effect. Van de andere kant: Hoe grote de tijdspanne waarover je meet, hoe kleiner het effect.
Daarnaast stuurt de Deye iets aan geconverteerd vermogen eruit, en dat meet ik na met de 3f meting. De Deye meting uit Solarman is wonky, en meet die, zoals je in mijn vorige screenshots zag, wat optimistisch.
Namelijk 123 kWh gemeten, vs ca 102 kWh volgens de Deye. je zou dus ook kunnen zeggen: ik pak de Solarman gegevens lange termijn, maar tel daar 15% bij op.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 10:04 ]

• blue eyes
Thx! Even opgeslagen, ga er een keer voor zitten in hoeverre ik dit kan toepassen in mijn situatie.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Je doelt waarschijnlijk op dit stukje van Balans:

[...]

Nouja, fijn dat we dan de afgelopen maanden de opbrengst niet voor 70% hoefden af te staan aan Balans O-)
Uit de overeenkomst:
Artikel 4 – Vergoeding en verrekening
4.1 Klant ontvangt maandelijks 30 % van de door Flex‑operator gerealiseerde inkomsten met
haar Systeem. De specificatie volgt per Settlement­ periode.
De gerealiseerde inkomsten met ‘haar systeem’ is toch niet hetzelfde als de gerealiseerde inkomsten met ‘mijn PV stroom’ als je het mij vraagt.

Als er met aFRR een koppeling is tussen inkoop en verkoop acties en dat levert wat op dan is de 30/70 verdeling logisch, het kan toch niet zo zijn dat BE mijn PV opwek verkoopt voor bijv 10 cent, daar 70% van pakt waardoor 3 cent overblijft en er nog 2 cent verkoopkosten vanaf gaat.

Ik verwacht dat de eerste afrekening een hoop duidelijkheid gaat brengen.

• paQ
  • Nu online
Yaay schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Ik verwacht dat de eerste afrekening een hoop duidelijkheid gaat brengen.
Nou... hopelijk heel veel eerder eigenlijk.
Ik vraag me af hoe je hier meer dan 19 kWh zou kunnen koppelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D724-6Cjd2nj5-PL9QkLaRVHXfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jV0qEJjiYNSkesBhkRdyMJCa.png?f=fotoalbum_large
Ergo: 97-19=78 kWh tegen onbalanstarieven 100% voor mij... toch? (worst case)

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 10:39 ]

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-08 11:50
Ik lees op meerdere nieuwssites een soortgelijk artikel als deze van tweakers zelf:

nieuws: Nederlandse netbeheerders betalen voor aansturen van thuisaccu's en laadpalen

Het lijkt mij (als leek) dat deze potentiele aanvullende verdiensten voor ons via Balans energie en de prioriteit op de aFRR markt niet te combineren valt toch?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:13

The Legend

*Plop*

Hier was ik al wel een beetje bang voor ja. Wat hier al eerder werd gezegd is dat er een hoop tussen de regels door wordt gecommuniceerd, en wij dat vervolgens maar interpreteren waarbij de wens soms de vader van de gedachte is :)

Conclusie is dat het dus nog steeds onduidelijk is wat we tot op heden aan opbrengsten en kosten hebben en hoe die worden verdeeld. Die onduidelijkheid zit o.a. in wat er gebeurt met onze PV-stroom, wanneer wel en niet 2ct opslag wordt gerekend, wat nu precies een aFRR-deal is, maar ook wanneer en hoe wordt afgerekend (volgens het contract iedere 2 maanden, maar niemand heeft ooit iets gezien) en hoe dit te controleren is. Ook het dashboard is dus nog niet duidelijk, want als alle handelsdiensten onder de 70/30 vallen dan verwacht je dat dat zichtbaar is, maar dat is vanaf het begin niet het geval.

Ik ben toch malle pietje niet!

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Ik heb het vermoeden dat 1 van de 3 strings aan de Deye het bij mij niet doet. Kan ik dat op het schermpje van de Deye ergens zien? Weet iemand dit?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• paQ
  • Nu online
E-Transitie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:46:
Ik heb het vermoeden dat 1 van de 3 strings aan de Deye het bij mij niet doet. Kan ik dat op het schermpje van de Deye ergens zien? Weet iemand dit?
Je kunt op het PV icoontje klikken voor meer info.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dan moet de aFRR handel wel erg lucratief worden als 70% van de onbalans handel ook naar BE gaat. Laten we het hopen

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Nou... hopelijk heel veel eerder eigenlijk.
Ik vraag me af hoe je hier meer dan 19 kWh zou kunnen koppelen?
[Afbeelding]
Ergo: 97-19=78 kWh tegen onbalanstarieven 100% voor mij... toch? (worst case)
We weten niet zeker op welke termijn er wordt gekoppeld, behalve 'later'. Dit kan ook in de winter zijn als je het mij vraagt.

Niets meer aan doen, geniet van het warme weer en hopelijk komt er (ooit) een maandelijkse afrekening die ook nog eens positief uitvalt.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:46
waarom zijn mensen hier verbaasd over de 30/70 verdeling. Dit was toch al bekend?

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het probleem is dat de enige duidelijkheid die er is, de overeenkomst is, en er los daarvan op verschillende momenten op zijn minst wat ambigue is gecommuniceerd. Koppel dat met een gezonde dosis wensdenken, en je krijgt overtuigingen die niet helemaal kloppen met de werkelijkheid.

• ecn1985
The Legend schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:42:
Hier was ik al wel een beetje bang voor ja. Wat hier al eerder werd gezegd is dat er een hoop tussen de regels door wordt gecommuniceerd, en wij dat vervolgens maar interpreteren waarbij de wens soms de vader van de gedachte is :)

Conclusie is dat het dus nog steeds onduidelijk is wat we tot op heden aan opbrengsten en kosten hebben en hoe die worden verdeeld. Die onduidelijkheid zit o.a. in wat er gebeurt met onze PV-stroom, wanneer wel en niet 2ct opslag wordt gerekend, wat nu precies een aFRR-deal is, maar ook wanneer en hoe wordt afgerekend (volgens het contract iedere 2 maanden, maar niemand heeft ooit iets gezien) en hoe dit te controleren is. Ook het dashboard is dus nog niet duidelijk, want als alle handelsdiensten onder de 70/30 vallen dan verwacht je dat dat zichtbaar is, maar dat is vanaf het begin niet het geval.
Hopelijk wordt eea op de korte termijn duidelijk, nu het goede nieuws van aFFR is geland zou het goed zijn dat er meer transparantie komt in de kosten / opbrengsten en hoe dit alles uiteindelijk berekend gaat worden.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 08:54
jeeedeee schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:57:
[...]

Mooi resultaat dinsdag.. Nog nooit zo duur mn auto opgeladen...
Zou fijn zijn als daar nog is een oplossing voor komt want heb nu geen idee wanneer ik mn auto moet opladen.

• ecn1985
Heb deze ochtend trouwens al verschillende 7.5 kWh export activaties gehad, neen aan aFFR gezien het vermogen dat wordt afgenomen.

Wat me ook opviel is dat ik afgelopen nacht verschillende importacties had rond 04:30 met een soc van >25%, deze al een tijd niet meer gezien met deze soc.

• scoobs
@lzondervan

Home assistant :)

Je kunt moeilijk van een dergelijk kleine speler verwachten dat ze een hele stapel laders gaan ondersteunen, dan had je bij tibber of ern andere grote speler moeten blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 26-06-2026 11:13 ]

• FoxS
The Legend schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:42:

Wat betreft de 2ct is dat volgens BE alles wat over de meter gaat, zowel import als export wordt 2ct per kWh gerekend. Dus laden met zonnepanelen niet, maar de export daarvan weer wel.

• FoxS
En zojuist een reactie van BE dat de 70/30 regeling ook van toepassing is bij de door ons opgewekte zonnestroom:

"De 70/30 regeling is op alle verdiensten van toepassing dus inderdaad ook wanneer wij jouw opwek exporteren voor een goede prijs."

• QuarkuS
scoobs schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:13:
@lzondervan

Home assistant :)

Je kunt moeilijk van een dergelijk kleine speler verwachten dat ze een hele stapel laders gaan ondersteunen, dan had je bij tibber of ern andere grote speler moeten blijven.
Het probleem is niet de tool, het probleem is de strategie.

Heb jij een goede strategie, gegeven dat we feitelijk geen flauw idee hebben van wat het systeem aan het doen is tegen welke prijs, op enig gegeven moment?

• Yaay
  • Niet online
FoxS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:23:
En zojuist een reactie van BE dat de 70/30 regeling ook van toepassing is bij de door ons opgewekte zonnestroom:

"De 70/30 regeling is op alle verdiensten van toepassing dus inderdaad ook wanneer wij jouw opwek exporteren voor een goede prijs."
Even ter vergelijk een situatie als je geen PV hebt, dus stroom van het net inkoopt, draagt BE dan ook 70% van de inkoop kosten (antwoord zal nee zijn), dat is toch krom?

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-08 19:23
Ik laat die gehele discussie over de vergoeding en in welke vorm 30/70 of niet aan me voorbij gaan, als het uiteindelijk voor mij niet interessant is, ga ik het ergens anders zoeken, dan heb ik wel mooi een dikke batterij hangen voor weinig, waar ik vrij mee ben om wat dan ook mee te doen.
Het is aan BE om er voor te zorgen dat wij voldoende over houden van al die handel en daar tevreden mee zijn zodat we blijven. Wat mij betreft hebben ze daar 2 jaar voor om dat aan ons te bewijzen.

LG-HM163MR-U34

• Yaay
  • Niet online
The_KnarF schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:32:
Ik laat die gehele discussie over de vergoeding en in welke vorm 30/70 of niet aan me voorbij gaan, als het uiteindelijk voor mij niet interessant is, ga ik het ergens anders zoeken, dan heb ik wel mooi een dikke batterij hangen voor weinig, waar ik vrij mee ben om wat dan ook mee te doen.
Het is aan BE om er voor te zorgen dat wij voldoende over houden van al die handel en daar tevreden mee zijn zodat we blijven. Wat mij betreft hebben ze daar 2 jaar voor om dat aan ons te bewijzen.
Helemaal eens, ik hoop dat Balans 10k per jaar met mijn installatie verdient dan blijft er nl 3k voor mij over 😉.

• 0xygen500
Artikel 4 – Vergoeding en verrekening

4.1 Klant ontvangt maandelijks 30 % van de door Flex‑operator gerealiseerde inkomsten met haar Systeem. De specificatie volgt per Settlement periode.

4.2 Betaling vindt plaats binnen 30 dagen na ontvangst van de maandfactuur; bedragen lager dan €5 worden doorgeschoven naar de volgende Settlement periode.

4.3 Aan het einde van elke Settlement jaar bepaalt Flex‑operator het de hoeveelheid afgenomen en geïnjecteerde kWh. Deze gegevens worden gedeeld met Balans Stroom om het jaarverbruik van de desbetreffende EAN te bepalen.

4.4 Dit wordt op de volgende manier bepaald: na correctie van de afname en injectie van de Flex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basis van de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname.

Hier spreken ze gewoon over inkomsten, dus dan maakt het niet uit hoe die kwh in je batterij is gekomen, als het wat oplevert gaat het 30/70 verdeling

Ps. volgens mij heb ik nog geen euro terug gestort zien worden 30 dagen na de maandfactuur

• blue eyes
Dat is ook mijn insteek.

Ik ben bewust ingestapt om de zeer forse korting op de batterijen, wetende dat het verdien model niet echt voor ons is. Maar geaccepteerd, voor wat, hoort wat.
Na 2 jaar wordt dat voor mij echt anders.
Als dit zo blijft ga ik vertrekken. 2 Jaar samen er beter van worden, na 2 jaar ook, maar met dit model lijkt dit minder waarschijnlijk.

Kortom, bewust, blij mee, na 2 jaar weet ik het zo nog niet als dit zo blijft.

• Wolly
  • Niet online
Zo wil ik er ook in staan d:)b

Zou wel fijn zijn als er enigszins een realistische vooruitblik is op de netto verdiensten want die zijn immers niet gegarandeerd of gespecificeerd in het contract.

Met zaken als 'zonnestroom pakken wij ook 70% op', het standby verbruik van duizenden kWh's die je zelf moet betalen en de komende energiebelasting die niet meer gesaldeerd kan worden begin ik dan toch een beetje op mijn stoel te draaien. Wordt het winnen of verliezen...

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 26-06-2026 11:42 ]

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Zo wil ik er ook in staan d:)b

Zou wel fijn zijn als er enigszins een realistische vooruitblik is op de netto verdiensten want die zijn immers niet gegarandeerd of gespecificeerd in het contract.

Met zaken als 'zonnestroom pakken wij ook 70% op', het standby verbruik van duizenden kWh's die je zelf moet betalen en de komende energiebelasting die niet meer gesaldeerd kan worden begin ik dan toch een beetje op mijn stoel te draaien. Wordt het winnen of verliezen...
Als de saldering er af gaat hoe ik nog maar 1 jaar met BE. Dat is te overzien, kan ik daarna kijken wat ik ga doen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

QuarkuS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Het probleem is niet de tool, het probleem is de strategie.

Heb jij een goede strategie, gegeven dat we feitelijk geen flauw idee hebben van wat het systeem aan het doen is tegen welke prijs, op enig gegeven moment?
Mijn huidige strategie: laden tegen 10A per fase. En dan stoppen met laden als tarief tennet buy (tenergy) groter is dan 40 cent. En stoppen met laden als SOC balansbatterij < 25%.

Maar als je perse morgen ochtend 90% SoC auto moet hebben, dan zul je geforceerd doorladen.

• paQ
  • Nu online
FoxS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:23:

Dat staat haaks op eerdere berichten en vind ik wel zorgelijk.

Wat iedereen besluit te doen na 2 jaar of hoe je er in staat of in bent gegaan staat hier volkomen los van mijns inziens.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 14:04
ik kwam dit in eens tegen in mijn zoektocht rondom thuisaccus.

wat doen de mensen hier met hun zonnepanelen. hebben jullie die op de Deye omvormer aangesloten of op de huidige omvormer laten zitten? Ik heb een enphase systeem dus dat lijkt me eigenlijk geen goede match. Als ik via de Enphase omvormers zou gaan heb ik extra verlies toch omdat het nog een extra omzetting is van ac/dc of heb ik dit mis?

• paQ
  • Nu online
Crysania schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:50:
ik kwam dit in eens tegen in mijn zoektocht rondom thuisaccus.

wat doen de mensen hier met hun zonnepanelen. hebben jullie die op de Deye omvormer aangesloten of op de huidige omvormer laten zitten? Ik heb een enphase systeem dus dat lijkt me eigenlijk geen goede match. Als ik via de Enphase omvormers zou gaan heb ik extra verlies toch omdat het nog een extra omzetting is van ac/dc of heb ik dit mis?
Ja, maar die omzetting heb je dan weer niet bij rechtstreeks verbruik of extra export vermogen.
Het is een beetje broekzak vestzak.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-08 19:23
paQ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Dat staat haaks op eerdere berichten en vind ik wel zorgelijk.

Wat iedereen besluit te doen na 2 jaar of hoe je er in staat of in bent gegaan staat hier volkomen los van mijns inziens.
Dat is toch logisch, als het uit de batterij komt, weet je toch niet wat de bron was van desbetreffende kWh.
je hebt je zonnestroom niet in hoeven kopen, dat is toch al je winst.
als blijkt dat die 30/70 regeling voor de consument niet interessant genoeg is, zal BE vast wel e.a. aanpassen.
mee eens dat ik in eerste instantie gelezen had dat die 30/70 alleen voor aFRR geld, dus dat lijkt op gaande weg de regels aanpassen, dat is natuurlijk niet netjes.
@Balans Energie , kun je hier eens op reageren of sowieso duidelijkheid verschaffen in het verdienmodel?

Maar 100% mee eens dat het nu super onduidelijk is en onmogelijk om in te schatten of het je überhaupt iets oplevert.

only time will tell

[ Voor 15% gewijzigd door The_KnarF op 26-06-2026 12:01 ]

LG-HM163MR-U34

• Wolly
  • Niet online
The_KnarF schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Dat is toch logisch, als het uit de batterij komt, weet je toch niet wat de bron was van desbetreffende kWh.
De logica ontbreekt mij, in oktober 2025 was het wel mogelijk om de bron van de desbetreffende kWh aan te wijzen.
Stel ik laat PV installeren en sluit deze aan op de inverter die door uw bedrijf wordt geplaatst. Hoe wordt in dat geval de vergoeding berekend voor de stroom die ik met die panelen opwek? Wordt deze opwek simpelweg meegenomen in de bestaande 70/30 verdeling, met als enige verschil dat de 'winstmarge' hoger is omdat er geen energie ingekocht hoeft te worden?

Alle stroom die van de klant is blijft van de klant. Mochten wij stroom gebruiken die door PV is opgewekt voor balanceringsdiensten dan zullen we dit op een later moment terug stoppen in de batterij.
Bron

• blue eyes
Geniet van je goedkope accu. Daar kan geen verdien model met centen en dubbeltjes tegenop.

Over 1 jaar voor de eersten onder ons, dan mag je een keuze maken, het lijkt mij dat dan de grote onduidelijkheid dan wel weg is.
BE heeft er ook geen belang bij als klanten weggaan.

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 26-06-2026 12:10 ]

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:09:
Geniet van je goedkope accu. Daar kan geen verdien model met centen en dubbeltjes tegenop.

Over 1 jaar voor de eersten onder ons, dan mag je een keuze maken, het lijkt mij dat dan de grote onduidelijkheid dan wel weg is.
De aanschafprijs staat los van eerlijkheid en duidelijkheid.

De aanschaf is voor de langere termijn gedaan dan 2 jaar, ik wil over 3 of 4 jaar ook nog probleemloos kunnen terugvallen op de toezeggingen die verkoper heeft gedaan.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:08:
[...]

De logica ontbreekt mij, in oktober 2025 was het wel mogelijk om de bron van de desbetreffende kWh aan te wijzen.

[...]

Bron
Ik was al opzoek geweest naar een bron, want ik wist zeker dat ik dat ‘terug stoppen’ een keer heb gelezen. Deze reactie impliceert natuurlijk dat als zij PV-stroom verkopen voor onbalans/aFRR/whatever ze deze stroom later gratis ‘terugstoppen’. Het woord gratis staat er echter niet. Maar als het gaat om de uitleg van een contractsbepaling binnen het consumentenrecht, vermoed ik dat je hier sterk staat. Waarschijnlijk wel alleen de contractant aan wie deze mededeling rechtstreeks is gedaan.

Ik zie nu dat ik daar in oktober vorig jaar ook al eens over heb nagedacht :+

The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Dat geldt ook voor het stukje ‘als we PV-opwek gebruiken voor balanceren dan stoppen we dat op een later moment terug’. Klinkt leuk, maar hoe gaan ze dan het verschil maken tussen het laden van de accu om te balanceren, en het laden van de accu om PV opwek terug te geven? Dat klinkt als het we lenen het en geven het later terug, dus dat is netto 0, maar de accu kan toch alleen opladen of ontladen. Hoe maak je dat verschil dan zichtbaar en betaal je dan bijvoorbeeld geen energiebelasting over de compensatiestroom? Volgens mij bleek uit het Berenschot-rapport dat dat voor 2027 ook nog een niet opgelost probleem is: over stroom die wordt gebruikt voor balanceerdiensten, gaan accugebruikers energiebelasting en BTW betalen.

[ Voor 36% gewijzigd door The Legend op 26-06-2026 12:28 ]

• paQ
  • Nu online
The_KnarF schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:57:
[...]

BE heeft ze ook niet hoeven inkopen, en kun je daarom niet "koppelen"?
Je weet overigens tot bijna op de sec nauwkeurig wat er wanneer welke richting op is gegaan en wat de bron was. Het is gewoon te zien in de beschikbare data.

Kijk, je kunt zeggen: stroom had je niet hoeven kopen (anders ook niet overigens) en je slaat het op en dat is je winst. Dat is natuurlijk heel de essentie van het systeem. Maar dat zijn bijvangst winsten die los staan van balanceringsinkomsten.

Vul de calculator online maar eens in met en zonder PV (teruglevering) Het regeltje balanceringsinkomsten, blijft gelijk. En die uitkomst IS al 30% van de totale inkomsten uit flexdiensten. Dat duidt toch echt weer op de koppeling waar meermaals over is gesproken.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

blue eyes schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:09:
Nuance: BE heeft er geen belang bij als er netto klanten weggaan.

Voorlopig verwacht ik dat het BE weinig zal interesseren als er een paar afhaken, zeker niet zolang de nieuwe instroom groter is dan het aantal afhakers.

PS De 30/70-verdeling zou ik wat redelijker vinden, als voorafgaand aan deze verdeling de EPEX tegen maximaal haalbaar tarief wordt afgetrokken. Maar dat is niet wat BE doet: EPEX wordt afgetrokken tegen het kwartiertarief waarin de aFRR wordt teruggeleverd. Dat zijn vaak niet de kwartieren met de hoogste EPEX-spot-opbrengsten

[ Voor 30% gewijzigd door cj1 op 26-06-2026 12:32 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• scoobs
Gelukkig heeft balans mij hierover gemaild begin dit jaar nav een vraag van me:

In dat geval heb ik een volgende vraag: Hoe zit het dan met eigen verbruik/opwek tijdens deze momenten en de 30/70 winst verhouding? Als ik ex batterij verbruik heb als de balansmarkt actief is, dan telt dit niet als 30/70 winst voor balans energie, maar 100% voor mezelf, correct? Evenzo als ik netto opwek heb tijdens positieve prijzen?

Alleen het verbruik en opwek over de meter tijdens een activatie moment wordt meegenomen. Wij zullen eerste oplaad acties koppelen aan ontlaad actie en de som daarvan zal dan 70/30 zijn. Als er geen oplaad acties zijn om aan te koppelen, dus dit is dan je eigen opwek, dit is 100% voor klant uiteraard.

Ik heb zelf zoiets van: als er goed verdiend wordt aan mijn kant, dan ben ik wel coulant. Als dat niet zo is, dan ben ik net zo strikt naar Balans met de lettertjes als zij naar mij zijn. Verder gok/hoop ik dat er over een ruim jaar goeie alternatieven zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 26-06-2026 12:39 ]

• blue eyes
Met je eens, iets scherper, bedoelde dat wel.

@ Wolly - ook eens, zo zou het moeten. Voor mij zelf maak ik mij daar minder druk om; ik ga het zelf afwegen over anderhalf jaar.

Er kan zo een ander slim device aan worden gekoppeld, of eigen HA integratie, etc.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

scoobs schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:32:
Wij zullen eerste oplaad acties koppelen aan ontlaad actie en de som daarvan zal dan 70/30 zijn. Als er geen oplaad acties zijn om aan te koppelen, dus dit is dan je eigen opwek, dit is 100% voor klant uiteraard.
Deze koppeling klink mij niet als onredelijk.

Dat lijkt te betekenen dat (alle) omzettingsverliezen verrekend worden (als kosten), voordat er 30/70 verdeeld gaat worden (over de nettowinst /kWh).
  • Wat is de periode waarin oplaad acties aan ontlaad acties gekoppeld worden (het tijdvenster waarin teruggekeken wordt om een koppeling te maken)?
  • Welke kosten worden er exact toegerekend?
  • Bijvoorbeeld worden bij de gekoppelde oplaadsessies de 2 cent inkoopkosten wel of niet in rekening gebracht?
  • En straks in 2027 de energiebelasting, wordt die ook afgetrokken voordat er 30/70 verdeeld gaat worden?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Huh, wat is er aan de hand? Heb continu exports. Ik probeer de auto te laden op de zon (die hard schijnt), maar de accu zit op 25 procent...

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:48
Geen idee.

Mijn laatste export was rond 920u, sindsdien alleen maar batterijen laden (BE + EV) en verbruiken (zwembad.. >:) )

[ Voor 7% gewijzigd door willem9503 op 26-06-2026 13:20 ]

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:35
Hmm als ik over "alle" handel 70% moet in gaan leveren dan zal er toch behoorlijk wat opbrengsten uit de AFFR moeten gaan komen wil ik de geadverteerde "2 tot 4 jaar" terugverdientijd gaan halen.

Als ik mijn inkoopkosten deel door de "nuttige" kWh (dat doe ik door de geïmporteerde kWh te corrigeren met het verbruik van de Deye zelf en de RTE van de batterijen), dan kom ik op een all-in prijs uit van bijna 24 cent. Daar kan ik ook op dit moment een vast contract voor krijgen.

Daarnaast zie ik qua opbrengsten nu in het eerste half jaar ongeveer €250,- excl. belastingen, dat is dus €500,- voor het gehele jaar en daar blijft met 30% €150,- aan over.

Met €5300,- voor het basissysteem kom ik op een t.v.t. van 35 jaar :+

Dit i.c.m. een EV die ik met veel moeite dagelijks een beetje bij geladen krijg is het een no-brainer om over 1,5 jaar het contract op te zeggen. Dus wat dat betreft heeft @Balans Energie nog wat te ontwikkelen om mij binnen te houden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:12:
Huh, wat is er aan de hand? Heb continu exports. Ik probeer de auto te laden op de zon (die hard schijnt), maar de accu zit op 25 procent...
Had wat kleine exports vanochtend. Mocht geen naam hebben. Heb ook auto geladen. SoC 55% nu.

Momenteel inkoop 0 cent. Kijken of we wat imports krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 26-06-2026 13:43 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 32 Laatste