• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:40
The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:47:
Waar gisteren geen imports waren overdag, en ik ‘s avonds in de piekteruglevering tekort kwam, is hij nu wel aan het importeren. Prima wmbt, zorg maar voor 100% voor 17.00.
Dat is bijzonder... was dat het blok waarbij de prijzen 95 cent waren, of nu nog steeds? Wat is je SoC? Hier SoC 84% en nog geen activaties om te ontladen... prima

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:47:
Waar gisteren geen imports waren overdag, en ik ‘s avonds in de piekteruglevering tekort kwam, is hij nu wel aan het importeren. Prima wmbt, zorg maar voor 100% voor 17.00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZe59sMg-LWXWeho8UzI-5MM8uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VkvigBPXauYuHgmtyy0SM80X.png?f=fotoalbum_large

Hier op de 10% activaties van afgelopen nacht geen import, denk dat ik niet dat ik de 100% ga aantikken vandaag.

Dit is afhankelijk van het moment dat Balans start met terugleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door ecn1985 op 24-06-2026 14:58 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:18

The Legend

*Plop*

Ik zat vanochtend vroeg onder de 10%. Rond 14.00 een reeks imports bij 40% maar is nu ook weer gestopt.

Ik ben toch malle pietje niet!


  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Even hypothetisch: Stel er wordt om 17.00 uur af gestart met exporteren, waardoor je mogelijk de potentiële piek om 21.00 uur mist omdat de SOC al te ver is teruggelopen. Is er dan een manier om de vroege onbalans exports te stoppen? Bijv door de workmode via solarman terug te zetten naar zero export to CT?
Of zou dit in strijd zijn met de voorwaarden?

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Dat is zéker in strijd met de voorwaarden. Toen aFRR nog niet van toepassing was en het vrijheid blijheid was, was dat een gevalletje "so be it" maar nu zou ik dat niet meer doen.

  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQlMgXKA96g5pD2RSt6KKWQcRT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjITT2CEdXNm2Y0b0NrvfQPa.jpg?f=fotoalbum_large

Accu vol. Gelukkig wordt de rest PV nu prima betaald.

Gisteren begon het ontladen rond 18.00 uur.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:07
The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:00:
Ik zat vanochtend vroeg onder de 10%. Rond 14.00 een reeks imports bij 40% maar is nu ook weer gestopt.
Hier ook gelukkig, nu 48%.. maar had liever op 78% gezeten😅. Autoladen probeer ik goed te spreiden ff advies Don, enige wat ik niet voor elkaar heb is de laadsnelheid. Echter gezien de soms korte momenten dat ik thuis overdag kan laden heb ik hier nog geen effort in gestoken, als ik het al kan beïnvloeden.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Yaay schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:12:
Even hypothetisch: Stel er wordt om 17.00 uur af gestart met exporteren, waardoor je mogelijk de potentiële piek om 21.00 uur mist omdat de SOC al te ver is teruggelopen. Is er dan een manier om de vroege onbalans exports te stoppen? Bijv door de workmode via solarman terug te zetten naar zero export to CT?
Of zou dit in strijd zijn met de voorwaarden?
Dat werkt sowieso niet.
De EMS is de baas over Workmode 1.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:53
... nou alleen nog ff doorstampen om de accu vol te krijgen, om vanavond goed te verkopen. Ik zit pas op 65%, en maar mondjesmaat imports.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
scoobs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:47:
Dat wordt weer cashen vanavond ;)
Ik zit er klaar voor, SoC 90% en nog steeds opwek van 9000 watt....

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 23:40

ede

Hier neemt hij een aanloopje naar vanavond, de SoC is 68%, 2kW zonnestroom én 10,5kW bijladen. Dus ik hoop vanavond beter te kunnen profiteren van de hoge verkoopprijzen dan gisteren

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
Hier zijn de exports gestart, het bal is geopend met 221,68 euro, ongeveer 20 cent kaal, 36 cent inclusief alles.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Brace yourself, discharging has started.

Tenminste bij mij. op 22 cent en 95% Soc

Edit: dat was korter dan 9 mimuten bij gelijkblijvende prijs.

[ Voor 27% gewijzigd door Moby op 24-06-2026 17:42 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
Je moet de 2 cent van BE er nog vanaf halen Moby ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, oa kerncentrale uit en beperking van koelwater. Zei ik gister in day ahead topic al.

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
Get!em schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:58:
[...]

Klopt, oa kerncentrale uit en beperking van koelwater. Zei ik gister in day ahead topic al.
Ben benieuwd hopelijk starten we niet te snel met ontladen zodat we maximaal kunnen profiteren (het energie net helpen bedoel ik)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Ben benieuwd hopelijk starten we niet te snel met ontladen zodat we maximaal kunnen profiteren (het energie net helpen bedoel ik)
Er is merkbaar iets veranderd in de drempelwaarden ten opzichte van gisteren. Dus blij met deze snelle aanpassingen vanuit BE.

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Yaay schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:12:
[...]


Er is merkbaar iets veranderd in de drempelwaarden ten opzichte van gisteren. Dus blij met deze snelle aanpassingen vanuit BE.
Ik had ze vanochtend gebeld voor iets anders en dit ook meteen aangegeven. Nu weet ik niet of dit het zetje was wat nodig was, maar ben wel blij dat het exporteren nog niet begonnen is!

Van klussen krijg je grijze haren


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:35
Volgens mij is er niets veranderd, de onbalansprijzen lagen gisteren alleen hoger dan vandaag.

  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 23:40

ede

Ik ben benieuwd, gisteren waren mijn batterijen al tot 20% SoC leegverkocht voor 10 tot 40 cent voordat de verkoopprijs om 20:30 interessant begon te worden. Nu zijn er juist inkoopacties. Ik ben optimistischer dan gisteren

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:40
Het feest gaat hopelijk beginnen, auto op 90 procent en de be accu vol. Niet meer zoveel PV opbrengst nu. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRaGn5CJg3Rcsl-wU4lcPFTyBzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROPH7cyHVwJVHCPEJ4Flxsaa.jpg?f=fotoalbum_large

  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Prijs 20c kaal en hij gaat max verkopen al. Dat voelt prematuur ..ikzelf zou wachten tot 20:00 en kijken hoe de verkoop dan erbij staat.
Zeker gezien ik "maar" 30 te verkopen heb ipv 48kwh. Ik kan het in 2 uren verkocht hebben en dan mijn eigen beetje reserve vasthouden voor de nacht.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:48
Hier nog geen exports

  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:53:
Prijs 20c kaal en hij gaat max verkopen al. Dat voelt prematuur ..ikzelf zou wachten tot 20:00 en kijken hoe de verkoop dan erbij staat.
Zeker gezien ik "maar" 30 te verkopen heb ipv 48kwh. Ik kan het in 2 uren verkocht hebben en dan mijn eigen beetje reserve vasthouden voor de nacht.
Heb je al zicht op het terugkrijgen van de 3e module? Ik draai ook nog op 2 stuks en heb na het sturen van een herinnering een ‘servicebezoek’ ingeschoten gekregen voor half juli.
Ik begreep bij het onderzoek destijds dat ze wachten op levering van dit type, dus vermoed dat de vertraging daar zit.. helaas.

  • Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:49

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Hier ben ik op dit moment aan het importeren met soc 70%.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Zo te zien gaat het nu beginnen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

M'n SOC is 20% hoger dan gisteren om deze tijd, dat zou meer lucht moeten geven (afgezien van de airco's die meer gas geven).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:07
Net gestart hier, juist veel import ervoor, 70% Soc..

  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Yaay schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:10:
[...]


Heb je al zicht op het terugkrijgen van de 3e module? Ik draai ook nog op 2 stuks en heb na het sturen van een herinnering een ‘servicebezoek’ ingeschoten gekregen voor half juli.
Ik begreep bij het onderzoek destijds dat ze wachten op levering van dit type, dus vermoed dat de vertraging daar zit.. helaas.
Hier komen ze, als goed is, morgen. Het is heel welkom. Ik moet nu echt mijn best doen om mijn stroom kwijt te krijgen in auto/WP etc.
Ben blij dat we normaal 48kwh hebben :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:47:
Zo te zien gaat het nu beginnen.
Nou. Dat was het

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:35
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :-(

  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 23:40

ede

Gisteren gingen de prijzen om 20:37 omhoog en ging het om 21:30 helemaal los. Even wachten nog voordat ik het opgeef voor vanavond

  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:42
Nou hier doet hij nog niks. Terwijl ik 75% vol zit

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_O-


Dat zie je vaak, als het in de kranten heeft gestaan is het feest voorbij.

  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:42
Oh het feest is nu begonnen :)

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Het he, start 20.38 uur 500 euro. Ga meteen effe nieuwe auto bestellen
edit:
Nou ja stopt al na 6 minuten

[ Voor 25% gewijzigd door E-Transitie op 24-06-2026 20:46 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Transitie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:44:
Het he, start 20.38 uur 500 euro. Ga meteen effe nieuwe auto bestellen
Niemand krijgt het warm van die 500, we zitten te wachten op 4000.

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Best fijn dat de accu’s met tussenpozen worden geleegd, kan de omvormer een beetje afkoelen in de tussentijd :+

Van klussen krijg je grijze haren


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
En vandaag zien we precies waarom balans dus zo vaak marge aan houdt aan alle kanten, terwijl hier iedereen zeer kritisch is als de glazen bol niet perfect klopt.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hihi, we zitten op onbalans. Als al die day ahead gekoppelde batterijen straks stoppen omdat ze leeg zijn of tarief dayahead inkakt , komen wij aan de beurt. Mits er nog steeds aanbod tekort is.

Gisteren begon het vanaf 21:30, toen nordpool/epex al daalden, ging onbalans naar €4/kWh.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 24-06-2026 21:16 ]


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:40
De grafiek op onbalansmarkt heb ik ook wel eens harder naar beneden zien gaan. Die gaat nu ook nog niet zo hard... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKItuz9qHih8O-pWg5ZBdkDbI-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4JmYD8Nb5jF1RiGJStSJdhvx.png?f=user_large Geduld, geduld...

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

58cent en up…

  • Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:49

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Dit topic doet me nu een beetje denken aan posts die de crypto volgen _O-

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋


  • epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:25
Mooie anti climax dit :+ maarja was semi te verwachten. Iedereen heeft zijn stroom vastgehouden en begint langzaam te exporteren want we wachten allemaal op de 4euro. Maar willen de 60cent niet missen :7

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Schuurman92 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:38:
Dit topic doet me nu een beetje denken aan posts die de crypto volgen _O-
Als je de achtergrond van het bedrijf kende lach je je kapot. ;)

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:49:
[...]

Als je de achtergrond van het bedrijf kende lach je je kapot. ;)
Jup, wilde net t zelfde posten…

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

epicfailguy23 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:46:
Mooie anti climax dit :+ maarja was semi te verwachten. Iedereen heeft zijn stroom vastgehouden en begint langzaam te exporteren want we wachten allemaal op de 4euro. Maar willen de 60cent niet missen :7
Wait for it, day ahead zakt pas tussen 22-22:30u. Mogelijk gaan we dan nog wel een paar kleine piekjes krijgen.

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2026-06-24&currency=EUR&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=NL

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Regeltoestand 2 komt ook alweer om de hoek kijken …

Van klussen krijg je grijze haren


  • stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:14
Vandaag iig wel veel geladen zodat we voldoende SoC hadden om mee te doen. Dat is snel geschakeld.

@zunrob
Effectief aFRR-vermogen per installatie is ~16 kW, niet 12 kW, dankzij de bijdrage van PV-productie en verbruik.
Maar kan toch ook de andere kant op werken, dus dan effectief maar 8kW (of minder, als je eigen verbruik 12 is kom je hooguit op 0)

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nu maar hopen dat Balans niet vergeten is om de verkoopprijs wat lager te zetten na de EPEX piek, anders zitten we morgen allemaal met een volle accu.

  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:18

The Legend

*Plop*

Deze post wilde ik nog ff uit het gesloten topic hier plempen:
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:00:
[...]

paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
En de post van @bumble_bee twee posts erboven.

Ik houd even vast aan deze post. En later is uitgelegd dat alleen 70/30 geldt over de gekoppelde import en export acties.
Weet jij wat een gekoppelde import/export is dan? Ik lees dat nu ook in de toelichting op wat ‘deals’ zijn:
Blok 3. Deals
In dit blok zie je op dag basis hoevaak er een ontlaad actie plaatsvond die gekoppeld is aan een eerdere oplaad actie (of andersom) en het resultaat hiervan.
Dan begrijp ik dus nog minder van aFRR dan ik al dacht. Dit veronderstelt dat er altijd een koppeling is, maar hoezo is dat zo? Er is toch nooit een perfect evenwicht tussen tekort en overschot op het net over 24 uur? Op basis waarvan wordt een laad- en en ontlaad actie dan gekoppeld? En waarom moet er überhaupt iets gekoppeld worden?

Ik ben toch malle pietje niet!


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
Als de verwachtingen niet zo hoog waren geweest had iedereen dit prima prijzen gevonden ;)

Ik heb nog 75%, zo'n 60 kWh waarvan ik toch graag voor morgen 12 uur het meeste graag kwijt wil. Eerlijk is eerlijk, hier ook gegokt, auto bij de baas geladen ipv thuis,

Tot nu toe ongeveer 20 kWh geexporteerd, tegen 43 cent all in gemiddeld.

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 24-06-2026 22:45 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-06 22:59
You win some, you lose some. Jammer, maar zoals wel vaker, te hoge verwachtingen na gisteren haha. Flopshow maar goed. Morgen weer een kans! En kunnen we direct zien hoe het resultaat was van gisteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Dbm12 op 24-06-2026 22:45 ]


  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgZTI40zem9hWGaKUCtEr7yecMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1QCa01Gftx2k96waWjcbsNT.jpg?f=fotoalbum_large


Dinsdag maakt de teleurstelling van gisterenavond goed

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Transitie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:55:
[Afbeelding]


Dinsdag maakt de teleurstelling van gisterenavond goed
Mooie dag, maarde aFRR acties van die dag hebben eigenlijk niet veel opgebracht.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
Teleurstelling is even groot als je verwachtingen :-)

(+€31 op dinsdag)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Die is wel diep voor de vroege ochtend…

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
Haha, zijn we gelijk wakker toch?


En voor diegenen die denken EPEX EPEX...
Daar moet je je wel ook van tevoren op committeren als energieleverancier.

Dus balans kan kiezen om een deel op EPEX te verhandelen, maar dan is die verplichting van capaciteit namens de Hive niet beschikbaar voor andere markten.
Kom je de verplichting niet na, dan kost dat vast geld...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:01:
Die is wel diep voor de vroege ochtend…
Diepe teleurstelling ❤️‍🩹 ;)

Maar dinsdag was prima: €32 kaal hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 25-06-2026 08:12 ]


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
Hier een kleine 50 euro, maar ik mis de resulaten van het laatste uur (ik weet niet of er handel was op dat moment, maar de cellen op de site zijn leeg).

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • mcpranger
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:27
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
mcpranger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:23:
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!
Nog niet. aFRR Is er ook pas letterlijk 1 week nu, en is nog niet volledig autonoom.
Verwacht absoluut wel dat het beter gaat worden En hoe meer systemen hoe groter de vermogenspool / interessanter.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:01
mcpranger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:23:
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!
Inmiddels zijn we aan ons tweede topic begonnen, leestip: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

De vragen die je stelt zijn hier de afgelopen maanden ook gesteld en beantwoord.

Mijn reactie op jouw vragen: nee, ja, ja.

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:17
Weten jullie of de resultaten nu reeds 70/30 gepresenteerd worden?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:27:
Weten jullie of de resultaten nu reeds 70/30 gepresenteerd worden?
Zo te zien niet. Althans, wellicht. Maar de enkele aFRR acties zijn nog.... vaag :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:00:
Teleurstelling is even groot als je verwachtingen :-)
Het is meer een bevestiging dan een teleurstelling ? Het was zeer de vraag of de aFRR acties van die ochtend bedoeld waren om flink te scoren.
Goed om te zien dat je dus met de biedladder ernaast een idee kunt krijgen van het rendement van zo’n activatie.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mcpranger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:23:
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!
Het echte verdienmodel aFRR draait nu een week. Er zijn nog geen substantieel resultaten te melden.

Alles hiervoor is puur onzekere onbalans handel geweest. En is beperkt/slechts deels een voorbeeld voor de komende periode.

Maar goed, over 4 maanden sta ik nu €344 in de plus (kale kosten zoals in balans portaal gepresenteerd) en in die periode heb ik 2,8MWh zelf geconsumeerd. En 4 MWh geproduceerd met PV. 2MWh export en 0,8MWh import. Voor mij dus prima .

  • mcpranger
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:27
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Nog niet. aFRR Is er ook pas letterlijk 1 week nu, en is nog niet volledig autonoom.
Verwacht absoluut wel dat het beter gaat worden En hoe meer systemen hoe groter de vermogenspool / interessanter.
Klinkt alsof je het nu vooral een product is voor early adopters en enthousiastelingen. Maakt het wel interessant.
veejee schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Inmiddels zijn we aan ons tweede topic begonnen, leestip: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

De vragen die je stelt zijn hier de afgelopen maanden ook gesteld en beantwoord.

Mijn reactie op jouw vragen: nee, ja, ja.
Bedankt, dit is de samenvatting waar ik naar op zoek was :-) ga het vorige forum verder afstruinen.

  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:24:
Deze post wilde ik nog ff uit het gesloten topic hier plempen:


[...]


Weet jij wat een gekoppelde import/export is dan? Ik lees dat nu ook in de toelichting op wat ‘deals’ zijn:


[...]


Dan begrijp ik dus nog minder van aFRR dan ik al dacht. Dit veronderstelt dat er altijd een koppeling is, maar hoezo is dat zo? Er is toch nooit een perfect evenwicht tussen tekort en overschot op het net over 24 uur? Op basis waarvan wordt een laad- en en ontlaad actie dan gekoppeld? En waarom moet er überhaupt iets gekoppeld worden?
In NL kennen we asymmetrische inkoop voor aFRR.
Exploitanten van elektriciteitscentrales of bedrijven met een groot elektriciteitsverbruik kunnen zowel opregelend als afregelend aFRR aanbieden. Bij opregelend aFRR, ook wel "upward regulation" genoemd, wordt extra elektriciteit aan het net geleverd om een tekort weg te werken, bij afregelend aFRR (downward regulation) wordt elektriciteit van het net onttrokken.
https://www.next-kraftwerke.nl/kennis/regelvermogen-afrr

Het waarom er gekoppeld moet worden lijkt dus niet een eis te zijn vanuit Tennet.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Ik lees het vooralsnog als elke import ISP om een export ISP mee te voorzien en vice versa.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:34:
Ik lees het vooralsnog als elke import ISP om een export ISP mee te voorzien en vice versa.
Andere quote dan maar?
aFRR en mFRR kunnen 1 richting op worden ingeboden (op- OF afregelen). FCR moet beide kanten op worden aangeboden (op- EN afregelen).
https://www.stroomkr8.nl/...restoration-reserve-afrr/

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Maar dan betrek je het op het aFRR mechanisme. Ik doel op de lokale registratie van je systeem. EAN icm MID. Het is precies duidelijk hoeveel er middels een ISP actie langs de EAN en MID gaat. Per fase en per seconde. Men weet ook het verbruik. Het overige is 'dus' eigen opwek.

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 09:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:38:
Maar dan betrek je het op het aFRR mechanisme. Ik doel op de lokale registratie van je systeem. EAN icm MID.
Dus je bedoelt dat het koppelen van laden en ontladen puur een keuze is van Balans en dat Balans dat zelf bijhoudt dmv de P1 meter en de Eastron?

Balans bepaalt op die manier dus of een aFRR actie "succesvol " is, immers zij kiezen ervoor om een tegengestelde actie op de dag op je eigen installatie wel of niet te koppelen?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]


Dus je bedoelt dat het koppelen van laden en ontladen puur een keuze is van Balans en dat Balans dat zelf bijhoudt dmv de P1 meter en de Eastron?

Balans bepaalt op die manier dus of een aFRR actie "succesvol " is, immers zij kiezen ervoor om een tegengestelde actie op de dag op je eigen installatie wel of niet te koppelen?
Dat is dus de grote vraag.
Ik kan me weinig anders bedenken bij een 'gekoppelde' actie.

Als het daadwerkelijk om een opregel actie koppelen aan afregel actie gaat, dan kan dit even goed je hele PV opwek van die dag zijn. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat mensen met veel PV de systemen met weinig PV compenseren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Dat is dus de grote vraag.
Ik kan me weinig anders bedenken bij een 'gekoppelde' actie.

Als het daadwerkelijk om een opregel actie koppelen aan afregel actie gaat, dan kan dit even goed je hele PV opwek van die dag zijn. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat mensen met veel PV de systemen met weinig PV compenseren.
Op dagen als deze heb je bijna alleen maar ontlaadacties, zowel aFRR als onbalans.

Dan heeft Balans toch niet de mogelijkheid om dezelfde dag een tegengestelde aFRR of onbalans actie te doen?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Weet ik niet.
Misschien is het net juist wel gebaat bij afname naar de mensen met weinig opwek en nog plek in hun accu.
En daar zit dan ook meteen de onderliggende vraag in. Is jouw ontlaadactie PV dan gekoppeld aan de import bij iemand anders.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 09:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1QqxFGBXRO1hL3QCRgOL8DnEHU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ku167wLYkH0rAJzBOdj7cvld.jpg?f=user_large

Meer van deze dagen graag! :D

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
holy shit :D

Ik had precies hetzelfde als de dagen daar voor. ca 11 euro incl.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • FoxS
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:00
Maar gaat van deze opbrengst dan nog 70% naar BE?

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekker! Ik zit er 17 euro onder met 8kWh minder export.
Die 8kWh was al voor een grijpstuiver verkocht in de ochtend :+

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:35
FoxS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Maar gaat van deze opbrengst dan nog 70% naar BE?
Lijkt me niet, het is je eigen zonnestroom die verkocht wordt.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FoxS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Maar gaat van deze opbrengst dan nog 70% naar BE?
Dat is alleen bij aFRR, niet bij verkoop tegen onbalanstarieven zonder dat er een (latere of eerdere) aFRR laadactivatie aan gekoppeld is. Dat is tenminste de gedachte momenteel.

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:17
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCVCO5i4OQdiszjSyc_fm2UPkBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/p9HuyJm6BiKR3WtHhChv4vsr.gif?f=user_large

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:35
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


[Afbeelding]
Waarom ondoorzichtig, jij hebt gewoon minder kWh verkocht.

  • boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


[Afbeelding]
Ik denk dat het veel uitmaakt (tot) wanneer je kon terug leveren. Hier bijna 48 kWh geleverd met een gemiddelde prijs van 0,957 / kWh. Zag die dag wel dat mijn systeem tot laat in de avond aan het terugleveren was. Stel je accu is eerder leeg kun je de hoge tarieven missen en kom je tot een lagere gemiddelde verkoopprijs.

This post was created with 100% recycled electrons


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCGgz5zYV1egq0nsuKFXlKpo1T8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6s2oaxJZbxB9kxszrIOsiWwR.jpg?f=user_large
Zonder de PaQ plugin want ik heb geen zin om de computer aan te zetten
blue eyes schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:17:
Hier een kleine 50 euro, maar ik mis de resulaten van het laatste uur (ik weet niet of er handel was op dat moment, maar de cellen op de site zijn leeg).
Ik mis ook het laatste uur in de tabel. Verder zijn wij uiteraard weer precies hetzelfde

[ Voor 33% gewijzigd door Moby op 25-06-2026 10:33 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


[Afbeelding]
Er zijn grote verschillen ontstaan tussen systemen met aFRR actief en zonder. Tussen 11 en 12u ochtend was er een lange aFRR activatie export, wat voor de deelnemers vooral een lege batterij heeft bezorgd en weinig opbrengsten. Diegenen waren halverwege de hoge tarieven savonds wel leeg (of zelfs eerder). Degene zonder aFRR actief, hadden wel een volle accu savonds en konden dus tot na 23u exporteren en pakten de hele piek mee.

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:30

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hjVD4bGPuDqGn1Z0CUUWHHtaL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mMtIc33nkyVDLiAmh7skjEDV.png?f=user_large

Tjah, zoveel is er bij mij niet te exporteren, heb niet zoveel wattpiek vermogen liggen en de accu haalt bijna nooit de 60%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDlOZ4wccRNtSdNxMjN0FDn9-ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKwiGICVUXcyquPFMisSCxne.png?f=fotoalbum_large

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:17
deejeebv schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Waarom ondoorzichtig, jij hebt gewoon minder kWh verkocht.
Niet alleen minder verkocht maar ook een fors lagere gemiddelde verkoopprijs. In de mix heeft BE het bij mij minder goed gedaan, arbitrair dus. Het zal lastig te voorkomen zijn natuurlijk, maar wel zuur als precies jouw opstelling telkens aan de verkeerde kant van de streep zit.

Edit, verschil wel/geen aFRR weegt nu ook fors mee inderdaad. Maar ik denk dat de verschillen blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door JeVe op 25-06-2026 10:53 ]


  • veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:01
Moby schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:30:
[Afbeelding]
Zonder de PaQ plugin want ik heb geen zin om de computer aan te zetten


[...]


Ik mis ook het laatste uur in de tabel. Verder zijn wij uiteraard weer precies hetzelfde
Ik heb ook dezelfde opbrengst met 3 modules en mis ook het laatste uur.

Ik denk dat daarom de 23e bij mij ook nog niet in het dagoverzicht staat.

  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:07
Tja, het is heel makkelijk een beetje jaloers te kijken naar de mooie gerealiseerde opbrengsten de 23ste.. dat doe ik ook, anderzijds als ik het niet zou weten, zou ik het prima dagje vinden:

Statistieken voor 23-06-2026 (op een of andere manier niet zichtbaar in PaQ dashboard)
Import 20,290 kWh
Export 19,373 kWh
Inkoop prijs € 0,219 / kWh
Verkoop prijs € 0,636 / kWh
Inkoop kosten € 4,45
Verkoop opbrengsten € 12,33

Tot heden vanaf 23 jan:
Accu laden 3.472,0 kWh 20,1 ct/kWh gem.
Accu ontladen 3.270,7 kWh 27,6 ct/kWh gem.

Bij de wetenschap dat eea zeker nog niet geoptimaliseerd is en was, dan ben ik niet ontevreden. Enige wat ik volgens mij niet scherp heb, hoeveel eigen verbruik en opwek hier doorheen loopt dus echt heel veel conclusies kan ik er niet aan verbinden. Wel dat ik vooralsnog opbrengsten heb ipv kosten en daarvoor ook nog eens EV rij en allang vergeten ben dat ik die accu (en ooit zonnepanelen) betaald heb, dus als ik mezelf voor de gek wil houden dan voelt dit wel goed :)

  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:07
Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Er zijn grote verschillen ontstaan tussen systemen met aFRR actief en zonder. Tussen 11 en 12u ochtend was er een lange aFRR activatie export, wat voor de deelnemers vooral een lege batterij heeft bezorgd en weinig opbrengsten. Diegenen waren halverwege de hoge tarieven savonds wel leeg (of zelfs eerder). Degene zonder aFRR actief, hadden wel een volle accu savonds en konden dus tot na 23u exporteren en pakten de hele piek mee.
Idd. En het is vooralsnog onduidelijk wat die opbrengsten van de aFRR nu zijn voor ons, dus wellicht wordt het allemaal nog veel beter ook voor ons als aFRR geactiveerde gebruikers :)

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
Moby schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:30:
[Afbeelding]
Zonder de PaQ plugin want ik heb geen zin om de computer aan te zetten


[...]


Ik mis ook het laatste uur in de tabel. Verder zijn wij uiteraard weer precies hetzelfde
Scheelt nooit erg veel. Ik was net te laat met het ontdekken (minor). Ik was de auto aan het laden toen ik getriggerd werd door de berichten hier :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4CyXDXT_pkPtyDOQhrMzxtscfU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vv4Xkhi5xlxHS6asNVjd46xD.png?f=user_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Hier gewoon netjes 50 euro winst met de aFRR export in de middag. Aan de andere kant, s middags op een zonnig dagje is de accu toch al vol, dus dan exporteer ik sowieso al met 10kw na 12-12:30. Die 2kw extra van de batterij doen niet veel dan.

  • The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:23
een grotere batterij en wat PV opbrengst lijkt wel een positief effect te hebben op de opbrengsten nu.

LG-HM163MR-U34


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Er zijn grote verschillen ontstaan tussen systemen met aFRR actief en zonder. Tussen 11 en 12u ochtend was er een lange aFRR activatie export, wat voor de deelnemers vooral een lege batterij heeft bezorgd en weinig opbrengsten. Diegenen waren halverwege de hoge tarieven savonds wel leeg (of zelfs eerder). Degene zonder aFRR actief, hadden wel een volle accu savonds en konden dus tot na 23u exporteren en pakten de hele piek mee.
Het heeft ook met de grootte van je accu te maken, maar ook met je verbruik over de dag, met name als je een EV hebt, en deze geladen hebt....... Ik zie echt evidenten verschillen, even los van de dikke dag zoals eergisteren in mijn opbrengsten. Om de dag de auto laden, geeft lage en hoge inkomsten op die respectievelijke dagen.

Generiek - lijkt mooi, groot stysteem, hoge opbrengsten, zie eergisteren. 20 euro meer, maar de investering was ook 3000 hoger..
Een kleinere accu geeft wiskundig domweg andere effecten.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41
The_KnarF schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
een grotere batterij en wat PV opbrengst lijkt wel een positief effect te hebben op de opbrengsten nu.
Is dat niet gewoon - volume = key ?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:35
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Niet alleen minder verkocht maar ook een fors lagere gemiddelde verkoopprijs. In de mix heeft BE het bij mij minder goed gedaan, arbitrair dus. Het zal lastig te voorkomen zijn natuurlijk, maar wel zuur als precies jouw opstelling telkens aan de verkeerde kant van de streep zit.

Edit, verschil wel/geen aFRR weegt nu ook fors mee inderdaad. Maar ik denk dat de verschillen blijven.
De hoge prijzen kwamen pas later, toen was jij al 'uitverkocht'. Niemand kon voorzien dat de prijzen later zoveel hoger zouden zijn. Gisteren zaten we daar ook op te hopen, maar toen gebeurde het niet.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste