• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:28
Ja, dit EV laden is wel lastig om eerlijk te zijn.
Tot vorige week gebruikte ik altijd het laatste restje in de ochtend om de auto bij te laden.

Ik hoop eigenlijk dat Balans morgen in de middag flink importeert zodat iedereen de nacht met een volle accu begint. Ik weet niet helemaal waarom, maar nu met het nieuwe algoritme krijg ik de batterij niet meer vol met zoveel PV. Hopelijk morgen beter!

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nu wel ontladen met SOC17%

  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51

ede

4 Euro en ik sta op 17%, maar nu gaat hij toch op volle kracht invoeden

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:37:
Ja, dit EV laden is wel lastig om eerlijk te zijn.
Met dit soort magische avonden zou ik gewoon een laadpaal op straat pakken.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
380 opregelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wvcJ66n1/screenshot-624.png

Eigenlijk krijg je nu dus op onbalans een hogere prijs als op de biedladder van aFRR, alleen bij aFRR raak je het niet kwijt als de regeltoestand omslaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 23-06-2026 21:41 ]


  • vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:11
Echt zonde dat er met dit soort prijzen niet volledig ontladen kan worden. Hier valt echt veel te halen. Ik heb niet heel veel zon en door de aFRR activaties eerder niet boven de 40% gekomen vandaag. Daar kan toch in de middag beter op geanticipeerd worden, dan maar laden voor 10 cent, die verden je x10 terug met dit soort prijzen.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
vinxion schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:56:
Echt zonde dat er met dit soort prijzen niet volledig ontladen kan worden. Hier valt echt veel te halen. Ik heb niet heel veel zon en door de aFRR activaties eerder niet boven de 40% gekomen vandaag. Daar kan toch in de middag beter op geanticipeerd worden, dan maar laden voor 10 cent, die verden je x10 terug met dit soort prijzen.
Ja en als je hem nou leegdrukt, en de komende uren tegen 2, of 4 of 6,75 per kWh staat te verbruiken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:57:
[...]

Ja en als je hem nou leegdrukt, en de komende uren tegen 2, of 4 of 6,75 per kWh staat te verbruiken?
oef, soc nu 13% dat ga ik niet redden tot morgenochtend, vannacht het verbruik op de airco na proberen te minimaliseren. De inkoop soc drempel lag de afgelopen dagen op 10% in elk geval bij mij.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:11
paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:57:
[...]

Ja en als je hem nou leegdrukt, en de komende uren tegen 2, of 4 of 6,75 per kWh staat te verbruiken?
6,75 per kWh kan niet? De ladder voor onbalans zit bij 4 op maximaal volgens mij.

Die prijs gaat ook niet de hele nacht aanhouden. Ook weten ze (AI voorspelling) wat je normaal in de nacht verbruikt, tot dat punt kan het leeg. Hoeft dus niet gefixeerd te zijn op percentage.

  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51

ede

paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:57:
[...]

Ja en als je hem nou leegdrukt, en de komende uren tegen 2, of 4 of 6,75 per kWh staat te verbruiken?
In geval van idioot hoge stroomkosten en een lege batterij zou het EMS niet meteen op volle kracht moeten gaan laden, maar gewoon je huishouden op het net moeten laten draaien tot de prijzen weer normaal zijn

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:59
zunrob schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:37:
Ja, dit EV laden is wel lastig om eerlijk te zijn.
Tot vorige week gebruikte ik altijd het laatste restje in de ochtend om de auto bij te laden.

Ik hoop eigenlijk dat Balans morgen in de middag flink importeert zodat iedereen de nacht met een volle accu begint. Ik weet niet helemaal waarom, maar nu met het nieuwe algoritme krijg ik de batterij niet meer vol met zoveel PV. Hopelijk morgen beter!
Kwestie van alleen overdag laden nu, of inderdaad vroeg op de ochtend. Maar dan mis je de afrr activaties. In de nacht kan ook, maar dan is het relatief duur. Want er staat geen wind en geen zon nu.

Wel zuur dat bij veel van jullie de accu inmiddels leeg is, dat verdient wel wat aandacht. Misschien had BE ook verwacht dat er meer zon zou zijn. Mijn forecast is deze dag van 100 kWh naar 80 kWh gegaan. Uiteindelijk 90 kWh opgewekt

Voor mij zou deze dag zou qua verkopen wel eens als topper in de boeken kunnen gaan hier. Eerste dag 70 kWh plus geëxporteerd and still counting.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vinxion schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:56:
Echt zonde dat er met dit soort prijzen niet volledig ontladen kan worden. Hier valt echt veel te halen. Ik heb niet heel veel zon en door de aFRR activaties eerder niet boven de 40% gekomen vandaag. Daar kan toch in de middag beter op geanticipeerd worden, dan maar laden voor 10 cent, die verden je x10 terug met dit soort prijzen.
Achteraf kijk je een koe in de kont en had je inderdaad nu 400% rendement gemaakt.

Ik begrijp dat Balans ongeduldig is om aFRR uit te testen, het zijn alleen niet de beste dagen om dat te doen met een enorme hittegolf en EPEX tarieven morgen van €1,28/kWh. Hopelijk snapt Balans dat nu ook en kunnen ze iets aan de timing doen.

  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51

ede

In het afgelopen uur met 1 keer terugleveren (van 17 tot 13%) toch maar mooi €6,22 opgehaald!

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Heb ook het idee dat er wat te snel wordt gestart met verkoop, waardoor je op het moment dat de prijs 'hoog' is te kort komt.

Lijkt me dat Balans dit ook ziet en mogelijk ook nog wat zoekende is zeker met de aFRR activaties ertussen door. Fine tunen en doorgaan!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 23:07
Moby schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:27:
Nog 51% SOC over. Fijne avond zo.
Zijn wij ook maar vrienden dan, hier ook nog 51% :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 23:07
ecn1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:05:
Heb ook het idee dat er wat te snel wordt gestart met verkoop, waardoor je op het moment dat de prijs 'hoog' is te kort komt.

Lijkt me dat Balans dit ook ziet en mogelijk ook nog wat zoekende is zeker met de aFRR activaties ertussen door. Fine tunen en doorgaan!
Dat is ook wat ik denk.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:05:
[...]


Achteraf kijk je een koe in de kont en had je inderdaad nu 400% rendement gemaakt.

Ik begrijp dat Balans ongeduldig is om aFRR uit te testen, het zijn alleen niet de beste dagen om dat te doen met een enorme hittegolf en EPEX tarieven morgen van €1,28/kWh. Hopelijk snapt Balans dat nu ook en kunnen ze iets aan de timing doen.
Klopt, de timing is welicht wat ongelukkig met deze uitzonderlijke dagen. Laten we hopen dat niet alleen ons dit opvalt.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Aan de andere kant, het is wel de beste dag tot nu toe geweest voor mij. Ben nu met 13% leeg. Maar de teller staat op 32,63 euro….. Had het meer kunnen zijn? Zeker… Maar morgen hebben we nieuwe kansen. Nu even hopen dat Balans daar ook aan denkt.

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:28
jeeedeee schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Kwestie van alleen overdag laden nu, of inderdaad vroeg op de ochtend. Maar dan mis je de afrr activaties. In de nacht kan ook, maar dan is het relatief duur. Want er staat geen wind en geen zon nu.

Wel zuur dat bij veel van jullie de accu inmiddels leeg is, dat verdient wel wat aandacht. Misschien had BE ook verwacht dat er meer zon zou zijn. Mijn forecast is deze dag van 100 kWh naar 80 kWh gegaan. Uiteindelijk 90 kWh opgewekt

Voor mij zou deze dag zou qua verkopen wel eens als topper in de boeken kunnen gaan hier. Eerste dag 70 kWh plus geëxporteerd and still counting.
Wat vreemd, ik had vandaag 82,1 kWh opwek. 31,1 kWh tot nu toe geëxporteerd, nog 32% SOC. 44,7 kWh verbruik. Jij?

Overdag laden kan helaas niet, dan ben ik op het werk.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 23-06-2026 22:10 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dbm12 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:09:
Aan de andere kant, het is wel de beste dag tot nu toe geweest voor mij. Ben nu met 13% leeg. Maar de teller staat op 32,63 euro….. Had het meer kunnen zijn? Zeker… Maar morgen hebben we nieuwe kansen. Nu even hopen dat Balans daar ook aan denkt.
Je zit nog niet op aFRR of heb je een manier om de aFRR activaties ook op waarde te bepalen?

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Wat een klagers hier, ik houd exports nog wel vol tot middernacht. :+

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 23-06-2026 22:11 ]


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
[...]


Je zit nog niet op aFRR of heb je een manier om de aFRR activaties ook op waarde te bepalen?
Ik zit wel op aFRR. Maar ik ga nu gewoon uit van de onbalansprijs (kaal) op tijden dat er op aFRR is verkocht (niet super dus). Het kan dus alleen maar beter worden.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
vinxion schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:01:
[...]

6,75 per kWh kan niet? De ladder voor onbalans zit bij 4 op maximaal volgens mij.

Die prijs gaat ook niet de hele nacht aanhouden. Ook weten ze (AI voorspelling) wat je normaal in de nacht verbruikt, tot dat punt kan het leeg. Hoeft dus niet gefixeerd te zijn op percentage.
Op papier leuk, maar in de praktijk soms wat minder. Ik had vannacht weer het bekende hobbetlje van 16 >> 5% in een uurtje. "leeg"
Het gevolg van een slechte SOC telling door gebrek aan hele cycles.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ede schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:01:
[...]

In geval van idioot hoge stroomkosten en een lege batterij zou het EMS niet meteen op volle kracht moeten gaan laden, maar gewoon je huishouden op het net moeten laten draaien tot de prijzen weer normaal zijn
Ja dat doet het uiteraard. Maar kan evengoed vies tegen gaan vallen ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dbm12 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:12:
[...]


Ik zit wel op aFRR. Maar ik ga nu gewoon uit van de onbalansprijs (kaal) op tijden dat er op aFRR is verkocht (niet super dus). Het kan dus alleen maar beter worden.
Uhm nee het kan niet alleen maar beter worden.

Bij aFRR gaat er immers 70% van de opbrengst naar Balans en de biedladder prijzen waren op de aFRR momenten niet veel anders als de onbalansprijzen.

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:28
ecn1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Klopt, de timing is welicht wat ongelukkig met deze uitzonderlijke dagen. Laten we hopen dat niet alleen ons dit opvalt.
Balans heeft dit ook gezien hoor. :) Maar we zitten nu na werktijd simpelweg op de onbalans markt. Ja de prijzen zijn nu hoog, maar dat had niet per se zo hoeven zijn. (Want iedereen zag de airco piek aankomen.)

Ben benieuwd wat morgen ons brengt!

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 23:07
zunrob schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
[...]


Wat vreemd, ik had vandaag 82,1 kWh opwek. 31,1 kWh tot nu toe geëxporteerd, nog 32% SOC. 44,7 kWh verbruik. Jij?

Overdag laden kan helaas niet, dan ben ik op het werk.
Ik heb de EV maar stopgezet, met deze prijzen betaald de baas slechter per kWh :D
112,2 opwek, 44,44 export, 2 kWh import, EV 27 kWh, huis 28 en nog 50% SoC. Begonnen op 37% SoC.

[ Voor 69% gewijzigd door blue eyes op 23-06-2026 22:17 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:28
scoobs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
Wat een klagers hier, ik houd exports nog wel vol tot middernacht. :+
Had jij je automatisering aanstaan?

  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Uhm nee het kan niet alleen maar beter worden.

Bij aFRR gaat er immers 70% van de opbrengst naar Balans en de biedladder prijzen waren op de aFRR momenten niet veel anders als de onbalansprijzen.
We gaan het zien. Ik weet de prijs niet en ik reken kale prijzen. Dit jaar hebben we nog mazzel met EB en met 32 euro kaal vind ik het sowieso geen slechte dag (ATH voor mij). Zoals ik al zei, kan het beter? Zeker weten de 50 euro had erin gezeten wellicht wel meer. Maar zonder de batterij hadden we niet dit bedrag kunnen noteren.

Ik kijk er dan ook positief naar. Het is een learning curve voor alle partijen.

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@zunrob Nope, met de ingang naar aFRR heb ik alles gedisabled. Ik wek gewoon 100kwh op op dagen als deze, met een huisverbruik van een kleine 9kwh inc terugkoelen van de woning s nachts. Pas rond 19u beginnen de exports het te winnen van PV hier. Ik ben wel eens aan het kijken of ik de loads en aux PV op een gezonde wijze automatisch kan laten switchen van pap naar sap, maar eerlijk gezegd zet dat geen zoden aan de dijk.

[ Voor 26% gewijzigd door scoobs op 23-06-2026 22:22 ]


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:12:
[...]Ik had vannacht weer het bekende hobbetlje van 16 >> 5% in een uurtje. "leeg"
Het gevolg van een slechte SOC telling door gebrek aan hele cycles.
Het gevolg van een inferieur BMS dat slecht (kleine) stroomsterktes meet.

Een goed BMS heeft een hobbel van 1,1~1,6% na 211 dagen zonder SoC=100%.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hier nu afname vanaf grid, blijkbaar is de accu te leeg :(

Van klussen krijg je grijze haren


  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:05
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Uhm nee het kan niet alleen maar beter worden.

Bij aFRR gaat er immers 70% van de opbrengst naar Balans en de biedladder prijzen waren op de aFRR momenten niet veel anders als de onbalansprijzen.
Sorry, maar dit vind ik wel een stevig statement als je BE beticht van eigen gewin. Kan net zo goed zijn dat ze gewoon nog niet alles gefinetuned hebben

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Prijzen lijken te normaliseren nu.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Sorry, maar dit vind ik wel een stevig statement als je BE beticht van eigen gewin. Kan net zo goed zijn dat ze gewoon nog niet alles gefinetuned hebben
Ik beticht helemaal niets, ik geef alleen aan hoe de cijfers uitpakken als je onbalanstarieven gebruikt in je berekening terwijl er aFRR biedladder tarieven worden gebruikt. Die laatste gaan tegen 30/70, dat is algemeen bekend.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je verkoopt je eigen PV toch grotendeels?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:28
Het lijkt me niet dat de PV die je verkoopt ook onder die 30/70 valt idd.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 23:07
toch grappig dat je nu denkt: stop met de export, bij prijzen van 200 euro :D Bewaar het voor morgenvroeg, neem de gok :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:57:
[...]


Ik beticht helemaal niets, ik geef alleen aan hoe de cijfers uitpakken als je onbalanstarieven gebruikt in je berekening terwijl er aFRR biedladder tarieven worden gebruikt. Die laatste gaan tegen 30/70, dat is algemeen bekend.
Toch maar even reageren want dat doe je wel. Je zal er vast een draai aan geven.
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:04:
Zonde dat dit niet meer meegepakt kan worden. Zien we hier weer het verschil tussen “voor de klant” en “voor Balans”? Met aFRR pakken ze immers de winst, met onbalans maar 2ct.
Echt een lelijke opmerking vind ik.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:05
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:57:
[...]


Ik beticht helemaal niets, ik geef alleen aan hoe de cijfers uitpakken als je onbalanstarieven gebruikt in je berekening terwijl er aFRR biedladder tarieven worden gebruikt. Die laatste gaan tegen 30/70, dat is algemeen bekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_TZ0MIZt-isckuq2UkydR2Djn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5mT1fH4Nz1ztnS4fmhdklgu.png?f=fotoalbum_large
Dit is toch redelijk betichten of lees ik je bericht verkeerd?

  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:05
zunrob schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:05:
Het lijkt me niet dat de PV die je verkoopt ook onder die 30/70 valt idd.
Maar hoe weten ze wat van je PV komt als PV niet direct op de Deye is aangesloten of zouden ze alles wat je zelf teruglevert uitsluiten van die 30/70%

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:08:
[...]

[Afbeelding]
Dit is toch redelijk betichten of lees ik je bericht verkeerd?
Reageer dan allereerst op het bericht wat je bedoelt :?

En de kloof waar ik het daar over heb is vaker aangestipt, er zit gewoon spanning tussen de belangen van Balans en de belangen van de klant.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:37:
Hier nu afname vanaf grid, blijkbaar is de accu te leeg :(
Hier ook, SOC 13 en alle 3 staan ze op idle. Bij status op elke batterij zie ik uvp = 1.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Hoe werkt de combinatie van een partij zoals BE, die naast BRP ook BSP (met aFRR) is?
Op de momenten dat aFRR vermogen geactiveerd wordt, is BE dan tijdelijk uitgezonderd van verrekening in haar BRP-rol?

Oftewel worden gedurende de geactiveerde aFRR momenten geen passieve onbalanskosten verrekend door Tennet, of tenminste voor het vermogen dat daadwerkelijk in de juiste richting stroomt? Of lopen die passieve onbalanskosten gewoon door maar heeft BE besloten om die kosten niet in rekening te brengen voor aFRR vermogen en toe te rekenen aan de klanten die op dat moment niet meedoen én aan alle andere momenten waarop aFRR niet actief is?

Die momenten van aFRR afroep kan BE moeilijk/niet meenemen in haar geprognotiseerde ISP vermogensramingen. Ik bedoel ondanks dat BE helpt om onbalans op te lossen, worden de onbalanskosten (lees: inkoopvergoeding en verkoopvergoeding bovenop de EPEX-spot-prijs) bij BE juist hoger omdat BE aFRR doet (dus misschien relatief veel onbalans heeft op een beperkt volume t.o.v. andere BRP's)?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:49
jacovn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:03:
Op het woord belasting gezocht en niet kunnen vinden. Is affr nu met het of zonder belasting en btw ?
0xygen500 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
[...]

btw hangt af van of je ondernemer bent
Ik zal het misschien niet helemaal begrijpen, maar is het niet zo dat eenieder die via BE meedoet en een thuisaccu van ze heeft voor de fiscus als ondernemer wordt gezien?

;)

[ Voor 23% gewijzigd door Dirkga op 23-06-2026 23:28 ]


  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:05
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:12:
[...]


Reageer dan allereerst op het bericht wat je bedoelt :?

En de kloof waar ik het daar over heb is vaker aangestipt, er zit gewoon spanning tussen de belangen van Balans en de belangen van de klant.
Ik zag het meer als een verlengde op de eerste reactie. Snap het argwanende niet zo. Je wist de situatie (dat BE 30/70% verhouding aanhoudt) toch al toen je de overeenkomst tekende?

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Trigger op 10% soc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g254uPxIjHVdpS3r07FCFUtRpJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvikopDsDfHvcDfSg51qy9hK.png?f=fotoalbum_large

Ondanks de lage soc goed de nacht doorgekomen, moet er wel bijlzeggen dat ik het opladen EV heb uitgesteld en ook het sproeien wat ik normaal 's nachts doe naar de ochtend heb verplaatst.

Eens kijken wat vandaag brengt, gister niet hoger als 58% soc gekomen door de vele exports, en dus relatief snel leeg in de avond.

Met deze strategie zal de accu in elk geval niet snel meer overlopen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:59
zunrob schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
[...]


Wat vreemd, ik had vandaag 82,1 kWh opwek. 31,1 kWh tot nu toe geëxporteerd, nog 32% SOC. 44,7 kWh verbruik. Jij?

Overdag laden kan helaas niet, dan ben ik op het werk.
Ongeveer 95 kWh opwek, verbruik zal gisteren zal rond de 10 kWh liggen, en uiteindelijk SoC zo rond de 30 %. Uiteindelijk 73 kWh kunnen exporteren, laatste twee dure tijdslots gemist omdat de vrouw de auto aan de lader had gelegd, en mijn automations daar nog niet op waren ingericht 8)7

Helaas geen airco hier, dus erg warm in huis, maar ja wel mooie teruglevertarieven :*) Vandaag gaat de auto weer aan de lader als de prijzen laag zijn en dan hopelijk weer zowel de auto als de accu vol voor in de avond. Moet wel lukken verwacht ik met 100 kWh opwek voorspeld.

[ Voor 11% gewijzigd door jeeedeee op 24-06-2026 09:01 ]


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Ongeveer 95 kWh opwek, verbruik zal gisteren zal rond de 10 kWh liggen, en uiteindelijk SoC zo rond de 30 %. Helaas geen airco hier, dus erg warm in huis, maar ja wel mooie teruglevertarieven :*) Vandaag gaat de auto weer aan de lader als de prijzen laag zijn en dan hopelijk weer zowel de auto als de accu vol voor in de avond. Moet wel lukken verwacht ik met 100 kWh opwek voorspeld.
Nice.
Prognose hier is rond de 53 kWh opwek. Maar ook rond de 20 kWh verbruik (airco was gisteren toch rond de 5 kWh in en SWW run van warmtepomp neemt ook nog een 1 - 1,5 kWh in ) Dus als het meezit heb ik rond de 33 kWh aan export mogelijkheden vandaag. Hopelijk ook nog een goede import zodat we allemaal vanavond met popcorn klaar kunnen zitten en onze eurometer omhoog zien gaan. Gisteren ook rond de 32,60 euro kaal behaald en dat verwacht ik vandaag toch minimaal te evenaren zo niet te overtreffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 24-06-2026 09:03 ]


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Elk individueel systeem is onderdeel van de Hive.
Perfecte individuele afstemming gaat nooit lukken. Kun je het zelf beter aansturen als je gaat micro managen? Zeker... Dan was je gisteren 2-3 uur tijd kwijt geweest... En dat levert dan een tientje meer op dan het automatische systeem.

Het is financieel veel efficiënter om een extra rondje te schoffelen voor gemeentewerken.

En wat betreft de verdeling van de inkomsten: Dat staat in de overeenkomst. Als je daar nu niet blij mee bent, dan ben je te laat met daarover nadenken... Dat is je eigen verantwoording, niet die van Balans. Je mag aan het einde van de overeenkomst heroverwegen... ik heb het al meerdere keren gezegd: Marktwerking zal deze verdeling eerlijk maken... voor dat moment maak je je druk om iets waar je geen invloed op hebt... en maakt het alleen maar dat je negatieve energie over jezelf af roept.

En als je dan hier blijft zeuren... dan gooi je het topic vol met negatieve energie.

Ga lekker met je voeten in het water onder je parasol een nul-punt-nulletje in jezelf gieten ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Zijn er intussen al mensen die hun aFRR status van "binnenkort" naar "actief" hebben zien gaan? Ik zit hier met smart te F5'en maar tot op heden nog geen activatie helaas.

  • Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:21
Nu flinke imports voor 10 cent bij een SOC van 31% terwijl er 100 kW opwek wordt verwacht vandaag. Ik zit volgens Dashboard niet op aFFR. Soms is de logica een beetje zoek

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:03:
Nu flinke imports voor 10 cent bij een SOC van 35% terwijl er 100 kW opwek wordt verwacht vandaag. Ik zit volgens Dashboard niet op aFFR. Soms is de logica een beetje zoek
16% SOC, maar geen import. Prijs is ook 0,256 euro per kWh nu met EB/BTW dus is sowieso wel interessant waarom jij nu import hebt.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:59:
Je verkoopt je eigen PV toch grotendeels?
Fysiek verkoop je je eigen PV, maar ik had begrepen dat een aFRR activatie administratief altijd tegenover een tegengestelde aFRR activatie zou staan?
Zou dat dan ook de reden zijn dat de financiele resultaten van aFRR nog niet zichtbaar zijn?
paQ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:59:
We staan geen 70% van de opbrengsten van onze PV opwek af.
Als je wat exporteert, bijv overschot, nu, maar ook straks dan krijg je daar gewoon de marktprijs voor minus de opslag.
Ter zijde, de "straks" hierboven in de quote is nu :D
Ik hoop dat ik dit goed verwoord;
Op aFRR is het zo dat er met een gerichte actie wordt geladen, bijv tegen 2 cent. Die actie wordt geadministreerd. Als je later weer exporteert middels een gerichte actie tegen bijv 20 cent, dan wordt ook dat geadministreerd.
Tussen dat laden en ontladen moet een balans zijn. Over dat deel zit dus ook die 70/30 verdeling. Dat is immers het hele businessmodel van BE. Alles wat daar buiten valt -haast een administratieve saldering, en dus het overschot wat daarna overblijft- gaat gewoon tegen de marktprijs.
Don is erg druk, maar zet het op zijn to-0do lijstje om dit op een later moment nog te verduidelijken
Zou erg helpen als Balans een blog opzet met meer uitleg over de werking.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 24-06-2026 10:08 ]


  • Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:57
Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:03:
Nu flinke imports voor 10 cent bij een SOC van 35% terwijl er 100 kW opwek wordt verwacht vandaag. Ik zit volgens Dashboard niet op aFFR. Soms is de logica een beetje zoek
Dit snap ik ook niet. mijn SOC is veel te laag >20%, kom nooit tot 100% en kan nog genoeg kwijt in de auto maar ik heb geen imports. Gisteravond ook relatief veel verbruik gehad toen prijs boven de 1 euro zat. ik snap Don zijn reactie over centen kwh, maar dit gaat over 10tallen euro's per dag, van dit soort dagen moet je het hebben

Als Balansenergie een schuifje maakt, van weinig naar veel import, dat je die zelf hoog of laag kan zetten

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Fysiek verkoop je je eigen PV, maar ik had begrepen dat een aFRR activatie administratief altijd tegenover een tegengestelde aFRR activatie zou staan?
Zou dat dan ook de reden zijn dat de financiele resultaten van aFRR nog niet zichtbaar zijn?


[...]


Ter zijde, de "straks" hierboven in de quote is nu :D


[...]


[...]

Zou erg helpen als Balans een blog opzet met meer uitleg over de werking.
Ik moet bekennen dat dit nog best een onduidelijke zaak is. Er is me verteld dat het om gekoppelde ontlaad- en laadacties gaat. Ik zie niet in hoe je een ontlaadactie zou willen koppelen aan energie die uit de lucht komt vallen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Wat @paQ zegt, dat is schriftelijk aan mij bevestigd. Voor aFRR ontlaad sessies bijvoorbeeld moet er diezelfde dag een laadsessie zijn, om te tellen als balansactie.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Ik moet bekennen dat dit nog best een onduidelijke zaak is. Er is me verteld dat het om gekoppelde ontlaad- en laadacties gaat. Ik zie niet in hoe je een ontlaadactie zou willen koppelen aan energie die uit de lucht komt vallen.
Dat is denk ik het administratieve verhaal. Net als met saldering vroeger ontving je in de winter stroom en leverde je het in de zomer terug. De eindstand was dan 0 (in balans).

Alleen in de overeenkomst wordt gesproken over settlementsperiodes van een kalendermaand, op het dashboard zelfs twee maanden:
Waarom met 2 maanden vertraging? Dit komt omdat de definitieve cijfers van onbalans maar ook later balanceringsdiensten langer duren voordat wij deze ontvangen. Met deze vertraging vangen wij dit op en werken we altijd met de meest recente cijfers.
Ik vermoed dat er dus een bepaalde houdbaarheid qua tijdsduur zit op het mogen tegenstrepen van een aFRR activatie, anders kan je moeilijk een bedrag bepalen zijnde gerealiseerde opbrengst.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:17:
Wat @paQ zegt, dat is schriftelijk aan mij bevestigd. Voor aFRR ontlaad sessies bijvoorbeeld moet er diezelfde dag een laadsessie zijn, om te tellen als balansactie.
Ik meen gisteren alleen invoed-aFRR acties gezien te hebben.
Dat zou dan betekenen dat anderen in de pool afneem-aFRR acties moeten hebben gehad om het voor alle deelnemers een geldige aFRR actie te laten zijn :?

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Lol nee, het betekent dat de opbrengsten op die dag 100% voor jou zijn. Je kunt prima geldige aFRR acties hebben die maar 1 kant op gaan. Het weerlegt jouw eerdere opmerking over waar de winst voor balans ligt; die 70/30 heeft activaties beide kanten op nodig, anders zou balans 70% van bijv jouw zonnestroom voor zichzelf claimen.

[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 24-06-2026 10:24 ]


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Dat wordt weer cashen vanavond ;)

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:23:
Lol nee, het betekent dat de opbrengsten op die dag 100% voor jou zijn. Je kunt prima geldige aFRR acties hebben die maar 1 kant op gaan. Het weerlegt jouw eerdere opmerking over waar de winst voor balans ligt; die 70/30 heeft activaties beide kanten op nodig, anders zou balans 70% van bijv jouw zonnestroom voor zichzelf claimen.
Dus resumerend om het te begrijpen: Wanneer Balans aFRR acties doet is het provisie percentage van 70/30 alleen van toepassing als er op dezelfde dag een tegengestelde aFRR actie is (op jouw EAN?)?

En anders is de winst 100% voor de klant?

En over zonnestroom zeiden ze onderstaande (vanochtend opgezocht). In het geval van een aFRR actie zou dat dan de marktprijs van de biedladder zijn.
We staan geen 70% van de opbrengsten van onze PV opwek af.
Als je wat exporteert, bijv overschot, nu, maar ook straks dan krijg je daar gewoon de marktprijs voor minus de opslag.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 24-06-2026 10:54 ]


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Dat is bijna correct; er staat nergens dat er een tegengestelde actie een aFRR moet zijn, dat kan een generieke laadactie van balans zijn. Mijns inziens ook logisch; het lijkt me dat acties in een bepaalde richting vaak gecorreleeerd zijn aan meer acties in diezelfde richting. (op dagbasis)

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:59:
Dat is bijna correct; er staat nergens dat er een tegengestelde actie een aFRR moet zijn, dat kan een generieke laadactie van balans zijn. Mijns inziens ook logisch; het lijkt me dat acties in een bepaalde richting vaak gecorreleeerd zijn aan meer acties in diezelfde richting. (op dagbasis)
Scherp!

Er staat inderdaad niet, ook niet in de post van @paQ , dat aFRR met aFRR in balans moet zijn
Op aFRR is het zo dat er met een gerichte actie wordt geladen, bijv tegen 2 cent. Die actie wordt geadministreerd. Als je later weer exporteert middels een gerichte actie tegen bijv 20 cent, dan wordt ook dat geadministreerd.
Tussen dat laden en ontladen moet een balans zijn. Over dat deel zit dus ook die 70/30 verdeling
Dus in de ochtend aFRR tegen 30 cent ontladen en de rest van de dag tegen onbalans ontladen: Alles tegen marktprijs, geen 30/70 verdeling maar 2ct per kWh.

In de ochtend aFRR tegen 30 cent ontladen, in de middag laden tegen onbalans (tussen de 10 en 15 cent): Aantal kWh aFRR tegen 30-15 * 30% = opbrengst 5 ct + onbalansprijs, de rest voor de marktprijs.

In de ochtend aFRR tegen 10 cent ontladen, in de middag laden tegen onbalans voor 15 cent: Geen winst op aFRR actie. Alles tegen marktprijs?

  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Hier is de Soc al opgelopen van 19% naar 50%. Maar ondanks goede prijzen (+10cent) wordt er niet verkocht. Jammer, zit ik weer veel te vroeg vol.

[ Voor 3% gewijzigd door E-Transitie op 24-06-2026 11:25 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@E-Transitie Idem, maar zoveel mensen, zoveel wensen. Met dagen als vandaag hoor ik liever niet bij die mensen die gisteren om 21 uur met lede ogen moesten toezien hoe hun forumgenoten aan het harken waren. Wie weet heeft balans hun gradient curve onder bepaalde omstandigheden wat gefinetuned.

We gaan het zien of deze fluke in prijs een standaard tafereel wordt als 24-uurs gemiddelden langere tijd bove nde 25c hangen.

[ Voor 34% gewijzigd door scoobs op 24-06-2026 11:29 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Transitie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:22:
Hier is de Soc al opgelopen van 19% naar 50%. Maar ondanks goede prijzen (+10cent) wordt er niet verkocht. Jammer, zit ik weer veel te vroeg vol.
Er wordt toch aardig bijgeladen deze ochtend, denk dat ze de strategie hebben aangepast na de gemiste kansen van gisteravond?

  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:21
E-Transitie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:22:
Hier is de Soc al opgelopen van 19% naar 50%. Maar ondanks goede prijzen (+10cent) wordt er niet verkocht. Jammer, zit ik weer veel te vroeg vol.
Als ik het vergelijk met 19 en 20 juni loop ik een kwartiertje voor ongeveer. Ik zat die dagen om kwart voor twaalf op 52% en was rond half vijf vol (prima tijdstip wat mij betreft). Vandaag is de SOC nu 52%.

  • boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:01
Ik lees hier al e.e.a. over AFRR acties, maar heeft iemand die al benoemd staan in zijn dashboard bij BE?Bij mij staat er consequent 'Geen deals' bij 'Deals voor <datum>' op het dashboard op de Resultaten pagina.(AFRR Actief staat op 'Ja' onder account overigens)

This post was created with 100% recycled electrons


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
boredgeestje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:35:
Ik lees hier al e.e.a. over AFRR acties, maar heeft iemand die al benoemd staan in zijn dashboard bij BE?Bij mij staat er consequent 'Geen deals' bij 'Deals voor <datum>' op het dashboard op de Resultaten pagina.(AFRR Actief staat op 'Ja' onder account overigens)
Nee, nog geen deals.

Wel aFRR onder 'verbruik per 15 minuten' maar daar geen duidelijke specificatie wat het opgeleverd heeft.

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:30:
[...]


Er wordt toch aardig bijgeladen deze ochtend, denk dat ze de strategie hebben aangepast na de gemiste kansen van gisteravond?
Ik heb geen enkele laadactie gehad, soc nu 45%? Kom dat dan door de forecast, die voorspelt dat ik zonder ontlaadactie om 16:00 vol zit?

Daarbij denk ik dat de voorspelling van 64kWh behoorlijk optimistisch is, denk dat ik niet hoger als 55-56 uit ga komen.

[ Voor 13% gewijzigd door ecn1985 op 24-06-2026 11:49 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:17:
[...]


Scherp!

Er staat inderdaad niet, ook niet in de post van @paQ , dat aFRR met aFRR in balans moet zijn


[...]


Dus in de ochtend aFRR tegen 30 cent ontladen en de rest van de dag tegen onbalans ontladen: Alles tegen marktprijs, geen 30/70 verdeling maar 2ct per kWh.

In de ochtend aFRR tegen 30 cent ontladen, in de middag laden tegen onbalans (tussen de 10 en 15 cent): Aantal kWh aFRR tegen 30-15 * 30% = opbrengst 5 ct + onbalansprijs, de rest voor de marktprijs.

In de ochtend aFRR tegen 10 cent ontladen, in de middag laden tegen onbalans voor 15 cent: Geen winst op aFRR actie. Alles tegen marktprijs?
Ik ben blij dat jullie het begrijpen, ondanks dat je het helemaal uitschrijft heb ik eerlijk gezegd nog geen idee hoe dit er nu in de praktijk uit gaat zien.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Ik heb geen enkele laadactie gehad, soc nu 45%? Kom dat dan door de forecast, die voorspelt dat ik zonder ontlaadactie om 16:00 vol zit?
Dat lijkt mij een correcte aanname.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Ik ben blij dat jullie het begrijpen, ondanks dat je het helemaal uitschrijft heb ik eerlijk gezegd nog geen idee hoe dit er nu in de praktijk uit gaat zien.
Ik claim niet dat ik het begrijp hoor, probeer het juist uit te vinden. Het is jammer dat het niet gewoon duidelijk op de site van Balans staat want nu kan je er natuurlijk niet op terugvallen.

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:48:
[...]


Dat lijkt mij een correcte aanname.
oke, dus jou forecast voor opwek is een stuk lager als mijn voorspelde 64kWh? Neem aan dat jij de dag ook zo goed als leeg bent begonnen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:51:
[...]


Ik claim niet dat ik het begrijp hoor, probeer het juist uit te vinden. Het is jammer dat het niet gewoon duidelijk op de site van Balans staat want nu kan je er natuurlijk niet op terugvallen.
Bedoel ik ook niet, blij dat je het duidelijk uitschrijft, zal in de loop van de weken wel duidelijker worden. Misschien een keer een Q&A met balans.. ;)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:51:
[...]

oke, dus jou forecast voor opwek is een stuk lager als mijn voorspelde 64kWh? Neem aan dat jij de dag ook zo goed als leeg bent begonnen?
Mijn forecast leek de 100% vanavond niet aan te gaan tikken en nu wel. Ik heb inderdaad ook geen 64kWh aan zonnestroom vandaag :o

  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:18
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:51:
[...]

oke, dus jou forecast voor opwek is een stuk lager als mijn voorspelde 64kWh? Neem aan dat jij de dag ook zo goed als leeg bent begonnen?
Ik heb ook maar 1 import gehad, begon op 7% en volgens de forecast kom ik op max 15% uit (weinig PV). Ik snap er echt niks van...

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:53:
[...]


Mijn forecast leek de 100% vanavond niet aan te gaan tikken en nu wel. Ik heb inderdaad ook geen 64kWh aan zonnestroom vandaag :o
Zit daar het verschil, dat lijkt prima te werken. Alleen de vraag in hoe verre de forecast klopt, lijkt wat aan de positieve kant.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Zit daar het verschil, dat lijkt prima te werken. Alleen de vraag in hoe verre de forecast klopt, lijkt wat aan de positieve kant.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer ;) Bij anderen pakt het anders uit.
Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Hier werd juist geladen, totaal onnodig met een verwacht pv opbrengst van 100 kW. SOc was destijds 31%.

[Afbeelding]

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Tieske88 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Ik heb ook maar 1 import gehad, begon op 7% en volgens de forecast kom ik op max 15% uit (weinig PV). Ik snap er echt niks van...
Dat lees je hier wel vaker, met weinig PV kan het systeem nog niet goed omgaan neem aan dat dit gaande weg beter gaat worden, begrijp de frustratie, zeker omdat je op deze manier niet de mooie verkoopmomenten mee kunt pakken.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verleden, heden en toekomst in één post.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WznytJxx/screenshot-625.png De uitdagingen met de vergroening lijken alleen maar groter te worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 24-06-2026 12:01 ]


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Op deze manier zou ik zelf bijna overwegen er nog een paar panelen bij te leggen als het zo blijft. In juni de accu maar 1x op 100% gehad. Kan wat wat betreft nog wel wat extra kWh kwijt in de battery.

Zeker nog wat extra avondzon meepakken is zo gek nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door ecn1985 op 24-06-2026 12:02 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:01:
Op deze manier zou ik zelf bijna overwegen er nog een paar panelen bij te leggen als het zo blijft. In juni de accu maar 1x op 100% gehad. Kan wat wat betreft nog wel wat extra kWh kwijt in de battery.

Zeker nog wat extra avondzon meepakken is zo gek nog niet.
Op PV zie ik het ook nog niet vol worden met 73 kWh opwek, maar ook een pittig verbruik met deze hitte. (Rond de 40 kWh per dag incl Deye verliezen)
Dus zonder actief veel import heeft accu 4 geen enkel nut.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Op PV zie ik het ook nog niet vol worden met 73 kWh opwek, maar ook een pittig verbruik met deze hitte. (Rond de 40 kWh per dag incl Deye verliezen)
Dus zonder actief veel import heeft accu 4 geen enkel nut.
Eens, een extra unit heeft alleen zin als je veel opwek hebt of heel weinig verbruik. Ik zit ook rond de 40 kWh als ik het laden van de ev meetel.

Opwek zit deze dagen tussen de 55-60 kWh, daarom zou bijna nog voor 10-15 kWh in panelen erbij leggen. Vraag is alleen of het zo blijft of het nog veranderd de komende tijd..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
Dus we kijken het nog maar een tijdje aan..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:07
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:01:
Op deze manier zou ik zelf bijna overwegen er nog een paar panelen bij te leggen als het zo blijft. In juni de accu maar 1x op 100% gehad. Kan wat wat betreft nog wel wat extra kWh kwijt in de battery.

Zeker nog wat extra avondzon meepakken is zo gek nog niet.
Als de forecast goed werkt wordt er geanticipeerd zodat je zo min mogelijk 100% vol raakt, extra panelen maken dan enkel dat er nog wat meer voortijdig geleegd gaat worden en is de vraag of dat oplevert.. bij mij werkt de forcast dusdanig goed dat ik idd nooit meer vol raak tot nu, wat zo af en toe wel fijn zou zijn tegen de drift soc maar dat is nog niet voorzien in de automatisering geloof ik.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Ik moet bekennen dat dit nog best een onduidelijke zaak is. Er is me verteld dat het om gekoppelde ontlaad- en laadacties gaat. Ik zie niet in hoe je een ontlaadactie zou willen koppelen aan energie die uit de lucht komt vallen.
Uit de lucht, of uit gas. Bij WKK-koppelingen die aFRR vermogen leveren valt er ook weinig te koppelen. Ik zie graag wat de functie van de koppeling van ontlaad- en laadacties is. Krijgt de klant van BE dan een import zonder inkoop(onbalans)opslag?
Gisteravond geleerd wanneer de aFRR kanibaliseert op EPEX-terugleveren van zonnestroom.
Als de accu al leeg is voordat er nieuwe zonnestroom is, doordat aFRR vermogen vroeg in de avond werd afgeroepen en de accu leegtrok, terwijl er in de tussentijd ook mooie EPEX-kwartierprijzen voorbij komen, dan wordt je zonnestroom op aFRR door de 30/70 verdeling mogelijk te goedkoop verkocht. Bijvoorbeeld bij 30% van €1,44 (=€0,432), heb ik toch liever iets later de €0,49 op EPEX. In zo'n geval conflicteert mijn belang met dat van BE.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:53:
Trigger op 10% soc

[Afbeelding]

Ondanks de lage soc goed de nacht doorgekomen, moet er wel bijlzeggen dat ik het opladen EV heb uitgesteld en ook het sproeien wat ik normaal 's nachts doe naar de ochtend heb verplaatst.

Eens kijken wat vandaag brengt, gister niet hoger als 58% soc gekomen door de vele exports, en dus relatief snel leeg in de avond.

Met deze strategie zal de accu in elk geval niet snel meer overlopen.
Waarom gaan mijn batterijen bij 13% al naar 'idle' (UVP = 1) en red jij het nog met 10%? Ik mis ook de activaties in de nacht omdat ze op idle staan lijkt het.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
cj1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:15:
[...]


Uit de lucht, of uit gas. Bij WKK-koppelingen die aFRR vermogen leveren valt er ook weinig te koppelen. Ik zie graag wat de functie van de koppeling van ontlaad- en laadacties is. Krijgt de klant van BE dan een import zonder inkoop(onbalans)opslag?
Ik heb het over onze lokale meterregistraties.
Elke PV kWh komt niet langs de EAN of de MID. Elke export (en import) wel.

Don heeft ook al uitgelegd dat je niet 70% afdraagt over je (eigen) zonnestroom.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-06-2026 12:19 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Waarom gaan mijn batterijen bij 13% al naar 'idle' (UVP = 1) en red jij het nog met 10%? Ik mis ook de activaties in de nacht omdat ze op idle staan lijkt het.
Kijk even in de BMS data. (Als je die al hebt)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Kijk even in de BMS data. (Als je die al hebt)
Dat kan ik nog niet op afstand uitlezen, de UVP = 1 en 'idle' heb ik gistervaond op het display gezien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Dat kan ik nog niet op afstand uitlezen, de UVP = 1 en 'idle' heb ik gistervaond op het display gezien.
Idle is hooguit dat op dat moment er niets in gaat en er ook niets uitkomt. Als dat is wanner het donker is, dan wordt je huisverbruik geïmporteerd op dat moment.

Under voltage protection betekent dat er een accu te leeg is om te leveren. Dus als je SOC gemiddeld 13 is, en een is 5 of minder, dan is er scheef geteld, eventueel scheef geladen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:38
Mm mijn forecast was ook 99% en geen laadmomenten tot op heden, maar door EV ga ik dat 99% zeker niet halen, terwijl ik gezien de verwachtingen graag vol zit vanavond.. net stukje extern geladen maar dat is met o,615 kWh (zag ik achteraf) ook maar zeer de vraag of dat verstandig is geweest. Nu thuis EV eraan.. SOc gezakt naar 34% en nog steeds niets van het net. Ik overweeg ook extra PV op Oost te leggen, nu eigenlijk alles Zuid georiënteerd. Noord wellicht minder zinvol, maar als men toch bezig is🤔. Huidige PV niet rechtstreeks op Deye, nieuwe wil ik dat wel doen dan. Nu ff zien wie ik offerte ga vragen en waarvoor..

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
ibak schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Als de forecast goed werkt wordt er geanticipeerd zodat je zo min mogelijk 100% vol raakt, extra panelen maken dan enkel dat er nog wat meer voortijdig geleegd gaat worden en is de vraag of dat oplevert.. bij mij werkt de forcast dusdanig goed dat ik idd nooit meer vol raak tot nu, wat zo af en toe wel fijn zou zijn tegen de drift soc maar dat is nog niet voorzien in de automatisering geloof ik.
De forecast werkt tot op heden best goed moet ik zeggen, probleem wat ik nu zie is dat ik op deze dagen meestal niet hoger kom dan 80/85% soc, deels omdat het verbruik hoog is, 2x airco continu draaiend maar ook 6 uur sproeien per dag en dan moet ook nog ergens de EV worden geladen, en je wilt de accu tegen de avond redelijk vol hebben zitten zodat er goed verkocht kan worden.

Daarom zouden een paar extra panelen niet misstaan zeker niet op noord/west dan heb ik extra opwek in de avond. Enige nadeel, hebben een leien dak, en het leggen van panelen is aardig arbeidsintensief.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:21
MarinoC schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:33:
Mm mijn forecast was ook 99% en geen laadmomenten tot op heden, maar door EV ga ik dat 99% zeker niet halen, terwijl ik gezien de verwachtingen graag vol zit vanavond.. net stukje extern geladen maar dat is met o,615 kWh (zag ik achteraf) ook maar zeer de vraag of dat verstandig is geweest. Nu thuis EV eraan.. SOc gezakt naar 34% en nog steeds niets van het net.
Tenzij je dagelijks je EV rond hetzelfde tijdstip voor ongeveer even lang steeds thuis laat laden, is er niet op te voorspellen. Het systeem kan daar geen rekening mee houden. Jammer maar dat is waarom Don al eerder heeft aangeraden de EV liever regelmatig bij te laden, met een lagere snelheid. Ipv bij een lege auto-accu langdurig op volle kracht.

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:03
marana schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Tenzij je dagelijks je EV rond hetzelfde tijdstip voor ongeveer even lang steeds thuis laat laden, is er niet op te voorspellen. Het systeem kan daar geen rekening mee houden. Jammer maar dat is waarom Don al eerder heeft aangeraden de EV liever regelmatig bij te laden, met een lagere snelheid. Ipv bij een lege auto-accu langdurig op volle kracht.
mee eens, probleem waar ik nu tegen aanloop is dat op het moment is dat de auto overdag niet thuis is en nu op het moment dat de tijd 'gunstig' is om te gaan laden de battery al dusdanig is ontladen dat ik al weet dat ik dat gedurende de nacht niet red met de soc.

Als ik nu blijf laden ondanks de lage soc moet als het goed is het systeem hier rekening mee gaan houden op den duur, mits ik redelijk consistent kan laden elke dag.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02

The Legend

*Plop*

Waar gisteren geen imports waren overdag, en ik ‘s avonds in de piekteruglevering tekort kwam, is hij nu wel aan het importeren. Prima wmbt, zorg maar voor 100% voor 17.00.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste