PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
De laatste tijd wordt er naar mijn idee regelmatig tegen discutabele prijzen verkocht en dit lijken duidelijk geen aFRR-activaties te zijn. Sowieso vind ik het aantal aFRR-activaties tot nu toe erg beperkt. Ik had op basis van wat contractueel is afgesproken toch ongeveer twee volledige cycli per dag verwacht, maar daar komen we vooralsnog bij lange na niet aan.
Op dit moment moeten we het vooral hebben van de prijsextremen op de onbalansmarkt om echt leuke resultaten te behalen. Dat vind ik jammer, want volgens mij zit er veel meer potentie in het systeem.
Ook de vrij passieve houding vanuit BE en het gebrek aan maandelijkse updates beginnen me eerlijk gezegd wat zorgen te baren. Ik had verwacht dat er naarmate het systeem langer operationeel was juist steeds meer optimalisatie en communicatie zou komen.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Kunnen jullie weer eens een update geven over hoe het met de installaties gaat, hoe het met aFRR gaat, maar ook met de aanvraag voor aFRR capaciteit, jullie ervaringen, roadmap en andere zaken?
Na de aankondiging dat aFRR was gelanceerd is het erg stil geworden en dat is toch jammer. Dat hoeft niet perse via dit forum te zijn natuurlijk, maar een algemene mail naar alle gebruikers zal denk ik wel op prijs worden gesteld!
Dan heb ik het nog niet over alle klachten van klanten die van het net mogen afnemen (en terugleveren want pv gaat niet altijd de batterij in).
Ik durf wel te stellen dat mijn systeem hierdoor slechter presteert dan die van voor april, zeker sinds juni toen BE besloot alles leeg te trekken en lang niet begreep dat het iedereen geld kost incl. BE.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik zou het direct doen, kijk eens onderaan wat 3 systemen kosten!
Dure typfout!
Dan bestellen en lees je heel professioneel "Je betaald 0% vooraf"
Niks over servicetijden, dat is geen sellingpoint.
Voor diegene die bezig was dit op te zetten voor zijn hele omgeving is de schaalgrootte de moeite waard. Je hebt inderdaad een simpele comms interface nodig. (ESP32 met LAN en RS485 bijv) een SSH tunnel naar een AWS instance, wat datacollection, goede security updates, en een optimisation algoritme dat elke dag even wat registers in de deye inlaadt op de diverse locaties (de 6 ToU registers zijn normaliter voldoende voor dagelijkse planning), vantevoren afspraken klaar liggen over hoe verrekening precies werkt, en een aardig verdienmodel (30/70 ratio provider/klant bijvoorbeeld, waarbij verdiensten worden gedefineerd als de delta tussen het moment van productie/afname zoals ze plaats zouden vinden zonder accu, vs met accu. Systeemverliezen verdienen dan nog een eigen berekening.)
Aan de hardwarekant heb je nog een installateursbedrijf nodig wat de batterijen voor je wilt installeren, of je gaat het zelf doen natuurlijk. En een OCPP 2.0.1/2.1 protocol + lader zodat je kunt communiceren met de auto. Maar da's lastiger te integreren dan wat velen hier denken, en een architecturele beslissing die je aan het begin van je product launch moet maken.
Tot slot: het is ook interessant omdat EV charging een prediction problem wordt, net zoals solar opbrengst: daarvoor heb je statistische data over tijd nodig om te anticiperen op a) wanneer de auto ingeplugd is b) hoeveel energie afgegeven moet worden gedurende deze tijd. En last but not least, dit moet draaien in zijn eigen ecosysteem, niet in iets als HA.
De vraag is vooral; loont het zich om hier een verdienmodel van te maken als bedrijf zijnde? Het zijn allemaal redelijke off-the-shelve producten en diensten, maar een goeie integratie is waar de premium zit.
[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 26-08-2026 11:16 ]
Wanneer ga je commercieelscoobs schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:11:
Indien dat je het liever zelf doet: Je zou zeggen dat er prima een bedrijfsmodel valt te bouwen rond een deye inverter, wat CE gekeurde 16kwh batterijen, en een simpel EMS met een MILP op day-ahead.![]()
Voor diegene die bezig was dit op te zetten voor zijn hele omgeving is de schaalgrootte de moeite waard. Je hebt inderdaad een simpele comms interface nodig. (ESP32 met LAN en RS485 bijv) een SSH tunnel naar een AWS instance, wat datacollection, goede security updates, en een optimisation algoritme dat elke dag even wat registers in de deye inlaadt op de diverse locaties (de 6 ToU registers zijn normaliter voldoende voor dagelijkse planning), vantevoren afspraken klaar liggen over hoe verrekening precies werkt, en een aardig verdienmodel (30/70 ratio provider/klant bijvoorbeeld, waarbij verdiensten worden gedefineerd als de delta tussen het moment van productie/afname zoals ze plaats zouden vinden zonder accu, vs met accu. Systeemverliezen verdienen dan nog een eigen berekening.)
Aan de hardwarekant heb je nog een installateursbedrijf nodig wat de batterijen voor je wilt installeren, of je gaat het zelf doen natuurlijk. En een OCPP 2.0.1/2.1 protocol + lader zodat je kunt communiceren met de auto. Maar da's lastiger te integreren dan wat velen hier denken, en een architecturele beslissing die je aan het begin van je product launch moet maken.
Tot slot: het is ook interessant omdat EV charging een prediction problem wordt, net zoals solar opbrengst: daarvoor heb je statistische data over tijd nodig om te anticiperen op a) wanneer de auto ingeplugd is b) hoeveel energie afgegeven moet worden gedurende deze tijd. En last but not least, dit moet draaien in zijn eigen ecosysteem, niet in iets als HA.
De vraag is vooral; loont het zich om hier een verdienmodel van te maken als bedrijf zijnde? Het zijn allemaal redelijke off-the-shelve producten en diensten, maar een goeie integratie is waar de premium zit.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Zowel de lilygo interface als de Home Asistant heeft deze sensor. Hij wordt keurig gevuld/geupdate in HA.
Ik heb al de pace_bms weg gegooid in Home assitant en opnieuw aangemaakt. zal eens in de home assist thread gaan vragen.
Edit, de details voor accu 4 opnieuw gekoppeld met de sensoren, dat werkt. Nu de grafieken nog,
edit2: de accu 4toegevoegd met de locatie waar hij staat erbij. Geen idee waarom accu 1 tm3 wel werkt zonder locatie op te geven)
[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 26-08-2026 14:45 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
(Wissel van internet provider, dagje zonder door “logistiek probleempje”)
Een inschatting maken over de complexiteit en een business case maken is hobby genoeg voor me. Ik draai het effectief thuis voor vrienden, maar iemand anders hier mag de rest doen. Consultancy taken of system design in zijn algemeen op dit vlak zou leuk kunnen zijn voor erbij, maar niet het zijn van de eigenaar.
Ik heb vannacht mijn laagste SoC gehaald: 5%
Is er misschien al een update geweest?
[ Voor 27% gewijzigd door 2cents op 26-08-2026 12:02 ]
Voltages en communicatie zijn volgens mij redelijk hetzelfde ect, echter zal de BMS moeten weten dat er extra prik bij zit.
Dit is meer een vraag uit interesse, niet dat ik zelf wil gaan lopen hannissen (voorlopig
De vraag is er ook omdat ik vanuit BE te horen heb gekregen dat ik zelf de kabels/bushbord moet aanschaffen om mijn accus kruislings te moeten aansluiten.. want ik heb een installatie van het eerste uur en toen maakte ze de kabels nog net passend, dus ik kan ze niet kruisen..
Als ik dan toch bezig ga kan ik mijzelf maar voorbereiden
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Dit is inderdaad wat ik vaker roep. Persoonlijk heb ik ook liever dat ze de energie niet te vroeg verkopen. Om de EV te laden moet ik in de nacht energie terug moet kopen wat vanwege verliezen+marge nauwelijks zin heeft. En later nog minder zin vanwege einde saldering. Mocht er toch een flink wat overblijven dan zou ik zeggen, verkoop dan maar (een beetje) in de ochtend. Maar houd de accu ten alle tijden aan de vollere kant dan aan de legere kant. Want opregelen (export) brengt doorgaans meer op dan afregelen (import).zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:02:
Hoe is bij jullie het verkoopgedrag op zonnige dagen? Bij mij lijkt eigenlijk alles in de avond/vroege ochtend avond verkocht te worden. In de ochtend zijn de prijzen vaak wat hoger, maar dan is er niks meer om te verkopen.
Nu kan ik me voorstellen dat voor mensen die veel PV op oost hebben dit prima is. Wij hebben voor veel op zuid/west, dus zou het ook iets anders mogen. Ik kom prima de nacht door qua stroom hoor (volgens mij stopt ie rond 25 procent met verkopen), maar als er dan toch verkocht wordt lijkt de ochtend vaak wat voordeliger. Bovendien geeft dit ook ruimte, als niet alles verkocht wordt in vroege avond, om de EV in de nacht te laden.
En we hebben een vollere accu nodig om wat over te houden voor extreme prijspieken, want de maandelijkse inkomsten zijn volledig afhankelijk van die handvol kwartieren per maand met extreme prijspieken, de rest is gerommel in de marge.
Dus tijdens zonnige dagen is mijn zonne energie voor te weinig weggegaan, al lijkt daar langzamerhand verandering in t komen of het is toeval. Tijdens de donkere dagen kom ik energie te kort omdat de inkoop prijsdrempel te laag is.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
Hangt ervanaf of ze slim genoeg zijn geweest om x% SoC = y kWh te maken op basis van geleerde historie, zoals Solarman dat ook doet op basis van historische data. Dat is een bijzonder onderhoudsarm systeem dat altijd redelijk accuraat werkt, of dat ze de battery Ah waarde in de deye uitlezen die geconfigureerd wordt ten tijde van de installatie. Op zich ook niet erg, maar het houdt geen rekening met degradatie. Of ze doen beiden en gebruiken de diff als battery health indicator - zoals solarman doet.epicfailguy23 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:43:
Iets met wat ik mij afvraag? Hoe moeilijk zou het zijn om extra accu's erbij te zetten? in verhoudt zijn de kosten voor een BE 16kWh accu vs een DYI zelfbouw lade een factor 2?
Voltages en communicatie zijn volgens mij redelijk hetzelfde ect, echter zal de BMS moeten weten dat er extra prik bij zit.
Dit is meer een vraag uit interesse, niet dat ik zelf wil gaan lopen hannissen (voorlopig)
De vraag is er ook omdat ik vanuit BE te horen heb gekregen dat ik zelf de kabels/bushbord moet aanschaffen om mijn accus kruislings te moeten aansluiten.. want ik heb een installatie van het eerste uur en toen maakte ze de kabels nog net passend, dus ik kan ze niet kruisen..![]()
heck, solarmans python code is gewoon inzichtelijk; je kunt altijd letterlijk die code recyclen in je eigen omgeving.
Wil je andere batterijen, dan zul je gewoon cellen moeten pakken met dezelfde BMS, en idealiter ook dezelfde form factor. Mocht je ze op alibaba hebben gezien, dan houd ik me aanbevolen voor een aantal, mits de prijzen acceptabel zijn.
De form factor van deze batterijen, daarvan moet ik Balans wel de complimenten geven. Het zijn oprecht de meest elegante, stapelbare thuisbatterijen die ik ooit heb gezien. En ik zou in hindsight een stapel van 6 stuks wel mooi vinden om in de zomer wat meer solar te kunnen verkopen. Of in de winter, om toevallig die ene nacht in de week dat stroom gratis is, flink bij te tanken. maar dan wel tegen max 65 euro/kwh.
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Ben ik ook wel benieuwd naar. De kortingsactie op Ali loopt vandaag af.epicfailguy23 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:43:
Iets met wat ik mij afvraag? Hoe moeilijk zou het zijn om extra accu's erbij te zetten? in verhoudt zijn de kosten voor een BE 16kWh accu vs een DYI zelfbouw lade een factor 2?
Dit is meer een vraag uit interesse, niet dat ik zelf wil gaan lopen hannissen (voorlopig)
De vraag is er ook omdat ik vanuit BE te horen heb gekregen dat ik zelf de kabels/bushbord moet aanschaffen om mijn accus kruislings te moeten aansluiten.. want ik heb een installatie van het eerste uur en toen maakte ze de kabels nog net passend, dus ik kan ze niet kruisen..![]()
Dus je kunt nu nog voor 1400 ish een 16 kWh in huis hebben.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
ook benieuwd naar. Dacht dat dit al redelijk rond was voor batterijen die nu geplaatst worden. Maar voorlopig staat er bij mij nog bij aFRR de status: binnenkort.Dbm12 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:07:
@Balans Energie ,
Kunnen jullie weer eens een update geven over hoe het met de installaties gaat, hoe het met aFRR gaat, maar ook met de aanvraag voor aFRR capaciteit, jullie ervaringen, roadmap en andere zaken?
Na de aankondiging dat aFRR was gelanceerd is het erg stil geworden en dat is toch jammer. Dat hoeft niet perse via dit forum te zijn natuurlijk, maar een algemene mail naar alle gebruikers zal denk ik wel op prijs worden gesteld!
Het hoeft niet perse pace ex te zijn, als het maar communiceert op hetzelfde selecteerbare protocol. Het is de wijze van data uitwisseling. De modules met touchscreen display hebben veelal ook wifi en zijn gewoon precies zo in te stellen als de Pace ex BMS-en.scoobs schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:13:
[...]
Wil je andere batterijen, dan zul je gewoon cellen moeten pakken met dezelfde BMS, en idealiter ook dezelfde form factor. Mocht je ze op alibaba hebben gezien, dan houd ik me aanbevolen voor een aantal, mits de prijzen acceptabel zijn.
ImportpaQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:37:
Heeft trouwens iemand al resultaten van 24 augustus?
13,368 kWh
Export
24,729 kWh
Inkoop prijs
€ 0,017 / kWh
Verkoop prijs
€ 0,176 / kWh
Inkoop kosten
€ 0,23
Verkoop opbrengsten
€ 4,36
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nope, Hier is hij ook leegpaQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:37:
Ja, €6,7 opbrengst (kaal). 22,5cent gemiddeld export tarief.paQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:37:
naja wellicht morgen dan
ImportpaQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:37:
50,729 kWh
Export
19,147 kWh
Inkoop prijs
€ 0,099 / kWh
Verkoop prijs
€ 0,178 / kWh
Inkoop kosten
€ 5,04
Verkoop opbrengsten
€ 3,41
Ik ben toch malle pietje niet!
Zal toestand 2 zijn geweest. En geen onbalans in de tarieven overigens.The Legend schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:25:
24/8 is bij mij ook leeg. Om 13.15 was er wel ff een prijsdip zo te zien.
Maar je BE batterij laten sturen door Tibber lukt denk ik niet of wel?Nick_v schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:09:
Bij Tibber kunnen ze nu ook handelen op de Europese intradaymarkt https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44608/tibber-thuisbatterij-levert-550-euro-extra-op-door-openstellen-europese-intradaymarkt
nog even wat zinvols voor de 4e grafiek bedenken.. en de layout wat aanpassen
[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 26-08-2026 14:49 ]
Edit: Nu ook gedeeltelijk export naar het net 8)7terwijl je import zou verwachten.
[ Voor 14% gewijzigd door Tasteless op 26-08-2026 15:18 ]
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Ja werkt optimaal zo te zienSpeedy-Andre schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:04:
Gelukkig maar weinig verschil, stroom varieert van 15A tot 41A
Hoogste tijd voor een busbar...jacovn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:48:
het werkt:
[Afbeelding]nog even wat zinvols voor de 4e grafiek bedenken.. en de layout wat aanpassen
Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75
je vergeet de /s
Wat is de temperatuur van de Deye?Tasteless schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:07:
Hmm, ik zie nu iets vreemds met mijn PV-panelen die rechtstreeks op de Deye zijn aangesloten. Normaal haal ik met dit weer makkelijk meer dan 11 kW, maar nu lijkt het maximale vermogen al zo’n twee uur begrensd te worden op ongeveer 9,5 kW. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? Het verhogen van het eigen verbruik levert ook niks op. (Beide strings leveren beduidend minder dus van schaduw is geen sprake)
[Afbeelding]
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
Hoe weet je zeker dat het een begrenzing is?Tasteless schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:07:
Hmm, ik zie nu iets vreemds met mijn PV-panelen die rechtstreeks op de Deye zijn aangesloten. Normaal haal ik met dit weer makkelijk meer dan 11 kW, maar nu lijkt het maximale vermogen al zo’n twee uur begrensd te worden op ongeveer 9,5 kW. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? Het verhogen van het eigen verbruik levert ook niks op. (Beide strings leveren beduidend minder dus van schaduw is geen sprake)
[Afbeelding]
Wat geeft je solarman aan aan max PV?
Of het zit precies in die 1 a 2 min vertraging op de Tennergy data. Dat kan ook.
[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 26-08-2026 15:19 ]
Yup.paQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:18:
Uh. zojuist meer mensen export gehad ipv import???
Of het zit precies in die 1 a 2 min vertraging op de Tennergy data. Dat kan ook.
5kW piekje 15:13 voor 2 minuten ongeveer.
[ Voor 36% gewijzigd door 2cents op 26-08-2026 15:23 ]
P.S. ik vind het wel waardeloos hoor dat degene die er als eerste bij waren nu met een verkeerde aansluiting van de kabels zitten. Eerst was het bericht van Balans dat het niet uitmaakte en de acculeverancier het ook zo aangaf. Toen zijn ze de accu's wel diagonaal aan gaan sluiten. Nu zien we dat er nog steeds veel verschil in de accu's zit.
Is dit iets wat bij meer accu leveranciers/merken voorkomt maar nooit wordt opgemerkt of is de conclusie dat dit (uitzonderlijk) slecht is?
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗
Volgens solarmann batterijtemp 28.6 C en AC Temperature 53,5 CKoningSlakkie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:17:
[...]
Wat is de temperatuur van de Deye?
Import: 6,027 kWhpaQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:37:
Export: 44,496 kWh
Inkoop prijs: € 0,022 / kWh
Verkoop prijs: € 0,166 / kWh
Inkoop kosten: € 0,13
Verkoop opbrengsten: € 7,37
Dan verlies je vast garantie.. Ik mocht ook al niet aan de off grid kast wat veranderen
Ja 90% zeker heb ook alle data van Solarmann in chatgpt geklopt en deze kwam tot dezelfde conclusie. Iets limiteerd mijn laadstroom.paQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:17:
[...]
Hoe weet je zeker dat het een begrenzing is?
Wat geeft je solarman aan aan max PV?
Max charge limit is 780A en vermogen solarman is gelijk aan data balans.
Nu ook tov gister lijkt de deye wel met maar max 80% van mijn potentieel binnen te trekken.
[ Voor 11% gewijzigd door Tasteless op 26-08-2026 15:35 ]
Ik heb er wel een busbar tussen geschroefd, en dat bracht alle waarden veel dichter bij elkaar. Kan het dus aanbevelen.jacovn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:28:
[...]
Dan verlies je vast garantie.. Ik mocht ook al niet aan de off grid kast wat veranderen
Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75
ja dat is wel beetje veel verschil. Maar kijken watr hij doet na een tijdje, loopt nu net weer na een maand bijna op 30% gestaan te hebben.Speedy-Andre schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:04:
Gelukkig maar weinig verschil, stroom varieert van 15A tot 41A
[ Voor 43% gewijzigd door jacovn op 26-08-2026 15:35 ]
Er is een solarman PV power setting oid. Als het daar niet beperkt wordt, dan is er gewoon minder zonkracht ?Tasteless schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:29:
[...]
Ja 90% zeker heb ook alle data van Solarmann in chatgpt geklopt en deze kwam tot dezelfde conclusie. Iets limiteerd mijn laadstroom.
Max charge limit is 780A en vermogen solarman is gelijk aan data balans.
Nu ook tov gister lijkt de deye wel met maar max 80% van mijn potentieel binnen te trekken.
De batterijen zouden in een ideale situatie dezelfde stroom voeren als hun lading en spanning gelijk is.jacovn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:34:
[...]
Wordt er door de deye ook omzettingen per fase gedaan ? Ik heb de wasmachine en droger draaien. Die zitten op 1 fase. Ik heb 3 fase solar en ook 1 fase, die zit niet op de fase van de wasmachine en droger. Dus het is een beetje onblans wellicht.
De Deye kan stroom aan de grid kant vereffenen als de groepenkast op de LOAD zit.
Zo heb ik op 1 fase al eens 27A gezien (groepenkast op grid) en zit alles op LOAD dan worden de fasen gelijkmatiger belast (is beter voor de hoofdzekeringen, ik heb smelt).
Ik had dat geshreven maar bedacht toen dat de accu via DC aangesloten is. die onblans zal er niet zo veel toe doen.Speedy-Andre schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:42:
[...]
De batterijen zouden in een ideale situatie dezelfde stroom voeren als hun lading en spanning gelijk is.
De Deye kan stroom aan de grid kant vereffenen als de groepenkast op de LOAD zit.
Zo heb ik op 1 fase al eens 27A gezien (groepenkast op grid) en zit alles op LOAD dan worden de fasen gelijkmatiger belast (is beter voor de hoofdzekeringen, ik heb smelt).
Is deze oplossing als je die "nu" zou afnemen en laten installeren een product/dienst die je als "eenvoudige" consument goed werkend kunt krijgen en waarmee je goed voorbereidt bent vanaf 2027?
Mijn vraag komt vanuit mijn situatie met veel PV (max 70kWh op een ideale dag, EV met laadpaal, Warmtepomp, alles elektrisch. Nu gebruik ik 2 HomeWizard PiB's om wat mee te spelen/testen, maar de capaciteit van 5,4 kWh is veel te weinig om zonoverschot in op te slaan. De opslagcapaciteit en prijs van het product van Balans Energie leek me wel interessant.
[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 26-08-2026 16:15 ]
In basis is dit een prima product. Batterij doet wat t moet doen als alle aansluitingen goed zijn. Scheve batterij socs >10% en verhitte aansluitpunten zijn gewoon problemen die voor kunnen komen, maar moeten onder service opgelost worden en zou je in principe niet zelf moeten doen, ondanks dat veel Tweakers het toch zelf doen. Service en communicatie, documentatie zijn voorheen weggeschoven onder pilot fase van een startend bedrijf, maar zouden nu toch onderhand wel beter moeten zijn dan het nu is.ChUcKiE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:14:
Ik lees een maandje of twee mee in dit topic. Ik lees veel over diverse manieren van aansluiten op de beschikbare poorten, veel doe het zelf acties bijvoorbeeld extra ventilatoren om het koeler te krijgen, of het omzetten van aansluitingen en veel grafieken komen er voorbij. Natuurlijk is dit tweakers en is dat helemaal ok. Het komt soms ook over alsof het product nog niet helemaal uitontwikkeld is
Is deze oplossing als je die "nu" zou afnemen en laten installeren een product/dienst die je als "eenvoudige" consument goed werkend kunt krijgen en waarmee je goed voorbereidt bent vanaf 2027?
Mijn vraag komt vanuit mijn situatie met veel PV (max 70kWh op een ideale dag, EV met laadpaal, Warmtepomp, alles elektrisch. Nu gebruik ik 2 HomeWizard PiB's om wat mee te spelen/testen, maar de capaciteit van 5,4 kWh is veel te weinig om zonoverschot in op te slaan. De opslagcapaciteit en prijs van het product van Balans Energie leek me wel interessant.
Ventilatoren, Lilygo, diagonaal aansluiten en Busbar zijn optimalisaties. Eerst diagonaal en later Busbar zijn vanuit Tweakers gekomen en diagonaal is ondertussen standaard werkwijze bij installatie. Busbar ook, als je zelf Busbars en extra kabels voorziet op installatiedag (tenminste bij mijn broer vorige week). Ik beschouw Busbar ondertussen als noodzakelijk.
Qua sizing: pv a 70kWh is prima te doen met 48kWh batterij en de EV paraat. Zelden dat je echt over de 100% gaat.
Ev laden blijft wel een dingetje om dat optimaal te doen. Risico op imports bij hogere tarieven is flink aanwezig en je opgeslagen pv opwek is al bijna verkocht als je ‘s avonds thuiskomt. Dat moet echt nog beter.
Als aanvulling, ik ben ook zeker niet onderlegd als het gaat om battery systemen zeker niet als je het vergelijkt met alle kennis in dit topic. Mijn installatie draait eigelijk vanaf dag 1 zo goed als probleemloos gelukkig. De rest van de info is hier te vinden en anders heeft iemand wel een antwoord.ChUcKiE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:14:
Ik lees een maandje of twee mee in dit topic. Ik lees veel over diverse manieren van aansluiten op de beschikbare poorten, veel doe het zelf acties bijvoorbeeld extra ventilatoren om het koeler te krijgen, of het omzetten van aansluitingen en veel grafieken komen er voorbij. Natuurlijk is dit tweakers en is dat helemaal ok. Het komt soms ook over alsof het product nog niet helemaal uitontwikkeld is
Qua situatie is het hier vergelijkbaar de lastigheid zit hem in hoeveel je met de EV rijd en of je in de mogelijkheid bent dagelijks een kleinere hoeveelheid te laden of een dag over te slaan, als dit het geval is dan is het meestal goed te doen met een EV.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Nou, ik ben net thuis en de zonnepanelen zitten onder de bouwstof. De buurman is airco’s aan het ophangen en blijkbaar stond de wind heel ongunstig. Ik ga ervan uit dat dit de oorzaak is en ga ze straks even schoonspoelen. Denk dat ik voor mezelf iets minder enthousiast de app ga controleren iedere keer 😏paQ schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Er is een solarman PV power setting oid. Als het daar niet beperkt wordt, dan is er gewoon minder zonkracht ?
Dus dag overslaan kan best. Momenteel een dynamisch contract bij Tibber dus in de app zet ik ook vaak een dag later waarop de auto vol moet zijn. Daar helpen dan nog Grid Rewards mee als ondersteuning van het net.
[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 26-08-2026 17:00 ]
Binnen je 2 jaar contract periode sowieso niet.ChUcKiE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:15:
[...]
Maar je BE batterij laten sturen door Tibber lukt denk ik niet of wel?
Tibber heeft wel een eigen EMS, Tibber Bridge. Zou me niet verbazen als die over niet al te lange tijd ook Deye gaat ondersteunen. Dus na je contract periode is dat mogelijk een optie.
Voor FrankEnergie bestaat er al een compatibel EMS (abo) voor de Deye.
Schone panelen op een plat dak scheelt zomaar 10%-12% is mijn ervaring.Tasteless schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:59:
[...]
Nou, ik ben net thuis en de zonnepanelen zitten onder de bouwstof. De buurman is airco’s aan het ophangen en blijkbaar stond de wind heel ongunstig. Ik ga ervan uit dat dit de oorzaak is en ga ze straks even schoonspoelen. Denk dat ik voor mezelf iets minder enthousiast de app ga controleren iedere keer 😏
Anywayz,
Ik heb de sensor volgens mij wel werkend. Amper activaties die iets anders dan de Tennergy bedragen zijn zo te zien, dus het is lastig 'vangen' van zo'n moment om een screenshot te maken.
Als er geen actie is dan geeft de sensor ook niets aan.
/f/image/MFLHtB7MV9p78nZXh22BSint.png?f=fotoalbum_large)
Als er wel actie is dan geeft hij aan of het de reguliere onbalansprijs of de 'afwijkende' aFRR prijs betreft, los van of het een reguliere of geplande ISP is.
/f/image/EapsONblJkyyYzn5BxKRriom.png?f=fotoalbum_large)
Elk rood streepje is dus een activatie met het daarbij horende tarief.
/f/image/kQqvsqnmqmgbcy0Te9DA8HhU.png?f=fotoalbum_large)
En hier een heel klein beetje onbalans tarief gevangen. Super klein piekje links, en later ietsje langer.
/f/image/72cyM1U0QZIwcNE34MwNF24y.png?f=fotoalbum_large)
De teller linksboven is mijn oude teller die op centen na elke dag wel klopte. Sinds aFRR actief is zie ik grotere afwijkingen ontstaan, puur vanwege dus het verkeerde tarief dat wordt aangeslagen.
De teller naast het verrekentarief is dan de nieuwe sensor, waar de verschillen zich nu langzaam beginnen af te tekenen.
Ik ben dan ietsje beter thuis in die dingen, maar ben op 15 april geïnstalleerd en geen problemen ervaren die een andere keuze rechtvaardigen tot op heden.ChUcKiE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:14:
Had ik meer rendement willen zien? Ja.
Had de documentatie beter gemogen? Ja
Installatieteam (Friesland), lijkt een van de betere. Misschien weer mijn geluk.
Temperaturen zijn bij mij redelijk stabiel (tenzij we buiten ook de 36 gr. aantikken natuurlijk).
De benoemde problemen zitten er bij ook in, maar beperkt gebruik niet. Ik pas mijn gebruik op dit moment ook niet aan. Ik monitor, meet en analyseer en pas in 2027 zal ik misschien bijsturen op basis van de data die dan heb staan.
Kortom, het doet wat moet en aanschafprijs blijft gewoon betrekkelijk laag tov concurrenten.
Collega van me heeft Frank energie een paar weken geleden eruit geschopt ivm misleidende informatie en niet presterende batterijen + software in zijn situatie. Keurig allemaal vastgelegd.
Kortom, er is overal wel iets (van) te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door willem9503 op 26-08-2026 17:44 ]
- 2x 50V 600A busbar (aantal studs = batterijmodules +1?) of voldoet 300A ook? Er is zoveel aanbod dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat een goede prijs kwaliteit is (en 6 stud voor 5 batterijen is bij accunoord bijv behoorlijk prijzig want alleen van Victron verkrijgbaar)
- 2x 70mm² kabels van 1,5 meter met ogen M8 (busbar) en M10 (Deye) - ik begrijp dat sommigen hier van mening zijn dat 50mm² genoeg is, dan zouden de BE kabels gebruikt kunnen worden?
- (mij onduidelijk: kunnen verder alle kabels van BE gebruikt worden van accu naar busbar? Zijn alle kabels van BE van gelijke lengte)
- CHT C25 vervangen door ABB B20 300mA 3P+N (Type A?) voor alle installaties nuttig of alleen off grid? (@Ronald?)
Hier ook niet, zal idd wel een dag later komen. Heeft een lange tijd goed gegaan.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik had er een gevonden in Dld., staat een link in het vorige topic, kan deze niet zo snel vinden, fors goedkoper, voor 5 accusMr_Kite schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:34:
Als samenvatting van eerder genoemde "upgrades" in dit topic, is dit kloppend?
• 2x 50V 600A busbar (aantal studs = batterijmodules +1?) of voldoet 300A ook? Er is zoveel aanbod dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat een goede prijs kwaliteit is (en 6 stud voor 5 batterijen is bij accunoord bijv behoorlijk prijzig want alleen van Victron verkrijgbaar)
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Snelle opsomming van de kabels: een halve meter 50mm2 heeft geen grote verliezen, zelfs op 240A. Het issue zit hem in de kabelogen/aansluitingen; daar zit dus ook een redelijk kwaliteitsverschil, en dat kan soms tot issues leiden.Mr_Kite schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:34:
Als samenvatting van eerder genoemde "upgrades" in dit topic, is dit kloppend?Hier is installatie voor 6 november gepland, ik zou dit graag vtv klaar hebben zodat BE dit zelf kan doen.
- 2x 50V 600A busbar (aantal studs = batterijmodules +1?) of voldoet 300A ook? Er is zoveel aanbod dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat een goede prijs kwaliteit is (en 6 stud voor 5 batterijen is bij accunoord bijv behoorlijk prijzig want alleen van Victron verkrijgbaar)
- 2x 70mm² kabels van 1,5 meter met ogen M8 (busbar) en M10 (Deye) - ik begrijp dat sommigen hier van mening zijn dat 50mm² genoeg is, dan zouden de BE kabels gebruikt kunnen worden?
- (mij onduidelijk: kunnen verder alle kabels van BE gebruikt worden van accu naar busbar? Zijn alle kabels van BE van gelijke lengte)
- CHT C25 vervangen door ABB B20 300mA 3P+N (Type A?) voor alle installaties nuttig of alleen off grid? (@Ronald?)
Daarnaast, als je een busbar doet is elke kabel na de split wel voldoende. Met I2R schaling van rendementsverliezen betekent dat dat een kabel vanuit een busbar naar de accu in theorie slechts 11% van de warmteontwikkeling heeft als eentje van de busbar naar de Deye. In theorie dan, want stromen lopen zelden gelijk. Maar in de praktijk is het alsnog verwaarloosbaar laag.
Imho: het is een professionele installatie, daar zou dit niet bij nodig moeten zijn. Verder, als je toch al materiaal gaat halen om het aan te passen, waarom wacht je niet tot balans weg is? Dan heb je iig een aantal gratis 50mm2 kabels erna, mocht je ooit nog gaan uitbreiden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Dat zou kloppen als je het systeem gratis krijgtscoobs schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:26:
[...]
Dan heb je iig een aantal gratis 50mm2 kabels erna, mocht je ooit nog gaan uitbreiden.
Wellicht maar een email sturen als het zo blijft. Wellicht balanceert het zich uit. Maar ik haal haast nooit 100%: dus dan kan ik ook lang wachten denk ik..
Zit er sterk aan te denken om die DC schakelaar eens open te maken en de kabelaansluiting te checken.
Dus kabeltemperaturen:
Deye —> 32c—> 39c—>DC schakelaar —> 75c —> 29c —> Busbar
Logisch om die DC schakelaar open te maken?
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 26-08-2026 19:58 ]