Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:31
Get!em schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:41:
[...]

1) Ja en nee. Ik heb ze laten weten dat ik diagonaal ging aansluiten.

a) tijdens installatiedag was het diagonaal aansluiten net een discussiepunt op dit forum. De installateurs wilden het nog niet doen. 3 a 4 weken later was het ineens toch standaard bij elke nieuwe installatie

b) Na de 4 weken keek ik even aan, maar besloot uiteindelijk zelf de diagonaal om te hangen. overigens was dat zo simpel als de zwarte kabel van DC schakelaar -- bovenste batterij te verplaatsen naar de onderste batterij. Kabel was lang genoeg. Mailtje gestuurd, geen antwoord.

2)

a) diagonaal zie 1b)

b) busbar.
Na diagonaal aansluiten bleven de SOCs en laadkarakteristieken van de onderlinge batterijen scheef. Op basis van info hier de busbars gekocht en 2 extra 50mm2 kabels. De Deye --> DC --> Batterij kabels heb ik gelijk gehouden (dus 50mm2).
In de week dat ik de busbar zelf wilde gaan installeren, toch eerst even de temperaturen gemeten bij elke activatie savonds. Temperaturen op aansluitpunten liepen op tot boven de 90C. Bovendien ging de batterij in IDLE omdat de bovenste naar 100% ging, en de twee eronder zaten toen nog ergens rond 60-80%. Zo scheef. Daarvoor kwam Balans Energie voor service afspraak langs binnen 1,5 week, dus vlot!
Tijdens bezoek hebben ze intern wat zaken aangedraaid en op mijn verzoek de busbar en extra kabels gemonteerd. Ik had alles klaar liggen.

3)

Er waren meerdere effecten omdat er meerdere dingen gedaan zijn:

intern is het aangedraaid, busbar is geinstalleerd (en daarmee niet meer diagonaal).

Effect: SOC en laadstroom is veel gelijkmatiger geworden en daarmee de Cyclecount (CC) die nu niet meer verder afwijkt (behalve het verschil van de eerste maanden). Naar 100% scheelt dit 5 tot 10% soc, naar onderen bijna 10% bruikbare SOC op de individuele batterijen tov de snelst opgeladen of snelst ontladen batterij.

4)

Bevestiging met zelfklevende 3M Dual Lock, heavy duty klittenband. Je hebt de versie nodig met transparante acryl lijm tot 104graden celsius.
Top, bedankt voor je uitvoerig antwoord! Word gewaardeerd :-) _/-\o_

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12
Mag ik niet schrijven dat de lillygo niet geweldige wifi heeft ? Ik heb isolatie met folie in de muur tussen huis en garage. Telefoon houd net 1 streepje wifi. De lillygo krijgt geen verbinding, dus ik plaats maar een accesspoint in de garage.

Andere optie is de rs485 verbinding doorpatchen naar meterkast en daar de lillygo ophangen

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 24-08-2026 17:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:42:
Mag ik niet schrijven dat de lillygo niet geweldige wifi heeft ? Ik heb isolatie met folie in de muur tussen huis en garage. Telefoon houd net 1 streepje wifi. De lillygo krijgt geen verbinding, dus ik plaats maar een accesspoint in de garage.

Andere optie is de rs485 verbinding doorpatchen naar meterkast en daar de lillygo ophangen
Geen bezwaar hoor (de moderatie zal om iets anders geweest zijn), om die reden heb ik een andere ESP32 gekozen met ethernet (WT32-ETH01).
Er is er zelfs een met PoE :)
Het enige dat even lastig is, is de 1e keer flashen via een seriële poort omdat hij geen usb heeft.
Verder heb ik een paar vrije interrupt pinnen aangepast omdat die anders genummerd zijn en zit er een apart serieel/RS485 printje bij dat 3,2V van de Esp krijgt.
Dan nog een kabeltje om het geheel via usb te voeden met 5V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6fd76sM_0ptvJ-r_uBiBMGeCj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Le8ak7wumoooRSuAlej1yNH.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:51
Get!em schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:41:
[...]

1) Ja en nee. Ik heb ze laten weten dat ik diagonaal ging aansluiten.

a) tijdens installatiedag was het diagonaal aansluiten net een discussiepunt op dit forum. De installateurs wilden het nog niet doen. 3 a 4 weken later was het ineens toch standaard bij elke nieuwe installatie

b) Na de 4 weken keek ik even aan, maar besloot uiteindelijk zelf de diagonaal om te hangen. overigens was dat zo simpel als de zwarte kabel van DC schakelaar -- bovenste batterij te verplaatsen naar de onderste batterij. Kabel was lang genoeg. Mailtje gestuurd, geen antwoord.

2)

a) diagonaal zie 1b)

b) busbar.
Na diagonaal aansluiten bleven de SOCs en laadkarakteristieken van de onderlinge batterijen scheef. Op basis van info hier de busbars gekocht en 2 extra 50mm2 kabels. De Deye --> DC --> Batterij kabels heb ik gelijk gehouden (dus 50mm2).
In de week dat ik de busbar zelf wilde gaan installeren, toch eerst even de temperaturen gemeten bij elke activatie savonds. Temperaturen op aansluitpunten liepen op tot boven de 90C. Bovendien ging de batterij in IDLE omdat de bovenste naar 100% ging, en de twee eronder zaten toen nog ergens rond 60-80%. Zo scheef. Daarvoor kwam Balans Energie voor service afspraak langs binnen 1,5 week, dus vlot!
Tijdens bezoek hebben ze intern wat zaken aangedraaid en op mijn verzoek de busbar en extra kabels gemonteerd. Ik had alles klaar liggen.

3)

Er waren meerdere effecten omdat er meerdere dingen gedaan zijn:

intern is het aangedraaid, busbar is geinstalleerd (en daarmee niet meer diagonaal).

Effect: SOC en laadstroom is veel gelijkmatiger geworden en daarmee de Cyclecount (CC) die nu niet meer verder afwijkt (behalve het verschil van de eerste maanden). Naar 100% scheelt dit 5 tot 10% soc, naar onderen bijna 10% bruikbare SOC op de individuele batterijen tov de snelst opgeladen of snelst ontladen batterij.

4)

Bevestiging met zelfklevende 3M Dual Lock, heavy duty klittenband. Je hebt de versie nodig met transparante acryl lijm tot 104graden celsius.
Ik wist niet dat er verschillende versies waren van de Dual Lock qua lijm. Bij mij was idd eentje al los gekomen.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:40
scoobs schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

je hoofdzekeringen houden iig geen 12kw vol voor 5 min. Op zich wel ideaal dat dat net buiten de uitschakelkarakteristiek ligt als onomstotelijk bewijs. Lijkt me handig dat je meter nu in ieder geval geregistreerd staat als onbetrouwbaar. :+
Precies dat ;) maar wil ik een andere zijn de kosten waarschijnlijk alsnog voor mij :o
QuarkuS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:22:
[...]

Weet je zeker dat je niet haar HomeAssistant artefacten kijkt? Zie je hetzelfde in je HomeWizard portal, of in de ruwe data? Ik heb de indruk (ook bij de Deye) dat er af en toe rare waarden in komen te zitten, waardoor HA ineens denkt dat er bizarre verbruiken of vermogens zijn.
Ja ook in Homewizard zie ik een hoog verbruik op die tijd, wel minder gedetaileerd.

Ga ik de ruwe data bekijken zie ik niets omdat de ruwe data die ik eruit kan halen per 15minuten gaat en dus om 0:00 en 0:15 uur niet meer dan 0,2kWh verschil zit in de data. dus de tellers zelf hebben het voorval niet geregistreerd enkel in de live feed is het te zien, en omdat zowel HA alsook HW live data registreerd zag ik het fenomeen. Misschien valt het allemaal mee, maar echt vertrouwen in de meter heb ik niet. Nu kijken wat straks de sdm630 van BE meet en of er wel of geen verschil is. ;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha, wie is dat nou weer :?
Omdat ie in de cloud zit heet ie ook zo?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15
Claude - typo uiteraard, zie het nu ook.

Is het je al gelukt Jaco? Doe maar PM als je 't wil hebben ;)
Ik heb er een met 5 stuks, moet je alleen de 5e verwijderen. Verwijderen van de 5e is net gemakkelijk of moeilijk dan de 4e toevoegen :P ;)

[ Voor 80% gewijzigd door blue eyes op 24-08-2026 22:01 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15
Hebben jullie dit ook, lage prijzen, en de export blijft maar doorgaan?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:52
blue eyes schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:15:
Ik exporteer momenteel alleen de EV in :+

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:15

Jerra

Beunhaas in wording

De hoofdzekeringen houden 12kW heel erg lang vol, ze zijn erop gemaakt om continu 17,25kW door te laten gaan namelijk.

ik lees het hier vaak terug, maar heb zelf nog nooit een 3x17A hoofdaansluiting gezien, de deye is 12kW en de gemiddelde 3 fase aansluiting in NL is ongeveer 17kW.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
En 1.4x nominaal kunnen automaten voor ~100s - ~3600s hebben... Dat is 8kW per fase...

https://welkekiezen.nl/elektriciteit/installatieautomaat

Er is een reden dat ik 0,0 angst heb dat een PV-ondersteunde levering (16kW) mijn B20 eruit gaat trappen. Dat is een overschrijding van slechts 15% (Bij 230V, maar netspanning is eerder 240-245V op dat moment) en dat gaat een automaat volhouden ergens tussen een uur en accu leeg.

Mijn hoofdzekeringen (Smelt) gaan er eerder aan dan die B20... Smelt slijt onder het geweld van de Deye.

[ Voor 63% gewijzigd door Ronald op 24-08-2026 23:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:37

Ersus

Zuid-Limburg

Idd uren lang ongeveer 21kW ca 7kW per fase heen en weer over AEG C25A hoofdzekeringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqdaJ6jDzaoOoFGxtCYPvP_s3ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugdDpyRsOUJpOD6z7LAA6pWI.jpg?f=fotoalbum_large

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:49
blue eyes schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:15:
Beetje standaard gedrag helaas, als de zon weg is zo snel mogelijk dumpen om in de morgen net te kort te komen en te moeten importeren. Maargoed, balans heeft z’n 2ct/kwh te pakken dus who cares… van dat je eigen gebruik heeft voorrang komt weinig terecht dankzij de balans centric handelaar die de batterij bediend.
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste