Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:13

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Source90 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:25:
Paar pagina’s terug had ik het over de master wijzigen.

Geen idee of dat het was, echter is het verschil nu amper weg:
Voor: 36-37-37-27%[Afbeelding]Na: 91-92-90-89%[Afbeelding]
Dat het verschil weg lijkt te zijn, komt waarschijnlijk doordat de accu's nu tegen de 90% SOC aan zitten. Ik vermoed het volgende over het weglopen van de SOC:
  • Bij hoge belasting: Er ontstaat een relatief grote laadverschil en de SOC gaat afwijken (bijvoorbeeld door niet exact gelijke kabellengtes of het ontbreken van een kruislingse aansluiting).
  • Bij rust (idle) of lage belasting: Omdat alle accupacks parallel geschakeld staan, vereffenen ze hun lading onderling tot de lading van elk pack gelijk is. Een SOC-verschil van 10% is niet mogelijk bij parallel geschakelde accu's die in rust zijn (mits ze wel gelijk zijn en gelijke temperatuur hebben).
  • De meetfout van het BMS: Bij kleine stromen (zoals de vereffeningsstroom in rust) is de stroommeting heel onnauwkeurig. Het BMS mist deze stroom of maakt een grote meetfout. Tussen de 10% en 90% SOC schat het BMS de lading alleen op basis van stroomtellen (coulomb counting), wat hier dus misgaat.
  • De correctie: Pas boven de 90% SOC stijgt de batterijspanning veel sneller en kan de SOC preciezer bepaalt worden. Op dat moment bepaald het BMS de SOC aan de hand van de spanning (en niet aan de hand van de getelde lading) en liggen de gerapporteerde waardes weer dicht bij elkaar.
Dit is weer een goede reden waarom het slim zou zijn als Balans de batterijen één keer per week een paar uur richting de 100% zou laten gaan. Zo wordt de SOC weer gekalibreerd en krijgt elk pack de kans om zijn interne cellen te balanceren.
Als je zonnepanelen hebt met overschot kunt je dat zelf bereiken door de netwerk kabel van de EMS even een dag los te halen :+

[ Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 22-08-2026 19:32 ]

Theo

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:13

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voor diegene die overwegen zelf een noodstroom kast aan te leggen, hier wat foto's van hoe ik het heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8z1RkF2aXI9779QrtmFffkApzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3F7xKrpDIuOQI1kTdVv2x47.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pev_9XZ5y4Btdt2xKpwn5O0Vq_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0irxg7etxWYgErFs6757UOg.jpg?f=fotoalbum_large

Het schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQw_hHzrzNPzdQucY_HwLK6Xb8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ny0Z8g0FeT4IAVDPP5zsIXYH.png?f=fotoalbum_large

De nul wordt ook mee geschakeld, maar ik vond even geen 4 polige symbolen in mijn tekenpakket.

De hoofdschakelaar van Balans heb ik verwijderd en ik heb deze kast van Spelsberg geplaatst. De stroom van het net (mk_in) gaat via twee 4 polige schakelaars naar de Deye grid ingang. De load van de Deye of grid kies ik met een 1-0-2 wissel schakelaar. Geen ATS maar een simpele schakelaar dus. De uitgang van de wisselschakelaar gaat naar een (nieuwe) 3 fasen laadpaal en met 1 fase terug naar het huis en met een andere fase naar de schuur. Op de zijkant van de installatiekast heb ik dan nog twee stopcontacten gemonteerd (oa voor de Balans POE switch).

Tot slot heb ik de SolarEdge omvormer via een Alamat aangesloten op de MI ingang van de Deye.

Reden dat ik met 1 fase werk om terug te gaan naar het huis is dat alles 1 fase was. 3 fase is er pas gekomen toen de Balans installatie werd geplaatst. Er was al een zware kabel om de 1 fase SolarEdge aan te sturen en die heb ik nu hergebruikt als retour kabel.

Pas na installatie las ik hier in de berichten over een mogelijke update van de Deye firmware. Zou dat gebeuren dan gaat de Deye even uit en is er alsnog een stroomstoring :-( . De beste stand van de wisselschakelaar hangt dus af van wat betrouwbaardere is, de Deye (met firmware updates) of het net.

Theo

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:21
Dbm12 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:24:
Ligt eraan wanneer dat verschil is ontstaan. Heb je direct 4 modules gekregen en diagonaal aangesloten? Waarna ze opliepen? Is het eerder ontstaan, toen diagonaal aangesloten waarna het verschil van 20 CC is gebleven wat het is. Of heb je de 4de module pas later gekregen? Die laatste twee zijn namelijk logisch en betekent dat het goed gaat.
Nee, gelijk 4 modules afgenomen die op het zelfde moment in gebruik zijn gegaan. Aansluiten bij mij was volgens mij één van de eerste installaties waar ze dit standaard gingen doen volgens deze nieuwe aansluitinstructies;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cG1n2WXcNsF7ZgWpwtkyOzh_mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5buBWre2rK7uszJV1etILomW.jpg?f=fotoalbum_large

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:23
Source90 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:03:
[...]

Nee, gelijk 4 modules afgenomen die op het zelfde moment in gebruik zijn gegaan. Aansluiten bij mij was volgens mij één van de eerste installaties waar ze dit standaard gingen doen volgens deze nieuwe aansluitinstructies;

[Afbeelding]
Ok, ja dan kan het nog zitten in de volgende dingen
  1. Een connector/kabel die niet helemaal goed contact maakt
  2. Kleine verschillen in kabelweerstand
  3. Verschil in interne weerstand tussen de accu’s
Je hebt volgens mij ook geen LilyGo eraan hangen toch? Zo ja dan kan je daar eens kijken of er verschil zit bij activaties met hoeveel ampere elke accu krijgt.

Uiteraard kan je voor #1 ook eens kijken met een warmtebeeld camera of infrarood thermometer na lange activaties of er temperatuurverschillen zijn. Zo ja dan kan je die kabel aandraaien voor een betere connectie.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier eindelijk na 6 maanden een keer helemaal 100% op alle drie de batterijen. De bovenste was dat al na 2 maanden. De andere twee waren scheef met 89% op dat moment door de aansluitweerstand.

De andere twee kreeg ik pas gecalibreerd na installeren van Busbar, maar daarna duurde het nog wel 2 maanden totdat ze ook daadwerkelijk 100% aantikten. Ze bleven lang hangen tussen 95-97%zAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOS6Hvx3kevJCjzoA88DAZJGUI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mYZm1Po5XN2KIMElGsJn2F0R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 22-08-2026 21:18 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

We zaten die nieuwe app af te serveren, maar de onbalansprijzen zitten er ook in voor gisteren.

Even config schuifje omzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mZRanujnc8il-RUvCKY5oLJEuM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/05Ja5TvTZUGhyc11ewERt6sp.png?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:16
Weer heerlijke aansturing vandaag… in de nacht en ochtend positieve prijzen maar de kWh verkopen, nee waarom zouden we dat doen. Zelfs met een model wat aangeeft dat de accu in de ochtend al vol loopt. Met als gevolg dat de panelen weer drie vier uur duimen hebben zitten draaien en geen opbrengst geven. Bedankt BE, zelfs na bijna een jaar hebben jullie dit oh zo simpele logica niet voor elkaar. Verkoop die bende toch eens tegen gewone onbalans prijzen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3MR5-A-YARH73rBrFKZjlT551c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E36egSxj1jkVXpKwBS53j7IQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:55:
We zaten die nieuwe app af te serveren, maar de onbalansprijzen zitten er ook in voor gisteren.

Even config schuifje omzetten.

[Afbeelding]
Kijk da's leuk, ook 'all-in' is dan mogelijk :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:15
Source90 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:25:
Paar pagina’s terug had ik het over de master wijzigen.

Geen idee of dat het was, echter is het verschil nu amper weg:
Voor: 36-37-37-27%~~~~~~~[Afbeelding]Na: 91-92-90-89%~~~~~~~[Afbeelding]
Ik vraag me af of het geen toeval is. De laatste dagen liepen die van mij ook wat uit elkaar, maar vandaag zag ik ze, precies toen ze alle vier vlakbij 90 procent waren, weer bij elkaar komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKyM6EMrZjZiMe0R6_8XsH0L0Ts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qqBq8qoUxmwETofS3W7PVRkH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door zunrob op 22-08-2026 23:07 ]

• zunrob
Get!em schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:18:
Hier eindelijk na 6 maanden een keer helemaal 100% op alle drie de batterijen. De bovenste was dat al na 2 maanden. De andere twee waren scheef met 89% op dat moment door de aansluitweerstand.

De andere twee kreeg ik pas gecalibreerd na installeren van Busbar, maar daarna duurde het nog wel 2 maanden totdat ze ook daadwerkelijk 100% aantikten. Ze bleven lang hangen tussen 95-97%z~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Top. Kun je me vertellen welke de master is, en welke altijd als eerste de 100 haalde?

Bij mij halen 2 en 3 nooit de 100% namelijk, die stoppen bij 99,00%. BMS 1 is de master, en zodra die 100% bereikt lijkt de stroom vanuit de Deye gestopt te worden.
Bij mij is altijd 4 als eerste vol, dan 1, en dan stopt ie met laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCtrmZFi3yVlsWM9p0SSvJcidxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn9pYXy3u9Fj3ftekXN1VFsi.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom ben ik benieuwd hoe het bij jou is, ik vermoed namelijk dat als ik 2 of 3 de master maakt ze allemaal tot 100% komen. (Oftewel diegene die het traagste is...)

Zou je ook hetzelfde plaatje maar dan van de laadstroom willen delen? Bij mij zie je dat zodra BMS 1 de 100% raakt de stroom naar 2 en 3 ook meteen afneemt.

Zodra 4 vol is blijft er gewoon stroom naar 1, 2 en 3 lopen. Zodra 1 vol zit (de master) wordt de stroom afgebouwd. Denk dat dit komt doordat de master tegen de Deye zegt dat ie vol zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPdQdwew4p-QITmxX743rGI-rDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FbiABGbhlIXs3HYDPP7hvn1G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8Kc5nAnDnbLnd-1ubw63zmQvm8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/InMEzA0Gc8TSNAyFYRTGaMFS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door zunrob op 22-08-2026 23:15 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Top. Kun je me vertellen welke de master is, en welke altijd als eerste de 100 haalde?

Bij mij halen 2 en 3 nooit de 100% namelijk, die stoppen bij 99,00%. BMS 1 is de master, en zodra die 100% bereikt lijkt de stroom vanuit de Deye gestopt te worden.
Bij mij is altijd 4 als eerste vol, dan 1, en dan stopt ie met laden.
[Afbeelding]

Daarom ben ik benieuwd hoe het bij jou is, ik vermoed namelijk dat als ik 2 of 3 de master maakt ze allemaal tot 100% komen. (Oftewel diegene die het traagste is...)

Zou je ook hetzelfde plaatje maar dan van de laadstroom willen delen? Bij mij zie je dat zodra BMS 1 de 100% raakt de stroom naar 2 en 3 ook meteen afneemt.

Zodra 4 vol is blijft er gewoon stroom naar 1, 2 en 3 lopen. Zodra 1 vol zit (de master) wordt de stroom afgebouwd. Denk dat dit komt doordat de master tegen de Deye zegt dat ie vol zit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kleine exports (17u, 17:30u) bij 93% en 97% hebben de laadstroom opnieuw aangezet op de bms2 en 3. 1 is master, die ging bij de laatste korte export van 100 naar 99 terug en nam vervolgens de andere 2 mee omhoog.

Let op, kleuren wisselen per grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ83Lg-LCbKFs8BOSRLTfS9KoQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZziagE6RfsrODVXxSl7wODJ0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 22-08-2026 23:38 ]

• zunrob
Get!em schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:29:
[...]

Kleine exports (17u, 17:30u) bij 93% en 97% hebben de laadstroom opnieuw aangezet op de bms2 en 3. 1 is master, die ging bij de laatste korte export van 100 naar 99 terug en nam vervolgens de andere 2 mee omhoog.

Let op, kleuren wisselen per grafiek.

[Afbeelding]
Als ik het goed zie is jouw BMS 1 weer naar 99 gegaan, waardoor er dus gewoon stroom bleef lopen naar 2 en 3. Daarna pas werd 1 ook weer 100%.

Dus dan zou mijn theorie goed kunnen kloppen dat de master bepaalt, en je dus maar beter de module die meestal het langzaamste is de master kunt maken.
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste