Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

KoningSlakkie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:54:
Omdat ik het leuk vind om te herhalen. de SoC is 36% en ik heb energie nodig. Zon gaat niet genoeg zijn. Er is 0.6 kWh import geweest vandaag. En ik moet afgelopen week compenseren want de auto is zometeen als ik thuis kom echt helemaal leeg.
Ik heb nu een import (tegen 11cent)? terwijl de verwachting is dat ik 31kWh opwek. SOC op 28% en de auto is met 3500W aan het laden vanaf 10.00 tot ik verwacht exports te krijgen rond 16.00 ofzo?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:07
@Moby blijkbaar moet ik posten zodat de onbalans diep genoeg zakt voor een activatie :+

Full Electric Woning A++++ • L/W-WP • WTW • PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • ESS 64 kWh @ 12 kW • EV AWD 75 kWh • HASS + EVCC • NAS 60 TB • Full-Frame shooter • PS5

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:35

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

KoningSlakkie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:01:
@Moby blijkbaar moet ik posten zodat de onbalans diep genoeg zakt voor een activatie :+
Lijkt aFRR zelfs, 6.9kW net import hier.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

KoningSlakkie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:01:
:P Ik denk dat veel mensen graag meer posts van je gaan zien in de toekomst.

Om het niet helemaal nutteloos te maken hier de tussenstand voor deze maand: 12 euro per dag (met de @paQ plugin), een verbetering tov de 10 euro per dag van de vorige 3 maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 21-08-2026 12:06 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier met 12kW batterij laden voor €0,052/kWh, ik roep niet eens iets over gratis auto opladen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier zojuist aan onderkant een extra set fans geplaatst om beastmode nog meer te voorkomen.

Met huidige activatie 5-6kW temperatuur Deye nu <46C.

De extra fans maken bij 2000rpm ongeveer evenveel geluid als de standaard lage snelheidsfans van de Deye die bij een activatie sowieso aangaan.

Ik kan ze nog naar 3000rpm zetten met de regelaar, maar dat bewaar ik dan voor zomers weer.

Bewust zonder print/aansluiting , zodat de luchtstroom ook zijkant meepakt.

Gaat om deze set. Aangesloten op een slimmestekker aan/uit. In HA de slimme stekker aan bij Deye 41c en uit bij Deye 39.

https://amzn.eu/d/0bVhPlDB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3__y-uIZhuSxDrksOlmdjMjo9Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xq37O9qNZGIQ9DQH5kzaJcu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9ASe8e6kYcNzNX0RAnOA8AfDDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ok6jvcRV7MTx8GtOx5u7bQlf.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zonder zo'n raar printsel heeft ook mijn voorkeur, werkt het spul niet dan blokkeer je de lucht minder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:02
In het dashboard van vandaag (met de resultaten van 2 dagen terug) zie ik onderstaande transacties staan. Wat mij enorm verbaasd is dat ik - zo te zien - moet betalen voor een aFRR transacties. Ik zou verwachten dat daar een vergoeding tegenover staat...

Overigens geeft het dashboard ook aan dat er geen deals zijn voor die dag.

Waarom het Balanssysteem dan besluit om tussen 06:30 - 06:45 te gaan importeren is mij echt een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ7rBDHd2Djb8GwBzOaChGaSQK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YtOdmfbVexiulJZbolBJ8j5.png?f=fotoalbum_large

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
tweakurk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:55:
In het dashboard van vandaag (met de resultaten van 2 dagen terug) zie ik onderstaande transacties staan. Wat mij enorm verbaasd is dat ik - zo te zien - moet betalen voor een aFRR transacties. Ik zou verwachten dat daar een vergoeding tegenover staat...

Overigens geeft het dashboard ook aan dat er geen deals zijn voor die dag.

Waarom het Balanssysteem dan besluit om tussen 06:30 - 06:45 te gaan exporteren is mij echt een raadsel.

[Afbeelding]
aFFR betekent niet “gratis”. Je hebt zekerheid op de prijs en helpt het net te ondersteunen. Het is niet een magische beurs waar je altijd maar geld krijgt. In dit geval heb je “goedkope” stroom gekocht die je later weer met winst verkoopt of zelf verbruikt.

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:02
Dbm12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

aFFR betekent niet “gratis”. Je hebt zekerheid op de prijs en helpt het net te ondersteunen. Het is niet een magische beurs waar je altijd maar geld krijgt. In dit geval heb je “goedkope” stroom gekocht die je later weer met winst verkoopt of zelf verbruikt.
Goed punt! Ik had me vergist en dacht dat het om een export ging ipv een import.

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

tweakurk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Goed punt! Ik had me vergist en dacht dat het om een export ging ipv een import.
Het was een import actie maar voor een export prijs.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:32
Ik moest zojuist weer inloggen op het dashboard. Is dat periodiek als security controle of is er een andere reden voor? Is al een paar keer voorgekomen. Of gebeurt dat bij jullie ook af en toe?

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:56

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Guido7619 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:37:
Ik moest zojuist weer inloggen op het dashboard. Is dat periodiek als security controle of is er een andere reden voor? Is al een paar keer voorgekomen. Of gebeurt dat bij jullie ook af en toe?
bij mij ook af en toe. dacht zelf dat dit kwam doordat ik in de cloud werk. Maar kan evengoed iets zijn van balans.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:24
- nvm

[ Voor 97% gewijzigd door 0xygen500 op 21-08-2026 14:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:44
session_id cookie staat bij mij geldig tot zaterdag 29. Aangemaakt op de zaterdag 15e... en dat zou zomaar de laatste keer inloggen zijn geweest.

session_id cookie lijkt dus niet verlengt te worden... en dus elke 2 weken opnieuw inloggen.

Beetje raar want de csrf cookie leeft sinds installatiedatum

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
fenrir schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Het was een import actie maar voor een export prijs.
Het is ook niet gauw goed, de ene keer wordt er gezeurd dat er niet genoeg wordt ingekocht, de andere keer dat de prijs te hoog is.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Get!em schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:12:
Hier zojuist aan onderkant een extra set fans geplaatst om beastmode nog meer te voorkomen.

Met huidige activatie 5-6kW temperatuur Deye nu <46C.

De extra fans maken bij 2000rpm ongeveer evenveel geluid als de standaard lage snelheidsfans van de Deye die bij een activatie sowieso aangaan.

Ik kan ze nog naar 3000rpm zetten met de regelaar, maar dat bewaar ik dan voor zomers weer.

Bewust zonder print/aansluiting , zodat de luchtstroom ook zijkant meepakt.

Gaat om deze set. Aangesloten op een slimmestekker aan/uit. In HA de slimme stekker aan bij Deye 41c en uit bij Deye 39.

https://amzn.eu/d/0bVhPlDB

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat even weten hoe dat bevalt. Want helemaal dichtbouwen is ook niet mijn plan, dit is wel een easy kant-klare oplossing. Heb helaas geen stopcontact in de buurt, maar daar vind ik wel wat op (powerstation ernaast met 230v stopcontact erop :D :D :D....i promise, i won't :P )

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:07
De resultaten van twee dagen waarop het EMS zijn beperking goed liet zien zijn binnen:
11,43 EUR aan kosten op 18 augustus.
16,07 EUR op 19 augustus.

Maand totaal: -7.70 EUR, dus betalen.

Bovenstaande is allemaal via de Paq plug-in dus All-in kosten.

Full Electric Woning A++++ • L/W-WP • WTW • PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • ESS 64 kWh @ 12 kW • EV AWD 75 kWh • HASS + EVCC • NAS 60 TB • Full-Frame shooter • PS5

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:44
@Nomad Er staat (3x)230V op de load poort ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 21-08-2026 14:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ronald schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:37:
@Nomad Er staat (3x)230V op de load poort ;-)
Ik snap de grap, maar als je daar serieus naar kijkt, dat is niet super easy even af te tappen toch? Er gaat 5x6mm de Deye in, 5x10mm eruit....op zich hangt er ook een klein groepenkastje, ik ga eens nadenken of je daar 1x16a automaat zou kunnen prutsen met een stopcontact daar aan.....dat is wel echt goed lelijk als oplossing toch of ligt het aan mij? :D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je hebt de GEN poort nog, daar heb ik een 1 fase SMA aan gehangen met nu even een B16 wat beter een B20 zou zijn (De B16 gaat er hooguit wat eerder uit).

• Henkse1982
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:28
De batterij wordt goed geladen vandaag :) . Maar wat ik niet snap: met een negatieve prijs en een soc van 81% laad deze nu even toch niet. Ik zal de logica voorlopig nog wel niet snappen.

Geheel ongerelateerd: de batterij is twee weken geleden geplaatst. Hoe lang heeft bij anderen de aFRR - activatie geduurt? Puur uit nieuwsgierigheid :Y)

• Dbm12
  • Nu online
Henkse1982 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:31:
De batterij wordt goed geladen vandaag :) . Maar wat ik niet snap: met een negatieve prijs en een soc van 81% laad deze nu even toch niet. Ik zal de logica voorlopig nog wel niet snappen.

Geheel ongerelateerd: de batterij is twee weken geleden geplaatst. Hoe lang heeft bij anderen de aFRR - activatie geduurt? Puur uit nieuwsgierigheid :Y)
Je voorspelling wordt ook meegenomen. Welke verwachtte SOC kom jij op uit? Let op deze wordt elk uur gefreshed 5 min over het heel.

• Henkse1982
Dbm12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Je voorspelling wordt ook meegenomen. Welke verwachtte SOC kom jij op uit? Let op deze wordt elk uur gefreshed 5 min over het heel.
De verwachte SOC op het einde van de dag staat op dit moment op 79%. Ben ook vooral verwonderd (gratis opladen lijkt altijd een goed idee). Ook het huisgebruik blijft bij de negatieve prijs uit de accu gaan. Wellicht houden ze ruimte voor de PV om negatieve teruglevering te voorkomen. maar zo lang blijft een prijs toch niet negatief :? . Nogmaals: het is verwondering/nieuwsgierigheid. :)

• Dbm12
  • Nu online
Henkse1982 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:46:
[...]

De verwachte SOC op het einde van de dag staat op dit moment op 79%. Ben ook vooral verwonderd (gratis opladen lijkt altijd een goed idee). Ook het huisgebruik blijft bij de negatieve prijs uit de accu gaan. Wellicht houden ze ruimte voor de PV om negatieve teruglevering te voorkomen. maar zo lang blijft een prijs toch niet negatief :? . Nogmaals: het is verwondering/nieuwsgierigheid. :)
De prijs mag dan wel negatief zijn, maar gratis is het niet ;-) Je betaald nog steeds EB en BTW. Dus elke kWh die je nu importeert is nu 0,06 euro per kWh. Uiteraard kan je dit jaar nog salderen maar je krijgt er ook verliezen bij door het in de accu te stoppen.

Wat ik tot op heden een beetje lijk te merken is dat hij oplaat tot ongeveer 85% SOC voorspelling. Zo wordt er ook wat ruimte gehouden voor de echt prijsuitschieters naar beneden om additioneel bij te laden of om je eigen opwek altijd kwijt te kunnen mocht het langer duren voordat de prijzen leuk worden om te exporteren.

Uiteraard is dit mijn ervaring, want voor mijn mening mogen ze best een gokje wagen met hogere import SOC tot bijv 90%-93%.

As we speak zie ik de prijs omlaag gaan naar -0,10 all in per kWh met nog geen import. Nu mogen ze dus wat mij betreft best gaan importeren

Edit: en we vliegen door naar -0,37 all-in en nog geen import….

• Henkse1982
Dbm12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

De prijs mag dan wel negatief zijn, maar gratis is het niet ;-) Je betaald nog steeds EB en BTW. Dus elke kWh die je nu importeert is nu 0,06 euro per kWh. Uiteraard kan je dit jaar nog salderen maar je krijgt er ook verliezen bij door het in de accu te stoppen.

Wat ik tot op heden een beetje lijk te merken is dat hij oplaat tot ongeveer 85% SOC voorspelling. Zo wordt er ook wat ruimte gehouden voor de echt prijsuitschieters naar beneden om additioneel bij te laden of om je eigen opwek altijd kwijt te kunnen mocht het langer duren voordat de prijzen leuk worden om te exporteren.

Uiteraard is dit mijn ervaring, want voor mijn mening mogen ze best een gokje wagen met hogere import SOC tot bijv 90%-93%.

As we speak zie ik de prijs omlaag gaan naar -0,10 all in per kWh met nog geen import. Nu mogen ze dus wat mij betreft best gaan importeren

Edit: en we vliegen door naar -0,37 all-in en nog geen import….
De import is hier wel weer aangeschoten. Zo zien we maar: als er eerder meer was geïmporteerd waren we ook weer niet tevreden. Dus eigenlijk heel goed gedaan van Balans. Gekke handel.. O-)

• Dbm12
  • Nu online
Henkse1982 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

De import is hier wel weer aangeschoten. Zo zien we maar: als er eerder meer was geïmporteerd waren we ook weer niet tevreden. Dus eigenlijk heel goed gedaan van Balans. Gekke handel.. O-)
Jup, helaas bij mij niet verbazingwekkend genoeg. Blijkbaar genoeg andere batterijen die gebruikt konden worden voor afregelen en meer ruimte hadden. Jammer

[ Voor 13% gewijzigd door Dbm12 op 21-08-2026 15:56 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Helaas niet voldoende ingezet op de aFRR vandaag blijkbaar :?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:51
Ehh, waarom is er nu geen import met 40 cent all in negatief?

• ede
  • Laatst online: 18:54

ede

Vrijmibo?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Quotum? :X 14:50-15:30 aan een stuk door hier.

• zunrob
Geen idee. Mss regeltoestand 2. Of geen aFRR?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

Geen idee. Mss regeltoestand 2. Of geen aFRR?
Heel gek, rond de laagste prijzen import maar op de -10 en -40 stopt de batterij met laden, en nu met +7 wordt er weer met 5KW geladen…
Zou voor het begrip fijn zijn als we dit iets beter begrijpen.

• India Sierra

India Sierra

zunrob schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:59:
Ehh, waarom is er nu geen import met 40 cent all in negatief?
Vgm omdat er een harde limit op imports zit, >=85% geen imports meer. Maar dat weet ik niet zeker, viel me iig laatste tijd op dat de accu nooit vol raakt (iig als je niet genoeg solar hebt) en hij spontaan stopt met imports ongeacht de prijs als ie wat voller begint te raken

• Dbm12
  • Nu online
India Sierra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Vgm omdat er een harde limit op imports zit, >=85% geen imports meer. Maar dat weet ik niet zeker, viel me iig laatste tijd op dat de accu nooit vol raakt (iig als je niet genoeg solar hebt) en hij spontaan stopt met imports ongeacht de prijs als ie wat voller begint te raken
Het gaat vooral om voorspelling ook, maar inderdaad 85% lijkt die limiet te zijn. Ik moet ook zeggen dat het met de zon hier best goed gaat 4-5 kW opwek en mijn voorspelling is na de update van 16:05 van 79% naar 89% geschoten. Dus ja ik geloof dat ik simpelweg buiten de boot viel, hoe graag ik toch een paar procent extra zou willen voor negatieve prijzen.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:03
Bij mij hier volop import het afgelopen uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R43d80JgQcvjg6heanKjikg0ZlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZPEsnWMN4d93TqQ6FRVAkV7.png?f=fotoalbum_large

Blijkt dat mijn zorgen van eerder deze week misschien toch voor niets waren.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
BitBug schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:17:
Bij mij hier volop import het afgelopen uur.

[Afbeelding]

Blijkt dat mijn zorgen van eerder deze week misschien toch voor niets waren.
Maar gek genoeg om 15.52-16.03 ong niets terwijl dat een -40 cent moment was…

• zunrob
India Sierra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Ik zit pas iets boven de 60 procent... Daarna wel import toen de prijzen niet meer negatief waren. Nu weer negatief en geen import meer.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:03
Yaay schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Maar gek genoeg om 15.52-16.03 ong niets terwijl dat een -40 cent moment was…
De logica van het algoritme/aansturing is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Ik ben in ieder geval blij dat het niet steady op 25% blijf met alleen netafname.

• Dbm12
  • Nu online
zunrob schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Ik zit pas iets boven de 60 procent... Daarna wel import toen de prijzen niet meer negatief waren. Nu weer negatief en geen import meer.
Hij gaat nu bij mij aan om te dischargen :P
edit:
en weer gestopt met dischargen, maar de prijs schoot ook weer omhoog. Dit kwartier is ook regeltoestand 2. Dus dit is allemaal aFFR. Als ik kijk bij Tenenergery is op en afregelen op beide aan de gang

[ Voor 27% gewijzigd door Dbm12 op 21-08-2026 16:30 ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:05
Dbm12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:28:
[...]

Hij gaat nu bij mij aan om te dischargen :P
edit:
en weer gestopt met dischargen, maar de prijs schoot ook weer omhoog. Dit kwartier is ook regeltoestand 2. Dus dit is allemaal aFFR. Als ik kijk bij Tenenergery is op en afregelen op beide aan de gang
Regeltoestand 2 is voor zover ik weet van toepassing op onbalanshandel, aFRR is daar juist niet afhankelijk van.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• India Sierra

India Sierra

Dbm12 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Het gaat vooral om voorspelling ook, maar inderdaad 85% lijkt die limiet te zijn. Ik moet ook zeggen dat het met de zon hier best goed gaat 4-5 kW opwek en mijn voorspelling is na de update van 16:05 van 79% naar 89% geschoten. Dus ja ik geloof dat ik simpelweg buiten de boot viel, hoe graag ik toch een paar procent extra zou willen voor negatieve prijzen.
Ik heb bij mij nog niet bewust iets terug gezien van intelligent gedrag rondom voorspellingen, alleen puur handel op onbalans en aFRR. Heb je iets van indicatie van voorspellend gedrag gezien?
zunrob schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

hmm dat is wel bijzonder ja, had dan wel een onbalans import verwacht bij negatieve prijzen dan

• India Sierra

India Sierra

Sterker nog, SoC ging net naar 86% en kort daarna begon een export naar 85% SoC. Lijkt dus wel redelijk graag niet hoger dan 85% te gaan. Misschien ruimte houden voor aFRR imports?

• deejeebv
  • Nu online
Sportmind schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

Regeltoestand 2 is voor zover ik weet van toepassing op onbalanshandel, aFRR is daar juist niet afhankelijk van.
Maar ik denk wel dat vanuit TenneT dan de activatie wel gestopt moet worden. Verschil is volgens mij dat je bij aFRR de afgesproken prijs krijgt en bij onbalanshandel de achteraf vastgestelde prijs, die bij regeltoestand 2 tegenvalt.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Maar ik denk wel dat vanuit TenneT dan de activatie wel gestopt moet worden. Verschil is volgens mij dat je bij aFRR de afgesproken prijs krijgt en bij onbalanshandel de achteraf vastgestelde prijs, die bij regeltoestand 2 tegenvalt.
Volgens mij is het voor beiden altijd de verrekenprijs, zie je dashboard.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:05
deejeebv schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Ah zo; of kan het zo zijn dat regeltoestand 2 wordt afgeroepen om de "rogue" batterijen te laten stoppen om het geheel regelbaar te houden? aFRR is planbaar, al die ongeregelde thuisaccu's niet :+

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nomad schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Laat even weten hoe dat bevalt. Want helemaal dichtbouwen is ook niet mijn plan, dit is wel een easy kant-klare oplossing. Heb helaas geen stopcontact in de buurt, maar daar vind ik wel wat op (powerstation ernaast met 230v stopcontact erop :D :D :D....i promise, i won't :P )
Ik heb natuurlijk ook die bovenop met print tegelijkertijd actief.

Maar voorlopig resultaat: bij de activatie die vanmiddag grofweg van 14:30 tot 15:55 duurde waren er maar 5 minuten boven de 52c en dus beastmode.

• deejeebv
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Volgens mij is het voor beiden altijd de verrekenprijs, zie je dashboard.
Nee, bij aFRR activatie zie je geregeld een andere prijs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQzBe41CNGD8_Ack7Eip2eJ1Wek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnCQkKdGDGroxQ0aYg8zzZum.jpg?f=fotoalbum_large Bij onbalans zou je maar 0,114€ gekregen hebben per kWh, bij aFRR 0,644€.

Dit is typisch voor regeltoestand 2.

[ Voor 3% gewijzigd door deejeebv op 21-08-2026 17:16 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

deejeebv schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Het is ook niet gauw goed, de ene keer wordt er gezeurd dat er niet genoeg wordt ingekocht, de andere keer dat de prijs te hoog is.
?
Het was een AFRR actie en de export prijs was lager dan de importprijs. €0.121 tegen €0.20 op basis van onbalans tarieven. Dus opzich een prima deal. Mij heb je niet horen zeuren, ik probeer alleen maar aan te geven wat je ziet op de screenshot van @tweakurk.

Als ik dan toch mag zeuren dan zou ik wel graag ergens de AFRR tarieven die voor bepaalde acties golden graag terug willen zijn en bij voorkeur op zo’n manier dat je deze direct kan vergelijken met de onbalans tarieven.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

Nee, bij aFRR activatie zie je geregeld een andere prijs.[Afbeelding] Bij onbalans zou je maar 0,114€ gekregen hebben per kWh, bij aFRR 0,644€.

Dit is typisch voor regeltoestand 2.
Ik zie alleen de verrekenprijzen in je screenshot?

AFRR pakt wel altijd de verrekenprijs die de andere kant opgaat, dus bij import de exportprijs en vice versa.

• deejeebv
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:41:
[...]

Ik zie alleen de verrekenprijzen in je screenshot?

AFRR pakt wel altijd de verrekenprijs die de andere kant opgaat, dus bij import de exportprijs en vice versa.
Dat is toch wat ik aangeef, bij handelen op onbalans krijg je bij regeltoestand 2 de lage prijs, bij aFRR de hoge.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:44:
[...]

Dat is toch wat ik aangeef, bij handelen op onbalans krijg je bij regeltoestand 2 de lage prijs, bij aFRR de hoge.
Altijd de verrekenprijs, een “achteraf vastgestelde prijs” is gewoon de verrekenprijs.

Het type actie bepaalt alleen welke verrekenprijs.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:53
Hier ook geen echte imports, exports. Beetje verbaasd. Dan pomp ik het maar in de auto morgenvroeg als de nacht niets doet.
Accu ondertussen nu wel 85% en gaat nog wel wat bijkomen, maar heb de EV lader maar weer aangeslingerd......

Morgen volgens Solcast een vergelijkbare dag, 65 kWh, BE zegt 31 kWh. Nu heeft BE uiteraard mijn PV gegevens niet, PV op eigen omvormers, maar ik word toch wel heel benieuwd op welke waarden ze zo structureel andere getallen dan ik zelf prognotiseren. En vaak maar de helft van mijn eigen Solcast prognose.
Heeft iemand dat al iets van kunnen reproduceren?

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 21-08-2026 17:53 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Niet online
fenrir schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

?
Het was een AFRR actie en de export prijs was lager dan de importprijs. €0.121 tegen €0.20 op basis van onbalans tarieven. Dus opzich een prima deal. Mij heb je niet horen zeuren, ik probeer alleen maar aan te geven wat je ziet op de screenshot van @tweakurk.

Als ik dan toch mag zeuren dan zou ik wel graag ergens de AFRR tarieven die voor bepaalde acties golden graag terug willen zijn en bij voorkeur op zo’n manier dat je deze direct kan vergelijken met de onbalans tarieven.
Zo’n vergelijking staat voor elke dag in je Balans dashboard onder Resultaten.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:12
Vandaag kwam ik erachter dat ik officieel geen accusysteem van balans op mijn naam mag hebben aangezien je dan als commercieel gezien wordt en dus technisch inkomen hebt op je naam naast je al bestaande inkomen. (je drijft uiteraard handel met de thuisaccu)

Ik heb namelijk helaas een IVA uitkering en kan en zal waarschijnlijk gekort worden of nog erger de uitkering kwijt raken (theoretisch).

Dus balans gebeld en gevraagd of het niet omgezet kan worden naar mijn vrouw die nog wel gewoon een baan heeft en waarbij een extra inkomen dus geen probleem is.

Ik wil toch even Don, Jelco en vooral Günther en het hele team heel hard bedanken dat ze dat laatste zonder al te veel poespas mogelijk hebben gemaakt. Dus als klant is het erg fijn dat de lijntjes erg kort zijn en je zonder al teveel ellende je wensen kenbaar kan maken en dat ze waar ze kunnen bereid zijn je te helpen.

Chapeau Balans Energie (y) ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fenrir schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

?

Je kunt de Tenergy en de aFRR upward en downward naast elkaar zetten en dan een idee hebben waar het heen gaat.

De -100 van zojuist resulteerde in waarschijnlijk regeltoestand 2, waardoor je met aFRR wel de min downward kreeg maar met passief onbalans een veel hoger bedrag betaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZ9JAci0zVNqcfKsvve6g45_9gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhdgYtfQwxDlr9OutgFPcvv9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZnAQDqNzHJfKqqkfYUw2Y8d1Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fl1zjPLHs5c1kBWfgicDRqX.jpg?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:51:
[...]

Altijd de verrekenprijs, een “achteraf vastgestelde prijs” is gewoon de verrekenprijs.

Het type actie bepaalt alleen welke verrekenprijs.
Maar het verschil is dus dat je tijdens het kwartier niet weet wat je voor je export gaat krijgen of voor je import moet betalen als je op onbalans handelt. Die staat dan dus pas ‘achteraf’ vast.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Maar het verschil is dus dat je tijdens het kwartier niet weet wat je voor je export gaat krijgen of voor je import moet betalen als je op onbalans handelt. Die staat dan dus pas ‘achteraf’ vast.
Verrekenprijs is pas volgende dag bekend, ook voor aFRR.

• deejeebv
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Verrekenprijs is pas volgende dag bekend, ook voor aFRR.
Maar over het algemeen is dat wel de prijs die je ziet bij https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Met regeltoestand 2 (op en afschakelen binnen hetzelfde kwartier) kan het nog steeds afwijken en is het pas op een later moment duidelijk. Helaas lijkt het wel steeds vaker regeltoestand 2 te zijn.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

fenrir schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:17:
[...]

Met regeltoestand 2 (op en afschakelen binnen hetzelfde kwartier) kan het nog steeds afwijken en is het pas op een later moment duidelijk. Helaas lijkt het wel steeds vaker regeltoestand 2 te zijn.
Maar regeltoestand twee geldt alleen voor BRP’s en niet voor BSP’s (aFRR) voor zover ik het goed begrijp.

Ik ben toch malle pietje niet!

• deejeebv
  • Nu online
The Legend schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

Maar regeltoestand twee geldt alleen voor BRP’s en niet voor BSP’s (aFRR) voor zover ik het goed begrijp.
Dat is precies wat ik ook bedoel. Maar niet alle activaties die het EMS doet zijn aFRR activaties. Over het algemeen is het zo dat als hij 6 minuten na het kwartier begint en maximaal vermogen is het geen aFRR is. Zodra het regeltoestand 2 wordt beëindigd het EMS dan wel de activatie.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste