Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Ik heb inmiddels meer geëxporteerd als geïmporteerd op dit moment. Weet niet hoe het er bij jullie voorstaat?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:26
QuarkuS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:27:
Ik weet vrij zeker dat ik zondag (16-8) van 16:00 tot 18:30 een lange import-activatie had met 14,5kW vermogen. Maar als ik nu in de dashboard kijk, is dat best een hele dure import geweest. Hebben meer mensen dat gezien?

Ja, ik heb m'n EV geladen (die had ik max vermogen gezet omdat er zo'n grote import activatie was), maar de batterij had ook aardige SOC. En tijdens die activatie heeft de batterij ook bijgeladen. Dus je zou verwachten dat hij dat alleen doet tegen een hele aantrekkelijke prijs. Maar kennelijk doet hij dat ook gewoon tegen EUR 0,227 import tarief, zonder aFRR activatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben nog wel heel benieuwd of er anderen zijn die dit gedrag hebben gezien. Afgelopen zondag 16-8 van 16:00 tot 18:30 een lange import activatie, die achteraf heel duur was.

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
QuarkuS schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:26:
[...]

Ik ben nog wel heel benieuwd of er anderen zijn die dit gedrag hebben gezien. Afgelopen zondag 16-8 van 16:00 tot 18:30 een lange import activatie, die achteraf heel duur was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fe1XsOYNspezAaTuRbMTiOd4rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaIdMWvThUxj4l5NwRrMTb9o.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UffzROrNDkiwhB4xTsq1pOzvrxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3L1xpmyK1DWF3qMYIByM6uv.png?f=fotoalbum_large

Dit was het hier

[ Voor 20% gewijzigd door ecn1985 op 19-08-2026 17:32 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Hier lekker geëxporteerd, iets van €1,50 totaal.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Wat was je soc daarbij? En stond je ev charger aan?

Bij mij 4 losstaande exports van elk 1,7kWh per kwartier met 30-40cent per kwartier.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 19-08-2026 17:49 ]

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:50
Ik had hetzelfde, kleine export met 0.5resultaat

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeuOAigJX6hb-2q4qZ_6NroTg8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cix4wt7SEUSMI2ZDwmFPrWjk.png?f=fotoalbum_large

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:24:
@KoningSlakkie mbt die early birds: Ik zal kijken of ik binnenkort een artifact/rapport kan plaatsen met "mijn" EMS (op basis van day-ahead) gebacktest op mijn eigen (balans) systeem, en wat de verwachtte winsten voor mij zouden zijn geweest tov wat ik nu bij Balans doe. De data zal geen absolute waardes noemen, maar een globale situatieschets en een ratio tussen de verdiensten.

Vooralsnog is het een simpel algoritme dat gewoon een moving average van het verbruik per uur pakt aan de ene kant, en solcast voorspelling aan de andere kant, met wat kleine correcties gedurende de dag. Adhv verwacht verbruik, opbrengst, systeemefficientie en afschrijving wordt gekeken naar wat de gunstigste momenten zijn op de day-ahead markt om wat te doen (laden, ontladen, NOM, passthrough). Het draait elders al een tijdje en werkt redelijk goed, voor zover ik kan oordelen. Het is wel een vrij eenvoudige situatie: weekend- en werkdagen zijn eenzelfde gebruiksprofiel, geen EV aanwezig.

De code zal verder as-is geleverd worden. Suggesties zijn altijd welkom, maar ik beloof geen updates, reacties of wat dan ook, noch enige toezegging dat dit in de toekomst beter wordt; ik weiger vooraf om te dealen met al die lastige tweakers hier die het toch allemaal beter weten. :+ Het doel is vooral om zaken simpel te houden: zet het aan, integreer een tool waarmee je een verzoek tot EV-laden kunt doen, en klaar

Aangezien day-ahead markt, enkele uren werk, en een AI subscription een set algemeen beschikbare resources zijn*, valt te stellen dat dit een goede manier is om als open source prijsconcurrent anchor te dienen voor de winstverdeling van Balans.

*oftewel: iedereen die er wat tijd in wilt steken en een beetje technisch is kan het zelf vanaf scratch bouwen. :+
Zoals beloofd, nog even een artifact met een backtest van een algoritme dat ik draai voor iemand anders op mijn eigen BE systeem. Het komt er grofweg op neer dat day-ahead in mijn geval zo'n 40% meer had opgeleverd dan de huidige verdiensten. Kanttekening: dit is een beperking die komt vanuit opereren in de onbalansmarkt. Het EMS zelf levert mijns inziens goede resultaten op bij mij binnen de parameters van de markt waarin het opereert. Ik heb hier een hoop mensen andere dingen horen zeggen. Daarnaast heeft balans nog een jaar om aFRR werkend te krijgen, het geeft

Het algoritme is een simpele MILP optimizer. RTE efficieny heb ik op 93% ex standby losses gezet. 10kw is de default setting, oa omdat ervaring leert dat marginale discharge efficiency op 12kw flink begint in te zakken (91% per trip). Het algoritme zou wat verder geoptimaliseerd kunnen worden door bepaalde maximale waardes te doen bij bepaalde spikes, maar ik heb me niet de moeite genomen om het tot in den treure te optimaliseren.

Doel: beschouw dit project als de tegenhanger van het bepalen van de risk-free interest rate: Hiermee kun je de baseline verdiensten die Balans minimaal dient te realiseren met jouw systeem om je na 2 jaar nog als klant te kunnen binden. Als je zelf een reconstructie gaat doen zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden in je data, zoals een eventuele solar export switch op je deye die je automatisch uit zet als prijzen negatief zijn. Dwz dat je nog wat data cleaning moet doen tzt. Ook zijn geen twee jaar hetzelfde. Hoge energieprijzen maken day-ahead voor mij een rendabelere markt tov bijv onbalans en zeker aFRR.

De teksten achter de links zijn niet van mij, maar ik heb wel zelf gelezen wat er staat en ben het ermee eens.

artifact: https://claude.ai/code/ar...60-4c0a-b836-bd77580c5c69
github: https://github.com/scobbyd/duck-trader

license: MIT, dus good luck, have fun, don't die. Het is vooral als inspiratie

Het goede nieuws: de batterij verdient zichzelf volgens de simulatie binnen 5 jaar terug op de huidige prijzen. :+
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste