Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:13

The Legend

*Plop*

Hier ook nul activiteit vandaag. Soc nu 24%. De batterij blijft wel leveren, maar snap niet dat er niet minimaal 20-30% is bijgeladen. Nu alle prijspieken misgelopen.

Overigens is het resultaat van augustus tot vandaag wel beter dan de 1e helft van juli.

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 18-08-2026 20:16 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:13:

Overigens is het resultaat van augustus tot vandaag wel beter dan de 1e helft van juli.
Ja, door slechts twee klappers van dagen. En alleen als je geluk had zelf niet je batterij leeggebruikt te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 18-08-2026 20:24 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20
Hier helaas heel de dag grauw en regen, met een schamele 6.6 kWh aan PV.
Van 32 euro terug zaterdag, naar 5-7 euro kosten vandaag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
paQ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:26:
Hier helaas heel de dag grauw en regen, met een schamele 6.6 kWh aan PV.
Van 32 euro terug zaterdag, naar 5-7 euro kosten vandaag.
Dan had je nog geluk met zaterdag. Ik was leeg door het dumpen op vrijdag, en zit nu met genoeg lading om de nacht door te komen in te kopen voor 35 cent met een idle batterij. Hoop dat dat snel opgelost is.

Qua handel mag die hele onbalans meuk er uit. Liever voorspelbaar op dat ahead met een gegarandeerde AFFR buffer (twee kanten op) dan de onbalans roulette.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Tot nu toe heb ik vandaag 0.3 kW geïmporteerd en 2.3 kW geëxporteerd. SOC is op dit moment 21%, hiermee kom ik de nacht wel door.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Get!em schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:24:
[...]

Ja, door slechts twee klappers van dagen. En alleen als je geluk had zelf niet je batterij leeggebruikt te hebben.
Dat valt wel mee geloof ik. Ik heb 1 dag van 13 euro (4/8) en 1 van 9 euro (15/8). De rest is ook gewoon behoorlijk 4-6 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 18-08-2026 20:33 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:51
The Legend schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Dat valt wel mee geloof ik. Ik heb 1 dag van 13 euro (4/8) en 1 van 9 euro (15/8). De rest is ook gewoon behoorlijk 4-6 euro.
Maar is het 4 of 6 euro of toch maar 30% ervan ? :)

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:02
fenrir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:32:
Tot nu toe heb ik vandaag 0.3 kW geïmporteerd en 2.3 kW geëxporteerd. SOC is op dit moment 21%, hiermee kom ik de nacht wel door.
Hij levert bij jou wel uit de batterij?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

klavertje3 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:48:
[...]

Hier ook hele dag normale functie NOM en nog een piekje export gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qsHA5wWhgKsPkP7qbDhI1Wnij4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Etntm6mpmUy8VFj0PwlX7Uj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 18-08-2026 20:53 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

0xygen500 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Maar is het 4 of 6 euro of toch maar 30% ervan ? :)
Ze hebben hier expliciet verklaard dat het voorlopig 100% voor de klant zou zijn, en daarna is er nooit een ander bericht verschenen. Ik neem aan (I know..) dat BE niet zo dom is om die laatste goodwill door het putje te spoelen om daar op terug te komen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Ja, zit even terug te kijken en idd is opbrengst gedurende helft van augustus nu al meer dan 75% van heel juli.

Juli PAQ score 1,13, augustus 1,36

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 18-08-2026 20:56 ]

• 0xygen500
The Legend schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:52:
[...]

Ze hebben hier expliciet verklaard dat het voorlopig 100% voor de klant zou zijn, en daarna is er nooit een ander bericht verschenen. Ik neem aan (I know..) dat BE niet zo dom is om die laatste goodwill door het putje te spoelen om daar op terug te komen.
Oh ik dacht dat dit alleen was zo lang AFFR nog niet live was?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:56:
[...]

Oh ik dacht dat dit alleen was zo lang AFFR nog niet live was?
Laatste update was dat het nog voorlopig zo blijven tot verdere aankondiging.

Balans Energie in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 18-08-2026 20:57 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

klavertje3 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:48:
[...]

Yes, komt uit de batterij. Alleen dit weekend even niet omdat een accu op minder dan 2% zat. Dit was in de nacht van zaterdag op zondag, in de ochtend van zondag ging het allemaal weer netjes werken.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• deblaauwesigaar
  • Laatst online: 23:40
Bij mij soc 17% en levering vanuit het net ipv accu.

Heb de rode schakelaar master uit en weer aan gezet. Nu weer afname uit accu

wel jojo gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXMVZftwX_n57_8GWHR1bWfKfdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD9hIhJfI9zEOwhTWhmbpoIY.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat de quooker 1x aansloeg voor 10 sec weer mooie flatline

[ Voor 64% gewijzigd door deblaauwesigaar op 18-08-2026 21:53 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
Heeft iemand een Alfen laadpaal, en stuurt deze aan via HA?

Om topic niet te vervuilen, via DM?

Kort: via API toegang schrijf je de eeprom van de laadpaal, deze is gelimiteerd tot 100.000 schrijfacties.
Je wilt daarom de EMS optie activeren, maar dan verlies de P1 load balancing, dat is wel een dingetje.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Wellicht handiger even in Alfen thread hier op Tweakers, ongetwijfeld is deze er, zoeken.

p.s. aansturing en automation werkten wel - ging uit, aan, etc. ;) Nu alles op pauze gezet.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:04
Het toverwoord voor je claude: Hysterese.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:25
blue eyes schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:09:
Heeft iemand een Alfen laadpaal, en stuurt deze aan via HA?

Om topic niet te vervuilen, via DM?

Kort: via API toegang schrijf je de eeprom van de laadpaal, deze is gelimiteerd tot 100.000 schrijfacties.
Je wilt daarom de EMS optie activeren, maar dan verlies de P1 load balancing, dat is wel een dingetje.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Wellicht handiger even in Alfen thread hier op Tweakers, ongetwijfeld is deze er, zoeken.

p.s. aansturing en automation werkten wel - ging uit, aan, etc. ;) Nu alles op pauze gezet.
Toverwoorden 2, loadbalancing via EVCC

• Hollanda
  • Laatst online: 23:38
Registratie op de Mijn-Energie app werkt nu wel. Zijn dit de prijzen die wij betalen of toch epex?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hollanda schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:22:
Registratie op de Mijn-Energie app werkt nu wel. Zijn dir de prijzen die wij betalen of toch epex?
Epex

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Prijzen die we betalen staan in balans energie dashboard / resultaten.

Wil je ze actueel weten, kijk dan op tennet / Tenergy onbalans actueel of op mijnbatterij.nl (al wijkt die wat af soms). Van beide is in vorig topic een http rest call sensor voor Homeassistant gemaakt dmv scraping.

De affr high resolution onbalans integratie van aritmeester in Hacs /Homeassistant heeft de aFRR gegevens actueel (mits api tennet het goed doet).

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 18-08-2026 22:34 ]

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:22:
[...]

Toverwoorden 2, loadbalancing via EVCC
scoobs schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:20:
Het toverwoord voor je claude: Hysterese.
Yep - heb ik al. De meer complex je de automation maakt, de meer schrijf acties.
Dus of heel simpel maken, puur uit of aan op basis van prijzen, of HA / EVCC de load balancing laten doen.
Ik ben daar huiverig voor.
En, Alfen activeren, op de nette formele manier in EVCC, kost mij een licentie, zgn. sponsor token....

Ik parkeer even, eerst maar even beter inlezen!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
blue eyes schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

[...]

Yep - heb ik al. De meer complex je de automation maakt, de meer schrijf acties.
Dus of heel simpel maken, puur uit of aan op basis van prijzen, of HA / EVCC de load balancing laten doen.
En, Alfen activeren, op de nette formele manier in EVCC, kost mij een licentie, zgn. sponsor token....

Wie doet nu je load balancing dan? Peblar Business doet dit bijvoorbeeld via homewizard

• blue eyes
De Alfen Eve doet dat via een eigen p1 aansluiting. Als ik de Alfen actief, geautomatiseerd wil sturen, moet ik de EMS optie kiezen in de laadpaal instellingen. Dit betekent automatisch dat de p1 loadbalancing vervalt. Dat betekent dat ik dus zelf voor de load balancing moet zorgen.

Of ik moet bij de API aansturing blijven die alles wegschrijft naar de EEPROM echter is dit beperkt schrijfbaar, dat moet je dus niet willen.
Een paar acties per dag, prima, maar hoe complexer je de code maakt, per minuut controles, ampere aanpassingen, aan uit pauze (etc) praat je over vele schrijfacties.......

Ik heb het wachtwoord gekregen onder voorwaarden: verlies van garantie en bij defecten, storingen, 100% mijn kosten. EEPROM vervangen gaat richting een nieuwe laadpaal aan kosten ;)
Ik wil ook in geen geval de interactie van de paal met Ayvens aanpassen, in basis niet aan de config van Ayvens komen.
Er schijnt een nieuwe firmware te zijn van Alfen, eens kijken of Ayvens nog de laatste firmware wil laden. Dat durf ik dus niet zelf te doen om bovenstaande reden.

Het goede neuuws, ik heb toegang, ik heb de automation werkend. Helaas alleen niet via de MODBUS EMS optie...... Dingetje, load balancing.

[ Voor 33% gewijzigd door blue eyes op 18-08-2026 23:10 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:25
blue eyes schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

[...]

Probeer de trial token zou ik zeggen. Dan weet je of je het waard vindt.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste