De Alfen Eve doet dat via een eigen p1 aansluiting. Als ik de Alfen actief, geautomatiseerd wil sturen, moet ik de EMS optie kiezen in de laadpaal instellingen. Dit betekent automatisch dat de p1 loadbalancing vervalt. Dat betekent dat ik dus zelf voor de load balancing moet zorgen.
Of ik moet bij de API aansturing blijven die alles wegschrijft naar de EEPROM echter is dit beperkt schrijfbaar, dat moet je dus niet willen.
Een paar acties per dag, prima, maar hoe complexer je de code maakt, per minuut controles, ampere aanpassingen, aan uit pauze (etc) praat je over vele schrijfacties.......
Ik heb het wachtwoord gekregen onder voorwaarden: verlies van garantie en bij defecten, storingen, 100% mijn kosten. EEPROM vervangen gaat richting een nieuwe laadpaal aan kosten

Ik wil ook in geen geval de interactie van de paal met Ayvens aanpassen, in basis niet aan de config van Ayvens komen.
Er schijnt een nieuwe firmware te zijn van Alfen, eens kijken of Ayvens nog de laatste firmware wil laden. Dat durf ik dus niet zelf te doen om bovenstaande reden.
Het goede neuuws, ik heb toegang, ik heb de automation werkend. Helaas alleen niet via de MODBUS EMS optie...... Dingetje, load balancing.
[
Voor 33% gewijzigd door
blue eyes op 18-08-2026 23:10
]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar