Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The_KnarF schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:15:
lichtelijk offTopic maar ik vraag me af:

Word al de import gezien als "verbruik" zo ja, dan doet dat nog wel wat met de energiebelasting denk ik, zie hieronder de belasting per schijf.
iemand een idee hoe dit werkt?
Tarieven per verbruiksschijf voor stroom (2026)
  • 0 t/m 2.900 kWh: € 0,09161 excl. btw (€ 0,11085 incl. btw)
  • 2.901 t/m 10.000 kWh: € 0,09161 excl. btw (€ 0,11085 incl. btw)
  • 10.001 t/m 50.000 kWh: € 0,06671 excl. btw (€ 0,08072 incl. btw)
  • 50.001 t/m 10.000.000 kWh: € 0,03735 excl. btw
Niet off-topic gezien de verwachting van 30MWh per jaar per batterij.

Ik zit nu na een half jaar op een dubbel zo hoge import ten opzichte van vorig jaar voor zelfde periode. Terwijl PV productie en consumptie en export weinig afwijkt van vorig jaar zelfde periode.

Schokkende daarvan is dus: in mijn situatie zorgt balans batterij er dus niet voor dat ik meer rechtstreeks van de pv verbruik, maar wel extra moet importeren om de verliezen te compenseren. In kWh uitgedrukt is de batterij dus ongunstig. Wat het in euro’s doet moet nog blijken. De winter zal de huidige surplus in euro’s wel gaan opvreten.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 18-08-2026 08:52 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Voor het eerst in weken even slikken met de PV opwek vandaag. Had vanmorgen voor het eerst in weken een normale import. Dat ben ik niet meer gewend nu ik een accu heb. SOC 6%

[ Voor 4% gewijzigd door E-Transitie op 18-08-2026 09:23 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33
Ik weet vrij zeker dat ik zondag (16-8) van 16:00 tot 18:30 een lange import-activatie had met 14,5kW vermogen. Maar als ik nu in de dashboard kijk, is dat best een hele dure import geweest. Hebben meer mensen dat gezien?

Ja, ik heb m'n EV geladen (die had ik max vermogen gezet omdat er zo'n grote import activatie was), maar de batterij had ook aardige SOC. En tijdens die activatie heeft de batterij ook bijgeladen. Dus je zou verwachten dat hij dat alleen doet tegen een hele aantrekkelijke prijs. Maar kennelijk doet hij dat ook gewoon tegen EUR 0,227 import tarief, zonder aFRR activatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1EEOYPbPWPR34NHT9iWL7zwYIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EozPy8QIl1Oc0ElnuuVFtADI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OU0d0gu4pQpXe6pcm3Q6Bn7_13g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XaQUnypHTM4Ch1padymuFqD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door QuarkuS op 18-08-2026 09:33 ]

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:04
2cents schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Ik ben aan het kijken hoe ik die onbalans en aFRR prijzen in een HA dashboard kon gieten.
Volgens wat ik gelezen heb kon ik de APIs van entso-e en ook Tennet gebruiken voor de onbalans.
aFRR heb ik zo nog geen bron voor.
Maar het is me wel duidelijk dat een en ander afwijkt van wat ik zie gebeuren in het Balans Dashboard. :)
Aangezien aFRR bij mij nog niet actief is gok ik dat ik nog op de onbalans markt zit?
Welke bron gebruik jij eigenlijk?
Ben jij hier al verder mee gekomen?

Mocht hier iemand anders een HA dashboard hebben welke deze zou willen delen dan hou ik mij warm aanbevolen.

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:27
Frost_Azimov schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:59:
Vandaag was het dan eindelijk zover, de batterij en omvormer hangen. Om een uurtje of 10 begonnen (ik woon niet om de hoek) en klaar net voor 16:00. Hieronder een kort (?) verslagje, misschien leuk voor de volgende...

Eerst de stoppenkast; daar was die C25 die ik speciaal op aanraden van BE had in laten bouwen toch niet nodig, dus eruit... en dan een C40 er in (links onder het midden), dat was nieuw werd me verteld
Ik heb de situatie waar BE de Hager C25 in de stoppenkast heeft vervangen door een CHT C40 laten nakijken door een electrotechnisch installatie bureau, en zij beamen (wat hier ook al werd gezegd) dat dit niet correct is in verband met de selectiviteit. Dit heeft gevolgen voor garanties en verzekeringen. Ik ben blij met de batterij, maar wil wel dat dit correct wordt geinstalleerd in mijn nieuwe huis met mijn nieuwe (dure en gecertificeerde) stoppenkast.

Ik heb BE een mailtje gestuurd met de vraag dit te corrigeren, en hoop daar snel een reactie op te krijgen.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08
Ik had een abb c25 en die hebben ze laten zitten. Ze lijken wel heel enthousiast over die Chinesium devices als ze goede A merken door C merken vervangen. Meer pegels voor balans denk ik ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:27
jacovn schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:11:
Ik had een abb c25 en die hebben ze laten zitten. Ze lijken wel heel enthousiast over die Chinesium devices als ze goede A merken door C merken vervangen. Meer pegels voor balans denk ik ?
Hmmm, ik geloof niet dat het is hoor; ze hadden immers zelf mij aangeraden die C25 te laten plaatsen. Misschien een iets te enthousiaste installateur.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:07
QuarkuS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:08:
Ik heb dus off-grid, en Balans heeft net m'n batterij >24 uur op 5% gehouden. Daar heb je voor off-grid dus niks aan. Nou heb ik in die periode ook m'n EV geladen, met 1,4kW, zoals Balans dat aangeeft. Geeft ze ruimschoots de ruimte om er wat extra in de batterij te stoppen. Maar de off-grid die ze verkocht hebben, nemen ze kennelijk niet mee in de configuratie van de EMS, om te zorgen dat je er wel wat aan hebt. We hebben hier in de wijk de afgelopen tijd een paar keer onderhoud gehad, waardoor de spanning er uren vanaf lag. Nou is het toen (ondanks de aansturing van Balans) dus wel goed gegaan, er zat toen genoeg in. Maar omdat je geen enkele manier hebt om het EMS input te geven, kan je er dus niet eens voor zorgen dat je duur betaalde off-grid ook iets doet op het moment dat je het nodig gaat hebben.

In ander nieuws zie ik nu dat de EMS met 14,5kW kan importeren, als m'n EV op 10kW staat. En zie ik nu de PV los nadat ik die (AC-PV Enphase) naar de GEN poort verplaatst heb. Al snap ik niet waarom die nu nog steeds achter "Huis/verbruik" staat, want dat maakt dat het er allemaal nogal onduidelijk uitziet. Het had logischer geweest als die los op de omvormer te zien zou zijn geweest.

Ik heb voor de aansturing van m'n EV lader nu EVCC ingezet, want die kan mooi op exact PV laden. Maar dat conflicteert dan weer met andere automations die je eventueel in HA zou kunnen maken, om iets nuttigs met de onbalansprijs te sturen. Want EVCC heeft dan weer geen onbalansprijzen. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat nou handig is qua aansturing. Mogelijk toch weer EVCC ertussenuit halen.
Ik gebruik nog steeds EVCC omdat het toch enigszins een hoge WAF heeft. Ik doe nu automations via HASS met de EVCC hacs integratie. Zo heb ik automations die ik aan en uit kan zetten met schuifjes op mijn eigen dashboard. Er zou een manier zijn om onbalans prijzen in EVCC te krijgen maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Maar ik laad bijvoorbeeld wel met activaties:
In de zomer staat EVCC vaak op Min+Solar 3-fase. Zodra er een activatie komt, dan gaat evcc naar Fast-modus, zodra de activatie stopt, weer terug naar Min+Solar. Dit werkt ook bij mij als de lader op Solar staat.

Mijn to-do is tijdelijk pauzeren bij een export activatie bij een prijs hoger dan 40 cent. Dan zou EVCC tijdelijk even op "off" moeten gaan en daarna weer terug naar Solar of Min+solar of zelfs fast-modus afhankelijk van waar deze op stond te laden.

TLDR: Je kan automations prima via home assistant laten lopen en doen alsof EVCC een virtuele laadstation is. Je hebt toegang tot alle configuratie opties via EVCC HACS. Hiermee behoud je de interface van EVCC en haar functies.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:27
Frost_Azimov schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:46:
[...]

Ik heb de situatie waar BE de Hager C25 in de stoppenkast heeft vervangen door een CHT C40 laten nakijken door een electrotechnisch installatie bureau, en zij beamen (wat hier ook al werd gezegd) dat dit niet correct is in verband met de selectiviteit. Dit heeft gevolgen voor garanties en verzekeringen. Ik ben blij met de batterij, maar wil wel dat dit correct wordt geinstalleerd in mijn nieuwe huis met mijn nieuwe (dure en gecertificeerde) stoppenkast.

Ik heb BE een mailtje gestuurd met de vraag dit te corrigeren, en hoop daar snel een reactie op te krijgen.
Gebrek aan selectiviteit is geen probleem vanuit oogpunt veiligheid. Dus een verzekeraar die daar over zeurt mag het gesprek aan met de rechtsbijstand.

Gebrek aan selectiviteit is een diagnostisch, continuïteit en verminderd risico spreiding ding.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 18-08-2026 10:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Laatst online: 13:54
thijspillen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Mocht hier iemand anders een HA dashboard hebben welke deze zou willen delen dan hou ik mij warm aanbevolen.
Vooralsnog klopt mijn Tennergy verrekening nog best aardig. En in geval van aFRR (is herleidbaar op tijd(stip) en/of vast vermogen) geldt het laagste tarief in geval van onbalans.
De afwijking ontstaat voornamelijk door de 2 minuten vertraging uit de Tennergy tabel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
Ik lees net dat EVCC ook modbus aansturing doet, dan ook maar even verdiepen in EVCC. Ik had eerst begrepen dat dit via OCPP ging. Ik begrijp ook dat Groendus (via Ayvens) ook OCPP gebruikt, ik wilde elke interactie met de leasemij voorkomen, wellicht hypothetisch, maar om alles maar uit te sluiten.

Ik denk te lezen dat EVCC ook PV sturing kan doen. Ik heb nu uitgebreidde HA automations voor de PV (SMA sturing) en ben nu bezig met automations voor de EV, via Alfen integratie in HA.

Ik ga maar eens jullie reacties napluizen voor de EVCC integratie.

[ Voor 24% gewijzigd door blue eyes op 18-08-2026 10:43 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:24
Frost_Azimov schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Hmmm, ik geloof niet dat het is hoor; ze hadden immers zelf mij aangeraden die C25 te laten plaatsen. Misschien een iets te enthousiaste installateur.
!,5 week geleden ook even met Jelco aan de telefoon gezeten i.v.m. wat technische zaken,

en toen ik over de C40 begon (die ik hier wel vaker tegen kwam) verzekerde Jelco mij toch echt dat dit een C25 zou moeten zijn.

Dus 1 september zet deze jongen echt wel zijn haviks ogen op en zorg ervoor dat de selectiviteit toch echt prioriteit heeft.

;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vermoed dat de C40 er is sinds het power surge blok in de off-grid kast zit.
Het is idd een risico ding, met die C40 blijft het BE spul heel en klapt het van de klant eruit.
Vreemd dat installateurs het onderling betwisten, sommige leveren liever een C40 en volgen het ontwerp van BE die ze notabene inhuurt niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:24
Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:06:
Ik vermoed dat de C40 er is sinds het power surge blok in de off-grid kast zit.
Het is idd een risico ding, met die C40 blijft het BE spul heel en klapt het van de klant eruit.
Vreemd dat installateurs het onderling betwisten, sommige leveren liever een C40 en volgen het ontwerp van BE die ze notabene inhuurt niet.
Ik kan je verzekeren dat dat hier niet gebeurd. Eigenwijs is ook wijs zeggen ze wel eens, maar dat doet de beste installateur dan maar elders. hoe het dan verder moet regel ik dan wel met Balans energie. Wat mij wel dwarszit is dat je door alle reacties hier wel duidelijk ziet dat veel problemen niet zozeer aan Balans energy te wijten is maar vaker door de installateur die bij je thuis komt. Jammer dat men dat niet geheel uniform krijgt zodat elke installatie bij elke klant hetzelfde is.

just my twee centen ;)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:50
Dirkga schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ik kan je verzekeren dat dat hier niet gebeurd. Eigenwijs is ook wijs zeggen ze wel eens, maar dat doet de beste installateur dan maar elders. hoe het dan verder moet regel ik dan wel met Balans energie. Wat mij wel dwarszit is dat je door alle reacties hier wel duidelijk ziet dat veel problemen niet zozeer aan Balans energy te wijten is maar vaker door de installateur die bij je thuis komt. Jammer dat men dat niet geheel uniform krijgt zodat elke installatie bij elke klant hetzelfde is.

just my twee centen ;)
Eens, dit is ook meermaals in het voorgaande topic besproken, het maakt het voor iedereen incl. Balans een stuk makkelijker als alle installaties technisch gelijk worden opgeleverd.

Helaas blijkt de praktijk anders te zijn, zeker met de off-grid configuratie zit er een risico.

Of het aan de ‘eigenwijze’ installateur ligt of aan Balans die geen duidelijke instructie / training verzorgd durf ik niet te zeggen.

Wat me nog wel te binnen schiet, tijdens de installatie hier werd alles gefotografeerd en doorgestuurd naar Balans (dacht ik) dan lijkt met met makkelijk controleren of alles conform Balans standaard is aangesloten?
Weet niet of dat nu nog gebeurd maar dan is een verkeerde automaat snel geconstateerd lijkt me?

[ Voor 12% gewijzigd door ecn1985 op 18-08-2026 11:38 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:04
paQ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Vooralsnog klopt mijn Tennergy verrekening nog best aardig. En in geval van aFRR (is herleidbaar op tijd(stip) en/of vast vermogen) geldt het laagste tarief in geval van onbalans.
De afwijking ontstaat voornamelijk door de 2 minuten vertraging uit de Tennergy tabel.
Je bedoeld hiermee je (hoog gewaardeerde) plug in tool toch?

Als dat zo is, ik ben eigenlijk op zoek (misschien als leek te makkelijk gedacht) naar een HA dashboard welke de komende 24 uur de prijzen die wij daadwerkelijk dienen aan te houden (dus niet exclusief epex), maar ook de andere (voor ons) relevante markten.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
thijspillen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Als dat zo is, ik ben eigenlijk op zoek (misschien als leek te makkelijk gedacht) naar een HA dashboard welke de komende 24 uur de prijzen die wij daadwerkelijk dienen aan te houden (dus niet exclusief epex), maar ook de andere (voor ons) relevante markten.
die prijzen weet je niet voor de komende 24 uur

LG-HM163MR-U34

• paQ
  • Laatst online: 13:54
thijspillen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Nee nee, want die verrekent alleen (achteraf) wat BE aanlevert aan data.

Ik bedoel mijn prijsgrafiekje waarbij ik op de dag zelf min of meer bijhoud wat de daguitkomst is.
Bij de marker was er even 3 min import. Dat gaat dan tegen 23+4 cent (all in) ipv 37 cent.
Althans, daar ga ik an nu van uit. Dat is ws wat er overmorgen dan ook blijkt uit de kwartier data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FisviHByIBk-TgSBXeKubaiW9b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7ZDaGkxoS5eiLT0YNcw9OTR.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thijspillen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Zoek even in de oude topic naar de REST sensor voor Tenergy en de apexchart. Je kunt bijna alle data wel binnenhalen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kc9mzeq3PRqFBLtXw2Pk76xzkvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/33fzxaOjG35GI7YuCQ5v2qsU.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:41:
Ik lees net dat EVCC ook modbus aansturing doet, dan ook maar even verdiepen in EVCC. Ik had eerst begrepen dat dit via OCPP ging. Ik begrijp ook dat Groendus (via Ayvens) ook OCPP gebruikt, ik wilde elke interactie met de leasemij voorkomen, wellicht hypothetisch, maar om alles maar uit te sluiten.

Ik denk te lezen dat EVCC ook PV sturing kan doen. Ik heb nu uitgebreidde HA automations voor de PV (SMA sturing) en ben nu bezig met automations voor de EV, via Alfen integratie in HA.

Ik ga maar eens jullie reacties napluizen voor de EVCC integratie.
Nee OCCP is een last-resort manier om je laadpaal te beheersen omdat zo een beetje elke laadpaal wel heeft. Maar Modbus of Rest heeft de doorgaans de voorkeur.

Veel mensen hier hebben eigenlijk alle functies van EVCC wel zelf gebouwd in HASS. Maar ik kan EVCC echt met harte aanbevelen. Het is naar mijn mening een compleet pakket, behalve dat het niet automatisch omgaat met handelende thuisaccus (om bijvoorbeeld te pauzeren of vermogen op een laagpitje te draaien bij een export activatie of andersom: vol vermogen bij import activatie). Dus deze moet je zelf in HASS gaan maken. Volgens mij had je deze basis automations al, je moet alleen EVCC als "device" hier in verwerken.

@Get!em heb jij onbalans prijzen in EVCC zelf gekregen? Of gebruik je nog steeds day-ahead als onderdeel van je laadstrategie in EVCC?

• KoningSlakkie
Van mij mogen ze mijn thuisaccu een beetje bijvullen voor 135 EUR/MWh anders ben ik vanavond en in de nacht wellicht de sjaak. Daarnaast moet de auto worden opgeladen. Hoewel het duur gaat uitpakken moet ik wel beschermd blijven tegen de volatiliteit van de onbalans markt wat nog ongunstiger kan zijn.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Klinkt wel interessant maar ik weet niet of de EMS van balans lekker werkt met deze lader. Ook zie ik geen MID meter voor mogelijke ERE's.
Wellicht aan balans deze vraag stellen?

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• epicfailguy23
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:41:
Van mij mogen ze mijn thuisaccu een beetje bijvullen voor 135 EUR/MWh anders ben ik vanavond en in de nacht wellicht de sjaak. Daarnaast moet de auto worden opgeladen. Hoewel het duur gaat uitpakken moet ik wel beschermd blijven tegen de volatiliteit van de onbalans markt wat nog ongunstiger kan zijn.
Beetje hetzelfde hier, er is gering zon (1,3kW) maar huis verbruikt zoon 500-800W. dus ik druppel nu vol naar al een helemaal 13% vandaag.. :X Vanavond/nacht moet ik zoon 20kWh laden, heb vanmorgen op het werk maar de grootste bups gedaan.

• KoningSlakkie
epicfailguy23 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Beetje hetzelfde hier, er is gering zon (1,3kW) maar huis verbruikt zoon 500-800W. dus ik druppel nu vol naar al een helemaal 13% vandaag.. :X Vanavond/nacht moet ik zoon 20kWh laden, heb vanmorgen op het werk maar de grootste bups gedaan.
Bij mij is de 15% idle alweer aangetikt want Obv day-ahead is mijn auto alweer aan het laden want die kwam gisteren aan met 15%. Voor morgen ochtend heb ik 80% in mijn EV nodig. Mijn panelen leveren tussen de 400-1700W. Huisverbruik van 600-900W. Dus het is echt een donkere dag hier.

Ik twijfel bijna om de auto aan de publieke laadpaal te zetten voor 33 cent/kWh. Maar omdat ik nu rond de 70% op grid laad en de rest op zon is dat net goedkoper dan de publieke laadpaal.

Maar het feit dat ik hierover moet nadenken vind ik wel jammer.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

Bij mij is de 15% idle alweer aangetikt want Obv day-ahead is mijn auto alweer aan het laden want die kwam gisteren aan met 15%. Voor morgen ochtend heb ik 80% in mijn EV nodig. Mijn panelen leveren tussen de 400-1700W. Huisverbruik van 600-900W. Dus het is echt een donkere dag hier.

Ik twijfel bijna om de auto aan de publieke laadpaal te zetten voor 33 cent/kWh. Maar omdat ik nu rond de 70% op grid laad en de rest op zon is dat net goedkoper dan de publieke laadpaal.

Maar het feit dat ik hierover moet nadenken vind ik wel jammer.
Momenteel is de prijs per kWh inclusief BTW en EB 0,74 euro. Ik denk dat het goedkoper is aan de publieke laadpaal.

Hier nog wel een opwek van 2500W. Ik heb de vaatwasser maar aangezet. SOC 30%

[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 18-08-2026 13:27 ]

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:32
QuarkuS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:08:
Ik heb dus off-grid, en Balans heeft net m'n batterij >24 uur op 5% gehouden.
Zou dat voor de callibratie van de SOC kunnen zijn? Ik heb iets soortgelijks gezien en dat heeft wel goed gedaan voor de onderlinge verschillen in SOC tussen de batterijen.

• KoningSlakkie
Dbm12 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Momenteel is de prijs per kWh inclusief BTW en EB 0,74 euro. Ik denk dat het goedkoper is aan de publieke laadpaal.
Ik zie het..... 50 cent/kWh kaal dus 0.716 cent/kWh, ik vind het best frustrerend zo. De laadstrategie is nog steeds obv een statische prijsdrempel. Er word nog niets gedaan met de voorspelling. Dus als de prijs niet zakt onder 1 cent dan is er helemaal geen import activatie tenzij aFRR, ook niet op zeer bewolkte dagen.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

1000€/mWh Een aFRR actie, en daarmee het net gebalanceerd. Graag gedaan :)

[ Voor 93% gewijzigd door E-Transitie op 18-08-2026 13:37 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• epicfailguy23
  • Nu online
Ik heb nu 17% SoC maar met 10kW aan het exporteren. Tegen de 70cent dus.. prima, nu 4ish kWh verkopen, straks voor ongeveer zelfde prijs 12-16kWh inkopen. Dan zijn we er toch? Hopen dat de EMS zo ook denkt :X

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Pff nu baal ik wel zeg.

SOC 30% en ik zie de export starten vanwege de hogere prijzen. SOC 29% en stop…… terwijl een kale kWh nu 0,98 euro is….. Gaan met die banaan zou ik zeggen! Maar helaas nu helemaal niets….

[ Voor 3% gewijzigd door Dbm12 op 18-08-2026 13:40 ]

• KoningSlakkie
Ik heb zo weinig zon gehad, de accu begon met 15% en ging heel eventjes naar 16% maar de EVCC gooide de auto opeens aan. Ik maakt niet eens kans vandaag om iets met de thuisaccu te doen met mijn vrijwel geen overschot aan zon energie.

Nogmaals zorg dat mijn accu gewoon altijd 40-50% vol is voor dit soort momenten. Dit soort momenten bepaalt mijn maandopbrengst. Niet die 1-3 euro per dag opbrengst (kaal) via een gigantisch volume energie door de hoofdmeter.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
blue eyes schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:56:
Ik doel niet op de code (niet perse, maar altijd leuk) , maar meer op de functionele wensen die je Claude hebt gegeven.

Ik zit al 3 weken zonder Claude, te intensef gebruikt wellicht, ik "moet" wachten tot de 28ste :D (ik overweeg om nog maar eens 20 euro te betalen, de code is veel beter dan anderen (imo).
Wat de automatisering nu doet
De kernbeslissing
Elke minuut herberekent binary_sensor.ev_laden_gewenst of de auto moet laden. Dat gebeurt alleen als twee harde voorwaarden kloppen (auto aangesloten, hoofdschakelaar aan) én minstens één van vier redenen waar is:
Reden
Voorwaarde
Laadstroom
Negatieve prijs
onbalans ≤ −0,129 €/kWh
16 A
Accu importeert
netto import > 5000 W én prijs ≤ 0,30 €/kWh
16 A
Nachtvenster
22:00–06:00 én prijs ≤ 0,25 €/kWh
16 A
Zonoverschot
export > 2000 W én spread > 0,01 €/kWh
6 A
Wat er vandaag bij kwam
Prijsplafond op accu-import. Eerder keek die regel alleen naar vermogen — importeerde de thuisaccu, dan laadde de auto mee, ongeacht kosten. Dat ging mis toen de accu bij 5% SoC een noodlading deed tegen 0,50 €/kWh. Nu moet de prijs ook onder de 0,30 blijven.
Whitespace-fix (trim/{%- -%}). De 7 kW-laadstroom bij "Zonoverschot" bleek te komen doordat de tekstvergelijking is_state(..., 'Zonoverschot') mogelijk faalde door onzichtbare spaties in de template-uitvoer, waardoor hij stil terugviel op 16 A. Nu wordt whitespace hard weggesneden en gebruiken de automatiseringen | trim als extra vangnet.

Wat het systeem beveiligt
Balans van de thuisaccu. Het Peblar-vermogen wordt van de P1-meting afgetrokken vóór elke beslissing, anders houdt de auto zijn eigen trigger in stand.
Je hoofdzekering. De laadstroom gaat naar 16 A en laat de HomeWizard-load-balancer zelf terugregelen — behalve bij zonoverschot, waar bewust op 6 A wordt gebleven zodat je niet bijkoopt van het net.
Schakelfrequentie. Een minuut vertraging voor aan, tien minuten voor uit.
De Peblar-eigen modus. Wordt bij elke start teruggezet naar "Standaard" zodat "Gepland" niet stiekem overneemt

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dbm12 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:40:
Pff nu baal ik wel zeg.

SOC 30% en ik zie de export starten vanwege de hogere prijzen. SOC 29% en stop…… terwijl een kale kWh nu 0,98 euro is….. Gaan met die banaan zou ik zeggen! Maar helaas nu helemaal niets….
Vreemd, ik zat op 26% en is nu ontladen naar 20%.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

30% grens lijkt inderdaad ook afhankelijk van de prijs. Als deze hoog genoeg is kan hij wel verder ontladen

[ Voor 32% gewijzigd door Moby op 18-08-2026 13:56 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• 0xygen500
  • Nu online
Gaat lekker... Heel de tijd op 5% houden en nu niet kunnen profiteren van die pieken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0q-YzWZpbr3PwTA0dAsdN-Qcv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISIHatGdcKNvlXijsRSeNND7.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P-cZKFuhS_vVgRIZjSaup9_3n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQM5EfmJCrYBbiRD4CJmsKoo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 169% gewijzigd door 0xygen500 op 18-08-2026 14:06 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
Thx 0xygen500 voor posting! Neem ik mee voor het gesprek met Claude :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

0xygen500 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:03:
Gaat lekker... Heel de tijd op 5% houden en nu niet kunnen profiteren van die pieken..

[Afbeelding] [Afbeelding]
Heel de tijd? Ik zie pas rond 1300 dat hij zakt naar 5%. En wat had er dan beter gemoeten qua laden en ontladen en je tegelijkertijd iedereen tevreden moet houden?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Heel de tijd? Ik zie pas rond 1300 dat hij zakt naar 5%. En wat had er dan beter gemoeten qua laden en ontladen en je tegelijkertijd iedereen tevreden moet houden?
Minimum voor afgelopen nacht op 50% was logischer geweest. PV verwachting voor iedereen was bar slecht. Dan had iedereen nu kunnen profiteren van de hogere prijzen.

• 0xygen500
  • Nu online
Moby schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Hmm zat idd wat scheef te kijken. Blijft als nog het punt dat die had verwacht dat ik 10 kwh meer zou verbruiken op die dag, waarom dan redelijk leeg laten ipv wat extra erbij. :+

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Je zou zeggen inderdaad dat het gewenste accupercentage in de morgen/avond omgekeerd evenredig is aan het verwachte PV en/of verbruik, met gradient descend aan beide kanten, zodat de laatste restjes alleen ingezet worden in bijzondere situaties. Tot op zekere hoogte wordt het al toegepast, maar ik heb het gevoel dat het systeem nog teveel vast zit in absolute waardes, ipv auto-adoptie. E.g. geen long en short term adoption.

Het is wel grappig hoe dit systeem wegens de onbalansmarkt zoveel lastiger is om goed getuned te krijgen dan de day-ahead markt, of de vaste inkomsten van vermogen op de aFRR markt.

[ Voor 64% gewijzigd door scoobs op 18-08-2026 14:30 ]

• KoningSlakkie
Okay na het gedoe van vandaag heb ik toch de Balance Delta High Resolution HACS integratie geinstalleerd van aritmeester. De API toegang had ik al maanden geleden aangevraagd en het was goedgekeurd.
Op basis van welke sensor regelen jullie de automations? Ik kan het even niet goed terug vinden in de vorige topic dus sorry voor de herhaling.

Ik heb een waarde voor Max Upward Regulation Price en Balance Mid Price. Ik zie nog geen waarde voor max downward regulation price. Waarvan upward regulation price overeenkomt met tennergy.nl. Ik dacht te herinneren dat de mid-price een gedempte waarde is van beide sensoren.

Maar de vraag is zodra downward price toch een waarde geeft en dus afwijkt moet ik dan toch deze downward price ook meenemen in de automations?

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 18-08-2026 14:44 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Hmm, ik herriner me heel vaag dat ik deze discussie al eens gevoerd heb met iemand, maar ik dacht dat de API niet geschikt was voor prod. Maar volgens mij was ik destijds ook al erop gewezen dat deze meer dan 25 calls per dag kan doen.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:50
Dbm12 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:40:
Pff nu baal ik wel zeg.

Zie hier idd hetzelfde stopt op 29%. Zal toch niet zo zijn als je eenmaal lager zit als 29% je wel wordt geactiveerd?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• epicfailguy23
  • Nu online
Ik zou toch zeggen: prijs is nu 13cent ish kaal. volgens mij kan het nu niet echt kwaad om de accu te laden to 50%ish. zeker met voorspelling voor morgen voor de deur. Heck vanavond zal het ronds etenstijd wel ergens 30cent zijn.. kan je weer de helft verkopen, conclusie: iedereen gratis stroom en balans 4cent winst

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste