Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

In de laatste paar pagina's alleen al zijn er zoveel verschillende wensen op tafel gelegd qua gedrag dat ik het niet zie gebeuren om dit in 1 model samen te vatten.

Ik voorzie dat als aFRR niet nog een heel stuk gunstiger wordt er veel mensen toch voor gaan kiezen om het zelf te regelen. En dan moet de 70/30 nog komen.

Bij mij gaat het prima maar ik heb dan ook weinig bijzonderheden om rekening mee te houden. En veel PV waardoor er veel volume te verhandelen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 17-08-2026 10:02 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:03
Had hier €31 excl de paq plug-in. Sluit me aan bij @paQ het zijn de uitschieters die voor de maandelijkse opbrengst moeten zorgen op dit moment, als je deze mist om welke reden dan ook dan heb je al snel een ‘matige’ maand. Tuurlijk wordt er elke dag nu geld verdiend maar dat sluit nu in elk geval nog niet aan met het rendement door Balans berekend wat mogelijk zou moeten kunnen zijn.

Dit kan natuurlijk nog veranderen aangezien we nog niet op alle markten actief zijn.

Overal ben ik over de werking van het systeem tevreden, nu het rendement nog ;)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je kunt ook niet allemaal mensen hebben die positief zijn hier. Ik ben niet de meest positieve persoon hier.

Maar ja, installatie van 3 dagen, accu elke dag te laag voor de nacht, issues met connectie van de accu naar EMS. Afspraken die weken duren voordat ze langskomen.

Kan ook niet de units in a offgrid kast vervangen, of laten vervangen door BE..

Weinig om positief over te zijn..

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 17-08-2026 10:07 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:00:
[...]
WP kan wel even uit (zal aan het weer liggen) en ik wacht wel even met douchen. EV gaat helemaat niet aan de lader dan :+ .
Zou voor mij ook al voldoende reden zijn om de EV lader lekker aan de GRID zijde te laten zitten ;) Dan kan het ook nooit per ongeluk gebeuren dat je het niet in de gaten hebt en je auto je stroomvoorziening staat leeg te trekken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:59:
[...]

De technische problemen zijn (hopelijk) nog te overkomen, al duurt het vaak wel lang voor Balans een oplossing biedt of uberhaupt een probleem erkent.

Wat meer problematisch is de communicatie vanuit Balans. Verkeerde informatie op de website waar je op het verkeerde been wordt gezet, contractvoorwaarden die eenzijdig zonder overleg worden geschrapt en de onduidelijkheid rondom planning en opbrengsten/kosten welke niet opgehelderd worden.

Let ook op dat sommige positieve geluiden op dit forum heel erg zijn ingegeven vanuit eigenbelang, blijf dus kritisch.

Ik zou het niet aanraden op dit moment, wacht maar even tot ze volwassener zijn.
bedankt voor je feedback. Ik wil graag komende maand een beslissing nemen en het is helaas zo dat Balans energie wel een heel goed aanbod heeft qua accu prijs. Echter vind in transparantie wel belangrijk en dat mist hier voornamelijk als ik de topics zo lees. Lastige keuze.

• paQ
  • Nu online
roundlet schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

bedankt voor je feedback. Ik wil graag komende maand een beslissing nemen en het is helaas zo dat Balans energie wel een heel goed aanbod heeft qua accu prijs. Echter vind in transparantie wel belangrijk en dat mist hier voornamelijk als ik de topics zo lees. Lastige keuze.
Het systeem kan oprecht goed werken hoor. Laat je daar niet door uit het veld slaan.
Maar de samenvattingen hierboven van @ecn1985 en @Moby kloppen wel.
Het rendement blijft achter bij hetgeen voorgehouden is. En nog nieteens de helft ook.
Dan heb je natuurlijk nog steeds een scherpe prijs betaald, en kun je na 2 jaar eventueel je eigen plan trekken.
Claude is intussen dermate geavanceerd dat het perfect kan aansluiten op JOUW huishouden en poept zonder al te veel moeite een EMS voor je uit dat voor ~85% perfect zal werken op dynamische tarieven.

De 'hoop' (en gok) zit er voornamelijk in hoe eea vanaf 2027 gaat uitzien. Zowel EB/BTW export alsook aFRR. Ik verwacht dat de impact vrij groot wordt tov de dynamische markt, aangezien zomaar terugleveren niet meer zo rendabel wordt als dat het nu al maanden is.

• jacovn
  • Nu online
roundlet schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Als jij een ruimte hebt waar de accu kan staan zonder dat je last hebt van geluid. En als je een makkelijke route naar de accu hebt voor bedrading (ruimte om te boren met name) dan is het nog een goed aanbod.

Ze testen tegewoordig meer, draaien de kabels aan op moment. Controleren zelfs of de binnenkant wel goed aangedraaid is volgens mij.

Het is ook een leerproces voor balans denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:04:
[...]

Zou voor mij ook al voldoende reden zijn om de EV lader lekker aan de GRID zijde te laten zitten ;) Dan kan het ook nooit per ongeluk gebeuren dat je het niet in de gaten hebt en je auto je stroomvoorziening staat leeg te trekken.
Bedenk me nu om een goede trigger in de paal automatisering mee te nemen :+ als grid spanning wegvalt en Deye op noodstroom staat niet laden. Laat mij EpicFailWife kennen... >:)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• jacovn
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Bedenk me nu om een goede trigger in de paal automatisering mee te nemen :+ als grid spanning wegvalt en Deye op noodstroom staat niet laden. Laat mij EpicFailWife kennen... >:)
gewoon laden als dat nodig is, ander kan ze niet rijden toch…

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Of een terminal na de MID meter (voor de omschakelaar / ATS), en de de EV lader daar aan zetten.
Heb je er geen omkijken naar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7HiRNB0NukjRNM3Kbuf7PhxRb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MfE6FMQ3uxhuGuyPTF3lDV0.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
jacovn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Om naar de winkel te rijden om de diepvries opnieuw te kunnen vullen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
jacovn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Ik hoop dat ze zover is dat ze de auto niet compleet leeg rijdt.. en als dat dan toch is en er is een stroomuitval mag ze de fiets pakken O-) :+.

Maar de soep zal niet zo heet worden gegeten.. Ik heb namelijk mijn paal 'openbaar' staan (andere discussie iets met buren die graag mij een centje helpen verdienen). het is ook niet handig als die mijn accu leegtrekken als er iets aan de hand is..

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Volgens mij wel hoor. De Deye LOAD is per definitie grid forming. Dus de DC Deye zelf, maar ook de AC LOAD en GEN zijn grid forming waarop een PV omvormer gewoon moet functioneren.
niet als de accu de spanning niet kan leveren om dat grid te vormen.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Moet zeggen dat ik het best wel knap vind hoe goed mijn (!) EMS nu anticipeert en reageert op forecast en afwijking daarin. Soms had het achteraf dan wat beter gekund, maar dat is A achteraf, en B als je er met je neus constant op blijft zitten. En dan nog heb je het over 11 cent hier en 19 cent daar.

Neemt niet weg dat ik graag zou weten of mijn plugin hout snijdt. En als dat zo is, valt me het rendement nog steeds best wel heel erg tegen eerlijk gezegd.
ALS hij klopt heb ik mijn eerste 12 maanden zo rond de 0-100 euro kosten in totaal gehad, versus 900 de 12 maanden daarvoor. Maar daar moet ik bij vermelden dat ik toen best eea heb laten liggen aangaande de terugleverkosten van mijn variabel contract. Het voordeel zal in werkelijkheid ergens op 300 euro tov de 12 maanden daarvoor liggen. Dat komt in geen velden of wegen in de buurt van de voorgehouden opbrengsten en besparingen op de website.
De uitschieters zoals eergisteren zijn sporadisch, en je ziet ook nu weer dat menig een naast de pot piest, terwijl een ander 55 euro opstrijkt. Daar kan BE weinig aan doen natuurlijk, maar als die situaties eens per maand voorkomen zijn we er wel zo ongeveer.
En na 5 weken hittegolf is het duister, grauw, nat en koud -O-
Nu lijkt de forecast van BE beter te kloppen dan Solcast. (go figure)
[Afbeelding]

Forecast herkent iig intussen wel het kookgedrag ;)
Daarom, je ziet de verbeteringen en zoals je zegt zie ik echt wel voordelen door aFRR alleen al waardoor de onzekerheid op onbalans alleen al is weggenomen. Kijk maar een paar maanden terug, het eerste wat we allemaal zeiden was…. O o als het maar geen regeltoestand 2 wordt. En nu hoor je niemand er meer over en zien we ook in de resultaten dat aFRR zorgt voor stabiliteit in prijs.

Dat het niet zorgt voor de gouden bergen die op de website staan dat is zuur, en ook niet eerlijk om dat nu nog steeds te vermelden. We weten inmiddels aan de hand van maanden aan resultaat dat het namelijk niet lukt om die resultaten te behalen. Dat in combinatie met de veel hogere aanschafprijs nu ten op zichtte van ons als “pilot” klanten is het niet zo een no-brainer als toen.

Maar als ik kijk naar mijn beweegredenen om mee te doen is het plat te slaan op de volgende zaken:
  1. Eigen opwek kunnen opslaan en gebruiken waardoor eigen verbruik naar 60%+ gaat.
  2. Eigen opwek verschuiven naar gunstigere verkoopprijzen (zomer)
  3. Goedkoop inkopen in de winter voor mijn warmtepomp
  4. Goedkope aanschafprijs van batterij die mijn eigendom is en na 2 jaar keuze wat ik wil
Die voorwaarden zijn nog steeds aan voldaan en zien we ook dat we daar profijt aan hebben. Immers, ik verkoop mijn eigen stroom nog steeds voor meer geld in 2026 dan op mijn vaste contract waar ik op zat (zonder terugleverboete). In de winter heb ik ook gezien dat het echt goedkoper is om stroom te importeren.

Daarnaast is het voordeel tot op heden dat we 100% van de inkomsten voor ons zijn. Hoeveel dat ook mag zijn (de jaarrekening/maandverrekening is inderdaad echt een heikelpunt die ze snel moeten oplossen) is dat een voordeel die we als gebruikers van het eerste uur hebben.

Toen ik instapte was 2026 het “speeljaar”. 2026 lijkt tot op heden (kijkend naar wat er in het dashboard staat) gunstiger te zijn dan mijn vaste contract die tot juli 2027 liep. 2027 zal Balans zich echt moeten bewijzen, maar ook dan zijn de 4 voorwaardes hierboven voor mij leidend. Als ik ervoor kan zorgen dat de winst van de zomer zich zoveel mogelijk kan vertalen naar “tegoed” in de winter om zo mijn energierekening zo laag mogelijk te houden dan ben ik erg tevreden. Als dat straks niet erin zit (door de 70/30 verdeling bijv op weinig winst, want daar vermoed ik nog steeds dat het op uitkomt) dan is het eerste jaar zo voorbij gevlogen en kan ik ervanaf na een jaar.

Maar zoals je zelf al aangeeft, de jaarrekening/maandverrekening moet gewoon op orde zijn. Als daar ook dubieuze dingen op staan dan ben ik bang dat balans zich in zijn eigen voet schiet.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:05
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

huh :?
Als je off grid hebt weet je toch ook wat je ter beschikking hebt? Niemand kan dan bij je opgeslagen stroom behalve jij zelf. Net als bij "een normale thuisaccu".
En net als bij een normale accu weet je niet wanneer je netspanning wordt onderbroken, dus kun je er ook niet op anticiperen.

De accu is geen UPS of noodstroomvoorziening zoals bij een ziekenhuis. Hij kan daar wel voor worden ingezet natuurlijk, maar dan heb je gewoon een pittig geprijsde voorziening staan voor iets dat zelden of bij sommigen helemaal nooit voorkomt.
De vraag is; als de stroom eraf gaat (en dus ook het BE Kastje offline is), mag ik dan wel onder de 25/17/13% (pick one).

Volgens mij zit de instelling / “fout” in de Deye en zit in ieder geval ik in het donker naar de schermpjes van de batterijen te kijken, met nog 7-15kWh erin die je niet kan aanspreken 8)7

Helemaal nu BE bij de ene zegt dat het opgelost is met firmware update en bij de ander aangeeft dat er nog geen (firmware) oplossing is. Deze bug bestaat ook al een tijdje..

—-

Enfin, ALS straks de bug eruit is en ik “mag” tot 5 procent, zou ik het nog steeds wel fijn vinden om handmatig aan te geven (eventueel in de forecast), dat ik (er ZELF voor kies) om 10-15% over te houden.

Is leuk als BE net de stroom voor twee duppies verkoopt, maar het daarna moeten terugkopen schiet zijn doel voorbij. Zeker met een stroomstoring, in het donker; Nu bij kaarslicht, maar we hebben wel net 80 cent verdiend.. -O-

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 17-08-2026 10:57 ]

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
Kan iemand verklaren waarom nu bijvoorbeeld (10:30) mijn zonnepanelen aan het net terugleveren terwijl de zon schijnt op dit moment en niet mijn accu vol probeert te laden? Ik snap het toch niet helemaal.

Hop,hop,hop!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Nooit last van gehad zakt hier vaak tot 5% en dan maar van het net laden. Elke kwh is weer 2 cent voor balans natuurlijk.
Als je pech hebt >€4/kWh als je niet zelf ingrijpt zoals een batterij uit idle trappen.
@paQ dacht dat ik zaterdag wel €10 had verdiend, deel dat maar door 2 dankzij mijn eigen ingrijpen omdat m'n batterij plat lag en alles van het net werd getapt ondanks genoeg pv (>2kW).
De schade bleef beperkt tot €0,90 inkopen tegen €0,326/kWh gemiddeld, opbrengst was maar €5,09 en met btw enz. marginaal meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ars-HxYcFa4uMHhuiXOpkTL4gUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGDOLiKe0Fr3ZO4FvCrpxQI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuP7nOw0aANMnXj4Yxs98qxCCa4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4pquSkLC14yomrUvM8IrLso.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTxxUpLO_SEO42mGDX8fdNyOtcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAaNdbqykpaDK4S1EhLSzMn7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga maar niet herhalen hoe ik hier over denk :F
Misschien kan je de betrekkelijke eenvoud (batterijen die je uit kan schakelen of zelf uitlezen, de bestuurbare Deye) nog als een voordeel beschouwen, met een ZonderPlan gedrocht kan je niks.

Wat off-grid betreft verbaast het me dat mensen het kopen, met name vanwege de prijs en vooral omdat de kans klein is dat de batterijen vol genoeg zijn zoals het momenteel werkt (batterijen plat verkopen tegen wisselgeld en geen optie om dit te beperken tenzij hardware matig ingrijpen (snel) of met je eigen automatisering als je daar handig in bent).

Dit zou ik geen 'slimme' techniek durven noemen, zeker niet voor elke klant want als klanten zelf met maatwerk aan de gang gaan heeft BE iets heel belangrijks vergeten: Wat wil de klant?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• JeroenKoenders
  • Registratie: April 2018
  • Niet online
Mijn grootste irritatie punt is de ongeloofelijke domheid van het systeem. Gisteren de batterij naar 78% volgeladen met relatief goedkope stroom, in de avond voor een paar cent winst verkocht maar vandaag staat de batterij op 16% SOC en mag ik volgens de gemiddelde stroomprijzen het voor 30 cent per KWH importeren? Dat is toch absoluut niet rendabel? Werkt er shit niet bij mij of?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:21
basset schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:30:
Kan iemand verklaren waarom nu bijvoorbeeld (10:30) mijn zonnepanelen aan het net terugleveren terwijl de zon schijnt op dit moment en niet mijn accu vol probeert te laden? Ik snap het toch niet helemaal.
Wellicht de verkoopprijs? (als je geen errors, issues hebt met de accu, if so, zie andere reacties)

Er zijn leuke prijzen op dit moment; 0,157 euro incl. BE vergoeding, of 30 cent all in als je daar me rekent.
In mijn forecast staat dat er nog steeds best een redelijke opwek is. Dus niet de harde noodzaak nu te laden naar de accu.

[ Voor 79% gewijzigd door blue eyes op 17-08-2026 11:18 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is je SOC?

• basset
18% (14kw accu)

Hop,hop,hop!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien kan je iets meer info geven zoals de BE (portal) grafiek?
Ik gok dat als je systeem vanaf april is geplaatst dat de batterijen op 'idle' staan (ze doen niets, laden alleen op) wat gebeurt rond 13% SOC en soms hoger.
De meeste recente idle bug bij 25% zie ik vandaag niet, ik heb de batterijen (net) niet idle gezien en dat was de vorige keer wel het geval.
Dat o zo slimme Balans systeem verkoopt de batterijen in de avond leeg waardoor velen de volgende nacht/ochtend een onbruikbare batterij hebben en fijn stroom mogen in- of verkopen.
Slim voor de leverancier, niet voor de klant.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
Het is niet de import, maar er is export ipv laden - andere vraag ;). (of ik lees het verkeerd :D )

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:48:
Het is niet de import, maar er is export ipv laden - andere vraag ;). (of ik lees het verkeerd :D )
Het kan beiden, het resultaat is ongewenst want je wil uit je batterij leven en niet van/naar het net.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:59:
En in het ergste geval hang je een aggregaat aan de GEN poort. @scoobs had al eens getest toch?
Kwam wel op iets van 4 kWh per liter benzine :X
If only. Reken maar op 1,5 tot 3kwh/L. 1,5kwh/L voor een benzineaggregaat op 3000RPM - en het realistische scenario, en 3kwh/L voor een diesel op 1500rpm.
Aan de andere kant, als je genoeg PV hebt en gewoon alle non-essentials uitschakelt kom je een heel end. Een vriezer, koelkast, kookplaat, wat lampen en een pelletkachel verbruiken maar een paar kwh/dag. Maar dit is iets voor het "voorbereiden op het ergste" topic.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door scoobs op 17-08-2026 11:07 ]

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
jeeedeee schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb geen off grid genomen omdat ik eigenlijk geen stroomuitval heb en ik het ook zelf wel goedkoper aan kan gaan leggen. Met 25 procent heb je nog zo’n 10 kWh over en daarmee kan iedereen echt wel 24 uur overbruggen. Als er geen stroom is kan je zaken zoals airco of de auto laden wel uitstellen. Belangrijkste is toch de koelkast, vriezer etcetera. Bovendien overdag weer PV, dus dan laad je de accu ook weer bij.
Jouw zonnepanelen zitten aangesloten op de Deye?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:11
Ik heb dus off-grid, en Balans heeft net m'n batterij >24 uur op 5% gehouden. Daar heb je voor off-grid dus niks aan. Nou heb ik in die periode ook m'n EV geladen, met 1,4kW, zoals Balans dat aangeeft. Geeft ze ruimschoots de ruimte om er wat extra in de batterij te stoppen. Maar de off-grid die ze verkocht hebben, nemen ze kennelijk niet mee in de configuratie van de EMS, om te zorgen dat je er wel wat aan hebt. We hebben hier in de wijk de afgelopen tijd een paar keer onderhoud gehad, waardoor de spanning er uren vanaf lag. Nou is het toen (ondanks de aansturing van Balans) dus wel goed gegaan, er zat toen genoeg in. Maar omdat je geen enkele manier hebt om het EMS input te geven, kan je er dus niet eens voor zorgen dat je duur betaalde off-grid ook iets doet op het moment dat je het nodig gaat hebben.

In ander nieuws zie ik nu dat de EMS met 14,5kW kan importeren, als m'n EV op 10kW staat. En zie ik nu de PV los nadat ik die (AC-PV Enphase) naar de GEN poort verplaatst heb. Al snap ik niet waarom die nu nog steeds achter "Huis/verbruik" staat, want dat maakt dat het er allemaal nogal onduidelijk uitziet. Het had logischer geweest als die los op de omvormer te zien zou zijn geweest.

Ik heb voor de aansturing van m'n EV lader nu EVCC ingezet, want die kan mooi op exact PV laden. Maar dat conflicteert dan weer met andere automations die je eventueel in HA zou kunnen maken, om iets nuttigs met de onbalansprijs te sturen. Want EVCC heeft dan weer geen onbalansprijzen. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat nou handig is qua aansturing. Mogelijk toch weer EVCC ertussenuit halen.

[ Voor 14% gewijzigd door QuarkuS op 17-08-2026 11:10 ]

• jacovn
  • Nu online
Ik heb dat ook f58 error meestal. Soms ook niet, is al bijna 3 weken. Moeten ze voor langs komen.

• paQ
  • Nu online
overhyped schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

niet als de accu de spanning niet kan leveren om dat grid te vormen.
uh nee... als de omvormer uit is dan gebeurt er niets nee.
Wellicht wel aan de DC zijde (hoop ik)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb mijn setup (accucapaciteit / off-grid) gekozen op wat ik wil hebben als de 2 jaar voorbij zijn. Het is duidelijk dat deze 24 maanden BE er mee kan doen wat ze willen, daar ben ik mee akkoord gegaan...en na 24 maanden kies je met je energieleverancier ofwel hun pad ofwel je eigen pad.
Dus dat ze nu niet zoveel doen met de off-grid en reserves houden, ik snap het wel, het doet niets voor hun use-case.

De komende periode is het aan ons om ons op te vreten of tevreden te raken over wat BE doet qua EMS en aan hun om ons te overtuigen of er nog klanten zijn over 24 - X maanden.

We zijn bijna allemaal nerds/programmeurs hier die terecht vraagtekens stellen bij de inkoop/verkoop op sommige dagen, maar ons commentaar is altijd hindsight 20/20....

Zelden posten we hier, : "ik zou komend weekend deze strategie gehad willen hebben " en dan na het weekend dat is eens gezamenlijk beoordelen. En dan uiteraard niet alleen voor jouw specifieke use-case, maar een strategie die werkt voor mensen met wel/geen EV, wel geen 20kWp panelen, zonder panelen, wel/niet 48/64/80/96kwh of zelfs 190kwh accu capaciteit.

Yes, ik vind ook dat het sneller en beter kan, maar ik snap ook dat je beter kleine optimalisaties fout kan doen, dan lompe fouten maakt waarbij al je klanten per ongeluk voor 50 euro heb in gekocht waar dat niet nodig was, want dan heb je 300 belletjes de volgende dag.

Wat ik wel echt terecht gezeur vind is dat hun dashboard/facturen/portaal gewoon echt niet laat zien hoe je er financieel voorstaat qua verbruik/voorschot en dat is gewoon wettelijk verplicht dat dat wel inzichtelijk moet zijn. Daar zou de ACM of wie dan ook best eens een stevige brief over mogen sturen naar BE dat dit soort inzichten niet optioneel zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• blue eyes
Hoe wordt offgrid door jullie uitgelegd dan?

Even tijdelijk, in het slechte geval x-uren overbruggen met minimale load, of een dag alles full blown gebruiken?

Dan is het toch simpel, offgrid heeft een hogere drempel nodig - nog een wens, eigen minimale in te stellen drempel waarde van xx % ?

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 17-08-2026 11:21 ]

• overhyped
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

uh nee... als de omvormer uit is dan gebeurt er niets nee.
Wellicht wel aan de DC zijde (hoop ik)
Als je PV direct op de omvormer hebt kan die als het goed is de omvormer opstarten inderdaad. Zou voor mij nog een reden kunnen zijn om wat extra PV direct op de deye te zetten, maar heb eerst nog een kapschuur waar nog zo'n 40 panelen op moeten :)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

blue eyes schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:20:
Hoe wordt offgrid door jullie uitgelegd dan?

Even tijdelijk, in het slechte geval x-uren overbruggen met minimale load, of een dag alles full blown gebruiken?

Dan is het toch simpel, offgrid heeft een hogere drempel nodig - nog een wens, eigen minumale drempel in te stellen dan?
Zeker, als ik zelf het EMS beheer dan zal ik voor mijzelf instellen dat ik altijd 25% wil houden...en mijn autolader automatisch laten stoppen bij gridverlies.
Maar off-grid heb ik nu gekocht, om over 2 jaar in te zetten zoals ik zou willen. De hardware en installatie heb ik alvast betaald en gedaan, maar dit EMS houd er terecht geen rekening mee. Zou tof zijn als ze het wel deden, maar dat is niet in hun belang.
Ze verkochten het dan ook als "voor ons hoeft het niet, maar het is als meerprijs wel leverbaar op verzoek"

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 17-08-2026 11:22 ]

• paQ
  • Nu online
overhyped schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:21:
[...]

Als je PV direct op de omvormer hebt kan die als het goed is de omvormer opstarten inderdaad. Zou voor mij nog een reden kunnen zijn om wat extra PV direct op de deye te zetten, maar heb eerst nog een kapschuur waar nog zo'n 40 panelen op moeten :)
Het zijn wel allemaal 'wat-als' scenarios he.

• basset
Speedy-Andre schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:47:
[...]

Misschien kan je iets meer info geven zoals de BE (portal) grafiek?
Ik gok dat als je systeem vanaf april is geplaatst dat de batterijen op 'idle' staan (ze doen niets, laden alleen op) wat gebeurt rond 13% SOC en soms hoger.
De meeste recente idle bug bij 25% zie ik vandaag niet, ik heb de batterijen (net) niet idle gezien en dat was de vorige keer wel het geval.
Dat o zo slimme Balans systeem verkoopt de batterijen in de avond leeg waardoor velen de volgende nacht/ochtend een onbruikbare batterij hebben en fijn stroom mogen in- of verkopen.
Slim voor de leverancier, niet voor de klant.
Ik zit bij NextEnergy en wat me opgevallen is, is dat die uitblinken in weinig info. Pas de dag er na krijg je sumiere info in de app. Mijn systeem is in juli geplaatst (C7Q van Fox met 10kwh omvormer) Ben nog aan het stoeien om de juiste info op de juiste plek te krijgen want de P1 meter van Homewizard geeft niet meer de juiste info door en de KWH meter (3 fasen) die voor de accu is geplaatst doet alleen de accu en niet het huisgebruik. Hier moet ik nog iets op verzinnen

Hop,hop,hop!

• overhyped
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Het zijn wel allemaal 'wat-als' scenarios he.
True, maar heb al eens een langere stroom storing gehad. Daarnaast heb ik paarden thuis, en als er echt iets mis gaat in NL en water en stroom ligt er langer uit dan is m'n waterpomp een van de meest kritische dingen die moet blijven werken. Denk trouwens eerder dat ik een klein PTO aggregaat voor m'n tractor koop dan PV direct op de deye. Kost ongeveer hetzelfde, en het dakdeel dat nog leeg is in de buurt van de deye heeft zo veel schaduw dat 't waarschijnlijk de moeite niet is.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

basset schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ik zit bij NextEnergy en wat me opgevallen is, is dat die uitblinken in weinig info. Pas de dag er na krijg je sumiere info in de app. Mijn systeem is in juli geplaatst (C7Q van Fox met 10kwh omvormer) Ben nog aan het stoeien om de juiste info op de juiste plek te krijgen want de P1 meter van Homewizard geeft niet meer de juiste info door en de KWH meter (3 fasen) die voor de accu is geplaatst doet alleen de accu en niet het huisgebruik. Hier moet ik nog iets op verzinnen
Dan zit je in het verkeerde topic, we werken met andere merken.
Wel grappig dat de problemen die we hier zien elders ook voor komen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-08-2026 11:38 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Zeker, als ik zelf het EMS beheer dan zal ik voor mijzelf instellen dat ik altijd 25% wil houden...en mijn autolader automatisch laten stoppen bij gridverlies.
Dat laatste kan je in de Deye instellen bij Smartload als ik mij niet vergis. Moet je wel je autolader op de GEN port aansluiten.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

Dat laatste kan je in de Deye instellen bij Smartload als ik mij niet vergis. Moet je wel je autolader op de GEN port aansluiten.
Thanks voor de tip. Ik heb gelukkig heel bewust dit jaar een nieuwe laadpaal gekocht (de vorige bewoner had al een 11kw lader geplaatst, maar helaas van het type "ellendig alleen remote aan te sturen via een partnerbedrijf".
Dus er hangt hier een Peblar Business, met MID meter en dus leuke ERE certificaten en de Peblar heeft Platinum integratie met Home Assistant, dus je kan precies je eigen randvoorwaarden uitschrijven zo je wilt qua laden. En de Deye integratie is gelukkig ook uitgebreid, dus alle variabelen zijn voor handen om het precies te maken zo je wilt.

• basset
Speedy-Andre schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Dan zit je in het verkeerde topic, we werken met andere merken.
Wel grappig dat de problemen die we hier zien elders ook voor komen ;)
Oops...dacht dat dit een algemeen topic was aangezien TenneT de prijzen bepaalt voor alle leveranciers (dacht ik)

Hop,hop,hop!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

basset schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Oops...dacht dat dit een algemeen topic was aangezien TenneT de prijzen bepaalt voor alle leveranciers (dacht ik)
Nee, de bsp partijen doen biedingen op de biedprijsladder per MW.

Tennet activeert MW vermogen , de prijs op de ladder bepaald de eindprijs.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste