paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:52:
[...]
Moet zeggen dat ik het best wel knap vind hoe goed mijn (!) EMS nu anticipeert en reageert op forecast en afwijking daarin. Soms had het achteraf dan wat beter gekund, maar dat is A achteraf, en B als je er met je neus constant op blijft zitten. En dan nog heb je het over 11 cent hier en 19 cent daar.
Neemt niet weg dat ik graag zou weten of mijn plugin hout snijdt. En als dat zo is, valt me het rendement nog steeds best wel heel erg tegen eerlijk gezegd.
ALS hij klopt heb ik mijn eerste 12 maanden zo rond de 0-100 euro kosten in totaal gehad, versus 900 de 12 maanden daarvoor. Maar daar moet ik bij vermelden dat ik toen best eea heb laten liggen aangaande de terugleverkosten van mijn variabel contract. Het voordeel zal in werkelijkheid ergens op 300 euro tov de 12 maanden daarvoor liggen. Dat komt in geen velden of wegen in de buurt van de voorgehouden opbrengsten en besparingen op de website.
De uitschieters zoals eergisteren zijn sporadisch, en je ziet ook nu weer dat menig een naast de pot piest, terwijl een ander 55 euro opstrijkt. Daar kan BE weinig aan doen natuurlijk, maar als die situaties eens per maand voorkomen zijn we er wel zo ongeveer.
En na 5 weken hittegolf is het duister, grauw, nat en koud
Nu lijkt de forecast van BE beter te kloppen dan Solcast. (go figure)
[Afbeelding]
Forecast herkent iig intussen wel het kookgedrag

Daarom, je ziet de verbeteringen en zoals je zegt zie ik echt wel voordelen door aFRR alleen al waardoor de onzekerheid op onbalans alleen al is weggenomen. Kijk maar een paar maanden terug, het eerste wat we allemaal zeiden was…. O o als het maar geen regeltoestand 2 wordt. En nu hoor je niemand er meer over en zien we ook in de resultaten dat aFRR zorgt voor stabiliteit in prijs.
Dat het niet zorgt voor de gouden bergen die op de website staan dat is zuur, en ook niet eerlijk om dat nu nog steeds te vermelden. We weten inmiddels aan de hand van maanden aan resultaat dat het namelijk niet lukt om die resultaten te behalen. Dat in combinatie met de veel hogere aanschafprijs nu ten op zichtte van ons als “pilot” klanten is het niet zo een no-brainer als toen.
Maar als ik kijk naar mijn beweegredenen om mee te doen is het plat te slaan op de volgende zaken:
- Eigen opwek kunnen opslaan en gebruiken waardoor eigen verbruik naar 60%+ gaat.
- Eigen opwek verschuiven naar gunstigere verkoopprijzen (zomer)
- Goedkoop inkopen in de winter voor mijn warmtepomp
- Goedkope aanschafprijs van batterij die mijn eigendom is en na 2 jaar keuze wat ik wil
Die voorwaarden zijn nog steeds aan voldaan en zien we ook dat we daar profijt aan hebben. Immers, ik verkoop mijn eigen stroom nog steeds voor meer geld in 2026 dan op mijn vaste contract waar ik op zat (zonder terugleverboete). In de winter heb ik ook gezien dat het echt goedkoper is om stroom te importeren.
Daarnaast is het voordeel tot op heden dat we 100% van de inkomsten voor ons zijn. Hoeveel dat ook mag zijn (de jaarrekening/maandverrekening is inderdaad echt een heikelpunt die ze snel moeten oplossen) is dat een voordeel die we als gebruikers van het eerste uur hebben.
Toen ik instapte was 2026 het “speeljaar”. 2026 lijkt tot op heden (kijkend naar wat er in het dashboard staat) gunstiger te zijn dan mijn vaste contract die tot juli 2027 liep. 2027 zal Balans zich echt moeten bewijzen, maar ook dan zijn de 4 voorwaardes hierboven voor mij leidend. Als ik ervoor kan zorgen dat de winst van de zomer zich zoveel mogelijk kan vertalen naar “tegoed” in de winter om zo mijn energierekening zo laag mogelijk te houden dan ben ik erg tevreden. Als dat straks niet erin zit (door de 70/30 verdeling bijv op weinig winst, want daar vermoed ik nog steeds dat het op uitkomt) dan is het eerste jaar zo voorbij gevlogen en kan ik ervanaf na een jaar.
Maar zoals je zelf al aangeeft, de jaarrekening/maandverrekening moet gewoon op orde zijn. Als daar ook dubieuze dingen op staan dan ben ik bang dat balans zich in zijn eigen voet schiet.