• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:33:
Hier ook hele tijd imports.

Hoe kan ik nu nog gemakkelijk de AFFR activaties kan herkennen om mijn automation voor de EV te optimaliseren. Zodat ik kan laden op de AFFR activatie
In wezen -maar misschien loop ik voor de muziek uit- werkt het andersom.
Stel Forecast haalt 80, prima, dan gebeurt er waarschijnlijk niets bij ca 2 - 5 cent kaal.
Maar, nu ga je ineens verbruiken, bijv 8 kW EV laden. Na een volgende Forecast refresh haal je op deze manier misschien nog maar 60%. Als het tarief het dan toelaat (en afhankelijk van je SOC uiteraard) gaat ie dan importeren om die Forecast weer tegemoet te komen.

Pin me er niet op vast, maar ik denk dat dat is hoe het in grote lijnen werkt.

Hier zie je ook weer dat de imports samen vallen met het plotseling hogere verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5u63h4KGTz0UZJY-CIBTiu61Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4BfGVnqKkJO08igAxhCwKrq.png?f=fotoalbum_large

De tarieven waren lager in de uren ervoor, dus iets anders is de trigger. Kan me niets anders bedenken dat dat een bijgesteld lagere forecast was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLIkIBRdftKAjV6-ni2dOuwHZZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fUPzGxB7uQKXhTNNtr5Ox00L.png?f=fotoalbum_large

Kortom: ik zou de EV lader starten als de afnemen tarieven laag zijn.
ecn1985 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Ben ook op vakantie dus ook al 2 weken zo goed als geen verbruik daar lijkt dan toch rekening mee te worden gehouden. Zal na de vakantie een paar dagen kosten voordat het systeem weer in het ‘normale’ ritme komt .
Ja, dat sluit dan wel hierbij aan.
Hier ook net terug van vakantie, en tijdens vakantie zo goed als geen imports gehad.
Nu terug, Forecast ca 76, geen actie. Wasdroger, wasmachine, nog vanalles aangezet, Forecast valt een stuk lager uit, en zie... imports.
En pas op een duurder moment helaas. Maar dat kan ook haast niet anders want eerder dag de EMS daar nog geen aanleiding toe.

[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 16-08-2026 16:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:26
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Stel Forecast haalt 80, prima, dan gebeurt er waarschijnlijk niets bij ca 2 - 5 cent kaal.
Maar, nu ga je ineens verbruiken, bijv 8 kW EV laden. Na een volgende Forecast refresh haal je op deze manier misschien nog maar 60%. Als het tarief het dan toelaat (en afhankelijk van je SOC uiteraard) gaat ie dan importeren om die Forecast weer tegemoet te komen.

Hmm. Dat zou idd kunnen, maar dan ga je er van uit dat je altijd laad uit de accu. Nu zie ik vaak nog dat er rond 22:00 er nog maar 17% inzit, dit is te weinig om auto helemaal vol te laden.

Nu met AI een automation geschreven in HA
Wat de automatisering doet

Elke minuut wordt één vraag beantwoord: moet de auto nu laden, ja of nee? Het antwoord wordt "ja" als aan alle basisvoorwaarden is voldaan én aan minstens één van de drie laadredenen.

Basisvoorwaarden:
  • Er hangt een auto aan de paal
  • De hoofdschakelaar input_boolean.ev_slim_laden staat aan
Laadredenen (één is genoeg):
  1. Accu importeert — netto verbruik boven 5000 W, exclusief de auto zelf. Betekent dat de Balans-accu aan het laden is, en die doet dat alleen als het loont.
  2. Negatieve prijs — onbalans onder −0,129 €/kWh, het punt waarop je netto niets meer betaalt.
  3. Nachtvenster — tussen 22:00 en 06:00, mits de prijs niet boven 0,25 €/kWh staat.
Bij "ja" zet hij de laadpaal op Standaard, de laadlimiet op 16 A en het laden aan. Bij "nee" schakelt hij uit.
Waar hij rekening mee houdt
Terugkoppeling. Het Peblar-vermogen wordt van de P1-waarde afgetrokken voordat er wordt beslist. Zonder dat zou de auto zijn eigen trigger in stand houden zodra hij begint te laden, en nooit meer stoppen.

Schakelfrequentie. Een trigger moet een minuut aanhouden voordat er iets gebeurt, en na het wegvallen blijft hij nog tien minuten laden. Dat voorkomt dat je auto elk kwartier aan- en uitklikt.

Je hoofdzekering. Niet in de automatisering — dat doet de Peblar met de HomeWizard. De limiet gaat bewust vol open op 16 A zodat de load balancer zelf kan terugregelen. Zou de automatisering ook gaan rekenen, dan vechten twee systemen om dezelfde beslissing.

De eigen modi van de laadpaal. "Gepland" wordt bij elke start teruggezet naar Standaard, zodat de Peblar niet op eigen houtje ingrijpt.

Zonnepanelen. Zitten al in de P1-meting verwerkt, geen aparte logica nodig.
Waar hij geen rekening mee houdt
Het accupercentage van je auto. Hij weet niet hoe vol de e-Golf is. Daarom is het nachtvenster je vangnet: elke nacht wordt er geladen tot hij vanzelf stopt. Je krijgt dus 100% in plaats van 70%, en accu-ontzien zit er niet in.

Wanneer je moet vertrekken. Rijd je om 05:00 weg, dan is het nachtvenster nog niet klaar.

Of laden zinvol is. Staat de auto al vol aan de paal, dan schakelt de automatisering hem gewoon aan; de auto neemt dan simpelweg niets af. Kost niets, maar je ziet het wel in je logboek.

Prijsvoorspelling. Onbalans is niet vooruit te zien, dus hij reageert op het moment zelf en kan niet wachten op iets beters later die nacht.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:03
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Hier zie je ook weer dat de imports samen vallen met het plotseling hogere verbruik.
[Afbeelding]

De tarieven waren lager in de uren ervoor, dus iets anders is de trigger. Kan me niets anders bedenken dat dat een bijgesteld lagere forecast was.

[Afbeelding]

Kortom: ik zou de EV lader starten als de afnemen tarieven laag zijn.

[...]

Ja, dat sluit dan wel hierbij aan.
Hier ook net terug van vakantie, en tijdens vakantie zo goed als geen imports gehad.
Nu terug, Forecast ca 76, geen actie. Wasdroger, wasmachine, nog vanalles aangezet, Forecast valt een stuk lager uit, en zie... imports.
En pas op een duurder moment helaas. Maar dat kan ook haast niet anders want eerder dag de EMS daar nog geen aanleiding toe.
Dat is ook wat ik zag voor de vakantie inderdaad meer import maar ook vaak niet nodig. Het EMS kan ook later starten met terugleveren of minder diep ontladen als 25% wat nu vaak gebeurd.

Zeker als de prijzen niet noemenswaardig zijn is het denk ik vaak beter, zeker voor de EV rijder om de battery niet te ‘dumpen’ maar de kans te geven om dit s’nachts naar de auto laden.

Wellicht iets voor de toekomst dat gebruikers dit kunnen aangeven dat alleen boven bedrag x wordt teruggekeerd in de avond of tot %soc en de rest naar de auto kan.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• 0xygen500
ecn1985 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:39:
[...]

Dat is ook wat ik zag voor de vakantie inderdaad meer import maar ook vaak niet nodig. Het EMS kan ook later starten met terugleveren of minder diep ontladen als 25% wat nu vaak gebeurd.

Zeker als de prijzen niet noemenswaardig zijn is het denk ik vaak beter, zeker voor de EV rijder om de battery niet te ‘dumpen’ maar de kans te geven om dit s’nachts naar de auto laden.

Wellicht iets voor de toekomst dat gebruikers dit kunnen aangeven dat alleen boven bedrag x wordt teruggekeerd in de avond of tot %soc en de rest naar de auto kan.
Ik zou het sws al een hele verbetering vinden als ev rijders kunnen aangeven dat ze een ev hebben. Als je die dan kan koppelen, kan balans die eerst volgooien bij onbalans en daarna nog de accu.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:21
ecn1985 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:39:
[...]

Devils advocate....

We hebben willens en wetens getekend, 70/30 provisie, VOLLEDIG management bij BE.....

(boter op het hoofd - zeker hier ook wensen ;) ).

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:03
blue eyes schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:42:
[...]

Devils advocate....

We hebben willens en wetens getekend, 70/30 provisie, VOLLEDIG management bij BE.....

Eens, ik begrijp dat de belangen wellicht anders zijn voor Balans als voor mezelf.

Al lijkt het met aFFR wel wat beter te gaan, maar bedoel vooral het verkopen om op een standaard soc% uit te komen in de ochtend, daar zit nog wel wat ruimte voor verbetering. Wellicht hoop tegen beter weten..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Devils advocate....

We hebben ook getekend voor eigen gebruik van stroom tegen de laagste prijs O-)

• 0xygen500
[...]

Devils advocate....

Sure, 70/30 en volledig management is prima ook voor getekend. Is alleen wel handig als Balans systeem rekening houdt met een extra opslag(ev). Ook handig voor Balans zelf want die krijgen bij elke kWh ook 2 cent

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:58:
[...]

Sure, 70/30 en volledig management is prima ook voor getekend. Is alleen wel handig als Balans systeem rekening houdt met een extra opslag(ev). Ook handig voor Balans zelf want die krijgen bij elke kWh ook 2 cent
Test het gewoon zou ik zeggen. Ga EV laden tegen een vast vermogen als de tarieven relatief laag zijn en kijk hoe de EMS reageert. Ik zou persoonlijk eerst kijken of dat na een paar keer het gewenste effect bewerkstelligt. Zo ja, dan vouw je er een automation omheen.

voetnoot: mijn forecast klopt behoorlijk goed; PV en verbruik zijn helder meetbaar voor de EMS.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 16-08-2026 17:03 ]

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

Test het gewoon zou ik zeggen. Ga EV laden tegen een vast vermogen als de tarieven relatief laag zijn en kijk hoe de EMS reageert. Ik zou persoonlijk eerst kijken of dat na een paar keer het gewenste effect bewerkstelligt. Zo ja, dan vouw je er een automation omheen.

voetnoot: mijn forecast klopt behoorlijk goed; PV en verbruik zijn helder meetbaar voor de EMS.
PV heb je op de deye aangesloten toch?

Ik ga denk ik direct de automation doen die op gratis tarieven gaat laden. Kijken of ems ermee overweg kan

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-08 23:06
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Ik zou het sws al een hele verbetering vinden als ev rijders kunnen aangeven dat ze een ev hebben. Als je die dan kan koppelen, kan balans die eerst volgooien bij onbalans en daarna nog de accu.
Daar wordt aan gewerkt, Guust had er al een idee over ( eerst andere prio's dat wel) en heeft blijkbaar toegestaan dat het als doel al op de site kwam te staan als laadpaal aansturing.
Kan natuurlijk niet vroeg genoeg zijn als je een serieuze EV hebt maar moet toch al een beetje hoop brengen toch?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJZ2hYC4WVXOWTf4vrZusWe1Nd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTXE3jLa6IgJegeCyDxGHMYK.png?f=fotoalbum_large
Ik ben in mijn dashboard een van de drie accu's kwijt? Zijn er meer die dit hebben?

Via de LilyGo heb ik ze wel alledrie?

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• blue eyes
Hier is het OK.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
ibak schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:25:
[...]

Daar wordt aan gewerkt, Guust had er al een idee over ( eerst andere prio's dat wel) en heeft blijkbaar toegestaan dat het als doel al op de site kwam te staan als laadpaal aansturing.
Kan natuurlijk niet vroeg genoeg zijn als je een serieuze EV hebt maar moet toch al een beetje hoop brengen toch?
Kan je er wat meer over vertellen wat Guust voor idee heeft?

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-08 19:09
Dbm12 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Ook nog een update na het wederom aandraaien van de kabels. Ik heb deze ochtend weer even gekeken nu er weer op onbalans wordt geimporteerd. En ik zie dat de accukabels nu niet hoger komen dan 48 graden. Het probleem lijkt nu dus weer opgelost. Ik ga het om de zoveel maanden toch in de gaten houden. Hopelijk was dit de laatste keer.
Kun je hier even wat meer over vertellen? welke kabels? en op hoeveel nm zet je ze? Een wat was het verhaal waarom?

[ Voor 3% gewijzigd door Frost_Azimov op 16-08-2026 18:51 ]

• ibak
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Kan je er wat meer over vertellen wat Guust voor idee heeft?
Dat was tijdens mijn bezoekje daar ter sprake gekomen en was een vorm van premature idee vorming ..
Hij had een idee om een klein extra kastje in de meterkast wat niet te duur moest worden en alle typen laadpalen zou kunnen aansturen dat is de droom zeg maar.
Aansturing vanuit de ems en met gebruikers invloed in de app.
Maarreh echt nog dromen toen, geen idee verder wat ervan is blijven staan en of het ook lukt...
Maar het had iets van een broedende technische blik die niet bepaald naar onzin rook. Hoop dat ie straks niet boos is op me 😄

[ Voor 10% gewijzigd door ibak op 16-08-2026 18:59 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Aan ideëen iig geen gebrek daar. Maar daarvoor bestaat OCPP 1.6 al sinds 2015.

[ Voor 41% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 18:58 ]

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-08 21:38

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb een eigen noodstroom kast aangelegd zonder ATS maar met een 1-0-2 Wissel schakelaar. Standaard staat het huis op de Deye load. Werkt prima, maar nu lees ik dat de Deye bij een firmware update even uit gaat. Dat maakt het alsnog onbetrouwbaar en kan ik beter het huis op het grid laten staan en alleen handmatig omschakelen bij stroomuitval. Het net is hier namelijk best betrouwbaar.

Dat brengt de vraag, hoevaak zijn er al firmware updates geweest? En als die er zijn, wordt ik dan op de hoogte gesteld?

Theo

• scoobs
  • Nu online
Varierend van niet vaak tot niet, nee, en blokkeer gewoon internettoegang tot de deye. Balans wilt het EMS bereikbaar hebben, niet de deye.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 19:00 ]

• 0xygen500
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:56:
Kan mijn laadpaal direct door het Balans Systeem worden aangestuurd?

Nee, op dit moment sturen wij laadpalen niet direct aan via OCPP, API of een merkspecifieke koppeling.

De laadpaal kan wel gewoon gebruikmaken van de batterij via de meterkast. Je eigen verbruik gaat voor. Als je auto laadt, wordt dit gezien als huishoudelijk verbruik en houdt het systeem daar rekening mee.

OCPP is dus ook gewoon bekend bij balans. Bovenstaande tekst komt van de site

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-08 21:38

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb de logger van de Deye zelf toegevoegd aan de WiFi en de Deye Cloud app. Is het voldoende de WiFi uit te zetten?

Theo

• scoobs
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

Kan mijn laadpaal direct door het Balans Systeem worden aangestuurd?

Nee, op dit moment sturen wij laadpalen niet direct aan via OCPP, API of een merkspecifieke koppeling.

De laadpaal kan wel gewoon gebruikmaken van de batterij via de meterkast. Je eigen verbruik gaat voor. Als je auto laadt, wordt dit gezien als huishoudelijk verbruik en houdt het systeem daar rekening mee.

OCPP is dus ook gewoon bekend bij balans. Bovenstaande tekst komt van de site
Mijn opmerking sloeg op een extra kastje in de meterkast nodig hebben. Dat heb je dus niet nodig met OCPP. Oa Tibber maakt er al graag gebruik van.

@xah5kiDe als je wifi uit zet, dan werkt de logger ook niet meer he. Ik bedoel dus gewoon een fixed DHCP lease doen in je router + firewall rule die in en outbound naar dat mac/ip blokkeert vanuit internet, maar lokaal wel door laat. Gelijk even kijken dat je solarman app blijft werken. Deye app zal stoppen met werken.

[ Voor 18% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 19:08 ]

• 0xygen500
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

Mijn opmerking sloeg op een extra kastje in de meterkast nodig hebben. Dat heb je dus niet nodig met OCPP. Oa Tibber maakt er al graag gebruik van.
Mijn opmerking sloeg daar idd ook op. Als OCPP werkt, wrm dan een eigen kastje erbij zetten 😅

• ibak
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:56:
Mooi toch juist bij dit thema!
In een jaar hebben ze toch al heel wat bereikt vind ik:
- van onzekere pilot met 120 deelnemers naar 700 installaties.
- van 1 nu naar 4 of 5 installatie teams
- van prive adres naar pand en personeel
- van wachten op Tennet toch de handel opgezet
- yes gelukkig ook aFFR gelukt
- de toegezegde verpersoonlijking met persoonlijke prognose ook ondertussen geregeld

Hoe snel wil je dat het gaat met een opstart?

• scoobs
  • Nu online
Allicht dat iemand die de website maakte het beter wist dan Guust, of Guust was het vergeten. Kan gebeuren. :')

@ibak ik wil dat basiszaken als facturatie goed verlopen en dat verdienmodellen naar waarheid op de website staan. ;)
Ohja, en dat contracten worden nageleefd.
In de praktijk: de setup die ik elders zelf heb geinstalleerd verdient beter dan wat balans nu doet. En ik ben maar een simpele lulhannes die een paar uurtjes erover heeft gedaan met een ssh tunnel en een simpel automation script.

[ Voor 72% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 19:13 ]

• ibak
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:09:
Allicht dat iemand die de website maakte het beter wist dan Guust, of Guust was het vergeten. Kan gebeuren. :')

@ibak ik wil dat basiszaken als facturatie goed verlopen en dat verdienmodellen naar waarheid op de website staan. ;)
Ohja, en dat contracten worden nageleefd.
In de praktijk: de setup die ik elders zelf heb geinstalleerd verdient beter dan wat balans nu doet. En ik ben maar een simpele lulhannes die een paar uurtjes erover heeft gedaan met een ssh tunnel en een simpel automation script.
Solliciteer bij Balans, hebben we misschien iets aan!
Facturatie loopt via ANWB doen zij volgens mij niks aan.

• scoobs
  • Nu online
Balans betaalt niet genoeg. Maar als ik overal zou moeten solliciteren waar zaken niet perse goed lopen, dan heb ik nog wel een hoop te gaan.

[ Voor 67% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 19:34 ]

• ibak
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:30:
Balans betaalt niet genoeg. Maar als ik overal zou moeten solliciteren waar zaken niet perse goed lopen, dan heb ik nog wel een hoop te gaan.
Waar heb jij dan een startend bedrijf opgezet Scoops?
Kunnen we even checken hoe het er mee gaat.. ik weet ook niet waarom je met dit bent mee gaan doen, ik zou het je niet geadviseerd hebben zie een post of wat geleden.
Maar ik denk dat je het voor jezelf wel goed gewogen zal hebben, wat was voor jou de reden mee te doen?

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:06:
[...]

PV heb je op de deye aangesloten toch?

Ik ga denk ik direct de automation doen die op gratis tarieven gaat laden. Kijken of ems ermee overweg kan
DC aan de Deye
AC aan GEN

• scoobs
  • Nu online
@ibak Je vraagt wat er beter kan, ik geef aan wat er beter kan. Vragen of ik het persoonlijk beter kan/andere op de man insinuaties ben ik niet van gediend. Ik ben niet diegene die een consumentgerichte B.V. op zet waar duidelijk een hoop zaken niet lekker lopen, waarvan enkele vrij fundamenteel. Zoals daadwerkelijk geld verdienen.

Ik ben mee gaan doen omdat de apparatuur goedkoop genoeg dat het falen van het business model niet een te groot risico was. Het speelveld is echter eenzijdig veranderd door Balans en nu wordt mijn blootstelling groter dan vooraf afgesproken. Dat is gewoon een vieze manier van zaken doen en ben ik evenmin van gediend.

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-08 22:03
0xygen500 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:46:
[...]

Ik ben een van de eerste batch.

Hier geen rare dingen gemaakt, maar ik raad het niet actief aan aan andere.
  1. Rendement is nog vaag/ onduidelijk wat nu de kosten zijn
  2. Prijskaartje is nu wat anders dan toen ik instapte
Wat bedoel je met rendement is vaag? Kun je niet zien hoeveel je bv per maand verdiend hebt?

• ibak
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:22:
@ibak Je vraagt wat er beter kan, ik geef aan wat er beter kan. Vragen of ik het persoonlijk beter kan/andere op de man insinuaties ben ik niet van gediend. Ik ben niet diegene die een consumentgerichte B.V. op zet waar duidelijk een hoop zaken niet lekker lopen, waarvan enkele vrij fundamenteel. Zoals daadwerkelijk geld verdienen.

Ik ben mee gaan doen omdat de apparatuur goedkoop genoeg dat het falen van het business model niet een te groot risico was. Het speelveld is echter eenzijdig veranderd door Balans en nu wordt mijn blootstelling groter dan vooraf afgesproken. Dat is gewoon een vieze manier van zaken doen en ben ik evenmin van gediend.
Ehh had ik je echt gevraagd wat er beter kan? Sorry als dat zo is had ik niet moeten doen.
Ik dacht dat je schreef ook een opstart of zo gedaan te hebben en ervaring had, mijn fout wrsch ook, ook sorry voor.
Wel raar dat je het buisnessmodel en je verdienste dan nu ineens zo belangrijk vindt en bij aangaan niet maar ja..
Je gaat wat anders doen ermee na 2 jaar dus,

• 0xygen500
jorritsmit schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Wat bedoel je met rendement is vaag? Kun je niet zien hoeveel je bv per maand verdiend hebt?
Je ziet wat je hebt verdient, maar het is kale prijs, inclusief heb je een plug in nodig die @paQ heeft gemaakt. Die is alleen nog getoetst bij balans energie dacht ik, kan dus ook nog anders uitvallen.

• scoobs
  • Nu online
@ibak Het kwam over als een "oh, als je het toch beter weet, dan ga je daar toch solliciteren?" En "nou, vertel eens hoe jij dan zo succesvol bent met je startup." Indien dat niet zo gemeend was, dan excuses voor mijn reactie.

Enfin:

Bij aangaan had ik verwacht dat a) ze op zijn minst meer zouden kunnen verdienen dan wat ik met een simpel predictive model op de day ahead markt verdien bij een familielid met een deye en accu. Dat leek me wel een vrij conservatief doel. Dat is was een algoritme dat Claude me in een uurtje heeft gemaakt, inc voorspellingen qua huisverbruik. Me dunkt dat ik verwacht dat zoiets dus binnen enkele maanden actief is bij een bedrijf wat het als business model heeft. Het houdt tevens gewoon netjes rekening met een geplaande laadsessie voor een auto.
b) ik maximaal het inlegbedrag + 2 maanden verdiensten in zee ga met ze. Door de nieuwe rekenmethode- waar ik niet mee akkoord ben gegaan - ben ik nu tot maximaal een jaar aan geld bij ze aan het stallen, dat is significant meer dan wat we contractueel zijn overeengekomen. Daar mag ik dan achteraan gaan als ze als startup omvallen.

Beiden zijn imho gewoon de absolute vloer van verwachtigingen, of zie ik dat verkeerd?

Na twee jaar draai ik mijn eigen algorithme wel, mochten ze nog steeds zo slecht presteren als nu. Als de gouden eieren van aFRR toch komen, dan blijf ik met plezier en mogen ze hun welverdiende 70% houden.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 21:24 ]

• 0xygen500
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:18:
Bij aangaan had ik verwacht dat a) ze op zijn minst meer zouden kunnen verdienen dan wat ik met een simpel predictive model op de day ahead markt verdien bij een familielid met een deye en accu. Dat leek me wel een vrij conservatief doel. Dat is was een algoritme dat Claude me in een uurtje heeft gemaakt, inc voorspellingen qua huisverbruik. Me dunkt dat ik verwacht dat zoiets dus binnen enkele maanden actief is bij een bedrijf wat het als business model heeft. Het houdt tevens gewoon netjes rekening met een geplaande laadsessie voor een auto.
b) ik maximaal het inlegbedrag + 2 maanden verdiensten in zee ga met ze. Door de nieuwe rekenmethode- waar ik niet mee akkoord ben gegaan - ben ik nu tot maximaal een jaar aan geld bij ze aan het stallen, dat is significant meer dan wat we contractueel zijn overeengekomen. Daar mag ik dan achteraan gaan als ze als startup omvallen.

Beiden zijn imho gewoon de absolute vloer van verwachtigingen, of zie ik dat verkeerd?

Na twee jaar draai ik mijn eigen algorithme wel, mochten ze nog steeds zo slecht presteren als nu. Als de gouden eieren van aFRR toch komen, dan blijf ik met plezier en mogen ze hun welverdiende 70% houden.
Heb je ze ook gebeld/gesproken over die aanpassing naar 1 jaar?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:33
Wolly schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Daar komt het onderwerp voor de winter alweer aan :D

Laden op activaties is het beste, wel even afwachten tot die langere laad activaties er komen.
Ik zou het veel relaxter vinden als de batterij min of meer elke dag, mits goedkoop genoeg, naar de 100% wordt gevuld. En dat ik, gedurende de dag, aan kan geven of ik wil dat er verkocht wordt, of hoeveel ik wil reserveren om zelf te verbruiken.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulRRnciqJPrD8BCPGP-848VXTuY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ie4oNElpg3bAlt6OUrzxKshN.png?f=user_large

Met een bijna lege batterij toch nog wat verdiend de 15e..

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCrdHkYe35OALG072tnXWm8OEjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bo7T07H449mf3VYmh8CMtY6q.jpg?f=fotoalbum_large
Fijn dagje inderdaad de 15e, iets vollere accu hier.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVEC7ayHlB4zY-X66naXpqnBYp0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mOl0O0jHpY3iROI97mpmYjPz.jpg?f=user_large

Ben heel blij voor jullie....
zelf iets minder happy..... :X

• jeeedeee
willem9503 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:36:
[Afbeelding]

Ai 😥 toch maar snel aan de klus met home assistant om dit te voorkomen volgende keer? Hier gaan verbruikers uit tijdens dit soort onbalans prijzen

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
jeeedeee schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:47:
[...]

Ai 😥 toch maar snel aan de klus met home assistant om dit te voorkomen volgende keer? Hier gaan verbruikers uit tijdens dit soort onbalans prijzen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKwDYmQ9YD7xd76Fjl2jn_AWFMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHSgAAgGvTYBfS0GCS1O3wL3.png?f=fotoalbum_large

Mijn auto was leeg en moest hem laden met 52 kWh erin.

• scoobs
  • Nu online
Ronaldo 013 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:50:
[...]

~[Afbeelding]

Mijn auto was leeg en moest hem laden met 52 kWh erin.
En dat kon écht niet 30-60 minuten wachten? Een automation die boven de 50-100ct/kwh blokkeert grijpt niet vaak of lang in, maar het kan je wel 30 euro besparen als je een uurtje langer over het laden wil doen. Zelfs een supercharger onderweg is stukken goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 17-08-2026 07:18 ]

• 0xygen500
Hier ook voor 4 euro geladen totaal en 3,80 opbrengst. Volgende keer gebeurt het niet meer automation geschreven dat die niet meer boven de 25 cent ev gaat laden.
edit:
Blijkbaar te vroeg gesproken en heb ik gewoon in de avond geladen voor normaal tarief en in de ochtend heel de piek met opbrengsten gemist door een lege accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVI9vtlejNNNUcUEagWM9V65WHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxzwl89McZCgNOsai1tNMAxN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door 0xygen500 op 17-08-2026 07:47 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb de 15e ongeveer 30 cent verdient, maar gelukkig wel een hele euro ofzo de dag ervoor toen voor bodemprijzen de accu leeg gemaakt is. Toegegeven, het was dan ook de enige dag dat m’n solar forecast volledig zoek was, maar juist voor zulke extremen verwacht ik een buffer. De hele maand Minder agressief dumpen en zaterdag niet missen was waarschijnlijk gunstiger uitgekomen.

• 0xygen500
overhyped schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:47:
Ik heb de 15e ongeveer 30 cent verdient, maar gelukkig wel een hele euro ofzo de dag ervoor toen voor bodemprijzen de accu leeg gemaakt is. Toegegeven, het was dan ook de enige dag dat m’n solar forecast volledig zoek was, maar juist voor zulke extremen verwacht ik een buffer. De hele maand Minder agressief dumpen en zaterdag niet missen was waarschijnlijk gunstiger uitgekomen.
Wel een terecht punt, waarom wordt de accu gewoon leeg gedumpt voor 12 cent de avond er voor.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Hier zaterdag € 24,28 gevangen

13,4kWh geëxporteerd voor €1,81 kWh

[ Voor 38% gewijzigd door E-Transitie op 17-08-2026 07:52 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:09
0xygen500 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:49:
[...]

Wel een terecht punt, waarom wordt de accu gewoon leeg gedumpt voor 12 cent de avond er voor.
Omdat niemand weet wat de prijzen de dag daarna gaan doen. EPEX day-ahead voorspelde geen hoge prijzen.

• 0xygen500
deejeebv schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Omdat niemand weet wat de prijzen de dag daarna gaan doen. EPEX day-ahead voorspelde geen hoge prijzen.
Kan je toch nog een buffer laten. De accu hoeft niet geheel leeg. 35% erin laten zitten.

• willem9503
jeeedeee schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:47:
[...]

Die automation is er, maar kon niet aan want was auto 's middags nodig. Zal toch een beetje stroom moeten hebben om te rijden....
Verder was dat 2x een kwartier (11.45u - 12.15u), 50% van de kosten. Maar verder heeft BE hier de rest van de dag (dus 1215u - 0000u, dus rest van de dag) alleen geladen om SoC op peil te krijgen (incl stroomstoring).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFp41Mat23pAxT5ZKzLyEN06BYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwKQCb3u8qqkBF2WsuMPiTdC.jpg?f=fotoalbum_large

Te weinig opwek

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:00
willem9503 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:36:
[Afbeelding]

Bij mij dus zelfde door die idle modus. 60ct op de hele dag

• deejeebv
0xygen500 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:52:
[...]

Kan je toch nog een buffer laten. De accu hoeft niet geheel leeg. 35% erin laten zitten.
Maar als de dag erna de prijzen negatief zijn er er veel zon verwacht wordt wil je juist ruimte hebben om die stroom op te slaan. Probleem is dat BalansEnergie geen glazen bol heeft.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
E-Transitie schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:50:
Hier zaterdag € 24,28 gevangen

13,4kWh geëxporteerd voor €1,81 kWh
En ik maar denken wat een goede dag met mn 4 euro :D

Als dit soort dagen vaker in de maand zijn, wellicht toch maar mn handel op hoog zetten ipv middel (hoewel ik geen idee heb, of ik dan dit gehaald zou hebben).

Hop,hop,hop!

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:09
wat een verschillen allemaal.

Hier een nieuw dag record ( met dank aan stevig PV vermogen en uitstellen EV opladen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP3uA7Lqht0B-sIV205AW1OXb-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LMr8xbFDqaFlsnqgITX2SFT4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JackOat op 17-08-2026 08:08 ]

• deejeebv
JackOat schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:06:
wat een verschillen allemaal.

Hier een nieuw dag record ( met dank aan stevig PV vermogen en uitstellen EV opladen)

[Afbeelding]
En waarschijnlijk ook meer dan 48 kWh opslag ?

• met451
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:21
Ik heb de 15de welgeteld 11 cent verdient. De verschillen zijn inderdaad wel heel groot.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Tot 12:03 geleverd toen was ik leeg voor de laatste paar minuten anders had er 25 euro genoteerd mogen worden. Maar prima resultaat zo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x-4fRs3yMzzbk-Y4AyrnDbj5W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hUcurOtld06nD8f0ZTzyOpB.jpg?f=fotoalbum_large

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:09
deejeebv schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

En waarschijnlijk ook meer dan 48 kWh opslag ?
Inderdaad ; 4 modules

• overhyped
  • Nu online
deejeebv schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Agresief dumpen is een keuze. Hier wordt de accu agressief leeg gegooid, kom ik daarna net de nacht door, om dan de volgende dag volledig afhankelijk te zijn opbrengst van PV. Een dag die tegenvalt qua opbrengst (zoals zaterdag) een keer extra laden (regelmatig) betekend extra inkopen waar dat niet nodig was geweest. Erger nog is als er nu een onverwachte grotere stroomstoring komt. Dan heb ik voor centenwerk m’n accu leeg gemaakt, en zit ik zonder stroom met m’n hele installatie.

ik zie veel ontwikkeling, en sta nog steeds achter m’n keuze om met een startup in zee te gaan, dat neemt niet weg dat de aansturing wel op z’n minst ook in mijn belang moet werken. Nu lijkt het vooral op veel 2cent pakken en af en toe een mazzeltje.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:43
deejeebv schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:01:
[...]

Maar als de dag erna de prijzen negatief zijn er er veel zon verwacht wordt wil je juist ruimte hebben om die stroom op te slaan. Probleem is dat BalansEnergie geen glazen bol heeft.
Ondertussen is het duidelijk dat de maand inkomsten vooral worden bepaald door de 0,50 tot 4 euro/kWh momenten en vaak zijn dat opregelvermogens/export. De rest is gerommel in de marge. Dus bescherm mij daar tegen en houd energie over voor die momenten. Dat zorgt voor de grootste inkomens maar ook verlies.

Van mij mogen ze, omdat ik vaak een auto moet laden. Een hogere verkoop prijs en/of een hogere minimum vulling hanteren. Zodat alleen ikzelf die kan leegtrekken of als er een moment komt die duurder is dan 50 cent wordt geëxporteerd. Ik kom zelden hoger dan 80% dus maak daar gebruik van. Ook omdat ik de 15% idle bug heb.

De volgende ochtend zou de accu een beetje mogen exporteren naar circa 45%. Ik heb de 15% idle bug dus ik heb dan 30% SoC bruikbaar capaciteit. Bij weinig zon voorspelling zelfs niet lager dan 60% exporteren. Maar de rest is echt gerommel in de marge.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Hmm toch een klein krentje in de pap. Ik was een dagje weg en zag savonds pas dat er flink verkocht was. Keerzijde is wel dat ik de dag van tevoren de auto naar 100% moest laden en die prijzen waren ook niet heel geweldig, dus meteen maar mij hoogste verlies van de maand gepakt :P . Maar die pakken we wel weer op de in de schaduw boekhouding ;)

Screenshot van PaQ model. maar voor de slecht lezende 19,05..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J3GJWO_0kbQeiDzsXwPn9UtTx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcT7iCeC6P29E30pLbbQurj3.png?f=fotoalbum_large

p.s. het lijkt wel of de site van balanse nu dezelfde kosten/winst aangeeft in deze tabel als de @paQ plugin. Was dat altijd al zo of moet ik nog wat koffie tappen :X

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• 0xygen500
[...]

Mee eens, maar mijn accu was niet geheel vol. Ik heb maar beperkte pv opbrengst dus volgende dag zou nog prima gevuld kunnen zijn

• 0xygen500
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:26:
Hmm toch een klein krentje in de pap. Ik was een dagje weg en zag savonds pas dat er flink verkocht was. Keerzijde is wel dat ik de dag van tevoren de auto naar 100% moest laden en die prijzen waren ook niet heel geweldig, dus meteen maar mij hoogste verlies van de maand gepakt :P . Maar die pakken we wel weer op de in de schaduw boekhouding ;)

Screenshot van PaQ model. maar voor de slecht lezende 19,05..

[Afbeelding]

p.s. het lijkt wel of de site van balanse nu dezelfde kosten/winst aangeeft in deze tabel als de @paQ plugin. Was dat altijd al zo of moet ik nog wat koffie tappen :X
Wat bedoel je precies met die ps alinea

• epicfailguy23
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Wat bedoel je precies met die ps alinea
Voornamelijk de staafdiagrammen beneden:

Als ik naar de 'normale' site van Balanse kijk bij overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r32ubkBPXcbhLQv1PVjC2R8zeDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8uF5gArBUI65GqKmmm0ipkLQ.png?f=fotoalbum_large
Paq pluging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCh7J_GqlEt_2LktyNq0h5ie84I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aCccRxFsOHKET4y21ZGNZJpn.png?f=fotoalbum_large

Deze zijn gelijk aan elkaar, was dat altijd al zo? in mijn beleving toonde deze eerste ook andere waardes? :?

• epicfailguy23
  • Nu online
Het wordt tijd dat balans gewoon paQ een doosje wijn stuurt en paar % korting op de energie rekening voor de moeite en zijn plugin standaard implementeren. Wellicht nog wat schaven om hem van 95% goed te krijgen perfect te laten matchen met de balans stroom portal. :7

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:52
Wat heb je aan de backup functie als in de ochtend de stroom uitvalt maar de accu zo goed als leeg is?

• 0xygen500
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

[Afbeelding]
Paq pluging:
[Afbeelding]

Deze zijn gelijk aan elkaar, was dat altijd al zo? in mijn beleving toonde deze eerste ook andere waardes? :?
Volgens mij zat dit er altijd al in?

• epicfailguy23
  • Nu online
Guido7619 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:47:
Wat heb je aan de backup functie als in de ochtend de stroom uitvalt maar de accu zo goed als leeg is?
Vrij weinig :+ hopen dat de PV snel aanspringt.

Iets met je kunt niet engineeren op dubbel falen? Daarbij acht ik ook de kans dat in de ochtend (meestal is dan bij mij de accu leeg) dat er stroom uitval is. zal denk ik eerder op de dag zijn bij overbelasting. Maarja iets met glazenbol..

• daanoontje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlEJfx1NulgXIgtnoyGiXXS1uUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s5972WSp5KIt9q1XCNXS3nZz.png?f=user_large

Helaas hier niet zo een mooie dag. Maar toch in de plus zullen we maar zeggen. Geen EV, wel 19 ZP. Maar een groot deel zelf gebruikt.

• overhyped
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Iets met je kunt niet engineeren op dubbel falen? Daarbij acht ik ook de kans dat in de ochtend (meestal is dan bij mij de accu leeg) dat er stroom uitval is. zal denk ik eerder op de dag zijn bij overbelasting. Maarja iets met glazenbol..
De deye ondersteunt gewoon een reserve capaciteit. Zou er zelfs een vijfde module voor over hebben om gegarandeerde off grid capaciteit in te kunnen stellen.

• epicfailguy23
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:49:
[...]

Volgens mij zat dit er altijd al in?
Dan wordt het tijd voor meer koffie :Y)

Maar andere vraag: Als er regeltoestand 2 is, welke prijs wordt dan gehanteerd? Een collega is laadpaal kosten aan het uitrekenen dus: #ikvraagditvooreencollega :D

• jacovn
  • Nu online
[...]

Geen eens glazen bol nodig. Elke avond leeg verkopen en elke nacht en vroege ochtend stroom terugkopen. Wellicht is dat algoritme nog goed voor paar maanden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• overhyped
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Das het punt: met een lege accu wordt er geen grid gevormd en springt de PV niet aan.

• willem9503
Zo, ik hou van een uitdaging.
Na mijn ervaringen van uitval afgelopen zaterdag zonder dat off grid het overnam nu een testfase.
Werk toch thuis, kan alles monitoren wat moet, dus hoppatee, hoofdzekering uitgezet en kijken wat er gebeurt. Draai nu dus off gird, SoC is 14%(dus heb nog zo'n 8,4 kW in de batterij)

• Wolly
  • Niet online
roundlet schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:40:
Ik ben mij aan het oriënteren naar de balans accu. Echter vind ik nogal veel negatieve berichten op dit forum over kabels die te warm worden en accus die niet geladen worden etc. zijn de gebruikers van t eerste uur voldoende positief om dit aan andere aan te raden? Tevens met het energie contract.

Bedankt
De technische problemen zijn (hopelijk) nog te overkomen, al duurt het vaak wel lang voor Balans een oplossing biedt of uberhaupt een probleem erkent.

Wat meer problematisch is de communicatie vanuit Balans. Verkeerde informatie op de website waar je op het verkeerde been wordt gezet, contractvoorwaarden die eenzijdig zonder overleg worden geschrapt en de onduidelijkheid rondom planning en opbrengsten/kosten welke niet opgehelderd worden.

Let ook op dat sommige positieve geluiden op dit forum heel erg zijn ingegeven vanuit eigenbelang, blijf dus kritisch.

Ik zou het niet aanraden op dit moment, wacht maar even tot ze volwassener zijn.

• epicfailguy23
  • Nu online
overhyped schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Das het punt: met een lege accu wordt er geen grid gevormd en springt de PV niet aan.
Naja er zit 5% in de accu (als ondergrens tegen ontladen) maar in mijn beleving kan hij 'normaal' grid maken ergens tussendoor? ik heb mijn PV op de Deye zitten. Deye valt ook niet uit met stroomuitval. andere vraag? hoe doen andere mensen die offgrid leven?

Wellicht als je een 'losse' PV hebt zal het wat uitdagingen opleveren, maar ik verwacht (aanname) is dat de Deye dit zelf weet op te lossen. |:(

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

[Afbeelding]
Paq pluging:
[Afbeelding]

Bij mij zijn deze niet gelijk aan elkaar, ik denk dat je de gegevens van de plugin even moet refreshen.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Dan wordt het tijd voor meer koffie :Y)

Maar andere vraag: Als er regeltoestand 2 is, welke prijs wordt dan gehanteerd? Een collega is laadpaal kosten aan het uitrekenen dus: #ikvraagditvooreencollega :D
Gewoon de verrekenprijs, de volgende dag is deze bekend.

• 0xygen500
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:59:
[...]

De technische problemen zijn (hopelijk) nog te overkomen, al duurt het vaak wel lang voor Balans een oplossing biedt of uberhaupt een probleem erkent.

Wat meer problematisch is de communicatie vanuit Balans. Verkeerde informatie op de website waar je op het verkeerde been wordt gezet, contractvoorwaarden die eenzijdig zonder overleg worden geschrapt en de onduidelijkheid rondom planning en opbrengsten/kosten welke niet opgehelderd worden.

Let ook op dat sommige positieve geluiden op dit forum heel erg zijn ingegeven vanuit eigenbelang, blijf dus kritisch.

Ik zou het niet aanraden op dit moment, wacht maar even tot ze volwassener zijn.
Wat voor eigenbelang?

• jacovn
  • Nu online
Ik denk niet dat het wat uitmaakt voor balans dat ze off grid verkopen en dan de accu naar 5% laten zakken meerdere dagen achter elkaar. Jouw probleem.. je zou een buffer van 20-30% verwachten, maar ja beter 10 cent verdienen dan de inhoud van de diepvries weggooien..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• epicfailguy23
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:01:
[...]

Bij mij zijn deze niet gelijk aan elkaar, ik denk dat je de gegevens van de plugin even moet refreshen.
Dus toch :|

Maar als ik gegeven wis, en refresh dan no bueno. nogsteeds hetzelfde.. zal straks de pluging wel een keertje verwijderen/toevoegen.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:06:
[...]

Maar als ik gegeven wis, en refresh dan no bueno. nogsteeds hetzelfde.. zal straks de pluging wel een keertje verwijderen/toevoegen.
Zeker, bij de plugin krijg je voor elke dag die leuke paars/blauwe negatieve kolommen van de 2ct opslag. Makkelijk te herkennen dus.

• blue eyes
jacovn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:05:
Ik denk niet dat het wat uitmaakt voor balans dat ze off grid verkopen en dan de accu naar 5% laten zakken meerdere dagen achter elkaar. Jouw probleem.. je zou een buffer van 20-30% verwachten, maar ja beter 10 cent verdienen dan de inhoud van de diepvries weggooien..
Tja.....

Weet je nog de klachten dat de accu's maar tot 30% werden ontladen, we lieten veel potentiele opbrengst liggen....

Wat willen we nu?

Wellicht mensen met offgrid een hogere grens dan zonder, of zelf in te stellen, minimaal 5%?

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:59:
[...]

Ik ben tot op heden matig tot redelijk positief. Wat betreft de communicatie vind ik dat er nog wel wat te verbeteren valt. De bereikbaarheid is gewoon slecht, al zal dit waarschijnlijk te maken hebben met de groeipijn die het bedrijf momenteel doormaakt. (geen excuus)

De installatie van de batterijen vond ik bij mij persoonlijk best positief. Wat mij wel stoort, is dat er niet uniform wordt gewerkt en dat Balans daar naar mijn idee onvoldoende sturing aan geeft om dit beter op elkaar af te stemmen.

Het voelt voor mij soms alsof het belangrijkste doel is om zo veel mogelijk batterijen zo snel mogelijk operationeel te krijgen, wat ik vanuit het perspectief van het bedrijf ook begrijp. Maar ik denk dat er daarnaast wel wat meer aandacht mag zijn voor een uniforme werkwijze, kwaliteit en de manier waarop de installaties worden uitgevoerd.

Voor mij is de prijs uiteindelijk doorslaggevend geweest. Deze capaciteit voor €6.400, exclusief btw en off-grid, maakte de keuze voor mij eigenlijk vrij eenvoudig.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• 0xygen500
Opzich is het ook wel dat als alles goed gaat mensen zich niet melden. Met irritaties wel. Ik snap alleen niet zo goed dat balans zo snel uit de pilot is gestapt. Ik dacht dat ze 2 jaar in pilot bleven.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb het nog niet nagezocht, maar de opregelpieken lijken een redelijk voorspelbaar patroon te hebben. Even uit mijn hoofd met wat ik dit jaar gezien heb:
  • Huidige Dag heeft veel minder wind of zon dan in de verwachting van 13u vorige dag.
  • Qua wind is het sowieso een dag met minder dan 3GW productie.
  • Qua zon: vaak is het een onvoorspelbaar onweer of buienfront. Bij onweer kan t zelfs zijn dat wind op land afschakelen.
  • Het issue doet zich voor op ongeveer 2 uur tot 2,5uur na ochtend (7-9) of avondspits (17-19u), wanneer andere opregelvermogens opgebruikt zijn. Dus rond 11-12u en rond 21-2230u.
Ben even niet in gelegenheid om deze hypothese compleet te testen, maar misschien iemand anders?

Vervolgens kun je je algoritme van batterij er iets meer op sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 17-08-2026 09:21 ]

• jacovn
  • Nu online
blue eyes schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Tja.....

Weet je nog de klachten dat de accu's maar tot 30% werden ontladen, we lieten veel potentiele opbrengst liggen....

Wat willen we nu?

Wellicht mensen met offgrid een hogere grens dan zonder, of zelf in te stellen, minimaal 5%?
Nooit last van gehad zakt hier vaak tot 5% en dan maar van het net laden. Elke kwh is weer 2 cent voor balans natuurlijk.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Opzich is het ook wel dat als alles goed gaat mensen zich niet melden. Met irritaties wel. Ik snap alleen niet zo goed dat balans zo snel uit de pilot is gestapt. Ik dacht dat ze 2 jaar in pilot bleven.
Eerlijk gezegd weet ik niet of er een periode aan die pilot gebonden was, ik ben wel blij dat de pilot gestopt is want het wegschuiven van zelfs maar het kleinste issue onder ´het is een pilot´ werd wel heel erg gemakkelijk op een gegeven moment.

En inderdaad, prima natuurlijk dat positieve geluiden er zijn! Maar laat de kritiek en verbeterpunten ook goed tot je doordringen voor je een besluit neemt om met Balans in zee te gaan.

• 0xygen500
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet of er een periode aan die pilot gebonden was, ik ben wel blij dat de pilot gestopt is want het wegschuiven van zelfs maar het kleinste issue onder ´het is een pilot´ werd wel heel erg gemakkelijk op een gegeven moment.

En inderdaad, prima natuurlijk dat positieve geluiden er zijn! Maar laat de kritiek en verbeterpunten ook goed tot je doordringen voor je een besluit neemt om met Balans in zee te gaan.
Ik snap je punten. Het is alleen zo dat als 5 mensen de 13% bug hebben, die het waarschijnlijk allemaal melden. Als het gewoon ontlaadt tot 5% hoor je die mensen niet( zoals bij mij).

Dat van alles onder pilot schuiven vond ik ook wat wrang. Je verwacht juist dat ze dan die dingen oppakken omdat het een pilot is.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Zeker, beide zaken moeten belicht worden. Maar soms voel ik ook wel dat het topic richting de negatieve kant glijdt terwijl overall gezien ik ook erg tevreden nog ben over de batterij. Zeker als je kijkt waar we vandaan komen en waar we nu staan is er een enorm groeipad geweest met uiteraard ook veel missers. Daar wordt van geleerd en zaken op aangepast dat hebben we ook gezien. Dat we het graag sneller willen zien is evident aan ons tweakers die graag zelf de teugels in handen nemen. Maar daar hebben we niet voor getekend.

Bedenk ook goed, er zijn meer topics te vinden op tweakers, dat als de negatieve kant de boventoon voert een hoop mensen niet meer “durven” te posten omdat er meteen bovenop gesprongen wordt met negatieve ervaringen. Het is zoals altijd een “balancing act” tussen die twee om het een eerlijk verhaal topic te houden.

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:42:
Het wordt tijd dat balans gewoon paQ een doosje wijn stuurt en paar % korting op de energie rekening voor de moeite en zijn plugin standaard implementeren. Wellicht nog wat schaven om hem van 95% goed te krijgen perfect te laten matchen met de balans stroom portal. :7
Mits die klopt he ;)
Het is eigenlijk nooit gevalideerd op een willekeurig aantal klanten. Althans, niet dat ik weet.

Ben ook reuze benieuwd naar de eerste afrekeningen bij de allereerste klanten die de plugin er eens naast kunnen houden.
onzekere factoren zijn de 2 ct opslag, dat kan op jaar basis 50 - 175 euro de ene of de andere kant op vallen, en uiteraard het salderen bij mensen die meer exporteren dan importeren.
Zeker is EB en BTW, die het dashboard sowieso niet weergeeft. En dat hakt er met name in de wintermaanden heel hard in. (factor 3 in mijn geval)

• paQ
  • Nu online
overhyped schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Volgens mij wel hoor. De Deye LOAD is per definitie grid forming. Dus de DC Deye zelf, maar ook de AC LOAD en GEN zijn grid forming waarop een PV omvormer gewoon moet functioneren.

• epicfailguy23
  • Nu online
paQ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Mits die klopt he ;)
Het is eigenlijk nooit gevalideerd op een willekeurig aantal klanten. Althans, niet dat ik weet.

Ben ook reuze benieuwd naar de eerste afrekeningen bij de allereerste klanten die de plugin er eens naast kunnen houden.
onzekere factoren zijn de 2 ct opslag, dat kan op jaar basis 50 - 175 euro de ene of de andere kant op vallen, en uiteraard het salderen bij mensen die meer exporteren dan importeren.
Zeker is EB en BTW, die het dashboard sowieso niet weergeeft. En dat hakt er met name in de wintermaanden heel hard in. (factor 3 in mijn geval)
Naja er zal wat kleine afwijkingen hebben. is ook zichtbaar met de Balansstroom portal, maar het geeft te minste een (eerlijk) inzicht wat je als consument nu ongeveer gaat betalen. Ik vindt nu de standaard website veels te rooskleurig, echter had ik eerder vernomen via de mail dat hier ook wat aanpassingen in komen (maar weet niet precies wat en hoe en of iets met de prijzen doen ect).

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:06:
[...]

Of even cache van je laatste uur wissen, of de browser een hard refresh geven.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:52
epicfailguy23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:01:
[...]

Naja er zit 5% in de accu (als ondergrens tegen ontladen) maar in mijn beleving kan hij 'normaal' grid maken ergens tussendoor? ik heb mijn PV op de Deye zitten. Deye valt ook niet uit met stroomuitval. andere vraag? hoe doen andere mensen die offgrid leven?

Wellicht als je een 'losse' PV hebt zal het wat uitdagingen opleveren, maar ik verwacht (aanname) is dat de Deye dit zelf weet op te lossen. |:(
Ik heb niet de off grid functie, maar het beeld wordt geschets dat je met off grid 48KWh tot je beschikking hebt. En daar bij stroomuitval dus best een tijdje mee vooruit kunt. Als ik het zo lees hebben veel mensen dat beeld bij de off grid functie en was dat de reden om dat extra er bij te nemen.

Maar is de accu dan ooit 100% vol? Is bij mij in ieder geval niet, en wordt elke nacht ontladen tot ongeveer 25%. Dus als er in de ochtend een langdurige stroomstoring zou ontstaan heb je eigenlijk helemaal niet veel buffer meer.

In het geval dat je een normale thuisaccu hebt weet je in ieder geval dat alles wat erin zit ook echt voor jou is.

Die hele off grid functie lijkt mij meer voor kortstondige stroomstoringen.

• paQ
  • Nu online
Dbm12 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Zeker, beide zaken moeten belicht worden. Maar soms voel ik ook wel dat het topic richting de negatieve kant glijdt terwijl overall gezien ik ook erg tevreden nog ben over de batterij. Zeker als je kijkt waar we vandaan komen en waar we nu staan is er een enorm groeipad geweest met uiteraard ook veel missers.
Moet zeggen dat ik het best wel knap vind hoe goed mijn (!) EMS nu anticipeert en reageert op forecast en afwijking daarin. Soms had het achteraf dan wat beter gekund, maar dat is A achteraf, en B als je er met je neus constant op blijft zitten. En dan nog heb je het over 11 cent hier en 19 cent daar.

Neemt niet weg dat ik graag zou weten of mijn plugin hout snijdt. En als dat zo is, valt me het rendement nog steeds best wel heel erg tegen eerlijk gezegd.
ALS hij klopt heb ik mijn eerste 12 maanden zo rond de 0-100 euro kosten in totaal gehad, versus 900 de 12 maanden daarvoor. Maar daar moet ik bij vermelden dat ik toen best eea heb laten liggen aangaande de terugleverkosten van mijn variabel contract. Het voordeel zal in werkelijkheid ergens op 300 euro tov de 12 maanden daarvoor liggen. Dat komt in geen velden of wegen in de buurt van de voorgehouden opbrengsten en besparingen op de website.
De uitschieters zoals eergisteren zijn sporadisch, en je ziet ook nu weer dat menig een naast de pot piest, terwijl een ander 55 euro opstrijkt. Daar kan BE weinig aan doen natuurlijk, maar als die situaties eens per maand voorkomen zijn we er wel zo ongeveer.
En na 5 weken hittegolf is het duister, grauw, nat en koud -O-
Nu lijkt de forecast van BE beter te kloppen dan Solcast. (go figure)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coC-laG33uq0WK0fy0pOyesXQn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vadFTy7ygq4dvWwIkshK2O2C.png?f=fotoalbum_large

Forecast herkent iig intussen wel het kookgedrag ;)

• paQ
  • Nu online
Guido7619 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Ik heb niet de off grid functie, maar het beeld wordt geschets dat je met off grid 48KWh tot je beschikking hebt. En daar bij stroomuitval dus best een tijdje mee vooruit kunt. Als ik het zo lees hebben veel mensen dat beeld bij de off grid functie en was dat de reden om dat extra er bij te nemen.

Maar is de accu dan ooit 100% vol? Is bij mij in ieder geval niet, en wordt elke nacht ontladen tot ongeveer 25%. Dus als er in de ochtend een langdurige stroomstoring zou ontstaan heb je eigenlijk helemaal niet veel buffer meer.

In het geval dat je een normale thuisaccu hebt weet je in ieder geval dat alles wat erin zit ook echt voor jou is.

huh :?
Als je off grid hebt weet je toch ook wat je ter beschikking hebt? Niemand kan dan bij je opgeslagen stroom behalve jij zelf. Net als bij "een normale thuisaccu".
En net als bij een normale accu weet je niet wanneer je netspanning wordt onderbroken, dus kun je er ook niet op anticiperen.

De accu is geen UPS of noodstroomvoorziening zoals bij een ziekenhuis. Hij kan daar wel voor worden ingezet natuurlijk, maar dan heb je gewoon een pittig geprijsde voorziening staan voor iets dat zelden of bij sommigen helemaal nooit voorkomt.

• jeeedeee
[...]

Ik heb geen off grid genomen omdat ik eigenlijk geen stroomuitval heb en ik het ook zelf wel goedkoper aan kan gaan leggen. Met 25 procent heb je nog zo’n 10 kWh over en daarmee kan iedereen echt wel 24 uur overbruggen. Als er geen stroom is kan je zaken zoals airco of de auto laden wel uitstellen. Belangrijkste is toch de koelkast, vriezer etcetera. Bovendien overdag weer PV, dus dan laad je de accu ook weer bij.

• paQ
  • Nu online
En in het ergste geval hang je een aggregaat aan de GEN poort. @scoobs had al eens getest toch?
Kwam wel op iets van 4 kWh per liter benzine :X

• epicfailguy23
  • Nu online
[...]

Ik heb offgrid en heb zelf niet de illusie dat steeds de 48kWh tot mijn beschikking heb. Maar mocht er een stoomuitval zijn duurt deze meestal niet lang paar uurtjes max? zelfs met een volledige elektrisch huis ga ik dan geen 10kWh opstoken.. Mocht het wel kritisch zijn en de vooruitzichten dat het langer gaat duren dan ga je natuurlijk niet door zoals je normaal zou doen. (aanname) ik wacht dan wel even met wassen/douchen. WP kan wel even uit (zal aan het weer liggen) en ik wacht wel even met douchen. EV gaat helemaat niet aan de lader dan :+ .

Tja als we 2-3 dagen stroom storing hebben dan is de offgrid die snachts uitvalt het minste probleem denk ik.. Dan zal communicatie/water belangerijker zijn dan een lamp aanzetten..

Daarnaast zelf in donkere dagen wekt mijn PV wel een paar kWh op. Dus genoeg lees licht voor een boek en de koelkasten/vriezers te laten draaien. (die gaan namelijk ook geen 3kWh per dag pakken)

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste