In wezen -maar misschien loop ik voor de muziek uit- werkt het andersom.0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:33:
Hier ook hele tijd imports.
Hoe kan ik nu nog gemakkelijk de AFFR activaties kan herkennen om mijn automation voor de EV te optimaliseren. Zodat ik kan laden op de AFFR activatie
Stel Forecast haalt 80, prima, dan gebeurt er waarschijnlijk niets bij ca 2 - 5 cent kaal.
Maar, nu ga je ineens verbruiken, bijv 8 kW EV laden. Na een volgende Forecast refresh haal je op deze manier misschien nog maar 60%. Als het tarief het dan toelaat (en afhankelijk van je SOC uiteraard) gaat ie dan importeren om die Forecast weer tegemoet te komen.
Pin me er niet op vast, maar ik denk dat dat is hoe het in grote lijnen werkt.
Hier zie je ook weer dat de imports samen vallen met het plotseling hogere verbruik.
/f/image/b4BfGVnqKkJO08igAxhCwKrq.png?f=fotoalbum_large)
De tarieven waren lager in de uren ervoor, dus iets anders is de trigger. Kan me niets anders bedenken dat dat een bijgesteld lagere forecast was.
/f/image/fUPzGxB7uQKXhTNNtr5Ox00L.png?f=fotoalbum_large)
Kortom: ik zou de EV lader starten als de afnemen tarieven laag zijn.
Ja, dat sluit dan wel hierbij aan.ecn1985 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:36:
[...]
Ben ook op vakantie dus ook al 2 weken zo goed als geen verbruik daar lijkt dan toch rekening mee te worden gehouden. Zal na de vakantie een paar dagen kosten voordat het systeem weer in het ‘normale’ ritme komt .
Hier ook net terug van vakantie, en tijdens vakantie zo goed als geen imports gehad.
Nu terug, Forecast ca 76, geen actie. Wasdroger, wasmachine, nog vanalles aangezet, Forecast valt een stuk lager uit, en zie... imports.
En pas op een duurder moment helaas. Maar dat kan ook haast niet anders want eerder dag de EMS daar nog geen aanleiding toe.
[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 16-08-2026 16:20 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
/f/image/KTXE3jLa6IgJegeCyDxGHMYK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bo7T07H449mf3VYmh8CMtY6q.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jHSgAAgGvTYBfS0GCS1O3wL3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lxzwl89McZCgNOsai1tNMAxN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AwKQCb3u8qqkBF2WsuMPiTdC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LMr8xbFDqaFlsnqgITX2SFT4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8hUcurOtld06nD8f0ZTzyOpB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wcT7iCeC6P29E30pLbbQurj3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8uF5gArBUI65GqKmmm0ipkLQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aCccRxFsOHKET4y21ZGNZJpn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vadFTy7ygq4dvWwIkshK2O2C.png?f=fotoalbum_large)