Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Speedy-Andre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:07:
[...]

Als die 13% belangrijk was had BE wel iets gedaan om niet tot daar te ontladen, daar hebben ze sinds april de tijd voor gehad dus geen vakantie excuus.
De 25% lijkt nieuw, ik heb inmiddels afgeleerd om nog iets te melden bij BE als je ziet hoeveel van de aangeleverde informatie compleet wordt genegeerd.
Dondert hun verkoop capaciteit in elkaar (ik schat dat 1/3 van het veld behept is met een reeks bugs) dan zal de prioriteit wel hoger worden.
Het kan ook iets zijn wat niet echt op de radar was omdat het maar sporadisch gebeurde. Maar als inderdaad opeens een aanzienlijk deel van je capaciteit onverwacht niet beschikbaar is en je daardoor je verkochte capaciteit niet kan halen hoop ik toch dat het een en ander wat meer prioriteit krijgt.

Ben momenteel bezig om te kijken of we via de lilygo de BMS kunnen resetten, dat zou de boel iig makkelijker maken

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:47
roundlet schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:40:
Ik ben mij aan het oriënteren naar de balans accu. Echter vind ik nogal veel negatieve berichten op dit forum over kabels die te warm worden en accus die niet geladen worden etc. zijn de gebruikers van t eerste uur voldoende positief om dit aan andere aan te raden? Tevens met het energie contract.

Bedankt
Ik ben ook gebruiker van het eerste uur en heb geen issues gehad.
Balans had wat last van nieuwere series waar de interne contacten niet goed vast zaten en daarna van een serie waar de minimale lading te hoog van staat ingesteld.
Zaken die niet door hen veroorzaakt zijn of iets met het concept te maken hebben behalve dat zij erop wrden aangesproken en het gaan oplossen.
Ja de verdienste is nog vaag maar ik zie nu al mijn verbruik vergoed plus zeker 2a 300,- revenue dus dat gaat imo goed.
Zou ik het aanbevelen? , niet aan iemand die een uitontwikkeld systeem verwacht en over alles aan kleinigheden zeker gaat zeuren.
Zeker wel aan iemand die breder kijkt en de langere termijn ziet.
Ik weet geen beter systeem voor als salderen ophoud en zie veel progressie, en dat al het eerste jaar!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

India Sierra schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:10:
[...]

Het kan ook iets zijn wat niet echt op de radar was omdat het maar sporadisch gebeurde. Maar als inderdaad opeens een aanzienlijk deel van je capaciteit onverwacht niet beschikbaar is en je daardoor je verkochte capaciteit niet kan halen hoop ik toch dat het een en ander wat meer prioriteit krijgt.

Ben momenteel bezig om te kijken of we via de lilygo de BMS kunnen resetten, dat zou de boel iig makkelijker maken
Na enkel zon is dit wel even iets anders ja :)
Via de huidige RS485 lijkt hij alleen te kunnen lezen, blijkbaar kan er meer via de rj12 (serieel).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Er zit een reset knopje achterop de accu.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:47:
Er zit een reset knopje achterop de accu.
via homeassistant die kunnen bedienen / gelijk gedrag kunnen doen zou fijn zijn echter lijkt me dat tot nu toe niet te lukken. Wel wat meet status dingen zoals discharge mosfet outputs maar geen reboot optie helaas.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:25
Tot hoe ver mag je batterij percentage dalen? Ik lees hier elke keer 13%. Is dat het minimum?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:28
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 06:35:
Tot hoe ver mag je batterij percentage dalen? Ik lees hier elke keer 13%. Is dat het minimum?
5%. Staat ook in je overeenkomst.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:50
roundlet schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:40:
Ik ben mij aan het oriënteren naar de balans accu. Echter vind ik nogal veel negatieve berichten op dit forum over kabels die te warm worden en accus die niet geladen worden etc. zijn de gebruikers van t eerste uur voldoende positief om dit aan andere aan te raden? Tevens met het energie contract.

Bedankt
Tsja, het is de enige betaalbare oplossing waarbij de leverancier het voor je installeert. Maar "pay peanuts...". Bij issues duurt het aanleveren van oplossingen bijster lang, en een aantal herhalingen van het melden. Daarnaast voelt het een jaar na dato nog steeds aan als een pilot, en zijn de geleverde opbrengsten nog steeds niet herberekend in de verwachtte toename van belastingen.

[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 07:49 ]

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:25
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 06:57:
[...]

5%. Staat ook in je overeenkomst
Bedankt

[ Voor 49% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 16-08-2026 07:31 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
Net gecheckt, ATS staat bij mij op manual..

• paQ
  • Nu online
willem9503 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:31:
[...]

Net gecheckt, ATS staat bij mij op manual..
Ok. Dat is “handmatige omschakel modus” dan.
Dan zit de issue niet daar.

• willem9503
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:55:
[...]

Ok. Dat is “handmatige omschakel modus” dan.
Dan zit de issue niet daar.
Nu "hopen" op herhaling en liefst als ik thuis ben.
Nu ik weet dat dit kan gebeuren, ik het ook kan herstellen, neem ik volgende keer iets meer tijd voor onderzoek naar de mogelijke oorzaak...

Was nu even schrikken dat hele huis stroomloos was, met off grid geïnstalleerd en wel grid volledig beschikbaar want buurt had verder allemaal stroom.... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door willem9503 op 16-08-2026 08:03 ]

• paQ
  • Nu online
Het ZOU natuurlijk kunnen dat je Deye SN alsnog het lijstje stond voor een update aan de Off grid installaties van BE, en zo dus stroomloos is geraakt.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:52
Even een vraag: hoe laden jullie met dagen als gister en vandaag je EV? Auto moet nu vol, batterij is leeg, er wordt geïmporteerd van 31 cent. Buiten de deur laden is nog goedkoper... En iedereen met EPEX day ahead kon gister goedkoop laden...

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 09:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3UQPTMqnH0oBreeuOzuPY69o7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJSdcCCE8MocbQJainVyHZXa.png?f=fotoalbum_large

Zojuist ook even de rode schakelaar uit en weer aan.
Batterij gaat weer "leven" bleef op 25% hangen en nu trekt hij weer uit de batterij.

• scoobs
Op mijn SAP, als ik een EV zou hebben.

Alle gekheid daargelaten, schrijf iets van een urgency based algoritme dat initieel optimaliseert tegen day ahead prijzen + wat marge, en eventueel een cutoff doet van het laden als de prijs 10ct boven de epex day ahead markt komt, om maar wat te noemen. Bij hogere urgency zet je een hoger max tarief in. Claude kan je daar prima bij helpen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:52
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:27:
Op mijn SAP, als ik een EV zou hebben.

Alle gekheid daargelaten, schrijf iets van een urgency based algoritme dat initieel optimaliseert tegen day ahead prijzen + wat marge, en eventueel een cutoff doet van het laden als de prijs 10ct boven de epex day ahead markt komt, om maar wat te noemen. Bij hogere urgency zet je een hoger max tarief in. Claude kan je daar prima bij helpen.
Ja, een SAP zou ideaal zijn, maar daar is geen ruimte meer voor. Je automatisering bevalt me wel, binnenkort eens kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 16-08-2026 08:52 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:30
Is er niet de afspraak van BE, om altijd in te kunnen mogen / moeten springen met aFRR?
Dus het eerst aFRR, etc. etc. en dan pas de rest?

(iets waar wij bewust op in zijn gestapt).

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:51
Zijn er ook mensen met de 1e serie die problemen hebben met de 13% / 25% bug of andere vage dingen waardoor er herstart moet worden? Herken dit zelf (gelukkig) niet.

Als het alleen de latere series betreft moet het in de software / programmering zitten van de packs dat kan haast niet anders? Is het dan niet zo makkelijk als de software instellingen van de 1e gen packs laden op de nieuwere of is dat niet mogelijk?

Hoop dat er snel een oplossing komt, niet werkbaar als je continu moet herstarten!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ronaldo 013
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1I5M_fW42WiOfry2dCdfYFcdPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CL1qMdyCkCjAY8KxdMXjomkU.png?f=fotoalbum_large

Er wordt weer geïmporteerd ...
Vrijdag en zaterdag maar gauw vergeten :P

• 0xygen500
zunrob schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:21:
Even een vraag: hoe laden jullie met dagen als gister en vandaag je EV? Auto moet nu vol, batterij is leeg, er wordt geïmporteerd van 31 cent. Buiten de deur laden is nog goedkoper... En iedereen met EPEX day ahead kon gister goedkoop laden...
Auto met 35 kWh, laden vanaf 22:00. Zit dan nog 17% in de batterij. Helft gaat dus van het net. Gisteren tegen 15-17 cent op onbalansmarkt geladen.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:28
Ronaldo 013 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:53:
[Afbeelding]

Er wordt weer geïmporteerd ...
Vrijdag en zaterdag maar gauw vergeten :P
Via Home Assistant zie ik een Tennet prijs voor afname van 12.2 cent, via de tenergy website 1 cent. Weet iemand welke ook al weer achter liep/ het minst actueel was? Kunnen we al inschatten of het een aFRR is op één of andere manier?

[ Voor 9% gewijzigd door Sportmind op 16-08-2026 09:02 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

ecn1985 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:51:
Zijn er ook mensen met de 1e serie die problemen hebben met de 13% / 25% bug of andere vage dingen waardoor er herstart moet worden? Herken dit zelf (gelukkig) niet.

Als het alleen de latere series betreft moet het in de software / programmering zitten van de packs dat kan haast niet anders? Is het dan niet zo makkelijk als de software instellingen van de 1e gen packs laden op de nieuwere of is dat niet mogelijk?

Hoop dat er snel een oplossing komt, niet werkbaar als je continu moet herstarten!
1e serie hier denk ik, en inderdaad nergens last van. Nu kom ik sowieso niet vaak onder de 13% want mijn nachtverbruik is erg laag.

De problemen lopen wel op zo lijkt het

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:08

Ik zou zeggen dat de meldingen hier het topje van de ijsberg zijn. Kan niet geloven dat het voor BE wenselijk is dat een merkbaar deel van de batterij systemen niet meer reageert. Is ook hun verdien model

• klavertje3
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:53:
[...]

Auto met 35 kWh, laden vanaf 22:00. Zit dan nog 17% in de batterij. Helft gaat dus van het net. Gisteren tegen 15-17 cent op onbalansmarkt geladen.
Begin nu ook weer wat in de war te raken. Maar laden van net als batterij leeg is gaat toch tegen het dynamische day ahead tarief prijzen?

• blue eyes
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Begin nu ook weer wat in de war te raken. Maar laden van net als batterij leeg is gaat toch tegen het dynamische day ahead tarief prijzen?
Wij hebben de onbalans prijzen: (voor de HA templates, zie de vele postings met de sensoren voor bruto, kaal, netto, etc.).
As we speak, 24 cent per kwh all in.

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

En vertaald met opslag, btw, heffing, etc. krijg je onderstaand. Ik gebruik als "kaal" de omrekening naar prijs per kWh, plus of min de 2 cent van BE. Netto is met alle heffingen, btw, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXcEQycadYoHiOaFF3TFktbnaPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gb1soY0Lz6LmHcmAZEZDix2G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door blue eyes op 16-08-2026 09:21 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Nee, alles is onbalans.

• Ronaldo 013
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST_QAyfIcSNvqST2xp9hAfgD2cY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J1nKgNUT0hUUQ3Vd61AG12kD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhLoeN0lJSPKi_F53_mT4B2iNVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uo3ZIdNqCmsF3bHPquKztfys.png?f=fotoalbum_large

Als ik de app mag geloven heeft gisteravond autoladen een "vermogen" gekost.

• blue eyes
De ev geladen? Precies wat ik laatst schreef..... Hoge tarieven en dan de auto laden....

Hier net iets anders, verkapte klacht naar Ayvens, ik mag mijn laadpaal niet managen. Gisteravond is dus een goed voorbeeld waarom ik dat dan wel wil en maakt ook direct duidelijk dat ik niet in de avond of nacht ga laden.
Uiteraard kan je handmatig ingrijpen - maar dat is voor 1 keer leuk, maar niet wenselijk.

• willem9503
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:09:
Het ZOU natuurlijk kunnen dat je Deye SN alsnog het lijstje stond voor een update aan de Off grid installaties van BE, en zo dus stroomloos is geraakt.
Okay, is een optie.
Vraag is dan hoe ik dat zou kunnen terughalen (behalve dan bellen met BE volgende week)?

• 0xygen500
blue eyes schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:23:
De ev geladen? Precies wat ik laatst schreef..... Hoge tarieven en dan de auto laden....

Hier net iets anders, verkapte klacht naar Ayvens, ik mag mijn laadpaal niet managen. Gisteravond is dus een goed voorbeeld waarom ik dat dan wel wil en maakt ook direct duidelijk dat ik niet in de avond of nacht ga laden.
Uiteraard kan je handmatig ingrijpen - maar dat is voor 1 keer leuk, maar niet wenselijk.
Je kan niet in je auto instellen wanneer die gaat laden?

• paQ
  • Nu online
willem9503 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Okay, is een optie.
Vraag is dan hoe ik dat zou kunnen terughalen (behalve dan bellen met BE volgende week)?
Als dat de oorzaak is geweest kun je vragen of je SN bij de batch zat.

• blue eyes
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Je kan niet in je auto instellen wanneer die gaat laden?
Ja, een tijdvak (en de amperes 6 - 32A). En dat doe ik dan uiteraard ook. Dan wel, voor dat ik naar bed ga ontkoppel ik de auto. Of ik zet deze handmatig uit als er import is met hoge prijzen.

[ Voor 56% gewijzigd door blue eyes op 16-08-2026 09:30 ]

• paQ
  • Nu online
Ronaldo 013 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik de app mag geloven heeft gisteravond autoladen een "vermogen" gekost.
Waarom haal je deze screenshots er telkens bij eigenlijk?
Je heb 62kWh afgenomen tegen gemiddeld 31 cent, mocht je een dynamisch contract hebben. Dat klopt ook wel, maar dat is niet wat je afrekent.

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Waarom haal je deze screenshots er telkens bij eigenlijk?
Je heb 62kWh afgenomen tegen gemiddeld 31 cent, mocht je een dynamisch contract hebben. Dat klopt ook wel, maar dat is niet wat je afrekent.
Het is gewoon raar dat balans een app gaat aanbieden waar je EPEX prijzen ziet terwijl daar niet op wordt afgerekend. Krijg je alleen maar vragen over

• scoobs
zunrob schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Ja, een SAP zou ideaal zijn, maar daar is geen ruimte meer voor. Je automatisering bevalt me wel, binnenkort eens kijken.
Vergeet niet nog iets van een hysterese in te bouwen, zodat er geen klappergedrag komt. Eventueel diverse timeouts aan beiden kanten tegen verschillende prijzen. Wel met nog een overrule dat exorbitant hoge of lage prijzen (40ct boven epex, 10ct onder) gelijk zorgen voor een verandering. Je laadt dan nooit meer tegen belachelijke prijzen.
Eenzelfde systeem heb ik hier draaien, al is dat vooralsnog enkel gericht tegen de airco/warmtepomp/pelletkachel. Werkt als een "zonnetje": tijdens goedkope momenten wordt er thermisch gebuffered in huis.

Het enige nadeel is dat de accu een vertragende werking heeft. Helemaal perfect werkt het dus niet: je zou idealiter anticiperend te werk moeten gaan, maar dat doe je dan tegen een stochastisch model op basis van geplande day-ahead prijzen. Het is allemaal mogelijk, maar het wordt wel een complexe automation dan.

• 0xygen500
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Vergeet niet nog iets van een hysterese in te bouwen, zodat er geen klappergedrag komt. Eventueel diverse timeouts aan beiden kanten tegen verschillende prijzen. Wel met nog een overrule dat exorbitant hoge of lage prijzen (40ct boven epex, 10ct onder) gelijk zorgen voor een verandering. Je laadt dan nooit meer tegen belachelijke prijzen.
Eenzelfde systeem heb ik hier draaien, al is dat vooralsnog enkel gericht tegen de airco/warmtepomp/pelletkachel. Werkt als een "zonnetje": tijdens goedkope momenten wordt er thermisch gebuffered in huis.

Het enige nadeel is dat de accu een vertragende werking heeft. Helemaal perfect werkt het dus niet: je zou idealiter anticiperend te werk moeten gaan, maar dat doe je dan tegen een stochastisch model op basis van geplande day-ahead prijzen. Het is allemaal mogelijk, maar het wordt wel een complexe automation dan.
Maar wat heb je aan de EPEX prijzen, daar laad je toch nooit tegen? Ook niet als je batterij leeg is?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:54

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ook nog ff naar de weerstanden gekeken: tijd voor een nieuwe multimeter want als ik de probes omwissel ga ik van 21 ohm over de hele positive lus naar 0 ohm .:+
Je kunt geen weerstand meten als er ook nog stroom door de batterij loopt. Sowieso is de weerstand die je probeert te meten minder dan een milli Ohm waar een gewone multimeter de resolutie niet voor heeft. Enige praktische manier om contact weerstand te meten is tijdens een constante load de spanning te meten (mV). Een constante load heb je tijdens de 9 minuten durende 12kW activering. Weerstand is dan V/A.

Bij 12kW loopt er ongeveer 240 A door de verbindingen. Zou de contact weerstand 1 mOhm zijn (onmeetbaar met de Ohm stand van je multimeter) dan zijn de warmte verliezen al 58W en wordt het echt heel heet. Weerstand moet dus nog veel lager zijn. Bij een niet goed vastgezette verbinding kan de weerstand echter flink oplopen. Vandaar dat een thermische camera een praktischer manier is om problemen vast te stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door xah5kiDe op 16-08-2026 09:50 ]

Theo

• scoobs
@0xygen500 EPEX day ahead en onbalansprijzen zijn natuurlijk wel behoorlijk aan elkaar gelinkt he. R en R² tussen die twee zullen redelijk in de buurt van 1 komen. Dwz dat ondanks dat je niet exact weet wat balanceerprijzen zijn, je wel de waarschijnlijkheid kunt geven dat ze binnen een bepaalde range zitten. E.g. Je kunt prina een planner maken op basis van epex prijzen, die je dan op het moment zelf wat bijstuurt.

• 0xygen500
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:48:
@0xygen500 EPEX day ahead en onbalansprijzen zijn natuurlijk wel behoorlijk aan elkaar gelinkt he. R en R² tussen die twee zullen redelijk in de buurt van 1 komen. Dwz dat ondanks dat je niet exact weet wat balanceerprijzen zijn, je wel de waarschijnlijkheid kunt geven dat ze binnen een bepaalde range zitten. E.g. Je kunt prina een planner maken op basis van epex prijzen, die je dan op het moment zelf wat bijstuurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrUxd9Vp_zwQnrfgUrVMH-wnWws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hCQ47DSNVzqOHPltiKVFoyoB.png?f=user_large Hoe kan je deze piek voorspellen dan? Ik zie geen verband tussen de twee

• willem9503
Hm, ik vind de app icm met Balansstroom website en BE dashboard wel spannend.

Voor juni gerapporteerd:
Balansstroom: Uw kosten waren € -172,54 (verbruik -351 kWh)
BE dashboard: Uw opbrengst was € 153,12 (verbruik -351 kWh)
APP: Uw kosten waren € 47,14 (verbruik -351 kWh)
Allemaal incl BTW

Voor juli gerapporteerd:
Balansstroom: Uw kosten waren € -74,40 (verbruik -136 kWh)
BE dashboard: Uw opbrengst was € 80,24 (verbruik -136 kWh)
APP: Uw kosten waren € -13,13 (verbruik -136 kWh)
Allemaal incl BTW

En als je bij balansstroom dan het grafische kostenoverzicht erbij pakt:
Juni: € -171,35
Juli: € -73,33

Dit gaat een zeer interessante puzzel worden bij een eind- of tussenafrekening...
Ik zou verwachten dat APP en balansstroom minimaal gelijk moeten uitkomen. BE Dashboard vs app vraagt nog even studie vrees ik.

• scoobs
@0xygen500 Dat is niet hoe statistiek werkt en vrij letterlijk waarom ik zeg dat je wat checks moet hebben op de huidige prijs. Je kunt wel zien dat de prijs gemiddeld genomen laag is als day ahead laag is.

Leuk trouwens dat je net een dag eruit pikt die issues geeft.Hoe ziet de rest van de 14 dagen fine grained statistics in HA uit? Af en toe een piekje maar over algemeen volgen ze elkaar?

[ Voor 33% gewijzigd door scoobs op 16-08-2026 09:57 ]

• 0xygen500
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:54:
@0xygen500 Dat is niet hoe statistiek werkt en vrij letterlijk waarom ik zeg dat je wat checks moet hebben op de huidige prijs. Je kunt wel zien dat de prijs gemiddeld genomen laag is als day ahead laag is.

Leuk trouwens dat je net een dag eruit pikt die issues geeft.Hoe ziet de rest van de 14 dagen fine grained statistics in HA uit? Af en toe een piekje maar over algemeen volgen ze elkaar?
Het ging mij er meer om hoe je een piek kon voorspellen, dat ik in het geval van zo'n piek geen verband zie. Die pieken zijn waar je juist niet je auto wilt laden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03
Ofwel: Vergeet die app.

We worden effectief gefactureerd door Balans Energie: Zij corrigeren de kosten van Balans stroom.
Balans Stroom (die EPEX factureerd) is een stuk bureaucratie om aan de regels te voldoen voor dynamische contracten...

Kijken naar die app is volstrekt nutteloos, nog erger brengt alleen maar verwarring.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 16-08-2026 10:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• scoobs
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Het ging mij er meer om hoe je een piek kon voorspellen, dat ik in het geval van zo'n piek geen verband zie. Die pieken zijn waar je juist niet je auto wilt laden.
Ik adviseer je met klem nog even het eerste bericht van mij te herlezen. Dat is exact wat ik zeg namelijk: Je voorspelt wat per dag het meest gunstige moment is om te laden (met wat marge), en vervolgens heb je in je automatisering wat checks zitten die de realtime prijs in de gaten houden, en het laden stoppen tijdens een piek in die range.

• ibak

Ik als eerste serie gebruiker ontlaad netjes tot 5% en alle laad of ontlaad acties tot op heden feilloos.
Je zou juist verwachten dat wij met de eerste series problemen zouden ervaren die met nieuwere dan werden opgelost toeval dat het andersom is..
Ik zou natuurlijk ook niet blij zijn met het huidige issue van idle status bij 13% of hoger dus snap de reacties wel goed, afwachten duurt ook altijd verrekte lang.
Gelukkig is het wel tijdelijk en oplosbaar.

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:10
blue eyes schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:23:

Welke type laadpaal heb je? Alfen single pro-line? Dan zijn er namelijk wel mogelijkheden, heb je wel wachtwoord nodig, vaak te vinden in de laadpaal zelf

• 0xygen500
scoobs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Ik adviseer je met klem nog even het eerste bericht van mij te herlezen. Dat is exact wat ik zeg namelijk: Je voorspelt wat per dag het meest gunstige moment is om te laden (met wat marge), en vervolgens heb je in je automatisering wat checks zitten die de realtime prijs in de gaten houden, en het laden stoppen tijdens een piek in die range.
Jouw post verkeerd begrepen dan :)

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:02
ibak schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Ik als eerste serie gebruiker ontlaad netjes tot 5% en alle laad of ontlaad acties tot op heden feilloos.
Je zou juist verwachten dat wij met de eerste series problemen zouden ervaren die met nieuwere dan werden opgelost toeval dat het andersom is..
Ik zou natuurlijk ook niet blij zijn met het huidige issue van idle status bij 13% of hoger dus snap de reacties wel goed, afwachten duurt ook altijd verrekte lang.
Gelukkig is het wel tijdelijk en oplosbaar.
Same, geen issues hier (zie mijn eerdere berichten van gister).

Wel zie ik dat ik andere software heb draaien dan de meeste van jullie.

FIRMWARE MAIN_CONTROL: 2006.1184 (in plaats van 1175 —>1184)

FIRMWARE HMI_COMM : 0000.1001.C05F (in plaats van C een F op het einde)

Mijn beastmode is ook anders. Hij schakelt op naar vol vermogen, waarna hij vrijwel meteen een stapje terug schakelt in ventilator vermogen. Daardoor blijft hij de omvormer veel stiller dan hij voorheen deed. Pas als de temperatuur richting de 60 graden kruipt gaat hij full speed als vanouds.

Ook nog een update na het wederom aandraaien van de kabels. Ik heb deze ochtend weer even gekeken nu er weer op onbalans wordt geimporteerd. En ik zie dat de accukabels nu niet hoger komen dan 48 graden. Het probleem lijkt nu dus weer opgelost. Ik ga het om de zoveel maanden toch in de gaten houden. Hopelijk was dit de laatste keer.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het nieuwe BMS verschilt fysiek van de vorige series, er zit een groene Dry contact connector op.
BE heeft verzuimd om hun 5% 'eis' te verifiëren en/of mee te nemen bij de ontwikkeling of bestelling.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Nu online
Is dat op het dashboard met de plugin?

• ibak
Speedy-Andre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:28:
Het nieuwe BMS verschilt fysiek van de vorige series, er zit een groene Dry contact connector op.
BE heeft verzuimd om hun 5% 'eis' te verifiëren en/of mee te nemen bij de ontwikkeling of bestelling.
Speedy Andre, dat lijkt me een onterechte aanname.
Lijkt mij dat niemand zou wensen dat hij niet verder ontlaad en er er specs zijn geweest waar naar gerefereerd.
Hoeven we niet negatiever over te doen als nodig

• willem9503
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Is dat op het dashboard met de plugin?
Plugin even uitgezet, alleen die cijfers gebruikt zoals BE ze hoort te kennen....

[ Voor 22% gewijzigd door willem9503 op 16-08-2026 10:37 ]

• Ronald
Ik heb hier nog een doosje Chillpillen staan. Kom maar langs!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online
Yup. Je hoeft niet _alles_ negatief uit te leggen.
Het is wellicht niet gecontroleerd vooraf nee, maar het allemaal op gaan lossen vooral gaat de nodige moeite en tijd kosten. Daar zijn zij niet bij gebaat.

• Henkse1982
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:39
0xygen500 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Jouw post verkeerd begrepen dan :)
Ik heb sinds een week het balans systeem. Op basis van mijn contract was ik in de veronderstelling dat gebruik vanaf het net dat niet door de EMS van Balans wordt veroorzaakt zou worden afgerekend tegen epex prijzen. Zo staat het min of meer ook op hun website (gebruik stroom bij een lage epex prijs). Maar als ik jullie goed begrijp wordt eigen gebruik dat niet via de batterij loopt ook afgerekend op onbalans prijzen?

• Dbm12
Henkse1982 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:39:
[...]

Ik heb sinds een week het balans systeem. Op basis van mijn contract was ik in de veronderstelling dat gebruik vanaf het net dat niet door de EMS van Balans wordt veroorzaakt zou worden afgerekend tegen epex prijzen. Zo staat het min of meer ook op hun website (gebruik stroom bij een lage epex prijs). Maar als ik jullie goed begrijp wordt eigen gebruik dat niet via de batterij loopt ook afgerekend op onbalans prijzen?
Alleen onbalans en aFRR zijn momenteel actief. Je uiteindelijke rekening is gebaseerd op de prijzen van onbalans die je hier kan vinden.

https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices

Daar kan je ook de EPEX day ahead prijs zien.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dbm12 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Same, geen issues hier (zie mijn eerdere berichten van gister).

Wel zie ik dat ik andere software heb draaien dan de meeste van jullie.

FIRMWARE MAIN_CONTROL: 2006.1184 (in plaats van 1175 —>1184)

FIRMWARE HMI_COMM : 0000.1001.C05F (in plaats van C een F op het einde)

Mijn beastmode is ook anders. Hij schakelt op naar vol vermogen, waarna hij vrijwel meteen een stapje terug schakelt in ventilator vermogen. Daardoor blijft hij de omvormer veel stiller dan hij voorheen deed. Pas als de temperatuur richting de 60 graden kruipt gaat hij full speed als vanouds.

Ook nog een update na het wederom aandraaien van de kabels. Ik heb deze ochtend weer even gekeken nu er weer op onbalans wordt geimporteerd. En ik zie dat de accukabels nu niet hoger komen dan 48 graden. Het probleem lijkt nu dus weer opgelost. Ik ga het om de zoveel maanden toch in de gaten houden. Hopelijk was dit de laatste keer.
Geen issues ook hier. En ik zit op nog oudere versies ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJZpsc4AxxSxZN60BxqN8Nv8ttY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4bYFGsC28pxVg34fjNHo0Mw.jpg?f=fotoalbum_large

• klavertje3
Dbm12 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Alleen onbalans en aFRR zijn momenteel actief. Je uiteindelijke rekening is gebaseerd op de prijzen van onbalans die je hier kan vinden.

https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices

Daar kan je ook de EPEX day ahead prijs zien.
Ze doen toch ook nog steeds day-ahead sturing, waarbij je die korte 11kw pieken hebt (zeker als je geen AFrr hebt). Vind het irritant dat je niet via de app kan zien op welke sturing de batterij op dat moment triggert. Ik zie zowel die korte 11kW pieken als de langere ~6-10kW AFrr periodes.

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Ze doen toch ook nog steeds day-ahead sturing, waarbij je die korte 11kw pieken hebt (zeker als je geen AFrr hebt). Vind het irritant dat je niet via de app kan zien op welke sturing de batterij op dat moment triggert. Ik zie zowel die korte 11kW pieken als de langere ~6-10kW AFrr periodes.
Zover ik weet is er (tot nu toe) nooit day ahead. Dat houdt namelijk in dat je voor 12 uur vandaag moet inkopen voor morgen. Ik denk dat de pool daar ook te klein voor is. Want voor wie koop je in hemelsnaam hoeveel in?

• klavertje3
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Zover ik weet is er (tot nu toe) nooit day ahead. Dat houdt namelijk in dat je voor 12 uur vandaag moet inkopen voor morgen. Ik denk dat de pool daar ook te klein voor is. Want voor wie koop je in hemelsnaam hoeveel in?
Ik zag het meer dat op basis van de day ahead je tussen 10-15:00 inkoopt voor de lage prijs en rond 18-21:00 verkoopt voor de hogere prijzen, waarbij de day-ahead prijs laat zien of dat financieel interessant is.

[ Voor 10% gewijzigd door klavertje3 op 16-08-2026 11:07 ]

• Dbm12
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

@klavertje3

BE is bezig met EPEX (Day-ahead/Intraday) inregelen. Maar er is nog geen communicatie geweest dat het actief is geworden. Ik zie het ook nog niet terug in de resultaten, het is altijd te correleren aan aFRR of Onbalansprijs.

Ze hebben daarnaast ook aFRR capaciteit die nu aangevraagd is. Maar dit is ook nog niet actief.

Ik verwacht dan ook dat zodra dit wel zo is ze dit netjes zullen communiceren evenals een dashboard update maken om te zien waarop we opereren.

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Ik zag het meer dat op basis van de day ahead je tussen 10-15:00 inkoopt voor de lage prijs en rond 18-21:00 verkoopt voor de hogere prijzen, waarbij de day-ahead prijs laat zien of dat financieel interessant is.
Zo werkt een systeem dat op EPEX Day ahead acteert ja. En ik kan je verklappen dat we dan de afgelopen 3 maanden beter af waren geweest ;)

• klavertje3
en daarnaast op basis van de day-ahead de batterij laten laden tijdens de lage prijs periode voor het eigen gebruik tijdens de duurdere periode.

AFrr komt hier dan overheen met de keuze om ipv van day-ahead AFrr te activeren.

• klavertje3
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Zo werkt een systeem dat op EPEX Day ahead acteert ja. En ik kan je verklappen dat we dan de afgelopen 3 maanden beter af waren geweest ;)
Zoals al door andere aangegeven, op dit deel is de communicatie van BE (zeker qua website) dus onduidelijk, ze benoemen alle prijs systemen, maar welke ze nu precies op welk moment activeren.

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:08:
en daarnaast op basis van de day-ahead de batterij laten laden tijdens de lage prijs periode voor het eigen gebruik tijdens de duurdere periode.

AFrr komt hier dan overheen met de keuze om ipv van day-ahead AFrr te activeren.
Als al dit soort systemen puur op EPEX day ahead gaan opereren, vererger je in wezen de problematiek die een BSP moet meehelpen voorkomen / oplossen.

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Zoals al door andere aangegeven, op dit deel is de communicatie van BE (zeker qua website) dus onduidelijk, ze benoemen alle prijs systemen, maar welke ze nu precies op welk moment activeren.
helaas niet alleen dat ;(

• klavertje3
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Als al dit soort systemen puur op EPEX day ahead gaan opereren, vererger je in wezen de problematiek die een BSP moet meehelpen voorkomen / oplossen.
Die volg ik niet helemaal. Day-ahead toont op welke momenten er eigenlijk teveel productie of te weinig afname is. De batterij doet op de overproductie momenten (lage prijs) een extra afname, en bij tekort (hoge prijs) een extra levering. Dat zou juist moeten helpen bij de prijs stabilisering. (wat voor voor day-ahead handel nadelig is)

• Dbm12
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

helaas niet alleen dat ;(
@klavertje3 De website is inderdaad niet echt een weerspiegeling van de “werkelijkheid”. Ik zie het tegenwoordig als toekomstbeeld waar ze naartoe willen werken. Wanneer dat toekomstbeeld werkelijkheid wordt is ook onbekend.

Mijn verwachting is dat BE zich nu eerst inzet om aFRR capaciteit up and running te krijgen, gevolgd door het vraagstuk facturering en jaarrekeningen op orde krijgt (het is immers zo januari waarin toch echt een afrekening moet zijn voor het aflopen van salderen)

En pas daarna weer focused op een multi energiemarkt verbetering.

Bedenk ook goed dat ze nu de nodige problemen hebben met de batterij firmware en dat hun focus ook altijd nog ligt op het verkopen van hun systeem om zo meer capaciteit aan te kunnen bieden. Dat is denk ik al challenging genoeg omdat het nog steeds niet feilloos gaat en er steeds meer concurrentie is.

Als ze dat voor elkaar kunnen krijgen dit jaar denk ik dat ze het best goed hebben gedaan. Tuurlijk hebben we hogere verwachtingen met zo’n alle. En zijn er fouten gemaakt. Maar het is ook een flinke onderneming ondertussen geworden.

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Die volg ik niet helemaal. Day-ahead toont op welke momenten er eigenlijk teveel productie of te weinig afname is. De batterij doet op de overproductie momenten (lage prijs) een extra afname, en bij tekort (hoge prijs) een extra levering. Dat zou juist moeten helpen bij de prijs stabilisering. (wat voor voor day-ahead handel nadelig is)
Zie gisteren. Dat is waar BE juist op inzet. Om de fuck-ups van dat mechanisme veroorzaakt door anderen op te lossen.

• klavertje3
Mijn verwachting bij BE was dat de EPEX day-ahead de basis inkomen zou genereren, stabiel maar niet hoog. De AFrr zijn dan de krenten in de pap voor de winsten, waarbij dus een deel van de batterij voor de EPEX is en een deel voor de AFrr, ons verbruik en levering eet in op 1 van de 2.

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:17:
Mijn verwachting bij BE was dat de EPEX day-ahead de basis inkomen zou genereren, stabiel maar niet hoog. De AFrr zijn dan de krenten in de pap voor de winsten, waarbij dus een deel van de batterij voor de EPEX is en een deel voor de AFrr, ons verbruik en levering eet in op 1 van de 2.
Als je op day ahead opereert, kun je niet even snel switchen naar (toch) aFRR. Je hebt gisteren een commitment gemaakt op een andere markt die je vandaag moet inlossen.

• klavertje3
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Zie gisteren. Dat is waar BE juist op inzet. Om de fuck-ups van dat mechanisme veroorzaakt door anderen op te lossen.
De 4euro/kWh piek bedoel je dan.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Yes, die piek toont aan dat de day ahead veiling niet paste bij de uiteindelijke productie en vraag van dat moment.

Dus krijg je onbalans:

Passief uitgedrukt in prijs

Actief afrr met geactiveerd vermogen.

• klavertje3
paQ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Als je op day ahead opereert, kun je niet even snel switchen naar (toch) aFRR. Je hebt gisteren een commitment gemaakt op een andere markt die je vandaag moet inlossen.
Ja en nee, op individueel batterij niveau zit hier inderdaad misschien een conflict vanwege aansluitings limiet, je kan niet en leveren aan day-ahead en aan Afrr op vol vermogen. Maar op systeem niveau (BE totaal) of gereduceerde capaciteit per systeem (5kW een, 5KW ander) zou het moeten kunnen. Maar begrijp van je dat het iig niet de manier is hoe BE op dit moment opereert.

Behalve als de een om levering vraagt en ander om afname..dan corrigeer je jezelf :9~

[ Voor 6% gewijzigd door klavertje3 op 16-08-2026 11:24 ]

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Ja. Er was noodvermogen inzet door Tennet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w901E3CIB4-tingQ1T7VKfHV-Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RD77FAtLjrCgSYf0A4HY0uCw.png?f=fotoalbum_large

Mijn auto stond lekker vol te pompen tegen 13-15 cent all in op EPEX day ahead, terwijl het BE systeem 26 euro stond te verdienen door het juist weer naar buiten te trappen.

En dat toont ook meteen aan hoe verschillend die mechanismen zijn. Ze stonden gistermiddag haaks op elkaar. Ik heb gisteren 0,0 geholpen aan het balanceren, maar ik heb en goedkoop mijn auto volgeladen, en tegelijkertijd verdiend aan het in het gunstigste geval ~0 kW over mijn hoofdzekering laten lopen op dat moment.

• paQ
  • Nu online
klavertje3 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Ja en nee, op individueel batterij niveau zit hier inderdaad misschien een conflict vanwege aansluitings limiet, je kan niet en leveren aan day-ahead en aan Afrr op vol vermogen. Maar op systeem niveau (BE totaal) of gereduceerde capaciteit per systeem (5kW een, 5KW ander) zou het moeten kunnen. Maar begrijp van je dat het iig niet de manier is hoe BE op dit moment opereert.
Ja, en daarom denk ik dat de pool daar nog echt te klein voor is.
Ik verwacht dat eerst naar intraday gekeken wordt. En idd in kleine hapjes.

• paQ
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Je kunt ook de gasmeter laten verplaatsen (850 euro geloof ik), of ga van het gas af ;)
Of breek heel je meterkast af, en begin opnieuw :+

Hoe dan ook, moet heel je groepenkast weg en met een schone lei beginnen in dat geval. De netbeheerder plaatst een SAP alleen tegen (naast) een PAP aan.

• klavertje3
@paQ ok daar moest ik even voor puzzelen, moest even SAP opzoeken. Jij hebt je auto lader dus via een ander energie contract lopen met een losse aansluiting (SAP) naast je hoofdaansluiting die via BE loopt?

• klavertje3
Heb zelf een hybride die qua batterij makkelijk binnen mijn BE systeem valt, dus gebruik zelf gewoon een gereduceerd laad mechanisme (5kW). Werkt prima behalve als je batterij in idle gaat en je auto vrolijk door blijft laden tijdens een 4euro/kWh piek.....

• Ronald
Als je een te domme laadpaal hebt, dan koop je een Magneetschakelaar en een slim relais

Dan druk je hem gewoon met je smarthome systeem uit.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoewel de trage voortgang met de 13% SOC bug mij niet motiveert heb ik de nieuwe 25% bug toch maar uitvoering beschreven en gemeld bij BE met een pakkende korte titel :+

Verder heb ik in mijn handleiding het ATS verhaal aangepast, het meeste 'gevaar' is er bij een handmatige bediening (gaat niet snel) en daarvoor handhaaf ik de 'veilig schakelen' methode.
Bij automatisch schakelen is er een voorbehoud, niet gebruiken als dat al eens schade heeft opgeleverd.
Ik kan niet uitsluiten dat automatisch schakelen soms goed zal gaan, toch geloof ik niet dat de ATS consistent werkt en zou ik dat zelf nooit adviseren.

Vandaag kwam er redding met een inkoop reeks , dat kon met de markt van gisteren niet.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste