Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd5NtQVGiKRMn96jOO0f4h6QYTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkTnYHFrN85EWzRJ9FkCZhdR.jpg?f=fotoalbum_large Ik mis in de app een goed overzicht hoe ik nu ervoor sta na zoveel maanden. Moet ik bijbetalen of krijg ik geld? Ook de koppeling met balans stroom mis ik. Ik wil weten hoeveel ik daar nog van krijg en of dit al verrekend is in de termijnbetalingen

Zijn dit dingen die andere met de nieuwe app ook nog missen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
willem9503 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:23:
Herkent iemand deze fout?

[Afbeelding] Ik was namelijk geheel stroomloos, niet geheel volgens verwachting....
Inmiddels opgelost door de hele huis stroomloos te maken (alle HS + Offgrid + ALS + automaten uitzetten) en daarna deye herstarten. En ATS schoipje geven.

F19 fout bij Deye geeft niet echt goed gevoel kijken naar wat google resultaten.
Er mist wat info.

ATS stond in welke stand en op welke 'kant'?
Was er een 1 of meer fases af?
Welke gridsettings.
"TZ integ fault" duidt wellicht op een grid relais fout, of grid synch fout.

Ben sowieso wel benieuwd of die ATS reageert op een willekeurige fase, of alleen L1, of alle 3 samen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22ZW3DYS1qoQfb1E77aZgjwmzI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XX0P3UKlRVOpemIDZNhGpLpE.jpg?f=fotoalbum_large vraagt zich af of alles goed gaat in de app of dat ik ff een buffertje voor de afrekening moet aanhouden

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:04
Ik heb ook last van die 13%. Heeft het nog zin om erover te klagen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:16:
[Afbeelding] vraagt zich af of alles goed gaat in de app of dat ik ff een buffertje voor de afrekening moet aanhouden
Hahaha, ik zou die machtiging maar even in de gaten houden :o

En die app...tsja. Nogal nutteloos natuurlijk om een app te maken die op EPEX tarieven de berekeningen doet.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:03
Ik kan trouwens nergens zo snel zien wat de prijs van vanmiddag nu precies heeft veroorzaakt dat zelfs noodstroom geactiveerd moest worden.

Iemand anders wel geluk in het vinden wat de oorzaak was?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:24
Guido7619 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:16:
Dit is de reactie die ik kreeg;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
Source90 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

Dit is de reactie die ik kreeg;

***members only***
Duidelijke reactie, wat ik dan zelf zou verwachten is dat iedereen met de betreffende battery en dit probleem een mail krijgt van Balans met daarin bovenstaande beschreven, zonder dat iedereen hier zelf achteraan hoeft te mailen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:04
Ja. Ik heb maar wel een kort mailtje gestuurd. Verdere uitleg aan dan dat de accu niet verder ontlaad dan 13% lijkt niet nodig gezien ze wel van het probleem op de hoogte zijn.

Maar hoe meer mensen het melden, hoe eerder ze mogelijk geneigd zijn er wat aan te doen.

• paQ
  • Nu online
Als het je heel erg dwars zit, kun je een kabeltje van € 11 op Amazon kopen. Dan kun je zelf de parameters goed zetten.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Guido7619 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:16:
Via email weinig, tenzij een standard antwoord zonder einddatum na 4 weken wachten voldoet.
Maandag kan je zien hoeveel die grap heeft gekost (afnemen tegen €4/kWh).
Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust de batterijen even uit gehad (BMS), daarna komen ze uit de idle toestand en neem je tenminste niets meer ongewenst af.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:48:
Als het je heel erg dwars zit, kun je een kabeltje van € 11 op Amazon kopen. Dan kun je zelf de parameters goed zetten.
Whut???

Dan moet je toch ook de juiste firmware hebben?

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:12
Hier alles kunnen meepakken en nu nog 37%SOC. Ik ben dan vanmorgen ook begonnen met 50% SOC. Voordeel van de 4de module denk ik en relatief weinig export afgelopen nacht.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Whut???

Dan moet je toch ook de juiste firmware hebben?
Is toch ook gewoon maar een file met wat parameters

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:20:
[...]

Is toch ook gewoon maar een file met wat parameters
Volgens Balans moet de leverancier die file aanleveren, denk dus dat er ook iets van programmacode bij zit.

Ondertussen tarief van € 360/MWh maar geen activatie.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bman schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:45:
[...]

Had ik dat maar…. Start ontladen op 22%. Na 15 min (11:45u) was idle 13% bereikt.

Hoe ben jij aan de firmware upgrade gekomen….? Komt initiatief uit BE? Wannahave 😜
Nee, op mijn verzoek. Het is als volgt gelopen:
- Half mei eerste mail gestuurd,
- na meerdere weken maar eens gebeld,
- tweede helft Juni monteur langs geweest die zou moeten flashen maar die wist hier niets van (Veghel),heeft wel aansluitingen gecontroleerd en alles kruislings aangesloten
- nieuwe afspraak in mijn vakantie, verschoven naar begin augustus,
- team uit Deventer kwam langs om te flashen,

Team Den Haag die de initiële installatie had gedaan heb ik niet gezien.

Na half mei heb ik nog twee keer voorbij zien komen dat ik onder de 13% kwam tot vandaag. Dus veel last heb ik er niet van gehad tussen half mei en augustus.

Beter Stroom vertelde dat iemand bij iedereen langs moet om de batterijen te flashen en met plan is om er een stuk of 10 per dag te doen. Bij Balans zelf zijn meerdere mensen op vakantie, ik verwacht dat het na de schoolvakanties wel vorm zal krijgen.

Denk niet dat bellen/mailen zin heeft, het staat al bij ze op de radar. Ik begrijp alleen niet dat Balans eerder deze week aangaf bij iemand innig topic dat de firmware er nog niet is. :?

[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 15-08-2026 15:33 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:59:
En nu ben ik de klos, batterij op idle en voor €4/kWh afnemen van het net (gelukkig <200W) |:(
Help me even, hoe kom je aan die 4 euro per kWh om 12 uur smidsags? Ik was op dat moment de auto t laden. Ik snap er werkelijk niets meer van. Betaal ik dan niet de afname prijzen die op balansstroom.NL staan?

Never gonna let you down

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Rick Astley schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

Help me even, hoe kom je aan die 4 euro per kWh om 12 uur smidsags? Ik was op dat moment de auto t laden. Ik snap er werkelijk niets meer van. Betaal ik dan niet de afname prijzen die op balansstroom.NL staan?
Je betaalt alleen de afname prijzen als je afneemt van het grid. Dus als jij je auto vanuit je accu aan het laden was dan is er niets aan de hand.

Wat er bij sommige mensen speelde is dat de accu onder de 13% kwam en daarna in idle ging. Hierdoor wordt er geen stroom vanuit je accu gebruikt maar maar komt het direct vanuit het grid (en betaal je de actuele prijzen voor dat moment).

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
[...]

Bedoel je deze pagina?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jddrFDht/screenshot-661.png

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 15-08-2026 15:38 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

[...]

Via de link hieronder zie je de actuele prijzen

https://www.tennet.eu/nl-en/markets/transparency/current-network-data/balance-delta-12-seconds

Daar zie je dat er nu weer prijzen zijn van 1450€/MWh

[ Voor 5% gewijzigd door E-Transitie op 15-08-2026 15:40 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Volgens Balans moet de leverancier die file aanleveren, denk dus dat er ook iets van programmacode bij zit.

Ondertussen tarief van € 360/MWh maar geen activatie.
Het is niet meer dan een hele trits aan in te stellen waarden. Vergelijkbaar met wat je in de omvormer kan instellen als je hem niet op BMS modus zou laten functioneren.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:38:
[...]

Het is niet meer dan een hele trits aan in te stellen waarden. Vergelijkbaar met wat je in de omvormer kan instellen als je hem niet op BMS modus zou laten functioneren.
Duidelijk. Ik dacht dat het een binair bestand zou zijn net als bij bijvoorbeeld een BIOS versie van je computer.

Moet je alsnog natuurlijk wel weten welke settings het zijn om het succesvol te wijzigen :+ Denk dat het slimmer is om het door Balans te laten doen ivm garantie.

Activatie op € 1,60 _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 15-08-2026 15:40 ]

• paQ
  • Nu online
Als je je EPS 32 module op modbus zet, dan krijg je de hele waslijst aan variabelen te zien

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Duidelijk. Ik dacht dat het een binair bestand zou zijn net als bij bijvoorbeeld een BIOS versie van je computer.

Moet je alsnog natuurlijk wel weten welke settings het zijn om het succesvol te wijzigen :+ Denk dat het slimmer is om het door Balans te laten doen ivm garantie.

Mocht ik me vervelen vanmiddag, dan kijk ik straks wel even, en zoek ik even op of SOC minimum gewoon een in te stellen waarde is. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar ik verwacht dat het iets heel eenvoudigs is.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Chaotische dag zo. We kruipen weer naar de 2 euro per kWh. Jammer genoeg weinig zon dus ik heb niet superveel te verhandelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Moby op 15-08-2026 15:44 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:03
Wolly schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

Ai ai ai. Ik sta pas op 10% SOC… geen activatie helaas.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

fenrir schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Je betaalt alleen de afname prijzen als je afneemt van het grid. Dus als jij je auto vanuit je accu aan het laden was dan is er niets aan de hand.

Wat er bij sommige mensen speelde is dat de accu onder de 13% kwam en daarna in idle ging. Hierdoor wordt er geen stroom vanuit je accu gebruikt maar maar komt het direct vanuit het grid (en betaal je de actuele prijzen voor dat moment).
Dit was inderdaad wat ook bij mij speelde: accu stond in idle dus ik trok alles van het grid. Dat wordt dan een leuke rekening?

Never gonna let you down

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Maar die 4000 euro /mWh staat bij invoeden, niet hij afnemen, of begrijp ik 't verkeerd?

Never gonna let you down

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Exact. Wat is dan het nut van die pagina als de prijs die ik betaal compleet anders is?

Never gonna let you down

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Rick Astley schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Maar die 4000 euro /mWh staat bij invoeden, niet hij afnemen, of begrijp ik 't verkeerd?
Staat bij beide, ze liggen alleen over elkaar heen.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Klik eens op de rode (legenda) die dan wegvalt, dan zie je dat afname net zo hoog zat.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Moby schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Staat bij beide, ze liggen alleen over elkaar heen.
Je hebt gelijk, ik zie t nu pas. Tjeetje. Ik ben nu helemaal t spoor bijster over wat ik moet betalen, waar ik sta qua maandbedrag etc etc. Weet niet wat ik hiervan moet vinden en wat ik nu moet geloven qua prijzen.

Never gonna let you down

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rick Astley schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

Je hebt gelijk, ik zie t nu pas. Tjeetje. Ik ben nu helemaal t spoor bijster over wat ik moet betalen, waar ik sta qua maandbedrag etc etc. Weet niet wat ik hiervan moet vinden en wat ik nu moet geloven qua prijzen.
Over 2 dagen zie je bij Resultaten wat het is geworden.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Exact. Wat is dan het nut van die pagina als de prijs die ik betaal compleet anders is?
Geen nut.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Euhm, maar is dat niet gewoon misleiding dan? Andere prijzen presenteren dan in rekening gebracht worden door hun eigen informatie voorziening?

Never gonna let you down

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

New highscore for sure

Never gonna let you down

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

En die zijn weer zonder belastingen en toeslagen :+

@Rick Astley Niemand kan je vertellen wat je kosten zijn, contractueel is afgesproken dat je maandelijks een overzicht zou krijgen. Op het moment dat deze overzichten maar niet kwamen en de vragen werden gesteld heeft Balans gezegd dat ze deze maandelijkse overzichten niet zou verstrekken.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Rick Astley schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

Als het mogelijk alleen laden uit de accu of PV. En met 10kW ofzo zodat je huisverbruik er nog bij kan.

Maar daar heb je nu natuurlijk niks aan.

Edit: voor die 9 cent van nu wil ik wel een import

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 15-08-2026 16:11 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

En die zijn weer zonder belastingen en toeslagen :+

@Rick Astley Niemand kan je vertellen wat je kosten zijn, contractueel is afgesproken dat je maandelijks een overzicht zou krijgen. Op het moment dat deze overzichten maar niet kwamen en de vragen werden gesteld heeft Balans gezegd dat ze deze maandelijkse overzichten niet zou verstrekken.
Toch wel (althans niet definitief), bij BalansSroom (app) staat een kopje met Mijn verbruik en kosten (per maand).

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ik denk dat we niet zo snel moeten zijn met de app veroordelen. Ja, het ziet nu uit als een draak van een AI applicatie die door het neefje van de eigenaar dmv een enkele prompt bij elkaar gestoofd is. Prijzen wijken af van de andere omgeving en het geheel doet ook nog aan als een auditors nachtmerrie, maar dit is op donderdagmiddag diep verstopt doorgestuurd naar alle users in een sectie die normaal niet gelezen wordt. Daarnaast zijn de verzoeken voor feedback heel prominent aanwezig. Dit is uiteraard gewoon een beta test op ons users, en geen productie applicatie, toch? Zoiets zou Balans nooit doen, toch? ;)
Gewoon vertrouwen erin hebben dat er binnen no time een degelijk, robuust systeem uit komt. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 15-08-2026 16:53 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:41:
Als je je EPS 32 module op modbus zet, dan krijg je de hele waslijst aan variabelen te zien
Afgelopen week heb ik de GitHub repo daarvan gepost in dit topic.

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Afgelopen week heb ik de GitHub repo daarvan gepost in dit topic.
Van de BMS settings?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De app is een generieke app voor ALLE energiemaatschappijen die via opensourceenergie de administratie voeren voor een dynamische contractvorm. Dus niet alleen voor Balans Stroom. En het is dus obv day ahead/epex.

Bovendien rekenen wij aanvullend af in Onbalans /afrr. Dat deel staat op balansenergie dashboard.

Hoe eea bij elkaar op te tellen: ook ik heb geen idee. Maar ik weet wel dat de nieuwe app slechts het dynamisch day ahead deel van het verhaal verteld. In principe zie je daar dus de rekening als je bijv bij een willekeurige andere epex dynamisch aanbieder zou zitten.

https://www.mijnenergie.ai/

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Get!em schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Je hebt steeds twee rode, en twee zwarte per batterij. Wat ik bedoel met "tussen", is dus tussen twee zwarte of tussen twee rode aansluitpunten. Er zit een interne kleine busbar tussen die twee. De warmte daarvan straalt af op de witte buitenkant van batterij thv het + of - teken of net iets erboven.

Bij mij is bij de middelste batterij, op de interne busbar van rood eea aangedraaid en toen was hele euvel over.

Dit kon ik meten op het witte ertussen:

[Afbeelding]

Hiertussen dus, op het witte:[Afbeelding]
Temperaturen heb ik nog niet kunnen meten tijdens een activatie, komt nooit echt uit haha.

Echter zit ik momenteel weer met de 13% bug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8vjPMEmuRIp4WHhnkYwCfAnsGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cuneRakyngtNHIovhQThW5ED.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2XtN0LN4fzC7wowvzz2xu5bz5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lO8LU4DQTnlr0Q13ZtTTAmgH.png?f=fotoalbum_large

Sinds de activatie van ~11:30 zakte accu 2 naar 13% en zit ik weer te wachten tot die de 30% mag halen ugh.

Heb de busbars gemeten met de multimeter. Gek genoeg meet ik op het bovenste pack 4.1 ohm op de busbar tussen de 2 plus schroefpunten. De min meet 0.9 ohm

Pack 2 (probleem pack dus met SoC drift) meet op zowel plus als min 0.0 ohm (jelco is ook langs geweest en heeft specifiek naar dit pack toen gekeken).

Pack 3 meet 0.0 ohm op de plus en 1.3 ohm op de min.

Heel logisch zijn die getallen niet want met 4 ohm zou er met 200A bizar veel hitte moeten zijn (en is 200A met 48V sowieso niet mogelijk?). Misschien is dat omdat ik ze niet in isolatie heb gemeten maar heb niet zin om alles los te halen.

Aansluiting is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhoYcGjATrX45cf77ivd0D_frQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YPIMlQzPUjyF6Edsi9eeSeA8.png?f=fotoalbum_large
BMS1 is dus de bovenste, 2 de middelste en 3 de onderste. Valt me dus op dat de middelste echt achter ligt met SoC, dat kan BMS kalibratie zijn of toch de verbinding tussen van pack 3 naar 2 en dat is ook gewoon de langste route. Zal zsm meten als er eens wat vermogen loopt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

India Sierra schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Temperaturen heb ik nog niet kunnen meten tijdens een activatie, komt nooit echt uit haha.

Echter zit ik momenteel weer met de 13% bug:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds de activatie van ~11:30 zakte accu 2 naar 13% en zit ik weer te wachten tot die de 30% mag halen ugh.

Heb de busbars gemeten met de multimeter. Gek genoeg meet ik op het bovenste pack 4.1 ohm op de busbar tussen de 2 plus schroefpunten. De min meet 0.9 ohm

Pack 2 (probleem pack dus met SoC drift) meet op zowel plus als min 0.0 ohm (jelco is ook langs geweest en heeft specifiek naar dit pack toen gekeken).

Pack 3 meet 0.0 ohm op de plus en 1.3 ohm op de min.

Heel logisch zijn die getallen niet want met 4 ohm zou er met 200A bizar veel hitte moeten zijn (en is 200A met 48V sowieso niet mogelijk?). Misschien is dat omdat ik ze niet in isolatie heb gemeten maar heb niet zin om alles los te halen.

Aansluiting is als volgt:
[Afbeelding]
BMS1 is dus de bovenste, 2 de middelste en 3 de onderste. Valt me dus op dat de middelste echt achter ligt met SoC, dat kan BMS kalibratie zijn of toch de verbinding tussen van pack 3 naar 2 en dat is ook gewoon de langste route. Zal zsm meten als er eens wat vermogen loopt.
Je middelste batterij is dus de gene die met zwart t direct op de Deye zit.

Op basis van logica verdenk ik daarom de aansluitingen van de zwarte kabel van de middelste naar de onderste.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 15-08-2026 17:26 ]

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Get!em schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

Je middelste batterij is dus de gene die met zwart t direct op de Deye zit.

Op basis van logica verdenk ik daarom de aansluitingen van de zwarte kabel van de middelste naar de onderste.
Zal straks ff de weerstand tussen de packs ff meten!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:43:
Chaotische dag zo. We kruipen weer naar de 2 euro per kWh. Jammer genoeg weinig zon dus ik heb niet superveel te verhandelen.
Hier helemaal niks te verhandelen. Sta nog steeds <15%. Continu dreigende luchten en buien, dus mijn 13kWp pv heeft nagenoeg niks toegevoegd vandaag.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

The Legend

*Plop*

Hier ook ruk doordat de accu gisteren is leegverkocht. Maar 10 minuten op de 4 euro golf kunnen liften, daarna niks meer. Nauwelijks PV en wel de was moeten draaien. Nu weer onder de 15%, gelukkig geen gekke bug bij mijn oude installatie dus ik heb wel ruimte tot 5%.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Nu online
Ah nee OK maar die bedoel ik niet.
Ik heb het echt over de BMS settings.

Hoe dan ook, ook via die weg kon ik de parameters alleen uitlezen; niet wegschrijven. Laat staan multi stack. Dan moet je echt met RJ12 per BMS aanhaken.
Ik zal het antieke laptopje eens opladen, dan maak ik wel even een foto ervan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28
@India Sierra Elektrisch gezien is de onderste module de middelste.

Wellicht de gemeten weerstanden vertalen naar de weerstand over de busbars-verbindende kabels?
Klinkt alsof je slechte contacten hebt op de busbars die elk van de 2 schroefaansluitingen verbind (Binnenzijde achterpaneel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:17:
[...]

Ah nee OK maar die bedoel ik niet.
Ik heb het echt over de BMS settings.

Hoe dan ook, ook via die weg kon ik de parameters alleen uitlezen; niet wegschrijven. Laat staan multi stack. Dan moet je echt met RJ12 per BMS aanhaken.
Ik zal het antieke laptopje eens opladen, dan maak ik wel even een foto ervan.
Waarom een antieke laptop, je kan toch via een usb dongel een seriële verbinding maken?
Is het niet meer dan PBMSTools installeren en die serieel met een batterij laten praten?
Dat heb ik zo geregeld (rj12 kabels genoeg) :)

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:32
paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Er mist wat info.

ATS stond in welke stand en op welke 'kant'?
Was er een 1 of meer fases af?
Welke gridsettings.
"TZ integ fault" duidt wellicht op een grid relais fout, of grid synch fout.

Ben sowieso wel benieuwd of die ATS reageert op een willekeurige fase, of alleen L1, of alle 3 samen.
Ik miste alle fases, ATS stond op II
Voor grid-settings even iets meer duiding. Wat wil/moet je weten?

Ben uberhaupt niet blij vandaag. Blijkbaar kon de individuele AI niet voorzien dat noord-Nederland vandaag nihil opwek zou hebben en dat het slimmer zou zijn om bij acceptabele prijzen in de nacht/avond te importeren.
Import op deze wijze in augustus word ik niet vrolijk van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu5dHcAD3wpFwiwCWDzM-yahEZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtjU39rhbb074NtHHW3HEphZ.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

Waarom een antieke laptop, je kan toch via een usb dongel een seriële verbinding maken?
Is het niet meer dan PBMSTools installeren en die serieel met een batterij laten praten?
Dat heb ik zo geregeld (rj12 kabels genoeg) :)
Het gaat per BMS. En je moet de software laten weten welke.
En naja. Hoe vaak moet je erbij. Nooit eigenlijk.

• paQ
  • Nu online
willem9503 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

Ik miste alle fases, ATS stond op II
Voor grid-settings even iets meer duiding. Wat wil/moet je weten?

Ben uberhaupt niet blij vandaag. Blijkbaar kon de individuele AI niet voorzien dat noord-Nederland vandaag nihil opwek zou hebben en dat het slimmer zou zijn om bij acceptabele prijzen in de nacht/avond te importeren.
[Afbeelding]
Maar waren je hoofdzekeringen uit?

• willem9503
paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:00:
[...]

Maar waren je hoofdzekeringen uit?
Nee, als dat nou het geval was geweest...
Grid was beschikbaar....

• gj797
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:58
willem9503 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]
Niet alleen noord Nederland. Rond Den Haag van 14% de 24% kunnen aantikken door panelen maar door de idle bug ga ik de hele nacht importeren.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:03:
[...]

Nee, als dat nou het geval was geweest...
Grid was beschikbaar....
Is dit de zoveelste fout lopende Deye update die de prima (ahum) ATS had moeten opvangen?
Als het EMS en de portal werken kan je de firmware checken, bij mij (SG4) is dat:
Firmware hmi_comm
0000.1001.C05C
Ik heb een omvormer die al de goede firmware had voor 16kW export.
gj797 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

Niet alleen noord Nederland. Rond Den Haag van 14% de 24% kunnen aantikken door panelen maar door de idle bug ga ik de hele nacht importeren.
Dat hoeft (denk ik) niet, hier gaan ze uit idle als ik het BMS even uit en aan doe op elke batterij.
Mogelijk helpt het dat ik een aparte omvormer heb die een overschot had.
Met 25% momenteel en een avond/nacht te gaan tik ik de 13% misschien weer aan als er geen activatie komt of juist eerder als een activatie de boel ontlaadt zoals BE maar niet wil begrijpen.

• Wolly
  • Niet online
Wel verwarrend allemaal. Bij @fenrir zijn ze langsgekomen voor de 13% bug en is deze opgelost met een firmware upgrade.

Bij andere gebruikers geven ze aan dat de leverancier een firmware update moet maken en dat er geen datum bekend is.

Dat kan twee dingen betekenen:
1. Er zijn twee aparte problemen, allebei met 13% SOC en voor het ene probleem is er wel een oplossing
2. Er speelt iets anders.

• willem9503
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Is dit de zoveelste fout lopende Deye update die de prima (ahum) ATS had moeten opvangen?
Als het EMS en de portal werken kan je de firmware checken, bij mij (SG4) is dat:
Firmware hmi_comm
0000.1001.C05C
Ik heb een omvormer die al de goede firmware had voor 16kW export.

[...]
Zelfde firmware....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHf1lbReKr70bFHDwIDICutB210=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TDHWU2bAM0dRjh6lPr1yNmm0.jpg?f=user_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het kan zijn dat deze er net op staat, lastig te achterhalen of er eerst een andere op stond.
Ik heb hem sinds 7 april.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-08-2026 19:28 ]

• willem9503
Ik heb de firmware vanaf het begin, installatie 15 april.

• paQ
  • Nu online
En ATS op AUT neem ik aan?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:32:
Ik heb de firmware vanaf het begin, installatie 15 april.
Dan is er geen update (nodig) geweest en is er iets anders aan de hand.
Ik blijf maar aan die perfecte ATS denken die de boel kan verstoren, echter zou die pas moeten omschakelen wanneer de LOAD van de Deye wegvalt.
Op een foto van de ATS staat bij 1 een huis met een mast, dat zal het net zijn.
Bij 2 is het 3 blokjes boven elkaar wat de batterijen kan voorstellen (de Deye dus).

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:34
Heb firmware 2107.1175

• arendhorst
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Dat hoeft (denk ik) niet, hier gaan ze uit idle als ik het BMS even uit en aan doe op elke batterij.
Hoe doe je dit precies, de schakelaars op de zijkant even omzetten? Via de display op de voorkant zie ik de optie niet. 24% SoC al de hele dag en al het huis verbruik komt rechtstreeks uit het net :(

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28
Ik heb net de hele rataplan weer uit moeten zetten: Deye uit met de ronde knop. POE van het EMS en de tuimelschakelaars op batterij-modules uit. En alles weer aan. Alleen de modules en EMS deed het weer eens niet.

De boel was niet eens op de 14% idle gegaan (Na de €4-activatie), maar pas na laden tot die 19%...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

arendhorst schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:22:
[...]

Hoe doe je dit precies, de schakelaars op de zijkant even omzetten? Via de display op de voorkant zie ik de optie niet. 24% SoC al de hele dag en al het huis verbruik komt rechtstreeks uit het net :(
Je doet dat met de rode schakelaar op de achterzijde, waar het BMS zit.
Daar gaan alle lampjes dan uit en de Deye zal een melding geven dat hij iets mist.
Na een tijdje herstelt dat en zijn de lampjes op de Deye (en elke BMS) weer groen.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kijk te veel naar anderen, hier ging het ook weer mis ;(
17:15 met SOC van 25% ging het verbruik opeens via het net (gelukkig lage prijzen) op het moment dat een verbruiker van 500W klaar was en de pv inkakte.
De batterij werd wel een beetje opgeladen, ik snap niet wat dit nu weer was.
Zojuist alleen de master BMS een paar seconden uit gehad en hij werkt nu weer normaal, omdat het zo kort was bleef de SMA op de GEN poort actief (y)
Wel shit dat je er steeds bij moet blijven als je geen verrassingen wil krijgen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpYfIwMvcA-fVoghHPfZJxihVyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paM1mKAhIL0SIjyW8FOvHMOU.jpg?f=fotoalbum_large

• Source90
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:58:
Ik kijk te veel naar anderen, hier ging het ook weer mis ;(
17:15 met SOC van 25% ging het verbruik opeens via het net (gelukkig lage prijzen) op het moment dat een verbruiker van 500W klaar was en de pv inkakte.
De batterij werd wel een beetje opgeladen, ik snap niet wat dit nu weer was.
Zojuist alleen de master BMS een paar seconden uit gehad en hij werkt nu weer normaal, omdat het zo kort was bleef de SMA op de GEN poort actief (y)
Wel shit dat je er steeds bij moet blijven als je geen verrassingen wil krijgen :/

~[Afbeelding]
Zelfde hier. Niets uit de batterij ondanks >20%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OURE5BaLkvd7GqzqgURZYYcHC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRQUXMSvsAI8Kdzx7aHsXmx2.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde handelingen uitgevoerd en nu weer uit de batterij.

• paQ
  • Nu online
@Get!em
PMBS aan de RS232 aan de eerste batch accu's.
RJ12 > USB kabeltje: https://www.amazon.de/-/e...9?ref=fed_asin_title&th=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnKYRyDApJlqSAV6LFlbX611s7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EScPmbhdfiyAa5i2PFlJEjgz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcMecPYuFZ7aXB8JoOJ9kwMQn2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89SPRjRkOmmumvjMfQMWUfgF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNjed_bnm-WcXeeppChuLb7p3Jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvyMTQbpJkw194u3Ysuobymz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zlLoIyQoI6tMAx3ofov3h33FIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCAucIpvK6sjfarYkUIwB2BG.jpg?f=fotoalbum_tile
Het enige dat ik kan inladen is een xml bestand met de config erin.
het hele calibration verhaal durf ik eigenlijk (nog) niet aan te zitten, alhoewel ik 1 BMS heb die bij vol altijd de benen neemt kwa spanning en ook wel eens een OVP vuurt op Cell 9.

De OT waarden zijn de drempelwaardes op temperatuur. Ws het moment dat accu's dus stoppen met laden als eea niet goed is aangedraaid en een tempe sensor getriggerd wordt. In het geval van de terminal issues bij de 2e batch ws de ENV OT. Maar als je dat blijft herhalen gaat het alsnog stuk zo hebben we gezien :+

Per deze settings begint de celbalancing bij 3,4V, wanneer het delta tenminste 30 mV is met de laagste.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 15-08-2026 21:26 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:14:
[...]

Zelfde hier. Niets uit de batterij ondanks >20%
~[Afbeelding]

Zelfde handelingen uitgevoerd en nu weer uit de batterij.
Iets erger lijkt het, je batterijen doen zo goed als niks :)
Hebben we nu ook nog een 25% SOC bug te pakken :? :X

• Source90
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:21:
[...]

Iets erger lijkt het, je batterij doet zo goed als niks :)
Hebben we nu ook nog een 25% SOC bug te pakken :? :X
De 17% had ik al, Gotta catch them all :7

Nu na resetten van rode dipswitchen, gaat e batterij weer leeg.

Inderdaad jammer dat je er met je neus op moet zitten.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:28
Hier ging het ook niet helemaal lekker. Gisteren kwam de auto leeg en was de thuisaccu leeg geëxporteerd. Ik dacht ik wacht even tot vandaag middag om te laden. Helaas werd de accu verder ontladen. Eerst tijdens de 2 euro onbalans en toen de onbalans naar 4 euro ging was de accu alweer leeg.

ik moest de auto nog steeds laden en ging deze maar rond 14uur laden, helaas heb ik ook geladen voor 1,66 euro/kWh. Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Ik wil nog steeds dat ze liever aan de volle kant van de accu draaien omdat afregelen bijna niet meer voorkomt. Liever mijn zonnestroom af en toe voor 0 cent terug leveren en beschermd zijn tegen hoge prijzen.

• paQ
  • Nu online
Nog eens mij BMS parameters bestuderend, zou het toch wellicht een FW kunnen zijn van de BMS. Die by design 13% doet. Bij de mensen met dat issue: is het _altijd_ 13%?
Nooit lager dus?

OF het is simpelweg een Low voltage drempel setting. "Alarm" is mijns inziens een waarschuwing, en "Protect" is wanneer de BMS ook daadwerkelijk ingrijpt.

• gj797
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:58
paQ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:36:
Nog eens mij BMS parameters bestuderend, zou het toch wellicht een FW kunnen zijn van de BMS. Die by design 13% doet. Bij de mensen met dat issue: is het _altijd_ 13%?
Nooit lager dus?

OF het is simpelweg een Low voltage drempel setting. "Alarm" is mijns inziens een waarschuwing, en "Protect" is wanneer de BMS ook daadwerkelijk ingrijpt.
Vandaag was het 14% maar nog geen Lilly dus kan goed zijn dat 1 van de 3 op 13% stond. Inderdaad nog nooit lager dan 13% gezien

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb nog nooit een alarm of protect in HA gezien, die velden blijven leeg.
Op de batterij displays zie ik wel regelmatig een UVP=1 en OVP=1 melding.
Hier zit de idle grens steevast op 13% en vandaag kunnen we het gerommel rond 25% toevoegen.

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Hier pak ik de idle truc zelfs al op 28%… gaat lekker.. hopelijk komt er spoedig een oplossing

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:59:
Ik heb nog nooit een alarm of protect in HA gezien, die velden blijven leeg.
Op de batterij displays zie ik wel regelmatig een UVP=1 en OVP=1 melding.
Hier zit de idle grens steevast op 13% en vandaag kunnen we het gerommel rond 25% toevoegen.
In de BMS multistack YAML had ik in begin al aangegeven dat ik die data amper boven water krijgt. OVP en UVP is daadwerkelijk protect (=1 dus waar).
Soms geeft HA weldegelijk een 'fault" in die YAML, althans ik heb het wel eens sporadisch. Met name Cel 9 van pack 2. Die ligt wat dwars namelijk. En dan zie ik hem wel eens kortstondig.
De activiteiten history van HA laten dat soms ook wel eens zien. Duurt ook echt maar 1-5 sec.

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste