Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Bman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:29:
[...]

BE leest inderdaad alleen de gemiddelde SOC uit en kan dat niet op de afzonderlijke BMSen. Dankzij dit forum heb ik de LilyGo draaien en dat geeft extra nuttige inzichten. Hierdoor heb ik gemonitord dat ik dezelfde situatie heb als jij. De LED - ALM is rood en BMS1 stopt met laden op een random %. Daarna hersteld BMS1 zich en loopt synchroon mee met ontladen zodra BMS2 & 3 dit punt passeren. Zowel bij ONTladen als bij OPladen. Ik heb ook wel eens alle LED netjes op groen ondanks SOC delta >10% gezien dankzij vriendin Lily. Dit gedrag zie ik sinds 2 weken en niet consequent iedere dag. Vreemd... Ik ben met BE in contact en stuur aan op een service afspraak.[Afbeelding]
Aangezien je ook een LilyGo hebt ben ik nieuwsgierig; staat er ook een Warning of Fault vermeld voor het accupack met rode ALM lampje in Home Assistant? Ik kan het helaas net niet zien in je screenshot

Never gonna let you down

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:10
morlune schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:09:
Durven jullie gerust op vakantie in het buitenland te gaan met een BE batterij?
Stel dat er toch kabels te heet worden, iets losschiet oid, dan wil je toch snel thuis kunnen zijn?
Absoluut!
De verbindingen zijn, als je een paar keer hebt gecheckt, constant en betrouwbaar.
Dat ga je zelf ook zien als je ze een paar maal onder last gecheckt hebt.
En dan ga je absoluut gerust van huis weg, ik tenminste ...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ibak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:29:
[...]

Absoluut!
De verbindingen zijn, als je een paar keer hebt gecheckt, constant en betrouwbaar.
Dat ga je zelf ook zien als je ze een paar maal onder last gecheckt hebt.
En dan ga je absoluut gerust van huis weg, ik tenminste ...
We hebben gevallen hier gezien waarbij enkele weken na monteurs (reparatie) bezoek de verbindingen weer gelost waren.

Dus constant zou ik het niet noemen, het heeft regelmatig onderhoud nodig.

• ibak
Wolly schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:36:
[...]

We hebben gevallen hier gezien waarbij enkele weken na monteurs (reparatie) bezoek de verbindingen weer gelost waren.

Dus constant zou ik het niet noemen, het heeft regelmatig onderhoud nodig.
Bij jou?
Ik check vaak en dat is niet mijn ervaring!
Ik check ook zonder kappen en met open Deye.
Dat ga ik niet meer doen want er veranderd niets meer.
Wel blijf ik af en toe nog met de warmtebeeld er bij lange activaties langsgaan want op den duur weet je waar de warmte zat maar beeld verteld ook waar je net niet meet.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:38
Stel dat er toch kabels te heet worden, iets losschiet oid, dan wil je toch snel thuis kunnen zijn?
Ik heb weinig keus daar ik steeds 4.5 week in het buitenland werk. Nog geen week na installatie van de accu moest ik weer aan het werk. Een uur voor dat ik naar schiphol ging rook ik een raar brandluchtje in de garage maar kon niks zien aan de BE accu.

Toen ik terug kwam na 4.5 week bleek 1 accu pool flink gesmolten te zijn. Gelukkig stonden de accu's een centimeter of 10 van de wand want anders was deze mogelijk wel in de fik gegaan. OSB plaat. Goedgekeurd door BE trouwens. Maar met de kennis van nu toch niet zo verstandig geweest.

Nu voor de 2e keer aan het werk ver van huis. En elke keer zo'n hittegolf als ik er niet ben. Dus weet ook niet exact wat er afspeelt in de garage kwa temperaturen.

Eigenlijk ben ik er helemaal niet gerust op. Maar het is wat het is.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Guido7619 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:24:
Een uur voor dat ik naar schiphol ging rook ik een raar brandluchtje in de garage maar kon niks zien aan de BE accu.
Brandlucht is zelden een goed teken..
Dus weet ook niet exact wat er afspeelt in de garage kwa temperaturen.
Geen remote monitoring?

[ Voor 28% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-08-2026 22:10 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

Ik heb weinig keus daar ik steeds 4.5 week in het buitenland werk. Nog geen week na installatie van de accu moest ik weer aan het werk. Een uur voor dat ik naar schiphol ging rook ik een raar brandluchtje in de garage maar kon niks zien aan de BE accu.

Toen ik terug kwam na 4.5 week bleek 1 accu pool flink gesmolten te zijn. Gelukkig stonden de accu's een centimeter of 10 van de wand want anders was deze mogelijk wel in de fik gegaan. OSB plaat. Goedgekeurd door BE trouwens. Maar met de kennis van nu toch niet zo verstandig geweest.

Nu voor de 2e keer aan het werk ver van huis. En elke keer zo'n hittegolf als ik er niet ben. Dus weet ook niet exact wat er afspeelt in de garage kwa temperaturen.

Eigenlijk ben ik er helemaal niet gerust op. Maar het is wat het is.
Al een smart rookmelder? Zijn diverse die je aan HA/Homey kan hangen. Eventueel nog een blus mechanisme als een automatische Aerosol systeem voor accu’s?
Volgens mij zijn er ook automaten met relais voor in de meterkast, die je kan koppelen aan zo’n systeem. Gaat brandblusser af = uitschakelen Deye automaat.
Geen idee wat de kosten zijn.

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:59
Source90 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Al een smart rookmelder? Zijn diverse die je aan HA/Homey kan hangen. Eventueel nog een blus mechanisme als een automatische Aerosol systeem voor accu’s?
Volgens mij zijn er ook automaten met relais voor in de meterkast, die je kan koppelen aan zo’n systeem. Gaat brandblusser af = uitschakelen Deye automaat.
Geen idee wat de kosten zijn.
Zit er eigenlijk een aerosol blussysteem in de batterijen?

• ede
  • Laatst online: 02:51

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uXuxxANeCWWunb7TNvZQ42VtUk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QairNVXjzm6YvPsyfsFnb8xM.png?f=user_large

Heeft iemand al een deal gezien?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:04
Alleen 1x, de eerste week dat was waarschijnlijk een bug :9 .

Weet nog niet of ik helemaal begrijp waarom ik niet in de middag mijn auto zou volladen met gratis/geld toe ipv nu na 10 uur voor 27 cent :9

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
0xygen500 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:51:
[...]

Alleen 1x, de eerste week dat was waarschijnlijk een bug :9 .

Weet nog niet of ik helemaal begrijp waarom ik niet in de middag mijn auto zou volladen met gratis/geld toe ipv nu na 10 uur voor 27 cent :9
Ik laad zo veel als mogelijk in de middag als de auto lekker thuis staat. Mijn solar energie gaat de EV in.

Als de auto wat later in de middag (14u-15u) thuis komt dan gaat deze gewoon op vol vermogen laden. Dan wordt de EV vaak ook meegeladen met de import activaties + Solar. Dat is tot nu toe altijd goedkoper geweest tov de dagen dat de auto laat thuis komt (20u-23u) en de thuisaccu dan weer leeg is. En dat ik dan veel duurder moet inkopen in de nacht. Wel laat ik de thuisaccu als het kan liever niet verder ontladen dan 35%, zodat ik de nacht zonder risico door kom. Laatste tijd komt dit gewoon uit.

Dat ik minder kan exporteren is jammer maar dat is vaak gewoon gunstiger dan in de nacht terug kopen. Laatste tijd wordt er ook redelijk extra geïmporteerd. Dus dan staan beide de EV & thuisaccu te laden in de middag.

[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 13-08-2026 23:19 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gaan ze nog weghalen en omzetten in iets anders was een bericht van ongeveer na de start van aFRR.

• 0xygen500
KoningSlakkie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Ik laad zo veel als mogelijk in de middag als de auto lekker thuis staat. Mijn solar energie gaat de EV in.

Als de auto wat later in de middag (14u-15u) thuis komt dan gaat deze gewoon op vol vermogen laden. Dan wordt de EV vaak ook meegeladen met de import activaties + Solar. Dat is tot nu toe altijd goedkoper geweest tov de dagen dat de auto laat thuis komt (20u-23u) en de thuisaccu dan weer leeg is. En dat ik dan veel duurder moet inkopen in de nacht. Wel laat ik de thuisaccu als het kan liever niet verder ontladen dan 35%, zodat ik de nacht zonder risico door kom. Laatste tijd komt dit gewoon uit.

Dat ik minder kan exporteren is jammer maar dat is vaak gewoon minder gunstig dan in de nacht terug kopen. Laatste tijd wordt er ook redelijk extra geïmporteerd. Dus dan staan beide de EV & thuisaccu te laden in de middag.
Ik kijk het ff een weekje aan en kijk wat er nu echt wordt gerealiseerd per dag qua opbrengst.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Dat ik minder kan exporteren is jammer maar dat is vaak gewoon minder gunstig dan in de nacht terug kopen. Laatste tijd wordt er ook redelijk extra geïmporteerd. Dus dan staan beide de EV & thuisaccu te laden in de middag.
Met huidige algoritme idd batterij zo leeg mogelijk maken met EV laden voor 14u middag. Dan word er nog genoeg geïmporteerd.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Nog even het melden waard. Sinds de laatste service bezoek daalt mijn thuisaccu consistent tot 14-15% ipv idle op 22-27%. Nu nog de firmware update zodat deze tot 5% á 8% kan dalen en ik ben helemaal tevreden.

En ik ben ook blij met de extra import de laatste tijd (mag nog steeds van mij meer zijn). En het feit dat de thuisaccu niet gelijk alles dumpt in de eerste uren van de avond. Vaak is er dan ook genoeg energie over om nog een beetje de auto te laden rond 18-20uur. Of nog energie om in de nacht te exporteren en zelfs wel eens de volgende ochtend. Dus dat is echt een verbetering!

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:39
Rick Astley schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:28:
[...]

Aangezien je ook een LilyGo hebt ben ik nieuwsgierig; staat er ook een Warning of Fault vermeld voor het accupack met rode ALM lampje in Home Assistant? Ik kan het helaas net niet zien in je screenshot
Nee geen warning of fault melding

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:38
Olaf van der Spek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:09:
[...]

Brandlucht is zelden een goed teken..

[...]

Geen remote monitoring?
Het was meer een plastic brandluchtje ipv electrisch brandluchtje. En net een vlaagje. Was het nou in of net buiten de garage? Paar keer terug en heen en weer gelopen maar niks meer kunnen ruiken. Hoe dan ook geen lekker gevoel als dit net een half uur is voordat je lang van huis gaat.

(nog) geen remote monitoring. geen blus systeem. Geen rookmelders.

Allemaal heel nuttig maar ben simpelweg te druk met tig andere projecten in huis om hier naar te kijken. En dit zou uiteindelijk niet nodig moeten zijn lijkt mij. En na het installeren van de accu gaan jullie toch ook nog wel eens een dagje weg? Misschien wel een weekendje of midweekje. Dus kan ik ook wel 4 weekjes weg.

Maar die rookmelder is een snelle eerste stap. En als ik nu terugkom en alles ziet er goed uit komt het vertrouwen ook weer een beetje terug.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Rick Astley schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Nou nou, je kunt ook overdrijven.... Gat in de markt; accusitter.
Ik had er een kunnen gebruiken, was koud weg en een fcking f58 error voor de 2e keer. Na de eerste servicecall niets mee gedaan. Nu moet ik als ik weer thuis ben 2 weken wachten tot ze komen.

Ik denk dat ik de volgende keer de deye en de accus uitzet als ik weg ga. Dan maar wat extra kosten.

En omdat ze de off grid kast niet willen aanpassen, pas ik de meterkast wel aan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:32
ibak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

Denk dat je er wel klaar voor bent, ruimte genoeg in je meterkast dat komt wel goe
Heb je ook een foto waar de batterijen komen en je die plaat hebt gemaakt?
Ah, ja; ook over nagedacht. Ik heb op basis van de montageplaat van de omvormer (handleiding opgezocht) rachels van 7 CM op de juiste plekken achter de gipsplaat gezet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMXKJveJLkKC3xHgceLs5TN4T_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTCc2lBrirXWNBnXPvYqbhFD.jpg?f=fotoalbum_large

• Frost_Azimov
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:02:
Ik denk dat BE liever direct achter de hoofdschakelaar (rechts) zit dan via een aantal lussen.
Als ze dat aanpassen zou het meerwerk kunnen zijn (extra kosten) maar het af van wie er komt.
De gipswand is op zich niet dragend, het zou beter zijn als ze de omvormer op houten balken of andere dragers achter het gips kunnen schroeven.
Verder zie ik geen nieuwe 'meterkast', wel een Hager groepenkast wat op zich prima is.
Ik zal het tegen ze zeggen, wat meerwerk is niet erg als het maar goed gedaan wordt. eh, ja idd geen hele meterkast maar groepenkast. Met de dragendheid van de gipswand heb ik (zie boven) rekening gehouden.

Die ATS.... op manual of auto?

• 0xygen500
Guido7619 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 02:50:
[...]

Het was meer een plastic brandluchtje ipv electrisch brandluchtje. En net een vlaagje. Was het nou in of net buiten de garage? Paar keer terug en heen en weer gelopen maar niks meer kunnen ruiken. Hoe dan ook geen lekker gevoel als dit net een half uur is voordat je lang van huis gaat.

(nog) geen remote monitoring. geen blus systeem. Geen rookmelders.

Allemaal heel nuttig maar ben simpelweg te druk met tig andere projecten in huis om hier naar te kijken. En dit zou uiteindelijk niet nodig moeten zijn lijkt mij. En na het installeren van de accu gaan jullie toch ook nog wel eens een dagje weg? Misschien wel een weekendje of midweekje. Dus kan ik ook wel 4 weekjes weg.

Maar die rookmelder is een snelle eerste stap. En als ik nu terugkom en alles ziet er goed uit komt het vertrouwen ook weer een beetje terug.
Hier wle een smart rookmelder boven de accu

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:29
Ik ben het liefste niet thuis als het huis afbrand ;) . Zonder gekheid ik heb tot nu toe geen problemen gehad met de batterij/ aansluitingen als ik dit wel had gehad stond ik er wellicht anders in. Ben inmiddels 2 weken op vakantie en kijk geregeld op het dashboard en tot nu toe ziet alles er gelukkig nog goed uit.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ibak
Frost_Azimov schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:05:
[...]

Ah, ja; ook over nagedacht. Ik heb op basis van de montageplaat van de omvormer (handleiding opgezocht) rachels van 7 CM op de juiste plekken achter de gipsplaat gezet...

[Afbeelding]
Succes vandaag, kabels moesten nog getrokken worden geloof ik, jullie hebben er mooi weer voor als je vroeg start :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Frost_Azimov schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:10:
[...]

Ik zal het tegen ze zeggen, wat meerwerk is niet erg als het maar goed gedaan wordt. eh, ja idd geen hele meterkast maar groepenkast. Met de dragendheid van de gipswand heb ik (zie boven) rekening gehouden.

Die ATS.... op manual of auto?
Ik adviseer manual, de Deye voedt de groepenkast continu via de LOAD uitgang waardoor de ATS niets hoeft te doen als het net uitvalt.
De geleverde ATS (elk type van BE) is simpelweg ongeschikt om 3-fase te schakelen omdat hij de nul niet correct omschakelt (een 'MTS' ofwel manuele versie die elders te koop is doet dat wel goed).

Je gebruikt de ATS eigenlijk alleen om de Deye er tussenuit te kunnen halen (bij een storing).
De ATS is trouwens handmatig wel om te schakelen zolang er maar geen belasting aan hangt.
Helaas zijn er installateurs die dat ding zomaar bedienen waardoor er apparatuur in huis kapot kan gaan, bij iemand sneuvelde een warmtepomp daardoor en er is hier meer schade gemeld.
Desondanks blijft dit gebeuren, een eigenwijze of gehaaste monteur denkt niet altijd goed na of weet gewoon niet dat de ATS niet deugt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Frost_Azimov
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Ik adviseer manual, de Deye voedt de groepenkast continu via de LOAD uitgang waardoor de ATS niets hoeft te doen als het net uitvalt.
De geleverde ATS (elk type van BE) is simpelweg ongeschikt om 3-fase te schakelen omdat hij de nul niet correct omschakelt (een 'MTS' ofwel manuele versie die te elders koop is doet dat wel goed).

Je gebruikt de ATS eigenlijk alleen om de Deye er tussenuit te kunnen halen (bij een storing).
De ATS is trouwens handmatig wel om te schakelen zolang er maar geen belasting aan hangt.
Helaas zijn er installateurs die dat ding zomaar bedienen waardoor er apparatuur in huis kapot kan gaan, bij iemand sneuvelde een warmtepomp daardoor en er is hier meer schade gemeld.
Desondanks blijft dit gebeuren, een eigenwijze of gehaaste monteur denkt niet altijd goed na of weet gewoon niet dat de ATS niet deugt.
Top, bedankt voor de uitleg. Ik ga het met ze bespreken!

• NovaDesu
  • Laatst online: 10:59
hebben mensen voor off-grid gekozen? ergens voelt het alsof dit juist extra onstabiliteit toevoegt aan het huis, omdat alles dan permanent via de Deye loopt.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Zojuist kreeg ik een mail met een link naar een nieuwe app. Maar ik kan niet inloggen met mijn bestaande webbrowser dashboard inlog gegevens en ik kan ook niet een nieuwe aanmaken omdat de activatie mail niet klopt. Meer mensen last van?

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:09
NovaDesu schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:54:
hebben mensen voor off-grid gekozen? ergens voelt het alsof dit juist extra onstabiliteit toevoegt aan het huis, omdat alles dan permanent via de Deye loopt.
Ik heb dit ook besteld maar denk dat ik dit toch annuleer.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08
Ik heb geen behoefte aan een app waarmee informatie alleen via een postzegel te zien is…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Ik heb off-grid en mijn dimbare domme lampen knipperen wel als de quooker aan gaat.

Ik heb 1x een stroomuitval mee gemaakt (40 minuten) en ik had dat eigenlijk helemaal niet door. Behalve dat mijn P1-meter stopte met werken en evcc weigerde te laden.

Ik vind dat de off-grid een functie is die gewoon aanwezig hoort te zijn bij een thuisaccu van dit formaat. Mijn vrouw vindt het ook raar als wij zo iets aanschaffen we niet off-grid kunnen gaan.

Ik keek niet perse naar de 1500 euro als meer prijs maar naar het totale kostplaatje (64 kWh/12kW/off-grid). En dat was nog steeds wel relatief goedkoop vergeleken met de concurrentie.

[ Voor 43% gewijzigd door KoningSlakkie op 14-08-2026 10:48 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:22
Ja, dat heb ik, en het werkt op zich goed. Bij ons in de wijk is al een paar keer onderhoud geweest met stroomuitval, en ik heb geen centje pijn gehad.

Ik heb er wel EUR 1500 voor betaald, en achteraf heb ik daar wel spijt van. Dat had ik veel goedkoper zelf kunnen doen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De versie die BE aanbiedt wil ik niet en zeker niet voor dat geld, daarom heb ik het alleen voor laten bereiden door BE (extra kabel trekken).
Mijn 'ATS' is een 1-0-2 omschakelaar (niet nul-veilig) maar ik weet wat ik doe (geen anderen in huis).
Verder is er een B40 op de LOAD nodig en dat is het wel (uitgaande van een standaard installatie).
Je verandert op deze manier zo goed als niets aan hoe BE het levert, alleen de 1-0-2 (liever een Sonntheimer MTS) komt tussen de Eastron van BE en de groepenkast cq de LOAD.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:24
Heb het wel besteld. De 1500€ is stevig, aan de andere kant kijk ik naar het totaal en dat is netjes. Vindt 1 aanspreekpunt belangrijker dan een paar honderd euro besparen op een complexe installatie. Er zijn al voorbeelden van software-updates die bij niet off grid geen impact hebben, maar bij een DIY off grid het huis plat gooien. 1 zo’n incident is voor mij het bespaarde geld waard. Verwachten dat een leverancier bijhoud wat ik zelf bij hobby doe ik niet.

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Heb het wel besteld. De 1500€ is stevig, aan de andere kant kijk ik naar het totaal en dat is netjes. Vindt 1 aanspreekpunt belangrijker dan een paar honderd euro besparen op een complexe installatie. Er zijn al voorbeelden van software-updates die bij niet off grid geen impact hebben, maar bij een DIY off grid het huis plat gooien. 1 zo’n incident is voor mij het bespaarde geld waard. Verwachten dat een leverancier bijhoud wat ik zelf bij hobby doe ik niet.
Tegenwoordig is het € 1815,00 incl btw. BTW mag je officieel niet aftrekken natuurlijk voor dit gedeelte.

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

De versie die BE aanbiedt wil ik niet en zeker niet voor dat geld, daarom heb ik het alleen voor laten bereiden door BE (extra kabel trekken).
Mijn 'ATS' is een 1-0-2 omschakelaar (niet nul-veilig) maar ik weet wat ik doe (geen anderen in huis).
Verder is er een B40 op de LOAD nodig en dat is het wel (uitgaande van een standaard installatie).
Je verandert op deze manier zo goed als niets aan hoe BE het levert, alleen de 1-0-2 (liever een Sonntheimer MTS) komt tussen de Eastron van BE en de groepenkast cq de LOAD.
Mij werd verteld dat als ik aan de off grid kast kwam (als in componenten vervang) de garantie op het systeem vervalt.

Ik zet wel een mts paralllel op de kabel naar de off grid en vanaf de offgrid. Als er weer een keer iets niet goed is schakel ik wel om. De off grid houdt stroom, maar huis loopt er niet meer over. Wordt ofwel een abb met 4th pole, of een sontheimer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:33
jacovn schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 02:40:
Als die paal nu eens zo beschadigd dat hij vervangen moet worden ? Soms gebeuren van die dingen..
Gaat niet helpen. Voor mij inmiddels al lang geleden zelfde situatie. Je krijgt dan gewoon een andere laadpaal van de baas tegen dezelfde voorwaarden want het zit in het leasecontract.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

KoningSlakkie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:06:
Zojuist kreeg ik een mail met een link naar een nieuwe app. Maar ik kan niet inloggen met mijn bestaande webbrowser dashboard inlog gegevens en ik kan ook niet een nieuwe aanmaken omdat de activatie mail niet klopt. Meer mensen last van?
Hier geen mail, maar ook geen behoefte aan een app. Heb liever een consistente website met de features van de PaQ plug-in (of maar wat te noemen).

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 14-08-2026 10:32 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• jacovn
  • Nu online
Refthoom schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Gaat niet helpen. Voor mij inmiddels al lang geleden zelfde situatie. Je krijgt dan gewoon een andere laadpaal van de baas tegen dezelfde voorwaarden want het zit in het leasecontract.
Dat is waar, contract is contract. Maar contract is eigenlijk beëindigd in blueeyes zijn geval (looptijd of kilometers zou het toch zijn) mag ik hopen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

overhyped schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Er gingen ook woningen plat met door BE geleverde off-grid, de update is vooraf niet getest of dat kon niet omdat de update naar door BE genoemde installaties werd gepusht.
Uiteraard is er (hier) geen enkele toelichting of reactie van BE gekomen, wat maakt het uit als alles bij de klanten plat ligt die met vakantie zijn |:(
Dan zijn er nog de off-grid versies die naderhand zijn geplaatst, daar is geen zicht op maar BE weet dat een bestelde voorbereiding uiteindelijk een off-grid plaatsing wordt.
jacovn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Mij werd verteld dat als ik aan de off grid kast kwam (als in componenten vervang) de garantie op het systeem vervalt.

Ik zet wel een mts voor de kabel naar de off grid. Als er weer een keer iets niet goed is schakel ik wel om. De off grid houdt stroom, maar huis loopt er niet meer over. Wordt ofwel een abb met 4th pole, of een sontheimer.
Daar heb ik aan gedacht met mijn ontwerp, de installatie van BE is nauwelijks gewijzigd.
Eigenlijk doe je straks hetzelfde, je hebt alleen die hele kast voor niks (nou ja de Eastron zit er in en wat Chinesium schakelaars rond de Deye die hun werk hopelijk blijven doen).

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:37:

[...]

Daar heb ik aan gedacht met mijn ontwerp, de installatie van BE is nauwelijks gewijzigd.
Eigenlijk doe je straks hetzelfde, je hebt alleen die hele kast voor niks (nou ja de Eastron zit er in en wat Chinesium schakelaars rond de Deye die hun werk hopelijk blijven doen).
Tja tot de garantie weg is. Nog gevraagd of ze tegen betaling de inhoud konden vervangen. Maar dat soort werk willen ze niet werd aangegeven. Dus ik laat de kast mooi zo staan en kom er niet aan. Maak wel een af schakel instructie, 2 rode schakelaars in meterkast en dan naar garage power off deye met hoofd schakelaar.

Dan neem ik aan dat ik mijn ding heb gedaan.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Gisteren toch maar weer eens de kabels bij mij gemeten nadat er vanaf 17:30 - 20:15 vrijwel continue activaties waren. Het was ook een warme dag dus dan let ik er toch meer op dan anders merk ik aan mijzelf.

De omvormer werd op zijn hoogtepunt (rond 20:10) ongeveer 62 graden en stond lekker te loeien in een schuur waar het ook 31 graden was.

De kabels waren rond de 90 graden op 1 na. Het kabeloog die eerst opgelost was nadat ik die zelf opnieuw had aangedraaid en ook rond die temperatuur werd bij langdurige activaties. Was nu opeens weer 125 graden.

Blijkbaar had ik deze toch niet goed genoeg aangedraaid en is dit door het krimpen en uitzetten weer losser gaan zitten.

Daarom heb ik deze ochtend wederom die kabel los gehad, en ook meteen verplaatst van contactpunt omdat deze kabel tegen een andere kabel aanlag. Ik zag ook dat daardoor er een lichte smelting had plaatsgevonden waar de kabels elkaar raken op het plastic. Logisch ook met die temperatuur.

Nu is alles vrij van elkaar en zal ik vanavond eens kijken of het weer opgelost is. Ik ga er wel vanuit in ieder geval.

Het is dus zeker zaak om, om de zoveel tijd (in dit geval een maand of 2 gok ik z)o om het toch even te controleren hoe het met de verbindingen staat.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dbm12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:44:
De kabels waren rond de 90 graden op 1 na. Het kabeloog die eerst opgelost was nadat ik die zelf opnieuw had aangedraaid en ook rond die temperatuur werd bij langdurige activaties. Was nu opeens weer 125 graden.

Blijkbaar had ik deze toch niet goed genoeg aangedraaid en is dit door het krimpen en uitzetten weer losser gaan zitten.
Op welk moment heb je ze aangedraaid?

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:28
KoningSlakkie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:06:
Kreeg dezelfde mail. Downloaden en activeren ging probleemloos

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11:20
Nieuwe aanmelding doen idd. Ziet er op het eerste gezicht netjes uit die app

• Wolly
  • Niet online
Leuk, een app _/-\o_ Biedt natuurlijk veel mogelijkheden om bijvoorbeeld aan te geven dat je je auto geladen wilt hebben op maandagochtend 0700AM.

Hopelijk hebben ze hierna wel tijd voor het implementeren van de andere markten zoals EPEX en Intraday.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wYDOyx8dxlOlyC9JNIHuQ7HgPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zIyMaNYhYhLZSHdc1eqzWR7w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-JM0IFPfCtgoAEmZHeng0_raWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x5nuiCjnVlPFprdlAN7IWor2.png?f=fotoalbum_large

Mijn Energie app

• jacovn
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:55:
Leuk, een app _/-\o_ Biedt natuurlijk veel mogelijkheden om bijvoorbeeld aan te geven dat je je auto geladen wilt hebben op maandagochtend 0700AM.

Hopelijk hebben ze hierna wel tijd voor het implementeren van de andere markten zoals EPEX en Intraday.
Loont dat nog na 1 januari ?

• ibak
Dbm12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:44:
Gisteren toch maar weer eens de kabels bij mij gemeten nadat er vanaf 17:30 - 20:15 vrijwel continue activaties waren. Het was ook een warme dag dus dan let ik er toch meer op dan anders merk ik aan mijzelf.

De omvormer werd op zijn hoogtepunt (rond 20:10) ongeveer 62 graden en stond lekker te loeien in een schuur waar het ook 31 graden was.

Daarom heb ik deze ochtend wederom die kabel los gehad, en ook meteen verplaatst van contactpunt omdat deze kabel tegen een andere kabel aanlag. Ik zag ook dat daardoor er een lichte smelting had plaatsgevonden waar de kabels elkaar raken op het plastic. Logisch ook met die temperatuur.

Nu is alles vrij van elkaar en zal ik vanavond eens kijken of het weer opgelost is. Ik ga er wel vanuit in ieder geval.

Het is dus zeker zaak om, om de zoveel tijd (in dit geval een maand of 2 gok ik z)o om het toch even te controleren hoe het met de verbindingen staat.
Dat vind ik nog erg warm..
Is dat de 50mm2 standaard kabel zonder busbar?
Bij mij met 70mm2 hoofd kabel en 50mm2 naar de busbars en gemeten met de kap van schakelaar en Deye eraf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BpQj2KX4fIPGt4HOYD-_dJ8wn4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XU1y0d9RW7gTM4V9nSbXbMBj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDij4XvpPYnc3c-EH7UbqJU6pL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/510H7t8zyE107hz4VoNzI2y5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUkarJ1bwubH7aduOObq4cj-r54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaxrEypLQVAJ5xI7ZksRkxjp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh-E8AtHV8EiPrnwlCs9IlrgofI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzUzOdClkWLh8GDtcOYvWZ6R.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Als er voldoende spread is, zeker.

Met alleen aFRR (waarvan de spread ook steeds minder wordt) gaan we de voorgestelde rendementen ook niet halen.

• KoningSlakkie
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Los van handel hebben sommige van ons nog steeds extra energie nodig omdat we niet genoeg solar hebben en/of omdat we simpelweg veel verbruiken vanwege de EV. Dus meer markten betekent meer kans op goedkope energie.

• jacovn
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Met alleen aFRR (waarvan de spread ook steeds minder wordt) gaan we de voorgestelde rendementen ook niet halen.
Nul op de meter en affr ?

Inkopen met alle kosten en alleen voor stroomprijs verkopen op die paar momenten dat het loont is ook niet veel hulp voor rendement.

Zal wel jaar of 2 matig resultaat worden, en als dan variable netbeheer blokken komen kunnen wel op zijn goedkoopst inkopen en in dure tijd gebruiken (20% loss)

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:29

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• Source90
  • Nu online
https://apps.apple.com/nl/app/mijn-energie/id6766551262

https://play.google.com/s...ils?id=ai.mijnenergie.app

Uit de termijn factuur mail:

Goed nieuws: de nieuwe Mijn-Energie app is beschikbaar!
Met de lancering van de Mijn-Energie app zetten we een belangrijke stap naar een moderne en gebruiksvriendelijke omgeving waarin je steeds meer energiezaken eenvoudig zelf kunt regelen.

Een app die we blijven verbeteren
Dit is de eerste versie van de Mijn-Energie app. De komende periode blijven we de app actief doorontwikkelen en voegen we stapsgewijs nieuwe functionaliteiten en verbeteringen toe.

Gebruik je de Mijn-Energie app voor het eerst? Dan maak je eerst een nieuw account aan. Dit account staat los van je account voor het Mijn Portaal. Registreer je daarom met hetzelfde e-mailadres als waarmee je je energiecontract bent aangegaan.

We horen daarnaast graag wat je van de app vindt. Loop je ergens tegenaan of heb je een suggestie? Deel je feedback gerust met ons, via e-mail of de feedbackknop in de app. Jouw ervaringen helpen ons om de app verder te verbeteren.

Wat betekent dit voor het Mijn Portaal
Voorlopig kun je zowel de Mijn-Energie app als het bestaande Mijn Portaal blijven gebruiken. Mijn Portaal blijft in deze periode beschikbaar.

We gaan de functionaliteiten van het Mijn Portaal stapsgewijs onderbrengen in de Mijn-Energie app. Zodra de app het Mijn Portaal gaat vervangen, informeren we je daar tijdig over. Je hoeft hiervoor op dit moment niets te doen.
Ronald schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:10:
Ik heb geen behoefte aan een app waarmee informatie alleen via een postzegel te zien is…
“Zodra de app het Mijn Portaal gaat vervangen,“

Klinkt alsof er straks geen keus is.

[ Voor 79% gewijzigd door Source90 op 14-08-2026 11:17 ]

• KoningSlakkie
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Ik gok wel dat de spread hoger zal worden na 1 januari 2027 omdat elke thuisaccu in nederland niet meer zomaar de energie terug zal leveren terwijl de tekorten zullen blijven bestaan. Dus de opregel prijs zal stijgen totdat de balanceringsbehoefte wordt voorzien.

• paQ
  • Nu online
Wow. Dat uh. Is wel een hele soft launch dan

[ Voor 72% gewijzigd door paQ op 14-08-2026 11:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Ik gok wel dat de spread hoger zal worden na 1 januari 2027 omdat elke thuisaccu in nederland niet meer zomaar de energie terug zal leveren terwijl de tekorten zullen blijven bestaan. Dus de opregel prijs zal stijgen totdat de balanceringsbehoefte wordt voorzien.
Over welke markt heb je het precies?

• QuarkuS
Ik heb die app nu ook. Daar zit ook een prijsoverzicht in, met EPEX prijzen, en een schakelaar voor "Onb aan" of "Onb uit", die niks lijkt te doen. Maar het is me niet duidelijk wat dat prijsoverzicht voor nuttige informatie toevoegt, gegeven dat we (voor zover ik het begrijp) nooit die prijzen gerekend krijgen, en dat het nog steeds niet duidelijk is welke prijs er nu op elk willekeurig moment gerekend wordt.

Verder vind ik het nog geen vooruitgang dat je dit alleen maar op een postzegelschermpje kunt bekijken.

• paQ
  • Nu online
Nou. Kunnen we op zoek naar de (enorme) verschillen.

• QuarkuS
Er lijkt in ieder geval nog niet veel te kloppen van wat er gepresenteerd staat. Het "Energie Dashboard" zegt "Real-time monitoring & inzichten", maar daar is niets real-time op te zien. Het "Verbruik & Teruglevering" tabje levert alleen data uit het verleden. Die app geeft dus geen inzicht in wat er vandaag gebeurt, ondanks de veelbelovende naam.

• Source90
  • Nu online
Gister ook reactie op mijn mail dat ik niet onder de 17% kom:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik blijf nog even op 17% lijn hangen in de avonden, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 14-08-2026 11:20 ]

• paQ
  • Nu online
Die nieuwe “app”. Is dat niet gewoon weer balansstroom ZONDER verrekening?

• QuarkuS
>We gaan de functionaliteiten van het Mijn Portaal stapsgewijs onderbrengen in de Mijn-Energie app. Zodra de app het Mijn Portaal gaat vervangen, informeren we je daar tijdig over. Je hoeft hiervoor op dit moment niets te doen. 

Dat betekent dus direct een significante regressie in gebruiksvriendelijkheid, want vanaf dan kan je alleen maar op een telefoon kijken naar je informatie, en niet meer op een PC.

• QuarkuS
paQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:21:
Ah ja, er staat ook "BALANS STROOM" boven. Heb je dus niks aan, net zo min als die portal van Balans Stroom zelf.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

Over welke markt heb je het precies?
De prijs/spread is opzich is een samenspel van de verwachtte/realtime vraag en aanbod op verschillende tijdslijnen. Dus een deel van het aanbod zal verdwijnen zodra de spread gemiddeld kleiner zal worden.

Dus ik verwacht op momenten het te zien op alle markten: de day-ahead, intra-day tot de passief en actieve onbalans markten. Wellicht zelfs op de year ahead/vast-contracten. Waarbij de term opregelvermogen wel meer te maken heeft met de verschillende onbalans markten waaronder passieve onbalans, aFRR.

Op mFRR en FCR zijn er op dit moment zo ver ik weet geen particuliere thuisaccus die erop handelen. Dus die balanceringsdiensten hebben minder last van de belastingen op energie.
edit:
Het zal nog steeds minder gunstiger zijn dan de jaren met saldering.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 14-08-2026 11:25 ]

• paQ
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Ah ja, er staat ook "BALANS STROOM" boven. Heb je dus niks aan, net zo min als die portal van Balans Stroom zelf.
Ja dat “hoop” ik.

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:21:
Teveel mensen kregen met de plug-in inzicht in de daadwerkelijke kosten. Dat mag niet hè, knowledge is power. Geforceerd van de paQ plug-in af :+

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

De prijs/spread is opzich is een samenspel van de verwachtte/realtime vraag en aanbod op verschillende tijdslijnen. Dus een deel van het aanbod zal verdwijnen zodra de spread gemiddeld kleiner zal worden.

Dus ik verwacht op momenten het te zien op alle markten: de day-ahead, intra-day tot de passief en actieve onbalans markten. Wellicht zelfs op de year ahead/vast-contracten. Waarbij de term opregelvermogen wel meer te maken heeft met de verschillende onbalans markten waaronder passieve onbalans, aFRR.

Op mFRR en FCR zijn er op dit moment zo ver ik weet geen particuliere thuisaccus die erop handelen. Dus die balanceringsdiensten hebben minder last van de belastingen op energie.
Als je ziet wat windparken en batterijparken aan capaciteit opleveren voor onbalans regelvermogen dan denk ik dat de thuisbatterij in 2027 nog geen deuk in een pakje boter slaat voor de spread.
Ik heb eerder dit windpark gelinkt, die is gelijk an 63.000 Balans installaties in 1 klap.

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

Teveel mensen kregen met de plug-in inzicht in de daadwerkelijke kosten. Dat mag niet hè, knowledge is power. Geforceerd van de paQ plug-in af :+
Mij is verteld: balans energie dashboard IS al de verrekening en wat je betaalt.

Naja. Kaal bruto dan.
Snap eerlijk gezegd niet zo goed dat we bijna na een jaar nog geen officieel inzicht hebben in totalen incl BTW en belastingen. (Anders dan m’n browser plugin dan)

• Wolly
  • Niet online
Nou doe mij maar de PAQ plugin :o Daar hadden ze een hoop van kunnen overnemen in plaats van nog een portaal met onduidelijke of irrelevante gegevens.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Mij is verteld: balans energie dashboard IS al de verrekening en wat je betaalt.

Naja. Kaal bruto dan.
Snap eerlijk gezegd niet zo goed dat we bijna na een jaar nog geen officieel inzicht hebben in totalen incl BTW en belastingen. (Anders dan m’n browser plugin dan)
Wellicht willen ze het eerst even aankijken, voor Balans misschien ook wel de grote vraag of er nog iets bijgestuurd moet worden O-)

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:29
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Als je ziet wat windparken en batterijparken aan capaciteit opleveren voor onbalans regelvermogen dan denk ik dat de thuisbatterij in 2027 nog geen deuk in een pakje boter slaat voor de spread.
Ik heb eerder dit windpark gelinkt, die is gelijk an 63.000 Balans installaties in 1 klap.
Op hoeveel installaties staat de teller nu bij Balans? 😅

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• Dbm12
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:46:
[...]

Op welk moment heb je ze aangedraaid?
24,5Nm

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Op hoeveel installaties staat de teller nu bij Balans? 😅
Op 18 juni was het 6MW.

Dat is dus een halve windturbine van 11MW.

• Dbm12
  • Nu online
ibak schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:00:
[...]

Dat vind ik nog erg warm..
Is dat de 50mm2 standaard kabel zonder busbar?
Bij mij met 70mm2 hoofd kabel en 50mm2 naar de busbars en gemeten met de kap van schakelaar en Deye eraf:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja standaard kabels zonder busbar. Het is alleen deze temperatuur na meerdere uren van vol blazen zoals gisteren. Anders blijft het netjes rond de 60 graden zoals bij jouw. Daarnaast was het gisteren uiteraard ook 31 graden in de schuur wat niet helpt met het koel houden van alles.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Wellicht willen ze het eerst even aankijken, voor Balans misschien ook wel de grote vraag of er nog iets bijgestuurd moet worden O-)
Wat aankijken precies?

Eb en BTW moet de consument hoe dan ook betalen. Dat is nou wettelijk eenmaal zo. Net als salderen nog steeds een ding is.

Mag ik stellen dat hier niemand zijn hand in het vuur durft te steken over welke bedrag betaald of ontvangen moet worden op de eerste jaarrekening?

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste