Volgens mij werkt het net anders... Als er 6 kW aFRR afgenomen wordt, en jij zet je lader aan, dan gaat 6 kW naar de auto, en komt er 5 kW uit de accu... De deye controleert volgens mij de afname dmv het meten op de eastron zodat het P1 vermogen in lijn is met de afspraken van aFRR.QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:17:
Ik vraag me wel af of het meer-verbruik bovenop aFRR ook tegen aFRR tarief gerekend wordt. Stel dat er 6kW aFRR gevraagd wordt op mijn aansluiting, en ik zet m'n EV lader aan, zodat ik op 16kW uitkom, rekent hij dan voor de hele 16 kW het aFRR tarief, of alleen voor die 6 kW. En wat dan voor de rest?
Nou, wat ik zie, is dat het er gewoon bovenop komt. Hoewel ik nu dus wel zie dat hij gelimiteerd is op 14kW ipv 16kW (wat ik eerder wel had voor import). Dus ergens wordt de batterij gedimd. Maar het is niet zo dat de Deye de import limiteert op 6kW, en de rest uit de batterij levert.jeeedeee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:20:
[...]
Volgens mij werkt het net anders... Als er 6 kW aFRR afgenomen wordt, en jij zet je lader aan, dan gaat 6 kW naar de auto, en komt er 5 kW uit de accu... De deye controleert volgens mij de afname dmv het meten op de eastron zodat het P1 vermogen in lijn is met de afspraken van aFRR.
Wat dan natuurlijk de vraag oplevert: is dit dan een aFRR activatie? Het lijkt niet een "deal" te zijn, want die bestaan nog niet.
[ Voor 9% gewijzigd door QuarkuS op 22-07-2026 11:23 ]
Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75
Bij AFRR:QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:17:
Ik vraag me wel af of het meer-verbruik bovenop aFRR ook tegen aFRR tarief gerekend wordt. Stel dat er 6kW aFRR gevraagd wordt op mijn aansluiting, en ik zet m'n EV lader aan, zodat ik op 16kW uitkom, rekent hij dan voor de hele 16 kW het aFRR tarief, of alleen voor die 6 kW. En wat dan voor de rest?
... hoewel hij m'n aansluiting nu op zo'n 14kW lijkt te houden, dus de batterij laadt niet maximaal.
Als er 6kW activatie is en jij hebt 16kW nodig dan komt er 10kW uit je batterij en 6kW uit het net.
Geen meerverbruik dus op de netaansluiting.
Hier komt het er inderdaad bovenop, misschien verwar ik het met de export. Die heb ik toch wel eens vrij steady gezien op een vlakke lijn van b.v. 8 kW, afhankelijk van hoeveelheid PV werd de unload van de batterij aangepast.QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:22:
[...]
Nou, wat ik zie, is dat het er gewoon bovenop komt. Hoewel ik nu dus wel zie dat hij gelimiteerd is op 14kW ipv 16kW (wat ik eerder wel had voor import). Dus ergens wordt de batterij gedimd. Maar het is niet zo dat de Deye de import limiteert op 6kW, en de rest uit de batterij levert.
Wat dan natuurlijk de vraag oplevert: is dit dan een aFRR activatie? Het lijkt niet een "deal" te zijn, want die bestaan nog niet.
Je bedoelt dat als ik meer uit het net trek dan de activatie, dat het dus geen activatie meer is? Dat zou betekenen dat er op dit moment dus geen aFRR activatie is, maar gewoon random onbalans-import van een uur lang?Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:26:
[...]
Als er 6kW activatie is en jij hebt 16kW nodig dan komt er 10kW uit je batterij en 6kW uit het net.
Geen meerverbruik dus op de netaansluiting.
Nee ik bedoel dat ervoor wordt gezorgd dat je niet over de AFRR grens heen gaat op je P1 meter bij 16kW verbruik en 6kW AFRR.QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Je bedoelt dat als ik meer uit het net trek dan de activatie, dat het dus geen activatie meer is? Dat zou betekenen dat er op dit moment dus geen aFRR activatie is, maar gewoon random onbalans-import van een uur lang?
Ik denk dat de activatie afbreekt als je eroverheen gaat.
Welcome to the Hive. Balans als geheel moet voldoen aan de AFRR-oproep vanuit Tennet. Dus als jouw aansluiting meer of minder gaat doen, moet dat gecompenseerd worden door een andere klant...
Dus dat zal de Deye proberen te voorkomen met -12 tot 12kW ...
Denken als individu bestaat in ons clubje niet ;-)
Dus dat zal de Deye proberen te voorkomen met -12 tot 12kW ...
Denken als individu bestaat in ons clubje niet ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
En wat zou dat dan betekenen? Dat je ineens import-tarief betaalt voor een aFRR import (wat normaal export-tarief is)? En dat dat halverwege dus switcht?Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:40:
[...]
Nee ik bedoel dat ervoor wordt gezorgd dat je niet over de AFRR grens heen gaat op je P1 meter bij 16kW verbruik en 6kW AFRR.
De EMS lijkt er niet echt moeite voor te doen om de import op X te houden, moet ik zeggen. Altijd als ik de lader aanzet tijdens een import, vliegt de import omhoog. Ik heb nog nooit gezien dat hij de import constant houdt, en dan maar de batterij gaat ontladen.
Plus: hoe kan ik nu zien dat een import-activatie aFRR is of onbalans? Doordat de activatie langer dan 9 minuten duurt?
Het zou dus wel helpen als @Balans Energie ons eens zou uitleggen hoe dit allemaal werkt (inclusief alle benoemde edge-cases), hoe je kan observeren wat het systeem aan het doen is, en wat de beste regel-strategie voor jezelf / je EV is.
[ Voor 20% gewijzigd door QuarkuS op 22-07-2026 11:50 ]
Net hier ook getest, en er ging hier ook 14kW over de P1 als ik de auto op 11kW laden zette tijdens een 6kW aFRR activatie.Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:40:
[...]
Nee ik bedoel dat ervoor wordt gezorgd dat je niet over de AFRR grens heen gaat op je P1 meter bij 16kW verbruik en 6kW AFRR.
Bij mij bleef de netaansluiting stabiel toen ik de auto ging laden op 11kW.Get!em schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Net hier ook getest, en er ging hier ook 14kW over de P1 als ik de auto op 11kW laden zette tijdens een 6kW aFRR activatie.
Het blijft een black box, zowel qua werking als qua verdiensten.
Die test van mij was rond 10:00. Sinds 10:30u geen auto meer geladen en de batterij wordt sindsdien vrijwel steeds geladen tegen 12kW.Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:53:
[...]
Bij mij bleef de netaansluiting stabiel toen ik de auto ging laden op 11kW.
Het blijft een black box, zowel qua werking als qua verdiensten.
In de huidige activatie nogmaals geprobeerd. Om 1300 de autolader gestart. Nu gaat de netaanslutiing wel 4kW omhoog als ik met 11kW ga laden.Get!em schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:55:
[...]
Die test van mij was rond 10:00. Sinds 10:30u geen auto meer geladen en de batterij wordt sindsdien vrijwel steeds geladen tegen 12kW.
Misschien heeft het er toch mee te maken dat de ene activatie een AFRR type is en de andere een onbalans type (waar dat wel altijd gebeurde).
Passieve onbalans zit geen vermogen ccommitment op voor Balans.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De actieve toestand moet gewoon als lokaal uitleesbare parameter beschikbaar komen. Of dat een lokale api, een modbus register, mqtt of iets anders is maakt niet uit, maar om in de toekomst mee te kunnen draaien is de table stakes.QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:48:
[...]
En wat zou dat dan betekenen? Dat je ineens import-tarief betaalt voor een aFRR import (wat normaal export-tarief is)? En dat dat halverwege dus switcht?
De EMS lijkt er niet echt moeite voor te doen om de import op X te houden, moet ik zeggen. Altijd als ik de lader aanzet tijdens een import, vliegt de import omhoog. Ik heb nog nooit gezien dat hij de import constant houdt, en dan maar de batterij gaat ontladen.
Plus: hoe kan ik nu zien dat een import-activatie aFRR is of onbalans? Doordat de activatie langer dan 9 minuten duurt?
Het zou dus wel helpen als @Balans Energie ons eens zou uitleggen hoe dit allemaal werkt (inclusief alle benoemde edge-cases), hoe je kan observeren wat het systeem aan het doen is, en wat de beste regel-strategie voor jezelf / je EV is.
Ja, maar wat is het nu voor activatie.Ronald schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:07:
Passieve onbalans zit geen vermogen ccommitment op voor Balans.
Om 13:14 de autolader uitgezet en hij schiet naar 9600W op de netaansluiting. Niet echt een 'onbalans' activatie want die zijn (of waren) altijd volle bak toch?
:strip_exif()/f/image/KBLSM3XcWy2qyzcCz8bOIG8H.png?f=user_large)
Misschien dit?
Close but no cigar

Om 13:24 lader aangezet, netaansluiting blijft strak op die 9600W.

Maar om 13:27 schiet hij ineens eroverheen en wordt het een grillig patroon rond de 14.000W op de netaansluiting.
Grid peak having is onveranderd op die 9172 gebleven.
SOC is hier inmiddels op 83% vooral door imports (totaal al 21 kWh). Er wordt geen ruimte gehouden voor de productie van de PV. Ik begrijp het even niet meer.
Loopt snel op idd.deejeebv schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:32:
SOC is hier inmiddels op 83% vooral door imports (totaal al 21 kWh). Er wordt geen ruimte gehouden voor de productie van de PV. Ik begrijp het even niet meer.
Als ik de autolader op een laag amperage zet, bijvoorbeeld 9A dan blijft de batterij nu onverminderd doorladen met -11.251W (dus 100% vermogen) en wordt gewoon het netverbruik opgeplust om de autolader te faciliteren.
Ik dacht dat ik door auto te laden tijdens de activatie het batterijgebruik (en omzettingsverlies) zou verminderen maar dat werkt dus niet.
Bij mij staat de PV-voorspelling op maar liefst 3,5kWh... SolCast denkt 28...deejeebv schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:32:
Tot zoverre acteert het model naar de voorspelling bij mij... al zet ik een vraagteken bij de voorspelling.
Zou het kunnen dat de nieuwe Deye (eindigend op 05) stiller is?Ronald schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:41:
Dat is meer de Deye stiller houden… Beast mode is niet best
Ik heb de nieuwe en heb hem eigenlijk nooit gehoord, ook de vermelde piep niet.
Hij maakt wel zo’n hoge piep als van marterverjagers, maar die hoor ik buiten de kast al niet meer.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Hier ook, de BE voorspelling is al gerealiseerd en is ook maar 50% van mijn eigen forecast in HA.
15 kWh al geimporteerd.
Nu op 66% - ik kom wel goed uit denk ik. Ik verwacht nog 30 kWh zon, maar als ik naar buiten kijk lijkt het er meer op dat het gaat regenen dan dat de zon gaat schijnen
15 kWh al geimporteerd.
Nu op 66% - ik kom wel goed uit denk ik. Ik verwacht nog 30 kWh zon, maar als ik naar buiten kijk lijkt het er meer op dat het gaat regenen dan dat de zon gaat schijnen
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
De 5 is ook stuk kleiner in afmeting zag ik. Denk prima upgrade tov de 4Puppetmaster schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:35:
[...]
Zou het kunnen dat de nieuwe Deye (eindigend op 05) stiller is?
Ik heb de nieuwe en heb hem eigenlijk nooit gehoord, ook de vermelde piep niet.
Hij maakt wel zo’n hoge piep als van marterverjagers, maar die hoor ik buiten de kast al niet meer.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Nu weer aan het exporteren, begrijp niets van de prijzen op tennergySpeedy-Andre schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:20:
[Afbeelding]
Hij is wel snel vol zo, als het bewolkt blijft loopt ie wellicht niet over voor er een export reeks komt.
Althans ik neem aan dat ie de lading straks weer kwijt is
Waarschijnlijk zijn die gewoon laag, alleen heeft BE wellicht een goede BID gedaan qua verkoop(zag een verkooppiek rond 16:00 voor 10 cent. Prijzen zijn ook op onbalansmarkt laag. Zelf doe ik niet mee met de verkoop met een SoC van 50%, maar er wordt hier nu ook niet bijgeladen met lage prijzen van -7 cent. Dat verklaard ook het probleem van @KoningSlakkie dat er niet ingekocht wordt als de prijs laag is. Waarschijnlijk hebben ze een flinke pool nodig om daadwerkelijk in te kopen. En als b.v. 50% van ons al op PV de 100% haalt, dan hebben ze misschien niet genoeg massa om op dit moment daadwerkelijk te bieden qua inkoop. En gezien de vele imports van vanochtend hebben ze hun quota qua inkoop waarschijnlijk al gehaald...Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:58:
[...]
Nu weer aan het exporteren, begrijp niets van de prijzen op tennergy
De exportactivatie was van 15:55 tm 16:00.jeeedeee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:44:
[...]
Waarschijnlijk zijn die gewoon laag, alleen heeft BE wellicht een goede BID gedaan qua verkoop(zag een verkooppiek rond 16:00 voor 10 cent. Prijzen zijn ook op onbalansmarkt laag. Zelf doe ik niet mee met de verkoop met een SoC van 50%, maar er wordt hier nu ook niet bijgeladen met lage prijzen van -7 cent. Dat verklaard ook het probleem van @KoningSlakkie dat er niet ingekocht wordt als de prijs laag is. Waarschijnlijk hebben ze een flinke pool nodig om daadwerkelijk in te kopen. En als b.v. 50% van ons al op PV de 100% haalt, dan hebben ze misschien niet genoeg massa om op dit moment daadwerkelijk te bieden qua inkoop. En gezien de vele imports van vanochtend hebben ze hun quota qua inkoop waarschijnlijk al gehaald...
De prijs voor invoeden lag toen op - € 75,40 bij Tennergy.
Negatieve invoedenprijs betekent toch dat wij betalen om de stroom op het net te mogen zetten?
Als BE via AFRR geactiveerd wordt op 10 ct betekend dat ze 10ct of lager geboden hebben... Hoger wordt je niet geactiveerd, want tennet heeft het volume wat bij de hogere prijs hoort niet opgevraagd.
AFRR krijg je dat, ook in regeltoestand 2.
Dat geld voor op- en afregel biedingen.
Passieve onbalans volgt zelfde biedladder lijkt het; maar kans op grote boze 2.
AFRR krijg je dat, ook in regeltoestand 2.
Dat geld voor op- en afregel biedingen.
Passieve onbalans volgt zelfde biedladder lijkt het; maar kans op grote boze 2.
15:45-1600 biedladder en opregelen was 169MW (om 16:00)... dan kijk je naar 170MW op de biedladder en die was €87,59/MWhWolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:53:
[...]
De exportactivatie was van 15:55 tm 16:00.
De prijs voor invoeden lag toen op - € 75,40 bij Tennergy.
Negatieve invoedenprijs betekent toch dat wij betalen om de stroom op het net te mogen zetten?
Die 169MW kan ik nu niet terugvinden, waar zie je die?Ronald schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:57:
[...]
15:45-1600 biedladder en opregelen was 169MW (om 16:00)... dan kijk je naar 170MW op de biedladder en die was €87,59/MWh
Bij tennergy was dit de stand van zaken, oranje is invoeden en stond op dat negatieve getal.

Nogal een verschil met de door jou genoemde €87,59/MWh. Gezien er nog geen koppelingen plaatsvinden tussen im- en export AFRR's zou ik dan dus mogen verwachten dat de verrekenprijs over 2 dagen op die €87,59/MWh staat in het portaal voor dit kwartier?
Ook al was er maar 5 minuten een activatie in dat kwartier
Verkopen tegen een negatieve onbalansprijs. Waarom @Balans Energie ?
Je weet niet wat de huidige affr prijs is. Das direct waar ik zelf tegen aan loop: ben een beetje te control freak om het maar te geloven dat het goed komt. Hopelijk komt er een goede api.ede schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:43:
Bij aFRR krijgen we de gunstigste van de twee tarieven toch?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:10:
[...]
Die 169MW kan ik nu niet terugvinden, waar zie je die?
Bij tennergy was dit de stand van zaken, oranje is invoeden en stond op dat negatieve getal.
[Afbeelding]
Nogal een verschil met de door jou genoemde €87,59/MWh. Gezien er nog geen koppelingen plaatsvinden tussen im- en export AFRR's zou ik dan dus mogen verwachten dat de verrekenprijs over 2 dagen op die €87,59/MWh staat in het portaal voor dit kwartier?
Ook al was er maar 5 minuten een activatie in dat kwartier
Nu weer hetzelfde fenomeen, exporteren met een negatief invoedtarief.ede schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:43:
@paQ Ik zou het graag willen geloven, maar een bevestiging of uitleg zou superfijn zijn.
Ik zie verder geen reden om tegen negatieve tarieven te verkopen waar we twee keer zoveel voor betaald hebben.Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:04:
[...]
[...]
Nu weer hetzelfde fenomeen, exporteren met een negatief invoedtarief.
@paQ Ik zou het graag willen geloven, maar een bevestiging of uitleg zou superfijn zijn.
Ik had een mailtje aan Balans Energie gestuurd waarom er zoveel werd ingekocht en daardoor mijn batterij vol was en ging terugleveren.
Ik kreeg het volgende antwoord.
Bedankt voor jouw bericht, ik begrijp inderdaad dat dit er gek uit ziet, maar alles klopt gewoon. Er is vandaag namelijk meer geïmporteerd dan gebruikelijk doordat de prijs op dat moment gunstig was, daarom is er dus zoveel kW opgeladen vanuit het net. De voorspelling van ons EMS-systeem zat inderdaad net iets naast zijn verwachting van de opwek, maar in vergelijking met wat er is bespaard/verdient door het opladen is dit minimaal. Je kan dit zelf over 48 uur terug zien in de resultaten, mocht je er dan nog vragen over hebben, ben je uiteraard welkom om deze te stellen.
Nog een fijne dag toegewenst!
Ik kreeg het volgende antwoord.
Bedankt voor jouw bericht, ik begrijp inderdaad dat dit er gek uit ziet, maar alles klopt gewoon. Er is vandaag namelijk meer geïmporteerd dan gebruikelijk doordat de prijs op dat moment gunstig was, daarom is er dus zoveel kW opgeladen vanuit het net. De voorspelling van ons EMS-systeem zat inderdaad net iets naast zijn verwachting van de opwek, maar in vergelijking met wat er is bespaard/verdient door het opladen is dit minimaal. Je kan dit zelf over 48 uur terug zien in de resultaten, mocht je er dan nog vragen over hebben, ben je uiteraard welkom om deze te stellen.
Nog een fijne dag toegewenst!
Zon had ik haast niet hier, dat zal Andre wel gepikt hebben
Wel veel import
Wel veel import
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Of ze hebben vandaag lang doorgewerkt bij Balans, of aFRR is geautomatiseerd. Ik zag na werktijd namelijk wat aFRR activaties.
Ik zie wel af en toe van deze mini exportjes:zunrob schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:39:
Of ze hebben vandaag lang doorgewerkt bij Balans, of aFRR is geautomatiseerd. Ik zag na werktijd namelijk wat aFRR activaties.
/f/image/bbvZGnrZVOHBnYlgENn69DoS.png?f=fotoalbum_large)
Eerst maar eens zien wat er overmorgen van over is gebleven. Voorlopig heb ik een shitload aan import en dus kosten. Of er moeten tarieven worden toegepast waar we nu nog geen weet van hebben.
Lijkt me niet goed, heb je 1 module voor niks als de 29% niet kunt gebruiken?Ronaldo 013 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:32:
[Afbeelding]
Sinds 1800 uur weinig activiteit. Wel EV deels geladen van SOC 58 naar SOC 29. Batterij in stand-by en pakt geen verbruik meer. Gaat via net.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik zie dat je pas 3 weken je installatie hebt. Controleer je bekabeling want dit gedrag is niet OK.Ronaldo 013 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:32:
[Afbeelding]
Sinds 1800 uur weinig activiteit. Wel EV deels geladen van SOC 58 naar SOC 29. Batterij in stand-by en pakt geen verbruik meer. Gaat via net.
Vandaag was er naar mijn mening goed gedrag vanuit de thuisaccu. Ik vertrok naar mijn werk met 25% SoC. Gedurende de dag is er 28 kWh uit het net geïmporteerd (mocht van mij meer zijn) en toevallig produceerden de zonnepanelen ook 28 kWh. In totaal is daardoor 43 kWh in de accu gegaan.
Ik kwam rond 22:00 uur thuis met een SoC van 76% (7kWh export) en een bijna lege auto (17%). Daardoor kan ik nu mooi laden met de goedkope stroom. Ik heb in EVCC battery boost aangezet tot 30% thuisaccu SOC. De auto zal niet helemaal vol raken, maar laden tot net geen 50% en dat is ruim voldoende om morgen weer naar mijn werk en terug te rijden.
Ik kwam rond 22:00 uur thuis met een SoC van 76% (7kWh export) en een bijna lege auto (17%). Daardoor kan ik nu mooi laden met de goedkope stroom. Ik heb in EVCC battery boost aangezet tot 30% thuisaccu SOC. De auto zal niet helemaal vol raken, maar laden tot net geen 50% en dat is ruim voldoende om morgen weer naar mijn werk en terug te rijden.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5
Dat zou een hoop verklaren, maar ik hoop dat er dan geprobeerd wordt om voldoende vanuit een andere markt in te gaan kopen.jeeedeee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:44:
[...]
Waarschijnlijk zijn die gewoon laag, alleen heeft BE wellicht een goede BID gedaan qua verkoop(zag een verkooppiek rond 16:00 voor 10 cent. Prijzen zijn ook op onbalansmarkt laag. Zelf doe ik niet mee met de verkoop met een SoC van 50%, maar er wordt hier nu ook niet bijgeladen met lage prijzen van -7 cent. Dat verklaard ook het probleem van @KoningSlakkie dat er niet ingekocht wordt als de prijs laag is. Waarschijnlijk hebben ze een flinke pool nodig om daadwerkelijk in te kopen. En als b.v. 50% van ons al op PV de 100% haalt, dan hebben ze misschien niet genoeg massa om op dit moment daadwerkelijk te bieden qua inkoop. En gezien de vele imports van vanochtend hebben ze hun quota qua inkoop waarschijnlijk al gehaald...
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5
Obv dit forum heb ik onderstaande schakeling in elkaar gedraaid (ik heb alles van hager). Ik wil graag wegblijven van de "allegaartjes" die aangeboden worden door BE (ook obv de feedback in dit forum). Als ik eea zo ga aansluiten vergeet ik dan nog iets of andere feedback? belangrijkste zaken:
- geen type b aardlek voor de deye (niet nodig cf. instructie)
- 300mA aardlek voor de Deye (30 mA is te laag)
- manuele 1-0-11 switch met nulstand (dus geen ATS met zwevende nul)
- load uitgang wordt 10mm2 maar dan wel begrenst met C40 automaat (kabel lengte 8m)
- bestaande PV inverters komen op "gen" poort en worden frequentie-aangestuurd door Deye (mag ivm geisoleerd PV "eiland")
vraag: - geen surge protector geinstalleerd (niet nodig met deze MTS?)
- moeten er nog 1 of 2 werkschakelaars onder de deye?
[ Voor 19% gewijzigd door develdonk op 23-07-2026 06:16 ]
@develdonk zeker verrassend, maar de Hager sft440 schakelt dus niet nul-veilig…
Het symbool is een haakje aan de nul in het schakel schema op de automaat.
Dus wel Sontheimer en kraus&naimer, niet Hager en Geya
Verder denk ik dat je via de c40 naar je verdeelklemmen wil
[ Voor 56% gewijzigd door Ronald op 23-07-2026 06:27 ]
ok check bedankt, dus;Ronald schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:21:
@develdonk zeker verrassend, maar de Hager sft440 schakelt dus niet nul-veilig…
- geen hager maar Sontheimer 1-0-11 schakelaar gebruiken ivm zevende nul
- C40 automaat verplaatsen en dus achter de 1-0-11 (sontheimer) schakelaar
Goedemorgen,
Het lijkt erop dat ik ook toegevoegd ben aan de AFRR. Alleen kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan zien?
Het lijkt erop dat ik ook toegevoegd ben aan de AFRR. Alleen kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan zien?
Is natuurlijk niet gek, zeker niet als het bedrag laag genoeg is. Verkeerde gedachte dat aFRR altijd geld oplevert, had ik nog niet goed in m'n hoofd zittenRonald schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:27:
@--Erik-- waarom is het gek om te betalen voor inkoop?
Er zijn echt niet genoeg momenten met negatieve prijzen
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Mijn eerste dag met AFRR… staat nu op Dashboard (21e). HA met de tenergy prijzen geeft €4,85 resultaat, dashboard bijna €8 netto resultaat.
Dus we kunnen dus zeker niet meer uitgaan van de prijsvorming uit het tenergy Dashboard.
Dus we kunnen dus zeker niet meer uitgaan van de prijsvorming uit het tenergy Dashboard.
Tenergy prijzen zijn sowieso altijd al schattingen toch? Of bedoel je verrekenprijzen?Ronald schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:54:
Mijn eerste dag met AFRR… staat nu op Dashboard (21e). HA met de tenergy prijzen geeft €4,85 resultaat, dashboard bijna €8 netto resultaat.
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:57:
[...]
Ik zie dat je pas 3 weken je installatie hebt. Controleer je bekabeling want dit gedrag is niet OK.
Hele nacht niets gedaan, nu op 30% door opwek PV. Dus er is toch ergens nog contact.
Alle kabels gecheckt. Niets geks aan kunnen ontdekken. In ieder geval wel melding gemaakt bij BE.
Op het balans dashboard onder tabje account.met451 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:47:
Goedemorgen,
Ik heb niet gecontroleerd maar verwachtte eigenlijk dat tenergy biedladder X afgeroepen volume is.Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:22:
[...]
Tenergy prijzen zijn sowieso altijd al schattingen toch? Of bedoel je verrekenprijzen?
Verrekenprijs is wat ik begrijp niet direct bekend… al snap ik die nog niet
Verrekenprijs is de volgende dag beschikbaar op https://www.tennet.eu/nl/...rrekening/verrekenprijzenRonald schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Ik heb niet gecontroleerd maar verwachtte eigenlijk dat tenergy biedladder X afgeroepen volume is.
Verrekenprijs is wat ik begrijp niet direct bekend… al snap ik die nog niet
Dit is ook de prijs die Balans twee dagen later toont in het resultaten dashboard onder Inkoopprijs en Verkoopprijs.
Vooral bij regeltoestanden wijkt de verrekenprijs vaak af van de Tennergy geschatte prijzen.
Dat lijkt op mijn situatie, alleen gaat hij hier bij 13% op idle omdat de batterij firmware daarop is ingesteld, 29% is wel erg hoog wat doet denken aan een afwijkende capaciteit of een slechte DC verbinding.Ronaldo 013 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:32:
[Afbeelding]
Bij mij vroegen ze om informatie van de batterij displays, namelijk de cell capacity (1e menu analog, 4x down en enter).
Ik merk op dat bij de bovenste batterij de CC erg laag is (46 duidt op de meeste laadacties).
Dat laatste heb ik nog niet met BE gecommuniceerd, echter krijg ik op andere vragen die ik 10 juli stelde geen antwoord.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Goed dat je de kabels hebt gecontroleerd. Ik kan je sowieso ook de Lillygo oplossing aanraden waarmee je elke accu kan monitoren via Home Assistant, vaak zie je daar ook tekenen van (beginnende) ellende.Ronaldo 013 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:33:
[...]
~[Afbeelding]
Hele nacht niets gedaan, nu op 30% door opwek PV. Dus er is toch ergens nog contact.
Alle kabels gecheckt. Niets geks aan kunnen ontdekken. In ieder geval wel melding gemaakt bij BE.
Hopelijk kan Balans wat voor je betekenen, laat je nog even weten wat het euvel was?
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 23-07-2026 11:10 ]
Dus de @paQ plugin is nu een minimum bedrag plugin geworden? Het zal nooit lager zijn maar waarschijnlijk wel iets hoger?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
De plugin herberekend alleen de in het dashboard gepresenteerde gegevens naar all in.Moby schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:34:
Dus de @paQ plugin is nu een minimum bedrag plugin geworden? Het zal nooit lager zijn maar waarschijnlijk wel iets hoger?
Het BE dashboard zal altijd al de 'eindprijs' presenteren lijkt me.
Ik heb een 3-fase Load meter van homewizard. Het leuke is ik kan heel laagdrempelig spelen met de tarieven en zo verschillende scenario's bekijken voor de kosten. Edit: dus data is niet op basis van mijn p1-meter maar de onderliggende 3-fase meter tussen de accu en de groepenkast die het daadwerkelijk tekort/overschot kan meten.
Dit zijn zouden kosten zijn voor dit jaar 2026 tot nu toe (op het dashboard van balans energie missen er een paar dagen, maar het onderstaande even ter indicatie)
Vast contract: 826 euro
Dynamisch tarief: 446 euro
Balans energie (@paQ plug in): 229 euro
Ik had zelf vast-contract genomen als ik geen thuisaccu had dit jaar en daardoor heb ik een besparing van 597 euro tot nu toe. Voor een heel jaar ff heel makkelijk x2 zou dat uit komen op een besparing van ~1200 euro aan het einde van het jaar.
Dit zijn zouden kosten zijn voor dit jaar 2026 tot nu toe (op het dashboard van balans energie missen er een paar dagen, maar het onderstaande even ter indicatie)
Ik had zelf vast-contract genomen als ik geen thuisaccu had dit jaar en daardoor heb ik een besparing van 597 euro tot nu toe. Voor een heel jaar ff heel makkelijk x2 zou dat uit komen op een besparing van ~1200 euro aan het einde van het jaar.
[ Voor 11% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-07-2026 15:25 ]
Is dat niet remote uit te lezen?Speedy-Andre schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:37:
Bij mij vroegen ze om informatie van de batterij displays, namelijk de cell capacity (1e menu analog, 4x down en enter).
Je vergeet je verliezen mee te rekenen. als ik bereken met 20% is het 863 euro goedkoper voor vaste contract per jaar en 255 euro euro goedkoper dan dynamische tarieven per jaar.KoningSlakkie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:38:
Ik heb een 3-fase Load meter van homewizard. Het leuke is ik kan heel laagdrempelig spelen met de tarieven en zo verschillende scenario's bekijken voor de kosten.
nu neem je niet op hetzelfde moment af van het net dan wanneer je daadwerkelijk verbruikt, dit kan positief of negatief uitvallen, dat kan je bijna niet berekenen.
De weergave van "winst/verlies" in het dashboard is gebaseerd op de vergelijking met een dynamisch tarief. Daardoor geeft deze waarde niet direct aan of je daadwerkelijk goedkoop of duur stroom hebt ingekocht.
Bijvoorbeeld:
- Avond: dynamisch tarief is €0,30/kWh. Je neemt 50 kWh af tegen €0,20/kWh. In het dashboard staat dan €5 winst (50 × €0,10), omdat je €0,10 per kWh onder het dynamische tarief hebt ingekocht. De daadwerkelijke kosten zijn echter €10.
- Middag: dynamisch tarief is €0,00/kWh. Je neemt 50 kWh af tegen €0,10/kWh. In het dashboard staat dan €5 verlies (50 × €0,10), omdat je €0,10 per kWh boven het dynamische tarief hebt ingekocht. De daadwerkelijke kosten zijn echter slechts €5.
Ik heb hetzelfde probleem, stopt rond de 17-22% en begint pas weer met ontladen als de accu weer ~30% is. Hiervoor heb ik toevallig een service bezoek gehad, ze hebben de interne contacten aangedraaid. Maar dat zal waarschijnlijk niet het probleem verhelpen. Ze vertelde mij ook dat het een firmware issue is en dat ze hier mee bezig zijn.Speedy-Andre schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Dat lijkt op mijn situatie, alleen gaat hij hier bij 13% op idle omdat de batterij firmware daarop is ingesteld, 29% is wel erg hoog wat doet denken aan een afwijkende capaciteit of een slechte DC verbinding.
Ik merk op dat bij de bovenste batterij de CC erg laag is (46 duidt op de meeste laadacties).
Dat laatste heb ik nog niet met BE gecommuniceerd, echter krijg ik op andere vragen die ik 10 juli stelde geen antwoord.
[Afbeelding]
Nee ik heb het niet over de hoofdmeter gegevens maar over de load-meter waar het huis op zit. Deze houdt daadwerkelijk het echte verbruik bij op het moment (of overschot). Daarmee wordt de kostprijs berekend tegen de geldende kWh/prijs in het kwartier op dat moment.Borduif81 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Je vergeet je verliezen mee te rekenen. als ik bereken met 20% is het 863 euro goedkoper voor vaste contract per jaar en 255 euro euro goedkoper dan dynamische tarieven per jaar.
nu neem je niet op hetzelfde moment af van het net dan wanneer je daadwerkelijk verbruikt, dit kan positief of negatief uitvallen, dat kan je bijna niet berekenen.
De weergave van "winst/verlies" in het dashboard is gebaseerd op de vergelijking met een dynamisch tarief. Daardoor geeft deze waarde niet direct aan of je daadwerkelijk goedkoop of duur stroom hebt ingekocht.
Bijvoorbeeld:Dit laat zien dat de indicator "winst/verlies" alleen weergeeft hoe jouw prijs zich verhoudt tot het dynamische tarief. Het zegt niets over de absolute kosten. In dit voorbeeld lijkt de eerste situatie beter omdat er €5 winst wordt getoond, terwijl de stroom uiteindelijk juist twee keer zo duur was als in de tweede situatie.
- Avond: dynamisch tarief is €0,30/kWh. Je neemt 50 kWh af tegen €0,20/kWh. In het dashboard staat dan €5 winst (50 × €0,10), omdat je €0,10 per kWh onder het dynamische tarief hebt ingekocht. De daadwerkelijke kosten zijn echter €10.
- Middag: dynamisch tarief is €0,00/kWh. Je neemt 50 kWh af tegen €0,10/kWh. In het dashboard staat dan €5 verlies (50 × €0,10), omdat je €0,10 per kWh boven het dynamische tarief hebt ingekocht. De daadwerkelijke kosten zijn echter slechts €5.
Dus de vast-contract en dynamische prijzen komen niet van het balans-energie dashboard.
Dus ja je hebt gelijk
[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-07-2026 15:24 ]
Het moet haast een firmware issue zijn, want zowel @Quaros als ik hebben hier ook last van, zie: Quaros in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Daarmee komt het totaal op (minstens) vijf mensen in dit topic alleen al
Daarmee komt het totaal op (minstens) vijf mensen in dit topic alleen al
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo - Wordt mijn vriendje op Joulo (ERE)
Ik ben maar 1 keer tot 13% gezakt, maar toen ging de boel idle… was voor ik de LilyGo had… maar vermoedelijk heb ik wel zelfde issue als @Speedy-Andre ?
En je teruglevering dan?KoningSlakkie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:18:
[...]
Nee ik heb het niet over de hoofdmeter gegevens maar over de load-meter waar het huis op zit. Deze houdt daadwerkelijk het echte verbruik bij op het moment (of overschot). Daarmee wordt de kostprijs berekend tegen de geldende kWh/prijs in het kwartier op dat moment.
Dus de vast-contract en dynamische prijzen komen niet van het balans-energie dashboard.
Dus ja je hebt gelijken dat heb ik juist wel meegenomen.
Die zit sowieso niet op die meter.
Niet door BE, die ziet een gemiddelde van alle batterijen en de Lilygo kan de CC waarde niet zien.
Het lijkt er wel op met de nieuwe batterijen (met DC switch), de BMS print is anders dan de oudere modellen (heeft een Dry contactblokje) en die 13% zit in de firmware.Ronald schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:23:
Ik ben maar 1 keer tot 13% gezakt, maar toen ging de boel idle… was voor ik de LilyGo had… maar vermoedelijk heb ik wel zelfde issue als @Speedy-Andre ?
Ik had nog geen BMS uitlezing toen dit gebeurde, dat sluit wel uit dat dit er invloed op heeft.
Ik vermoed dat je batterijen ongelijk geladen/ontladen worden, ik weet eigenlijk niet of 1 batterij op 13% genoeg is om alles op idle te zetten.KoningSlakkie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:16:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem, stopt rond de 17-22% en begint pas weer met ontladen als de accu weer ~30% is. Hiervoor heb ik toevallig een service bezoek gehad, ze hebben de interne contacten aangedraaid. Maar dat zal waarschijnlijk niet het probleem verhelpen. Ze vertelde mij ook dat het een firmware issue is en dat ze hier mee bezig zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik heb alleen een enphase systeem dus AC gekoppeld. Die gaat dus wel langs de 3-fase meter. Dus die wordt dus ook meegenomen met de ingestelde teruglevertarieven.paQ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:45:
[...]
En je teruglevering dan?
Die zit sowieso niet op die meter.
Toen de accu in idle ging bij 22% in solarman was de laagste SOC 21,44% op het display.Speedy-Andre schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:51:
[...]
Ik vermoed dat je batterijen ongelijk geladen/ontladen worden, ik weet eigenlijk niet of 1 batterij op 13% genoeg is om alles op idle te zetten.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85699456
Op idle gaan is een beveiliging, misschien is er een onder- of overspanning gemeten?KoningSlakkie schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:54:
[...]
Toen de accu in idle ging bij 22% in solarman was de laagste SOC 21,44% op het display.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85699456
Wederom geen idee of dat direct tot idle leidt of dat het regelmatig moet gebeuren.
De 13% is duidelijk een firmware grens, met hogere percentages zou je meer gegevens moeten bekijken (loggen) om een oorzaak te vinden.
Is 13% de DoD grens? Dat lijkt vrij hoog voor LFP.
Nee hoor, bij mij is de accu ondergrens 5%. daar komt hij toch af en toe wel op als ik een EV doe laden savonds.
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
De monteur zei tussen 4-8% is normaal.Olaf van der Spek schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:27:
Is 13% de DoD grens? Dat lijkt vrij hoog voor LFP.
Die 5% is de default waarde van de Deye. Staat zo ingesteld in de settings.epicfailguy23 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:28:
Nee hoor, bij mij is de accu ondergrens 5%. daar komt hij toch af en toe wel op als ik een EV doe laden savonds.
paQ's Balans Energie plugin voor FireFox (Mobile) - Balans Energie BMS uitlezen met Lilygo - Wordt mijn vriendje op Joulo (ERE)
Bj mij is het ook 5%. Lager nog nooit gezien.
[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 23-07-2026 18:44 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
BE gesproken. Vermoeden was wellicht door een firmware update of beveiliging daar batterij de 13 % had aangetikt paar dagen geleden.Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Goed dat je de kabels hebt gecontroleerd. Ik kan je sowieso ook de Lillygo oplossing aanraden waarmee je elke accu kan monitoren via Home Assistant, vaak zie je daar ook tekenen van (beginnende) ellende.
Hopelijk kan Balans wat voor je betekenen, laat je nog even weten wat het euvel was?
Verzoek nog per mail vanuit BE:
Goedemorgen Ronald,
Om dit zo goed mogelijk op te kunnen pakken wil ik je vragen om foto's door te sturen van de schermpjes op de batterij modules. Hier staat namelijk informatie op die belangrijk is voor mijn collega van de IT afdeling, op deze wijze kunnen wij controleren wat hier precies gebeurt en de juiste procedure starten.
De informatie die wij nodig hebben vind je via de volgende wijze:
- Druk 1x op de knop [MENU]
- Druk 1x op de knop [ENTER]
- Druk 4x op de knop [DOWN] en ga naar CellCapacity
- Druk vervolgens 1x op de knop [Enter]
Zodra de foto's zijn ontvangen en bekeken door mijn collega van IT, zullen we contact met jou opnemen.
Behoorlijke onbalans tussen de batterijen zo te zien.
Eind middag antwoord op mail
Vanavond weer gecheckt:
Ziet er weer stuk beter uit.
1% op 1 van de batterij units hier gezienjacovn schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:43:
Bj mij is het ook 5%. Lager nog nooit gezien.
was 3% gemiddeld (voor 1 minuut), direct daarna weer 4-5%.
Je installatie is 3 weken oud, hebben de nieuwste accu's dan ook een firmwareprobleemRonaldo 013 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:28:
[...]
BE gesproken. Vermoeden was wellicht door een firmware update of beveiliging daar batterij de 13 % had aangetikt paar dagen geleden.
Juist die ja, er is trouwens niks opgelost want hij gaat volgens mij gewoon weer bij 29% al op idle.Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:49:
[...]
Je installatie is 3 weken oud, hebben de nieuwste accu's dan ook een firmwareprobleem
Die 13% is niet (zichtbaar) aangetikt, dat zou @Ronaldo 013 bij History kunnen nakijken.
Ik had na 3 negatieve dagen, en een van 10 euro, idd ook weer een lekkere, net geen 18 euro.
Vandaag al weer 40 kWh geexporteerd, ik hoop nu nog wat, prijzen best leuk nu! (29 cent all in, kleine 15 cent kaal)
Nu al een export 24 minuten aan de gang.
Vandaag al weer 40 kWh geexporteerd, ik hoop nu nog wat, prijzen best leuk nu! (29 cent all in, kleine 15 cent kaal)
Nu al een export 24 minuten aan de gang.
[ Voor 48% gewijzigd door blue eyes op 23-07-2026 19:58 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Nouja de "oude" accu's hadden ook een firmware probleem waar toen servicebezoeken (zonder onderwerp) voor zijn uitgevoerd.Speedy-Andre schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Juist die ja, er is trouwens niks opgelost want hij gaat volgens mij gewoon weer bij 29% al op idle.
Die 13% is niet (zichtbaar) aangetikt, dat zou @Ronaldo 013 bij History kunnen nakijken.
Duur grapje om elke keer weer mensen langs te sturen om een usb kabel en laptop in te pluggen.
Kennelijk niet duur genoeg om mijn (theoretische) extra kabeltje tussen het EMS en BMS te prikken en de data op afstand te monitoren.Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:59:
[...]
Nouja de "oude" accu's hadden ook een firmware probleem waar toen servicebezoeken (zonder onderwerp) voor zijn uitgevoerd.
Duur grapje om elke keer weer mensen langs te sturen om een usb kabel en laptop in te pluggen.
Wellicht bied een grotere pool ook meer mogelijkheden om met enige zekerheid te bieden? Als er eerst 1 MW was aangemeld voor aFRR, dan heb je weinig veiligheidsmarge. Nu wellicht de volledige 5mw is aangemeld kun je bijv een bid van 4mw doen en heb je wat veiligheidsmarge.Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:00:
[...]
Volgens mij zijn we helemaal losgegaan met AFRR sinds iedereen afgelopen weekend is aangesloten. Accu heeft bijna geen rust meer
Accu wordt nu regelmatig langdurig op 10 kW geactiveerd.
Zelfs de nieuw gemaakte kabels (hoogwaardige neopreen 50 mm2) met dikke ogen worden tegen de 80 graden bij de aansluiting. Ze hangen aan een busbar, dus geen verdere hitte distributie vanaf daar, maar de DC breaker krijgt het evengoed te verduren.
Die warmte-ontwikkeling is ook een van de hoofdredenen waarom EV's vooralsnog een vrij gering trekgewicht hebben. Het wordt wel steeds zwaarder, maar dat zit hoofdzakelijk in kabeldiktes een weerstand van de aansluitingen.
Mijn auto heeft een boostknop. Dan kan hij max 10 sec voluit gaan. Je ziet de accu temperatuur dan ook razendsnel (hoog) oplopen. Als het al warm is en ik gebruik boost, dan stopt ie ook al na enkele seconden
gebruik het eigenlijk nooit, want gevaarlijk snel
Hoe dan ook, ik zou bij dergelijke activaties toch af en toe even poolshoogte nemen zo tegen het eind van zo'n langdurige belasting. En dan niet als de PV ook staat te blazen aan de AC zijde natuurlijk. Maar juist bij langdurige hoog vermogen conversie van DC naar AC. (of andersom)
Zelfs de nieuw gemaakte kabels (hoogwaardige neopreen 50 mm2) met dikke ogen worden tegen de 80 graden bij de aansluiting. Ze hangen aan een busbar, dus geen verdere hitte distributie vanaf daar, maar de DC breaker krijgt het evengoed te verduren.
Die warmte-ontwikkeling is ook een van de hoofdredenen waarom EV's vooralsnog een vrij gering trekgewicht hebben. Het wordt wel steeds zwaarder, maar dat zit hoofdzakelijk in kabeldiktes een weerstand van de aansluitingen.
Mijn auto heeft een boostknop. Dan kan hij max 10 sec voluit gaan. Je ziet de accu temperatuur dan ook razendsnel (hoog) oplopen. Als het al warm is en ik gebruik boost, dan stopt ie ook al na enkele seconden
Hoe dan ook, ik zou bij dergelijke activaties toch af en toe even poolshoogte nemen zo tegen het eind van zo'n langdurige belasting. En dan niet als de PV ook staat te blazen aan de AC zijde natuurlijk. Maar juist bij langdurige hoog vermogen conversie van DC naar AC. (of andersom)
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 23-07-2026 21:11 ]
Wat bedoel je met iedereen? Ik heb nu al een maand BE maar afrr staat nog steeds op "binnenkort".Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:00:
[...]
Volgens mij zijn we helemaal losgegaan met AFRR sinds iedereen afgelopen weekend is aangesloten. Accu heeft bijna geen rust meer
Je bent niet alleen. Nu 1 maand en een dag BE maar Afrr ook nog op binnenkort. Was op 16 juli een bericht van BE dat ze iedereen binnen 2 weken op Afrr hebben. Vanaf augustus iedereen meteen na aansluiting. We hebben net pech (all hebben andere maanden moeten wachten)klavertje3 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:16:
[...]
Wat bedoel je met iedereen? Ik heb nu al een maand BE maar afrr staat nog steeds op "binnenkort".
Dan heb je pechklavertje3 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:16:
[...]
Wat bedoel je met iedereen? Ik heb nu al een maand BE maar afrr staat nog steeds op "binnenkort".
We zijn gisteren geïnformeerd dat vrijwel al onze klanten aan ons aFRR-portfolio zijn toegevoegd. Deze klanten zijn via de officiële route aangemeld en zullen naar verwachting overmorgen actief worden.
Bijzonder, jij hebt kabels laten maken én een busbar en alsnog lopen de temperaturen hoog op.paQ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:10:
Accu wordt nu regelmatig langdurig op 10 kW geactiveerd.
Mijn auto heeft een boostknop. Dan kan hij max 10 sec voluit gaan. Je ziet de accu temperatuur dan ook razendsnel (hoog) oplopen. Als het al warm is en ik gebruik boost, dan stopt ie ook al na enkele secondengebruik het eigenlijk nooit, want gevaarlijk snel
Kom ik toch weer terug op mijn idee om dan maad Ds18B20 temperatuursensoren op de kabels te plakken.
Sja, niet gek ergens eigenlijk toch?Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:23:
[...]
Bijzonder, jij hebt kabels laten maken én een busbar en alsnog lopen de temperaturen hoog op.
Kom ik toch weer terug op mijn idee om dan maad Ds18B20 temperatuursensoren op de kabels te plakken.
Er was op moment van meten al 65 min ~235A door de kabels gegaan. Allicht wordt dat warm. Daar kun je mee lassen. Een laadkabel naar je auto wordt toch ook warm
Het is zeker veel stroom, maar we hebben in dit topic de licht uitgevoerde kabelogen en de slechte kwaliteit van de krimp aangewezen als oorzaak van de hoge temperatuur.paQ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:34:
[...]
Sja, niet gek ergens eigenlijk toch?
Er was op moment van meten al 65 min ~235A door de kabels gegaan. Allicht wordt dat warm. Daar kun je mee lassen. Een laadkabel naar je auto wordt toch ook warm
Jij hebt degelijke ogen én kabels en alsnog is de kabel erg heet.
De laadkabel naar mijn auto wordt trouwens nauwelijks warm, het is een 32A uitvoering dus dat zal een verschil maken.
Het is maar de vraag of dat erg heet is. De originele kabels werden echt loeiheet. Dan is 40 graden minder heet ineens niet meer zo'n issue.Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:50:
[...]
Het is zeker veel stroom, maar we hebben in dit topic de licht uitgevoerde kabelogen en de slechte kwaliteit van de krimp aangewezen als oorzaak van de hoge temperatuur.
Jij hebt degelijke ogen én kabels en alsnog is de kabel erg heet.
Ik denk dat je schrikt van de temperatuur op de terminals van een Chinesium alamatje in de groepenkast hoor
Maar goed, het kan dus ook zomaar zijn dat de DC schakelaar zelf een extra punt van weerstand vormt waardoor de temperatuur daar oploopt. Terminals richting Deye meten namelijk 10 graden minder.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 23-07-2026 21:59 ]
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met hun verzekering aangaande de BE installatie? Het volgende kreeg ik terug van de verzekeraar:
´Wij verzekeren alleen thuisbatterijen voor particulier gebruik. Onderstaand voorbeeld gaat al richting een zakelijke energie opslag installatie en dat verzekeren wij als particuliere verzekeraar niet. Daar horen overigens ook andere eisen bij, zoals een installatie conform NEN 1010, toepassing van de PGS 37-1-richtlijnen, een passende en brandveilige opstelling, compartimentering met minimaal 60 minuten brandwerendheid, ventilatie, gasdetectie en een goed werkend BMS. Voor particulier gebruik kun je uitgaan van maximaal 20kWh.'
en
'Dit soort risico’s zouden geïnspecteerd moeten worden en daar zijn wij op dit moment niet op ingericht. Een batterij van 96 kWh voor een particuliere situatie is voor ons nu simpelweg te groot om te kunnen verzekeren. Ons advies is daarom voor een dergelijk risico een andere verzekeraar te benaderen.'
Wie heeft zijn of haar BE installatie wel kunnen verzekeren en bij welke maatschappij werd dit wel geaccepteerd?
´Wij verzekeren alleen thuisbatterijen voor particulier gebruik. Onderstaand voorbeeld gaat al richting een zakelijke energie opslag installatie en dat verzekeren wij als particuliere verzekeraar niet. Daar horen overigens ook andere eisen bij, zoals een installatie conform NEN 1010, toepassing van de PGS 37-1-richtlijnen, een passende en brandveilige opstelling, compartimentering met minimaal 60 minuten brandwerendheid, ventilatie, gasdetectie en een goed werkend BMS. Voor particulier gebruik kun je uitgaan van maximaal 20kWh.'
en
'Dit soort risico’s zouden geïnspecteerd moeten worden en daar zijn wij op dit moment niet op ingericht. Een batterij van 96 kWh voor een particuliere situatie is voor ons nu simpelweg te groot om te kunnen verzekeren. Ons advies is daarom voor een dergelijk risico een andere verzekeraar te benaderen.'
Wie heeft zijn of haar BE installatie wel kunnen verzekeren en bij welke maatschappij werd dit wel geaccepteerd?
Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".
:strip_exif()/f/image/AIRaXR1nSQdELuNkpH4VS7QU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PuTLD7TpVcQMik1r9XdM6o9T.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uhz9RRmwk5eT4H5nCJvRhqB4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Aq2TXceM3uWdiR8TpbPr1vww.jpg?f=fotoalbum_large)