• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:51
QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:17:
Ik vraag me wel af of het meer-verbruik bovenop aFRR ook tegen aFRR tarief gerekend wordt. Stel dat er 6kW aFRR gevraagd wordt op mijn aansluiting, en ik zet m'n EV lader aan, zodat ik op 16kW uitkom, rekent hij dan voor de hele 16 kW het aFRR tarief, of alleen voor die 6 kW. En wat dan voor de rest?
Volgens mij werkt het net anders... Als er 6 kW aFRR afgenomen wordt, en jij zet je lader aan, dan gaat 6 kW naar de auto, en komt er 5 kW uit de accu... De deye controleert volgens mij de afname dmv het meten op de eastron zodat het P1 vermogen in lijn is met de afspraken van aFRR.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:04
jeeedeee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Volgens mij werkt het net anders... Als er 6 kW aFRR afgenomen wordt, en jij zet je lader aan, dan gaat 6 kW naar de auto, en komt er 5 kW uit de accu... De deye controleert volgens mij de afname dmv het meten op de eastron zodat het P1 vermogen in lijn is met de afspraken van aFRR.
Nou, wat ik zie, is dat het er gewoon bovenop komt. Hoewel ik nu dus wel zie dat hij gelimiteerd is op 14kW ipv 16kW (wat ik eerder wel had voor import). Dus ergens wordt de batterij gedimd. Maar het is niet zo dat de Deye de import limiteert op 6kW, en de rest uit de batterij levert.

Wat dan natuurlijk de vraag oplevert: is dit dan een aFRR activatie? Het lijkt niet een "deal" te zijn, want die bestaan nog niet.

[ Voor 9% gewijzigd door QuarkuS op 22-07-2026 11:23 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:17:
Ik vraag me wel af of het meer-verbruik bovenop aFRR ook tegen aFRR tarief gerekend wordt. Stel dat er 6kW aFRR gevraagd wordt op mijn aansluiting, en ik zet m'n EV lader aan, zodat ik op 16kW uitkom, rekent hij dan voor de hele 16 kW het aFRR tarief, of alleen voor die 6 kW. En wat dan voor de rest?

... hoewel hij m'n aansluiting nu op zo'n 14kW lijkt te houden, dus de batterij laadt niet maximaal.
Bij AFRR:
Als er 6kW activatie is en jij hebt 16kW nodig dan komt er 10kW uit je batterij en 6kW uit het net.

Geen meerverbruik dus op de netaansluiting.

• jeeedeee
QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Nou, wat ik zie, is dat het er gewoon bovenop komt. Hoewel ik nu dus wel zie dat hij gelimiteerd is op 14kW ipv 16kW (wat ik eerder wel had voor import). Dus ergens wordt de batterij gedimd. Maar het is niet zo dat de Deye de import limiteert op 6kW, en de rest uit de batterij levert.

Wat dan natuurlijk de vraag oplevert: is dit dan een aFRR activatie? Het lijkt niet een "deal" te zijn, want die bestaan nog niet.
Hier komt het er inderdaad bovenop, misschien verwar ik het met de export. Die heb ik toch wel eens vrij steady gezien op een vlakke lijn van b.v. 8 kW, afhankelijk van hoeveelheid PV werd de unload van de batterij aangepast.

• QuarkuS
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Als er 6kW activatie is en jij hebt 16kW nodig dan komt er 10kW uit je batterij en 6kW uit het net.

Geen meerverbruik dus op de netaansluiting.
Je bedoelt dat als ik meer uit het net trek dan de activatie, dat het dus geen activatie meer is? Dat zou betekenen dat er op dit moment dus geen aFRR activatie is, maar gewoon random onbalans-import van een uur lang?

• Wolly
  • Niet online
QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Je bedoelt dat als ik meer uit het net trek dan de activatie, dat het dus geen activatie meer is? Dat zou betekenen dat er op dit moment dus geen aFRR activatie is, maar gewoon random onbalans-import van een uur lang?
Nee ik bedoel dat ervoor wordt gezorgd dat je niet over de AFRR grens heen gaat op je P1 meter bij 16kW verbruik en 6kW AFRR.

Ik denk dat de activatie afbreekt als je eroverheen gaat.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welcome to the Hive. Balans als geheel moet voldoen aan de AFRR-oproep vanuit Tennet. Dus als jouw aansluiting meer of minder gaat doen, moet dat gecompenseerd worden door een andere klant...

Dus dat zal de Deye proberen te voorkomen met -12 tot 12kW ...

Denken als individu bestaat in ons clubje niet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• QuarkuS
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Nee ik bedoel dat ervoor wordt gezorgd dat je niet over de AFRR grens heen gaat op je P1 meter bij 16kW verbruik en 6kW AFRR.

En wat zou dat dan betekenen? Dat je ineens import-tarief betaalt voor een aFRR import (wat normaal export-tarief is)? En dat dat halverwege dus switcht?

De EMS lijkt er niet echt moeite voor te doen om de import op X te houden, moet ik zeggen. Altijd als ik de lader aanzet tijdens een import, vliegt de import omhoog. Ik heb nog nooit gezien dat hij de import constant houdt, en dan maar de batterij gaat ontladen.

Plus: hoe kan ik nu zien dat een import-activatie aFRR is of onbalans? Doordat de activatie langer dan 9 minuten duurt?

Het zou dus wel helpen als @Balans Energie ons eens zou uitleggen hoe dit allemaal werkt (inclusief alle benoemde edge-cases), hoe je kan observeren wat het systeem aan het doen is, en wat de beste regel-strategie voor jezelf / je EV is.

[ Voor 20% gewijzigd door QuarkuS op 22-07-2026 11:50 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Net hier ook getest, en er ging hier ook 14kW over de P1 als ik de auto op 11kW laden zette tijdens een 6kW aFRR activatie.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:48:
[...]

Net hier ook getest, en er ging hier ook 14kW over de P1 als ik de auto op 11kW laden zette tijdens een 6kW aFRR activatie.
Bij mij bleef de netaansluiting stabiel toen ik de auto ging laden op 11kW.

Het blijft een black box, zowel qua werking als qua verdiensten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Bij mij bleef de netaansluiting stabiel toen ik de auto ging laden op 11kW.

Het blijft een black box, zowel qua werking als qua verdiensten.
Die test van mij was rond 10:00. Sinds 10:30u geen auto meer geladen en de batterij wordt sindsdien vrijwel steeds geladen tegen 12kW.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:55:
[...]

Die test van mij was rond 10:00. Sinds 10:30u geen auto meer geladen en de batterij wordt sindsdien vrijwel steeds geladen tegen 12kW.
In de huidige activatie nogmaals geprobeerd. Om 1300 de autolader gestart. Nu gaat de netaanslutiing wel 4kW omhoog als ik met 11kW ga laden.
Misschien heeft het er toch mee te maken dat de ene activatie een AFRR type is en de andere een onbalans type (waar dat wel altijd gebeurde).
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZYMZGR46/screenshot-643.png

• Ronald
  • Nu online
Passieve onbalans zit geen vermogen ccommitment op voor Balans.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
QuarkuS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:48:
[...]

En wat zou dat dan betekenen? Dat je ineens import-tarief betaalt voor een aFRR import (wat normaal export-tarief is)? En dat dat halverwege dus switcht?

De EMS lijkt er niet echt moeite voor te doen om de import op X te houden, moet ik zeggen. Altijd als ik de lader aanzet tijdens een import, vliegt de import omhoog. Ik heb nog nooit gezien dat hij de import constant houdt, en dan maar de batterij gaat ontladen.

Plus: hoe kan ik nu zien dat een import-activatie aFRR is of onbalans? Doordat de activatie langer dan 9 minuten duurt?

Het zou dus wel helpen als @Balans Energie ons eens zou uitleggen hoe dit allemaal werkt (inclusief alle benoemde edge-cases), hoe je kan observeren wat het systeem aan het doen is, en wat de beste regel-strategie voor jezelf / je EV is.
De actieve toestand moet gewoon als lokaal uitleesbare parameter beschikbaar komen. Of dat een lokale api, een modbus register, mqtt of iets anders is maakt niet uit, maar om in de toekomst mee te kunnen draaien is de table stakes.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:07:
Passieve onbalans zit geen vermogen ccommitment op voor Balans.
Ja, maar wat is het nu voor activatie.

Om 13:14 de autolader uitgezet en hij schiet naar 9600W op de netaansluiting. Niet echt een 'onbalans' activatie want die zijn (of waren) altijd volle bak toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CMXCzGww/screenshot-644.png

• Ronald
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl76j_1hvkvI8Hh-X1sf4ppImnI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KBLSM3XcWy2qyzcCz8bOIG8H.png?f=user_large

Misschien dit?

• Wolly
  • Niet online
Close but no cigar :7
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vmbpg1Wt/screenshot-645.png

Om 13:24 lader aangezet, netaansluiting blijft strak op die 9600W.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BZP4GKN8/screenshot-646.png

Maar om 13:27 schiet hij ineens eroverheen en wordt het een grillig patroon rond de 14.000W op de netaansluiting.
Grid peak having is onveranderd op die 9172 gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nh06mF0J/screenshot-647.png

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:03
SOC is hier inmiddels op 83% vooral door imports (totaal al 21 kWh). Er wordt geen ruimte gehouden voor de productie van de PV. Ik begrijp het even niet meer.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:32:
SOC is hier inmiddels op 83% vooral door imports (totaal al 21 kWh). Er wordt geen ruimte gehouden voor de productie van de PV. Ik begrijp het even niet meer.
Loopt snel op idd.
Als ik de autolader op een laag amperage zet, bijvoorbeeld 9A dan blijft de batterij nu onverminderd doorladen met -11.251W (dus 100% vermogen) en wordt gewoon het netverbruik opgeplust om de autolader te faciliteren.

Ik dacht dat ik door auto te laden tijdens de activatie het batterijgebruik (en omzettingsverlies) zou verminderen maar dat werkt dus niet.

• Ronald
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:32:
Bij mij staat de PV-voorspelling op maar liefst 3,5kWh... SolCast denkt 28...

Tot zoverre acteert het model naar de voorspelling bij mij... al zet ik een vraagteken bij de voorspelling.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:41:
Dat is meer de Deye stiller houden… Beast mode is niet best
Zou het kunnen dat de nieuwe Deye (eindigend op 05) stiller is?
Ik heb de nieuwe en heb hem eigenlijk nooit gehoord, ook de vermelde piep niet.
Hij maakt wel zo’n hoge piep als van marterverjagers, maar die hoor ik buiten de kast al niet meer.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59
Hier ook, de BE voorspelling is al gerealiseerd en is ook maar 50% van mijn eigen forecast in HA.
15 kWh al geimporteerd.
Nu op 66% - ik kom wel goed uit denk ik. Ik verwacht nog 30 kWh zon, maar als ik naar buiten kijk lijkt het er meer op dat het gaat regenen dan dat de zon gaat schijnen :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:25
Puppetmaster schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Zou het kunnen dat de nieuwe Deye (eindigend op 05) stiller is?
Ik heb de nieuwe en heb hem eigenlijk nooit gehoord, ook de vermelde piep niet.
Hij maakt wel zo’n hoge piep als van marterverjagers, maar die hoor ik buiten de kast al niet meer.
De 5 is ook stuk kleiner in afmeting zag ik. Denk prima upgrade tov de 4

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBC0UnKEJHV6mtSuYwBD770BrmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIRaXR1nSQdELuNkpH4VS7QU.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is wel snel vol zo, als het bewolkt blijft loopt ie wellicht niet over voor er een export reeks komt.
Althans ik neem aan dat ie de lading straks weer kwijt is :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:20:
[Afbeelding]

Hij is wel snel vol zo, als het bewolkt blijft loopt ie wellicht niet over voor er een export reeks komt.
Althans ik neem aan dat ie de lading straks weer kwijt is :)
Nu weer aan het exporteren, begrijp niets van de prijzen op tennergy :?

• jeeedeee
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Nu weer aan het exporteren, begrijp niets van de prijzen op tennergy :?
Waarschijnlijk zijn die gewoon laag, alleen heeft BE wellicht een goede BID gedaan qua verkoop(zag een verkooppiek rond 16:00 voor 10 cent. Prijzen zijn ook op onbalansmarkt laag. Zelf doe ik niet mee met de verkoop met een SoC van 50%, maar er wordt hier nu ook niet bijgeladen met lage prijzen van -7 cent. Dat verklaard ook het probleem van @KoningSlakkie dat er niet ingekocht wordt als de prijs laag is. Waarschijnlijk hebben ze een flinke pool nodig om daadwerkelijk in te kopen. En als b.v. 50% van ons al op PV de 100% haalt, dan hebben ze misschien niet genoeg massa om op dit moment daadwerkelijk te bieden qua inkoop. En gezien de vele imports van vanochtend hebben ze hun quota qua inkoop waarschijnlijk al gehaald...

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:44:
[...]

Waarschijnlijk zijn die gewoon laag, alleen heeft BE wellicht een goede BID gedaan qua verkoop(zag een verkooppiek rond 16:00 voor 10 cent. Prijzen zijn ook op onbalansmarkt laag. Zelf doe ik niet mee met de verkoop met een SoC van 50%, maar er wordt hier nu ook niet bijgeladen met lage prijzen van -7 cent. Dat verklaard ook het probleem van @KoningSlakkie dat er niet ingekocht wordt als de prijs laag is. Waarschijnlijk hebben ze een flinke pool nodig om daadwerkelijk in te kopen. En als b.v. 50% van ons al op PV de 100% haalt, dan hebben ze misschien niet genoeg massa om op dit moment daadwerkelijk te bieden qua inkoop. En gezien de vele imports van vanochtend hebben ze hun quota qua inkoop waarschijnlijk al gehaald...
De exportactivatie was van 15:55 tm 16:00.

De prijs voor invoeden lag toen op - € 75,40 bij Tennergy.

Negatieve invoedenprijs betekent toch dat wij betalen om de stroom op het net te mogen zetten?

• Ronald
  • Nu online
Als BE via AFRR geactiveerd wordt op 10 ct betekend dat ze 10ct of lager geboden hebben... Hoger wordt je niet geactiveerd, want tennet heeft het volume wat bij de hogere prijs hoort niet opgevraagd.

AFRR krijg je dat, ook in regeltoestand 2.

Dat geld voor op- en afregel biedingen.

Passieve onbalans volgt zelfde biedladder lijkt het; maar kans op grote boze 2.

• Ronald
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:53:
[...]

De exportactivatie was van 15:55 tm 16:00.

De prijs voor invoeden lag toen op - € 75,40 bij Tennergy.

Negatieve invoedenprijs betekent toch dat wij betalen om de stroom op het net te mogen zetten?
15:45-1600 biedladder en opregelen was 169MW (om 16:00)... dan kijk je naar 170MW op de biedladder en die was €87,59/MWh

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:57:
[...]

15:45-1600 biedladder en opregelen was 169MW (om 16:00)... dan kijk je naar 170MW op de biedladder en die was €87,59/MWh
Die 169MW kan ik nu niet terugvinden, waar zie je die?

Bij tennergy was dit de stand van zaken, oranje is invoeden en stond op dat negatieve getal.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Jhpv9Bxs/screenshot-648.png

Nogal een verschil met de door jou genoemde €87,59/MWh. Gezien er nog geen koppelingen plaatsvinden tussen im- en export AFRR's zou ik dan dus mogen verwachten dat de verrekenprijs over 2 dagen op die €87,59/MWh staat in het portaal voor dit kwartier?

Ook al was er maar 5 minuten een activatie in dat kwartier :?

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52

ede

Verkopen tegen een negatieve onbalansprijs. Waarom @Balans Energie ?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
ede schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:43:
Je weet niet wat de huidige affr prijs is. Das direct waar ik zelf tegen aan loop: ben een beetje te control freak om het maar te geloven dat het goed komt. Hopelijk komt er een goede api.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bij aFRR krijgen we de gunstigste van de twee tarieven toch?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:10:
[...]

Die 169MW kan ik nu niet terugvinden, waar zie je die?

Bij tennergy was dit de stand van zaken, oranje is invoeden en stond op dat negatieve getal.
[Afbeelding]

Nogal een verschil met de door jou genoemde €87,59/MWh. Gezien er nog geen koppelingen plaatsvinden tussen im- en export AFRR's zou ik dan dus mogen verwachten dat de verrekenprijs over 2 dagen op die €87,59/MWh staat in het portaal voor dit kwartier?

Ook al was er maar 5 minuten een activatie in dat kwartier :?
ede schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:43:
Nu weer hetzelfde fenomeen, exporteren met een negatief invoedtarief.

@paQ Ik zou het graag willen geloven, maar een bevestiging of uitleg zou superfijn zijn.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:04:
[...]

[...]

Nu weer hetzelfde fenomeen, exporteren met een negatief invoedtarief.

@paQ Ik zou het graag willen geloven, maar een bevestiging of uitleg zou superfijn zijn.
Ik zie verder geen reden om tegen negatieve tarieven te verkopen waar we twee keer zoveel voor betaald hebben.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:03
Ik had een mailtje aan Balans Energie gestuurd waarom er zoveel werd ingekocht en daardoor mijn batterij vol was en ging terugleveren.

Ik kreeg het volgende antwoord.

Bedankt voor jouw bericht, ik begrijp inderdaad dat dit er gek uit ziet, maar alles klopt gewoon. Er is vandaag namelijk meer geïmporteerd dan gebruikelijk doordat de prijs op dat moment gunstig was, daarom is er dus zoveel kW opgeladen vanuit het net. De voorspelling van ons EMS-systeem zat inderdaad net iets naast zijn verwachting van de opwek, maar in vergelijking met wat er is bespaard/verdient door het opladen is dit minimaal. Je kan dit zelf over 48 uur terug zien in de resultaten, mocht je er dan nog vragen over hebben, ben je uiteraard welkom om deze te stellen.

Nog een fijne dag toegewenst!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan is pv dubbel tellen kennelijk niet de moeite om toe te lichten, al pakte het nu goed uit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• jacovn
  • Laatst online: 21:14
Zon had ik haast niet hier, dat zal Andre wel gepikt hebben :)

Wel veel import

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Ronald
  • Nu online
Gasten… de biedladder was in het blok 15:45-16:00 positief voor invoeden voor gevraagd volume

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 22-07-2026 19:26 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:39
Of ze hebben vandaag lang doorgewerkt bij Balans, of aFRR is geautomatiseerd. Ik zag na werktijd namelijk wat aFRR activaties.

• paQ
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:39:
Of ze hebben vandaag lang doorgewerkt bij Balans, of aFRR is geautomatiseerd. Ik zag na werktijd namelijk wat aFRR activaties.
Ik zie wel af en toe van deze mini exportjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqroKMeEV1X3GAkzktRY2t5X4Yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbvZGnrZVOHBnYlgENn69DoS.png?f=fotoalbum_large

Eerst maar eens zien wat er overmorgen van over is gebleven. Voorlopig heb ik een shitload aan import en dus kosten. Of er moeten tarieven worden toegepast waar we nu nog geen weet van hebben.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste