• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:06
"en een goed werkend BMS"

:')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:37
paQ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:10:
Accu wordt nu regelmatig langdurig op 10 kW geactiveerd.
Zelfs de nieuw gemaakte kabels (hoogwaardige neopreen 50 mm2) met dikke ogen worden tegen de 80 graden bij de aansluiting. Ze hangen aan een busbar, dus geen verdere hitte distributie vanaf daar, maar de DC breaker krijgt het evengoed te verduren.

Die warmte-ontwikkeling is ook een van de hoofdredenen waarom EV's vooralsnog een vrij gering trekgewicht hebben. Het wordt wel steeds zwaarder, maar dat zit hoofdzakelijk in kabeldiktes een weerstand van de aansluitingen.
Mijn auto heeft een boostknop. Dan kan hij max 10 sec voluit gaan. Je ziet de accu temperatuur dan ook razendsnel (hoog) oplopen. Als het al warm is en ik gebruik boost, dan stopt ie ook al na enkele seconden }) gebruik het eigenlijk nooit, want gevaarlijk snel

Hoe dan ook, ik zou bij dergelijke activaties toch af en toe even poolshoogte nemen zo tegen het eind van zo'n langdurige belasting. En dan niet als de PV ook staat te blazen aan de AC zijde natuurlijk. Maar juist bij langdurige hoog vermogen conversie van DC naar AC. (of andersom)
Ook ik heb tijdens en aan het einde van de lange activatie de temperatuur gecheckt.
Bij mij met 70mm2 is het aan de DC schakelaar ook het warmst met 54 graden.
Onder de Deye 48 graden (niet opengeschroefd) en achter de accu's max 35 graden.
Ik had al gezien dat 70mm2 tov de oude 50mm2 wel 20 graden scheelde en jouw meting bevestigt dat nu ook.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:57
paQ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:10:
Die warmte-ontwikkeling is ook een van de hoofdredenen waarom EV's vooralsnog een vrij gering trekgewicht hebben. Het wordt wel steeds zwaarder, maar dat zit hoofdzakelijk in kabeldiktes een weerstand van de aansluitingen.
Mijn auto heeft een boostknop. Dan kan hij max 10 sec voluit gaan. Je ziet de accu temperatuur dan ook razendsnel (hoog) oplopen. Als het al warm is en ik gebruik boost, dan stopt ie ook al na enkele seconden }) gebruik het eigenlijk nooit, want gevaarlijk snel
Spot de BMW rijder. :+

Ik dacht dat het geringe trekgewicht ook was omdat je met je 600km tesla range maar 120km over houdt als je met je sleurhut rondtrekt?

• paQ
scoobs schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:20:
[...]

Ik dacht dat het geringe trekgewicht ook was omdat je met je 600km tesla range maar 120km over houdt als je met je sleurhut rondtrekt?
Sja naja, dat is bij een ICE motor ook. (ja wellicht in mindere mate, maar misschien wordt het bij een EV ook graag wat overdreven)
Mijn buurman werkt bij een groot automerk, en zij zitten nu juist heel erg op de bekabeling en connecties om tijdens trekken de temperaturen laag te houden. Hence, een EV te kunnen leveren waar je daadwerkelijk een caravan mee kunt trekken.
Het snijdt op zich ook wel hout. Zoals je ziet zorgt belasting voor acute temperatuurstijging.
Enorm hard optrekken is evengoed een hele zware belasting, net als langdurig op hoog vermogen, of met veel weerstand (overgangsweerstand op de aansluiting, of... naja.. een caravan ;) )
Er zijn volgens mij best wat parallellen te trekken.
Spot de BMW rijder. :+
En ik ben echt een kalme rijder :7
Ding is ook echt veel te zwaar voor die idiote acceleratietijden.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 23-07-2026 22:28 ]

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:26
Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Dan heb je pech O-) Ik dacht iedereen maar het is vrijwel iedereen, die nuance had ik verkeerd onthouden.

[...]
Thanks voor de info. Hopelijk komen we er snel bij

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
Quaros schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:03:
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met hun verzekering aangaande de BE installatie? Het volgende kreeg ik terug van de verzekeraar:

´Wij verzekeren alleen thuisbatterijen voor particulier gebruik. Onderstaand voorbeeld gaat al richting een zakelijke energie opslag installatie en dat verzekeren wij als particuliere verzekeraar niet. Daar horen overigens ook andere eisen bij, zoals een installatie conform NEN 1010, toepassing van de PGS 37-1-richtlijnen, een passende en brandveilige opstelling, compartimentering met minimaal 60 minuten brandwerendheid, ventilatie, gasdetectie en een goed werkend BMS. Voor particulier gebruik kun je uitgaan van maximaal 20kWh.'

en

'Dit soort risico’s zouden geïnspecteerd moeten worden en daar zijn wij op dit moment niet op ingericht. Een batterij van 96 kWh voor een particuliere situatie is voor ons nu simpelweg te groot om te kunnen verzekeren. Ons advies is daarom voor een dergelijk risico een andere verzekeraar te benaderen.'

Wie heeft zijn of haar BE installatie wel kunnen verzekeren en bij welke maatschappij werd dit wel geaccepteerd?
Welke verzekeraar is dit? Heb naar aanleiding van dit bericht ook maar even een berichtje nAar m’n tussenpersoon gestuurd.

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:47
overhyped schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:00:
[...]

Welke verzekeraar is dit? Heb naar aanleiding van dit bericht ook maar even een berichtje nAar m’n tussenpersoon gestuurd.
nh1816

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb begin dit jaar Univé gebeld en die werden er niet warm of koud van. Zat er gewoon bij in. Woonverzekering/opstal.

https://groene-woningen.nl/is-jouw-thuisbatterij-goed-verzekerd/

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:10:
Ik heb begin dit jaar Univé gebeld en die werden er niet warm of koud van. Zat er gewoon bij in. Woonverzekering/opstal.

Ik denk dat de verzekeraars nog een beetje commercieel aan het vogelen zijn, meeste mensen nemen immers een thuisaccu van een paar kWh.

Nu mensen met systemen van 96kWh of zelfs 192kWh aankomen denk ik dat verzekeraars die zich nu nog relaxed opstellen zich uiteindelijk wel achter de oren zullen krabben. Hopelijk duurt het nog een jaar of 3-4, dan hebben we immers de boel weer terugverdiend :*)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Get!em schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:10:

Zelfde, ook bij Unive. 0 problemen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae_z83vheUyfElBO1ivFIDdpFew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vqoq4Cgtb9hMCMiaH4X39rHr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat de goede kant op.

Afnemen en betaald krijgen, dit zijn goede aFRR acties

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• LuPo
  • Laatst online: 17:30
gj797 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Je bent niet alleen. Nu 1 maand en een dag BE maar Afrr ook nog op binnenkort. Was op 16 juli een bericht van BE dat ze iedereen binnen 2 weken op Afrr hebben. Vanaf augustus iedereen meteen na aansluiting. We hebben net pech (all hebben andere maanden moeten wachten)
Hier idd sinds half juni aangesloten en ook nog op 'binnenkort'. @klavertje3

Op zich sluiten we natuurlijk al op een goed moment aan want anderen hebben idd al veel langer moeten wachten :)
En ook gelijk de nieuwe type Deye die ik persoonlijk een stuk mooier vind om te zien, het oog wil ook wat :p

11.455 Wp PV | 48,2 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:31
LuPo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 06:25:
[...]

Hier idd sinds half juni aangesloten en ook nog op 'binnenkort'. @klavertje3

Op zich sluiten we natuurlijk al op een goed moment aan want anderen hebben idd al veel langer moeten wachten :)
En ook gelijk de nieuwe type Deye die ik persoonlijk een stuk mooier vind om te zien, het oog wil ook wat :p
Heb je foto van de nieuwe deye?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• LuPo

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:33
Hmmm..... die heb ik ook, had mijn tussenpersoon al gevraagd, een tijdje geleden.

Ik krijg nu / zo een vermoeden...

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14:48
Quaros schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:03:
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met hun verzekering aangaande de BE installatie? Het volgende kreeg ik terug van de verzekeraar:

´Wij verzekeren alleen thuisbatterijen voor particulier gebruik. Onderstaand voorbeeld gaat al richting een zakelijke energie opslag installatie en dat verzekeren wij als particuliere verzekeraar niet. Daar horen overigens ook andere eisen bij, zoals een installatie conform NEN 1010, toepassing van de PGS 37-1-richtlijnen, een passende en brandveilige opstelling, compartimentering met minimaal 60 minuten brandwerendheid, ventilatie, gasdetectie en een goed werkend BMS. Voor particulier gebruik kun je uitgaan van maximaal 20kWh.'

en

'Dit soort risico’s zouden geïnspecteerd moeten worden en daar zijn wij op dit moment niet op ingericht. Een batterij van 96 kWh voor een particuliere situatie is voor ons nu simpelweg te groot om te kunnen verzekeren. Ons advies is daarom voor een dergelijk risico een andere verzekeraar te benaderen.'

Wie heeft zijn of haar BE installatie wel kunnen verzekeren en bij welke maatschappij werd dit wel geaccepteerd?
Ik zit bij NH1816 en daar is het geen probleem. Heb het op de mail vanuit mijn tussenpersoon.

• Ronaldo 013
Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:49:
[...]

Je installatie is 3 weken oud, hebben de nieuwste accu's dan ook een firmwareprobleem :?
nog een duidelijk antwoord op gehad

• Ronaldo 013
Ronaldo 013 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:29:
[...]

nog een duidelijk antwoord op gehad
Nog niet

• Ronaldo 013
Speedy-Andre schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Juist die ja, er is trouwens niks opgelost want hij gaat volgens mij gewoon weer bij 29% al op idle.
Die 13% is niet (zichtbaar) aangetikt, dat zou @Ronaldo 013 bij History kunnen nakijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLav0Z1jPIXbMVFkbW0vz3g-Isc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3lYnY5GrxglGBsjNSlTz4Wj.png?f=fotoalbum_large

Zie hier de 13%

• Ronaldo 013
En uiteindelijk heeft deze dag dit resultaat gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCEup74JD2YadWFRZV_8eCKh3w0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I2VucAjwaPZr3Ogr1LldWjY9.png?f=fotoalbum_large

• LuPo
Bij mij is hij nu met 14kW aan het importeren met 18% in de accu. Prijs is op dit moment €0,304 per kWh. Lijkt me vrij ongunstig gezien de prijs straks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9oAQTxMb_6ts5AXV5As3nqYmqk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7LPDhLlnWNcSD5nemu3jPwHr.jpg?f=user_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDB2cjUo7NQTqvQj_00usNuGERw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OECyvieo5wd2ExFqm6fePNbN.png?f=fotoalbum_large

Het paste werkelijk precies, auto geladen en geëindigd met 6% soc, nu pakt de zon het weer op.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
LuPo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:00:
Bij mij is hij nu met 14kW aan het importeren met 18% in de accu. Prijs is op dit moment €0,304 per kWh. Lijkt me vrij ongunstig gezien de prijs straks?

[Afbeelding]
hier gebeurd nu nog weinig met 9% soc?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ronaldo 013
LuPo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:00:

[Afbeelding]
Mijn verwachting voor vandaag
Waarschijnlijk scenario
08:00-11:00
  • weinig actie
11:00-15:00
  • stevig laden
  • mogelijk weer 8-12 kW laadblokken
17:00-22:00
  • ontladen
  • mogelijk exporteren naar het net
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uPXDkEHO8POMbiACNf5xLd5xac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1F4pXmu8dwZYpuHGyd86ALWS.png?f=fotoalbum_large

• LuPo
Hij heeft bij mij de hele nacht afgenomen van het net omdat de accu op 13% stond. Ik lees hierboven wat over die 13% maar kan niet achterhalen wat BE daarover heeft gezegd @Ronaldo 013

• Ronaldo 013
LuPo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:08:
Hij heeft bij mij de hele nacht afgenomen van het net omdat de accu op 13% stond. Ik lees hierboven wat over die 13% maar kan niet achterhalen wat BE daarover heeft gezegd @Ronaldo 013
Hierop gaf men aan dat hierdoor de batterij in een veilige modus was gegaan.
Nu werkt alles weer naar behoren, echter gaan we het wel in de gaten houden.

Zodra ik meer weet vanuit BE zal ik het hier delen.

• ecn1985
Ronaldo 013 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Hierop gaf men aan dat hierdoor de batterij in een veilige modus was gegaan.
Nu werkt alles weer naar behoren, echter gaan we het wel in de gaten houden.

Zodra ik meer weet vanuit BE zal ik het hier delen.
Heb je een EV? Als je die er op max aanzet weet je binnen no time of het werkt..

• paQ
E-Transitie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 05:34:
~~~[Afbeelding]

Dit gaat de goede kant op.

Afnemen en betaald krijgen, dit zijn goede aFRR acties
ja 22 juli geeft wel een mooi beeld van hoe eea gaat lopen volgens mij.
Bijzonder om te zien is ook dat -in mijn geval- er meer aan import eb betaald moet worden waardoor de kale resultaten gunstiger uitpakken dan de all in resultaten.
and also:
Waarom blijven mensen steeds kijken naar Epex day ahead prijzen? :|

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 24-07-2026 09:30 ]

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:47
Ronaldo 013 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:01:
[...]

Ik zit bij NH1816 en daar is het geen probleem. Heb het op de mail vanuit mijn tussenpersoon.
Dit kwam ook via mijn tussenpersoon. Ik had er wel expliciet bij vermeld hoe groot mijn installatie is om daar geen misverstanden over te laten bestaan.

Dus het ligt er maar net aan hoe jouw tussenpersoon dat heeft geformuleerd. Ze willen dus maximaal 20 kWh verzekeren. Ik heb al mijn verzekeringen lopen via nh1816, dus mijn tussenpersoon heeft nu de vraag neergelegd: Hoe nu verder?

Ik ga dus waarschijnlijk al mijn verzekeringen ergens anders beleggen, vandaar hier mijn vraag welke verzekeraars expliciet dit soort installaties verzekeren?

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Quaros schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Dit kwam ook via mijn tussenpersoon. Ik had er wel expliciet bij vermeld hoe groot mijn installatie is om daar geen misverstanden over te laten bestaan.

Dus het ligt er maar net aan hoe jouw tussenpersoon dat heeft geformuleerd. Ze willen dus maximaal 20 kWh verzekeren. Ik heb al mijn verzekeringen lopen via nh1816, dus mijn tussenpersoon heeft nu de vraag neergelegd: Hoe nu verder?

Ik ga dus waarschijnlijk al mijn verzekeringen ergens anders beleggen, vandaar hier mijn vraag welke verzekeraars expliciet dit soort installaties verzekeren?
Zit bij Allianzdirect en daar was het ook geen probleem

__/`\__/`\__

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:27:
[...]

ja 22 juli geeft wel een mooi beeld van hoe eea gaat lopen volgens mij.
Bijzonder om te zien is ook dat -in mijn geval- er meer aan import eb betaald moet worden waardoor de kale resultaten gunstiger uitpakken dan de all in resultaten.
Ik denk (hoop) dat 22 juli een klein voorteken is, maar het zal nog wel een tandje hoger gaan om die €1500,00 aan balanceringsinkomsten en € 500,00 aan besparing energiekosten te behalen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hij haalt 13% dus wel, dan is de 29% van laatst heel apart en wellicht een incident dat met de EV laden te maken had.
Bij mij herstelt het ook vanzelf zodra pv het netto verbruik negatief maakt, dan krijgt hij ruimte om de batterijen te laden.
Het lijkt erop dat BE probeert 5% er boven te blijven om de kans op idle kleiner te maken met daardoor nog meer onbruikbare capaciteit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Hij haalt 13% dus wel, dan is de 29% van laatst heel apart en wellicht een incident dat met de EV laden te maken had.
Bij mij herstelt het ook vanzelf zodra pv het netto verbruik negatief maakt, dan krijgt hij ruimte om de batterijen te laden.
Het lijkt erop dat BE probeert 5% er boven te blijven om de kans op idle kleiner te maken met daardoor nog meer onbruikbare capaciteit.
We hebben contractueel met Balans afgesproken dat ze alleen tussen 5%-100% opereren.
Zie je Flex operator contract.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Ik denk (hoop) dat 22 juli een klein voorteken is, maar het zal nog wel een tandje hoger gaan om die €1500,00 aan balanceringsinkomsten en € 500,00 aan besparing energiekosten te behalen.
Tja... de EB zit anders wel behoorlijk in de weg.
Ik had een jaar geleden ook begrepen dat er geen EB zou zijn bij balanceringsdiensten voor Tennet. Maar als dat nu niet meer klopt, dan moet de spread pittig groot zijn, zeker als je nog 70% aan de rechterzijde van de balans daarover moet afdragen.

edit:
Als ik goed reken moet er ca 34 cent spread zijn om break even te draaien vanaf 1 januari :S
Dat... is.... damn

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-07-2026 09:58 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Tja... de EB zit anders wel behoorlijk in de weg.
Ik had een jaar geleden ook begrepen dat er geen EB zou zijn bij balanceringsdiensten voor Tennet. Maar als dat nu niet meer klopt, dan moet de spread pittig groot zijn, zeker als je nog 70% aan de rechterzijde van de balans daarover moet afdragen.

edit:
Als ik goed reken moet er ca 34 cent spread zijn om break even te draaien vanaf 1 januari :S
Dat... is.... damn
Dat klopt maar het zijn geen zaken die zijn gewijzigd de laatste jaren.

Balans zal er in hun voorspelling dus wel rekening mee hebben gehouden.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Bij 1500 euro per jaar -4,12 per dag- alleen aan balanceringsopbrengsten, met bijv 25 kWh per dag heen en weer pompen aFRR, moet de spread meer dan 1 euro zijn.

Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Dit is wel een belangrijke zin.
Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn.
Dat blijkt vooralsnog niet uit het dashboard. Maar dat is hetzelfde met de PV opwek die al dan niet gekoppeld kan worden aan een aFRR actie.

ergo:
De all in plugin kan momenteel zijn werk eigenlijk niet meer doen, want ik zie nergens wat de status / saldo van die 'eigen verbruik' administratie is.

Oh wacht even. daar heb ik wat gevonden.....

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 24-07-2026 10:23 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:52:
[...]

We hebben contractueel met Balans afgesproken dat ze alleen tussen 5%-100% opereren.
Zie je Flex operator contract.
Ik heb 8 april (1 dag na plaatsing) 15% gezien en 24 juni 13% + op idle, zo lang kan ik die 15% al niet gebruiken.
Nu ik aFRR heb is dat extra relevant, we hebben eerder al gezien dat gebreken en batterijen die buiten gebruik zijn geen (recht op) compensatie betekenen ondanks dat het een wanprestatie is.
Wel cru trouwens dat het 13% idle probleem zo laat pas opduikt, dat was er vanaf het begin al.
Je kan stellen dat ik beter een EV had kunnen hebben zodat het eerder was gebeurd :+
Blijkbaar letten maar heel weinig klanten op wat het systeem nu werkelijk doet, die 13% idle had toch al lang andere klanten geconstateerd moeten zijn?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:19
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb 8 april (1 dag na plaatsing) 15% gezien en 24 juni 13% + op idle, zo lang kan ik die 15% al niet gebruiken.
Nu ik aFRR heb is dat extra relevant, we hebben eerder al gezien dat gebreken en batterijen die buiten gebruik zijn geen (recht op) compensatie betekenen ondanks dat het een wanprestatie is.
Wel cru trouwens dat het 13% idle probleem zo laat pas opduikt, dat was er vanaf het begin al.
Je kan stellen dat ik beter een EV had kunnen hebben zodat het eerder was gebeurd :+
Blijkbaar letten maar heel weinig klanten op wat het systeem nu werkelijk doet, die 13% idle had toch al lang andere klanten geconstateerd moeten zijn?
Ik heb een van de eerste installaties, @paQ en @ibak en anderen hier ook, en die hebben geen 13 procent probleem. Dit is dus niet iets van eerste uur.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Bij 1500 euro per jaar -4,12 per dag- alleen aan balanceringsopbrengsten, met bijv 25 kWh per dag heen en weer pompen aFRR, moet de spread meer dan 1 euro zijn.
Die 1500 (+500 besparing) van Balans zal niet uit de lucht zijn komen vallen, daar zit een berekening achter.

Het is niet alleen AFRR waar ze het mee willen ophalen, ook Epex handel (waar je vreemd genoeg niets meer over hoort) en onbalanshandel gaat dit opbrengen.

Misschien dat de 70/30 regeling ook meer fluïde is dan we aannemen :P

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:23

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb het geprobeerd terug te lezen maar wat is nou precies het 13% probleem, dat de Deye daar niet onder wilt duiken?

Of zijn er andere dingen aan de hand? Valt dit alleen op bij flink gebruik (o.a. EV)?
Vraag me af of ik moet navragen of het gek is dat mijn installatie voornamelijk leeft tussen de 25% en 75%, ik dacht dat het de thresholds waren.

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:26
Wolly schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Ik zou ook verwachten aangezien het een veiling is dat BE in hun vraagprijs dit kosten deel meeneemt en dus uiteindelijk tennet betaald.

• paQ
Werkt die 13% niet als een soort batterijspaarstand op je telefoon?
Zo van: Hij moet eerst weer voorbij SOC x zin geweest om daar uit te raken en lager te kunnen?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Dit is wel een belangrijke zin.

[...]

Dat blijkt vooralsnog niet uit het dashboard. Maar dat is hetzelfde met de PV opwek die al dan niet gekoppeld kan worden aan een aFRR actie.
Het klopt wat Balans daar schrijft. Er wordt alleen niet bijgeschreven dat dit alleen in 2026 nog zo is.
Er zijn inmiddels toch ook berichten van ze dat ze er rekening mee gaan houden vanaf 2027.

• paQ
klavertje3 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Ik zou ook verwachten aangezien het een veiling is dat BE in hun vraagprijs dit kosten deel meeneemt en dus uiteindelijk tennet betaald.
Jawel, maar je maakt me niet wijs dat we elke dag tegen 1 euro spread 25 kWh kunnen verhandelen. Het mechanisme zal iets anders lopen, naar ik aanneem net als met het deel PV opwek wat je (niet) verkoopt met 70% commissie voor BE.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Het klopt wat Balans daar schrijft. Er wordt alleen niet bijgeschreven dat dit alleen in 2026 nog zo is.
Er zijn inmiddels toch ook berichten van ze dat ze er rekening mee gaan houden vanaf 2027.
waar dan?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Ik heb een van de eerste installaties, @paQ en @ibak en anderen hier ook, en die hebben geen 13 procent probleem. Dit is dus niet iets van eerste uur.
Wel bij de nieuwste generatie batterijen die vanaf april worden geleverd, 24 juni gemeld en 8 juli pas een reactie dat dit in de batterij firmware blijkt te zitten.
Ze weten dus niet wat ze bestellen of ze geven hun eisen niet door wat ontladen betreft.

• Wolly
  • Niet online
Volgens mij al in diverse mails die gepubliceerd zijn in dit forum, maar ook in de faq.
Wat gebeurt er met energiebelasting als de batterij wordt ingezet voor handel of balancering?
Onze software rekent energiebelasting mee als kostenpost. De batterij wordt alleen ingezet wanneer dit financieel zinvol is. Hierdoor voorkomen we dat een actie op papier winstgevend lijkt, maar in werkelijkheid geld kost door belastingen of kosten.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:21:
Ik heb het geprobeerd terug te lezen maar wat is nou precies het 13% probleem, dat de Deye daar niet onder wilt duiken?

Of zijn er andere dingen aan de hand? Valt dit alleen op bij flink gebruik (o.a. EV)?
Vraag me af of ik moet navragen of het gek is dat mijn installatie voornamelijk leeft tussen de 25% en 75%, ik dacht dat het de thresholds waren.
Het speelt sinds de leveringen in april en dus verbaast het me nog meer dat het nu pas duidelijk is.
Het is niet de Deye maar het nieuwe model batterij die bij 13% in idle (ontlaadbeveiiiging) gaat.
Niet vol raken kan door het verbruik komen of hoeveel pv er is, ik krijg ze ironisch genoeg vol met max 54kWh/dag in juni omdat ze niet ver ontladen.
Pas nu met aFRR zie ik dat ze meer voor handel worden gebruikt en in het verleden minder vaak.

• LuPo
paQ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:27:
[...]
and also:
Waarom blijven mensen steeds kijken naar Epex day ahead prijzen? :|
Waar moet ik dan kijken waarom het handig was om in de ochtendspits met 14kW te gaan importeren? Morgen in het onbalans overzicht?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Volgens mij al in diverse mails die gepubliceerd zijn in dit forum, maar ook in de faq.

[...]
Als alleen dat waar is, en je kunt niet meer salderen (ongeacht of dat nu is of 2027), dan zou je over dit overzicht maar 2 cent per kWh winst maken. Hoe "zinvol" is dat?
De afschrijving is hoger.
import -0,05 + 0,111+ 0,02=0,081 + BTW = 0,098
export 0,118 -0,02=0,098 + BTW = 0,119

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFt6a5C0JgRiT3kSVdIju4MmnOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlQSraegJ0qmXCj9HLWGOtXH.png?f=fotoalbum_large

Waarover wil je nog precies die 70% straks afdragen eigenlijk :?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-07-2026 10:53 ]

• paQ
LuPo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Waar moet ik dan kijken waarom het handig was om in de ochtendspits met 14kW te gaan importeren? Morgen in het onbalans overzicht?
overmogen :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LuPo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Kijk live mee?

https://mijnbatterij.nl/live

Epex naast onbalans.

• blue eyes
Maakt het wel lastig nu, dit te doorgronden.
Ik moet mijn eigen toch eens beter gaan verdiepen. Geen idee of ik dat nog wil, indien niet, geen vragen stellen, dat is dan ook fair.

Ik heb nu exports met 6 kWh, wel een positieve prijs.
Tot enige weken terug zouden we dan stellen dat de accu niet OK is, immers, hij laadt niet.... lage prijs, waarom exporteren. AFRR maakt alles anders.

SoC 24%, 10000 watt opwek nu, 4- 5 kWh naar de EV en huis. De rest van de opwek met nog een beetje van de accu , gaat naar de export.

(nu, enige tijd later, prijzen van 140 euro - maar toen dit begon was dit 58 euro, en nu bij de hogere bedragen stopt de export |:( :) )

[ Voor 28% gewijzigd door blue eyes op 24-07-2026 12:20 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb kijken naar de prijzen maar een beetje laten gaan. Als ik denk dat het laag is denk ik ook meteen dat ik niet alles weet van de biedladder op aFRR. En als het hoog is zal er ook wel op geacteerd worden.

2 dagen later met de plugin is goed genoeg voor mij.

De vele laad en ontlaad acties van de laatste tijd vind ik leuk om te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 24-07-2026 12:21 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Balans Energie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:22:
aFRR is een grote inkomstenbron voor professionele batterij-installaties. Ongeveer 70% van de totale batterij opbrengst voor professionele installaties komt uit aFRR.
aFRR is pas sinds kort beschikbaar, wat waren de verwachtte en gerealiseerde (balancerings)inkomsten voordat aFRR beschikbaar werd?

• blue eyes
Schiet mij maar lek, maar ik stop met vragen - ik heb mijn eigen nog niet goed verdiept, niets vragen :D :D

Nu aan het importeren tegen 126,44 euro..... 10000 opwek, SoC 24% , net fors geexporteerd tegen gemiddeld lagere prijzen.

Ik hoop dat dit AFRR is, dus goed - hopelijk :D :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdecqLZn23aVMWcrc_TSNaq8b7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q7Uxmzn9RVVJV6fOxN5AhlKx.png?f=fotoalbum_large

Advies van anderen, verbaas je, wacht 2 dagen :D :D :D

lol

[ Voor 41% gewijzigd door blue eyes op 24-07-2026 12:33 ]

• ecn1985
Moby schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:18:
Ik heb kijken naar de prijzen maar een beetje laten gaan. Als ik denk dat het laag is denk ik ook meteen dat ik niet alles weet van de biedladder op aFRR. En als het hoog is zal er ook wel op geacteerd worden.

2 dagen later met de plugin is goed genoeg voor mij.

De vele laad en ontlaad acties van de laatste tijd vind ik leuk om te zien.
Doe ik ook inderdaad, zie 2 dagen later het resultaat wel. Gister veel actie ben benieuwd wat daar het resultaat van gaat zijn.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:45
Quaros schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:29:
Zoek even in het oude topic op verzekeringen ook, daar staat meer info van het eerste uur. Ik zit zelf bij OHRA en heb zwart op wit dat de grootte van de batterij niet uitmaakt.
LuPo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 06:25:
Dat kan je vinden, maar ik zou die nieuwe echt niet willen hebben, die gaat gewoon doodleuk offline als je de DC (batterij) zijde afschakelt, dat is met name in een offgrid installatie heel vervelend.

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:10
Bij mij was 18 juli de laatste dag waarover nog resultaten staan in mijn dashboard. Hebben anderen dat ook? ik zie verschillende van jullie met wel resultaten over bijv 22 juli.

• LuPo
bumble_bee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Zoek even in het oude topic op verzekeringen ook, daar staat meer info van het eerste uur. Ik zit zelf bij OHRA en heb zwart op wit dat de grootte van de batterij niet uitmaakt.

[...]

Dat kan je vinden, maar ik zou die nieuwe echt niet willen hebben, die gaat gewoon doodleuk offline als je de DC (batterij) zijde afschakelt, dat is met name in een offgrid installatie heel vervelend.
Als je geen offgrid hebt maakt dat dus niet uit. Maar jij blij met de oude, ik met de nieuwe!

• develdonk
[...]

[...]

Wat bedoel je precies hiermee:

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Als je hele huis aan de load-kant van de Deye hangt, de offgrid installatie, dan schakelt je hele huis af als je de dc schakelaar omzet. of een software update ontvangt op je Deye.

• develdonk
Jerra schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:10:
Als je hele huis aan de load-kant van de Deye hangt, de offgrid installatie, dan schakelt je hele huis af als je de dc schakelaar omzet. of een software update ontvangt op je Deye.
Ok bedankt. Dat is wel k… dat was ik namelijk wel van plan om aan te sluiten… vindt de warmtepomp ook niet heel prettig als dat gebeurt terwijl hij loopt…

• jacovn
  • Laatst online: 17:41
develdonk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Ok bedankt. Dat is wel k… dat was ik namelijk wel van plan om aan te sluiten… vindt de warmtepomp ook niet heel prettig als dat gebeurt terwijl hij loopt…
Als die stuk gaat doordat balans onaangekondigd de boel stroomloos maakt, dan wordt het een mooie rekening voor ze. Je hebt een backup optie gekocht die nooit down zou moeten gaan. Dan kunnen ze niet zonder aankondiging de zaak stroom loos maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Pffff, kan het iets minder... Wat een toon...

Als je zelf een dc-schakelaar omzet gaat je huis uit in deze installatie-variant, blijf er dan met je flikken vanaf als je niet zelf je huis erop hebt voorbereid.
Als de stroom in de wijk uitvalt blijft alles gewoon draaien, en een update horen ze niet zomaar uit te voeren natuurlijk, en volgens mij doen ze dat ook niet bij een afgenomen/gekochte off-grid installatie.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:38
[...]

[...]
@Quaros ik heb mijn verzekering Rivez-Zuiderhuis gemeld dat ik een ‘thuisbatterij’ heb, zonder opgaaf van capaciteit / geïnstalleerd vermogen. Nette mail terug gekregen;

De thuisbatterij is standaard meeverzekerd op de opstalverzekering. U hoeft dus niets meer te doen. Veel gebruik plezier gewenst van de opslag van uw eigen opgewekte stroom. Met vriendelijke groet, Blablabla

Ook ik heb een verzamelpolis. Daarbij is het nooit verkeerd om, mn je auto verzekering, elke 2-3 jaar te benchmarken. Verzekeringsmaatschappijen verdelen de koek en jouw persoonlijke situatie is in 2jr tijd wellicht veranderd dat een andere verzekering plots goedkoper is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:37
Jerra schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:40:
Pffff, kan het iets minder... Wat een toon...
Yep… geen wonder dat Balans zelden zin heeft hier te reageren :X

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste