• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:49
paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Dus dan ga je voor elke accu een zekering zetten? :?
Eh nee..?

• Source90
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:10:
Er zit op de (recentere) modules zelf een 125A zekering; waarom voldoet deze niet?
Deze uit AI:
Wat gebeurt er bij een overbelasting of defect?
Stel dat de Deye omvormer door een interne storing (bijvoorbeeld een defecte transistor) plotseling 350 Ampère gaat trekken. Die 350 Ampère wordt verdeeld over de 4 accu's. Elke accu levert nu zo'n 87,5 Ampère. Omdat 87,5 Ampère ruim onder de 125 Ampère-grens van de Projoy-automaten ligt, zal geen enkele accu-automaat uitschakelen. Ze blijven allemaal stroom leveren. De 95mm² hoofdkabel krijgt echter continu 350 Ampère te verwerken. Een 95mm² kabel is ontworpen voor maximaal zo'n 250A tot 275A continu. De kabel wordt nu gloeiend heet, de isolatie smelt weg en er ontstaat kabelbrand.

De Projoy-automaten beschermen de hoofdkabel niet tegen overbelasting, omdat ze de totale opgetelde stroomstroom simpelweg niet kunnen 'meten'. Alleen een 250A hoofdzekering die fysiek in die 95mm² kabel zit, ziet die 350 Ampère en grijpt direct in om de kabel te redden.

2: Het verschil in kortsluitvermogen (AIC - Ampere Interrupting Capacity)
Kortsluiting bij lithium-batterijen is een compleet ander fenomeen dan bij een gewoon stopcontact. Door de extreem lage interne weerstand van lithiumcellen, kunnen 4 parallel geschakelde accumodules bij een keiharde kortsluiting (bijvoorbeeld als de rode 95mm² hoofdkabel de behuizing raakt) kortstondig een stroomsterkte leveren van wel 20.000 tot 40.000 Ampère.

De Projoy PEBS-L-125 heeft een maximaal uitschakelvermogen (Icu) van 10.000 Ampère (10 kA). Dit betekent dat de automaat een kortsluiting tot 10.000A veilig kan doven. Komt de stroom daarboven, dan kan de automaat de vlamboog niet meer blussen. De interne contacten smelten dan aan elkaar vast, waardoor de stroom ongeremd blijft doorlopen, met een explosie of brand tot gevolg.De TBS Class-T zekering heeft een industrieel uitschakelvermogen van maar liefst 200.000 Ampère (200 kA).
Hoeveel vermogen de 4 accu's er gezamenlijk ook tegenaan gooien, deze zekering is fysiek gevuld met zand dat de gigantische energie van de kortsluiting direct absorbeert en de stroom gegarandeerd binnen een fractie van een milliseconde afkapt.

Waarom de huidige oplevering van de installateur fout is.
De installateur heeft de installatie achtergelaten op basis van de aanname: "Elke accu heeft een schakelaar, dus het is veilig." Dit is niet in lijn met de installatievoorschriften (NEN 1010 en Scope 12): De 95mm² kabel is onbeveiligd: Er zit nu geen enkel component tussen de busbar en de Deye omvormer dat ziet of de hoofdkabel overbelast raakt.

De Deye-handleiding wordt genegeerd: Deye schrijft zwart-op-wit voor dat er een separate over-current protector (hoofdzekering) direct voor de omvormer moet worden geplaatst. Het weglaten hiervan kan bij schade zelfs leiden tot het weigeren van een verzekeringsuitkering. De door jou gekozen opzet met de 250A Class-T hoofdzekering direct na de busbar is de enige technisch juiste en feitelijk veilige methode om te zorgen dat de opgetelde stroom van je accutoren de hoofdkabel en je omvormer nooit kan vernielen.
Ik presenteer dit ook als vraag hé, niet als feit. Kan ook een reliek uit de Victron-scene zijn, daar is het met de Lynx DC Distributor natuurlijk gemeengoed om toe te passen (die dient gelijk als busbar).

Disclaimer: (In dit verhaaltje gaat AI al uit van een 95mm² kabel)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Lokaalstroom schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Officieel moeten alle batterijsystemen met een capaciteit groter dan 20kWh voldoen aan de PGS37-1.
https://publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/publicaties/online/pgs-37-1/2023/0-2-juli-2023#top
Deze PGS-richtlijn is niet van toepassing op:
  • Systemen die gebruikt worden door particulieren (zoals thuisbatterijen en gebruik in plezier-, vaar- of voertuigen). Voor een EOS met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh wordt aanbevolen de maatregelen uit deze PGS wel toe te passen.
Ik interpreteer dit alsof deze richtlijn niet van toepassing is op thuisbatterijen van particulieren, zoals deze. Waaruit concludeer jij dat hij toch van toepassing is?

[ Voor 7% gewijzigd door QuarkuS op 20-07-2026 13:46 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:53
@Source90 AI.. AI...

De 50mm² kabel pakt nu al 240A en wordt niet gloeiend heet.... Ruim binnen wat echt helemaal oké is.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 20-07-2026 13:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:54
@Source90 En dit is waarom AI (ofja, gemini 3.1 pro/generic chatgpt model) maar zo-zo is voor dit soort situaties. In dit topic verwerken we 240A over 50mm2. En hoewel het warm is, gaat dat op zich prima.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 20-07-2026 13:38 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:37:
@Source90 AI.. AI...

De 50mm² kabel pakt nu al 240A en wordt niet gloeiend heet.... Ruim binnen wat echt helemaal oké is.
Toch wel tegen de 90c bij herhaalde of lange activaties. Dat is in mijn ogen gloeiend heet.

Overigens een foto van een random moment op de kabel in de DC scheider, volgens mij kan je duidelijk zien dat de M8 moer niet heel warm wordt maar dat het vooral het kabeloog is wat de warmte genereert.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3xDhFhpk/screenshot-638.png

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 20-07-2026 13:44 ]

• Source90
Idee voor de plus, uitgetekend zodat duidelijk is dat het niet voor elke accu komt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PUbOK6RDrvuo9FeUdxemX-9zeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pRZ5Tlc0XqEg9xyIzyqPrdJV.png?f=user_large

Met 75€ ook de kosten niet..

[ Voor 88% gewijzigd door Source90 op 20-07-2026 14:31 ]

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:54
scoobs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Hoewel dit tot verhitte ( ;) ) discussies kan leiden vind ik dat het probleem bij de bron aangepakt moet worden, en niet door allerhande dure - onnodige - extratjes als busbars. Goeie ogen, en een correct bedradingsschema + aanhaalmoment is voldoende imho. Eventueel zou je kunnen overwegen de hoofdbedrading in 70mm2 uit te rusten, maar daarbuiten ga je toch echt niet veel warmte ontwikkeling krijgen. Als je aansluitingen te heet worden moet de installateur maar terugkomen. De "conform NEN norm" discussie van 5 berichten terug omvat namelijk ook bedradingstemperatuur volgens NEN1010.
volledig met je eens, de installatie dient volledig vlgs NEN1010 afgeleverd te worden waarbij uiteraard ook de fabrikant van de omvormer en batterijen diens specs minimaal nagekomen dienen te zijn. Dus die 50mm² kabels kan ik in de specs niet terugvinden van de Deye.

Mocht het nodig zijn om e.e.a. zelf aan te schaffen om de installatie alsnog in orde te maken betreffende extreem hoge weerstanden en dus energieverlies en gevaarlijk hoge temperaturen die de specs van de kabel fabrikant overschrijden, dan reken ik erop dat e.e.a. gecompenseerd gaat worden door BE.
develdonk schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:24:
Ik heb ondertussen veel verschillende aansluitingen gezien van BE accus in dit forum; neem aan dat busbar met smeltveiligheid en dan gelijke kabels de beste oplossing is? (Met goed geknepen m10 ogen natuurlijk)?

of iemand andere mening?
Ik ga in ieder geval niet eerst van alles aanschaffen voordat ik ook maar iets geplaatst heb gekregen, waarbij ik er volledig vanuit ga dat alles conform NEN1010 en specs fabrikanten is aangesloten. waarbij ik natuurlijk zelf het overzicht houd tijdens de werkzaamheden.

wat mij bij het plaatsen van de PV installatie gebeurde gaat hier geen tweede keer zich voordoen. uiteindelijk heb ik alles zelf in orde gebracht maar men moest bij 220 andere adressen alles nalopen omdat de installateur doodleuk de AC van de PV voor de hoofdschakelaar plaatste met alle gevolgen van dien in geval van nood. Daarnaast was het in de PV kast gewoon een regelrechte zooi. Niet dat ik het nu zo netjes gemaakt heb achteraf met het plaatsen van de SDM630 ertussen (dit was wel het moment dat ik zag hoe slecht het aangelegd was en gelukkig zat de verzegeling nog niet op de hoofdzekeringen zodat die er weer even uit konden). zie foto voor en na.

Deze is ervoor aangelegd door een van de grotere installatie bedrijven (hppbrwrs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsrIv0_W5ropz-1jnRAfEhd61FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ppp6Bcrgu4noB23OGCf4nJh.jpg?f=fotoalbum_large

en deze is erna

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoaQeW4VUrM0wQoKqNnJH9zs78w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aslHSYKlgCgzdsmwnKl947zj.jpg?f=fotoalbum_large

nogmaals het kan nog beter maar zo ben ik er een stuk geruster op dat het allemaal werkt, overigens nadat ik alles opnieuw aangesloten had, was de vervelende zoem die in de kast zat ook weg. waarschijnlijk dus ook niet alles op moment aangedraaid geweest. ;)

• scoobs
Dirkga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:44:
[...]

volledig met je eens, de installatie dient volledig vlgs NEN1010 afgeleverd te worden waarbij uiteraard ook de fabrikant van de omvormer en batterijen diens specs minimaal nagekomen dienen te zijn. Dus die 50mm² kabels kan ik in de specs niet terugvinden van de Deye.

Mocht het nodig zijn om e.e.a. zelf aan te schaffen om de installatie alsnog in orde te maken betreffende extreem hoge weerstanden en dus energieverlies en gevaarlijk hoge temperaturen die de specs van de kabel fabrikant overschrijden, dan reken ik erop dat e.e.a. gecompenseerd gaat worden door BE.
Ik denk dat je grootste kans op succes dan is om dit aan te kaarten in de dagen tussen oplevering en betaling. ;)

• Dirkga
QuarkuS schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:35:
[...]

https://publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/publicaties/online/pgs-37-1/2023/0-2-juli-2023#top

[...]

Ik interpreteer dit alsof deze richtlijn niet van toepassing is op thuisbatterijen van particulieren, zoals deze. Waaruit concludeer jij dat hij toch van toepassing is?
besef wel dat als je meedoet met de BE actie of eender welke thuisbatterij en handel op de energiemarkt je voor de belasting voor een deel althans niet als particulier gezien wordt maar als bedrijf. dus voor iedereen met een BE accusysteem geld wel degelijk de pgs-37-1 straks. ik bouw niet voor niets een stroomhuisje buiten de woning met de nodige brandwering.

• Ronald
Wolly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Toch wel tegen de 90c bij herhaalde of lange activaties. Dat is in mijn ogen gloeiend heet.

Overigens een foto van een random moment op de kabel in de DC scheider, volgens mij kan je duidelijk zien dat de M8 moer niet heel warm wordt maar dat het vooral het kabeloog is wat de warmte genereert.

[Afbeelding]
Mijn gedachte zit dan meer in een minder deugdelijk geknepen kabeloog. Je kabel is veel minder warm

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Mijn gedachte zit dan meer in een minder deugdelijk geknepen kabeloog. Je kabel is veel minder warm
Dat vermoed ik ook. De kabelogen zijn dan wel consequent belabberd geperst en/of van belabberde kwaliteit want dit verschijnsel zie ik eigenlijk bij elk oog.

Wat is dan een acceptabele temperatuur onder load? Op de kabel staat niets hierover.

• scoobs
afhankelijk van het type isolatiemantel 70 of 90 graden.

Of anders gezegd, 35 of 55 graden warmer dan de omgeving, voor als je wilt normaliseren. (Dat laatste is mijn eigen bedenksel, geen idee of NEN1010 vaste omgevingstemperaturen kent voor normalisatie.

[ Voor 64% gewijzigd door scoobs op 20-07-2026 13:56 ]

• Dirkga
scoobs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat je grootste kans op succes dan is om dit aan te kaarten in de dagen tussen oplevering en betaling. ;)
sterker nog ik verbaas me dat niemand dat schijnbaar tot op heden gedaan heeft, althans ik vindt er niets over terug in het forum hier.

• Source90
@Ronald @scoobs, jullie triggeren nogal op AI, echter noemde ik al de zin uit de Deye handleiding én gaf ik in de post daarvoor aan wat een persoon/mens aangaf die nu een Victron systeem aan het opbouwen is. De AI tekst was enkel en alleen een overeenstemmend verhaal met wat mijn buurman vertelde over de beveiliging van de kabel.

Victron systemen zijn anders opgebouwd, dat snap ik ook wel. Die hebben geen 125A Projoy afschakeling in de accu zitten, de vraag is of de Projoy-automaat voldoet aan onderstaande tekst van Deye? Die beschermd niet de kabel en busbar tenslotte en Deye benoemd heel specifiek tussen accu en omvormer.

Anders gesteld, laten we de AI tekst even achterwegen laten en kijken naar de (door BE niet meegeleverde) handleiding van onze Deye.
Hoe interpreteren jullie deze zin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcOYKoRq58CukQNVie4U9qT0Nvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WN6n9rQFvWeQF7gq5LsdPL2Y.png?f=fotoalbum_large

Between battery and inverter.. Puur kijkend naar veiligheid, is de Projoy en wat er in de Deye zit / 4P25A in de meterkast voldoende als er zich een mechanisch defect aan de plus kabel voordoet? Zij het slijtage, hitte, of een onbekend voorwerp dat er op valt (ik noem maar wat).
@paQ, dat is mijn vraag niet, zie bovenstaande.

Dit is trouwens de Suzhou Projoy Electric 125A die in de accu's zit:
https://www.segen.co.uk/p...solator-160v-125a-dc-mcb/

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 20-07-2026 14:46 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Er zit toch een breaker tussen de Deye en de Accu?
In de eerste varianten een losse DC breaker die de hele stack afschakelt, en in de latere elke accu voor zich.

@Source90 Wat is dan je vraag?
Als er aan de DC zijde iets gebeurt, dan is dat galvanisch gescheiden van de AC zijde. Dat is heel de functie van de Deye. Niet het scheiden, maar het omvormen.

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 20-07-2026 14:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
Accutotaal vind 120mm² redelijk deftig overdreven...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmsEWKBJxpFqDiKPPDX-3Ou6C-A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZuV6OSMwHbZSDvRbb7oNFfWB.png?f=fotoalbum_tile

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:44:
[Afbeelding]
Even gekeken in het Deye topic en daar staat een mooie uitleg + link naar tabel kabeldikte bij Victron.
zalkc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Controleer je DC kabels, als het goed is staat er op de kabel hoeveel mm2 ze zijn, tot 285A is de dikte minimaal 95 mm2 tot 5 meter afstand. Daar zit je al boven.

Als je de kabels bij voortdurende volle belasting vastpakt brand je dan je handen? Dan zijn ze te dun. Aangenaam warm is nog in orde, maar niet veel heter.

https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/dc-wiring.html

• paQ
  • Nu online
@Source90
Een accu module kan geen stroom 'sturen' naar de Deye. En daardoor kan het ook niet per ongeluk fout gaan dat drie BMS-en besluiten elke 200A te gaan leveren. De Deye kan het opnemen, met de max die de BMS en sowieso tript de overstroombeveiliging als dat meer is dan de breaker aan kan.

Dus de kabel wordt beschermd door de overstroombeveiliging van de DC breaker. Bovendien kan Deye nooit meer vragen dan zijn max.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-07-2026 14:58 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
AI is niet feitelijk he..... Wel goed voor gedachten vorming!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Source90
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:44:
~~~[Afbeelding]
Dat had ik een tijdje geleden ook aan AI gevraagd, en die is het op dat vlak gewoon met jou/accutotaal eens hoor ;)
De grens van de accu-automaat:
De ingebouwde Projoy-automaat in elke accu grijpt pas in bij 125A. De kabel moet dus veilig 125A kunnen verwerken zonder te smelten, mocht één accu kortstondig harder moeten werken.
- Een soepele 35mm² IEC 60332-3 accukabel kan in een vrije installatie continu zo'n 135A tot 150A verwerken.
- Een 50mm² accukabel kan continu zo'n 170A tot 200A aan. Dit biedt nog meer marge en heeft een lagere overgangsweerstand.
Ben alleen nog aan het kijken of ik nieuwe kabels bestel met betere/dikkere DIN kabelogen (helaas geen mooie sleeve meer om de kabel), of dat ik enkel nieuwe kabelschoenen bestel en zelf ga persen (waar het geen gegeven is dat dit beter zou gaan/zijn dan BE heeft geperst).
Ik zal sowieso één nieuwe moeten aanschaffen of de huidige 50mm (van master naar Deye) moeten inkorten, als ik naar een busbar ga.

Van busbar naar omvormer wilde ik wel een dikkere kabel laten persen.

• Source90
paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:57:
@Source90
Een accu module kan geen stroom 'sturen' naar de Deye. En daardoor kan het ook niet per ongeluk fout gaan dat drie BMS-en besluiten elke 200A te gaan leveren. De Deye kan het opnemen, met de max die de BMS en sowieso tript de overstroombeveiliging als dat meer is dan de breaker aan kan.

Dus de kabel wordt beschermd door de overstroombeveiliging van de DC breaker. Bovendien kan Deye nooit meer vragen dan zijn max.
Dank, deze uitleg is beter begrijpbaar dan "AI AI" reacties. Daar kan ik wel verder mee. :)

• scoobs
Source90 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:34:
@Ronald @scoobs, jullie triggeren nogal op AI, echter noemde ik al de zin uit de Deye handleiding én gaf ik in de post daarvoor aan wat een persoon/mens aangaf die nu een Victron systeem aan het opbouwen is. De AI tekst was enkel en alleen een overeenstemmend verhaal met wat mijn buurman vertelde over de beveiliging van de kabel.
Het is dat mijn werk tegenwoordig het implementeren is van LLM's in diverse tools, daarom dat ik er hard op ga. Zeker als het aankomt op onderwerpen die ook maar iets te maken hebben met de veiligheid zie je dat (consumenten) LLM's altijd de implementatie voor worst case gevallen overal toepassen. Je kunt voor dit soort zaken niet goed navragen hoe het zit, tenzij je de CoT tracet om te kijken of er ook berekeningen zinn uitgevoerd. En dat gebeurt niet.

Anders gezegd: 120mm2 van de deye is schromelijk overdreven voor de kabellengtes waar wij mee werken. Dit specifieke onderdeel heeft altijd een sterke mening bij iedereen, maar deverliezen zijn niet heel groot. Het verschil tussen 50 en 95mm2 op de hoofdkabel maakt als ik me niet vergis iets van 5% uit op de totale verliezen, en de totale verliezen ná de deye zijn maximaal iets van 5% van je totale stroom.* (Had ik zelf een tijdje terug uitgerekend) Tel daarbij op dat niemand hier ooit heeft zitten mopperen over dat de kabels te heet werden omdat de kabel te dun is, en je ziet dat het plaatsen van aftermarket kabels eigenlijk gewoon nergens voor nodig is.

Goede kabelschoenen, fatsoendelijke interne busbars en correcte montage van het geheel zijn daarintegen dan weer cruciaal.

*En je procentuele verliezen nemen drastisch af onder niet-maximale belasting.

• Source90
scoobs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Het is dat mijn werk tegenwoordig het implementeren is van LLM's in diverse tools, daarom dat ik er hard op ga. Zeker als het aankomt op onderwerpen die ook maar iets te maken hebben met de veiligheid zie je dat (consumenten) LLM's altijd de implementatie voor worst case gevallen overal toepassen. Je kunt voor dit soort zaken niet goed navragen hoe het zit, tenzij je de CoT tracet om te kijken of er ook berekeningen zinn uitgevoerd. En dat gebeurt niet.

Anders gezegd: 120mm2 van de deye is schromelijk overdreven voor de kabellengtes waar wij mee werken. Dit specifieke onderdeel heeft altijd een sterke mening bij iedereen, maar deverliezen zijn niet heel groot. Het verschil tussen 50 en 95mm2 op de hoofdkabel maakt als ik me niet vergis iets van 5% uit op de totale verliezen, en de totale verliezen ná de deye zijn maximaal iets van 5% van je totale stroom.* (Had ik zelf een tijdje terug uitgerekend) Tel daarbij op dat niemand hier ooit heeft zitten mopperen over dat de kabels te heet werden omdat de kabel te dun is, en je ziet dat het plaatsen van aftermarket kabels eigenlijk gewoon nergens voor nodig is.

Goede kabelschoenen, fatsoendelijke interne busbars en correcte montage van het geheel zijn daarintegen dan weer cruciaal.

*En je procentuele verliezen nemen drastisch af onder niet-maximale belasting.
Dat was ook de reden dat ik onder al die posts het volgende had geplaatst :>

Ik presenteer dit ook als vraag hé, niet als feit. Kan ook een reliek uit de Victron-scene zijn, daar is het met de Lynx DC Distributor natuurlijk gemeengoed om toe te passen (die dient gelijk als busbar).

--

Betreft de kabelogen vervangen, vraag ik mij af of ik dit beter zou kunnen persen met een goedkope tang, dan dat BE heeft gedaan. Als we gaan kijken naar duurdere perstangen, kom je al snel boven het bedrag van een setje nieuwe kabels met DIN kabelogen uit, dan laat ik het maar doen.

• paQ
  • Nu online
Als je een AI chat vraagt om te bevestigen dat je huidige setup best al goed is, dan gaat het narratief ook die kant op.
Uit je vooraf je zorgen en vraag je je af wat er allemaal mis kan gaan, dan wordt het niet een kwestie van of, maar wanneer je huis in brand staat.

https://www.instagram.com/husk.irl/
Dit is wel een mooi account. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 20-07-2026 17:05 ]

• Wolly
  • Niet online
Niemand opgevallen dat er geld verdiend wordt?

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ik wel, mooie imports. negatieve prijzen, EV's aan de lader :7

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:31
@Wolly @epicfailguy23 Die van -28 cent was maar kort en waarschijnlijk regeltoestand 2. De huidige van -11 cent is nog niet bezig bij mij. SOC@79%

[ Voor 13% gewijzigd door KoningSlakkie op 20-07-2026 17:19 ]

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:18:
@Wolly @epicfailguy23 Die van -28 cent was maar kort en waarschijnlijk regeltoestand 2. De huidige van -11 cent is nog niet bezig bij mij. SOC@79%
;(

Ik was regeltoestand 2 alweer vergeten sinds we in AFRR zitten.

Maar ja, dan moet je daar wel voor aanbieden bij Tennet -O-

• paQ
  • Nu online
Ja dat is eigenlijk iets wat niet meer zou voorkomen.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:37
Ja die is grappig inderdaad, en een goed voorbeeld van wat je aan AI hebt :?

LG-HM163MR-U34

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:20:
[...]

;(

Ik was regeltoestand 2 alweer vergeten sinds we in AFRR zitten.

Maar ja, dan moet je daar wel voor aanbieden bij Tennet -O-
Ik had 83% soc en imports dus was toch handig om te gaan laden. En met huidige vergoedingen en ere moet ik echt mijn best doen om verlies te maken >:)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• blue eyes
ESP32 is binnen; werkt in HA, de fan speed is aanpasbaar!

Eerste testen geslaagd. Als volgende stap de temp. sensoren toevoegen, maar ik wacht nog op 1 onderdeel (Adafruit DS2484 I2C to 1-Wire Bus Adapter Breakout) om de temp sensoren aan te sluiten op het ESP board.

Backorder....

Eerste test geslaagd!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik regel mijn 5 fans met een €2 printje waar een sensor op zit en HA stuurt een smartplug aan die de 12V schakelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-07-2026 19:13 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
Weet je Rome te liggen? En ja, inderdaad, om daar te geraken zijn er meerdere wegen mogelijk :D :D

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 20-07-2026 19:20 ]

• Ronald
blue eyes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:06:
ESP32 is binnen; werkt in HA, de fan speed is aanpasbaar!

Eerste testen geslaagd. Als volgende stap de temp. sensoren toevoegen, maar ik wacht nog op 1 onderdeel (Adafruit DS2484 I2C to 1-Wire Bus Adapter Breakout) om de temp sensoren aan te sluiten op het ESP board.

Backorder....

Eerste test geslaagd!
Als mijn budget printje benoemd in de bron van mijn print niet voldoet dan houdt ik me aanbevolen voor shopping list en esp config

• blue eyes
Dit rijtje; verdere losse toebehoren naar eigen inzicht.
Opgemerkt: Ik heb bewust gezocht op simpel. Ik wilde niet knippen, solderen, of wat dan ook. Plug and play. Dus het kan echt fors goedkoper.

Op dit boardje zitten 4 stuks 4 pin fan aansluitingen. Dus 4 Fans, of meerdere via split kabels.
Temp sensoren: er is 1 ingang beschikbaar, maar je kan via WAGO klemmen meerdere sensoren op deze ene ingang monteren. Elke sensor heeft zijn eigen signal kabel (en aarde / power).
  • ESP32-S2 WiFi Fan Controller for Home Assistant - 4x PWM
  • Adafruit DS2484 I2C to 1-Wire Bus Adapter Breakout
  • 230v (adaptor, had ik nog)
  • Behuizing - ik ga zelf voor een grote lasdoos van de Gamma :D
  • 4 Pin fans (12v variant van Noctua hier gekozen, lagen hier nog)
  • 4 pin verlengkabels (kies je lengte)
  • Temperatuursensoren DS18B20
  • Qwiic JST-SH 4-Pin Kabel (connecten van ESP en Adafruit board)
ESP eerst preppen via USB kabel, wifi inregelen, en dan toevoegen binnen HA.
Via ESPHOME config deze kaart toevoegen, dan zoals je al zegt, de YAML code doorvoeren, en voila, daar zijn de sensoren beschikbaar.
Code kan ik prima delen - ik heb dit AI gevraagd te maken, hardware doorgegeven en ik kreeg de YAML terug.

[ Voor 41% gewijzigd door blue eyes op 21-07-2026 09:28 ]

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ben ik de eerste waarbij de slimme meter het ‘begeeft’ icm met Balans systeem? ~eind juni is ‘ie kennelijk gestopt met rapporteren (rond het zware onweer, realiseer ik me nu) aan netbeheerder en komen er geen resultaten meer door in het dashboard. Ondertussen geen de activaties wel gewoon door, benieuwd hoe dat verrekend gaat worden.

Op afstand krijgt Enexis het niet opgelost, dus er komt over 6-8 weken iemand langs 😅 (Nagelnieuwe meter, vlak voor Balans installatie van enkel fase naar 3f gewisseld, ZIV 5CTA3BCF000AAD0)

• stormwind65
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-07 22:34
Source90 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

Foto van de setup wordt geapprecieerd :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qSB1rvgEoLuLqMPvVShI9S4WCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0LOq0RlDPEjpXpIyYFUs6hU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qysXfWlsTa2CmIKVl9xzQ4Zl-0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqCTC82YP3rmH5mcPwzeWvNt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xszHPNCyglX8vgUVln0I_909Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdpNCwvXg7Obf8JyOIBCKk19.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aQx3hCk5JdVSiFjC7zocswMLrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R80SOHG2ZXadNOg7z3NoLi3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM3wwEosFtwWscXUZ_69dX68zLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1OS8XLT990VWyHsG6HETaRc.jpg?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
@stormwind65 wow wat bruut 😃

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:54
Voor de fans gebruik ik deze: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Is van een mede Tweaker, en kun je meteen gebruiken.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:56

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• jacovn
  • Laatst online: 08:15
Nou mijn accu kan prima onder de 10%. eV gisteren vol geladen en nu is het nog 5%. Ik denk dat de wp warm water gemaakt heeft en zwembad wp staat ook aan. Wordt zo te zien op 5% gehouden

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
Toch apart om te zien al 3 dagen op een rij negatieve resultaten. En dat in de maand juli :)

Juli heeft uiteraard ook dagen met weinig zon, en met veel EV laden krijg je dan wellicht dit.

• jacovn
  • Laatst online: 08:15
EV was vol en toen zat er nog 28% in de accu (21:00) door naar 5% gezakt door de WP load en huis gebruik (rond de 1000 watt)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:38

The Legend

*Plop*

Als je doel is om een een brand veroorzaakt door iets anders dan de accu te blussen, prima. Maar zoiets is niet effectief tegen een accubrand of ontgassing (dus een calamiteit vanuit de accu zelf).

Ik ben toch malle pietje niet!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:56
The Legend schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:15:
[...]

Als je doel is om een een brand veroorzaakt door iets anders dan de accu te blussen, prima. Maar zoiets is niet effectief tegen een accubrand of ontgassing (dus een calamiteit vanuit de accu zelf).
Heb al een elektro kortsluiting brand meegemaakt. Accu brand helpt niks tegen. Veel mensen kennen dit niet dus dacht dat het een goede tip was voor kennis van andere 😊 bij mij hangt boven elke inverter, meterkast, warmtepomp, etc dit ding en brandmelder. Moet natuurlijk ieder voor zich weten.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• blue eyes
De grootste hitte is geweest - nachten worden fors kouder.

Temp. van de omvormer dicht bij de 30 graden.... Uiteraard, tussen 1 en 4 veel 20 kWh export, dus duidelijk hoger 53 - 54 graden), maar in rust duidelijk koeler.
De aanvoer en afvoer werken echt.
Als de fans uitzet schiet de temp omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3GjRvqvxNpY0h7CimG2fCYRDQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IPNQMBj822dO6XJydpiZD6xz.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 21-07-2026 08:38 ]

• Frence
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:36
blue eyes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:36:
De grootste hitte is geweest - nachten worden fors kouder.

Temp. van de omvormer dicht bij de 30 graden.... Uiteraard, tussen 1 en 4 veel 20 kWh export, dus duidelijk hoger 53 - 54 graden), maar in rust duidelijk koeler.
De aanvoer en afvoer werken echt.
Als de fans uitzet schiet de temp omhoog.

[Afbeelding]
jij bent de DEYE extra aan het koelen? ik kwam hier ff om te lezen of meer mensen de ruimte wat warm vonden met de DEYE als kachel;) mijn garage is al enkele weken 30 graden...

• Ronald
Dat is meer de Deye stiller houden… Beast mode is niet best

• blue eyes
Die 2 140mm fans zijn niet stil :D
Het is koeler, maar meer lawaai.
Maar ik moet nog fine tunen, afvoerbuis naar buiten is nog niet geinstalleerd, etc. Kortom, even snel gedaan.
De RPM kan nog naar beneden, etc.

• blue eyes
Frence schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:36:
[...]

jij bent de DEYE extra aan het koelen? ik kwam hier ff om te lezen of meer mensen de ruimte wat warm vonden met de DEYE als kachel;) mijn garage is al enkele weken 30 graden...
En ja, zonder deze koeling, met name juni, erg warm in de garage.
Een aanvoer van koude lucht, maar zeker de afvoer van warme lucht hebben dit grotendeels verholpen!

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:09:
Toch apart om te zien al 3 dagen op een rij negatieve resultaten. En dat in de maand juli :)

Juli heeft uiteraard ook dagen met weinig zon, en met veel EV laden krijg je dan wellicht dit.
Even gekeken en het is inderdaad atypisch gedrag.

Op 19-7 heb ik meerdere kwartieren een negatieve opbrengst, tot -20ct aan toe. Dit allemaal tussen 16:00 en 18:45, de uren waarop normaal gesproken iets verdiend zou moeten worden.

Als je kijkt naar de regeltoestanden (in roze) wel te begrijpen. Maar is dat niet waarom we al die tijd verlangden naar AFRR :X :?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YCVN1ggr/screenshot-639.png

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:44
Wolly schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:07:
[...]

Even gekeken en het is inderdaad atypisch gedrag.

Op 19-7 heb ik meerdere kwartieren een negatieve opbrengst, tot -20ct aan toe. Dit allemaal tussen 16:00 en 18:45, de uren waarop normaal gesproken iets verdiend zou moeten worden.

Als je kijkt naar de regeltoestanden (in roze) wel te begrijpen. Maar is dat niet waarom we al die tijd verlangden naar AFRR :X :?
[Afbeelding]
Kan het niet zijn dat je batterij toen (te) vol was waardoor je ging exporteren. Ik heb in die periode geen exports gehad.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Kan het niet zijn dat je batterij toen (te) vol was waardoor je ging exporteren. Ik heb in die periode geen exports gehad.
Het waren imports :o

Die vervolgens vanaf 20:45 weer werden verkocht.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26jtVMBK/screenshot-641.png

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:44
Ik had ook geen imports rond die tijd, mijn SOC was wel wat hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmSX2BQfllhSyUZbPF-8eX08q7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kdQYnLMj9KO186X6LLUazdPE.png?f=fotoalbum_large

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
Is iemand bereid om, net zoals bij de LilyGo, een soort korte handleiding te maken met componenten om zo'n ventilator boven je Deye omvormer te plaatsen? Ik ben erg geïnteresseerd en kan natuurlijk zelf wel het e.e.a. gaan bestellen, maar ik leer graag van goede ervaringen!

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:44:
Ik had ook geen imports rond die tijd, mijn SOC was wel wat hoger.
[Afbeelding]
Maakt ook niet zoveel uit dat het bij jou anders liep, ik verbaas mij meer over het feit dat er nog steeds gegokt wordt op onbalans en dat we dan te maken krijgen met verlies door regeltoestand 2.

We zijn nu een maand BSP.
Balans Energie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:18:

Belangrijk om te benoemen is dat de “Huidige Laag B – Onbalans EMS-correctie” zal worden vervangen met “aFRR + onbalans EMS-correctie”.
Zodra we de BSP registratie hebben verkregen. Het belangrijkste verschil is dat onbalans een reactieve markt is (price taker), terwijl aFRR een gecontracteerd product is met vooraf vastgelegde biedingen. Daardoor verdwijnt bij aFRR het risico dat prijzen binnen een kwartier “omslaan” en ontstaat er meer voorspelbaarheid en stabiliteit in de opbrengsten.

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:51:
Is iemand bereid om, net zoals bij de LilyGo, een soort korte handleiding te maken met componenten om zo'n ventilator boven je Deye omvormer te plaatsen? Ik ben erg geïnteresseerd en kan natuurlijk zelf wel het e.e.a. gaan bestellen, maar ik leer graag van goede ervaringen!
Ik zou mezelf eerst afvragen wat je er mee hoopt te bereiken.
Heb je last van het geluid van de Deye fans? Veel anders dan dat win je er namelijk niet mee.
Zo'n apparaat kan maar zoveel warmte afstaan aan zijn omgeving. Als de omgeving te warm wordt zul je die warmte moeten zien te lozen.

• Wolly
  • Niet online
MertijnW schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:51:
Temp regelaar https://nl.aliexpress.com/item/1005007267153343.html
3x fans Arctic Pro P12
3d Print case, zie Get!em in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste