Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 78 Laatste
Acties:

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
Vanmorgen inkopen tegen 7ct kaal, nu tegen die prijs verkopen, is 4 ct winst voor @Balans Energie en verlies voor mij.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:44
L3 zal sowieso stuk zijn... En dat is aan netbeheerder om te repareren...

Maar ik kan niet zeggen waarom je huis niets krijgt... In bypass zou L1 en L2 het moeten doen... en als de Deye goed werkt verwacht ik alle 3 eigenlijk Load gekoppeld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sii
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:37

Sii

Source90 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:54:
Ik snap dat er winst gemaakt moet worden, toch blijf ik mijn verbazen over de materiaal keuzes.

Allereerst de Chint ALS en Chinees spul voor de offgrid, en ook de kabel ogen (en mogelijk dikte kabels zelf).
Prijs is nu al een paar keer verhoogd, desalniettemin had ik het niet erg gevonden als ik in het begin 100-200€ meer zou betalen voor kwaliteit spul.

Ik heb nu een winkelmandje met dikkere kabels, Busbar en dikke kabel ogen voor 250€ (mede door de busbar). Als Balans eens contact opneemt met een partij als AccuNord, zullen zij vast wel leuke kortingen kunnen bedingen voor BULK inkoop.
Gelijk alles met goede kabelogen (en wellicht gelijk dikkere kabels) laten persen door een bedrijf die daar zijn core-business van heeft gemaakt.

Lijkt mij niet dat het op de lange baan goedkoper is om uitgefikte accu's te blijven vervangen. Dit is wat; nummer 4.. enkel op Tweakers? Hoeveel zullen dat er in totaal zijn?

Wellicht interessant om in de topic start een tabel bij te houden?
NicknameAantal accu's PlaatsingsdatumProblemen
@Source90 kan jij wellicht aangeven wat je wilt vervangen (wat en waar in het schema met wat?)? Ik ga binnenkort een (off-grid) BE installatie krijgen (3 modules). Obv van dit schema van BE ben ik benieuwd wat vervangen kan worden met betere kwaliteit. Aan de telefoon was men hier ontvankelijk voor, dus ik probeer ook het goede winkelmandje en instructies voor de installateur gereed te maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CZIcyLXfD-ViXejfkAIGaL7gl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1d6b4L1mr8WwgRojmRXiX25b.png?f=fotoalbum_large Sii

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie dat de 'ATS' op automatisch staat, dat is de eerste ellende want dan doet ie wat ie wil |:(
Op de Eastron zie ik geen verbruik op fase 3, hij kijkt naar het net dus ik verwacht dat een hoofdzekering kaduuk is (idd niet af te lezen als hij net als hier achter een verzegelde klep zit.

Ik zou met alle groepen uit de ATS op handmatig zetten en dan positie 1 of 2 kiezen.
Staat hij op automatisch dan bekrachtigt hij een stand en dan kan je beter niet 1 of 2 kiezen.
Echt triest dat hij op automatisch wordt gezet bij aflevering, BE leert blijkbaar niet van deze fouten of denkt het beter te weten.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-07-2026 17:41 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sii schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:32:
[...]

@Source90 kan jij wellicht aangeven wat je wilt vervangen (wat en waar in het schema met wat?)? Ik ga binnenkort een (off-grid) BE installatie krijgen (3 modules). Obv van dit schema van BE ben ik benieuwd wat vervangen kan worden met betere kwaliteit. Aan de telefoon was men hier ontvankelijk voor, dus ik probeer ook het goede winkelmandje en instructies voor de installateur gereed te maken.[Afbeelding] Sii
Dat schema heeft te weinig details, ik zou voorstellen om die hele off-grid kast af te bestellen en iets degelijks te kiezen zoals mijn handleiding beschrijft bij Ervaring :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:15:
Vanmorgen inkopen tegen 7ct kaal, nu tegen die prijs verkopen, is 4 ct winst voor @Balans Energie en verlies voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5sLo_CqA0WEPLC96AF2cFXhxys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S0BpjN2jkFxwm4IB5Xdh2Pf.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist ook een ISP (17.30-17.45) die start met inkoop en dan na een minuut omslaat naar verkoop. Geloof dat ik dat nog niet eerder heb gezien.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:01
Yaay schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:49:
[...]

[Afbeelding]

Zojuist ook een ISP (17.30-17.45) die start met inkoop en dan na een minuut omslaat naar verkoop. Geloof dat ik dat nog niet eerder heb gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF-bI4HbbwKGwrBRgqR5PILwKZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ejR2xE4y7LWFMcV3qj6cJs1S.png?f=user_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:28
Zo, terug uit DLD.

Veel import sessies, idem voor export. In kWh niet zoveel, 16,6 kWh import, 8,2 kWh export. Prijzen inclusief alles, dus ook de 2 cent van BE, heffingen, btw, etc. zijn 21 cent gemiddeld inkoop, 25 cent gemiddeld verkoop.

Mega dag :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
[...]

@Source90 kan jij wellicht aangeven wat je wilt vervangen (wat en waar in het schema met wat?)? Ik ga binnenkort een (off-grid) BE installatie krijgen (3 modules). Obv van dit schema van BE ben ik benieuwd wat vervangen kan worden met betere kwaliteit. Aan de telefoon was men hier ontvankelijk voor, dus ik probeer ook het goede winkelmandje en instructies voor de installateur gereed te maken.[Afbeelding] Sii
Het is eigenlijk van de zotte dat er bij een nieuw geleverd product dingen vervangen moeten worden om een veiliger gevoel te hebben /voor gemoedsrust :+

BE zal niet aan gaan geven dat hun installatie so-so is.

Ik heb trouwens een eigen offgrid kast, dus enkele component van BE heb ik niet.

Onderstaande heb of ga ik vervangen. Hierop kan ik geen indicatie geven wat het effect is en/of dat het meetbaar beter zou zijn. Er zijn in dit topic volgens mij ook beroeps elektriciens aanwezig die meer verstand van zaken hebben. Het is voor mij voornamelijk voor mijn gemoedsrust, zeker met de weggefikte aansluitingen van de afgelopen weken, was het mij de paar honderd euro wel waard.

- de Aardlekautomaat van Chint voor een ABB 2CSR256140R3254 vervangen
- de draden in de meterkast vervangen voor 10mm2 (van Hoofdschakelaar <> Eastron <> Aardlekautomaat Deye (ABB) (<> Verdeelblok). Uiteraard met de juiste maat adereindehulzen, (maar hoop dat dat voor zich spreekt als je hiermee aan de slag gaat / beetje weet wat je doet)
- UTP opnieuw geknepen
- PoE switch vervangen voor eigen (Unifi, PoE Gevoed)

- Busbar 2x
- kabels vervangen voor dikkere + betere kabelogen > laten persen*
- DC-schakelaar voor Vlamboog-bescherming?

Voor busbar naar Deye heb je kabel met M8-M10 aan weerszijde nodig. Voor accu's M8.
Verder nog wat nieuwe kabel afdekschoenen.

Tendens in dit topic is dat de kabelogen te dun zijn en de winst niet zozeer in een busbar of dikkere kabel zit. Ik ga zelf gelijk de kabels dikker bestellen (met goed geperste kabelogen), wellicht is dit overkill. Alternatief is om zelf een perstang aan te schaffen en huidige kabels hergebruiken met betere ogen.

@develdonk , had ongeveer dezelfde vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 18-07-2026 23:24 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik zou heel die offgrid door een ander laten doen. Je krijgt nl. van Balans een kast die niet voldoet aan de normen mbt kabelkleuren. Er zitten Chinesium componenten in die gemaakt lijken te zijn om je huisapparatuur op te blazen en de kwaliteit van de installateurs is zeer, zeer wisselachtig.

Voor 1500 excl btw moet echt wel iets beters te koop zijn.

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:02:
@Balans Energie geeft bovenstaande eindelijk de noodzaak weer van een duidelijke uitleg en bijbehorende instructie op PAPIER welke bij de installatie kan worden gehangen zodat duidelijk is hoe alles functioneert / uitgezet en weer opgestart moet worden.

Mocht er een 24h service dienst met een reactietijd van <2h zijn kan ik nog ergens iets van begrip opbrengen maar dit is niet het geval.

Alle credits voor @Ronald en @paQ voor de snelle reactie en hulp op afstand.
Trekken aan een dood paard noemen we dat hier. Balans trekt zich er in ieder geval niets van aan dat hier al talloze keren gemeld is dat er fouten worden gemaakt én dat een summiere handleiding op A4 veel ellende zou kunnen besparen.

Om het positief af te sluiten, ze kunnen ervan leren en de tip alsnog zonder veel moeite ter harte nemen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn versie ziet er bijna zo uit (deze komt van @dof geloof ik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kgl5omorUHJXERsE1o2qAYFNnqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfaHx7iY5tekT3JqQ6Pt5sD8.jpg?f=fotoalbum_large

De 'tuimelaar' na de slimme meter ontbreekt (zoals BE een standaard installatie levert) en de C25 na de Eastron is een 300mA B25 alamat die BE leverde.
De '63A automaat' zit op de plek van de ABB schakelaar op LOAD (werkt daar ook als schakelaar) en de Sontheimer is bij mij een compacte 1-0-2 die sterk op de Hager SFT440 lijkt.

Het fijne vind ik dat alles wat je als eerste wil bedienen in- of bij de groepenkast zit en je niet naar de batterijen hoeft te gaan waar je beperkt bent met wat je kan zien of bedienen.
Verder heb je op deze manier een 'stand-by' of 'by-pass' met heel korte kabels naar de meter wat in die stand minder verlies geeft en niet door de Chinesium zooi gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLEdJZlV1GMgdqK3d6EMmN0lvHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ys4mmTSOCg0DPRo2a8BVoxTe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-07-2026 20:32 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
ecn1985 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:02:
@Balans Energie geeft bovenstaande eindelijk de noodzaak weer van een duidelijke uitleg en bijbehorende instructie op PAPIER welke bij de installatie kan worden gehangen zodat duidelijk is hoe alles functioneert / uitgezet en weer opgestart moet worden.

Mocht er een 24h service dienst met een reactietijd van <2h zijn kan ik nog ergens iets van begrip opbrengen maar dit is niet het geval.

Alle credits voor @Ronald en @paQ voor de snelle reactie en hulp op afstand.
Ik heb een email naar service adres gestuurd en binnen 2 uur antwoord (in de avond uren)

De follow up is weer jammer, error dat bms niet gevonden kon worden. Andere accu master gemaakt en nu werkt het weer. Zou je denken dat er iets defect is dan, maar geen mail meer terug nadat ik doorgegeven had dat die tip hielp.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@Speedy-Andre, de offgrid kast van @tweakurk heeft ook nog een surge protector (rem automaat?) erin zitten.

Heb jij enig idee waar deze in het schema zit/hoort?

En waarom is de sontheimer een 40A versie terwijl de automaat naar de omvormer beide 63A is? Zou de sontheimer dan niet ook 63A moeten zijn?

[ Voor 43% gewijzigd door fenrir op 18-07-2026 21:21 ]

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:17:
@Speedy-Andre, de offgrid kast van @tweakurk heeft ook nog een surge protector (rem automaat?) erin zitten.

Heb jij enig idee waar deze in het schema zit/hoort?

En waarom is de sontheimer een 40A versie terwijl de automaat naar de omvormer beide 63A is? Zou de sontheimer dan niet ook 63A moeten zijn?
Het plaatje komt niet van mij, de Sontheimer zou idd meer aan moeten kunnen dan de beveiliging die er voor/na zit en eigenlijk ook het deel in de groepenkast waar die stroom eventueel kan lopen.
Mijn 1-0-2 is geschikt voor 63A en ik heb er een ABB C50 voor zitten.
Ook weer niet handig genoeg want in de Deye SG4 zit een B50 (wat ik later pas zag).

Het surge blok lijkt op de juiste plek te zitten, de uitgang naar de groepenkast.
Kennelijk in een poging om schakelfouten van de 'ATS' te 'dempen' (die überhaupt niet onder last zou moeten schakelen) maar een zwevende nul zorgt dat hij uitbrandt met alles wat er achter hangt.
Dat hij op automatisch stond zegt alles over hoe goed bepaalde installateurs de richtlijnen van BE opvolgen, lezen of zelfs begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIAY94Z9omAUXB_kBU0pQl0RLVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu4CgDPp3YettQVldl2DpgI3.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Ik heb een email naar service adres gestuurd en binnen 2 uur antwoord (in de avond uren)

De follow up is weer jammer, error dat bms niet gevonden kon worden. Andere accu master gemaakt en nu werkt het weer. Zou je denken dat er iets defect is dan, maar geen mail meer terug nadat ik doorgegeven had dat die tip hielp.
Op zich wel een goede voorlopige oplossing zonder een huisbezoek toch?
Althans als de nieuwe master nu alle andere batterijen ziet als dat (op afstand) te checken is.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:08
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Het plaatje komt niet van mij, de Sontheimer zou idd meer aan moeten kunnen dan de beveiliging die er voor/na zit en eigenlijk ook het deel in de groepenkast waar die stroom eventueel kan lopen.
Mijn 1-0-2 is geschikt voor 63A en ik heb er een ABB C50 voor zitten.
Ook weer niet handig genoeg want in de Deye SG4 zit een B50 (wat ik later pas zag).

Het surge blok lijkt op de juiste plek te zitten, de uitgang naar de groepenkast.
Kennelijk in een poging om schakelfouten van de 'ATS' te 'dempen' (die überhaupt niet onder last zou moeten schakelen) maar een zwevende nul zorgt dat hij uitbrandt met alles wat er achter hangt.
Dat hij op automatisch stond zegt alles over hoe goed bepaalde installateurs de richtlijnen van BE opvolgen, lezen of zelfs begrijpen.

[Afbeelding]
In de laatste versie is de ats gekoppeld aan de deye volgens mij, om dus op afstand om te kunnen schakelen voor onderhoud.

ik ga ‘m hier nog maar een keer vervangen door een fatsoenlijke, veilige.

• Ronald
Yikes!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:46:
[...]

Op zich wel een goede voorlopige oplossing zonder een huisbezoek toch?
Althans als de nieuwe master nu alle andere batterijen ziet als dat (op afstand) te checken is.
Inderdaad want als de deye in storing staat komt en gaat alles direct naar het net.

Dat is opgelost binnen 2 uur.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Source90
Betreft die busbar; Met de nieuwe(re) accu's heeft elk accupakket een DC schakelaar en wordt er geen losse meer geplaatst tussen Deye en accupakket. Heb ik het goed gelezen dat hier (tussen Deye en busbar) nog een extra NH-mespatroonzekering of DC-automaat (>250A) geplaatst moet worden tegen vlambogen, etc.? Zo ik lees, meestal enkel de plus?

Of is de DC schakelaar aan de zijkant van de Deye al voldoende?

In de Deye handleiding staat tenslotte ;
"For safe operation and compliance, a separate DC over-current protector or disconnect device is required between the battery and the inverter."

Hoe hebben de andere met busbar dit opgelost?
Mogelijk ga ik enkel voor nieuwe kabels in het geval deze er ook bij moet komen, is ook weer 150-200€ extra voor een Eaton XNH1-1-A250 of Geyer bovenop de busbar van 130€.

Heb het ook aan AI gevraagd, krijg deze NEN1010 stukken:
Bepaling 712.536.2.2.9: Specifieke DC-scheiding bij omvormers
Hoewel Hoofdstuk 712 van origine geschreven is voor zonnestroomsystemen (PV), is deze bepaling via de algemene DC-richtlijnen en fabrieksvoorschriften leidend voor hybride opslagsystemen. Hier staat letterlijk: "Aan de DC-zijde van de omvormer moet een lastscheider zijn aangebracht, of een installatieautomaat die geschikt is om als scheider te functioneren."

Bepaling 712.536.2.2.12: Vult dit aan door te eisen dat toestellen die onder belasting geschakeld kunnen worden, vlamboogbestendig moeten zijn om brandgevaar bij het openen van het DC-circuit te voorkomen. Een gewone schakelaar mag hier dus niet gebruikt worden
.

Hoort dit sowieso niet in bij de installatie? Busbar of niet..

Wellicht iets te diep down the rabbithole met inlezen 8)7

[ Voor 69% gewijzigd door Source90 op 19-07-2026 15:47 ]

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Mijn account geeft nu aan dat ik AFRR actief heb *O*

7,2kwp PV, 48kwh Balans Energie, EV6, Vaillant VWS63/2 warmtepomp met grondlus, gasloos sinds 2008

• scoobs
  • Laatst online: 23:29
@xxander968 nu kun je net als de rest van ons ook goed gaan verdienen! :D

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 19-07-2026 00:12 ]

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:46
Source90 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Het is eigenlijk van de zotte dat er bij een nieuw geleverd product dingen vervangen moeten worden om een veiliger gevoel te hebben /voor gemoedsrust :+

BE zal niet aan gaan geven dat hun installatie so-so is.

Ik heb trouwens een eigen offgrid kast, dus enkele component van BE heb ik niet.

Onderstaande heb of ga ik vervangen. Hierop kan ik geen indicatie geven wat het effect is en/of dat het meetbaar beter zou zijn. Er zijn in dit topic volgens mij ook beroeps elektriciens aanwezig die meer verstand van zaken hebben. Het is voor mij voornamelijk voor mijn gemoedsrust, zeker met de weggefikte aansluitingen van de afgelopen weken, was het mij de paar honderd euro wel waard.

- de Aardlekautomaat van Chint voor een ABB 2CSR256140R3254 vervangen
- de draden in de meterkast vervangen voor 10mm2 (van Hoofdschakelaar <> Eastron <> Aardlekautomaat Deye (ABB) (<> Verdeelblok). Uiteraard met de juiste maat adereindehulzen, (maar hoop dat dat voor zich spreekt als je hiermee aan de slag gaat / beetje weet wat je doet)
- UTP opnieuw geknepen
- PoE switch vervangen voor eigen (Unifi, PoE Gevoed)

- Busbar 2x
- kabels vervangen voor dikkere + betere kabelogen > laten persen*
- DC-schakelaar voor Vlamboog-bescherming?

Voor busbar naar Deye heb je kabel met M8-M10 aan weerszijde nodig. Voor accu's M8.
Verder nog wat nieuwe kabel afdekschoenen.

Tendens in dit topic is dat de kabelogen te dun zijn en de winst niet zozeer in een busbar of dikkere kabel zit. Ik ga zelf gelijk de kabels dikker bestellen (met goed geperste kabelogen), wellicht is dit overkill. Alternatief is om zelf een perstang aan te schaffen en huidige kabels hergebruiken met betere ogen.

@develdonk , had ongeveer dezelfde vraag.
MTS elektrotechniek hier maar toch een vraag; AC geen probleem hier (ik prefereer hager ipv abb vanwege looks😊) en UniFi gebruik ik idd zelf ook. Snap alle keuzes dus. Enkel DC is nieuw voor mij;

Vraag; busbar gebruik je als distributiepunt om vanaf daar naar elke accu te gaan? In dit geval een 51v / 200a versie? En dit lijkt beste montage manier te zijn?

Ai info;
  1. Meerdere apparaten aansluiten: In plaats van tientallen kabels op de accupool te moeten proppen, sluit je de accu aan op de busbar. Vanaf daar verdeel je de stroom gemakkelijk naar omvormers, laders en zonnepanelen. [1, 2, 3]
  2. Parallel schakelen van batterijen: Als je meerdere accu's met elkaar verbindt, zorgt een busbar voor een gelijke weerstand en spanning over alle accu's. Dit verlengt de levensduur van de accubank. [1]
  3. Eenvoudig zekeren en monitoren: Veel busbars hebben ingebouwde zekeringen of maken het makkelijk om een accushunt (voor het meten van de accustatus) netjes in het systeem op te nemen. [1]
  4. Overzicht en veiligheid: Het voorkomt de zogenaamde 'kabelspaghetti' bij de batterij, wat de kans op kortsluiting of losgeraakte kabels aanzienlijk verkleint.

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 19-07-2026 10:40 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• overhyped
xxander968 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:06:
Hier nu ook! Voelt toch als een mijlpaal!

• paQ
  • Nu online
@tweakurk nog opgelost?
Als ik de bedrading volg in die nieuwe off grid kast, dan is I net spanning.
M.a.w. Dan zou die YRO ATS op die stand al in by pass staan, ergo, je zou sowieso stroom moeten hebben omdat de Deye dan parallel in je aansluiting zit.
Alleen daarop voortbordurend: hij staat op AUT, dus dan had ie vanzelf op II moeten springen, en de Deye in UPS moeten zetten.

Als je 1 fase mist in de Deye gaat die op off grid. Ik vraag me nu dus af of die YRO wel hetzelfde reageert. Stel die reageert alleen op L1, maar L3 ligt eraf, dan schakelt ie niet en is er ook geen failsafe.
DAT zou dan weer betekenen dat je juist NIET in offgrid draait terwijl er 1 hoofdzekering (L3) af ligt, en die YRO ATS de boel frustreert.

Het is dan alleen onduidelijk waarom je op L1 en L2 geen stroom op je groepenkast hebt :?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 19-07-2026 10:15 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Dat is een prima responsetijd voor een niet kritisch probleem.

Als echter je hoofdzekeringen eraan gaan en je zonder stroom zit zou ik wel willen dat ik weet wat ik moet doen óf een responsetijd van minder dan 2 uur.

Je kan natuurlijk die ATS bedienen, maar dan is het maar te hopen dat die werkt en goed is geinstalleerd. Loop je ook nog het risico dat Balans zegt dat je iets verkeerds hebt gedaan als het misloopt.

Dan zie ik toch liever een duidelijke uitleg op papier.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
Wolly schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Dat is een prima responsetijd voor een niet kritisch probleem.

Als echter je hoofdzekeringen eraan gaan en je zonder stroom zit zou ik wel willen dat ik weet wat ik moet doen óf een responsetijd van minder dan 2 uur.

Je kan natuurlijk die ATS bedienen, maar dan is het maar te hopen dat die werkt en goed is geinstalleerd. Loop je ook nog het risico dat Balans zegt dat je iets verkeerds hebt gedaan als het misloopt.

Dan zie ik toch liever een duidelijke uitleg op papier.
Het moet toch gewoon zo ingericht zijn dat het niet fout kan gaan, ongeacht in welke volgorde er iets wordt bedient? Of mag je dat niet verwachten?

Als je kijkt hoe lastig het al is met de kennis die hier aanwezig is om te begrijpen hoe alles is aangesloten en werkt dan is dat vragen om problemen.

Veel mensen hebben de kennis uiteindelijk niet..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jacovn
ecn1985 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Het moet toch gewoon zo ingericht zijn dat het niet fout kan gaan, ongeacht in welke volgorde er iets wordt bedient? Of mag je dat niet verwachten?

Veel mensen hebben de kennis uiteindelijk niet..
nou dat is niet zo. Bij mij is dat fout gegaan meT rare storing Zoals jung zenders defect. somfy motoren die minder goed reageren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waar ik wel benieuwd naar ben is of er nog een B50 of vergelijkbaar in de SG05 zit.
De SG04 heeft een Eaton aan de GRID kant die alleen de fasen schakelt en niet de nul.
Bij de SG05 zou dit met relais gedaan kunnen zijn (printje boven de GRID aansluiting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qHqAonUoR6wR-SmFNXwQ1wSmhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ru6Ma5mTSBtWgpq70m3xKNgD.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56
xxander968 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:06:
Ik sta nog op binnenkort… -O-
29/6 geïnstalleerd, wanneer bij jou?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• jacovn
Zou balans een dienst kunnen leveren om die bushbar te installeren en de kabel verbindingen goed te controleren?

ik zou de kosten van materiaal wel willen betalen om een beter gevoel te hebben.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ze zetten ze er al op wanneer je het zelf bestelt en je een storing hebt met slechte kabels.
Het zou wel beter zijn als elke installateur dezelfde kwaliteit materiaal gebruikt want nu lijkt het erop dat je met Beter Stroom goed zit en met een paar anderen een stuk minder.
Het zal wel iets commercieels zijn dat andere installateurs eigen materiaal kiezen of wellicht logistiek wat handiger.

Misschien is het nu nog te vroeg, er moeten een model zijn dat bewezen goed werkt en bij 3-6 batterijen te gebruiken is waarbij ook de bevestiging van de strip op een oppervlak nog niet echt is uitgewerkt als ik de verschillende oplossingen zie.
ik zou ze liever ergens op schroeven dan plakken omdat ze flink warm worden en je niet weet hoe het kunststof zich op de lange termijn houdt (vervormen, uitharden).
Hier ook aFRR (7 april geplaatst).

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:19
Speedy-Andre schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:40:
Ze zetten ze er al op wanneer je het zelf bestelt en je een storing hebt met slechte kabels.
Het zou wel beter zijn als elke installateur dezelfde kwaliteit materiaal gebruikt want nu lijkt het erop dat je met Beter Stroom goed zit en met een paar anderen een stuk minder.
Het zal wel iets commercieels zijn dat andere installateurs eigen materiaal kiezen of wellicht logistiek wat handiger.

Misschien is het nu nog te vroeg, er moeten een model zijn dat bewezen goed werkt en bij 3-6 batterijen te gebruiken is waarbij ook de bevestiging van de strip op een oppervlak nog niet echt is uitgewerkt als ik de verschillende oplossingen zie.
ik zou ze liever ergens op schroeven dan plakken omdat ze flink warm worden en je niet weet hoe het kunststof zich op de lange termijn houdt (vervormen, uitharden).
Hier ook aFRR (7 april geplaatst).
Klopt, de mannen van Beter Stroom leveren uitstekend werk (uiteraard hebben zij te dealen met de materiaal keuzes die BE heeft gemaakt).

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THx9JVQAJm9SnUekxngZDDI6QpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8QoFft9xBb6S4fFuFgP8gs5.png?f=fotoalbum_large

Aardig wat activiteit in de nacht

• blue eyes
[b]Ronaldo 013 in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"Ronaldo 013 schreef op zondag 19 juli 2026 @

Aardig wat activiteit in de nacht
Je zit op een ander forum he :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Hier de 3D print binnen gekregen, voor de fans bovenop de omvormer. Ik heb het niet helemaal goed gezien, maar de fans zijn iets gekanteld tov de omvormer, ik dacht dat dit recht boven de omvormer zouden komen, maar iets schuin.
Verder geen issue.

Ik moet nu nog, net als PaQ iets maken wat de stroom warme lucht bovenuit de fans goed geleid naar de uitgaande fan in de buitenmuur. Helaas, dit kan niet anders, zit deze fan 15 cm lager.

Wellicht dat met een flexibele slang van 150 mm dit prima te maken is!

De electronica is nog niet binnen, dus de 12v aansturing, ook HA, kan nog niet worden gedaan.
Nalevering.....

• blue eyes
Veel imports, hopelijk vandaag later veel exports met hoge prijzen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXu7ltFayYWZITQsptK6xHxvT3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fRZjoRxEfcuGZkn1aNvA3e4g.png?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56
Bij mij is vandaag alleen PV geladen, nu redelijk vol (83%).
Klaar voor de avond?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• blue eyes
Hier nu 73% , ik ben de accu aan het leegtrekken voor de EV, die heb ik gisteren helemaal leeg gereden, en moet morgen weer 300 km rijden.

Zon is er wel is er niet :D Veel bewolking, maar als de zon weg is, best sterk!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De laatste dagen wordt er bij mij maar weinig geëxporteerd, waardoor ik bijvoorbeeld vandaag met 50% begon en nu al een tijdje vol zit en dus teruglever voor relatief lage bedragen. Grappige is dat dit conform voorspelling van Balans is, dus ik had eigenlijk verwacht dat er op geacteerd zou worden.
Gedrag lijkt iig anders dan eerst te zijn.

In ieder geval, omdat de accu nu niet meer laadt loop ik er weer tegenaan dat de middelste modules niet voller gaan dan 99%. Iemand al de oplossing hiervoor gevonden? Vreemde is wel dat de spanning van die middelste modules hoger lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyyxuwWA28cfdg7SBPsOxQpWBVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F9O51lTETlYPqMjawJFQVXsf.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Ik heb geen oplossing, ik heb zelf nog een vraag bij BE openstaan.

Ik heb ooit maar 1 accu op 100% gehad, de rest nog nooit. Capaciteit varieert hier van 343 tot 379 Ah.

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:03
Bij mij komen ze de boel op 29 september installeren incl. Off grid ! Maar begin te twijfelen of ik wel off grid moet laten installeren gezien de niet al te positieve vehalen hier.

• xxander968
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:14:
[...]

Ik sta nog op binnenkort… -O-
29/6 geïnstalleerd, wanneer bij jou?
30 maart is het hier geïnstalleerd.

7,2kwp PV, 48kwh Balans Energie, EV6, Vaillant VWS63/2 warmtepomp met grondlus, gasloos sinds 2008

• zunrob
  • Niet online
Oei, met die prijzen net baal ik helemaal dat er de laatste dagen weinig verkocht wordt.

• blue eyes
Stroom kost nu 9 cent all in, heb de EV maar op max laden gezet.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:24
blue eyes schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:27:
Stroom kost nu 9 cent all in, heb de EV maar op max laden gezet.
Nice, Hier verkeerd getimed, auto begin van de middag opgeladen. Was toen nog 4 cent kaal. You win some you loose some.
@KoningSlakkie vandaag bij jou nog wel goed ingekocht hoop ik.

• Ronald
xxander968 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:22:
[...]

30 maart is het hier geïnstalleerd.
@Puppetmaster 5/5 en sinds zaterdag op Ja

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:47
jeeedeee schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:52:
[...]

Nice, Hier verkeerd getimed, auto begin van de middag opgeladen. Was toen nog 4 cent kaal. You win some you loose some.
@KoningSlakkie vandaag bij jou nog wel goed ingekocht hoop ik.
Gisteren kwam ik middernacht thuis (technisch gezien vandaag) met de thuisaccu op 55%. Dus ik kon de auto laden van 7% naar 20%, uit de thuisaccu.

Vandaag is er gelukkig ook flink goedkoop bijgekocht zoals ik verwacht van het systeem. Tot nu toe 56 kWh geïmporteerd, + 44 kWh uit solar. Er ging 63 kWh de auto in en nu is de thuisaccu ook nog eens 76% vol. Dus zometeen en morgen ochtend kan er geëxporteerd worden.

Dus tot zover vandaag goed gedrag, dit zou ik op andere dagen ook willen zien (ook bij hogere prijzen).

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier geen imports, van 17 naar 80% met pv en nu verkoopt ie eens wat.

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:31:
Als ik om me heen keek zag ik overal wolken en wij hadden volle zon groot gedeelte vann de dag
Ik heb vannacht aantal imports gehad

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:31:
Als ik om me heen keek zag ik overal wolken en wij hadden volle zon groot gedeelte vann de dag
Ik heb vannacht aantal imports gehad

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:03
Ik heb het laatste stukje 6mm2 (tussen grid schakelaar en Deye) vandaag ook voor 10mm2 vervangen, dat stond me ooit nog eens te doen.
Netjes balans van op de hoogte gesteld van te voren..
Nu zie ik dat de aarde die ik netjes aan zit te sluiten aan de overliggende zijde helemaal niet is aangesloten!
Dat zal dus niet veel zin hebben, maar wellicht ook gewoon normaal zijn, hebben jullie dat ook?
Aarde van de load heeft wel aarde, hoe komt die dan aan zijn aarding?
Nou ja alles doet het wel zoals het hoort maar toch even navragen hoe het bij jullie zit 😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2G3mW8M9ZDfdkoXD5eFuSJSXic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZEt00oNQTunRd2RT2uO452U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ibak op 19-07-2026 20:15 ]

• stormwind65
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 20:38
Zo dit weekend nuttig besteed, heb HA bms dashboard uitgebreid naar 12 accu's!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MvJ3bNQVazmJEfdTOaDLE8rQgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzJDX7kJ2s2aMfBNyGAd7S5F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6gGCwZMPDwE42CyENCQarkZrLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61DFDyu0rqyNSBs4fFe6GAOe.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:59:
Ik heb het laatste stukje 6mm2 (tussen grid schakelaar en Deye) vandaag ook voor 10mm2 vervangen, dat stond me ooit nog eens te doen.
Netjes balans van op de hoogte gesteld van te voren..
Nu zie ik dat de aarde die ik netjes aan zit te sluiten aan de overliggende zijde helemaal niet is aangesloten!
Dat zal dus niet veel zin hebben, maar wellicht ook gewoon normaal zijn, hebben jullie dat ook?
Aarde van de load heeft wel aarde, hoe komt die dan aan zijn aarding?
Nou ja alles doet het wel zoals het hoort maar toch even navragen hoe het bij jullie zit 😉~[Afbeelding]
De aardeklem maakt contact door de grijpertjes aan de achterkant die in de DIN rail grijpen.

Beetje dit idee.
Afbeeldingslocatie: https://www.georgekniest.nl/resize/7734dbccfe228191e5ba151396ce9794_18820013845778.jpg/0/1100/True/cabur-rijgklem-aarde-montageklem-4mm-2.jpg

Disclaimer: Dit neem ik aan want dat is gebruikelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 19-07-2026 20:40 ]

• scoobs
stormwind65 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:14:
Zo dit weekend nuttig besteed, heb HA bms dashboard uitgebreid naar 12 accu's!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Excuseer? Heb je nu 200kwh?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Juli gaat tot nu toe best wel weer okee met gemiddeld 10 euro per dag. FPR (die ik niet helemaal begrijp) is belabberd maar dat is prima, daar koop ik geen brood van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S8Ec6kqGqJEM4EJ0yD2Z9QyCak=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XpKJChy7h0NTfYQRhByB5Pua.jpg?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• daanoontje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 16:11
@Moby , ik zit hier op 50 euro. Heb je een grotere batterij of AFFR?

Hebben andere vergelijkbare resultaten met Moby of juist met mij? Ben even nieuwsgierig.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:03
Wolly schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:38:
[...]

De aardeklem maakt contact door de grijpertjes aan de achterkant die in de DIN rail grijpen.

Beetje dit idee.
[Afbeelding]

Disclaimer: Dit neem ik aan want dat is gebruikelijk.
Aha, bedankt Wolly!

• Wolly
  • Niet online
daanoontje schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:18:

Hebben andere vergelijkbare resultaten met Moby of juist met mij? Ben even nieuwsgierig.
Veel panelen en weinig verbruik. Eigenlijk dus veel zonne energie verkopen.

• paQ
  • Nu online

Zie export vs import.
Dat is allemaal PV opwek. Als je dat combineert met laag verbruik, dan heb je veel opbrengsten.
Simpel toch?
In de import zit het (duidelijk) niet.

half zoveel verkocht / overgehouden om te verkopen, en/of opgewekt, dus half zoveel resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw3b8GO6qtIusFcj6BVSarOaSPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AwOVzpJqOmQEXabuQFqBeZSN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 19-07-2026 21:22 ]

• stormwind65
scoobs schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:00:
[...]

Excuseer? Heb je nu 200kwh?
192,96kWh om precies te zijn en 2 x 12kw deye en offgrid

• xxander968
  • Nu online
Moby schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:11:
Juli gaat tot nu toe best wel weer okee met gemiddeld 10 euro per dag. FPR (die ik niet helemaal begrijp) is belabberd maar dat is prima, daar koop ik geen brood van

[Afbeelding]
Mijn verwachting wordt zeker nog niet waargemaakt en ik hoop dat dit met AFRR gaat veranderen. Mijn vergelijk is Tibber waar ik vorig jaar juli 113 euro terugkreeg, met een verbruik vn 242kwh en opwek van 669kwh. Gezien de voorgespiegelde opbrengsten van handel zou ik elke maand grofweg 100 euro voordeliger uit moeten zijn met BE. Het dashboard geeft nu stroomopbrengst van 53 euro. Met energiebelasting etc zal dit nog wat hoger worden, maar lijkt niet op een verdienmodel. Import/export is nu 199/368. Het hogere verbruik is vooralsnog het enige zichtbare resultaat.

• develdonk
stormwind65 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:23:
[...]

En wat was je gedachte hierbij? Snelle tvt? Ander voordeel?

• blue eyes

Iets onder de 10 euro, gisteren 31 cent verlies gemaakt :D (vandaag ook weer negatief verwacht ik, dus dalen richting de 8, 9 euro gemiddeld.

600 kWh meer verkopen dan inkopen; kortom, weinig import.
Het is dat ik de EV vaak moet laden, anders had ik wel hoger gezeten dan het tientje per dag gemiddeld.

[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 19-07-2026 21:40 ]

• stormwind65
develdonk schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:34:
[...]

En wat was je gedachte hierbij? Snelle tvt? Ander voordeel?
Opslag zonne en wind energie en nom, vooral vanaf 2027. Heb bedrijf aan huis, verbruik +- 130kWh dagelijks.

• Wolly
  • Niet online
stormwind65 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Opslag zonne en wind energie en nom, vooral vanaf 2027. Heb bedrijf aan huis, verbruik +- 130kWh dagelijks.
Met 12 modules mag er wel eens eentje kapot gaan :+

• overhyped
xxander968 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Mijn verwachting wordt zeker nog niet waargemaakt en ik hoop dat dit met AFRR gaat veranderen. Mijn vergelijk is Tibber waar ik vorig jaar juli 113 euro terugkreeg, met een verbruik vn 242kwh en opwek van 669kwh. Gezien de voorgespiegelde opbrengsten van handel zou ik elke maand grofweg 100 euro voordeliger uit moeten zijn met BE. Het dashboard geeft nu stroomopbrengst van 53 euro. Met energiebelasting etc zal dit nog wat hoger worden, maar lijkt niet op een verdienmodel. Import/export is nu 199/368. Het hogere verbruik is vooralsnog het enige zichtbare resultaat.
In mijn balans dashboard staat een resultaat van een tientje over juli.. nee, niet echt onder de indruk deze maand 😂 juni was beter, en nu ook affr, dus ben benieuwd

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wolly schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Veel panelen en weinig verbruik. Eigenlijk dus veel zonne energie verkopen.
Inderdaad gewoon veel PV volume rammen + geen verbruik in de eerste 2 weken van Juli wegens autovakantie.

Vakantie doet veel goed voor de voorspelling trouwens. Maar dat is logisch

[ Voor 12% gewijzigd door Moby op 19-07-2026 22:01 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Source90
stormwind65 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:23:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8_CEWN61hzdFXCK4t5T511Onuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oC4nggKWtiE3KoNNitNY1Dox.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de setup wordt geapprecieerd :7

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 19-07-2026 22:02 ]

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

Foto van de setup wordt geapprecieerd :7
Ben ook wel benieuwd welke eisen de bedrijfsverzekering heeft gesteld? Scope 12 keuring?

• zunrob
  • Niet online
Bij mij stopt ie vandaag alweer met exporteren bij 60 procent. Ook volgens de Balans voorspelling betekent dit dat ik morgen al rond middaguur vol zit. Snap niet waarom er dan niet meer wordt verkocht.

Opvallend dat veel van jullie juist veel legere (te lege?) batterijen hebben.

Overigens vraag ik me af welke invloed het op de voorspelling/code heeft dat mijn pack niet daadwerkelijk de 100 procent raakt. Want de voorspelling gaat daar wel vanuit.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:39
jacovn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:23:
Zou balans een dienst kunnen leveren om die bushbar te installeren en de kabel verbindingen goed te controleren?

ik zou de kosten van materiaal wel willen betalen om een beter gevoel te hebben.
Ik snap helemaal niet waarom ze de accu`s onderling met kabels verbinden als daar zoveel mee fout gaat.

ze weten tenslotte de afstanden van de polen tussen de accu`s en aangezien alle accu`s twee plussen en twee negatieve aansluitingen hebben, kunnen ze volgens mij heel simpel busbars gebruiken om de ene plus van de ene batterij te verbinden met de plus van de volgende enz. en dan de eerste met ook de Deye te verbinden. dat zelfde met de negatieve en dan de laatste batterij middels de negatieve aansluiting op de Deye te zetten. onderstaande type bus bar zou dan een optie kunnen zijn imo.

Enkele busbar cq stroomrail

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:47
Gestopt met exporteren bij 52%. Fijn dat de accu niet helemaal leeg is gemaakt. Wellicht wordt er wat geëxporteerd tijdens de maandag ochtend piek. Tegen de tijd dat de accu over begint te lopen zal de EV wel weer thuis zijn.

Dit is eigenlijk precies het gedrag dat ik van de accu wil zien! O+ (Al zal het wel toeval zijn vanwege de ongunstige onbalans prijzen)

[ Voor 10% gewijzigd door KoningSlakkie op 20-07-2026 00:18 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• Wolly
  • Niet online
Dirkga schreef op maandag 20 juli 2026 @ 00:15:
[...]

Ik snap helemaal niet waarom ze de accu`s onderling met kabels verbinden als daar zoveel mee fout gaat.

ze weten tenslotte de afstanden van de polen tussen de accu`s en aangezien alle accu`s twee plussen en twee negatieve aansluitingen hebben, kunnen ze volgens mij heel simpel busbars gebruiken om de ene plus van de ene batterij te verbinden met de plus van de volgende enz. en dan de eerste met ook de Deye te verbinden. dat zelfde met de negatieve en dan de laatste batterij middels de negatieve aansluiting op de Deye te zetten. onderstaande type bus bar zou dan een optie kunnen zijn imo.

Enkele busbar cq stroomrail
Zo’n koperstrip over de modules heen wordt afgeraden ivm uitzetting bij warmte.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:39
Wolly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 00:18:
[...]

Zo’n koperstrip over de modules heen wordt afgeraden ivm uitzetting bij warmte.
Hmm niet aan gedacht inderdaad. ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:07
Wolly schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Ben ook wel benieuwd welke eisen de bedrijfsverzekering heeft gesteld? Scope 12 keuring?
Sowieso voor iedereen hier goed om je (woonhuis/opstal)verzekering te checken, ik kwam erachter dat mijn verzekering maximaal 20 kWh aan accu capaciteit dekte. Dus met vijf accu modules in huis maar snel over gestapt naar een andere verzekeraar.

• Source90
BitBug schreef op maandag 20 juli 2026 @ 01:24:
[...]

Sowieso voor iedereen hier goed om je (woonhuis/opstal)verzekering te checken, ik kwam erachter dat mijn verzekering maximaal 20 kWh aan accu capaciteit dekte. Dus met vijf accu modules in huis maar snel over gestapt naar een andere verzekeraar.
Bij die van mij gekeken (CentraalBeheer), geen maximale accucapaciteit zover ik kan zien, wel een eis omtrent de installatie (zal bij allemaal zo zijn):

Belangrijke eis is dat het systeem CE-gemarkeerd is en door een gecertificeerde installateur is geplaatst conform de NEN-normen.

Dit is nog maar de vraag :>

• develdonk
Kun je een oplever document vragen of staat er op de factuur dat zij de installatie gedaan hebben?

• blue eyes
Ik heb de vraag gisteren ook al aan de tussenpersoon gevraagd, ik moest een foto opsturen. We gaan het horen.

Hier gisteren nog exports, iets van 10 kWh, de SoC is nu 20% .

• zunrob
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:01:
Bij mij stopt ie vandaag alweer met exporteren bij 60 procent. Ook volgens de Balans voorspelling betekent dit dat ik morgen al rond middaguur vol zit. Snap niet waarom er dan niet meer wordt verkocht.

Opvallend dat veel van jullie juist veel legere (te lege?) batterijen hebben.

Overigens vraag ik me af welke invloed het op de voorspelling/code heeft dat mijn pack niet daadwerkelijk de 100 procent raakt. Want de voorspelling gaat daar wel vanuit.
Ah, mooi. Vannacht, na 1u, zijn er nog exports geweest waardoor de batterij nu op 36% staat. Mooi, past de zon er vandaag iig in.

Ben benieuwd nu er veel meer mensen op aFRR zitten of we daar iets van gaan merken. Je zou zeggen dat er nu groter geboden kan worden.

• scoobs
Source90 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 01:29:
[...]

Bij die van mij gekeken (CentraalBeheer), geen maximale accucapaciteit zover ik kan zien, wel een eis omtrent de installatie (zal bij allemaal zo zijn):

Belangrijke eis is dat het systeem CE-gemarkeerd is en door een gecertificeerde installateur is geplaatst conform de NEN-normen.

Dit is nog maar de vraag :>
In het contract staat dat de installatie wordt geleverd conform NEN-normen. De vraag is of de "Dit is nog maar de vraag" jou daadwerkelijk bijt, of dat het een probleem is tussen je verzekering en de leverancier.

• Source90
scoobs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:30:
[...]

In het contract staat dat de installatie wordt geleverd conform NEN-normen. De vraag is of de "Dit is nog maar de vraag" jou daadwerkelijk bijt, of dat het een probleem is tussen je verzekering en de leverancier.
Zijn hier al meerdere dingen de revue gepasseerd die niet conform NEN zijn. Bijvoorbeeld het kleuren circus als je de Chinese offgrid kast krijgt. Ben benieuwd, als verzekeringsclaim na een inspectie zou worden afgewezen, of BE überhaupt de solvabiliteit heeft om de kosten te dekken.

In België zijn of komen er volgens mij al inspecties van de thuisbatterijen. Eén van de punten is gelukkig ook of de kabelschoenen/ogen correct zijn / correct zijn geperst. Ben benieuwd of NL ook die richting op gaat en zo ja; of de installatie voldoet.
Ook kijkend naar mijn post een stukje terug; volgens de Deye handleiding hoort er een aparte DC schakelaar met zekering tegen vlamboog op de master kabel te zitten, die is ook niet aanwezig.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:28:
[...]
Zijn hier al meerdere dingen de revue gepasseerd die niet conform NEN zijn. Bijvoorbeeld het kleuren circus als je de Chinese offgrid kast krijgt. Ben benieuwd, als verzekeringsclaim na een inspectie zou worden afgewezen, of BE überhaupt de solvabiliteit heeft om de kosten te dekken.

In België zijn of komen er volgens mij al inspecties van de thuisbatterijen. Eén van de punten is gelukkig ook of de kabelschoenen/ogen correct zijn / correct zijn geperst. Ben benieuwd of NL ook die richting op gaat en zo ja; of de installatie voldoet.
Ook kijkend naar mijn post een stukje terug; volgens de Deye handleiding hoort er een aparte DC schakelaar met zekering tegen vlamboog op de master kabel te zitten, die is ook niet aanwezig.
Je hebt natuurlijk normen en handleidingen of instructies van de fabrikant.

Zo schrijft Deye in de handleiding een (veel) dikkere maat DC kabel voor dan Balans installeert. Is dat verzekeringstechnisch een probleem? Ik weet het niet.

Daarom ben ik heel benieuwd of een zakelijke verzekering, die zijn eigenlijk altijd strenger, bij een 192kWh installatie een Scope12 keuring of iets dergelijks verplicht stelt en wat daar de uitkomst van is.

• scoobs
[...]
Oh, maar dat weet jij toch niet als simpele consument zijnde? Je hebt naar eer en weten gehandeld door een bedrijf in te schakelen welke op papier heeft aangegeven conform NEN normen te handelen. Ik was in de veronderstelling dat dan altijd uitgekeerd wordt (nouja, mits je hebt voldaan aan enige eisen in de verzekering), en de verzekering vervolgens zelf probeert te verhalen op de leverende partij. Solvabiliteit is dus een risico voor verzekering, niet voor jou.

Althans, ik heb altijd begrepen dat het zo gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 20-07-2026 10:04 ]

• Ronald
[...]
Ben benieuwd of NL ook die richting op gaat en zo ja; of de installatie voldoet.
Hoeveel kalveren heb je? De put is heel erg groot.

Zelfs verzekeraars doen het gemakzuchtig af: "Gecertificeerd installateur"...
Wat is dat? Wie is de certificerende instantie?
Hoe kan ik het toetsen als consument als daar niets over benoemd wordt?

Onze Belgische vrienden zijn zo gek niet bezig met de verplichte AREI-keuring.
(En nee: Scope 12 is niet bedoeld voor woningen... dus niet het antwoord...)

• develdonk
Ik heb ondertussen veel verschillende aansluitingen gezien van BE accus in dit forum; neem aan dat busbar met smeltveiligheid en dan gelijke kabels de beste oplossing is? (Met goed geknepen m10 ogen natuurlijk)?

of iemand andere mening?

• Ronald
@develdonk m8 op de accu’s, m10 alleen op de Deye.

Verzamel busbars en gelijke lengte kabels naar de modules lijkt gold standard.

• paQ
  • Nu online
develdonk schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:24:
Ik heb ondertussen veel verschillende aansluitingen gezien van BE accus in dit forum; neem aan dat busbar met smeltveiligheid en dan gelijke kabels de beste oplossing is? (Met goed geknepen m10 ogen natuurlijk)?

of iemand andere mening?
Met een busbar verdeel je iig de stroom vanaf de busbar, ipv de eerste of laatste accu.
Ergo: er komt 235/3 (of minder) aan ipv 235A

• scoobs
Met dien verstande dat bijna alle verlies komt van het stuk tussen de deye en de eerste accu (of de busbar), dus veel win je er niet mee.

• Ronald
Yup, kruislings maakt al dat alle modules gelijke kabelweerstand ervaren… mits (!) de interne busbars achter het achterpaneel in orde zijn…

De QC daarvan is ook matig… bij een van mijn modules zat de bundel balancing leads vast in de klodder lijm op de busbar….

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 20-07-2026 11:55 ]

• paQ
  • Nu online
scoobs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:47:
Met dien verstande dat bijna alle verlies komt van het stuk tussen de deye en de eerste accu (of de busbar), dus veel win je er niet mee.
yes, maar doelde even op de hitteontwikkeling.
Een accumodule met max 235/3 A, zal ook met veel overgangsweerstand nooit ZO heet worden.

• Sii
  • Laatst online: 22:37

Sii

Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:58:
Mijn versie ziet er bijna zo uit (deze komt van @dof geloof ik):

[Afbeelding]

De 'tuimelaar' na de slimme meter ontbreekt (zoals BE een standaard installatie levert) en de C25 na de Eastron is een 300mA B25 alamat die BE leverde.
De '63A automaat' zit op de plek van de ABB schakelaar op LOAD (werkt daar ook als schakelaar) en de Sontheimer is bij mij een compacte 1-0-2 die sterk op de Hager SFT440 lijkt.

Het fijne vind ik dat alles wat je als eerste wil bedienen in- of bij de groepenkast zit en je niet naar de batterijen hoeft te gaan waar je beperkt bent met wat je kan zien of bedienen.
Verder heb je op deze manier een 'stand-by' of 'by-pass' met heel korte kabels naar de meter wat in die stand minder verlies geeft en niet door de Chinesium zooi gaat.

[Afbeelding]
@Source90 & @Speedy-Andre, en anderen ; dank voor jullie reacties en verwijzingen. Ik ga met BE overleggen. Duidelijk is dat los van de kwaliteit van het schakelmateriaal, de dikte vd de kabelogen er werkschakelaars in de AC en DC verbindingen gezet moeten worden. Ik zal ook vragen of Beter Stroom kan worden ingepland. Ben zelf redelijk handig maar niet met elektriciteit dus blijf ik van af. Nog 1 vraagje, het handmatig omzetten naar off-grid zit ik niet op te wachten, zijn er ATS-en die qua kwaliteit beter voldoen? Ik kon ze ze 1,2,3 niet vinden. bvd

• Ronald
@Sil Er zijn geen (nul-veilige) ATS op de markt die voor residentieel gebruik als betaalbaar gezien kunnen worden.

De Sontheimer is de voordeligste handmatige die altijd veilig bediend kan worden, en nog enigszins compact is. Deze schakelt ook niet naadloos, (niet voldoende snel van Net naar grid en visa versa)

• scoobs
paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:08:
[...]

yes, maar doelde even op de hitteontwikkeling.
Een accumodule met max 235/3 A, zal ook met veel overgangsweerstand nooit ZO heet worden.
Hoewel dit tot verhitte ( ;) ) discussies kan leiden vind ik dat het probleem bij de bron aangepakt moet worden, en niet door allerhande dure - onnodige - extratjes als busbars. Goeie ogen, en een correct bedradingsschema + aanhaalmoment is voldoende imho. Eventueel zou je kunnen overwegen de hoofdbedrading in 70mm2 uit te rusten, maar daarbuiten ga je toch echt niet veel warmte ontwikkeling krijgen. Als je aansluitingen te heet worden moet de installateur maar terugkomen. De "conform NEN norm" discussie van 5 berichten terug omvat namelijk ook bedradingstemperatuur volgens NEN1010.

• Source90
Sii schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:13:
[...]

@Source90 & @Speedy-Andre, en anderen ; dank voor jullie reacties en verwijzingen. Ik ga met BE overleggen. Duidelijk is dat los van de kwaliteit van het schakelmateriaal, de dikte vd de kabelogen er werkschakelaars in de AC en DC verbindingen gezet moeten worden. Ik zal ook vragen of Beter Stroom kan worden ingepland. Ben zelf redelijk handig maar niet met elektriciteit dus blijf ik van af. Nog 1 vraagje, het handmatig omzetten naar off-grid zit ik niet op te wachten, zijn er ATS-en die qua kwaliteit beter voldoen? Ik kon ze ze 1,2,3 niet vinden. bvd
Mijn overkant buurman is een hele Victron installatie aan het optuigen, hij heeft onderstaande aangeraden.

Los van de dikkere kabels en de DIN kabelschoenen, die staan hier niet bij en laat ik persen door Accunoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lBqzmaN5OaicbqyiJ5CaD3mVCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4bZXr2Cb7It32w4yJYH9gjj.jpg?f=fotoalbum_large

Idee is dan:
PLUS: accu’s < M8-M8 kabel > busbar <> Linkplate <> 250A T-zekering < M10-M10 kabel > Deye

MIN: accu’s < M8-M8 kabel > busbar < M8-M10 kabel > Deye

Wat is jullie idee hierbij?
Kan trouwens ook M8-M10 kabelschoenen nemen voor de accu naar busbar en de TBS DC M10 nemen. Dan is alles na de accu M10.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 20-07-2026 12:55 ]

• develdonk
Source90 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Mijn overkant buurman is een hele Victron installatie aan het optuigen, hij heeft onderstaande aangeraden.

Los van de dikkere kabels en de DIN kabelschoenen, die staan hier niet bij en laat ik persen door Accunoord.

[Afbeelding]

Idee is dan:
PLUS: accu’s < M8-M8 kabel > busbar <> Linkplate <> 250A T-zekering < M10-M10 kabel > Deye

MIN: accu’s < M8-M8 kabel > busbar < M8-M10 kabel > Deye

Wat is jullie idee hierbij?
Kan trouwens ook M8-M10 kabelschoenen nemen voor de accu naar busbar en de TBS DC M10 nemen. Dan is alles na de accu M10.
Busbar van 250a is toch voldoende?

• Ronald
Er zit op de (recentere) modules zelf een 125A zekering; waarom voldoet deze niet?

• Source90
Ronald schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:10:
Er zit op de (recentere) modules zelf een 125A zekering; waarom voldoet deze niet?
Don't shoot the messenger :)

Volgens mij als er iets meer de kabel gebeurd, is er tussen busbar en accu's niets beschermd (vlamboog, etc).

Ik heb de hele setup in Gemini gegooid en ook die komt met dit verhaal.

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Don't shoot the messenger :)

Volgens mij als er iets meer de kabel gebeurd, is er tussen busbar en accu's niets beschermd (vlamboog, etc).

Ik heb de hele setup in Gemini gegooid en ook die komt met dit verhaal.
Dus dan ga je voor elke accu een zekering zetten? :?

• Lokaalstroom
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 30-08 20:58
[...]

Officieel moeten alle batterijsystemen met een capaciteit groter dan 20kWh voldoen aan de PGS37-1. De verzekeraars eisen dit ook steeds meer.
Dit betekent dat systemen met een grotere capaciteit dan 20kWh niet in een pand geplaats mag worden en minimaal een afstand moet hebben van 5 meter tot de gevel dan wel gescheiden met een brandwerende wand.
Dit wordt nog wel een dingetje voor voor thuisbatterijen..

De elektrische aansluiting moet daarnaast altijd voldoen aan de NEN1010.
Pagina: 1 ... 22 ... 78 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".