Vanmorgen inkopen tegen 7ct kaal, nu tegen die prijs verkopen, is 4 ct winst voor @Balans Energie en verlies voor mij.
L3 zal sowieso stuk zijn... En dat is aan netbeheerder om te repareren...
Maar ik kan niet zeggen waarom je huis niets krijgt... In bypass zou L1 en L2 het moeten doen... en als de Deye goed werkt verwacht ik alle 3 eigenlijk Load gekoppeld.
Maar ik kan niet zeggen waarom je huis niets krijgt... In bypass zou L1 en L2 het moeten doen... en als de Deye goed werkt verwacht ik alle 3 eigenlijk Load gekoppeld.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Source90 kan jij wellicht aangeven wat je wilt vervangen (wat en waar in het schema met wat?)? Ik ga binnenkort een (off-grid) BE installatie krijgen (3 modules). Obv van dit schema van BE ben ik benieuwd wat vervangen kan worden met betere kwaliteit. Aan de telefoon was men hier ontvankelijk voor, dus ik probeer ook het goede winkelmandje en instructies voor de installateur gereed te maken.Source90 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:54:
Ik snap dat er winst gemaakt moet worden, toch blijf ik mijn verbazen over de materiaal keuzes.
Allereerst de Chint ALS en Chinees spul voor de offgrid, en ook de kabel ogen (en mogelijk dikte kabels zelf).
Prijs is nu al een paar keer verhoogd, desalniettemin had ik het niet erg gevonden als ik in het begin 100-200€ meer zou betalen voor kwaliteit spul.
Ik heb nu een winkelmandje met dikkere kabels, Busbar en dikke kabel ogen voor 250€ (mede door de busbar). Als Balans eens contact opneemt met een partij als AccuNord, zullen zij vast wel leuke kortingen kunnen bedingen voor BULK inkoop.
Gelijk alles met goede kabelogen (en wellicht gelijk dikkere kabels) laten persen door een bedrijf die daar zijn core-business van heeft gemaakt.
Lijkt mij niet dat het op de lange baan goedkoper is om uitgefikte accu's te blijven vervangen. Dit is wat; nummer 4.. enkel op Tweakers? Hoeveel zullen dat er in totaal zijn?
Wellicht interessant om in de topic start een tabel bij te houden?
Nickname Aantal accu's Plaatsingsdatum Problemen
Sii
Ik zie dat de 'ATS' op automatisch staat, dat is de eerste ellende want dan doet ie wat ie wil
Op de Eastron zie ik geen verbruik op fase 3, hij kijkt naar het net dus ik verwacht dat een hoofdzekering kaduuk is (idd niet af te lezen als hij net als hier achter een verzegelde klep zit.
Ik zou met alle groepen uit de ATS op handmatig zetten en dan positie 1 of 2 kiezen.
Staat hij op automatisch dan bekrachtigt hij een stand en dan kan je beter niet 1 of 2 kiezen.
Echt triest dat hij op automatisch wordt gezet bij aflevering, BE leert blijkbaar niet van deze fouten of denkt het beter te weten.
Op de Eastron zie ik geen verbruik op fase 3, hij kijkt naar het net dus ik verwacht dat een hoofdzekering kaduuk is (idd niet af te lezen als hij net als hier achter een verzegelde klep zit.
Ik zou met alle groepen uit de ATS op handmatig zetten en dan positie 1 of 2 kiezen.
Staat hij op automatisch dan bekrachtigt hij een stand en dan kan je beter niet 1 of 2 kiezen.
Echt triest dat hij op automatisch wordt gezet bij aflevering, BE leert blijkbaar niet van deze fouten of denkt het beter te weten.
[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-07-2026 17:41 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Dat schema heeft te weinig details, ik zou voorstellen om die hele off-grid kast af te bestellen en iets degelijks te kiezen zoals mijn handleiding beschrijft bij ErvaringSii schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:32:
[...]
@Source90 kan jij wellicht aangeven wat je wilt vervangen (wat en waar in het schema met wat?)? Ik ga binnenkort een (off-grid) BE installatie krijgen (3 modules). Obv van dit schema van BE ben ik benieuwd wat vervangen kan worden met betere kwaliteit. Aan de telefoon was men hier ontvankelijk voor, dus ik probeer ook het goede winkelmandje en instructies voor de installateur gereed te maken.[Afbeelding] Sii
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
deejeebv schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:15:
Vanmorgen inkopen tegen 7ct kaal, nu tegen die prijs verkopen, is 4 ct winst voor @Balans Energie en verlies voor mij.
:strip_exif()/f/image/1S0BpjN2jkFxwm4IB5Xdh2Pf.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist ook een ISP (17.30-17.45) die start met inkoop en dan na een minuut omslaat naar verkoop. Geloof dat ik dat nog niet eerder heb gezien.
Yaay schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:49:
[...]
[Afbeelding]
Zojuist ook een ISP (17.30-17.45) die start met inkoop en dan na een minuut omslaat naar verkoop. Geloof dat ik dat nog niet eerder heb gezien.
Zo, terug uit DLD.
Veel import sessies, idem voor export. In kWh niet zoveel, 16,6 kWh import, 8,2 kWh export. Prijzen inclusief alles, dus ook de 2 cent van BE, heffingen, btw, etc. zijn 21 cent gemiddeld inkoop, 25 cent gemiddeld verkoop.
Mega dag
Veel import sessies, idem voor export. In kWh niet zoveel, 16,6 kWh import, 8,2 kWh export. Prijzen inclusief alles, dus ook de 2 cent van BE, heffingen, btw, etc. zijn 21 cent gemiddeld inkoop, 25 cent gemiddeld verkoop.
Mega dag
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Het is eigenlijk van de zotte dat er bij een nieuw geleverd product dingen vervangen moeten worden om een veiliger gevoel te hebben /voor gemoedsrustSii schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:32:
[...]
@Source90 kan jij wellicht aangeven wat je wilt vervangen (wat en waar in het schema met wat?)? Ik ga binnenkort een (off-grid) BE installatie krijgen (3 modules). Obv van dit schema van BE ben ik benieuwd wat vervangen kan worden met betere kwaliteit. Aan de telefoon was men hier ontvankelijk voor, dus ik probeer ook het goede winkelmandje en instructies voor de installateur gereed te maken.[Afbeelding] Sii
BE zal niet aan gaan geven dat hun installatie so-so is.
Ik heb trouwens een eigen offgrid kast, dus enkele component van BE heb ik niet.
Onderstaande heb of ga ik vervangen. Hierop kan ik geen indicatie geven wat het effect is en/of dat het meetbaar beter zou zijn. Er zijn in dit topic volgens mij ook beroeps elektriciens aanwezig die meer verstand van zaken hebben. Het is voor mij voornamelijk voor mijn gemoedsrust, zeker met de weggefikte aansluitingen van de afgelopen weken, was het mij de paar honderd euro wel waard.
- de Aardlekautomaat van Chint voor een ABB 2CSR256140R3254 vervangen
- de draden in de meterkast vervangen voor 10mm2 (van Hoofdschakelaar <> Eastron <> Aardlekautomaat Deye (ABB) (<> Verdeelblok). Uiteraard met de juiste maat adereindehulzen, (maar hoop dat dat voor zich spreekt als je hiermee aan de slag gaat / beetje weet wat je doet)
- UTP opnieuw geknepen
- PoE switch vervangen voor eigen (Unifi, PoE Gevoed)
- Busbar 2x
- kabels vervangen voor dikkere + betere kabelogen > laten persen*
- DC-schakelaar voor Vlamboog-bescherming?
Voor busbar naar Deye heb je kabel met M8-M10 aan weerszijde nodig. Voor accu's M8.
Verder nog wat nieuwe kabel afdekschoenen.
Tendens in dit topic is dat de kabelogen te dun zijn en de winst niet zozeer in een busbar of dikkere kabel zit. Ik ga zelf gelijk de kabels dikker bestellen (met goed geperste kabelogen), wellicht is dit overkill. Alternatief is om zelf een perstang aan te schaffen en huidige kabels hergebruiken met betere ogen.
@develdonk , had ongeveer dezelfde vraag.
[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 18-07-2026 23:24 ]
Ik zou heel die offgrid door een ander laten doen. Je krijgt nl. van Balans een kast die niet voldoet aan de normen mbt kabelkleuren. Er zitten Chinesium componenten in die gemaakt lijken te zijn om je huisapparatuur op te blazen en de kwaliteit van de installateurs is zeer, zeer wisselachtig.Sii schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Voor 1500 excl btw moet echt wel iets beters te koop zijn.
Trekken aan een dood paard noemen we dat hier. Balans trekt zich er in ieder geval niets van aan dat hier al talloze keren gemeld is dat er fouten worden gemaakt én dat een summiere handleiding op A4 veel ellende zou kunnen besparen.ecn1985 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:02:
@Balans Energie geeft bovenstaande eindelijk de noodzaak weer van een duidelijke uitleg en bijbehorende instructie op PAPIER welke bij de installatie kan worden gehangen zodat duidelijk is hoe alles functioneert / uitgezet en weer opgestart moet worden.
Mocht er een 24h service dienst met een reactietijd van <2h zijn kan ik nog ergens iets van begrip opbrengen maar dit is niet het geval.
Alle credits voor @Ronald en @paQ voor de snelle reactie en hulp op afstand.
Om het positief af te sluiten, ze kunnen ervan leren en de tip alsnog zonder veel moeite ter harte nemen.
Mijn versie ziet er bijna zo uit (deze komt van @dof geloof ik):
:strip_exif()/f/image/FfaHx7iY5tekT3JqQ6Pt5sD8.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'tuimelaar' na de slimme meter ontbreekt (zoals BE een standaard installatie levert) en de C25 na de Eastron is een 300mA B25 alamat die BE leverde.
De '63A automaat' zit op de plek van de ABB schakelaar op LOAD (werkt daar ook als schakelaar) en de Sontheimer is bij mij een compacte 1-0-2 die sterk op de Hager SFT440 lijkt.
Het fijne vind ik dat alles wat je als eerste wil bedienen in- of bij de groepenkast zit en je niet naar de batterijen hoeft te gaan waar je beperkt bent met wat je kan zien of bedienen.
Verder heb je op deze manier een 'stand-by' of 'by-pass' met heel korte kabels naar de meter wat in die stand minder verlies geeft en niet door de Chinesium zooi gaat.
:strip_exif()/f/image/FfaHx7iY5tekT3JqQ6Pt5sD8.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'tuimelaar' na de slimme meter ontbreekt (zoals BE een standaard installatie levert) en de C25 na de Eastron is een 300mA B25 alamat die BE leverde.
De '63A automaat' zit op de plek van de ABB schakelaar op LOAD (werkt daar ook als schakelaar) en de Sontheimer is bij mij een compacte 1-0-2 die sterk op de Hager SFT440 lijkt.
Het fijne vind ik dat alles wat je als eerste wil bedienen in- of bij de groepenkast zit en je niet naar de batterijen hoeft te gaan waar je beperkt bent met wat je kan zien of bedienen.
Verder heb je op deze manier een 'stand-by' of 'by-pass' met heel korte kabels naar de meter wat in die stand minder verlies geeft en niet door de Chinesium zooi gaat.
[ Voor 30% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-07-2026 20:32 ]
Ik heb een email naar service adres gestuurd en binnen 2 uur antwoord (in de avond uren)ecn1985 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:02:
@Balans Energie geeft bovenstaande eindelijk de noodzaak weer van een duidelijke uitleg en bijbehorende instructie op PAPIER welke bij de installatie kan worden gehangen zodat duidelijk is hoe alles functioneert / uitgezet en weer opgestart moet worden.
Mocht er een 24h service dienst met een reactietijd van <2h zijn kan ik nog ergens iets van begrip opbrengen maar dit is niet het geval.
Alle credits voor @Ronald en @paQ voor de snelle reactie en hulp op afstand.
De follow up is weer jammer, error dat bms niet gevonden kon worden. Andere accu master gemaakt en nu werkt het weer. Zou je denken dat er iets defect is dan, maar geen mail meer terug nadat ik doorgegeven had dat die tip hielp.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@Speedy-Andre, de offgrid kast van @tweakurk heeft ook nog een surge protector (rem automaat?) erin zitten.
Heb jij enig idee waar deze in het schema zit/hoort?
En waarom is de sontheimer een 40A versie terwijl de automaat naar de omvormer beide 63A is? Zou de sontheimer dan niet ook 63A moeten zijn?
En waarom is de sontheimer een 40A versie terwijl de automaat naar de omvormer beide 63A is? Zou de sontheimer dan niet ook 63A moeten zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door fenrir op 18-07-2026 21:21 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Het plaatje komt niet van mij, de Sontheimer zou idd meer aan moeten kunnen dan de beveiliging die er voor/na zit en eigenlijk ook het deel in de groepenkast waar die stroom eventueel kan lopen.fenrir schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:17:
@Speedy-Andre, de offgrid kast van @tweakurk heeft ook nog een surge protector (rem automaat?) erin zitten.
Mijn 1-0-2 is geschikt voor 63A en ik heb er een ABB C50 voor zitten.
Ook weer niet handig genoeg want in de Deye SG4 zit een B50 (wat ik later pas zag).
Het surge blok lijkt op de juiste plek te zitten, de uitgang naar de groepenkast.
Kennelijk in een poging om schakelfouten van de 'ATS' te 'dempen' (die überhaupt niet onder last zou moeten schakelen) maar een zwevende nul zorgt dat hij uitbrandt met alles wat er achter hangt.
Dat hij op automatisch stond zegt alles over hoe goed bepaalde installateurs de richtlijnen van BE opvolgen, lezen of zelfs begrijpen.
Op zich wel een goede voorlopige oplossing zonder een huisbezoek toch?jacovn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:16:
[...]
Ik heb een email naar service adres gestuurd en binnen 2 uur antwoord (in de avond uren)
De follow up is weer jammer, error dat bms niet gevonden kon worden. Andere accu master gemaakt en nu werkt het weer. Zou je denken dat er iets defect is dan, maar geen mail meer terug nadat ik doorgegeven had dat die tip hielp.
Althans als de nieuwe master nu alle andere batterijen ziet als dat (op afstand) te checken is.
In de laatste versie is de ats gekoppeld aan de deye volgens mij, om dus op afstand om te kunnen schakelen voor onderhoud.Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:41:
[...]
Het plaatje komt niet van mij, de Sontheimer zou idd meer aan moeten kunnen dan de beveiliging die er voor/na zit en eigenlijk ook het deel in de groepenkast waar die stroom eventueel kan lopen.
Mijn 1-0-2 is geschikt voor 63A en ik heb er een ABB C50 voor zitten.
Ook weer niet handig genoeg want in de Deye SG4 zit een B50 (wat ik later pas zag).
Het surge blok lijkt op de juiste plek te zitten, de uitgang naar de groepenkast.
Kennelijk in een poging om schakelfouten van de 'ATS' te 'dempen' (die überhaupt niet onder last zou moeten schakelen) maar een zwevende nul zorgt dat hij uitbrandt met alles wat er achter hangt.
Dat hij op automatisch stond zegt alles over hoe goed bepaalde installateurs de richtlijnen van BE opvolgen, lezen of zelfs begrijpen.
[Afbeelding]
ik ga ‘m hier nog maar een keer vervangen door een fatsoenlijke, veilige.
Yikes!
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Inderdaad want als de deye in storing staat komt en gaat alles direct naar het net.Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:46:
[...]
Op zich wel een goede voorlopige oplossing zonder een huisbezoek toch?
Althans als de nieuwe master nu alle andere batterijen ziet als dat (op afstand) te checken is.
Dat is opgelost binnen 2 uur.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Betreft die busbar; Met de nieuwe(re) accu's heeft elk accupakket een DC schakelaar en wordt er geen losse meer geplaatst tussen Deye en accupakket. Heb ik het goed gelezen dat hier (tussen Deye en busbar) nog een extra NH-mespatroonzekering of DC-automaat (>250A) geplaatst moet worden tegen vlambogen, etc.? Zo ik lees, meestal enkel de plus?
Uit de Deye handleiding:
"For safe operation and compliance, a separate DC over-current protector or disconnect device is required between the battery and the inverter."
Hoe hebben de andere met busbar dit opgelost?
Mogelijk ga ik enkel voor nieuwe kabels in het geval deze er ook bij moet komen, is ook weer 150-200€ extra voor een Eaton XNH1-1-A250 of Geyer bovenop de busbar van 130€.
Heb het ook aan AI gevraagd, krijg deze NEN1010 stukken:
Bepaling 712.536.2.2.9: Specifieke DC-scheiding bij omvormers
Hoewel Hoofdstuk 712 van origine geschreven is voor zonnestroomsystemen (PV), is deze bepaling via de algemene DC-richtlijnen en fabrieksvoorschriften leidend voor hybride opslagsystemen. Hier staat letterlijk: "Aan de DC-zijde van de omvormer moet een lastscheider zijn aangebracht, of een installatieautomaat die geschikt is om als scheider te functioneren."
Bepaling 712.536.2.2.12: Vult dit aan door te eisen dat toestellen die onder belasting geschakeld kunnen worden, vlamboogbestendig moeten zijn om brandgevaar bij het openen van het DC-circuit te voorkomen. Een gewone schakelaar mag hier dus niet gebruikt worden.
Hoort dit sowieso niet in bij de installatie? Busbar of niet..
Wellicht iets te diep down the rabbithole met inlezen
Uit de Deye handleiding:
"For safe operation and compliance, a separate DC over-current protector or disconnect device is required between the battery and the inverter."
Hoe hebben de andere met busbar dit opgelost?
Mogelijk ga ik enkel voor nieuwe kabels in het geval deze er ook bij moet komen, is ook weer 150-200€ extra voor een Eaton XNH1-1-A250 of Geyer bovenop de busbar van 130€.
Heb het ook aan AI gevraagd, krijg deze NEN1010 stukken:
Bepaling 712.536.2.2.9: Specifieke DC-scheiding bij omvormers
Hoewel Hoofdstuk 712 van origine geschreven is voor zonnestroomsystemen (PV), is deze bepaling via de algemene DC-richtlijnen en fabrieksvoorschriften leidend voor hybride opslagsystemen. Hier staat letterlijk: "Aan de DC-zijde van de omvormer moet een lastscheider zijn aangebracht, of een installatieautomaat die geschikt is om als scheider te functioneren."
Bepaling 712.536.2.2.12: Vult dit aan door te eisen dat toestellen die onder belasting geschakeld kunnen worden, vlamboogbestendig moeten zijn om brandgevaar bij het openen van het DC-circuit te voorkomen. Een gewone schakelaar mag hier dus niet gebruikt worden.
Hoort dit sowieso niet in bij de installatie? Busbar of niet..
Wellicht iets te diep down the rabbithole met inlezen
[ Voor 67% gewijzigd door Source90 op 19-07-2026 00:14 ]
Mijn account geeft nu aan dat ik AFRR actief heb
7,2kwp PV, 48kwh Balans Energie, EV6, Vaillant VWS63/2 warmtepomp met grondlus, gasloos sinds 2008
@xxander968 nu kun je net als de rest van ons ook goed gaan verdienen!
[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 19-07-2026 00:12 ]