epicfailguy23 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:39:
[...]
Hey you do you..
Maar als jullie allemaal gaan eisen op contractbreuk/allemaal backwards per maand betalen ect, zal balans daar een hoop resources voor vrij moeten maken. Daarin gaat het de meeste niet snel genoeg of missen sommige 3cent die niet verklaar kunnen worden. Dit zal dan de komende 6wken duren want de rest gaat al zo vlug. Maak er dan aub een ander topic voor aan, want ik wil het hier graag hebben of AFRR en de onbalans handel en hoe geweldig de huidige regeling af en toe is

Nouja, dit is wel een redelijk bagataliserende reactie. Vooropgesteld is dat het me niet om 3ct te doen is, maar eerder om (tot) 2k. 2k aan blootstelling zonder bijbehorend onderpand (accu) aan een startup is niet waarvoor ik getekend heb. En met mij nog een paar mensen met flinke overschotten. De enige reden dat ik met deze ambitieuze startup in zee ben gegaan is omdat juist contractueel vast ligt dat er weinig risico is voor mij. Binnen het afrekenmodel zoals Balans het nu wilt aanbieden zijn er oplossingen te bedenken die het inherente probleem aanpakken op een andere wijze, zonder dat er een significante overhead aan te pas komt. Het is alleen verstandig om inderdaad alvast twee stappen verder te kijken. Dat is ook wat de ACM post van onze medetweaker zegt: overleg eerst even, maar maak gewoon netjes een melding indien er geen overeenkomst is. Niks mis met voorbereid zijn.
En het klopt dat andere energieleveranciers soms ook op dezelfde wijze handelen, maar dat is vooraf bekend, zodat ik een andere kan kiezen. Door deze opstelling aan mijn kant heb ik heb al welgeteld twee keer weten te voorkomen dat ik schuldeiser was bij een faillissement van een energieleverancier. En ik ben van plan dat zo te houden.
Om nu gelijk te spreken van gal spugen, @
Ronald mocht je mij bedoelen, is ook al zoiets. Het kan inderdaad puur een administratieve stroomlijning zijn aan hun kant - niks mis mee, ook al zijn we wat anders overeengekomen - maar het introduceert allicht geheel toevallig ook een niet overeengekomen significant financieel risico voor een subset van de klanten, zoals ik. Als dat vervolgens netjes gedekt wordt door een bijbehorend negatief maandbedrag, dan is er niets aan de hand. Mocht dat niet gebeuren, dan moet het getekend contract gebruikt worden om de partij eraan te herrineren hoe we het zijn overeengekomen, zodat het risicoprofiel niet plots naar de klant verschuift.
Een alternatieve wijze is het opvragen van de jaarrapporten in het handelsregister en dat analyseren, maar dat is ook al zoiets.