• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
scoobs schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:52:
@epicfailguy23 Hoezo boete nemen? Balans voldoet zelf niet aan de voorwaarden van het contract dat gelinkt is aan de boeteclausule, toch? :+

Maar nogmaals. Er is niks mis met op jaarbasis afrekenen in den beginne. Míts je voorschot gewoon matcht met de verwachte uitkering aan het eind van het jaar. Neem dus gewoon contact op met balans dat je je voorschot verlaagd wilt hebben naar een waarde waarmee je aan het einde van het jaar ongeveer quitte speelt. Mocht het niet veranderen, dan stel je ze gewoon in gebreke.
Accu boete is voor balans energie, stroom.loopt via balans stroom. 2 aparte bv's. Dus als je weg wilt omdat balans stroom zijn contract niet nakomt. Mag je bij balans energie de boete betalen. Of wist niemand van te voren dat dit 2 aparte bvs waren :+?

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Ik zit al vanaf oktober bij balans en ik zag na de eerste maand al dat het een gebaseerd op een jaar systeem zou zijn. Ja wellicht is er iets anders gezegd. Maar dan hadden we toen aam de bel moeten trekken? Of zijn er hier Tweakers die netjes 300€+ betaald hebben toen?

Toen hoorde je er niemand over en nu zegt balans: opbrengsten doen we aan het einde verrekenen en dan staat iedereen op zijn achterste poten..
Er zijn zeker wel mensen, zie de post die ik net quotte, die toen aan de bel trokken. Het is ook best vaak ter sprake gekomen dat de maandelijkse afrekeningen op zich lieten wachten, waarop het bericht vanuit Balans was "Gaan we mee beginnen als AFRR start".

Dus het klopt niet dat je er niemand over hoorde.

• epicfailguy23
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Er zijn zeker wel mensen, zie de post die ik net quotte, die toen aan de bel trokken. Het is ook best vaak ter sprake gekomen dat de maandelijkse afrekeningen op zich lieten wachten, waarop het bericht vanuit Balans was "Gaan we mee beginnen als AFRR start".

Dus het klopt niet dat je er niemand over hoorde.
Maar nu is het voor ons minder voordelig en we gaan naar het acm? Waarom toen niet?

• epicfailguy23
  • Nu online
Ik ben nog steeds van mening het is niet netjes ect.. Maar een beetje de angel eruit mag ook.. Het mes snijdt aan 2 kanten volgens mij, we willen allemaal dat het een succes wordt. En we kunnen de energie beter in andere zaken steken ipv balans de komende 2-3 weken met dit soort zaken te bestoken. Laat ze eerst de andere punten maar oppakken dat het werkt, daarna gaan we wel over punten en commas hebben.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Maar nu is het voor ons minder voordelig en we gaan naar het acm? Waarom toen niet?
Vooropgesteld, ik heb niets met het ACM.

Destijds was het allemaal nog veelbelovend en klonken zaken vanuit Balans ook best geloofwaardig. Na een stuk of 7(?) updates, een website die al vanaf begin (dat bleek later) niet klopte, tegenstrijdige communicatie vanuit Balans richting klanten én niet nagekomen toezeggingen is het vertrouwen bij mij wel gezakt.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:33
Het mooie van al het bovenstaande, dit had Balans bespaart kunnen blijven door goed en duidelijk te communiceren.

Er is maar 1 partij die duidelijkheid kan geven, zeker als er punten zijn die wijzigen. Voordeel / geen voordeel / korting enz.. staan hier compleet los van dat wordt nog in ongeveer elke discussie aangevoerd om dit te weerleggen.

Als iets wijzigt communiceer je dit en plaats je dit niet ergens op een website.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:28
epicfailguy23 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Accu boete is voor balans energie, stroom.loopt via balans stroom. 2 aparte bv's. Dus als je weg wilt omdat balans stroom zijn contract niet nakomt. Mag je bij balans energie de boete betalen. Of wist niemand van te voren dat dit 2 aparte bvs waren :+?
Mijn stroomcontract loopt anders gewoon via balans energie. ;)

Misschien dat dat voor jou anders is. Ik heb dus een escape.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 17-07-2026 11:23 ]

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn9OtHKV5NwuY1nWvndj2EVpl3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Vfe1ZT5JhnzR2ONMwUXJAFg.png?f=fotoalbum_large

PV draait best lekker vandaag (17x415WP)

• epicfailguy23
  • Nu online
scoobs schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Mijn stroomcontract loopt anders gewoon via balans energie. ;)

Misschien dat dat voor jou anders is. Ik heb dus een escape.
Hey you do you..

Maar als jullie allemaal gaan eisen op contractbreuk/allemaal backwards per maand betalen ect, zal balans daar een hoop resources voor vrij moeten maken. Daarin gaat het de meeste niet snel genoeg of missen sommige 3cent die niet verklaar kunnen worden. Dit zal dan de komende 6wken duren want de rest gaat al zo vlug. Maak er dan aub een ander topic voor aan, want ik wil het hier graag hebben of AFRR en de onbalans handel en hoe geweldig de huidige regeling af en toe is :+ :7

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
ecn1985 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:20:
Het mooie van al het bovenstaande, dit had Balans bespaart kunnen blijven door goed en duidelijk te communiceren.
Yep... en een heel aantal hier lijken heel goed in gal spuwen op het forum... en geen haar beter zijn in de communicatie naar leverancier...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:42
let love rule!

LG-HM163MR-U34

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:32
Even ontopic weer zodat het niet enkel over gal gaat 😊 is er ergens een schema (met componenten idealiter) voor aansluiten off grid?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
develdonk schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:50:
Even ontopic weer zodat het niet enkel over gal gaat 😊 is er ergens een schema (met componenten idealiter) voor aansluiten off grid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7HiRNB0NukjRNM3Kbuf7PhxRb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MfE6FMQ3uxhuGuyPTF3lDV0.png?f=fotoalbum_large

D'r zijn best wat varianten.
Als je een 'off grid kast' ophangt naast je Deye, dan zou ik deze weer snel vergeten ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Aangezien BE nog altijd geen handleidingen of waarschuwingen stuurt wanneer de Deye een update krijgt en daarna herstart heb ik dat ook maar in de handleiding gezet.
Het betreft een toelichting hoe je in afwachting van een update de installatie met off-grid op een veilige manier in 'stand-by' of 'by-pass' zet, bijvoorbeeld wanneer je met vakantie gaat en eventuele problemen voor wil zijn.
Functioneel blijft het systeem hetzelfde werken, alleen bij net uitval valt alles dan uit.
Dit zou in de praktijk geen problemen moeten geven omdat dit zonder de backup ook zo zou gaan.

Een update kan de Deye in een rare toestand brengen waardoor hij de LOAD met de batterijen voedt tot die leeg zijn, bijvoorbeeld als hij meldt off-grid te zijn ondanks dat er netspanning is.
Deze situatie betreft voor zo ver ik kan zien de SG4 modellen tot een bepaalde datum zoals BE eerder heeft toegelicht.
In het vorige topic zijn er posts gepind en ik heb diverse schema's in mijn handleiding staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• epicfailguy23
  • Nu online
Ga je van het ene hottopic naar het andere >:)

epicfailguy23 in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

Let wel op dat er een hoop discusie is over merk materiaal, en ats die eigenlijk MTS is :X

Mocht je een beetje kennis hebben van elektro (wat ik mag hopen als je dit gaat maken) dat het eenvoudig is te revers engineren.

• paQ
Met een omschakelaar, lastscheider, terminal en 5x10 kabel ben je r eigenlijk wel.
En dan... naja... veel tijd en opnieuw indelen en puzzelen.
(Achteraf aanpassen is echt veel meer werk dan meteen bij installatie)

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 17-07-2026 14:04 ]

• Ronald
[bekrasde plaat] Chinesium ATS niet gebruiken als je apparatuur je lief is... Gebruik de Sontheimer handmatige[/bekrasde plaat]

• scoobs
epicfailguy23 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Hey you do you..

Maar als jullie allemaal gaan eisen op contractbreuk/allemaal backwards per maand betalen ect, zal balans daar een hoop resources voor vrij moeten maken. Daarin gaat het de meeste niet snel genoeg of missen sommige 3cent die niet verklaar kunnen worden. Dit zal dan de komende 6wken duren want de rest gaat al zo vlug. Maak er dan aub een ander topic voor aan, want ik wil het hier graag hebben of AFRR en de onbalans handel en hoe geweldig de huidige regeling af en toe is :+ :7
Nouja, dit is wel een redelijk bagataliserende reactie. Vooropgesteld is dat het me niet om 3ct te doen is, maar eerder om (tot) 2k. 2k aan blootstelling zonder bijbehorend onderpand (accu) aan een startup is niet waarvoor ik getekend heb. En met mij nog een paar mensen met flinke overschotten. De enige reden dat ik met deze ambitieuze startup in zee ben gegaan is omdat juist contractueel vast ligt dat er weinig risico is voor mij. Binnen het afrekenmodel zoals Balans het nu wilt aanbieden zijn er oplossingen te bedenken die het inherente probleem aanpakken op een andere wijze, zonder dat er een significante overhead aan te pas komt. Het is alleen verstandig om inderdaad alvast twee stappen verder te kijken. Dat is ook wat de ACM post van onze medetweaker zegt: overleg eerst even, maar maak gewoon netjes een melding indien er geen overeenkomst is. Niks mis met voorbereid zijn.

En het klopt dat andere energieleveranciers soms ook op dezelfde wijze handelen, maar dat is vooraf bekend, zodat ik een andere kan kiezen. Door deze opstelling aan mijn kant heb ik heb al welgeteld twee keer weten te voorkomen dat ik schuldeiser was bij een faillissement van een energieleverancier. En ik ben van plan dat zo te houden.

Om nu gelijk te spreken van gal spugen, @Ronald mocht je mij bedoelen, is ook al zoiets. Het kan inderdaad puur een administratieve stroomlijning zijn aan hun kant - niks mis mee, ook al zijn we wat anders overeengekomen - maar het introduceert allicht geheel toevallig ook een niet overeengekomen significant financieel risico voor een subset van de klanten, zoals ik. Als dat vervolgens netjes gedekt wordt door een bijbehorend negatief maandbedrag, dan is er niets aan de hand. Mocht dat niet gebeuren, dan moet het getekend contract gebruikt worden om de partij eraan te herrineren hoe we het zijn overeengekomen, zodat het risicoprofiel niet plots naar de klant verschuift.

Een alternatieve wijze is het opvragen van de jaarrapporten in het handelsregister en dat analyseren, maar dat is ook al zoiets.

• epicfailguy23
  • Nu online
scoobs schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:01:
[...]

Nouja, dit is wel een redelijk bagataliserende reactie. Vooropgesteld is dat het me niet om 3ct te doen is, maar eerder om (tot) 2k. 2k aan blootstelling zonder bijbehorend onderpand (accu) aan een startup is niet waarvoor ik getekend heb. En met mij nog een paar mensen met flinke overschotten. De enige reden dat ik met deze ambitieuze startup in zee ben gegaan is omdat juist contractueel vast ligt dat er weinig risico is voor mij. Binnen het afrekenmodel zoals Balans het nu wilt aanbieden zijn er oplossingen te bedenken die het inherente probleem aanpakken op een andere wijze, zonder dat er een significante overhead aan te pas komt. Het is alleen verstandig om inderdaad alvast twee stappen verder te kijken. Dat is ook wat de ACM post van onze medetweaker zegt: overleg eerst even, maar maak gewoon netjes een melding indien er geen overeenkomst is. Niks mis met voorbereid zijn.

En het klopt dat andere energieleveranciers soms ook op dezelfde wijze handelen, maar dat is vooraf bekend, zodat ik een andere kan kiezen. Door deze opstelling aan mijn kant heb ik heb al welgeteld twee keer weten te voorkomen dat ik schuldeiser was bij een faillissement van een energieleverancier. En ik ben van plan dat zo te houden.

Om nu gelijk te spreken van gal spugen, @Ronald mocht je mij bedoelen, is ook al zoiets. Het kan inderdaad puur een administratieve stroomlijning zijn aan hun kant - niks mis mee, ook al zijn we wat anders overeengekomen - maar het introduceert allicht geheel toevallig ook een niet overeengekomen significant financieel risico voor een subset van de klanten, zoals ik. Als dat vervolgens netjes gedekt wordt door een bijbehorend negatief maandbedrag, dan is er niets aan de hand. Mocht dat niet gebeuren, dan moet het getekend contract gebruikt worden om de partij eraan te herrineren hoe we het zijn overeengekomen, zodat het risicoprofiel niet plots naar de klant verschuift.

Een alternatieve wijze is het opvragen van de jaarrapporten in het handelsregister en dat analyseren, maar dat is ook al zoiets.
Laat ik beginnen met: mocht ik het idee hebben gegeven om op de man gespeeld te hebben is dat niet de intentie geweest *;

Ik vindt dat jullie zeker gelijk hebben (ikzelf heb het issue minder vanwege wel flinke pv maar ik fakkel het af in ev's) maar mijn punt (van onrecht) vindt ik komen uit het feit dat na de laatste post van balans er wordt verteld: we verrekenen de verdienste aan het einde van het contract jaar. Nu is (voor sommige) de wereld te klein. Waarom begon er niemand zo stellig over in december? Daar wringt het bij mij een beetje.

Daarnaast is PV zowisow een jaar verrekening toch? En zou alleen de verdienste van AFRR tussendoor verrekend worden? Of heb ik die niet scherp?

Nogmaals niet op de man, maar laten we het hoofd koel houden en in dialoog blijven. O+ Hoe was de uitspraak ook al weer? Monkey Tweakers together strong

• angerblub
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:10
De onderstaande 2 plaatjes heb ik van de week gekregen voor BE aangezien ik offgrid wel wou voorbereiden.
Standaard installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uujM-KFfXmdrHkNglXEAk_dGA7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwDvncXjqDwmF4XZe7GwD3yF.png?f=fotoalbum_large Off grid installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl9UQGlOqYwzJUPmTE0p4Fp4vOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t1SMOYXUiQMTjn6DGJSAeaK9.png?f=fotoalbum_large

Vraag mij eigenlijk wel af waarom de backup unit een 5x 10 nodig heeft, lijkt mij dat 5x6 daarvoor ook ruimschoots volstaat maar ik ben ook geen expert

• paQ
vanwege potentieel 3 x 42A

• scoobs
epicfailguy23 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Laat ik beginnen met: mocht ik het idee hebben gegeven om op de man gespeeld te hebben is dat niet de intentie geweest *;

Ik vindt dat jullie zeker gelijk hebben (ikzelf heb het issue minder vanwege wel flinke pv maar ik fakkel het af in ev's) maar mijn punt (van onrecht) vindt ik komen uit het feit dat na de laatste post van balans er wordt verteld: we verrekenen de verdienste aan het einde van het contract jaar. Nu is (voor sommige) de wereld te klein. Waarom begon er niemand zo stellig over in december? Daar wringt het bij mij een beetje.

Daarnaast is PV zowisow een jaar verrekening toch? En zou alleen de verdienste van AFRR tussendoor verrekend worden? Of heb ik die niet scherp?

Nogmaals niet op de man, maar laten we het hoofd koel houden en in dialoog blijven. O+ Hoe was de uitspraak ook al weer? Monkey Tweakers together strong
En dan begin ik met: none taken dan, daarom dat ik constructief verder ging met mijn punt proberen uit te leggen. O+

De reden dat het in december nog geen issue was (voor mij) was omdat ik destijds maar een beperkte blootstelling achtte: relatief bescheiden PV opstelling, en een bedrijf waarbij het eigen verdienmodel een veelvoud was van dat van mij. (De 70/30 regeling). Eg; als ik veel geld bij ze had staan, dan kwam dat omdat ze zelf nog een veel grotere stapel binnenharkten. :+ Bovendien zat ik destijds aan de andere kant van de wereld, en hield ik dit topic totaal niet in de gaten.

Cue naar nu, en mijn PV is geupgrade en harkt een flinke hoeveelheid geld binnen. Ondertussen is er een vrij spaarzame communicatie vanuit balans, terwijl er tegelijkertijd ook niet echt veel schot in de zaak zit. Kan gebeuren. Echter, combineer dat met een startup die plots besluit te vermelden dat ze nu een afrekening doen op een wijze die toch wel wat risico introduceert voor een subset van diens gebruikers, en het is een "verrek, ik heb stiekem toch wel wat exposure" momentje. @Wolly staat er allicht wat gepassioneerder in, maar voor mij is dit niet veel meer dan een moment om gewoon duidelijk aan te geven dat deze nieuwe rekenmethode niet hoeft te leiden tot extra risico voor de klant. Ik zie het wat dat betreft wat meer als een zeer geconcentreerde bedrijfsobligatie, en het contract bied afwentelopties.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:16
scoobs schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:26:
[...]

................. Echter, combineer dat met een startup die plots besluit te vermelden dat ze nu een afrekening doen op een wijze die toch wel wat risico introduceert voor een subset van diens gebruikers, en het is een "verrek, ik heb stiekem toch wel wat exposure" momentje......
Dit dus.
En ja, daar ga ik BE zeker op aanspreken. Ook al zal ik het risico wel kunnen dragen of anderszins managen.
Alleen is 3 maanden data nog even te weinig.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:32
angerblub schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:06:
[...]

De onderstaande 2 plaatjes heb ik van de week gekregen voor BE aangezien ik offgrid wel wou voorbereiden.
Standaard installatie:
[Afbeelding] Off grid installatie:

[Afbeelding]

Vraag mij eigenlijk wel af waarom de backup unit een 5x 10 nodig heeft, lijkt mij dat 5x6 daarvoor ook ruimschoots volstaat maar ik ben ook geen expert
Hier missen 2 aardleks? De aanvoer 4x25 type b, en offgrid aardlek mist ook…? (4x25 type c stond in vragenlijst)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• jacovn
  • Nu online
Wat een systeem, EV aan het laden en weer eens een F58 error. Alles maar uit net want BMS kan niet gevonden worden. Wat een shit zooi is het.

De BE switch maar gereset maar dat maakt niets uit

Kabel ook maar opnieuw in de accu geclicked. Helpt ook niet. Unit was wel warm.

Storing aangemeld.

Antwoord binnen half uur :)

Andere accu master gemaakt en klik klik werkt weer.

Andere tiIp Was de deye rebooten

[ Voor 53% gewijzigd door jacovn op 17-07-2026 19:56 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:42
Hier vanmiddag helaas een probleem met de ‘master’ accu doordat de aansluiting van de negatieve pool is doorgebrand… Ik was er gelukkig snel bij en heb de boel met behulp van BE snel uit kunnen zetten.

Warmtemeter gaf ruim 147 C aan op het contactpunt. En waarschijnlijk is dit nog veel hoger geweest.

BE is zeer behulpzaam om dit goed op te lossen, maar ben er toch wel van geschrokken dat dit zomaar kan gebeuren. Installatie draait hier pas net 2,5 week…

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:33
tweakurk schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:57:
Hier vanmiddag helaas een probleem met de ‘master’ accu doordat de aansluiting van de negatieve pool is doorgebrand… Ik was er gelukkig snel bij en heb de boel met behulp van BE snel uit kunnen zetten.

Warmtemeter gaf ruim 147 C aan op het contactpunt. En waarschijnlijk is dit nog veel hoger geweest.

BE is zeer behulpzaam om dit goed op te lossen, maar ben er toch wel van geschrokken dat dit zomaar kan gebeuren. Installatie draait hier pas net 2,5 week…
Zuur, niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste. Lijkt me dat ergens in de routcause analyse wat mis gaat, als het bij nieuwe installaties voorkomt. Ik meen te hebben begrepen dat de oorzaak was achterhaald en er extra gecontroleerd wordt en kabels op het juiste moment worden vastgezet. Als de installatie op de juiste manier is geplaatst is er mogelijk nog een andere oorzaak waar niet standaard op wordt gecontroleerd door de installatieteams.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ronald
Hmmmmm dat is nadat ze met momentsleutels moeten zijn gaan werken... dus ik vind deze wel ernstig...

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De ene DC kabel is de andere niet, zie eerder met een soortgelijk probleem en ook daar was het de zwarte naar de Deye (met een heel dun oogje er aan).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online

Heel vervelend en tegelijk een bekend (herhalend) issue. Maar Balans kan er van leren dus positieve ontwikkeling *O*

• Ronald
@Speedy-Andre Ja dat los je niet op met een goede sleutel... maar dat is af te vangen met testen... die hitte ontstaat in seconden

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 17-07-2026 19:42 ]

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:41:
@Speedy-Andre Ja dat los je niet op met een goede sleutel... maar dat is af te vangen met testen... die hitte ontstaat in seconden
Dat doen ze ook.
Balans Energie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:08:
Daarnaast voeren we op elke nieuwe installatie een 100% controle uit waarbij bij elke batterij deze punten worden gecontroleerd. Ook wordt door de installateurs teams na elke installatie het laadvermogen en laadcurve op locatie getest. Daarnaast houden we de systemen op afstand in de gaten, zodat we afwijkend gedrag vroegtijdig kunnen signaleren en waar nodig direct kunnen opvolgen.

De fabrikant heeft aanpassingen doorgevoerd in hun processen waardoor dit in de toekomst niet meer voorkomt.
~

• Ronald
Ik denk niet dat dat afwijkend gedrag voldoende snel opgepakt wordt door BMS... Daarvoor moet je doen wat "wij" doen en per cel en per module monitoren...

Blijkt ook maar weer... want dat gesmolten contact werd niet gepakt voor het gebeurde ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 17-07-2026 19:49 ]

• paQ
sja. Ding 30 min vol gas laten pompen en met een warmtebeeldcamera kijken.
Het is direct visueel met puntmeting waar je het wil weten.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:48:
Ik denk niet dat dat afwijkend gedrag voldoende snel opgepakt wordt door BMS... Daarvoor moet je doen wat "wij" doen en per cel en per module monitoren...

Blijkt ook maar weer... want dat gesmolten contact werd niet gepakt voor het gebeurde ;-)
De problemen met slechte accukabels en losse verbindingen in de modules zijn nu al zo vaak voorbij gekomen, blijkbaar lastig op te lossen.

Denk dat het vooral aan de voorkant opgelost moet worden. Dus een producent vinden die wel een serieus kwaliteitsbeleid erop nahoudt. Dat zal zeker meer geld kunnen kosten, maar een afgebrand huis of afkeur van alle installaties totdat er afdoende zekerheid is dat het bij alle installaties voldoet is ook een dure aangelegenheid.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:04:
sja. Ding 30 min vol gas laten pompen en met een warmtebeeldcamera kijken.
Het is direct visueel met puntmeting waar je het wil weten.
Volgende week zit iedereen op aFRR met de mogelijkheid van langere activaties. Mooie kans om mensen op te roepen om dit te controleren.

• Ronald
Ik denk niet dat je 30 minuten nodig hebt... De massa van de busbars van de modules is niet groot... dus dat warmt in minuten zo niet seconden op naar verdacht...

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:13

The Legend

*Plop*

Idd, bij mij trad de max temperatuur op na ca. 10-15 minuten 12kW trekken. Deze test is wel alleen eenvoudig uit te voeren als je een EV kan laden op 11kW.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
Ronald schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:10:
Ik denk niet dat je 30 minuten nodig hebt... De massa van de busbars van de modules is niet groot... dus dat warmt in minuten zo niet seconden op naar verdacht...
Het hoeft niet perse (alleen) bij de accu modules te zitten.
Als de kabel en/of oog prut is, dan wordt het in de Deye net zo heet.
Dit kan er wellicht wat beter tegen, maar maakt het niet "OK" in dat geval.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste