PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Goed dat die Sontheimer er nu bij komt, stel je voor dat hij er al zat...Ronald schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:28:
@Speedy-AndreBovenste rij is de B20 (ABB, in plaats van de Ch(i)T) C25 voor Deye grid en Eastron van Balans.
[Afbeelding] [Afbeelding]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Nice! waar vindt ik die?Uit frustratie heb ik zelf maar een 'ervarings handleiding' online gezet want de uitleg over de werking die je (soms) mondeling krijgt houdt niet over.
Ik denk dat je de harde bruggen door montagesnoer zou kunnen vervangen... al zijn de bruggen van Sontheimer wel heel veel mm²Speedy-Andre schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:31:
[...]
Goed dat die Sontheimer er nu bij komt, stel je voor dat hij er al zat...
Ze koppelen slechts de bovenzijde van de Grid en Load schakelaar aan elkaar...
Dat zie je volgens mij ook op de Kraus & Naimer... alleen is die veeeel breder.
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 08-07-2026 22:42 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Had ik kunnen raden ;-) bedankt, ik ga het lezen!
Ik heb geen off-grid en ik had gewoon stroom in huis, dus dat klopte niet.
Ik heb de Dey uitgeschakeld en weer opnieuw aangezet, daarna werkte het weer naar behoren.
/f/image/aMi9HJA2nYoCaIS4cse9NLY9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door zunrob op 09-07-2026 08:12 ]
Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat BE hier iets te verwijten valt. Ik ben zelf gaan hobbien en heb niet gedacht aan de mogelijkheid van stroomuitval als gevolg van een reboot op afstand. Ik heb BE wel even gemaild met de vraag of ik op de lijst kan komen met omvormers die ze niet zomaar op afstand rebooten. Dat lijkt me dan op zich geen onredelijk verzoek. Dat m’n NAS is gecrasht is wel erg zuur, zeker omdat de oorzaak feitelijk is gelegen in het aanleggen van noodstroom zodat de NAS niet zomaar zou crashenRonald schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
[...]
Ik spring in dit geval een beeeetje op de bres voor Balans...
Ook netbeheerder zou je niet aansprakelijk kunnen stellen bij stroom uitval... per ongeluk, expres, of een factory reset van de meetapparatuur.
Als je NAS daar niet tegen kan, dan had je een UPS met ingerichte shut-down bij lage batterij moeten hebben.
Ik ben toch malle pietje niet!
HomeAssistant bedoel je.... (het is de SolarMan integratie in HomeAssistant die dit berekent)zunrob schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:44:
Oei, Solarman moet weer even opnieuw gaan rekenen na de update lijkt het.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als een update zo verloopt dat je zelf moet ingrijpen dan mogen ze dat wel vooraf aangevendeejeebv schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:23:
Hier is ook de firmware update uitgevoerd. Vanmorgen viel me op dat de stroom die ik gebruikte van het grid kwam en niet uit de batterij. Op de display van de Deye stond dat hij off-grid was.
Ik heb geen off-grid en ik had gewoon stroom in huis, dus dat klopte niet.
Ik heb de Dey uitgeschakeld en weer opnieuw aangezet, daarna werkte het weer naar behoren.
Merk je het niet op dan is de batterij leeg en wie weet hoe lang je op het net zit en dat betaalt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik zag em ook....deejeebv schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:56:
Ik begrijp het even niet, een onbalansprijs van -10 ct/kWh en mijn batterij is aan het terugleveren.
Ik vermoed dat de aFRR al in de +15cent zat, en dat Tenergy dus fout zat. Het was ook regeltoestand 2 --> -1 --> 2, dus er werd even gestuurd door Tennet.
Ik zie dat we ook op Opregelen (-1) aFRR mee hadden kunnen liften, maar blijkbaar was balans niet bij de biedingen die daarop werd geactiveerd.
[ Voor 39% gewijzigd door Get!em op 09-07-2026 10:03 ]
aFRR actie? Ik zie namelijk export rond 8KWdeejeebv schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:56:
Ik begrijp het even niet, een onbalansprijs van -10 ct/kWh en mijn batterij is aan het terugleveren.
Dat zou niet echt mogelijk moeten zijn.Speedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:58:
[...]
Als een update zo verloopt dat je zelf moet ingrijpen dan mogen ze dat wel vooraf aangeven![]()
Merk je het niet op dan is de batterij leeg en wie weet hoe lang je op het net zit en dat betaalt
Na een bootcycle zal de GRID het altijd wel doen. Alleen de LOAD komt soms (blijkbaar, hier namelijk ook) niet zomaar terug. Als het systeem in by-pass staat (of springt, hence de extra ATS) dan moet in wezen alles blijven werken inclusief je internetverbinding, die nodig is voor de update.
Hooguit springt ie dan niet vanzelf terug naar LOAD (dat is schijnbaar een afronding van de update die blijft plakken om welke reden dan ook), maar dan blijft de Deye evengoed parallel verbonden.
Hier was het net alsof de Deye was vastgelopen. Even GRID uit en aan en hij deed het weer.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 09-07-2026 10:10 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zoals ik het lees geeft de Deye na deze update off-grid aan ondanks dat hij prik heeft, afgezien van wat de LOAD dan (niet) doet. Ben je met vakantie dan krijg je gratis de rekening van een paar weken net verbruik en met een beetje pech een ontdooide koelkast/vriezer.paQ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Dat zou niet echt mogelijk moeten zijn.
Na een bootcycle zal de GRID het altijd wel doen. Alleen de LOAD komt soms (blijkbaar, hier namelijk ook) niet zomaar terug. Als het systeem in by-pass staat (of springt, hence de extra ATS) dan moet in wezen alles blijven werken inclusief je internetverbinding, die nodig is voor de update.
Hooguit springt ie dan niet vanzelf terug naar LOAD (dat is schijnbaar een afronding van de update die blijft plakken om welke reden dan ook), maar dan blijft de Deye evengoed parallel verbonden.
Hier was het net alsof de Deye was vastgelopen. Even GRID uit en aan en hij deed het weer.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-07-2026 10:22 ]
Dat is bij @zunrob gebeurd, en bij mij ook vorige week. Wellicht bij meer mensen, geen idee, maar bij @The Legend is hij vanzelf terug op gekomen. Dus het hoeft niet automatisch zo te zijn.Speedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:16:
[...]
Zoals ik het lees geeft de Deye na deze update off-grid aan ondanks dat hij prik heeft, afgezien van wat de LOAD dan (niet) doet. Ben je met vakantie dan krijg je gratis de rekening van een paar weken net verbruik.
Wel een beetje wonky update(proces?) iig dat het kan voorkomen.
Hoe dan ook, als de Deye off grid aangeeft, dan is het relais naar LOAD open en geeft hij aan die zijde idd geen stroom.
DIe ontdooide vriezer niet, omdat mijn gebruik gewoon van het grid kwam.Speedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:16:
[...]
Zoals ik het lees geeft de Deye na deze update off-grid aan ondanks dat hij prik heeft, afgezien van wat de LOAD dan (niet) doet. Ben je met vakantie dan krijg je gratis de rekening van een paar weken net verbruik en met een beetje pech een ontdooide koelkast/vriezer.
SOC rond de 35%.
@Schuurman92 Heb je geen zonnepanelen die de accu's laden?
jawel, maar niet zo'n installatie als anderen hier hebben. Op dit moment 1,7 Kw opwek (met huisverbruik er af)Wolly schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:58:
Hier is het sinds 10u bezig met allerlei activaties van rond de 6kW.
SOC rond de 35%.
@Schuurman92 Heb je geen zonnepanelen die de accu's laden?
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Anders zou batterij negatief moeten zijn en niet netaansluiting.
Oh wacht even, je pv gaat inderdaad rechtstreeks het net op.
[ Voor 16% gewijzigd door JeVe op 09-07-2026 11:13 ]
Toevallig een firmware update gehad?Schuurman92 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:07:
wacht effe...ik bedenk me nu dat de accu niet oplaadt maar dat alles van de opwek rechtstreeks het net opgaat. Toch
![]()
Anders zou batterij negatief moeten zijn en niet netaansluiting.
Die verloopt niet goed als ik de berichten lees (Deye uit/aan of grid naar Deye uit/aan helpt).
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Ik denk het. Ik heb net precies die handeling gedaan en nu doet hij het weerSpeedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:14:
[...]
Toevallig een firmware update gehad?
Die verloopt niet goed als ik de berichten lees (Deye uit/aan of grid naar Deye uit/aan helpt).
Dit vind ik toch wel weer slecht hoor, moet @Balans Energie dat niet gewoon detecteren en dan de Deye wakker maken remote (als dat kan)?Schuurman92 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:20:
[...]
Ik denk het. Ik heb net precies die handeling gedaan en nu doet hij het weer
[Afbeelding]
Als niet tweaker (je kijkt niet naar het systeem en verwacht dat die het altijd doet), kan zo deze oplossing maanden "niets" doen.
LG-HM163MR-U34
Krijgt die EMS dan snel een update of zo ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Of de Deye die even 'weg' is en hopelijk weer ontwaakt.jacovn schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:31:
Ik sta bij de accu. De deye springt op f58 error. (Geen communicatie met ems) en even later is dat weer goed. ?
Krijgt die EMS dan snel een update of zo ?
Er zit volgens mij een bug in het EMS als die af en toe meldt de Deye of de SDM630 kwijt te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-07-2026 11:40 ]
Vraagt zich af of BE algoritme zo slim is om de variabele belasting in de toekomst mee te nemen met de optimale prijsberekening
PV kan het maar net bijbenen om de batterij niet helemaal leeg te laten. SoC is 30% +/- 3%.
2029 ... dat is best ver weg en dan is iedereen die hier zit alweer contractvrij... de vraag is maar of BE dan nog bestaat... Kans is natuurlijk groot dat tegen die tijd Don en consorten allang gecasht hebben of failliet zijn0xygen500 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:46:
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5625511/vooral-mensen-met-warmtepomp-gaan-fors-meer-betalen-bij-nieuwe
Vraagt zich af of BE algoritme zo slim is om de variabele belasting in de toekomst mee te nemen met de optimale prijsberekening
Zelfde, aleen dan op 8kW. Aangezien ik nog op 40% zit denk ik dit wel tot 20.00 vol te kunnen houden.Get!em schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:50:
Sinds 9.45 vrijwel permanente aFRR activatie van 6kW, soms even onderbreking, maar grootste deel van de tijd export aan.
PV kan het maar net bijbenen om de batterij niet helemaal leeg te laten. SoC is 30% +/- 3%.
Edit, interessant, tijdens een activatie gaat hij omhoog van 8 naar 8,4kW. Dat kan dus ook?
Edit2, Nee, er zat toch een pauze tussen. Resolutie van de P1 meter is te laag
[ Voor 33% gewijzigd door Moby op 09-07-2026 12:08 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Mooi om te zien zo... Hier op SoC 37% en op 7,5 kW export... Grootste deel komt direct uit PV.. lekker efficient.Moby schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Zelfde, aleen dan op 8kW. Aangezien ik nog op 40% zit denk ik dit wel tot 20.00 vol te kunnen houden.
Hier trouwens ook de aanbieding voor een extra module gehad, hoewel het kriebelt omdat ik best af en toe afschakel denk ik niet dat ik die ooit terug ga verdienen... Maximaal een paar 100 kWh extra exporteren per jaar. Als de tweede auto ook elektrisch wordt, nog minder interessant.
Ik zit hier ook meer op het pad om meer PV op de Deye te zetten dan dat ik een extra batterijmodule ga doen.jeeedeee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:06:
[...]
Mooi om te zien zo... Hier op SoC 37% en op 7,5 kW export... Grootste deel komt direct uit PV.. lekker efficient.
Hier trouwens ook de aanbieding voor een extra module gehad, hoewel het kriebelt omdat ik best af en toe afschakel denk ik niet dat ik die ooit terug ga verdienen... Maximaal een paar 100 kWh extra exporteren per jaar. Als de tweede auto ook elektrisch wordt, nog minder interessant.
Ik zit hier al met 5 modules, past verticaal niet meer bij, zou ik ook niet willen, en ook geen aanbieding. Maar ik denk niet dat je te kortzichtig zou moeten willen zijn met deze beslissing. Met een beetje mazzel draait je systeem over 15 jaar nog steeds, en het is maar zeer de vraag of je dan nog steeds blij bent met 'maar' 48 kWh. Dan hebben we namelijk allang dynamische nettarieven etc. Ieders situatie is natuurlijk anders qua verbruik en qua PV ook, ik zie hier zelden >20kWh PV op een dag. Maar ik denk dat ik blij zal zijn met mijn 80 kWh over 5 jaar, ik gok namelijk dat ik dan veel minder aan het handelen ben, en in de zomer veel meer aan het NOM'en. In de winter zal het dan worden: volgooien op de zeldzame dagen dat het cheap is, en dan er een weekje op draaien met PV erbij. Vergeet ook niet dat meer modules minder slijtage en cycles en amperes op de andere modules betekent, waardoor het langer meegaat allemaal. Goed nu zijn de extra modules wel een klap duurder geworden dat wel, ik had 2 extra voor 2750 ex destijds..jacovn schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:34:
Ik heb ook een aanbieding gekregen maar nog maar een keer 100% gezien. Lijkt me geen zinvolle investering.
De accu prijzen dalen en dalen. Misschien dat we over 5 jaar niet precies deze stapelbare accu kunnen kopen, maar wel iets anders voor minder geld. En de deye is ook geen garantie dat die 15 jaar mee gaat.bumble_bee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Ik zit hier al met 5 modules, past verticaal niet meer bij, zou ik ook niet willen, en ook geen aanbieding. Maar ik denk niet dat je te kortzichtig zou moeten willen zijn met deze beslissing. Met een beetje mazzel draait je systeem over 15 jaar nog steeds, en het is maar zeer de vraag of je dan nog steeds blij bent met 'maar' 48 kWh. Dan hebben we namelijk allang dynamische nettarieven etc. Ieders situatie is natuurlijk anders qua verbruik en qua PV ook, ik zie hier zelden >20kWh PV op een dag. Maar ik denk dat ik blij zal zijn met mijn 80 kWh over 5 jaar, ik gok namelijk dat ik dan veel minder aan het handelen ben, en in de zomer veel meer aan het NOM'en. In de winter zal het dan worden: volgooien op de zeldzame dagen dat het cheap is, en dan er een weekje op draaien met PV erbij. Vergeet ook niet dat meer modules minder slijtage en cycles en amperes op de andere modules betekent, waardoor het langer meegaat allemaal. Goed nu zijn de extra modules wel een klap duurder geworden dat wel, ik had 2 extra voor 2750 ex destijds..
Als ik uit ga van 10 jaar, dan denk ik dat de markt er totaal anders uit zien qua prijzen.
Beetje als nu een tweede EV kopen voor in de stalling, omdat inflatie ze alleen maar duurder maakt...dat klinkt ook niet als een goed idee
Goed idee! Met meer PV heb je ook (indirect) minder slijtage van je accu's, want dan kan je meer direct verbruiken richting een auto b.v.Get!em schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Ik zit hier ook meer op het pad om meer PV op de Deye te zetten dan dat ik een extra batterijmodule ga doen.
In de toekomst verwacht ik juist minder slijtage van de accu's. Je ziet dit nu al terug op dagen zoals vandaag waarbij de prijs interessant is. In plaats van 9 minuten activaties met 12 kW waarbij een groot deel uit de accu's komt heb je activaties van > 15 minuten van 8 kW waarbij de stroom voornamelijk uit de zonnepanelen komen.
Als we in de toekomst op EPEX prijzen zitten, kan BE als de prijs laag is de boel ook gewoon open zetten en direct vanuit het net verbruiken ipv uit de accu. Dat scheelt dan ook weer minder cycles.
Met een beetje geluk kunnen we deze winter de auto ook langer laden direct vanuit het net, omdat de activaties langer duren.
Mocht er echt meer handel komen, dan zal je wel wat minder slijtage hebben als je extra modules hebt... Maar ik geloof nog steeds niet zo in die handel
Mijn motivatie is voornamelijk ook om in de maanden dat PV productie terugloopt, toch voldoende PV productie te genereren. Gevolg is mogelijk wat overproductie eind lente/begin zomer, maar voornamelijk goede dekking in de maanden dat de productie lager is maar prijzen hoger. En voldoende productie op bewolkte dagen en de prijzen toch hoger. Dan dim ik de panelen wel als er overproductie is bij lagere prijzen en batterij vol. Tot nog toe zijn de inkomsten uit import bij "negatieve" prijzen ook niet heel erg aanwezig, het zijn meer de inkomsten uit export bij hogere prijzen.jeeedeee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:25:
[...]
Goed idee! Met meer PV heb je ook (indirect) minder slijtage van je accu's, want dan kan je meer direct verbruiken richting een auto b.v.
In de toekomst verwacht ik juist minder slijtage van de accu's. Je ziet dit nu al terug op dagen zoals vandaag waarbij de prijs interessant is. In plaats van 9 minuten activaties met 12 kW waarbij een groot deel uit de accu's komt heb je activaties van > 15 minuten van 8 kW waarbij de stroom voornamelijk uit de zonnepanelen komen.
Als we in de toekomst op EPEX prijzen zitten, kan BE als de prijs laag is de boel ook gewoon open zetten en direct vanuit het net verbruiken ipv uit de accu. Dat scheelt dan ook weer minder cycles.
Met een beetje geluk kunnen we deze winter de auto ook langer laden direct vanuit het net, omdat de activaties langer duren.
Mocht er echt meer handel komen, dan zal je wel wat minder slijtage hebben als je extra modules hebt... Maar ik geloof nog steeds niet zo in die handel
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 09-07-2026 12:36 ]
Ik heb nog een dakvlak over op de garage op het NNO. Niet best qua zon maar prima om rechtstreeks op de Deye aan te sluiten.
Hier passen nog wel 20 panelen schat ik. 2e hands panelen kost niet zoveel, en installateurs ken ik ook wel genoeg.
Zit ik alleen met de de grens van 3x25A waar ik over na moet denken.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik heb soort van goed gegokt om toch gelijk voor de 4e module te gaan voor 1500 ex BTW. Maar toch verkeerd gegokt omdat het eigenlijk niets oplevert tot nu toe, hopelijk komt daar verandering in. Ik heb afgelopen december op 317 NW 12 stuks zonnepanelen laten leggen. Met inderdaad als argument om tijdens de bewolkte dagen in November-feburari meer verbruik te kunnen dekken. En deze panelen presteren (ook financieel gezien) bijna net zo goed tijdens bewolkte dagen als mijn zuid-kant en op zonnige dagen omdat deze meer leveren richting de avond uren waarbij we vaker thuis zijn en het meeste energie verbruiken.
+ Voordeel ik zit nu veel vaker boven de 1.4 kW overschot om de auto te kunnen laden.
Zodra onze overkapping er komt zal ik nog proberen deze weer te laten voorzien van panelen en deze direct op de Deye aan te laten sluiten. Scheelt weer een omvormer. Zodat de donkere dagen + EV beter worden gedekt. Op lange termijn geloof ik toch dat het veel gaat besparen.
[ Voor 10% gewijzigd door KoningSlakkie op 09-07-2026 13:02 ]
Gisteravond accu leeg'verkocht', dus sinds 02:00 van het net moeten halen tegen een hoger tarief dan dat het nu weer 'verkocht' wordt. Mijn PV opwek waarvan nog steeds niet duidelijk is of daar 70% vanaf gaat ook nog. Als dat zo is, dan sta ik 's nachts tegen 30 cent te importeren, terwijl ik van de PV de volgende dag 70% van 28 krijg
Het is niet op 1 plek te plaatsen en waar een deel zou kunnen kost dat materiaal (stevig bouwwerk).
Aan de andere kant zou ik met nieuwe panelen behoorlijk wat minder ruimte nodig hebben voor een zelfde opbrengst maar dat gaat niet lekker met de oude omvormer.
Een mogelijkheid is inzetten als zonnescherm (6 in portrait op Z/O), echter zijn het minder mooie poly panelen en neemt dat blijvend daglicht in huis weg naast de benodigde stevige constructie.
Als ik m'n schuur koeler wil houden zou een luifel met 1 of 2 panelen kunnen, ook weer met een stevige constructie en het is geen mooi gezicht.
Dan zou een schansje in de tuin nog kunnen waar ik nu grind heb, de ligging is ongunstig met een schutting op Z/W en een hoge haag op Z/O.
We hebben 4 accusbumble_bee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Ik zit hier al met 5 modules, past verticaal niet meer bij, zou ik ook niet willen, en ook geen aanbieding. Maar ik denk niet dat je te kortzichtig zou moeten willen zijn met deze beslissing. Met een beetje mazzel draait je systeem over 15 jaar nog steeds, en het is maar zeer de vraag of je dan nog steeds blij bent met 'maar' 48 kWh. Dan hebben we namelijk allang dynamische nettarieven etc. Ieders situatie is natuurlijk anders qua verbruik en qua PV ook, ik zie hier zelden >20kWh PV op een dag. Maar ik denk dat ik blij zal zijn met mijn 80 kWh over 5 jaar, ik gok namelijk dat ik dan veel minder aan het handelen ben, en in de zomer veel meer aan het NOM'en. In de winter zal het dan worden: volgooien op de zeldzame dagen dat het cheap is, en dan er een weekje op draaien met PV erbij. Vergeet ook niet dat meer modules minder slijtage en cycles en amperes op de andere modules betekent, waardoor het langer meegaat allemaal. Goed nu zijn de extra modules wel een klap duurder geworden dat wel, ik had 2 extra voor 2750 ex destijds..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Snel plaatsen zou ik zeggen... NNO, dat levert in de ochtend mooi wat op, voordat ze beginnen met importeren tegen lage prijzenMoby schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:44:
Jullie brengen mij ook aan het denken, ik heb nu 14700Wp waarvan het meeste op het ZZW, alles met Enphase micro omvormers (dus niet rechtstreeks op de Deye aan te sluiten).
Ik heb nog een dakvlak over op de garage op het NNO. Niet best qua zon maar prima om rechtstreeks op de Deye aan te sluiten.
Hier passen nog wel 20 panelen schat ik. 2e hands panelen kost niet zoveel, en installateurs ken ik ook wel genoeg.
Zit ik alleen met de de grens van 3x25A waar ik over na moet denken.
Ik heb twee jaar geleden hier de hoeveelheid PV verdubbeld, van 12,5 kWp naar ruim 25 kWp. Daardoor ging mijn import van 6.500 kWh naar ongeveer 4.500 kWh. Als je de panelen op de Deye aansluit regelt de Deye in principe de max output naar je netaansluiting en zal je geen problemen hebben met 3x25. Die zal op 16 kW blijven, mochten de panelen bij elkaar meer vermogen leveren en de accu vol zijn, dan zal de Deye de PV output terugregelen. Daar hoef je niks aan te doen.
Ik heb er hier in totaal 30 Jinko 420 Wp panelen op aangesloten, twee strings van elk 15 stuks. De max spanning is voor Deye wat aan de lage kant. Let daar op met het aantal panelen.
Kijk even in de PDF, staat bij PV string input data https://www.deyeinverter....12k-sg04lp3_241021_en.pdf
je hebt gelijkSpeedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:01:
Je kan vast zelf naar de Deye specs kijken.
oke dat is goed om te weten als ik nog wat panelen bij wil leggen, hij hangt naast mijn solaredge omvormer, misschien dat nog ooit koppelen.jeeedeee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:02:
[...]
Ik heb er hier in totaal 30 Jinko 420 Wp panelen op aangesloten, twee strings van elk 15 stuks. De max spanning is voor Deye wat aan de lage kant. Let daar op met het aantal panelen.
Kijk even in de PDF, staat bij PV string input data https://www.deyeinverter....12k-sg04lp3_241021_en.pdf
Jazeker!
Gezien je geen verdere moeite doet of info geeft neem ik wat aannames.
Er kunnen 216 van deze badboys in serie per MPPT:
Parallel kunnen er 86 dus 18576 panelen per MPPT.
Afhankelijk van welk model en welke panelen, @Frence..
En de minimum spanning is ook goed hoog... Deye is een zeer zware omvormer vanuit residentieel PV-perspectief.
M.b.t. de max en/of min spanning, hoe moet ik dat zien?jeeedeee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:02:
[...]
ik wil binnenkort 12 van deze op 1 string op de deye aansluiten, kan dat qua max spanning?:
hoe rijmt dat met de specificaties van de Deye ? (mijn kennis m.b.t. elektriciteit stopt ongeveer bij het verschil tussen gelijk en wisselstroom ;-))
Technische Specificaties:
- Module-efficiëntie: 21,8%
- Maximale vermogensspanning (Vmp): 43.6 V
- Maximale vermogensstroom (Imp): 9.99 A
- Open-circuit spanning (Voc): 51.8 V
- Kortsluitstroom (Isc): 10.64 A
- Vermogens Tolerantie: 0 tot +5 w
LG-HM163MR-U34
mocht ik panelen bij willen laat ik er wel een bedrijf naar kijken. maar mooi om te weten dat het kan.Ronald schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:51:
Deye SG05 mag meer spanning op de PV hebben.
Afhankelijk van welk model en welke panelen, @Frence..
En de minimum spanning is ook goed hoog... Deye is een zeer zware omvormer vanuit residentieel PV-perspectief.
Dat was ook de enige vraag. nog niet welke types of vermogens;) of dat het uberhaupt nodig is
heb nu een Solaredge se7k met 27x 440wp panelen (merk weet ik ff niet)
de Solaredge kan je dacht ik niet op de Deye aansluiten omdat die (voor zover mij bekend) altijd met optimizers zijn aangeslotenheb nu een Solaredge se7k met 27x 440wp panelen (merk weet ik ff niet)
LG-HM163MR-U34
(Dus dan is zelf de enige optie)
Dit is waarschijnlijk een reactie op mijn post.Ronald schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:00:
Dat kan... mag ik mijn zorgen uiten over de combinatie niveau elektriciteit kennis en vermoedelijke intentie van zelf installatie?
ik ga dit ook niet zelf doen, excuses dat ik die sugestie wekte.
Maar ik wil wel een plan maken hoe ik een overkapping hiermee wil maken en of de bedachte zonnepanelen wel goed samenwerken met de Deye, het elektrisch aansluiten doet een bevriend elektricien.
dus je denkt dat een string van 12 van deze panelen goed werkt op de Deye?
en wanneer zou het dan niet goed werken (opstartspanning te laag?)
LG-HM163MR-U34
Pin me er niet op vast, als je echt zelf een plan wil maken, dan kan zou ik mij ook wat meer verdiepen in specs als Vmp, VoC, werkspanning etcetera. Maar als Ronald zegt dat het past, dan zou ik dat maar gelovenThe_KnarF schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:51:
[...]
Dit is waarschijnlijk een reactie op mijn post.
ik ga dit ook niet zelf doen, excuses dat ik die sugestie wekte.
Maar ik wil wel een plan maken hoe ik een overkapping hiermee wil maken en of de bedachte zonnepanelen wel goed samenwerken met de Deye, het elektrisch aansluiten doet een bevriend elektricien.
dus je denkt dat een string van 12 van deze panelen goed werkt op de Deye?
en wanneer zou het dan niet goed werken (opstartspanning te laag?)
Ik kom op de volgende berekeningen. De factor 1,1 is voor koude zonnige dagen, dan kunnen de voltages tijdelijk pieken. Zijn de kenmerken die je geeft trouwens de STC of NOCT waardes van de panelen?
- Check1: maximale vermogensspanning (Vmp): 43.6 V --> 12*43,6*1,1 = 575 volt < 650 werkbereik van de omvormer.
- Check 2: Open-circuit spanning (Voc): 51.8 V. --> 12 * 51,8 * 1,1 = 683 volt op een winterdag < max 800 volt van de Deye
- Check 3 Maximale vermogensstroom (Imp): 9.99 A --> < 20A van de SG05
[ Voor 19% gewijzigd door E-Transitie op 09-07-2026 16:59 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Jup, Ik zie 16kW hier. 12kW uit de accu en de rest uit de panelen om tot 16kW te komen.E-Transitie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:57:
Als je de update gehad hebt, is er dan wel export van 16kW mogelijk? Of moet je daar BE voor bellen? Hier nog steeds niet boven de 12kW namelijk.
Hier een heel ander type dag:jeeedeee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:41:
En vandaag weer uitgekomen met 3 modules... max percentage 91% voordat de exports starten... gaat hard naar beneden inmiddels alweer op 82%... Mooi gedaan BE, door vanochtend flink te ontladen, kon er vanmiddag gespaard worden...
Veel aFRR exports midden op de dag.
PV productie nog niet de helft van een zonnige dag.
SoC kwam mede door imports en soms de zon toch nog tot 60%.
Gewone onbalans handel met 9 minuten exports begon om 16 uur weer met een import gevolgd door meerdere exports a 12kW.
Je hebt 15600Wp op de Deye zitten, dan werkt het niet.E-Transitie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:57:
Als je de update gehad hebt, is er dan wel export van 16kW mogelijk? Of moet je daar BE voor bellen? Hier nog steeds niet boven de 12kW namelijk.
Alleen een andere omvormer op AC (grid) kan de extra 4kW leveren.
Ik heb de SolarEdge omvormer aan de MI/GEN hangen, dan werkt het ook.Speedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:14:
[...]
Je hebt 15600Wp op de Deye zitten, dan werkt het niet.
Alleen een andere omvormer op AC (grid) kan de extra 4kW leveren.
Mijn huidige import/inkoop tarief is sinds installatie gemiddeld 15,1 cent all-in.
In 2027 moet je voor verkoop/export reken met kaal - 2 cent. Dat is hier dan 18,6cent - 2 = 16,6 cent gemiddeld sinds installatie.
Er zit dus slechts 1,5cent marge op de handel. met 20% verlies in kWh per opgeslagen kWh in de batterij en nog afschrijving van de batterij zelf, is handel zelf (importeren om later te verkopen), met huidige gerealiseerde handelsprijzen dus niet heel dik.
Let wel, deze gemiddelden zijn gerealiseerd door te handelen, maar ook door PV productie, dus helemaal eerlijk is deze berekening niet. Maar het geeft wel aan dat in 2027 handel niet vanzelfsprekend winstgevend is.
Wat ik vooral het nadeel vind is dat met 16kW je dus gokt op de huidige tarieven. Die 4kW had ook nog in de batterij kunnen blijven voor later iets hogere tarieven. Dat is gokken, maar vooralsnog zie ik dat het exporteren in de avond al vrij vroeg gebeurt en de echt hogere pieken , als ze al voorkomen, tussen 18-21u zitten als DayAhead al weer daalt. Meestal op een maandagavond, woensdagavond als er geen wind is**.zunrob schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:17:
Hier ook nu de hele tijd 16kW exports. Ergens fijn, van de andere kant vind ik het ook minder omdat het gehele nu allemaal nog sneller warmer wordt.
** verklaring: EV zit in heel NL aan de lader, want dinsdag en donderdag zijn kantoordagen.
Daarom heb ik een DC schakel box gemaakt, nu zit de pv op m'n SMA's en als dat niet meer loont mag de Deye het weer doen (omschakelen kan (nog) niet automatisch).zunrob schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:18:
[...]
Ik heb de SolarEdge omvormer aan de MI/GEN hangen, dan werkt het ook.
Klopt, mijn punt was alleen dat de omvormer dus kan hangen aan GRID, LOAD of MI/GEN.Speedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:24:
[...]
Daarom heb ik een DC schakel box gemaakt, nu zit de pv op m'n SMA's en als dat niet meer loont mag de Deye het weer doen (omschakelen kan (nog) niet automatisch).
Hangt ie aan MI/GEN dan kan de Deye hem besturen via de 50Hz als de omvormer dat ondersteunt, dat heb ik met m'n SMA's nog niet getest en dan moet er nog een kabel heen.zunrob schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:31:
[...]
Klopt, mijn punt was alleen dat de omvormer dus kan hangen aan GRID, LOAD of MI/GEN.
Of ik verplaats die omvormer naar de schuur, dan kan het ter plekke (begin er niet aan André
Dat mag ik hopen want stroom inkopen met alle belasting erop omdat de accu leeg geexporteerd is zoals nu is wel erg dom als je alleen kale stroomprijs terug krijgt. Nul op de meter met Affr erbij ?0xygen500 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:46:
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5625511/vooral-mensen-met-warmtepomp-gaan-fors-meer-betalen-bij-nieuwe
Bijzonder ja. Lijkt geactiveerd op de sell price terwijl buy price hoog bleef.jeeedeee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:16:
Hopelijk aFFr afgelopen kwartier van het net afgenomen ipv ontladen…
aan de LOAD ookSpeedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:37:
[...]
Hangt ie aan MI/GEN dan kan de Deye hem besturen via de 50Hz als de omvormer dat ondersteunt,
Soc nu 40% en dump blijft doorgaan.
Nu 8 cent, blijft maar verkopen....... weet het algoritme iets wat wij niet weten?
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 09-07-2026 19:23 ]
De frequentiesturing werkt sowieso alleen in off grid.Speedy-Andre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:21:
[...]
Volgt hij grid niet als die aanwezig is of is dat instelbaar?
Ik heb nog een plat dak, 10 * 4 meter , wel 2 dakramen / koepels.
Ik moet dan nog wel "steunen" kopen.
In de zomer uitlaten, in de herfst, winter en lente aan? Volume = key.....
250 watt oid, niet overdreven veel. 3 * 25A is wel een dingetje; ik zit helemaal vol.
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 09-07-2026 19:39 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dan hoef ik geen moeite te gaan doen om een SMA aan de GEN te hangen, dat was handig geweest als ik die kon 'dimmen' met een volle batterij.paQ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:27:
[...]
De frequentiesturing werkt sowieso alleen in off grid.
GEN en LOAD zijn doorgelust, dus de frequentieverhoging wordt op alles toegepast aan die zijde van de omvormer.
Of een paar rails en stoeptegels. Zo liggen die van mij, op 7 graden. Zit wel in bos, niet in een vlakke polder…blue eyes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:35:
Schoonvader heeft 20 panelen vervangen, ik zou deze gratis mogen hebben, incluis de omvormer.... Ik zou 20 meter kabel kunnen trekken, op de Deye aansluiten.....
250 watt oid, niet overdreven veel. 3 * 25A is wel een dingetje; ik zit helemaal vol.
Oudjes zullen 1x1,7m zijn, in portrait 2 rijen van 10 in 1 richting of met de ruggen tegen elkaar.blue eyes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:35:
Schoonvader heeft 20 panelen vervangen, ik zou deze gratis mogen hebben, incluis de omvormer.... Ik zou 20 meter kabel kunnen trekken, op de Deye aansluiten.....
Ik heb nog even om te beslissen, indien niet, worden ze gewoon afgevoerd.
Ik denk dat ik de oude firmware nog heb
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Als je ze aan de Deye hangt dan regelt die toch wel terug als je aan de 3x25A zit?blue eyes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:35:
Van klussen krijg je grijze haren
Daar zou ik wel over nadenken, veel frames en werk voor maar 3500Wp terwijl dat met 8 hedendaagse panelen kan die bijna niks kosten of nog veel meer Wp als het dak toch vol moet.blue eyes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:05:
Ik hoorde net dat het echt oudjes zijn, 175 wp.... Aan de andere kant, gratis is gratis.
Ik heb nog even om te beslissen, indien niet, worden ze gewoon afgevoerd.
Voor een idee:
https://www.secondsol.com...suntech-power/stp175-24ac
Ik wek nu 10 kWh gemiddeld per dag op in januari. Deze panelen voegen dan 1 - 2 kWh max toe?
Het is gratis, dat triggerde mij. Ik heb nog even de tijd om na te denken.
De drie slechtste maanden moet je eigenlijk niet naar kijken, dan hoop je met de batterijen goedkoop in te kunnen kopen. Het gaat erom wat je in de andere maanden met name op bewolkte dagen extra kan opwekken wanneer de prijs relatief hoog ligt om te verkopen. En focus op het zelfverbruik verhogen, met een elektrische auto die best wat kWh lust.blue eyes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:51:
Ja, die kan veel meer hebben dan dit.
Ik wek nu 10 kWh gemiddeld per dag op in januari. Deze panelen voegen dan 1 - 2 kWh max toe?
Het is gratis, dat triggerde mij. Ik heb nog even de tijd om na te denken.
Mijn initiele gedachte, gratis, op de Deye, alle beetjes helpen.
Ik weet niet hoeveel vrije tijd/kids je hebt, maar een project als dat zou ik zelf 10 nieuwe panelen gekocht hebben van 480wp, goed monteren en komende 15 jaar niet meer over nadenken. Mijn tijd is te kostbaar voor geklootblue eyes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:02:
Ik wek al 17000 per jaar op, ik schaal in de zomer al af. In april dit jaar al een paar vermogen moeten reduceren wegens negatieve prijzen en export.
Mijn initiele gedachte, gratis, op de Deye, alle beetjes helpen.
Nieuwere panelen doen het ook beter qua opbrengst in schaduw/donkere dagen, dus dubbel winst.
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 09-07-2026 22:36 ]
:strip_exif()/f/image/yANVASwofhsobYD3dl0bVdeb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9nItaBfyR6YPYVc3IncbobUO.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lmy44A69WUMmgaGgGuYHz0rb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Otz5iNH9Ct1WlK0LOnV1V0FI.png?f=fotoalbum_large)