• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:53:
4 weken geleden weer naar het buitenland voor werk. Een uur voor vertrek rook ik al een raar plastic verbrand luchtje in de garage maar kon niks zien aan de accu.

Vandaag thuis gekomen en zie dat er een kabel is gesmolten. Verder lijkt alles nog wel te werken.

Achteraf had ik het dus toch goed geroken en is dit al 4 weken aan de gang. Had dus ook veel erger kunnen aflopen.

[Afbeelding]
Lekker dan. Dat bruine spoor op je accumodule betekent ook gelijk een afschrijving naar 0 mocht je je hem ooit willen verkopen.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:01
@Wolly: @Balans Energie vervangt uiteraard de hele accu EN de bekabeling neem ik aan. ;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben maar even gaan voelen en meten na deze super activatie (browser was EMS kwijt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1LQ5IXjwSu600ra3s9cRg3ZryA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHvAIYAYyVLydeCaOjX84VWz.jpg?f=fotoalbum_large

Het valt mee met 60C op de kabels naar de Deye.
De browser liet zien dat hij minuten geleden iets had gezien, nu hij terug is 18:33-18:39 geen data.
M'n router zegt dat het EMS en de Deye er waren en camera's op de switch gingen door, vreemd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:44
BasSteve schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:16:
Intussen toch ruim drie weken als BSP geregistreerd en de eerste mensen hebben al aFRR activatie. Maar wij nog steeds niet. Zijn er al mensen die hun status hebben zien veranderen intussen?
Zoals ik het begrijp moer Balans de systemen aanmelden bij TenneT. Dat zal vast een proces zijn waar wat tijd overheen gaat.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:41
Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:53:
4 weken geleden weer naar het buitenland voor werk. Een uur voor vertrek rook ik al een raar plastic verbrand luchtje in de garage maar kon niks zien aan de accu.

Vandaag thuis gekomen en zie dat er een kabel is gesmolten. Verder lijkt alles nog wel te werken.

Achteraf had ik het dus toch goed geroken en is dit al 4 weken aan de gang. Had dus ook veel erger kunnen aflopen.

[Afbeelding]
Had Balans Energie niet gezegd dat zij precies wisten welke batterijen last hadden van zulke failures?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
In gevallen dat het bms in de fout gegaan is

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:50
0xygen500 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:22:
[...]

Had Balans Energie niet gezegd dat zij precies wisten welke batterijen last hadden van zulke failures?
Ik vind dit onbegrijpelijk, dat @Balans Energie geen verantwoordelijkheid neemt. Er zijn inmiddels meerdere voorbeelden waar bovenstaande is voorgekomen.

Stuur een monteur langs alle systemen laat controleren, sluit alles op dezelfde manier aan, op hetzelfde moment en zorg dat je er alles aan doet dat de systemen juist, functioneel en veilig worden opgeleverd, dan heb je er als bedrijf alles aan gedaan mocht het onverhoopt dan als nog fout gaan. Dat is nu zeker niet het geval.

Als Balans uiteindelijk een belangrijke speler wil worden in deze markt dan hoort daar ook bovenstaande bij, net zoals de juiste documentatie meeleveren evenals een gedegen uitleg geven over het systeem de functionaliteiten en het verdienmodel.

Het is immers geen pilot meer!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:21
0xygen500 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:22:
[...]

Dat weet ik niet. Die van mij zijn 26 mei geplaatst.

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:52
Gezien de foto van Guido7619: Dit is weer duidelijk ook een slechte kwaliteit oog-terminal!
Onbegrijpelijk, dat Balans deze slechte kwaliteit gebruikt. Dun en wegens dat gat, waar je het uiteinde van de kabel ziet is er veel minder materiaal tussen einde kabel en terminal, dus meer weerstand en warmte ontwikkeling.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het kan ook goed gaan, wat is het verschil tussen die van mij en van Guido?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlmx4tL-4zChp4WBzgyPIbOY9dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCAh2KIKvW3w5dncIFYG0mOF.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Guido7619
Denk dat die van mij niet goed geperst is. Heb Balans wel een mail gestuurd en maar hopen dat ze dit vlot komen fixen. Heb er nog een beetje aan zitten trekken om te zien waar het los zit maar wil ook niet te hard trekken. Vooralsnog werkt het nog dus kom er verder maar even niet aan.

De rest lijkt vast te zitten.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:30:

[Afbeelding]
Zo te zien heb jij dikkere kabelogen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:43:
Denk dat die van mij niet goed geperst is. Heb Balans wel een mail gestuurd en maar hopen dat ze dit vlot komen fixen. Heb er nog een beetje aan zitten trekken om te zien waar het los zit maar wil ook niet te hard trekken. Vooralsnog werkt het nog dus kom er verder maar even niet aan.

De rest lijkt vast te zitten.
uh.. "werkt het nog"... nu je dit gezien hebt mag ik hopen dat je tenminste die accu afkoppelt toch :? (of het systeem even afschakelt)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-07-2026 21:44 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:43:
[...]

Zo te zien heb jij dikkere kabelogen.
Daar lijkt het wel op, weer een verschil tussen wat BS zelf levert en nu eens '2 man uit Harderwijk'.

• Wolly
  • Niet online
GerritFrans schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:45:
Gezien de foto van Guido7619: Dit is weer duidelijk ook een slechte kwaliteit oog-terminal!
Onbegrijpelijk, dat Balans deze slechte kwaliteit gebruikt. Dun en wegens dat gat, waar je het uiteinde van de kabel ziet is er veel minder materiaal tussen einde kabel en terminal, dus meer weerstand en warmte ontwikkeling.
Jij hebt zelf de kabels geperst toch? Is het goed te doen om de bestaande bekabeling zelf te voorzien van dikkere ogen?

Hoe knip je de kabel? Welke krimpkous heb je gebruikt?

Ik heb namelijk niet de indruk dat Balans hier iets van afterservice op gaat verlenen, het probleem van slechte kabels is er al ongeveer vanaf dag 1.

• Guido7619
paQ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:44:
[...]

uh.. "werkt het nog"... nu je dit gezien hebt mag ik hopen dat je tenminste die accu afkoppelt toch :? (of het systeem even afschakelt)
Het is de kabel tussen de accu en de Deye. Dus die loskoppelen is alles loskoppelen. Vooralsnog lijkt enkel de buitenkant ervanaf gesmolten te zijn.

Dat is dan niet zoals het hoort maar zou op zich niks uit moeten maken.

• Wolly
  • Niet online
Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Het is de kabel tussen de accu en de Deye. Dus die loskoppelen is alles loskoppelen. Vooralsnog lijkt enkel de buitenkant ervanaf gesmolten te zijn.

Alleen al van je verzekering moet je dit direct uitschakelen ter voorkoming van verdere schade. Ook kan je niet binnenin kijken wat voor schade de hitte heeft veroorzaakt. Zelf weten uiteraard, maar ik had hem wel ontkoppeld.

• paQ
Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Wat @Wolly zegt.
Als je nu brand zou krijgen, nadat je wereldkundig maakt dat je het zo laat, dan krijg je een ingewikkeld gesprek met je verzekeraar.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:30:

[Afbeelding]
Andere kabelogen? Die van jou zijn echt rond, die van Guido zijn hoekiger.
En die van jou lijken inderdaad dikker.

Wel apart want jullie hebben beiden braided kabels.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste