Lekker dan. Dat bruine spoor op je accumodule betekent ook gelijk een afschrijving naar 0 mocht je je hem ooit willen verkopen.Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:53:
4 weken geleden weer naar het buitenland voor werk. Een uur voor vertrek rook ik al een raar plastic verbrand luchtje in de garage maar kon niks zien aan de accu.
Vandaag thuis gekomen en zie dat er een kabel is gesmolten. Verder lijkt alles nog wel te werken.
Achteraf had ik het dus toch goed geroken en is dit al 4 weken aan de gang. Had dus ook veel erger kunnen aflopen.
[Afbeelding]
Ik ben maar even gaan voelen en meten na deze super activatie (browser was EMS kwijt):
:strip_exif()/f/image/EHvAIYAYyVLydeCaOjX84VWz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het valt mee met 60C op de kabels naar de Deye.
De browser liet zien dat hij minuten geleden iets had gezien, nu hij terug is 18:33-18:39 geen data.
M'n router zegt dat het EMS en de Deye er waren en camera's op de switch gingen door, vreemd.
:strip_exif()/f/image/EHvAIYAYyVLydeCaOjX84VWz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het valt mee met 60C op de kabels naar de Deye.
De browser liet zien dat hij minuten geleden iets had gezien, nu hij terug is 18:33-18:39 geen data.
M'n router zegt dat het EMS en de Deye er waren en camera's op de switch gingen door, vreemd.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Zoals ik het begrijp moer Balans de systemen aanmelden bij TenneT. Dat zal vast een proces zijn waar wat tijd overheen gaat.BasSteve schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:16:
Intussen toch ruim drie weken als BSP geregistreerd en de eerste mensen hebben al aFRR activatie. Maar wij nog steeds niet. Zijn er al mensen die hun status hebben zien veranderen intussen?
Had Balans Energie niet gezegd dat zij precies wisten welke batterijen last hadden van zulke failures?Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:53:
4 weken geleden weer naar het buitenland voor werk. Een uur voor vertrek rook ik al een raar plastic verbrand luchtje in de garage maar kon niks zien aan de accu.
Vandaag thuis gekomen en zie dat er een kabel is gesmolten. Verder lijkt alles nog wel te werken.
Achteraf had ik het dus toch goed geroken en is dit al 4 weken aan de gang. Had dus ook veel erger kunnen aflopen.
[Afbeelding]
In gevallen dat het bms in de fout gegaan is
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik vind dit onbegrijpelijk, dat @Balans Energie geen verantwoordelijkheid neemt. Er zijn inmiddels meerdere voorbeelden waar bovenstaande is voorgekomen.0xygen500 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:22:
[...]
Had Balans Energie niet gezegd dat zij precies wisten welke batterijen last hadden van zulke failures?
Stuur een monteur langs alle systemen laat controleren, sluit alles op dezelfde manier aan, op hetzelfde moment en zorg dat je er alles aan doet dat de systemen juist, functioneel en veilig worden opgeleverd, dan heb je er als bedrijf alles aan gedaan mocht het onverhoopt dan als nog fout gaan. Dat is nu zeker niet het geval.
Als Balans uiteindelijk een belangrijke speler wil worden in deze markt dan hoort daar ook bovenstaande bij, net zoals de juiste documentatie meeleveren evenals een gedegen uitleg geven over het systeem de functionaliteiten en het verdienmodel.
Het is immers geen pilot meer!
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Dat weet ik niet. Die van mij zijn 26 mei geplaatst.0xygen500 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:22:
[...]
Had Balans Energie niet gezegd dat zij precies wisten welke batterijen last hadden van zulke failures?
Gezien de foto van Guido7619: Dit is weer duidelijk ook een slechte kwaliteit oog-terminal!
Onbegrijpelijk, dat Balans deze slechte kwaliteit gebruikt. Dun en wegens dat gat, waar je het uiteinde van de kabel ziet is er veel minder materiaal tussen einde kabel en terminal, dus meer weerstand en warmte ontwikkeling.
Onbegrijpelijk, dat Balans deze slechte kwaliteit gebruikt. Dun en wegens dat gat, waar je het uiteinde van de kabel ziet is er veel minder materiaal tussen einde kabel en terminal, dus meer weerstand en warmte ontwikkeling.
Denk dat die van mij niet goed geperst is. Heb Balans wel een mail gestuurd en maar hopen dat ze dit vlot komen fixen. Heb er nog een beetje aan zitten trekken om te zien waar het los zit maar wil ook niet te hard trekken. Vooralsnog werkt het nog dus kom er verder maar even niet aan.
De rest lijkt vast te zitten.
Zo te zien heb jij dikkere kabelogen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:30:
Het kan ook goed gaan, wat is het verschil tussen die van mij en van Guido?
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
uh.. "werkt het nog"... nu je dit gezien hebt mag ik hopen dat je tenminste die accu afkoppelt tochGuido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:43:
Denk dat die van mij niet goed geperst is. Heb Balans wel een mail gestuurd en maar hopen dat ze dit vlot komen fixen. Heb er nog een beetje aan zitten trekken om te zien waar het los zit maar wil ook niet te hard trekken. Vooralsnog werkt het nog dus kom er verder maar even niet aan.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-07-2026 21:44 ]
Jij hebt zelf de kabels geperst toch? Is het goed te doen om de bestaande bekabeling zelf te voorzien van dikkere ogen?GerritFrans schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:45:
Gezien de foto van Guido7619: Dit is weer duidelijk ook een slechte kwaliteit oog-terminal!
Hoe knip je de kabel? Welke krimpkous heb je gebruikt?
Ik heb namelijk niet de indruk dat Balans hier iets van afterservice op gaat verlenen, het probleem van slechte kabels is er al ongeveer vanaf dag 1.
Het is de kabel tussen de accu en de Deye. Dus die loskoppelen is alles loskoppelen. Vooralsnog lijkt enkel de buitenkant ervanaf gesmolten te zijn.paQ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:44:
[...]
uh.. "werkt het nog"... nu je dit gezien hebt mag ik hopen dat je tenminste die accu afkoppelt toch(of het systeem even afschakelt)
Dat is dan niet zoals het hoort maar zou op zich niks uit moeten maken.
Alleen al van je verzekering moet je dit direct uitschakelen ter voorkoming van verdere schade. Ook kan je niet binnenin kijken wat voor schade de hitte heeft veroorzaakt. Zelf weten uiteraard, maar ik had hem wel ontkoppeld.Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Het is de kabel tussen de accu en de Deye. Dus die loskoppelen is alles loskoppelen. Vooralsnog lijkt enkel de buitenkant ervanaf gesmolten te zijn.
Wat @Wolly zegt.Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Het is de kabel tussen de accu en de Deye. Dus die loskoppelen is alles loskoppelen. Vooralsnog lijkt enkel de buitenkant ervanaf gesmolten te zijn.
Als je nu brand zou krijgen, nadat je wereldkundig maakt dat je het zo laat, dan krijg je een ingewikkeld gesprek met je verzekeraar.
Andere kabelogen? Die van jou zijn echt rond, die van Guido zijn hoekiger.Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:30:
Het kan ook goed gaan, wat is het verschil tussen die van mij en van Guido?
[Afbeelding]
En die van jou lijken inderdaad dikker.
Wel apart want jullie hebben beiden braided kabels.
Ja ik kan je geen ongelijk geven.Wolly schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:29:
[...]
Alleen al van je verzekering moet je dit direct uitschakelen ter voorkoming van verdere schade. Ook kan je niet binnenin kijken wat voor schade de hitte heeft veroorzaakt. Zelf weten uiteraard, maar ik had hem wel ontkoppeld.
Gelijk heb je.paQ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:50:
[...]
Wat @Wolly zegt.
Als je nu brand zou krijgen, nadat je wereldkundig maakt dat je het zo laat, dan krijg je een ingewikkeld gesprek met je verzekeraar.
De reden van de warmte ontwikkeling zal er nog zijn dat kan je ook voelen of meten en daarom beter even uitzetten tot het is opgelost. Je zou wel gelijk kunnen nadenken om zelf alvast een dikkere kabel te bestellen en evt een busbar en extra benodigde korte kabel. Dan kan je dat gelijk monteren als ze komen, en geeft een gerust gevoel, je kunt er bij jou goed bij zo te zien. Zie het vorige forum daar staat er veel over te lezen. Oa dat de Deye 10mm oog heeft en de rest 8mm.Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Dat er bij slechte contacten en hoge gelijkstroom warmte ontstaat is langzaam wel bekend, waar het slechte contact bij jou zit is nog te bekijken kan de krimp zijn, dat het oog niet goed vast zat of de interne kabel die niet goed vast zit. Dit kan bij iedereen gebeuren die de warmte ontwikkeling van deze contacten niet af en toe eens checkt. Mogelijk is de oplossing simpel en kan je snel weer verder maar dat zou ik wel met BE samen bekijken.
Ai @Guido7619 ,Guido7619 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:53:
[Afbeelding]
Dat is wel echt balen om te lezen. Maar dat moet dan wel een partij heet zijn geworden. Mijn kabels zijn maximaal 120 graden geworden (wat ik al aan de hete kant vond) toen ze nog niet goed zaten maar heb nog nooit plastic zien verbranden. (gelukkig).
Inmiddels zag ik dat ik gisteren na alle activatie's de hoogste temperatuur 83 graden was op 1 oog. De rest bleef rond de 60 graden.
Toch maar weer eens dat oog verder vastmaken of ik die ook richting de 60 graden kan krijgen als max.
Dit kan in theorie ook nog een slecht contact aan de binnenkant van de module zijn toch? Daar hebben we er ook meerdere van gezien. Ik zou daar wel nieuwsgierig naar zijn. Ik zou even meten wat nu de temperatuur op dat punt wordt. Dan kabels loshalen, paneeltje aan de achterkant openschroeven en kijken of de punten op de busbar aan de binnenkant wel goed vastzitten.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik vind ook dat Balans hier veel te lichtvoetig mee omgaat. Bij mijn ouders bleek tijdens een controle dat er intern in het accupakket een kabel volledig los zat. Daarnaast waren meerdere elektrische verbindingen niet goed vastgezet.
Tot mijn verbazing vertelde de monteur vervolgens doodleuk dat de installateur die destijds de installatie had uitgevoerd inmiddels niet meer voor Balans werkt vanwege gemaakte fouten. Toen ik daarop vroeg of ze mijn installatie, die door dezelfde monteur is geplaatst, dan uit voorzorg ook konden controleren, werd daar erg laconiek op gereageerd. Volgens hen kon ik dat het beste zelf maar even nakijken.
Persoonlijk vind ik dat een zorgelijke houding. Als bekend is dat een monteur installatiefouten heeft gemaakt, dan zou je verwachten dat de installaties die hij heeft opgeleverd proactief worden gecontroleerd, in plaats van die verantwoordelijkheid bij de klant neer te leggen.
Tot mijn verbazing vertelde de monteur vervolgens doodleuk dat de installateur die destijds de installatie had uitgevoerd inmiddels niet meer voor Balans werkt vanwege gemaakte fouten. Toen ik daarop vroeg of ze mijn installatie, die door dezelfde monteur is geplaatst, dan uit voorzorg ook konden controleren, werd daar erg laconiek op gereageerd. Volgens hen kon ik dat het beste zelf maar even nakijken.
Persoonlijk vind ik dat een zorgelijke houding. Als bekend is dat een monteur installatiefouten heeft gemaakt, dan zou je verwachten dat de installaties die hij heeft opgeleverd proactief worden gecontroleerd, in plaats van die verantwoordelijkheid bij de klant neer te leggen.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Absoluut.The Legend schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:09:
Dit kan in theorie ook nog een slecht contact aan de binnenkant van de module zijn toch? Daar hebben we er ook meerdere van gezien. Ik zou daar wel nieuwsgierig naar zijn. Ik zou even meten wat nu de temperatuur op dat punt wordt. Dan kabels loshalen, paneeltje aan de achterkant openschroeven en kijken of de punten op de busbar aan de binnenkant wel goed vastzitten.
Het zal aan de binnenkant naar verwachting sowieso niet echt fraai meer uitzien, gezien alle interne aansluitingen minder zwaar zijn uitgevoerd dan aan de buitenkant.
@Tasteless
Het is al eens eerder geopperd door iemand hier, maar dergelijk kwalijke zaken kun je het beste bij NVWA neerleggen. Balans had tegen de desbetreffende inspecteur vermeld dat ze er "pro-actief" naar kijken, maar ik lees hier toch andere verhalen.
Het is al eens eerder geopperd door iemand hier, maar dergelijk kwalijke zaken kun je het beste bij NVWA neerleggen. Balans had tegen de desbetreffende inspecteur vermeld dat ze er "pro-actief" naar kijken, maar ik lees hier toch andere verhalen.
Bedankt voor de tip. Uiteindelijk kon Balans natuurlijk niets doen aan de slechte interne verbinding. Wel heb ik de monteur aan de hand van data uit de portal moeten bewijzen dat het laden vanaf het net niet lineair verliep en dat er iets mis was. Daarnaast heeft het installatiewerk een zure nasmaak achtergelaten: er is een te lange kabel gebruikt en er werd moeilijk gedaan over mijn eigen PoE-switch, terwijl dit achteraf simpelweg bleek te liggen aan een slecht gepatchte kabel van Balans zelf.scoobs schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:22:
@Tasteless
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Vanochtend al telefoontje van Balans gekregen dat ze nu aanstaande vrijdag de accu komen omwisselen. Ook voor nu de boel even afgezet. Alle schakelaars zowel aan de zij- als achterkant op de accu omgezet en de omvormer uit gezet.
Op zich een vlotte reactie. Denk dat het kwartje wel gevallen is dat ze dit soort situaties niet lang kunnen latten doorsudderen nu tegenwoordig alles zo open en bloot op internet staat.
Op zich een vlotte reactie. Denk dat het kwartje wel gevallen is dat ze dit soort situaties niet lang kunnen latten doorsudderen nu tegenwoordig alles zo open en bloot op internet staat.
6 juli voor het eerst een dag die wat kostte (-€0,08 excl) omdat ik m'n SMA omvormer wat laat uit deed bij negatieve prijzen (zelfs met migraine let ik er nog op
).
Met energiebelasting terug enz. is het €1,07 positief, niet schokkend verder.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Verkoopopbrengst -€0,59Speedy-Andre schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:38:
6 juli voor het eerst een dag die wat kostte (-€0,08 excl) omdat ik m'n SMA omvormer wat laat uit deed bij negatieve prijzen (zelfs met migraine let ik er nog op).
Maar door energiebelasting toch op +€0,71 uitgekomen. Tja het kan eens gebeuren.
Gisteren heb ik de aanvullende zelfbouwkoeling onder de Deye gemonteerd. De 140mm-variant paste helaas niet vanwege de plaatsing van de kabels. De 120mm-variant paste net, al moest ik wel de beugels van een klein pijpje verwijderen. Daardoor kwam ik er meteen achter dat er een los contact zat in de ethernetstekker naar de EMS. Dus heb ik die ook maar vervangen; inmiddels stekkertje nummer drie. Op één na heb ik ze allemaal moeten vervangen vanwege een los contact.
:strip_exif()/f/image/8F1eDcawi6ZaOY8TuPH8FAbo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KkkUBu0AvzL8THeww4Jz85mp.jpg?f=fotoalbum_large)
Het effect van de extra koeling was meteen zichtbaar.
/f/image/xYwqolQ9giBdnapNFcexZJ1N.png?f=fotoalbum_large)
Overigens, is jullie Deye geaard? Die van mij namelijk niet.
/f/image/ewnJy2tuweYTrG06xtUWT7Eu.png?f=fotoalbum_large)
"Ja, de 70/30-verdeling gaat ook voor aFFR-activaties gelden. Dit gaat echter pas van start zodra het handelen officieel live gaat."
Ik moet hier nog op reageren, want ik snap niet zo goed waarom:
1. Deze 70/30-verdeling niet meer zichtbaar is op de website.
2. aFFR al actief is voor mijn account en ik ook al aFFR-resultaten heb behaald, waardoor het handelen dus al is begonnen (?).
:strip_exif()/f/image/8F1eDcawi6ZaOY8TuPH8FAbo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KkkUBu0AvzL8THeww4Jz85mp.jpg?f=fotoalbum_large)
Het effect van de extra koeling was meteen zichtbaar.
/f/image/xYwqolQ9giBdnapNFcexZJ1N.png?f=fotoalbum_large)
Overigens, is jullie Deye geaard? Die van mij namelijk niet.
/f/image/ewnJy2tuweYTrG06xtUWT7Eu.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze vraag per e-mail gesteld aan BE en kreeg het volgende antwoord:India Sierra schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:21:
3 juli was er een goed moment op de passieve onbalans handel met de 3,977 euro/kWh.
Ik zit nog niet bij de aFRR handel dus mijn accu deed de traditionele passieve onbalans handel, vanaf 10:06 export met 12kW. Dit leverde, kaal, €6,59 op:
[Afbeelding]
Toevallig ken ik iemand met een balans accu en die zit wél bij de aFRR. Daar was de opbrengst €9,64:
[Afbeelding]
2 dingen vallen op:
1: De prijs per kWh is gelijk. Voordeel van de aFRR is natuurlijk de gegarandeerde prijs. Bij passieve onbalans is er altijd het risico van regeltoestand 2.
2: De opbrengst lijkt nog voor de 70% cut van balans energie te zijn waardoor er maar €2,892 over zou blijven. Gezien de identieke kWh prijs lijkt het me sterk dat de aFRR prijs al verrekend is en dat de eigenlijke kWh prijs €13,2567/kWh was op dat moment.
Maar dat zou dus betekenen dat passieve onbalans (veel) meer oplevert dan aFRR? Tenzij de vergoeding voor het standby vermogen significant genoeg is om dat te compenseren lijkt het op dat ene moment in ieder geval niet zo rendabel als balans het doet lijken (voor ons in ieder geval).
Echter met aFRR kunnen er natuurlijk wel vaker / meer / langer activaties zijn dan speculatief handelen op de onbalans markt dus dat maakt de vergelijking natuurlijk ook lastig.
Enfin, iets om over na te denken.
"Ja, de 70/30-verdeling gaat ook voor aFFR-activaties gelden. Dit gaat echter pas van start zodra het handelen officieel live gaat."
Ik moet hier nog op reageren, want ik snap niet zo goed waarom:
1. Deze 70/30-verdeling niet meer zichtbaar is op de website.
2. aFFR al actief is voor mijn account en ik ook al aFFR-resultaten heb behaald, waardoor het handelen dus al is begonnen (?).
Never gonna let you down
Ik heb offgrid installatie. Maar had zojuist opeens geen stroom meer in huis.
De Deye stond nog gewoon aan, de batterij zat vol genoeg, maar gaf idd aan dat er geen stroom naar het huis liep. Heb alle groepen van huisverbruikers uitgezet , toen de AC schakelaar omgezet voor de Deye en weer aan, en opeens werkte alles weer. Lijkt haast alsof de Deye vastgelopen was?
Edit: mijn off grid installatie werkt gewoon, die functionaliteit is al vaker getest. Dus daar ligt het niet aan.
Edit 2: blijkbaar zijn ze alle omvormers aan het updaten... Bij iedereen met zelf gemaakte off grid installatie zal dus alle stroom uitvallen.
De Deye stond nog gewoon aan, de batterij zat vol genoeg, maar gaf idd aan dat er geen stroom naar het huis liep. Heb alle groepen van huisverbruikers uitgezet , toen de AC schakelaar omgezet voor de Deye en weer aan, en opeens werkte alles weer. Lijkt haast alsof de Deye vastgelopen was?
Edit: mijn off grid installatie werkt gewoon, die functionaliteit is al vaker getest. Dus daar ligt het niet aan.
Edit 2: blijkbaar zijn ze alle omvormers aan het updaten... Bij iedereen met zelf gemaakte off grid installatie zal dus alle stroom uitvallen.
[ Voor 25% gewijzigd door zunrob op 08-07-2026 13:06 ]
Ehh, pardon, mag hopen van niet. Zoeits communiceer je toch vooraf met je klanten?zunrob schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:12:
Edit 2: blijkbaar zijn ze alle omvormers aan het updaten... Bij iedereen met off grid installatie zal dus alle stroom uitvallen.
Never gonna let you down
Dat hoop ik wel ja. Moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf off grid heb gemaakt (wat eigenlijk niet mag), al heb ik ze daar destijds wel over geïnformeerd.Rick Astley schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:21:
[...]
Ehh, pardon, mag hopen van niet. Zoeits communiceer je toch vooraf met je klanten?
Als ze ervan uitgaan dat ik geen off grid heb kun je idd updates doorvoeren zonder uitval.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 08-07-2026 11:23 ]
Wut.... M'n vertrouwen begint toch wel echt af te nemen als dit klopt. Zelfs met een goede, veilige ATS die aangestuurd wordt vanuit de Deye zou je dit al melden, Maar in de setup die we hier hebben helemaal..zunrob schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:12:
Ik heb offgrid installatie. Maar had zojuist opeens geen stroom meer in huis.
Edit 2: blijkbaar zijn ze alle omvormers aan het updaten... Bij iedereen met off grid installatie zal dus alle stroom uitvallen.
Nee, dat is niet wat gebeurt.
Alle klanten zonder off grid krijgen een update.
Alle klanten zonder off grid krijgen een update.
ah... belangrijke nuance..zunrob schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Dat hoop ik wel ja. Moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf off grid heb gemaakt, al heb ik ze daar destijds wel over geïnformeerd.
Als ze ervan uitgaan dat ik geen off grid heb kun je idd updates doorvoeren zonder uitval.
Alle klanten die geen off-grid hebben afgenomen krijgen een update van hun omvormer.
Ook alleen klanten van installaties van sep -> feb
[ Voor 23% gewijzigd door Balans Energie op 08-07-2026 11:27 ]
Nogal ja
Never gonna let you down
@Tasteless Kan je even een bericht sturen naar info@balansenergie.nl. Dit was namelijk niet de manier hoe dit zou moeten zijn gegaan. Hoor graag meer dan kan ik dingen voor je uitzetten.
Dank voor de toelichting. Kunnen mensen met off-grid een geplande firmware update op verzoek aanvragen indien er grote/belangrijke verbeteringen zijn in deze nieuwe versie?Balans Energie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:24:
Alle klanten die geen off-grid hebben afgenomen krijgen een update van hun omvormer.
Thanks
Never gonna let you down
Rick Astley schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:21:
[...]
Ehh, pardon, mag hopen van niet. Zoeits communiceer je toch vooraf met je klanten?
Ik hoop het ook niet, echter weet BE niet dat ik mijn eigen off-grid actief heb (ze weten wel van de geleverde voorbereiding).Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:36:
Da's nog zoiets, je gaat toch geen update doen zonder een klant te informeren dat de boel gaat schakelen?
Laat staan dat er schade ontstaat door dat te doen met die brakke ATS
Het bij 13% SOC idle 'probleem' is volgens BE een firmware gerelateerd iets, ze hebben de fabrikant gevraagd om dit aan te passen en dat duurt nog wel even.
De verschillen in stroom vindt BE geen probleem, ook niet als 1 batterij ontlaadt en de andere laden.
Is er een firmwareversie bekend die de update gaat ontvangen, dan kunnen we op het dashboard zien of het er aan komt en eventueel (met in de groepenkast alles uit!!) naar by-pass schakelen.Balans Energie schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:24:
[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-07-2026 11:43 ]
Ik heb geen off-grid vanuit BE, maar zelf geïnstalleerd. Daar zijn ze informeel ook wel van op de hoogte. Ben nu op vakantie, maar zie in mijn log geen uitval volgens mij. Dit is mijn huidige FW volgens het dashboard:
:strip_exif()/f/image/PluoaNXkDFpjzzlqU6R9Xoc1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zouden ze de on-officiële off-grid installaties toch ergens op een lijstje bij hebben gehouden om te voorkomen dat de stroom uitvalt bij dit soort updates?
:strip_exif()/f/image/PluoaNXkDFpjzzlqU6R9Xoc1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zouden ze de on-officiële off-grid installaties toch ergens op een lijstje bij hebben gehouden om te voorkomen dat de stroom uitvalt bij dit soort updates?
Fijn dat ze nu snel reageren, zelfs met een vervangende accu wat voorheen problematisch was.Guido7619 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:18:
Vanochtend al telefoontje van Balans gekregen dat ze nu aanstaande vrijdag de accu komen omwisselen. Ook voor nu de boel even afgezet. Alle schakelaars zowel aan de zij- als achterkant op de accu omgezet en de omvormer uit gezet.
De druk van het publiek maken zal zeker geholpen hebben.
mwa... Het is intussen wel vooraf duidelijk dat die module vervangen moet worden. Dus waarom twee keer rijden?Wolly schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:49:
[...]
Fijn dat ze nu snel reageren, zelfs met een vervangende accu wat voorheen problematisch was.
De druk van het publiek maken zal zeker geholpen hebben.
Zou dit zo'n regeltoestand 2 geval zijn die we nu hebben voorkomen? Of hebben we naast de pot gepiest?
[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 08-07-2026 11:53 ]
MAIN:2006-1175-1809The Legend schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:45:
Ik heb geen off-grid vanuit BE, maar zelf geïnstalleerd. Daar zijn ze informeel ook wel van op de hoogte. Ben nu op vakantie, maar zie in mijn log geen uitval volgens mij. Dit is mijn huidige FW volgens het dashboard:
[Afbeelding]
HMI:1001-C05C
Nu ga ik twijfelen, geleverd in april maar een lagere MAIN en HMI versie?
16kW export werkt hier dus hopelijk krijg ik niet per abuis alsnog een update
Deze versie heb ik nu ook, dit lijkt idd de nieuwe versie te zijn. Wat bijzonder dat er bij jou geen uitval was. Vanaf wanneer is jouw installatie?The Legend schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:45:
~~~[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 08-07-2026 13:10 ]
Misschien niet in off grid modus...zunrob schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Deze versie heb ik nu ook, dit lijkt idd de nieuwe versie te zijn. Wat bijzonder dat er bij jou geen uitval was. Vanaf wanneer is jouw installatie?
Bij een Deye update reboot hij 1 of 2 keer, waarbij je LOAD gewoon uit/af gaat.
Van december 2025. Ik ben vanaf vorige week op vakantie, dus het kan zijn dat het in de tussenliggende de dagen is gebeurd? Ik heb geen meldingen van de Deye cloud app gehad.zunrob schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Deze versie heb ik nu ook, dit lijkt idd de nieuwe versie te zijn. Wat bijzonder dat er bij jou geen uitval was. Vanaf wanneer is jouw installatie?
Kan zijn dat ik hem gisteren heb gehad:
:strip_exif()/f/image/HvhbMQHfIKvPP6swu6v80eZp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie om 11.50 in mijn UniFi app alle apparaten weer verbonden worden.
[ Voor 35% gewijzigd door The Legend op 08-07-2026 13:25 ]
@Balans Energie fijn dat jullie meelezen, zouden jullie uitsluitsel kunnen geven over de volgende financiele punten?
- Waarvoor geldt de 70/30 verdeling nu exact? Hoe wordt deze exact berekend? Er waren tegenstrijdige berichten vanuit jullie gemeld hier op het forum, dat deze verdeling ook zou gelden voor eigen PV opwek, dit hebben jullie eerder anders uitgelegd.
- Wanneer kunnen we de eerste verrekeningen verwachten voor de daadwerkelijke kosten, los van de voorschotten?
- Het is nu juli, over een paar maanden is de eerste installatie een jaar klant bij jullie. Zijn jullie op schema om nauwkeurige, correcte jaarafrekeningen te maken?
Tegen beter weten in, maar proberen kan altijd. Graag ook even ingaan op vraag 3 hieronder:bumble_bee schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:17:
@Balans Energie fijn dat jullie meelezen, zouden jullie uitsluitsel kunnen geven over de volgende financiele punten?
- Waarvoor geldt de 70/30 verdeling nu exact? Hoe wordt deze exact berekend? Er waren tegenstrijdige berichten vanuit jullie gemeld hier op het forum, dat deze verdeling ook zou gelden voor eigen PV opwek, dit hebben jullie eerder anders uitgelegd.
- Wanneer kunnen we de eerste verrekeningen verwachten voor de daadwerkelijke kosten, los van de voorschotten?
- Het is nu juli, over een paar maanden is de eerste installatie een jaar klant bij jullie. Zijn jullie op schema om nauwkeurige, correcte jaarafrekeningen te maken?
Tevens, waarom krijgen wij nog steeds niet onze verdiensten elke maand zoals contractueel overeengekomen?The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:55:
[...]
Ik zie je vaker hinten op het ‘onze PV-stroom’-aspect. Is jouw overtuiging dat dat bepalend is voor de vraag op welke markt er geactiveerd wordt? Dat lijkt me technisch en administratief wel een uitdaging. In het PV-seizoen is met een beetje opwek toch zo 80+% van de stroom in de accu eigen pv-opwek.
Verder moeten er nog een paar veronderstellingen door BE worden opgehelderd:
1. Voor welke handel geldt de 70-30 regel?
2. Indien alleen voor aFRR, op welke wijze wordt geadministreerd welk deel met PV-stroom wordt gedaan en hoe wordt die stroom weer ‘teruggestopt’ in de accu?
3. Als we toch bezig zijn: wat is onlangs ivm uitgestelde aFRR precies toegezegd. Geen 2ct opslag voor de periode daarvoor? Of geen 70-30 verdeling voor die periode? Of beide?
Dagje met hogere verkoop tarieven. Helaas ook geen zon thuis en er is niet ingekocht vanochtend. Dus weinig handel want SOC is laag.
idem, geen zon gezien,zit op 24% socGet!em schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:55:
Dagje met hogere verkoop tarieven. Helaas ook geen zon thuis en er is niet ingekocht vanochtend. Dus weinig handel want SOC is laag.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zojuist weer een aFRR gestart, hij probeert het dus wel maar het is jammer dat de SOC zo laag is / dat ze niet zo laag met de SOC durven te gaan.Get!em schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:55:
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 08-07-2026 14:02 ]
Gisteren werd bij mij tussen 17:00 en 21:00 alles tegen een lage prijs gedumpt (SoC 87% --> 30%).... Momenteel maar weinig zon, dus opladen gaat heel langzaam (SoC 27%), dus geen handel mogelijk.
Enphase 7kWp / 48,2kWh
ik zit zelfs nu op 18%. met de zon (of het gebrek er aan) dekken de panelen nu net het huisverbuik.
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Hier nu ook op 17%, ik hoop wel op nog wat opwek eind van de middag. Het zou me nl niet verbazen als vanavond de prijzen nog wat hoger liggen op de onbalans markt.
Ik heb geen live inzicht maar ben wel benieuwd naar wat die lage prijs was dan?tweakurk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:02:
Gisteren werd bij mij tussen 17:00 en 21:00 alles tegen een lage prijs gedumpt (SoC 87% --> 30%).... Momenteel maar weinig zon, dus opladen gaat heel langzaam (SoC 27%), dus geen handel mogelijk.
Hier namelijk gisteravond ook alles gedumpt tot ca 32%, toen moest er nog ca 7% in de auto en sindsdien geen enkele activatie en nauwelijks PV opwek (altans niet zichtbaar) dus inmiddels sinds 2 uur op 5% en alles uit het net....
Ik dacht dat het verbetert was maar het lijkt toch nog steeds zo te zijn dat BE zoveel mogelijk dumpt in de avond ook al zijn de vergoedingen niet denderend (terwijl ik met PV-opwek op een goede dag de accu ook niet vol krijg ook al start ik met 60%).
Zou voor mijn geval (weinig PV-opwek) toch graag wat hogere drempels zien voor het verkopen aangezien het hier altijd passen en meten is met het opladen van de EV (en nu zelfs gewoon leeg).
Gisteren toen ik thuis kwam was er als 65 kWh geexporteerd. Auto tot 40% geladen, toen maar gestopt.Get!em schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:55:
SOC is nu nog maar 30%, er komt niet zoveel bij vandaag.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Meer mensen de ‘aanbieding’ gehad voor een extra module? 1900 euro ex btw. Laatste kans, want later uitbreiden kan niet meer door andere vormfactor van de nieuwe modules.. Levertijd is 4 maanden.
Voor 1000 euro mogen ze hier er 1 extra neerzetten, ik heb de korting voor de 4e en 5e ook niet gehad
[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 08-07-2026 16:21 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
€2.299 per stukblue eyes schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:21:
Voor 1000 euro mogen ze hier er 1 extra neerzetten, ik heb de korting voor de 4e en 5e ook niet gehad
Jup,The Legend schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:20:
Meer mensen de ‘aanbieding’ gehad voor een extra module? 1900 euro ex btw. Laatste kans, want later uitbreiden kan niet meer door andere vormfactor van de nieuwe modules.. Levertijd is 4 maanden.
Erg jammer, ik wilde de beslissing pas maken als aFRR zich bewezen had en ik inderdaad een noodzaak zie, voor zowel balans als voor mij, dat er te weinig ruimte overbleef om te handelen.
Nu zie ik het niet zitten om nog eens 1900 ex btw (2299 inc btw) er tegenaan te gooien zonder te weten of dit nut gaat hebben.
Dit is ook voor hunzelf erg vervelend, want als het wel een success is, kunnen ze makkelijk een "goedkope" accu erbij doen bij bestaande installaties waar beide partijen profijt van hebben. Die optie blokkeren ze nu voor toch wel een grote groep klanten.
Ook gehad. Nou ja die keuze is dan voor mij gemaakt, want ook ik wou aFRR afwachten totdat het volwassen is.
[ Voor 12% gewijzigd door Moby op 08-07-2026 16:25 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ja, ik zie ook de aanbieding, maar ik zie niet wat het me aan verbetering gaat geven. Met m'n beperkte PV krijg ik het nu al nooit vol. Ik wacht nog even 1,5 jr
.
Eens de keuze is nu in elk geval gemaakt. Met de huidige strategie komt die 4e module nooit vol, en het is niet dat ik het geld niet op een andere manier kwijt kan.Moby schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:25:
Ook gehad. Nou ja die keuze is dan voor mij gemaakt, want ook ik wou aFRR afwachten totdat het volwassen is.
Dan krijgt 1 op de 3 gewoon een geheel nieuwe serie gemonteerd.ecn1985 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:34:
[Afbeelding]
Laatste kans, is wel snel voor een systeem dat nog geen jaar geleden is geïntroduceerd, ben benieuwd wat er gebeurd bij een defecte module bij de oudere systemen?
Ja of je moet 4 maanden wachten op een nieuwe (oude serie) geproduceerde module..scoobs schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:37:
[...]
Dan krijgt 1 op de 3 gewoon een geheel nieuwe serie gemonteerd.
Ik prefereer de optie die jij aangeeft
Of een module uit de nieuwe serie wordt geplaatst, past alleen niet zo mooi, maar functioneert wel..
[ Voor 15% gewijzigd door ecn1985 op 08-07-2026 16:42 ]
Zou het alleen om de kast gaan? Je kan immers zelf ook een battery pack kopen als het maar een compatibel BMS heeft?
Laat ze eerst eens aantonen dat ik die batterij eruit kan halen, alleen een model verandering vind ik geen best argument en het is ooit €1500ex geweest toen ik het niet deed.
Met alleen pv ga ik hem niet vol krijgen, max 54kWh/dag en dan is er nog wat verlies.
Geen email gezien, dat kan met mijn wijze van aankoop te maken hebben
Met alleen pv ga ik hem niet vol krijgen, max 54kWh/dag en dan is er nog wat verlies.
jij hebt toch ook de nieuwe met schakelaar aan de zijkant? Volgens mij gaat dit alleen over de v1 of v1.1 met knopje op de voorkant.Speedy-Andre schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:48:
Laat ze eerst eens aantonen dat ik die batterij eruit kan halen, alleen een model verandering vind ik geen best argument en het is ooit €1500ex geweest toen ik het niet deed.
Dat zou het verklaren, zo duidelijk was dat bericht nietSource90 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:50:
[...]
jij hebt toch ook de nieuwe met schakelaar aan de zijkant? Volgens mij gaat die alleen over de v1 of v1.1 met knopje op de voorkant.
Jij hebt toch ook helemaal geen bericht gehad.voor diegenen die het bericht wel gekregen hebben lijkt het me duidelijk.Speedy-Andre schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:52:
[...]
Dat zou het verklaren, zo duidelijk was dat bericht niet
Ik ga in elk geval niet op die ‘aanbieding’ in.
De eerste klap is een daalder waard, de 2e minder, de 3e nog minder... de 4e 5e 6e...
Ik heb geen mail, en geen interesse ;-)
Ik heb geen mail, en geen interesse ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het is ook de bedoeling dat de accu flink gevuld gaat worden met netstroom, PV opwek is een leuke bijkomstigheid.Speedy-Andre schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:48:
Ga zelf ook niet voor een 4e module. De kwaliteit laat te wensen over en ik ben ondanks AFRR nog niet overtuigd van extra opbrengsten.
Mocht het in de toekomst anders zijn dan is er ongetwijfeld iets anders mogelijk wat je kan aansluiten.
De grap was dat de andere twee een oude module van jou krijgen. Niet te serieus nemen he.ecn1985 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:40:
[...]
Ja of je moet 4 maanden wachten op een nieuwe (oude serie) geproduceerde module..
Ik prefereer de optie die jij aangeeft
Of een module uit de nieuwe serie wordt geplaatst, past alleen niet zo mooi, maar functioneert wel..
Hoe wordt die update eigenlijk naar de Deye gepushed? Gaat dat via de EMS? De EMS regelt de download van de firmware en installatie op de Deye?
Van klussen krijg je grijze haren
Is er iemand hier die zijn ems heeft kunnen laten aanpassen aan zn persoonlijke situatie ?
Ik heb t systeem nu een maand en de soc is nog nooit onder de 30% geweest. Ik heb weinig tot matig verbruik, maar kan dat met PV overdag 9 van de 12 maanden makkelijk afdekken.
Daarnaast staat er elke dag in mijn Voorspelling een eigen verbruik van 0,5 tot 3 kWh. Als dit gebruikt wordt door het ems, lijkt me het toch logisch dat die soc duidelijk lager kan met een batterij capaciteit van 65 kWh ?
Ik heb t systeem nu een maand en de soc is nog nooit onder de 30% geweest. Ik heb weinig tot matig verbruik, maar kan dat met PV overdag 9 van de 12 maanden makkelijk afdekken.
Daarnaast staat er elke dag in mijn Voorspelling een eigen verbruik van 0,5 tot 3 kWh. Als dit gebruikt wordt door het ems, lijkt me het toch logisch dat die soc duidelijk lager kan met een batterij capaciteit van 65 kWh ?
Nog ff voor de mensen die off-grid zelf hebben geïnstalleerd: door de update is bij mij de NAS ‘hard’ spanningsloos gemaakt. Dat gaat vaak goed, nu helaas niet. Volume corrupt, en RAID-data op alle schijven beschadigd waardoor er ook niets te herstellen valt. Misschien toch ff contact leggen met Balans om mijn omvormer als Off-grid te registreren.
Dit gaat via Deye zelf. Ik denk dat Balans simpelweg de betreffende serienummers aanlevert bij Deye en vraagt om een update.fenrir schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:29:
Hoe wordt die update eigenlijk naar de Deye gepushed? Gaat dat via de EMS? De EMS regelt de download van de firmware en installatie op de Deye?
Da's best kwalijk, BE wist dus niet dat je off-grid gebruikt.The Legend schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:38:
Nog ff voor de mensen die off-grid zelf hebben geïnstalleerd: door de update is bij mij de NAS ‘hard’ spanningsloos gemaakt. Dat gaat vaak goed, nu helaas niet. Volume corrupt, en RAID-data op alle schijven beschadigd waardoor er ook niets te herstellen valt. Misschien toch ff contact leggen met Balans om mijn omvormer als Off-grid te registreren.
Ik zou bijna voor de zekerheid een tijdje naar stand-by gaan want hier is er ook genoeg schade aan te richten aan elektronica en apparatuur laat staan de verrassing als dat opeens gebeurt.
Wat mij betreft hadden ze de klanten die een voorbereiding bestelden mee mogen nemen als er al überhaupt iets van een risicoprofiel bestaat (blijkbaar niet).
Oh, hier zit de Deye in een afgeschermd IOT netwerk dus die update route gaat niet werken. Je denkt dat ze dit gedaan hebben of je weet het zeker?zunrob schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:39:
[...]
Dit gaat via Deye zelf. Ik denk dat Balans simpelweg de betreffende serienummers aanlevert bij Deye en vraagt om een update.
In dat geval maar eens uitzoeken of de update handmatig valt te triggeren door zeer tijdelijk wel de firewall open te zetten.
Uiteraard kan de EMS wel naar buiten communiceren.
[ Voor 7% gewijzigd door fenrir op 08-07-2026 19:00 ]
Weet zeker dat ze aan Deye een lijst hebben aangeleverd met de vraag update uit te voeren. Hoe dit technisch gaat (via EMS of dongle) weet ik niet. Bij mij is de dongle iig met internet verbonden (zodat ik ook een melding krijg bij off grid).fenrir schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:00:
[...]
Oh, hier zit de Deye in een afgeschermd IOT netwerk dus die update route gaat niet werken. Je denkt dat ze dit gedaan hebben of je weet het zeker?
In dat geval maar eens uitzoeken of de update handmatig valt te triggeren door zeer tijdelijk wel de firewall open te zetten.
Uiteraard kan de EMS wel naar buiten communiceren.
haha, je weet het maar nooit. Maar blijft dat ik benieuwd ben hoe kapotte modules uit de eerste serie vervangen gaan worden. Mogelijk legt Balans zelf er een aantal op het schap.scoobs schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:26:
[...]
De grap was dat de andere twee een oude module van jou krijgen. Niet te serieus nemen he.
Ik heb met een 4e rekening gehouden en wilde het even aankijken. Qua zomer vulling zie ik wel wat pv overlopen met negatieve bedragen maar niet de moeite waard. Qua winter gebruik kom ik op de koudste dagen nipt uit dat zou me belangrijker zijn als de zomer overloop maar het was mij ook te weinig om het te doen. Blijft de degeneratie over, als in loop van jaren de capaciteit afneemt want dan veranderd nipt vast in wat meer. Maar ik houd het toch maar op 3 in de hoop dat de opbrengsten ook bij veroudering me happy genoeg maken om wat overloop en duurdere winter inkoop te compenseren. Vind het wel wat snel maar correct dat ze informeren. Oh ja het zou kunnen dat ik wat inkomsten mis als ik te vol of te leeg zou zijn voor Tennet meedoen, maar ook dat aantal keren lijkt me acceptabel alhoewel ik van plan was het even met Don te checken of ik juist denk ..
[ Voor 14% gewijzigd door ibak op 08-07-2026 19:48 ]
Ik heb ook een aanbieding gekregen maar nog maar een keer 100% gezien. Lijkt me geen zinvolle investering.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het is maar hoe je het bekijkt, mijn batterijen stoppen bij 13% en die hoef ik niet bij te vullen
Ik weet niet wat de firmware straks doet, ik verwacht dat het 5% wordt.
Ik weet niet wat de firmware straks doet, ik verwacht dat het 5% wordt.
Ik spring in dit geval een beeeetje op de bres voor Balans...The Legend schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:38:
Ook netbeheerder zou je niet aansprakelijk kunnen stellen bij stroom uitval... per ongeluk, expres, of een factory reset van de meetapparatuur.
Als je NAS daar niet tegen kan, dan had je een UPS met ingerichte shut-down bij lage batterij moeten hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 08-07-2026 21:48 ]
Als ik offgrid zou hebben dan zou ik niet ook nog eens een ups neerzetten voor een nas en andere apparatuur. Dit voelt wel heel dubbelop t.b.v. stroomuitval.Ronald schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
[...]
Ik spring in dit geval een beeeetje op de bres voor Balans...
Ook netbeheerder zou je niet aansprakelijk kunnen stellen bij stroom uitval... per ongeluk, expres, of een factory reset van de meetapparatuur.
Als je NAS daar niet tegen kan, dan had je een UPS met ingerichte shut-down bij lage batterij moeten hebben.
@fenrir Ik snap dat het dubbel voelt, maar de Deye doe je geen gecontroleerde shutdown mee als de accu leeg gaat. Dat is wat een oprechte UPS faciliteert aan de apparatuur.
Deye is prima genoeg voor apparatuur die heel blijft bij stroomuitval...
Ik heb de installateur van warmtepomponline toch om vorstkleppen gevraagd... ondanks dat hij al kennis heeft van het Balans systeem (en ik hem het systeem dus ook heb laten zien)
Deye is prima genoeg voor apparatuur die heel blijft bij stroomuitval...
Ik heb de installateur van warmtepomponline toch om vorstkleppen gevraagd... ondanks dat hij al kennis heeft van het Balans systeem (en ik hem het systeem dus ook heb laten zien)
[ Voor 42% gewijzigd door Ronald op 08-07-2026 22:04 ]
Ik heb de Sontheimer omschakelaar binnen... Mooi "compact" 5,5 units breed.
Wordt even custom kapjes printen... het front is iets van 4,5 units... dus om de kast dicht te krijgen wordt het een vraag stellen aan de 3D-printer denk ik...
Wordt even custom kapjes printen... het front is iets van 4,5 units... dus om de kast dicht te krijgen wordt het een vraag stellen aan de 3D-printer denk ik...
Als deze grap vooraf was aangekondigd had hij de nas tijdig kunnen afsluiten.fenrir schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:56:
[...]
Als ik offgrid zou hebben dan zou ik niet ook nog eens een ups neerzetten voor een nas en andere apparatuur. Dit voelt wel heel dubbelop t.b.v. stroomuitval.
En ik maar denken dat je zo'n printer iets moet vertellen voor hij wat voor je gaat doenRonald schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:02:
Ik heb de Sontheimer omschakelaar binnen... Mooi "compact" 5,5 units breed.
Is de Sontheimer in de hoogte nog te doen met die staafjes er op?
Ben benieuwd wat Balans zegt t.a.v. eigen off-grid en garantie. De jongens van Beter Stroom deden moeilijk toen ik zei dat ik eigen off-grid van plan was (toen ze hier een keer waren).The Legend schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:38:
Maar ik vind het wel normaal en wenselijk dat je dat moet kunnen registreren.
:strip_exif()/f/image/NCAh2KIKvW3w5dncIFYG0mOF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PohISQhf9cRRQepvU50NdXzi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KTUnyGxLOOtqmV7qEKFX0FSW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ix6yioAdhWVxa0392ulUCEdy.png?f=fotoalbum_large)