Kijk even hier
Je hebt helemaal gelijk, die van vanmorgen brengen waarschijnlijk niks/weinig op.Get!em schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Gooi in diezelfde plot de Max Upward price en de Min Downward price er eens in. De piekjes op aFRR vermogen moet en wel gecombineerd worden met gunstige prijzen wil het wat opbrengen. Vanochtend werd hier de 11uur activatie niet gedaan, die van 12:35 uur wel, maar was maar 5kW, dus dat gaat ook niet heel hard.
/f/image/xfZAHJW9y05ONZXzrECInRxF.png?f=fotoalbum_large)
Activaties zijn bij mij ook vrij beperkt.Moet ook zeggen dat het aantal activaties sinds dat aFRR actief is, erg omlaag is gegaan op mijn batterij. Zowel import als export, en dan ook nog erg ongunstig voor mij. Heb daardoor afgelopen 3 weken al 2x het euro's festival gemist.
Oh dat is sexy! Tot nu toe deed ik elke minuut gewoon de tenergy site scrapen. Dit werkt veel beter.
Nou...... de min/max upward price heeft nogal wat gaten in de data. Op een of andere manier is die tennet api bepaald niet gebruiksvriendelijk.scoobs schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:48:
Oh dat is sexy! Tot nu toe deed ik elke minuut gewoon de tenergy site scrapen. Dit werkt veel beter.
Zo is de max upward prixe al een uur lang NULL momenteel op de API.
Ook zijn de prijzen net iets anders. Maar heb nog niet uitgezocht wat het nu is.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 06-07-2026 15:13 ]
Ik zit op dit moment van jan-2026 t/m juli op een gemiddelde van ~24 cent/kWh All-in (incl Warmtefonds). Had ik geen Thuisaccu genomen en zat ik op vast contract dan zat ik waarschijnlijk op ~17 cent/kWh All-in (incl Warmtefonds) bij mijn specifieke eigenverbruik en besparing dmv zonnepanelen maar wel met terugleverkosten.dof schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:08:
[...]
De aFRR beloftes die voorgespiegeld worden zijn mooi, maar ik twijfel sterk of dit de grote winsten gaat opleveren. We hebben nu een piekje op 3 juli om 10:00 gezien met voor velen een tientje winst (buiten de 30/70 aftrek), maar ik zie dat soort pieken nog vrij weinig in aFRR grafiekjes (onderstaande van Tennet over periode van 3 tot 6 juli).
Vanmorgen sloeg ie weer aan met aFRR met inkoop van een uur lang, waarschijnlijk om de piekjes rond 11 uur mee te pakken? Ben benieuwd wat dat gaat opleveren...
[Afbeelding]
Anyway, het blijft een mooie deal de aankoop van BE accu, maar heb voor mezelf geen grote winstverwachtingen.
Of de pleuris moet uitbreken in energieland (met veel en hoge aFRR pieken tot gevolg)...
Tot nu toe ben ik dus duurder uit. We moeten natuurlijk nog een half jaar voor een volledig jaar, maar de opbrengsten moeten inderdaad nog flink omhoog wil het financieel interessant zijn.
Tot nu toe is de efficiëntie van het balans-systeem 86% oftewel ik gebruik 119% meer energie dan wanneer ik geen thuisaccu had genomen.
Heeft ook mijn voorkeur (nog steeds)dof schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Deze link
Ik hou dit schema aan, maar heb het nog niet geimplementeerd. Bij de eerste de beste netuitval ga ik het wel doen.
[Afbeelding]
2 werkschakelaars buiten, en de omschakelaar binnen.
Voor het mooie zet je nog een terminal blok na je MID meter; dan kun je veilig aftakken.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Voorheen gaf Balans de indruk, en mocht die indruk verkeerd zijn dan hebben ze deze laten bestaan, dat onbalanshandel niet onder de 70/30 zou vallen.deejeebv schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:56:
[...]
Waarschijnlijk doel je op 3 juli. Met aFRR is direct om 10 gestart met ontladen, bij onbalans pas na 6 minuten.
Volgens de voorwaarden is van allen obrengst 70% voor BalansEnergie, Don heeft alleen op een bepaald moment aangegeven dat omdat aFRR lang duurde de opbrengsten van onbalans volledig voor de klant zouden zijn. Het zou fin zijn als @Balans Energie op het dashboard de werkelijk verdienste voor de klant zou aangeven. Nu tast je redelijk in het duister.
Vorige week meldde zich echter hier een klant die rechtstreeks van Balans had vernomen dat onbalans ook onder 70/30 valt.
De standbyvergoeding voor de toekomstige aFRR capaciteit lijkt vooralsnog ook maar max een tientje netto per maand te zijn.
Het wordt dus afwachten, zou mij niet verbazen als ze besluiten om de provisieregeling nog wat verder uit te stellen om toch aan de doelstelling van de klant tegemoet te komen. Zo’n eerste jaar moet je jezelf wel bewijzen wil je nog dat mensen je het vertrouwen schenken.
Voor de 10k korting of meer moet je heel wat meer centen betalen per kWh dan die 7 cent extra die nu rekentKoningSlakkie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:13:
[...]
Ik zit op dit moment van jan-2026 t/m juli op een gemiddelde van ~24 cent/kWh All-in (incl Warmtefonds). Had ik geen Thuisaccu genomen en zat ik op vast contract dan zat ik waarschijnlijk op ~17 cent/kWh All-in (incl Warmtefonds) bij mijn specifieke eigenverbruik en besparing dmv zonnepanelen maar wel met terugleverkosten.
Tot nu toe ben ik dus duurder uit. We moeten natuurlijk nog een half jaar voor een volledig jaar, maar de opbrengsten moeten inderdaad nog flink omhoog wil het financieel interessant zijn.
Tot nu toe is de efficiëntie van het balans-systeem 86% oftewel ik gebruik 119% meer energie dan wanneer ik geen thuisaccu had genomen.
Ik heb het voor de accu gedaan, niet voor de kWh prijs. En interessant, mee willen doen, etc.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Iets met wens denkenWolly schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:27:
[...]
Voorheen gaf Balans de indruk, en mocht die indruk verkeerd zijn dan hebben ze deze laten bestaan, dat onbalanshandel niet onder de 70/30 zou vallen.
Vorige week meldde zich echter hier een klant die rechtstreeks van Balans had vernomen dat onbalans ook onder 70/30 valt.
De standbyvergoeding voor de toekomstige aFRR capaciteit lijkt vooralsnog ook maar max een tientje netto per maand te zijn.
Het wordt dus afwachten, zou mij niet verbazen als ze besluiten om de provisieregeling nog wat verder uit te stellen om toch aan de doelstelling van de klant tegemoet te komen. Zo’n eerste jaar moet je jezelf wel bewijzen wil je nog dat mensen je het vertrouwen schenken.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik wil niet gelijk de conclusie trekken dat het mij niets oplevert omdat ze nog 1.5 jaar de tijd hebben om zichzelf te bewijzen. Ik geloof er in en ik vind het ook interessant.blue eyes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Voor de 10k korting of meer moet je heel wat meer centen betalen per kWh dan die 7 cent extra die nu rekent
Ik heb het voor de accu gedaan, niet voor de kWh prijs. En interessant, mee willen doen, etc.
Maar ik kan je wel zeggen, ik heb geen accu gekocht om het maar te hebben
Dat is inderdaad een bekend pijnpunt. Ze gooien die specificaties om de haverklap om zonder iets te laten weten, of die servers trekken de hoeveelheid verzoeken gewoon niet. Elke minuut de Tenergy site scrapen zoals scoobs doet is op zich betrouwbaarder, maar het blijft natuurlijk een beetje houtje-touwtje werk. Als iemand al een stabiele fallback heeft gebouwd in Node-RED of Home Assistant voor het geval de API weer eens NULL teruggeeft, deel de code of flow dan vooral hier. Door die gaten in de data missen de algoritmes van de accu nu helaas net de meest rendabele activatiepieken.scoobs schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:48:
Welkom PalinkasB, ik zie dat je net binnenkomt op Tweakers (eerste reactie, en vers account). Gezien je inhoudelijke reactie op de Tennet API vs activaties batterij lijk je hier dieper in te zitten. Ontwikkel je voor Balans?PalinkasB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:15:
[...]
Dat is inderdaad een bekend pijnpunt. Ze gooien die specificaties om de haverklap om zonder iets te laten weten, of die servers trekken de hoeveelheid verzoeken gewoon niet. Elke minuut de Tenergy site scrapen zoals scoobs doet is op zich betrouwbaarder, maar het blijft natuurlijk een beetje houtje-touwtje werk. Als iemand al een stabiele fallback heeft gebouwd in Node-RED of Home Assistant voor het geval de API weer eens NULL teruggeeft, deel de code of flow dan vooral hier. Door die gaten in de data missen de algoritmes van de accu nu helaas net de meest rendabele activatiepieken.
Ik vond nog een andere api client die wat andere endpoints opvraagt:
TenneTeu-py/tenneteu/tenneteu.py at master · fboerman/TenneTeu-py · GitHub
Hier worden de batterijen weer eens afgetopt. De bovenste was dat al eens mee gebeurt, dus die haalt nu snel de 100%. De andere twee is dat nog nooit mee gebeurt sinds leveren. Dus die worden nu met een paar honderd watt nog een beetje bijgevuld. Eerste keer sinds busbar is geinstalleerd, dus we zullen zien wat er nu straks op gaat staan.
Je ziet overigens aan SOC van BMS1 dat het van 90% naar 100% steil omhoog gaat. Ook daar was de SOC dus onlogisch. In iedergeval staat die nu in Idle....
Je ziet overigens aan SOC van BMS1 dat het van 90% naar 100% steil omhoog gaat. Ook daar was de SOC dus onlogisch. In iedergeval staat die nu in Idle....
[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 06-07-2026 16:53 ]
Ik heb een appdaemon scraper?PalinkasB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:15:
[...]
Dat is inderdaad een bekend pijnpunt. Ze gooien die specificaties om de haverklap om zonder iets te laten weten, of die servers trekken de hoeveelheid verzoeken gewoon niet. Elke minuut de Tenergy site scrapen zoals scoobs doet is op zich betrouwbaarder, maar het blijft natuurlijk een beetje houtje-touwtje werk. Als iemand al een stabiele fallback heeft gebouwd in Node-RED of Home Assistant voor het geval de API weer eens NULL teruggeeft, deel de code of flow dan vooral hier. Door die gaten in de data missen de algoritmes van de accu nu helaas net de meest rendabele activatiepieken.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dit was ook mijn probleem met de accus. Omdat die sinds oplevering nooit de 100% hebben gehaald was de SoC van eentje compleet anders (30% lager) dan de anderen. Die accu ging dus in protectie zodra die leeg was terwijl de anderen nog doodleuk ~30% hadden. Sinds 1x volladen (per ongeluk, tijdens werkzaamheden aan stroom en netwerk was er net er voor een import, kwam goed uit) is alles weer helemaal OK.Get!em schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:49:
Hier worden de batterijen weer eens afgetopt. De bovenste was dat al eens mee gebeurt, dus die haalt nu snel de 100%. De andere twee is dat nog nooit mee gebeurt sinds leveren. Dus die worden nu met een paar honderd watt nog een beetje bijgevuld. Eerste keer sinds busbar is geinstalleerd, dus we zullen zien wat er nu straks op gaat staan.
[Afbeelding]
Snap niet dat balans dit niet zelf periodiek doet bij mensen met minder/geen PV.
zo volgende week komen ze beton storten en dan kan de bouw van het "stroomhuisje" starten zodat ze op 1 september alles netjes kunnen plaatsen.
Nu heb ik echter ook de off-grid erbij genomen en maak me nu wel een klein beetje ongerust gezien jullie laatste posts dat een dergelijke optie niet volledig veilig zou zijn.
Ik mag er toch vanuit gaan det BE de juiste veiligheden in een dergelijke optie ingebouwd hebben.
De off grid wordt hier alleen gebruikt mocht onverhoopt de netstroom weg vallen (wat hier in Tilburg nu al tweemaal in zéér korte tijd is voorgekomen dus zeker geen overbodige luxe). Ik ga hem dus niet handmatig op off gird zetten dan wel weer on-grid zetten, ik ga ervan uit dat het systeem van BE dit "veilig" en automatisch doet.
Nu heb ik echter ook de off-grid erbij genomen en maak me nu wel een klein beetje ongerust gezien jullie laatste posts dat een dergelijke optie niet volledig veilig zou zijn.
Ik mag er toch vanuit gaan det BE de juiste veiligheden in een dergelijke optie ingebouwd hebben.
De off grid wordt hier alleen gebruikt mocht onverhoopt de netstroom weg vallen (wat hier in Tilburg nu al tweemaal in zéér korte tijd is voorgekomen dus zeker geen overbodige luxe). Ik ga hem dus niet handmatig op off gird zetten dan wel weer on-grid zetten, ik ga ervan uit dat het systeem van BE dit "veilig" en automatisch doet.
@Dirkga De off-grid zelf is veilig. Het gebruik van de "ATS" onder last absoluut niet.
Ze installeren de ATS in manual mode... maar je moet hem ook niet handmatig bedienen als de meterkast aan de huis zijde niet afgeschakeld is.
Ze installeren de ATS in manual mode... maar je moet hem ook niet handmatig bedienen als de meterkast aan de huis zijde niet afgeschakeld is.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Vooral de FCC zal wijzigen.Get!em schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:49:
~[Afbeelding]
Misschien nu nu direct, maar wel binnenkort, of straks.... of nu.
Hoe vaker je van 5 naar 100 en terug gaat, hoe beter het uitmiddelt en hoe accurater de weergave,.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 06-07-2026 17:37 ]
Soc 99%, 12W gaat er nu nog de accu in. Beetje afhankelijk wat er vanavond nog gebeurd kon dit wel eens een negatieve dag worden, de eerste sinds maanden. Nou ja.
Zeker nu de prijs -500 euro is per MW
Zeker nu de prijs -500 euro is per MW
[ Voor 50% gewijzigd door Moby op 06-07-2026 17:45 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Hier de auto maar even aftoppen. Kijken of daar nog 5% bij kan...
Accu zit vol, auto maximaal n de lader, er wordt nu niet ontladen, maar alles wordt uit het net gehaald, dit is voor het eerst dat ik dat zie.
:strip_exif()/f/image/IdmUfshqVs5BzwXLNrPTPT0K.jpg?f=fotoalbum_large)
Tenzij de boel 'uit balans' is, er gaat gewoon 50A naar batterij 1 en maar 15A naar de andere 2
Ik heb vrij regelmatig een SOC van 100% maar dat leidt niet tot normaal gedrag bij batterij 1.
Best slecht dat het BMS de capaciteit van 324,3Ah van batterij 1 wel prima vindt en daar naar handelt.
Je kan wel zien wanneer mijn omvormers gingen exporteren, gelukkig is de prijs bijna 0 op een negatief piekje van zojuist na. Volgt er meer dan gooi ik de omvormers zelf wel uit (bij deze dus uit).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Accu op een dikke 90 - 92% , 9000 watt opwek, met nog 15 kWh te gaan (prognose) en dan nu een dikke import tegen 27 cent?!?!?!?!
Toen het net -500 euro was op afnemen begrijp ik dat, maar zie bovenstaand. AFRR gedrag?
Toen het net -500 euro was op afnemen begrijp ik dat, maar zie bovenstaand. AFRR gedrag?
[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 06-07-2026 18:08 ]
Heb een uurtje laten laden op 99% was al weer een tijd geleden, nu toch maar de auto eraan gehangen. Dit is zo ongeveer de rustigste 24h qua import / export allertijden
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Bij jou doet rode batterij 60A en de rest een stuk minder, is dat toevallig die met 324kWh?blue eyes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:08:
Voor de aller- aller- aller eerste keer, een van de accu's op 100%
~[Afbeelding]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
BE Off-grid is prima en veilig en wordt gewoon helemaal door de Deye geregeld. Gewoon -altijd- van die (ATS) schakelaar afblijven, dat geldt ook voor installateurs die niet weten wat ze doen.Dirkga schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:08:
zo volgende week komen ze beton storten en dan kan de bouw van het "stroomhuisje" starten zodat ze op 1 september alles netjes kunnen plaatsen.
Geen idee, totaal geen verstand van.
Temps zijn OK, laad goed, ontlaadt goed en kabels worden absoluut niet warm.
Als ik deze tool, meting niet zou hebben zou er niet eens denken dat er iets - zoals jij zegt, niet in orde zou zijn.
Tooling kan ook abuis zijn, ook nog iets
Als ik deze tool, meting niet zou hebben zou er niet eens denken dat er iets - zoals jij zegt, niet in orde zou zijn.
Ik vermoed dat dit er met busbars en kabels van gelijke lengte beter uit zou zien.blue eyes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:22:
Geen idee, totaal geen verstand van.
Kijk je wat verder met de geschiedenis dan zie je waarschijnlijk dat batterijen laden en andere op hetzelfde moment ontladen.
Neem die 60A, bij een export doen ze normaal 75A (3 stuks) en dat heb jij al zonder export.
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-07-2026 19:37 ]
Als ze allemaal de 100 raken zal de FCC ook een stuk omlaag gaan.
Nu deze week twee keer de 100% gehaald (ok ok, de andere bleven op 99.5%) maar de FCC blijft bij mij strak op 314 staan op alle batterijen. Denk dat er geen pijl op te trekken is.paQ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:55:
Dan ben je lang niet op 5% geweest.Dbm12 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:01:
[...]
Nu deze week twee keer de 100% gehaald (ok ok, de andere bleven op 99.5%) maar de FCC blijft bij mij strak op 314 staan op alle batterijen. Denk dat er geen pijl op te trekken is.
Dat is heel de reden dat sommigen 362 zien. Dat is een gevolg van 'scheve' lading, die nu rechtgezet moet worden.
Klopt, 21 maart was de laatste keer dat ik de 5% heb geraakt.paQ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:03:
[...]
Dan ben je lang niet op 5% geweest.
Dat is heel de reden dat sommigen 362 zien. Dat is een gevolg van 'scheve' lading, die nu rechtgezet moet worden.
Ja en in die periode ws geen 100. Zo 'voltooi' je nooit een cyclus.Dbm12 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:05:
[...]
Klopt, 21 maart was de laatste keer dat ik de 5% heb geraakt.
Duidelijk, hier gaat altijd eerst een voor een elke groep uit dan de aardlek schakelaars via de testknoppen en dat geld eveneens voor de RCBO die ik er tussen heb zitten voordat ik bv de hoofdschakelaar omzet. mocht om welke reden dan ook ooit die ATS om moeten dan zal die procedure niet wijzigen. maar ik kan er altijd nog een extra schakelaar voor het huis bijzetten naast bv de extra 3F MID meter die ik ertussen ga zetten. maar in principe ben ik gerust dat het off grid veilig is. dank je voor je antwoord dat geld ook voor @dofRonald schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:27:
@Dirkga De off-grid zelf is veilig. Het gebruik van de "ATS" onder last absoluut niet.
Kort nadat 1 accu de 100% raakte zijn er wat exports geweest, dus de 100% niet geraakt, max 96% gehaald.paQ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:55:
Evengoed, de 5% aan de onderkant, nog nooit in de buurt geweest. 10% uit het hoofd.
[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 06-07-2026 20:24 ]
Het hoeft niet perse 100 te zijn. Het gaat om het zoveel in, zoveel uit opeenvolgend.blue eyes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:23:
[...]
Kort nadat 1 accu de 100% raakte zijn er wat exports geweest, dus de 100% niet geraakt.
Evengoed, de 5% aan de onderkant nog nooit in de buurt geweest. 10% uit het hoofd.
offtopic:
ben ik de enige die zich stoort aan het verwisselen van eenheden
Moeder der moeders van alle verstoorders is Speedy-AndreIndia Sierra schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:28:offtopic:
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 06-07-2026 20:31 ]
Nee je bent niet de enige die zich stoort aan grabbelen in de eenheden grabbeltonIndia Sierra schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:28:offtopic:
Is er iemand die de “off-grid” versie geeft en wat foto’s wil posten hoe dit er dan uit ziet? Offgrid met een MTS is niet echt wat ik voor ogen had namelijk, dus benieuwd wat de standaard oplossing is.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
De (echte) ATS zit ook gewoon in de Deye namelijk.develdonk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:31:
Is er iemand die de “off-grid” versie geeft en wat foto’s wil posten hoe dit er dan uit ziet? Offgrid met een MTS is niet echt wat ik voor ogen had namelijk, dus benieuwd wat de standaard oplossing is.
Die MTS die jij aanhaalt is puur als bypass bedoeld.
(bijv, Deye stuk, en je bent off grid aangesloten)
Had ik gelezen inderdaad maar hoe kan de deye dan een hele meterkast van stroom voorzien? Maw; de grid last en backup last is identiek…paQ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:32:
[...]
De (echte) ATS zit ook gewoon in de Deye namelijk.
Die MTS die jij aanhaalt is puur als bypass bedoeld.
(bijv, Deye stuk, en je bent off grid aangesloten)
Een growatt inverter (hu) type kan dit gewoon aan, bij deye mag je grid en load niet doorlussen. Dus benieuwd hoe dit dan aangesloten wordt…
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
je complete meterkast hangt achter de deye. Dus je hangt niet meer direct aan grid, alleen de deye hangt aan grid.develdonk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:38:
[...]
Had ik gelezen inderdaad maar hoe kan de deye dan een hele meterkast van stroom voorzien? Maw; de grid last en backup last is identiek…
Een growatt inverter (hu) type kan dit gewoon aan, bij deye mag je grid en load niet doorlussen. Dus benieuwd hoe dit dan aangesloten wordt…
Met de transfer switch, niet auto
Als ik het goed begrijp iig
Correct, behalve dat de Deye geen ATS heeft... hij gaat gewoon door met waar hij mee bezig is op Load... behalve dat hij geen moeite meer hoeft te doen de Grid op 0 te houden...
Het is niet zo zeer het doorlussen.develdonk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:38:
[...]
Had ik gelezen inderdaad maar hoe kan de deye dan een hele meterkast van stroom voorzien? Maw; de grid last en backup last is identiek…
De LOAD zijde van de Deye is "grid forming". De GRID zijde is Grid following.
Als je dat kortsluit (of doorlust) met de GRID zijde gaat het knetteren
Zodra de spanning op (1 fase van) GRID wegvalt, opent het relais, en verandert er niets met je stroomtoelevering, behalve dat de max nu 12 kW is.
Als de spanning terugkomt op GRID, synchroniseert hij met wat er op LOAD gaande is, en sluit vervolgens het relais, en alles is weer bij het oude.
Mits juist ingesteld merk je daar helemaal niets van.
Ben ik een verstoorder als ik zie dat anderen maar wat eenheden door elkaar gooien of juist die anderen?blue eyes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:29:
[...]
Moeder der moeders van alle verstoorders is Speedy-Andre
Inmiddels benoem ik het al niet meer, net als de 95% taal- en spelfouten overal (wat een klein beeetje minder wordt omdat AI nog wel correct kan spellen
Zou dat dan hier het 'probleem' zijn met batterij 1 die aldoor 324,3Ah aangeeft, lager dan 13% heb ik nog niet gezien sinds de levering in april (volgens EMS history) en dat kan mogelijk door mijn lage verbruik komen of door een instelling van BE die een drempel bepaalt.paQ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:03:
[...]
Dan ben je lang niet op 5% geweest.
Ik ben nu op vakantie en houd een beetje in de gaten wat er gebeurt. Accu heeft vandaag vanaf 16.30 op 100% gezeten, zit nu na een paar exports op 85%. De AI heeft wel door dat ik morgen al snel weer op 100% zit als er niks geëxporteerd wordt. Ben benieuwd.
Ik ben toch malle pietje niet!
324 kan best kloppen. 331 ook.Speedy-Andre schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:04:
[...]
Zou dat dan hier het 'probleem' zijn met batterij 1 die aldoor 324,3kWh aangeeft, lager dan 13% heb ik nog niet gezien sinds de levering in april (volgens EMS history) en dat kan mogelijk door mijn lage verbruik komen of door een instelling van BE die een drempel bepaalt.
314 is 'af fabriek'.
Ze zullen in het echt net iets meer hebben dan 314. Zo kunnen de ze ook SoH 80% garanderen na x cycles.
Ik denk dat hier mijn denkfout zit. Dus… op grid sluit je enkel en alleen je energieleverancier aan en op load je hele meterkast (als je alles achter een backup wilt hebben). Moet ik het zo zien?paQ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:47:
[...]
Het is niet zo zeer het doorlussen.
De LOAD zijde van de Deye is "grid forming". De GRID zijde is Grid following.
Als je dat kortsluit (of doorlust) met de GRID zijde gaat het knetteren
Zodra de spanning op (1 fase van) GRID wegvalt, opent het relais, en verandert er niets met je stroomtoelevering, behalve dat de max nu 12 kW is.
Als de spanning terugkomt op GRID, synchroniseert hij met wat er op LOAD gaande is, en sluit vervolgens het relais, en alles is weer bij het oude.
Mits juist ingesteld merk je daar helemaal niets van.
Alles wat je niet op de backup wilt hebben hou je aan de grid kant dan? Deye schakel in <10 ms als spanning weg valt (of op komt).
yep
Ik heb alleen mijn EV lader aan GRID gehangen.
Ik heb alleen mijn EV lader aan GRID gehangen.
Als het halen van 100% en 5% zo belangrijk is, waarom zorgt balans energie dan niet voor een maandelijkse run die dit voor je doet?
Zal voor hun weinig uitmaken, zij spelen toch meer in het middensegment?0xygen500 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:30:
Als het halen van 100% en 5% zo belangrijk is, waarom zorgt balans energie dan niet voor een maandelijkse run die dit voor je doet?
Zo trek je je accu niet leeg aan je auto als je en stroomstoring zou hebben.Hollanda schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:29:
@paq: wat is het resultaat van je ev charger aan GRID?
/f/image/MTkfM3wA8lh0zIuMID0P0xw5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WZgLlxHfXLPHTu5b1ezpVx9n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xYf7AyUSu7U6yMgcds77kGC3.png?f=fotoalbum_large)