Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik heb nog panelen van vóór 2023, dus met BTW en teruggevraagd. Daarvoor zat ik in de KOR, nu eruit voor de BE installatie, en nu moet ik nog BTW aangifte doen over Q2. Ik heb alles gesaldeerd, dan is mn aangifte toch 0,00?Get!em schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Als je saldeert..... dan mag je dit jaar nog eb/btw salderen.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 03-07-2026 14:00 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ja hier!Dbm12 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:43:
Hey… er zijn wat nieuwe gegevens te vinden op de portaal bij je account.
[Afbeelding]
Wie bied er een andere firmware?
[ Voor 58% gewijzigd door Yaay op 03-07-2026 14:52 ]
Ik, de main_control = deye. Hier oudere firmware. HMI hier ook ouder.Dbm12 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:43:
Hey… er zijn wat nieuwe gegevens te vinden op de portaal bij je account.
[Afbeelding]
Wie bied er een andere firmware?
ReMoved
[ Voor 76% gewijzigd door Dbm12 op 03-07-2026 15:02 ]
ik weet niet of we die info hier zo moeten delen eigenlijk
[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 03-07-2026 15:03 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
RemovedpaQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:57:
[...]
ik weet niet of we die info hier zo moeten delen eigenlijk
In ander nieuws, Met die lage prijzen vandaag en zon hoop ik vandaag weer eens de 100% aan te kunnen tikken!
[ Voor 22% gewijzigd door Dbm12 op 03-07-2026 15:07 ]
Ik denk dat het kleine verschillen zijn in type ems/omvormer en testgroep/installatiegroep.ede schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:42:
Ik heb net zulke ouwe firmware als Yaay heeft. Wat biedt de nieuwere firmware? Moet ik upgraden?
Maakt het wat uit? Ik denk niet al te veel. We hebben namelijk geen idee wat elke versie anders is. Ik vond het alleen wel interessant dat het nu terug te vinden was.
Dan zal AFRR bij jou nog niet actief zijn. Een groot deel van de laadacties van vandaag lijken uit AFRR te komen. Dit baseer ik op het feit dat de Deye niet tot 12kW belast wordt, maar er rond de redelijk stabiel 6kW van het net wordt gehaald en de rest voor de panelen thuis is (samen minder dan 12kW).2cents schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:08:
Bij mij valt het ietwat tegen:
[Afbeelding]
Daarbij gezegd: de installatie is nog geen 24 uur "up" en er is ook nog geen voorspelling
Van klussen krijg je grijze haren
AFRR is inderdaad nog niet actief.fenrir schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:02:
[...]
Dan zal AFRR bij jou nog niet actief zijn. Een groot deel van de laadacties van vandaag lijken uit AFRR te komen. Dit baseer ik op het feit dat de Deye niet tot 12kW belast wordt, maar er rond de redelijk stabiel 6kW van het net wordt gehaald en de rest voor de panelen thuis is (samen minder dan 12kW).
We wachten het gewoon rustig af
Volgens mij niet. In feite is alle stroom die je hebt teruggeleverd aan het net, winst voor jou, want het was óf 'gratis' PV die je niet nodig had óf het was stroom die BE eerder goedkoop voor jou had ingekocht. Het eerlijkste en meest eenvoudige volgens mij is om de verkoopbedragen van april-juni op te tellen en dit op te geven. De BTW daarvan (21% dus) betaal je dan terug.Puppetmaster schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Ik heb nog panelen van vóór 2023, dus met BTW en teruggevraagd. Daarvoor zat ik in de KOR, nu eruit voor de BE installatie, en nu moet ik nog BTW aangifte doen over Q2. Ik heb alles gesaldeerd, dan is mn aangifte toch 0,00?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
1. Net zoals ik rapporteerde op 31 mei. Zie ik zodra alle batterijpacks de 100% hebben bereikt dat er 1200W gedischarged wordt. Opvallende hierbij is dat alleen BMS2 en BMS3 ieder 600W gaan dischargen (zie het -10A block). Geen idee waarom, maar daardoor zakt de SOC weer van die twee accu's. En nee, er is geen vraag, want op dat moment was er al 4kW aan export waar die 1200W dan vervolgens bijkomt richting het net.
2. Daarna gaan BMS 2 en BMS 3 weer chargen en komen daarbij tot 99,5% en 99,6%. Maar wel tot 55.99v. Dit terwijl BMS1 op 55.4v zei dat hij 100% SOC was. BMS 2 en BMS3 vinden pas 55.99V een mooi moment om Idle te gaan, maar geen 100% SOC te rapporteren. Daarnaast lijkt BMS1 langzaam te zakken in voltage terwijl BMS2 en BMS 3 strak blijven. Geen idee waarom daar zo een verschil in zit.
3. Ik zie geen enkele balancing plaatsvinden. Ook niet als ik op Lilygo zelf kijk naar de andere balancing values. Dit ondanks ik bij Cell delta nu wel een verschil zie tussen de cellen.
Met andere woorden. Het geeft veel inzicht, maar nog meer vragen nu ik ook meer inzicht heb.
Hoe ziet dit eruit bij andere
:strip_exif()/f/image/sjjYtpEt78L8px0fMhoiXkUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier hetzelfde met kruislings aangesloten batterijen, als ik zie om welke info BE vraagt naar aanleiding van mijn idle bij 13% melding dan lijkt daar inzicht te ontbreken bij met name op afstand uitlezen.
Ik zie tot wel 20A verschil tussen de batterijen met de bovenste (1) als winnaar die 324,3Ah zegt hebben en idd dat 2 batterijen de 3e lijken op te laden.
Ik heb aangegeven dat het EMS in principe alles in huis heeft om het BMS uit te lezen zoals wij doen.
Er is een dedicated RS485 aansluiting waar ze enkel een netwerkkabel op hoeven te schroeven.
De rest is software, hetzij ter plekke of anders op afstand de data decoderen.
Daar kwam geen reactie op, alleen of ik foto's wilde maken van een deel van de menu's (cell capacity).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Edit: daar is de eerste
[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 03-07-2026 20:21 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Vanaf 1630 ook op 95%, sinds een kwartier dalende.
Ik twijfel alleen om de auto nu vol te gooien, maar morgen is er nog een dag, wel duidelijk minder zon denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 03-07-2026 20:42 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Mijn verbruik per jaar ligt rond de 13500 kWh. Ik heb een 10 kWh hybride warmtepomp en op piekverbruik dagen in de winter kan er 55-60 kWh verbruikt worden. EV is er nog niet maar zal tzt volgen.
Wel wil ik meteen een PV installatie aanleggen. Ik heb veel ruimte op Zuid (20-30 panelen) en op Oost en West een klein beetje (6 panelen ieder). Ik snap de voordelen & nadelen van direct op de Deye of op een eigen omvormer aangesloten systeem.
Vragen concreet zijn:
wat is de beste match qua PV panelen op de Deye (voorkeur merk/type)? Dit qua totaal PV Wp vermogen en qua verdeling. Ik wil de 2 MPPTs het best uitnutten waarbij het leeuwendeel op het zuiden komt en 2 strings op West en Oost (denk al niet handig om deze op dezelfde MPPT aan te sluiten). Wellicht is het beter om alles op het zuiden op de de Deye te zetten en voor West en Oost een separate omvormer te nemen. Alvast dank voor jullie suggesties.
Sii
2x6 O-W effectef zonder schaduwbeheer als polystring op 1 MPPT en dan blijft 2x9 ook als polystring. Zelfs 2x 9 zuid blijft met deze panelen onder de ingangsstroom (en spanning) beperkingen van de MPPTs.
Uitgaande van 30 stuks totaal...
SG05 heeft trouwens een meer realistisch spanningbereik dan SG04... 240V - 800V.
Was maar iets van 600V met de SG04...
[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 03-07-2026 22:26 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Die regel Balancing doet niets. Ik heb die nooit werkend gekregen, maar ook nooit meer uit de code gehaald.Dbm12 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:43:
Dit is de eerste keer dat ik de Lilygo heb hangen en ik de 100% bereik. Maar er vallen mij wel een paar vreemde dingen op.[Afbeelding]
1. Net zoals ik rapporteerde op 31 mei. Zie ik zodra alle batterijpacks de 100% hebben bereikt dat er 1200W gedischarged wordt. Opvallende hierbij is dat alleen BMS2 en BMS3 ieder 600W gaan dischargen (zie het -10A block). Geen idee waarom, maar daardoor zakt de SOC weer van die twee accu's. En nee, er is geen vraag, want op dat moment was er al 4kW aan export waar die 1200W dan vervolgens bijkomt richting het net.
2. Daarna gaan BMS 2 en BMS 3 weer chargen en komen daarbij tot 99,5% en 99,6%. Maar wel tot 55.99v. Dit terwijl BMS1 op 55.4v zei dat hij 100% SOC was. BMS 2 en BMS3 vinden pas 55.99V een mooi moment om Idle te gaan, maar geen 100% SOC te rapporteren. Daarnaast lijkt BMS1 langzaam te zakken in voltage terwijl BMS2 en BMS 3 strak blijven. Geen idee waarom daar zo een verschil in zit.
3. Ik zie geen enkele balancing plaatsvinden. Ook niet als ik op Lilygo zelf kijk naar de andere balancing values. Dit ondanks ik bij Cell delta nu wel een verschil zie tussen de cellen.
Met andere woorden. Het geeft veel inzicht, maar nog meer vragen nu ik ook meer inzicht heb.
Hoe ziet dit eruit bij andere
Als je de EPS 'verkeerd' configureert geeft ie namelijk wel de mogelijke waardes, Dus ben daar erg lang mee bezig geweest om te zien of de data wel bestaat in onze BMS-en, maar heb hem nooit gevonden.
je moet er ook maar net tegen aanlopen en de juiste registers sniffen. Ga d'r maar aan staan.
Paar keer met Pace ex contact erover gelegd, maar die houden vol dat je helemaal niet kunt uitlezen via die poort, en al helemaal niet multistack
Ook niet als ik ze de data toon!
@Sii Een klein deel (oost en west) op een aparte omvormer die je kan 'dimmen' is niet zo gek, dan heb je bij voldoende output tot 16kW export ipv de 12kW die de Deye doet.
Dat geeft voor de zuid kant wat meer speling wat indelen betreft met de Deye.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Wat is de rede om voor de extra module te gaan? Met het aantal panelen wat je gaat leggen kom je met 3 units het meeste van de tijd ook goed weg. Zeker als je verbruik aanzienlijk is.Sii schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:17:
Graag jullie advies. Ik overweeg een BE batterij. In dit geval met een 16,08 kWh module extra en de off grid functie.
Mijn verbruik per jaar ligt rond de 13500 kWh. Ik heb een 10 kWh hybride warmtepomp en op piekverbruik dagen in de winter kan er 55-60 kWh verbruikt worden. EV is er nog niet maar zal tzt volgen.
Wel wil ik meteen een PV installatie aanleggen. Ik heb veel ruimte op Zuid (20-30 panelen) en op Oost en West een klein beetje (6 panelen ieder). Ik snap de voordelen & nadelen van direct op de Deye of op een eigen omvormer aangesloten systeem.
Vragen concreet zijn:
wat is de beste match qua PV panelen op de Deye (voorkeur merk/type)? Dit qua totaal PV Wp vermogen en qua verdeling. Ik wil de 2 MPPTs het best uitnutten waarbij het leeuwendeel op het zuiden komt en 2 strings op West en Oost (denk al niet handig om deze op dezelfde MPPT aan te sluiten). Wellicht is het beter om alles op het zuiden op de de Deye te zetten en voor West en Oost een separate omvormer te nemen. Alvast dank voor jullie suggesties.
Sii
Tot op heden en met de huidige profielen moet het laden van de battery tot 100% van de opwek komen en niet van de laadacties. Mogelijk wijzigt dit in de toekomst maar voor nu zou ik niet kiezen voor een extra module ivm hoog gebruik.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
dat weet je nog helemaal nietLuPo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:12:
Hier vanochtend al meerdere keren import. Vanmiddag krijg je geld toe om te importeren, waarom dan nu?
Ik denk dat ie voor de -0,009 EPEX wil gaan vanmiddag
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Nu zijn de prijzen ook negatief en niemand heeft een glazen bol. Over het algemeen zijn de weekenden wel de ideale momenten om de verbruikers flink open te zetten.LuPo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:12:
Hier vanochtend al meerdere keren import. Vanmiddag krijg je geld toe om te importeren, waarom dan nu?
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Balans handelt niet op epexLuPo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Ik denk dat ie voor de -0,009 EPEX wil gaan vanmiddagMaar de auto moet ook geladen worden
Voor nu zie ik alleen een goede rede voor een extra 4e / 5e module als je >70/75kWh op een gemiddelde dag opwekt, zeker als je verbruik aanzienlijk is gaat het het meerendeel van de tijd zeker passen.Sii schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:30:
@Ronald & @Speedy-Andre dank voor de input! @ecn1985 da's een goede, dit is gebaseerd op piek verbruikdagen en suggestie BE op hun website. Behalve aFFR geen import (bij lage dynamische prijzen) dus? Aan de totale capaciteit van de panelen zal je niet liggen idd zelfs als ik er 10 meer zou doen.
Het kan zijn dat Balans de strategie laden / ontladen nog gaat aanpassen, we zijn immers pas net gestart met aFFR dan kan het er anders uit gaan zien, voor nu zie ik zelf geen rede voor een 4e module. Mijn opwek is op dagen als vandaag rond de 50kWh.
Waarom Balans een 4e accu adviseert weet ik niet, wellicht met een blik op de toekomst. Je kunt natuurlijk altijd een extra module bijkopen mocht het nodig zijn, beter als een module werkeloos hebben staan.
/f/image/H3rXNH2qH97qrBzAd7QdG0o3.png?f=fotoalbum_large)
Discutabel of de animatie juist is, maar ach naja...
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 04-07-2026 11:43 ]
https://github.com/paqpaqpaq/BEdashboardboekhour schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:27:
Korte vraag wellicht eerder gesteld maar vergeef me. De prijzen van de resultaten pagina op het dashboard bij maand opbrengsten en kosten zijn dit prijzen incl of excl BTW?
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Je bedoelt dat extra zonnepaneeltje bij verbruik?paQ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:24:
GEN poort AC gekoppelde PV staat er nu ook bij
Discutabel of de animatie juist is, maar ach naja...
Die heb ik sinds de installatie, was dat er eerder nog niet?
Als negatieve verbruiker wel. Niet voor de GEN gekoppelde PV.Puppetmaster schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:25:
[...]
Je bedoelt dat extra zonnepaneeltje bij verbruik?
Die heb ik sinds de installatie, was dat er eerder nog niet?
Maar kijk naar de grafiek van het verbruik. Die neemt toe, terwijl de PV grafiek precies doet wat ie hoort te doen: PV opwek tonen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Op deze manier hoef je geen netwerkkabel te verknippen
Voor mij wel praktisch omdat ik eerst een 'male' schroef versie had en er een koppelstukje nodig was.
[ Voor 65% gewijzigd door scoobs op 04-07-2026 17:59 ]
Die heeft geen ethernetscoobs schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:58:
@Speedy-Andre ik denk dat een m5atom met 485 tail een makkelijkere oplossing was geweest
[Afbeelding]
Hij is er eventueel als PoE uitvoering, maar die is me te duur.
De jouwe is wel lekker compact, ik gebruikte spul dat er nog lag.
[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-07-2026 18:03 ]
Oude/ nieuwe firmware ligt ergens bij installaties vanaf eind maart.Ronald schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:24:
Ah, weten we als hive ook welke wel en niet?
Zie mijn posts met Deye versies.
Sg04 oud 12kW export
Sg04 nieuw 12kW + 4
Sg05 12 + 4
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 04-07-2026 18:42 ]
Dat is nuttige feedback, dank! Moet nog even kijken hoe ik het allemaal praktisch ga uitvoeren. Ik kan beginnen met de panelen op het zuiden. Die zal ik tijdelijk op de aparte omvormer voor West en Oost aansluiten. Als het BE systeem komt zal ik ze over zetten. Dakpannen op West en Oost moeten eerst vervangen worden en dan kan ik de panelen die ik daar op plaats aansluiten op de oorspronkelijke omvormer. Hebben jullie advies voor een PV installateur die in dit stappenplan wil mee gaan in de buurt van Hilversum?ecn1985 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:53:
[...]
Voor nu zie ik alleen een goede rede voor een extra 4e / 5e module als je >70/75kWh op een gemiddelde dag opwekt, zeker als je verbruik aanzienlijk is gaat het het meerendeel van de tijd zeker passen.
Het kan zijn dat Balans de strategie laden / ontladen nog gaat aanpassen, we zijn immers pas net gestart met aFFR dan kan het er anders uit gaan zien, voor nu zie ik zelf geen rede voor een 4e module. Mijn opwek is op dagen als vandaag rond de 50kWh.
Waarom Balans een 4e accu adviseert weet ik niet, wellicht met een blik op de toekomst. Je kunt natuurlijk altijd een extra module bijkopen mocht het nodig zijn, beter als een module werkeloos hebben staan.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
ESP32-S2 WiFi Fan Controller
Verder nog wat temp sensoren (DS18B20), 12v adapter, en wat randzaken erom heen.
5 Sensoren, 4 fans (1 voor aanvoer, 1 voor de afvoer, 1 groep boven, 1 groep onder de omvormer).
Fans heb ik liggen, dus alleen wat elektronica gekocht.
Wellicht kan het simpeler, goedkoper, maar ik wilde niet solderen, etc. alleen "draadjes schroeven". En moet simpel zijn. En uiteraard, goed in Home Assistant toe te passen zonder issues.
Iemand tips hoe ik het beste mijn Zaptec GO2 kan koppelen.
Hij weigert te laden als ik in de app van Zaptec een tijdslot instel.
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
15 minuten lang feest in plaats van de standaard 9 minuten.
Die dag was er veel AFRR activiteit, maar wanneer worden de vergoedingen zichtbaar op de resultaten pagina?
Ik baal er nog steeds van dat bij 30% SoC je dus niet meer geactiveerd wordt hiervoor onder AFRR.
Voor aFRR werd je hierop zelfs geactiveerd bij 20%.
Als je t dus hebt over nut/boodzaak extra batterij module…. Al gaat van die extra batterij module dus ook 30% niet gebruikt worden.
Mijn huidige situatie:
- 4000kwh afgenomen
- 6000kwh terug geleverd
- Warmtepomp
- Zonnepanelen 10.900 wp, waarvan 85% op ZW en 15% op NO
- In de nabije toekomst overstap op electrische auto (extra verbruik van 5000kwh, voornamelijk avond, nacht en weekend opladen)
sinds BE mee mag doen aan de AFRR markt kom ik niet boven de 8kW uit. Ik weet niet of dit hiermee te maken heeft of dat een van mijn hoofdzekeringen eruit ligt. Ben momenteel al 3 weken op vakantie en heb er nog 2 te gaan dus kan het zo 1,2 3 ook niet checken of dit hier aan ligt of aan de aansturing van BE zelf. Vilgens het BE dashbord ben ik overigens nog steeds niet geregistreerd voor AFRR.
NL negeert dat met liefde en dus staan onze systemen steevast in de avond te pompen…
De rest vraag je domweg naar glazen bol: niemand geeft enige relevante ervaring met BE voor de toekomst.
@Bierd0pje ik zie niet waarom je meer dan 8 kW zou moeten zien… je mist een fase en de overige fasen worden beschermd op onderstroom exact zoals het zou zijn met de derde fase beschikbaar
[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 05-07-2026 12:21 ]
Ik heb al 3x een growatt 4200TL-X hangen. Dit is een reguliere (niet hybride) inverter.
Als ik nu aan balans batterij installeer met een I-O-II schakelaar om te handmatig te kunnen switchen tussen regulier bedrijf (stroom uit net) en backup bedrijf (stroom uit accu).
vraag: wat doen de reguliere inverters dan? Ik ben bang dat de hybride inverter, als de batterij stroom op het net zet en een 50hz frequentie creert, dat de reguliere inverters denken dat er niks aan de hand is en dus netjes stroom gaan creeren. Echter op een bepaald moment zit de accu vol door de Deye inverter en wat doen de reguliere invertes dan? hoe moeten die weten dat ze moeten stoppen met opwekken van stroom?
[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 05-07-2026 12:38 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Had je zelf iets geregeld met een P1 uitlezing (online) of de Deye (cloud) dan zat je nu niet met vragen.
Ook fijn dat BE de klanten niets meegeeft op dit gebied, ze zoeken het zelf maar uit
Anders kun je de Growatts beter geheel gridzijdig houden, dus ook niet in noodbedrijf aan load.
@Ronald Misschien eerst de hele vraag lezen en dan pas antwoorden?
Verder heb ik zojuist mijn collega gesproken bij Liander en die geeft aan dat op de ping alle 3 de fases binnenkomen. Zou dan toch iets met aansturing moeten zijn.
[ Voor 48% gewijzigd door Bierd0pje op 05-07-2026 15:32 ]
Hoeveel had je verwacht dan als je maar met 2 hoofdzekeringen werkt?Bierd0pje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:04:
[Afbeelding] sinds BE mee mag doen aan de AFRR markt kom ik niet boven de 8kW uit. Ik weet niet of dit hiermee te maken heeft of dat een van mijn hoofdzekeringen eruit ligt. Ben momenteel al 3 weken op vakantie en heb er nog 2 te gaan dus kan het zo 1,2 3 ook niet checken of dit hier aan ligt of aan de aansturing van BE zelf.
Vilgens het BE dashbord ben ik overigens nog steeds niet geregistreerd voor AFRR.
Verbaast mij zelfs in positieve zin dat de boel uberhaupt blijft werken.
Als ik het goed lees doet hij het volgende:Ronald schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:28:
@develdonk de Growatts zouden op GEN met instelling micro omvormer op Deye moeten zitten én de Growatts moeten dan frequentie gestuurde afschaling ondersteunen.
Anders kun je de Growatts beter geheel gridzijdig houden, dus ook niet in noodbedrijf aan load.
Micro Inv Input: To use the Generator input port as a micro-inverter on grid inverter input (AC coupled), this feature will also work with "Grid-Tied" inverters.
- Micro Inv Input OFF: when the battery SOC exceeds setting value (in voltage), Micro-inverter or grid-tied inverter will shut down.
- Micro Inv Input ON: when the battery SOC is lower than setting value (in voltage), Micro-inverter or grid-tied inverter will start to work.
Eigen woorden:
Je sluit alle growatts middels AC aan (1 per fase) op de Deye op de poort "GEN". De poort "GEN" stel je in op "micro inv input". Vervolgens gebruikt hij het voltage van de batterij om te bepalen of hij "in" of "uit" moet schakelen (stapsgewijs). Dit regelt de Deye dan met de frequecy (waarbij hij de inverter naar 55 hz regelt) en daardoor de growatt inverters automatisch in standby zal zetten. Dit gaat op onderstaande "power derating" manier.
vraag 1: Heb ik het dan goed begrepen (leuk speelgoed!) ->
vraag 2: En kan een deye dan de 12kw die op de "GEN" poort staat doorgeven naast bijvoorbeeld het ontladen van een batterij? ik zie in de datasheet namelijk enkel een max staan van 13,2kw staan? M.a.w. is een 5x6mm2 aansluiten voldoende tussen meterkast en deye of kan hier zomaar 12kw inverter vermogen vanuit GEN poort en 12kw vanuit batterij ontladen = 24kw op komen staan?
balans batterij zegt dan ook: Voor een off-grid installatie wordt daarnaast nog een 5x10mm2 kabel van ons systeem naar de meterkast geplaatst. Deze kabel is 10mm2 omdat deze de 17kW van het net moet kunnen opvangen en de omvormer kan nog eens extra 12kW leveren. Dus over deze 10mm2 kabel kan dan 29kW heen lopen. Dit klopt echter volgen smij helemaal niet....?
Afschaling (Power Derating): Wanneer de netfrequentie oploopt boven een bepaalde drempel (vaak instelbaar vanaf 50.3 Hz), zal de omvormer automatisch zijn uitgangsvermogen stapsgewijs verlagen om het net te stabiliseren. Op het display verschijnt dan de melding DERATING
[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 05-07-2026 19:04 ]
SoC 47% en -2 cent is blijkbaar nog steeds geen reden tot inkoop.
Hier wel iets.Get!em schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:49:
Hebben ze de handel uitgezet ofzo? Geen inkoop, geen verkoop. Niks vandaag.
Ze hebben weekendGet!em schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:49:
Hebben ze de handel uitgezet ofzo? Geen inkoop, geen verkoop. Niks vandaag.
Zijn vorige zin was anders vrij duidelijk.Ronald schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:06:
@Bierd0pje dat twee leden je formulering anders lezen is een slechte reden om mij maar bot aan te spreken. Toedels;-)
Enfin, back to business: de deye kan 50% van zijn vermogen per fase leveren. Als er één fase uit zou liggen zou je zeggen dat je alsnog het volle vermogen haalt.
Ik heb nu kunnen verifieren dat mijn hz heel zijn en dat kan dus niet de reden zijn voor het gelimiteerde in-export niveau. Iemand enig idee waar het wel aan kan liggen?
1 of 2 van de 3 Batterij in idle?Bierd0pje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:09:
@Ronald mijn reactie was idd wat bot naar je, mijn excuus.
Ik heb nu kunnen verifieren dat mijn hz heel zijn en dat kan dus niet de reden zijn voor het gelimiteerde in-export niveau. Iemand enig idee waar het wel aan kan liggen?
Vraag:
- Kan dit zo met een GEYA ATS die automatisch schakelt? Er zit geen nulovergang in maar krijg de indruk dat dit niet hoeft? Zijn er andere die ook een ATS hebben geinstalleerd? Wordt namelijk op diverse websites van batterijboeren verkocht...
- De "GEN" input van de DEYE krijgt dan 3x4200 watt inverter als input. Ik zie dat de output gelimiteerd is tot 13200watt dus dat zou prima moeten passen (mag namelijk niet groter zijn als ik).
- Op deze manier als de batterij in backup modus werkt dan doen de inverters het nog wel en zou je theoretisch de hele zomer kunne overbruggen op enkel je batterij en zonnecellen.
- Alles uitoveren van en naar de GEYA in 5x6mm2 lijkt meer dan voldoende. gebruikt met YMVK of Neopreen hiervoor binnenshuis?
- Andere tips?
:strip_exif()/f/image/C1n9wIl36EfG5Zm85hovdGAh.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom wil je perse je omvormers op de GEN poort? Mijn Goodwe zit gewoon AC gekoppeld en draait gewoon door in Off-grid.
Ik heb overigens mijn laadpaal niet achter LOAD zitten, om te voorkomen dat je per ongeluk de accu leegtrekt in Off-grid modus. Bij langdurige stroomuitval en noodzaak tot laden, zet je dat zo om.
[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 06-07-2026 09:07 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Een nul-veilige ATS kost >€500. De handmatige Sontheimer is de compactste realistische optie.
Gebruik zoveel mogelijk 5-aderig YMVK of 4+1 YMVK-AS
@The Legend Zitten jouw omvormers op LOAD of GRID?
En inderdaad... auto lader zou ik buiten Load houden.
De omvormers zou ik elk achter een eigen automaat hangen. Op de 3-fase automaat is misschien niet onveilig... maar het is denk niet hoe het hoort.
Op de 'hoofdschakelaar' zoals BE die plaatst zit alleen de Deye (grid) en die blijft de kast voeden wanneer alles op load zit zodat je aangewezen bent op een 1-0-2 schakelaar of een extra hoofdschakelaar met label.
De Geya lijkt me dezelfde gevaarlijke ATS als die waar BE z'n stikker op plakt, zet daar op z'n minst iets handmatigs in met een aanwijzing dat je hem niet onder last mag schakelen (idem voor de Sonntheimer en gelijkende omschakelaars ondanks dat de nul goed gaat).
Dat is het hele punt van back-up stroom. De enige manier is door daadwerkelijk twee groepenkasten te hebben: eentje met een feed-in vanaf de meter, en eentje met alle groepen. Dan kun je elke meterkast met een enkele handeling geheel stroomloos maken.Speedy-Andre schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:21:
Met off-grid is een groepenkast toch al niet meer logisch of veilig te schakelen met 1 handeling.
Dat gezegd hebbende, je kunt met een enkele handeling nagenoeg alles stroomloos krijgen; de input vanuit de deye uitzetten. Lijkt me een non-issue.
Dat bedoel ik met 'logisch', waarom staat BE niet stil bij zo'n potentieel gevaarlijke situatie?
Vaak zit de off-grid kast niet bij de groepenkast, in theorie kan je dan inderdaad alles spanningsloos krijgen maar ik vermoed dat een klant minder blij is als hij al die schakelaars ziet.
Laat staan dat hij de (klemmende) kleppen die er voor zitten snel los krijgt en de juiste keuze maakt.
Ik zit nog niet bij de aFRR handel dus mijn accu deed de traditionele passieve onbalans handel, vanaf 10:06 export met 12kW. Dit leverde, kaal, €6,59 op:
Toevallig ken ik iemand met een balans accu en die zit wél bij de aFRR. Daar was de opbrengst €9,64:
2 dingen vallen op:
1: De prijs per kWh is gelijk. Voordeel van de aFRR is natuurlijk de gegarandeerde prijs. Bij passieve onbalans is er altijd het risico van regeltoestand 2.
2: De opbrengst lijkt nog voor de 70% cut van balans energie te zijn waardoor er maar €2,892 over zou blijven. Gezien de identieke kWh prijs lijkt het me sterk dat de aFRR prijs al verrekend is en dat de eigenlijke kWh prijs €13,2567/kWh was op dat moment.
Maar dat zou dus betekenen dat passieve onbalans (veel) meer oplevert dan aFRR? Tenzij de vergoeding voor het standby vermogen significant genoeg is om dat te compenseren lijkt het op dat ene moment in ieder geval niet zo rendabel als balans het doet lijken (voor ons in ieder geval
Echter met aFRR kunnen er natuurlijk wel vaker / meer / langer activaties zijn dan speculatief handelen op de onbalans markt dus dat maakt de vergelijking natuurlijk ook lastig.
Enfin, iets om over na te denken.
Ik heb het aangesloten zoals in het schema hierboven, dan zit de hele groepenkast achter een 2e hoofdschakelaar achter LOAD.Ronald schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:55:
@The Legend Zitten jouw omvormers op LOAD of GRID?
En inderdaad... auto lader zou ik buiten Load houden.
De omvormers zou ik elk achter een eigen automaat hangen. Op de 3-fase automaat is misschien niet onveilig... maar het is denk niet hoe het hoort.
En nog over aFRR: mijn hoop is dat er tot op heden eigenlijk alleen nog maar een beetje is getest en dat het hele verhaal nog van de grond moet komen. Waarom zouden ze anders vanaf dag 1 vorig jaar het kopje ‘deals’ in het dashboard hebben opgenomen, en nu aFRR eindelijk live is er nog precies 0 deals zijn gerealiseerd? Maar het is een slag in de lucht. En BE is kennelijk te druk om daar verder over te communiceren.
[ Voor 30% gewijzigd door The Legend op 06-07-2026 12:27 ]
En ja, de ATS alleen zonder last schakelen. Of beter nog, afblijven.
Bovenstaande vraag ik omdat ik zit te denken om offgrid aan te leggen, maar dan zonder ATS. Het idee is dat het dan ook niet mis kan gaan. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Je zegt het zelf al, dan kan je niet buiten de Deye om je groepenkast voeden mocht dat nodig zijn.fenrir schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:24:
Die ATS is toch alleen om je huis van stroom te kunnen voorzien als de Deye om wat voor reden dan ook buiten bedrijf is?
En ja, de ATS alleen zonder last schakelen. Of beter nog, afblijven.
Bovenstaande vraag ik omdat ik zit te denken om offgrid aan te leggen, maar dan zonder ATS. Het idee is dat het dan ook niet mis kan gaan. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik zou op z'n minst een Sontheimer er tussen zetten en die niet onder last gebruiken.
Bij mij zit er op de LOAD een C50 ter beveiliging, ook geschikt om de de groepenkast spanningsvrij te maken of ik gebruik de 1-0-2 die in de groepenkast zit nadat ik eerst alle groepen uit heb geschakeld.
Mijn 1-0-2 koos ik omdat hij compact is en ik verwacht hem erg weinig te gebruiken.
Waarschijnlijk doel je op 3 juli. Met aFRR is direct om 10 gestart met ontladen, bij onbalans pas na 6 minuten.India Sierra schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:21:
4 juli was er een goed moment op de passieve onbalans handel met de 3,977 euro/kWh.
Ik zit nog niet bij de aFRR handel dus mijn accu deed de traditionele passieve onbalans handel, vanaf 10:06 export met 12kW. Dit leverde, kaal, €6,59 op:
[Afbeelding]
Toevallig ken ik iemand met een balans accu en die zit wél bij de aFRR. Daar was de opbrengst €9,64:
[Afbeelding]
2 dingen vallen op:
1: De prijs per kWh is gelijk. Voordeel van de aFRR is natuurlijk de gegarandeerde prijs. Bij passieve onbalans is er altijd het risico van regeltoestand 2.
2: De opbrengst lijkt nog voor de 70% cut van balans energie te zijn waardoor er maar €2,892 over zou blijven. Gezien de identieke kWh prijs lijkt het me sterk dat de aFRR prijs al verrekend is en dat de eigenlijke kWh prijs €13,2567/kWh was op dat moment.
Maar dat zou dus betekenen dat passieve onbalans (veel) meer oplevert dan aFRR? Tenzij de vergoeding voor het standby vermogen significant genoeg is om dat te compenseren lijkt het op dat ene moment in ieder geval niet zo rendabel als balans het doet lijken (voor ons in ieder geval).
Echter met aFRR kunnen er natuurlijk wel vaker / meer / langer activaties zijn dan speculatief handelen op de onbalans markt dus dat maakt de vergelijking natuurlijk ook lastig.
Enfin, iets om over na te denken.
Volgens de voorwaarden is van allen obrengst 70% voor BalansEnergie, Don heeft alleen op een bepaald moment aangegeven dat omdat aFRR lang duurde de opbrengsten van onbalans volledig voor de klant zouden zijn. Het zou fin zijn als @Balans Energie op het dashboard de werkelijk verdienste voor de klant zou aangeven. Nu tast je redelijk in het duister.
Oeps ja, 3 juli idd. Zal het aanpassen.deejeebv schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:56:
[...]
Waarschijnlijk doel je op 3 juli. Met aFRR is direct om 10 gestart met ontladen, bij onbalans pas na 6 minuten.
Volgens de voorwaarden is van allen obrengst 70% voor BalansEnergie, Don heeft alleen op een bepaald moment aangegeven dat omdat aFRR lang duurde de opbrengsten van onbalans volledig voor de klant zouden zijn. Het zou fin zijn als @Balans Energie op het dashboard de werkelijk verdienste voor de klant zou aangeven. Nu tast je redelijk in het duister.
Verder wat er nu van toepassing is of niet is idd onduidelijk.
Eerder op de Deye gehad om te zien of pv wordt gedimd wanneer de batterijen vol zijn en dat gebeurt idd.
Kennelijk kijkt de voorspelling niet waar de pv daadwerkelijk zit, of doet dat zelden.
Ik snap dat pv omschakelen ongebruikelijk is, zo slim is het systeem dus niet
De aFRR beloftes die voorgespiegeld worden zijn mooi, maar ik twijfel sterk of dit de grote winsten gaat opleveren. We hebben nu een piekje op 3 juli om 10:00 gezien met voor velen een tientje winst (buiten de 30/70 aftrek), maar ik zie dat soort pieken nog vrij weinig in aFRR grafiekjes (onderstaande van Tennet over periode van 3 tot 6 juli).The Legend schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:22:
[...]
En nog over aFRR: mijn hoop is dat er tot op heden eigenlijk alleen nog maar een beetje is getest en dat het hele verhaal nog van de grond moet komen. Waarom zouden ze anders vanaf dag 1 vorig jaar het kopje ‘deals’ in het dashboard hebben opgenomen, en nu aFRR eindelijk live is er nog precies 0 deals zijn gerealiseerd? Maar het is een slag in de lucht. En BE is kennelijk te druk om daar verder over te communiceren.
Vanmorgen sloeg ie weer aan met aFRR met inkoop van een uur lang, waarschijnlijk om de piekjes rond 11 uur mee te pakken? Ben benieuwd wat dat gaat opleveren...
/f/image/KvvWN6aTIlNaR98vVGPLPkpJ.png?f=fotoalbum_large)
Anyway, het blijft een mooie deal de aankoop van BE accu, maar heb voor mezelf geen grote winstverwachtingen.
Of de pleuris moet uitbreken in energieland (met veel en hoge aFRR pieken tot gevolg)...
[ Voor 6% gewijzigd door dof op 06-07-2026 14:15 ]
Gooi in diezelfde plot de Max Upward price en de Min Downward price er eens in. De piekjes op aFRR vermogen moet en wel gecombineerd worden met gunstige prijzen wil het wat opbrengen. Vanochtend werd hier de 11uur activatie niet gedaan, die van 12:35 uur wel, maar was maar 5kW, dus dat gaat ook niet heel hard.dof schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:08:
[...]
De aFRR beloftes die voorgespiegeld worden zijn mooi, maar ik twijfel sterk of dit de grote winsten gaat opleveren. We hebben nu een piekje op 3 juli om 10:00 gezien met voor velen een tientje winst (buiten de 30/70 aftrek), maar ik zie dat soort pieken nog vrij weinig in aFRR grafiekjes (onderstaande van Tennet over periode van 3 tot 6 juli).
Vanmorgen sloeg ie weer aan met aFRR met inkoop van een uur lang, waarschijnlijk om de piekjes rond 11 uur mee te pakken? Ben benieuwd wat dat gaat opleveren...
[Afbeelding]
Anyway, het blijft een mooie deal de aankoop van BE accu, maar heb voor mezelf geen grote winstverwachtingen.
Of de pleuris moet uitbreken in energieland (met veel en hoge aFRR pieken tot gevolg)...
Moet ook zeggen dat het aantal activaties sinds dat aFRR actief is, erg omlaag is gegaan op mijn batterij. Zowel import als export, en dan ook nog erg ongunstig voor mij. Heb daardoor afgelopen 3 weken al 2x het euro's festival gemist.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 06-07-2026 14:18 ]
@dof wat is je databron? Ik heb wel interessedof schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:08:
[...]
De aFRR beloftes die voorgespiegeld worden zijn mooi, maar ik twijfel sterk of dit de grote winsten gaat opleveren. We hebben nu een piekje op 3 juli om 10:00 gezien met voor velen een tientje winst (buiten de 30/70 aftrek), maar ik zie dat soort pieken nog vrij weinig in aFRR grafiekjes (onderstaande van Tennet over periode van 3 tot 6 juli).
[Afbeelding]
@Get!em goed punt, en dan een intercept maken voor effectieve aFRR prijs. Of ben ik dan het wiel opnieuw aan het uitvinden/kan ik de data elders scrapen?
De meesten pakken volgens mij deze https://www.amazon.nl/Son...mschakelaar/dp/B0BJPVPTMR er is ook een 63a variant https://www.amazon.nl/Son...schakelaar/dp/B0BJPWDKX3/fenrir schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:11:
Over welke sontheimer schakelaar hebben we het nu? Heeft iemand een linkje?
Deze linkfenrir schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:11:
Over welke sontheimer schakelaar hebben we het nu? Heeft iemand een linkje?
Ik hou dit schema aan, maar heb het nog niet geimplementeerd. Bij de eerste de beste netuitval ga ik het wel doen.
In homeassistant de HACS integratie Tennet Balance Delta High Resolution. Die haalt t uit de Tennet Productie APIscoobs schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:25:
[...]
@dof wat is je databron? Ik heb wel interesse
@Get!em goed punt, en dan een intercept maken voor effectieve aFRR prijs. Of ben ik dan het wiel opnieuw aan het uitvinden/kan ik de data elders scrapen?
GitHub - aritmeester/tennet_balance: Home Assistant custom integration for the TenneT Balance Delta High Resolution API. This integration retrieves near real-time balancing market data and exposes all numeric values as Home Assistant sensors. · GitHub
[ Voor 27% gewijzigd door Get!em op 06-07-2026 14:31 ]
/f/image/yI71aq38xfcjLn1b1FF6fUO9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QdmymY0XIq15uA1EG54wRpf4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0QT6TG8ABNR0ifffPpoPtuVS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O6fBK8S5xYWIDT4edRZtZ4rZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5L4nRddFK7ECv5WaZULq7HYU.jpg?f=fotoalbum_large)