Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik heb nog panelen van vóór 2023, dus met BTW en teruggevraagd. Daarvoor zat ik in de KOR, nu eruit voor de BE installatie, en nu moet ik nog BTW aangifte doen over Q2. Ik heb alles gesaldeerd, dan is mn aangifte toch 0,00?Get!em schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Als je saldeert..... dan mag je dit jaar nog eb/btw salderen.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 03-07-2026 14:00 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ja hier!Dbm12 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:43:
Hey… er zijn wat nieuwe gegevens te vinden op de portaal bij je account.
[Afbeelding]
Wie bied er een andere firmware?
[ Voor 58% gewijzigd door Yaay op 03-07-2026 14:52 ]
Ik, de main_control = deye. Hier oudere firmware. HMI hier ook ouder.Dbm12 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:43:
Hey… er zijn wat nieuwe gegevens te vinden op de portaal bij je account.
[Afbeelding]
Wie bied er een andere firmware?
ReMoved
[ Voor 76% gewijzigd door Dbm12 op 03-07-2026 15:02 ]
ik weet niet of we die info hier zo moeten delen eigenlijk
[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 03-07-2026 15:03 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
RemovedpaQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:57:
[...]
ik weet niet of we die info hier zo moeten delen eigenlijk
In ander nieuws, Met die lage prijzen vandaag en zon hoop ik vandaag weer eens de 100% aan te kunnen tikken!
[ Voor 22% gewijzigd door Dbm12 op 03-07-2026 15:07 ]
Ik denk dat het kleine verschillen zijn in type ems/omvormer en testgroep/installatiegroep.ede schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:42:
Ik heb net zulke ouwe firmware als Yaay heeft. Wat biedt de nieuwere firmware? Moet ik upgraden?
Maakt het wat uit? Ik denk niet al te veel. We hebben namelijk geen idee wat elke versie anders is. Ik vond het alleen wel interessant dat het nu terug te vinden was.
Dan zal AFRR bij jou nog niet actief zijn. Een groot deel van de laadacties van vandaag lijken uit AFRR te komen. Dit baseer ik op het feit dat de Deye niet tot 12kW belast wordt, maar er rond de redelijk stabiel 6kW van het net wordt gehaald en de rest voor de panelen thuis is (samen minder dan 12kW).2cents schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:08:
Bij mij valt het ietwat tegen:
[Afbeelding]
Daarbij gezegd: de installatie is nog geen 24 uur "up" en er is ook nog geen voorspelling
Van klussen krijg je grijze haren
AFRR is inderdaad nog niet actief.fenrir schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:02:
[...]
Dan zal AFRR bij jou nog niet actief zijn. Een groot deel van de laadacties van vandaag lijken uit AFRR te komen. Dit baseer ik op het feit dat de Deye niet tot 12kW belast wordt, maar er rond de redelijk stabiel 6kW van het net wordt gehaald en de rest voor de panelen thuis is (samen minder dan 12kW).
We wachten het gewoon rustig af
Volgens mij niet. In feite is alle stroom die je hebt teruggeleverd aan het net, winst voor jou, want het was óf 'gratis' PV die je niet nodig had óf het was stroom die BE eerder goedkoop voor jou had ingekocht. Het eerlijkste en meest eenvoudige volgens mij is om de verkoopbedragen van april-juni op te tellen en dit op te geven. De BTW daarvan (21% dus) betaal je dan terug.Puppetmaster schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Ik heb nog panelen van vóór 2023, dus met BTW en teruggevraagd. Daarvoor zat ik in de KOR, nu eruit voor de BE installatie, en nu moet ik nog BTW aangifte doen over Q2. Ik heb alles gesaldeerd, dan is mn aangifte toch 0,00?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
1. Net zoals ik rapporteerde op 31 mei. Zie ik zodra alle batterijpacks de 100% hebben bereikt dat er 1200W gedischarged wordt. Opvallende hierbij is dat alleen BMS2 en BMS3 ieder 600W gaan dischargen (zie het -10A block). Geen idee waarom, maar daardoor zakt de SOC weer van die twee accu's. En nee, er is geen vraag, want op dat moment was er al 4kW aan export waar die 1200W dan vervolgens bijkomt richting het net.
2. Daarna gaan BMS 2 en BMS 3 weer chargen en komen daarbij tot 99,5% en 99,6%. Maar wel tot 55.99v. Dit terwijl BMS1 op 55.4v zei dat hij 100% SOC was. BMS 2 en BMS3 vinden pas 55.99V een mooi moment om Idle te gaan, maar geen 100% SOC te rapporteren. Daarnaast lijkt BMS1 langzaam te zakken in voltage terwijl BMS2 en BMS 3 strak blijven. Geen idee waarom daar zo een verschil in zit.
3. Ik zie geen enkele balancing plaatsvinden. Ook niet als ik op Lilygo zelf kijk naar de andere balancing values. Dit ondanks ik bij Cell delta nu wel een verschil zie tussen de cellen.
Met andere woorden. Het geeft veel inzicht, maar nog meer vragen nu ik ook meer inzicht heb.
Hoe ziet dit eruit bij andere
:strip_exif()/f/image/sjjYtpEt78L8px0fMhoiXkUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier hetzelfde met kruislings aangesloten batterijen, als ik zie om welke info BE vraagt naar aanleiding van mijn idle bij 13% melding dan lijkt daar inzicht te ontbreken bij met name op afstand uitlezen.
Ik zie tot wel 20A verschil tussen de batterijen met de bovenste (1) als winnaar die 324,3Ah zegt hebben en idd dat 2 batterijen de 3e lijken op te laden.
Ik heb aangegeven dat het EMS in principe alles in huis heeft om het BMS uit te lezen zoals wij doen.
Er is een dedicated RS485 aansluiting waar ze enkel een netwerkkabel op hoeven te schroeven.
De rest is software, hetzij ter plekke of anders op afstand de data decoderen.
Daar kwam geen reactie op, alleen of ik foto's wilde maken van een deel van de menu's (cell capacity).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Edit: daar is de eerste
[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 03-07-2026 20:21 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Vanaf 1630 ook op 95%, sinds een kwartier dalende.
Ik twijfel alleen om de auto nu vol te gooien, maar morgen is er nog een dag, wel duidelijk minder zon denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 03-07-2026 20:42 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Mijn verbruik per jaar ligt rond de 13500 kWh. Ik heb een 10 kWh hybride warmtepomp en op piekverbruik dagen in de winter kan er 55-60 kWh verbruikt worden. EV is er nog niet maar zal tzt volgen.
Wel wil ik meteen een PV installatie aanleggen. Ik heb veel ruimte op Zuid (20-30 panelen) en op Oost en West een klein beetje (6 panelen ieder). Ik snap de voordelen & nadelen van direct op de Deye of op een eigen omvormer aangesloten systeem.
Vragen concreet zijn:
wat is de beste match qua PV panelen op de Deye (voorkeur merk/type)? Dit qua totaal PV Wp vermogen en qua verdeling. Ik wil de 2 MPPTs het best uitnutten waarbij het leeuwendeel op het zuiden komt en 2 strings op West en Oost (denk al niet handig om deze op dezelfde MPPT aan te sluiten). Wellicht is het beter om alles op het zuiden op de de Deye te zetten en voor West en Oost een separate omvormer te nemen. Alvast dank voor jullie suggesties.
Sii
2x6 O-W effectef zonder schaduwbeheer als polystring op 1 MPPT en dan blijft 2x9 ook als polystring. Zelfs 2x 9 zuid blijft met deze panelen onder de ingangsstroom (en spanning) beperkingen van de MPPTs.
Uitgaande van 30 stuks totaal...
SG05 heeft trouwens een meer realistisch spanningbereik dan SG04... 240V - 800V.
Was maar iets van 600V met de SG04...
[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 03-07-2026 22:26 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Die regel Balancing doet niets. Ik heb die nooit werkend gekregen, maar ook nooit meer uit de code gehaald.Dbm12 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:43:
Dit is de eerste keer dat ik de Lilygo heb hangen en ik de 100% bereik. Maar er vallen mij wel een paar vreemde dingen op.[Afbeelding]
1. Net zoals ik rapporteerde op 31 mei. Zie ik zodra alle batterijpacks de 100% hebben bereikt dat er 1200W gedischarged wordt. Opvallende hierbij is dat alleen BMS2 en BMS3 ieder 600W gaan dischargen (zie het -10A block). Geen idee waarom, maar daardoor zakt de SOC weer van die twee accu's. En nee, er is geen vraag, want op dat moment was er al 4kW aan export waar die 1200W dan vervolgens bijkomt richting het net.
2. Daarna gaan BMS 2 en BMS 3 weer chargen en komen daarbij tot 99,5% en 99,6%. Maar wel tot 55.99v. Dit terwijl BMS1 op 55.4v zei dat hij 100% SOC was. BMS 2 en BMS3 vinden pas 55.99V een mooi moment om Idle te gaan, maar geen 100% SOC te rapporteren. Daarnaast lijkt BMS1 langzaam te zakken in voltage terwijl BMS2 en BMS 3 strak blijven. Geen idee waarom daar zo een verschil in zit.
3. Ik zie geen enkele balancing plaatsvinden. Ook niet als ik op Lilygo zelf kijk naar de andere balancing values. Dit ondanks ik bij Cell delta nu wel een verschil zie tussen de cellen.
Met andere woorden. Het geeft veel inzicht, maar nog meer vragen nu ik ook meer inzicht heb.
Hoe ziet dit eruit bij andere
Als je de EPS 'verkeerd' configureert geeft ie namelijk wel de mogelijke waardes, Dus ben daar erg lang mee bezig geweest om te zien of de data wel bestaat in onze BMS-en, maar heb hem nooit gevonden.
je moet er ook maar net tegen aanlopen en de juiste registers sniffen. Ga d'r maar aan staan.
Paar keer met Pace ex contact erover gelegd, maar die houden vol dat je helemaal niet kunt uitlezen via die poort, en al helemaal niet multistack
Ook niet als ik ze de data toon!
@Sii Een klein deel (oost en west) op een aparte omvormer die je kan 'dimmen' is niet zo gek, dan heb je bij voldoende output tot 16kW export ipv de 12kW die de Deye doet.
Dat geeft voor de zuid kant wat meer speling wat indelen betreft met de Deye.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
/f/image/yI71aq38xfcjLn1b1FF6fUO9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QdmymY0XIq15uA1EG54wRpf4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0QT6TG8ABNR0ifffPpoPtuVS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O6fBK8S5xYWIDT4edRZtZ4rZ.jpg?f=fotoalbum_large)