Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
BE systeem komt in me schuur waar nu 2 growatt omvormers hangen. Heb er 1 met 10kwp en 1 met 6,5kwp zonnepanelen. Mijn plan was om growatt met 10kwp te vervangen en deze panelen aan te sluiten rechtstreeks op de Deye. Ik zou er zelfs nog meer rechtstreeks op de Deye kunnen aansluiten. Wat is in jullie ogen het beste hier in? Zo veel mogelijk rechtstreeks op Deye of juist beide growatts laten hangen? Wat zijn eventueel de voor en nadelen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Redenen om alle PV op de Deye te willen
- Mogelijk om zonder toepassing van b.v. HA de zonnepanelen door BE te laten uitschakelen
- Makkelijker om nul op de meter te draaien als de accu vol is
- Je wil in de avond/middag dat de batterij wat minder snel leeg gaat. Dan is de max export 12 kW en zal het iets langer duren voordat de accu leeg is. Dit kan handig zijn als je b.v. de auto wil laden met je eigen energie in de avond. Dit is geen must, want meestal wil je juist in de avond terugleveren, immers hoge prijzen. Maar soms wil je de 2x2 cent kosten van BE in je zak houden.
- Met 16,5 kWp panelen op de Deye heb je wellicht soms wat last van aftopping als alles op de Deye, in de praktijk is dit denk ik vrij nihil, maar is afhankelijk van de ligging van de panelen. Is dat niet allemaal hetzelfde, b.v. oost/west geen probleem lijkt mij.(onder voorbehoud van max voltage etc, wat Ronald zegt)
- Meer vermogen in huis beschikbaar als de zon schijnt. De 12 kW is wat aan de lage kant als je b.v. de auto vol aan het laden bent en nog andere verbruikers in huis hebt. Het vermogen wat de Growatt op dat moment levert heb je extra t.o.v. de Deye.
- Als de zon schijnt, en je hebt een ontlaadactivatie kan je meer dan 12 kW aan het net leveren
Hier een resultaat van (met PAQ plugin) all-in van €37,30 verbruik en €254,61 opbrengsten, dus €217,3 saldo incl bel/btw..
724kWh huisconsumptie (incl auto laden) en 1469kWh PV productie. Stel dat ik puur NOM had gedraaid zonder te handelen / inkoop en al mijn consumptie uit batterij had kunnen halen, dan heb ik dus €217/745kWh = 29 cent per overschot kWh gehad. Not bad...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W7EkPiBdx1G50hCh93kLPQn1.jpg?f=user_large)
318 euro, weer 10 euro per dag, een kopie van Mei. Kosten 30 euro, opbrengst 348 euro, alles met de paQ plugin. Uitschieter was natuurlijk de 23e, bijna 60 euro op 1 dag. En dan alles x 0,3
Productie is 1734 kWh, verbruik inclusief auto is 810 kWh
Edit want offtopic. Met de ERE's erbij is het best een lucratief verhaal zo. Er is (maar) 256 kWh in de auto gegaan deze maand x 12 cent op het Zeres platform is ook weer bijna 31 euro
[ Voor 26% gewijzigd door Moby op 02-07-2026 11:16 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Mijn PV productie in juni is 3 kWh meer dan dat van jou. Mijn verbruik in juni was 558 kWh (incl. 282 voor EV). Met Paq plug-in hier €26.45 kosten en €308 opbrengst. Netto opbrengst dus € 281,55, aardig vergelijkbaar dus.Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:31:
Niemand nog met de maandcijfers van juni (zoals nu in dashboard staat) ?
Hier een resultaat van (met PAQ plugin) all-in van €37,30 verbruik en €254,61 opbrengsten, dus €217,3 saldo incl bel/btw..
724kWh huisconsumptie (incl auto laden) en 1469kWh PV productie. Stel dat ik puur NOM had gedraaid zonder te handelen / inkoop en al mijn consumptie uit batterij had kunnen halen, dan heb ik dus €217/745kWh = 29 cent per overschot kWh gehad. Not bad...
Onnavolgbaar.
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
De monteur komt vanmiddag gelukkig langs om te checken wat er mis is.
In off-grid merk ik overigens wel dat ledverlichting de output van de Deye minder fijn vinden. Je ziet vaker wat flikkering en 1 van de Hue lampen knippert alleen nog maar…
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
En weer herhaling: bij 10 cent import voor 9 minuten, en nu bij 0 cent voor een kwartier lang weer niks, nu weer 5 cent en weer import.Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:24:
Hmzz, net inkoop bij 10 cent, vervolgens werd prijs 0 cent, en werd er niks ingekocht. SOC 22%...
Onnavolgbaar.
Code geschreven met AI, die alle forumposts over buy high en sell low te serieus neemt?
Zit er een dimmer op? Kan zijn dat de min/max opnieuw even geconfigureerd moet worden. Ik had het hier met ecodim dimmers ook, en na wat opnieuw instellen doen ze het prima.Puppetmaster schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:41:
Hmmm… hier is sinds gisteravond de installatie off-grid gegaan.
De monteur komt vanmiddag gelukkig langs om te checken wat er mis is.
In off-grid merk ik overigens wel dat ledverlichting de output van de Deye minder fijn vinden. Je ziet vaker wat flikkering en 1 van de Hue lampen knippert alleen nog maar…
Regionale verschillen. Hier momenteel zwaar bewolkt en regen. Ik zie in zowel de landelijke PV productie verwachting en ook in mijn persoonlijke Solcast een diepe dip midden op de dag. Dus ze zullen daar wel rekening mee houden.JackOat schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:41:
Hier net 25 minuten ingekocht , terwijl ik geen enkel probleem heb de accu met PV op 100% te krijgen. Prijs volgens mij 0,0045/kWh.
Volgens de Huawei omvormer had ik in juni 466 kWh PV productie.
Volgens de het dashboard (met plugin) heb ik in juni uiteindelijk meer ingekocht dan verkocht.
/f/image/iPgPrqgQIjYvZAzbywq6fV5u.png?f=fotoalbum_large)
| Batterij opgeladen: | 629,6 | kWh |
| Batterij ontladen: | 612,8 | kWh |
| Import: | 408,1 | kWh |
| Export: | 368,0 | kWh |
| PV opwek: | 61,9 | kWh |
| Verbruik: | 203,2 | kWh |
Ook vanuit het systeem was er toch wel een aardig huisverbruik geregistreerd. dus er bleef niet veel over om te exporteren voor die mooie tarieven.
Uiteindelijk met een mooie spread verder wel een mooi positief resultaat.
Wordt tijd om home assistent weer eens aan te slingeren voor een periode, en de energiestromen te registreren.
En toch heb jij lagere inkoopsprijs en hogere verkoopsprijs per kWh dan ik. In dit geval zie je dat er toch mooie prijzen zijn gerealiseerd in de kortere piekmomenten.Jerra schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:10:
Jeetje wat een resultaten bij jullie! Ik zou willen dat ik zoveel PV had.
Volgens de Huawei omvormer had ik in juni 466 kWh PV productie.
Volgens de het dashboard (met plugin) heb ik in juni uiteindelijk meer ingekocht dan verkocht.
[Afbeelding]Ik zie eigenlijk niet veel terug van die PV productie, het grootste deel lijkt verdwenen te zijn in het dagelijkse verbruik, daarnaast is er een klein deel geregistreerd als overschot/productie door het systeem.
Batterij opgeladen: 629,6 kWh Batterij ontladen: 612,8 kWh Import: 408,1 kWh Export: 368,0 kWh PV opwek: 61,9 kWh Verbruik: 203,2 kWh
Ook vanuit het systeem was er toch wel een aardig huisverbruik geregistreerd. dus er bleef niet veel over om te exporteren voor die mooie tarieven.
Uiteindelijk met een mooie spread verder wel een mooi positief resultaat.
Wordt tijd om home assistent weer eens aan te slingeren voor een periode, en de energiestromen te registreren.
/f/image/InX8mZeWbO9ZaUnhQ3UWmSLB.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook de eerste aFRR imports te zien vandaag, ben benieuwd voor welke prijs die kWh straks weer verkocht worden. En of er dan ook deals te voorschijn komen. Het is hier bewolkt, SoC inmiddels 40%. Eind van de dag gaat de zon nog schijnen, en de auto is niet thuis, dus ze mogen bij 50% straks wel stoppen met inkopen...
In de winter mogen ze straks voor mij heel agressief inkopen om het full-electric huishouden goedkoop te voorzien
Februari all-in: 220 euro in de min, maart: -48
Je hebt het over huisverbruik en pv productie. Je moet dan natuurlijk rekenen dat je grofweg 20% extra inkoopt danwel PV productie "verdwijnt" in de verliezen van de omvormer/batterij. Dit moet in de spread van de prijzen natuurlijk teruggewonnen worden. Vooralsnog lijkt dat haalbaar om dat verlies in kWh niet financieel terug te zien in een hogere rekening.Jerra schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:21:
Ja zo zie je dat het systeem ook best aardig werkt met lagere hoeveelheden wattpiek.
In de winter mogen ze straks voor mij heel agressief inkopen om het full-electric huishouden goedkoop te voorzien![]()
Februari all-in: 220 euro in de min, maart: -48
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Inderdaad, erg fijn. Hier een import van ongeveer 8,8kW die al meer dan een uur duurt, 4 minuten pauze en door op 6,5kWRonald schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:41:
Negatieve prijs en afregelen... don't mind if I do (Okay Balans doet het voor me)... helemaal prima want de PV heeft er geen zin in.
[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 02-07-2026 12:57 ]
bijzonder. hier gebeurt eigenlijk geen kontMoby schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:44:
[...]
Inderdaad, erg fijn. Hier een import van ongeveer 8,8kW die al meer dan een uur duurt, 4 minuten pauze en door op 6,5kW
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Persoonlijke profielen aan de gang denk ik. Het zal steeds lastiger worden om patronen te herkennen die voor iedereen gaan gelden. Extra info: SOC 41, auto aan de lader op 3,5kW. Auto moet vol, maar heb geen haast. PV doet weinig hier, nog maar 10 kWh binnen gehaald
Net even getest wat er gebeurt als er een 6kW aFRR activatie is en je het huisverbruik opschroeft.
Auto eerst op 6kW geladen. P1 import blijft 6kW, batterij gaat bijna niks meer doen, en alle stroom wordt doorgelust naar de EV charger.
Daarna EV charger naar 11kW gezet (ik kan dat on-the-fly tijdens sessie aanpassen). De p1 import blijft 6kW, en de batterij wordt nu ook ontladen voor 6kW.
En binnen minuten daarna werd de aFRR import afgerond, dus test afgelopen
Edit, weer een import, nu met 7,7kW. Batterij blijft ondersteunend ontladen worden, zolang ik 11kW de EV in pomp.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 02-07-2026 13:15 ]
Wil je meer verdienen, dan moet je dus meer dan 18kw vermogen afnemen.Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:11:
Hier ook al veel import.
Net even getest wat er gebeurt als er een 6kW aFRR activatie is en je het huisverbruik opschroeft.
Auto eerst op 6kW geladen. P1 import blijft 6kW, batterij gaat bijna niks meer doen, en alle stroom wordt doorgelust naar de EV charger.
Daarna EV charger naar 11kW gezet (ik kan dat on-the-fly tijdens sessie aanpassen). De p1 import blijft 6kW, en de batterij wordt nu ook ontladen voor 6kW.
En binnen minuten daarna werd de aFRR import afgerond, dus test afgelopen
Tijd voor een tweede ev.
Met de prijzen van hier zou ik bijna zelf nog een EV gaan halen.
[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 02-07-2026 13:15 ]
Er bleek een fase draaiing te zijn.Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:47:
[...]
Zit er een dimmer op? Kan zijn dat de min/max opnieuw even geconfigureerd moet worden. Ik had het hier met ecodim dimmers ook, en na wat opnieuw instellen doen ze het prima.
Dat hebben ze gefixt, nu zou het goed moeten zijn. Vanavond ff stress-testen (EV laden en koken).
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Naja, het gedrag is dus niet meer benutbaar (bijv in winter) om EV te laden als er een activatie is.scoobs schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:15:
[...]
Wil je meer verdienen, dan moet je dus meer dan 18kw vermogen afnemen.![]()
Tijd voor een tweede ev.
Met de prijzen van hier zou ik bijna zelf nog een EV gaan halen.
Dat was de truc afgelopen winter, maar nu dus niet meer nuttig als activatie aFRR gerelateerd is. Dan lijkt de grid kW vast te staan vanuit EMS.
Dan verzadig je de deye.
Het is inderdaad verzadiging van de Deye 12kW (en evt PV). Kan aanvullend ook zijn dat het EMS je dan gewoon uit de aFRR activatie haalt omdat je niet meer voldoet aan de voorwaarde voor bijv een uur lang 6kW.scoobs schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:22:
Daarom dat ik dus zeg meer dan 18kw.![]()
Dan verzadig je de deye.
Interessant want dit is anders dan de 12kW onbalans activaties, alle verbruik van je huis komt dan nog bovenop de 12kW van de activatie zonder een limiet op 25A voor zo ver ik heb ervaren..Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:11:
Hier ook al veel import.
En binnen minuten daarna werd de aFRR import afgerond, dus test afgelopen.
Edit, weer een import, nu met 7,7kW. Batterij blijft ondersteunend ontladen worden, zolang ik 11kW de EV in pomp.
Weet je wat / hoe het is gefixt? Ik heb dezelfde symptomen met lampen.Puppetmaster schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:15:
[...]
Er bleek een fase draaiing te zijn.
Dat hebben ze gefixt, nu zou het goed moeten zijn. Vanavond ff stress-testen (EV laden en koken).
De fase draaiing is gecorrigeerd, vraag me niet hoe dat in de praktijk werkt, maar waarschijnlijk wat kabeltjes omgedraaid in de meterkast.India Sierra schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:34:
[...]
Weet je wat / hoe het is gefixt? Ik heb dezelfde symptomen met lampen.
Ik ben geen elektrotechnicus.
[ Voor 35% gewijzigd door Puppetmaster op 02-07-2026 13:42 ]
11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Daarbij verwacht ik ook deels dat de aFRR op de hoop met contract verrekening wordt gegooid, anders wordt het wel veel rondpompen van geld.
Ja, dat is wat er op de website staat, maar heeft iemand al iets van een resultaat / aanpassing / uitbetaling gezien dan?
Ik heb het systeem nu 4 maanden, en er is nog niks aangepast, verrekend of uitbetaald.
Nee. Het contract is trouwens heel duidelijk, elke maand is een Settlementperiode.Get!em schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:28:
[...]
Ja, dat is wat er op de website staat, maar heeft iemand al iets van een resultaat / aanpassing / uitbetaling gezien dan?
Ik heb het systeem nu 4 maanden, en er is nog niks aangepast, verrekend of uitbetaald.
Productie is hier 2400 kWh geweest, huis verbruik (incluis verliezen) 972 kWh, auto 710 kWh (ik begin al minder te rijdenMoby schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:47:
[Afbeelding]
318 euro, weer 10 euro per dag, een kopie van Mei. Kosten 30 euro, opbrengst 348 euro, alles met de paQ plugin. Uitschieter was natuurlijk de 23e, bijna 60 euro op 1 dag. En dan alles x 0,3![]()
Edit want offtopic. Met de ERE's erbij is het best een lucratief verhaal zo. Er is (maar) 256 kWh in de auto gegaan deze maand x 12 cent op het Zeres platform is ook weer bijna 31 euro
ERE ook, maar even lui uitbesteedt via leasemij, ik 75%, zij 25%.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
De rest 200kWh zijn Deye verliezen, komt neer op 20%. Meten=Weten.
Mei was betere maand. Verbruik €67, opbrengst €220, totaal €153. Met dank aan plug-in @paQ !
Was ook een beetje de opzet van die benadering.
:strip_exif()/f/image/0QfFLAVGB0k9ulmsHq9cEvaW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zet er wat 'armoe' tegenover zonder EV maar wel vaak de airco's aan die niet veel verbruikten (85kWh). Mei was beter met €267.
Pv (2x SMA en 1 Hoymiles 700W) hield het op 1161kWh, vorig jaar was dat 28kWh meer met die setup.
23 juni was blijkbaar te veel voor de batterijen die op 'idle' gingen, dat betekende van 22u-7u 4kWh verbruik van het net wat misschien €1 heeft gekost
BE reageert behoorlijk traag op mijn melding, eerst om plaatjes van de displays vragen zonder aan te geven welk menu en er is nog geen antwoord op mijn linkje waarmee ze op m'n BMS Esp32 mee kunnen kijken (web page geforward). Ik zie dat er authenticatie mogelijk is, een log dat er gekeken is zou ook wel leuk zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
De BE batterij. Wilde het met een svn lening doen maar de gemeente houdt het tegen.
X0,3 vanwege 30/70 voor BE? Wordt dat niet standaard er vanaf gehaald in het dashboard?Moby schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:47:
[Afbeelding]
318 euro, weer 10 euro per dag, een kopie van Mei. Kosten 30 euro, opbrengst 348 euro, alles met de paQ plugin. Uitschieter was natuurlijk de 23e, bijna 60 euro op 1 dag. En dan alles x 0,3![]()
Als ik het goed herinner zijn hier diverse eigenaren met 3 modules met een grotere PV-installatie. Echter kan in dit geval niet de PV geregeld worden of een EV-opgeladen worden indien de accu dreigt vol te raken. Is het dan verstandig om maar 1 (of meerdere) aanvullende modules te gaan?
Dat is de EPEX prijs, daar handelen we niet mee. De onbalansprijs is 0,088 en zal gedurende de dag vast wel ergens hoger zijn. https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalancepricesJackOat schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:07:
Als ik het goed zag, is nu het beste verkoopmoment van de hele dag? 0,1911 eur?
Het is nu het beste moment om je EV op te laden met de te dikke SOC van je Balans batterij gecombineerd met de huidige PV productie.JackOat schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:07:
Als ik het goed zag, is nu het beste verkoopmoment van de hele dag? 0,1911 eur?
SOC 50% maar geen export. en die accu is waarschijnlijk begin van de middag op 100%..
Vanmiddag grotere kans op lagere prijzen door de wind. Dan koopt Balans vanzelf in als SOC laag genoeg is.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
21:30 was laatste met 48% soc als laagste.ecn1985 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:22:
Zijn er mensen die gister na 22:30 nog exports hebben gehad? Bij mij is het exporteren gestopt op 48%. Eergister heb ik s'nachts de auto geladen en hierdoor was in de ochtend de battery leeg. Vroeg me af of hierdoor nu de soc wat hoger is gehouden omdat het verbruik de dag ervoor hoger was gedurende de nacht of dat het gewoon toeval is geweest? Nadeel is wel dat de soc in de ochtend nu ook hoger is. Gelukkig heb ik vandaag de EV thuis om dit op te vangen.
Zojuist de EV er aan gehangen om de SOC omlaag te brengen. Solcast komt met 70kWh (zal door bewolking iets getemperd worden maar toch zeker 60kWh).
Eerste import bij -3 cent zojuist geweest.
Ah, zelfde als hier, ik dacht mogelijk komt het door het verbruik de nacht ervoor maar dan is het waarschijnlijk toeval geweest.Get!em schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:28:
[...]
21:30 was laatste met 48% soc als laagste.
Zojuist de EV er aan gehangen om de SOC omlaag te brengen. Solcast komt met 70kWh (zal door bewolking iets getemperd worden maar toch zeker 60kWh).
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
9 à 10 kWp zegt op zichzelf niet zoveel. Veel belangrijker is hoeveel energie je op een goede dag daadwerkelijk opwekt. Met een hybride warmtepomp, airco en het slim aansturen van apparaten kun je overdag al een flink deel van die opbrengst direct verbruiken. In veel gevallen zijn drie batterijmodules dan ruim voldoende.Tieske88 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:44:
Even een vraagje voor de mensen met wat meer PV: een bekende heeft een PV installatie van 9 a 10 kWp op zuid, geen EV, hybride warmtepomp, airco, geen mogelijkheden om de bestaande PV aan te sturen of aan te sluiten op de accu van Balans Energie, wat is wijsheid qua capaciteit.
Als ik het goed herinner zijn hier diverse eigenaren met 3 modules met een grotere PV-installatie. Echter kan in dit geval niet de PV geregeld worden of een EV-opgeladen worden indien de accu dreigt vol te raken. Is het dan verstandig om maar 1 (of meerdere) aanvullende modules te gaan?
In mijn situatie ligt dat anders. Op een goede dag wek ik ongeveer 95 kWh op, terwijl mijn verbruik tussen 08:00 en 16:30 maximaal zo'n 20 kWh is. Daarom heb ik gekozen voor een vierde batterijmodule, zodat ik meer van mijn eigen opgewekte energie kan opslaan.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Het is nooit toeval....
Ik denk dat de grens van 15 cent sell price niet voldoende is geweest om exports te triggeren in het prijs/soc model van Balans. We hebben dit in verleden vaker gezien in dagen/nachten met veel windenergie.
Op basis van de windverwachting (landelijke energie productie wind) en de afschakeling daarvan (afgeplatte toppen) denk ik dat komende dagen meer lijken op vandaag. Day Ahead: Relatief lage prijzen nacht, zo goed als 0 voor overdag. De onbalans die daar met +10 en -10 omheen danst. Je ziet dat onbalans slechts +5 -5 doet in de nacht, doordat die windturbines redelijk goed stuurbaar zijn en de vraag in de nacht redelijk voorspelbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 03-07-2026 09:48 ]
Als de zonnepanelen omvormer al wat ouder is kan je op een gegeven moment die ook vervangen voor een slim aanstuur are. Een omvormer gaat ongeveer 10-15 jaar mee vaak. Dus dat komt nog wel langs binnen de levensduur van het BE systeem.
Ik stuur wel actief op EV laden als de SOC naar mijn smaak te hoog is in de ochtend.
jup, export start niet hier. Bizar eigenlijk, nog 30% Soc, en geen export.... bij €4. Dit valt niet echt onder goed handelen....
Regeltoestand staat ook op verwacht (1) opregelen.
[ Voor 67% gewijzigd door Get!em op 03-07-2026 10:15 ]
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Doet ie bij jou wat?paQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:15:
Hebben we dan nu eindelijk een 'echte' aFRR activatie te pakken?
heul
Ok, dure gok voor mij dan.... hier doet ie helemaal niks. ... terwijl de Soc voorspelling door balans nog steeds vanmiddag op 100% komt...
Ik vind minimum van 30% wel erg hoog midden op de ochtend om dan niet mee te doen met een goede export.
[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 03-07-2026 10:20 ]
Hier stopten de exports 22:40 bij een SOC van 52%, bij 42% nam de pv het laden over.Get!em schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:28:
[...]
21:30 was laatste met 48% soc als laagste.
Het dashboard voorspelt gerust 83,6kWh van pv terwijl er max 54kWh uit komt
Ik mag nog niet, sinds 9:30 heb ik exports en dat maakt m'n pv wel weer goed met die 83,6kWhpaQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:15:
Hebben we dan nu eindelijk een 'echte' aFRR activatie te pakken?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Even wachten op @Wolly met de prijsladdertabelprijsregeltoestand
edit:
jammer. tarief slaat om (onbalans althans)
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 03-07-2026 10:21 ]
Hoe kom je bij die 4.9 euro/kWh? Tenergy market price is 3.9euro/kWh dus die snap ik ff niet
/f/image/UDdxZ2sr9eCHdDcVRWg3KZd7.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je duidelijk dat de accu volblijft en hij alleen het (externe) PV het net op gooit....
Lijkt me met die prijzen niet helemaal de bedoeling?
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
eb + BTWIndia Sierra schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:20:
[...]
Hoe kom je bij die 4.9 euro/kWh? Tenergy market price is 3.9euro/kWh dus die snap ik ff niet
All in (belasting/btw)India Sierra schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:20:
[...]
Geactiveerd vermogen volgens tenergy was 570MW.paQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:20:
al 20 min onafgebroken tegen een (hopelijk) waanzinnig tarief. Onbalanstarief is heel hoog. Benieuwd of aFRR dat nu ook is?
Even wachten op @Wolly met de prijsladdertabelprijsregeltoestand
edit:
jammer. tarief slaat om (onbalans althans)
Biedprijsladder was 3976 voor 570MW om 10u.
Biedprijsladder
Als je saldeert..... en geen aFRR.. dan mag je dit jaar nog eb/btw salderen.India Sierra schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:22:
Voor invoeden krijg je toch geen eb en btw terug?
Ahh duidelijk, thanks.Get!em schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Als je saldeert..... en geen aFRR.. dan mag je dit jaar nog eb/btw salderen.
PS: Hier geen aFRR en wel korte onbalans actie gehad op die 4 euro/kWh:
Dan snap ik er nu geen zak meer van dat mijn accu toen niet aan het exporteren waspaQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:25:
En voorbij.
24 min, strak 10.9 kW (niet meer en ook niet minder)
[Afbeelding]
Geen regeltoestand 2 dan iig voor de rest
Ja zo zou de 'reguliere' oude activatie idd zijn.India Sierra schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:26:
[...]
Ahh duidelijk, thanks.
PS: Hier geen aFRR en wel korte onbalans actie gehad op die 4 euro/kWh:
[Afbeelding]
10:06-10:15 vol gas
Hier ook de aFRR activatie te pakken, 23 minuten ongeveer.paQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:25:
En voorbij.
[Afbeelding]
Door de export van de Deye werd het voltage opgedreven naar 253v waardoor de PV er steeds uit klapte zodra deze meer dan 2kw begon te produceren.
Maar daardoor dus niet strak de 10.7kw
Benieuwd wat dit over 2 dagen qua opbrengst laat zien in het dashboard.
Wordt nu helemaal een loterij. Onderling vergelijken bijna niet meer te doen.Atlas schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:26:
[...]
Dan snap ik er nu geen zak meer van dat mijn accu toen niet aan het exporteren was
Met 24 minuten zou dat dus 5kWh x €4 zijn.paQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:25:
En voorbij.
[Afbeelding]
Hopelijk nog eens uitleg waarom er zoveel verschil zit in batterijen die mee doen en sommigen niet. 5kWh hier uit de batterij was 10% geweest, had prima gekund vanaf 30% SoC en zelfs dan nog met 6-8kW uit PVparallel gaat zelfs dat op de soc niet zo hard.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 03-07-2026 10:36 ]
nee nee, die 5 was later begonnen en eerder gestopt. laatste 8 min waren tegen 30 cent all in oid.Get!em schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:36:
[...]
Met 24 minuten zou dat dus 5kWh x €4 zijn.
Hopelijk nog eens uitleg waarom er zoveel verschil zit in batterijen die mee doen en sommigen niet. 5kWh hier uit de batterij was 10% geweest, had prima gekund vanaf 30% SoC .
Deze activatie was 10 euro all in.
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 03-07-2026 10:42 ]
Indien aFRR dan is er kans dat van 10:00 tot 10:08 ook €4/kWh wordt.paQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:37:
[...]
nee nee, die 5 was later begonnen en eerder gestopt. laatste 8 min waren tegen 30 cent all in oid.
[Afbeelding]
Ik ben één van die eigenaren. Mijn 1e insteek was, eerst maar eens aankijken hoe het met 3 modules gaat. En voorlopig blijf ik bij deze 3. In de middag ben ik vaak om 14.00 al vol op een zonnige dag en vanaf dan gaat de rest het net op + eigen gebruik. Soms gaat dat tegen negatieve prijzen, maar als ik op het dashboard kijk bij de resultaten bij "verbruik per 15 minuten" dan is het vaak centen werk. En de keer dat de prijs erg negatief was schakelde BE de PV terug. Het gaat maar om een paar maanden per jaar. Komt nooit uit om een extra accu te nemen. En als je vanochtend de berichten leest dat sommige zich afvragen waarom er geen export gestart was bij de topprijzen, heb ik het vermoeden dat BE bij die aFFR activatie als 1e de accu's inschakelt die de hoogste SOC en de hoogste PV voorspelling hebben. Na activatie wordt er na 10 minuten door BE herberekend wie zijn accu's een export het beste kunnen gebruiken. Als je geen hoge verbruikers hebt zoals een laadpaal, leert de Ai van BE wie er stroom over gaat houden. Bij mij werd er vanochtend dus volle bak geëxporteerd rond 10.00 uur, en na 10 minuten zie je dat ik verder mag leveren. Met een extra accu was ik misschien niet geactiveerd. Mijn PV voorspelling vandaag is 101 kWhTieske88 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:44:
Even een vraagje voor de mensen met wat meer PV: een bekende heeft een PV installatie van 9 a 10 kWp op zuid, geen EV, hybride warmtepomp, airco, geen mogelijkheden om de bestaande PV aan te sturen of aan te sluiten op de accu van Balans Energie, wat is wijsheid qua capaciteit.
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Klopt deze week nog even nagevraagd, zijn ze nog mee bezig. Ik heb ook gevraagd of ze eerst kunnen communiceren als ze overgaan naar andere markten, dat was weer lastig voor hun 😠India Sierra schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:31:
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp handelen wij helemaal niet op de epex day-ahead en intraday toch? Alleen passief onbalans en als je al in de aFRR zit die er bij. Beetje raar dat er niet eens een asterisk bij staat ofzo want dit is toch gewoon niet waar?
Toch lekkerpaQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:37:
[...]
nee nee, die 5 was later begonnen en eerder gestopt. laatste 8 min waren tegen 30 cent all in oid.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door marana op 03-07-2026 11:09 ]
Waarvan 30% voor jou en 70% voor BE.paQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:37:
[...]
[Afbeelding]
Hier wel, blauw is export, geel is import.ecn1985 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:22:
Zijn er mensen die gister na 22:30 nog exports hebben gehad? Bij mij is het exporteren gestopt op 48%. Eergister heb ik s'nachts de auto geladen en hierdoor was in de ochtend de battery leeg. Vroeg me af of hierdoor nu de soc wat hoger is gehouden omdat het verbruik de dag ervoor hoger was gedurende de nacht of dat het gewoon toeval is geweest? Nadeel is wel dat de soc in de ochtend nu ook hoger is. Gelukkig heb ik vandaag de EV thuis om dit op te vangen.
Vanmorgen een hele dikke, 20 minuten lang, met daarin de dikke piek naar 4000 euro per MWh (geen idee of die blijft staan). Teller staat nu op 15 kWh export vandaag. Tijdens die 20 minuten 4 kWh aan export.
SoC nu op 60 % , maar is nog heel veel kWh onderweg van de PV. Wordt weer een export dag vandaag.
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 03-07-2026 11:49 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Vroeg me af waarom er gister op 48% soc werd gestopt bij mij, ik had de dag ervoor meer verbruik in de nacht ivm laden van EV dacht misschien heeft het EMS rekening gehouden met mogelijk extra verbruik.blue eyes schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:41:
[...]
Hier wel, blauw is export, geel is import.
Vanmorgen een hele dikke, 20 minuten lang, met daarin de dikke piek naar 4000 euro per MWh (geen idee of die blijft staan). Teller staat nu op 15 kWh export vandaag. Tijdens die 20 minuten 4 kWh aan export.
SoC nu op 60 % , maar is nog heel veel kWh onderweg van de PV. Wordt weer een export dag vandaag.
[Afbeelding]
De piek deze ochtend heb ik ook meegepakt, verder weinig actie. Soc 64% gestart op 35% vanochtend. Aardig wat bewolking vandaag dus verwacht dat het wel gaat passen en de EV heeft ook nog ruimte.
Nu veel ontlaadactivaties tegen bout prijzen om de accu leeg te krijgen voor AI voorspelde PV opbrengst.
De slimmigheid van de BE-AI behoeft wat aandacht, laat ik het positief brengen. Of zit er een ander plausibele verklaring achter?
/f/image/XqRh2cQyADNrBF4c6vtBLD6q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HDdIdmyYlzONnS4W4BDK9vqG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/borJlipjFyaNqY8o0hkKfOIh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nXhrwwiaGEuNUkEkNIvz45Kk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ARE9KGSM0PD0F3nt07IV6q5e.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k61b5bTXWFsQhPAGX6ztDJps.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PhtRqHZSEaaYmiYqqr6WA7aU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/btEpHL92wSOgERKyIt39O7go.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pYqLsLdRtq12EulB7TeLb1rM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LiINn9e5Hwr8c5DjNdlRK6NG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TuzE9WAAHCCkJBmo4e40e6JZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/X7pyF5DJSCWhJxBkmc2S4lEy.png?f=fotoalbum_large)