Dirkga schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:40:
Sorrie als mijn vraag al eens is beantwoord (ik kan het zo snel niet vinden),
Hoe wordt het eigen verbruik gemeten? en kan ik dat eenvoudig in Home assistant integreren of moet ik voordat ze alles komen plaatsen een SDM630 aanschaffen zodat ze deze tussen de load en het huis kunnen plaatsen zodat deze alleen het huisverbruik en overschot PV meet zoals in het verleden de slimme meter deed zonder thuisaccu. Zoals ik kan zien in de reacties is er natuurlijk je eigen account op balans energie waar je het e.e.a. kunt zien maar ik wil natuurlijk onafhankelijk van derde ook zelf kunnen meten wat mijn huis daadwerkelijk verbruikt.

In principe geeft de Deye via Solarman best veel door:
- Grid Power
- External CT Power (en load energy)
- Load Power (in veschillende varianten)
- PV Power (direct op Deye aangesloten PV)
- Imported en Exported Energy
- De Solarman integratie in HA berekend dan ook nog de verliezen qua energy. Dat gaat niet altijd goed, maar is een goede indicatie met onderschatting.
Het is prima mogelijk om die power riemanleft te integreren naar energy en daar je huisverbruik uit te destilleren icm de P1 data. Echter zijn de Power waardes van de Deye nogal eens afwijkend, of komen modbus commando's niet goed door en heb je 80MW of -80MW waardes.
Een eigen meter op P1 en aanvullend in meterkast kan helpen betrouwbare data te krijgen.
Heb je een offgrid installatie, dan kun je een eigen meter (laten) plaatsen tussen de ATS/Schakelaar en je hoofdschakelaar meterkast. Ikzelf heb daar een 3fase HomeWizard zitten (en een SolarEdge Inline meter vanuit het verleden).
Heb je een non-offgrid installatie dan zit je meterkastgroepen en de batterij parallel en moet je even kijken hoe je die extra meter plaatst zodanig dat hij alle verbruiksgroepen afdekt en niet die van de batterij meeneemt.
Heb je PV op de meterkast AC huiszijde aangesloten, zul je die ook nog moeten verrekenen, en dus de productie energy daarvan moeten hebben via de PV omvormer. Heb je PV op de Deye, dan zit dat aan de batterij kant.
Ikzelf heb offgrid installatie, en dus kon ik mijn eigen Sankey maken met alle inputs en outputs.
De huis uit en huis in, zijn de waardes vanuit mijn HomeWizard die dus tussen Meterkast en Batterij in zitten. Ik beschouw de batterij dus buiten mijn huis.
Meest links zijn alle inkomende bronnen. Middelste huis in/uit is exacte meting, rechterkant is dus alles wat ergens heen gaat.
[
Voor 3% gewijzigd door
Get!em op 30-06-2026 10:00
]