• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:39
Nou zal mij benieuwen of BE het vandaag aandurft om “goedkoper” in te kopen en vanavond te gokken op hogere prijzen op de onbalansmarkt. De zon zal vandaag niet veel accu’s gaan laden.

Ik hou wel van een gokje dus ik ben benieuwd of ze meedoen ermee ;-)

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:29
Sorrie als mijn vraag al eens is beantwoord (ik kan het zo snel niet vinden),

Hoe wordt het eigen verbruik gemeten? en kan ik dat eenvoudig in Home assistant integreren of moet ik voordat ze alles komen plaatsen een SDM630 aanschaffen zodat ze deze tussen de load en het huis kunnen plaatsen zodat deze alleen het huisverbruik en overschot PV meet zoals in het verleden de slimme meter deed zonder thuisaccu. Zoals ik kan zien in de reacties is er natuurlijk je eigen account op balans energie waar je het e.e.a. kunt zien maar ik wil natuurlijk onafhankelijk van derde ook zelf kunnen meten wat mijn huis daadwerkelijk verbruikt. ;)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkga schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:40:
Sorrie als mijn vraag al eens is beantwoord (ik kan het zo snel niet vinden),

Hoe wordt het eigen verbruik gemeten? en kan ik dat eenvoudig in Home assistant integreren of moet ik voordat ze alles komen plaatsen een SDM630 aanschaffen zodat ze deze tussen de load en het huis kunnen plaatsen zodat deze alleen het huisverbruik en overschot PV meet zoals in het verleden de slimme meter deed zonder thuisaccu. Zoals ik kan zien in de reacties is er natuurlijk je eigen account op balans energie waar je het e.e.a. kunt zien maar ik wil natuurlijk onafhankelijk van derde ook zelf kunnen meten wat mijn huis daadwerkelijk verbruikt. ;)
In principe geeft de Deye via Solarman best veel door:
  • Grid Power
  • External CT Power (en load energy)
  • Load Power (in veschillende varianten)
  • PV Power (direct op Deye aangesloten PV)
  • Imported en Exported Energy
  • De Solarman integratie in HA berekend dan ook nog de verliezen qua energy. Dat gaat niet altijd goed, maar is een goede indicatie met onderschatting.
Het is prima mogelijk om die power riemanleft te integreren naar energy en daar je huisverbruik uit te destilleren icm de P1 data. Echter zijn de Power waardes van de Deye nogal eens afwijkend, of komen modbus commando's niet goed door en heb je 80MW of -80MW waardes.

Een eigen meter op P1 en aanvullend in meterkast kan helpen betrouwbare data te krijgen.

Heb je een offgrid installatie, dan kun je een eigen meter (laten) plaatsen tussen de ATS/Schakelaar en je hoofdschakelaar meterkast. Ikzelf heb daar een 3fase HomeWizard zitten (en een SolarEdge Inline meter vanuit het verleden).

Heb je een non-offgrid installatie dan zit je meterkastgroepen en de batterij parallel en moet je even kijken hoe je die extra meter plaatst zodanig dat hij alle verbruiksgroepen afdekt en niet die van de batterij meeneemt.

Heb je PV op de meterkast AC huiszijde aangesloten, zul je die ook nog moeten verrekenen, en dus de productie energy daarvan moeten hebben via de PV omvormer. Heb je PV op de Deye, dan zit dat aan de batterij kant.

Ikzelf heb offgrid installatie, en dus kon ik mijn eigen Sankey maken met alle inputs en outputs.

De huis uit en huis in, zijn de waardes vanuit mijn HomeWizard die dus tussen Meterkast en Batterij in zitten. Ik beschouw de batterij dus buiten mijn huis.

Meest links zijn alle inkomende bronnen. Middelste huis in/uit is exacte meting, rechterkant is dus alles wat ergens heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g4iu5U9-nTDifUq4Khlc27mIoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0SE8PGQq4N8c01EkZiIkvCXb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 10:00 ]

• Dirkga
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:56:
[...]

In principe geeft de Deye via Solarman best veel door:
  • Grid Power
  • External CT Power (en load energy)
  • Load Power (in veschillende varianten)
  • PV Power (direct op Deye aangesloten PV)
  • Imported en Exported Energy
  • De Solarman integratie in HA berekend dan ook nog de verliezen qua energy. Dat gaat niet altijd goed, maar is een goede indicatie met onderschatting.
Het is prima mogelijk om die power riemanleft te integreren naar energy en daar je huisverbruik uit te destilleren icm de P1 data. Echter zijn de Power waardes van de Deye nogal eens afwijkend, of komen modbus commando's niet goed door en heb je 80MW of -80MW waardes.

Een eigen meter op P1 en aanvullend in meterkast kan helpen betrouwbare data te krijgen.

Heb je een offgrid installatie, dan kun je een eigen meter (laten) plaatsen tussen de ATS/Schakelaar en je hoofdschakelaar meterkast. Ikzelf heb daar een 3fase HomeWizard zitten (en een SolarEdge Inline meter vanuit het verleden).

Heb je een non-offgrid installatie dan zit je meterkastgroepen en de batterij parallel en moet je even kijken hoe je die extra meter plaatst zodanig dat hij alle verbruiksgroepen afdekt en niet die van de batterij meeneemt.

Heb je PV op de meterkast AC huiszijde aangesloten, zul je die ook nog moeten verrekenen, en dus de productie energy daarvan moeten hebben via de PV omvormer. Heb je PV op de Deye, dan zit dat aan de batterij kant.

Ikzelf heb offgrid installatie, en dus kon ik mijn eigen Sankey maken met alle inputs en outputs.

De huis uit en huis in, zijn de waardes vanuit mijn HomeWizard die dus tussen Meterkast en Batterij in zitten. Ik beschouw de batterij dus buiten mijn huis.

Meest links zijn alle inkomende bronnen. Middelste huis in/uit is exacte meting, rechterkant is dus alles wat ergens heen gaat.

[Afbeelding]
off-grid erbij genomen, dus een sdm530 (3f mid meter van homewizard in dit geval) is wel wenselijk net voor de bestaande meterkast vanaf de ats. dat vermoeden had ik al. en dan die mid meter in HA als hoofdaansluiting aanwijzen neem ik aan? de Enphase wordt al via eveneens een sdm630 gemeten wat er werkelijk aan bruikbare opwek is en in HA als PV bron opgegeven.

Toppie dan vlak voordat ze komen die 3f meter bij Homewizard bestellen en vragen of ze die er meteen tussen hangen.

bedankt voor jouw uitgebreide antwoordt Get!em d:)b (y) ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
De draden die nu boven in je HS zitten (dus je huis voeden) zullen op de "eigen" energiemeter moeten komen.
De fake-ATS voedt de eigen energiemeter.

Dan blijft alles werken als je in bypass gaat via de ATS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je-xTpdAC_2aPYZPB9I9oLz_-R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AMWToAZLyVufMj4wRv6LkVpM.png?f=fotoalbum_large

"Home" is mijn eigen Eastron 72D
De rode streep is de P1
De Deye energy losses is die van Solarman

Oja... @Dirkga
Ik heb mijn PV aangesloten voedend op de HS en de Eastron, zodat die niet door de 72D gemeten wordt.

[ Voor 58% gewijzigd door Ronald op 30-06-2026 10:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Goed dat je de Enphase al meet want die verstoort je verbruik (maakt het negatief of 0).
Dat kan HA wel oplossen als alle meters tenminste synchroon binnen komen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkga schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:36:
[...]

off-grid erbij genomen, dus een sdm530 (3f mid meter van homewizard in dit geval) is wel wenselijk net voor de bestaande meterkast vanaf de ats. dat vermoeden had ik al. en dan die mid meter in HA als hoofdaansluiting aanwijzen neem ik aan? de Enphase wordt al via eveneens een sdm630 gemeten wat er werkelijk aan bruikbare opwek is en in HA als PV bron opgegeven.

Toppie dan vlak voordat ze komen die 3f meter bij Homewizard bestellen en vragen of ze die er meteen tussen hangen.

bedankt voor jouw uitgebreide antwoordt Get!em d:)b (y) ;)
Nee, in HA energy board is de nieuwe HW3F niet de hoofdmeter. Tenminste, dat is mijn keuze. Als je dat wel doet, kun je in het energyboard je batterij niet configureren (want buiten je huis systeem). Ik heb gekozen om gewoon de p1 als hoofdmeter te houden in energyboard en de batterij ook te configureren. vervolgens heb ik de verliezen als "verbruiker" gedefinieerd.
Je krijgt dan een aardige indicatie in het Energy board.

In HA zul je wat trucs moeten uithalen om zo'n overzicht als ik ervan te maken. Die staat dus los van het Energy Board, maar werkt wel net zo goed en gebruikt ook de periode-selector ervan.

Ik gebruik daarvoor de HA Sankey via HACS waarin je je eigen energie systeem modelleert met dus die HW3F er nog bij tussen voor exacte consumptie waardes (omdat dus die van HA default energy niet goed werkt in onze offgrid met die extra meter).

Evenals in EVCC als je die hebt.

En inderdaad, ik heb gewoon de HW3F aan de monteurs van balans gegeven, met het verzoek die ertussen te zetten. Je krijgt wat kosten via de meerwerklijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 10:49 ]

• Dirkga
Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:43:
Goed dat je de Enphase al meet want die verstoort je verbruik (maakt het negatief of 0).
Dat kan HA wel oplossen als alle meters tenminste synchroon binnen komen.
in HA zie ik nu dit omdat ik nagenoeg alles in huis realtime monitor, en dat graag wil blijven doorzetten, waardes via via zoals van de Deye e.d. vertrouw ik niet vandaar ook destijds de SDM630 op mijn enphase systeem en op mijn hele oude mastervold systeem dat nog maar goed is voor 500kWh per jaar zit er een 1 fase variant op. :P ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYklm5F3SABtj-5yTYiU4JYYqTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWo1dyEmBwc6G2IwtHCdXivP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP2vYgq0VqFoz-wd-EbtM3MyGEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/co1YvdbE2dO3vtFSk9v9BLxL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Dirkga op 30-06-2026 11:02 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:41:
De draden die nu boven in je HS zitten (dus je huis voeden) zullen op de "eigen" energiemeter moeten komen.

[Afbeelding]

De rode streep is de P1

Oja... @Dirkga
Ik heb mijn PV aangesloten voedend op de HS en de Eastron, zodat die niet door de 72D gemeten wordt.
En zo zie je maar, dat het voor ieder net even anders moet om dit juist te rekenen/tonen in overzichten.

• Ronald
@Get!em Je hebt wel een mooie met de imprt en export zo expliciet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dirkga
Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:41:

[Afbeelding]

De rode streep is de P1

Oja... @Dirkga
Dank je Ronald ;) oke wat is de gedachte om de PV niet door de 72D te laten lopen? ;)

• Ronald
Omdat dat mijn huisverbruiksmeting verstoort ;-)
Nu heb ik het direct, in plaats van afgeleid uit 2 waardes.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
@Get!em Je hebt wel een mooie met de imprt en export zo expliciet ;-)
Ik moest de knoop vooraf ook even ontwarren. HA default energydashboard gaat puur uit van consumptie, en dus alleen inkomende stroom.

Daarom heb ik in de HA Sankey integratie die extra 2 lagen toegevoegd, zodat ik gemeten waarden in/uit huis kon modelleren en ook de uitgaande stroom van energie Battery Charge en Export in de sankey terug kon zien. Tevens zie je dat de opgetelde waarden alsnog niet goed komen terwijl de meeste waardes niet berekend zijn, maar gemeten, en daarmee duidelijker dat er nog verliezen zijn die niet gerapporteerd worden door de Solarman. 1 daarvan zit in de faseomzetting (PV AC via Load Uit naar Deye, en weer terug naar Load In het huis in, Direct in/uit, deze waarde loopt bijv enorm op als ik 1 fase solarladen doe met de auto, terwijl PV productie op 3 fases zit) en de andere zit in verschil tussen battery charge en battery discharge.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 11:05 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ey.... waarom pakten we die 40 cent (kaal) net niet qua export? Geen regeltoestand, prima vergoeding en soc boven de 40%. Had ook prima een aFRR kunnen worden toch?

• Ronald
Ik sta SOC 28%... maar die 40ct had wat mij betreft er wel uit gemogen...

Maar het opregelvermogen was maar enkele 10-tallen MW... wellicht is dat een factor?

• Dirkga
Hmmm........................

Ik zie al wel dat ik straks nog wel wat moet gaan uitpluizen en sleutelen om het allemaal goed visueel te krijgen.

Toch maar eens gaan verdiepen in de HACS, ik heb dat altijd kunnen vermijden omdat het meeste wat ik doe binnen HA met de standaard integraties die via de Gui te implementeren zijn voor mij voldoende waren.

Maar in ieder geval zowel Get!em alsook Ronald heel veel dank voor jullie antwoorden hier kan ik absoluut mee verder. (y) ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:07:
Ey.... waarom pakten we die 40 cent (kaal) net niet qua export? Geen regeltoestand, prima vergoeding en soc boven de 40%. Had ook prima een aFRR kunnen worden toch?
Anotherone -15 cent, regeltoestand afregelen, en er is geen batterij actie.... wat een passiviteit? Mijn automation voor PV afschakelen wordt zelfs getriggerd door de prijs nu....

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 11:31 ]

• Dbm12
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Anotherone -15 cent, afregelen, en er is geen batterij actie.... wat een passiviteit?
Dat is inderdaad vreemd.. Wellicht hebben ze vandaag gekozen om op een andere markt te opereren?

• Ronald
Bij mij heeft hij wel die -15ct gepakt... Wel een rare, uit het niets naar 500MW afregelen... Iemand de verkeerde aan-knop ingedrukt?
AFRR "binnenkort"

En nu opregelen tegen nog steeds -15ct... succes daarmee Tennet 8)7
(Slaat uiteindelijk wel om naar +15)

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 30-06-2026 11:34 ]

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:01
Hier gelukkig zowel de export en import piek gewoon meegepakt. Ik had gehoopt vanaf 1 juli vol mee te kunnen gaan doen met aFFR en eindelijk eens te kunnen gaan ervaren waar het hele verdienmodel van BE op gebaseerd is.

Hopelijk binnenkort een update

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:31:
Bij mij heeft hij wel die -15ct gepakt... Wel een rare, uit het niets naar 500MW afregelen... Iemand de verkeerde aan-knop ingedrukt?
AFRR "binnenkort"

En nu opregelen tegen nog steeds -15ct... succes daarmee Tennet 8)7
(Slaat uiteindelijk wel om naar +15)
Ok, dat wordt nu natuurlijk wel onhandig vergelijken. Sommigen in aFRR, sommigen niet in aFRR. Van degene wel in aFRR wordt de actie per installatie anders.

Vandaag is het geheel passief hier, geen imports, geen exports tot nu toe. Prognose op balansdashboard is dat ik niet boven de 60% ga komen.

Edit terwijl ik dit typ een aFRR export actie bij 10 cent kaal.... en een verwachte regeltoestand 2 (die voor aFRR niet uitmaakt...).

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:23
Hier alleen begin van de ochtend wat imports omdat ik de accu leeg had getrokken met de auto... Net wel een kortstondige aFRR activatie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n509zzhzXlaMJbt6tdP65Y0ruEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vwgB0glIXsENCjtuK7YVPbF.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tasteless schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:53:
Hier gelukkig zowel de export en import piek gewoon meegepakt. Ik had gehoopt vanaf 1 juli vol mee te kunnen gaan doen met aFFR en eindelijk eens te kunnen gaan ervaren waar het hele verdienmodel van BE op gebaseerd is.

Hopelijk binnenkort een update
Tot nu toe is dus zonder aFRR nog onbalansprijs gebaseerd en pak je dus automatisch deze piekjes low/high wel mee.

Hier met aFRR pak je ze niet mee, en als je ze meepakt slechts op beperkte kracht. De export net, was 8kW.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ze zijn lekker aan het aFRR spelen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4id0mewbvif0jFqwJZHhA1IqFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KKv3H36i2ZW37ydw0ncd15e.jpg?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-08 13:14
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:02:
Ze zijn lekker aan het aFRR spelen…

[Afbeelding]
Ja zie hier ook wat gebeuren, heb tot op heden nog niets gezien bij de resultaten 'deals' dacht dat daar de aFRR opbrengt getoond zou worden? Of is dit nog in ontwikkeling?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

€3,18

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nog geen actie helaas.
Misschien op :51?

Edit) begint nu *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 30-06-2026 14:51 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-08 20:14
Hier was al een activatie aan de gang, net aan het afronden, 1 - 2 minuten mee kunnen pikken :D
(3,16 :P )
Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Nog geen actie helaas.
Yes sir!

[ Voor 29% gewijzigd door blue eyes op 30-06-2026 14:51 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
ik heb de volle 5 min mee gepakt zo te zien :)

Nu nog steeds exports as we speak.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Nog geen actie helaas.

Edit) begint nu *O*
Begint op :51 bij €0,50.....

Wat logisch was, want aFRR opregelen geactiveerd vermogen was 560MW op 14:47, en biedprijsladder was daarop €500/MW. Pas bij 600MW opregelen was het €3190 en dat is niet geactiveerd.

Tenergy zat dus fout qua prijs.

Biedprijsladder

Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 15:00 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Begint op :51 bij €0,50.....

Wat logisch was, want aFRR opregelen geactiveerd vermogen was 560MW op 14:47, en biedprijsladder was daarop €500/MW. Pas bij 600MW opregelen was het €3190 en dat is niet geactiveerd.

Tenergy zat dus fout qua prijs.

Biedprijsladder

Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services
Is de voorspelde onbalansprijs op tenergy volgens jou ook niets anders als de prijs die uit de biedladder komt nav gevraagd vermogen?

En zoja, dit vraag ik mij dan af, is het enige voordeel van de huidige aFRR accreditatie dan ook niet dat de MWh prijs anders is (want dat is hij niet) maar juist wel dat eventueel niet aan die 9 minuten blokken en regeltoestand 2 vastzit? Die blokken lijken nu wel nog gebruikt te worden trouwens.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Is de voorspelde onbalansprijs op tenergy volgens jou ook niets anders als de prijs die uit de biedladder komt nav gevraagd vermogen?
Dat is wat ik er uit afleid en zoals ik de uitleg gelezen heb. Maar weet niet zeker of het waar is.

Je ziet iedere keer dat tenergy een prijs inchatting doet obv potentieel geactiveerd vermogen en de biedprijsladder. Het geactiveerd vermogen veranderd met de minuut, dus je kunt daar de curve binnen die ISP op plotten. Volgens mij maakt tenergy een schatting of een snel stijgende activatie van vermogen ook doorschiet.
En zoja, dit vraag ik mij dan af, is het enige voordeel van de huidige aFRR accreditatie dan ook niet dat de MWh prijs anders is (want dat is hij niet) maar juist wel dat eventueel niet aan die 9 minuten blokken en regeltoestand 2 vastzit? Die blokken lijken nu wel nog gebruikt te worden trouwens.
Zoals ik het lees, is het precies dat: niet meer gokken op de prijs, maar obv geactiveerd vermogen precies die (hoogste) prijs krijgen van de biedladder, ook al wordt het RT2. Eventueel te hoge of te lage prijzen (zoals tenergy dat weergeeft) worden dan ook niet gebruikt voor activatie reactief (passief onbalans), maar je bent proactief betrokken bij die activatie (aFRR).

Maar goed, het is met name deductie van hoe het werkt op basis van tekst en grafieken en ik zit niet in de materie.

• Mantlet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:29
Wolly schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Ik weet niet hoeveel je per jaar rijdt, maar ik ga even uit van 20.000km. Dat is al minimaal 3000kWh extra. Dan zit je op 12MWh verbruik, plus 20% verlies wordt dat 14,4 MWh.

Er zijn meer veelrijders in dit topic, maar die zitten er volgens mij niet puur financieel in. Je zou ook kunnen kijken naar een dynamisch contract bij Frank waarbij zij je laadpaal besturen (en jij uiteraard aangeeft tot hoeveel en per wanneer) en je een bonus geven.

[...]

Het zal wel een beetje je hobby moeten worden wil je voorkomen dat kabels wegbranden, apparatuur erg (te?) heet wordt en dat je 4 euro per kWh gaat betalen bij een incidentele laadbeurt :+

PS. HomeAssistant (of vergelijkbaar) is ook wel een must, in combinatie met integratie van je laadpaal.
Ik ben me sinds een paar dagen aan het verdiepen in deze thuisaccu. Hoe kan het gebeuren dat je €4,- per kWh gaat betalen om je auto te laden? Je hebt toch gewoon een dynamisch tarief op het moment dat die accu niet vol zit? Tenzij je op een piek uur gaat laden wil ik heel graag weten wat dit dan veroorzaakt.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Best makkelijk: als je je auto laadt als de onbalanstarieven 4 euro/kwh zijn. We zitten op onbalans, niet dynamisch.

Afhankelijk van hoe vol je thuisaccu is kun je die 4 euro/kwh tellen als gedorven inkomsten of als kosten. Vestzak/broekzak verder; of je nu minder teruglevert of meer verbruikt; je eindafrekening voelt het hetzelfde.

Balans heeft geen API die tegen je laadpaal praat om te stoppen met laden. Dat moet je zelf doen. Home assistant is HET platform daarvoor.

[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 30-06-2026 18:08 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Mantlet schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Ik ben me sinds een paar dagen aan het verdiepen in deze thuisaccu. Hoe kan het gebeuren dat je €4,- per kWh gaat betalen om je auto te laden? Je hebt toch gewoon een dynamisch tarief op het moment dat die accu niet vol zit? Tenzij je op een piek uur gaat laden wil ik heel graag weten wat dit dan veroorzaakt.
Op een piek moment aan het laden zijn, daar komt die €4 vandaan. Daar komt nog bij dat de prijs op het moment van laden ook niet bekend is. Zo kan het zijn dat je afrekent op onbalans prijzen tijdens regeltoestand 2, waarbij de prijzen pas achteraf vast komen te staan.

Oftewel, een auto laden terwijl je het niet uit je accu haalt, KAN prijzig worden als je niet oplet. Met bijvoorbeeld home assistant, gekoppeld aan je laadpaal kom je een heel eind. Dit moet je wel willen en kunnen inrichten.

Van klussen krijg je grijze haren

• klavertje3
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:46
Hier een hele rustige batterij :? . Zit op 39% geen laad actie overdag en nu ook geen ontlaad acties. Normaal laden PVs maar was een slechte dag qua weer.

Nog geen afrr.

• Hollanda
  • Laatst online: 22:36
Klopt het dat als er prik in de accu zit een ev altijd uit de accu aan het laden is en als gevolg daarvan gedurende laden continu met hoge pieken van het net afneemt om de accu bij te laden?

Dus als ik bewust doordeweeks in de nacht ga laden (3x per week een volle lading nodig) heb ik extra degradatie vd thuisbatterij, omzetverlies á 20% en uiteindelijk een lege accu vlak voor de ochtendpieken. Klopt dat of doe ik iets wat niet handig is (ps: een beetje bijladen is geen optie)?

[ Voor 3% gewijzigd door Hollanda op 30-06-2026 20:33 ]

• jeeedeee
Hollanda schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:32:
Klopt het dat als er prik in de accu zit een ev altijd uit de accu aan het laden is en als gevolg daarvan gedurende laden continu met hoge pieken van het net afneemt om de accu bij te laden?

Dus als ik bewust doordeweeks in de nacht ga laden (3x per week een volle lading nodig) heb ik extra degradatie vd thuisbatterij, omzetverlies á 20% en uiteindelijk een lege accu vlak voor de ochtendpieken. Klopt dat of doe ik iets wat niet handig is (ps: een beetje bijladen is geen optie)?
Klopt standaard komt al het verbruik tot ongeveer 11 kW uit de accu. Heb je in totaal meer verbruik, dan komt de rest uit het net. In afgelopen winter draaide veel van ons een automation om mee te liften met de laadactivaties en afhankelijk daarvan zoveel mogelijk direct vanuit het net in de auto te stoppen. Dat was nogal een gedoe, maar kon met de huidige opzet helaas niet anders. Als ik 's ochtends ga bijladen en de SoC komt onder de 20 procent en de prijzen zijn laag heb ik hetzelfde effect, veel activaties waardoor een deel direct vanuit het net in de auto wordt gepompt. Zijn de prijzen hoog, dan maakt hij de accu zo leeg mogelijk.

Ik laad hier nu zoveel mogelijk overdag, want zonnestroom en geen dubbele omzetverliezen. Bovendien zin dan de prijzen laag, dus ook eerder activaties in het geval van een lage SoC.

Ik vind zelf de BE accu en autoladen nog geen lekkere combo. BE zou het mogelijk moeten maken om direct uit het net te laden tot b.v. een maximale prijs, en dan de rest uit de accu.

TER VERDUIDELIJKING, als je een activatie hebt om van het net te laden, en je bent de auto aan het laden, dan laad je tijdens de activatie direct uit het net, en niet uit de batterij. Activaties duren 9 minuten per kwartier.

[ Voor 6% gewijzigd door jeeedeee op 30-06-2026 20:45 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
edit:
verkeerd de reactie gelezen

[ Voor 85% gewijzigd door scoobs op 30-06-2026 20:52 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:00
Toch wel bijzonder, SOC 58%, onbalansprijs van 17 ct, maar geen export, zouden ze capaciteit beschikbaar moeten houden voor aFRR?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je kunt ook (indien instelbaar in je laadpaal) laden met 6kW. Dan heeft Balans 30 minuten per heel uur laden om de goedkoopste momenten op te zoeken. Effectief nog minder tijd nodig om SoC op peil te houden, want tijdens het importeren naar batterij haal je ook nog 4 kW van het net.

Ik kies daarom aaneengesloten uren op Day Ahead met lage tarieven om op 6kW (snachts) of 11kW (overdag met PV productie) te laden.

• jeeedeee
deejeebv schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:54:
Toch wel bijzonder, SOC 58%, onbalansprijs van 17 ct, maar geen export, zouden ze capaciteit beschikbaar moeten houden voor aFRR?
Ik snap het ook niet.. nog 15 maanden contract en dan ga ik mooi 3 uur lang dumpen voor rond de 50 cent bij de concurrent Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcyEbHh5rTv6qglz3ixpizdHuRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKC9LsJamEKcXYyk1YRwjMNU.jpg?f=fotoalbum_large

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

veejee schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:53:
[...]

Ik vind dat echt een kwalijke zaak, ik ben er nog niet aan toegekomen om contact met ze op te nemen. Ben jij voornemens contact met ze hierover op te nemen en/of heb je dat al gehad?

Ik zal het volgende week wat hoger op mijn priolijstje zetten
Ja, ik heb contact met ze opgenomen en onderstaande reactie ontvangen:

We zien dit inderdaad vaker. Onze omvormer schiet vaak gelijk naar max bij een activatie en stabiliseert daarna gelijk naar het max vermogen dat hij kan leveren. Gelukkig zijn de zekeringen zo gemaakt dat ze tot 200% vermogen voor een korte tijd kunnen doorlaten, voordat ze uitschakelen of bij 20% overschrijding na een lange tijd. Dit is dus wel normaal.

Voor nu beschouw ik het trippen van de Grid-Omvormer C25 als incident. Mocht het vaker voorkomen, dan ga ik in overleg met BE kijken wat er mogelijk is. Dit is namelijk niet heel bevorderlijk voor de Wife Acceptance Factor ;)
E-Transitie schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Ik heb gekeken maar leek niets aan de hand. Ik vermoed dat de Deye automatisch de PV terugschakelde vanwege de warmte. De Deye kwam niet meer boven de 8000W ondanks dat het erg zonnig was. Op dit moment lekker koel en de 12000W wordt weer aangetikt.
De Deye schakelt pas terug qua warmte als de kamertemperatuur 45 graden celcius (of hoger) is, althans volgens de datasheet ('derating')
cj1 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Dezelfde twijfels heb ik. In combinatie dat ze doen of je na twee jaar naar een ander zou kunnen. Maar als die anderen er dezelfde werkwijze op na houden als Balans: je kunt alleen klant worden als je alle spullen (omvormer-batterij-installatie) bij ons koopt, dan is er geen serieus overstap-pad.

Het zou @Balans Energie sieren als ze naast de transparantie in afrekenprijzen (waar ze zelf zo prat op gaan) een wat meer open instroombeleid gaan hanteren.

Redelijk bij een meer "open" nieuwe klantenbeleid voor BE is mijns inziens:
  1. alleen Deye SUN 12K SG04 of SG05 LP3 omvormers, daar is immers het EMS op afgestemd, eventueel met specifieke firmware versies maar liever niet, en
  2. een minimum batterij vermogen van bijvoorbeeld 48 kWh.
Uiteraard die Eastron meter, maar die lijkt mij onderdeel van het EMS, al is dat mij niet helemaal helder.

Anno juni 2026 is BE voor mij net iets te veel vendor lock-in bij een €8470 prijspijl (met 2 jaarsverplichting om 70% af te dragen) dat hoger ligt dan Nkon (€1870+3x€1650=€6820).
Na 2 jaar is er toch geen vender lock in en ben je vrij om te doen en laten wat je wilt? Eventueel stuur je de boel zelf aan middels zoeits: https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/
Eens, je gaat waarschijnlijk geen energie leverancier ala Zonneplan/Tibber/Frank Energie vinden die slim de (dan ex-) stack van BE kan/gaat aansturen, maar dat zie ik ook niet gebeuren met hardware combinatie die je aanhaalt. Overigens is die zonder montage en bekabeling, dus om een fair prijsvergelijk te doen moet je daar nog wel 1000 euro bijtellen imho.

[ Voor 6% gewijzigd door Rick Astley op 30-06-2026 21:52 ]

Never gonna let you down

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
Ik kan zelf nog niet echt chocola van de voorspelling pagina maken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4jPa-Q0GdJgZyDTeHPPu3aW3nQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KzHUtQIaRhHlmzoc5jvPNJ7V.png?f=fotoalbum_large (mijn zonopwek schat hij structureel) te laag in (bijna 50%). Of kijk ik hier verkeerd naar wellicht?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thijspillen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:47:
Ik kan zelf nog niet echt chocola van de voorspelling pagina maken:[Afbeelding] (mijn zonopwek schat hij structureel) te laag in (bijna 50%). Of kijk ik hier verkeerd naar wellicht?
Het gaat niet om de zon opwek, maar om het overschot dat de batterij in kan. Verbruik je dus structureel veel overdag, dan is het overschot lager dan je productie.

Zelfde voor de nacht, je soc zal in voorspelling sneller dalen als je afgelopen nachten veel verbruik hebt.

Heb je dus veel langdurig airco aangehad en ev geladen, dan heeft dat invloed.

En zoals er staat: het is de voorspelde soc als er niet gehandeld wordt (import of export van grid)

• Wolly
  • Niet online
Rick Astley schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Ja, ik heb contact met ze opgenomen en onderstaande reactie ontvangen:

We zien dit inderdaad vaker. Onze omvormer schiet vaak gelijk naar max bij een activatie en stabiliseert daarna gelijk naar het max vermogen dat hij kan leveren. Gelukkig zijn de zekeringen zo gemaakt dat ze tot 200% vermogen voor een korte tijd kunnen doorlaten, voordat ze uitschakelen of bij 20% overschrijding na een lange tijd. Dit is dus wel normaal.
Dat is voor glaszekeringen echt niet goed. Dus deze ontwerpfout moet Balans gewoon oplossen en niet op de klanten afschuiven

Uitleg klopt ook niet, tenzij ze ruim 4 minuten “gelijk terugschakelen “ noemen??

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 30-06-2026 22:12 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:21
jeeedeee schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Ik snap het ook niet.. nog 15 maanden contract en dan ga ik mooi 3 uur lang dumpen voor rond de 50 cent bij de concurrent [Afbeelding]
En hoe weet je dan dat het een bepaalde regeltoestand is Jeeedeee? Mogelijkerwijs zit iedereen dan datzelfde te doen.... Het hebben van vergelijk dus mensen die weg gaan zie ik wel als iets waar we wat aan kunnen hebben dus benieuwd naar je keuzes en ervaringen! Zelf nog 3 maanden te gaan voor het eerste jaar, ik wilde expres vroeg overgaan om het een start te geven , ook als het me geld zou kosten, en zie dat sinds eind juni de opbrengsten stijgen dus ik ben positief.

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:17:
[...]

En hoe weet je dan dat het een bepaalde regeltoestand is Jeeedeee? Mogelijkerwijs zit iedereen dan datzelfde te doen.... Het hebben van vergelijk dus mensen die weg gaan zie ik wel als iets waar we wat aan kunnen hebben dus benieuwd naar je keuzes en ervaringen! Zelf nog 3 maanden te gaan voor het eerste jaar, ik wilde expres vroeg overgaan om het een start te geven , ook als het me geld zou kosten, en zie dat sinds eind juni de opbrengsten stijgen dus ik ben positief.
Op de EPEX markt is geen regeltoestand :+

• Ronald
EPEX is de markt waar producenten en energieleveranciers (de klanten waarvan particulieren en bedrijven weer klant zijn) 24 uur vooruit vastleggen welke volumes en prijzen ze beschikbaar hebben / nodig hebben.

Ook dat gaat met de biedladder. Een andere dan Onbalans!

Je kunt niet straffeloos afwijken van wat je op EPEX committeert (Dan veroorzaak je onbalans) , dus Balans kan niet vrij voor ons kiezen (zodra ze EPEX ondersteunen)

https://tennet-drupal.s3....alansprijssystematiek.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 30-06-2026 22:53 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:21
Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:28:
[...]

Op de EPEX markt is geen regeltoestand :+
Kijk daar starten de ervaringen en gedachten al! Leuk , bedankt dat wist ik niet. En wat gebeurt er als alle thuisbatterijen massaal op de epex tegelijk starten? Ik zet de centen op Balans maar zie graag de ervaringen van vertrekkende tegemoet!

Edit zie nu de post van Ronald en als ik dat goed intrepeteer kan je als solo klant niet op de epex handelen. Wat is de volgende optie voor Jeeedeee of andere vertrekkende klanten dan?

[ Voor 18% gewijzigd door ibak op 30-06-2026 22:58 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:05
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Het gaat niet om de zon opwek, maar om het overschot dat de batterij in kan. Verbruik je dus structureel veel overdag, dan is het overschot lager dan je productie.

Zelfde voor de nacht, je soc zal in voorspelling sneller dalen als je afgelopen nachten veel verbruik hebt.

Heb je dus veel langdurig airco aangehad en ev geladen, dan heeft dat invloed.

En zoals er staat: het is de voorspelde soc als er niet gehandeld wordt (import of export van grid)
Pv voorspelling is verwachte pv opwek.
Die zit bij mij structureel 15 kWh te hoog

Soc forecast is de verwachting als ze niets doen. Maar die is natuurlijk gebaseerd op pv opwek.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
Als solo klant kun je op EPEX stoeien als je bij leverancier met een standaard dynamisch contract zit. Als je daarmee bijdraagt aan het veroorzaken van onbalans (op leverancier niveau!), dan draagt elke klant van deze leverancier de lasten via Onbalans. Om dat op te vangen rekenen de leveranciers een zekere opslag.

Dit is dus de constructie dat batterijen dus bijdragen aan, niet oplossing bieden aan de netstabiliteit. Is genoeg in nieuws geweest.

Dat kunnen wij niet want wij zitten in de tang met Balans Stroom (de EPEX leverancier conform wet) en Balans Energie die de correctiefactuur maakt om effectief Onbalans of AFRR te verrekenen (+- de verdeelsleutels en opslagen)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 30-06-2026 23:10 ]

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:53:
[...]

Kijk daar starten de ervaringen en gedachten al! Leuk , bedankt dat wist ik niet. En wat gebeurt er als alle thuisbatterijen massaal op de epex tegelijk starten? Ik zet de centen op Balans maar zie graag de ervaringen van vertrekkende tegemoet!

Edit zie nu de post van Ronald en als ik dat goed intrepeteer kan je als solo klant niet op de epex handelen. Wat is de volgende optie voor Jeeedeee of andere vertrekkende klanten dan?
Als je Epex niet kent (waar iedereen met een dynamisch contract op zit) dan moet je de resultaten op https://onbalansmarkt.com/live eens bekijken.

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:20
Het is wel even een rustige week bij mij qua activities, hoe gaat het bij jullie?

• ecn1985
veejee schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:01:
Het is wel even een rustige week bij mij qua activities, hoe gaat het bij jullie?
rustig inderdaad, zit volgens de @paQ 'o' meter op een 4 euro per dag gemiddeld over de afgelopen 6 dagen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:09
Oh bij mij iets gunstiger dan. Zaterdag en zondag samen 90 kWh EV geladen tegen netto 30 cent kosten, en maandag volgens Paqs methode 12,50 euro verdiend. Ben nog wel benieuwd hoe het plaatje eruit ziet als de 30/70 verrekend wordt.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:14

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Als alles inderdaad 30/70 wordt verdeeld houden we weinig over. Maar ik sta er in zoals wel meer hier. Balans heeft 2 jaar de tijd, dit is voor mij tot volgend jaar november. Ondanks dat ik het heel interessant vindt wat hier allemaal wordt gediscusieerd zijn zij aan zet.

De tijd zal het leren.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• jeeedeee
veejee schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:01:
Erg rustig, de dag gestart met 45% SoC. We gaan het zien vandaag, volgens de voorspelling zou de accu vol zijn rond 12:00. Dus ben benieuwd of er nog wat ontlaadactivaties komen die hoger zijn dan de 15-20 cent kaal van vannacht. Bij overschot ga ik de auto laden, misschien dat ze daarop anticiperen met het nieuwe AI model. Want dat voorspeld wel ruim 70 kWh opwek die nu niet in de accu past.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-08 20:14
De voorspelling van BE zit tot nu toe elke dag 10-15% onder de echte opwek, vandaag volgens BE 95 kWh, maar dat gaat 110kWh zijn.

Ik ben met zo'n 40% SoC uit de nacht gekomen, dus heb iets van 60-70 kWh aan overschot opwek die ik moet exporteren.

We gaan zien hoe de AI van BE hierop acteert. Als het sec om de handel op onbalans zou gaan was de trigger al door BE gegeven volgens mij, 150 euro is de prijs nu. AFRR maakt zaken anders!

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 01-07-2026 09:40 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Wij kunnen niet zien hoeveel BE betaald krijgt voor de beschikbaarheidsvergoeding. (op de FCR/aFRR markt) Er waren momenten voldoende om vanochtend uit te komen op een lagere SOC. Misschien is dat wel de reden. BE die capaciteit aanbiedt aan Tennet, maar werd die niet afgeroepen. Er worden beschikbaarheisvergoedingen betaald rond de 2000 euro per maand/MW

[ Voor 15% gewijzigd door E-Transitie op 01-07-2026 09:58 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Dbm12
E-Transitie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:49:
Wij kunnen niet zien hoeveel BE betaald krijgt voor de beschikbaarheidsvergoeding. Er waren momenten voldoende om vanochtend uit te komen op een lagere SOC. Misschien is dat wel de reden. BE die capaciteit aanbiedt aan Tennet, maar werd die niet afgeroepen.
Niet, dat is nog niet geactiveerd. Zie ook
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register

aFRR capaciteit is nog niet aangevinkt. Dit zou ook pas NA aFRR komen.

Wat ik wel jammer vind is dat er verder nog geen enkele communicatie is gekomen uit Balans over wat nu precies de strategie is, niet op basis van uur/dag moment, maar gewoon globaal waar ze nu mee bezig zijn. Bijv de eerste weken oefenen en handmatig vinger aan de pols en ondertussen onder water een A/B test op basis van een AI model die de biedingen inschiet om verschillen te zien.
Maar ook bijv hoe ze nu het model zien qua vergoedingen/kosten en of we nu bijv al 70/30 betalen of dat dit pas ingaat als ze “structureel” (want nu is het mondjesmaat) aFRR aan hebben gezet.

Een simpele email naar het klanten base zou een hoop helpen om gewoon even weer alles scherp te zetten. Zo moeilijk lijkt me dat toch niet….

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:05:
[...]
Dat is voor glaszekeringen echt niet goed. Dus deze ontwerpfout moet Balans gewoon oplossen en niet op de klanten afschuiven

Uitleg klopt ook niet, tenzij ze ruim 4 minuten “gelijk terugschakelen “ noemen??
Als je smeltveiligheden hebt, dan wordt je niet heel blij van 23kW (33,3A) op een 25A aansluiting (1,33 keer I-nominaal). Zeker niet als het nog 30ºC in de meterkast is (95% van I-nominaal) met deze hoge zomertemperaturen. Niet 1-op-1 vergelijkbaar, maar korte hoge (aanloop/kortsluit)stromen veroorzaken versnelde veroudering van smeltpatronen:
Met name smeltveiligheden in distributiegroepen zijn gevoelig voor veroudering. Deze smeltpatronen zullen bij een juist uitgevoerde selectiviteit zelden aanspreken en dus langere tijd in uw installatie aanwezig zijn. Maar, omdat deze componenten met regelmaat een kortdurende hogere stroom te verwerken krijgen als gevolg van afgeschakelde overbelastingen of kortsluitingen in eindgroepen treedt veroudering van het smeltelement op. Hierdoor zal de selectiviteit ten opzichte van de nageschakelde beveiliging afnemen.
bron: https://advies-elektrotec...-is-een-risico-op-uitval/

Die belasting van de netaansluiting is (weer) zo'n instelling die ik zelf in wil kunnen stellen in mijn BE profiel:
  • Maximaal vermogen/stroom op de netaansluiting
  • Hoe snel terugregelen bij overschrijding
  • optie: temperatuur-afhankelijke begrenzing
Hoe is het eigenlijk met die andere BE ontwerpfout:
Domba schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:49:
...
Meer dan 2 accu's kan je niet via "daisy chain" wijze aansluiten, maar via een busbar met gelijke kabel lengte.
Twee modules kan je nog diagonaal "daisy chain" aansluiten
de praktijk dat BE installaties maakt met meer dan 2 batterijmodules aangesloten zonder busbar?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• paQ
cj1 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:14:
[...]

de praktijk dat BE installaties maakt met meer dan 2 batterijmodules aangesloten zonder busbar?
Ze worden al enige tijd diagonaal aangesloten. En bij meer dan 3 modules is er een onderlinge diagonale aansluiting voor de meest gelijkmatige distributie.

• jeeedeee
Hier inmiddels op SoC 80%, en direct wat korte aFRR activaties. Ben wel benieuwd voor wat voor prijs dit verkocht wordt. En of ik er netto nou meer of minder aan over hou dan de prijzen van vannacht.

Voel me wel een beetje een proefkonijn zo... oh ja daar hadden we voor getekend :)

Ook leuk... bij een activatie gaat de Zappi laadpaal op ECO van 6 kW naar 10 kW afname... dat is ook wel wat onhandig voor een AFRR bid denk ik, teruglevering wordt zo wel wat beperkt...

[ Voor 24% gewijzigd door jeeedeee op 01-07-2026 11:42 ]

• Ronald
@cj1 smeltpatronen slijten zelfs door belasting hoog onder Inom… dus je zorg is nog stapje erger…

Maar Liander wil €635 hebben voor automaten… dat is een hoop meer dan ik nodig heb om de load poort aan mijn huisinstallatie te knopen… en de eerste paar keer vervangen ze kosteloos… risk assessment says acceptatie…

• jeeedeee
Ronald schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:56:
@cj1 smeltpatronen slijten zelfs door belasting hoog onder Inom… dus je zorg is nog stapje erger…

Maar Liander wil €635 hebben voor automaten… dat is een hoop meer dan ik nodig heb om de load poort aan mijn huisinstallatie te knopen… en de eerste paar keer vervangen ze kosteloos… risk assessment says acceptatie…
Hier ook smeltpatronen, en de teruglevering ging tot voorheen altijd goed tot zo'n 17-18 kW pieken en continue tegen de 16 kW aan.

Wel begin ik steeds meer te voelen voor die B20 automaat die jij hebt geplaatst :) Gelukkig heeft mijn laadpaal loadbalancing op de P1 en schakelt deze vrij snel terug. Wel ga ik bij de off grid die ik t.z.t. ga doen, rekening houden met jouw advies van een B20.

• Reinloum
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:09
Goedendag allemaal. Weet niet of dit het juiste topic is maar probeer het toch even.

vanmorgen heb ik kennis genomen van de aanbieding van BE voor de batterij van 48kwh voor 7k

Nu klinkt deze aanbieding ontzettend aantrekkelijk ondanks dat je maar 30% van de opbrengsten krijgt en na 2 jaar de EMS alsnog ingeleverd moet worden.

ondanks deze dingetjes klinkt het voor mij alsnog als een oke aanbieding, echter vroeg ik mij af of jullie het ook een goed aanbod vinden en dit zouden aanraden ?

Ook vraag ik mij af of iemand al zijn contract heeft uitgezeten en een andere EMS heeft gekoppeld aan de batterij?

Alvast dank

• Wolly
  • Niet online
Reinloum schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:10:
Goedendag allemaal. Weet niet of dit het juiste topic is maar probeer het toch even.

vanmorgen heb ik kennis genomen van de aanbieding van BE voor de batterij van 48kwh voor 7k

Nu klinkt deze aanbieding ontzettend aantrekkelijk ondanks dat je maar 30% van de opbrengsten krijgt en na 2 jaar de EMS alsnog ingeleverd moet worden.

ondanks deze dingetjes klinkt het voor mij alsnog als een oke aanbieding, echter vroeg ik mij af of jullie het ook een goed aanbod vinden en dit zouden aanraden ?

Ook vraag ik mij af of iemand al zijn contract heeft uitgezeten en een andere EMS heeft gekoppeld aan de batterij?

Alvast dank
Deze vragen komen bijna elke dag langs, lees het topic en het voorgaande topic en je weet genoeg.

Verder loopt de actie nog geen jaar dus niemand heeft het uitgezeten.

• Dbm12
jeeedeee schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:38:
Hier inmiddels op SoC 80%, en direct wat korte aFRR activaties. Ben wel benieuwd voor wat voor prijs dit verkocht wordt. En of ik er netto nou meer of minder aan over hou dan de prijzen van vannacht.

Voel me wel een beetje een proefkonijn zo... oh ja daar hadden we voor getekend :)

Ook leuk... bij een activatie gaat de Zappi laadpaal op ECO van 6 kW naar 10 kW afname... dat is ook wel wat onhandig voor een AFRR bid denk ik, teruglevering wordt zo wel wat beperkt...
Ik denk niet dat het aFRR is. Ik heb nu ook de 80% bereikt en hij gaat per direct exporteren op 12 kW. Op 78% stopt hij weer en op precies 80% gaat hij weer volle bak exporteren op 12 kW. Denk dat het gewoon een SOC threshold is in combinatie met de prijzen.
Jammer, had vandaag wel weer even richting de 100% gewild. Al het overschot kan dan prima het net op. Dat heeft min of meer hetzelfde effect, behalve dat je batterij even kan balanceren.

[ Voor 7% gewijzigd door Dbm12 op 01-07-2026 13:01 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier vanochtend ook Express auto geladen en batterij naar soc 10%, toen werd er gedwongen geïmporteerd tegen onlogische prijzen tot 30%, nu soc 80%, gedwongen export tegen onlogische (zeg lagere dan vanochtend) prijzen.

Buy high, sell low…… beginnersfout bij handelen.

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:43
Dbm12 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:00:
[...]

Ik denk niet dat het aFRR is. Ik heb nu ook de 80% bereikt en hij gaat per direct exporteren op 12 kW. Op 78% stopt hij weer en op precies 80% gaat hij weer volle bak exporteren op 12 kW. Denk dat het gewoon een SOC threshold is in combinatie met de prijzen.
Jammer, had vandaag wel weer even richting de 100% gewild. Al het overschot kan dan prima het net op. Dat heeft min of meer hetzelfde effect, behalve dat je batterij even kan balanceren.
Zelfde beeld hier, wel met export op 16 kW. (PV 8 a 10kW, restant uit accu) En hier nog geen aFRR actief.

Edit; nu voor de 6e maal sinds 11.50

• Wolly
  • Niet online
Hier ook, soc bereikt 80% en batterij begint te leveren aan het net.
Heeft niets met een aFRR activatie te maken behalve dat ze blijkbaar capaciteit willen vrijhouden.

• jeeedeee
Dbm12 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:00:
[...]

Heb even teruggekeken en je hebt helemaal gelijk Ik was in de war omdat de Zappi meer ging verbruiken en zodoende er niet maximaal geëxporteerd werd. 8)7

Prijzen zijn te hoog voor 100% SoC, wellicht dat ze nog even zakken en dat we richting de 100% gaan maar verwacht van niet.

• ecn1985
Dbm12 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Niet, dat is nog niet geactiveerd. Zie ook
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register

aFRR capaciteit is nog niet aangevinkt. Dit zou ook pas NA aFRR komen.

Wat ik wel jammer vind is dat er verder nog geen enkele communicatie is gekomen uit Balans over wat nu precies de strategie is, niet op basis van uur/dag moment, maar gewoon globaal waar ze nu mee bezig zijn. Bijv de eerste weken oefenen en handmatig vinger aan de pols en ondertussen onder water een A/B test op basis van een AI model die de biedingen inschiet om verschillen te zien.
Maar ook bijv hoe ze nu het model zien qua vergoedingen/kosten en of we nu bijv al 70/30 betalen of dat dit pas ingaat als ze “structureel” (want nu is het mondjesmaat) aFRR aan hebben gezet.

Een simpele email naar het klanten base zou een hoop helpen om gewoon even weer alles scherp te zetten. Zo moeilijk lijkt me dat toch niet….
Het blijft lastig voor @Balans Energie om duidelijk te geven en te communiceren. Hopelijk is de communicatie nav aFRR geen vrijbrief voor Balans om weer 2 maanden geen updates te delen.

Neem de moeite om in elk geval 1x per 4 weken een uur tijd (kan veel sneller) vrij te maken om een update uit te sturen en de klanten welke het vertrouwen geven aan Balans te voorzien van duidelijkheid, updates, planning en informatie.

Op dit moment is er veel onduidelijk over de aFFR status, kosten / verdeling aangezien Balans geregeld hier te vinden is geef hierin duidelijkheid!

Blijf me erover verwonderen, pilot is het niet meer, acteer hier dan ook na en straal professionaliteit uit!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Weer een nieuw probleem hier: de exports schakelingen van de Deye veroorzaken een voltage piek , waardoor de SolarEdge PV uitgaat (252V).

Ik was er al bang voor. Teveel PV hier in de buurt op een oude trafo. Sommige zelfs nog met terugdraaimeter. Nachtvoltage is 238-240V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAMmMyaYwnPfsmadc_Cpq93r6ec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ya1ZgiFVnc5lX2J4fKBEuTwp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 01-07-2026 14:38 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:34:
Weer een nieuw probleem hier: de exports schakelingen van de Deye veroorzaken een voltage piek , waardoor de SolarEdge PV uitgaat (252V).

Ik was er al bang voor. Teveel PV hier in de buurt op een oude trafo. Sommige zelfs nog met terugdraaimeter. Nachtvoltage is 238-240V

[Afbeelding]
Dat is dan een probleem met je eigen solaredge installatie toch? Als het voltage op je P1 te hoog zou zijn dan mag de Deye ook niet terugleveren.

Wel een goed aandachtspunt voor als je denkt aan de aanschaf van de Balans installatie.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Dat is dan een probleem met je eigen solaredge installatie toch? Als het voltage op je P1 te hoog zou zijn dan mag de Deye ook niet terugleveren.

Wel een goed aandachtspunt voor als je denkt aan de aanschaf van de Balans installatie.
Deye staat nog op generic die tot 265V gaat. Volgens mij bij alle installaties tot April.

Load voltage is ook 252+V, p1 voltage is 1,5V lager.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 01-07-2026 14:59 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Deye staat nog op generic die tot 265V gaat. Volgens mij bij alle installaties tot April.
Dan heeft @Balans Energie weer een verbeterslag te maken, de installatie zou immers aan de regels voldoen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien een nadeel met off-grid, dan heb je 2x kabelverliezen die de spanning verhogen.
Zou je hem in 'stand-by' zetten dan zit de groepenkast veel korter op het net.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13
cj1 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:14:

Hoe is het eigenlijk met die andere BE ontwerpfout:

[...]

Software matig is het nodige te compenseren, maar dat heft lang niet altijd de temperatuur verschillen op of bij stapel accu modules met doorlopende interne busbar, dat tussen bovenste en onderste stapel accu module SOC tot wel 30% kan verschillen
Hoe hoger een stapel accu module hoe eerder je een airco met stevige ventilator voor de ruimte nodig hebt om binnen de 25-35 graden voor LFP te blijven.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Hoe hoger een stapel accu module hoe eerder je een eerder een airco met stevige ventilator voor de ruimte nodig hebt om binnen de 25-35 graden voor LFP te blijven.
Dank voor de deeplink naar 8:27 (der Timi is soms wat langdradig).

Aha, eigenlijk wil je dus geen busbar, maar een aansluitblok distributieblok met gelijke kabellengtes richting (a) omvormer(s) en (b) batterij(en).

Voor mij is Mr. Minings 1 dag jonge video een extra aanleiding om de cellen in een geventileerde (chemie)kast te plaatsen, en de ventilatie-aanvoer van die kast aan te sluiten op de afvoer van de huisventilatie net voor de WTW, en de kastafvoer weer door te lussen naar de WTW. Dan is het vervolgens zaak de luchttemperatuur in huis op het nivo "batterij-ideaal" te krijgen.

Afvangen van de Deye (rest)warmteproductie bij warmtevraag in huis (in het koudeseizoen) is daarbij een wens.

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 01-07-2026 15:50 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• jeeedeee
Get!em schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:34:

[Afbeelding]
Hoe is je kabeltraject na je SolarEdge? Om dit probleem te verhelpen heb ik destijds vanaf de hoofdaansluiting de 5x6mm2 vervangen door 5x10mm2 naar mijn onderverdeler(+/- 12 meter). Daarna ga ik met 5x6mm2 naar mijn SolarEdge die hangt praktisch naast mijn onderverdeler, dus ongeveer 1 meter. Scheelde net een paar volt, waardoor het nu minder voorkomt.

edit: ook zonder teruglevering zit je al redelijk op de limiet lijkt het.... dus of een dikkere kabel helpt weet ik niet

[ Voor 6% gewijzigd door jeeedeee op 01-07-2026 15:46 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat bevestigt mijn theorie, hoe verder ik van het net zit, hoe hoger het verlies wordt :)
Bij mij gaat het om 2x 20m, ik verlies tot 5V tussen P1 en de groepenkast (SDM630).
In deze situatie met een SMA tot 4kW op fase 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrrb1QzBzwM_pHaTkqWYJk4sr7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twzlxM7j8dy8L5w457D2nflJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Hoe is je kabeltraject na je SolarEdge? Om dit probleem te verhelpen heb ik destijds vanaf de hoofdaansluiting de 5x6mm2 vervangen door 5x10mm2 naar mijn onderverdeler(+/- 12 meter). Daarna ga ik met 5x6mm2 naar mijn SolarEdge die hangt praktisch naast mijn onderverdeler, dus ongeveer 1 meter. Scheelde net een paar volt, waardoor het nu minder voorkomt.

edit: ook zonder teruglevering zit je al redelijk op de limiet lijkt het.... dus of een dikkere kabel helpt weet ik niet
Op moment van afschakelen zit er 1,5V verschil tussen Deye Grid en de SolarEdge . Met nieuwe kabels win ik dus niks.

• jeeedeee
Get!em schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Op moment van afschakelen zit er 1,5V verschil tussen Deye Grid en de SolarEdge . Met nieuwe kabels win ik dus niks.
Ik snap je niet zo goed, 1,5V is best wat verhoging vind ik. Is de kabel van de Deye naar de meterkast dan ook al 10mm2? Want daar bouw je extra spanning op met de standaard 6mm2 kabel.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:29:
[...]

Ik snap je niet zo goed, 1,5V is best wat verhoging vind ik. Is de kabel van de Deye naar de meterkast dan ook al 10mm2? Want daar bouw je extra spanning op met de standaard 6mm2 kabel.
Deye meterkast is 10mm2, 7m en n daarna meterkast SolarEdge (zelfde traject dus 7m ) is 6mm2.

Maar goed, ik heb op diverse momenten dat voltage sprongen maakt van 4V, die van buitenaf komen. Dus daar is veel meer invloed. Bovendien was dit de eerste dag dat ik dit gedrag zie in 2,5 jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 01-07-2026 18:02 ]

• jeeedeee
Get!em schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:00:
[...]

Deye meterkast is 10mm2, 7m en n daarna meterkast SolarEdge (zelfde traject dus 7m ) is 6mm2.

Maar goed, ik heb op diverse momenten dat voltage sprongen maakt van 4V, die van buitenaf komen. Dus daar is veel meer invloed. Bovendien was dit de eerste dag dat ik dit gedrag zie in 2,5 jaar.
Dat zit wel goed dan. Hopelijk was het eenmalig en komt het niet heel veel vaker voor.

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 20:25
Weten we al wat de gemiddelde dagelijkse opbrengst is van aFRR?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mitchelllll schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:33:
Weten we al wat de gemiddelde dagelijkse opbrengst is van aFRR?
Nee. Simpelweg omdat het zo te zien nog in testfase is en alleen op kantoor uren draait. Laatste dag was 26 juni met wat vermeldingen van aFRR in sommige kwartieren op t dashboard, maar er staan geen “deals” of andere bijzonderheden qua inkomsten. De inkomsten zijn vooralsnog gelijk aan die van de onbalansmarkt prijs.

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 20:25
Get!em schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Nee. Simpelweg omdat het zo te zien nog in testfase is en alleen op kantoor uren draait. Laatste dag was 26 juni met wat vermeldingen van aFRR in sommige kwartieren op t dashboard, maar er staan geen “deals” of andere bijzonderheden qua inkomsten. De inkomsten zijn vooralsnog gelijk aan die van de onbalansmarkt prijs.
Bedankt. Ik overweeg nog steeds om het zelf te gaan financieren namelijk.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mitchelllll schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Bedankt. Ik overweeg nog steeds om het zelf te gaan financieren namelijk.
Wat wil je zelf financieren?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• cj1
  • Niet online

cj1

paQ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Ze worden al enige tijd diagonaal aangesloten. En bij meer dan 3 modules is er een onderlinge diagonale aansluiting voor de meest gelijkmatige distributie.
Misschien bedoel je "de meest gelijkmatige distributie" tegen de laagste kosten.

Zelfs een busbar kruislings diagonaal aangesloten zorgt niet voor de meest gelijkmatige distributie.

Een distributieblok (de naam zegt het al) in combinatie met gelijke kabellengtes zorgt volgens mij in absolute zin voor de meest gelijke distributie, kost dan ook £123.09 ex. BTW per stuk voor 587A (bij ΔT=10K derating tot 0,47×I-Nominaal(=1250A)). Voor de 240A van 1 Deye 12K volstaat een paar maatjes kleiner: € 72,53 incl. btw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0yAac9jydPgB-l-K5tJRW_6z10=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aAN1hFjBpuzAKymL5TgOESDa.jpg?f=user_large
Tot 6 contacten, 50 mm² én 85ºC bij 320A (ΔT≅25K bij 240A) kan het nog veel voordeliger in blauw en rood: € 12,18 respectievelijk € 13,45 incl. btw

[ Voor 25% gewijzigd door cj1 op 01-07-2026 23:09 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gemiddeld 60% hogere day ahead prijzen in juni in vergelijking met juni 2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j9_z3D7AKMcXqt4CgL8n-VdQBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tcf52OMpFeLSpTLH7Ba8grI.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat dus 11 cent gemiddeld kaal.

Op mijn dashboard van balans staat (tot 29juni) dat mijn persoonlijke gerealiseerde inkoop 2,5cent was en verkoop 19,7cent kaal.

Toch best een prima resultaat.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Software matig is het nodige te compenseren, maar dat heft lang niet altijd de temperatuur verschillen op of bij stapel accu modules met doorlopende interne busbar, dat tussen bovenste en onderste stapel accu module SOC tot wel 30% kan verschillen
Hoe hoger een stapel accu module hoe eerder je een airco met stevige ventilator voor de ruimte nodig hebt om binnen de 25-35 graden voor LFP te blijven.
Waar komt die temperatuur grens vandaan? Eerder werd hier er namelijk over gesproken dat er onder de 45 graden Celsius niks aan de hand is.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

The Legend

*Plop*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfcU0bR2EnN4EDvqphyEIoDNlQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxDPrgZ47ONtvesRnw6TGUF0.jpg?f=fotoalbum_large

Met dank aan @Djordy1997 _/-\o_

Nu alleen de vraag of de fans genoeg doen. Hij was lekker aan het exporteren begin van de avond en toen bleven de Deye fans wel steeds weer aan gaan. Zou kunnen dat de omgevingstemperatuur gewoon te hoog blijft.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
Sja, naja... je omgevingstemperatuur daalt er precies niets door natuurlijk :+
Het wordt alleen eerder weggeleid van de Deye.
De warmteontwikkeling (en verlies) blijft natuurlijk gelijk.

• cj1
  • Niet online

cj1

@paQ Misschien een ai eens wat proberen te laten berekenen, als ik een bocht element aan de rechterzijde (een stukje) naar beneden laat gaan.

Als de Deye zo warm is/wordt aan de voorzijde, waarom niet daar een soort kap vóór maken om bij die voorkant wat extra trek te krijgen? Qua vorm zoiets als in groen geschetst hieronder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeorBVm_HLsgMiHXFlNfgZ5fM7w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IR37ofUoMAdMnNPnt6uTcZ60.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 02-07-2026 00:16 ]

• paQ
Het zit met name rechts voor in het midden.
Als de grootste hitte weg is naar buiten, kan hij best wat warmte aan de ruimte afstaan.

Ik heb het kanaal opnieuw gemaakt met betere aansluiting en overhang rechts.

Maar doelde meer hierboven op dat fans op de deye de pluim eerder doen verspreiden. Maar er is evenveel warmteontwikkeling.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 02-07-2026 00:16 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13
zunrob schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:25:
[...]
Waar komt die temperatuur grens vandaan? Eerder werd hier er namelijk over gesproken dat er onder de 45 graden Celsius niks aan de hand is.
Voor de korte termijn niet.
Maar als 25 graden de optimale temperatuur is voor minimale chemische reacties die ten grondslag liggen aan calendar aging, dan is Arrhenius vergelijking van toepassing voor de chemische reactie, die komt neer op dat elke 10 graden de reactiesnelheid verdubbelt of te wel aantal cycles halveert.

In meeste datasheets vind je dan ook twee cel lives
Zoals Eve LF280k (B-versie) voor 20% degradatie
25 graden ≥6000 cycles @ 0,5C/0,5C
45 graden ≥2500 cycles @ 0,5C/0,5C
In de praktijk wordt end cel life bepaald door de interne weerstand omdat je cel niet standaard constant met 0,5C gebruikt, die de interne warmteproductie bepaald en de kern temperatuur van de cel.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1 ... 9 ... 32 Laatste