• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Nou zal mij benieuwen of BE het vandaag aandurft om “goedkoper” in te kopen en vanavond te gokken op hogere prijzen op de onbalansmarkt. De zon zal vandaag niet veel accu’s gaan laden.

Ik hou wel van een gokje dus ik ben benieuwd of ze meedoen ermee ;-)

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:50
Sorrie als mijn vraag al eens is beantwoord (ik kan het zo snel niet vinden),

Hoe wordt het eigen verbruik gemeten? en kan ik dat eenvoudig in Home assistant integreren of moet ik voordat ze alles komen plaatsen een SDM630 aanschaffen zodat ze deze tussen de load en het huis kunnen plaatsen zodat deze alleen het huisverbruik en overschot PV meet zoals in het verleden de slimme meter deed zonder thuisaccu. Zoals ik kan zien in de reacties is er natuurlijk je eigen account op balans energie waar je het e.e.a. kunt zien maar ik wil natuurlijk onafhankelijk van derde ook zelf kunnen meten wat mijn huis daadwerkelijk verbruikt. ;)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkga schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:40:
Sorrie als mijn vraag al eens is beantwoord (ik kan het zo snel niet vinden),

Hoe wordt het eigen verbruik gemeten? en kan ik dat eenvoudig in Home assistant integreren of moet ik voordat ze alles komen plaatsen een SDM630 aanschaffen zodat ze deze tussen de load en het huis kunnen plaatsen zodat deze alleen het huisverbruik en overschot PV meet zoals in het verleden de slimme meter deed zonder thuisaccu. Zoals ik kan zien in de reacties is er natuurlijk je eigen account op balans energie waar je het e.e.a. kunt zien maar ik wil natuurlijk onafhankelijk van derde ook zelf kunnen meten wat mijn huis daadwerkelijk verbruikt. ;)
In principe geeft de Deye via Solarman best veel door:
  • Grid Power
  • External CT Power (en load energy)
  • Load Power (in veschillende varianten)
  • PV Power (direct op Deye aangesloten PV)
  • Imported en Exported Energy
  • De Solarman integratie in HA berekend dan ook nog de verliezen qua energy. Dat gaat niet altijd goed, maar is een goede indicatie met onderschatting.
Het is prima mogelijk om die power riemanleft te integreren naar energy en daar je huisverbruik uit te destilleren icm de P1 data. Echter zijn de Power waardes van de Deye nogal eens afwijkend, of komen modbus commando's niet goed door en heb je 80MW of -80MW waardes.

Een eigen meter op P1 en aanvullend in meterkast kan helpen betrouwbare data te krijgen.

Heb je een offgrid installatie, dan kun je een eigen meter (laten) plaatsen tussen de ATS/Schakelaar en je hoofdschakelaar meterkast. Ikzelf heb daar een 3fase HomeWizard zitten (en een SolarEdge Inline meter vanuit het verleden).

Heb je een non-offgrid installatie dan zit je meterkastgroepen en de batterij parallel en moet je even kijken hoe je die extra meter plaatst zodanig dat hij alle verbruiksgroepen afdekt en niet die van de batterij meeneemt.

Heb je PV op de meterkast AC huiszijde aangesloten, zul je die ook nog moeten verrekenen, en dus de productie energy daarvan moeten hebben via de PV omvormer. Heb je PV op de Deye, dan zit dat aan de batterij kant.

Ikzelf heb offgrid installatie, en dus kon ik mijn eigen Sankey maken met alle inputs en outputs.

De huis uit en huis in, zijn de waardes vanuit mijn HomeWizard die dus tussen Meterkast en Batterij in zitten. Ik beschouw de batterij dus buiten mijn huis.

Meest links zijn alle inkomende bronnen. Middelste huis in/uit is exacte meting, rechterkant is dus alles wat ergens heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g4iu5U9-nTDifUq4Khlc27mIoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0SE8PGQq4N8c01EkZiIkvCXb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 10:00 ]

• Dirkga
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:56:
[...]

In principe geeft de Deye via Solarman best veel door:
  • Grid Power
  • External CT Power (en load energy)
  • Load Power (in veschillende varianten)
  • PV Power (direct op Deye aangesloten PV)
  • Imported en Exported Energy
  • De Solarman integratie in HA berekend dan ook nog de verliezen qua energy. Dat gaat niet altijd goed, maar is een goede indicatie met onderschatting.
Het is prima mogelijk om die power riemanleft te integreren naar energy en daar je huisverbruik uit te destilleren icm de P1 data. Echter zijn de Power waardes van de Deye nogal eens afwijkend, of komen modbus commando's niet goed door en heb je 80MW of -80MW waardes.

Een eigen meter op P1 en aanvullend in meterkast kan helpen betrouwbare data te krijgen.

Heb je een offgrid installatie, dan kun je een eigen meter (laten) plaatsen tussen de ATS/Schakelaar en je hoofdschakelaar meterkast. Ikzelf heb daar een 3fase HomeWizard zitten (en een SolarEdge Inline meter vanuit het verleden).

Heb je een non-offgrid installatie dan zit je meterkastgroepen en de batterij parallel en moet je even kijken hoe je die extra meter plaatst zodanig dat hij alle verbruiksgroepen afdekt en niet die van de batterij meeneemt.

Heb je PV op de meterkast AC huiszijde aangesloten, zul je die ook nog moeten verrekenen, en dus de productie energy daarvan moeten hebben via de PV omvormer. Heb je PV op de Deye, dan zit dat aan de batterij kant.

Ikzelf heb offgrid installatie, en dus kon ik mijn eigen Sankey maken met alle inputs en outputs.

De huis uit en huis in, zijn de waardes vanuit mijn HomeWizard die dus tussen Meterkast en Batterij in zitten. Ik beschouw de batterij dus buiten mijn huis.

Meest links zijn alle inkomende bronnen. Middelste huis in/uit is exacte meting, rechterkant is dus alles wat ergens heen gaat.

[Afbeelding]
off-grid erbij genomen, dus een sdm530 (3f mid meter van homewizard in dit geval) is wel wenselijk net voor de bestaande meterkast vanaf de ats. dat vermoeden had ik al. en dan die mid meter in HA als hoofdaansluiting aanwijzen neem ik aan? de Enphase wordt al via eveneens een sdm630 gemeten wat er werkelijk aan bruikbare opwek is en in HA als PV bron opgegeven.

Toppie dan vlak voordat ze komen die 3f meter bij Homewizard bestellen en vragen of ze die er meteen tussen hangen.

bedankt voor jouw uitgebreide antwoordt Get!em d:)b (y) ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De draden die nu boven in je HS zitten (dus je huis voeden) zullen op de "eigen" energiemeter moeten komen.
De fake-ATS voedt de eigen energiemeter.

Dan blijft alles werken als je in bypass gaat via de ATS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je-xTpdAC_2aPYZPB9I9oLz_-R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AMWToAZLyVufMj4wRv6LkVpM.png?f=fotoalbum_large

"Home" is mijn eigen Eastron 72D
De rode streep is de P1
De Deye energy losses is die van Solarman

Oja... @Dirkga
Ik heb mijn PV aangesloten voedend op de HS en de Eastron, zodat die niet door de 72D gemeten wordt.

[ Voor 58% gewijzigd door Ronald op 30-06-2026 10:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Goed dat je de Enphase al meet want die verstoort je verbruik (maakt het negatief of 0).
Dat kan HA wel oplossen als alle meters tenminste synchroon binnen komen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dirkga schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:36:
[...]

off-grid erbij genomen, dus een sdm530 (3f mid meter van homewizard in dit geval) is wel wenselijk net voor de bestaande meterkast vanaf de ats. dat vermoeden had ik al. en dan die mid meter in HA als hoofdaansluiting aanwijzen neem ik aan? de Enphase wordt al via eveneens een sdm630 gemeten wat er werkelijk aan bruikbare opwek is en in HA als PV bron opgegeven.

Toppie dan vlak voordat ze komen die 3f meter bij Homewizard bestellen en vragen of ze die er meteen tussen hangen.

bedankt voor jouw uitgebreide antwoordt Get!em d:)b (y) ;)
Nee, in HA energy board is de nieuwe HW3F niet de hoofdmeter. Tenminste, dat is mijn keuze. Als je dat wel doet, kun je in het energyboard je batterij niet configureren (want buiten je huis systeem). Ik heb gekozen om gewoon de p1 als hoofdmeter te houden in energyboard en de batterij ook te configureren. vervolgens heb ik de verliezen als "verbruiker" gedefinieerd.
Je krijgt dan een aardige indicatie in het Energy board.

In HA zul je wat trucs moeten uithalen om zo'n overzicht als ik ervan te maken. Die staat dus los van het Energy Board, maar werkt wel net zo goed en gebruikt ook de periode-selector ervan.

Ik gebruik daarvoor de HA Sankey via HACS waarin je je eigen energie systeem modelleert met dus die HW3F er nog bij tussen voor exacte consumptie waardes (omdat dus die van HA default energy niet goed werkt in onze offgrid met die extra meter).

Evenals in EVCC als je die hebt.

En inderdaad, ik heb gewoon de HW3F aan de monteurs van balans gegeven, met het verzoek die ertussen te zetten. Je krijgt wat kosten via de meerwerklijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 10:49 ]

• Dirkga
Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:43:
Goed dat je de Enphase al meet want die verstoort je verbruik (maakt het negatief of 0).
Dat kan HA wel oplossen als alle meters tenminste synchroon binnen komen.
in HA zie ik nu dit omdat ik nagenoeg alles in huis realtime monitor, en dat graag wil blijven doorzetten, waardes via via zoals van de Deye e.d. vertrouw ik niet vandaar ook destijds de SDM630 op mijn enphase systeem en op mijn hele oude mastervold systeem dat nog maar goed is voor 500kWh per jaar zit er een 1 fase variant op. :P ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYklm5F3SABtj-5yTYiU4JYYqTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWo1dyEmBwc6G2IwtHCdXivP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP2vYgq0VqFoz-wd-EbtM3MyGEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/co1YvdbE2dO3vtFSk9v9BLxL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Dirkga op 30-06-2026 11:02 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:41:
De draden die nu boven in je HS zitten (dus je huis voeden) zullen op de "eigen" energiemeter moeten komen.

[Afbeelding]

De rode streep is de P1

Oja... @Dirkga
Ik heb mijn PV aangesloten voedend op de HS en de Eastron, zodat die niet door de 72D gemeten wordt.
En zo zie je maar, dat het voor ieder net even anders moet om dit juist te rekenen/tonen in overzichten.

• Ronald
  • Nu online
@Get!em Je hebt wel een mooie met de imprt en export zo expliciet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dirkga
Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:41:

[Afbeelding]

De rode streep is de P1

Oja... @Dirkga
Dank je Ronald ;) oke wat is de gedachte om de PV niet door de 72D te laten lopen? ;)

• Ronald
  • Nu online
Omdat dat mijn huisverbruiksmeting verstoort ;-)
Nu heb ik het direct, in plaats van afgeleid uit 2 waardes.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
@Get!em Je hebt wel een mooie met de imprt en export zo expliciet ;-)
Ik moest de knoop vooraf ook even ontwarren. HA default energydashboard gaat puur uit van consumptie, en dus alleen inkomende stroom.

Daarom heb ik in de HA Sankey integratie die extra 2 lagen toegevoegd, zodat ik gemeten waarden in/uit huis kon modelleren en ook de uitgaande stroom van energie Battery Charge en Export in de sankey terug kon zien. Tevens zie je dat de opgetelde waarden alsnog niet goed komen terwijl de meeste waardes niet berekend zijn, maar gemeten, en daarmee duidelijker dat er nog verliezen zijn die niet gerapporteerd worden door de Solarman. 1 daarvan zit in de faseomzetting (PV AC via Load Uit naar Deye, en weer terug naar Load In het huis in, Direct in/uit, deze waarde loopt bijv enorm op als ik 1 fase solarladen doe met de auto, terwijl PV productie op 3 fases zit) en de andere zit in verschil tussen battery charge en battery discharge.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 11:05 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ey.... waarom pakten we die 40 cent (kaal) net niet qua export? Geen regeltoestand, prima vergoeding en soc boven de 40%. Had ook prima een aFRR kunnen worden toch?

• Ronald
  • Nu online
Ik sta SOC 28%... maar die 40ct had wat mij betreft er wel uit gemogen...

Maar het opregelvermogen was maar enkele 10-tallen MW... wellicht is dat een factor?

• Dirkga
Hmmm........................

Ik zie al wel dat ik straks nog wel wat moet gaan uitpluizen en sleutelen om het allemaal goed visueel te krijgen.

Toch maar eens gaan verdiepen in de HACS, ik heb dat altijd kunnen vermijden omdat het meeste wat ik doe binnen HA met de standaard integraties die via de Gui te implementeren zijn voor mij voldoende waren.

Maar in ieder geval zowel Get!em alsook Ronald heel veel dank voor jullie antwoorden hier kan ik absoluut mee verder. (y) ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:07:
Ey.... waarom pakten we die 40 cent (kaal) net niet qua export? Geen regeltoestand, prima vergoeding en soc boven de 40%. Had ook prima een aFRR kunnen worden toch?
Anotherone -15 cent, regeltoestand afregelen, en er is geen batterij actie.... wat een passiviteit? Mijn automation voor PV afschakelen wordt zelfs getriggerd door de prijs nu....

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 11:31 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Anotherone -15 cent, afregelen, en er is geen batterij actie.... wat een passiviteit?
Dat is inderdaad vreemd.. Wellicht hebben ze vandaag gekozen om op een andere markt te opereren?

• Ronald
  • Nu online
Bij mij heeft hij wel die -15ct gepakt... Wel een rare, uit het niets naar 500MW afregelen... Iemand de verkeerde aan-knop ingedrukt?
AFRR "binnenkort"

En nu opregelen tegen nog steeds -15ct... succes daarmee Tennet 8)7
(Slaat uiteindelijk wel om naar +15)

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 30-06-2026 11:34 ]

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:07
Hier gelukkig zowel de export en import piek gewoon meegepakt. Ik had gehoopt vanaf 1 juli vol mee te kunnen gaan doen met aFFR en eindelijk eens te kunnen gaan ervaren waar het hele verdienmodel van BE op gebaseerd is.

Hopelijk binnenkort een update

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:31:
Bij mij heeft hij wel die -15ct gepakt... Wel een rare, uit het niets naar 500MW afregelen... Iemand de verkeerde aan-knop ingedrukt?
AFRR "binnenkort"

En nu opregelen tegen nog steeds -15ct... succes daarmee Tennet 8)7
(Slaat uiteindelijk wel om naar +15)
Ok, dat wordt nu natuurlijk wel onhandig vergelijken. Sommigen in aFRR, sommigen niet in aFRR. Van degene wel in aFRR wordt de actie per installatie anders.

Vandaag is het geheel passief hier, geen imports, geen exports tot nu toe. Prognose op balansdashboard is dat ik niet boven de 60% ga komen.

Edit terwijl ik dit typ een aFRR export actie bij 10 cent kaal.... en een verwachte regeltoestand 2 (die voor aFRR niet uitmaakt...).

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:21
Hier alleen begin van de ochtend wat imports omdat ik de accu leeg had getrokken met de auto... Net wel een kortstondige aFRR activatie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n509zzhzXlaMJbt6tdP65Y0ruEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vwgB0glIXsENCjtuK7YVPbF.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tasteless schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:53:
Hier gelukkig zowel de export en import piek gewoon meegepakt. Ik had gehoopt vanaf 1 juli vol mee te kunnen gaan doen met aFFR en eindelijk eens te kunnen gaan ervaren waar het hele verdienmodel van BE op gebaseerd is.

Hopelijk binnenkort een update
Tot nu toe is dus zonder aFRR nog onbalansprijs gebaseerd en pak je dus automatisch deze piekjes low/high wel mee.

Hier met aFRR pak je ze niet mee, en als je ze meepakt slechts op beperkte kracht. De export net, was 8kW.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ze zijn lekker aan het aFRR spelen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4id0mewbvif0jFqwJZHhA1IqFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KKv3H36i2ZW37ydw0ncd15e.jpg?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:18
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:02:
Ze zijn lekker aan het aFRR spelen…

[Afbeelding]
Ja zie hier ook wat gebeuren, heb tot op heden nog niets gezien bij de resultaten 'deals' dacht dat daar de aFRR opbrengt getoond zou worden? Of is dit nog in ontwikkeling?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

€3,18

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nog geen actie helaas.
Misschien op :51?

Edit) begint nu *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 30-06-2026 14:51 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51
Hier was al een activatie aan de gang, net aan het afronden, 1 - 2 minuten mee kunnen pikken :D
(3,16 :P )
Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Nog geen actie helaas.
Yes sir!

[ Voor 29% gewijzigd door blue eyes op 30-06-2026 14:51 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:41
ik heb de volle 5 min mee gepakt zo te zien :)

Nu nog steeds exports as we speak.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Nog geen actie helaas.

Edit) begint nu *O*
Begint op :51 bij €0,50.....

Wat logisch was, want aFRR opregelen geactiveerd vermogen was 560MW op 14:47, en biedprijsladder was daarop €500/MW. Pas bij 600MW opregelen was het €3190 en dat is niet geactiveerd.

Tenergy zat dus fout qua prijs.

Biedprijsladder

Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 15:00 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Begint op :51 bij €0,50.....

Wat logisch was, want aFRR opregelen geactiveerd vermogen was 560MW op 14:47, en biedprijsladder was daarop €500/MW. Pas bij 600MW opregelen was het €3190 en dat is niet geactiveerd.

Tenergy zat dus fout qua prijs.

Biedprijsladder

Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services
Is de voorspelde onbalansprijs op tenergy volgens jou ook niets anders als de prijs die uit de biedladder komt nav gevraagd vermogen?

En zoja, dit vraag ik mij dan af, is het enige voordeel van de huidige aFRR accreditatie dan ook niet dat de MWh prijs anders is (want dat is hij niet) maar juist wel dat eventueel niet aan die 9 minuten blokken en regeltoestand 2 vastzit? Die blokken lijken nu wel nog gebruikt te worden trouwens.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Is de voorspelde onbalansprijs op tenergy volgens jou ook niets anders als de prijs die uit de biedladder komt nav gevraagd vermogen?
Dat is wat ik er uit afleid en zoals ik de uitleg gelezen heb. Maar weet niet zeker of het waar is.

Je ziet iedere keer dat tenergy een prijs inchatting doet obv potentieel geactiveerd vermogen en de biedprijsladder. Het geactiveerd vermogen veranderd met de minuut, dus je kunt daar de curve binnen die ISP op plotten. Volgens mij maakt tenergy een schatting of een snel stijgende activatie van vermogen ook doorschiet.
En zoja, dit vraag ik mij dan af, is het enige voordeel van de huidige aFRR accreditatie dan ook niet dat de MWh prijs anders is (want dat is hij niet) maar juist wel dat eventueel niet aan die 9 minuten blokken en regeltoestand 2 vastzit? Die blokken lijken nu wel nog gebruikt te worden trouwens.
Zoals ik het lees, is het precies dat: niet meer gokken op de prijs, maar obv geactiveerd vermogen precies die (hoogste) prijs krijgen van de biedladder, ook al wordt het RT2. Eventueel te hoge of te lage prijzen (zoals tenergy dat weergeeft) worden dan ook niet gebruikt voor activatie reactief (passief onbalans), maar je bent proactief betrokken bij die activatie (aFRR).

Maar goed, het is met name deductie van hoe het werkt op basis van tekst en grafieken en ik zit niet in de materie.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste