Schoollaptop voor brugklasser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn zoon gaat komend schooljaar naar de brugklas. Nu is er een BYOD beleid en hebben we bedacht dat hij een redelijk knappe laptop kan krijgen van ons als start.

Wat is je budget?
Nu heb ik een budget hiervoor wat tussen de 1000-1200 ligt. Meer is niet de bedoeling. Het budget is zonder randapparatuur

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat (semi)dagelijks mee naar school, en moet bij voorkeur natuurlijk een schoolperiode (+/-4 jaar) minimaal mee gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben al even aan het zoeken, maar de best-buy guide laptops lijken steeds te veel gestegen, of niet meer te koop te zijn.
Op dit moment kijk ik nu naar een van deze 2

HP Victus of een Acer Nitro
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2225486;2235924/

Schermen kleiner als 14,5 inch vind ik niet een optie, het liefst 15,6 tot 17 inch, afhankelijk van gewicht, en een Numpad heeft een streepje voor.

Een aanraakscherm is niet nodig.

Ik verwacht licht gamegebruik, vandaar toch een aparte GPU. Mogelijk als hij wat bijbaantjes gaat doen dat hij zelf maar een echte gamepc kan gaan maken.

Mis ik hiermee nog belangrijke opties? Of is het beter te wachten tot mogelijke 'back to school' acties

Alle reacties

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52
Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze. De school van mijn dochter had een deal met https://rentcompany.nl/bestellen

Dit ziet er goed uit maar ik vond de prijs te hoog voor wat je er voor kreeg. Ik heb uiteindelijk voor haar een 2e handse Lenovo T14 gekocht en deze doet het nu nog steeds erg goed.

Als ik naar jouw optie kijk, die HP Victus dan vraag ik mij ten eerste af waarom 24gb ram? Dit is voor de middelbare school echt niet nodig. Verder valt bij mijn dochter op hoe zwaar de boekentas is :-) Ik zou dus zeker kijken naar het gewicht van de laptop.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:35
Gewicht is inderdaad een punt, mijn dochter is heel blij dat ze een 14" heeft en niet groter. Een 15.6/16" past ook niet in elke tas. Mocht het toch een 16" moeten zijn, mijn vrouw heeft een Lenovo Thinkbook 16 (G6, begin vorig jaar gekocht), dat is een fijne laptop met goed toetsenbord, Numpad en 16:10 scherm.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29
Ik zou echt voor kleiner dan 15 Inch gaan. Zelf vind ik 15,6 op zich wel mee te nemen. Maar ik ben 1,95m en ga met de auto naar mijn werk (en draag mijn tas dus hooguit van en naar de parkeerplaats en terug). 17 Inch is ronduit belachelijk voor een schoollaptop. Houd er ook rekening mee, dat groter ook kwetsbaarder wordt (grotere hefboom wanneer je wat raakt, en het steekt altijd uit t.ov. de rest wat in zijn tas zit).

Daarnaast, door voor een gamelaptop te gaan, lever je behalve draagbaarheid (ze zijn er niet onder de 15,6 Inch) ook in op bouwkwaliteit. Het ding gaat dus echt kwetsbaarder zijn.

Dus mijn advies: Koop een 14 Inch kantoorlaptop, bijvoorbeeld deze:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 14ARP10 (83HT003MMH)
en leg de rest bij een Playstation/die game PC waar hij zelf voor gaat sparen.

Of ga voor nog iets goedkoper (maar geen volledig alu behuizing), zoals ik zojuist in een ander topic (met iets minder budget) heb voorgesteld.

iRacing Profiel

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
Hier vandaag ook bericht gekregen en een link naar zo'n bedrijf. Die hebben het dan voor best een bedrag over een laptop die met een naar mijn idee Intel N200 CPU moet zijn en 11 inch.

Die van @Wild Chocolate vind ik wel een nette trouwens.
Ben het erover eens om niet een te grote laptop mee te geven. Voor thuis kan een scherm ook prima zijn om beter te kunnen werken. Ga ik hier met onze dochter ook doen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

Ik doe zelf alles op een 13"3 en een 14" laptop. En dat gaat prima.
Bij schoollaptops lijken mij 3 dingen belangrijk:
1) Bouwkwaliteit (dus zit je al snel in een zakelijke lijn)
2) Accuduur (moet de dag door kunnen komen zonder bijladen) en dus 2a) verbangbare accu.
3) Afmetingen/gewicht. Hoe groter de laptop, hoe kleiner de rest van het schooltafeltje (of zijn dat al volwaardisge zit/sta bureaus tegenlwoordig? Ben bang van niet)

eventueel 4: mat glas ipv reflectief als er veel ramen en TL balken zijn.

Edit; en de lenovo van @Wild Chocolate tikt alle boxjes aan, mat scherm, aftermarket (dus waarschijnlijk ook wel originele) accu's zijn te koop lijkt het.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 18-06-2026 16:40 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29
@Arunia Die verhuurconstructies zijn volgens mij vooral handig als er ook vervangings- en reparatieservice op school bij zit. Dan betaal je vooral voor een stuk ontzorging.

Qua prestaties is het meestal niet geweldig. Maar als de laptop onverhoopt sneuvelt, heb je doorgaans wel zonder gedoe een andere.

iRacing Profiel

• franssie

franssie

Save the albatross

Wild Chocolate schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:35:
@Arunia Die verhuurconstructies zijn volgens mij vooral handig als er ook vervangings- en reparatieservice op school bij zit. Dan betaal je vooral voor een stuk ontzorging.

Qua prestaties is het meestal niet geweldig. Maar als de laptop onverhoopt sneuvelt, heb je doorgaans wel zonder gedoe een andere.
Klopt, maakt ook uit of de laptops beheerd worden door school, waarbij een leenlaptop uit een contract dan makkelijker is dan een oude van papa of mama. Dat blijft een risico inschatting. Neefje van me moest een iPad en de via school route met garantie was 200 duurdan dan zelf doen. En hij heeft geen technische ouders, dus die geadviseerd het wel via school te kopen. Maar soms zijn ze via school 2x zo duur en als je dan een niet al te lomp puberkind hebt (schijnen te bestaan) kan je wel wat geld besparen met BYOD.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Je hebt zo'n bakbeest niet alleen in je rugzak zitten. Maar ook op je toch al kleine tafeltje. Dat is de reden dat die schoollaptops 11" zijn.

Ik zou voor iets van rond de 13" gaan. En ook vooral niet zo duur.. goede kans dat er iets mee gebeurt en dan is dat prettiger met een goedkopere dan met een duurdere. De sweet spot ligt wat mij betreft bij een gebruikte business laptop met een nieuwe accu erin. Voor zeg 350 euro ben je een eind.

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:29
Mijn zoontje is is begin dit schooljaar naar de middelbare school gegaan.

Zijn school bood ook de optie aan om via Rentcompany een laptop te leasen/kopen met vervangings/reparatieservice. Wij hebben hier wel gebruik van gemaakt vanwege het ontzorgen.

Als de laptop stuk gaat dan kan hij deze direct omruilen op school. Sommige toetsen worden namelijk via de laptop afgenomen, als die stuk is dan kan ik moeilijk even snel een vervanger regelen.

Als ik zie wat mijn zoon soms meeneemt zoals boeken, etui, lunch box, fles water, gymspullen, calculator, (regen)jas, dan 13" is groot zat.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ik heb dit ooit voor mijn zoon gedaan en een Lenovo X1 gedaan (wiskundestudent). Die draait nog steeds na nu precies 8 jaar. Hij was daar heel blij mee en nooit enig probleem mee gehad (en enige jaloerse blikken van klasgenoten).

Over schermgrootte e.d. zou ik zeker ook je zoontje betrekken, hij moet het meesjouwen en gebruiken. De mijne was happy met 13" en heeft zelfs nooit een losse muis gebruikt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
Boeryepes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:52:
ik heb dit ooit voor mijn zoon gedaan en een Lenovo X1 gedaan. Die draait nog steeds na nu precies 8 jaar. Hij was daar heel blij mee en nooit enig probleem mee gehad (en enige jaloerse blikken van klasgenoten).

Over schermgrootte e.d. zou ik zeker ook je zoontje betrekken, hij moet het meesjouwen en gebruiken. De mijne was happy met 13" en heeft zelfs nooit een losse muis gebruikt.
Dit: refubished zakelijk afgeschreven 13 misschien 14 inch met alu behuizing. Deze zijn er al voor 2-300 euro. Geen consumenten laptop doen, deze zijn zwakker en veel te groot. Je krijgt zeker spijt.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
Rob-T6 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:57:
Wat ga je met je laptop doen?

Schermen kleiner als 14,5 inch vind ik niet een optie, het liefst 15,6 tot 17 inch, afhankelijk van gewicht, en een Numpad heeft een streepje voor.
Dit zag ik nog niet eens. Dit vind jij geen optie, maar 17 inch serieus probeer er eens 1 dagelijks mee te nemen in je schooltas. Dus niet laptop tas, nee schooltas.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Rob-T6 en al een keuze gemaakt?

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Er is nog geen keuze gemaakt, de zaken als schermgrootte is inderdaad wel in overleg gegaan natuurlijk.
Vanuit school hebben we ook net de folder gehad voor de laptops welke via hu te leveren zijn, al dan niet met service pakketten, maar Hier heb ik nog geen tijd voor gehad.

Hij zit nu achter de laptop van mij en is wat dat betreft gewend aan het formaat en gewicht.

Nog een week of 2 en dan is alle drukte voorbij en gaan we zien :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
Wild Chocolate schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:35:

Dat zit er inderdaad bij. Maar vind wat ze krijgt voor dat geld wel echt erbarmelijk qua prestaties. Weet ook nog niet of ze hem thuis voor prive dingen gaat gebruiken met af en toe een spelletje. Gelukkig nog wel even de tijd hiervoor. Refurb is wellicht ook een idee en in het geval de laptop stuk gaat, dan neemt ze de mijne maar mee (surface book 3), maar die is iets groter.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 16:28

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Even meeliften want ook hier een informatie gehad vanuit het bekende verhuurbedrijf.
De optie die wordt aangeboden is een Lenovo 11" met touchscreen en Intel N150 processor.
Aan de ene kant koop ik hem natuurlijk liever zelf, maar aan de andere kant als er iets mee is krijg je wel een andere en de support op school is ook beter. En op zich is zo'n compact apparaat natuurlijk prima voor schoolwerk. Meer hoef je er ook niet mee te doen.

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:35
Support via school kan ook een nadeel zijn. Bij mijn dochter op school worden op dit moment alle schoollaptops gedwongen opnieuw geïnstalleerd i.v.m. een nieuw ICT systeem en zit de helft van de kinderen aan het begin van de toetsweek zonder computer. Met haar zelf beheerde laptop heeft ze daar geen last van.

Een N150 apparaat klinkt wel erg basic, ik vraag me af of je daarop bijv. Roblox fatsoenlijk kunt draaien.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:06
Ook nog een optie waar je naar kan kijken is de Framework laptop 12(of 13) :

Framework laptop 12

Kan je zelfs samen in elkaar zetten en tot in de puntjes uitzoeken welke onderdelen en kleuren de laptop krijgt! :P

Een 'alternatievere' optie zou ook een Thinkpad T480 met 72+24 Wh batterijen kunnen zijn. Oerdegelijke dingen :)

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:57
Ik zou hier ook even naar kijken: [MacBook Neo] Ervaringen & Discussie
Pagina: 1