Schoollaptop voor brugklasser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn zoon gaat komend schooljaar naar de brugklas. Nu is er een BYOD beleid en hebben we bedacht dat hij een redelijk knappe laptop kan krijgen van ons als start.

Wat is je budget?
Nu heb ik een budget hiervoor wat tussen de 1000-1200 ligt. Meer is niet de bedoeling. Het budget is zonder randapparatuur

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat (semi)dagelijks mee naar school, en moet bij voorkeur natuurlijk een schoolperiode (+/-4 jaar) minimaal mee gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben al even aan het zoeken, maar de best-buy guide laptops lijken steeds te veel gestegen, of niet meer te koop te zijn.
Op dit moment kijk ik nu naar een van deze 2

HP Victus of een Acer Nitro
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2225486;2235924/

Schermen kleiner als 14,5 inch vind ik niet een optie, het liefst 15,6 tot 17 inch, afhankelijk van gewicht, en een Numpad heeft een streepje voor.

Een aanraakscherm is niet nodig.

Ik verwacht licht gamegebruik, vandaar toch een aparte GPU. Mogelijk als hij wat bijbaantjes gaat doen dat hij zelf maar een echte gamepc kan gaan maken.

Mis ik hiermee nog belangrijke opties? Of is het beter te wachten tot mogelijke 'back to school' acties

Alle reacties

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze. De school van mijn dochter had een deal met https://rentcompany.nl/bestellen

Dit ziet er goed uit maar ik vond de prijs te hoog voor wat je er voor kreeg. Ik heb uiteindelijk voor haar een 2e handse Lenovo T14 gekocht en deze doet het nu nog steeds erg goed.

Als ik naar jouw optie kijk, die HP Victus dan vraag ik mij ten eerste af waarom 24gb ram? Dit is voor de middelbare school echt niet nodig. Verder valt bij mijn dochter op hoe zwaar de boekentas is :-) Ik zou dus zeker kijken naar het gewicht van de laptop.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:40
Gewicht is inderdaad een punt, mijn dochter is heel blij dat ze een 14" heeft en niet groter. Een 15.6/16" past ook niet in elke tas. Mocht het toch een 16" moeten zijn, mijn vrouw heeft een Lenovo Thinkbook 16 (G6, begin vorig jaar gekocht), dat is een fijne laptop met goed toetsenbord, Numpad en 16:10 scherm.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:40
Ik zou echt voor kleiner dan 15 Inch gaan. Zelf vind ik 15,6 op zich wel mee te nemen. Maar ik ben 1,95m en ga met de auto naar mijn werk (en draag mijn tas dus hooguit van en naar de parkeerplaats en terug). 17 Inch is ronduit belachelijk voor een schoollaptop. Houd er ook rekening mee, dat groter ook kwetsbaarder wordt (grotere hefboom wanneer je wat raakt, en het steekt altijd uit t.ov. de rest wat in zijn tas zit).

Daarnaast, door voor een gamelaptop te gaan, lever je behalve draagbaarheid (ze zijn er niet onder de 15,6 Inch) ook in op bouwkwaliteit. Het ding gaat dus echt kwetsbaarder zijn.

Dus mijn advies: Koop een 14 Inch kantoorlaptop, bijvoorbeeld deze:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 14ARP10 (83HT003MMH)
en leg de rest bij een Playstation/die game PC waar hij zelf voor gaat sparen.

Of ga voor nog iets goedkoper (maar geen volledig alu behuizing), zoals ik zojuist in een ander topic (met iets minder budget) heb voorgesteld.

iRacing Profiel

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Hier vandaag ook bericht gekregen en een link naar zo'n bedrijf. Die hebben het dan voor best een bedrag over een laptop die met een naar mijn idee Intel N200 CPU moet zijn en 11 inch.

Die van @Wild Chocolate vind ik wel een nette trouwens.
Ben het erover eens om niet een te grote laptop mee te geven. Voor thuis kan een scherm ook prima zijn om beter te kunnen werken. Ga ik hier met onze dochter ook doen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:39

franssie

Save the albatross

Ik doe zelf alles op een 13"3 en een 14" laptop. En dat gaat prima.
Bij schoollaptops lijken mij 3 dingen belangrijk:
1) Bouwkwaliteit (dus zit je al snel in een zakelijke lijn)
2) Accuduur (moet de dag door kunnen komen zonder bijladen) en dus 2a) verbangbare accu.
3) Afmetingen/gewicht. Hoe groter de laptop, hoe kleiner de rest van het schooltafeltje (of zijn dat al volwaardisge zit/sta bureaus tegenlwoordig? Ben bang van niet)

eventueel 4: mat glas ipv reflectief als er veel ramen en TL balken zijn.

Edit; en de lenovo van @Wild Chocolate tikt alle boxjes aan, mat scherm, aftermarket (dus waarschijnlijk ook wel originele) accu's zijn te koop lijkt het.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 18-06-2026 16:40 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:40
@Arunia Die verhuurconstructies zijn volgens mij vooral handig als er ook vervangings- en reparatieservice op school bij zit. Dan betaal je vooral voor een stuk ontzorging.

Qua prestaties is het meestal niet geweldig. Maar als de laptop onverhoopt sneuvelt, heb je doorgaans wel zonder gedoe een andere.

iRacing Profiel

• franssie

franssie

Save the albatross

Wild Chocolate schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:35:
@Arunia Die verhuurconstructies zijn volgens mij vooral handig als er ook vervangings- en reparatieservice op school bij zit. Dan betaal je vooral voor een stuk ontzorging.

Qua prestaties is het meestal niet geweldig. Maar als de laptop onverhoopt sneuvelt, heb je doorgaans wel zonder gedoe een andere.
Klopt, maakt ook uit of de laptops beheerd worden door school, waarbij een leenlaptop uit een contract dan makkelijker is dan een oude van papa of mama. Dat blijft een risico inschatting. Neefje van me moest een iPad en de via school route met garantie was 200 duurdan dan zelf doen. En hij heeft geen technische ouders, dus die geadviseerd het wel via school te kopen. Maar soms zijn ze via school 2x zo duur en als je dan een niet al te lomp puberkind hebt (schijnen te bestaan) kan je wel wat geld besparen met BYOD.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53

Yucon

*broem*

Je hebt zo'n bakbeest niet alleen in je rugzak zitten. Maar ook op je toch al kleine tafeltje. Dat is de reden dat die schoollaptops 11" zijn.

Ik zou voor iets van rond de 13" gaan. En ook vooral niet zo duur.. goede kans dat er iets mee gebeurt en dan is dat prettiger met een goedkopere dan met een duurdere. De sweet spot ligt wat mij betreft bij een gebruikte business laptop met een nieuwe accu erin. Voor zeg 350 euro ben je een eind.

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 17:10
Mijn zoontje is is begin dit schooljaar naar de middelbare school gegaan.

Zijn school bood ook de optie aan om via Rentcompany een laptop te leasen/kopen met vervangings/reparatieservice. Wij hebben hier wel gebruik van gemaakt vanwege het ontzorgen.

Als de laptop stuk gaat dan kan hij deze direct omruilen op school. Sommige toetsen worden namelijk via de laptop afgenomen, als die stuk is dan kan ik moeilijk even snel een vervanger regelen.

Als ik zie wat mijn zoon soms meeneemt zoals boeken, etui, lunch box, fles water, gymspullen, calculator, (regen)jas, dan 13" is groot zat.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ik heb dit ooit voor mijn zoon gedaan en een Lenovo X1 gedaan (wiskundestudent). Die draait nog steeds na nu precies 8 jaar. Hij was daar heel blij mee en nooit enig probleem mee gehad (en enige jaloerse blikken van klasgenoten).

Over schermgrootte e.d. zou ik zeker ook je zoontje betrekken, hij moet het meesjouwen en gebruiken. De mijne was happy met 13" en heeft zelfs nooit een losse muis gebruikt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 19:33
Boeryepes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:52:
ik heb dit ooit voor mijn zoon gedaan en een Lenovo X1 gedaan. Die draait nog steeds na nu precies 8 jaar. Hij was daar heel blij mee en nooit enig probleem mee gehad (en enige jaloerse blikken van klasgenoten).

Over schermgrootte e.d. zou ik zeker ook je zoontje betrekken, hij moet het meesjouwen en gebruiken. De mijne was happy met 13" en heeft zelfs nooit een losse muis gebruikt.
Dit: refubished zakelijk afgeschreven 13 misschien 14 inch met alu behuizing. Deze zijn er al voor 2-300 euro. Geen consumenten laptop doen, deze zijn zwakker en veel te groot. Je krijgt zeker spijt.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 19:33
Rob-T6 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:57:
Wat ga je met je laptop doen?

Schermen kleiner als 14,5 inch vind ik niet een optie, het liefst 15,6 tot 17 inch, afhankelijk van gewicht, en een Numpad heeft een streepje voor.
Dit zag ik nog niet eens. Dit vind jij geen optie, maar 17 inch serieus probeer er eens 1 dagelijks mee te nemen in je schooltas. Dus niet laptop tas, nee schooltas.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Rob-T6 en al een keuze gemaakt?

• Rob-T6
  • Nu online
Er is nog geen keuze gemaakt, de zaken als schermgrootte is inderdaad wel in overleg gegaan natuurlijk.
Vanuit school hebben we ook net de folder gehad voor de laptops welke via hu te leveren zijn, al dan niet met service pakketten, maar Hier heb ik nog geen tijd voor gehad.

Hij zit nu achter de laptop van mij en is wat dat betreft gewend aan het formaat en gewicht.

Nog een week of 2 en dan is alle drukte voorbij en gaan we zien :)

• Arunia
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:35:

Dat zit er inderdaad bij. Maar vind wat ze krijgt voor dat geld wel echt erbarmelijk qua prestaties. Weet ook nog niet of ze hem thuis voor prive dingen gaat gebruiken met af en toe een spelletje. Gelukkig nog wel even de tijd hiervoor. Refurb is wellicht ook een idee en in het geval de laptop stuk gaat, dan neemt ze de mijne maar mee (surface book 3), maar die is iets groter.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 19:09

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Even meeliften want ook hier een informatie gehad vanuit het bekende verhuurbedrijf.
De optie die wordt aangeboden is een Lenovo 11" met touchscreen en Intel N150 processor.
Aan de ene kant koop ik hem natuurlijk liever zelf, maar aan de andere kant als er iets mee is krijg je wel een andere en de support op school is ook beter. En op zich is zo'n compact apparaat natuurlijk prima voor schoolwerk. Meer hoef je er ook niet mee te doen.

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:40
Support via school kan ook een nadeel zijn. Bij mijn dochter op school worden op dit moment alle schoollaptops gedwongen opnieuw geïnstalleerd i.v.m. een nieuw ICT systeem en zit de helft van de kinderen aan het begin van de toetsweek zonder computer. Met haar zelf beheerde laptop heeft ze daar geen last van.

Een N150 apparaat klinkt wel erg basic, ik vraag me af of je daarop bijv. Roblox fatsoenlijk kunt draaien.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:18
Ook nog een optie waar je naar kan kijken is de Framework laptop 12(of 13) :

Framework laptop 12

Kan je zelfs samen in elkaar zetten en tot in de puntjes uitzoeken welke onderdelen en kleuren de laptop krijgt! :P

Een 'alternatievere' optie zou ook een Thinkpad T480 met 72+24 Wh batterijen kunnen zijn. Oerdegelijke dingen :)

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-07 03:05
Ik zou hier ook even naar kijken: [MacBook Neo] Ervaringen & Discussie

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 20:59
Hier hetzelfde dilemma. Zelf kopen of via de eerder genoemde aanbieder die aanbied via school.

En ik denk er ook over om een Macbook Neo aan te schaffen.

Keuzes die geboden worden zijn:
Dell - Pro 14 - 14" FHD+ non-touch - Intel U300E - 8GB/128GB
Koopprijs: € 909,60
Huurprijs: € 16,00 p/mnd
Lenovo - ThinkPad E14 G7 - 14" FHD+ touch - AMD Ryzen 3 210 - 16GB/256GB
Koopprijs: € 1.053,60
Huurprijs: € 18,40 p/mnd
Dell - Pro 14 - 14" FHD+ touch - Intel Ultra 5 225U - 16GB/512GB - W11PE - US-INTL QWERTY
Koopprijs: € 1.245,60
Huurprijs: € 21,60 p/mnd

Is dan inclusief zekerheidspakket bij zowel koop als huur

Hardware
  • Speciale schoollaptop voorzien van een extra stevige behuizing
  • Juiste WiFi-kaart voor snel en stabiel draadloos gebruik
  • Actieve batterijduur van circa 7 uur
  • Keuze van het model is vooraf afgestemd met de onderwijsinstelling
  • Standaard inclusief vochtwerende beschermhoes & originele oplader
Software
  • Onderwijs gerelateerde basis installatie
  • Herinstallatie van de software op school mogelijk met een speciaal image netwerk
Service
  • Vervangende laptop bij reparaties, schade en diefstal
  • Service via school of huisadres tijdens vakanties
  • Online klantenportaal via Easy4u.nl
  • Altijd één aanspreekpunt voor de klant
  • Eigen reparatiedienst
  • Telefonische ondersteuning door klantenservice
Schade en diefstal
  • Schade- en diefstaldekking met een beperkt eigen risico van €50 per gebeurtenis (max. 3)
  • Volledige afhandeling door The Rent Company
In de brief die we erbij kregen staat o.a:

De juiste software voor school wordt vooraf geïnstalleerd, zodat de laptop meteen klaar is voor gebruik. U kunt ervoor kiezen om zelf een laptop aan te schaffen. De laptop voor school moet aan de volgende specificaties voldoen: 8GB RAM (werkgeheugen), 128GB harde schijf, i5 processor (of vergelijkbaar), 5ghz Wifi, voldoende accuduur (min 8 uur) en een laptophoes. Onze schoolprogramma’s werken niet goed op Chromebooks.

Verder niets specifieks over de software... dus geen idee of het op mac draait.

Iemand tips of ervaring met zelf kopen en wat daarbij komt kijken (even los van de zekerheidservice met vervangende laptop enz)

Welke van de aangeboden 3 zouden jullie kiezen? Juist voor goedkoopste optie gaan, de mid-tier of gewoon maar gelijk de beste?

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:02

MsD

Nou.

Ik gooi even mijn ervaringen erin, hoop dat misschien iemand er iets aan heeft, en dat ik geen dwaalspoor opzet.

Drie kinderen, doen nu havo en mbo.

De eerste laptop was een 2ehands 15" business model met extra accu, 350€ en eigenlijk te zwaar en lomp. Wel snel, maar dat bleek dus onnodig. Want alle (!) dingen die ze deden was alleen maar online gedoe.

Dus over naar een 11.3" model, licht en klein. Te klein. Dus. Pielen met moderne websites.

Voor de middelste ondertussen een dure (2ehands) op de kop getikt, want verhoogde eisen. Die ging dus na 3 maanden stuk.

Kreeg ze even mijn laptop te leen, een oud afdankertje met butsen en deuken. Heeft ze uiteindelijk nog bijna anderhalf jaar mee gedaan.

En toen de jongste ook iets nodig had besloot ik maar eens een Chromebook te scoren.

En dat hebben ze nu allemaal. De een met touchscreen, de ander iets sneller. Wel 14", en een check op de batterij gedaan.

Die dingen gaan Makkelijk een dag mee. En aangezien ze tot nu toe niets aan Windows specifieke progs hoeven te installeren (want alles is toch online) maakt het niks uit. 14" full hd, usb-c oplaadbaar, hdmi uitgang.

Er is er in de loop van de jaren weleens eentje gesneuveld, maar voor 100/150€ heb je er weer eentje. Inloggen met je (Google) account en alles is weer zoals je het had.

En dat is dus ook mijn enige bezwaar, de Google lock-in. Maar verder? Die dingen wordt mee gevoetbald, en ze gaan gewoon stuk. Kan je weliswaar je verzekering mee aanspreken maar ook gewoon eentje zelf op reserve houden.

Was één school waar het netwerk niet ineens werkte. Maar er is echt altijd een nerd student/docent die zijn falen niet kan toegeven en het werkend maakt. Nooit een centje last van gehad.

En tegen de tijd dat ze een echte laptop nodig hebben zijn ze er ook iets zuiniger op, kan je rustig afwachten.

• ElayZ
Dank je wel voor het delen van jullie praktijk ervaring! Geeft beetje gevoel/inzicht.

In ons geval, hij heeft een perfecte Chromebook (zelf gekocht) die hij nu ook gebruikt sinds groep 7. Alleen de school schrijft dus in die brief: Onze schoolprogramma’s werken niet goed op Chromebooks. (lekker dan... maargoed, opzich kan hij door naar zn broertje)

Maar 0,0 over welke schoolprogramma's dan... Want ik vermoedde al dat het 99% webbased zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ElayZ op 26-06-2026 15:51 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:50
ElayZ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:46:
Dank je wel voor het delen van jullie praktijk ervaring! Geeft beetje gevoel/inzicht.

In ons geval, hij heeft een perfecte Chromebook (zelf gekocht) die hij nu ook gebruikt sinds groep 7. Alleen de school schrijft dus in die brief: Onze schoolprogramma’s werken niet goed op Chromebooks.

Maar 0,0 over welke schoolprogramma's dan... Want ik vermoedde al dat het 99% webbased zal zijn.
Hier draaien ze op school bepaalde tools bij toetsen, die werkt zover ik weet enkel op Windows en Mac. Dat soort tools moet je dus aan denken. En ik zou ook niet eigenwijs zijn als ouder, ze zeggen het niet voor niks. Laatste wat je toch moet willen als ouder is dat je kind straks voor joker staat omdat hij/zij als enige op papier moet werken of niet eens kan meedoen.

All your base are belong to us!

• ElayZ
Drardollan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Hier draaien ze op school bepaalde tools bij toetsen, die werkt zover ik weet enkel op Windows en Mac. Dat soort tools moet je dus aan denken. En ik zou ook niet eigenwijs zijn als ouder, ze zeggen het niet voor niks. Laatste wat je toch moet willen als ouder is dat je kind straks voor joker staat omdat hij/zij als enige op papier moet werken of niet eens kan meedoen.
Zeker, hij moet gewoon goed mee kunnen doen. Dus zeker niet om eigenwijs te zijn maar omdat de school aangeeft van zelf kopen kan ook maar verder zo weinig info geeft wil ik het wel even onderzoeken voordat ik gelijk maar ga bestellen.

• Drardollan
Mijn tip is, als je zelf in staat bent om te zorgen voor snelle vervanging en beheer dan is een BYOD een goed idee. Zo niet, huur/koop er dan 1 via school met de support en dergelijken erbij in. Heb je geen gezeur, kapot = andere krijgen. De kids van tegenwoordig leven op school met hun laptop, die kan er eigenlijk geen dag uit liggen.

Zelf heb ik het voordeel dat ik alles wel kan op IT gebied. Toen er hier een brugklasser kwam heeft deze van mij een Lenovo 14 inch gekregen, ideaal formaat (15 of groter is echt onhandig voor scholieren) met goede specs.

Zelf heb ik altijd wel iets op voorraad liggen als er snel geschakeld moet worden, maar toch heel bewust ook support afgesloten voor de nieuwe laptop, next-business-day met voorrang en inclusief valschade. Niet goedkoop, wel een mooie zekerheid (kan je bij bijvoorbeeld Dell ook prima regelen).

Mijn inziens is het laatste wat je wil gedoe met een stuk gereedschap waar kinderen niet zonder kunnen. Kan je het niet goed genoeg zelf regelen, koop het dan in. Vergelijk het een beetje met schoolboeken, die schrijf je toch ook niet zelf?

Maar als je het kán regelen omdat je voldoende technische knowhow hebt en de middelen om snel te handelen dan is dat altijd goedkoper, zeker omdat je voor de prijzen van huur/koop via school echt matige specs krijgt.

• Drardollan
ElayZ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Zeker, hij moet gewoon goed mee kunnen doen. Dus zeker niet om eigenwijs te zijn maar omdat de school aangeeft van zelf kopen kan ook maar verder zo weinig info geeft wil ik het wel even onderzoeken voordat ik gelijk maar ga bestellen.
Dat is ook heel goed en verstandig. Zomaar wat bestellen zou zeker niet handig zijn :)

Meeste scholen hebben de voorkeur voor Windows (nagenoeg elke middelbare school heeft Office 365, een enkeling net als veel basisscholen Google Workspace) omdat ze dat kennen. Een Mac kan ook wel, maar moet je zelf vaak iets meer doen. Chromebooks zijn echt een basisschool ding is mijn ervaring, na de basisschool zie je ze nagenoeg nergens meer.

• ElayZ
Thanks, hier heb ik wat aan! Goede argumenten cq. afwegingen die je geeft.

Ik heb zelf absoluut voldoende know-how plus een broer die IT manager is bij een groot bedrijf dus daar zal het niet aan liggen. Is juist de reden dat ik denk hmm is wel makkelijk verdienen zo'n pakketje aanbieden via die scholen voor matige specs. Maar wat je schetst met schoolboeken als voorbeeld en zekerheid op continuïteit is absoluut een sterk argument om wel voor de schoolaanbieding te gaan.

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:12
Ik ben ook bezig met dezelfde afweging; zelf iets kopen of het aanbod van school.

Wij krijgen een hp probook met een AMD ryzen 3 210 en 8gb ram aangeboden voor 900 euro. Ik vindt het aardig aan de prijs voor deze configuratie. Voordeel is de 4 support en de lange gebruiksduur, maar mijn zoon zou hem ook graag buiten school voor andere zaken gebruiken die iets meer van je laptop vragen.

Ik vindt de Lenovo die @Wild Chocolate aanraad ook zeer interessant. Ik heb nog niks beters met een beetje bouwkwaliteit kunnen vinden.

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 20:00
Altamyr schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:45:
Ook nog een optie waar je naar kan kijken is de Framework laptop 12(of 13) :

Framework laptop 12

Kan je zelfs samen in elkaar zetten en tot in de puntjes uitzoeken welke onderdelen en kleuren de laptop krijgt! :P
Die Framework is eigenlijk een briljant ding! Je kunt naast de fancy kleurtjes namelijk ook met insteek expansion cards zelf samenstellen wat je aan aansluitingen wilt hebben. 1 of 2 of 3 of 4x USB-C of toch eentje USB-A, HDMI of DP of zelfs een 1TB SSD of een SD of een UTP. Keuze galore.
Maar waar ik in de praktijk tegenaan liep bij de Easy4U Dell met de 12inch N150 is de priegelige HDD van 128GB. Na 1 jaar en wat geëxperimenteer met ultralichte games zit je met 20GB vrije ruimte. En dan blokkeren ook alle updates met gevolgen van dien. Bij navraag bleek er helemaal geen leen laptop want moeilijk moeilijk hij doet het toch nog? Na een weekend zelf proberen dat op te schonen met alle tools voorhanden heb ik maar besloten een factory reset te doen en boem 70GB weer vrij. Even inloggen bij MS Office er weer op en alles draaide weer. 'Alle school software geïnstalleerd' is de grootste nonsense in het verhaal. Je moet zelf Office en Antivirus nog installeren (dat was nog het meest lastige want G-data en activeren van icenties 8)7 ...) en als je inlogt op de schoolsite is alles direct online beschikbaar.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:18
Oh god antivirus... Is Firefox met een adblocker en een goede uitleg over hoe jet internet gebruikt ook een optie? Ik ben geen ouder dus heb daar geen ervaring mee :/

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:31
Dan hier ook maar m'n vraag dumpen:
Easy4U aanbod is voor een Lenovo ThinkPad E14 G7, met een AMD Ryzen 3 210 processor, 16GB geheugen (5600MT/s), 256GB SSD. Prijs: 988 euro.

In eerste instantie had ik iets van 'AMD Ryzen 3 210 - dat is toch een mega-slome oude processor?' - maar volgens mij vergis ik mij daar in, volgens AMD is 'ie van februari 2025.

Ik ben nu die laptop van Easy4U aan het vergelijken met bijvoorbeeld deze: AMD Ryzen 7 8845HS (sneller dan die van Easy4U, snellere GPU ook); dubbel zo veel opslag - maar marginaal kleinere accu en geen touch-screen.

Nu vraag ik mij af: is die Easy4U laptop een ondermaats produkt, of prima om ~5 jaar mee door te komen?

Want het lijkt mij dat je voor 200 euro minder wel meer laptop krijgt (CPU/GPU, SSD), maar je mist mogelijk het gemak van ondersteuning op school enzo.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:02
Voor dergelijk intensief gebruik is bouwkwaliteit veelal onderbelicht, en de Lenovo's zijn hier echt sterk in.

Bij mijn HBO opleiding (ook 4j, veelal mobiel, en intensief gebruik) waren er maar een paar laptops die het einde van het tweede jaar wisten te halen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:32
Macbook air 13/15 met onderwijs korting?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• marsian
vanaalten schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:51:
Easy4U aanbod is voor een Lenovo ThinkPad E14 G7, met een AMD Ryzen 3 210 processor, 16GB geheugen (5600MT/s), 256GB SSD. Prijs: 988 euro.

In eerste instantie had ik iets van 'AMD Ryzen 3 210 - dat is toch een mega-slome oude processor?' - maar volgens mij vergis ik mij daar in, volgens AMD is 'ie van februari 2025.

Ik ben nu die laptop van Easy4U aan het vergelijken met bijvoorbeeld deze: AMD Ryzen 7 8845HS (sneller dan die van Easy4U, snellere GPU ook); dubbel zo veel opslag - maar marginaal kleinere accu en geen touch-screen.

Nu vraag ik mij af: is die Easy4U laptop een ondermaats produkt, of prima om ~5 jaar mee door te komen?

Want het lijkt mij dat je voor 200 euro minder wel meer laptop krijgt (CPU/GPU, SSD), maar je mist mogelijk het gemak van ondersteuning op school enzo.
Lijkt op het aanbod wat wij kregen, alleen iets meer ram.

De ryzen 3 210 is erg energie zuinig, dus ook al is de accu vergelijkbaar toch zal de ryzen 3 langer met een volle accu doen. Dat zal met name de reden zijn dat ze die in het aangeboden product stoppen.

• henri86
  • Registratie: November 2007
vanaalten schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:51:

Hier ook die ThinkPad E14.
Bij Lenovo zelf kost die met die specs €1069,90 (maar enkel te configureren met een Ryzen 5 230, daartegenover slechts 1 jaar garantie; Configure Your PC | Lenovo Nederland). Dus voor die prijs van €850 + €4,25/mnd service (en 3/4/5 jaar garantie op ook de accu) is het geen slechte deal m.i..

Aanvulling: het feit dat er voor een touchscreen is gekozen bij de configuratie van die E14 doet mij vermoeden dat dit op school handig danwel (bijna) vereist is om goed/fijn te kunnen werken. Bij het configureren zijn er namelijk 3 schermopties waarvan slechts 1 - de duurste - touchscreen.
Terwijl de overige specs zijn in principe de meest goedkope/basic opties zijn.
Extra opslag kan je er eenvoudig zelf bijsteken in de tweede m.2 slot. Ook handig in het geval een leenlaptop nodig is: persoonlijke bestanden op die tweede ssd opslaan zodat je die gewoon mee kan wisselen.

De bouwkwaliteit tussen een ThinkPad en IdeaPad is groot.
En houd in gedachte dat ie IdeaPad ongeveer 2/3 van de accuduur heeft. Met max. 8u is een volle schooldag dan mogelijk lastig.

Je kan aardig wat meer performance krijgen voor datzelfde bedrag, maar je levert dan wel flink in op bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.

Dan zou ik zelf eerder naar een 2e-hands/refurbished ThinkPad kijken, wil je wat meer performance.

[ Voor 18% gewijzigd door henri86 op 30-06-2026 13:09 ]

• henri86
Misschien toch even vermelden, want ik hoor dit toch al een paar keer fout gaan:

Bij in 1 keer betalen krijg je 2% korting op het abonnement, niet op de totaalprijs dus, maar 2% korting op de €4,25/mnd -> €0,085/mnd -> €1,00/jaar.
Deze verwaarloosbare besparing van €1,00 per jaar niet de moeite waard vinden om in één keer zo'n €1000 op te hoesten, is echter niet de reden waarnaar je moet kijken om dit niet te doen en voor huur te kiezen.
In één keer betalen is namelijk sowieso al respectievelijk 5/41 (12,2%), 5/53 (9,4%), 5/65 (7,7%) goedkoper dan 3, 4 of 5 jaar huur.
(Tenzij de laptop voor jou na 3/4/5 jaar €0 waarde heeft en deze dus niet houdt en anders bij koop-in-één-keer na die periode gratis weg zou doen. Dan zit er geen verschil in ;) )

• Martin-tweakers
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 09:45
Hoihoi,

Ook wij zitten in de afweging voor een schoollaptop. Easy4u biedt een Lenovo Notebook 300w Yoga G5 of Lenova Notebook 500w Yoga G5 voor €666 en €810. Dat is toch eigenlijk behoorlijk duur voor deze specificaties ?

Dan is degene van wild chocolate toch een betere deal qua specs en prijs?

En zijn er nog tips voor een 13” laptop? Ik zie daar weinig deals voor, voor 500-600 euro?

Laatste vraag; aantal van jullie geeft aan voor bijv refurbished te gaan van duurdere (zakelijke) laptop. Dat snap ik qua specificaties want onze schoolganger zal niet veel meer doen dan school en mogelijke simpele spelletjes. Ik vrees een beetje voor accu die dan snel leeg is of veel minder goed dan een nieuwe. Of vergis ik me dan?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Martin-tweakers schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:07:
Hoihoi,

Ook wij zitten in de afweging voor een schoollaptop. Easy4u biedt een Lenovo Notebook 300w Yoga G5 of Lenova Notebook 500w Yoga G5 voor €666 en €810. Dat is toch eigenlijk behoorlijk duur voor deze specificaties ?

Dan is degene van wild chocolate toch een betere deal qua specs en prijs?

En zijn er nog tips voor een 13” laptop? Ik zie daar weinig deals voor, voor 500-600 euro?

Laatste vraag; aantal van jullie geeft aan voor bijv refurbished te gaan van duurdere (zakelijke) laptop. Dat snap ik qua specificaties want onze schoolganger zal niet veel meer doen dan school en mogelijke simpele spelletjes. Ik vrees een beetje voor accu die dan snel leeg is of veel minder goed dan een nieuwe. Of vergis ik me dan?
Ik heb een gebruikte Thinkpad voor mijn dochter gekocht (ze wilde graag een Thinkpad), die gaat wel een schooldag mee met een volle batterij, ook al is ie al een paar jaar oud. Ze zou nog een powerbank mee kunnen nemen voor noodgevallen maar het gaat prima zo.

Saved by the buoyancy of citrus

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
Ik heb voor mijn zoon aan het begin van afgelopen schooljaar een 2ehands computer via een online zaak gekocht: Lenovo ThinkPad T14 | 16GB DDR4 | Windows 11 | 2 jaar garantie voor €430 euro.

Dit werkt perfect. Er is een probleem geweest en dat werd goed onder garantie, zonder lastige vragen, gerepareerd.

Mijn zoon is best zuinig en toch zie je daar de laptop flink geleefd wordt door het gesjouw.

Top: zoek vooral ook op een lichte laptop, want ze moeten flink wat meesjouwen!

• Boeryepes
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:05:
[...]

Als je er windows op wilt draaien zou ik zeggen dat 8GB te krap is.
Uit ervaring kan ik zeggen dat 8GB voldoende is voor huis tuin en keukenwerk (Lenovo X1 Carbon met i5). Microsoft vindt 4GB het minimum https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-11-specifications

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 02-07-2026 16:36 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• mz1913
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:44
Ik zou (zeker voor brugklas) eens adviseren te kijken naar de Refurbished laptops van bijvoorbeeld HP.

Zelf heb ik een 15.6" Refurbished HP Elitebook met Intel Core i5 processor, 8GB werkgeheugen en dat is voor "normale" doeleinden meer dan voldoende.

Wanneer het gaat om mee te nemen naar school en je dus het liefst een lichte laptop hebt zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld een refurbished HP Probook 650 G5.

Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg aanbieders die dit soort laptops tegen hele mooie bedragen aanbieden. Neem bijvoorbeeld remarkt.nl computerzaal.nl maar vaak heeft een lokale pc winkel ook wel een en ander refurbished in de aanbieding.

Over het algemeen zou ik uberhaupt een lokale computerzaak adviseren als het gaat om een laptop voor school omdat je dan een korter lijntje hebt als er iets mee aan de hand is. En je krijgt er (als het goed is) ook altijd goed en gratis advies en een draadloos muisje bij.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:45
Sta nu ook voor de keuze. Via Easy4U kunnen we deze aanschaffen voor 760 euro (met dan wel 2 jaar verzekerd tegen diefstal/schade):

Lenovo - 500w 2-in-1 G5 - 12,2" FHD+ touch - Intel® N250 - 8GB/128GB - TPM2 - 1,3kg / 47Wh accu

Maar we kunnen natuurlijk ook zelf bijv deze kopen voor 379 euro:
14" - 1920 x 1080 Full HD - Intel Core i3-N305 - 8 GB LPDDR5 - 128 GB SSD - Intel UHD Graphics Xe 32EUs - Wi-Fi 6 - Windows 11 Home - 1,3kg / 47Wh accu

Alleen verwacht school wel dat ze een gehele dag (8 uur) met de accu kunnen doen. Ik vraag me af of de i3-N305 dat haalt. Iemand ervaring mee ?
Ik geloof nooit dat ze de laptop echt een gehele dag door gebruiken, maar helemaal zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Er is in ieder geval vanuit de school gezegd dat ze in de klas geen oplaadmogelijkheid hebben.

[edit]
spec sheet gevonden, dat zit wel goed met de battery life (ook al is dit natuurlijk onder ideale omstandigheden, maar zo lang gaan ze er echt niet mee werken per dag):
Max Battery Life[1] MobileMark® 2018@200nits: 8 hr
Local video (1080p) playback@150nits: 12 hr

[edit2] Uiteindelijk toch voor iets meer storage gekozen. 128GB is wel erg minimaal. 8GB is prima voor wat ze ermee gaan doen (99% office en webbased stuff). Accuduur ook wat langer volgens de specs (14hr).
Thuis hebben we sowieso krachtigere laptops/gaming laptop/macbooks liggen, maar die zijn zwaarder/groter, dus niet handig om dagelijks mee te slepen (en de gaming laptop zal bovendien een battery life van 2-3 uur max hebben)

Lenovo IdeaPad Slim 3 14AMN8 (82XN00B8MH) 14" laptop(Grijs | Ryzen 3 7320U | Radeon 610M | 8 GB | 512 GB SSD) - 449 euro

[ Voor 34% gewijzigd door sverzijl op 06-07-2026 17:38 ]

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-07 00:41
Grappig (en fijn!) dat hier een topic over is. Ik dacht nog moet een webshop starten met pasklare laptops voor brugklassers. Volgens mij gat in de markt. Hier ook best een ict vaardig persoon die jaren zelfs computers heeft gebouwd en nu voor de keus staat voor zijn oudste die uitstroomt naar het VO.

Van Easy4u een aanbod gekregen voor een Lenovo - ThinkPad E14 G7 - 14" FHD+ touch - AMD Ryzen 3 210 - 16GB/256GB Die dan 951 euro moet kosten inclusief alle service voor 2 jaar. Gelukkig dus wel met 16gb ram en neig ernaar om dit te accepteren om vooral te ontzorgen. Maar dan komen nog de aanvullende vragen. Doe je 2-3-4-5 jaar? Heb je een Antivirus Software & Ouderlijk Toezicht nodig? Wat zouden jullie doen?

School vraagt om een Windows laptop dus Mac valt helaas af (en dat geldt dus ook voor Chromebooks). Verder opvallen dat Easy4u zoveel verschillende laptops kan leveren. Zijn ze dan wel of juist niet dozenschuivers 8)7

Oh en qua software: scholen gebruiken vaak specifieke toetssoftware die alleen goed op Windows draait. Vandaar de eis voor Windows.

[ Voor 21% gewijzigd door laredo op 05-07-2026 21:56 ]

• Rob-T6
  • Nu online
Het is wel leuk om de overwegingen van iedereen te lezen.
Hier blijft het een beetje wikken en wegen. De man kwam gisteren met de vraag of hij niet een desktop PC en game setup kon krijgen, nu hij ouder werd en 'minder' naar school hoefde....

Toch maar even uitgelegd dat huiswerk wel verwacht wordt :+

Gelijk maar even gehad over het budget in dat geval, Laptop minder, en dan een andere gamepc. Houden we dat nog een beetje apart en onder controle hoop ik.

Dus BBG als uitgangspunt denk ik en opnieuw de zoektocht in.

De campus shop versie staat mij toch tegen... veel geld voor middelmatige hardware en, naar wat ik om me heen hoor, echt wel matige ondersteuning

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:25
Allereerst is zoals gezegd een 14inch laptop groot genoeg voor het voortgezet onderwijs. Zeker gezien 80 a 90 procent met die huur gebakkies rondlopen van 11inch.

Ik heb uiteindelijk gewoon een prima 14inch laptop voor 600euro gekocht bij coolblue met 3 jaar vallen en stoten garantie. Dat is iets van 100euro extra voor wat extra zekerheid.

En als de laptop een keer stuk/vergeten is kunnen ze er vaak wel 1 lenen bij de mediatheek.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-07 20:36
Kleine bijdrage van iemand die net aan de andere kant zit: hier is de jongste nu net van de middelbare school af, wat betekent dat de gehuurde easy4u laptop terug ingeleverd moet worden. Hij moest hem nog eerst opzoeken, want hij had hem al een hele tijd niet gebruikt...Van mijn andere twee kinderen herinner ik me hetzelfde: de laptops worden echt niet dag in dag uit gebruikt en als ze gebruikt worden is het voor Office en webapplicaties, geen zwaar werk.

Mijn advies: kies een kleine, lichte, laptop die tegen een stootje kan.

• vanaalten
laredo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:40:
Grappig (en fijn!) dat hier een topic over is. Ik dacht nog moet een webshop starten met pasklare laptops voor brugklassers. Volgens mij gat in de markt. Hier ook best een ict vaardig persoon die jaren zelfs computers heeft gebouwd en nu voor de keus staat voor zijn oudste die uitstroomt naar het VO.

Van Easy4u een aanbod gekregen voor een Lenovo - ThinkPad E14 G7 - 14" FHD+ touch - AMD Ryzen 3 210 - 16GB/256GB Die dan 951 euro moet kosten inclusief alle service voor 2 jaar. Gelukkig dus wel met 16gb ram en neig ernaar om dit te accepteren om vooral te ontzorgen. Maar dan komen nog de aanvullende vragen. Doe je 2-3-4-5 jaar? Heb je een Antivirus Software & Ouderlijk Toezicht nodig? Wat zouden jullie doen?
M'n vrouw heeft hetzelfde aanbod gehad - tenminste, zelfde machine, zelfde specs, maar dan 988 euro als ik het goed heb omthouden. En ook zij overweegt dit te accepteren. Alternatief wat we bekeken hebben is een Lenovo IdeaPad 14" met Ryzen-7, 16GB/512GB - 200 euro goedkoper, maar er werd hier gezegd dat een IdeaPad een mindere bouwkwaliteit heeft dan een ThinkPad, en een Ryzen-3-210 flink zuiniger is dan een Ryzen-7. Verder is het wel een recente machine (niet alsof de CPU uit 2018 komt ofzo), dus zou wel de schoolduur mee moeten kunnen verwacht ik.

• marsian
dennisfr schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:02:
Kleine bijdrage van iemand die net aan de andere kant zit: hier is de jongste nu net van de middelbare school af, wat betekent dat de gehuurde easy4u laptop terug ingeleverd moet worden. Hij moest hem nog eerst opzoeken, want hij had hem al een hele tijd niet gebruikt...Van mijn andere twee kinderen herinner ik me hetzelfde: de laptops worden echt niet dag in dag uit gebruikt en als ze gebruikt worden is het voor Office en webapplicaties, geen zwaar werk.

Mijn advies: kies een kleine, lichte, laptop die tegen een stootje kan.
Ik heb een hele andere ervaring, mijn oudste gaat nu naar vwo6 en gebruikt hem elke dag leeg! Overigens een degelijke Lenovo via de rentcompany. Goed voor schoolwerk, maar minecraft draait slecht 😄 Het aanbod was toen net wat beter dan nu.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor mijn zoon van Chromebook (prima) uiteindelijk op refurbished Microsoft Surface uitgekomen. Refurbished Apple Air kan ook, maar voor brugklassers is het fijn als zoveel mogelijk hetzelfde is als bij hun nieuwe klasgenoten (dus Windows).

Microsoft Surface: goede batterijduur, hoge bouwkwaliteit (aluminium), zeer goed scherm.

• Arunia
  • Nu online
BvZwolle schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:04:
Ik heb voor mijn zoon aan het begin van afgelopen schooljaar een 2ehands computer via een online zaak gekocht: Lenovo ThinkPad T14 | 16GB DDR4 | Windows 11 | 2 jaar garantie voor €430 euro.

Dit werkt perfect. Er is een probleem geweest en dat werd goed onder garantie, zonder lastige vragen, gerepareerd.

Mijn zoon is best zuinig en toch zie je daar de laptop flink geleefd wordt door het gesjouw.

Top: zoek vooral ook op een lichte laptop, want ze moeten flink wat meesjouwen!
Ik zit ook naar deze te kijken. Prima prijs en lijkt ook een goede te zijn. Wellicht upgraden van 256GB opslag naar 512GB en garantie naar 3 jaar of iets.
Ze moet er 6 uur op een dag mee kunnen doen qua accu. Nu gok ik erop dat dat niet iedere dag zal zijn, maar toch. Daar lees ik weer geen duidelijk antwoord op.
Qua hardware lijkt hij prima verder en ziet er ook goed uit. Ook niet te groot verder.

Nog even zitten kijken, maar denk dat het de T14s gen 3 gaat worden. DDR5 ram geheugen en volgens mij ook nieuwer.

T14S is het geworden uiteindelijk. Sowieso goedkoper dan wat ze als minimum via de school aanbieden en ze kan er gewoon even wat meer mee. Zal vast wel een spelletje willen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 06-07-2026 11:30 ]

• jongetje
Je kunt een prima laptop kopen voor 600euro. Enige wat ze doen is Word, Powerpoint, websites bekijken en filmpjes bekijken. Daar heb je echt geen 1000euro laptop voor nodig.

• vanaalten
jongetje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:32:
Je kunt een prima laptop kopen voor 600euro. Enige wat ze doen is Word, Powerpoint, websites bekijken en filmpjes bekijken. Daar heb je echt geen 1000euro laptop voor nodig.
Nee... maar... een duurdere laptop is wellicht zuiniger, wat kan helpen als je lange tijd niet in de buurt van een stopcontact bent. En een duurdere is wellicht steviger, wat kan helpen in een wat meer fysiek uitdagende omgeving als een middelbare school.

En wellicht is er over een paar jaar meer dan alleen word/powerpoint en is een beetje meer CPU kracht gewenst.

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-07 08:50
Hier een digitale informatie avond gehad van rentcompany en de school.
Zo kwamen er meerdere vragen over het aanschaf van een macbook neo.

De school en rentcompany gaven aan dat hun laptops leveren en dat er enkel gewerkt wordt met office 365. Ook gaven ze aan dat hun er zelf geen software op zetten en de school doet dit dus ook niet. Ze krijgen enkel een office 365 account. De betreffende school heeft ook geen IT afdeling, er komt 1 keer per week iemand van rentcompany langs om laptops op te halen. Nu zitten we allemaal op tweakers maar ook ik heb geen zin on een windows laptop te onderhouden die simpel weg te traag is of kan worden (malware etc).

Wij vonden de laptops die via rentcompany werden aangeboden simpel weg te duur voor wat ze krijgen. En aangezien er enkel met office 365 gewerkt wordt was de keuze snel gemaakt.

Ook hebben wij veel slechte reviews gelezen betreft service maar ook via via gehoord dat dit zeer slecht was. Zoals de laptop opsturen voor reparatie om vervolgens de laptop terug te krijgen waarbij het niet is opgelost.

Het mooiste was dat de directeur die bij de digitale informatie avond aanwezig was zelf aangaf met een macbook te werken maar dat hij dat niet mag promoten (zeg dat dan ook niet 8)7)

Dus onze keuze is toch op een macbook neo gevallen met apple care.

• jongetje
vanaalten schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Nee... maar... een duurdere laptop is wellicht zuiniger, wat kan helpen als je lange tijd niet in de buurt van een stopcontact bent. En een duurdere is wellicht steviger, wat kan helpen in een wat meer fysiek uitdagende omgeving als een middelbare school.

En wellicht is er over een paar jaar meer dan alleen word/powerpoint en is een beetje meer CPU kracht gewenst.
Een duurdere laptop betekend niet steviger of een langere batterijduur.

Als je deze als voorbeeld neemt: https://www.coolblue.nl/product/962435/hp-laptop-14-ep0956nd.html 599euro. En kun je voor €6,11 een verzekering met diefstal en (water)schade dekking afsluiten (of 77euro voor de eerste 2 jaar).

• Arunia
  • Nu online
Mijn gekozen laptop is niet meer beschikbaar (Lenovo T14s gen 3). Zucht. Het alternatief is de HP EliteBook 840 G9. Ze leveren hem voor dezelfde prijs als de Lenovo, terwijl met een upgrade hij een stuk duurder uit zou vallen. Wat is de kwaliteit van die HP tegenover de Lenovo Thinkpad.
Na zoeken lijken er geen problemen te zijn die niet opgelost kunnen worden met een firmware update als die niet al gedaan is. Ofwel, ik loop sowieso de laptop helemaal na.

De vraag is of het een prima vervanging is voor de gekozen thinkpad.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53

Yucon

*broem*

Arunia schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:48:
Mijn gekozen laptop is niet meer beschikbaar (Lenovo T14s gen 3). Zucht. Het alternatief is de HP EliteBook 840 G9. Ze leveren hem voor dezelfde prijs als de Lenovo, terwijl met een upgrade hij een stuk duurder uit zou vallen. Wat is de kwaliteit van die HP tegenover de Lenovo Thinkpad.
Na zoeken lijken er geen problemen te zijn die niet opgelost kunnen worden met een firmware update als die niet al gedaan is. Ofwel, ik loop sowieso de laptop helemaal na.

De vraag is of het een prima vervanging is voor de gekozen thinkpad.
Ik gebruik thinkpads en elitebooks door elkaar en de bouwkwaliteit ontloopt elkaar naar mijn idee niet.

• Arunia
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Ik gebruik thinkpads en elitebooks door elkaar en de bouwkwaliteit ontloopt elkaar naar mijn idee niet.
Thanks, goed om te weten. Nu heb ik bij mijn vorige werkgever ook Elitebooks en dergelijke geïmplementeerd bij klanten, maar daar wel problemen mee gehad. Ook de client pc's zeg maar.
Dat deze duurder is zegt in mijn ogen sowieso niet zoveel, maar andere opties hebben zij en andere leveranciers ook niet echt.
i5 van de 12e gen is ook prima met 16GB aan ram en dergelijke.

Nu bedenk ik me net dat ik met betalen per ongeluk op annuleren drukte met mijn dikke vingers. Dus heb die vraag nog wel even terug gelegd. Wellicht dat de laptop nu in limbo hangt vanwege die stomme actie. Maar kan zomaar zijn dat ik hem te lang open had staan en iemand me gewoon voor is. (Wellicht iemand hier? :+)

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 06-07-2026 15:30 ]

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-07 19:49
Heb er een die al een tijdje aan de oude Microsoft Surface Pro 8 + Typecover hangt. Combinatie formaat, bouwkwaliteit en gewicht is ideaal. Wel met een compactere USB-C lader, want de OEM is lader is een beetje lomp.

Zal niet Cyberpunk 2077 kapotslaan, maar draait verassend veel. Verder zou ik het gamen voor iets als thuis beschouwen, op andere apparaten. Zo'n Acer plastic soeplepel kopen puur voor de GPU is het niet waard.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ffha schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:51:
Heb er een die al een tijdje aan de oude Microsoft Surface Pro 8 + Typecover hangt. Combinatie formaat, bouwkwaliteit en gewicht is ideaal. Wel met een compactere USB-C lader, want de OEM is lader is een beetje lomp.

Zal niet Cyberpunk 2077 kapotslaan, maar draait verassend veel. Verder zou ik het gamen voor iets als thuis beschouwen, op andere apparaten. Zo'n Acer plastic soeplepel kopen puur voor de GPU is het niet waard.
Sowieso zijn merken als Asus en Acer niet geschikt voor dit gebruik. Dan moet je al echt naar de zakelijke Dell of HP gaan kijken, of gewoon een oerdegelijke ThinkPad met clitje en al.
Ik weet niet hoe groot de bureau's tegenwoordig zijn, maar ik vind het zelf bij mijn ThinkPad X1 Carbon héél chill dat ik zonder muis nog steeds de keuze heb tussen trackpad en trackpoint (clitje) want als je daar eenmaal aan gewend bent werkt het heerlijk.

Mijn X1 Carbon heeft geen metalen behuizing zoals een Surface, maar ik sleur 'm overal mee naartoe zonder verdere bescherming en hij ziet er nog verrassend netjes uit. Heb toch het gevoel dat een Surface dan iets fragieler is?

• Boeryepes
  • Niet online
Oon schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:02:
[...]

Sowieso zijn merken als Asus en Acer niet geschikt voor dit gebruik. Dan moet je al echt naar de zakelijke Dell of HP gaan kijken, of gewoon een oerdegelijke ThinkPad met clitje en al.
Ik weet niet hoe groot de bureau's tegenwoordig zijn, maar ik vind het zelf bij mijn ThinkPad X1 Carbon héél chill dat ik zonder muis nog steeds de keuze heb tussen trackpad en trackpoint (clitje) want als je daar eenmaal aan gewend bent werkt het heerlijk.

Mijn X1 Carbon heeft geen metalen behuizing zoals een Surface, maar ik sleur 'm overal mee naartoe zonder verdere bescherming en hij ziet er nog verrassend netjes uit. Heb toch het gevoel dat een Surface dan iets fragieler is?
Mijn zoon heeft zijn X1 Carbon 7 jaar lang overal naar toe meegenomen en dat ding ziet er nog nieuw uit. Bizar.

Voor een paar tientjes heb ik er een nieuwe accu ingezet en deze gaat nu naar iemand die het wat minder heeft, en hopelijk blij mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 06-07-2026 17:34 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Arunia schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Dat zit er inderdaad bij. Maar vind wat ze krijgt voor dat geld wel echt erbarmelijk qua prestaties. Weet ook nog niet of ze hem thuis voor prive dingen gaat gebruiken met af en toe een spelletje. Gelukkig nog wel even de tijd hiervoor. Refurb is wellicht ook een idee en in het geval de laptop stuk gaat, dan neemt ze de mijne maar mee (surface book 3), maar die is iets groter.
Ik heb ook vorige week de folder van rentcompany/Easy4u gehad. Het ontzorgen is leuk, maar de prijzen voor die 2 laptops waar je uit kunt kiezen, zijn echt exorbitant hoog, zelfs als je de service meerekent.

Het stukje dat je je toetsen niet kunt doen of je lessen niet kunt volgen zonder laptop is natuurlijk belangrijk, maar dan nog voelt het volledig scheef qua prijs/kwaliteit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Pieter.txt
  • Laatst online: 12:59
Rob-T6 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:44:
Het is wel leuk om de overwegingen van iedereen te lezen.
Hier blijft het een beetje wikken en wegen. De man kwam gisteren met de vraag of hij niet een desktop PC en game setup kon krijgen, nu hij ouder werd en 'minder' naar school hoefde....

Toch maar even uitgelegd dat huiswerk wel verwacht wordt :+

Gelijk maar even gehad over het budget in dat geval, Laptop minder, en dan een andere gamepc. Houden we dat nog een beetje apart en onder controle hoop ik.

Dus BBG als uitgangspunt denk ik en opnieuw de zoektocht in.

De campus shop versie staat mij toch tegen... veel geld voor middelmatige hardware en, naar wat ik om me heen hoor, echt wel matige ondersteuning
Vorig jaar voor exact dezelfde overweging gestaan. Eens dat je zelf betere hardware voor minder geld kunt kopen, al valt dat ook wel weer mee als je kijkt naar formaat icm touchscreen (ja, dat gebruiken ze veel en graag). Uiteindelijk gekozen voor aanbod via school. Als er iets misgaat (en dat hoeft niet perse aan het kind zelf te liggen, maar kan ook door onvoorzichtigheid van andere leerlingen), dan kan school direct een reserve laptop regelen. Als je zelf een laptop regelt, moet je dat ook zelf regelen. Dan heb je bijna 2 laptops nodig zodat er eentje op voorraad ligt, geconfigureerd en wel. Ervaring leert dat de meeste kinderen met een laptop van school zitten. Voorkomt ook discussies thuis als het eens niet werkt en op school (als het eens niet werkt). Leraren zijn ook bekend met de laptops, dus kunnen ook beter assisteren.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• sverzijl
Pieter.txt schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:19:
[...]

regelen. Als je zelf een laptop regelt, moet je dat ook zelf regelen. Dan heb je bijna 2 laptops nodig zodat er eentje op voorraad ligt, geconfigureerd en wel. Ervaring leert dat de meeste kinderen met een laptop van school zitten.
Ik denk dat de meesten hier toch ook nog wel een paar oudere laptops nog hebben liggen die als (tijdelijke) vervanging kan dienen mochten er problemen zijn. Misschien niet direct een lichtgewicht van <= 1,3kg en misschien ook niet eentje die het nog de volle 8 uur redt op 1 batterijlading, maar goed genoeg voor een korte periode. Zo sta ik er zelf in ieder geval in. Zelfs als ik er een 2e moet bijkopen ben ik nog goedkoper uit dan via Easy4u (als je de Easy4U deal kiest voor 5-6 jaar a 1000-1100 euro).

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik quote mezelf even uit een vergelijkbaar topic vorig jaar:

"Wij (brede scholengemeenschap voor vmbo havo vwo gymnasium) hebben dell "onderwijs" chromebooks. Voordeel daarvan:
Goedkoper dan windows laptop
Accu gaat schooldag mee.
Alles online, dus geen verschillen in programma's
Opslag/mail online, dus als je van device wisselt is alles er nog
Makkelijk qua ondersteuning.
Steviger uitgevoerd dan regulier model.
Google for education omgeving en beheertools
Als je ze koopt/huurt via onze partner zijn ze verzekerd en kan je leenchromebook krijgen bij reparatie.

Overigens zijn er ook leerlingen die een eigen device meenemen (oude laptop/macbook) en dat werkt ook gewoon, alleen de accu is een dingetje en ondersteuning willen we er niet op geven.

Mij ervaring is wel dat ongeveer de helft van de devices na ongeveer 1,5 jaar flinke battlescars heeft.
Missende toetsen, kapot scherm, oplader kwijt, scharnier afgebroken, paar keer gerepareerd, dat soort spul.
Dat je een device koopt voor de hele middelbare schooltijd is dan ook een illusie. Mijn goedbedoelde advies: koop een goedkoop hok; de kans dat je hem na 1 of 2 jaar moet vervangen is groot."

En dan wijs ik specifiek naar de laatste alinea. ;)

Wise enough to play the fool

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@teacher Bij ons op school worden Chromebooks sterk afgeraden 'want ze werken met Windows' - maar als alles online draait moet dat niks uitmaken. Dan is er denk ik alleen Office 365. Ik heb geen idee of de online versie anders werkt dan de offline versie, maar als die via de schoollicentie ook online draait moet het al helemaal niks uitmaken. Als ik de lage systeemeisen zie, dan wordt er eigenlijk nauwelijks iets van de computer gevraagd.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zo goed als alle onderwijs software is webbased tegenwoordig.

Wise enough to play the fool

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-07 14:33

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Een powerbank met usb-c snelladen optie is een prima oplossing om net dat einde stukje dag door te komen wanneer de laptopaccu bijna leeg is. Weegt niet al teveel én je kan er ook je telefoon mee updaten. Zoiets bijv: uitvoering: Ugreen 145W Power Bank for Laptop

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-07 14:33

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Tevens zou ik een laptop shell overwegen voor school laptops. Ziet er heel cool uit + je hele device is rondom beschermd. UAG heeft diverse opties. Heb er zelf een van ze gehad voor een MacBook naar alle tevredenheid. Laptop daarna weer als nieuw kunnen verkopen. https://www.urbanarmorgear.com/collections/laptops/?inStock=false

• sverzijl
haagsepracht schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 05:21:
Een powerbank met usb-c snelladen optie is een prima oplossing om net dat einde stukje dag door te komen wanneer de laptopaccu bijna leeg is. Weegt niet al teveel én je kan er ook je telefoon mee updaten. Zoiets bijv: uitvoering: Ugreen 145W Power Bank for Laptop
Dat is echter toch weer een 0,5kg extra mee te slepen. En het is nu ook weer niet zo dat ze nu geen boeken meer mee hoeven slepen.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-07 00:41
@Jorgen @teacher enige wat soms nog lokale toegang nodig heeft (en onder Windows beter werkt dan op Chrome) is bepaalde toetssoftware.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
sverzijl schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:07:
[...]

Dat is echter toch weer een 0,5kg extra mee te slepen. En het is nu ook weer niet zo dat ze nu geen boeken meer mee hoeven slepen.
Wat weegt een beetje schooltas tegenwoordig?

Ik neem aan dat er ook geen lunch van thuis uit wordt meegenomen maar op (of nabij) school gekocht? Want een beetje gevulde lunchtrommel weegt toch ook al snel meer dan 500gr...

Volgens mij gaat in dit geval de afweging niet om het gewicht, maar om de extra kosten van een laptop met een langere accuduur, ten opzichte van een powerbank.
(Overigens, als de laptop zelf niet zuiniger met een accu omgaat, maar een grotere accu heeft, is dat ook weer zwaarder.)

• sverzijl
Truus01 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Wat weegt een beetje schooltas tegenwoordig?

Ik neem aan dat er ook geen lunch van thuis uit wordt meegenomen maar op (of nabij) school gekocht? Want een beetje gevulde lunchtrommel weegt toch ook al snel meer dan 500gr...

Volgens mij gaat in dit geval de afweging niet om het gewicht, maar om de extra kosten van een laptop met een langere accuduur, ten opzichte van een powerbank.
(Overigens, als de laptop zelf niet zuiniger met een accu omgaat, maar een grotere accu heeft, is dat ook weer zwaarder.)
De laatste keer dat ik de schooltas van mijn dochter (VWO3) tilde was deze fucking zwaar van alle boeken. Dus zou zeker niet nog meer gewicht mee gaan geven als dat niet nodig is.

En ik zou zeker niet aannemen dat lunch niet vanuit huis meegegeven wordt. Al zullen er natuurlijk altijd zijn die in de schoolkantine wat kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door sverzijl op 07-07-2026 15:11 ]

• henri86
sverzijl schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:09:
[...]

En ik zou zeker niet aannemen dat lunch niet vanuit huis meegegeven wordt. Al zullen er natuurlijk altijd zijn die in de schoolkantine wat kopen.
Schoolkantine _O-
Standaard lunch van energiedrank en frikandelbroodje van bij de lidl om de hoek ja.

• sverzijl
henri86 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:22:
[...]

Schoolkantine _O-
Standaard lunch van energiedrank en frikandelbroodje van bij de lidl om de hoek ja.
Blij dat ze dat niet doen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
School laptop dochter
The_Doman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:48:
Kijk dan ook eens bij de (verborgen) CPU performance stellingen.
Daarmee kan je mogelijk ook veel besparen op batterij gebruik.

Dell Latitude fan blijft constant draaien
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 13:01
sverzijl schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Blij dat ze dat niet doen.
Dat denk je maar :)

• sverzijl
Nee hoor. Maar goed daar gaat het hier niet over.

Terug on topic, de Lenovo IdeaPad Slim 3 14AMN8 (82XN00B8MH) 14" laptop(Grijs | Ryzen 3 7320U | Radeon 610M | 8 GB | 512 GB SSD) (449 euro) inmiddels binnen. Geen snelheidsmonster, maar voldoet zo te zien prima voor Office365 en webbased apps. Roblox doet het ook goed volgens de 11 jarige 🙂

Kleine battery life test gedaan middels https://github.com/corbindavenport/wcloadtest. Na 4 uur nog zo'n 60% over (brightness op 80%, balanced mode, dus nog niet eens battery saving).
[edit] En na ruim 9 uur nog steeds 15% over. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

[ Voor 68% gewijzigd door sverzijl op 08-07-2026 19:07 ]

• marsian
Zeker een mooie! Grote batterij, metalen behuizing. CPU en graphics zijn ook niet gek voor die prijs.

Ik heb er gelijk 2 besteld 😊

• Arunia
  • Nu online
Vandaag de laptop binnen van Remarkt, maar goed. 5 sterren en er zitten wat krasjes op. Logisch.
Enige wat ik wel echt minder vind, is dat ze het toetsenbord blijkbaar hebben vervangen voor AliExpress meuk. De opdruk per toets zit tegen elkaar aan en duidelijk minder van kwaliteit.

Tja, hij werkt wel, maar dat laatste vind ik echt wel een aparte keuze en niet iets waar ik vrolijk van wordt eigenlijk.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 09-07-2026 18:55 . Reden: verhaspelen van namen is erg 1996 ]

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-07 19:55
Ik heb voor mijn brugklasser een refurbished Thinkpad T14 gehaald (rond de 400 euro, i5, 16 gb), ik vond easy4u toch wat duur.

Als deze anderhalf jaar meegaat is het goedkoper, voor vergelijkbare specs.
Als deze eerder stuk gaat koop ik gewoon een (refurbished) vervanger, ik heb nog wel een paar oude reserve laptops liggen die niet ideaal zijn maar goed genoeg om een paar dagen te overbruggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lisper op 09-07-2026 19:55 ]

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-07 17:56
Voor mijn dochter overweeg ik een Lenovo X13 Gen3 met 13" scherm, Core i5 - Gen 12 U processor, 16GB ram. lijkt een stuk sneller dan de Lenovo - 500w 2-in-1 (Yoga) G5 die Easy4U heeft. Maar weet zo weinig over de windows machines dat ik het ook niet helemaal in kan schatten of het een betere optie is en de batterij niet ook snel leeg gaat.

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:36
Na lang wikken en wegen voor deze https://www.coolblue.nl/product/963878/lenovo-ideapad-slim-5-14ahp10-83hv0021mh.html van 800,- gegaan. Leek me heel wat beter qua scherm en specs dan de aangeboden Lenovo 300w g5 voor 666,-. Komt morgen binnen als het goed is.

Navraag bij school leerde dat het touchscreen niet gebruikt wordt (“er zijn bijna geen laptops meer zonder”). Een mooie MacBook neo durfde ik niet aan qua compatibiliteit met school en een niet zo computer begaafde gebruiker ;-).

Vrij bewust geen refurbished gedaan omdat ik perse een usb-c laadmogelijkheid wil, kan de lader thuisblijven. En er moet ook een potje Minecraft op gedaan kunnen worden.

Zonder aanvullende verzekering (zag in de voorwaarden van de actua verzekering hierboven dat diefstal uit school niet gedekt is, dan voegt het weinig toe t.o.v. de inboedelverzekering met buitenhuis dekking).

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 23:34
henri86 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:13:
Misschien toch even vermelden, want ik hoor dit toch al een paar keer fout gaan:

Bij in 1 keer betalen krijg je 2% korting op het abonnement, niet op de totaalprijs dus, maar 2% korting op de €4,25/mnd -> €0,085/mnd -> €1,00/jaar.
Deze verwaarloosbare besparing van €1,00 per jaar niet de moeite waard vinden om in één keer zo'n €1000 op te hoesten, is echter niet de reden waarnaar je moet kijken om dit niet te doen en voor huur te kiezen.
In één keer betalen is namelijk sowieso al respectievelijk 5/41 (12,2%), 5/53 (9,4%), 5/65 (7,7%) goedkoper dan 3, 4 of 5 jaar huur.
(Tenzij de laptop voor jou na 3/4/5 jaar €0 waarde heeft en deze dus niet houdt en anders bij koop-in-één-keer na die periode gratis weg zou doen. Dan zit er geen verschil in ;) )
Hier betaal je bij huur ook nog de borg als je de laptop wilt houden.

Met gestrekt been.

• henri86
Artbij schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:34:
[...]

Hier betaal je bij huur ook nog de borg als je de laptop wilt houden.
Ja, dat is die "5/41 (12,2%), 5/53 (9,4%), 5/65 (7,7%)"
Pagina: 1