Schoollaptop voor brugklasser

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-08 13:50
Boeryepes schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:47:
[...]

Dat is het voordeel van laden via USB-C (USB-PD Power Delivery). Ik gebruik het op al mijn laptops (3 stuks). Die ACT is fijn omdat ie 3 poorten heeft en erg compact is.

[Afbeelding]
Ah ok, daar ging ik dan nog niet zo diep in met adapters. Ergens wel het gevoel dat het weinig verschil zou maken. Maar bedenk me net dat onze dochter een 45W Ikea adapter heeft met 2 poorten. Als ze er maar eentje gebruikt is het 45W, anders 2x22W.
Dus die kan ze dan sowieso for the time being gebruiken.

Dan nog even vanavond bespreken of alsnog een losse adapter bestellen. Denk dat het dan de Ideapad gaat worden.

Bedankt allen! Het is die ideapad geworden. Voeding regelen we wel. Meteen besteld en komt morgen binnen. Ben benieuwd.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 16-07-2026 16:24 ]

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Arunia schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Ah ok, daar ging ik dan nog niet zo diep in met adapters. Ergens wel het gevoel dat het weinig verschil zou maken. Maar bedenk me net dat onze dochter een 45W Ikea adapter heeft met 2 poorten. Als ze er maar eentje gebruikt is het 45W, anders 2x22W.
Dus die kan ze dan sowieso for the time being gebruiken.

Dan nog even vanavond bespreken of alsnog een losse adapter bestellen. Denk dat het dan de Ideapad gaat worden.

Bedankt allen! Het is die ideapad geworden. Voeding regelen we wel. Meteen besteld en komt morgen binnen. Ben benieuwd.
Zou ook moeten werken. Ik gebruik zelf ook een 30W charger als ik te lui ben om de andere te zoeken. Dit werkt prima met een 5800H AMD (45W CPU)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Het apparaat is inmiddels naar de eeuwige blauwe schermen, maar eigenlijk zou ik hier een foto moeten plaatsen van hoe de laptop van mijn puberzoon er na 4 jaar uitzag. Het apparaat was naar zijn eigen zeggen nooit gestuiterd. Maar als hij had gezegd dat er een bus over zijn apparaat was gereden had ik het direct geloofd. Ergens was het ook een compliment voor de bouwkwaliteit dat het apparaat het überhaupt nog deed.

Kortom: bezin je voordat je veel geld uitgeeft aan een apparaat dat dagelijks heen en weer wordt gesleept. Ook mijn puberzoon begon als engeltje :-)

Ik heb indertijd voor de eerste laptop gekozen voor een eenvoudige HP 14" (goedkoper dan schoolaanbod), voor de opvolger een 2hands zakelijk apparaat. Die doet het drie jaar later nog steeds prima. Thuis heeft hij een scherm een keyboard, dus formaat mag klein zijn.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07
marsian schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:31:
[...]

De ideapads staan hier nu een weekje en ze worden al goed gebruikt. De eerste indruk is goed! Ik heb er voor beide kids een tomtoc hoes voor een macbook14 bij besteld, daar passen ze netjes in en zijn ze goed beschermd

https://www.amazon.nl/tomtoc-All-Round-Bescherming-Schokbestendig-Waterafstotende/dp/B078SD2STD
Zou het niet handiger zijn om een hoes te hebben waar de laptop echt in vast zit? Dus ook als hij gebruikt wordt in een hoes/case? Volgens mij levert Easy4u dat ook bewust mee. Ik werk zelf in het onderwijs en hoe vaak ik al niet een Chromebook van een tafel heb zien vallen omdat er net even iemand onhandig langs liep....dan is het fijn dat hij beschermd is in de tas maar heb je dan alsnog een kapotte laptop als hij van de tafel valt.

• Jurren
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
laredo schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 03:46:
[...]

Zou het niet handiger zijn om een hoes te hebben waar de laptop echt in vast zit? Dus ook als hij gebruikt wordt in een hoes/case?
Ik heb de Lenovo IdeaPad Slim 5 14IMH10 voor mijn brugpieper gekocht, met de Inateck 360° laptophoes. Daarmee gaat hij in een nog aan te schaffen padded laptoprugzak. Zou genoeg moeten zijn voor bescherming tijdens vervoer hoop ik, maar bescherming bij gebruik is er dan inderdaad niet.. 🤔
Daarom overweeg ik ook nog een laptopcase aan te schaffen, voor bescherming in de schoolbankjes. Maar ik vraag me eigenlijk af of dat nog wel iets toevoegt. Bescherming van zo'n case is beperkt, voldoende bescherming tegen een val van tafel naar vloer zal het waarschijnlijk niet zijn.. Al zou hij waarschijnlijk wel prima in de laptophoes passen, en heel storend zal het waarschijnlijk niet zijn.

Voorlopig zet ik in op vertrouwen, en de mededeling dat dit een eenmalige investering is. Een vervangende laptop zal zo'n soort voorgedeukte refurbished laptop van max €200 zijn waar Roblox echt niet lekker op loopt, ik hoop dat dat motivatie genoeg is 😂

[ Voor 11% gewijzigd door Jurren op 29-07-2026 22:49 ]

• laredo
@jurren ja snap ik. Helaas is die laptop niet meer beschikbaar. Zijn er nog vergelijkbare deals te vinden? Ik wil morgen de knoop doorhakken of ik er zelf een bestel of toch maar voor het gemak en geen gedoe ga via Easy4u.

• Jurren
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Nee, volgens mij was dit wel een leuke aanbieding in de huidige markt.. Je gaat al snel terug naar òf kunstof behuizing, òf 8Gb, òf een mindere processor.. Dit lijken me geen onaardige alternatieven:Maar het blijft lastig in de huidige markt.. 🙄

• laredo
Na lang twijfelen toch maar gekozen voor gemak en geen gedoe. Dus bij Easy4u de ThinkPad E14 G7 ryzen 3 210 - 16GB/256GB laptop besteld voor de kleine som van 1030 euro, dat is dan wel inclusief 4 jaar service en zekerheid. Met 16GB ram (prik er zelf misschien nog even 16gb bij als dat kan) en 256gb SSD moet hij het wel even volhouden. Nou nog kijken of mijn zoon hier fatsoenlijk mee om kan gaan en of het dus toch wat overdreven was om meer dan nodig te betalen. Maar goed, als ik 1030 deel door 4 jaar dan is het 257,50 per jaar, dat valt ook nog wel weer mee.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb uiteindelijk ook voor easy4u gekozen. Inclusief de verzekering, service en virusscanner was het 1113 euro. Een gigantisch bedrag als je het vergelijkt met de courante winkelprijzen voor vergelijkbare laptops, maar ik heb nu als het goed is ook 4 jaar lang geen omkijken meer naar de laptop. Dat is wanneer je gescheiden bent en niet altijd in de gelegenheid bent om dingen zelf op te lossen ook wat waard.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
@Jorgen weet je dat zeker? Mijn buurjongen had een laptop via rentcompany (is hetzelfde) en die had bij elke schade een eigen risico van 60 of 90 euro en dat mocht maar 3 keer anders moest je de werkelijke kosten betalen van de schade. Dat heeft mij weerhouden van een laptop via hun en er zelf 1 gekocht met een verzekering bij in mijn geval Coolblue van 90 euro voor 3 jaar vallen en stoten garantie zonder eigen risico (mediamarkt heeft een soortgelijke verzekering).

• nietnodig
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18-08 22:56
Hier gekozen voor de Galaxy Book 4 uit de best buy (15.6", i5, 16GB) voor €529,- voor onze zoon.

Rent company hier hanteert inderdaad eigen risico per schade, borg, inleveren aan het einde door alleen te verzenden en ik hoor wisselende verhalen van ouders, dan hebben we het nog niet eens over de tenenkrommende tell sell voorlichting gehad 😅

Ik neem de gok en pas bij een 3e aanschaf gaan we geld erop toeleggen mocht het zover komen.

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-08 09:17
Beter iets goedkoops zoals een Chromebook of tweedehands Thinkpad halen en dan thuis een vaste PC zetten.

Vroeg of laat gaat iemand wat je voorsteld slopen. RTX 5060 naar middelbaar meenemen is zelfde als Rolex dragen in Brussel Noord.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56
nietnodig schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:47:
Hier gekozen voor de Galaxy Book 4 uit de best buy (15.6", i5, 16GB) voor €529,- voor onze zoon.

Rent company hier hanteert inderdaad eigen risico per schade, borg, inleveren aan het einde door alleen te verzenden en ik hoor wisselende verhalen van ouders, dan hebben we het nog niet eens over de tenenkrommende tell sell voorlichting gehad 😅

Ik neem de gok en pas bij een 3e aanschaf gaan we geld erop toeleggen mocht het zover komen.
Zo sta ik er ook in. Nu 450 uitgegeven voor een degelijke laptop en we zien wel hoe lang ie er mee doet voordat ie kapot is. Onze 2 andere kinderen hebben er een jaar of 4-5 mee gedaan zonder problemen (maar lang niet altijd nodig gehad in de lessen). Deze laatste is wat “onhandiger” over het algemeen 🙂

• sverzijl
zfxwm5z1 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:13:
Beter iets goedkoops zoals een Chromebook of tweedehands Thinkpad halen en dan thuis een vaste PC zetten.

Vroeg of laat gaat iemand wat je voorsteld slopen. RTX 5060 naar middelbaar meenemen is zelfde als Rolex dragen in Brussel Noord.
Rtx5060 is dan ook wel enorme overkill voor middelbare school 🙂 Dan mag ie ook wel continu aan de lader hangen en dat hebben ze niet op alle scholen.

Chromebook werd bij onze school (en meerdere scholen lees ik ook hier) niet geaccepteerd, dus die vielen al af.

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-08 09:17
sverzijl schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Rtx5060 is dan ook wel enorme overkill voor middelbare school 🙂 Dan mag ie ook wel continu aan de lader hangen en dat hebben ze niet op alle scholen.

Chromebook werd bij onze school (en meerdere scholen lees ik ook hier) niet geaccepteerd, dus die vielen al af.
Klopt is ook zoiets na bepaalde tijd moet je constant een lader gebruiken zeker tijdens te gamen. Daarbij ga je nooit de soort prestaties krijgen die je wilt vergeleken met een desktop want er is gewoon niet genoeg stroom.

• laredo
Vandaag de laptop ontvangen en ik moet zeggen hij ziet er degelijk en goed uit. Hard kunststof onderkant maar aluminium bovenkant (buitenkant heb ik het dan over). En dan een stevige hoes die tegen een aardige valpartij lijkt te kunnen.

Ik heb ook nog eens een gratis upgrade gekregen van de processor :+ Zou moeten zijn een Ryzen 3 210, in de Lenovo zit een Ryzen 5 220. Hopelijk 4 jaar ontzorgd door de RC. Enige wat ik niet heb besteld maar volgens mij prima achteraf kan is Antivirus Software & Ouderlijk Toezicht. Antivirus is gewoon Defender maar qua ouderlijk toezicht iemand daar tips voor? Zit er iets in Windows zelf ingebouwd wat ik daarvoor kan gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhAgjplK-GuOm8-N44siGYmsCq0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LarC0kbWrwycNVtPJwneRQos.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door laredo op 03-08-2026 22:11 ]

• Sandertje1980
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-08 23:20
Leraar hier :) geen IT expert, maar wel genoeg basiskennis om eenvoudige problemen met inloggen, office en internet te kunnen oplossen.

Vanuit mijn eigen vakken (scheikunde en natuurkunde) gebruiken ze weinig de laptop, alleen voor werkstukken, PhET (website) en Coach 7 (software). Qua prestaties zijn de eisen minimaal. Voor andere vakken moeten ze soms ook software installeren en daarvoor is meestal Windows nodig, hoewel ik ook veel kids met een Macbook zie. Maar het meeste is web based. Ik denk dat een i3 zelfs al voldoet, maar voor de zekerheid zou ik een i5 doen, die een aantal jaar mee kan. Chromebooks raad ik af, hoewel ze daar denk ik in 90 procent van de situatie ook gewoon op kunnen werken.

Voor de rest is het volgende belangrijk. Het meeste is al genoemd, maar hieronder even overzichtelijk op een rij:

- stevig. De laptops worden zwaar mishandeld, voornamelijk door gooien en vallen van de schooltas. Maar ook klettert er wel eens eentje van tafel en sommige kinderen vinden het nodig om te rammen op het toetsenbord als de laptop niet doet wat hij wil, of peuteren de knopjes eraf als ze zich vervelen. Er zijn ook kinderen die de laptop van een ander kind afpakken en uit de vechtpartij die daaruit ontstaat kan er ook wat gebeuren met de laptop. Dit heb ik zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, maar bij sommige kinderen vind ik het niet ondenkbaar dat het gebeurt.

- handzaam. De schooltas is klein en het werktafeltje ook. Verder is een laptop van 1 kg natuurlijk makkelijker mee te nemen dan een laptop van 3 kg.

-goede accu. In de meeste klaslokalen zijn weinig stopcontacten en de meeste leraren houden niet van een lokaal vol snoeren. De leerling is zelf verantwoordelijk voor goed accu management. Nu denk ik dat de meeste vakken bij ons meestal zonder laptop werken, dus hij hoeft echt niet 6 uur schermtijd te hebben, maar ze gebruiken de laptop ook tijdens pauzes en dan is er ook niet altijd een stopcontact beschikbaar.

Verder las ik ook wat ouders die het belangrijk vinden dat de kids kunnen gamen op de laptop. Dat vinden wij nou weer juist niet belangrijk. Op school is het uiteraard verboden, op straffe van inname van de laptop tot einde dag. Maar ook thuis raad ik af om te gamen op de schoollaptop. Kinderen kunnen nog niet goed verleidingen weerstaan en als hun schoolcomputer ook hun gamelaptop is, dan is de keuze tussen saai huiswerk maken of GTA 5 spelen voor hun erg lastig.

Tot slot het dilemma van een laptop via school of zelf een laptop aanschaffen: als u zelf eenvoudige problemen kunt verhelpen, dan zou ik gewoon zelf een laptop aanschaffen. Dat is veel goedkoper dan via school. De meerwaarde van de laptop via school is vooral wanneer hij echt stuk is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe vaak dit voorkomt, maar als een kind niet al te onvoorzichtig is, dan verwacht ik dat het niet gebeurt. Bij kleinere problemen kunt u zelf helpen, en ook onze ict afdeling helpt graag kids met een eigen laptop. Ik kan me voorstellen dat er op een schoollaptop ook extra restricties zitten, waardoor het moeilijker is om software te installeren. Maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

• Dtrierum
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-08 11:52
Hmm ik vind het verschil tussen die 650-700 euro van deze laptops en het aanbod wat we hebben gekregen inclusief 4 jaar garantie dan ook weer niet zo groot…

of worden we afgezet met een dergelijk aanbod? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emC3pOL8vi7aR9BpiFoc8V_86qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kynfvakjMKGEh2i1dQ1suctL.jpg?f=fotoalbum_large

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
@Dtrierum Wat houd 4 jaar garantie in? Wat gebeurd er als de laptop in jaar 3 kapot gaat? Heb je dan eigen risico, dagwaarde etc.?

Zoals ik al eerder heb genoemd zou ik bij Coolblue, mediamarkt, Dell, lenovo etc. Kijken wat een soortgelijke laptop kost met accidental care. Dan weet je zeker dat het kosteloos in die periode wordt gerepareerd.

• Dtrierum
Zoals ik het begrijp: kosteloze reparatie bij fabrieks-achtige garantie schade (accu, toetsenbord, koelsysteem.

39 euro eigen risico bij valschade, gebruiksschade, vloeistofschade

En diefstal/kwijt raken is ook gedekt

• nietnodig
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18-08 22:56
Dtrierum schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:46:
Zoals ik het begrijp: kosteloze reparatie bij fabrieks-achtige garantie schade (accu, toetsenbord, koelsysteem.

39 euro eigen risico bij valschade, gebruiksschade, vloeistofschade

En diefstal/kwijt raken is ook gedekt
Tip: Lees goed de voorwaarden! Hier is diefstal verzekerd bij diefstal uit een woning mét braakschade! Dus op school heb je er helemaal niks aan, en kwijt raken is helemaal niet gedekt.

Hier 50 euro per gebeurtenis en max 3 keer in de gehele looptijd, daarna volledige kosten reparatie.

Borg ben je kwijt als je aan het einde de laptop niet opstuurt (inleveren op school kan niet) en de looptijd begint vaak in september en einde van de opleiding is vaak al in mei dus je betaald wat maanden 'extra'.

Op onze school wordt ook ondersteuning gegeven qua software aan eigen gekochte laptop, alleen hardware defecten zul je zelf moeten fixen.

• Dtrierum
Hmm, ik denk dan toch dat ik me minder een buil val aan dit:

https://www.remarkt.nl/hp-elitebook-735-g6-r7-pro-3700u-13-32max-5star

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:10
Ik ben uiteindelijk voor een van de back to school deals gegaan.

De https://www.coolblue.nl/product/971749/hp-pavilion-se-15-fd0957nd.html

Waar nog de 50 extra vanaf gaat. Wel de verzekering erbij via cool blue

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:08
Je hebt de juiste keuze gemaakt, 14 inch scherm met uitstekende accu capaciteit en verstandig dat je geen verzekering genomen hebt, zijn weinig mensen die de kleine lettertjes lezen. Sowieso is een verzekering van een laptop een lastig iets, het duurt weken voordat je hem terug hebt bij schade, in de tussentijd heeft je kind echter geen laptop ter beschikking.

• sverzijl
Enige waar ik me dan zorgen over zou maken is de accuduur. Tenzij ze daar garanties op geven (niet gelezen verder)

• laredo
phoney870 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Je hebt de juiste keuze gemaakt, 14 inch scherm met uitstekende accu capaciteit en verstandig dat je geen verzekering genomen hebt, zijn weinig mensen die de kleine lettertjes lezen. Sowieso is een verzekering van een laptop een lastig iets, het duurt weken voordat je hem terug hebt bij schade, in de tussentijd heeft je kind echter geen laptop ter beschikking.
Dat is dus wel een voordeel van Easy4u of Rentcompany. Dan krijg je gelijk een leenlaptop op school. Fijn toch dat beide opties er zijn, dus zelf kopen of huren/kopen via een extern bedrijf? Zo is er voor ieder wat wils.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:55
Ik heb geen kinderen, dus kan niet inhoudelijk reageren op de eisen/wensen voor een school laptop.

Voor werk beheer ik ongeveer 40 laptops die wij zakelijk uitlenen aan cursisten. Er mag een die eigen laptop meegenomen worden naar de cursussen die wij geven, maar niet iedereen wil/kan dat. In dat geval reiken wij een laptop uit, simpele refurbished Windows laptop. Wij zijn gestart met kopen via remarkt, eerste leveringen prima echter daarna zakte de kwaliteit onder het nulpunt.

Tegenwoordig kopen we via Daans magazijn en dat bevalt prima.

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:40
laredo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Dat is dus wel een voordeel van Easy4u of Rentcompany. Dan krijg je gelijk een leenlaptop op school. Fijn toch dat beide opties er zijn, dus zelf kopen of huren/kopen via een extern bedrijf? Zo is er voor ieder wat wils.
Voor noodgevallen is er nog wel een laptop beschikbaar waar m365 het wel op doet. En het aanbod voor deze school was precies 1 laptop met slechte specs voor de prijs, ‘upgraden’ naar iets fijners zat er dus niet in.

En @phoney870 bedankt voor je aardige woorden.
Pagina: 1 2 Laatste