Leraar hier

geen IT expert, maar wel genoeg basiskennis om eenvoudige problemen met inloggen, office en internet te kunnen oplossen.
Vanuit mijn eigen vakken (scheikunde en natuurkunde) gebruiken ze weinig de laptop, alleen voor werkstukken, PhET (website) en Coach 7 (software). Qua prestaties zijn de eisen minimaal. Voor andere vakken moeten ze soms ook software installeren en daarvoor is meestal Windows nodig, hoewel ik ook veel kids met een Macbook zie. Maar het meeste is web based. Ik denk dat een i3 zelfs al voldoet, maar voor de zekerheid zou ik een i5 doen, die een aantal jaar mee kan. Chromebooks raad ik af, hoewel ze daar denk ik in 90 procent van de situatie ook gewoon op kunnen werken.
Voor de rest is het volgende belangrijk. Het meeste is al genoemd, maar hieronder even overzichtelijk op een rij:
- stevig. De laptops worden zwaar mishandeld, voornamelijk door gooien en vallen van de schooltas. Maar ook klettert er wel eens eentje van tafel en sommige kinderen vinden het nodig om te rammen op het toetsenbord als de laptop niet doet wat hij wil, of peuteren de knopjes eraf als ze zich vervelen. Er zijn ook kinderen die de laptop van een ander kind afpakken en uit de vechtpartij die daaruit ontstaat kan er ook wat gebeuren met de laptop. Dit heb ik zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, maar bij sommige kinderen vind ik het niet ondenkbaar dat het gebeurt.
- handzaam. De schooltas is klein en het werktafeltje ook. Verder is een laptop van 1 kg natuurlijk makkelijker mee te nemen dan een laptop van 3 kg.
-goede accu. In de meeste klaslokalen zijn weinig stopcontacten en de meeste leraren houden niet van een lokaal vol snoeren. De leerling is zelf verantwoordelijk voor goed accu management. Nu denk ik dat de meeste vakken bij ons meestal zonder laptop werken, dus hij hoeft echt niet 6 uur schermtijd te hebben, maar ze gebruiken de laptop ook tijdens pauzes en dan is er ook niet altijd een stopcontact beschikbaar.
Verder las ik ook wat ouders die het belangrijk vinden dat de kids kunnen gamen op de laptop. Dat vinden wij nou weer juist niet belangrijk. Op school is het uiteraard verboden, op straffe van inname van de laptop tot einde dag. Maar ook thuis raad ik af om te gamen op de schoollaptop. Kinderen kunnen nog niet goed verleidingen weerstaan en als hun schoolcomputer ook hun gamelaptop is, dan is de keuze tussen saai huiswerk maken of GTA 5 spelen voor hun erg lastig.
Tot slot het dilemma van een laptop via school of zelf een laptop aanschaffen: als u zelf eenvoudige problemen kunt verhelpen, dan zou ik gewoon zelf een laptop aanschaffen. Dat is veel goedkoper dan via school. De meerwaarde van de laptop via school is vooral wanneer hij echt stuk is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe vaak dit voorkomt, maar als een kind niet al te onvoorzichtig is, dan verwacht ik dat het niet gebeurt. Bij kleinere problemen kunt u zelf helpen, en ook onze ict afdeling helpt graag kids met een eigen laptop. Ik kan me voorstellen dat er op een schoollaptop ook extra restricties zitten, waardoor het moeilijker is om software te installeren. Maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.