School laptop dochter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Weertdegekste
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-02 18:42
Goedemiddag,

Ik heb een vraag voor mensen met meer tech ervaring.
Mijn dochter moet vanaf volgend jaar naar het VO en heeft daarvoor een laptop nodig.
Nu is het zo dat ik de laptops die je via school kan kopen (the rent company) extreem duur voor wat je ervoor krijgt.

Nu is het zo dat ik zojuist van mijn werk een nieuwe laptop heb gekregen en ik mijn oude laptop voor een vriendenprijsje kan overnemen (150 euro)

Het gaat daarbij om een Dell Vostro 5490 met de volgende specs.
- 10th Generation Intel Core i5 -10210U
- 14 inch display
- 16GB DDR4 geheugen.
- Windows 11
- 1 TB M2.

Enige mankement is dat de Accu niet meer zo goed is, de laptop is 4 jaar oud inmiddels.
Nu zag ik dat je voor deze laptop voor enkele tientjes al een nieuwe accu hebt.

Zou deze laptop denken jullie nog ruimschoots voldoen voor een MAVO opleiding?

Dank voor het meedenken.

Alle reacties

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik werk zelf nog naar volle tevredenheid op een i5 van dezelfde generatie, die ca. 30% sneller is dan deze (maar daarbij 3 keer zoveel stroom gebruikt).
Op zich zou ik het geloof ik wel aandurven, hoewel ik niet direct zou verwachten dat ze er nog 4 jaar mee gaat doen. Maar ook als ze na 1 of 2 jaar toch aan een snellere toe is, kan het nooit kwaad om er nog één als reserve te hebben...

En ik weet niet of je het gezien had, maar zelfs de originele accu is ronduit goedkoop:
https://www.dell.com/nl-n...de-laptops/apd/cpl-1vx1h/

Deze accu is niet zo groot, dus ik hoop wel dat ze op school ook aan de stroom kan. (Maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat op een school niet kan).

iRacing Profiel

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

School informeren wat ze er op moet doen qua werkzaamheden lijkt mij ook goed.

Als enkel Office pakket dingen die er op moeten Ja prima laptop nog, accu vervangen is niet heel ingewikkeld en kosten paar tientjes.

Als je eventueel aan meer ram kan komen (slechte tijd nu) altijd goed, als de ssd nog in goeie staat is prima anders die vervangen, schoonmaken van de laptop is ook wel aan te raden (stof) en eventueel de koelpasta. Dan gaat ze laptop nog prima minimaal 2 jaar mee.

Si vis pacem, para bellum

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Weertdegekste schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:59:
Zou deze laptop denken jullie nog ruimschoots voldoen voor een MAVO opleiding?
Ongetwijfeld.

Je kan beter investeren in een goede Dell batterij. Kloonbatterijen zonder Dell merk maken soms de laptop kapot, ze blazen letterlijk zichzelf op (zetten uit) of leveren niet de correcte spanning. Ze gaan ook meestal erg kort mee. Pas ook op voor valse batterijen. De echte hebben alle keurmerken erop.

Fake/namaak:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51QThMkY0ES._AC_SL1000_.jpg

Waarschijnlijkt echt:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71kIh+yJcCL._AC_SL1500_.jpg

Let ook op of het een nieuwe batterij is. De datum code hierboven is 547. 5 van vermoedelijk 2025, 4e maand, 7e dag. Je kan het ook met een tool uitlezen en via de BIOS.

Dit is een Youtube filmpje van het openen en losmaken van de batterij.
YouTube: Dell Vostro 5490 - disassembly and upgrade options

Wees vooral heel voorzichtig met het losmaken de stekkers van de batterij. Er kan tape overheen zitten, maak die met veel geduld los. Een defecte of van het moederbord losgerukte connector is niet makkelijk te repareren en dat kost onnodig geld. Kijk ook uit met losmaken van de deksel van de laptop, schuif er geen schroevendraaier onder. Daarmee kun je surface mounted (smd) onderdelen beschadigen. Hoewel de deksel in dit geval makkelijk zou moeten loskomen, zijn er ook setjes in de handel met wat veiliger plastic gereedschap.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:02

Yucon

*broem*

Wild Chocolate schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:38:
(Maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat op een school niet kan).
Dat is meestal juist wel een punt. Scholen willen dat de computers het allemaal gewoon op accu's doen omdat ze anders 30 snoeren door de klas hebben lopen. Als ze al bij elk tafeltje een stopcontact hebben.

Maar het is ook weer niet zo zwart/wit als ze soms zelf stellen. Toen ik zelf voor mijn kinderen aan het shoppen was zag ik dat ze echt een accuduur van meer dan een hele schooldag eisten. En dat is ook weer overdreven want ze hebben het ding niet de hele dag aan. En het is ook weer niet zo dat er echt nooit een stopcontact beschikbaar is. Als vuistregel zou ik zeggen dat je een uur of 4 toch wel moet halen maar dan zit je ook wel goed.

Touchscreen kan soms wel een dingetje zijn. Sommige scholen eisen dat ivm specifieke toets/quiz software.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:22
Als ik kijk bij mijn. Vrouw op school voldoet een i5 uit 10th gen makkelijk. Er worden geen zware programmas gedraaid. Wel is het zo dat de accu hard nodig is. Meeste lokalen hebben geen stopcontacten, denk aan de bureautjes die je zelf ook had.
Ongeveer 2/3 van lessen gebruikt laptop actief, maar vaak maar voor een deel van de les. Hierdoor moet de laptop dus inderdaad 4 uur uithouden.

Met een nieuwe batterij komt het dus helemaal goed. Maar die batterij is dus wel echt essentieel.

• Yucon

Yucon

*broem*

iets anders; ik heb hem nooit in het echt gezien, maar op foto's lijkt hij aan de grote kant. Mocht dat echt zo zijn is het wel goed dat in de afweging mee te nemen. Enerzijds moet ze hem wel goed mee kunnen nemen. Maar anderzijds is groepsdruk op school wel reëel en je wil niet je dochter bij voorbaat het sukkeltje van de klas maken omdat ze met een afgeschreven koelkast moet slepen.

Met dat laatste wil ik niet zeggen dat het perse splinternieuw moet zijn. Het moet er gewoon niet oud uitzien, en bij die vostro vind ik dat op basis van de foto's zelf moeilijk in te schatten. Het zal natuurlijk niet alleen van een laptop afhangen maar als middelbare scholier wil je meestal gewoon een beetje opgaan in de massa.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
zelf heb ik vorig jaar een MacBook Air 13 inch gekocht voor mij dochter. Deze laptops zijn licht, accu gaat lang mee met best goede specs en de laptop zelf gaat makkelijk 6 jaar mee. ik weet niet wat je budget is maar voor 900 euro heb je er 1, dat is dan omgerekend 150 euro per jaar. De restwaarde van MacBooks is ook iets waar je rekening mee kan houden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:04

servies

Veni Vidi Servici

gielie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:34:
zelf heb ik vorig jaar een MacBook Air 13 inch gekocht voor mij dochter. Deze laptops zijn licht, accu gaat lang mee met best goede specs en de laptop zelf gaat makkelijk 6 jaar mee. ik weet niet wat je budget is maar voor 900 euro heb je er 1, dat is dan omgerekend 150 euro per jaar. De restwaarde van MacBooks is ook iets waar je rekening mee kan houden.
Is alleen zo vervelend wanneer je Windows software moet draaien om aan toetsen/lessen mee te kunnen doen.
De restwaarde van een schoollaptop na 6 jaar is nul ongeacht het merk/prijs waar je mee begint.

• RadYeon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-02 09:44
Wij mogen binnen onze scholen geen computers weren, maar geven expliciet aan geen MacBooks of Chromebooks aan te schaffen, omdat de inrichting volledig op Windows is afgestemd.
Doet een ouder dat toch, dan kunnen wij geen 1e lijns hulp bieden op locatie.
Wat betreft software, een 8e generatie i5 (4 fysieke cores) voldoet al ruimschoots in het VO.l, zolang je geen MVI opleiding volgt (Adobe etc).

[ Voor 22% gewijzigd door RadYeon op 10-02-2026 08:58 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
er wordt zo goed als geen software geinstalleerd op kader/TL/havo/vwo. Alles vindt plaats in de browser. Mijn zoon heeft een HP laptop van een jaar of 6 oud. Het ding voldoet perfect. Ik ga echt geen kapitaal betalen voor een of andere ondermaatse Pentium Silver processor met 4 GB geheugen en 128 GB SSD. Doei.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13
Volgensmij kunnen die vostros al vanaf usb-c laden? Dan kun je ook een powerbank meenemen als de laptop echt de hele dag mee moet kunnen vanaf accu. Best Buy Guide: De beste 20.000mAh-powerbanks

• RadYeon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-02 09:44
@107mb
4GB hebben ze niet meer, maar verder helemaal gelijk. De constructie is alleen nuttig als je een jong kind hebt, die niet zo zorgvuldig met spullen omgaat.
Ik zie hier regelmatig laptops met een gebarsten scherm, afgebroken scharnieren of gesloopte toetsenborden en oplaadporten, mocht je de machine via een bedrijf zoals TRC hebben aangeschaft, heb je alleen een eigen risico van 50 euro en wordt het ding gerepareerd, in de tussentijd krijgt het kind ook een leenlaptop mee.
Bij ons kiezen ouders vaak voor een omklapbaar 2-in-1 ding, als je ziet wat een glasplaat + scherm kost, dan zijn de extra kosten bij aanschaf gelijk 'terugverdiend'.

Je betaalt dus niet alleen voor de hardware maar met name voor de support.

[ Voor 25% gewijzigd door RadYeon op 10-02-2026 09:06 ]

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Let wel op wat er gebeurt als de laptop stuk gaat. Jouw dochter is misschien heel voorzichtig, maar je weet niet wat de rest doet. Er wordt zo "even" met een tas gegooid of opeens zit er een pen tussen de laptop als hij dicht geklapt wordt. Ik ken de The Rent Company van een situatie waarbij ze inderdaad niet de goedkoopste zijn, maar wel een deal met school hadden zodat er gelijk een leenlaptop beschikbaar is bij issues (en de reparatie tot een x aantal keer gratis is). Toch wel lekker als je een laptop moet gebruiken in een toetsweek.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De deal met die huurbedrijven is over het algemeen dat je dan een kleine laptop krijgt, vaak met touchscreen, die 8 uur mee gaat op een lading. Dat laatste vaak puur omdat het echt underspecced dingen zijn, maar voor een beetje Word enzo is dat prima.
Die laptops komen met een voorgeïnstalleerde Windows met alle software en alles er al op, en het belangrijkste is dat er volgens de overeenkomst een leenlaptop klaar ligt als er ooit iets gerepareerd moet worden.
Bij je eigen laptop zou je dan zelf moeten gaan achterhalen welke software allemaal wordt voorgeïnstalleerd en als er iets stuk is moet je zelf een vervanging regelen, maar ik heb al veel verhalen gehoord van laptops die 2 weken weg waren voor reparatie bij zo'n huurbedrijf en dat er dan toevallig geen leenlaptop beschikbaar was.

Ik vind het ook een hele dure deal, want je betaalt voor allemaal dingen die je zelf ook kunt regelen.
Het enige dat lastig is is de accuduur, want de meeste laptops die niet specifiek gericht zijn op 8 uur lang op school (of bijv. zakelijk zonder mogelijkheid tot tussendoor laden) gebruik gaan niet zo lang mee, zelfs als ik mijn eveneens underspecced ThinkPad X1 Carbon kijk dan haal ik de 8 uur niet zonder 'm echt op batterijbesparing te zetten en dan is die niet vooruit te branden.
Maar aangezien leenlaptops geen garantie zijn en je verder eigenlijk niks krijgt dat je niet voor hetzelfde of minder zelf kunt regelen zou ik eerder zelf datzelfde model ergens anders kopen dan via zo'n bedrijf.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
Ik had ook mijn twijfels bij TRC, maar nadat in de vijfde week zijn moederbord het begaf, was het wel fijn dat hij meteen een leenlaptop meekreeg (die weliswaar maar half geconfigureerd was, maar dat is een ander verhaal) en meteen door kon werken. Bij hem wordt de laptop redelijk intensief gebruikt op school en is het inderdaad een 'eis' dat ze de dag doorkunnen zonder opladen. Dat moet evt dan maar in de pauze gebeuren. MAAR dan moet je dus buiten je laptop ook iedere dag je oplaadsnoer meeslepen...

Had ik het ook zelf kunnen regelen? Vast wel... maar nu had ik er geen omkijken naar. Is me ook wel wat waard.

[ Voor 10% gewijzigd door frumper op 10-02-2026 09:16 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
RadYeon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:56:
Wij mogen binnen onze scholen geen computers weren, maar geven expliciet aan geen MacBooks of Chromebooks aan te schaffen, omdat de inrichting volledig op Windows is afgestemd.
Doet een ouder dat toch, dan kunnen wij geen 1e lijns hulp bieden op locatie.
Wat betreft software, een 8e generatie i5 (4 fysieke cores) voldoet al ruimschoots in het VO.l, zolang je geen MVI opleiding volgt (Adobe etc).
Dat is inmiddels wel achterhaald, alles wat je nodig hebt van MS draait op een macbook en zoals @107mb ook aangeeft, bijna alles draait in een browser. De school van mijn dochter adviseerde chromebooks, daar wil je echt niet mee werken.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:05
Makkelijk.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:43
Hier twee schoolgaande dochters met een laptop van "the rent company".
Niet omdat we zelf geen (betere) laptop zouden kunnen regelen, maar omdat op school alles dan gewoon te leen is wat past (oplader, leenlaptop), en evt. vervangen kan worden..

Tuurlijk kan je alles zelf regelen, maar het is gewoon superhandig dat mijn dochter (per persoon inmiddels 1x gebeurd de afgelopen 5 jaar) een defecte laptop direct om kan ruilen (1x defect scherm, 1x vage uitval).
Ze kunnen de laptop dan zelf inleveren bij de balie, krijgen direct een vervangende mee, en zodra de boel gerepareerd is krijgen ze een mail dat ze hun laptop weer terug kunnen ruilen.
Wel zo handig als je het volgende uur een toets te maken hebt waarbij je je laptop nodig hebt.

Het is dus(zowel voor hen als voor mij) een stukje gemak.

School verplicht de leerlingen trouwens wel om hun laptop thuis op te laden en 'vol' mee te nemen naar school. Geen opgeladen laptop = aantekening in magister als je niet mee kan doen in de les wegens 'lege accu'. Logisch ook, want er zijn op school uiteraard geen >500 stopcontacten beschikbaar, en dat is in een klaslokaal natuurlijk ook niet werkbaar.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50
[quote]Weertdegekste schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:59:
Nu is het zo dat ik de laptops die je via school kan kopen (the rent company) extreem duur voor wat je ervoor krijgt.
[quote]
Je krijgt dan natuurlijk meer dan alléén de laptop. The Rent Company verzorgt ook reparatie met een leenlaptop.

Dus voordat je denkt een goede deal te scoren:
- Kan jij de laptop van je dochter repareren?
- Heb je een extra, werkende, up-to-date laptop in huis die je dochter kan gebruiken terwijl je haar laptop repareert?

De kans dat een laptop stuk gaat is klein, de impact kan enorm zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:04

servies

Veni Vidi Servici

Voor mijn zoon (inmiddels heeft hij de HAVO al weer achter zich) hebben we destijds een laptop via TRC aangeschaft. Niet het laagste model maar ook niet het hoogste.
Onze bevindigen zijn niet echt positief. Zij waren het eerste leerjaar dat een laptop zou gaan gebruiken in school en ik heb toen al mijn bedenkingen geuit over de beschikbare kennis binnen school (allemaal uitgekomen).
De laptop was zo'n rugged gevalletje van Dell, 11" touchscreen en het scherm kon omklappen waardoor je een soort van dikke tablet had. 128G SSD erin die zich gedroeg als een HDD uit het jaar kruik, benodigde software voorgeinstalleerd. Hij heeft het ding 3 jaar gebruikt en toen ging het echt niet meer. Het barrel was niet vooruit te branden.
Het is dat je service hebt op school mocht de laptop kapot gaat maar anders is TRC veel te duur. Van de school zelf hoef je niets te verwachten, het kennisniveau is daar veel te laag (als er überhaupt al kennis aanwezig is...)
We hebben daarna voor hem een Lenovo Thinkpad gekocht en ook daar kun je als je het nodig vindt een serviceplan bij kopen van Lenovo. Deze laptop is inmiddels bijna 4 jaar oud en gebruikt hij nog steeds zonder problemen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
NESFreak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:59:
Volgensmij kunnen die vostros al vanaf usb-c laden? Dan kun je ook een powerbank meenemen als de laptop echt de hele dag mee moet kunnen vanaf accu. Best Buy Guide: De beste 20.000mAh-powerbanks
Goed punt, in de PriceWatch wordt het bij dit model niet genoemd. Maar Dell biedt ook een USB-C lader aan voor deze laptop, dus het lijkt erop dat dat inderdaad ook een optie is. Dus mocht het te krap zijn, dan zou een powerbank nog het overwegen waard zijn.

iRacing Profiel

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FredvZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:49:
Je krijgt dan natuurlijk meer dan alléén de laptop. The Rent Company verzorgt ook reparatie met een leenlaptop.

Dus voordat je denkt een goede deal te scoren:
- Kan jij de laptop van je dochter repareren?
- Heb je een extra, werkende, up-to-date laptop in huis die je dochter kan gebruiken terwijl je haar laptop repareert?

De kans dat een laptop stuk gaat is klein, de impact kan enorm zijn.
Dat is wel wat in de overeenkomst staat, maar van de mensen die ik heb gesproken is het een beetje 50/50 of je die ook krijgt. Ik heb veel verhalen gehoord van kinderen die dan toch ineens twee weken zonder laptop zitten, en ook dat ze op school kwamen aan het begin van het schooljaar en er nog helemaal geen laptop voor ze was tot de 3e of 4e week.
Dus ik zou echt niet te veel waarde hechten aan de service, zeker omdat je voor dat geld tweedehands prima twee héle degelijke laptops kunt kopen.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

PinusRigida

I put the p in pool.

shadax schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:04:
Let wel op wat er gebeurt als de laptop stuk gaat. Jouw dochter is misschien heel voorzichtig, maar je weet niet wat de rest doet. Er wordt zo "even" met een tas gegooid of opeens zit er een pen tussen de laptop als hij dicht geklapt wordt. Ik ken de The Rent Company van een situatie waarbij ze inderdaad niet de goedkoopste zijn, maar wel een deal met school hadden zodat er gelijk een leenlaptop beschikbaar is bij issues (en de reparatie tot een x aantal keer gratis is). Toch wel lekker als je een laptop moet gebruiken in een toetsweek.
Dit dus.

Ik zou eerst wel 's willen weten welke laptop aan TS voorgesteld wordt via 'The Rent company' en voor welke prijs, voordat we hier uitmaken of het beter is om een ouder model (dat nieuw(!) al een basismodelletje was dus niet heel veel marge heeft qua futureproof en 4 jaar later al zeker niet meer) met eventueel nieuwe accu te laten gebruiken die nog x aantal jaar moet meegaan.

...Misschien is het gewoon een goeie deal...
...en ik ken zelf The Rent Company niet, maar als het een gelijkaardig systeem is als bij mijn dochter op school (België), dan is het zo dat je idd. niet 'alleen' een laptop koopt, maar daar zit vaak ook garantie en reparatieservice bij, uiteraard met voorwaarden maar die moet je dan maar 's lezen.

In ons geval was dat:

• Koop: 618 euro met 4 jaar garantie en service
• Koop: 583 euro met 3 jaar garantie en service
• Koop: 548 euro met 2 jaar garantie en service
• Huurkoop: 48 x 14,90 euro of 46 x 14,89 (afhankelijk van de garantie)

Bij mijn dochter d'r laptop dit jaar hebben we die service dus al moeten gebruiken, haar drinkfles was in de rugzak open gegaan, alles nat, haar boeken en bladen en ja, ook haar laptop, die had een aantal uren met z'n zijkant (en dus de USB-poortjes aan die kant) in een bodempje water gestaan... ding startte nog 1x op en glitchte, en was dan dood.

...maar gewoon school gebeld en geen gedoe; haar laptop ingestuurd naar die firma ter reparatie, reservetoestel van school ontvangen en als dat bedrijf haar toestel gerepareerd krijgen sturen ze het kosteloos terug op, krijgen ze het niet gerepareerd (of is die reparatie te duur, bvb. door waterschade aan moederbord) dan krijgt ze gewoon een nieuw toestel.

Die service heb je dus niét als je je eigen toestel gebruikt dus denk ook hieraan zou ik zeggen.

Ook van belang:

De kans bestaat dat je al een laptop voor je kind hebt aangekocht. Het gebruik van een eigen toestel
is mogelijk, houd rekening met de volgende minimumspecificaties:
• Windows laptop (minimaal Windows 11)
• RAM-geheugen: minumum 8 GB
• interne opslag: minimum 128 GB SSD
de batterij dient minimaal gedurende een volledige schooldag te kunnen presteren
• alle software moet je zelf kunnen installeren
Belangrijk:
op eigen toestellen is de beschreven service en verzekering in 2.1 niet van toepassing
• de school kan geen reservetoestellen ter beschikking stellen
• de school kan geen ICT-ondersteuning bieden bij problemen

Toch ook wel iets om te overwegen, ook dat laatste puntje, ik ben dan wel redelijk van de ICT, maar niet iederéén is dat en eerlijk: Ik heb ook geen zin om daar buitenom mijn werk mee bezig te zijn, ik vind het heel praktisch dat ik dit niet moet regelen... ;)

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:40
Rent company levert goede service, op locatie op school, en direct beschikbare leen hardware als er iets voor reparatie moet. Eigenlijk best wel tevreden over het onderhouds contract.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:26
Nieuwe accu en dan eerst maar eens kijken of ze er zuinig op zijn .

Anders hier de prijs kwaliteit keuze van tweakers voor €400 ;
https://outlet.mediamarkt....price&order=ASC&limit=75

• Yucon

Yucon

*broem*

Toch even nog een iets ter afweging bij het aanbod van TRC. Die zijn typisch 3 of 4 jaar. havo en vwo zijn echter 5 of 6 jaar, waarmee het beeld 'ik betaal wat meer en dan ben ik er voor de rest van de schoolcarriere vanaf' wat nuance behoeft.

Niet dat dit het perse ongeschikt maakt. Maar het is goed het een beetje in perspectief te zetten.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:43
Yucon schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:18:
Toch even nog een iets ter afweging bij het aanbod van TRC. Die zijn typisch 3 of 4 jaar. havo en vwo zijn echter 5 of 6 jaar, waarmee het beeld 'ik betaal wat meer en dan ben ik er voor de rest van de schoolcarriere vanaf' wat nuance behoeft.

Niet dat dit het perse ongeschikt maakt. Maar het is goed het een beetje in perspectief te zetten.
Kon voor mijn dochter gewoon 1 jaar verlengen voor in de 5e.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10
Even mijn 2 cent in het bakje gooien, toegegeven, ik heb niet elke post helemaal gelezen.

Slechte accu is drama op school. Kan je echt niet mee weg komen. Een klas lokaal heeft geen 30 outlets om laptops op te laten.
Zorg dus voor minimaal een accu die een hele schooldag mee gaat, anders heb je een uitdaging.

'The Rent Company' levert op zich .... 'acceptabele' service. De leen laptop van mijn zoon had ook gebreken, maar werkte beter dan de laptop die hij onder fabrieksgarantie inleverde.
Echter is zijn laptop echt het onderste niveau waar windows 11 op draait.
Dat ding is me TRAAG, en dat in zijn 2e jaar .. Hij moet er nog 3 jaar mee doen. Gaat die laptop nooit volhouden.
Laat je goed informeren wat je huurt, bekijk die specs en oordeel zelf is mijn advies.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13
Even los van het gebruik voor school. Als het ram en de ssd verwisselbaar zijn, kun je die worst case inmiddels nog voor een vergelijkbare prijs weer doorverkopen, dus ik zou die laptop sowieso overnemen als ik jou was.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:06
NESFreak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:26:
Even los van het gebruik voor school. Als het ram en de ssd verwisselbaar zijn, kun je die worst case inmiddels nog voor een vergelijkbare prijs weer doorverkopen, dus ik zou die laptop sowieso overnemen als ik jou was.
Een extra/reserve nog prima laptop is toch altijd prettig inderdaad.
99ruud99 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:53:
Wel is het zo dat de accu hard nodig is. Meeste lokalen hebben geen stopcontacten, denk aan de bureautjes die je zelf ook had.
Ongeveer 2/3 van lessen gebruikt laptop actief, maar vaak maar voor een deel van de les. Hierdoor moet de laptop dus inderdaad 4 uur uithouden.
Kijk dan ook eens bij de (verborgen) CPU performance stellingen.
Daarmee kan je mogelijk ook veel besparen op batterij gebruik.

Dell Latitude fan blijft constant draaien
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager
The_Doman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:09:
Beter/efficiënter is om de Turbo Boost instellingen naar minder agressief te zetten of helemaal uit te schakelen tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt al heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel Turbo Boost dat dan ook standaard uit met batterijgebruik bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal dus voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden!

Windows heeft daarvoor een speciale energie instelling die helaas standaard verborgen is.
Ja kan dan eventueel ook een apart aangepast energieschema daarvoor aanmaken.
Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54

XallaX

Meow

Je kunt in geval van de aanschaf van een nieuwe laptop voor 120 euro (laptop=600 euro) voor 3 jaar bij bijvoorbeeld actua verzekeringen dezelfde service/verzekering afsluiten die TRC biedt.

In combinatie met zelf een laptop kopen is dat vele malen voordeliger dan TRC.

De school geeft hier ook een reserve laptop te leen aan leerlingen die een defecte eigen laptop hebben. (mits de defecte direct gerepareerd wordt en deze binnen de door de school aangeboden types valt).

(bewerkt: juiste tarief actua vermeld)

[ Voor 10% gewijzigd door XallaX op 10-02-2026 19:54 ]

Pagina: 1