Dell Latitude fan blijft constant draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-09 10:16
ik heb sedert een tweetal weken een Dell Latitude 5440 laptop met i5 1345u processor en 16 gb:
na het starten via netstroom binnen de 10 seconden start de fan met draaien en blijft continue draaien.
Nog mensen die dit hebben met Dell laptop.

met mijn andere laptop een lenovo legion 5 ryzen 7 heb ik dit met dezelfde browser en aantal tabbladen geen last van, ik begrijp het is een intel tov een ams maar de I5 1345u processor is volgens mij geen energievreter zoals een Hx, K, Kf die performance procesors.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets met actieve of passieve koeling bij batterij / energie instelling in Windows of CPU fan instelling in het Bios of misschien https://www.dell.com/supp...g-voor-dell-power-manager

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
bij energiebeheer kan ik de koeling niet uitschakelen, dell power mananger doet dit ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

kurt71 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:51:
bij energiebeheer kan ik de koeling niet uitschakelen, dell power mananger doet dit ook niet
Kijk dan even in de BIOS/UEFI, dat staat meestal daar wel ergens.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
heb ff gekeken in Bios zie niet waar je dat kan aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
kurt71 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:12:
Nog mensen die dit hebben met Dell laptop.
Google: DELL fan never stops

Zie ik o.a deze posts:

Reddit: Concerned about Latitude 5440 fan spinning all the time (i5 1345U)

Deze had iets in de bios gereset/cleared
SpiceWorks: New Dell Laptop Fan Never Stops Running (Dell Precision 7780)

Gaat de fan wel weer uit als je alleen op batterij werkt/terugschakelt?

Ik heb hier ook nog een oudere Lenovo Thinkad E531 laptop waarbij de fan, als deze eenmaal aangaat, ook nooit meer uitgaat totdat ik het systeem uitschakel/herstart. 8)7
Ik heb deze weliswaar uit de kringloop/hobby bak maar ik erger ik mij daar ook (nog steeds) vreselijk aan. |:(

Je kan de CPU boost instellingen aanpassen en kijken of dat nog wat uitmaakt?

Tegenvallende accu nieuwe laptop
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
@The_Doman bedankt voor deze tips , ik neem ze eens door en kom dan later terug wat ik heb aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25

Speedmaster

Make my day...

Als dit een nieuwe laptop is vers uit de doos zou ik toch een kijken wat de temperatuur van de CPU is.

Als die niet goed gekoeld wordt zou het een fabrieksfout kunnen zijn. Onder garantie terug naar Dell support is dan de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:16
als het een tweedehands is zou ik hem eerst eenns even openmaken en kijken of de ventilatie van de koeling niet gewoon vol met stof zit. Zou niet de eerste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt71
dit is een nieuwe dell laptop

toegepast de logs verwijderd in bios
versterkingmodus voor processingprestaties toegevoegd in energiebeheer en ingeschakeld efficianet

temperatuur ronde de 40 graden met meer dan 30 tabbladen open een groot verschil,
laptop krijgt niet meer warm aan de onderkant
hiervoor liepen temperaturen boven de 65 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
kurt71 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:28:
versterkingmodus voor processingprestaties toegevoegd in energiebeheer en ingeschakeld efficianet

temperatuur ronde de 40 graden met meer dan 30 tabbladen open een groot verschil,
laptop krijgt niet meer warm aan de onderkant
hiervoor liepen temperaturen boven de 65 graden
Dat is een enorm verschil inderdaad.
De fan gaat nu toch ook wel weer uit neem ik aan?

Die 1345u CPU heeft ook wel een heel hoge/uitgebreide boost functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt71
@The_Doman ja gaat bij hogere belasting wat luider en bij weinig bijna helemaal stil of uit. bedankt voor alle tips hier
Pagina: 1