Tegenvallende accu nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MASiR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:26

MASiR

gameplay montages

Topicstarter
Omdat de oude HP laptop van mijn vriendin op was hebben we van black friday gebruik gemaakt en deze in de aanbieding gekocht: uitvoering: Samsung Galaxy Book4 NP750XGJ-KS2NL

Alleen valt de accuduur enorm tegen. 's avonds voor het naar bed gaan wordt ie helemaal vol geladen en zonder stekker blijft ie dan op de slaapstand. De volgende dag wordt ie met name voor web browsen gebruikt maar hij haalt niet eens een halve dag.

Waarom gaat deze nieuwe accu irritant veel korter mee dan de oude HP?

k0yagaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hoeveel batterijpercentage is er nog over na een nacht in slaapstand?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
MASiR schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:08:
Omdat jouw nieuwe laptop veel dingen kan (Full HD filmpjes kijken bijvoorbeeld) die de oude laptop niet kon.
Helaas kosten al die nieuwe dingen nogal wat energie en dan raakt die mooie, dunne (want anders past ie niet in een Book4) accu sneller leeg.
Overigens kost een slaapstand ook energie, echt uitzetten is beter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36
Je bent nu een totaal voor ons onbekend HP laptop (waar ze 100-den verschillende laptops hebben verkocht de afgelopen jaren) aan het vergelijken met je nieuwe.

Heb je überhaupt al eens gekeken naar de energie-instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zit een 54Wh accu in; niet echt een cutting-edge capaciteit. En met een gloednieuw U-CPU, kan ik me zomaar voorstellen dat dat ding na maximaal 5 uur zegt "de groeten, ik ga uit".

Oplossing: je eens heeeeel goed gaan verdiepen (en niet meteen vragen) in de BIOS en OS power saving opties; wel/geen hardware-acceleration in je browser, etc. En wie weet zijn er ook BIOS-updates of driver-updates waarmee je nog wat kan winnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:50
Misschien kan je hier eens wat mee experimenteren?

The_Doman in "Lenovo levert laptop met slechte capaciteit batterij."

Ik post deze info hier regelmatig, Tweakers mag er wel eens een topic aan besteden.

Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua1MrdXKlqCP6PS34aB-VbvWv70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eB5HRGOw8CPvTTibQ6sXZawX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:50
Yaksa schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:27:
Overigens kost een slaapstand ook energie, echt uitzetten is beter.
Er was (is?) ook nog een issue met de "modern standby" waardoor laptops ongewild uit standby kunnen komen en snel leeg raken.
Uitzetten en/of hibernate/sluimerstand gebruiken.
Pagina: 1